Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

SAS: Písečný skalp

  • PC 10
Je až neuvěřitelné, že tuto hru komentuji již jako desátý uživatel, takže vlastně skoro třetina hodnotících se musela se svými zážitky podělit. Nevím, jestli si to tento počin zaslouží, ale musí to ven.

Jak je u Mystery Studia zvykem, gramatika veškerých textů je na žalostné úrovni, ale kvůli nim se do těchto titulů nepouštím, i když zrovna dialogy v RPG World of Magics and Heroes byly asi tím nejlepším aspektem celé hry. Tady jde o arkádové střílení teroristů a popis, co dělají jednotky SAS v reálu mě ani nezajímal.

Ani nevím, kolik jsem nakonec prošel kol, ale vím, že jsem byl rád, že už je po všem a hra může z disku pryč. Když budu chtít tento typ hry, pustím si nějaký díl Moorhuhnu, ale SAS: Písečný skalp už určitě ne.

Pro: dá se to dohrát

Proti: gramatika, statičtí nepřátelé, nezáživná střelba

+16

Aliens: Colonial Marines

  • PC 10
Hra tak špatná, že i uživatel Kristmeister jí dal "jen 85%".

Rozpadající se bugfest, který je zcela za jakoukoli možnou hranicí záchrany. Jak moc je jasné, že vesmírné zelené gumy nikdy nebyly zrovna nejostřejší tužky v penále, člověk by čekal, že aspoň své řemeslo budou elementárně ovládat. Nezvládají se ale nejen normálně pohybovat a nepřekážet, ale dělá jim často problém dokonce i soustředit palbu aspoň přibližným směrem k nepřátelům.
Vzhledem k tomu, že 95% s vámi stráví právě takto nadaný společník O'Neal, který je navíc i osobnostně uřvaný kokot, můžete aspoň svou nenávist soustředit do konkrétní identity.

Nepřátelé naštěstí nejsou o nic lepší. Vetřelec je sice dokonalá forma života určená k zabíjení, ale občas má problém rozeznat zeď od okolí a bohužel nezvládne nic jiného, než rovnou na vás běžet. Dokonalá bytost leda ve snu. Blbý jak kecky. Ani ve větším počtu pro vás nepředstavuje reálné nebezpečí. Nikdy nezkusí nic chytřejšího než debilní útok čelem. Dokonalá bytost, jejíž herní verze je tak neschopná, že by hráče, kterým se hra líbila, nedokázala ani svézt autem na jejich šichtu v mekáči.

Příběh a scénář jsou směsicí dementního blábolení a narychlo sepsané militaristické onanie. Žádná z postav nemá osobnost, na nikom z nich nezáleží (byť se vás prostřednictvím nějakých cutscén snaží hra donutit k nějakým asi citům), jejich smrt je spíš úlevou, protože je pak už aspoň člověk nemusí poslouchat. Nemají ani žádné emoce, situace kolem nich je nerozhodí ani trochu. Jsou to karikatury sebe sama. Stačí je srovnat s jejich filmovými kolegy a pak se rozplakat. Chráněná dílna par excellance.
Nic v příběhu nedává řádně smysl, vše je udělané jen ad hoc aby se to mohlo stát. Nic není v sázce, nic vás nebude zajímat. V životě jsem nehrál AAA titul, který by byl tak, tak moc hloupý a špatný v narativním ohledu.

Vypadá to, že writerem hry byl Mike Newman. Miku, styď se. Tohle je na Zlatou malinu.

Hratelnost i příběh podráží tématice hry dost nohy. Zatímco ve filmu je velmi sebevědomá a ledabylá jednotka gumáků vrhnuta do situace zoufalé opotřebovávací války, kterou jednoduše nemají šanci vyhrát a která je na ně i kvůli své nečekané brutalitě extrémně psychicky náročná, hra jednoduše podobnou zkušenost nenabízí (ačkoli to se od ní čekalo). Nečekaně upřímná alegorie na jestřábí gun-ho politiku a její nesmyslnost.
Laciná hratelnost dle vzoru Call Of Duty nedopřává nic z atmosféry nebo pocitu z filmu. Vy a pár vašich terminátořích kámošů se jednoduše propálíte skrz všechno, co na vás LV-426 hodí, vše je jen překážkou na cestě VPŘED, jakýmsi otravným hmyzem, přes který se prostřílíte, i kdybyste nechtěli.

