Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Silent Hill 2

  • PC 100
Mistrovské dílo. Hra plná citů, pocitů a strachu. Nepřekonatelný příběh, kdy se pořád dokola budete ptát. Kdy, kde, proč, jak. Nebo "Kde se to tady sakra vzalo?". Příběh neuvěřitelně vygraduje. Po dohrání jsem byl jak v transu. Větší pocit uspokojení nad odhalením příběhu jsem nezažil.

Aby toho ještě nebylo málo, má příběh několik různých zakončení. Všechny jsou tak strhující, že jsem hře odpustil občasné problémy s kamerou. Občas jsem se musel nutit k dalšímu postupu, protože strach z neviděného je velký. Už jsem viděl spoustu lidí, kteří hru zahodili, protože se prostě moc báli. Ovládání, rychlost reakcí postavy hře nemůžu vyčítat, protože James není žádný mariňák a v podstatě je celou dobu v šoku. Obtížnost hádanek a soubojů si můžete nastavit. Na střední obtížnost hra zabere nějakých 9 hodin čistého času. A pak tu tady ještě scénář za božskou Marií.

Celou noční můru podtrhuje skvělá depresivní hudba (většinou spíše směsice antimelodických industriálních zvuků). Krásně vymodelované postavy. Emoce jim jdou věřit. Mlha, druhá dimenze, Pyramid Head. Skvělý zážitek.

Perfektně strašidelný horor.

Pro: strhující příběh, hisrorie Silent Hillu, přemýšlení na tím, jestli se to skutečně stalo, druhá dimenze, Maríin scénář

Proti: občas kamera, labilnější jedinci hru odhodí dříve než ji rozehrají (to nevím jestli je mínus)

+19 +21 −2

L.A. Noire

  • PC 90
"Strážník Cole Phelps, Los Angeles Police Department - po válce bylo policejní oddělení jedinou možností, jak zůstat ve střehu, i potom všem, čím jsem si v Pacifiku prošel. Popravdě, Japonci nejsou o nic horší než ti gangsteři, vrazi a násilníci, které jsem měl tu čest potkat ve své kariéře. Odbyl jsem si ji jako řadový pochůzkář, přičemž když makáte a šéf to vidí, je jen otázkou času, kdy pro Vás bude mít lepší místo a ještě lepší práci! Ne, že by teda vraždy byly procházkou parkem, jen je to o něčem jiném, sakra jiném! Služba u policie prostě není jako ranní káva – lahodná a samozřejmá!"

Zkrátka strávit s Colem Phelpsem lehce nad 20 hodin čistého hraní není jen tak, i když zadání misí má povětšinou různorodé, přesto se objeví něco, co požitek z hraní zkazí, ale tak je to u více titulů na které se čeká "věčnost". L.A. Noire jsem přitom nikterak nevyhledávál, byla to hra, konzolová hra, o kterou jsem neměl příliš velký zájem, přesto mi to ale nedalo a hru jsem vyzkoušel! Mám na ní vzpomínky asi takové jako na prvního Batmana (sakra, dobrá hra!). Překvapila mě hratelnost, vymazlenost postav, přičemž každá z nich má výborný charakter, přesně takový že by vydal na jeden samostatný datadisk (ne, ubohá DLC!). Příběhová propletenost s flashbacky do válečných momentů, hra na city s ženou nevhodné národnosti, ... přesně to jsou skutečnosti, které ocení hráč s intelektem a především nutností hrát konečně něco chytrého, hratelnostně originálního a především vtahujícího.

Myslím, že všude toho o L.A. Noire bylo řečeno už dost. Přihazovat další polýnka je zbytečné, kvality a kladné základy se popisují těžce, ovšem lehce se popisují negativa – mezi ty největší u mě je jízdní model, občasné nenavázání misí na sebe – chvilkami připomínající druhou Mafii – asi toho bylo spoustu vyškrtnuto! I tak se jedná o titul, který stojí za vyzkoušení, dokáže být zahryznut ještě dlouho po dohrání! Překvapení!

Pro: Los Angeles, charaktery, různorodost misí, adventurní prvky, délka hry, ...

Proti: občasné nenavázání levelů, jízdní model, nutnost hrát dál, i když to už nejde :)

+19

Kane & Lynch: Dead Men

  • PC 65
Série Hitman mě prozatím minula, a tak mé první setkání s výtvorem IO Interactive bylo právě až při hraní trochu drsnější akční střílečky Kane & Lynch: Dead Men.

Mohlo to být klidně i o něco drsnější, protože jak Kane, který je schopen zradit kohokoli za jakýchkoli okolností, tak i Lynch, jenž mívá velmi často záchvaty, při nichž zastřelí cokoli, co se hýbe, jsou prostě dvojka do nepohody a i když se nemají zrovna dvakrát rádi, musí chtě nechtě neustále spolupracovat.

Příběh má klasickou zápletku (únos rodiny), která se postupem času trochu vyvíjí, ale nejedná se o nic převratného. Hra ale staví hlavně na střelbě, a ta, i když má trochu podivný zvuk, je tu vyřešena vcelku dobře. Horší už to je se systémem krytí, kdy se Kane kryje jen když je na okraji nějaké zdi, bedny, auta... Nejvíc mě ale štvalo, že se tak děje automaticky, žádný nápis "Pro krytí stiskni E" zde nebliká a mnohokrát se tak Kane kryl, aniž bych o to vůbec stál.

Ukládání hry je kapitola sama pro sebe. Proč sakra, když skončím a druhý den si pustím hru znovu, tak nemohu pokračovat od posledního checkpointu, ale musím opakovat celou misi? Ještě štěstí, že má K&L tak krátkou herní dobu, která má přínos i v tom, že ke konci už hra trochu ztrácí šťávu, tak proč to ještě natahovat.

Díky tomu a díky dvěma alternativním koncům si K&L někdy v budoucnu možná ještě zahraji, protože splnil má očekávání a nebýt zmíněných nedostatků, mohlo se jednat o trochu povedenější titul.

Pro: Kane, Lynch, střelba, pár misí, herní doba

Proti: systém krytí, ukládání

+19

Fallout

  • PC 100
Kdyby tato databáze existovala před deseti lety, když jsem do téhle hry byl zažraný jak to jen jde. Když jsem jí dohrál snad desetkrát po sobě. Prohledal celou mapu, vypátral všechny questy a zkusil hodně možností vývoje své postavy. Napsal bych text snad na celou stránku.

Takhle musím jenom dál vynášet do nebes atmosféru apokalyptické hry, skvělý příběh, promyšlenost a funkčnost celého světa. Soubojový systém založený jen na tazích. Dialogy a různé jejich řešení v závislosti na typech postavy. Unikátní systém vývoje postavy založený na talentech a percích. Záporáci v podobě Supermutantů, kteří vypadají jako tupouni z gumových medvídků. Neopakovatelné charaktery NPC postav a hlavně úžasně bizarního hlavního záporáka. A spousty dalších věcí. Ti co souhlasí z mým hodnocením už to všechno znají. Ti kdo nesouhlasí, ať jdou do kráteru.

Jediné co mě trošku otravovalo, byla velká nestabilita programu a časté padání do Windows.

Pro: všechno co tuhle hru dělá hru

Proti: nestabilita programu (alespoň teda na mém pc)

+19 +21 −2

DreamLand: Final Solution

  • PC 70
Dream Land je jednou z mála českých her, o které jsem v době jejího vydání věděl (ovšem screenshoty, které jsem viděl, mě příliš nezaujaly, nezaujala mě tehdy ani hra jako taková a popravdě bych na ni v té době neměl finance - cena tehdy byla srovnatelná se zahraničními tituly, tj. něco přes tisícovku).

