Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Assassin's Creed Origins

  • XOne 85
Hry se dají hrát z několika důvodů: hratelnost, atmosféra, příběh, okouzlení grafickou stránkou, nebo člověk hledá výzvu (vysoká obtížnost). Z těchto parametrů hraje grafika první housle. Jedná se o příjemnou, oku lahodící AAA hru.
V mém případě se jedná o druhou záležitost první byla hra Kingdom Come: Deliverance- 230 hodin, kterou jsem hrál a dohrál na Xboxu one X (ve spojení s "obyčejnou" 4k 65 palcovou TV). Možnost vidět Egypt tak jak mohl vypadat a tak jak jej nikdy neuvidíte v reálu je zážitek k nezaplacení. Zmíním dvě věci: vidět zevnitř Snorfuovu druhou pyramidu (tento faraon má tři, protože ty první dvě se "nepovedly") a pak úžasné panoramatické výhledy z vrcholku pyramid, chrámů, uschlých stromů...
Po stránce herních mechanik i příběhu je jasně vidět inspirace v Zaklínači. Avšak hra je plošší (kvantita vítězí nad kvalitou).
Hru jsem bral jako nádherný walking simulator (kde člověk nemusí nikam spěchat), s tím, že v okamžiku dosažení 40. úrovně jsem už jen snažil hru rychle dohrát. Jediný moment, který mne dostal a patří k těm úchvatným zážitkům, které si budu pamatovat celý život byl osud malé Šadji.
Jedná se o mou první hru z universa Assassina, proto hře dávám vyšší hodnocení a jsem shovívavější k některým neduhům hry (repetitivnost, vyvražďovačky, hraní za Ayaju), které vnímají ostatní.

Pro: Nádherná AAA hra ze starověkého Egypta

Proti: Kvantita mnohdy vítězí nad kvalitou

+19

SOMA

  • PC --
V první řadě je třeba říct o co jde….SOMA není prvoplánový horor postavený na stupidních lekačkách ani na nahánění různými příšerkami. Není to ani Amnesie, která měla být strašidelná s rádobyděsivým příběhem, kdesi na hradě... (Na mě Amnesia působila spíš jako taková trošku strašidelná hradní taškařice)
Ne, o tom to není, je to o příběhu nutícímu k zamyšlení. Hlubokému a dojemnému…Je to o podstatě života jako takového a vůli přežít, zanechat odkaz…Chlapci a děvčata z Frictional Games stvořili příběhové dílo, které námětem a hloubkou převálcovalo cokoli co bylo vydáno na obrazovky monitorů, televizí a dá se říct, že i knih. (Snad jediná věc, která se dotkne tohoto tématu svou vlastní podstatou je Vesmírná Odysea…) Naprosto geniální tah je zasazení příběhu na Zemi do podmořské základny, která jako jediná, ač s poškozením je jediným „obyvatelným“ místem. Proč geniální? Protože těch pár metrů k hladině není moc, je to v podstatě málo, strašně málo a přitom tak neuvěřitelně daleko že člověka mrazí…Mrazí z námětu jako takového…
SOMA nemá dokonce ani dnes tolik oblíbené mindfuck části (až na jednu kratičkou vzpomínku, která je ale naprosto logickým vyústěním dané situace), které mají vyděsit k smrti, aby vám tvůrci nakonec řekli, že se to nestalo…
Ne, SOMA je ryzí reálné hard scifi a je jen otázkou času, kdy se zdejší technologie stanou dostupnými…
Jako jedinou „vadu“ na tomto díle vidím to, že námět a myšlenka se nedá ničím překonat…

Setkáme se někde mezi hvězdami….možná…

Pro: Příběh., atmosféra

Proti: Nic lepšího už nebude....

+19

Blackthorne

  • PC 90
Tak jsem si zas pro změnu zahrál něco, kde člověk nemusí přemýšlet, ale spíše se spoléhat na reflexy. O Blackthorne jsem nedávno někde četl a rozhodl se ho po letech znovu zkusit.

Zatímco dnes je nejrůznějších retro arkáda na PC nepočítaně, na začátku 90. let to byla především doména konzolí a ty legendární by se dali spočítat na prstech obou ruk. Mezi ty největší legendy patřil Prince of Persia a Blackthorne jde v jeho stopách. Titulní hrdina tak umí to co princ - skákat do dálky, běhat, chytat se a přitahovat, slézat plošinky. Umí toho ale mnohem více. Kotouly, krytí a střelba vpřed i vzad. Ano, přestože se jedná o fantasy plné orků, hrdina i nepřátelé mají bouchačky.

Systém soubojů je jednoduše parádní - protože obě strany se kryjí a hrdina musí vyčíhat přesný moment, kdy soupeř dostřílí a vylézt z krytu a začít pálit. A nebo soupeře v krytu oběhnout, či se mu dostat za záda kotoulem a střelit ho do zad. Není to tak snadné, tvůrci s oblibou umisťují záporáky na nepřístupná místa, navíc kromě orků a zrádců tu máme vybuchující pavouky, naváděné výbušné vosy, kulometné věže, nenažranou trávu a tak dále.

Co nabízí hra dále? Překvapivě dost. Domorodce, kteří Vám něco dají (a pak je můžete odprásknout bez postihů), vylepšování zbraní i zdraví, 4 různé světy po 4 kolech, stále silnější monstra, v jednom světě mají domorodci zbraně a brání se. Navíc je tu malý inventář, kde můžete mít dvě druhy bomb, léčení, klíče k mostům, levitační plošinky, klíče k silovým polím či výbušniny na deaktivaci jiných silových polí.
Leveldesign je parádní - máte více možností kam jít, ale nakonec musíte projít vše, abyste získali vše potřebné k vytoužené cestě výtahem dál.

Nechybí ani příběh, který je sice klišovitý - ďábelský záporák Sarlac dobil hrad klaďáka a ten stihl teleportovat synka na Zemi. Ten se po 20 letech vrací, aby Sarlacovi nakopal. Nicméně podání i přestože že se jedná víceméně o statické obrázky je parádní.

Kdybych tak měl něco vytknout, tak to že si autoři párkrát schovali nejtěžší skok na konec a po pádu musíte hrát celé kolo znovu. Ale to už tak nějak k žánru a době patří.

Zkrátka Blackthorne je arkádová klasika, která mě ani po mnoha letech od posledního dohrání nezklamala. O fous před Aladidnem arkáda roku 1994.

Pro: Parádní taktické přestřelky kombinované se skákačkou ala Prince of Persia, doplněné pěknou grafikou, občasnými logickými úkoly a tradičním příběhem.

Proti: Občas frustrace z opakování kola

+19

Counter-Strike: Global Offensive

  • PC 100
Často se o nějaké hře říká, že ji buď nenávidíte, nebo ji milujete. Pro mě je CS:GO takovým tím zvláštním příkladem, u kterého platí obojí. Hra ztělesňuje neskutečně mnoho věcí, které miluji a také spoustu, které opravdu ze srdce nenávidím. Ke koupi hry mě kdysi dávno v roce 2013 překecal kamarád, že "spolu dáme DMko", a já nakonec při vánočních slevách podlehl (Ano jsem tedy z té "nové" generace, co tu nebude básnit o zlaté éře CS 1.6 :) ). Od té doby jsem nahrál dle Steamu nějakých 1500 hodin (nejvíc co jsem kdy jakoukoliv hrou strávil). A nutno říci že mnoho z nich se řadí mezi mé nejlepší a také nejhorší zážitky z hraní her vůbec.