Jak zoufale vedle mířená prezentace filmu, který je úplně, úplně o něčem jiném.

Hra má i svá pozitiva. Zbraně jsou dělané s láskou a fungují dobře. Pulsní puška má ten správný zvuk, vystačíte si s ní většinou hry. Má jen JEDNU vadu. Zkuste do ticha, kdy se zrovna nic neděje, pálit pulsní puškou fullauto, celý zásobník. Ano, ten zvuk má naprosto zfušovaný cycle :(.

Jde ale o tak ikonický kus, že to nevadí. Zamrzí takřka úplná absence smartgunu.
Prostředí je taky vymodelované velmi dobře, především z venkovních scenérií má člověk opravdu dobrý pocit. Hudba taktéž není k zahození a úvodní motiv v hlavním nabídce je dokonce i dost líbivý.

Leč je to sračka.

Pro: prostředí, hudba, zbraně

Proti: všechno ostatní

+16 +18 −2

Horizon Zero Dawn

  • PS4 75
HORIZON ZERO DAWN se mi strašně těžce hodnotí. Faktem ale zůstává, že po tolika nadšených ohlasech a recenzí jsem očekával přeci jen o něco více.

Začal bych příběhem, který se odehrává ve dvou rovinách. V té první, současnosti (či velmi daleké budoucnosti chcete-li) jsem se dočkal klasického příběhu o vyvrheli, který nakonec všechny sjednotí. Klasický příběh plný klišé, leč neurážející. Vedlejší úkoly jsem téměř neplnil. Ve výsledku se ukázalo že stejně o moc nepřicházím.
Pak je tu ale druhá linie, odehrávající se v minulosti (nebo ne tak vzdálené budoucnosti chcete-li), v níž objevujete bunkry takzvaných "old ones" a odkrýváte postupně pravdu o zkáze starého světa. A to mě bavilo, hodně. Mnohem více mě zajímalo co se stalo před zkázou, jak to dopadlo s posledními žijícími lidmi, než to, co se dělo hrdinům v současnosti. Hltal jsem doslova každý nalezený záznam, každý střípek informací,

Hlavní postava, Aloy, je klasický morální bezchybný klaďas, u kterého byste hledali kostlivce ve skříni marně. Neříkám že by byla nesympatická, ale působí tak moc dokonale až to pomalu začne nudit. Jak by řekl Just Write, chybí jí „duch“ https://www.youtube.com/watch?time_continue=267&v=vOJmhq-ve2Y )
Ostatní postavy na tom nejsou o moc lépe, jen si prostě budete postupně odškrtávat povinné položky dobrý chlapík, který je ale nucen přidat se ke zlým, jinak mu zabijí rodinu atd., a to se týká i záporných postav.
To ale úplně neplatí pro dva charaktery, se kterými se seznámíte jen přes zápisy v denících a audiovizuálních nahrávkách. Elisabeth a Ted mi přišli i na tak malém kousku mnohem lépe napsané postavy s uvěřitelnějšími motivacemi pro to, co dělají, než celý zbytek osazenstva.

Další kapitolou je svět. Na jednu stranu nádherně vypadající, živoucí, uvěřitelný (pokud přejdeme fakt že poušť a sníh od sebe mohou ležet pár metrů), obydlený zajímavými robotickými dinosaury, na druhou stranu ale obydlený těmi zmíněnými robotickými dinosaury na každém rohu. Chvilkami jsem si připadal, že procházím jen jednotlivými arénami plných nepřátel, kterými se musím probojovat. Žádné poklidné brouzdání ve světě a objevování detailů jako například v Zaklínači 3 či GTA. Tady se cesta většinou smrskla na rychlý sprint před nepřáteli rovnou do cílové destinace. Pak jsem objevil fast travel a nic jiného jsem na přesun už nepoužíval.

