Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Black Mirror II

  • PC 60
Druhého Posla Smrti jsem dohrál už celkem třikrát. Pamatuji si, jak jsem byl tenkrát nadšený z krásných animací postav, o kterých se prvnímu dílu mohlo jenom zdát.
„Tomu se říká pokrok“, říkal jsem si. Bohužel to je asi jediná věc, kterou se může druhý Posel Smrti vytahovat na svého předchůdce.

Poprvé jsem hru dojel téměř na jeden zátah. Podruhé jsem se ke hře vrátil, protože jsem si chtěl připomenout, jak na sebe jednotlivé díly navazují a potřetí … no, to už bych si hru sám od sebe asi nepustil. Pařil jsem to hlavně kvůli přítelkyni, která dosud hrála jenom jedničku (ze které byla nadšená stejně jako já), takže pro ni byla dvojka něčím zcela novým.

Hra začíná vcelku nevinně a nebýt úvodního filmečku, který působí jako by byl ušit hodně horkou jehlou, asi bych ani nepoznal, že se jedná o pokračování prvního dílu. Anglii vystřídala Amerika a místo tajemného a velice charismatického Samuela hrajeme za mladého drzouna Darrena. Musím přiznat, že jsem měl velké problémy právě s hlavním protagonistou. Jeho přidrzlé odpovědi a vtipné poznámky jsem si sice velice rychle oblíbil, ale co už mi tolik k srdci nepřirostlo byly Darrenovy občasné výstupy, kdy mi připadal jako ten nejnamyšlenější teenager pod sluncem. Jeho chování by mi více sedělo na šestnáctiletého kluka než dospělého člověka. Mimo to mi přijde, že na studenta fyziky nepobral zrovna příliš inteligence. Motivy některých postav mu už ani nebylo možné lépe podstrčit pod nos, ale on stále nechápavě mlel dokola stejnou pohádku. A jeho vztah k Angelině byl naprostým vrcholem špatného scénáře. Nepřijde mi totiž úplně normální zamilovat se na první pohled do dívky, se kterou prohodil sotva pár vět, a hodit tak kvůli ní za hlavu „zbytečnosti“ typu: smrt vlastní matky, trestní bezúhonnost nebo dokonce vlastní život. Máma sice leží v nemocnici, nikdo neví co s ní je, ale já musím spěchat na rande s Angelinou. Na Darrenovi mě postupně začalo vyloženě vytáčet, když pomalu po každé interakci s čímkoliv a kýmkoliv prohodil něco ve smyslu: „…nejdřív ale musím pomoct Angelině“. Sakra chlape, ty víš, že ti ta ženská ustavičně lže, vodí tě za nos, ale stejně se pro ni necháš skoro zabít? A to, že ti hned druhý den píše, že tě miluje ti taky není ani trochu divný? Ach jo…

Opusťme ale Darrena a řekněme si něco o technické stránce hry. Jak už jsem zmínil, grafické zpracování je na velice vysoké úrovni. Myslím si, že na adventuru z roku 2009 se jedná o velice povedený vizuál. Hýbe se to pěkně, postavy mají vcelku obstojnou paletu gest a prostředí je prostě nádherné. Lokality jako zámek Black Mirror, Willow Creek nebo starý maják byly nádherně zpracovány již v prvním díle. Ve dvojce tomu není jinak a všechny lokace jsou dovedeny k dokonalosti. Některé scény bych si ve formě plátna neváhal pověsit na chodbu nebo do obýváku. Hra také obsahuje několik cutscén, jejichž zpracování mi ale přišlo skoro až odfláknuté. Úvodní filmeček se ještě dal zkousnout, ale video na úplném závěru bylo krátké, podivné a trochu matoucí.


Zvuku jako takovému nemám co vytknout. Hudba krásně podbarvovala temnou atmosféru, což je u podobné hry skoro polovina úspěchu. Co ale vychválit nemohu je český dabing. Tohle vážení, tohle bylo asi to nejhorší, co jsem kdy slyšel. Ano, David Prachař je sice profesionál a k Darrenovi mi navíc velice sedl, ale ostatní postavy bída a děs. Ty dvě paní (pokud je ovšem nenamluvila jedna a tatáž osoba) z informačního centra v Biddefordu vyhrabali kde? A zrovna tento příšerně otravný hlas vás bude provázet hrou téměř furt. No a když se ke slovu dostala Victorie, Eleonor anebo dokonce Bates, chtělo se mi skoro až brečet. Jo, na Batese se ještě dalo zvyknout, ale když na vás promluví téměř stoletá babča hlasem rospustilé třicátnice, něco vám na tom nehraje. A z místního bezdomovce budu mít noční můry až dokonce života. Když už rádoby profesionální dabing trumfnou i (stále se zdokonalující) hoši z Fénix ProDabing, něco je asi špatně. Nevím, jestli je moje domněnka správná, ale skoro to vypadá jakoby herci ani nevěděli, co se zrovna na obrazovce odehrává. Intonace lítala jako šílená, nálada projevu taky. Darren má sice blízko od zhroucení, ale mluví hlasem veselého klučíka. Chvíli šeptá, chvíli řve. Občas mu nebylo ani rozumět, přestože jsem ostatní zvuky stáhnul na 50%. Nejprve jsem myslel, že za tak mizerné namluvení strhnu ještě nějaká procenta, naštěstí jsem zachoval chladnou hlavu a nenechal se zviklat. Přeci jen, za tohle tvůrci nemohou. Nevím, jak je na tom originální dabing, takže mi není souzeno promítnout svou nespokojenost do celkového hodnocení.

Příběh mi přišel takový nijaký až nudný. Hráč už od začátku tuší, kým vlastně Darren je, kdežto tomu to nedojde ani po bezpočtu dopisů, narážek, důkazů a já nevím čeho ještě. Celou dobu se ženete za něčím, co je zhruba od poloviny jasné a skutečný příběhový zvrat se koná asi jenom jeden. Navíc celá úvodní kapitola, ne-li celý Biddeford, byla velice táhlá, nastavovaná kaše. Nemám nic proti pomalým rozjezdům, ale tady mi to přišlo až příliš. Jediné, co mě na příběhu potěšilo, byl vývoj postav a míst známých z prvního dílu. Psychiatrická léčebna přestavěná na hotel, zpustlý zámek Black Mirror nebo panství ve Walesu.

Hádanky byly super. Řekl bych adventurní nadprůměr. Na třetí pokus jsem hru bohužel nedohrál, kvůli bugu v místnosti se závažími. Nevím, jestli byla hra rozbitá už od začátku nebo jsem tak učinil já tím, že jsem vrazil tyče do podlahy ve špatném pořadí, ale žlutou tyč ne, a ne dostat do správného tlačítka.

