Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Harry Potter and the Philosopher's Stone

  • PC 80
Naprosto pohodová záležitost, která je po všech těch masakrech, střílení a utíkání příjemnou změnou. Herní HP je přesně ten typ hry, kde si v klidu sednete, hrajete, popíjíte kafe a na jeden zátah to dohrajete.
Nedá se prakticky zemřít, hra vás nestresuje, nikam vás nehoní. Vyjímkou je obkreslování magických znaků před zkouškou z daného kouzla - nikdy jsem neměl vše na 100%.
Dobře se to hraje, pěkně se na to kouká. Líbil se mi level design, odhalování tajných skrýší, získávání kartiček a vyzobávání kouzelných fazolí je zvláštně uspokojující. V dalších dílech se prostředí značně otevře, dostanete nová kouzla, budete lítat na Griffonovi, plnit questíky pro studenty apod. Za jediná negativa považuji "famfrpál" a délku všech tří her. Ač se nepovažuji za fanouška této série, tak k tomuto produktu se mile rád vracím.
+19

The Witcher

  • PC 85
Nedávno sem si řek, že si dám zas nějaký RPGéčko. The Witcher se zdál být tou pravou volbou a ačkoli v něčem za konkurencí hra dosti pokulhává, v jiných aspektech dosahuje vrcholu:

Graficky se hře nedá nic vyčíst, myslím si. Určitě by sice neuškodilo více modelů postav a taky pohyby při bojích působí jaksi sekaně, repetivně a nerealisticky, ale vem to čert. I zvukově je na tom hra velmi dobře – profesionální dabing (CZ), místy velmi dobrá hudba, především ta noční.

Svět ve kterym se hráč pohybuje je zpracovanej poměrně oldschoolově – není to rozlehlá placka s generickými dungeony, ale spíš jen propojené samostatné pomenší lokace. Ty jsou však hezky zpracovány a celková rozloha je tak dostačující - já osobně nepotřebuju kilometry cest, radši tohle a pěkně bez fast-travelu. Rozdělení postav na dobráky a lotry zde v zaběhlé formě taktéž nenajdem. Každá postava je prostě osobnost a přestože je dotyčnej třeba zločinec, nemusí to bejt hned regulérní hajzl a naopak. To hře dává punc reality.

Hlavní postavou je Geralt – tedy nenarazíme zde na tradiční výběr jména, rasy, pohlaví, talentů atp. Geralt je, už dá se říct, hotová postava – XP zde řeší, pokud jsem se dobře díval, jen boj. Žádný odemykání speciálních voleb v rozhovorech. Ono kam jinam to vrážet, když Geralt nic krom boje nezvládá – nic jako kovařina, zámečnictví, obchodování nebo tak. RP je tak trochu ochuzený a to pouze na roli zaklínače Geralta z Rivie. To na jednu stranu trochu omezuje v hraní hry vlastním stylem, na straně druhé pak bylo dosáhnuto dobrejch předem připravenejch dialogů, který sednou jak maj. I tak je možno s Geraltem činit různá více či méně osudná rozhodnutí, díky za ně!

Upřímně, Geralt je možná frajer a drsňák, ale trochu mi některé jeho vlastnosti a zvyky už lezly krkem: Já osobně piju alkohol jen výjimečně a za nějakýho Kasanovu se též zdaleka nepovažuju a tak mi častý (hrou vyžadovaný) ožery moc nesedly, nemluvě o všudypřítomné ostentativní promiskuitě. Připadal jsem si trochu jako Rimmer, když požil vir sexuální přitažlivosti „Udělěj mi dítě!“. Mladší hráči, kteří se uvedeného ještě nenabažili do syta zas toto můžou vnímat jako super složku. Já moc ne.

Děj hry se točí okolo krádeže zaklínačských tajemství. Mě osobně to teda moc dopředu netáhlo, spíš jsem si užíval questy vedlejší, kde bylo zpravidla více alternativ, jak situaci vyřešit. I tak je příběh kvalitní a dokonce můžem očekávat pár zvratů. Konec potom mi přišel zbytečně teatrální, ale budiž – k fantasy to nějak sedí.

Boje se mi hned ze začátku vůbec nezamlovaly, trochu jsem si později přivyknul, nicméně nezbavil jsem se povitu, že je hra primárně určena klikačům (typu diablo). Když to člověk hrál normálně na šipkách, byly místy souboje trochu nudný. Zřejmě obdobného důvodu nenaprogramovali autoři chůzi hlavní postavy, což už je neomluvitelné – v interiérech se pomalejší tempo pohybu hodilo. Ještě, že jsem stáhl mód, kterej chůzi přidává – díky za něj!

Dvě přídavkové epizody už chválit rozhodně nebudu. Obě jsou hrozně krátké a příliš mě nezabavily. Za zahrání tak stojí především hlavní kampaň.

Co mi trochu vadilo, jsou jisté nedodělanosti – třeba nemožnost uložit něco z inventáře do skříně. Jakmile je objekt jednou prázdný, nejde se do něj nijak dostat. Taky mě trochu štvalo, že místy nebylo zbytí a musel jsem si zapnout na mapě zvýraznění cíle – nesnáším, když se řekne: stav se za tím a tím, ale nikdo už neřekne kam se mám vydat, zapnout si na mapě značku je zlo, přesto jsem několikrát na okamžik musel.

No, přestože jsem Zaklínače nepožral i s navijákem, musím uznat, že má tendle počin něco do sebe. Rozhodně se těším na dvojku. Už dlouho mě RPG takhle nevtáhlo svou osobitou atmosférou světa, kterej není naivní, trapnej a infantilní.