Na první, druhý i třetí pohled vypadá hra dost odpudivě - grafika taková vyblitá, obličeje děs běs, hlavní postava vypadá jako ošklivej brácha toho z Red Hell a hudba znící v prostředí stanice (kde se pohybujete dobrou polovinu herní doby) deptá už po prvních pár tónech. A dabing... to není ani "čítankový" z Gooky - někteří z dabérů prostě jen odhrkali text ve snaze mít to co nejrychleji za sebou. Snaží se tu jen osoba, která namlouvala starší dámy a jejíž hlas připomíná Miriam Kantorkovou. Vůbec celý dabing působí dojmem, že byli najmuti pouze čtyři herci (i když jejich seznam je působivě dlouhý).

Virtuální reality (VR) vypadají zcela jinak, jde o renderovaná pozadí, která naopak působí velmi dobrým dojmem - o to hůř jsou do nich zakomponovány postavičky. Hudba v těchto pasážích je většinou na daleko lepší úrovni (hlavně Macao), jen namluvení je tu nezřetelné (pravděpodobně má spolu se změněným vizuálem svérázně simulovat pobyt ve VR). O to horší je, když okolní ruchy zcela dabing přehluší.

Příběh... no, kdyby byla hra zahraniční (a tedy do ní nality větší finance a upravila se grafika, plus ten dabing), mohl z toho být epický kousek. Takhle by snesl pár zásahů dramaturga, protože mě začal zajímat až v momentě, kdy se objevil první "duch ve stroji" - ostatně i sami autoři se snažili být světoví, vzhledem k jménu, kterým obdařili hlavního protagonistu a vůbec zasazením do kontextu (ovšem hlášku "á, Pilsner... ti Češi se dostanou všude" si přesto neodpustili :-P. Možná ale pomalost rozjezdu má své opodstatnění a pomáhá k lepšímu zžití se s prostředím - ostatně stopy k odhalení finálního tajemství jsou roztroušené po celé délce hry a tak zhruba od dvou třetin to začalo vše zapadat. Kromě toho, hra vám na některých místech dává možnost lhát či mluvit pravdu - i když je výsledek nakonec stejný, dopracujete se k němu různými cestami. Nemluvě o volbě pomocníka v oné misi na Macau.

Po technické stránce bych vytknul snad jen neustálé přehazování cédéček (tři kusy - virtuální reality jsou na posledním disku, stanice na druhém a ingame animace na prvním). No a ty texty - tady někdo pěkně odflákl korekturu. Ani tak nejde o to, že některé postavy mluví nespisovně a hlavní hrdina čas od času zakurvuje, ale ty hrubky, ty hrubky (a při odinstalaci taky - "Některé komponenty nemoly býti odstraněny")...

Přestože mě hra dlouho nechytila a má spoustu much, finální verdikt sedmdesáti procent je myslím zcela zasloužený.
+19 +20 −1

Half-Life 2

  • PC 90
Trochu sa to hanbím priznať, ale k Half-Life 2 som sa po prvý krát dostal až teraz. Trochu sa hanbím aj pred sebou a ľutujem, že som tak dlho čakal. Avšak napriek tomu, že ide o 8 rokov starú hru, stále je skvelá a čas jej neubral nič.

Najväčšie prekvapenie asi je, že po technickej stránke je hra stále špičková. Samozrejme, že nejaké efekty alebo textúry pri bližšom pozorovaní nie sú na úrovni súčasnej špičky, čo sa však týka samotného dojmu a najmä štylizácie, tak hre nie je čo vytknúť. Navyše fyzika v hre je ešte stále lepšia, ako v mnohých súčasných hrách.

Kapitolou samou o sebe je zvuková stránka. Ide o to najlepšie, na čo sa dá v hrách natrafiť od zvukov prostredia až po skvelý soundtrack, ktorý na tých správnych miestach dokáže zahustiť atmosféru. Vynikajúci voice acting je na úrovni takmer filmového zážitku. Navyše je spojený so skvelo vymodelovanými postavami, ktoré naozaj vyzerajú a pohybujú sa ako ľudia, čo sa veľa hrám nedarí ešte ani dnes.

Half-Life 2 však nie je dobrý kvôli technickej stránke, aj keď tá tomu samozrejme pridáva svoje bodíky. Half-Life 2 je super, pretože je to skutočne hra. Každý si v nej nájde niečo a jednotlivé časti spolu fungujú. Akčná zložka nepotláča zvyšok hry do pozadia, a rôzne logické hádanky, súboje s bosmi a používanie rôznych hračiek ako Gravity gunu nie sú len doplnkom hry, ale naozaj jej súčasťou a autori vás nenútene navedú k ich využívaniu.

Hra má skvelú obtiažnosť, ktorá je založená najmä na super umelej inteligencií a zaujímavým logickým častiam, ktoré vás síce potrápia, ale frustrácia sa dostaví len zriedka, a po vyriešení okamžite opadne a poviete si, ako ste si to nemohli všimnúť skôr. To sa týka celej hry. Či už zomrite alebo sa zaseknete, ide takmer vždy o vašu nepozornosť alebo neopatrnosť, a nie o nevyvážených nepriateľov alebo bug.

To, čím ma však hra najviac zaujala je ako podáva príbeh. Nielen, že je príbeh zaujímavý, ale je podávaný výlučne počas hry, čiže žiadne cut scény atp. Navyše to funguje, a nič dôležité nezmeškáte, ako sa to v iných hrách keď sa podobné veci snažia implementovať zvyčajne stáva.

Čo dodať na záver? Asi len, že sa chystám na Epizódu 1 a 2, a že v čase keď ich budem končiť, bude už na obzore pokračovanie, čo je však asi len zbožné prianie, nielen moje, ale aj tisícok hráčov po celom svete.

Pro: technicke spracovanie, hratelnost, podavanie pribehu

Proti: mensie chybycky, obcasne zaseky

+19 +20 −1

FreeCell

  • PC 80
Kdybych měl porovnávat FreeCell se Solitairem, tak se touto karetní hru bavím ve volných chvílích raději. Možná to je tím, že ji kdysi dost často hrával můj otec a já jsem od něj odkoukal pravidla hry a sám jsem to poté hrával také. Na Solitair jsem vlastně přišel až mnohem déle. V současné době ji s oblibou hraji hlavně ve chvílích nudy na mobilu.

Oproti Solitairu je hra o něco obtížnější, hlavně z toho důvodu, že můžete najednou přesunout maximálně pět karet (pokud tedy nemáte prázdný některý z osmi sloupeců s kartami) a čím více si zaplníte odkládací plochu kartami, co se vám nehodí, tak tím jich můžete přesouvat najednou ještě méně. Takže musíte tahy promýšlet dopředu, aby nedošlo k tomu, že musíte hru začít znovu.

Je to vlastně skvělá logická, karetní a oddychová hra na zabití pár minut nudy a pokud ji nehrajete moc často nemůže vás omrzet a vždy se k ní budete rádi vracet.

Pro: Skvělá hra pro chvíle nudy, znovuhratelnost

Proti: Někomu může přijít moc obtížná, Po dlouhé době hraní stereotypní

+19

Alan Wake

  • PC 90
Horory nemusim. Alan Wake byl hodně dobrý, třebaže první dojmy se nesly v duchu "solidní AAA tituly, ale nic pro mě." Příběh je poutavý, dobře dávkovaný a spolu s nádhernou přírodou je největším tahákem téhle hry. Bojové mechanismy mají svoje chybky, ale i tak jsou docela chytlavé.

Mínusy. Příroda a vůbec prostředí v Alan Wake vypadá prostě kouzelně, malebně, ale technická úroveň (kvalita textur, shaderů) je na dnešní poměry tak nějak meh. Navzdory tomu se mi hra v kritičtějších situacích nehezky škubala a i když se pomalu smiřuju s tím, že GTS250 asi už vážně zastarává, Alan Wake prostě nemá tak vysokou technickou kvalitu grafiky, aby si mohl dovolit se na mém stroji škubat a já to bez keců ignoroval.

