Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Secret of Monkey Island

  • PC 85
Herní výzva 2021 - bod č. 3 Remaster

Původně jsem měl do výzvy naplánovanou jinou adventuru (Gabriel Knight), která mi bohužel úplně nesedla a nedokázal jsem se donutit k jejímu dohrání. Rozhodl jsem se tedy poohlédnout po jiné adventuře a vzpomněl jsem si právě na tuto. První díl Monkey Islandu jsem rozehrál již před několika lety, ale nějak se mi ho nepodařilo dohrát a trochu jsem na něj pozapomněl. Tento menší herní herní rest jsem však nyní dokázal napravit.

První, co mě na Monkey Islandu uchvátilo byl humor, který hrou prosakuje ve všech směrech. Nejvíce se ovšem objevuje u rozhovorů s postavami, kdy sami můžete volit mezi vtipnými odpověďmi. Postavy jsou dobře napsané a mezi ty nejlepší rozhodně patří obchodník, především díky neoficiálnímu českému amatérskému dabingu.

Vývojáři hry si velice šikovně poradili s šermířskými souboji, které zde nejsou jako akční minihra, jak by to nejspíše většinu napadlo. Souboje jsou zde prováděny pomocí urážek. Cílem je najít správnou urážku pro svého protivníka a tím ho v souboji přemoci.

Velmi pěkně jsou zpracované lokace, které jsou dokreslovány jednoduchou hudební vložkou. Hádanky ve hře jsou velmi často pouze o sbírání předmětů a jejich použití na správném místě, ale i o vcelku složitých rozhovorech. Jedním z takových případů je smlouvání s prodavačem ojetých lodí.

Na hře mi více méně nevadilo příliš věcí, přesto se jich pár najde. Jedním z toho je méně přehledná mapa opičího ostrova, po které cestujete a neustálé pobíhání po ní sem a tam. Tím druhým negativem jsou některé nadbytečné příkazy, které téměř za celou hru nepoužijete a mohly být vynechány.

Pro: Humor, šermířské souboje, vtipné postavy, zajímavé lokace

Proti: Nepřehledná mapa Opičího ostrova, nadbytečné příkazy

+20

Pokémon Sword/Shield Expansion Pass: The Crown Tundra

  • Switch 85
Druhé rozšíření zavedlo moji postavu s jejími věrnými Pokémony do Tundry. Hned, jak už to bývá zvykem, na mě vyskočilo několik hlučných postav a začalo mi vyprávět o jejich problematických rodinných vztazích. Krom hledání ztracené dcery jsem se dozvěděla o mýtech zdejšího kraje, o jeho neúrodě a také králi. Musím říct, že co se týče příběhu, tak ten mě v tomhle rozšíření zaujal o něco více než v tom prvním (Pokémon Sword/Shield Expansion Pass: The Isle of Armor) a byla jsem zvědavá, co se dozvím dál.

Prostředí, ve kterém se tato část hry odehrávala, mě příjemně překvapilo. Bavilo mě ho prozkoumávat a hledat schované cesty, které mě zavedly do nových oblastí. Naštěstí se hrála neodehrávala jen ve sněžných částech, ale dočkala jsem se i nějaké té zeleně či vodní oblasti. Samozřejmostí bylo přidání dalších Pokémonů do hry, ale co mě potěšilo nejvíce, tak bylo přidání velkého počtu těch legendárních Pokémonů. Ty jsem buď získala prozkoumáváním prostředí, hledáním stop a luštění hádanek, nebo jsem je mohla získat v tzv. Dynamax Adventures.

V Dynamax Adventures jsem postupně procházela přes několik soubojů s náhodně zvolenými Pokémony a sama jsem si mohla vybrat jednoho z několika předem určených Pokémonů. Toho jsem pak mohla vyměnit za Pokémona, kterého jsem zrovna porazila, nebo bylo možné si ho nechat. Na konci mě pak čekal souboj s legendárním Pokémonem. To celé jde projít s třemi živými hráči, ale pokud je člověk samotář a online interakce nemá rád (můj případ), tak mu hra přidá do party tři NPC. Ta ovšem byla naprosto tupá a kolikrát jsem na ně křičela, ať laskavě použijí super efektivní útok a ne nějakou kravinu, která nám je momentálně k ničemu. Ovšem musím říct, že dílem náhody/štěstí/osudu se mi podařilo s touto bandou tupců porazit i některé docela silné legendární Pokémony. V téhle části hry jsem strávila nejvíce času, protože mě bavila náhoda, s jakou jsou voleni Pokémoni, a také nutnost přizpůsobit se daným podmínkám hry a naučit se využívat všechny schopnosti, které Pokémon má k dispozici. Fakt zábavná část.

Tohle rozšíření jsem si užila o dost více než předchozí a ráda jsem se do něho vracela.
+14

Squeeze Box

  • At2600 20
Na platformě Atari 2600 lze najít hry špatné, a hry méně špatné. Squeeze Box patří do té první skupiny, ačkoliv samotná premisa není nejhorší. Praděda všech následujících videoher situovaných do vězení má jednu, a to fatální, chybu – ovládání je v pravdě pekelné (emulované na PC, tedy). Z obou stran se na hráče valí zdivo, a hráč v roli trestance pomlčka utečence se snaží za pomoci pistolky (kde ji sehnal?) dostat ven. Ovšem správné natočení a poloha střelby je výzvou sama o sobě, a to při hektické atmosféře Squeeze Boxu (inspirovali se u názvu tvůrci singlem The Who?), je spíše negativní zjištění.

Titul jako takový zabaví, a poslouží i jako exkurze do počátků žánru arkád, ale dobová konkurence je prostě o pár tříd lepší - Parachute (1983), Frogs and Flies (1982) nebo Maze Craze: A Game of Cops 'n Robbers (1978). A pokud Vás zrovna zajímá „prison escape“ téma a tvoření díry do betonu, tak lze zážitek ze hry James Wickstead Design Associates doplnit zhlédnutím filmu Díra (Le Trou).

Pro: téma

Proti: ovládání

+21

Minit Fun Racer

  • PC 85
jednoduchá, milá závodní hra, kde závodíte s časem, vyhýbáte se překážkám a snažíte se dostat na dovolenou. díky skvělým odemykatelným vylepšením vás hra chytne a nepustí dokud se na ten vysněnej ostrov nedostanete. a pak zjistíte, že je pořád co odemykat a ten jeden minutovej pokus přece nic nestojí a najednou vám čas strávený ve hře ukazuje dvě hodiny.

Pro: humor, délka jednotlivých závodů, odemykatelné vylepšení

Proti: chybějící žebříček na porovnání s kamarády

+6

Yesterday Origins

  • PC 80
Od dohrání prvního dílu je to zhruba šest let a nebudete se asi divit tomu že už si úplně nepamatuji jak na mě jednička působila, proto tu holt nečekejte žádné porovnávání, ale budu to hodnotit jako samostatný zážitek.

Hned zprvu musím pochválit že právě pro opozdilce jako jsem já je ve hře možnost si v ingame webových stránkách dohledat předchozí události aby jste se všeho jednoduše chytli a netápali jste. Což mi opravdu přišlo vhod.

Co se týče příběhu tak ten prakticky navazuje tam kde skončil a to s Johnem Yesterdayem který už žije poklidným životem, dokavaď se mu do cesty nepřiplete milionářka která se chystá značně ztížit dosavadní idylku. Do toho se ještě více v tomto díle tvůrci noří do minulých životů hlavního hrdiny a více mapují jeho život v minulých časových érách, což je rozhodně vítáno. Hlavně díky tomu i si více prohloubíte k Johnovy vztah a jeho linka je tady opravdu zajímavá a správně mysteriózní. I přes to že ke konci mi přijde byl celý konflikt značně rychle vyřešen, což trochu narušilo celou atmosféru.