Začnu tím negativním, ať to máme z krku. Co asi velmi často uslyšíte o CSku, je něco o toxické komunitě. Připojíte se na server a čtyři ruští teenageři mají potřebu vám sdělit něco o vaší matce. Já ani zdaleka nesouhlasím, že by to byl problém jenom CSka, ale spíše online her, nebo ještě obecněji prostě online kontaktem mezi lidmi a k tomu příslušící anonymitě, která podobnému chování nahrává (tím spíš, když se jedná o teenagery). Ale to by bylo na jinou diskuzi. Faktem je, že jsem prostě za ty stovky hodin narazil na neuvěřitelnou sbírku všemožných idiotů, kteří mi v daný moment pokazili zážitek ze hry, ať už trollingem, arogancí, svalováním viny, nebo jen absencí jakékoliv racionality a schopností přemýšlet. Naprosto chápu ty davy lidí, co se přes toto nikdy nepřenesli, a hru vcelku rychle odložili. Já bych z toho ale vyzdvihl hlavně fakt, že kontakt s "toxicitou" mě asi také hodně naučil, co se týče chování k lidem. Prostě jsem pochopil, jaký být nechci.
Na druhou stranu, narazil jsem na desítky, nebo i spíš stovky lidí, kteří byli přátelští, spolupracovali, povzbuzovali tým, fandili, když jste poslední naživu. Našel jsem několik přátel, s dalšími přáteli odjinud jsem také nahrál desítky her. A řeknu vám, v žádné hře jsem neměl z dobře fungujícího týmu tak uspokojivý pocit, jako v CSku. Ostatně asi to hlavní, co mě baví na multiplayerových hrách, je nějaká možnost spolupracovat. A nikde jsem nenarazil na hru, kde by to bylo tak snadné, ale přitom komplexní, stresující, ale přitom neskutečně uspokojující. Jednou jsem dokonce s kamarády zkusil jeden lokální mini turnaj (mistrovství IT fakulty). Asi měsíc jsme se stresovali a "tryhardili" strategie, ale byl to nezapomenutelný zážitek.

To abych se dostal k tomu hlavnímu, co pro mě Counter Strike představuje. CS:GO je pro mě především bezkonkurenčně nejlepší esport. Sledovat profesionální hráče je zážitek na úplně jiné úrovni, než vám přinese klasický matchmaking. Je možné, že sledováním turnajů už jsem strávil víc času, než samotným hraním. Ostatně na majory (aktuálně jsou dva do roka) se snad těším víc jak na Vánoce.
Proč je však podle mě CS nejlepší mezi esporty? Je totiž jednoduché na pochopení i pro osobu zcela nepolíbenou PC hrami (tímto má blíže ke klasickým sportům), přitom však nabízí neskutečnou komplexitu. Ať už se jedná o ekonomiku, nebo strategie specifické pro jednotlivé mapy, všelijaké šílené hody granátem přes půl mapy, nečekáné sniper úhly, boosty a podobné lahůdky, které se i po letech stále vynalézají nové, i na takových léty ohraných mapách, jako je Dust2. Akce je zaručená na každé mapě, v každém kole, přitom se málokdy stane, že by se vše zvrhlo v nepřehledný chaos grafických efektů a hluku (kdo někdy sledoval profesionální League of Legends, nebo třeba Overwatch, tak chápe). Co by mi však udělalo radost by byl nějaký český/slovenský tým, co by se dostal na top úroveň. Zatím tam máme jediného zástupce, ale snad se to brzy změní. I tak si ale jde mezi současnou špičkou najít své favority.

Další věc je přístup vývojářů (Valve). U jiných titulů se dnes setkáváme s docela drsným autoritativním přístupem (ostatně vývojář si to může jako autor díla dovolit). Oproti tomu Valve si dlouhá léta drží ověřený "hands off aproach". Hráči, organizace, pořadatelé turnajů si drží jistou autonomii a svobodu. Avšak když je potřeba, Valve zakročí v nutných případech (cheaty, nekontrolovaný gambling, fixnuté zápasy apod.). To bývá také často kritizováno, jako "Valve už to nezajímá", ale opak je pravdou. Hráči Overwatch nebo LoL, tvrdě cenzurovaní ze strany Blizzardu, rasp. Riot Games, jen tiše závidí, když nemůžou ani napsat, že nedostali zaplaceno, jinak jim hrozí okamžitý konec kariéry. V tomto si u mě Valve drží obrázek opravdových profesionálů budujících kvalitní esportovou značku.

Krátce bych se vyjádřil i k technické stránce hry. Source engine považuju za zázrak herního průmyslu a prakticky vše se mi na něm hrálo neskutečně příjemně. Graficky je to už sice dědeček, ale především pohybem je CSko myslím oprávněně vyhlášené. Dále je tu mechanika střelby, často označovaná za zbytečně těžkou a nepříjemnou. Obtížnost je vskutku celkem vysoká, celkem dlouho mi trvalo, než jsem se trefoval alespoň do těl nepřátel. Ale ten pocit, když to překonáte a už jste "dobří aimeři" je tu k nezaplacení. Dávat soupeřům "headky" je lahůdka. Podobný pocit ze střelby jsem v žádné jiné FPS hře nezažil.
Ve hře je celá řada herních módů, ale je asi jasné, že pro mě je významný jen ten hlavní - Competitive. Časem se ve hře objevil i docela zábavný Wingman (2v2 competitive), což je dobrá rozehřívačka s kamarádem. A přidali tam i ranking, takže jsem aspoň někde byl jednou Global Elite :D.
Valve šli s dobou a časem přidali i Battle Royal, ale to nepovažuju za nic moc extra. Jsou zde nějaké originální nápady, ale zábavnost nic moc. Celé to končí velmi rychle, málokdy dostanete do ruky nějakou příjemnou zbraň a vyhrajete přinejhorším každou třetí hru. Omrzí to rychle, proto na BR bych vyhledal jiné tituly

Pokud jste dočetli až na konec, tak vám děkuji že jste věnovali čas čtením mých možná ne vždy obratně podaným dojmům z mé srdcovky. Obvykle nepíši dlouhé komentáře, ale zde jsem cítil potřebu.
+19 +20 −1

Batman: Arkham Origins

  • PC 70
Třetí díl Arkhamské série jsem původně neměl v plánu hrát a to hlavně kvůli, na první pohled, velké podobnosti k předchozím dílům. I přes to, že se mi oba díly líbily, chtěl jsem si dát chvilku pauzu a nechat Batmana v klidu spát. Proto jsem si pro Herní výzvu původně zvolil Pána prstenů který mi ovšem těsně před koncem několikrát zbořil počítač a tak jsem musel zvolit náhradní řešení. Tím se stal právě Batman Arkham Origins, protože díl s podtitulem City jsem dohrál už čtyři roky nazpět a tak jsem myslel, že je to dostatečná doba aby se nedostavil stereotyp za známého prostředí a hratelnosti.

Grafika mi přišla pěkná u všech dílů a i tento je na pohled fajn, ale už nic co by mi vyrazilo dech. Prostředí a nepřátelé jsou až moc podobní svým předchůdcům, ale co taky chtít víc pokud je Batman zasazen do Gothamu a samozřejmě se vše opět odehráva jen pod rouškou noci. I když pro fanoušky netopýřího hrdiny, ke kterým se taky tak trochu počítám, může tohle všechno znamenat jen plus, za mě už by tomu nějaká ta změna určitě prospěla.

I hratelnost je tradiční a po čtyřech letech mi přešla hned do rukou a ničím zásadním nepřekvapila až na pár maličkostí. Pohyb po vlastních mi přišel už trochu těžkopádný, což v otevřeném městě tolik nevadí, ale uvnitř budov a v uzavřených koridorech mi přišel už dost nepřesný. Stejně tak let a hlavně možnost uchycení na předem daných místech občas nespolupracuje tak dokonale jak jsem si pamatoval. Je to drobnost, ale po pár hodinách už se to nasčítá.

Souboje jsou naprosto stejné a komba fungují dobře až na nějaké ty nepřesnosti, kde hra nazachytí směr útoku, což jsem sice vyřešil vypnutím automatického vyrovnávání kamery, ale pak se vám samozřejmě stane, že špatným nastavením kamery máte sem tam nějaký útok mimo záběr. Ale kombům to nebrání a po získání jednoho z nových předmětů bylo vše o něco snazší a pro mě i mnohem zábavnější. Trochu změna přišla u bossů kteří jsou náročnější, hlavně díky tomu, že je musíte prostě vyčekat než vám dají možnost zasadit úder. Není to přešně to co bych jen chválil, ale tu snahu trochu to celé změnit bych ocenil i přesto, že jsem prvního bosse dal až na pátý pokus :)

Příběh je zasezen, už podle názvu, před oba díly na záčátek. To je sice pěkné pro zobrazení postav v trochu jiné pozici (Gordon, Alfred i Bruce) a vznik padouchů, ale zároveň víte i jak to vlastně celé dopadne. Po městě je hromada událostí, hádanek a předmětů, ale musím se přiznat, že jejich plnění jsem už tolik nedal a to znovu hlavně proto, že už jsem tohle dvakrát plnil a nic nového kromě zkušeností a možnosti vylepšení vám to nepřinese. Je tu i pár vedlejším misí s příběhem, které jsem po dohrání kampaně zkusil, ale není to nic moc, spíš jen dotváří tu atmosféru zločinného města bez normálních občanů...