Jeden z momentů, kdy se hra škube fest, bývá použití světlice. Což jen zhoršuje skutečnost, že přes světlo a kouř světlice je celkem hovno vidět a než se zorientuju, světlice zhasne.

Manželka hlavního hrdiny má (asi jako jediná postava) docela mizerný dabing a některé její fráze jsou podané tak blbě, že v tu chvíli spolehlivě zabijou jinak velmi solidní atmosféru. Hlavně na začátku ta kráva mele tak často, že si člověk říká, proč si proboha autoři nenašli nějakou schopnější herečku, nebo aspoň tuhle nějak nedokopali k přesvědčivějšímu výkonu. Navíc to znamená, že Alanovo odhodlání napříč hrou jako hráč tak docela nesdílím... no prostě pěst na oko.

Co je docela fajn, je dávkování munice - na nulu jsme se sice nedostal snad nikdy, ale pocit "jestli za chvíli někde nenajdu munici, tak budu muset zdrhat" jsem měl relativně často, často jsem nešel prozkoumat nějaké zákoutí z obavy, že mě případný extra konflikt s nepřítelem připraví o zbývající munici, a sekcí beze zbraně je tu konec konců taky dost.

Vůbec ten pocit čas od času radši jen zdrhat za světlem někde tam daleko v mlze se tu vyskytuje a pocit je to velmi fajný. Stejně tak průzkumy budov, spolupráce s jinými postavami a jiné veselé kratochvíle - gameplay se snaží být více či méně variabilní napříč hrou a i když přepadení v lese je tu určitě typickou situací v téhle hře, nedá se říct, že bych tu viděl stereotyp.

No, moh bych vyčíst pár dalších negativ: ptactvo občas útočí moc rychle za sebou, "rozsvítit" rychlé, poloviditelné nepřítele trvá dlouho a je to nepřiměřený vopruz, protože nebezpeční jsou snad míň, než tuctoví maníci. Sem tam grafický bug. Blbá poslední kapitola, kde se většinu času vlastně jen jedete autem.

Ale navzdory všem jeho chybám jsem se nakonec rozhodnul mu plesknout (slabých) 90. Zajímalo mě, jak se bude příběh vyvíjet dál. Bavilo mě bloudit lesem, prozkoumávat zapomenuté budovy. I likvidace nepřátel byl většinou zábavná. Alan Wake je sympaťák. Reálie vypadají tak nějak přirozeně - ani drsňácky, ani jakkoliv politicky korektně, jako skoro všechno v posledních letech. Bylo to takové... no... oldskool. Ne po stránce hratelnosti, ale atmosférou určitě.

Nějak jsem prostě hrál a najednou vidím, že mě to baví, že vývoj události mi nepřijde dementní a že uznale pokyvuju hlavou nad nejednou situací, kterou si pro mě autoři přichystali.

Pro: kvalitní příběh + krásná prostředí = solidní atmosféra, relativně variabilní gameplay

Proti: nepřiměřená hw náročnost, sem tam vopruz od ne úplně vyladěných mechanismů, úseky s autem.

+19

Alan Wake

  • PC 80
Sam Lake a jeho óda na nomen omen hrdinu podruhé. Tentokrát je Alan přímo autorovo alterego, které není schopno se vyrovnat s vlastním psaním a překrucuje si tak realitu. Všechno je samozřejmě trochu složitější, ale základní premisa hutně citující Kingovu a Hitchcockovu tvorbu zkrátka má v dnešním herním vesmíru své starosvětské místo. Bright Falls je jedna velká analogie Twin Peaks a snové stavy zase kopírují Max Payna. Příběh a atmosféra však stojí za to a je to tahák hry, kvůli kterému to hraní prostě podstoupíte. Hodně se tu pracuje se symbolikou, významy a narativními elipsami. Lake v těchto věcech inovativní není, ale jeho smysl pro detail a sebereflexi je obdivuhodný (talkshow v televizi). Samotná herní náplň těží z mechanismu světla a stínu. Zjednodušeně řečeno procházíte půlku hry lesem a odrážíte útoky nepřátel. Občas nahodíte nějaký generátor nebo se vyhnete létajícímu harampádí, ale kolem a kolem se nic zajímavého neděje.

Grafika není prvotřídní, ale filmečky jsou pěkně nasnímané a pochvalu zaslouží zvuková složka. Především soundtrack je i při samostatném poslechu brilantní a i ostatní bonusy jako rádiová hlášení nebo nalezené stránky románu příjemně zpestřují monotónní postup hrou. Obtížnost hry i její délka je v normě, v některých pasážích je ten přísun nepřátel až moc "callofdutyovský", ale to je daň za velkoprodukční hru. Zabíjí se tím ale docela často pečlivě vybudovaná atmosféra (hlavně druhá polovina hry, kdy se z ní v jednu chvíli stává laciná co-op), která zůstává správně mysteriózní až do konce. Seriálové "previously on" se jaksi minulo účinkem, neboť nástroj tohoto typu zkrátka nemůže ve hře jako takové plnit stoprocentní funkci. Hlavním motorem je příběh a motivace cesty, protože už dlouho se mi nestalo, abych ve hře tak dychtivě mířil za vzdáleným bodem. Navíc, včera v noci cestou domů jsem se přistihl, jak zůstávám pod pouličním osvětlením delší čas a využívám ho k nabrání sil a oddechu a dostává se mi přitom příjemného pocitu zadostiučinění. Nebo to možná bylo trojkou promile v krvi, ale to už je zase jiný příběh...

Pro: Příběh a atmosféra, zvuk, soundtrack a bonusy, narážky a citace

Proti: Příliš stereotypní a založené na jednom nápadu

+19

L.A. Noire

  • PC 75
Tak čím začít po čerstvém dohrání. Vyhnu se chvále do nebes která tu již zazněla, a zaměřím se spíše na to co mě iritovalo. Hlavním hnacím motorem tohoto kousku je samozřejmě příběh, který je ale neštastně rozštěpěný a trochu chaoticky podaný. Co se týká začátku hry tak je dobře uvedena, kdy v roli obyčejného policajta řešíte bežné prohřešky a zločiny. Horší je to ale když se stane detektivem. Oddělení kterými projdete se mají stoupavou a klesavou tendenci ohledně kvalit případů a zábavnosti hry. Jelikož ve hře většina vašich parťáků jsou nepříjemný a arogatní trubci, včetně Vašich nadřízených, je to až zarážející že sympatie nebudete mít skoro k nikomu včetně hlavní postavy, která je v každém oddělení vítaná asi jako svrab. Lepší by bylo kdyby každé oddělení mělo vlastního hrdinu a jiný příběh. Ješte se trochu vyjádřím ohledně oddělení ve spoileru.Zatím co trafic nabízí poměrně zábavné a originální případy, vraždy s řešením případu zabití žen se nejenže příšerně opakují, ale hned po prvním vyřešeném případu víte že je něco špatně, přesto musíme otrocky to ještě přetrpět 4x než dojde vyřesení záhady, a navíc máte za parťáka neuvěřitelně otravného a nepříjemného osla. Vice a řešení drog bylo po vraždách hotový balzám, ale partner opět katastrofa. Arson takový lehký nadprůměr.