Shrnutí: Posel Smrti II si ode mě vysloužil 60%. Možná bylo mé očekávání ovlivněno minulým dílem, který je pro mě dosud nepřekonanou adventurou, ale zkrátka nemohu jinak. Pokud si hru projde člověk, který jedničku nikdy nehrál, asi bude hodnotit o něco výše, ale jako kanonický celek to zkrátka nefunguje tak, jak by mělo. Na závěr ještě musím vyzdvihnout příjemný save systém, který vás nenechá v případě smrti opakovat celý úsek znovu.

Pro: Grafika, stará dobrá místa a postavy, hádanky, hudba, autosave

Proti: Nudný příběh, pomalý rozjezd, otravné postavy (včetně té hlavní), dabing, cutscény

+16 +17 −1

Wolfenstein II: The New Colossus

  • PC 90
[h] Krátky súhrn: [/h]Wolfenstein 2: The New Colossus som si chcel zakúpiť hneď po vydaní, no akosi som na to pozabudol a dostal som sa k tejto hre až teraz. Za mňa ide o jednu z najlepších akčných hier poslednej doby. Síce ukončenie predchodcu bolo o čosi dojemnejšie a možno aj kvalitnejšie. To však nevadí, lebo príbeh hry je napísaný na jednotku. Obsahuje všetko čo by som chcel v hre mať. Akčná časť dá od "strednej" obťažnosti pomerne zabrať, no ak sa vám podarí pozabíjať bossov, ten pocit je na nezaplatenie.
Postavy sú napísané skvelo a medzi misiami môžete na lodi tráviť kopec času, sledovať rôzne vtipné rozhovory postáv. Vaša postava sa vylepšuje počas hrania, teda napríklad čím viac zabijete vojakov - tým ste lepší.

Taktiež musím vyzdvihnúť scény, kde vidíte B.J.-ovú minulosť a to, ako sa s problémami minulosti B.J. vysporiadal a ešte bude musieť vysporiadať.

Pro: príbeh, akčná časť hry, hudba a grafika, postavy, medzi misiami môžete sledovať rozhovory postáv, Max Hass, rozhovory a scény sú pomerne vtipné, retrospektívny pohľad do detstva hlavnej postavy

Proti: častokrát chaotická orientácia (mapa), autosave sem-tam uloží v nevhodný moment, DLC podľa hodnotení nestoja za veľa, potrebujem pokračovanie!

+16

Subnautica

  • PC 75
Na doporučení bývalého kolegy z práce jsem se ponořil do oceánů planety 454... Zvolil jsem mod "přežití".

Hned první spuštění bylo jaksi zvláštní - na jednu stranu se mi líbil koncept hry, kdy v podstatě neexistují žádné úkoly a tak si priority určí sám hráč. Na stranu druhou jsem tak trochu uhrnul nos nad některými mechanismy. Třeba nad skutečností, že obživu sháním tak, že plavu v oceánu a když předemnou plave ryba, zmáčknu ENTER a náš ztroskotanec ji tak chytí jakoby rukama - jen tak. To, že nebylo potřeba vyrobit ani síť nebo harpunu mi přišlo úsměvně nedotažený.

Vydržel jsem však a prozkoumával. Musím říct, že když na mě prvně zaútočil větší tvor "Rieper", celkem úzkostlivě jsem unikal z místa napadení křečovitě držíce šipku kupředu, následně jsem se tomuto místu vyhejbal na 100 metrů. Hlubiny pod 250 metrů pak ve mě vzbuzovaly velkej respekt.

Zrovna když nastupoval jakýsi stereotyp, konečně se mi podařilo sestavit hlubinnou ponorku. Tu musím pochválit. Narozdíl od jednomístného vozítka je toto opravdovej kolos, kterej není úplně lehký vždy uřídit, obzvláště v jeskynních prostorách. "Trojkamerový" systém se rozhodně povedl!

Graficky sice voda i dno vypadaly hezky, ale načítání okolí (na mym stroji?) dělalo obrovský potíže. Kolikrát se z hnusnejch objektů vymodelovalo regulérní prostředí až když jsem se přiblížil příliš blízko, abych toho musel být svědkem. Taky jsem opravdu (do teď) nepochopil, jestli ty ostrovy měly kolem sebe "mimozemský plášť neviditelnosti", nebo to mělo snad simulovat mlhu? To se pak příliš nepovedlo ani v jednom z případů.

Samotnej příběh je poměrně zajímavej a přestože například interiéry alieních staveb se moc nepovedly celkově se mi libílo objevovat zatím neznámé. Co už lze pohanit, je však závěr, kdy je hlavní hrdina obdržuje telepatické zprávy od emperora - to mě přišlo už jaksi trapný a pohádkový. Ale dobře - mělo to celý jakejsi smysl i myšlenku.

Mezi pozitiva taky musím připočíst rozsáhlé a otevřené možnosti výstavby základny. Sice jsem si s tím nevyhrál tak, jak se možná očekávalo, bylo to však fungující zázemí a možnosti byly vskutku téměř neomezené.

Negativa? Už zmiňované divné načítání okolí. BUG, kdy se načte nějaký vnější objekt pozdě a uvězní tak ponorku na místě. Taky se mi stalo: Korálovec nabral čumákem mou plošinu Neptuna a odplaval s ní na mělčinu. To by samo o sobě bylo poměrně realistický a v pořádku. Problém byl v tom, že ji později zapříčil o útes, napřímil o 90 stupňů! ...a později se díky této kolizi několikrát hra shodila do Windows. Naštěstí za několik dní se nějak vysvobodil a plošinu ponechal nakonec neponičenou.

Ještě můžu zmínit i nesoulad, kdy je možné bez ponorky plavat v hloubce 1500 metrů! Ponorku si musím třikrát vlepšit, aby to zvládla, hlavní postavě to problém nedělá. Nejsem na toto odborník, ale přijde mi to jako pitomost.

Celkově se to dalo zahrát, ovšem k regulérní spokojenosti mi zde něco chybí. Herní doba byla však velmi slušná (protože jsem prozkoumával pečlivě, strávil jsem tal přes 40 hodin, ale patrně se to dá projet hladce i za 20). Rozhodně lze hru doporučit všem nadšencům do potápění nebo obdivovatelům obřích mořských tvorů, ostatním patrně spíš moc ne.

75%

Pro: Volný průzkum, svoboda, objevování neznáma, originální prostředí, základna.