85%

Pro: Prostředí, zvuky+dabing, NPC, dialogy

Proti: Boje, nemožnost volby postavy, ryze bojový systém talentů

+19 +21 −2

Blackwell Unbound

  • PC 60
Na druhém díle Gilbertovy série je patrné, jak se s každou jeho adventurou zlepšuje jeho čistě řemeslná zdatnost. Už v Shivah kladl důraz na dialogy, realisticky uvěřitelné prostředí, kombinování poznatků a epizodičnost; taktéž v Blackwell Legacy. V Unlimited jsou však tyto prvky lépe vybroušeny a hra působí koherentněji. Vyprávění je vystavěno na dvou případech, které Rosina teta Lauren vyšetřuje v sedmdesátých letech během jediného večera, aby se, zdánlivě nesouvislé, nakonec prolnuly a daly vzniknout finále.

Opět jde o svého druhu miniaturu, kterou však nese na svých bedrech kontext prvního dílu. Postava Lauren je vykreslena ve zkratce, ale byla pro mne lidsky více uchopitelná (se svou slabostí pro cigarety a melancholickým sarkasmem), než poněkud nevýrazná Rose. I oba duchové, jež Lauren vysvobodí, představují srozumitelnější charaktery, než Deacon z prvního dílu, kterému chyběl informativní background. Hádanky opět stojí na odkrývání informací skrze dialogy, hledání kontaktů v telefonním seznamu (funkční obdobě PC) a backtrackingu. Ten však díky nízké obtížnosti a rychlým přechodům mezi lokacemi nepředstavuje výrazný problém.

Co může poněkud zarazit je chybějící rámec současnosti a tudíž ospravedlnění faktu, proč za Lauren vlastně hrajeme (kromě toho, že je to zajímavé). Stejně jako se in medias res ocitneme v její kůži, tak ji také opustíme a ponecháme jejímu budoucímu neblahému osudu.

Největší novinkou a posunem k lepšímu je pak možnost hrát přímo za Joeya, neboť se lze kdykoli přepínat mezi ním a Lauren. Dochází tak mimojiné k tomu, že získáme dvojí pohled na předměty na obrazovce - jednou z hlediska Lauren, podruhé Joeya. Tento mechanismus pochopitelně umožňuje také začlenit do hry jejich kooperaci, k čemuž několikrát dojde, neboť nehmotné Joeyovo tělo je schopné procházet zdmi a dostane se tak tam, kam Lauren nikoli.

Ve výsledku není Unbound nikterak přelomovou ani zásadní adventurou, ale je dobře hratelný, bez zhůvěřilých hádanek s čistou, nostalgicky večerní atmosférou a citlivým příběhem (Blackwellovská rodinná tradice má v zásadě terapeutický rozměr). Je příjemnou zastávkou v příběhu Rose, ale i Dava Gilberta a jako takový má smysl si jej zahrát.

psycelebration Vila Flora 19.10.2015, 1.-3. hodina ranní
+19

Never Alone

  • PC 95
Never Alone je nadmíru poetická eskymácká legenda či pohádka překrásně a elegantně převedená do herní podoby. Co se formy týče, jedná se o klasickou plošinovku, která herními mechanismy sice možná nepřekvapí, ale rozhodně neurazí. Hratelnost a ovládání jsou příjemné, obtížnost přiměřená (ačkoliv by někdy bylo možné přitvrdit). Některé překážky a nástrahy by rovněž občas mohly být kapánek kreativnější a sofistikovanější, ale to je jen moje poznámka, ne výtka.

Graficky je hra na slušné úrovni, díky 3D zpracování prostředí působí velice plasticky, ačkoliv se samozřejmě stále pohybujeme v jedné rovině jak se ve správné plošinovce sluší a patří. Narozdíl od Monochromy, kde 3D postavičky působily poněkud jako pěst na oko, zde všechny prvky vytváří harmonický celek.

Na hře nejvíce oceňuji snahu tvůrců nejen pobavit, ale především přirozeně a nenásilnou formou hráči předat něco z inuitské moudrosti a myšlení. To se jim mimochodem daří na výbornou. Děje se tak nejen během samotného hraní, ale z velké části také formou krátkých dokumentů zaměřených na určitý aspekt života v nehostinné pustině, životní filosofii či soužití v komunitě apod.

Fascinují mě autentické komentáře příslušníků etnika Iñupiat, ze kterých čiší zdravý a realistický přístup k životu, spjatost s přírodou a nenadřazenost člověka v přírodě. Je potěšující vidět, že ačkoliv mladší členové komunity již žijí modernějším způsobem života, stále si zachovávají tradiční způsob uvažování a chování.

V neposlední řadě mě fascinoval fakt, že veškeré dění vypravěč komentuje v jazyce Iñupiaq, který jen tak někde neuslyšíme. Díky tomuto a dalším aspektům hře dávám téměř absolutní hodnocení. Jedinou vadou na kráse je snad poněkud kratší rozsah.

Never Alone je dalším příkladem využití herní formy jinak, než pro čistě konzumní účely.

Pro: Autentické komentáře a dokumenty, vyprávění příběhu v "eskymáčtině"

Proti: Kratší rozsah

+19

Diablo II: Lord of Destruction

  • PC 95
Nikdy bych nevěřil, že z kusem železa v ruce se dá zažít to co jsem zažil při hraní tyhle pecky. Měl jsem to štěstí, že verzi bez datadisku jsem nestihl a plný herní zážitek jsem si užil v plný verze.

