Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Alien: Isolation

  • PC 90
Horrory/strašidelné filmy i videohry moc nevyhledávám, protože jsem neuvěřitelný strašpytel, ale poslední dobou, aspoň co se týče videoher snažím přežít, zvyknout si na to, hraním těchto her, protože ty hry vypadají pro mě dost zajímavě, zvlášť když do toho přidáme sci-fi prvek. Film jsem viděl několikrát a až v poslední době jsem se v podstatě přestal bát. A A:I způsobil to, že jsem si film pustil znovu, ale netušil jsem, že se u ní budu zase bát jako poprvé, a mám trošku problém to dokoukat, protože atmosféra hry pro mě byla tak strašidelná, že jsem myslel, že to nedohraju a vyloženě jsem se musel do hraní tak trošku nutit a to jsem hrál na střední obtížnosti.

A když jsem měl od samotného vetřelce ve hře chvíli klid, tak mi zase hrůzu naháněli vraždící androidi. Celá ta hrůza se o něco snížila po tom, co jsem do ruky dostal plamenomet, ale ani s ním jsem se necítil dostatečně bezpečně, což mi vetřelec párkrát potvrdil. Každý krok, běh, vydání nechtěného zvuku může znamenat to, že skončíte jeho obětí.

Ono je to v podstatě pokračování prvního filmu, jen tentokrát s dcerou Rippleové Amandou, která dostane možnost zjistit, co se stalo s její matkou na základě záznamu, který se objevil na vesmírné stanici Sevastopol, kam se vydá a od první chvíle bojuje o svůj život. Atmosféra je prostě vynikající a spousta věcí, co se objevila ve filmu se objevila i tady. Škoda, že když se tady podařilo film převést do hry, se nedaří jiným hrám pak převést svou atmosféru příběh do her.
+15

Space Quest II: Chapter II - Vohaul's Revenge

  • PC 70
Space Quest jsem hrál poprvé v životě. V manuálu se hovoří o "3-D animated adventure game", čímž nám autoři dávají najevo, že 3D je poměrně široký pojem. Space Quest jede na standardech roku 1987, tedy parser, EGA grafika a ovládání pouze klávesnicí bez myši (prý je možné alternativní ovládání joystickem, ten však nevlastním).

Všechna sláva polní tráva, jak se říká. A to zažil i hlavní hrdina série Roger Wilco. Lidé i Xenoňané zapomínají a z oslavovaného hrdiny prvního dílu se opět stal operátor koštěte, jejichž nadměrná spotřeba a případná nepříjemná reakce vedení na jejich pravidelný úbytek (směr vakuum vesmíru) je zmiňována v intru hry. Kdo však nezapomíná, jsou daňoví úředníci (více viz "Innocent until caught") a nepřátelé. A do druhé skupiny se řadí i Sludge Vohaul, jehož plán jsme v jedničce nevědomky překazili.

Hra mi přišla mnohem delší než první díl, i když prostředí jsou opět jen tři - orbitální stanice nad Xenonem, důlní planeta Labion a Vohaulova pevnost na asteroidu. Oproti prvnímu dílu zde již můžeme hovořit o humorné sci-fi, přičemž úroveň vtipů je různá. Od Vohaulova masterplanu, jehož cílem je zničení Xenonu pomocí armády podomních prodejců pojistných produktů, což u mě vyvolalo maximálně pozdvižené obočí přes dva strážce hádající se nad tím, kdo z nich měl natankovat vznášedlo až po památný moment, ve kterém se vyhnete střetu s Labion Terror Beast pomocí vržené Rubikovy kostky.

Dvojka mne bavila víc než první díl. Byla delší, opět šlo některé úkoly řešit vícero způsoby (tentokrát již s rozdílným bodovým ohodnocením jednotlivých postupů) a mírně ubylo počtu úmrtí, i když hra je stále ještě tuhá jako podešev a zemřít můžete 1000 a jedním způsobem. Na některé herní postupy bych nepřišel ani za milion let ("place gem in mouth"). Hra má nastavitelnou rychlost pohybu a zatímco většinou jsem využíval nastavení fast (3. nejrychlejší), na některé questy je nutné zpomalit (bludiště kořenů jakési houby, kde jsem zařval minimálně 10x a nakonec to řešil ukládáním co 10 pixelů). Hra si neodpustila časové limity, byť nejsou tak smrtící jako v prvním díle.

Tvůrci se bohužel inspirovali King's Questy a Space Quest II obsahuje SCHODY, které představují jednu z nejtěžších překážek adventur Sierry. Zajímalo by mne, jak vypadají kancelářské budovy tvůrců hry, a zda ani tam nevyužívají kouzelného zařízení zvaného zábradlí.

Druhý díl mne bavil mnohem víc než první. Prostředí planety Labion se často měnilo a i závěrečná část měla své architektonické kouzlo. Přede mnou nyní leží třetí díl, který jsem také nikdy nehrál, vypadá to, že tvůrci v humoru ještě přitvrdí a všeobecně je pokládán za nejlepší díl série. Jsem na něj zvědav.

Pro: Planeta Labion, zejména Labion Terror Beast, diferenciace bodového zisku podle způsobu řešení hádanek, některé vtípky.

Proti: Schody bez zábradlí, plošinky bez zábradlí a celkově nedostatek tohoto zařízení v průběhu celé hry.

+13

Chameleon

  • PC 80
Hodně zapomenutá a často málo zmíńováná česká hra. Na tento skvost jsem narazil už dávno, ale tak nějak nebyl čas a hralo se vždy něco jiného čemu jsme dal přednost.
Když jsem hru načnul, tak sem věděl že to dohraju až dokonce. Je tady znatelně vidět engin z Mafie 1 a ten můžu.
Nechci tady rozebírat detaily hry a proto řeknu jen že na svoje léta mě velice překvapila.

Pro: Inteligence nepřátel, čeština, hratelnost.

Proti: Vždy nejdou vzít zbraně po mrtvých.

+8 +9 −1

Prey

  • PC 90
Když jsem hru začínal hrát, netušil jsem, že nemá nic společného s původní hrou stejného názvu z roku 2006. A protože jsem původní Prey hrál, čekal jsem nějaké volné pokračování ať už příběhově nebo herním stylem. Poměrně rychle mi došlo, že to s původní hrou nebude mít asi nic společného a velmi rychle jsem i na původní Prey zapomněl. Nový Prey totiž svého jmenovce překonává téměř ve všech aspektech.

Začnu příběhem. Jsem fanoušek sci-fi a když vznikne skvělá hra z tohoto prostředí, je to pro mě vždy událost. Musím přiznat, že z počátku bylo pro mne vše poměrně nepřehledné. Navíc systém skládání příběhu (a smyslu celého herního světa) ze čtení textů a nalézání zvukových záznamů není moje nejoblíbenější metoda. Každopádně čím déle jsem hrál, tím mě příběh, jeho postavy i celková tajuplnost toho, že vlastně pořádně nevíte, kdo jste a proč vlastně děláte, co děláte, vtahovaly více a více do sebe. Musím ocenit, že příběh je vrstvený a dochází k zajímavým zápletkám. Vrcholem je pak závěr, který celý příběh skvěle zakončuje a to i s ohledem na Vaše rozhodnutí během hraní. Příběh hry Prey nemohu zařadit do svého TOPu herních příběhů, ale drží se těsně pod ním a rozhodně příjemně překvapil.