Proti: Bugy, načítání okolí, některé mechanismy, závěr.

+16 +17 −1

Stories Untold

  • PC 80
Zbožňuju, když namátko objevím dobrou hru, kterou bych normálně zřejmě nikdy nezkusil, ale díky nějaké prazvláštní konstelaci hvězd a správně voleným slovům od oblíbených youtuberů mě občas přepadne akutní touha vyzkoušet nějaký zapadlý drobek. Jsou to situace, kdy klepnu na nákup naprosto bezmyšlenkovitě a hru po zapnutí rovnou i dohraju. Letos se jednalo o „Doki Doki Literature Club!“ a „The Norwood Suite“. A již třetím takovým nablind kouskem se stává *tadááá* „Untold Stories“ – hra, která slibovala vyděsit i přes své minimalistické podání. Nějaké to překvápko na konec a atmosféru podobnou Twilight Zone.

Hra je sérií tří miniher, u kterých musíte občas trochu zapřemýšlet a na poměry dnešních puzzlů ve hrách může ta úroveň přemýšlení někoho trošku překvapit – sám jsem jednou sáhl po návodu. Dané situace budou působit velmi tajemně a … inu… jako epizody nějakého béčkového horrorového seriálu. A vůbec nevadí, že se během hraní nebudete nijak chytat – konec, ač hra brnká na struny série Silent Hill, je explicitně vysvětlen, bez prostoru pro vymýšlení bohatých teorií. Což je pro jednou i docela příjemná změna.

Kdybych měl nějak charakterizovat jednotlivé epizody:

1. Textovka s trochou meta feelingem.
2. Asistování u vědeckého experimentu, který samozřejmě celou dobu půjde jako po másle.
3. Firewatch ve sněhu – znalost morseovky výhodou. A nebudete másla, pokud nahlídnete do návodu.
4. Kinder vajíčko s tématem Silent Hillu na obalu, které obsahuje sůl, kterou si lze nasypat do ran po zrušeném „Silent Hills“ .

A jen tak mimochodem - první epizoda je zdarma!
+16

The Last Guardian

  • PS4 80
Před Last Guardianem jsem nehrál ani Ico ani Shadow of the Colossus, takže to byla moje první zkušenost s tvorbou Fumito Uedy. Do hry jsem šel s tím, že by se mělo jednat o poněkud citlivější zážitek, než je v herním průmyslu zvykem, a za sebe musím uznat, že jsem to z toho opravdu cítil.

Středobodem hry je okřídlený kočko-pes, Trico, se kterým se v roli malého kluka, ztraceného v neznámem chrámovém komplexu, postupně seznamujete, zvykáte si na sebe, pomáháte si a snažíte se dostat z komplexu pryč a současně i zjistit, co se to tady děje a kde jste se tu vzali.

Přitom Tricovi sem tam nacházíte jídlo, sem tam ho podrbkáte, sem tam z něj vytáhnete zapíchnutý oštěp, a on se Vám odměňuje tím, že Vás začne víc poslouchat, že se o Vás bojí a když může, snaží se Vám pomoct. Vůbec nejvíc se mi na hře líbilo právě to, že na mě Trico nepůsobil naskriptovaně, ale opravdu jako zvíře (jakkoliv stále v mantinelech lineární naskriptované hry). A tak na mě občas jen zmateně koukal, když jsem poskakoval kolem a snažil jsem se mu špatně vysvětlit, že bych potřeboval, aby udělal tohle nebo ono, občas jsem mu nadával a pak si ho šel usmiřovat (ačkoliv on nevěděl, že jsem mu nadával, ale já se cítil špatně) a vůbec jsem nad ním moc nepřemýšlel jako nad shlukem polygonů, ale jako nad zvířecím parťákem.

Líbil se mi i fakt, že hrajete za malého kluka a hra to dostatečně reflektuje, takže s nepřáteli se nemáte šanci "na férovku" nijak vypořádat (maximálně do nich žduchnout a utéct). Pokud Vás chytí, snažíte se jim vysmeknout tím, že mačkáte všechna tlačítka na ovladači jako zběsilí (což mám tendenci automaticky dělat v obdobných situacích i v jiných hrách).

Technická stránka hry mě nijak neurazila, což komentuji s ohledem na fakt, že jsem po vydání vnímal určitou hlasitou (možná) menšinu, která si stěžovala, že hra vypadá jako z dob Playstation 2. Jelikož jsem ale velký blázen do krásně zpracovaných animací, už od prvních videí jsem děsně hltal pohyb kluka (například běh po schodech má tak krásnou animaci!). A samozřejmě i Tricovy animace jsou úžasný (když přítelkyně viděla, jak se chystá někam skočit, komentovala to slovy, že přesně takhle ten skok vyměřuje i naše kočka). Jedinou výtkou by tak mohlo být relativně stále stejné prostředí.

Celkově by mohla být hra i o kousek kratší (o hodinu méně pobíhání v hnědých chodbách), ale v zásadě jsem si hru užil a pár momentů mi opravdu na dlouho zůstane v paměti.

Pro: Trico, animace, vztah s Tricem, příběh

Proti: místy frustrace z "neposlušného" Trica; relativně stále stejné prostředí (spousta hnědých chodeb)

+16

The Stanley Parable

  • PC 75
Stanley Parable je celkem zajímavá experimentální hříčka. Bez spoilerů je asi největším kouzlem hry objevování různých možností a Stanleyho "životních" rozhodnutí, které se v průběhu hry naskytují a ovlivňují následující pasáž nebo rovnou konec, čemuž napomáhá i kratší herní doba. Jenom škoda, že se některé úseky kvůli zkoušení nových voleb opakovaly stále dokola. Nicméně bych vypíchnul i humorně zvolený styl vyprávění pro různé situace, který se více umocňoval díky dobře zvolenému dabérovi.

Grafická stránka hry a její design v rámci své prezentace ani dnes neurazí (dokonce bych řekl, že se na tento typ her Source engine zkrátka hodí), ale občas mi tam chybělo nějaké výraznější audiovizuální zpracování, které by více zdůraznilo danou atmosféru.
+16

Pat & Mat

  • PC 45
Ani jednu ze dvou mnou vlastněných epizod počítačového zpracování příběhů z populárního komiksového časopisu Čtyřlístek (Fifinka má narozeniny a Vynálezce Jirka) se mi rozjet nepodařilo, a tak jsem vyzkoušel hru s jinými dětskými hrdiny Patem a Matem od stejných vývojářů.

Hlavní adventurní složka hry je hodně krátká. Ve hře není ani deset objektů, na které lze kliknout, a to i když započítám oba hlavní protagonisty. Něco se použije dvakrát, ale je to záležitost maximálně na deset minut.