Když už jsem ale načal tu atmosféru, tak ta je tady skvělá jak u většiny Pendulo her, jednotlivé lokace jsou krásně ručně kreslené a je radost v nich trávit čas. Toho času ale nebudete v nich trávit dlouze a to hlavně díky docela jednoduché obtížnosti hádanek, která je určena už pro více fandy filmových her. Spolu se změnou v obtížnosti tu je ale i pár jiných změn a to hlavně v hratelnosti, kdy tu máte možnost si v zoomu prohlédnout detailně postavy a díky tomu získat potřebné informace. Je to docela zajímavá featurka, ale nevím zda to nějak bylo potřeba :D

Dále hudba a dabing jsou na skvělé úrovni a nemám jim co vytknout.

Takže vcelku se jedná o dost zábavné pokračování které rozvádí příběh z jedničky a nepůsobí to jako prachsprostý cashgrab na fanoušky, tady do toho tvůrci opravdu dali nějakou péči, což cením. Já si to celé užil a jednoznačně doporučuji!

Pro: Příběh, postavy, dialogy, soundtrack, atmosféra a lokace

Proti: Hodně zjednodušená obtížnost, závěr příběhu

+15

Red Dead Redemption 2

  • PC 100
Herní výzva 2021 - 5. Pořádný pařan (Hardcore)

Legendy divokého západu. Pro mě vždy naprosto úžasně zajímavé a tak úžasně nevyužíté téma her, které bylo zachyceno snad jen v sérii Call of Juarez a GUN. Přitom téma tak strašně obsáhlé a otevřené. To vše dokud nevyšla legenda všech legend Red Dead Redemption 2.

Čím začít u hry, která má všechno? Celý příběh začíná poměrně nevinně. Letmé představení postav, nastínění problému a žádného řešení. Prvních pár úkolů je až nepříjemně táhlých a hra se zdá, že až přešlapuje na místě. To všechno dokud nepadne kouzelné označení s popiskem Chapter II a před hráčem se otevře svět neobyčejných možností. Jakmile hráč dostane do rukou volnost, kdy je jen a pouze na něm jestli bude zkoumat okolní lesy, místní město nebo se vydá daleko za hranice až do velko města doby Saint Denis. Všudy přítomná atmosféra, děj okolí a obecně pocit, že by ten svět vlastně žil i bez vás a často i lépe… to je k nezaplacení.

Hra není určena pro rychlíky, kteří se do hry pustí na 15 minut denně, naopak velmi odmění ty, kteří k ní zasednou klidně i po další pauze, ale naprosto u ní ztratí hlavu na několik hodin. Kdy naposledy se stalo, že hlavní příběhové mise se naopak zdají být spíše omáčkou a až "rozptylují" od hraní? Tím se však dostáváme k dalšímu důležitému aspektu hry, kterým je příběh. Dlouho jsem se u hraní tak nebavil a netrápil zároveň. Dyť už samotný název "Redemption" má ve hře 100 a jeden význam s gradujícím příběhem, který ačkoliv je čitelný takřka od poloviny hry, donutí člověka přemýšlet, proč je sakra svět takový jaký je.

Hratelnostní stránka je opět na velmi dobré úrovni. S každým lze komunikovat, s každým lze promluvit, pochválit případně urazit a každý reaguje jinak. Jak jsem již zmiňoval, svět žije. Svět žije bez nás a bude dlouhou dobu trvat než vznikne další hra, kde jejím největším lákadlem není splnit hlavní příběh nebo postřílet co nejvíce chlápků s blbýma řečma. Ale jen tak se probudit, dát si v kempu ranní kávu, nasednout na koně, pozorovat svět kolem a užívat si scenérie, které hra nabízí.

Na samotný závěr mi dovolte jeden nesouhlas. Pár let zpátky jsem v jedné videorecenzi od nejmenované skupiny slyšel u recenze upozornění: "Red Dead Redemption 2 není nejlepší hra všech dob, ačkoliv vám mnozí budou tvrdit, že ano". Za mě musím však konstatovat, že Red Dead Redemption 2 je neskutečné mistrovské dílo, které je vrcholem nejedné generace konzolí, ale minimálně herního desetiletí a ano jsem schopen tvrdit, že Red Dead Redemption 2 je skutečně tou nejlepší a nejlépe propracovanou hrou, kterou jsem měl tu čest hrát a od které se mi tak strašně těžko odchází. Vím, že napsaný text neni ani tak recenzí jako spíš subjektivním herním pocitem, ale věřím, že ti, kteří u hry stráví desítky ne-li stovky hodin určitě pochopí. Přesun k dalším open world hrám asi nikdy nebyl tam moc složitý, jako v tomto případě…

Hodnocení: 100 %

Pro: Atmosféra, příběh, volnost, autenticita, grafické zpracování, herní pocit, živý svět, možnosti, open world

Proti: Vyžaduje trpělivost (první část), neslouží k zábavě na pár minut, je těžké se od hry přesunout dál...

+31

SOMA

  • PC 90
It's like a coin toss. 

Penumbru a Amnesii považuju za slušné hororové kousky a ctím je jako žánrové průkopníky, ale taky to jsou tak trochu hry poplatné době a kromě více či méně povedeného strašení toho z dnešního pohledu už moc nepřináší. SOMA tohle mění a teprve až tady mám pocit, že tvůrci dospěli a kromě vypečených lekaček kladou důraz i na příběh.

A to sakra dobrý příběh čnící nad hororovou složkou, která by vlastně ani nemusela ve hře tolik dominovat. Souhlasím se slovy mnoha hráčů, že i těch honiček s nepřáteli mohlo být ve hře klidně méně (a že jich oproti předchozím titulům studia moc není). Na druhou stranu musím uznat, že každý nepřítel je něčím minimálně zajímavý a až na jeden otravný moment (ano, ta dlouhá pasáž v laboratořích) jsem neměl pocit, že by byli samoúčelně nadužívaní. I ty lekačky, stejně jako výskyt nepřátel na určitých místech, má vždy své příběhové opodstatnění.

Co mě ovšem na celé hře bavilo nejvíce bylo pochopitelně prostředí a příběh. Tvůrci konečně design pojali moderně a místo nudných šedivých chodeb je SOMA ukázkou precizní designérské práce. Zprvu jsem se trochu obával, že prostředí podvodních hightech stanic bude nuda, ale nemohl jsem se mýlit více. Tvůrci parádně pracují jak s atmosférou, tak i imerzí. Všechny hádanky logicky zapadají do prostředí, lokace jsou plné předmětů, dokumentu a interaktivních počítačů k prozkoumání. Dává to celé po stránce designu smysl a ani jednou jsem neměl pocit videoherní schematičnosti tím, že by tvůrci nějaké mechanismy nebo assety recyklovali. Paráda!

Vizuálně SOMA vypadá skvěle, což je o to překvapující, protože hra zjevně běží na starém, byť modifikovaném enginu z Penumbry. Občas je to znát na některých povědomých low-res texturách a taky na tom, že se hra při prvotním spuštění na obyčejném HDD fakt brutálně dlouho načítá. Jakože třeba i minutu a více. Vizuální efekty však vypadají velmi dobře a tvůrci umí jistou technickou zastaralost šikovně maskovat hrou světel a stínů. Ozvučení je vyloženě top notch. Procházky po mořském dnu - zejména tu nervydrásající v hlubinách těsně před koncem hry - jsem si vyloženě užíval. Naprostý skvost.

K příběhu by se dalo říci mnoho, ale tradičně je nejlepší, když si ho každý projde naslepo sám. Je tajemný, je příjemně filozofický, trochu dojemný a hlavně, není hloupý. Po dohrání jsem měl takový ten výjimečně naplněný pocit, že jsem zase pro jednou dohrál něco fakt dobře napsaného a s ucelenou vizí. Za sebe konkrétně vypíchnu jen jednu věc, kterou mi ale tvůrci udělali ohromnou radost, protože jsem nad ní mnohokrát přemýšlel a kterou je vlastně celá hra i ve finále pointována. Co se stane s vědomím, pokud je naklonováno? Co mi zaručuje, že jen usnu, probudím se v jiném těle a budu to já, jakože opravdu ? A nebude to jenom kopie, která má moje vzpomínky, moji osobnost, technicky to já bude, ale moje původní já, tak jak se vnímám teď - moje tzv. duše, to už nebude?