Ještě lepší, než příběh je atmosféra a celé prostředí stanice TALOS I. Je to možná nejlépe navržená vesmírná stanice ve velkém herním titulu. Je velmi těžké aby prostředí vesmírné stanice, která je z logiky věci uzavřeným prostorem, nesklouzlo do repetitivnosti. V Prey se to povedlo na jedničku. Každá sekce stanice je originální a i když přirozeně nelze v takovém prostředí dělat divy, nikdy nejsem se prozkoumáváním nezačal nudit. Stanice je mimořádně dobře navržená a pospojovaná. Co pak dodává třešničku na dort je exteriér, kde se pohybujete ve vakuu otevřeného vesmíru. Atmosféra stanice a jejích nechtěných návštěvníků (Typhonů) je prostě luxusní a i když nelze hovořit o hororové atmosféře, hutná rozhodně je.

Hratelnost je další velké plus tohoto titulu. Hra kloubí first-person akci s RPG prvky. Zpočátku mě boj proti Typhonům příliš nebavil. Mám rád hry, kde se spíše bojuje proti lidem a Typhoni mě pořád přišli jako takové otravné flaky, které jsem se snažil umlátit hasákem nebo znehybnit Lepičem. Postupně jsem však začal objevovat stále nové metody boje, od využívání prostředí a vrhání různých předmětů až po přepadávání ze zálohy. Hrál jsem cca 2/3 hry bez využití neuromodů na Typhonské schopnosti. Mojí oblíbenou metodou bylo využívání kulometných věží, do jejichž křížové palby jsem naháněl nebohé emzáky. Soustředil jsem se na základní zbraňový arzenál, který kromě klasických zbraní jako pistole či brokovnice doplňují takové lahůdky jako již zmínění Lepič, který dokáže znehybnit protivníka, ale také vás dostat na nepřístupná místa, či např. recyklační granát, který nepřátele ale i předměty okolo promění na výrobní suroviny. Až v poslední třetině hry jsem mohutně investoval do nových Typhonských dovedností (což jsem v závěrečné herní pasáži ocenil hlavně v boji proti otravným bojovým operátorům) a musím říci, že mě s nimi hra více bavila. Pokud se tedy ještě někdy do hry od začátku pustím, určitě budu Typhonské schopnosti využívat od začátku. Samostatnou kapitolou je schopnost recyklovat téměř vše, co se dá sebrat ze země a ze získaných materiálů vyrábět potřebné předměty. Je to skvělá metoda k oživení hratelnosti, která mě velmi bavila. Celý systém vylepšování postavy, inventář, mapa atd... vše je velmi přehledné, dobře se spravuje. Propojení akční hry s RPG prvky se tak povedlo na jedničku. Jediné co mi přišlo celkem zbytečné bylo vylepšování obleku a vizoru tzv. chipsety. Popravdě jsem od půlky hry na toto přestal myslet a v zásadě mi to nijak nebránilo v průchodu hry. Naopak vylepšování zbraní a rozvoj postavy pomocí neuromodů neměly chybu.

Grafické a celkově audiovizuální zpracování je na velmi dobré úrovni. Grafika sice není špičková, ale je naprosto dostačující a zvukové efekty výborně pomáhají budovat atmosféru. Hra příliš nemá hudební podkres, což mě trochu mrzí. Např. můj oblíbený Bioshock díky dobrému soundtracku posunul atmosféru ještě o chlup dál. Co však musím ocenit je naprosto špičkové technické zpracování hry a optimalizace. Za celou hru jsem nenarazil na jedinou technickou chybu.

Co říci závěrem. Prey je poctivá, hutná hra, která patří mezi to nejlepší v žánru akčních a RPG sci-fi her. Výborná, variabilní hratelnost je podepřena skvělou atmosférou a promyšleným příběhem odehrávajícím se na nejpropracovanější vesmírné stanici v herním světě. To vše v bezchybném technickém stavu. Našli by se některé mouchy, ale většinou jde o moje subjektivní pocity, které nemají nic společného s kvalitou hry. Takže nezbývá, než výlet na TALOS I vřele doporučit :)

Pro: Příběh, atmosféra, hratelnost, technické zpracování... no vlastně skoro vše

Proti: Pár subjektivních problémů jako např. forma nepřátel, či způsob vyprávění příběhu. Ocenil bych i výraznější soundtrack

+32

Disco Elysium

  • PS5 100
Temný Případ – S04.

Dohráno před pár minutami, dojmy z hlavy vysypány bez jakékoliv struktury a přemýšlení. Nejautentičtější svědectví!

Vzhledem k nepřeberného množství filmů (smrtonosná past), seriálů (temný případ), knih (pan Mercedes), nebo jiných her (Max Payne), je zřejmá jedna věc – policajt/detektiv na alkoholu/drogách s existenciální krizí, je neuvěřitelně cool archetyp hrdiny. A toho využili vývojáři při tvorbě hry Disco Elysium, která celá stojí na hlavním hrdinovi a jeho neméně skvělém parťákovi.

Budete řešit zapeklitý případ za pomoci mnoha různorodých schopností. Můžete být klidný ale narušený génius, jako Rustin Cohle, nebo výbušný hláškař ve stylu Johna McClana, případně pro fanoušky Twin Peaks, jde postava oritentovat do takového extrému, kdy vám s případem budou pomáhat sny a neživé předměty, jako třeba vaše kravata.

Já sám jsem si naklikal veškeré body do intelligence a psychologie a vytvořil jsem si tak génia, který využíval ve svůj prospěch matematiku, v hlavě měl neuvěřitelné množství encyklopedických faktů, ale který občas pro radu sáhl do světa za závojem, uměl se neuvěřitelně vcítit do druhých osob a dokázal s každým manipulovat, aby dosáhl svých cílů. Byl jsem ten nejdrsnější detektiv pod sluncem.

RHETORIC(Easy: Fail) – Akorát že vůbec!

Umřel jsem na moc jasné světlo, protože jsem génius a ti jsou křehcí.
Umřel jsem o stropní větrák, protože jsem génius a ti jsou křehcí.
Umřel jsem při pokusu švihácky chytit letící klíče, protože jsem si řekl, že by to bylo cool, ale jsem génius a ti jsou křehcí.
Umřel jsem na skopnutý palec, protože jsem génius a ti jsou křehcí.
Umřel jsem, když jsem se posadil do extrémně nepohodlné židle, protože jsem génius a ti jsou křehcí.
Umřel jsem stresem, když jsem začal myslet na svou ztracenou zbraň, protože jsem génius a ti jsou křehcí.

VOLITION(Medium: Success) – Ale uspěl jsem, když jsem odolal olíznout lepkavou skvrnu zaschlého rumu na stole.

Tahle hra je vlastně jen o čtení. Pokud vám to vadí, vyhněte se ji širokým obloukem. Ale v žádné jiné hře jsem ještě nezažil, že nějaká poslední možnost k prokecnutí, ke které jsem se navíc náhodou vrátil o mnoho hodin později, najednou otevře tak brutálně objemnou větev nových témat, u kterých strávíte třeba další hodinu. A ano, budete to hltat. Svět je geniální, postavy jsou perfektně napsané. Jen těžko hledat dobro a zlo, pouze pohled na určité věci. Budete s nimi mít “hate to love” a “love to hate” vztahy. Tak, jak to má být. Každý nový řádek dialogu může odloupnout další vrstvu v případu. A ten je teda hodně cibulovitý. A váš společník Kim tu opravdu nehraje druhé housle. Jste dynamické duo, tak jako v seriálu Temný Případ.