Když už ale na nějaký boj došlo, musím říct že jsem si ho užíval. Pokud pomineme fakt, že nejlepší na sejmutí robota je luk a šíp (zajímalo by mě jak by tohle zfilmovali), je celý systém soubojů celkem dobře promyšlený a nabízí vícero možností, jak ho uchopit. Souboje jsou přiměřeně těžké (pokud proti obě nepoštvete celé stádo), dynamické, vyžadující vaši plnou pozornost.
Lze využít i stealth, i když ten byl pro mě někdy spíše k vzteku. Aneb když se na poušti dokážete schovat v trsu vyšší trávy půdorysně metr na metr, ale v džungli plné vysokých kapradin a plno keřů ne.

Výše popsané vypadá, že hru jen kritizuji. Když se na to ale podívám jako na celek, tak musím říct že i přes všechny ty neduhy, nedokonalosti a nedotaženosti, jsem si hru nakonec i užil. Jen se nemůžu zbavit dojmu nevyužitého potenciálu. Tak třeba v dalším díle.

Pro: Historie světa, grafické zpracování, souboje

+16 +17 −1

Bastion

  • PC 70
Hlavná postava Kid sa objaví v zničenom svete Bastion a jeho úlohou je Bastion znovu opraviť.
Herne ide o čistokrvnú izometrickú hack'n'slashovinu.

Zaujímavosťou je, že svet a cesta sa vytvárajú postupne kam kráčam, takže nikdy som dopredu nevedel, či tam cesta je alebo nie. Nakoniec som si na to zvykol a nebol problém ani s tým, že by som často vypadával z mapy. Celé je to zaobalené do veľmi milej a farebnej grafiky.

Čo mi na hre vadilo najviac, bol rozprávač. Rozprávač trkoce prakticky stále, lebo komentuje každú blbosť (aj to čo robíte alebo nerobíte) a to je super, lebo komentuje veľmi vtipne a hlavne trefne. Menej fajn je, keď začne niečo hovoriť k príbehu a človek je v strede mely. Ja som nepochytil celý príbeh len kvôli tomu, že polovicu vecí rozprávač vykecal počas súboja (ktorých je veľa, veď je to akčné rpg), kedy som nemal čas na počúvanie jeho kecov. To je u mňa najzásadnejší problém, pretože príbeh pôsobil zaujímavo.

Herne je to fajn, killovanie je plynulé, zbraní je dosť, príšeriek tiež. Trošičku vadila sila zbraní. Najmä záverečná zbraň, ktorá zabila každého na 1 ranu bola zbytočne silná. Obtiažnosť je nízka, ale ... kto chce, ten si môže v chráme nastaviť idoly, ktoré zvyšujú atribúty nepriateľov. Zaujímavé to začína byť od 6 idolov a viac.

Bolo to pekné, dobre sa to aj hralo, ale chcelo by to viac obsahu - hlavne väčšie mapy a povedať rozprávačovi, kedy má byť ticho. Takto to bolo zbytočne bezduché aj keď zábavné. A s veľmi peknou hudbou.

Herná doba: cca 6 hodín

Pro: hudba, rozprávačove trefné komentovanie celého diania okolo, súboje

Proti: rozprávačove odhaľovanie príbehu aj počas veľkej mely, mohlo to byť dlhšie

+16

Star Wars: Republic Commando

  • PC 80
No tak tohle bylo velice příjemné překvapení. Republic Commando jsem kdysi nainstaloval, spustil a odložil, protože mě nebavil obrovský hud skrytý v helmě a spousta keců. Na druhý pokus to bylo mnohem lepší.

Začnu nejslabší částí a to příběhem. Ten se totiž nekoná, protože Republic Commando sleduje osudy bezvýznamné čtveřice imperiálních, pardon tehdy ještě republikových vojáků uprostřed tří operací. Ano v každé misi je něčeho dosaženo, ale že by to propojoval byť jen slaboduchý příběh zapomeňte. A stejně tak bohužel na jakékoliv animace, které tak velkolepě dotvářely dojem z raných Star Wars her. Akorát na konci se objeví starý známý.

