Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

  • PC 90
Pamätám sa, ako som prvý raz o tejto hre čítal v novinkách v časopise Level - vtedy išlo o jedinú informáciu: "firma Troika si licencovala engine pripravovaného HL2 na vývoj RPG z prostredia sveta Vampire: the masquerade." Neskôr som si koncom roku 2004 prečítal v Leveli recenziu Petra Bulířa, ktorá ma neskutočne navnadilo, bombastický opis prepracovaného temného fantasy sveta v súčastnosi, navyše s hodnotením 9,7, sa len tak nevidí. K samotnej hre som sa dostal asi týždeň pred vianocami toho roku a jednoducho som bol uchvátený.
Goticky temné, ale súčasné Los Angeles, v prvom rade prostredníctvom štvrte Santa Monica, neskôr Downtown, Hollywood a Chinatown na mňa dýchalo skutočne nepoznanou atmosférou. Animácia tvárí postáv im vkladalo spolu s rozvetvenými, zaujímavými dialógmi toľko osobnosti, že som sa normálne miestami bál, čo sa stane, ak si to u nich pokašlem. Bloodlines je práve jednou z tých hier, kde sa naozaj nedá zavďačiť každému, možno to vo výsledku nedajú až tak moc najavo (hlavne v prípade hlavného príbehu) a možno sa vás pokúsia zabiť, no charaktery a kreatúry, ktoré postretávate počas hrania nie sú len nejakými plytkými zadávateľmi questov. Jednoducho sú súčasťou mozaiky, ktorá tvorí vcelku silne prepletený príbeh plný intríg.
To možno odradí príležitostných hráčov, alebo ľudí, ktorí sú radi, keď majú vo všetkom jasno a práve Bloodlines je jednou z tých hier, kde človeku po prvom dohratí všetko jasné nie je. Replayabilitu našťastie podporuje aj výber z niekoľkých upírských klanov, ktorí sa líšia určitými upírskými disciplínami, ale zvyšok rozdielov je iba kozmetického charakteru, aj keď drobné (v prípade Nosferatu a Malkavianov aj väčšie)rozdiely pri samotnom hraní sú príjemným spestrením.
Lokácie možno nie sú rozľahlé, ale myslím si, že to je nahradené ich vcelku pestrým výberom a hlavne vyššie spomínanou atmosférou. S tým prichádza aj zážitok, na ktorý nedám dopustiť: quest v strašidelnom dome na pobreží, hutnosť tohto zážitku ma v dobe prvého hrania skutočne vystrašila, čo sa asi naozaj nepodarilo žiadnej hre (A nešlo o žiadne tie infarktové BAF! efekty). Za zmienku stoja aj iné lokácie múzeum, loď, Grouchov dom aj keď trebárs kanalizácia je zbytočne zdĺhavá.
Čo sa týka pomeru akčnej zložky, neprišlo mi, že by nejak extrémne vyčnievala nad zvyšok, skôr prvá polovica hry je oveľa viac "diplomatická" a akčnosť narastá časom, pričom plne sa prejaví až v závere. Tam mi vadil chrám, ale Ventrue mrakodrap som si rozhodne vychutnal. Čo je možno škoda je fakt, že strelné zbrane nie sú až tak efektívne ako boj na blízko (čo som priveľmi neriešil, pretože som väčšinu hry hral práve na chladné zbrane), stealth sa dal občas efektívne využiť na ušetrenie času alebo silent kill. AI mi nejak nevadila napriek tomu, že občas pôsobila smiešne (plížim sa nepriateľovi za chrbtom a on nič), veď aj tak išlo väčšinou času len o efektívne prevetranie svojej zbrane a odreagovanie sa pomocou upírskych disciplín.
Čo som si ako mínus uvedomil až pri druhom hraní boli bugy. Paradoxne pri tom prvom, v neopatchovanej verzii sa nijak neprejavili, pri druhom hraní som však hru, kvôli bugom takmer nedohral. Celkovo však VtMB patrí rozhodne k najzaujímavejším a najatmosferickejším počinom, aké som mal šancu si zahrať.

Pro: príbeh a setting, atmosféra!, postavy, hudba, disciplíny, niektoré prostredia

Proti: bugy, niektoré prostredia

+38

Final Fantasy VII

  • PS1 100
Sedmý díl je řadou hráčů považován za to nejlepší jRPG, o čemž jde diskutovat a dlouze polemizovat, pravdou však je, že při hraní pocítíte, že netrávíte čas u obyčejného titulu.

Příběh se točí okolo pokrokové organizaci Shinra a skupině rebelů Avalanche, která se jí staví na odpor. Shinra vysává ze země energii Mako ze které pochází (a koluje) veškerý život planety, a tím narušuje celkovou rovnováhu. Avalanche v čele s Barretem, Cloudem a Tifou se na počátku snaží ničit jednotlivé reaktory v Midgaru, postupně je ale děj zavede na různá místa při honbě za hlavním záporákem Sepirothem.

Děj je na poměry videoher velmi spletitý, a je tím hlavním motorem, proč hrát právě Final Fantasy VII a proč se právě tento díl stal legendou (která dostala i svoji velkou předělávku Final Fantasy VII Remake). Jedná se také o jeden z těch velice dlouhých titulů, který vydrží na pár týdnů intenzivního hraní. Nutno však dodat, že časová investice si zhodnotí v jeden z nejlepších herních zážitků. Především kvalitní sci-fi příběh s velkým množstvím zvratů bude tím, co si po dokončení ze sedmého Final Fantasy odnesete - ač se autoři ze Square nevyhnuli hluchým pasážím, je drtivá část napěchována poutavými videosekvencemi, intenzivními dialogy ústředních postav nebo plnou hrstí vizuálně přitažlivých backgroundů.

Druhým stěžejním prvek mimo příběhu jsou souboje. Jejich počet dosahuje několika stovek, s bossy si střetnete také nepoměrně častěji než v západních role-playing hrách. U nich je nejdůležitější iniciativa (doba než můžete použít další útok/schopnost), limity (speciální útok) a kouzlení za pomoci Materií. Materie se vkládají do zbraní či brnění a můžou vytvářet různé kombinace. V pozdější fázi, především v místech kde je vysoká koncentrace "random encounterů" (náhodných soubojů) však zábavnost jde stranou, jelikož hrdinská trojka v čele s Cloudem v klidu rozmetá kdejakého soupeře, sloužícího tak jen ke zvýšení bodů zkušenosti - které ale využijete v těch zásadních střetnutích hry.

Technická stránka je i po letech výborná. Jednotlivé lokace mají svůj specifický ráz, ručně kreslené a následně vyrenderované pozadí nepostrádají atmosféru. Jedinou výtku si zaslouží postavy složené z několika polygonů, ale po pár hodinách si ani nevzpomenete, proč jste si na ně stěžovali. Samostatnou kapitolou je soundtrack mající něco přes stovku delších nahrávek - je výborný i na samostatný poslech. Na ukázku například Cid´s Theme a Gold Saucer.

Nádherná videohra, kterou by každý fanoušek žánru měl vyzkoušet, a třeba i změnit názor na tuto odnož RPG.