Popisovat hru by bylo asi zbytečné, nevěřím tomu, že někdo by se tady našel kdo to nehrál, ale zkusím se podívat proč právě Diablo II je taková návyková sekačka, která nemá konce.

Hlavní pozitivní rysy vidím v úžasném prostředí, které se 5x diametrálně změní a tým je hra stále zajímavá k tomu když přičteme náhodně generované mapy, tak dostaneme prostor v kterém se nemuže stát, že pohyb v něm by nudil.
Velké plus tomu dá multiplayer, cooperative mod je neskutečně zábavný a když vás kamarádíček na.ere mužete mu vysvětlit ručně stručně jak se věci mají.

Zatím nejlepší akční RPG všech dob. Už se chystám na trojku s datadiskem.

Pro: multiplayer, náhodní generace mapy, obrovské množství itemov, hledání sad brnení

Proti: nemám co napsat

+19 +20 −1

The Wolf Among Us - Episode 5: Cry Wolf

  • PC 80
Komentár je k celej prvej sérii.

Wolf Among Us hneď v úvode prekvapuje svojou vydarenou noirovou atmosférou, brutalitou, zaujímavou grafickou štylizáciou a perfektnou hudbou. Hneď ma to chytilo a hlavný (anti)hrdina tomu poriadne napomáha. Šerif Bigby (Big Bad Wolf) je jednoducho frajer, hláškuje a celkovo je napísaný tak dobre, že sa snáď ani nedá nemať ho rád :) Hra rozbieha v prvej epizóde zaujímavú zápletku so záhadnými vraždami a tak sa začína vyšetrovanie plné prekvapení a zaujímavých postáv. Niektoré rozhovory s vedľajšími postavami majú dokonalú atmosféru (parťáčka Snow White, prasa Colin, žabiak Toad, Nerissa atď.). Celkovo ma častokrát bavili rozhovory a vyšetrovanie viac ako akčné QTE pasáže, ktoré majú to mačkanie tlačítok dosť prehnané, hlavne to Q!!! (aj keď posledné dve epizódy ponúkajú naozaj parádne súboje).

Hra je rozdelená na 5 krátkych epizód (každá zhruba 1,5 h.) a hlavne druhá a tretia končia skôr ako som čakal a sú dejovo trochu slabšie. Posledné dve epizódy však preradia na vyššiu rýchlosť a dostávajú sa na úroveň prvej epizódy a občas ju aj prekonávajú.

Celkovo som spokojný, minimum adventúrneho hrania mi nevadilo, hra má vďaka tomu dobré tempo a dejovo to tiež nebolo najhoršie. Verím, že sa tvorcovia k Fabletownu vrátia druhou sériou, bola by totiž obrovská škoda, ak by sa Bigby Wolf nevrátil.

P.S.: Mal som neustále nutkanie si zapáliť :)

Pro: hlavný hrdina, zaujímavé vedľajšie postavy, hudba, grafická štylizácia, atmosféra, úvodné titulky

Proti: krátke, slabší stred, občas čudný scenár, mačkanie Q!

+19

Mass Effect

  • PC 90
Musím říct, že mě tato hra velice příjemně překvapila. Nečekal jsem od ní žádný zázrak, ale v průběhu hraní jsem si postupně uvědomil, že nehraji pouze hru, ale že spíš sleduji nějaký hodně dlouhý film s perfektním příběhem. Jde tedy vidět, že se autoři zaměřili hodně na příběh, který má super zápletky a ještě lepší rozuzlení.

Další věc, která se mi hodně líbila byla relativní volnost. Hráč se může rozhodnout, jestli chce dělat vedlejší úkoly (kterých je podle mého názoru celá řada) nebo se zaměří pouze na hlavní příběhovou linii. Většina vedlejších úkolů lze zvládnout v rámci plnění těch příběhových úkolů, což je velká výhoda.

Hratelnost mi přišla celkem dobrá, snad jediná věc, která mě štvala byla to, že pokaždé, když jsem se přiblížil k nějaké větší překážce (pokud jsem měl vytaženou zbraň), tak hrdina měl tendenci se okamžitě za ten předmět schovat. Ze začátku je to sice dobrá věc, ale ke konci hry to bylo spíš otravné, protože jsem to už ani moc nevyužíval. Osobně bych upřednostnil schování za nějakou překážku pomocí nějakého extra tlačítka.

Jedna z mála věcí, která mi trochu vadila, bylo chování vozidla, používané na misích (Mako). Hlavně, když jsem jel přes nerovný terén, tak se mi dost často stávalo, že mi prostě odskočilo najednou z ničeho nic na stranu nebo mělo velkou tendenci se převracet. Chápu sice, že gravitace na některých planetách není taková, jako na Zemi, ale přišlo mi to u všech planet stejné.

Další věc, která mi vadila byla to, že některé mapy (hlavně při plnění vedlejších úkolů) byly stejné nebo hodně podobné. Na tento problém jsem narážel, když jsem musel na nějaké planětě prozkoumat nějaký objekt např. vědeckou stanici, důl. atd.. Chápu sice, že jsou to pouze vedlejší úkoly, ale i tak mohli přidat o pár map víc, aspoň by ta hra byla o něco rozmanitější.

Můj celkový dojem ze hry je velice pozitivní a těším se, až si zahraji další díly.
+19 +20 −1

Gothic

  • PC 100
"Get up. I am Diego."
Když jsem poprvé slyšel tuhle větu od mé budoucí brzy oblíbené postavy, nečekal jsem, že tato hra na mně zanechá následky. Gothic sérii jsem propadl, díky tomuto prvnímu dílu, který bych hrál klidně několikrát dokola.