Disco Elysium je pro mě RPG v pravém slova smyslu. Tak, jak jsem si vždycky představoval, že mohou vypadat kampaně Dungeons & Dragons, World of Darkness a podobné, pokud by je vedl šikovný vypravěč. Každý kousek světa využitý, nic není navíc, vše doplňuje mozaiku a ačkoliv se tohle praví o mnoha hrách, zde mi to poprvé přišlo v naprosto ideální kombinaci.

Ve vašem repertoáru není žádný zbytečný skill, využijete všechny a s jiným buildem vás bude čekat odlišný zážitek. Celou dobu se musíte (nebo je to aspoň vhodné) soustředit na hru, nejde hrát na volnoběh. Vaše dialogy mají váhu, cokoliv ve hře děláte má váhu. Občas mi přišlo až neuvěřitelné, jak do sebe vše konečně zapadlo a to jen díky konkrétnímu skillu, který mám namaxovaný. Jak by k tomu došli jiní ? A ačkoliv jsem ten úvod komentáře shodil, tak v průběhu hry začne u postavy prosvítat jeho vnitřní génius a když pomocí “Visual Calculs” analyzujete místo činu, vypadá to přesně tak, jak bych si jej představil v ideální hře. To samé konverzační skilly. Ony vám poradí co byste mohli říct, a třeba vám poradí tři skilly najednou, ale volba, co říct, je nakonec na vás. Pokud vám
empatie řekne “možná není dobré připomínat mu tuhle událost”, jistí si tím nejste.

Vaše skilly k vám po celou hru promlouvají a tak vám na zmínku o drogách může například autorita říct “zatkni ho!” načež logika odpoví “ale kdeže, vždyť si jednoznačně dělá srandu” a podobných sporů je hra plná. Za nejsilnější zážitek ze hry považuji jeden konkrétní dialog, který se vlekl asi hodinu a byl tak hutný, že jsem občas zapomínal dýchat. A během celé doby tyhle všechny skilly aktivně komentovaly dění a poskytovaly hráči jakýsi
hlubší pohled na to, co daná osoba říká. Až do doby, kdy vám po nějakém obtížném skill checku najednou vůle řekla “hele, něco nehraje, můžeme na slovíčko?” a přiznala se vám, že má pocit, že nemůžete u této konkrétní osoby věřit jedinému svému skillu. Po hodině, co jste se o ně opírali. Cool, ne?
 

Další perfektní věc je jakýsi palác myšlenek. V podstatě se jedná o to, že vám třeba nějaká postava poskytne podnět k zamyšlení a vy si místno nového skillu můžete vybrat tuto myšlenku rozvinout a otevřít si tak nový pohled na svět – jediná škoda je ta, že se v podstatě jedná jen o pasivní bonusy k již existujícím skillům, dokážu si představit daleko větší využití.

Svět Disco Elysia mě naprosto ohromil. Přijde mi úctyhodné to množství práce, kterou muselo dát vše vymyslet, jen proto, aby se v něm odehrával takový, v podstatě komorní příběh. V několika částech si bere dokonce to nejlepší z H.P. Lovecrafta a Kingovy povídky “Zkratka paní Toddové”. Ale je to prostě jen jeden z mnoha aspektů daného světa, ač zrovna ten, která na mě apeloval nejvíc. Vpravdě… politika a spor levice/pravice, to bude vždycky stejný, ve všech vesmírech. Vše ale působí, jako kdyby Tolkien vymyslel co vymyslel a pak napsal první část Pána Prstenů, která se bude odehrávat celá na Bilbově oslavě, kde si o všem tomhle zajímavém budou jen povídat. Tohle není myšleno jako výtka, spíš smekám nad světem, který pro účel hry vymysleli a doufám, že se do něj ještě někdy podíváme. Navíc podobně jako měl pan Lovecraft neuvěřitelný rozhled v různých oborech, totéž na mě dýchá ze hry. Jde vidět, čeho jsou tvůrci fanoušci a o co se zajímají a ten záběr je fakt široký.

Na závěr bych rád ještě pochválil grafiku, která dle mě nemůže být lepší. Stylizace je dokonalá a je to příjemná změna oproti hrám, kde kompromisy způsobují škody. Jak jsem zmínil široký okruh zájmu tvůrců, někdo z nich musí být geniální umělec, protože už ty ikony skillů jsou něco, co bych si doma klidně pověsil. Kam se hrabe Picasso.

Trochu zamrzí, že je úspěch skillu založen na náhodě a podporuje o tak save-scumming.

Menší výtku bych měl k tomu, že dialogy byly občas zašedlé, ačkoliv za tou zašedlou možností bylo navazující téma, které jsem ještě neslyšel.

A tu větší výtku asi k tomu, že bych si rád takový systém zahrál v nějaké hře, která se bude brát trochu vážněji. Plnohodnotný Vampire Masquerade? Tyranny? Cyberpunk? Lovecraft? Nebo prostě detektivku bez těch funky věcí? Sem s tím! Ale bojím se toho, že se jedná jen o ojedinělý klenot. Vývojáři se však nechali slyšet, že se do světa chtějí určitě podívat znovu. Takže... držme palce.

Pro: Postavy, příběh, originalita, atmosféra, lore, hudba, vizuál

Proti: Bugy, náhodné skill-checky lákají na save-scumming

+36

Samorost 2

  • PC 40
Velmi krátká adventurka, která je na můj vkus až přehnaně umělecká a hlavně mě iritovala svou zmatečností, neb často jsem jenom zuřivě klikala kolem a vůbec nevěděla co dělat (což někomu možná vyhovuje, ale já to nejsem). Plusové body za originalitu, ale to je bohužel asi tak všechno.

Pro: originalita, roztomilý psík

Proti: zmatečná hratelnost

+15 +16 −1

Heroine's Quest: The Herald of Ragnarok

  • PC 80
Heroine's quest je takový freeware nástupce známé výborné série RPG adventur od Sierry Quest for Glory Zdrojem je tentokrát severská mytologie a hrdina je hrdinkou:) V lecčems ale Heroine Quest přivádí původní koncept k dokonalosti. První, co vás asi na hře zarazí, jsou vysoké produkční hodnoty. Kompletní namluvení je kvalitní a takový senilní kouzelník Aurvandel, "nevinná" Kraka či dvouhlavý Troll Trivaldi mě vždy spolehlivě pobavili. Výborný je také soundtrack, notně inspirovaný Wagnerem či Griegem. Vůbec člověk ve hře narazí na spoustu narážek k severské kultuře, je opravdu vidět, že tvůrci přistoupili he hře s pečlivostí a láskou. Pixelartová grafika je skvělá a příjemně mě překvapily i animace.

Už v intru to vypadá, že hra bude v podobné vtipné hrdinské nadsázce jako sierrácké díly. Oproti tomu je samotné hraní na začátku nečekaně drsné, vaše hrdinka je nalezena v závějích okradená a na konci sil. Jelikož se blíží věčná zima, tak zachránci z blízké vesnice nemají zdrojů na zbyt, musíte si teplé oblečení či jídlo obstarat sami. Vaše postava se musí udržovat v teple, najezená a vyspaná. Hlavně ze začátku je tak hra téměř survival, postupně však starost o vlastní přežití ustupuje do pozadí.