Graficky je to docela pěkné, samozřejmě v té době byly hezčí hry, ale jinak iluzi Star Wars světa plného základen to drží dokonale. Leveldesing je samozřejmě koridor a úpřimně, ničemu to nevadí. Žádné bloudění, žádné zpáteční cesty a přesto jsem se nenudil.

A dál už budu jen chválit. Republic Commando je totiž týmovka jak řemen. Ovládáte velitele jednotky, k ruce máte trojici bojovníků (sniper, bombař, hacker), kteří zvládnou vše na co pomyslíte. Bez problémů se o sebe postarají, ale pokud jim dáte rozkaz, zaujmou pozice a začnou bránit okolí. Nebo v ukázkové formaci odpálí dveře. Případně odpálí cokoliv jiného, něco hacknou. Nikdy se nezaseknou, můžou "umřít", ale vzhledem k tomu že smrt nic neznamená, protože stačí lékárnička a je mrtvý oživen, je radost s nimi pracovat. Parťáci Vás umí i oživit, navíc přesto že jsou to dle Star Wars klony, mají rozdílné osobnosti a vyžívají se ve spoustě hlášek a komentářů. A to vše lze ovládat jedním tlačítkem, kterým vyšlete vojáka na předem označenou pozici. Zkrátka umělá inteligence je výborná, jedna z nejlepších co jsem viděl v 3D akci.

Samotná hratelnost je díky tomu parádní a funguje i v dalších aspektech. Kolem Vás se rojí spousta nepřátel - droidi obchodní federaci, na ty jednodušší stačí salva z blasterového samopalu, na ty silnější modlitba a raketomet. Kromě nic jsou tu i "lidští" protivníci, na které zase nejlépe platí variace na samopal a brokovnici. Nepřátelé, hlavně ti droidští se rekrutují pochopitelně z filmů o Star Wars.

Čímž se dostávám ke zbraním. Základní pistolka (blaster) je k ničemu, ale kromě ní máte ještě větší blaster, který se nástavci promění na samopal, sniperku nebo granáto-raketomet, vhodný na likvidaci větších a obrněných potvor. Další zbraně nacházíte spíše sporadicky a hlavně můžete mít jen jednu navíc. Brokovnice, raketomet, sniperka i pár jiných lahůdek, přičemž jak jsem psal, na každého platí něco. Komu to nestačí, má možnost útoku zblízka (nožem, pažbou), který většinu slabších potvor zabije a ještě vykouzlí sexy skvrnu na hledí helmy (promptně smazanou stěračem).

Hru nekazí žádné moderní fičury (nemožnost ukládat, roztřepený kurzor, špatné ovádání) a tak se jedná o fantastickou řežbu, kterou brzdí bohužel nulový příběh.

Pro: Možnosti a AI spolobojovníků, parádní zbraně i nepřátelé, parádní řeba

Proti: Chybí pořádný příběh i předělové animace.

+16

Kingdom: New Lands

  • PC 75
Příjemná oddechová strategie, která i přes jednoduchou hratelnost zabaví na docela dlouhou dobu. Prostá hratelnostní smyčka, spočívající v stavbě vašeho království, najímání nových osadníků, sbírání jejich výdělků a po vybudování dostatečné armády vyčištění cesty pro vaši loď k molu od portálů, vytvářejících nepřátele, je překvapivě návyková a během hraní je velmi snadné ztratit přehled o čase.