Pro: příběh, lokace, délka, soubojový systém, hudba, atmosféra

Proti: pár maličkostí

+38 +39 −1

MDK

  • PC 95
Je možné, že se nějaký blázen pustí do hry z roku 1997 o 13 let později? Ano, já jsem ten blázen a moc dobře vím, co dělám. MDK jsem hrál když mi bylo 13 let, tak si spočítejte, v kolika se k ní znovu vracím. :-) A stále zůstávám ohromen tou genialitou level designu a kombinací frenetické akce a komedie. Murder Death Kill je jedním z klenotů tehdejšího hraní na PC a nemůžu uvěřit tomu, že od té doby nevznikla žádná podobně kvalitní, inovativní a velmi dobře hratelná hra. Myslím tím v tomto žánru. Samozřejmě zde máme Outcast, Giants: Citizen Kabuto, Messiah či Psychonauts, přesto je MDK tak odlišná a unikátní hra, že je nelze srovnávat.

V MDK jsem prakticky nikdy neměl důvod či nutkání přestat hrát. Hra mě svým designem, atmosférou, humorem a povedeným zpracováním dokázala udržet u hraní až do samotného konce a to se prosím píše rok 2010! Jednoduchý způsob ovládání, neomezené množství základních nábojů, speciální předměty, hratelnost v mnoha případech založená na bázi miniher či mini-soubojů s bossy, vtipné podání nepřátel, skvělá animace hlavního hrdiny, střelba se zoomem, možnost plachtění vzduchem, to jsou nadčasové herní prvky, které paradoxně v dnešní době už zase ve hrách nenajdete, protože hráči jsou povětšinou zvyklí na mnohem prostší hratelnost, která je založená prakticky výhradně na horizontální hratelnosti a ignoruje fakt, že ve hrách je možné létat. A co teprve umělecká hodnota hry z pohledu level-designu, který na mě působil tak nějak retro-scifi dojmem. Tak trochu jako při sledování Střihorukého Edwarda.

MDK jsem si zakoupil na GOG.com ne z nějaké nostalgie, ale protože se zatraceně dobře hraje i dnes. Ostatní hry mohou jen závidět. Tohle je hra s velkým H a zaslouží maximální respekt.

Pro: Viz. komentář.

Proti: Těžko hledat chyby tam, kde nejsou.

+38 +39 −1

Jagged Alliance 2

  • PC 100
Naprostá volnost, kdy na začátku získáte 30.000$ na nájem skupinky žoldáků a geniální tvorba hlavní postavy, tvořená z vtipných otázek dává tušit, že Jagged Alliance 2 nebude běžnou hrou. Předně jde o to, že nejde pouze o tahovou strategii, ale i o žijící a uvěřitelný svět okolo vás. Arulco, státeček situovaný v tropickém pásu nabídne různorodá města od snobského Balime po San Monu, které vládne samozvaný vůdce Kingpin. Doly, které po dobytí odvádí získané prostředky právě vaší partě na podporu guerillového boje proti armádě Deidranny, jenž přebrala moc nad Arulcem.

Po získání osídlených oblastí je nutné vycvičit milici na jejich obranu, jinak padnou zpátky do rukou všudypřítomné armády. Naštěstí je boj milice řešen automaticky, takže se plně můžete soustředit na vlastní skupinku. A od toho pramení celková podstata hry. Mikro management, kdy můžete během dne (když zrovna neútočíte) různě žoldáky cvičit a zlepšovat v základních vlastnostech, nechat je opravovat předměty či ošetřit rány. To znamená nepřítomnost jakýchkoliv lékáren, které by instantně zvýšily HP po zásahu, a tak každá obdržená rána znamená problém, nehledě na to, že po ní nastane krvácení. Nájemné žoldáky si objednáte pomocí, jak jinak, internetu, respektive pomocí stránky A.I.M. kde si vybere každý. Mě padli do oka Fox, Lynx, Trevor a Malice, který ale nešťastně padl tak, že jsem ani jako obvykle nenačetl předchozí pozici. Po hlášce "Uh, eh...jestli padnu, dávám vám svolení sníst mě" ani jinak nešlo.

Samotná akce, probíhá klasicky, jen je nutné se skrývat za okraji budov a využívat pokrčení. A tím se dostáváme k obtížnosti, která je i na nejnižší stupeň ze začátku velmi vysoká (pokud si navolíte špatně sestavenou partu). Postupně ale klesá, aby mohla v Meduně, hlavním městě kde sídlí Deidranna, zase stoupat. Tam už se to zvrhne tak, že neproběhne kolo bez mnoha vypálených projektilů na obou stranách. Potěšující je funkce automatického inventáře, kdy se na strategické mapě zobrazí všechny nalezené předměty, a vy si je můžete pohodlně sebrat. Předmětů je velké množství od zbraní a brnění po součástky, které se dají různě spojovat a kombinovat.

Jagged Alliance 2 je přesně ten typ hry, kdy víte, že do ní tvůrci dali hodně práce, lásky a osobitého přístupu.

Pro: izometrická grafika, propracovanost, hlášky, hratelnost, tahové boje, detaily

Proti: není to Fallout, ale je to blízko!

+38

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 80
Když Mafia svého času vyšla, nechala mě chladným. Na hru jsem se netěšil, koncept mě nějak nelákal a oslavné ódy od všech mých známých jsem přehlížel. Zde na databázi je však hra v žebříčku všech her velmi vysoko a já si začal říkat, že bych ji asi někdy měl zkusit. Toto nutkání naplno spustil příchod druhého dílu a já si hru pořídil.

Nejprve mě oslovil dabing. Byl jsem příjemně překvapen kvalitou herců, kteří byli vybráni pro nadabování postav, Marek Vašut i Petr Rychlý odvedli velmi dobrou práci a k postavám mi vyloženě seděli. Příběh se začal pomalu rozjíždět a já pochopil, proč se všem kolem mě hra tak líbila. Na filmové poměry možná nemá, ale pro počítačovou hru se jedná o velmi nadprůměrný, někdy i vynikající dílo. Grafika v dnešní době už příliš neoslní, ovšem vím, že v tehdejší době se jednalo o to lepší, co mohly 3D hry nabídnout, takže za grafiku u mě hra určitě mínus nemá. Vzhledem k tomu, že o hře bylo zde v komentářích již prakticky vše řečeno, zkusím v následujících odstavcích vypíchnout věci, které se mi líbily a které naopak ne a proč tedy vlastně hodnotím tak, jak hodnotím.

Mafia klade velký důraz na detail a dobovou přesnost, pokud se tomu tak dá říkat. Proto se moje poznatky budou vztahovat právě k těmto detailům, které někdy umocňují a někdy naopak kazí zážitek ze hry.

Tak nejprve co se mi líbilo. Například to, že když se o něčem v animacích mluví, musí se to poté také sebrat a není to automaticky přesunuto do hráčova inventáře (typicky zbraně a tak dále). Dále mě velmi potěšily zvedací mosty, které mi přišly, že fungují naprosto nezávisle na okolním kontextu. Dále mě velmi potěšila a zaujala skvěla "dobová" hudba, ovšem celkový počet písniček mohl být větší, takto se za několik hodin oposlouchají. Líbil se mi samozřejmě i jízdní model a další, téměř všemi zmiňované věci. A pro mě osobně má hra plus za naprosto skvěle udělané alt-tabování (rychlé a zároveň stabilní).