Musím podotknout a zastat se této hry, že rozhodně zařadila mezi herní kánony a klasiky, a pro milovníky RPG je tato hra povinností.

Samozřejmě jen abych se této hry nezastával, když má ode mě jasných 100%. I Gothic má nějaké ty chybičky, které se ovšem dají přehlédnout. Sem tam nějaký ten bug naskočí, ale co by to bylo za hry bez bugů (smích).

Co se týče herního ovládání, tak tam musím trošku zkritizovat, že je velice obtížné a nelogické. Samozřejmě, čím déle to hrajete, tím se do ovládání celé hry dostanete a poté už se můžete věnovat úkolům.

Příběh je pro mě tím zajímavějším článkem ve hře. Uzavřená bariéra, žádné dívky, kouzla, tři frakce - které se mi samozřejmě velice líbily. Jen škoda, že jsem se nemohl přidat ke všem. Rád plním všechny vedlejší úkoly apod.

Tahle hra mi udělala spoustu herních kamarádů. Však to znáte, maniak musí mít alespoň ty kamarád ve hře jako jsou Diego, Lester, Milten, Gorn a možná trošku Xardas (smích).

Děkuji Piranha Bytes za tuto skvělou hru a doufám, že budou nadále pokračovat v těchto podobných hrách.

Těchto her více!!

100%

Pro: Příběh, zamilujete si postavy, uzavřená bariéra.

Proti: Sem tam bug, složité ovládání.

+19 +21 −2

Simon the Sorcerer

  • PC 65
StS je ukázkou toho, co vznikne, když se smíchá King's Quest (různě vypůjčené pohádkové postavy), Monkey Island (I wanna be a pirate! I mean... a wizard ! + SCUMM-like interface) a britský humor. Také je klasickým příkladem adventury, kde si hojně užijete pixel-hunting, aneb hned několikrát jsem přehlédl předmět, který se skládal asi tak ze dvou bílých pixelů.

Příběh je plytký, o tom Simon rozhodně není. Jde tady spíše o různé gagy, parodie a komické dialogy, na kterých je zajímavé, že hlavní postava si uvědomuje, že je ve hře a odpovídajícně to komentuje. Např. když mu partička čarodějů tvrdí, že nejsou čarodějové a ptají se ho, jak na tuhle myšlenku přišel, tak můžete zvolit odpověď "Když na vás najedu myší, zobrazí se mi nápis "Wizards"." Tohle se mi hodně líbilo...

Je zde přítomno několik opravdu povedených momentů, např. setkání s "Glumem" či moje oblíbená žába, která vás nechce pustit dál, ale stačí v nedaleké vodě ulovit pulce a na žábu zařvat "Uhni mi z cesty, jinak to ten pulec schytá!". Na druhou stranu jsem měl většinu času takový ten "wtf, to jako vážně?" pocit a to nejen ohledně příběhu (např. závěr je hodně nepovedený), ale i ohledně hádanek - např. to již zmíněné jezírko před žábou, které musím přeplout na listu, ale nejdříve musim z kohoutku natočit víc vody. Když je jí tam tak málo, tak proč to prostě nepřebrodí?

Grafika hry je pěkná, rozhodně se ale nejedná o nějaký zázračný počin, jak uvádí kolega z Beverly Hills v jiném komentáři ;o) Namátkou třeba i druhý díl Kyrandie ze stejného roku je podle mě graficky o fous lepší. Nelze ani pustit zároveň titulky a dabing. Také je nemožné zemřít, hra vás z toho vždy nějak vyseká. Zkoušel jsem se zavřít do železné panny, sežehl mě dračí oheň, spadl jsem do bezedné propasti plné ostrých bodáků, ukradl jsem naštvané čarodějnici létající koště a nic. Holt King's Quest je King's Quest :)
+19

Vlak

  • PC 85
Co napsat k legendárnímu Vlaku? Ke hře se kterou se ve své době potýkal úplně každý.

Byla graficky příjemná :), zároveň však nervy trhající. Líbilo se mi jak se jednotlivé předměty měnily v roztodivné vagonky. Štvalo mě když jsem sbírál různé předměty na přeskáčku a v mé řadě vagonků, tak nebyly souvislé řady totožných exemplářů.

A taky si vzpomínám na do podvědomí se vrývající: "cak...cak...cak...cak..", donekonečna se opakující a povětšinou ukončené : "bum..."

Zkrátka hra, kterou jsem jedinkrát dohrál a v zájmu zachování svého duševního zdraví, se do repríz nepouštěl. Někdy si jen tak zavzpomínám a nahraju level, jehož heslo se mi vybaví.
Jinak je to pro mě vzpomínkou na devadesátá léta a Windows 98 :)
85%

Pro: Nostalgie

Proti: Lehce trhá nervy, hra u které si opětovné dohrání rád odpustím :D

+19

Ryse: Son of Rome

  • PC --
Technické zpracování je na jedné straně úžasné (protože Crytek), od monumentálních římských staveb až po ten poslední plát Mariusova brnění, na druhou stranu jsem se potýkal s nepříjemnými framedropy, hlavně pak při samotných soubojích. A to jakože fest. Především při zakončovacích kombech se obraz často začal nepříjemně škubat až za hranici únosnosti.