Batman Arkham Origins je rozhodně dobrá hra a pro někoho kdo nehrál předchozí dva díly bude určitě mnohem zajímavější, ale já už jsem se tolik nebavil a rozhodně další pokračování zkusím jen pokud se Batman vydá zase o kus dál a přijdou nějaké zásadnější změny.

Pro: Batman, Grafika...

Proti: Stereotyp, z části ovládání, stejný koncept už potřetí...

+19

Detroit: Become Human

  • PS4 90
Herní výzva 2019 – Čapkův odkaz

První hra po 4-5 leté pauze od hraní a první hra na next-gen konzoli obecně, takže možná proto byl zážitek silnější.

Už od prvních TellTale her jsem byl fanda těhle "interaktivních filmů". TWD, Wolf Among Us nebo Game of Thrones mě bavili dost, ikdyž jsem v pozdější fázi došel k tomu, že moje rozhodnutí mají na rozuzlení příběhu vesměs minimální vliv. O to víc sem byl překvapen, když jsem už po první krátké "misi" viděl strom rozhodnutí a co všechno se dalo udělat jinak. Na začátek je teda potřeba říct, že tady mají vaše rozhodnutí opravdu vliv na to, jak se bude příběh vyvíjet, což neovlivní jen linku dané postavy, ale z části i těch ostatních.

Postavy tu máte na starosti tři - Karu, Markuse a Connora. Všichni tři jsou androidi a příběh je zasazen v Detroitu v blízké budoucnosti, kde jsou androidi běžnou praxí a "domácím spotřebičem". Idylku začínají narušovat tzv. devianti, androidi, kteří se chovají proti svému naprogramování. A tady přihází na scénu naše ústřední trojice.

Connor je android, který se se specializuje na devianty a spolupracuje s policií, konkrétně se svérázným detektivem Hankem. Markus se stará o stárnoucího umělce, který je pro něj jak jeho otec, ale rychlým sledem událostí skončí na vrakovišti, aby se následně stal vůdcem revoluce androidů. Kara je androidí hospodyně, které se snaží ochránit lidskou holčičku.

Příběhy tria protagonistů se postupně začínají proplétat a musím říct, že už dlouho sem nebyl do hry tak zažranej a některá rozhodnutí byla vyloženě stresující, protože mi na postavách fakt záleželo.

Parádní záležitost, u které jsem měl chuť to rozjet okamžitě znovu, abych to vyzkoušel jinou cestou.

Pro: Vaše rozhodnutí OPRAVDU hrají roli; výborně napsané postavy a skvělý casting; neuvěřitelné množství rozhodnutí přímo vybízí k dalšímu hraní

+19

Tengami

  • PC 40
Někdy si tak říkám, jestli si tvůrci během vývoje své hry zahrají, nebo je alespoň ukáží přátelům, protože mi neříkejte, že by si nikdo nevšiml, jak často se jedná o naprosto průměrné tituly, se kterými kloudný hráč ani nechce ztrácet čas... jako je třeba Tengami.

Nenechte se zmást mým červeným hodnocením, Tengami není blbá hra, jen neskutečně nudná a dlouhá, přestože vám zabere jen dvě hodiny. Grafika se mi nelíbila, hudba mě nezaujala, pohyb postavy je otravně pomalý, příběh zde asi ani žádný není a hádanky jsou zase zcela bez nápadu, jak je u takových logických her podobných kvalit zvykem. Jediný výrazný prvek je grafický styl, který má připomínat rozkládací knihy. Ale je to jen gimmick, tento prvek totiž ničemu neslouží a to ani grafické kvalitě, protože ta je v mých očích fakt nepovedená. Všechno je takové tuctové.

A proč... proboha proč ve hře, kde musíte neustále na něco klikat není nějaký custom kurzor, ale používá se ten klasický windowsácký? To je tak neskutečně rušivé a štve mě to třeba i u Amanita her, kde to nechápu už vůbec. Že to třeba z nějakých technických důvodů moc nejde je mi jako hráči úplně jedno. Stejně tak ve hře není pravý fullscreen, jen borderless window, takže člověk se dvěma monitory neustále kliká vedle mimo hru, protože ano, aktivní prvky pro otáčení stránek jsou na okraji obrazovky.

Když hry hraju, věnuji se jim na 100%. Neposlouchám během hraní vlastní hudbu, nesleduju youtube, nebrouzdám internetem. Chci se do hry ponořit a vychutnat si ji. Během hraní Tengami jsem však dokoukal tři díly Červeného Trpaslíka.

Shrnutí:
Ta hra by mohla nudit za vlast.

1. bod herní výzvy 2019 (hardcore)
+19

Red Dead Redemption 2

  • PS4 100
Herní výzva 2019 - Hra roku

Red Dead Redemption považuji za jednu z nejlepších her své doby (a v mém osobním TOP žebříčku je hodně vysoko), takže jsem měl od druhého dílu možná až přehnaná očekávání; nutno říct, že RDR2 je značně překonává.

Na rozdíl od jedničky, která se na první pohled nejvíce inspirovala spaghetti westernem, se RDR2 nedá jednoduše zařadit pod konkrétní subžánr westernu. RDR2 nabízí příběh vskutku epických rozměrů (ne však epický příběh) gangu van der Linde krátce po zpackané loupeži v Blackwateru. Gang je na útěku před muži zákona, ale v čele stojí charismatický Dutch, který má plán... Hráč se ujímá role Arthura Morgana, nejspolehlivějšího vykonavatele Dutchovi vůle, nemilosrdného a chladnokrevného pistolníka, který má však vlastní smysl pro čest. Narozdíl od Johna Marstona z RDR1 je Arthur ze začátku také velmi apatický vůči světu mimo gang, takže je možná poněkud komplikovanější se s ním ztotožnit. Ale narozdíl od Johna Marstona z RDR1 a to z RDR1 je samozřejmě podstatné, protože John Marston v RDR2 získává zcela nový rozměr je Arthur výrazně plastičtější postavou, a v průběhu děje vám dá hodně možností, jak ho blíže poznat. Není to ani tak o tom, že by John Marston byl plochou postavou, ale John nebyl k okolnímu světu příliš sdílný, a jinak, než z rozhovorů ho hráč neměl šanci poznat. Arthur se světem komunikuje mnohem otevřeněji, také si píše osobní deník, a zřetelně se jeho charakter vyvíjí společně s dějem ; resp. společně se vzrůstající nedůvěrou v Dutche a jeho plány.

Hlavnímu příběhu se dá vytknout pomalý rozjezd případně relativně dlouhý epilog, který je spíše prologem k jedničce, což mně osobně nevadilo. Pro někoho také může být problém skutečnost, že některé questy jsou komornější, některé méně akční (ačkoliv zejména společné akce celého gangu jsou vždycky akčním i emocionálním vrcholem kapitol). Osobně však považuji příběh (snad krom mírného škobrtnutí v páté kapitole) za nejsilnější aspekt hry. Po dlouhé době jsem byl přikovaný k obrazovce tak, že se mi hru opravdu nechtělo ukončit (naposledy jsem tohle cítil snad u Zaklínače 3). Vynikající jsou také postavy, jejich charaktery a jejich vývoj. Pamatujete si libovolný díl Assassina? I v Origins se mi stávalo, že jsem si nebyl jistý, jestli se v určitý moment některá postava na scéně objevila poprvé, nebo jsem ji jen dříve přehlédl. V RDR2 jsou postavy (často i ty vedlejší) natolik osobité, že s nimi budete sympatizovat, milovat je, nenávidět je, ale hlavně si je budete pamatovat.