A teď co se mi nelíbilo, opět se jedná o maličkosti, které ovšem kazí radost ze hry. Ač jsou modely vozidel i postav pěkné, nechápu, proč zrovna stromy musí být dvě překřížené textury. Vytvořit nějaké "koule" jako koruny stromů a potáhnout je texturami je práce maximálně na den pro doslova několik lidí. Překvapili mě naprosto přesní policisté. Vzhledem k tomu, že snad všichni ve městě jezdí fixně zhruba 35 mph, opravdu nechápu, jak poznají rozdíl mezi jízdou rychlostí 39 mph a 41 mph, pravděpodobně mají kapesní radar z 21. století. Oproti této přehnané přesnosti působí komicky situace, kdy jsem s Pauliem odjížděl z nějaké akce a policisté mě sledovali kvůli pokutě za rychlost. Zastavil jsem, vystoupil, Paulie taky vystoupil, v ruce tommygun, který strčil policistovi přímo před obličej. Tomu to ovšem zjevně nezabránilo zůstat v klidu a napsat mi vzduchem pokutu na vzduch, přičemž jsem na tuto pokutu zareagoval předáním vzduchu, přebráním vzduchu a klidným odjetím. (Ti, kdo hráli hru, jistě chápou, na co narážím.)

Opravdu mě nazlobila jedna vlastnost, kterou nevím, zda v patchi autoři opravili, či ne, a to, že když do vašeho auta někdo narazí několikrát za sebou, zpomalíte na cca 10 mph, což vždy znamená minimálně velké potíže. Mohl bych poukazovat na další věci, jako například že dealer zbraní Vincenzo má vystavené vždy jen to, o co si zrovna postavy řeknou. Dokážu pochopit, že už ví předem, co bude potřeba, každopádně to vypadá trochu komicky. Myslím ale, že to už by stačilo a že všichni již chápete, proč hodnotím 80%.

Suma sumárum je Mafia velmi dobrá hra a přijemně mě překvapila, ovšem nedomyšlené detaily mě často zamrzely a já si vždy uvědomil, že je to vlastně jen počítačová hra a ne interaktivní film.

Pro: Dabing, hudba, modely, spousta pěkných detailů

Proti: Spousta chybějících detailů, které zamrzí

+38 +43 −5

Unreal

  • PC 100
Vzpomínám si na ten extrém v hodnocení časopisu Score, tuším, od Jana Modráka, s jeho závěrečným verdiktem "Karlé, můžu tomu dát 11/10?":-)..a to už je to přitom defakto 13 let. Neskutečný..

Unreal byl tenkrát opravdu extatický zážitek a myslím, že vzpomínku kterou jsme si z něho všichni odnesli, máme v zásadě podobnou. Při výlezu z havarované lodi a prvotním styku se zemí se doslova tajil dech, hudba, která začala hrát příjemně tesklivou poklidnou melodii mi dodnes zní v uších, jako ta opravdová nostalgie. S úsměvem malýho kluka jsem se rozvážně otáčel do všech stran a nevěřícně kroutil hlavou, když jsem vyrazil vstříc směrem k nedalekému jezírku s chatrčí..Ten pohled do vody, mám v hlavě ještě teď..

Unreal byl jako Crysis, své doby. Neskutečnou grafiku si vyžádaly krvavé nároky na HW a z Unrealu se tak stal okamžitý zabiják běžného počítače. Ta doba byla v každém případě nezapomenutelná, Unreal působil dle mého nesrovnatelně lépe, než Crysis v tomto století. Unreal totiž nereprezentoval pouze revoluční grafiku. Revoluce přišla v umělé inteligenci, kde se každý boj s bojovníky planety Na Pali, stal jakousi výzvou a opravdovým nebezpečným lovem..Revoluce přišla v hudbě, která hrála na smysly jako nikdy a dynamicky se formovala dle aktuálního děje. Revoluce pak přišla i v pojetí Unrealu celkově..

Quake 2, byl pro Unreal zatraceně těžký konkurenční kalibr, nicméně tak působivě svůj námět podle mého nikdy nenaplnil. Unreal byl o wooow efektu o tom, že nám parta profíků z Epicu vytvoří až dojemně krásný mimozemský svět, jako dokonalý před-obraz, našich vysněných představ o podobě cizí planety. Planeta, která je nádhernou a velkolepou zároveň, do které ovšem my lidé, pochopitelně vůbec nezapadáme..A tak se tahle planeta holt brání a seznamovat se s námi v přátelství jaksi moc nechce..Unreal se tímto hrubě vysmál do očí všem ohraným klišé, že cizáci žijí pouze v šedých potemnělých prostorách průmyslových a továrních komplexů, aby potěšil nás, snílky, čarokrásným, barevným a přitom velmi nebezpečným světem.

V kombinaci s dokonalou hudbou, grafikou, designem i skvělou hratelností, to byla tenkrát vážně bomba. A jestli ne v hodnocení na 11 bodů z 10..tak na těch 10...Pro mě osobně absolutně "reálně"..

Nostalgie jako ďábel.

Pro: Grafická, hudební, designová a koncepční extáze, AI, zbraně, souboje..

Proti: HW nároky na svou dobu, ale adekvátně zdůvodnitelné

+38

Sid Meier's Civilization V

  • PC --
Hra začíná. Generátor mi určil, že budu dobývat svět po boku čínské císařovny.

Na břehu řeky zakládám svoje první město a snažím se co nejrychleji rozvíjet. Svoje mudrce pověřuji důležitým úkolem - musíme co nejdřív vymyslet esenciální "technologie" - kolo a matematiku.

Spolu s tím, jak se rozšiřují hranice mojí říše, narážím na ostatní národy a městské státy. První obchody, první nájezdy barbarů, první strach o moji křehkou civilizaci. Za zlato si dovedu koupit přátelství a později i spojenectví sousedních měst. Na "přátelsky" darovaných jednotkách stavím základ armády a sám se začínám vojensky rozvíjet.

Zkoumám, co se děje v sousedním Římě. Mají něco, co já nemám, ale chci - bavlnu, barvivo a stříbro. Tváří se jako národ estétů a umělců. Jejich nejlepší jednotky se však nemůžou poměřovat s mými šermíři. Brzy dorazily i katapulty a Řím lehl popelem. Rychle obsazuji dobyté území a kradu, co se dá. Moje říše vstoupila do zlatého věku.

Abych na našem kontinentě nevystupoval v tak špatném světle, posílám Aztékům a Egypťanům dary - většinou cetky, kterých mám dost. Na strategické suroviny si nedám sáhnout. Většinu úsilí vkládám do vědy. Snažím se co nejrychleji dopracovat ke střelnému prachu. Zároveň s tím rozjíždím politické pletky. Podařilo se mi vyjednat tajné spojenectví s Aztéky proti Egyptu, který se také nebezpečně rychle rozvíjí.