Ty souboje... Že se jedná o strojové mačkání by tolik nevadilo, ale ty hlavní lákadla bitek, jakou jsou ukončováky (kdy postava nepřítele svítí žlutě nebo modře), souboje s bossy (mechanické opakování jednoho a toho samého) nebo hromadné bitky (kdy bojuju prakticky sám a ostatní vojáci kolem jen stojí a čumí) vážně nestojí za řeč.

Nepotěší ani překvapivá koridorovost (překvapivá, protože Crytek). Hra mě nenechá uhnout ani o píď, cesta je jen jedna a jestli chceš vandrovat a kochat se, tak bacha na neviditelné stěny. Měl jsem celou dobu pocit stísněnosti a nepomáhala tomu ani kamera, která často zabírala přesně opačnou stranu toho, kam jsem se chtěl dívat. Kamera je vůbec hodně neposedná a dost špatně se krotí, pokud se tedy nechá.

Naopak mě potěšil příběh. Sice je to holyvůdská "dumb-down quick & easy to forget" epická patlanina, měl jsem z něj ale hodně dobrý pocit a dal mi ten správný drive na to, abych to vůbec dokončil. Přestože je Ryse hodně krátká hra, ten konec byl natahovaný až moc. Po soubojích v koloseu mi klidně mohli nechat Nerovi utnout tipec a byl bych spokojený.

Po oznámení to byla hra, kterou jsem ikzboksařům záviděl. Nejen kvůli zasazení, ale protože Crytek. Autoři všech mých "cry" srdcovek se vrhli na hack'n'slash rubačku, ale bohužel z nich nevypadla ta správná, akurátní, šiška.

✰ / 5
+19

Ever 17: The Out of Infinity

  • PC 80
Ever 17 patří do skupiny vizuálních novel s komplikovaným, ale po celou dobu vtahujícím příběhem, neméně povedeným technickým zpracováním a v první řadě plným využitím média, zde tedy vizuální novely.

Po dokončení kvalitního titulu je obvykle člověk rád za dobře strávený čas, a zde tomu není jinak. Zvláště, když samotný závěr zde tvoří prakticky 1/5 hry, velmi dlouhé hry. První kroky, nezvykle ve vysokém tempu, kdy se do příběhu dostanete během první půl hodiny (jasně daný koncept; zde uvěznění několika postav v rozpadajícím se objektu jenž vydrží jen několik dní) a jste obeznámeni s nastalou situací, která je dále rozvíjena skrze střídající se polohy děje v řešení problému/volných aktivit. Harémový koncept, tedy jedna dívka, jeden konec je zde spíše jen pozůstatkem vizuálních novel 90. let a hlavní prostor dostávají otázky, zda je nehoda v podvodním zábavním parku LeMu náhoda, proč jsou zde zrovna tyto osoby a proč nikdo stále nekontaktuje zdejší, opuštěné přeživší. S postupem času, kdy dokončíte více jak jednu cestu, zakončení, otázek stále přibývá a zdejší mystérium je stále více komplikovanější – ovšem stejně tak jsou nabízeny i různé indicie. Tedy, jde o ideální zpodobnění až detektivního žánru, jen bez přímého detektiva pracujícího vně komplexu.

Jako negativum lze spatřovat, samotným příběhem ale plně opodstatněné, opakování. Minimálně čtyřikrát je třeba projít Ever 17, a dopracovat se dobrých konců (jako první jsem skončil s negativním – zde platí jasné pravidlo: zaměřit se na jednu dívku a její příběh), což zabere nějaký čas. Mimo tohoto ale u Out of Infinity nelze spatřovat vážnějších chyb, naopak velký počet CG obrázků a kvalitních melodií dojem zvýrazňuji, titul přesně monitoruje postup a odemčené cesty a (japonský) dabing je tradičně na velmi dobré úrovni.

Pokud by nebylo ve svém zaměření trochu podobného Umineko no Naku Koro ni, šlo by hodnocení o něco výše. Jistě jde však o jednoho z nejlepších a nejzajímavějších zástupců svého žánru, a pozornost si Ever 17 zaslouží (a to i pro ještě přijatelný rozsah u takto velké příběhu, 20-40 hodin dle míry přeskakování některých pasáží).

Pro: zpracování, příběh

Proti: občasně repetivnost a některé delší scény

+19

Medal of Honor

  • PC 60
Medal of Honor, odehrávající se v prostředí válkou s Talibanem zkoušeném Afghánistánu, vypadá na první pohled velice atraktivně. Horské vesnice, typicky afghánská městská zástavba a slibné přestřelky uvnitř malých domků plných Talibánců.

Grafika je zajímavá a prostředí a atmosféru vystihuje velice trefně. Zajímavé bylo taky zničitelné prostředí, kdy nebylo možné se před palbou moc dlouho schovávat za jedno malou zídkou, protože byla za chvíli rozstřílená.

Co se týká hratelnosti, je to už o něco horší. Medal of Honor je klasická střílečka, která mě nenechala uhnout z vyznačené cesty ani o píď. Předdefinovanost prostředí a trasy pohybu mi občas lezly pořádně na nervy. Když jsem nemohl přeskočit strom, který by snad v každé jiné hře přeskočit šel, musel jsem ho podlézt, tak jak mi hra nakázala. Vyskočit na menší zídku jsem nemohl, musel jsem počkat až vyskočí kolega a pak mi podá ruku. Proč on vyskočit může a já ne, to jsem nepochopil. Asi jsem nebyl takový geroj jako on.