Vedle hlavních a vedlejších úkolů nabízí hra celou řadu propracovaných aktivit. Je jich možná až příliš mnoho, ale hra vás k jejich plnění nenutí. Řada aktivit je spojena s dalším aspektem hry, a to s táborem gangu. Tábor můžete vylepšovat, můžete se zde najíst, vyspat, dělit se o ulovenou zvěř (a vůbec obstarávat proviant pro gang); a možná se sem budete i rádi vracet, protože tábor žije, postavy mezi sebou komunikují, mají svůj vlastní denní režim (některé postavy vstávají pozdě, zatímco jiné už se vybavují u kávy - doslova), ve vhodných situacích slaví.

Samostatnou aktivitou je lov a s ním spojený crafting. Zejména na provedení lovu je krásně vidět, jak v RDR2 vítězí kvalita nad kvantitou. V Origins jste i kvůli drobnému vylepšení batohu museli provést lokální genocidu dravé zvěře. V RDR2 vám pro konkrétní batoh, kabát, klobouk, boty atd. často stačí jedna až tři kůže (zpravidla každá z jiného zvířete). Nicméně musíte vystopovat zvíře s kůží určité kvality, a také ho musíte ulovit vhodnou zbraní tak, abyste kůže ideálně nepoškodili. Zní to možná jednoduše, ale lov je opravdu komplexní. Jsem sice trochu masochista, a lov jsem si užíval i v Kingdom Come, ale v RDR2 jsem někdy prostě rezignoval na posun děje, a jen jsem se toulal určitou krajinou, stopoval zvěř, poznával ji a sem tam něco ulovil.

Zvláštní kapitolou je kůň, jehož vlastnosti se zlepšují společně s tím, jak si s ním Arthur buduje vztah. Smrt koně je konečná, a opravdu zabolí; a pokud vás smrt koně nezabolí během hry, zabolí vás v závěru páté kapitoly.

Osobně za pozitivum považuji i implementované "hardcore prvky"; Arthur musí jíst, spát nebo nosit oblečení s ohledem na počasí. Pokud se na uvedené rozhodnete vykašlat, nebude to na vás mít žádný fatální dopad, ale ve hře to pocítíte (zpravidla rychlejším úbytkem zdraví či staminy, jejichž "jádro" se spotřebovává i automaticky během denního cyklu).

I přes absolutní hodnocení se RDR2 nevyhýbá nedostatkům. Nejde ani tako bugy a glitche (narazil jsem tak na tři drobné za celou hru), jako spíš o přecitlivělý wanted a honor systém. S wanted systémem jsem měl problém hlavně na začátku (než jsem pochopil, jak funguje). Během rutinní cesty jsem narazil na rozbitý vůz, dvě mrtvoly a chlápka, který je okrádal. Když jsem se přiblížil, procedil směrem ke mně něco ve smyslu, že to není moje věc, a zmizel v křoví. Zvědavost mi nedala, šel jsem vůz prozkoumat... když tu v tom projížděli dva muži a už jsem měl na krku dvojnásobnou vraždu. Nepřesvědčil jsem je, že to není moje vina, namířili na mě pušky... A já se bránil. Najednou leželo u cesty dvakrát tolik mrtvol. Už jsem se chystal urychleně odejít, když se na cestě objevil další jezdec...

Honor systém je na tom o něco hůř, protože občas těžko odhadnete, jestli vám honor klesne, nebo ne. Ve výše uvedeném případě jsem nebyl penalizován za zabití dvou mužů, co na mě mířili puškami... Ale běda, když jsem se pokusil vylůtit jejich chladnoucí těla. V mém případě bohužel zafungoval zřejmě také nějaký specifický bug (ano, jeden z těch tří), který mi honor blokoval, takže přes všechny "dobré skutky" nerostla, aby pak po dokončení jedné kapitoly "honor" poskočil o dva levely nahoru. Nepříjemné je to hlavně proto, že honor má vliv na konec Arthurova příběhu.

Na PS4 (ale věřím, že na XBOX One tomu nebude jinak) je problematické i ovládání. Ani ne tak kvůli tomu, že by nebylo intuitivní, ale namapovat tolik "pokynů" na gamepad je prostě problém, a často musíte zmáčknout více tlačítek (kvůli přemapování), což se musí trochu vžít. Svému prvnímu koni jsem prostě dal dvakrát pěstí (což mi oplatil drtivým kopnutím do hrudníku), ale nakonec mi ovládání přešlo do krve. Nicméně je patrné, že PC by RDR2 slušelo.

To jsou však jen drobné vady na kráse. RDR2 je obsahově neskutečně našlapaná hra, ve které se pořád něco děje (a tím pořád myslím pořád což pocítíte zejména na cestách; zatímco hardcore mód pro Kingdom Come jsem s ohledem na svůj omezený čas vzdal kvůli absenci fast travelu, i díky obsahové "našlapanosti" mi v RDR2 jeho absence nejenže nevadila, ale i ten neplnohodnotný fast travel, ke kterému se časem dopracujete, jsem použil tak třikrát), nabízí komorní, ale propracovaný příběh a kdo během hry alespoň jednou neupustí slzu, ten nemá srdce, nádhernou atmosféru post-divokého západu (podpořenou grafikou a hudbou), skvěle propracované postavy a... a mnohem více. Mých 100 % není jen nějaké aktuální pobláznění; stejně jako u Zaklínače bojuji s touhou rozehrát hru ihned po dohrání odznova. RDR2 není jen o automatickém ježdění od otazníčku k otazníčku, kromě skvělého příběhu posouvá RDR2 cělý žánr openworld zase o pár výrazných kroků kupředu, a já jen doufám, že na další díl nebudu muset čekat osm let...

Odehraný čas: 57h 26m

Pro: Arthur; Dutch, Marston, Sadie, Charles, Hosea, Abigail, Jack, Lenny, Kieran, Uncle, Trelawny, Tilly, Micah a postavy obecně; hudba; komorní, ale osudový příběh; množství nepovinných aktivit; "hardcore" prvky; atmosféru podporující grafika

Proti: pár bugů; přecitlivělý wanted a honor systém; pro někoho zdlouhavost, absence fast travelu a komornost příběhu

+19 +21 −2

Ankh

  • PC 60
Adventura Ankh spatřila světlo světa již v roce 2006. Tvůrci z Deck 13 započali sérii o egyptském mladíkovi, který se nevědomky stal nejen strážcem Ankhu, ale svou lehkovážností na něj také bylo svrženo prokletí. Assilovi, jak se mladík jmenuje, tak nezbylo nic jiného, než sám sebe zachránit a s tím bezděčně zachránit i všechno ostatní.

V pěti různých kapitolách se tak vydává do různých končin Káhiry či jiných ikonických mist Egypta, aby sám sebe dokázal zachránit. Celá hra je spíše humornějšího rázu, na vtípky či narážky různé kvality narazíte skoro na každém kroku. Ruku v ruce s tím jde i stylizované a na svou dobu i celkem podařené polygonové 3D prostředí, ve kterém se tato hra odehrává. Naštěstí se tvůrci nepouštěli do žádných experimentů a naservírovali hráčům klasické point-and-click ovládání. Hra, kterou doplňuje hravě originální soundtrack, neměla nějaké ambice předložit zážitek na bázi zajímavého příběhu, herních mechanik či atmosféry. Hlavním cílem bylo pobavit.

Už v době vzniku bylo jasné, že hra nezanechá v adventurní historii nějakou výraznější stopu, v české kotlině navíc podpořenou opravdu nevydařeným překladem. Jako oddechovka s humorným příběhem však rozhodně za zahrání stojí.