Vůbec i celá ekonomika, RPG systém a svět jako takový jsou dělané tak akorát, aby motivovaly k zkoumání a zároveň nestresovaly. Máte na výběr bojovnici, zlodějku a kouzelnici, ale namíchat si můžete jakoukoliv postavu. Při prvním hraní jsem se víceméně snažil vyzobat všechen obsah a dovednosti, ale nakonec mi přišlo zábavnější jet prostě role playing za dané povolání. Souboje mi přišly v původní hře jako slabé a nadbytečné, tady mě však hodně bavily, získáváte i specialní pohyby.

Vedle hlavní dějové linky je tu množství vedlejších úkolů ale i nijak označených zajímavých puzzlů a linek, které vám nikdo nezadá, ale narazíte na ně sami při objevování světa. NPC postavy mají své denní režimy a každá postava má nějaké tajemství či příběhové pozadí, které objevíte až časem. Opět se mi tohle rozplétání děje hraním moc líbilo. S tím jak rostete a získáváte lidi za přátele se zároveň cítíte se světem více spjatí. Příběh je fajn a jak je silně inspirovaný severskou mytologii, tak jsem se nenásilně i dost naučil.

O hře bych mohl napsat ještě hodně superlativů. Mnohem obtížnější je nalézt negativa. Asi je jasné, že grafika a animace pro nové hráče nemusí být úplně atraktivní. Trošku mi chyběl skandinávský přízvuk při dabingu. Ve Svartalfheimu, kde se hraje dosti s perspektivou, se občas bil interface s odchodem do další lokace a animace přechodů byla nedokonalá. Závěr hry s cestováním v čase a hratelnost stylem pokus omyl mi přišly slabší a nehodící se k vybroušenému světu předtím. Závěrečné titulky mi dojem zase napravily. Jsem hodně zvědavý na Quest For Infamy , zatím bych neváhal označit Heroine Quest jako nejlepší Sierra (like).

Pro: dabing, herní ekonomika, hudba, humor, postavy, RPG systém, souboje, svět

Proti: neseverský dabing, hrubky animace a interfacu ve Svartalfheimu, závěrečný souboj

+20

Space Quest I: Roger Wilco in the Sarien Encounter

  • PC 55
Space Quest 1 VGA jsem poprvé dohrál Léta Páně 2015. Do dnešních dní jsem si pamatoval pouze frustrující obtížnost a fakt, že téměř na každé obrazovce vás něco může zabít. Po šesti letech jsem se ke hře vrátil a zjistil, že mne paměť neklamala.

Navzdory pověsti SQ jako komické série je první díl vcelku vážným sci-fi. Výzkumná loď Arcada, na které jako Roger Wilco uklízíte, je přepadena nepřátelským válečným křižníkem. Posádka je povražděna a Roger jako jediný přeživší má standardní cíl - útěk a záchrana vlastní tělesné schránky. Tento úkol bude později rozšířen o záchranu "života, vesmíru a vůbec". Ono prosté "přežít" se ukáže býti celkem problematickým a různé varianty obrazovek "game over" jsou častým návštěvníkem hráčova monitoru.

Asi nejsem tím pravým hardcore hráčem, ale hra mi přišla spíše frustrující než zábavná. SQ1 obsahuje hned dva časové limity, které ve hrách ze srdce nesnáším, což je v kombinaci s častou smrtí výbušný koktejl brnkající na nervy. Hned první kapitola - útěk z lodi Arcadia - mne rozpálila doběla, když jsem měl na třech obrazovkách hledat nehlásící se tlačítko 2x2 pixely skryté mezi jinými tlačítky a vyhýbat se při tom invazním jednotkám. Nakonec jsem použil videonávod, ale ono zmáčknutí tlačítka nebylo jednoduché, ani když jsem přesně věděl, kde je. Chápu všeobecně vřelé přijetí hry Loom, kde nelze zemřít, byť si právě z této vlastnosti hry vystřelila Sierra v SQ4. Nakonec se ukáže, že je hra velice krátká - první kapitolu na lodi Arcada vystřídají dvě sídla na pouštní planetě (z toho jedno podzemní) a následuje zakončení hry na nepřátelském křižníku Deltaur. Nic víc hra nenabízí.

Abych jen nehaněl, hra neobsahuje mnoho předmětů a jejich použití je s přihlédnutím ke sci-fi prostředí přísně logické. Tímto srdečně zdravím Lucas Arts, oni už budou vědět. Minimálně jeden úkol je možné splnit dvěma způsoby, i když ten druhý nemám vyzkoušený. Pobavilo tlačítko, které hra nedoporučuje stisknout. Já naopak jeho stisknutí doporučuji, jen je dobré si předtím uložit pozici.

Hra byla kompletně předělána do VGA, což hratelnosti výrazně pomohlo, i když co do grafiky o pár měsíců starší King's Quest 5 ukazuje oběma Space Questům z roku 1991 (SQ 1 VGA, SQ 4) záda tak o parník a půl.

Dají-li Bohové, chtěl bych v příštích týdnech zkusit projet celou sérii. Půjdu nyní proti proudu. A také nerad stírám začátek legendární série, navíc od mého oblíbeného vydavatele, ale hru považuji pouze za průměrnou adventuru.

Pro: Solidní sci-fi příběh, kombinace předmětů jsou logické, akční část lze přeskočit bez ztráty herních bodů.

Proti: Smrt číhá všude, krátké.

+20

Loria

  • PC 75
Do této hry jsem vstupoval s očekáváním podobného zážitku, jaký přinesl Warcraft II. To se víceméně naplnilo, ale s několika povedenými ozvláštněními. Systém hrdinů pomrkává na třetí Warcraft a především jejich inventář je příjemnou změnou. Užitečný je obzvláště v misích bez základny, které musím překvapivě pochválit. Ve většině strategií je spíše trpím, ale tady jsou rozumně udělané. Pravidelně roztroušená léčiva pro hrdinu způsobují, že byl mým primárním bojovníkem, žádné držení vzadu. Mise se stavbou základny jsou klasičtější. Zpočátku mě překvapil význam upgradů, opravdu se vyplatí jednotky vylepšit než začnete myslet na útok. 

Za lidi se mi hrálo o trochu lépe, obzvláště později, když jsou k dispozici vzducholodě. Vyplatí se také zkoumat mapy, nejen že jsou třeba další zlaté doly (dřeva je většinou dost), ale ukryté předměty pro hrdinu nebo opravitelné bonusové jednotky se také vyplatí. Ve skirmishi jsem zkoušel jen jednu mapu, vše fungovalo dobře. Hrál jsem na normální obtížnost a náročných bylo asi pět misí. Zbytek se dá projít bez problémů. Škoda, že slovenská hra je pouze v angličtině. Celkově jsem si hraní užil a Loria splnila přesně má očekávání.  Hru mohu doporučit všem fanouškům klasických RTS.
+22

BioShock 2: Minerva's Den

  • PS4 80
Herní výzva 2021 - Herní nášup 

Slušné DLC, které vlastně jen prodlužuje to, co vás na hlavní hře bavilo. Když nad tím tak přemýšlím, tak je to v podstatě jen doplnění loru a rozšíření již tak velmi dobrého příběhu. 

Příběh je samozřejmě opět velmi silný, to jsme si již u této série zvykly. Velmi pravděpodobně má silnější konec, kde každé srdíčko lehce poskočí. Vývojáři nám navíc dali pár nových schopností, nějaké zbraně a to je tak všechno. Těžko říct, jestli od DLC čekat víc, řekl bych, že v tomhle kontextu to nevybočuje z průměru. Ale protože je obecně Bioshock série tak dobrá, tak i samotné DLC musím hodnotit vysoko.