Tvůrci na úkor hororu mohli klidně ještě přidat na filozofování, ale i s nynější podobou hry jsem naprosto spokojený. SOMA je vtahující story-driven hororová adventura s mnoha originálními nápady, pevnou vizí, skvělou hratelností a s přesahem, který se u podobných žánrovek zas až tak často nevidí.

Pro: atmosféra a imerze, vizuál, hratelnost, dokonalé ozvučení, dabing, nápaditý příběh, writing dialogů, filozofický přesah, zpracování vody a procházky po mořském dně

Proti: obešlo by se i bez nepřátel a lekaček

+43

Forza Horizon 5

  • PC 70
Pátý díl je zatím nejlepší Forza Horizon. Jeho nedostatkem je nicméně minimum inovace.

Mexiko má úžasnou variabilitu prostředí. Po poněkud usedlé Anglii je to velmi příjemná změna. Rovněž vás tak dlouho nezdržuje od vašich vlastních zážitků v rámci open worldu. Stavění festivalů, a tedy otevírání nových závodů a výzev, je dalece rychlejší, než jsme byli zvyklí třeba ze trojky. Doslova během pár dní se lze dostat do Hall of fame, což se dá považovat za jakýsi finiš hry. Konečné závody jsou možná delší než ve čtyřce, snad jen Goliath je poměrně rychle hotový. Naopak Gauntlet (Dirt Championship) je neskutečně utahaný a vyhraďte si na něj určitě minimálně dvacet minut (s autem kolem A800).

Mexiko je, jak již bylo řečeno, určitě krásnější než Anglie. Džungle, sopky, aztécké pyramidy, pouště, lesy, pláže, barevná městečka, hotelové komplexy... Upgrade grafiky je od minulého dílu zanedbatelný. Ale díky zmíněné variabilitě prostředí je FH5 zatím nejhezčí Forza. Naopak Mexiko přeci jen ztrácí stran automobilového věhlasu. Británie se mohla pyšnit řadou legendárních vozů i značek. Zde dojde toliko na protěžování německého Brouka (neboť ve Střední a Jižní Americe jde o kultovní vůz).

Uvedený deficit hra překrývá až neskutečným množstvím světelných efektů. Závidím těm, kteří si to vychutnají v kvalitním HDR. Nicméně zároveň lituji oči každého hráče. Vyjet z tunelu znamená čelit sekundovému oslepení a to i na normálním monitoru (můj má jas 350 nits). Mexiko je v těch světlech a barvách skutečně až trochu kýčovité a rozhodně to je přehnané. Však i "checkpoint" standarty v závodech se lesknou vlastním zdrojem světla v rámci jakéhosi "bloom" efektu. Rovněž případné ukazatele brždění na silnici silně září. FH5 také, dle mého názoru, obecně více "řve". Zejména ústy vašich kolegů a konečně i hráče, který získal svůj hlas. Je to tedy v posledku celé barevné, ukřičené, svítivé, pompézní... Každému asi pátý díl nesedne.

Deficit má pětka v počtu aut. Minulý díl zatím vede o stovky. Větší problém však je, že skutečně nových modelů přidalo Mexiko jen velmi poskrovnu a nadto vás málokdy skutečně zaujmou. Trochu otravné i je, že každé nové auto (z Barn Finds, Accolades atp.) v jednom menu vyzvedáváte a v jiném odemykáte. Celkově se dá uvést, že pokud vlastníte čtyřku, tak je naprosto nesmyslné kupovat pětku za plnou cenu. Když se chcete zase projet, zahrajte si ji v rámci Game Passu. S nákupem hry však počkejte na nějakou pořádnou slevu (a všechna DLC). Rozdíl od čtyřky je celkově skutečně minimální. FH5 je, jak řečeno v úvodu, v jádru nejlepší Forza Horizon. Ale než se ultimátka (resp. Deluxe Edition) vyplatí, tak to chvíli potrvá.

Pro: Variabilita prostředí, vymazlené HDR (pokud jej máte)

Proti: Více téhož, přehnaně svítivé, málo nových aut, šíleně dlouhý Gauntlet, "byrokraticky" složité vyzvedávání nových aut

+34

Among the Sleep

  • PC 60
Pokud v Norsku dvouleté děti zažívají dětství takové, jako v adventuře Among the Sleep, tak se jim nikdo nemůže divit, že v dospělosti inklinují k black metalu a pálí tamní dřevěné kostely.

Among the Sleep je na první dobrou hezký počin. Přivítá nás první scénou, kde z pohledu dítěte pozorujete, jak s Vámi matinka slaví Vaše druhé narozeniny. Já dětmi neznalý bych konstatoval, že dítě podobného věku už bude minimálně mluvit základní fráze a tak radši rychle přejdu to, že dítě zde neřekne slova kloudného a vše ostatní za něj obstará jeho nový kámoš - méďa.

Oslava se ale zvrtne v momentě, kdy Vás mamina hodí do kolébky, méďa ožije, vyžene Vás z přihrádky ven do pokoje s tím, abyste svojí mámu opět nalezli. V tu chvíli se rozjíždí kolotoč dětského dobrodružství, které začíná poměrně nevinně - pohybem po domě. Pak se to ale lehce zvrtne a atmosféra začne houstnout a houstne vlastně až do momentu, kdy se ze hry stane regulérní horor.

Mám atmosférické herní záležitosti rád. Přijde mi to ale trošku jako úlet, když ve hře hraju za dítě a v mé bezprostřední blízkosti se dějí tak strašidelné věci, že já coby dospělý mám co dělat, abych to se svým zdravým rozumem ustál s nohama na zemi. Atmosféra je nicméně to nejzásadnější a vlastně i jediné, co hra nabízí. Příběhově se vlastně nedočkáme ničeho, až na závěrečné rozuzlení. Celá hra se tak točí ve fantazii dítěte, která sem tam zachází i za hranici logiky jenom proto, aby hráčovi přidala o jednu vrásku na čele navíc.

Among the Sleep je i přesto zajímavá jednohubka. Pro svojí délku nabízí přesně to, pro co je určená. Fantazii jednoho dítěte, které pracuje s okolním prostředím po svém. Má pár nápadů, pár opravdu strašidelných momentů a to je asi tak vše, co má.

Nevím jak Vám, ale mě teda zatraceně točilo, když jsem pobíhal tím tajuplným lesem, za mnou se blížila ta snová zrůda, hudba bujela, atmosféra houstla a já coby batole v tu nejnevhodnější chvíli spadnul na všechny čtyři a začal se plazit...:-)

Pro: Musím uznat, že Among the Sleep umí nahnat strach a to i přesto, že hlavním hrdinou je dvouleté dítě.

Proti: Pořád je to ale jenom o atmosféře a prostředí, které je natolik fantastické, až je mnohdy hodně nesnesitelné.

+15

Never Alone

  • PC 60
Never Alone se mi hodnotí docela špatně, hra má své klady, ale bohužel i dost výrazné zápory. 

Největším kladem je samozřejmě prostředí Aljašky a život zdejších obyvatel ukázaný ve formě minidokumentů. Ty se nabídnou ke shlédnutí pokaždé, když ve hře najdete sovu. Většinu z nich nejde minout, je tu však i pár skrytých. 

Dalším kladem je vizuální stránka hry a atmosféra. Přestože se hra odehrává v prakticky zamrzlém světě, tvůrci se snažili vždy přijít s něčím novým. Každá taková kapitola je vždy dlouhá tak akorát a až na výjimky nezačne prostředí nudit. Atmosféra je povedená i díky vyprávění v jazyku Iñupiat. Příběh sleduje eskymáckou holčinu Nunu, která se spolu s přátelskou polární liškou vydává zachránit vesnici. Odvyprávěný je dobře a nejlépe funguje právě spolu se sledováním přítomných dokumentů.