Pro: pohodová atmosféra, místy podařený humor, hravý soundtrack

Proti: nevydařený český překlad, občas zdlouhavé cestování, místy nepodařený humor, nenápadná možnost scrollování některých obrazovek

+19

SOMA

  • PC 85
Konečně se k mé vysněné SOMĚ dokopávám! Tedy dokopala. V době, kdy píšu tyto řádky je to nanejvýš pár dní od dohrání a já si odnáším spousty dojmů. Jen nevím, zda je budu schopná hodit na papír, v tomhle případě do texťáku, přesně takové, jaké jsou. Od začátku mi vrtalo hlavou jak to s příběhem je, a i když se mi mé teorie, hypotézy a jiné myšlenky snažila samotná hra během průchodu vyvrátit či potvrdit, stejně jsem někde v hloubi duše pochybovala. Opravdu to tak je? Můžu tomu věřit nebo mě směřují jinam a odvádějí naschál pozornost?

Jako hororovka na mě SOMA působila jen v pár momentech. Myslela jsem si, že to bude větší záhul na mou jindy strašpytelní psychiku, ale nakonec v tomhle ohledu z dílny Frictional Games pořád vede Penumbra. Změní to snad jejich nové chystané dílko? Každopádně si to nevysvětlujte špatně. Momenty, kdy Vás nepříjemně šimrá za krkem, tak trochu trnete nebo se bojíte pohnout, nastaly. Jen jsem jich čekala více. To každopádně ničemu nevadí. Atmosféru má hra skvělou!

Pohled do zrcadla. Psala jsem, že tyto řádky píši pár dní po dohrání? No, od tohoto úseku je to 5 týdnů, kdy se k tomu vracím. Což tak nějak vystihuje to, že zkrátka stále nemám slov. Každopádně zpátky k tématu. Dlouho jsem nenarazila na hru s takhle komplexním a detailním pojetím příběhu. Je fajn se dívat kolem sebe, číst si všechny poznámky a všímat si detailů. Vyplatí se dát si na čas. V záplavě hororovek o konceptu "najdu pár útržků novin či poznámek a chodím od jednoho klíče ke druhému" mi to celé velice bodlo. Zase jsem mohla zaměstnat mozek! Nemám co dodat.

Měla bych si nějak ucelit, co budu rozebírat v jednotlivých odstavcích, jenže ono to tak nějak nejde. Zkrátka píšu, co mě napadá... Vizuálně je hra pěkná, moc nezestárla, každopádně po vydání také nebyla úplně převratná. S optimalizací jsem byla spokojená. Audio fungovalo, jak mělo a rozhodně dokázalo vybudovat tu správnou atmosféru. Do tmy se mi nechtělo, z nepřátel jsem měla respekt (až na úsek se světýlkem, jo, nechala jsem se nachytat :D) a postavy mi přišly zajímavé. I když pro někoho nemusí být snadné se v nich orientovat. A orientovat se někomu může špatně i v pasážích pod vodou. Ty se mně osobně líbily velice. A hlavně se s nimi hráč v hororovce, vlastně ve hrách obecně, moc často nesetká.

Jsem v koncích. Asi toho víc nevyplodím. Ať si nad tím lámu hlavu sebevíc, nejsem schopná vymyslet komentář, který by byl vyjádřil mé nadšení alespoň z poloviny. Ve zkratce - po stránce atmosféry, audia a hlavně příběhu SOMA splnila má očekávání a já smekám klobouček. Ke zklamání nedošlo a věřím, že ani v dalším počinu Frictional Games nedojde. Už aby nám naservírovali alespoň malou ochutnávku! Nevím co to bude, ale chci si to zahrát, a to co nejdřív! I když jakési dozrání mé osoby v případě SOMY také jistě nebylo na škodu.

Pro: Atmosféra, hádanky, na zamyšlení, podvodní lokace, pojetí hororového žánru, práce s audiem, příběh a jeho překvapující komplexnost, vývoj hlavní postavy, zážitek ze hry

Proti: Případné bloudění v podvodních lokacích, pro někoho obtížnější orientace v postavách

+19

Life is Strange: Before the Storm - Episode 3: Hell Is Empty

  • PC 85
Vzhledem k vysoce nastavené laťce od prvního Life is Strange bylo poměrně složité na něj tímto prequelem kvalitativně navázat. Before the Storm je rozdělen do tří epizod, z nichž každá obsahuje nějaký ten příběhový zvrat. Jako bonus v rámci Deluxe edice pak dostanete ještě bonusovou epizodu Farewell, která není ničím jiným než nostalgickým loučením s hrdinkami prvního Life is Strange.

Již tradiční možnosti volby jsou logicky i zde a je to pořád prvek, který zatraceně dobře funguje, obzvláště když pak máte možnost svoje volby ospravedlňovat nebo obhajovat před přáteli, kteří si stejnými dilematy prošli také. Ikdyž mi přišlo, že těch zásadnějších rozhodnutí není tolik jako v prvním LiS. Podobně interaktivních her je po hříchu málo a už teď vím, že mi budou Chloe, Max a Rachel (a možná i někteří další) chybět.

Pokud bych měl vybírat nejzajímavější charaktery z herních sérií, určitě bych tam zařadil právě Chloe Price, která pobaví svými vtipnými glosami, ale na druhou stranu se zmítá v životních útrapách a připravuje tak hráčům nejednu těžkou volbu.

Celkový můj herní čas se zastavil na deseti hodinách, z nichž by se dalo možná ještě pár nevýrazných desítek minut ukrojit, ale i tak u mě vládne spokojenost. A stále mám menší výčitky ohledně poslední volby. Ještě, že je to jenom hra

Pro: příběh, postava Chloe Price, lepší grafika než v případě prvního LiS, soundtrack, atmosféra

Proti: méně zásadnějších rozhodnutí, pár hlušších míst s bezvýznamnými dialogy

+19

Saints Row: The Third

  • PC 90
K SR mě dotáhl kámoš a hned jak jsme pustili coop bylo jasné, že jsem celý svůj herní život prožíval v temnotách. Takhle suprově zpracovaný RPG s takovým levelem customizace a vtipným humorem jen tak nenajdete. Já jsem se u hry zasekl hned jak začala customizace postavy, tolik možností, od klasických úprav obličeje a oblečení po úpravu hlasu a grimas postavy. Prostě je opravdu s čím pracovat aby jste si vytvořili vlastní postavu. Příběh není nějak složitý ale po celou dobu baví a chcete vědět co si autoři vymysleli za situaci tentokrát. Jediný co by se dalo vytknout jsou bugy v misích pokud je hrajete v coop ... jo a taky řízení aut, to je naprosto příšerný.

Pro: Customizace, humor, příběh, prostředí

Proti: občasné bugy, řízení aut

+19

The Banner Saga 2

  • Switch 90
Tento komentář píšu již po dohrání třetího dílu, který ve mně zanechal opravdu hlubokou jizvu, a celou Banner Sagu tak povýšil až k nejvyšším příčkám mých TOP her, které jsem kdy hrál. Ale nebudu předbíhat.

Příběh je nutno opravdu vnímat jako jeden celek a ideálně ho nerozdělovat na díly, ale když už se tak stalo, tak mohu říct, že dvojka je o chlup lepší než jednička. Karavany se znovu rozdělí na dvě, takže příběhové kapitoly (vždy zakončené malým cliffhangerem) se střídají mezi nimi, což přispívá k vítané variabilitě lokací a nepřátel; v obou případech přibyl obsah. Potkáváme novou rasu, objevujeme nepoznaný kout světa, přibyla nová vylepšení postavám, dredgové přimíchali nové jednotky… co mi ale udělalo největší radost, jsou kreslené animace ve formě cut-scén. Pokud vím, tak v jedničce prakticky chyběly úplně nebo byly jen minimálně. Kdyby tvůrci místo hry udělali epický animovaný film, rozhodně bych na něj zašel do kina. Ozvučení se také povedlo (až na občasný dabing Alette, ten mi jako jediný nesedl). Prostě zážitek ze hry se mnohem více umocnil a oživil.