Tři minihry (puzzle, módní přehlídka a minigolf) zabaví na daleko delší dobu a jsou také o poznání složitější, zvláště když chcete za vše získat diamantové ocenění, tak jako já. Někdy to bylo o nervy, ale kromě poslední minigolfové dráhy se mi to u všeho povedlo.

Pat & Mat je jednoduchá a poměrně hodně krátká adventurka, která není určena pro zkušené hráče, ale pro malé děti, jež s hraním právě začínají. Ty si jí jistě užijí do sytosti, ale já přesedlám zase na dospělejší tituly.

Pro: Pat a Mat, minihry, hudba

Proti: málo interaktivních objektů, krátké, jednoduché

+16

XCOM: Enemy Unknown

  • PC 80
Stařičký "UFO enemy unknown" byla vůbec první hra, kterou jsem kdy regulérně (do)hrál na PC. Nemusím tak asi zmiňovat, že je to pro mě nostalgická vzpomínka. Rozhodl jsem se ji revitalizovat dílem, který mělo dle recenzentů celou sérii zrestartovat.
Hru jsem hrál rovnou kompletní, tedy s oběma datadisky.

Hra je tradičně dělena do dvou režimů - řekněmě strategický (výstavba, výzkum, správa letadel, vylepšování vojáků a jejich vybavení) a taktický (výsadky). Hned z počátku musím říct, že je toto jaksi hezky vyrovnáno a nestalo se mi, že by mě jedna složka začala nudit na úkor té druhé.

Začátek hry je však trochu zbrklý (pravda, vypnul jsem si tutorial...). Místo, aby mě hra uvedla do děje nějakým shrnutím předchozích událostí, tak mě hodí se čtyřmi vojáky přímo na bojovou mapu a rovnou mám za úkol vytřílet několik ufounů. Osobně bych si dokázal představit atmosferičtější úvod, kdy mohli být ještě protivníci zahaleni hávem tajemna a jejich úmysly mohly být odhalovány postupně. Takto už granáty a útočnými puškami rovnou jdu na věc a do ufounů to peru hlava nehlava.

Brzy se člověk dostává na základnu. Tentokrát lze mít jenom jednu a sekundární báze nahrazují jen satelity na oběžné dráze. To byl správný tah, myslím si, určitě je to tak čitelnější. Základna je hezky zpracována, ovšem její výstavba je dost omezena na několik připravených "buněk". Přesto se na to moc hezky kouká.

Jakmile se odhalí nějaká mise mířím vždy s teamem na výsadek. tady už si musím lehce postěžovat:
1) Proč nemůžu mít více výsadkových letadel? Vždy se na mapě objeví tři místa naráz, mám na základně 30 vojáků, ale můžu poslat jen maximálně 6 z nich na jediný místo.
2) Výbava vojáků je zjednodušena až na kost - ze začátku mám jen jednu pozici pro granát / medkit / nanovestu / cokoliv. Kdeže jak v jedničce z roku 1993, kde si člověk každej zásobníček musel umístit na opasek, do batohu... Munice je neomezená, jen je potřeba často nabíjet, do sniperky se vlezou tři náboje!
3) Vojáci mají podivnou zbroj, připomínají spíš hráče americkýho fotbalu.

Když je vybrán team, jde se na výsadek. Mapy jsou zpracovány hezky, tahy jsou svižné, odsejpá to. To, že jsou objekty zničitelný vypadá sic poutavě, ovšem je trochu nelogický, že budovy stojí, ačkoliv nemají na čem (spodní patro je totálně zničeno, zbytek budovy levituje.

Brzy jsem si taky zvykl příliš nedůvěřovat rozumu, kdy nejen, že výpočet procentuální úspěšnosti střely mi přišel často jaksi nelogickej, ale taky do očí bijící střelba skrz pevný překážky je zde na denním pořádku.

Na obtížnost NORMAL (nebo prostě 2/4) jsem neměl sebemenší problém dokončit všechny mise, dohromady jsem neztratil ani pět vojáků. Tak nějak mi přišlo, že hra nebyla čím dál těžší, jak by se slušelo, ale naopak od půlky už se challenge spíš snižovala. Ke konci jsem vyloženě litoval, že jsem nezvolil tužší obtížnost. Zase jsem ale měl zapnutej ten IRONMAN mod, kdy nic nešlo vrátit zpět a smrt kohokoli byla nezvratná.

Snad jen ta mise, kdy v tankeru je objeveno celý hnízdo těch potvor, co se umí množit, tam jsem měl co dělat, aby přežila aspoň půlka mejch svěřenců. To pro mě byla TOP mise celé hry!

Poslední, na co si postěžuju, je teleportace nepřátel na herní plac. Je to vyloženě trapný - nejsem si ale úplně jistej, jestli tuto funkcionalitu nepřidává až některé z rozšíření, pokud ano, je to rozhodně tah zpět.

Celkově se jedná o poměrně kvalitní a zábavnou (i tak trochu návykovou - ještě si postavím tohle a jdu spát...) hru, která se hraje tak nějak osobitě. I když koncept byl v některých částech hříšně zjednudušen (výbava vojáků, jejich schopnost plížit se, mířená / střela / dávka) tak celkově můžu říct, že jsem se upřímně bavil až do konce a neváhal jsem ihned plynule navázat pokračováním XCOM2.

80%

Pro: UFO koncept, modifikace vojáků, muzika, příjemná návykovost

Proti: Zjednodušení některých aspektů hry, teleportace protivníků na plac, někdy podivné výpočty

+16

Dragon Age: Origins – The Golems of Amgarrak

  • PC 45
No zaplať pánbů, že to bylo tak krátký. Trpaslíky v DA sérii rád nemám, což je takový můj osobní ojedinělý případ rasismu, ke kterému se klidně přiznám, takže šance, že by mě tohle DLC oslovilo, byla opravdu malinká. A žádná sláva to věru není - Charaktery bez duše, nezajímavý příběh, okopčené lokace z původní hry a datadisku, plus nemá to žádnou šťávu. Bojů moc není, plus většinou jsou buď nudné nebo otravné.

Co se obtížnosti týče, tak za normálních okolností bych asi dost trpěl, ale moje rougovské elfátko, tam přišlo extrémně natuněné a připravené. Několikrát se stalo, že všichni moji neschopní parťáci popadali a můj hlavní hrdina to tam sám dával jak největší frajer, ovšem i on si popil dost lektvarů.