Bohužel mi dokázaly hru více si užít zhatit zápory. Ruku na srdce, po hratelnostní stránce hra není na bůhvíjak vysoké úrovni. Ovládání je těžkopádné, což občas způsobí problémy při skákání, zvlášť v případech kdy hrdinka před něčím utíká. Hra kombinuje skákání s hádankami a všechny karty vyloží hned  v první půlce a pak už nemá moc co nabídnout, tedy až na jednu lehkou obměnu na závěr hry. Posledním velkým záporem je pak umělá inteligence, počítačem ovládaná postava se neustále někde zasekává a skáká kam nemá.

Přesto se nejedná o špatnou hru, spíše rozporuplnou.

Pro: Vizuál, atmosféra, vyprávění, dokumenty

Proti: Ovládání, umělá inteligence, průměrná hratelnost

+25

20XX

  • PC 45
20XX není první hrou, která mě hned při úvodu upozorňuje na to, že jestli mám konzolový ovladač, tak ať neváhám a okamžitě hraju s ním. No a jelikož jsem neposlouchal, stihl mě hbitý trýznivý ovladače prostý trest. Aby mě to ale tolik nemrzelo, na truc jsem jí to osolil v hodnocení.

Plošinovky jsou v dnešní době ve formě, co si budeme nalhávat. Dobré plošinovky nicméně potřebují dobrý nápad, atmosféru, určité kouzlo, díky kterému ji budete hrát s chutí a rádi budete dějem prostupovat dál. Ve 20XX tvůrci tohle všechno vynechali a svojí hrou se orientovali na odkaz osmdesátých let - se vším všudy.

Takže v praxi to znamená, že myš tu postrádá smysl (když už teda nezapojíte ovladač) a vše se odehrává na klávesnici. Na ní to, vzhledem k faktu, že hra byla zřejmě vyvíjena právě pro ovladač, není úplně jednoduché. Kór když chcete někam skočit a potřebujete se rozeběhnout. Když už ale tohle přijmete, tak si budete muset zvyknout na ledabylé prostředí, grafiku, skillování, které jaksi přichází náhodně, vylepšuje Vaši postavu a posouvá Vám ji dál. No a k tomu všemu posloucháte tóny 16ti bitových melodií, které vzhledem k dnešní době docela táhnou, ale právě vzhledem k dnešní době k nim potřebujete nějakou nástavbu a ne, že budete poslouchat hity, které opravdu v osmdesátých letech hrál někde v zapadlém americkém maloměstě jeden z mnoha herních automatů, na které kde kdo jen tak nezapomíná.

20XX je spíš jednohubka, tak bych ji vnímal já. Když se do ní pustíte, dohrajete ji za pár chvil, nic zásadního. To, že hra disponuje multiplayerem je sice fajn, ale vzhledem k její oblibě jsem nenašel jedinou místnost, kde bych se mohl vyřádit s někým jiným z okolního světa. Jako jednohubka dobrý, ale jako porovnání s dnešními nápaditými plošinovkami zatraceně tristní. Nic, co byste dřív už nezažili a nic, co byste museli mermomocí chtít si zahrát.

Pro: Největší plus hry je odkaz na staré herní automaty a sérii Mega Man.

Proti: S tím ale pramení to, že vše je totálně tristní - boje, bossové, grafické prostředí, hudba...tedy o ničem.

+12

Original War

  • PC 80
Světe div se, hra Original War mě úplně minula. A to i navzdory tomu, že se podle mnohých jedná o jednu z nejlepších her z našich končin. Doteď jsem o této hře neslyšel, narazil jsem na ni náhodou až nyní nedávno přes retro gamesplay na youtube. Tam mě hned velmi zaujal úvod do hry v podobě monologu hlavního protagonisty za americkou stranu kreslícího si aktuální události do čtverečkovaného sešitu, takže jsem neváhal s pořízením steam verze, která je komunitou značně modifikovaná a i dnes tak díky ní vypadá velmi dobře (nejen díky podpoře moderních rozlišení).

Original War je v mnoha směrech opravdu originální, ač název odkazuje spíše na období, ve kterém se odehrává hlavní děj a to před 2 miliony let v pravěku, kdy ještě po zemi běhali šavlozubí tygři a lidi vypadali jako opice. Hra spolu kombinuje RTS prvky s RPG prvky. Ač se může zdát, že nejcennější surovinou ve hře je siberit (alaskit), není tomu tak. Nejcennější jsou lidi, kterých je do minulosti posláno málo a proto ztráta každého člověka citelně zabolí a nejednou vede k loadingu.

MEK-MILENE! Samostatnou kapitolou je český dabing, který tak trochu paroduje sebe sama, mně však dokonale sedl a některé hlášky si budu pamatovat ještě dlouho. Co se samotného hraní týče, tento kousek není pro hračičky, kteří dlouze staví své báze a až mají vyzkoumané a postavené úplně vše, pak teprve se vrhají do útoku. Zde hraje ve většině misí každá sekunda roli, takže se vyplatí stavět a zkoumat jen to nejnutnější a příliš neotálet se zahájením ofenzívy, jinak se vám často z nejrůznějších důvodů stane, že mise skončí neúspěchem.

V součtu se dá Original War označit za velmi kvalitní dílo, které ale i přes své nepochybné kvality neproniklo úplně do mainstreamu tehdejší české herní scény. Škoda jen, že zprvu zajímavý a originální námět postupně zdegraduje na dost repetitivní mise s nic moc uspokojujícím závěrem a to za obě hratelné strany.

Pro: originální námět i mechaniky, postavy, podpora komunity, český dabing

Proti: většina misí je závod o čas, občas frustrující chování jednotek, časem repetitivní

+25

Quest for Glory II: Trial by Fire

  • PC 80
Tak tohle je ten druhý díl Quest for Glory, o kterém ve Score cudně pomlčeli, který nikdy nezískal oficiální VGA remake, a proto u nás nebyl nikdy příliš známý. A to přesto, že se dvojka odehrává v lákavém orientálním prostředí a je to právě tento díl, ve kterém se můžeme stát paladinem. Quest for Glory 2 je adventure v EGA grafice běhající pod modernějším SCI enginem a je ovládaná parserem. Kromě adventury opět přijdou ke slovu RPG prvky a souboje. Celkově mám pro EGA slabost, ale tentokrát byla barevná kombinace snad až příliš divoká.

V prvním díle se náš avatar stal hrdinou ve Spielburgu. Následně odletěl na létajícím koberci do orientálního Shapeiru, kde si jeho přátelé z prvního dílu Shameen a Shema (Katta-kočičáci) otevřeli kavárnu. Zde se setkáme i s dalším známým z prvního dílu, obchodníkem Abdulou Doo. Protivníkem nám tentokrát budou čtyři elementálové a nakonec se podíváme i do totalitního sesterského Raseiru (btw. je tam noční zákaz vycházení, opět... kde jsem to jen viděl?). I zde se postupně stáváme slavným až obdivovaným hrdinou. Po úvodních pár dnech, kdy bloudíme po městě, se dostaneme i za jeho hradby a můžeme bloudit po poušti.

Město obsahuje několik zajímavých a pěkných míst (a to i graficky, strašně se mi líbí obchod Azizy a fontána na náměstí), která jsou bohužel propojeny nesmyslnou spletí úzkých uliček, ve kterých není nic zajímavého a graficky vypadají jako hodně ošklivý dungeon. Má jít o copy protection a ke hře bývala přibalena mapa. Ani s ní se bloudění nevyhneme, a tak jsem si radši vytiskl magickou mapu přímo ze hry. Když si ji koupíme, můžeme se teleportovat mezi již navštívenými lokacemi. Bez ní by byla hra nehratelná. Takže město je plné prázdných klikatých uliček a poušť je taktéž obrovská a prázdná (obsahuje pouhé čtyři herní lokace). Navíc hra nedrží sever na horní straně obrazovky a pohledy bůhví proč občas protočí (náměstí, poušť po překročení horizontu). Takže hra je rozsáhlá, ale prázdná a na jednu herní obrazovku připadá extrémní množství těch prázdných určených pouze k procházení.