Čekám na vhodnou chvíli a sahám hluboko do kapsy. Zadařilo se. Povedlo se mi Aztéky a Egypťany poštvat proti sobě. Zatímco se na jihu, kdesi na rozhraní pouště, navzájem zabíjí, přesunuji svoje mušketýry a dělostřelce na průmyslový sever. S minimálními ztrátami se mi daří anektovat bohatá egyptská mšsta. Posílám svoje jednotky na jih, kde se setkávám se spojenci. Faraon nabízí kapitulaci. Nezájem. Ať zmizí z povrchu Země. Říši Středu nesmí stát nic v cestě!

Rozvíjím mořeplavectví. Zkoumám oceán. Narážím na Japonsko a Británii. Tito se také zbavili slabších sousedů a rozdělili si kontinent. Čile s nimi obchoduji. Rozvíjím vědu a techniku. Nastává průmyslová revoluce. Železnice, elektřina, oběvují se ložiska ropy. Aztékové mají ve svých vodách oproti mě sakra bohatá ložiska. Přichází čas zrady. Útočím na bývalého spojence z moře i z pevniny. Přijímám jeho kapitulaci a jeho zlato. Já nechci být Ten Tyran, ale ostatní mi nedávají jinou možnost.

Buduji námořnictvo, zkokonaluji medicínu, stavím školy a banky ... a také oběvuji jaderné štěpení. Začínáme okamžitě pracovat na projektu Manhattan. V Singapuru a Kuala Lumpur - svobodných městech daleko za mořem nacházím ložiska uranu. Zlato, opravdu hodně zlata však stačí na to, aby se z nich stali mí nejlepší přátelé. Brzy mezi námi existuje obchodní trasa. Přesto k nim posílám expediční sbor a dávám Japoncům, Angličanům a v problémech se potácejícím Aztékům vědět, že moji přátelé jsou pod mou ochranou. Japonci a Angličani si vyměňují technologie a stávají se hrozbou, se kterou je nutno počítat.

Jednoho rána připlula do britských vod letadlová loď v doprovodu bitevníků. Preventivní útok přišel znenadání. Nad Londýnem a Yorkem přeletěly bombardéry. Jaderné hřiby byly dostatečně výmluvným vyhlášením války. Záhy na to se vylodilo moje tankové vojsko a zničilo to, co ještě zůstalo v celku. Královna kapituluje a já ukazuji, že za dostatečně plnou truhlu zlata umím být i velmi milosrdný.

O Britském Impériu se už skutečně nedá mluvit jako o impériu, šógun v Japonsku nevypadá příliš jako vyznavač nějakého poznání, Aztékové jsou prakticky moji otroci a ostatní národy už jsou dávno zapomenuty. Rozbíhám naplno program Apollo. Stavím kosmickou loď. Vysílám expedici k Proximě Centauri.

Začal jsem hrát v pátek večer. V noci na sobotu skutečně na spánek nebyl čas.
+38

BioShock

  • PC 100
Konečně hra která byla svojí originalitou i dobře se prodávající, konečně něco kde neslyším stálé dialogy fps typu ano pane, rozkaz pane, mise dokončena pane nebo rpg typu tu kuši vám prodám pane za 5000 zlatých. Bioshock bylo překvapení roku 2007. Výborná architektura 50 až 60 let vám nedá spát. Graficky vypiplané do posledního detailu jen postavy lidí mohli být lépe zpracované mám z nich dojem jakoby byly natřené nějakým lakem nebo byly zabalené do těsného latexu. Hratelnostně je hra vyvážená a dlouhotrvající všude se dá něco najít, prozkoumat, skryté místnosti či sejfy s odměnou, šuplíky, skříně a objekty jež vylepšujou vaší postavu. Když vyčistíte celou místnost či nějaké větší prostranství a chcete si hru vychutnat můžete se dívat po okolí, na nějaké ty transparenty, obrazy či sochy abyste pochopily že vývojáři si nechali na své práci záležet. Příběh je vysoce nadpůmerný a hlavní zvrat ve scénáři nemusí každý očekávat. Bioshock splnil mé sny jak má tvorba originality vypadat. PS Bioshock je prý něco jako System shock 3 a já system shok nehrál. Možná bych měl v budoucnosti tu dvojku vyzkoušet

Pro: Architektura tehdejších let, grafika, hratelnost, příběh

Proti: nevýrazné zlepšování plasmidů, některé plasmidy vás omrzí

+38

Syberia II

  • PC 90
K hraní dvojky jsem se dostal až nedávno (asi po 5 letech po dohrání jedničky). Má očekávání byla celkem malá, vzhledem k rozporuplnému přijetí hry na DH. Chtěl jsem se však dostat na konec příběhu, který byl v předchozím dílu přetržen trochu nešetrně.

Už od počátku působila hra trochu jinak, už nešlo o "detektivní" práci jako dříve, ale spíše o pomáhání a doprovod osoby, kolem které se obě hry točí. S tím nepřímo souvisí praktické vymizení vynálezů a automatů, které pro mě osobně byly to nejlepší na minulé hře. To vše je tedy nahrazeno interakcí s živými tvory, kteří jsou velmi rozmanití, takže se člověk nenudí.

Grafika se mírně zlepšila, takže prostředí jsou nádherně vykreslená a člověk se často místo plnění úkolu jen kochá. Přesto člověka nepotěší, když jde již prozkoumanou lokací poněkolikáté a nemůže průchod jakkoliv urychlit, tento neduh tedy přetrval z minulého dílu.

Největší chybou, lépe řečeno zbytečností, je červená nit táhnoucí se celou hrou v podobě videí o pátrání po vás, která nakonec nic nevyřeší a vyšumí do ztracena. Naštěstí jsou tu i herní videa, která nádherně dokreslují příběh a je radost sledovat je, na to závěrečné budu vzpomínat ještě hodně dlouho.

Syberii II nelze brát, alespoň já to nedokážu, jako samostatnou hru (bez hraní jedničky by byl zážitek sotva pětinový), ale jako pokračování a zakončení nádherného příběhu, s kterým se ve hrách nesetkáváme každý den.

Pro: dokončení příběhu, nádherné lokace, syberia

Proti: vymizení vynálezů a automatů, opakovaná procházení lokací

+38 +39 −1

Land of the Dead: Road to Fiddler's Green

  • PC 55
Zombie tematiku až tak nevyhľadávam ale považujem ju za dostatočne atraktívnu aj v hernej podobe, či už v prípadoch ako Resident Evil alebo Left 4 Dead. Land of the Dead: Road to Fiddler's Green ma zaujímala aj z filmového hľadiska, nakoľko ide o prequel k Romerovmu filmu.