Alfou a omegou hry je výslech podezřelých a svědků. Jenže se objevuje problém, že skoro žádná z postav nemá čisté svědomí, a odhadnutí správné volby se často stává vabankem, jelikož zatlačení na osobu vyslýchanou může přinést cenné informace, ale taky může skončit fiaskem. A když víte že ten člověk lže, musíte to podepřít důkazem, jenže se občas stane že důkazů máte více na osobu, ale volbu která zrovna u této otázky bude správná ví pouze autoři. Nechápu rozhodnutí autorů ohledně bodů které používáte buď na hledání stop nebo při výslechu. Při použití na stopy Vám všechny v oblasti označí takže všechny najdete a prozkoumáte, ale v případě výslechů to pouze odstraní jednu z možných odpovědí, takže je stále 50% šance že trefíte tu špatnou. Trochu neštastně řešeno. Jinak k výkonům herců nelze mít výtky, postavy reagují a chovají se opravdu ukázkově a dabing je výborný. I když angličtina zde je trochu těžší, ale to řeší české titulky (já je bohužel na Steamu neměl tak nemohu zhodnotit kvalitu překladu).

L.A. Noire taky nelze hrát moc vkuse, jelikož by se brzy dostavil stereotyp, jelikož akčních situací je méně než té detektivní, doporučuji hrát seriálově jeden či dva případy za večer. Samotná délka hry překvapila 31 hodin je opravdu dost, přesto si dovedu představit že některé pasáže by se klidně mohli vypustit a doplnit zajímavějšími případy.

Grafika trpí nešvarem portu z konzolí kdy měla značně kolísavý výkon uzamčený na 30 FPS. Ale město rozhodně zaslouží pochvalu a atmosféra kterou hra vytváří taky. Hudební doprovod je špičkový odpovídající dané době. Jízdní model už trpí arkádovostí. Co se týče dobového vozového parku tak nezklame nadšence této éry.

Zhodnocení závěrem, L.A. Noire je opravdu jedinečným kouskem svého druhu, který rozhodně stojí za pozornost, bohužel k dokonalosti mu chybí ještě kus cesty který již neurazil. Ale při překonání obtíží které má, nabízí hratelnost nevšedního druhu.

Pro: Atmosféra, město, hudební soundtrack, dabing a mimika herců, originální případy

Proti: Některé oddělení, postavy parťáků a i hlavní hrdina nemají moc velké sympatie hráče, nedoladěnost výslechu

+19

Need for Speed II

  • PC 85
Omlouvám se předem za délku textu, ale výsledná délka komentáře byla nutná pro to abych neměl pocit že jsem něco opomenul či odbyl a napsal tak informačně neúplný komentář. Doufám i tak že si alespoň pár čtenářů najde.

Tady není pro mne co řešit, skrze druhý díl jsem se seznámil i s celou značkou Need for Speed (ta dnes tuším čítá nějakých 18 kousků počítaje i "odnože" typu Shift), proto je veškeré mé vnímání pozdějších dílů série zformulováno právě tímto dílem. Přesněji řečeno, ona imaginární měřítka na podařený díl Need for Speed mám sestavená na základě tohoto dílu, společně s Need for Speed III: Hot Pursuit a Need for Speed: Road Challenge které považuji za nejlepší díly série. To je sice mírně nefér vůči některým následujícím dílům. Ale nostalgii člověk neporučí, a co více, vzpomínky na probdělé noci u MP si člověk bez úrazu hlavy a alespoň slabší amnésie také nevymaže.

Hra měla dvě verze, základní a "speciální", ta byla obohacena o jednu trať a několik (mám pocit že 3 nebo 4) bonusových vozidel. Nejzásadnější změna ovšem bylo zprovoznění jedné poměrně podstatné funkce. Speciální edice totiž do hry zaváděla podporu 3d karet (pamatujte, byl rok 97 kdy 3d efekty stále ještě nebyly běžné a grafické karty od dnes již neexistujících 3dfx interactive patřily mezi špičku trhu) a tak výrazně měnila vjem z celé grafické podoby.
Já se dostal do styku s oběma verzemi, psát ale budu o základní, která je až na výše uvedené změny prakticky totožná.

Sérii NFS rozhodně nikdy nešlo (vyjma pár "odnoží") považovat alespoň za polosimulátory a ne-jinak je tomu logicky u druhého dílu. Hra je velice arkádová, a to navzdory faktu že v nabídce hry je hned na začátku možnost volby jednoho ze dvou herních režimů, arkády či simulace. Zde se prostě zatáčky projíždí rychlostí kolem 250km v hodině a je jedno jaký režim si navolíte..

Po volbě režimu máte možnost volby jednoho ze tří modů závodů. Hlavním modem je turnaj (Tournament), dalším je volný závod (single race) a poslední volbou je knockout (vyřazovácí mod kdy poslední závodník kola vypadává).
Dalším krokem se hráč dostává k výběru tratí a vozidel, tedy ne tak docela.
V případě tournamentu nelze vybírat trať na které pojedete, tato volba je uzamknutá a tratě jsou pevně dané tím jak turnaj procházíte (postupně projedete všechny).

V případě single race si ovšem můžete zvolit jakoukoli z dostupných tratí, těch je ve hře všehovšudy 6 (ve speciální edici tedy 7), nutno říci že smyšlené.
Poté má hráč konečně možnost výběru vozu, ty jsou dle pravidel dřevních dílů Need for Speed všechny řádně exotického rázu. Fakt že nejobyčejnější vozy tu zastupují Lotus GT1 (ten je ale mám pocit jen v SE verzi) a Lotus Espirit V8 hezky ilustruje s jakými kousky přijdete do styku.
Dále je tu Ferrari F50, Jaguar XJ220, McLaren F1 který se umí "dokolébat" až na 377km/h. Na poměry Italdesignu poměrně odměřený Italdesign Cala, zplácaná Isdera Commendatore 112i a ujeté prototypy od Fordu- Ford GT90 s Fordem Indigo.. Ford pak má ještě v SE edici jednoho zástupce a to sice Ford Mustang Mach III (pravda, ten je ještě více obyčejný než oba vozy značky Lotus a k tomu řádně ošklivý). V nabídce speciální edice jsou poté tuším ještě dva další vozy ale na ty si už bohůžel nevzpomínám.

Během hraní vás bude ve všech činnostech doprovázet hudební doprovod (pokud ho nevypnete) který je nejblíže stylu techno či rock. Žádný rap či hiphop známý z pozdějších tu(z či n)ingových dílů (což je třeba alespoň podle mého pořád lepší než kdyby tam ten hip hop a rap byl :D) .. Každopádně hudba je svižná a "rozevlátě rychlá" čímž svou práci odbude..
Technická stránka byla v době vydání na velice dobré úrovni, samosebou byla dávno překonána ovšem to nic nemění (naopak jí podle mých měřítek přidává) na jejím kouzlu a pokud jste člověk který si rád zahraje i nějakou starší hru (což předpokládám, protože jinak by jste asi na hru tu na DH vůbec nenarazili) , určitě vás technické zpracování zas tak nezajímá.

Na závěr bych řekl že hru mohu doporučit, ovšem jen někomu. Pokud jste "odkojeni" až (jinak velice podařeným) Undergroundem 1 či 2 či dokonce nepodařeným NFS Undercover a líbí se vám jejich styl, tato hra patrně nebude pro vás. Pro tuto hru prostě musí hráč chápat kouzlo postarších her, jedině tak ji dokáže ocenit tak jak si hra zaslouží.

Pro: Pěkně zpracované tratě, vozidla, styl hry, pohled z vozu, je to dřevní díl série..

Proti: Výběr tratí mohl být vzhledem k jejich smyšlenosti větší.

+19

The Elder Scrolls V: Skyrim

  • PC 100
Skyrim je hrou, na kterou jsem se jakožto fanda předchozích TES, za poslední roky těšil jednoznačně nejvíce. Jen co jsem ji zapnul, totálně mě vtáhla. Po nějakých 30-40 hodinách jsem byl stále naprosto uchvácen, neviděl jsem jedinou chybu a nic mi onen úžasný dojem nekazilo. Postupem času, jak se začala odkrývat hluchá místa, jsem byl však z určitých herních aspektů, dost nepříjemně rozčarován. Ale vyjádřím se postupně.