Jak jsem již psal, hra má SCI EGA grafiku, která je pěkná, ale těch pěkných obrazovek je příliš málo. Na druhou stranu co do hudebního doprovodu jsem 100% spokojen a příjemně mě překvapilo, jak pěkně může zvučit hra z roku 1990 (hlavně finální "bitevní" melodie je skvělá).

Souboje jsou tentokrát slabinou hry. Primárně není co zabíjet. Nepřátel je pět druhů - brigand, škorpion, terrorsaurus, šakalí muži a ghoul. Nejzajímavější jsou asi šakalíci, kteří útočí v hejnech (byť postupně po jednom) a ti přihlížející vyjí nebo se povzbuzují do boje se šavlemi ve zdvižené ruce. Toto se opravdu povedlo. Kdysi jsem hrál AGD verzi a pamatuji si, jak byl škorpion smrtelně nebezpečný (klap jedno klepeto, klap druhé klepeto, rána ocasem do hlavy a exitus avatara z plného zdraví). V původní verzi je škorpion chcípák, který si na mne za celou hru ani jednou nesáhl. V soubojích můžeme používat tři druhy úkroků a tři druhy krytí štítem. Ale k čemu to je, když nejjednodušší je nepřítele umlátit brutální silou? Navíc jsem si vytrénoval supermana už někdy 8. den, a tak pak ke konci vůbec není motivace k tréninku. Když jsem pak dostal příležitost potrénovat s liontaurem Rakeeshem, během pár vteřin jsem mu vyprášil kožich, byť on sám tvrdil, že pouze brutální síla nemusí vždy zvítězit.

Hra je orámována pevně danými událostmi, které se odehrají konkrétní den. Jednak je musíme stihnout "navštívit", a zároveň dni mimo tyto události jsou plonkové a ke konci hry není v tyto dny moc co dělat. Často se stane, že musíme čekat na nějakou konkrétní událost (zejména v Raseiru) a čas není možné posunout dopředu, protože odpočívat můžeme pouze v hospodě u kočičáků. Přijde mi, že je v QfG2 spousta věcí nedotažených.

Během intra letí náš hrdina na létajícím koberci se svými přáteli kočičáky a Abdulou. Po cestě se málem srazí s kosmickou lodí. A zároveň se jedna z postav jmenuje Uhura. Jedná se o jasnou poctu Star Treku. Po dohrání hry nás čeká masivní outro (možná nejdelší v celé sérii). Tady se Sierra opravdu vytáhla.

Co říct závěrem? Druhý díl je povedená adventura/RPG, která ale má několik otravných prvků, kvůli kterým se jedná o jeden ze slabších dílů série. Ale na druhou stranu slabý QfG je stále špička mezi ostatními adventurami. QfG2 SCI jsem dohrál poprvé v životě (dříve jsem dohrál pouze AGD remake). Ke hře jsem původně přistupoval s mírným despektem (vlastně ani nevím proč), ale jak se ukázalo, jedná se stále o kvalitní hru a mohu ji všem staromilcům směle doporučit.

Pro: Standardně kvalitní QfG, hudba, grafika důležitých obrazovek.

Proti: Mizerný soubojový systém, málo nepřátel, čekání na Godota (až se něco stane), množství prázdných obrazovek.

+23

Rescue on Fractalus!

  • AmstCPC 80
Rescue on Fractalus je vcelku jednoduchý simulátor. Hráčovým úkolem je létat se záchranou lodí nad hornatou planetou a sbírat uvízlé kolegy piloty. Po nabrání požadovaného počtu nešťastníků následuje návrat na kosmickou loď. První mise jsou pohodové, ale v těch pokročilejších mu jeho úsilí narušují stacionární protiletadlové věže a dotěrné létající talíře. 

Pokud hráč objeví naváděcí maják nebohého pilota, následuje přistání a vypnutí ochranného pole. Pilot se vydá k lodi, vystoupá po železných schůdkách a zabuší na dveře. Celá tato sekvence je skvěle ozvučená - nejen na tehdejší dobu. Po otevření dveří následuje zapnutí ochranného pole, vzlet a hledání dalšího nouzového signálu. To je ve zkratce celá náplň hry. Respektive téměř celá. 

Rescue on Fractalus je relativně těžký, takže postup do vyšších levelů z celkových šestnácti není samozřejmostí. Loď moc nevydrží, nepřátelé jsou více než schopní, ukládání pozice je hudbou budoucnosti a sestřelených kamarádů toužících zachránit je až nechutně mnoho. Ať už si hráčova strana říká jakkoliv, tak se jí ve válce příliš nedaří. Když tedy přišel kamarád s prohlášením, že se jednou dostal hrozně daleko a místo sestřeleného pilota za ním přišel bojovně naladěný mimozemšťan, v naší tříčlenné skupince amatérských vojáků převládla skepse. Kamarád měl pověst člověka který si rád zapřehání. Vyprávění bylo ovšem tak sugestivní, že jsme se rozhodli záhadu prozkoumat.

Po heroickém úsilí a probití do relativně vysokého levelu se to stalo. Rutinní přistání, vypnutí ochranného pole, pohled na postavičku v přilbě kráčející krajinou, zvuk bot dupajících po kovových příčkách žebříku. Místo zabušení na dveře se přes celé okno kokpitu objevila ohyzdná postava mimozemšťana, a za příšerného jekotu začala bušit do skla. Já jsem spadl z křesla, kamarád leknutím zahodil joystick, další vykřikl hrůzou. Nikdo se nezmohl na jakoukoliv užitečnou reakci, takže náš hrdina potupně zemřel. 

Rescue on Fractalus má úžasně hutnou atmosféru. Často mi povolily nervy, a při tázavém zabušení na dveře jsem v panice nahodil ochranné štíty a usmažil chudáka zachraňovaného pilota. Nebylo také výjimečné, že jsem po objevení krvelačného monstra strnul, ztratil pár drahocenných sekund a bídně zhynul. Málokdy jsem při hraní zažil takové chvíle čirého napětí, jako během poslouchání kroků na žebříku. Vyrovnalo se tomu snad jen šramocení facehuggera v Alien vs Predator a kličkování před nacisty v Escape from Colditz.

Hru předělal tým nadšenců a vydal ji na moderní počítače. Změnila se grafika, ovládání, počet levelů a obtížnost. Hratelnost a především atmosféra zůstala stejná. Hra je k volnému stažení na stránkách Fractalus - Luke's Software and Design.

Pro: fantastická atmosféra, návyková hratelnost, obtížnost je výzva, na tehdejší dobu vynikající grafika, výborné zvuky

Proti: malá variabilita, žádný úvod do děje, občas je obtížnost až přestřelená

+11

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 70
Jako fanoušek SW a současně nepřítel toho, kam SW vede Disney, jsem se na tuto hru těšil a obával se zároveň. Moje rozporuplnost pokračovala po vydání, kdy celkem dobré recenze v herních médiích nekorespondovaly s častými pomluvami SW fanoušků. A teď po dohrání musím říci, že rozporuplnost pokračuje, tentokrát ve vlastním hodnocení.

Začnu příběhem, který mě zajímal asi nejvíce. Bohužel jsem se dočkal furdokolové Disney šablony. Sympatický hrdina bez bázně a hany s roztomilým robůtkem po svém boku, zlá antihrdinka propadnuvší temné straně kvůli selhání své mistryně, divný ftipálkovský emzák (tentokrát v roli pilota)... no prostě osvědčený již stokrát recyklovaný základ, na který se nepodařilo navléknout nic zajímavého, originálního a zapamatovatelného. Slabý příběh zachránilo od úplného propadáku dobré odvyprávění, především díky povedeným cut scénám a pár silných momentům především poslední třetině hry. Celkově však byl příběh zklamáním.