Pak tady byly chyby technického charakteru. Jedna ze srandovních, kdy po výbuchu zůstal jen tak ve vzduchu viset samopal. Druhá z kritických, kdy jsem sestřelil kulometčíka na korbě džípu, ale kulomet střílel jak o život dál, a to mu musely minimálně dojít náboje. No a já nemohl kvůli tomu projít dál po předem vyznačené trase. Tohle se mi stalo minimálně dvakrát.

Co se týká hratelnosti, tak snad ve všech hrách mě štvou mezihry typu: budou na tebe nabíhat vojáci a ty je musíš vydržet co nejdéle likvidovat, nejlépe do té doby než ti dojdou náboje a budeš se z toho moct zbláznit. Tento způsob umělého prodlužování hratelnosti mě štval už v Half-Life 2 a nejinak je tomu tady. Tady ale byla výhoda v tom, že střelivo mi nikdy nedošlo, vždycky stačilo požádat libovolného kolegu a on vytáhl ze své bezedné kapsy dvěstě třista nábojů. Občas sem si připadal jak na střelnici, kdy všelijak vykukovali talibánci a já je trefoval mezi oči.

Zajímavé souboje tak byly opravdu jen na začátku, kdy jsem s nočním viděním šel z místnosti do místnosti s brokovnicí a měl aspoň trochu adrenalinu v krvi.

Příběh hra nemá, nebo aspoň jsem si ho nevšiml. Prostě jsem šel z mise do mise a až ke konci se objevil nějaký náznak motivace, proč vlastně mám jít plenit další talibánskou základnu.

Multiplayer kupodivu i po letech od vydání ještě někdo hraje. Nicméně mě už moc nechytl, po desítkách hodin strávených v Call of Duty 4 a několika posledních týdnech v Titanfallu mi už nic ani říct nemůže.

Obecně nemám nic proti koridorovkám ala Call of Duty, ale tady mi opravdu chyběla motivace. Nakonec jsem to dohrál tak nějak ze setrvačnosti. Ani mi nevadilo, že hra je poměrně krátká. Času už moc na hry nemám a tady jsem to aspoň měl rychle z krku.

Pro: prostředí, grafika, zničitelné prostředí

Proti: technické chyby, hodně úzký koridor, není téměř žádná motivace proč hrát dál

+19

Hero of the Kingdom II

  • PC 75
Dvojka se drží hratelnosti původní hry. Takže je opět potřeba získat slávu, najít všechny potřebné věci a proniknout do ekonomiky hry. A že bude potřeba dostatek peněz!!!

Nové prostředí přináší nové nepřátele, v podobě tropické havěti hadů, pavouků atd... Jsou zde piráti, objeví se i nějaká ta loď a hledání pokladů. Je tu i nová schopnost páčení zámků, ale schopnosti oproti minule byly zjednodušeny. Dřív bylo potřeba jednu schopnost vylepšit až na třetí úroveň, nyní už tomu tak není.

Příběh je opět o záchraně rodinného příslušníka, spasení království a poražení velkého zla, jak tomu bylo i v prvním díle. Vše se drží pohádkové atmosféry kdy dobro zvítězí nad zlem. Jen jsou zde navíc prvky fantasy v podobě nemrtvých, nekromanta, démonů atd...

Jinak ale je to opět stejná pohodová hra jako původní hra. Koho bavila jednička, tak si určitě dá novou porci dobrodružství, je třeba i zmínit fakt že se hra prodává za velmi nízkou cenu.
+19

Silent Hill 2

  • PC 100
Jamesi Sunderlandovi chodí korespondence od nedávno zesnulé manželky z města, kde kdysi trávili dovolenou - Silent Hillu. James se do města vydá v naději, že by jeho žena nemusela být mrtvá, jenomže Silent Hill už zjevně nevypadá tak, jak si ho pamatoval. Prázdnými ulicemi se valí nekonečná mlha a smog, obyvatele aby člověk pohledal a nelidská monstra se belhají zpoza každého rohu. James ale vytrvává ve svém pátrání po odpovědích. Postupně rozkrývá tajemství mrtvého města, tří odlišných postav bloudící ulicemi paralelně s ním a nakonec i své vlastní minulosti. Svého svědomí a příčiny, proč byl do Silent Hillu pozván...

Nejlepší hra, kterou jsem kdy hrála. Takhle silný zážitek z příběhu u hry jsem nikdy nezažila a na konci při Maryině dopise jsem měla slzy v očích... Úžasné, chytré, děsivé, depresivní, smutné a především strhující. K ještě sugestivnější atmosféře přispívá úžasná hudba Akiry Yamaoky, jenž nemá v herním světě ve skládání soundtracků konkurenci. Stejně, jako nemá mezi ostatními hrami konkurenci Silent Hill 2. Nejsilnější herní zážitek... ever.
Jediná hra, které můžu dát 100% bez jakýchkoli výhrad.

Pro: Úžasný příběh, psychologie postav, atmosféra, napětí a hudba

Proti: Trochu těžkopádná hratelnost

+19

Tomb Raider

  • PC 80
VELMI povedený restart. V době, kdy už šla Lara Croft se svými trapnými, narychlo splácanými příběhy (Aniversary, Legend) až na pomezí parodie, jsme už nedoufali, že se kdy někomu podaří tuto postavu znovu vzkřísit. A přesto se to povedlo!

Nový Tomb Raider sice nemá, kromě postavy Lary, s těmi starými téměř nic společného, přesto jsem za něj ráda. Lara Croft se totiž přizpůsobila moderní době. Má psychologické rysy, pocity, bývá zraněná, kulhá, a přes všechno se nevzdává. To, co je ale na novém TR nejlepší, je první skutečně dobrý příběh od dob Angel of Darkness! Japonský ostrov se sektou, uctívající krvelačné monstrum jako bohyni, je po stránce příběhu k nezaplacení. Lara už nemá čas toulat se po památkách a vykrádat hroby, protože se snaží především přežít, a pokud možno zachránit ještě i pár svých přátel, s nimiž se na ostrov vydala.