Nic víc v tom nevidím a k původní hře jsem se již rozepsal v jiném komentáři, takže tam své pocity shrnuji a v podstatě by se to dalo aplikovat i na toto DLC.
+14

Trine 4: The Nightmare Prince

  • PC 70
Po tragickém třetím dílu jsem se do dalšího dílu Trine už ani moc nehrnul, ale kamarádi mě překecali. A bavil jsem se náramně. Bohužel teda ne ani tak kvůli příběhu, důmyslným puzzlům, nebo soubojům. Spíš prostě kvůli jakési pseudo spolupráci s kamarády, což byl z poloviny trolling, z druhé poloviny pokus "alespoň nějak" přechytračit herní mechaniky a překonat nachystané překážky.

Grafika a hudební doprovod zůstávají pohádkově kouzelné. Do hry je namláceno někdy až příliš nových mechanik, spousta z nich hru totálně rozbíjí. Často je to totální chaos. Ale z toho taky pramení docela kvalitní zábava. V jednom hráči to ale musí být nuda.
+18

Tomb Raider II

  • PC 80
Druhý příběh neohrožené archeoložky Lary Croft. Tentokrát pátrá po bájné Dagger of Xian, která umožní jeho majiteli se proměnit ve (skoro) neporazitelného draka. Tentokrát se podívá do chrámu pod Velkou čínskou zeď, kde se utká hned se dvěma T-Rexema, do Benátek, na dno oceánu, kde si zaplave mezi žraloky, dále půjde pozabíjet pár Big Footů do Tibetu, aby se nakonec vrátila zpět do chrámu v Číně.

Příběh je podle mě celkem povedený. Akorát způsob jeho vyprávění mi přijde trochu kostrbatý a hlavně chybějící titulky v animovaných sekvencích mi sem tam dělaly problémy, takže jsem si opět některé detaily příběhu dohledával na internetu. Lara postupně procestuje celý svět, ale tak trochu mi chybí klasické prohledávání hrobek (s jednou výjimkou).

Level design byl ve své době bombou. Z dnešního pohledu může působit hodně nesmyslně, ale tyto pocity velmi rychle potlačí nostalgická atmosféra. Hlavně oblast v Benátkách se hodně povedla. Výjimku ale tvoří předposlední level z jiné dimenze, který je hodně divný a příběhově vůbec nevysvětlený. Hlavně není vůbec řečeno, jak se odtud Lara po zabití draka dostala zpět. Poprvé se tu představuje i možnost řídit některé dopravní prostředky (člun a sněžný skůtr).

Moc se mi nelíbí systém secretů, kdy Lara musí postupně najít 3 různé sošky draka, po jejichž zkompletování získá tučnou odměnu v podobě lékáren a dalšího vybavení. Na jednu stranu je to zajímavé zpestření, na stranu druhou to absolutně nezapadá do hry.

Nevím, jestli je to problém Steamu nebo hraním na modernějším počítači, ale bohužel mi po chvíli hraní vypadla in-game hudba a zvuk některých dialogů. Taky se občas dělo to, že nepřátelé vesele procházeli texturami, takže se mi např. stalo, že jsem stál zády ke slepé chodbě a najednou se přímo ze zdi vynořil chlápek s brokovnicí.

Stejně jako první díl, je i dvojka hodna hraní i v dnešní době. Je zde spousta věcí, co mi v jedničce chyběla, nicméně level design a atmosféra jedničky je podle mě o stupínek lepší.

(Dohráno v roce 2019) 
+25

Fahrenheit

  • PC 75
Když už se k nějaké hře rozhodnu napsat komentář je to většinou proto že byla dobrá, líbila se mi a bavila mě. Mám prostě raději pozitivní věci a tak když je nějaká hra špatná než abych se nad ní  v kometu rozčiloval raději se na ní snažím rychle zapomenout. U Fahrenheitu to hodně dlouho vypadalo na klasické vychvalování ale nakonec se asi sám budu divit co jsem schopen do komentáře napsat. 

Začnu ale zlehka a to nejdřív grafikou která je na rok vydání slušná a jak jsem se z později dozvěděl všechny scény byly točeny velmi precizně pomocí Motion capture takže tady ze sebe vývojáři rozhodně vymáčkli jen to nejlepší. Ještě lépe je na tom soundtrack který byl po celou dobu perfektní a to ať už šlo o ambientní hudbu složenou přímo pro hru nebo mix klasických songů. Hudba je vlastně podle mě nejsilnější stránka titulu a rozhodně jsem ji neslyšel naposled. Jelikož nepatřím mezi zapřisáhlé nepřátele QTE bavily mě i akční pasáže i když mi ze začátku přišly hodně dlouhé.

Bez ohledu na vše zmíněné jde u Fahrenheitu ale hlavně o příběh. Ten je už od začátku poměrně ponurý a dost mysteriózní, kdy jsem absolutně netušil která bije, ovšem brzy se začal zajímavě rozvíjet a kromě hlavní linky sledovat i osobní příběhy hlavních postav. Z těch jsem si nakonec oblíbil nejvíce detektiva Milese, asi i proto že byl vždycky tak trochu nad věcí a přinášel do hry dokonce humor. Kladný vztah jsem si postupně vybudoval i k druhé polovině detektivního dua Carle Valenti ovšem k úplně nejhlavnější postavě Lucasi Kaneovi nikoliv. Od začátku mi prostě přišel tak nějak nesympatický a ačkoli to k jeho osudu, kdy se stává pouhou hračkou v souboji nadpřirozených bytostí o nadvládu nad světem asi sedne zdálo se mi že je až moc "ublížený". 

Od nějaké třetiny hry se ale příběh čím dál více rozbíhá a hlavně v Lucasově větvi postupně přibývají další nadpřirozené a nevysvětlitelné věci, postavy i prostředí což ale vůbec není na škodu. Spíš naopak to působí velmi zajímavě v kontrastu s pragmatickým postupem policistů. Úroveň napětí tak pořád stoupá a nutí hráče pokračovat se stále větší chutí dál. Na samotném konci jsem pak sice měl pocit že story i gameplay vygradovaly už trochu moc, když přišla na řadu bitka à la Matrix 2 a 3 mezi Lucasem a hlavním záporákem ale i tak jsem měl z celé hry dobrý pocit a dokonce už i samotný Kane začínal pomalu získávat určité sympatie. Jenže...

Pak přišel pro mě naprosto nepochopitelný zvrat kdy se ukáže že ještě není konec a vše je úplně jinak než se zdá. Takovéto twistploty sice někdy dokáží opravdu šokovat a vymačkat z hráče ještě víc emocí ale tady to byl nehorázný krok vedle a doslova zavraždění do té doby neobvykle vynikající hry. Po poražení hlavního šmejda na kterého máte spadeno celou dobu se totiž najednou zčistajasna objeví jiný do dosavadního, mystického příběhu naprosto nehodící se oživlý počítačový vir. Zkrátka těžce WTF moment ale naneštěstí to ještě nebylo všechno. Našeho geroje pak totiž zachrání bezdomovci kteří jsou ve skutečnosti tajní ochránci lidstva a s kriminalistkou která se ho několik dní snažila zavřít za několikanásobnou vraždu zplodí dítě. Přitom se znají sotva jedno odpoledne a Lucas je tak trochu, ehm... mrtvý. Tady už jsem začínal mít pocit že si ze mě autoři snad dělají srandu. Ještě ke všemu pak hra místo předchozího epického souboje vyvrcholila jak po herní tak příběhové stránce absolutně nemastným, neslaným závěrem na vojenské základně. V epilogu v konci který jsem dohrál navrch najdeme Lucase který je stále mrtvý ovšem s neskutečnými superschopnostmi brečet nad tím jak se zlé oživlé počítačové viry a božstva z jiných dimenzí znovu ujaly nepozorovaně vlády nad světem. Takový nesmysl už mě definitivně dožral a na účet autorů letěla jedna nadávka za druhou. Jinými slovy asi moje největší zklamání na poli videoher a přitom stačilo tak málo a mohl to být jeden z nejsilnějších zážitků. Navíc když vás něco takhle naštve začnou se vám vybavovat další pitomosti co hra nakupila jako třeba basketbalový zápas v mínus deseti stupních. Jediný světlý moment jsem tak našel v tom že jsem svého oblíbence Tylera poslal před koncem s tou jeho gotičkou na Floridu a pomyslně ho tak ušetřil následné ostudy co si hra uřízla. A že jí byl pořádný kus.