* * * * *

*** ZPRACOVÁNÍ ***

Vzít několik let starý engine, ten zrecyklovat a o nějakých 30% vylepšit, přejmenovat ho a prohlásit za úplně nový, to je opravdu drzost. Vzhledem k tomu, že Skyrim a Oblivion dělí 5 let času, je použitá technologie hodně low.

Každopádně, celý ten svět... Ten svět, je prostě úplně úchvatný. Vzhledem k tomu jak obrovský je, se mi zdá až neuvěřitelné, s jakým smyslem pro detail byl vytvářen. Každý kout mapy je něčím specifický a panorama severské přírody je nádherné.

Města, to je samostatná kapitola, už nejsou jen copy & paste obehnané hradbami, každé je úplně odlišné s jedinečnou architekturou.

Dungeony jsou taktéž zpracovány mistrovsky. Ani po 3-4 týdnech co Skyrim hraju, jsem ještě neměl pocit deja-vu aneb "tady už jsem jednou byl", který mě právě při hraní Oblivionu a Morrowindu často provázel. Páky, spínače a jednoduché logické hádanky, jsou navíc skvělým oživením. Dojem mi kazila jen přílišná světelnost, což ale vyřešila modifikace.

NPC postavy jsou ale zřejmě největším krokem ku předu, v porovnání s těmi z Oblivionu, je to skutečně rozdíl asi jako mezi dnem a nocí. Nejen, že mají svůj charakter a působí přirozeně a "lidsky", ale dabing spolu se zvukovou a hudební stránkou, považuju za naprostý vrchol kvality, který v herní scéně nemá obdoby.

Akorát dialogy občas postrádají na hloubce a seriozitě, ale to už je holt u Bethesdy klasikou. Mou oblíbenou pasáží, je:
"Ty jsi Esbern? Otevři, jsem přítel."
"Esbern? Ne, to nejsem já. Vůbec nevím, o čem mluvíte. Vypadněte."
"Je to v pohodě, poslala mě Delfína."
"Delfína? Jak... Takže jste ji konečně našli a dovedla vás ke mě. A já jsem tady jako krysa v pasti."
"Já jsem Dragonborn."
"Oh! Takže je tady přeci jen naděje! Pojď dál!"


Inventář a uživatelské rozhraní, je v originální podobně, naprostá katastrofa. Opravdu lituju konzolové hráče, kteří nemají možnost použít modifikaci na jeho kompletní překopání. Na 3D zpracování mapy jsem si zpočátku musel zvykat, ale jedná se o dobrý nápad, který funguje překvapivě dobře. Kompas je nepřehledný a chaotický, příšerně mi vadilo, jak mě naváděl do již objevených lokací. Opět to musela řešit modifikace.

*** HRATELNOST ***

Systém levelování a vývoje postavy, považuju za to nejlepší, co kdy bylo v počinu RPG her vytvořeno. Namísto toho, abych se na začátku rozhodl, zda budu válečník, mág či lotr, zvolil si primární skilly a zvolenou cestou se dále ubíral, začínám jako totální nula s tím, že svou cestu teprve v průběhu hry objevím, na základě toho, jakým stylem budu hrát a jaké dovednosti budu využívat. Nezískávám zkušenosti zabíjením nepřátel, ale přirozeně, trénováním dovedností v praxi. A při postupu na nový level si jednu z dovedností rozvinu výběrem určitého talentu. Naprosto super. Někteří hardcore fanové TES série měli sice výtky, že zjednodušení které s tímto souvisí (namísto 8 vlastností při postupu na novou úroveň zlepšuju pouze 3 základní, zrušení dovedností atletika, akrobacie, mysticismus), rozbilo starý dobře fungující systém. Ale mě osobně, ačkoliv se považuju za veterána Morrowindu a Oblivionu, to vyhovuje maximálně.

Boj je dynamický a způsobů jak likvidovat nepřátelé je velmi mnoho, takže i když Skyrim stojí z velké části na akci, stereotyp, nuda a rutiní oddělávání nepřátel, nepříjde ani po mnoha desítkách hodin. Není problém mít v jedné ruce hůl metající blesky a v druhé těžký plátový štít, používat dvě zbraně, z každé ruky sesílat jiné kouzlo či kouzlením oběma rukama stejného kouzla zvyšovat na jeho účinku a intenzitě, narušit nepříteli balanc tupým úderem štítem, případně mu dokonce vyrazit zbraň z ruky, ukrývat se ve stínech a soupeře v utajení odstřelovat lukem... Zkrátka, kombinací je velké spousta a každý si může vytvořit svůj specifický způsob boje. To vše se navíc postupem času, jak se hrdina učí pokřiky v dračí řeči, z nichž každý má unikátní účinky, ještě výrazně zlepšuje a není problém porazit i výrazně silnějšího nepřítele a nebo jich udolat obrovskou přesilu.

Taktéž se mi velmi zamlouvá zmírněný fast travel (abych se mohl teleportovat na mapě, musím lokaci napřed objevit) a zavedení "dopravních prostředků" mezi městy. Bohužel, kůň je nepoužitelný invalidní debil. Po několikahodinovém cestováním s ním, jsem úplně ztrácel nervy, až jsem se zapřísáhl, že už na něj vícekrát nenasednu. Z koňského hřbeta (zase) nejde bojovat, takže v průměru každé dvě minuty, je třeba z něj seskočit. To by se dalo ještě snést, jenže - namísto toho, aby stál v ústraní, tak nevynechá žádnou bitvu, při které se obvykle nechá zabít. Je opravdu úděsné, sledovat, jak se koník rozběhne střemhlav proti tlupě deseti banditů, jen aby si mohl do jednoho z nich bouchnout kopýtkem. Nebo, poblíž lestí cesty, na mě číhají dva vlci. Seskočím z koně a rozběhnu se je pobít. Ale vidím, že kousek opodál na protějším břehu řeky, je nějaké tábořiště, jdu to tam prozkoumat. Po návratu zpět ale zjistím, že kůň odběhl někam úplně pryč. Párkrát, když jsem měl štěstí, stačilo použít rychlý přesun na jiné místo v divočině a kůň stál zase vedle mě... Ono stěstí mě ale časem opustilo, až jsem takto přišel zřejmě o nejlepšího koně ze hry, kterého jsem získal jako odměnu za jeden guildovní quest. Prostě se buď propadl do textury a nebo odkráčel až do Sovngardu. Dodnes nevím, kde je mu konec. Nechápu, proč mu není možné dávat jednoduché příkazy typu "čekej tady", "následuj mě", "bojuj", "drž se v ústraní". Nechápu, proč není možné koně ustájit, jako v Oblivionu. Ostatně, jak tak o tom přemýšlím - tak nechápu, jaký má kůň vlastně účel, když rychlost jeho klusu se nijak neliší od rychlosti běhu mého hrdiny a tryskem neuběhne víc jak sto metrů.

Hlavním kouzlem Skyrimu, je však ona svoboda, pověstná pro The Elder Scrolls sérii a úžasná ne-linearita. Můžu se toulat přírodou a lovit divokou zvěř, těžit rudu, štípat dříví, mezitím zabít draka, pak vyrazit do města a zpracovat získané suroviny, účastnit se v hospodě pěstního zápasu o zlaťáky, nakoupit potřebné zboží, pomoci staré ženě v nesnázích a následně si jít vydělávat jako nájemný zabiják. Možností je prostě nespočet.