Nedivím se, že je tato hra vhodná až od osmnácti let, protože některé výjevy (Lara přivázaná ke stropu v místnosti plné částí lidských těl, brodění se řekami krve atd.) jsou hodně brutální na to, že se nejedná o hororovou hru. A klidně bych těch hororových částí uvítala více, protože byly nejpamátnější. Na druhou stranu největší slabinou hry, je přílišná akčnost ve smyslu soubojů. Střílející idioti číhají téměř za každým rohem a většinou v přesile, a ani se souboji na nejjednodušší level jsem to teda moc nedávala. Chápu, že nějaká akce a souboje musí být, ale tady už to prostě bylo příliš! Víc, než jakékoli řešení hádanek a šplhání, si ze hry pamatuju většinou urputné krytí se za vlnitými plechy a opětování palby.

K tomu, aby byl Tomb Raider perfektní, to chtělo právě v tohle směru ubrat. A přidat víc z mytologie ostrova, příběhů jednotlivých postav, řešení hádanek a samostatného prozkoumávání prostředí. Ve stávající podobě je ale hra i tak výborná...

Pro: Příběh, naturalismus, hororovost, napětí

Proti: téměř nekončící, hodně obtížné souboje

+19 +23 −4

King's Bounty: Dark Side

  • PC --
Je až neuvěřitelné, že už čtvrtý díl jedné hry běží stále na stejném enginu, stále se stejnými herními principy a dokonce i ty mapy jsou kopírované mezi jednotlivými díly. A lidi to stále baví.

Po naprosto nevyladěném, zabugovaném a ve všech směrech odfláklém Warriors of the North jsem nechoval k Dark Side příliš důvěry. Začátek navíc není ani příliš povedený a než jsem se dostal z trpasličího Dragandoru, neměl jsem moc chuť s hraním pokračovat. Naštěstí se situace zlepší a hra se rozjede do klasického KB návykového stylu.

Dark Side, i přes hutný Early access betatest, bohužel obsahuje neskutečné množství chyb, nedodělků a lajdáků. Pathfinding je naprosto katastrofální a postava se zasekne i na rovince. Na svých 5.1 bednách jsem musel používat headphones nastavení, jinak jsem většinu zvukových efektů neslyšel. Artefakty získané za plnění úkolů v pozdější fázi hry mají horší stats, než cetky za pár šupů koupené od obchodníků a nevyvážené je stále i levelování postavy. Tam, kde jsem byl v Legendě na 30. levelu, jsem tady na 70. levelu, v kapse mám 40 magických run a vylepšuju si dovednosti už spíše z plezíru. Mapy jsou prázdné a věcí k vyzobávání je minimum (runy, poklady, oltáře atd.). Zatímco v první fázi hry byla obtížnost vyšroubována celkem vysoko (hlavně z důvodu nedostatku vhodných jednotek), v poslední třetině hry jsem likvidoval nepřítele ještě dříve, než stačil udělat tah. Finální souboje nebyly o nic těžší, než většina soubojů se silnými soupeři během hry.

Vřele doporučuju naverbovat co nejdříve Soruga z Tristramu, k zajištění přísunu nových a lepších jednotek. Já ho bohužel verboval až skoro jako posledního a do té doby jsem docela bojoval se složením své armády nemrtvých. A to hraju za mága... za válečníka nebo paladina by to bylo ještě horší.

Rozhovory, které byly vždy největší bolístkou série, jsou i tady naprosto nudné a nezajímavé. Hráč je zahlcen tunami nezáživného textu bez dabingu, tentokrát i s nutností čtení, protože jinak není některé řešení questů dohledatelné a je potřeba použít návod nebo jen tak chodit a čekat, jestli se quest nevyřeší sám. Walkthrough jsem vůbec konzultoval docela často, protože některé úkoly nebyly tak úplně jasné ani od zadavatele.

Dark Side je i tak pro fandy slušná zábava na několik desítek hodin. Hraní za zlo je příjemné osvěžení a některé džouky nejsou úplně k zahození.

✰✰✰ / 5

Finální stats 1 & 2
+19

Life is Strange - Episode 3: Chaos Theory

  • PC 95
Tak ani se třetím dílem se kvalita originálního a skvělého výtvoru Life Is Strange nezhoršila. Je tomu dokonce naopak. Řekl bych, že právě třetí díl posunuje laťku ještě výš. Občas mě hra až překvapí svou geniální promyšleností a také tím, že neustále přichází s novými nápady. Potěšily mě podařené vtípky obou hlavních protagonistek. Právě nezvyklá schopnost Max přetáčet čas se stává terčem některých vtipů Chloe - vtipů, které zejména s ohledem na to, že skutečně lze vracet čas a události lze prožívat opakovaně s různými rozhodnutími, dostávají hloubku.