Závěrečný boj dohrán na nightmare obtížnost (no co, chvástat se musím) a ano, je to docela masakr. Nicméně už jsme si ustanovili, že můj rogue je největší pán, takže po pár loadech a zvednutých prostředníčků jsem hlavního bosse udolal. (Je to celý o kombinaci skillů "Mark of Death" a "Unending Flurry", s krosnou nacpanou lektvary na staminu) Je to boj opravdu velice tuhý. Asi jeden z nejtěžších z celé série, ale upřímně si myslím, že Corypheus z DLC Legacy byl ještě těžší.

Tohle znovu ne. Jediným důvodem, proč jsem toto DLC rozehrál, byla zvědavost, zda budu schopen ho udolat na nightmare, kvůli jeho proslulé obtížnosti. A když se mi to teď povedlo, můžu na to zase v klidu zapomenout.
A docela rád to udělám.

Pro: Závěrečný fight, ten nosorožec byl fajn

Proti: mizerné charaktery, mizerný příběh, mizerná atmosféra, okopčené lokace

+16

Tajemství Oslího ostrova

  • PC 45
Herní výzva 2018 - číslo 4: Hru nezastavíš
Hra je jasnou parodií na úspěšnou adventuru The Secret of Monkey Island. Ze hry si vypůjčila několik postav (Gajbraš, LeGek) a trošku si je přejmenovala a poupravila k obrazu svému. Jako parodie funguje hra skvěle.

Co mi na hře vadí, je taková ta blbost adventur, kdy musíte něco dělat několikrát stále dokola, abyste daný předmět získali. Hru jsem se snažil hrát bez návodu, ale kvůli těmto věcem vyskoč šestkrát pro klobásu, aby ji Gajbraš sebral.

Hru jsem zvládl za 51 minut s menší pomocí návodu. I přes krátkost této hry je zde několik míst, kde můžete udělat chybu a zaseknout se, ale hra vás na to nijak neupozorní. Zase musím připustit, že v té době prostě hry byly trošku těžší než jsou teď a nikdo vám v nich nedal nic zadarmo.

Pro: Parodický příběh, krátkost

Proti: Dělání několika úkonů dokola pro získání předmětu, možnost záseku ve hře

+16 +17 −1

The Awesome Adventures of Captain Spirit

  • PC 85
Spracovanie ako life is strange.

Zo zaciatku som si myslel ze to bude nieco pre 10-13 rocne deti, ale opak ma prekvapil vie si to uputat aj pozornost dospelych.

Na scene je velmi vela predmetov ktore sa daju preskumat, no to sa mi moc nechcelo viac som sa venoval hlavnej linke aj ked ta moc dlha nieje, skor vela casu stravite behanim po dome.

Herna doba je tak na maximalne 1 hodinu.

Za vyskusanie zdarma to ale urcite stalo, nelutujem to..

Pro: grafika, spracovanie ako life is strange, interaktivny film

Proti: vela predmetov ktore sa Vam nechce prehladvat, niekedy velmi jednoduche moznosti interaktivneho filmu

+16

Layers of Fear

  • XOne --
K hraní Layers of Fear jsem se odhodlal až díky herní výzvě. Z počátku jsem byl ze hry totálně nadšen. Skvělá grafika (UNITY engine se má k světu!). Špičkový soundtrack jenž si mě okamžitě získal (dle doporučení jsem hrál na sluchátkách). Tajemná atmosféra starého anglického domu a zcela uvěřitelné prostředí. Hledání indicií a pečlivé čtení zápisků, vzkazů a dopisů.

Co se vlastně děje? Co mám dělat? Proč je dům tak prázdný? Kde všichni zmizeli? To vše byly ingredience, které si mě okamžitě získaly!

Bohužel, musím konstatovat, že s přibývajícími hodinami šla prvotní atmosféra tajemna a touha po poznání stranou, nastoupily klasické "hororové" a nutno dodat, že občas velmi povedené scény kdy člověku doslova běhal mráz po zádech a celá hra tak sklouzla k "opakujícím" se situacím.

Příběh malíře a toho co stálo v pozadí jsem pochytil díky solidní znalosti AJ, a taky s pomocí slovníku. U této hry je naprosto klíčové rozumět psanému textu, především u dopisů ale i nejrůznějších vzkazů. Jedině tak člověk pochopí o co ve hře jde. Ke cti autorům musím říci, že se s prezentací toho co se stalo poprali docela uvěřitelným a nejspíš poměrně originálním způsobem.

Nicméně ani to mě nezabránilo hru odložit cca. za polovinou herní doby. Nerad to říkám ale pokud nejste vyloženě fanoušek hororu, později už nemáte motivaci hru hrát. Tajemno nahradí tak trochu prostoduché lekací situace, prostředí se v rámci možností domu relativně mění ale už to není ono. Už tomu chybí to tajemno a touha dozvědět se více jako na začátku hry.

Pro: Z počátku fantastická atmosféra, špičková hudba, dopisy, některé z překvapení

Proti: Později opakující se lekací situace, atmosféra tajemna se pomalu vytrácí

+16

Valkyria Chronicles

  • PS4 70
Pohledem teoretika je Valkyria Chronicles zatraceně dobrá a, svým způsobem, jedinečná hra. Mix tahové strategie a RPG. Má unikátní vizuální styl, hrami zřídkakdy používaný pohled na válku a třeba i slušnou a nenatahovanou herní dobu nějakých 25 hodin.

Jenže bližší zkoumání odhaluje hned několik problémů táhnoucích se napříč celou hrou i jejími systémy. Třeba umělou inteligenci využívající sovětské smýšlení „Nás mnoho“, když se vaši stateční nepřátelé vrhají před cestu blokující tanky a umírají pod sprškou kulek z jeho kulometu. Nebo nevyrovnanost jednotlivých tříd pěšáků, kdy jsem zásadně nepoužíval snipery a maximálně jednoho inženýra a raketometčíka za misi. Zbylé dvě (Scout a Shocktrooper) naopak tvoří jednoznačnou kostru mé jednotky. Kritizovat se dá i příběh, či snad spíše nevyužití postav v něm. Máte ústřední dvojici, čtyři vedlejší charaktery a dva trochu propracované padouchy. Ostatní jsou jen křoví.

Na druhou stranu ale většina záporů ani nevadí. Tupou AI nuluje dobrý design příběhových misí a takřka každá přináší nějaký nový problém nebo cíl. Jednou musíte zničit most pod obrněným vlakem, který na něm popojíždí a vás mete palbou. Jindy třeba zachraňujete rukojmí zničením prchajícího vozu nevýbušnými zbraněmi, zatímco se mu tankem snažíte zatarasit průjezd. Budete-li opravdu chtít, tak ve své armádě ostřelovače i techniky využijete. Postav k naverbování je zase hodně a všechny nějaký svůj (často opravdu mini) příběh mají. Navíc děj jako celek není úplně špatný, nadto obsahuje hned několik dobrých momentů, ač originality má poskromnu.