Ako to teda dopadlo? Hneď na úvod poviem, že nijak slávne ale výsledok mohol byť aj oveľa horší. Ak by som mal začať tým pozitívnym, tak príbeh je na žánrové pomery obstojný a prepojenie s filmovým sequelom dostatočne kvalitné. Atmosféra niektorých, hlavne počiatočných misií je viac než na úrovni a záver zase svojou nekompromisnosťou a spádom zase navodzuje slušný adrenalín. A teraz k tomu horšiemu. Originalita misii nie je nijak závratná a tak hráč zavíta do pomerne totálne prefláknutých priestorov, pričom chýbať nemôžu ani kanály, ich grafický dizajn pritom nie je nijak extra pôsobivý. Rozmanitosť nepriateľov je minimálna, čim nemám na mysli fakt že bojujete iba proti zombie ale že bojujete proti zombie ktoré sa na seba často oblečením a vzhľadovo podobajú ako jednovaječní súrodenci. Road to Fiddler's Green ešte k tomu disponuje snáď najťažkopádnejším hrdinom akého som kedy v FPS videl. Chápem, že dej hry sledujeme z pohľadu staršieho farmára ale jeho chôdza a bežecké schopnosti sú na tak žalostnej úrovni, že by to za normálnych okolností bolo aj na smiech, keby vám pre tento handikap nehrozila často smrť od všadeprítomných nepriateľov. Tí sú síce rovnako pomalí ale z nepochopiteľného dôvodu vydržia viac streľby ako by mali a likvidovať ich ručnými zbraňami tiež trochu trvá, pretože Jack zjavne prácu na farme flákal a nemá ani dostatok sily aby ich bezproblémovo vyradil jedným dobre miereným úderom...

Ale ako som spomínal na začiatku, Land of the Dead nie je až tak hrozný a pokiaľ sa chcete odreagovať u jednoduchej hororovej strieľačky, je to v podstate prijateľná možnosť.

Pro: Prepojenie s filmom, atmosféra niektorých misií

Proti: ťažkopádnosť hlavného hrdinu, stereotyp

+38

Wolfenstein 3D

  • PC 90
Jako hráč sám sebe nepovažuji za nejmladšího, ale vzpomínky na první setkání s dnes už legendárními hrami, útrapami s nimi spojenými a onen pionýrský pocit, který vzbuzovaly, si vybavuji jako by to bylo včera. Tou první hrou, kterou nosím ve svém srdci (jako nostalgický předmět typu céček, čokoládové tyčinky Artemis, či žvýkačky Pedro) se stal Wolf3D. Bylo to těsně po převratu, kdy se v našem městě otevřel první obchod s kancelářskou a výpočetní technikou, uvnitř se nacházelo první PC a na něm hrál starší kluk tuto, pro mnohé žánrově průkopnickou FPSku. Chodíval jsem tam kdykoliv to čas dovolil, zanedbajíce své školní povinnosti s nadějí, že se také někdy dostanu na řadu – nikdy se tak nestalo! Naštěstí netrvalo dlouho a do naší rodiny zavítalo také jedno obstarožní PC, určené primárně k zdokonalování se ovládání stroje a naučení se účetního programu. A co čert nechtěl, krom samotného PC (bez zvukové karty) a jehličkové tiskárny, byly přibaleny 5¼ diskety a na nich i obdivovaný Wolfenstein 3D.

Hra se pro mě stala zábavou i prokletím na obrovské kvantum hodin, trávených před monochromatickým 14“ monitorem, až se sám divím, že dnes ještě nenosím brýle. Nikdy nezapomenu na zvuky jako byl štěkot německého ovčáka, otevírání železných dveří nebo zasouvání zdí při nalezení tajné místnosti, které vyluzoval PC speaker...

Ve své době poskytovala hra šílené ztvárnění pro mě nic neříkajících nacistických symbolů, mě šlo ale “jen“ o projití (pokud možno za potlesku rotačního kulometu nebo jiné ze tří palných zbraní a bodáku) šikovně navržených lokací a utkat se tváří v tvář se závěrečnými bossy daných episod (na mnou pojmenovaného “kuchaře“ (on to byl Dr. Schabbs) nebo “Helgu“ (Gretel Grosse) se opravdu nedá zapomenout).

Ovšem i tato hra se nevyhnula pár momentům, kdy by člověk nejraději přestal hrát. Jednak to byl level design některých kapitol, kde docházelo ke zdlouhavému bloudění, částečně i postupný stereotyp a pro hráče bez zvukovky i ony nezapomenutelné zvuky, které po hodinách hraní odeznívaly jen pomalu. Jinak se ale dá tento protifašistický odboj v podání B.J. Blazkowicze považovat za povedený kousek (nejen z nostalgické pozice) a pro dnešního mladého hráče cestou do začátků herní historie.

Pro: nostalgie, bossové, rotačák, zvuky

Proti: zvuky, někdy level design

+38 +39 −1

Far Cry

  • PC 80
Tato prvotina od CryTeku se povedla. Podobně, jako u Crysis, šlo ve své době o grafickou revoluci. Po 7 letech od vydání má Far Cry pořád co nabídnout a vypadá stále moc pěkně.

Ostrov, kde se celá hra odehárává, je nádherně barevný, plný bůjné vegetace a švitolících papoušků. Rovněž se ale na ostrově nachází něco neobvyklého. Něco, co nevzniklo přirozenou selekcí. A nejsou to mimozemšťané a ani černý kouř! To jenom nezbedný profesor Krieger si hrál na boha a stvořil pár krvežíznivých mutantů. Příběh jako celek je nezajímavý, a až na jeden zvrat se vlastně za celou hru nic nestane a tak zůstává jen samotné střílení, které je ale provedeno naprosto famózně.

Ve hře je celkem 20 vcelku rozsáhlých misí. Většina se odehrává venku na ostrově a některé v podzemních laboratořích, které by sloužily jako příjemné zpestření, kdyby jich nebylo tolik. Ano, podezmních pasáží je na můj vkus až moc a jsou hodně lineární. Nejradši jsem měl rozsáhlé exteriéry, a že jich je! Moc se mi líbilo, že Far Cry nebyla jen obyčejná koridorová akce, jakých v dnešní době vznikají desítky, ale jednotlivé lokace byly velmi komplexní a rozsáhlé. Moc mě bavilo jen tak vyčkávat v křoví a plánovat, kam se vydám, abych z oné situace vyvázl s co nejmenší újmou na zdraví. Hrál jsem na střední (2 ze 4) a nebylo to VŮBEC lehké. Sice to nebyla vyloženě hardcore hratelnost, ale stačila malá chybka a hned byla půlka života v háji. Proto jsem VELMI ocenil vyklánění, které mi ve hrách z poslední doby často chybí.

AI protivníků je skvělá, vojáci se kryjí a občas se dokonce snaží hráče obejít a mnohokrát mě nemile překvapili. Občas se zasekli, ale tyto případy bych spočítal na prstech jedné ruky, a jelikož je AI dynamická a ne skriptovaná, dá se to pochopit. Zbraní je hodně, o mnoho více než v Crysis. Využíval jsem opravdu všechny, což se jentak u hry nevidí. Snad jen M4 jsem po výukovém začátku odhodil a už se k ní skoro nevracel.

Užíval jsem si pasáže, kdy jsem se dostal do křížové palby mezi mutanty a lidmi a proto misi Rebellion považuju za vrchol hry, protože mě strašně bavilo projíždět a plížit se bitevní vřavou. Samotný závěr ale moc dobrý nebyl, jednak byl až přehnaně těžký a jednak měl hodně slabou závěrečnou animaci. Jako poslední věc vytknu přehnaný počet bazukářů, kteří mě párkrát dokázali řádně rozčílit. Obzvláště jejich občasný výskyt v interiérech mě dokázal slušně naštvat.