Jinak atmosféra je pořád na bodu mrazu (myšleno pozitivně), blížící se zánik světa a temnoty je na bíledni a od finále prvního dílu pociťuji silnou vazbu na osud hratelných postav, ačkoliv zákruty hry nejsou nepodobné těm ze Hry o trůny. Po dohrání trilogie se také změnil můj pohled na důležitost rozhodování. Po celou dobu hry jsem jim nepřikládal příliš velkou váhu, protože jsem měl dojem, že na výsledek nemají zas tak velký vliv, ale netušil jsem, že tvůrci chytře a nenápadně z výsledku několika vybraných poskládají dopad největší události třetího dílu. Tím pádem se mi líbí, že příběh má jasné směřování od začátku do konce, ovšem s mnoha různými odbočkami a alternativními možnostmi, nejvíce zasahujícími do osudu postav.

Na významu v tomto díle nabývají některé dosud upozaděné postavy, takže Bolverk a Falka si ukousnou velkou část, stejně tak (pro mě) Alette, a víc se vyprofilují některé vedlejší včetně varlů, horsebornů a také menderů, jejichž přítomnost je pro směřování děje a celého civilizovaného světa klíčová.

Ačkoliv mi druhý díl celkově přišel delší než jednička, tak mě hodně bavil, a to celým cyklem střídání dialogů, rozhodovacími možnostmi, animacemi, laděním zoufalé snahy o svoji záchranu, přičemž boje se nesoustředily jen na nepřátele, ale i na vnitřní žabomyší války a intrikaření. Souboje mě nejenom bavily, ale taky jsem je vyhledával, kdykoliv to šlo - a to nejsem zrovna agresivní typ; a mnohdy mi daly docela zabrat.
Občas hra nabídla opravdu pěkné wow momenty, jako třeba přechod karavany přes rozsáhlou trhlinu (ve vzduchu) nebo úchvatnou interaktivní scénu s ikonickým stvořením. A jako nádavek se dozvíme něco víc o celé katastrofě, ale to hlavní nás stejně čeká až ve třetím díle…

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba celé trilogie: 35 hodin 

Přejít na první díl.
Přejít na třetí díl.

Pro: Zábavný soubojový systém; super animace, cinematicy a celkově art; pokračování v epickém příběhu; noví nepřátelé, jednotky a lokace; hudba; možnosti rozhodování.

Proti: Poměrně hodně dialogů; občasný strohý dabing Alette; pro někoho možná stereotypní opakování.

+19

The Lost Vikings

  • PC 80
Tak jako Lost Vikings rozhodně nebyla odreagovačka jak jsem si myslel že bude. Zahrál jsem si ji v rámci oddechu od adventur a také s tím, že si pak dám i druhý díl. Jenže nebýt už šedivý, tak z téhle hry stoprocentně budu.

Lost Vikings je samozřejmě klasika. Geniální koncept spojující plošinovku, logickou hru a kooperaci postav. Je tu Erik, který jediný umí skákat (což je v plošinovce docela zajímavé) a také běháním prorážet určité zdi. Olaf má štít, který zablokuje cokoliv ať ze strany, nebo shora. Navíc štít může použít k plachtění nebo jako schod pro Erika. A konečně Baelog je bojovník. S pomocí jeho meče a luku můžete zlikvidovat většinu monster. S pomocí šípů pak i přepínáte čudlíky. Jednotlivé postavy navíc na konci kol poměrně sympaticky hláškují, takže Vám přirostou k srdci.

A co tu jde? Mimozemšťan Tomator unese z mírumilovné vesničky trojici vikingů a ti se musí prokousat neuvěřitelnými 37 úrovněmi, aby se dostali domů. Úrovně mají různé témata (ufo, příroda, Egypt, továrna, svět sladkostí a opět ufo) a projít jimi není žádná sranda. Tedy ze začátku ano. Úrovně jsou jednoduché, hra Vám vše vysvětlí a přestože je použitých dost tlačítek, ovládání je pohodové - ať už jednotlivé úkony, přepínání postav nebo měnění a používání věcí z inventáře.

Ale později přituhne a přituhuje tak, že ke konci se hra mění na pekelnou záležitost.
Nekonečně pastí (blesky, bodáky atd..), dokonalá kooperace postav, na milimetry načasovaný postup, obrovská kola a stačí jediná chyba a můžete jet znovu. Takhle znovu jsem hrál poslední kolo (kde musíte zlikvodvat Tomatora 5* v řadě) asi 50*.

Lost Vikings je geniální koncept, roztomilá hra a klasika, která se ale vinou klasické 90s obtížnosti stává ke konci nehratelnou. Proto nakonec jen 80%.

Pro: Kombinace logické hry a skákačky, kooperace postav, odladěné ovládání, pěkná grafika.

Proti: Ke konci neúnosně obtížné.

+19

Resident Evil 7: Biohazard

  • PC 90
Tohle byl velký návrat Resident Evilu jako série, aby ukázal, že pořád umí dobrou hororovou atmosféru a povedlo se to na jedničku a minimálně pro mě to je jeden z nejlepších dílů téhle série.

Jako klady tu máme dobře napsaný příběh, postavy, ale nejvíc vynikají záporaci, což jsou Bakerovi . Měl jsem je rád všechny, ale nejvíc mě bavil Jack, který měl dobrý černý humor a výborné hlášky, ale i ostatní tu byly skvělý, což už jsem napsal. Pak jako klad bych dal prostředí , které je sice jen jedna farma,ale tak dobře udělaná. Sice se budete vracet třeba do sklepa, ale pak vlezete do další části farmy což je zase něco jiného a potřebujete trochu jinou taktiku na člena rodiny, který má tu danou oblast na starosti. Tak například Jack dominuje velkou fyzikou silou, Marguerite na vás posílá všelijaký hmyz a jiné potvory a Lucas vás zase sleduje přes kamery a hrajete smím jeho verzi Saw a potom co tohle všechno projdete tak si s nimi dáte boss fight, který bývá většinou rychlý, ale je to adrenalinová jízda. Ale abych nechválil jen záporné postavy, tak i ty kladné jsou skvěle a například hlavní hrdina Ethen mi přirostl k srdci hned na začátku hry.

Jako další klad jsou hádanky, které sice moc těžké nejsou, ale když pospícháte a nějaký nepřítel vám dýchá zezadu na krk, tak to není zrovna příjemný. Pak tu je i dost velká paleta zbraní od pistolí, brokovnic, plamenometu, granátometu a ke konci i samopalu, takže je toho tu dost, i když se to vrátilo od akční střílečky k hororu, tak výběr je dostačující. A jako poslední velký klad tak to je hudba, která je také výborná a dotváří už tak dost skvělou atmosféru.

Tak a teď zápory a jedním z nich je rozhodně délka hry. Kdyby hra byla delší, tak by to neuškodilo, ale těch 6 hodin je prostě málo, pak tu jsou běžní nepřátele, které potkáváte během hry ty jsou hrozně jednoduší stačí střílet do hlavy a máte je a jako poslední je poslední boss fight. Ale jinak se jedná o skvělou hororovou hru a pro mě společně se čtyřkou nejlepší díl téhle série a a doufám že v tomhle duchu bude pokračovat 90%

Pro: Příběh, grafika, optimalizace, kladné a záporné postavy, prostředí, velký výběr zbraní, boss fighty, černý humor, atmosféra, hudba, je to zase skvělý horor.

Proti: Délka, běžní nepřátele, poslední boss fight.

+19

Fable: The Lost Chapters

  • PC 80
Pamatuju si, že právě jednička Fablu byla jednou z vůbec prvních her, co jsem kdy hrál. Bez titulků s anglickým zněním, netuše, že nemusím dlouhé hodiny bojovat s jedním zemním trollem nahý s holí v ruce a prostě si můžu koupit vybavení. A i tak jsem byl kouzelným světem fascinován a Fable mi zůstal ve vzpomínkách.

O pár let později jsem se k němu vrátil a projel jsem ho s otevřenou hubou a obrovským nadšením v srdci. Vždyť to má tak neskutečně cool záporáka, skvělý bojový systém a nádherný soundtrack! Při založení účtu na databázi jsem Fablu nostalgicky vpálil stovku a ani jsem nepřemýšlel nad tím, jestli skutečně hra byla tak dokonalá a bezchybná, že si zaslouží perfektní hodnocení. No, a když jsem se k ní letos vrátil, zjistil jsem bohužel, že není.