Máme tu i vylepšování vlastního tanku. Krom klasického zvyšování vlastností do něj lze i namontovat speciální úpravy zvyšují třeba odolnost pásů nebo množství munice. Právě váš tank je také klíčem k dokončení většiny map. Poskytuje velkou palebnou sílu, krytí pěchotě a později dokáže i vystřelovat kouřovou clonu zneškodňující vražedné bunkry.

Nebylo by spravedlivé Valkyria Chronicles odepisovat, jelikož plno věcí dělá svěžím způsobem. Stejně tak jí ale k vyššímu hodnocení dost schází. Vylepší-li nadcházející díly stávající systémy, můžeme se již brzy dočkat herního klenotu.
+16

Resident Evil 5

  • PC 80
Úvod do deja
V koži Chrisa Redfielda sa tentokrák vydáme na Africký kontinent v dôsledku preskúmania výskytu biologických zbraní.

Plusy hry
➤hlavné postavy: sympatická dvojica nezničiteľných hrdinov. Chris, svalovec ktorý chce zachrániť stratenú parťačku a pritom mu nerobí problém len s nožom preisť cez hordu zombíkov. Sheva, precitlivéné, pekné africké dievča ktoré by chcelo zachrániť svet a pri tejto príležitosti jej nerobí problém zašpiniť si jej sexi oblečenie.
➤Aleber Wesker: či už v hre alebo vo filme ( aj ked tam trochu menej ) je Wesker ten praví záporák za akého bi sa nehambila žiadna hra. Vždy upravený ( a to aj ked naňho vystrelíte raketometom ) a pripravený vás nakopať a to hlavne za pomoci jeho MATRIX trikov a jeho štýlových okuliarov o ktorých vznikol dokonca song.
➤pribeh: samozrejme plný klišé ale v tejto hre mi to vôbec neprekáža. Tradične sa jedná o záchranu sveta ktorá bi sa dala občas vyriešiť dobre mierenou guľkou to bi nám ale vývojári nespravili. Nakoniec ale zo množstva akcie a cutscén vznikne celkom slušná filmová zápletka.
➤coop: na tejto hre je možnosť coopu určite najväčší plus. Hlavne ked sledujete ako vášho spoluhráča mláti banda afričanov alebo ked ho napríklad nevinne udriete elektrickým obuškom.
➤zombici: vtejto hre sretnete celkom slušné množstvo rôznych typov zombíkov. Či už tradičných radových tentokrát hlavne čiernych zombíkov ( či už s krompáčom, samopalom alebo raketometom), krokodílov, známych lickerov, otravných reaperov, ale aj veci ktoré sa nedajú presne pomenovať.

Mínusy hry
➤klišé: v hre je ho plno ale nie vždy je na škodu ale situácie z ktorých sa hrdinovia vždy dostanú bez zranenia alebo slová typu: Vy ste naša posledná nádej sú už také ohrané že ked na ne narazíte tak ich ani nemôžete brať vážne.
➤prostredie: prostredie ale aj grafika všeobecne určite nieje najväčší mínus ale určite sa nedá považovať za dychberúce. Čím daľej v hre sa človek dostáva tak tým menej kreativity sa mu dostáva. ( našťastie DLC Lost in Nightmares trochu tento grafický podpriemer vylepšuje )
➤boss suboje: za mňa najväčšie sklamanie. Príliš jednoduché a poväčšine stačilo len nezmyselne behať a strielať a bossa ste porazili. Tento postup bohužial platil u všetkých bossov.
➤stereotyp: určite nastáva pokiaľ túto hru hráte sami ale našťastie u mňa sa nedostavil.


!! Záverečné zhrnutie !!
-Resident Evil 5 určite nieje hra pre každého. Ľudia bi si mali pred spustením uvedomiť hlavne to že táto hra je port z konzolí takže nieje na tom v technickej oblasti a v oblasti ovládania najlepšie. Určite vás ale bude baviť a zaujímať viac pokiaľ vás zaujíma Resident Evil séria ( čo mňa určite áno ). Jedna z vecí čo ma po dohraní jemne sklamala tak je absencia Shevi v iných dieloch, pretože by si to určite zaslúžila. Takže moje posledné odporúčanie je že zavolajte kamaráta ( ked nemáte tak si odporúčam si niekoho náisť ) a pustite sa do tohto dobrodružstva.

➤Čas strávený v hre: 10 hodín ( bez DLC )
➤Achievementy: 26/70
➤Obtiažnosť: normal

HODNOTENIE: 80/100%

Pro: hlavné postavy, Wesker, coop, zombie

Proti: bossovia, klišé, občasný stereotyp

+16

Passpartout: The Starving Artist

  • PC 50
Passpartout: The Starving Artist je zvláštní hříčka, ve které se vtělíte do chudého malíře a snažíte se prodat díla, které sami namalujete. A protože jsem na malování totální střevo, které je neschopné namalovat čáru rovně a pro které je Bob Ross nedosažitelný bůh, řekl jsem si, že je to hra přímo pro mě!

A ono je to popravdě docela primitivní i pro člověka jako já. Ve hře je totiž možné uspět s určitými styly, takže abstraktní expresionismus byla jasná volba. Důležité je zavděčit se potencionálním zákazníkům, ale každý má rád určitý styl i barvy, navíc je dobré malbu neuspěchat. Chvilku tedy trvá, než člověk přijde na to, co se může určité skupině lidí líbit a podle toho se specializovat.

Hra sama rozezná jakým stylem hráč maluje, a podle toho ho pak posílá do dalších aktů, jsou zde tedy až čtyři různé zakončení. Během hraní se hráč dostane postupně ke třem nástrojům na malování, což je popravdě dost málo. Více by mohlo být i barev.

Herní doba je dost krátká, dohráno zhruba za tři hodiny. Hra tedy nestihne vyloženě nudit, ale i tak má své zdlouhavé momenty. Je to prakticky jen o malování, ale tak nějak si nedokážu představit, že by delší dobu bavila i člověka, který malovat umí.

Grafika i hudba ke hře sedí, atmosféra je celkově příjemná, je zde prostor i pro vtip a satiru.