Jako celek je Far Cry skvělá střílečka. Není po všech stránkách dokonalá, ale po hratelnostní stránce je velmi zábavná. A jelikož jde o první dílko této německé firmy, musím tleskat. 80%

Pro: hratelnost, na FPS střílečku slušná délka, prostředí tropického ostrova, pěkně navržené mise a nutnost taktiky, skvělá AI

Proti: na mutanty jsem si musel zvykat, ubral bych interiéry, slabý příběh, konec, nic moc český dabing

+38

Thief: Deadly Shadows

  • PC 100
Rád bych zde popsal, proč jsem hře udělil plných 100%. Tato hra je pro mě doslova srdcovou záležitostí, nejen že jsem si ze hry převzal a trochu poupravil svůj nick, ale zároveň je to i jedna z lepších 3D her co jsem si zahrál na svém tehdy novějším PC a rád si ji zahraju až do dnes. Předchozí části této hry jsem hrál až po dohrání Deadly Shadows.

Moc se mi líbilo, že si ve hře můžete vybrat jakým stylem ji budete hrát. Buď můžete jednotlivé části procházet tak, že budete nepřátele vraždit (tak jsem hru hrál poprvé) nebo zvolíte stealth způsob, který jsem si poté nejvíce oblíbil. A zároveň si můžete vybrat ze dvou pohledů (z vlastních očí nebo z pohledu za Garrettem)

Dalším velkým plusem ve hře je temná atmosféra, s perfektně zapadající hudbou, která na mě právě nejvíce zapůsobila v části hry Kolébky Shalebridge, kde byla doslova horová atmosféra a já jsem se bál na každém kroku.

Příběh je zpacován velice zajímavě a mě osobně dokázal zaujmout po celou hru. Jedna z mála věcí, co mi na hře trochu vadila byla, že okolní město ve většině částí hry sloužilo pouze na to, aby jste prodali lup a nakoupili si vybavení, ve kterém je vlastně stejně většina věcí pro stealth způsob hry zbytečná. Takže pár věcí na víc v obchodech by neuškodilo.

Ve hře jsem narazil i na pár většinou menších bugů, např. že se mi Garrett z ničeho nic začal vznášet nad zemí. Podařilo se mi i dostat do nové části hry :), Video zde.

Zatím jsem nenarazil na lepší stealt hru a moc se těším na pokračování Thief 4, kterého se snad někdy dočkám.

Pro: Akční nebo stealth způsob hry, atmosféra, příběh

Proti: Málo vybavení v obchodech, menší bugy

+38

Mafia II: Zrada Jimmyho

  • PC 75
Po mém fenomenálním nadšení z Mafia II jsem existenci tří datadisků pochopitelně uvítal a příliš neváhal v jejich pořízení. Návrat do oblíbeného Empire Bay byl více než příjemný, ale…

První z těchto DLC Betrayal of Jimmy, kterým jsem zmíněnou trojici začal, nahrazuje hlavního hrdinu Vita Scaletu o něco starším drsným a nelítostným chlapíkem Jimmym. Jeho postava mi vyhovovala, občasné silácké hlášky také nebyly k zahození, ale občas jsem jej politoval, jaká práce je pro něho připravena. Tím se dostávám k náplním misí, které jsou bez výjimky omezeny neúprosným časovým limitem a jak už asi tušíte, velkou chválou je zrovna neobdařím.

Jak už tu bylo řečeno v předchozím komentáři, jejich náplň se velice často opakuje, což tedy není zrovna nic, co by přidávalo na záživnosti. S tím souvisejícím faktorem jsou i samotné časové limity. Pokud jeden z úkolů tkví v tom, že mám v roli Jimmyho rozflákat 3 obchody, k tomu se ubránit útoku policejních složek a logicky i vlastníků obchodu a jakžtakž bez újmy uniknout z jejich spárů na předem určené místo, kde si zhluboka oddychnu, pak zvládnout tohle všechno v časovém limitu, který vás tvrdě tlačí ke zdi, je z hlediska obtížnosti poměrně síla. Navíc mi kolikrát v podobně zaměřených misích připadalo, že jediné, co již po mém řádění v obchodě drží pohromadě, jsem už snad jen já sám, avšak hra se pořád tvářila, že ještě není všem dnům konec a splnění úkolu neúměrně natahovala. Oproti tomu mise spočívající v krádeži předem daného auta a jeho odvoz z jednoho koutu Empire Bay do druhého, kterých také ve hře nebylo nejméně, byly zase takové, že po dojezdu do cíle by Jimmy v časovém limitu v pohodě stihl vypít šálek vařícího kafe včetně vykouření jedné Sparty.

Co dodat? I přes převahu negativ nemohu tvrdit, že bych se u tohoto datadisku trápil, ale pravdou je, že víc než Jimmy a jeho úkoly mi na zábavnosti přidal fakt, že jsem se opět mohl vrátit do zamilovaného Empire Bay a zavzpomínat na zlaté časy, kdy se tu odvíjel příběh v hlavní roli s Vitem Scaletou.

Pro: návrat do prostředí Empire Bay

Proti: nevyvážené dlouhé/krátké časové limity a obtížnost, opakující se náplň misí

+38

Baldur's Gate

  • PC 90
První díl ságy, která vrátila krev do žil fantasy RPG, by asi nejlépe charakterizovala určitá "lehká" těžkopádnost - krásné to spojení...

Začátek vás (až na pěknou grafiku) asi jen poměrně obtížně ohromí a popravdě hodně lidem trvá, než je hra pořádně vtáhne. Úkoly často skutečně nejsou velké terno a hlavní příběhová linie (jež je povětšinou tak trochu v pozadí) je odkrývána až příliš pozvolna.

Přesto je však pro mě Baldur's Gate tím nejlepším převedením klasických "her na hrdiny" do počítačové podoby. Soubojový systém je funkční a BG nabízí spoustu malých úkolíků, které mi (byť ze širšího pohledu mohou vypadat dementně) vystihují strasti začínajícího hrdiny (či i padoucha), jež nemá možnost opovrhnout podřadnou prací, ale zároveň má míru svobody, na kterou už protřelejší dobrodruh může leda sentimentálně vzpomínat. O to více se tak těšíte z každého skutečně hodnotného předmětu a zbraň +2 (kterou byste v datadisku druhého dílu ani nezvedli ze země) je zde důvodem velké radosti ba i pýchy. Zvláště pak, když si přečtete něco o její slavné historii.

Hra také poměrně silně těží z DnD licence různými knihami, které se opravdu válí skoro všude a jež vás silněji vtáhnou do nejbohatšího (byť zároveň i velmi "klasického") světa, který kdy lidská fantazie vytvořila (a nadále vytváří).

Přiznejme si však další chyby... Prolézat lokace mimo město opravdu často hrozí nudou. A více se paradoxně baví ti (alespoň to je můj případ), kteří přesně ví, kam jít. Místo prolézání celé mapy tak prostě dojdete do tří částí, kde se něco děje a rychle pak do další. Pokud ale hru neznáte, tak jde o určitý deficit, který citelně umenší až pokračování.