Podstatně lepší to bylo s atmosférou. Ta se hře podařila velmi dobře a i díky povedenému grafickému kabátku hra dýchla opravdovou SW atmoškou. Osvědčený hudební podkres a super SW zvuky (zahžnutí meče, blasterová střelba...) byly na filmové úrovni a určitě hře přidaly pár procent hodnocení navíc. Podařilo se i ztvárnění několika světů, na které Vás příběh postupně zavede. Jednotlivé světy jsou charakterově rozdílné, tudíž mají svoji jedinečnou atmosféru a jsou velmi detailně zpracované a vypadají vizuálně hezky. Trochu mě mrzí, že se neobjevil žádný svět s městským prostředím typu Coruscantu. Tyto urbánní typy světů jako např. Taris v KOTORu mě vždy nejvíce baví a zde zcela chybí.

Třetím vrcholem trojúhelníku vedle příběhu a atmosféry je hratelnost. Ovládání postavy, kamera a základní mechaniky se mi zdály celkem v pohodě. Samozřejmě jako PC hráč musím strpět fakt, že byla hra modelována primárně na konzole, ale i tak se mi ovládala bez větších problémů. Je také výhoda, že jsem hru hrál poměrně dlouho po jejím vydání, takže řada problémů se již vyřešila patchy. Soubojový systém, postavený na soulslike principu mi do SW hry sedl velmi dobře. Ocenil jsem celkem dobře balancované obtížnosti, kdy na vysokou obtížnost již byla hra opravdu slušnou výzvou, naopak na ty nižší celkem pohodovou záležitostí. Hru si tak užije jak casual hráč, tak ostřílený veterán. Je pravda, že postupem hry začal být soubojový systém celkem monotónní a oproti hrám jako Dark Souls, Sekiro a podobně nebyl tak propracován do detailu. Problém pro mě nebyl ani tak ve faktu, že celou hru jedete jen se světelným mečem, ale především v omezeném a celkem nezajímavém spektru nepřátel. Co mě také zklamalo byl RPG systém rozvoje postavy, který byl poměrně chudý, v zásadě bez většího problému bylo možné během hry získat všechny možné dovednosti, takže snaha o nějakou specializaci neměla valného smyslu. To, že v bednách sbíráte vlastně jen zbytečný bordel ani raději nezmiňuji. Docela mě bavily bossfighty, i když opět zůstali daleko za svými herními vzory.

Co tedy říci závěrem. Fallen order určitě není špatná hra. Má tu pravou SW atmosféru a ačkoliv hratelnost není špičková, je v zásadě chvalitebná. Mrzí mě mdlý a šablonovitý příběh, který byl přitom u hry z tohoto univerza pro mě velmi důležitý. Přes to všechno si hra zaslouží, aby jste ji vyzkoušeli.

Pro: Atmosféra SW, audiovizuální zpracování, hratelnost sice nenadchne ale ani neurazí

Proti: Příběh, šablonovité postavy, chyběl mi urbánní svět, nelze se specializovat a obecně jsou RPG mechaniky dost o ničem

+16

The Witcher

  • PC 80
Sedmdesátý sedmý komentář o prvním Zaklínači. Nebudu tady rozpatlávat svůj příběh o tom, jak mi nepřišlo správné hrát oslavovaný třetí díl, aniž bych odehrál jedničku a dvojku, o tom, jak mě můj bratr varoval, že "ten první díl je reálně docela shit", přestože mu dal neskromných devadesát procent, nebo tu, nedejbože, tuhle hru nějak představovat a rozpitvávat její vztah ke knížkám, konzistenci s původním lore a podobné nesmysly (i když debata o tom, že se Andrzej Sapkowski nevyrovnal s úspěchem her úplně s grácií, je docela zajímavá, ale trochu mimo téma). Spíš bych se chtěl už trochu tradičně na první díl série podívat očima roleplayera a hlavně ocenit ambicióznost, s jakou se CD Projekt RED do hry pustil, přestože je nakonec vidět, že si tehdy nebyl ještě tak úplně jistý, jak chce, aby herní Zaklínač vlastně vypadal. Inu, pojďme do prvního kola.

Pokud je původní knižní hexalogie zajímavá především tím, že rozbíjí zajetá klišé v žánru fantasy (který se postupem času proměnil v parodii sebe sama, jelikož nedostatek fantazie průměrného fantasy autora je do očí bijící), pak její herní pokračování pokračuje v tomto duchu a rozbíjí zajetá klišé v herním žánru fantasy RPG. Co Zaklínače povyšuje nad standard své doby a dělá z něj hru, která dospělého člověka nejenže neurazí, ale i nadchne, nejsou nadávky, nevybíravé násilí nebo přítomnost sexu v podobě kartiček, které se staly terčem nespočtu vtípků ze strany mojí přítelkyně, která mě čas od času sledovala při hraní a teoretizovala o tom, jak by svět vypadal, kdyby si takhle lidé vyměňovali kartičky i ve skutečnosti. Jsou to hlavně věrohodné postavy, které nepůsobí jako karikatury na jedno použití, které mají rozumně promyšlený příběh a motivaci, které chybují a přesto člověk jejich rozhodnutí chápe a které mají svůj příběhový oblouk důsledně dotažený až tak, že to možná ani nebylo potřeba (například prostitutka Carmen, která ve hře hraje velmi malou roli, se na konci objevuje, aby vyjevila svoji provázanost s rozhodnutími hráče a postavami, které hráč potkal mnoho herních hodin nazpět).

Možná jsem na to měl jít ještě trochu víc od lesa a říct, že ze okolností, kdy vývojáře silně limituje engine hry, se kterým těžko mohli vystavět opravdové open world RPG, a kdy, pravda, trošku kostrbatě, navazují na už poměrně dost rozpracovaný příběh a svět, vlastně ani jiný formát hry než tohle téměř komorní drama, kdy se staré postavy neustále vracejí a jsou dále rozvíjeny, fungovat nemohl. A nutno říct, že přes obtížnost toho, co si autoři předsevzali, se s tím vyrovnali opravdu výborně. Překvapivě zajímavé příběhy zdánlivě nezajímavých postav, jako jsou Berengar (který se nám postupně ve vrstvách odkrývá, nejprve jako záhadný hrdina, který padnul rukou záporáků, později jako sebelítostivý zaklínač, který sám sebe nenávidí, potom jako zrádce a, pokud ho hráč nechá žít, nakonec jako přece jen hrdina, který se rozhodl vykoupit ze své zrady), Thaler (který umně hraje svou roli křupanského překupníka kradeného zboží, jen aby se později vyjevil jako ve skutečnosti inteligentní vůdce královské rozvědky) nebo Alvin (dítě, které je hráči celou dobu svěřováno k ochraně, se na samém konci hry ukáže být hlavním záporákem), mě od začátku do konce bavily. Příběhové zvraty jsou tu zvládnuté na jedničku.

Nicméně ani tak se hra nezbavila některých fantasy RPG klišé. Například šnečí začátek, kdy Geralt přijíždí do na první pohled nezajímavé vesnice, je trope, který jsme viděli snad v každé fantasy hře tehdejší doby, stejně jako příběh, který se časem rozvine do trošku béčkového rozměru, kdy osud světa visí na vlásku. Hra sice (velmi správně) trvá na tom, že v ní neexistuje dobro a zlo, pouze rozhodnutí a jejich následky, ale právě ony rozhodnutí a následky vám cpe do obličeje, co to jen jde. Kolikrát jako pěst na oko uvádí dialogovou volbu slovy o tom, že přichází čas na důležité rozhodnutí, které se časem projeví, což opravdu nepůsobí moc elegantně. A ačkoliv, vzhledem k tomu, že příběh manévruje v relativně uzavřených mantinelech, velmi dobře nabízí různé způsoby, jak danou situaci rozuzlit, občas mi přece jen chyběla reflexe toho, proč jsem se pro danou věc rozhodnul (asi nejvíc mě iritoval konflikt mezi Řádem a Scoia'tael, kdy jsem několikrát pomohl Scoia'tael, ale čistě z toho důvodu, že jsem chtěl zachránit rukojmí; rozhodně ne proto, že by mi byli jakkoliv sympatičtí; touto motivací jsem neměl ve hře vůbec možnost se hájit), protože mi to bylo po zbytek hry neustále otloukáno o hlavu.