Passpartout: The Starving Artist je ve výsledku vcelku průměrná hříčka, která však na kratší dobu, což vlastně svojí délkou hra splňuje, dokáže zabavit.
+16

Anomaly: Warzone Earth

  • PC 85
Sám neviem, čím ma táto hra dostala, ale dostala ma. Možno to bol hlad po tower defensovke, možno zafungovala aj technická stránka hry (ktorá je podľa mňa na TD hru výborná), ale isto ma chytila aj svojou atmosférou. Páči sa mi idea, keď ľudstvo nemá najmenšiu šancu a na Zemi prežíva už len hŕstka najodolnejších.

Na Zem spadne meteorit a hneď po ňom sa začnú objavovať stroje, ktoré je nutné zničiť. Zároveň sa ale vytvorí na Zemi bublina (anomália), cez ktorú nie je možné vysielať a tak je na mne, aby som ten problém vyriešil.
Voila, na svete je otočená tower defense hra a všetko pekne v 3D.

Ako v každej inej TD hre, aj tu je kolóna, ktorá sa postupne presúva po mape a je likvidovaná obranou. Keďže tentoraz je kolóna v réžii hráča, tak je vhodné prichádzať na nepriateľov zo správnej strany, prípadne útočiť správnymi tankami alebo podpornými útokmi. K tomu je tu postavička generála, ktorého ovláda hráč a môže ním napr. liečiť svoje tančíky, meniť im smer, meniť ich poradie, zlepšovať obranu alebo palebnú silu apod.

Mňa osobne zaujal aj samotný príbeh. Jeho spracovanie je na poli TD hier viac ako dobré, stále sa niečo deje a aj keď je záver predvídateľný, tak som chcel vedieť, ako sa bude dej posúvať dopredu. Heavy rain ani Planescape torment to samozrejme nie sú.

Akcia je dobrá, ale viac poteší taktizovanie, ktoré na najvyššej obtiažnosti mení hru na turn-based. Teda nie žeby sa zmenil typ hry, iba používanie pauzy sa výrazne zvýši a tanky viac stoja ako idú, pretože kritický môže byť posun o každý jeden meter.

Dokopy ide o 14 misií, polovica je v Bagdáde a druhá v Tokyu.
+16

Pillars of Eternity - The White March Part II

  • PC 80
Ak sa mi na infinity engine hrách niečo páčilo, tak to boli questy. Také questy, ktoré by v niektorých prípadoch pokojne vydali na samostatnú hru. Stále si pamätám na quest v Icewind Dale II, kde bolo nutné vyriešiť jeden časový paradox a nebola to až taká jednohubka.

White march 2 je tento prípad, ale kto by ho hral pri hraní pôvodného PoE (ako napríklad ja), tak by si prakticky nevšimol, že hrá nejaký prídavok. Je to quest ako každý iný, iba sa ťahá trošku dlhšie a ukončuje príbeh z white march 1. Oproti WM1 je logické, že WM2 je ťažší a ponúka aj silnejšie zbrane, resp. loot. Do družiny je možné získať barbarku Manehu a vyriešiť jej problém so spomienkami na krutú minulosť.

Všetko funguje úplne rovnako ako v PoE a tak ani nie je čo viac napísať.
Povinnosť pre milovníkov PoE, ale kto nechce, ten o nič nepríde. Až na ten zaujímavý loot, náročné taktické súboje a nové silné kúzla. No dobre, aj ukončenie WM1 príbehu príde vhod.

Pro: nové silné zbrane a kúzla, príbeh White march je ukončený

Proti: "len" nová sada questov podobná tým z PoE, ale to vlastne nie je zápor - proste nič nové pod slnkom, ale hrá sa to dobre

+16

Outlast: Whistleblower

  • PC 80
Často jsem slýchával, že jediné DLC pro Outlast (recenze předchozího dílu zde) nesoucí název Whistleblower dokonce překonává kvality samotné původní hry. Plný očekávání jsem se tedy pustil do hraní!

Whistleblower je přímým prequelem se spoustou odkazů na předchůdce a odhaluje nám příběh inženýra Waylona Parka. Ten hned z úvody hry posílá email již nám známému novináři Milesu Upshurovi, za kterého jsme hráli v původní hře. Ano, přesně ten mail, který četl Miles v autě před léčebnou ještě před tím, než vzal do ruky ikonickou kameru. Pár minut po odeslání je však Waylon odhalen úředníkem Jeremym Blairem, který rozkáže ochrance, aby Waylona odvedla mezi ostatní pacienty. Do všeho se ovšem přidá obávaný Walrider a vy se dáváte na útěk.

Váš hlavní úkol se tedy vůbec nezměnil - dostaňte se z psychiatrické léčebny! Whistleblower nijak nemění herní mechanismy a postupem se vůbec nijak neliší. Opět vás nikdo nenechá jen tak odejít, budete se lekat, utíkat, skrývat se a hlavně... budete se bát. Atmosféra sice už není tak silná jak jsme byli zvyklí, hra je ovšem mnohem brutálnější a především zvrácenější. Komu se zvedal žaludek při pohledu na krev už v původní hře, DLC radši vůbec nezapínejte. Osobně ve mě krev či brutální scény ve hrách většinou nevyvolávají žádné pocity, avšak v tomto případě musím přiznat, že jsem při některých až kontroverzně úchylných scénách odkláněl hlavu nebo se krčil v křesle. Mezi zmíněné kontroverzní scény patří i větší důraz na sexuální zvrácenosti, z nichž některé patří opravdu mezi extrémy. Celý příběh je opět doprovázen skvělým soundtrackem a ozvučením a je skvěle zakončen (sluneční paprsky padající na vysoké věže psychiatrické léčebny Mount Massive byli vážně nádhernou podívanou). Zcela upřímně mi děj v případě dodatku přišel i zajímavější s mnohem více zapamatovatelnými charaktery. Herní doba je sice krátká, avšak na dodatek dostačující - hru dohrajete do tří hodin.

Plnohodnotné a kvalitní DLC Whistleblower neopouští fungující mechanismy původního Outlastu a příjemně odsýpá. Slabší děsivou atmosféru vystřídala všudepřítomná brutalita nebo kontroverzní sexuální scény. Kvalitní děj je opět doprovázen skvělým Soundtrackem, který zážitek ještě umocňuje. Pro majitele původní hry je DLC povinností.

Pro: Fungující mechanismy z původní hry, brutalita, děj, charaktery, kontroverzní a sexuální scény, soundtrack

Proti: Oproti původní hře slabší atmosféra a děsivost, dodatek mohl být delší

+16

Rise of the Tomb Raider: Baba Yaga - The Temple of the Witch

  • PS4 60
Tohle je snad ještě větší zlodějna než Kingdom Come: Deliverance – From the Ashes. Za málo peněz, téměř žádná muzika!