Celá hra je přeplněná potenciálem. Lore je naprosto fantastický, a když mi hra dovolila poslouchat dobrou čtvrthodinu všechno o lidech a historii Albionu z úst orákula, nadšeně jsem zjišťoval, kolik příběhů v sobě hra vlastně skrývá a jak to scénáristé mají skvěle promyšlené. Až jsem si říkal, že by to všechno materiálem vydalo na celou trilogii o Jackovi (a jeho dvou společnících společně s Williamem Blackem, kteří dostali zmínku akorát prostřednictvím dnes již dávno smazané lore stránky), kde by se odhalily jeho další motivace a původ, které by jedničce dodaly tu pravou hloubku. No, hloubka nakonec nedorazila a dva další díly přinesly akorát pseudo studnu přání dvojky a mdlého, zapomenutelného záporáka trojky. Tohle bohužel totálně podrazilo Jacka, který při znovudohrání působí jako klišé stereotypní maniak s evil plánem zničit svět, který ale vypadá a zní hrozně cool.

Všichni tu hře zazlívají konzolovitost a systém ukládání. S ukládáním souhlasím, nejhorší je to ve chvíli, kdy chcete po konci dohrát ještě pár vedlejšáků, co jste minuli, a musíte všechno projít najednou, jinak se hra vrátí k poslednímu autosavu - před drakem, a veškeré počínání ztratíte. S konzolovitostí naopak nesouhlasím a přijde mi, že zrovna Fable byl konvertován skvěle. Gameplay funguje povětšinou na klasických klávesách, na které jsme zvyklí z ostatních her, a pokud někomu některá nesedí (například běh na pravém tlačítku může být značný nezvyk), může si ji jednoduše v nastavení změnit. Linearita tu sice nějaká je, ale pokud plníte i vedlejšáky, nakonec se stejně budete do spousty oblastí vracet a pár jich objevíte ještě předtím, než vás k nim příběh vůbec zavede. No a bojový systém je sice hrozně jednoduchý, ale zároveň nesmírně zábavný a variabilní.

Co mně ale vadilo hrozně, je stárnutí. Příběh vám dává dojem, že mohla půlka děje proběhnout v několika dnech. Proto je pak zarážející, když kouknete do statistik hrdiny a vidíte, že za dobu hraní zestárl o dvacet let. Co dělá mezi jednotlivými questy, když uběhnou roky? Čeká, až pro něj bude mít cech něco zajímavého? Navíc tomu vůbec nenapovídá okolní svět, který se s vámi nemění a dokonce i vaše manželka po třiceti letech od svatby vypadá pořád stejně.

Když už jsem zmínil matoucí statistiky hrdiny, nemůžu nezmínit hrozné menu, pod kterým se nachází. Je sice pěkné, že máte všechno pod escapem, ale proč tam je inventář? Proč je ukládání a vypnutí hry pod nastavením? Proč jsou knihy schované v deníku hrdiny a ne klasicky v inventáři? Proč tu není možnost předměty prostě zahodit a proč některé z nich není možné prodat, i když je u nich stanovená cena a nejsou příběhové?

Další problém je zdraví NPCček. Sice je to tak realističtější, vzhledem k tomu, že já jsem tu ten nepřemožitelný hrdina, a vydržím tedy mnohem víc než casual nájemný vrah, ale že i ten nejnabušenější společník zemře na dva tři hity mi přijde přehnané. Aspoň si však můžete dopřát tu radost, že takového společníka na nic obětujete ve chrámu Skorma (i když odměny za to dostanete jen v přesný čas za přesných podmínek, což taky nepotěší). U vesničanů a obchodníků je životnost ale mnohem horší, a když pak dostanete quest o doprovázení a úplně u konce vám enemák zabije doprovázené NPC na jednu ránu, je to na zabití.

To by bylo tak nějak všechno, co mi vadí. Jako největší plus bych určitě uvedl vizuální zpracování hry (Anniversary rozhodně prohrává) jdoucí ruku v ruce s nádherným soundtrackem, který z každé lokace dělá atmosférickou záležitost. Dále určitě dynamický a nezastavující příběh s morálními rozhodnutími a výborným koncem. Nesmím také vynechat deník dokumentující příběh z pohledu hlavního hrdiny, díky kterému si před koncem hry můžete skvěle zrekapitulovat, co všechno se dělo (a že se toho dělo hodně). No a posledně moje osobní libůstka, démonické dveře, jejichž úkoly jsou pokaždé zajímavé a originální, a stříbrné klíče, které jsou dobře poschovávané.

Co dodat na závěr? Fable v sobě má spoustu potenciálu a baví, ale potřeboval by plnohodnotně rozvinout záporáka i lore, doladit všechny nedokonalosti a hlavně předělat celé rozhraní na něco přehlednějšího.

Pro: cool záporák, vizuální zpracování, soundtrack, příběh, deník, bojový systém, rozhodnutí, konec, démonické dveře, stříbrné klíče

Proti: klišovitý záporák, podkopnuto pokračováním, ukládání, menu, stárnutí hrdiny, doprovázecí questy, společníci, potřeba přesných podmínek v chrámech bohů, nízká obtížnost

+19

Fallout 4

  • PC 75
Lepší komentář, než LIUWIL nenapíšu. Takže se zdržím laciných a pubertálních vtípků a rovnou napíšu ve zkratce pár věcí k Fallout 4.

Fanoušci série, kteří vyrůstali na původních dvou dílech, můžou nad celým konceptem a novinkami celkem snadno ohrnovat nos. Hra ale pokročila. Buď budete dokola hrát staré díly nebo se rozhodnete, že ustoupíte progresu série a vyzkoušíte nějaký novější počin. Není to sice ten černohumorný a lehce depresivní Fallout, jaký známe, ale...hraje se fakt dobře.
Zaběhlý bethesďácký koncept stále funguje. Velký otevřený svět, podprůměrná náplň většiny questů a svoboda v průzkumu. Je zábavné procházet pustinou (která není až tak pustá) a dozvídat se jednotlivé příběhy určitých lokací. Ty jsou totiž až nečekaně dobře vymyšlené. Sice se strohou historii dozvídáte z terminálů nebo holopásek, ale nic to nemění na faktu, že dost lokací, na které jsem narazil, jsou opodstatněně napsané. Tudíž svět jako takový není (díky bohu) naprosto prázdný. Je zábava prozkoumávat. Pokud vás bavil předchozí kousek, tak není co řešit.
Vedlejší questy jsou stále tak trochu povětšinou trashík. Když zkázneš bandu zlobivců opodál, tak ti dáme stavební prostor a nějaký kačáky. Nic moc, že? Taky jsem si říkal. V téhle sféře se tedy až na pár jednotlivých questů toho moc nekoná. Trochu jsem zadoufal, že by si konečně autoři vedlejších questů mohli vytáhnout hlavu z prdele a dát jim nějakou zábavnost nebo invenci. Ne, pořád se motáte jako maďar v kukuřici a kosíte zlobivce. Sem tam hacknete terminál nebo něco vypáčíte. Případně postavíte nějakou tu obranu (paradoxně zábavná mechanika). A když už jsme u toho stavění...
Zaznamenal jsem vlnu nevole okolo nové mechaniky. Jasně, nikdo nechce hrát ve Fallout Sims nebo podobný zrůdnosti, ale když dáte stavění trochu šanci, tak zjistíte, že je to až nečekaně zábavný. Prostý systém vám totiž umožní na takovou hru docela velkoryse vytvořit randál budov a spoustu blbůstek. Není to ani praschsprostá motivace ke hledání materiálu. Na dostatek narazíte tak nějak po cestě. Tudíž máte vždy prostor popustit svoji kreativitu a postavit několikapatrový barák, který je hlídaný spoustou věží. Pokud jsem si takhle určitou osadu vypracoval, tak bych ji i rád testnul. Trochu je tedy zarážející, že čím vyšší máte defense, tak tím nižší je šance, že na vás někdo vlítne. Ano, není to sice otravná mechanika, kdy musíte odbíhat z mise přes půl mapy jen proto, aby jste zabili pár zlobivců, ale ten automatický masakr bych si prostě chtěl prohlídnout. Málokdy si totiž na vás někdo vlítne, když postavíte všude pasti a věže. I tak je to velká prdel. Já nevím. Nějak mi to totiž okořenilo ten jinak předvídatelný gameplay. Nebojte se toho. Je to sranda.
A co se týče hlavního příběhu. Přibližně polovina vypadá velmi slibně. Trochu záhadička, nějaký spiknutí..slušnej základ pro položení otázek a zaháknutí. Bohužel se karty vyloží příliš rychle a tudíž nemá s nadcházejícími hodinami Fallout 4 pořádně čím překvapit z příběhu. Sem tam se objeví nějaký plot twist, ale není natolik zarážející, aby se vryl hráči do paměti. Velmi pochybuji, že si bude někdo pamatovat Fallout 4 kvůli příběhu. Spíše to bude ten Fallout, který to zkusil s base buildingem. A ono je to vlastně i dobře. Série potřebovala trochu uživit.
Celková herní náplň se totiž posunula o dost víc ke střílečce. RPG prvky jsou sice stále zábavný, ale VATS systém už dávno není ke hře potřebný. To samozřejmě klasicky otvírá prostor k vytvoření OP hrdiny, který vypne supermutanta vytuněnou pistolkou.
Všeobecně úprava zbraní a tvoření zbroje je taky slušným oživením. Relativně smysluplně si vaši oblíbenou zbraň můžete vyparádit k vašem hernímu stylu. A světě div se - v docela i intuitivním menu.
Za to klasický pipboy je opět bordel. Záložka stats je třeba tak trochu zbytečná. Za to DATA by zasloužily lepší třídící metody. Co takhle rozdělení na hlavní a vedlejší questy? Na ty z DLC? Ne? Tak hlavně, že se mi zapíše do položky "ostatní", že mám dát nějakýmu vágusovi nuka colu...
Bugy jsou už snad všeobecně považovány za trademark Bethesdy. Opět nejsou ale vyloženě otravné. Spíš trapné. Postava s vámi kecá zády, někdo přejde při konverzaci jedním z vás, začne vám do toho někdo skákat s druhým dialogem... Však to už znáte. Pořád se ale nejedná o nic, co by rozbilo hru kompletně. Většinu problémů u questů jsem vyřešil save/load metodou. Je to tedy naprosto v pohodě hratelné i kompletně bez modů (achievementy rulez!).
Rád bych také zdůraznil fantastický soundtrack. Ať už se jedná o ambientní ozvučení nebo právě jednotlivé stanice. Parádní staré fláky, jako třeba The of The World krásně vykreslují celkovou atmosféru.
Celkově jsem si teda tento díl užil. Sice po 40h začne být docela utahaný, ale pořád se jedná o dobrou zábavu. Jen už začíná být série lehce vyčerpaná. Lepší story a vedlejší questy by mi ke spokojenosti stačily.