Asi největší slabinou hry byly souboje, kde byla nejvíce vidět rozervanost týmu v tom, co ze hry vlastně chtěli mít. Jak se píše i v zajímavostech zde na Databázi, zatímco programátoři chtěli spíše akčněji laděnou hru, scénáristé preferovali ono drama mezi postavami. A právě programátory měl někdo praštit přes prsty, protože akční stránka hry je opravdu dost rozpačitá. Na jednu stranu velmi dobře funguje propracovaný systém alchymie a přípravy na zabití monstra v zaklínačském stylu, na stranu druhou, samotný souboj s monstrem nepůsobí jako souboj s minibossem (až na souboj se strigou, který se docela povedl), ale, pokud se na něj hráč správně připraví, jako až překvapivě jednoduchá jednohubka. Ale v pořádku, z toho můžu vinit jen sebe, jelikož jsem se rozhodl hru nehrát na nejvyšší obtížnost, při které je alchymie nutností a kterou bych novému hráči doporučil. Horší je to ovšem s "řadovými" monstry, jako jsou utopenci a kikimory, které byly nekonečně stereotypní a u kterých jsem ke konci už opravdu trpěl. Tím víc, že nenáviděná bažina, o které jsem si s velkým potěšením na konci třetího aktu myslel, že už se nevrátí, přišla ve snad ještě horší podobě v aktu pátém.

První Zaklínač se povedl nad všechno moje očekávání. Výborný a zajímavý příběh jde ruku v ruce s uceleným audiovizuálním zpracováním, které je sice svým způsobem "ošklivé", ale působí uceleně a tak, že ho dělal někdo s jasnou vizí, která správně evokovala drsný svět Zaklínače (jen snad s hudbou v obchodní čtvrti Vizimy se skladatelé moc netrefili, protože působila jako z úplně jiné, mnohem kýčovitější, hry). Autoři se netrefili jen v pár relativních drobnostech. Například akční příběhové cutscény jsou opravdu cringe ("Sorry, šéfe, ale všechen budget jsme už vyplýtvali na sexuální kartičky. Dal jsem tomu pět minut."), kvalita zvuku některých vět působí, jako by někdo mluvil do mikrofonu až z trochu moc velké blízkosti, a například výkon herce, který daboval postavu Juliana, působí opravdu tristně (o to víc v mém případě, kdy se po oznámení smutné zprávy (že jeho nastávající nevěsta zemřela), spustila veselá hospodská odrhovačka a místní rváč postávající opodál na Geralta začal pokřikovat: "Your mother sucks dwarven cock!"). Ale vem to čert! Opravdu se není za co stydět a já můžu s klidem říct, že Zaklínač rozhodně patří k těm lepším RPG, které jsem kdy hrál.
+38

Starless: Nymphomaniac's Paradise

  • PC 55
Je vskutku povznášející, a do jisté míry obdivuhodné vidět, že na této webové stránce jsou lidé, kulturně obohacení a erudovaní jedinci, jenž dovolí profil tak velmi galantnímu, srdci uklidňujícímu, duši naplňujícímu dílu, jakým jest tato japonská čunárna, velký dík, drazí kolegové.

Leč i tak kultivovaný a zkušený renesanční člověk, který viděl mnohé, šel do této vizuální novely s jistým očekáváním a po mnohahodinové trýznivé zkušenosti nemohu tento umělecký akt doporučit s klidným svědomím všem zoufalým panicům, sexuálně frustrovaným či s úchylkami v mysli žijícím jedincům doporučit. Pokud jste měli tu smůlu a uzřeli na vlastní bulvy film 120 dnů sodomy, tak nemusíte ztrácet čas s čtením starless. Je to v zásadě totéž, až na absenci nácků. Jednoduchý koncept "Pro jednoho ráj, pro druhého peklo"

Jeden kokot, hlavní protagonista, si řekne, že ho nebaví být chudý, tak si přečte jeden inzerát, který nevyžaduje žádné reference či zkušenosti a slibuje fůru peněz a málo práce. Dostane se do zámku, kteří osidlují extrémně bohatí a extrémně znudění lidé. Japonští psychologové opět mysleli na obecné blaho svého lidu, tudíž se snažili pokrýt všechny možné více či méně běžné úchylky i pár mentálních poruch. Od bondáže, koprofilie, čůrání, incestu, po zneužívání drog, fyzické či sexuální násilí, dokonce dojde na zvířátka (nutno podotknout, že verze vypuštšná v Japonsku zahrnuje i delikátnější věcičky jako guro). Ač je nabídka vysoká, jedná se o nudný balast, který vyplňuje většinu celého dění, což je škoda. Neb vězte, že pod onou vrstvou močůvky, tekutých dětí, fekálu a dalších tělesných produktů se ukrývají interesantní a velice odlišná individua a témata. Ano, kdyby bylo méně šoustání a více hovoření, byla by Starless novela hodná pozornosti i ne tak kultivovaného člověka jako Pajmič.

Kresby jsou kvalitní, kreslené dámy atraktivní, leč mírně hyper-vyvinuté, a dabing je vynikající. Nutno přiznat, že se našly díky těmto třem aspektům chvíle, kdy byl můj malý přítel zvědav a chtěl si počíst se mnou. To nic nemění na faktu, že jsem byl v oblasti posledních kapitol tuze znuděný a žádal jsem konec. Což je něco, co by jste z popisu asi nečekali, ale tak to je, i extrém může být nuda a Starless je megalomanská nuda, tady Japonští psychologové selhali. Apropo, anime adaptace je ještě větší výkal, než všechna hovýnka, která byla vyrobena zde, fuj, nekoukat!
+16

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS4 85
Uncharted 2 : Among Thieves byla jasnou volbou po dokončení jedničky a pro podobně laděné adventury ve stylu Indiana Jonese říznutého 007čkou mám slabost. Výsledný dojem je skrznaskrz pozitivní, tvůrcům se rozhodně podařilo vylepšit prakticky vše.

Pátrání po tajemství Shambaly a zapojení historické postavy Marca Pola mě bavilo - hra má super příběh, solidní postavy, krásné a propracované prostředí jak exteriérů - Istambul, Nepál, Himaláje, džungle, tak i samotných interiérů. Samozřejmě u adventury je nezbytné plnění hádanek ( ty pravda nejsou nejsložitější ), prolézačkami a ručkovačkami se můžete trochu zapotit, protože ne vždy se Nathan chová při jejich zdolávání realisticky a kvituju vložené mezihry ( souboje ) ve vlaku nebo automobilové honičky.

Nathan, Chloe, Elena a Sully hláškují ostošest, ale abych jen nechválil - těch stříleček a záplav nepřátelských týpků bylo na můj vkus pro tento druh příběhu zbytečně moc, hádanek mohlo být naopak víc a odfláknutý konečný souboj v těšném prostoru nepotěšil, ale kupodivu dal jsem ho na první dobrou - ale většinou jsem se bavil, dávám hodně solidní nadprůměr s těšením se na další Drakeovo dobrodrůžo - 85 %
+17

Hired Guns: The Jagged Edge

  • PC 70
Po shlídnutí traileru k Jagged Alliance 3 jsem dostal strašnou chuť si zase nějakou JA zahrát. JA2 a JA2 UB už znám zpaměti, a ve svém archivu jsem objevil právě Hired Guns, které jsem si kdysi před lety koupil u Xzone za pár korun. Tenkrát mě to moc neoslovilo, ale teď jsem tomu tu šanci dal a hru jsem rozjel a tak nějak mě chytla a už nepustila.:-D Tenkrát to opravdu mělo být přímé pokračování, regulérní třetí díl JA plně 3D, ale bohužel pak autoři přišli o licenci, tak se hra přejmenovala (narážku byste určitě nepoznali:-D).