A pak je tu také silný příběh. Ten se opět posouvá a to ke konci epizody přímo závratnou rychlostí. A ta nervy drásající rozhodnutí! Nejednou jsem se ocitnul před rozhodnutím tak složitým, že jsem vůbec nevěděl, co udělat. To jsem tak seděl a přejížděl myší z jedné varianty na druhou a přemýšlel, jaké následky by mohlo které rozhodnutí mít a co bude lepší. A když jsem se konečně rozhodnul a něco udělal, stejně jsem se znovu vrátil v čase, abych zkusil druhou variantu… a zase se vrátil v čase, abych se přeci jen rozhodnul pro tu první možnost… Ale jestli byla moje rozhodnutí správná, to ukáže až čas…

Pro: Příběh a zvraty, klidné a milé pasáže prokládány dramatickými a rychlými pasážemi

+19 +20 −1

Driver: Parallel Lines

  • PC 80
Ke čtvrtému Driverovi jsem se jako ke spoustě dalších her dostal díky databázi. Jelikož jsem zatím neměl tu čest s žádným z předchozích dílů moc jsem nevěděl co od hry očekávat nakonec ale musím říct že se jednalo o jednu z nejlepších her co jsem v poslední době hrál.

V první řadě se mi zalíbil model GTA čili volné město a možnost vybrat si misi ať už příběhovou nebo vedlejší což se hodí hlavně ve chvíli kdy už jste z některé mise "na prášky" a můžete si na chvíli odskočit uklidnit se splněním jiného úkolu. Většina misí je ve formě závodů nebo honiček kde jde hlavně o čas a některé mise je lepší si dát vícekrát než najdete tu správnou cestu nebo zkratku a často misi splníte jen několik sekund před vypršením limitu což někdy nepříjemně hraje na nervovou soustavu hráče. Naštěstí v tomto směru dost pomáhá arkádové řízení které do této hry perfektně sedne a dobrá fyzika vozidel. Několik misí je pak vyloženě akční střílečka a díky širokému arzenálu skvěle doplňuje závodní část hry. Dalším velkým plusem hry je příběh. Mě osobně se dost zalíbil a čím víc jsem se jím prokousával tím víc mě nutil k dokončení hry. Navíc v sobě obsahuje dvě pro mě naprosto úžasné herní momenty a to že hra má dvě časové éry a od poloviny tak vlastně hrajete tak trochu jinou (ale pořád stejně dobrou) hru to že díky nim si v podstatě zahrajete dvě finále. I když to druhé je podle mě trochu slabší.

Další vynikající věcí na hře je město. Od Mafiánského Lost Heaven jsem se nepohyboval v lépe navrženém a do detailu promyšleném městě navíc s neopakovatelnou atmosférou a opravdu reálnými rozměry. Při projížďkách městem navíc oceníte bohatý, kvalitně namixovaný soundtrack z obou časových linií a stejně tak široký vozový park. S ním je navíc spojená možnost tuningu vašich aut.

Ještě jedním kladným bodem je otevření položky extra v menu po dohrání příběhové části kde si můžete vybrat v jaké éře budete jezdit a můžete tak dokončit všechny vedlejší mise nebo si zopakovat některou z těch hlavních.

Hra má samosebou i pár mínusů ale nejedná o nic fatálního. Na hře je občas vidět že byla původně navržena na konzole a na pc byla pouze portována. Nejvíc si toho všimnete při zaměřování v přestřelkách kdy se někdy dost špatně otáčíte a zaměřovač si místy dělá co chce. Dál je tu grafika, není vyloženě špatná a na plné nastavení se na to dá dobře dívat ale pořád je tu vidět že jde o hru pro konzole a ne vyloženě pro pc. Co ještě občas vadilo je dojíždění za misí přes půl mapy a policie která vás začne stíhat za opravdu každý sebemenší přestupek. Na druhou stranu se na to dá zvyknout a po čase přijdete na pár triků jak se policie rychle zbavit. Poslední věcí nad kterou jsem si povzdechl je malá zapracovanost města do příběhu. Zvlášť by potěšil větší důraz na srovnání některých částí tenkrát a dnes. Byť se toho dočkáme v případě hráčova bytu.

I přes těch několik drobností se ale jedná o hodně nadprůměrnou hru kterou jednoznačně doporučuji a jistě se k ní za čas vrátím a i proto si zaslouží vysoké hodnocení.

Pro: příběh, dvě časové éry, hratelnost, atmosféra, soundtrack

Proti: obtížnost některých misí, zaměřování v přestřelkách

+19

Never Alone

  • PC 50
Never Alone je odkazem pro mladší generace o příbězích z uzavřené komunity eskymáků z Aljašky. Hráč zde najde videa, která vytváří dokument o legendách, prostředí a životě kmene Inuitů. Což je rozhodně zajímavá přidaná hodnota k samotné hře. Ale jaká je ve finále samotná hra?

Sledování příběhu Nuny a její polární lišky, je ze začátku fajn, díky netradičnímu prostředí ledové Aljašky, objevování nových věcí jako jsou házecí zbraň bola nebo přítomnost nadpřirozena. Bohužel hra zhruba po třetině herní doby, rezignuje na další nápady a už upadá do stereotypu. Zvláště jeden příběhový zvrat mi tam moc neseděl. I změna prostředí mi přišla dost nevyužitá, a celkově si myslím, že téma Aljašky nevyužila naplno svůj potenciál.

A jak se to tedy hraje? Je to klasická plošinovka, kdy je potřeba sehrát obě postavy, aby odvedli svůj kus práce. Občas to kazí AI, která se někdy rozhodne zůstat stát nebo vyskočí pozdě, tím pádem znovu od posledního checkpointu. Že je příběh vyprávěn v eskymáčtině, beru jako plus, který přidává na autentičnosti vypravěče.

Hra Never Alone má hodnotu díky svému odkazu, ale v hratelnosti trochu skřípe zvlášť poslední třetina hry mi zkazila ve výsledku pozitivní dojem ze hry.
+19