Co dodat? Fehrenheit byl titul s neskutečným potenciálem plný nekonvenčních herních mechanik, propracovaným, napínavým příběhem a dechberoucí atmosférou (každou chvíli jsem čekal kdy se za rohem mihne Max Payne) Vše ale bylo zahozeno do koše poslední částí která nejen že byla zbytečná ale vše předchozí nekompromisně rozbořila a zanechala místo parádního zážitku jen hořkost a vztek. A nezachrání to ani přebohaté bonusy. 75% je ode mě ještě milosrdenství, za ten konec by měl David Cage dostat spíš přes držku.
+36

Titan Quest: Atlantis

  • PC 65
Jelikož se blíží výročí dosažení jednoho z mých největších herních úspěchů, pro který jsem dřel jak japonský workoholik, řekl jsem si, že bych se konečně mohl podívat na zoubek nejnovějšímu přídavku mé nejmilovanější diablovky.

Nenechte se mýlit. Říct, že Atlantis je "Šestým aktem", který přináší zbrusu nové velkolepé dobrodružství, je poněkud zcestné. Je to spíš jen taková bonusová epizůdka, kterou během jediného odpoledne sjedete co by dub. Rozhodně nečekejte stejnou nálož, kterou divákovi představil Ragnarok. V první řadě bych ale chtěl vyzdvihnout moc pěkné grafické zpracování. Různorodost prostředí je uspokojivá, mnozí nepřátelé správně bizarní, plus na mnoha místech má hra pěknou atmošku. Obzvlášť musím pochválit lokaci Garden of the Hesperides, ve které jsem rozhodně chtěl zůstat déle, protože se stopro jednalo o nejhezčí lokaci. Kam se hrabe nějaká zarostlá Atlantida.
Ale i když je prostředí v moha lokacích pěkné, jejich prolézání už bohužel takové žúžo není. Z velké části z toho viním narativní stránku hry, která je velice slabá. Což možná u hry tohoto typu není žádné překvapení, ale předchozí tituly se alespoň snažily vybudovat nějakou jednoduchou konstruktivní dějovou linii, kterou by hráč sledoval. Zde hráč hledá Atlantidu. Toť vše. Půlka celého "děje" se navíc skládá z nudných fetch questů, které jsou potřebné pro vstup do samotné Atlantidy, která upřímně zas až takovým ternem také nebyla. Mnohé lokace jsou navíc až příliš moc krátké a lineární, což do jisté míry také přispívalo onomu mdlému průchodu, který jsem s hrou prožil. Gameplay se od předchozích her nijak zvlášť nemění. Na tuto cestu jsem vytáhl svého Spellbreakera s levelem 73, který veškerými nepřáteli procházel jako nůž máslem. Problémy mu dělal až finální boss, který byl rozhodně lepší než ten v Ragnaroku. Ale docela na pytel, že se o jeho existenci dozvím až 5 minut před koncem hry, cywe. 

Dalším prvkem je i nekonečný grind Tartaros, což je místo, které mi neskutečně chybělo v Immortal Thronu, proto jsem byl zvědavý, jak bude představeno zde. Dal jsem zatím jenom první run, ale příliš odvařený z něho také nejsem (A to tam je dost velký horko). Hráč potkává různě velké nepřátele ze všech předešlých aktů, přičemž po každých pěti kolech se střetne s fotrem hlavního padoucha z původní hry, jehož obtížnost bude hodně záviset na tom, na jakou obtížnost hrajete a za jaký class.

Ve výsledku je Atlantis poměrně pěkným, ale nezáživným přídavkem, po kterém by měli hrábnout opravdu jen ti největší TQ fandové. Že za to po dvou letech chtějí na Steamu furt 15 euro mi přijde na hlavu. Nejen s ohledem na délku, ale i ten obsah.
Takže pokud si někdo sehnal Anniversary a uvažuje o koupi datadisků od Pieces Interactive, doporučuji koupit Ragnarok, který je po letech už pěkně naupdatovaný, a na Atlantis sáhnout pouze v případě, že ještě ze série nebudete mít dost.

Pro: Grafika, rozmanitost prostředí, hudba

Proti: mdlé, příliš krátké a lineární, bez děje

+30

Puzzle Agent 2

  • PC 60
V krátkém časovém rozestupu po prvním díle přichází pokračování vyšetřování Nelsona Tetherse tajemného případu ve městečku Scoggins. Podařilo se mu totiž znovurozjet továrnu, většina otazníku však zůstala nezodpovězena. A tak se Tethers, jako správný vyšetřovatel FBI, vydává zpět na místo činu všechny tajemnosti dořešit, byť neoficiálně, jen v rámci dovolené.

Kromě Tetherse se setkáme s řadou starých známých z prvního dílu, navštívíme také již prozkoumaná místa. Styl hry zůstal zachován, opět jde o vyprávění humorného a hodně ujetého příběhu, který je prokládán všemožnými puzzly.

Nutno přiznat, že příběh konečně nabírá obrátek, je ještě ujetější, než v prvním díle. Rozhodně je ale zajímavý a je hlavním hybatelem, proč ve hraní pokračovat. Puzzly jsou také koncipované, jako v prvním díle. Přišly mi však místy obtížnější a ještě méně zajímavé, než v prvním díle.

Podle názvu a nejspíš i podle záměru autorů měly být hlavním prvkem hry puzzly a příběh samotný měl být jen jakousí výplní, u druhého dílu se ale ještě více projevuje skutečnost, že je tomu naopak – nejzajímavější na celé hře je příběh a jeho postupné odhalování, přičemž puzzly jsou mnohdy spíše na překážku. Což je velká škoda.
+19

The Sims 4

  • PC 80
The Sims 4 je jako živoucí potvrzení Hegelovi filozofie. The Sims 2 byla teze, The Sims 3 antitéze, a The Sims 4 je syntéza. Snaha spojit ty nejlepší prvky z předchozích dílů do jednoho celku. Výsledek je možná rozpačitý, ale nakonec vůbec ne špatný. 

Hra nabízí mnoho systémů, které jsou možná nejlepší v sérii, ačkoliv je to samozřejmě velmi subjektivní. To je mimochodem jeden z problémů kritiky The Sims 4 – hra nemá vyloženě špatné body, ale spíše množství subjektivně nepříjemných či příjemných věcí. Mně osobně se velmi líbí tvorba postav, zajímavá a rozvětvená zaměstnání, odemykání předmětů, i tvorba domů je poměrně zábavná. The Sims 4 má v zásadě vše, co od The Sims čekáte a dobré mechanismy.