Hratelnost je dobrá, souboje zábavné a návykové, hra neobsahuje bugy ani glitche, je česky, čeština je velmi kvalitní a podobností s Jagged Alliance 2 je spousta. Vytvoření vlastního žoldáka podle testu osobnosti, najímání dalších žoldáků, vybavování lepším materiálem, vylepšování statistik, osvobozování sektorů, cvičení milicí. Tak proč to vlastně nevyšlo a hra se neprosadila? Když už jsem napsal, že hratelnost soubojů je parádní? Jsem dalek hodnotit grafiku, protože to po deseti letech ani nejde, ale na nejvyšší detaily a v nejvyšším rozlišení nevypadá špatně ani dnes..

Inu.. hra působí strašně ploše a podle mě zejména nedodělaně. Na bugy a glitche jsem ve hře nenarazil, přesto máte při hraní pocit, že hře něco chybí. Něco, co tam bylo původně zamýšleno, ale pak na to nebyl buď čas, peníze a nebo chuť. Tak například:

1) Ve hře jsou celé dva questy. Paráda. Hned v prvním sektoru dostanete úkol od průvodce, že se bojí nějakých místních povstalců, kteří mu škodí. Hra obsahuje i možnosti, jak quest splnit. Buď mu zaplatit, aby mohl i s rodinou uprchnout ze země, uplatit povstalce, aby mu dali pokoj, vystřílet je, s vysokým vůdcovstvím je snad možná i překecat, aby mu dali pokoj (nevím, neměl jsem). Druhý úkol je hned ve druhém sektoru. Povstalci zatkli ministra, který se snaží uprchnout ze země, ale bývalý diktátor ho chce živého. Opět máte možnost povstalce zabít, uplatit, domluvit se s nimi, že si s ministrem jen promluvíte a dál ho můžou věznit. A to je všechno. Do konce hry na další quest nenarazíte. Teda vlastně úplně na konci je náznak, kdy Vám přijde zpráva, že se s Vámi chce Váš chlebodárce před útokem na palác sejít, ale je to past. Údajně ji na Vás přichystal bývalý zaměstnavatel a musíte to prověřit, ale jaksi to vyzní do ztracena..

2) V celé hře se kromě prvního sektoru nevyskytují žádní civilisté. Sakra, koho to vlastně osvobozujeme?? Tím pádem není s kým pokecat, není u koho nakupovat, není kde prodat kořist z bojů. Nakupovat lze pouze přes e-shop, prodávat nejde..

3) Při vytvoření postavy je možné získat spoustu specializací, které jsou sice stejné jako v JA2, ale v Hired Guns nemají absolutně význam. Je libo specialistu na noční mise? - hra neobsahuje denní dobu, všechny boje se odehrávají ve dne, bez ohledu na čas. Nebo snad specialistu na vrhací zbraně? - ty ve hře vůbec nejsou. Nebo specialistu na páčení zámků? - žádné dveře ve hře nejsou zamčené. Hra neobsahuje ani páčidlo či paklíč. Nebo byste rádi Trenéra? No, milice se hře netrénují. Teda aspoň ne tak, jak bylo v JA2. Z testu Vám vyjde i charakter, kdy moje postava byla Klaustrofobik, ale nebojte se, žádné uzavřené prostory ve hře nejsou. Těch pár bambusových chatrčí, do kterých nepřátelé stejně nelezou, se asi nepočítá.. Moje první postava byla specialista na nože, které na začátku nedostanete, v eshopu se neprodávají a nepřátelé je nepoužívají, takže z nich ani nepadají. Jediná možnost, jak získat nůž, je najmout jednoho ze čtyř žoldáků, který má nůž v základní výbavě, vzít si ho od něj a pak ho můžete v klidu propustit.

4) Obrazovka mapy obsahuje u každého sektoru vlaječku, komu patří a vedle seznam dostupných frakcí. Tohle mi na začátku přišlo skvělý. Samozřejmě jsem nečekal nějakou politiku, ale aspoň nějaké přelévání síly a boj i mimo Vás by byl asi fajn. Přece jen Hráč, Klient, Diktátor, Povstalci, OSN a nějaký domorodý kmen - mohlo to působit zajímavě. V praxi to vypadá tak, že Hráčův je první sektor, kde začíná, povstalci mají druhý sektor, kde je ministr, OSN mají jeden sektor, kde je údajně nemocnice, zbytek je Diktátor, po osvobození sektor připadne Klientovi. Na domorodce jsem za celou hru nenarazil. Když povstalce vystřílíte, je sektor opět Klienta. Sektor OSN obsahuje chatrč, heliport a asi tři nereagující vojáky s modrými barety.

5) Outro je úplně stupidní. Nastupujete do letadla, že jste osvobodili zemi, v letadle Vás někdo zastřelí. Žádné vysvětlení nečekejte.

Jako benefit působí jistá správa sektorů, kdy kupujete milici a potom různé budovy, které zvyšují denní příjem (na letišti další hangáry, heliport pro turisty - v přístavu místo pro nákladní lodě - v dolech další důlní vybavení atd.), ale opět - po osvobození sektoru jen naklikáte těch pár budov a jdete dál.

Nechci, aby můj komentář vyzněl po posledních odstavcích negativně, hra mě opravdu bavila, jen je strašně plochá a jednotvárná. Přirovnal bych jich k Silent Storm - velmi zábavné a návykové souboje, které Vás u hry udrží, ale nečekejte absolutně žádnou nástavbu a hra začne být brzy opravdu velmi repetetivní.

Pro: Zábavné a návykové souboje, vytvoření vlastního žoldáka, vylepšování, kupování lepšího vybavení

Proti: Ploché, jednotvárné, brzy repetetivní, spousta nedomyšlených nápadů

+15

Jurassic World Evolution

  • PC 75
Nedávno v nějaké ultra slevě jsem podlehl pokušení postavit si zábavní park - jak jej znám z původního filmu z roku 1993, kterej se mi kdysi líbil. Ačkoliv teda nejsem žádnej fanda do budovatelskejch strategií a dinosaurů už vůbec ne, řekl jsem si, že změna neuškodí.

Musím říct, že se to ze startu nehraje úplně špatně. Hezky se na to kouká. Prachy se zprvu zrovna nehrnuly a tak jsem pečlivě vážil každej krok. Nicméně hned po otevření začalo vše normálně vydělávat a moje obavy z krachu se tak nenaplnily ani v nejmenším.

Co se povedlo, je možnost řídit jeep rangerů (tedy vlastně vše sledovat zpoza volantu).
Co se nepovedlo jsou NPC jejich otravný hlášky a i mise, který mi byly zadávány, byly často dost demetní (třeba nech utéct zvíře mezi lidi a pak ho zase chyť).

Jakmile mechanismy hry člověk pochopí, postup je jasný - co nejvíc druhů, co nejvíc výběhů, co nejvíc lidí, pořád dokola. Ačkoliv to asi není špatná hra a varovali mě, že na dalším (2/5) ostrově mají být snad už i nějaký bouře (a tedy jakési ztížení) nenaleznul jsem v sobě chuť začít stavět vše odznova.

Summary: Přestože to není "my cup of tea", musím uznat, že první mapa mě celkem zabavila. I tak je poměrně smutné, že mě to vůbec netáhlo k pokračování.

75%

Pro: Grafické zpracování, jeep rangerů!

Proti: Repetivnost všech akcí, "snadná ekonomika", NPC, mise.

+15