*** HLAVNÍ LINIE ***

Příběhová linie, byla po vydání hry i v oficiálních recenzích, v kterých se přitom u dlouho očekávaných her zpravidla nešetří superlativy a přehlíží se mnohé chyby, kritizována jako slabší část hry. Pravda, děj na kterém staví (pradávný nepřítel všech smrtelných ras se vrátil, aby zpustošil svět a jen vyvolený ultimate-world-saver, ho může zastavit) je totální klišé, ale hlavní linie je dle mého názoru, na poměry open-world hry zpracovaná opravdu velmi dobře a skvěle jsem se bavil. Náplní nejsou žádné nudné questy typu "zavři X pekelných bran", "najdi X legendárních artefaktů", "přines X ohniskových kamenů", "sjednoť pod své velení X frakcí", "vybuduj si reputaci splněním X bezvýznamných questů abys mohl promluvit s důležitou osobou"... Je sice poměrně krátká, ale to je holt daň za nelinearitu. Děj jde prostě dopředu a žádný quest není stejný. Ale především, atmosféru to má dokonalou.

Hledání mapy dračích pohřebišť v zatuchlých nordských kryptách plných nemrtvých, první boj s drakem u Bílého průsmyku, výšlap na nejvyšší horu do chrámu Šedovousých, složení zkoušky a uznání za Dovakiina, průzkum velvyslanectví Thalamoru, objev Alduinovi zdi v dávném chrámu uprostřed hor, hledání Svitku Prastarých v gigantických podzemních interiérech, návrat do minulosti za účelem naučení drakobijného řevu, sledování souboje nordských hrdinů s Alduinem na vrcholu Jícnu světa, odlet na hřbetu Odahviinga a následný vrchol všeho - Sovngard, ta nejnádhernější lokace v historii videoher. Opravdu se mi tajil dech.

V úplném závěru, mě ale finální boj zklamal. Nejen, že technicky byl téměř identický jako souboj s jakýmkoliv jiným drakem, ale Alduin - nejhrozivější ze všech draků, Požírač světů, jehož návrat měl znamenat konec věků - byl uboze slabý a nezpůsobil mi vůbec žádný problém ani na velmistrovskou obtížnost. Čekal jsem naprosto ultimátní fight a měl v záloze asi 40 lektvarů, ale toto byl opravdu výsměch. Pravda, vypravil jsem se na něj až po mnoha desítkách hodin okolo levelu 45-50 a Skyrim je dělán pro mainstream - tedy, aby i průměrný hráč, který si nelibuje v expení hrdiny na max a prozkoumávání každého koutu mapy, mohl příběhovou linii bez obtíží dohrát - ale očekával jsem holt, že alespoň na tu nejvyšší obtížnost to bude výzva. Jenže nic, zklamání.

*** VEDLEJŠÍ LINIE ***

Šablona je vždy stejná. Ze začátku splním nějaký bezvýznamný úkol, následně zjistím kolem čeho se děj točí, poté současný quildmaster za hrozných okolností zemře a vše se začne hroutit, počemž můj hrdina zachrání co se pokazilo, nastolí pořádek a jakožto tomu nejlepšímu z těch co zbyli, mu titul leadera spadne do klína. Trapné. Hodně trapné. Tu atmosféru to sice mělo, ale v Oblivionu, kde jsem měl po dokončení quildovní linie opravdu pocit tvrdě vydřeného úspěchu, to bylo úplně o něčem jiném.

Stručné zhodnocení dojmů:

Družníci - Tady není moc co rozvádět. Atmosféra dobrá, bitky taktéž. Ani zklamání, ani nadšení, přesně něco v tomto duchu jsem od guildy severských válečníků čekal.
Univerzita - Jistý nádech tajemna to mělo, ale jinak atmosféra nic moc. Velmi mě zklamal quest s hledáním Hole Magnuse v Labyrinthianu. Očekával jsem opravdový velkolepý labyrint, tedy spleť chodeb kde se snadno ztratím, na každém rohu past, logické hádanky, zástupy nemrtvých... Ale jednalo se v podstatě o jednu dlouhou chodbu a přímočaré likvidování nepřátel. Každopádně, vážně jsem nestačil zírat - prolezl jsem 3 dlouhé dungeony, oddělal zrádce a hned ze mě byl arcimág. Naprostá katastrofa.
Temné bratrstvo - Z nějakého důvodu, mě ve srovnání s Oblivionem, zdejší dějová linie za bratrstvo zabijáků, vůbec nezaujala. Vážně nevím čím to, přitom, atmosféra není špatná a děj má nejeden zvrat. Nejspíš proto, že závěrečný quest pro mě byl zklamáním číslo jedna, což zkazilo zbytek dojmů. Zadání questu naprosto super - zabít císaře celého Tamrielu, očekávám buď totální masakr a nebo stealth misi jako prase... Ale ono stačilo naskočit do lodi, v podpalubí pozabíjet několik velmi špatně vyzbrojených strážců a pak osamoceného císaře jednou ranou sejmout. Prostě, stále nemám slov. Následná odměna ve zlatě sice byla mému činu úměrná, ale zkažené dojmy to nenapravilo.
Zloději - Považuju za nejzdařilejší guildu. Atmosféru to má dobrou, zápletku také a v závěru jsem měl opravdu pocit, že jsem to byl já, kdo obnovil dávnou slávu organizace balancující na hranici úpadku. Ale i tady se vyskytla jistá míra zklamání. Náplň questů byla dobrá, ale se zlodějinou souvisely jen ty počáteční.

Zkažený dojem z "cechovních" linií, alespoň částečně kompenzuje dění kolem občasné války Bouřné hávy x Císařská legie. Celý konflikt je nejen dobře vymyšlen, ale questy jsou dobře zpracované, mají onu atmosféru a vtáhly mě do děje takovým způsobem, že jsem měl skutečně pocit, že právě tvořím novodobou historii Skyrimu.

* * * * *

Závěrem: Odehráno 113 hodin, level postavy 62, splněno 93% archievmentů a věřím, že ještě několik desítek hodin zábavy mám před sebou.

Skyrim určitě není dokonalý, má spoustu dalších výrazných i drobných kladů a záporů, o kterých bych se tu mohl dále rozepisovat. Superlativy však jednoznačně převažují a proto na absolutním hodnocením trvám. Takto velkolepou, unikátní a dlouhotrvající hru, prostě umí udělat jedině Bethesda.

Pro: nádherný a do detailů zpracovaný svět, naprosto odlišná města, skvěle zpracované dungeony, charaktery NPC postav, dokonalá hudba a dabing, systém levelování a vývoje postavy, hlavní příběhová linie, soubojový systém, neomezená volnost, moding

Proti: zastaralý grafický engine, špatné zpracování "cechovních" linií, nepoužitelný kůň, příliš snadné i na nejvyšší obtížnost

+19 +20 −1

Call of Duty

  • PC --
Stručný komentář:
Hra Call of Duty je bezesporu to nejlepší, co nám může série nabídnout. Ve hře si vyzkoušíme spoustu aktivit a tím je hra dostatečně různorodá a nedostaví se pocit stereotypní akce. Pro milovníky stříleček z 2. sv.v. je naprostou nutností hru dohrát. Naprosto fantastické jsou mise za Rusko, zejména bitva o Stalingrad. Ale i ostatní jsou kvalitně zpracované a budou vás bavit. Hra na dnešní dobu určitě nenadchne grafikou (zejména pro mladší hráče), ale rozhodně se nemá za co stydět, jelikož dokáže nabídnout to, co vetšina stříleček v dnešní době postrádá...zábavu.

Pro: hratelnost, skvělá hudba,příběh,Ruské mise - Stalingrad

Proti: nějaký ten bug,grafika již zestárla

+19

John Saul's Blackstone Chronicles: An Adventure in Terror

  • PC 80
Blackstone Chronicles byla řadu let jednou z her, které jsem si chtěl zahrát. Důvodem byla nejen pro mě zajímavá tématika, ale také všeobecně kladné přijetí mezi kritiky i hráči, kdy se poslední adventura Legend Entertainment stala jistou menší klasikou v žánru adventur z prvního pohledu s lehce mysteriózním či hororovým nádechem, která inspirovala pozdější tituly jako Scratches nebo sérii Dark Fall.