Pro podrobnější popis je dobré srovnání s předchozími díly. Ta syntéza o kterém jsem mluvil je především v podobě Sousedství. Ty jsou nyní pevně daně – v základní hře tři – a další přidávají DLC. Nelze je předělávat a v každé máte jen určitý počet pozemků. Naštěstí lze mezi sousedstvími neomezeně cestovat (z jednoho můžete jet do muzea v druhém atd), takže nejste v pasti. Zároveň opět funguje částečně svobodná vůle simíků, podobně jako v The Sims 3, a tak vaše výtvory i jiné potkáváme v jiných částech města, a nejste omezeni čistě na vaši domácnost. Vše probíhá v reálném časem. Hra nabízí také možnost stárnutí celého sousedství, stejně tak ale možnost vypnutí stárnutí.  Tp je super. Stejně to ale zamrzí. Tvorba světů vždy patřila k zábavě, a tady ta možnost prostě není. V The Sims 2 jsem vytvořil celé supernatural sousedství, s čarodějnicemi, vlkodlaky, dryádami, mimozemšťany, menhiry, magickým lesem atd. Zde má sousedství z magic DLC Realm of Magic pět pozemků, přičemž tři (3) jsou obsazené. Smířil jsem se s tím, ale je to smutné.

Další co zamrzí je fakt, že hra nyní neobsahuje „vzpomínky“ na důležité události v životě – které do jisté míry tvořili zásadní iluzi, že váš simík má život – a dokonce nemá ani cutscény. To mi fakt chybí. První polibek, první sex, svatba, porod atd. To vše chybí. Zároveň s tím hra neobsahuje tunu drobných detailů, kterých si možná ani nevšimnete, přesto hře dávali život. A ačkoliv toho datadisky dost napravují, tohle ne. Příběhy které nyní tvoříte jsou nyní mnohem víc váš headcanon. Hra už nenabízí možnost jak život simíka zaznamenat ingame.  

Je to o dost rychlejší než předchozí tituly. Opět, mě to vyhovuje, protože konečně mohu tvořit příběhy a celé rodiny bez použití cheatů. Zároveň to však znamená, že může přijít ten pověstný stereotyp, o kterém mnozí mluví. Smutná pravda je, že bez DLC nemá hra skoro smysl, aspoň dvou do začátku, a časem je budete potřebovat všechny. Problém vanilla však The Sims 4 není prázdnota, ale ta rychlost, v které se nemáte ani možnost rozkoukat a jste ve finále. Hra nabízí spoustu nastavení jak má hra probíhat, a možná by stálo za to mít i nastavení obtížnosti, což tento problém mohlo částečně eliminovat. 

Celkově vzato mě The Sims 4 baví. Kdyby v sobě měl o malinko víc z The Sims 2, bavil by mě ještě víc. Pokud ale nemáte ke dvojce přístup a nechcete stahovat, je to dobrá náhrada. Zároveň je smutný fakt, že omezení The Sims 2 na jednu domácnost je dnes již skutečně zastaralé, a ačkoliv má čtyřka mnoho chyb, jednotliví símící projevují aspoň trochu svobodné vůle, i když zrovna na jejich pozemku nejste. Toho si cením. Mluví o naprosto šíleném DLC marketingu asi nemá smysl. Hra za to totiž nemůže.
+16

BioShock 2

  • PS4 85
První díl je již legendární značkou, nutno dodat, že po zásluze. Nicméně i díl druhý vůbec nezaostává, ale dosahuje kvalit svého předchůdce?

Hned z kraje říkám, že Bioshock je přesně ta střílečka, která mi naprosto vyhovuje. Velmi příběhově založená, doplněna o prvky, na které jsme spíš zvyklý u RPG, i když dnes se již cpou v podstatě všude - vylepšování postavy, různé schopnosti a především jejich zajímavé kombinace, velmi story driven založení... Za mě to má všechno, co od FPS dnes očekávám, aby mě udržela přikovaného k monitoru.

Nicméně, trochu upřímně přiznávám, že bych od druhého dílu vyžadoval (abych jí považoval za úplný majstrštyk) malinko víc, než okopírování toho skvělého, co v jedničce fungovalo. Ano, chci, aby to pořád bylo stejně skvělé, ale zároveň by uvítal i nějakou větši inovativnost než jen to, že hrajeme tentokrát za Big Daddyho, což je btw sakra parádní!

Příběhově je to pořád stejně napínavá akce se spoustu záhad, mysteriózních prvků a navíc je to všechno laděno do elegantních šedesátých let. Prostředí je dechberoucí, správně ujeté, navíc doplněno o velmi specifický vizuál, který hře dodává na originalitě. Nejzajímavější mi ovšem přišlo to, že jsem si po celou dobu přišel, jako kdybych hrál horor, ale bez toho všeho lekání kolem či laciných brutálních výjevů (ačkoliv jich tu také pár je). 
Po celou herní dobu jsem měl takové zvláštní mravenčení, což umocňoval i výše zmiňovaný příběh, který je velmi silný a zrovna u této hry se fakt vyplatí "ztrácet" čas lorem, který je všude kolem vás, především ve formě nahrávek.

Samotná hratelnost mi absolutně vyhovovala, především to, že hru lze hrát buď jako klasické FPS a všechno kolem sebe kosit, ale zároveň můžete i mnohem více taktizovat, využívat schopnosti a fičury a tím si hodně ulehčit, čili je hra vhodná i pro nezaryté hráče FPS. Já osobně zhruba od druhé poloviny hry zvolil styl, že jsem využíval nadpřirozené schopnosti v kombinaci s vrtákem a to byla vskutku bad-ass kombinace a od té doby jsem byl v podstatě neporazitelný.

Hra je to velmi dobrá, nicméně jí musím trochu "uškodit" tím, že jednička vás na první dobrou dostala víc, tady už vás nic moc nepřekvapí, ačkoliv to bylo příběhově snad o kousek ještě lepší. Spíše se jedná o pokračování skvělého počinu a kdybych bral oba díly jako jeden celek, tak bych to řadil velmi vysoko mezi všemi FPS, které jsem kdy dohrál.

Pro: příběh, atmosféra, na FPS široká variabilnost v herních stylech

Proti: oproti prvnímu dílu malý skok

+22

The Sinking City

  • PC 80
Nedávno mi to Steam zařadil do fronty a po shlédnutí traileru jsem neodolal hru vyzkoušet.
Nakonec jsem při jejím pokořování strávil něco okolo 35 hodin.

Hned v prvních okamžicích hry samotné jsem byl nadmíru spokojen s kvalitními dialogy, s herci co je uvěřitelně namlouvají, sednoucí hudbou, skvělou ponurou atmosférou meziválečnejch let.
Město, který bylo zasaženo potopou se ještě potýká s nákazami, invazí agresivních mutovanejch organismů (kočky se sakra povedly!), hladem, zoufalstvím a především zločinem všeho druhu.
Soukromej detektiv Charles Reed - veterán z velké války - musí tedy přijít na kloub příčině vlastního šílenství a u toho rozhodnout o osudu lidstva. 