Oceňuji nápad. Není nijak originální, zejména pro člověka, který hrál sérii Far Cry, ale bavilo mě to a celý ten kraťoulinký příběh jsem si užíval. Dokonce jsem se zasekl i u hlavolamu, což bylo v této hře poprvé. Finální "boss fight" nebyl nijak těžký, ale emočně mi dal zabrat, se sluchátky na uších jsem se dost lekal a kvičel jako podsvinče.

Jelikož jsem měl hru v rámci kolekce 20 years nebojaksetojmenuje, dávám krásných 60 %, protože jsem se skutečně bavil. Ovšem představa, že tuhle věc koupím za 10 ojro, to je fakt haluz. A nejhorší je, že úvodní pasáž questu se odehrává v původní hře, takže tohle fakt nedalo moc práce vytvořit.

Pro: celé pojetí Baby Jagy, příběh, hlavolam

Proti: je to krátké, je toho málo, nemohl jsem si postavit vlastní vesnici

+16

NecroVisioN

  • PC 55
Neustálé inovování FPS žánru v tomto případě nikam nevede. Engine z Painkillera, ale hratelnostně diamterálně odlišná hra. Střílečka se spoustou prvků, které ji dělají složitou, nepoužitelnou a frustrující. Postava může mít v ruce dvě zbraně zároveň, náležící k danému tlačítku myši. Jejich stisk se tak může plést. Nad to je koncept postaven i na kontaktních soubojích, přestože s tím souvisí i jiné vlastnosti. V jednoduchosti je síla, proto mají Painkiller a Serious Sam nekonečně dílů. NecroVisioN je tak otrava hned od startu. Výdrž hlavního protagonisty nezvykle odolná, prodírající se zákopy a seznamující se s pojetím zdejších poměrů. Nechybí implementování mířidel, střídmé uplatnění stacionárních zbraní. Převažuje odstín černé barvy, ačkoli to nejspíše zvýrazňuje i aplikovaný mod. Nemluvě o rozporu začátku a konce, lišicích se jako den a noc. Nekromantem proti své vůli snadno a rychle.

Duch doby je přítomen v sekvencích, které dotávřejí filmovou atmosféru, ale i znemožňují hlubšího ponoření do hraní. Čtení dopisů bych uvítal, kdyby měly lepší font. Tato stará forma písma je dnes fakt neakceptovatelná. Zpestřením jsou arénové výzvy, v nichž je nutné splnit nějaký úkol v časovém limitu. A to tím, že masakruji protivníky. Než mi ale došlo, co a jak, začal jsem hru nenávidět. Dokonce tu lze ovládat jakéhosi obrněnce, s nímž se kamera přepne do third person pohledu. Měl jsem dojem, že je nezničitelný, ale časem mu šťáva dojde. Nasazování plynových masek. Jsem v první světové, fajn. Nicméně to působí přeplácaně, zvláště v souboji s bossem. Kombinace delších loadingů, propadnutí mimo mapu, tuhý kořínek některých bossů, specifický postup jejich zneškodnění. Cílené hledání artefaktů.

Boj na blízko vede zprvu k nepřehlednosti. Zombie hráče obklíčí ze všech stran, zatímco se věnuje pár z nich, dotírají na něj ty další. Normálně bych postupoval dozadu, ostřeloval to granáty, či nějakými jinými zbraněni. Třebaže nemají takovéto potvory moc velkou rychlost. To v konkurenčních střílečkách bývá spíše naopak. Toto jsou postřehy z postupného odkrývání prvních úrovní hry. Vážně mi záležlo na tom, abych hru zbytečně nehanil a nevymýšlel si nesmysly, ale nemůžu jinak. Kupříkladu v Pevnosti se ze startu procházím, nikde nikdo, pak na mě začnou útočit. Do toho po animačce boss, následuje nějaký menší obr. Situace se ztíží tehdy, když krom zmíněného potřebuji mít i dva dynamity na vyčištění vstupu. To udává odpočítávající čas, během něhož je nutné dosáhnout i uvolněného místa po výbuchu. Ještě štěstí, že zatarasené cesty využívají funkční fyziky, jak je asi uvolnit, co použít a tak.

Je tu přítomna zuřivost a zpomalení času. Zuřivost vede k větší účinnosti útoků na blízko. Doprovázeno je to různými perspektivami vidění, které se v závislosti na tom obměňují, plus šlehají blesky a částicové efekty. Pokud najdu artefakty v secretech, tak ty znamenají vyšší level zuřivosti. Vícekrát musí hlavní hrdina někam zpět, ať už pro důležité předměty nebo nikdy nekončicí střety se zlem. Lepší než lopatou mi přijde stínání nepřátel bajonetem. Při rychlém mačkání myši objeven scirpts bug, když se stiskne pravé tlač. myši a postava drží momentálně jen jednu zbraň. Hra spadne na plochu a ukončí se. Kapitola 3 - Kopec oplývá neustálým stoupáním výše, místy málo přehledném. Zde o něco snížena tmavost hry, neboť ta černá barva spíše překážela. Tajné lokace se poštěstí najít jen někdy, v uvedené části dány všechny.

Hala výzev je přístupná z menu. Nachází se v ní deset zkoušek primárně zaměřených na boj z blízka. Ze začátku je velmi obtížné všechny splnit. Pakliže se k nim vrátím jindy, rázem to už nepředstavuje žádný problém. Počínaje Kapitolou 4 se mi otevřely širší možnosti hry a měl je už více zmáknuté. I tak tu není uvedeno vše. Dá se říct, že hráč zažije naprostou katarzi a bude pochybovat o sobě samém. Čistě proto, čeho bude svědkem. Rozhodně to ale nesmazává mé negativní vnímání ze začátku, kdy jsem teprve objevoval zdejší mechaniky. O samotné instalaci hry a jejím modifikování je napsáno v zajímavostech. Existuje jeden gameplay mod, s nímž by asi některé mé útrapy odpadly. Byť nezkoušen. Je též možnost si do hry vložit Extended menu, sloužící na spuštění hry v okně a nastavování FoV. Nachází se v nastavení Grafika. Hráno na druhou obtížnost Odvážlivec. Finální úroveň zuřivosti 14.

Pro: Druhá polovina hry, bossové, SweetFX, zuřivost a boje na blízko. Na odvážlivce adekvátní obtížnost.

Proti: Neustále v odstínu černé, příliš překombinované, nevyhraněná hratelnost. První polovina hry.

+16