A vložené předpoklady byly naplněny, ono snad ani jinak u takto renomovaných tvůrců nešlo. Technicky jde o prvotřídní adventuru, kdy detailní vizuální stránka dodnes neztratila nic ze svého kouzla, dabing patří k tomu lepšímu v dobové konkurenci a ovládání je jednoduché a přesné. A ještě lépe je na tom hratelnost, která nesklouzává k dlouhým zásekům díky nižší obtížnosti a čas od času nabídne i zpestření v působivě zpracovaných úkolech s omezeným časem na vyřešení.

Děj, těžící především z představivosti hráče za pomoci textů (kterých je, na poměry Legendů, vcelku málo) je podobně jako v minulé hře studia Callahan's Crosstime Saloon rozdělen do pěti dílčích úkolů – tentokrát však nepříliš rozdílných, ale řešících minulost pacientů sanatoria. Samotný příběh ale příliš originality nepobral, kdy cílem je zpřetrhat nadvládu již zesnulého otce nad hlavní postavou hry, synem Oliverem a posléze zachránit syna vlastního. Čekal jsem o něco výraznější zápletku, ale o tu zde v první řadě na rozdíl od atmosféry nejde. Závažnějším problémem je však délka, respektive krátkost hry – plus mínus dvacet pět místností je málo, nepotěší ani to, že některé označitelné dveře zůstanou po celou dobu zavřeny, což může naznačovat, že Blackstone Chronicles nebyl při vydání stoprocentně dodělán.

Ve výsledku se jedná o nadprůměrnou adventuru, která však kvalit předchozích děl jako Death Gate či Mission Critical - především ve vyváženosti všech prvků - nedosahuje. Pokud ale vyhledáváte hry typu podobně laděného Sanitarium, sympatické podivnosti Harvester nebo unikátního I Have No Mouth, and I Must Scream, pak si klidně hru dle námětu Johna Saula připište do seznamu k zahrání. Stojí za to.

Pro: vyvážená obtížnost, atmosféra, audiovizuální stránka, námět

Proti: konec

+19

Mass Effect 2

  • PC 80
Původně pro mě byl Mass Effect hrou, do které jsem se musel nutit. Postupem hraní se z toho stala záležitost, kterou jsem si oblíbil i přes její viditelné nedostatky. Po dohrání prvního dílu bylo pokračování jasnou volbou, už jen z důvodů pozitivnějsích ohlasů. I přesto jsem se radši držel myšlenkami trošku při zemi a i když dvojka občas klopýtne, je to nástupce jak má být. U podobné hry opět bude dobré zmínit jen body, které mne nadchly a co mě případně zklamalo.

Celá dvojka přesto stojí na postavách, ať už nových, či navrátivších. Ohledně nich jsem byl v sedmém nebi. Každá z nich má svůj příběh, který můžete dále rozvíjet plnění hlavního questu, aby jste si tak získali jejich loajalitu. Ovšem pokud toto přejdete je neméně zajímavé si s postavami během svého volna jen tak pokecat, což Vám trošku otevírá jejich vlastní já, které je občas hodně silné. Překvapením pro mě byl návrat několika postav z předešlého dílu a veškeré následky, které jsem v prvním díle učinil.

Mezi dalšími body, které se dají bez okolků vypíchnout je grafická stránka hry. Konečně se hra může honosit tím, co jedničce chybělo, kde mi vše přišlo plytké a bez života. Samotné úrovně jsou sice stále na stejné úrovni, ale je graficky jsou více pestřejší a barevnější. Všechno ožilo tím správným směrem a určitě se na hru lépe kouká!

Ohledně boje jsem si začal trošku více mlaskat, než-li u prvního dílu. Hra má o trošku akčnější ráz a změna z nekonečné, přehřívající se munice z jedničky vyměnily zásobníky a nutnost střelivo doplňovat za to určitě palec nahoru.

S hratelností jsou spjaty i veškeré hackovací minihry a těžba surovin. Ve své podstatě strašně primitivní záležitost, ale neuvěřitelně návyková. Občas jsem se jen procházel po dané lokaci a hledal, kde můžu co hacknout. Stejně tak s planetami, létal jsem s lodí i kam jsem nemusel, abych měl spoustu vytěžených zásob. Určitě nejsou od škody, za vytěžený materiál je možné nakoupit spoustu vylepšení!

Patrně jediným, ale pro mě velkým problém je opět maskování hlavního příběhu spoustou vedlejšáků, které Vám sice dávají zkušenosti a různé další motivační dovednosti. Ve výsledku jsem ale tímhle trošku zklamán. Začátek příběhu mě neuvěřitelně vtáhl, až jsem se tomu sám divil. Postupem hraní jsem si však nemohl nevšimnout tohoto šrapnelu na jinak parádní hře.

U Mass Effect 2 jde vidět, že tvůrci dali na názory komunity a vyřešili/vymazali spoustu věcí. Zároveň nakopli spoustu dalšího materiálu, který se prostě snad v trojce nedá zvládnout vysvětlit, ale to uvidím zakrátko ... :)

Pro: sympatičtější grafika, drobná úprava hratelnosti, postavy, dabing, rozhodnutí, parádní rozjezd, ...

Proti: oproti prvnímu dílu slabší příběh, okatě slabší filmovost,

+19 +20 −1

Call of Duty: Modern Warfare 3

  • PC 95
Co říct víc, co ve zdejších komentářích ještě nezaznělo? Co nového? No nic, samozřejmě (u tak exponované hry), ale snad bych mohl přihodit něco málo svých postřehů, které se mi nastřádaly v mozkovně těsně po dohrání závěrečného dílu minisérie. A řeknu vám, byl to opět neskutečně filmový sešup a to i bez dvou zakladatelů IW a také přesně ten typ hry, kdy dochází na slova klasika „Ještě jednu kapitolu a jdu spát“ tak často, že opakování písní Michala Davida v českém éteru je oproti tomu jen neškodnou recesí.

Trochu jsem měl obavy, že se vývojáři nebudou schopni byť jen přiblížit nastavené laťce z MW2. To nakonec není pravda a tento díl ten předešlý dokonce v lecčem převyšuje. Grafické stránce, myslím si, není nutné dávat nějak moc prostoru – jednoduše, výborně vypadá i na tak starém enginu. Zato hudební doprovod a celá zvuková složka (ať už šlo o dabing, zvuky zbraní, ruchy hroutících se budov), no jak to jen napsat, to je prostě vymazlenost vymazlená (být zosobněným zvukem a být zvuková složka této hry ženského pohlaví, osouložil bych ji do každého otvoru) a na sluchátkách s vyšším volume jsem měl opravdu autentické mrazení v zádech.

U příběhu a celkovém ukončení MW si možná mnozí z vás řeknou, že je moc patetický, ale já to fakt mám takto rád, a po skončení závěrečných titulek se mi po těle okamžitě rozlil takový ten vzácný pocit, který mívá člověk po zhlédnutí výborného filmu, k němuž mu mozek prostě vytvořil odpovídající chemickou reakci. Asi teď sám budu patetický, když napíši, že to, co jsem si sám “prožil“ v tělech několika vojáků, bylo něčím na hraně souznění, a ti, kteří bojovali po mém boku, mi totálně přirostli k srdci. Tato hra je skutečně o emocích, těch chlapských, těch, které vznikají na bojišti. Takových emocí je ve hře velké množství a z velké části je to díky perfektně naskryptovaným pasážím plných zvratů, někdy si i nečekaně a krutě pohrávajících s lidským vztekem a zármutkem. Asi ze mě mluví dojetí, ale jestli můžete mít takové pocity při sledování filmu nebo čtení knížky, proč by se nemohly dostavit po dohrání hry?