Na jednu stranu bych zde rovněž mohl zmínit, že první díl stále hraji, na druhou stranu se ale přiznávám, že bez modů bych po něm ani neštěkl. Dialogy jsou skutečně podprůměrné a parťáci mají osobnost jen v hrubých rysech naznačenou, byť i zde je vidět pokrok proti mnohým předchůdcům. O to více je tak dána možnost vyniknout modům jako je BG 1 NPC Project, kde jakmile poprvé zakusíte veselou dvojkou Montaron & Xzar či nyní velmi propracovaného Khalida a Jaheiru, tak už prostě nemůžete hrát "čistou" hru.

Tak či tak byl Baldur's Gate důležitým a kvalitním krokem na poli RPG, kterýžto i nadále (ač nepopiratelně trochu "zestárl") zůstává s přehledem nad nynější průměrnou produkcí v rámci žánru.

Pro: Grafika, svět, slušné souboje, dobrý příběh

Proti: Dialogy, občas lehce "plytší"

+38 +39 −1

Half-Life

  • PC 95
Milník žánru, který nastartoval moderní éru FPS akcí. Žádné členění na úrovně. Tady všechno probíhá v jednom kuse za pomocí krátkých loadingů. Spousta skriptů, které byly použity z velké míry na vyprávění příběhu, a hlavně na dotváření atmosféry.

Prostor Black Mesy vypadá hodně autenticky a uvěřitelně. Poté co parta vědců šíleným experimentem otevře bránu do pekel, ehm "jiné dimenze", začne k nám proudit spousty cizokrajných zvířat, a dokonce i nějaká inteligence. Gordonovi jde hlavně o to aby vyvázl, ale to ještě neví, že armáda vyhlásila na místo karanténu, a v rámci utajení nechce nikoho ušetřit. Rozjede se kolotoč šílených bojů a špíny kam se podíváš.

Hra vyniká i revoluční umělou inteligencí vojáků, že se zato nemusí stydět ani po čtrnácti letech. V bojích s vojáky musíte být pořád v pohybu protože, jakmile se na okamžik zastavíte někde za bednou, už k vám letí granát. Vojáci stále mění prostor, spolupracují, při těžším zranění se utíkají schovat. K zábavě i přispívá skvělý pocit ze střelby (hlavně z konvenčních zbraní). Všechno co má inteligentní mozek se inteligentně chová. Prostě bžunda.

Hra často mění způsoby hraní. Jednou si připadáte jak v akčním filmu, podruhé se musíte hodně potichu proplížit kolem smrtících tykadel, nebo beze zbraní přeskakovat radioaktivní jezírka. Je toho mnohem víc. Třeba souboje z bossy jsou bezkonkurenční (ať je to helikoptéra, nebo něco většího). Half-life má i slušnou délku. Už jsem se zmínil o atmosféře? K tomu přispívá i perfektní ozvučení a pěkně rychlá ostrá grafika, která z prvního Quaka enginu vytáhla nevídané věci.

Jediný větší úlet je poslední část hry plná otravného skákání. Scéna, která jí předchází, je ale tak dechberoucí, že jsem to hře milerád odpustil. Alespoň se podíváte odkud se to bere.

15.7.2012 - Dohráno znovu, tentokrát s českými titulky. Musím říct, že mi objasnily dost věcí. Bude to znít blbě, ale konečně jsem pochopil začátek dvojky.

V téhle hře mám opravdu radost z každého postupu dál, protože level design je naprosto brilantní a udržuje hráče v napětí.

Half-Life: Source 24.7.2012

Od Half-Life: Source nečekejte nějaké zlepšení grafiky (až na vodu). Spíš zhoršení. Mě se například nezobrazovala krev na zdech. Zvuková stránka je sice vylepšená, detailnější, ale některé zvuky nepochopitelně zmizely. Třeba zvuk skoku mozkokraba. Trochu zamrzí, že muzika po loadingu u přechodu do nové lokace přestane hrát. Přibyl efektivní fyzikální model. Ten oceníte nejvíc v přestřelkách. Mrtvoly konečně padají tak jak mají. Sejmout potom například sonopsa v běhu nabídne ten pravý uspokojující zážitek. Jinak ve hře není jiná možnost, jak fyziku pořádně a efektivně využít.

Největší a zároveň výrazné plus je, že Source engine podporuje titulky. Toho využijí nejvíc jazykoví analfabeti, jako jsem já. Ano, na internetu jsou k dispozici české titulky, takže jsem si mohl naplno užít ten skvělý příběh. To dá tak skvělé hře, jako je Half-Life, úplně nový rozměr. Opět jsem to dojel jedním dechem.

70%

Pro: možnost zapnout si titulky, fyzikální model smrti
Proti: trochu narychlo upatlané a nevyladěné

Pro: atmosféra prostoru Black Mesy, hratelnost, umělá inteligence, přestřelky s vojaky, spousta dechberoucích scén, souboje z bossy

Proti: občasné otravné skákání, které se vystupňuje na Xenu

+38

Wasteland

  • PC 85
No vida! Čekal jsem od Falloutova dědy kuriozní zážitek předpotopního pokusu o originální rpg. Hloupě jsem Wasteland podcenil. Nabízí totiž i dnešnímu hráči opravdu hodně a dovede ho zcela pohltit.

Především zajímavý, nápaditý, drsný a mnohdy až zdravě bizarní post-apo svět, na kterém se fantazie autorů, mile utržená ze řetězu, pěkně vyřádila (nezapomenutelný nářez je třeba část hry odehrávající se v "hlavě" androida). Jednotlivé lokace, které navštívíte, mají každá svůj styl - nikdy proto neopadne vzrušení z objevování fascinujícího světa. Každé další navštívené město či komunita ho zásadně obohacují. Navíc každé místo žije svým životem, má svůj příběh, své problémy (a subquesty). Spolu s volným pohybem po mapě to dodává pocit otevřenosti herního světa, což je super.

Plejáda skillů je solidní a mnohé situace se díky tomu dají řešit vícerem způsobů. Jen je škoda, že některé schopnosti mají uplatnění menší (komunikační), zatímco jiné klíčové (paklíč). Samotný rozvoj postav je přesto velmi zábavný.

Grafika je pochopitelně zcela minimalistická a z 95 procent funguje Wasteland textově. Jediné animace jsou u pěkných ilustračních obrázků potvor, se kterými bojujete. Bitky jako takové jsou jednoduché, kolové a nabízejí jen základní taktické možnosti. Přesto ani v nejmenším nepostrádají říz a napětí. I když se dá jejich průběh výrazně zrychlit, většinu hry jsem vydržel s pomalým posunem zpráv o akci, kdy jsem napjatě čekal, kdo dá komu jaký hit:-)

I když je to, jak vidno, tak hodně podobné Falloutu, tak pozor! není to žádná betaverze či pouhá zkouška na pozdější Ó Velké Dílo. Jde v podstatě o hotový a plnohodnotný koncept. A tak se i hraje: dobrodužně, s plnou parádou! Tedy naštěstí úplně jinak, než jsem původně očekával.