Herní výzva 2019 v základní formě - Herní kutil - splněna

Pro: soundtrack, crafting, atmosféra, Fallout, stavění, rozlehlost

Proti: bugy, utahanost, slabé vedlejší questy, nezajímavé frakce, zmařený potenciál hlavní dějové linky

+19

11-11 Memories Retold

  • PC 50
Pohádka o Velké válce. A domnívám se, že vaše hodnocení hry bude záviset na tom, jestli to je podle vás účel, či nikoliv. Já zastávám druhý názor. Hra totiž nakousne pár nepříjemných, vážných témat, ty ale mají na hl. postavy jen pramalý vliv a dále je sráží pocit, jakoby byli hl. hrdinové spíš na výletě než na frontě. A to dokonce i když se jedna z postav dostane do vězení, které připomíná dětský tábor. Příběh proto ve mě nedokázal vyvolat žádné hlubší emoce.

I když je hra už v základu dost přímočará, nebál bych se některé "gameplay" pasáže vystřihnout, protože nejsou originální, challenging, ani zábavné a jen zdržují. Ať už jde o stealth pasáže, opravu porouchané techniky, nebo navádění lodě skrz minové pole.

Co si zaslouží pochvalu je grafika, která připomíná olejomalbu. Nebolí z toho oči, není to nepřehledné a umě to skryje dost nedodělků. Tento graf. filtr se mi však samovolně několikrát v průběhu hraní vypnul a pomáhal jen restart hry. Bez toho filtru je totiž grafika neskutečně ošklivá.

Shrnutí: Přesně ten typ hry, který neurazí ani nenadchne. Titul má pěknou grafiku a slušný závěr, ten zbytek je ale trochu zývačka. U hraní jsem však netrpěl.

9. bod herní výzvy 2019 (hardcore)
+19

Blitzkrieg: Green Devils

  • PC 65
Blitzkrieg jsem hrál naposledy před asi 15 lety a mám na něj velice dobré vzpomínky. Odehrál jsem tenkrát něco ze základní hry a jeden datadisk (Burning Horizon). Real-time strategie která vyžadovala velkou dávku strategizování a dokonce starost o zásobování nebyla nic běžného. Když jsem letos hledal hry do výzvy tak jsem s překvapením zjistil, že se dočkala nejen dvou známých pokračování, ale dokonce asi 30 datadisků a přídavků (různě oficiálních).

Green Devils přináší kampaň za 9. obrněnou divizi o 10 misích a kapitolu Eagles za německé výsadkáře o 6 misích. Hra je tedy jen o málo kratší než dva klasičtější datadisky. To že oficiální datadisk neobsahuje vlastní menu, ale zapíná se v položce Custom Campanings je sice zvláštní, ale ničemu to ve výsledku nevadí. Mise v kampani nejsou špatné až na nepravidelnou obtížnost. Osobně jsem dostal docela zabrat a asi by bylo lepší před hraním projet alespoň základní hru, takhle jsem byl vhozen rovnou do celkem pokročilých misí, ale zase s trochou trpělivosti to šlo zvládnout. Občas misi zkomplikuje hloupé chování vlastních jednotek, ale nic na co nejsem z jiných RTS zvyklý. Mise v kapitole Eagle rozhodně nejsou jen bezvýznamný doplněk. Naopak mě bavily více než kampaň, mají pomalejší a takový taktičtější rozjezd s často vrcholí solidními bitvami. Co mě štvalo asi nejvíce je, že splnění obsazení určitého bodu bránil jeden voják ukrytý v neslušné vzdálenosti od cíle. Někdy jsem tak strávil dlouhý čas hledáním, co jsem kde přehlédl.

Instalace na Steam verzi Blitzkrieg Anthology není bez problémů, ale nakonec hra běžela celkem bez problémů v pohodě. Hra spadla jen jednou, při delším hraní se sice dost zpomalovala, ale vše vyřešil rychlý restart. Čeština funguje bez problémů. Hraní jsem si docela užil a množství existujících rozšíření umožňuje navštívit téměř jakoukoli část války. Green Devils jsou povedeným souborem misí (tři jsou opravdu skvělé) a pokud máte Blitzkrieg Anthology odehraný a stále nemáte dost, rozhodně je zkuste.
+19

World of Goo

  • PC 85
U World of Goo jsem měl úplně stejné pocity, jako když jsem tenkrát stavěl mosty v Bridge Builder. Mastil jsem misi po misi a nedokázal jsem se od hraní odtrhnout. Občas jsem se teda vyvztekal, měl chuť vzít myš a třísknout s ní o stěnu, když se nějaká ta kulička překlopila někam do hajzlu, kam jsem nechtěl, ale jinak jsem si tuto hru opravdu parádně užil. A není to jenom o skvělém nápadu, který se mi tak zalíbil. Hezké je i zpracování, efekty, vrcholem je pro mě snad 2D svět, který mě i nesmírně bavil, a hlavně musím říct, že klobouk dolů i nad hudbou. Koho by kdy napadlo, že taková logická, v podstatě, jednohubka bude mít tak kvalitní hudební podklad. Jo…World of Goo je dobrý kousek. V rámci logických rozhodně to nejlepší, co jsem za poslední dobu hrál a nebo s čím jsem se tak strašně navztekal.

Pro: Vizuální zpracování, hudební doprovod, vtipné, neopakující se, nápadité

Proti: Relativně krátké

+19