Závěrem už jen dovětek, že celý tento kus považuji za unikátní herní dílo, které mistrně završuje to, co bylo v roce 2007 započato a jsem skálopevně přesvědčen, že si všechny tři díly dám co nevidět znovu.

Pro: je toho hodně

Proti: je toho málo

+19 +23 −4

Minesweeper

  • PC 100
Hráno jistou dobu přímo maniakálně. Vyčítat Minesweeperu slabou grafiku či jednoduchý koncept je zcestné a svědčí to o nepochopení žánru hry. Nejde totiž o to Minesweeper dohrát (to je triviální), ale dohrát jej co nejrychleji a tedy nejefektivněji. Minesweeper, byť se to tak na první pohled nemusí zdát, není toliko hrou logickou, ale akrádou.

V Minesweeper Clone (klasický Minesweeper doplněný o logování statistik a další vychytávky pro pokročilé hráče) je můj rekord na experta 101 s. Vývoj světových rekordů je zde. Pokud si myslíte, že hledání min je trivialita (nebo nuda), nahlédněte sem nebo sem. Trivialita je to do té doby, než si řeknete, že experta budete chtít dohrát alespoň pod 110 s. V tu chvíli se z oddechovky stává sportovní klání, kde záleží na typu myši, teplotě rukou, rozlišení obrazovky, odhadech pravděpodobnosti, myší ujeté délce a pečlivém studiu pozic různých rozložení min. Po několika měsících hraní jsem přesně věděl, jak dlouho mi bude trvat, než se rozehraji natolik, abych dosahoval nejlepších výsledků a po jak dlouhé době se mi naopak již ruce tak unaví, že je lepší s hraním přestat. Vězte, že sebepřekonávání je hlavní tahoun hratelnosti hledání min. Pocit ze zlepšení vlastního rekordu (který je opravdu vydřený) je totiž neskutečně slastný.

K popsání složitosti různých her se vyvinul koeficient 3BV, díky kterému lze srovnávat jednotlivé hry mezi sebou (ne každá hra je stejně obtížná). Občasná rozložení, která lze pouze hádat, bych Minesweeperu nevyčítal. Po stovkách dohraných her jsou kořením, které dokáže příjemně zvýšit váš tep.
+19 +20 −1

The Binding of Isaac

  • PC 80
The Binding of Isaac pro mě tvoří tři hlavní prvky:

Stylizace, téma – Tím zaujme na první pohled a vlastně nikdy nepřestane překvapovat. Je to unikátní, zajímavé a má to svojí atmosféru. Jsem rád, že se někdo nebál vytvořit takovou hru, nijak se necenzuroval. Nevzniká příliš her, o kterých by se to dalo říct. Napomáhá tomu odlehčený až humorný styl kresby. Kdyby hra byla vzhledově pojata jen trochu vážněji a realističtěji, mohlo by to být už nepříjemné. Scény kdy ostřelujete nalétávající mouchy, zatímco kličkujete mezi hromadami výkalů, abyste se vyhnuli vybuchujícím zvratkům, které vypouští degenerované dítě (to je celkem běžná mírnější situace ve hře), by v takovém případě zřejmě působily příliš nechutně.

Roguelike – Ze začátku se moc daleko nedostanete, při počátečních pokusech bude Isaac umírat rychle. Budete zmatení z předmětů a budete se domnívat, že úspěch závisí jen na štěstí. Ale postupně vám půjde hra líp od ruky a hlavně budete poznávat předměty a objevovat různé zákonitosti hry, o kterých jste před tím neměli ani potuchy. V tomhle ohledu funguje hra skutečně dobře, dává vám ten správný pocit, že metodou pokus-omyl (hodně omylů) se zlepšujete, jako byste levelovali sami sebe. I když náhoda vždy hraje svou roli, postupně dokážete líp zacházet s tím, co dostanete, ať už se Isaac díky předmětům změní v jakoukoliv obludnost.

Akční arkáda – Samotné hraní není nic extra. Vlezete do místnosti, ta se zavře a vy musíte pozabíjet všechny nepřátele. Střílet můžete jen do čtyř základních směrů. V podstatě jednoduché a i když zábavné, po čase poněkud omrzí. Různorodí nepřátelé se snaží nabourat monotónnost, ale nestačí to. To je největší problém, jaký s touto hrou mám. Zatímco roguelike prvek vás po smrti Isaaca láká na dalších pokus, samotná akce příliš na opakované hraní není. The Binding od Isaac je ideální tak na jednu hru, pokud nebyl poslední pokus vyloženě krátký. Po jednom zahrání si to chce dát pauzu a zase s chutí zahrát o něco později.
+19

Risen

  • PC 80
Nebudu první, kdo tu škatulkuje hratelnost a zábavu v Risen na dvě části. Risen jsou totiž vlastně dvě docela jiné hry v jednom balení.

Začátek (zejména první akt, částečně i druhý) je Piraní RPG v té nejklasičtější podobě. Představte si prostě první Gothicy v lepší grafice a v jiných kulisách. Komu se Gothicy líbily, ten bude nadšen, komu se nelíbily, ten nadšen nebude. Běháte si po ostrově jako úplná nula, sejme vás každá potvora, takže pečlivě zvažujete veškeré další kroky. Každý level je znát, každá nová zbraň je cítit. Vybíráte na kterou stranu v boji o ostrov se připojit (jsou klasicky Gothicovsky tři) a jen pomaličku se dostáváte do obrazu, o co asi v konečném důsledku půjde.

Druhá půlka (akty 3 a 4) je pak poměrně lineární mlátička odehrávající se převážně v kobkách a tunelech. Vybavení už tolik netočíte, protože kvalitních věcí už není tolik, stává se z vás mlýnek na maso a ještěrany (jak originální, hehe) kosíte hlava nehlava. No a nakonec nesmí chybět takový ten souboj s bossem, tentokráte reprezentovaným ohnivým titánem.

Ale ono to vlastně do těch kulis poctivě budovaných Piraněmi sedí i s tímhle herním rozporem naprosto dokonale. Copak si nepamatujete jak končil Gothic 1? A co takový Gothic 2? Vždyť tam se konalo vlastně úplně to samé jako v Risenu, finále bylo vždycky někde v podzemí, kudy se člověk prosekával k hlavnímu záporákovi. Jen v Risen je tahle část možná ze všech "gothiců" nejdelší. Mně osobně to tolik nevadilo, i v průběhu posledních kapitol jsem se rád vydával na toulky po ostrově a objevoval nová místa s krásným výhledem, přesto chápu, že někoho takovéhle zakončení brát nemusí.

Ostrov jsem zkoumal docela poctivě, patřím mezi ty lidi, kteří radši všechno 3x prošmejdí, než aby jim něco uteklo, a počítadlo mi ukazuje něco málo přes 40 odehraných hodin. Not bad. Pár obrázků zde

Pro: atmosféra, vývoj pěkně od píky, malebný ostrov, gothic

Proti: místy zjednodušené, docela lineární konec, sem tam bug

+19

Portal 2

  • PC 90
Začnu asi prvním dílem. Ten byl stvořen jen jako doplněk k Orange Boxu. Chvíli po té, co se zjistila oblíbenost této logické hříčky se začala prodávat i samostatně. Druhý díl pokračuje v popularitě dílu prvního a přidává povedený, vtipný příběh, novou revizi Source Enginu a hlavně CooP. Grafika se nemá za co stydět (i když první verze Source enginu je z roku 2004), dabing postav je skvělý, hudba povedená. Co se Singlplayeru týče dávám 100%, ale Coop mohl být mnohem lepší. Tak za prvé je hodně krátký a za druhé tam ani nejsou lokace které byly představeny na E3, jenž byly docela povedené. Ale nakonec je tu i možnost vytvářet vlastní úrovně pomocí editoru.
+19