P. S.
Fandové post-apo rpgs by navíc měli Wasteland slespoň ozkoušet už proto, že Brian Fargo chystá pokračování, mňam!

Pro: skvěle navržený svět, fantazie, humor, svižnost, ultimátní protonová sekyra

Proti: nevyvážené skilly; náhodné souboje ve městech někdy otravně zdržují; herní principy pochopitelně nejsou tak rozvinuté, jak jsme dnes zvyklí - ale na to kálí pes

+38

Saints Row: The Third

  • PC 90
Městské akce se v mém kompu nikdy moc dlouho neohřály a touha se k nim po čase vrátit mě ani u jedné z nich nepřepadla. Proto chuť si zahrát třetí díl série Saints Row byla po těchto zkušenostech poněkud nelogická. Až náhoda mě přiměla změnit pouhou úvahu v realitu a otázku, jestli jsem udělal dobře nebo se znovu spálil, záhy zodpovím.

Příběh o akčním gangu Saints toužícím ovládnout město Steelport je zpracován velmi dobře a s jeho postavami se mi podařilo sžít velmi rychle. Partu sice tvoří jeden lepší "expert" než druhý, ale jejich klasická bezstarostnost a ležérnost byly tím, co mi na hře přidalo na pohodovosti a tím i nulové chuti se od ní odtrhnout. Nemálo k tomu přispěly samotné úkoly. Kromě těch hlavních, v nichž hlavní hrdina dobývá město většinou střelnými zbraněmi nebo svými tvrdými pěstmi a usedá za vozítka nejrůznějšího druhu, je tu i spousta vedlejších, při nichž si kromě slušné sumy peněz může také zvýšit respekt nejen nad nepřátelskými gangy, které se neúnavně obsazování města brání, ale také i nad policejními složkami, které tomu pochopitelně nechtějí jen přihlížet. Musím říct, že z hlediska zábavnosti mě častokrát bavily víc úkoly vedlejší. Kromě krádeží aut a odstraňování nepohodlných osob jsou tu totiž ještě další. Kdo hru zná, pochopí, když za všechny zmíním především "Pojistný podvod" či např. "Tankový masakr", jelikož u nich ztřeštěnost typická pro tento typ hry a tím i maximální zábavnost u mě dosahovala té nejvyšší úrovně a moje bránice dostávala pěkně zabrat.

Samotné město je rovněž ztvárněné velice povedeně, a to nejen z grafického pohledu. Pokud město chvíli nezávisle sledujete, nemůže vám uniknout častý chaos. Poměrně standardní jsou tu dopravní nehody a výjimkou není ani situace, kdy auto přežehlí chodce včetně policisty a nikdo se nad těmito jevy moc nepozastavuje. Ale co si budeme povídat, i tohle je jeden ze zábavných faktorů hry.

Co dodat? Výborná zábavná záležitost, která můj pohled na městské akce poněkud změnila a přivedla na myšlenku se pustit do podobné. Pokud se u PC her chce člověk hlavně odreagovat, pak u téhle hry se to v mém případě povedlo na jedničku. Díky Strady! ;-)



+38

BioShock Infinite

  • PC 80
Nejnovější Bioshock jsem rozehrál z jediného důvodu. Recenze jej vynášely do nebes. Většina hráčů si nemohla vynachválit jeho komplexní děj. Údajně kandidát na hru roku, prý kvalitní příběh. Po dohrání mohu s klidem konstatovat, že… nebyli zase tak úplně mimo mísu.

Předně Bioshock Infinite není nijak zvlášť dobrá FPS. Síla protivníků je hlavně v počtu a výdrži, za celou hru jsem používal dvě zbraně a jednu zvláštní schopnost a na střední obtížnost mě nikde nepotkal vážnější problém. Navíc v poslední třetině, jakoby si vývojáři uvědomili krátkost hry a začali vlny nepřátel stupňovat za účelem natažení herní doby.

Nejdůležitější složkou by však měl být příběh. Ten je na jednu stranu povedený a na tu druhou zase ne. Abych tohle tvrzení rozvedl: celou dobu se objevují střípky, jejichž složením má vzniknout promyšlený děj se "šokujícím" závěrem, po kterém jsme měli všichni mít otevřenou hubu a zírat na monitor. Nějak se to nepovedlo. Od chvíle, kdy zjistíme, že Elizabeth je schopna otevírat průchody do alternativních světů je víceméně jasné, kam děj povede. Stačí si přečíst název hry. Je pravdou, že nepůsobí špatně. Jenže dané téma jde podat mnohem promyšleněji, zajímavěji, ale zároveň i srozumitelněji. Stačí se podívat na Ever 17: The Out of Infinity.

To však neznamená, že by snad "třetí" Bioshock nebyl dobrou hrou. Vzdušné město Columbia je navrženo pěkně a prázdných míst se najde málo. Elizabeth opravdu pomáhá a asi poprvé jsem neměl chuť AI sidekicka sám oddělat. Hudbu, včetně dabingu, lze také přičíst k dobru. Možná jen interface mohl být o něco příjemnější.

Do BI jsem šel bez nějakých větších očekávání, ba dokonce i jistým pesimismem. Musím však uznat, že hra je to povedená a hlavně zábavná.

Pro: Columbia, Elizabeth, ozvučení, zábavné

Proti: akční pasáže, interface

+38 +39 −1

Half-Life 2: Episode Two

  • PC 95
V pořadí druhý a vypadá to, že asi nadobro poslední datadisk ke hře HL2 (kéž bych se mýlil).

Jak se povedla Epizoda druhá ? Udrží si kvalitu předchozích dílů hry ?

Po pozvolném začátku této epizody nastane opět dobrodružná a napínavá akce. Děj se odehrává ve velmi zajímavém prostředí a mnohdy navozuje pocit beznaděje a deprese.
Tvůrci hry se rozhodli pro zavedení řekněme novinek, které mění hratelnost hry a dle mého se jim to vyvedlo náramně.
Čekaly na mě rozsáhlá údolí, lesy, boj pod širým nebem, plynulý přechod mezi tematickými celky, jako je právě zmíněný les a následně továrna. Zbraně ve hře jsou staré známé osvědčené, Alyx je nám opět na blízku.
Z novinek ve hře bych jmenoval nový druh nepřítele, Huntera, jež byl pro mě doslova hrozba. Takový řekněme menší potomek Striderů, mrštný, chytrý. V určité fázi se dostane do hry opět vozidlo v podobě rezavě vytuněného sporťáku.

Jeden by si řekl, že když přijde hra po X letech s tím samým enginem, že bude hra působit zastarale. Omyl, i po takové době je vše perfektní a je se na co koukat. Prostředí mě opět dokázalo plně pohltit, hra jako celek se výtečně a plynule hýbala, mimika postav se mi zdála zase o malinký kousek vylepšená. Zvuky si opět drží laťku vysoko jako minulé díly.

Takže ano, Druhá epizoda si opět podle mě udržela kvalitu, po zhruba 4-5 hodinách intenzivní akce je zase konec a kéž by přišel další díl, či epizoda …

Pro: krásné prostředí, grafika po těch letech si drží kvalitu, napínavost příběhu

Proti: opět kratší .. a touha po dalším pokračování !

+38