Samotná herní mapa je velká, poutavá a atmosferická (zatopený části mají ten správnej feeling), nicméně taky si je navzájem dost podobná a bez zobrazení pozice hráče na mapě bych asi dost bloudil. Autoři nám dávají k dispozici jediný (pomalý) dopravní prostředek - tedy loďku a protože je mapa dost velká, musím říct, že později jsem jízdu člunem považoval za spíš nudnou výplň.
Určitě mi vadilo, že lidé ve městě jsou jenom generičtí panáci, co chodí odnikud nikam bez důvodu.
Taky absence vozidel (pohybujících se) feelingu z rušnýho města dost ubírá, nehledě k tomu, že by řídit auto mohla bejt příjemná změna od výše zmíněnejch nekonečnejch plaveb napříč Oakmontem.
Nezodpovězena také zustává moje otázka: proč nikde nebyl obchod? Veškerý náboje tak vlastně musím vycraftit z lootu nebo dostat jako odměnu.
Ovšem čím hra exceluje je muzika od Kevina MacLeoda, kterej zpracoval neuvěřitelně atmosferickej materiál. Subjektivně nejlepší skladbu vnímám Inexorable - posuďte sami, skvělý netvíravý téma, který se nesnaží bejt něčím víc, než bejt má. Palec nahoru speciálně za tento, ale i ostatní hudbu, soundtrack rozhodně padá na úrodnou půdu!

Brzy se tedy ujímám své role detektiva. Proces vyšetřování je vlastně výždy totožnej (nastavil jsem si nejtěžší obtížnost):

Bavilo mě hledat adresy na mapě bez šipek, značek, ikon. Bavilo mě hledat indície, bavilo mě vyslýchat lidi, bavilo mě nevědět kudy dál a přicházet na to. Nejvíc mě snad oslovilo, jakým způsobem lze dohledávat informace v archivech (a to bez toho, aniž by mě tam hra poslala!).
Nebavilo mě ale už používat vize, ani takovýto "modrý", kde se mělo sestavit pořadí událostí.
Co mě nebavilo ještě víc, byly boje (ty jsem potom proto nastavil naopak na nejsnazší obtížnost a zobrazil jsem si potupně i zaměřovač :/ ). Nepřátelé byli pořád stejní, dost vydželi a jejich mrtvoly tak trapně mizí...
Nejhorší ale bylo potápění, tam jsem opravdu trpěl. Ještě, že to bylo vždy pár metrů.

Ačkoliv jsem neplnil zdaleka všechno, dokončil jsem i mnoho vedlejšáků a některý z nich byly opravdu kvalitní, nejedná se tedy jen o jakousi "výplň navíc", ale regulérní materiál.

SUMMARY: Netradiční kousek, kterek však bohužel není tak hlubokej, působivej ani propracovanej, jak by se mohlo zdát ze začátku. Přesto nabízí spoustu hodin poměrně kvalitního vyšetřování a minimálně než se člověk Oakmontem nasytí, jedná se o svěží změnu. +5% up za soundtrack.



80%

Pro: Atmosféra, dialogy a herci, město a jeho originální feeling, soundtrack, NPC.

Proti: Absence vozidel, vyšetřovací vize, podivně řešený souboje, odfláklý interiéry.

+17

It Takes Two

  • PS5 95
Zatrubte na trubky, vyvěste vlajky, naleštěte podlahy a oblečte se svátečně. Herní podsvětí a semetiště zla v podobě EA vyvrhlo na svět hru, která není špatná. Nejenže není špatná, ale je přímo skvělá. Ačkoliv osobně nemám rád jak osobu Josefa Farese, tak cokoliv z područí EA z posledních 10ti let, tak jsem s penězi zariskoval a nelituji ani halíře. It Takes Two je klenot, který můžu jenom doporučit a nemám k němu prakticky žádné výhrady.

Premisa hry je poměrně přímočará a dost jasná už z prvních trailerů: rodiče malé holčičky plánují rozvod, ale zázrakem kouzelného přání a upřímných, dětských slz se dá do pohybu jakési "kouzlo", které uvězní rodiče v malých panenkách a lehce otravná, oživlá, hispánská kniha lásky se snaží vyžehlit jejich vztah tím, že je nutí ke spolupráci. Tolik k příběhu, žádné hluboké promyšlené úvahy o smyslu života a divoké zvraty nečekejte, tato hra je úplně o něčem jiném. O spolupráci. Kolem kooperace dvou lidí je vystavěna celá hratelnost a všechno funguje naprosto skvěle. Nejedná se o kooperaci, na kterou jste většinou zvyklí, alá "já střílím z brokovnice, ty střílíš ze samopalu, to nám to ale jde". Hra a jednotlivé levely jsou navrženy tak, že jeden bez druhého projít nemůžete. V každé úrovni získá jak Cody, tak May unikátní schopnost, která je sama o sobě většinou k ničemu, ale v teprve v kombinaci se schopností vašeho partnera budete moci projít úrovní dál. Vaši hrdinové tak dostanou do rukou například kladivo a hřebíky, nebo metač pryskyřice a zapalovač, nebo každý jednu polovinu magnetu. Budete bojovat, skákat, utíkat nebo řešit hádanky. Každou chvíli vás hra překvapí nějakým novým vybavením, na který jsou navázané většinou velmi originální a neokoukané mechanismy. Samotné levely jsou pak velmi pestré, bohaté, detailní a průchod mezi nimi je krásně plynulý, stejně jako samotné ovládání, které je dostatečně komplexní, ale zároveň jednoduché a hlavně přesné, jak se na plošinovku sluší. Většinu času se pohybujete v koridoru, ale sem tam se objevíte ve větší volné lokaci, kde můžete svévolně prozkoumávat, co se vám zachce, hrát minihry nebo jen tropit neplechu s interaktivním prostředím.

Dobrou atmosféru pak doplňuje velmi pěkná stylizace, modely nepřátel a hrdinů, hudba, voice acting a celkové atmosféra hry, která je tak akorád vážná a tak akorád dětsky hravá. Je asi třeba uznat, že si hra občas až moc okatě půjčuje z jiných her, ať už je to Diablo, nebo Ratchet, nebo hry od Nintenda. Pravda ale je, že žádný z těchto mechanizmů není ve hře tak dlouho, aby to působilo jen jako vykradení jiné hry a na každý jeden vypůjčený prvek přijdou čtyři nové originální.

Ještě nikdy jsme se s ženou u společného hraní takhle dobře nebavili. Upřímně a od srdce jsme se nasmáli a upřímně a od srdce jsme si pobrečeli nad nejbrutálnější vraždou toho nejroztomilejšího herního antagonisty v dějinách.

Avšak pozor, pokud se snad chystáte hrát s někým, kdo videohry moc nehrává, mohla by na něj tahle hra být trošku těžká. Čas od času hodně záleží na rychlých reakcích a zručnosti hráče, a jelikož nejde hru hrát tak, že se jeden z vás veze, musí být oba hráči alespoň průměrně zkušení. Takže pozor, aby tato hra právě naopak nevedla k vašemu rozvodu :)

It Takes Two bylo velmi milé překvapení a je to skvělá hra.

Pro: Stylizace, postavy, mechanismy, ovládání, hudba, akce, prostředí, kooperace, Queen Cutie

Proti: Nic

+32

The Punisher

  • PC 80
Hráno kdysi na PS2, kde to byla na tu dobu pecka, která se dala hrát stále dokola. Dnes už je na ní těch pár let vidět, ale i tak se jedná o poměrně super střílečku s nevšední brutalitou, navíc v současné době podpořenou Marvelovskými filmy, které osvětlí ještě řadu detailů i komiksům neznalým jedincům.

Pro: Lokace, postavy, záporáci, délka, brutalita, Frank, způsob vyprávění, nepřátelé, systém výslechů i štítu

Proti: UI, chybějící titulky, na dnešní poměry už poměrně monotónnost jednotlivých misí

+13