I přes minimalismus základního konceptu ale hra nabízí dostatek hloubky na to, aby se neomrzela. Při stavění pevnosti je potřeba aspoň trochu přemýšlet a vždy uvážit, jestli se vyplatí expandovat dál i za cenu likvidace užitečných budov v divočině, zda je lepší postavit drahé farmy nebo si vystačit s lovci králíků a srnek, jestli si můžete dovolit najmout rytíře, který část vašich lovců sešikuje do vojenského pluku, což vám zaručí větší bezpečnost, ale naruší ekonomiku, a tak dále. Jednotlivá rozhodnutí mají překvapivě velký dopad a zbrklými činy si můžete solidně zavařit. Úspěšně dohranými misemi/ostrovy si odemykáte nové budovy či mounty, které hru zpestřují a přidávají další strategické možnosti.

Nevím, jestli jsem měl tak velké štěstí nebo některý z patchů od vydání hru zjednodušil, ale obtížnost nebyla příliš vysoká. Každý z pěti ostrovů se mi vygeneroval tak, abych měl velmi blízko tábor tuláků i obelisk zpřístupňující upgrady opevnění a když jsem si navíc z každého předchozího ostrova přivezl solidní armádu a naditý měšec, bylo vítězství hlavně otázkou času. Ani na pátém ostrově jsem nenarazil na výraznější problémy, ale větší výzvou by mohlo být DLC Skull Island, které jsem bohužel nevyzkoušel, protože by se mi mělo odemknout v závěru hry, ale nejspíš jsem narazil na nějaký bug a zůstalo pořád zahalené mlhou.

Chtěl bych určitě pochválit soundtrack, který sice není moc vhodný na poslech mimo hru, ale v jejím rámci funguje dokonale. Nervydrásající ambient hrající během čekání na odvetu nepřátel po úspěšné bojové výpravě, uklidňující melodie ve dne, mysteriózní tracky při prozkoumávání lesa – to vše přispívá k unikátní atmosféře, která je bezesporu jedním z hlavních důvodů, proč se do hry lze tak snadno ponořit.

Akcí nabité zážitky či taktické hlavolamy se spoustou čísel a statistik hledejte jinde, ale pokud nepohrdnete rozvláčnější, odpočinkovou hrou, mohlo by Kingdom být pro vás. A co je nejdůležitější, k ovládání vám stačí čtyři klávesy (tři kurzorové šipky a mezerník), do posledního bodu výzvy je Kingdom tedy zcela ideální.
+16

The Age of Decadence

  • PC 50
Pro mě možná největší zklamání v herní historii. Vývoj jsem sledoval od roku 2006 a upínal jsem se k tomuto projektu jako k budoucímu mesiáši cRPG. Což o to, ponurý a neúprosný setting považuji za nesmírně poutavý, atmosféra má snad nejvíc postapo parametry od prvního Falloutu, název titulu vskutku hovoří za vše. I texty jsou vysoce kvalitní... Jenomže to prostě není dobrá hra.

Někomu se jistě může zamlouvat hraní buildu, namísto charakteru, ale mně ne, nepředstavuje to pro mě vůbec to, proč RPG v papírové i kyber podobě léta hraju. Celý ten systém navíc drtí hráče nesmírnou rigiditou a znásilňuje ho za "špatné" - rozuměj zpravidla nikoliv extrémní - rozložení skillpointů, a to takovým způsobem, že pokud člověk není masochista, kterého například baví x-krát opakování stejného tahového souboje (jehož úspěšné splnění pak ovšem není ani tak hráčovou dovedností, jako spíše dílem náhody, asi stejně jako když padne z pěti šestistěnek pět šestek), protože předtím v pokusu o vyhnutí se tomu souboji o jeden bodík nikdy nemůže vyjít check kombinace skillů/statů, případně když člověk nesnáší zneužívání funkcí save/load, jež se zde stávají neodmyslitelným herním prvkem, pak prostě při hraní AoD trpí.

Hádej, co měl designér na mysli. Případně si to loadni. Podívej na internet na hodnoty skillchecků. Nebo začni znovu, když víš, co budeš potřebovat. Fuck off...

Pro: Setting, atmosféra, texty, originalita

Proti: RPG systém, nefér hra, strnulé 3D

+16

Yakuza 0

  • PS4 100
Když už tu je ten hajp kolem Zera, tak jsem se rozhodl že toho využiji a naženu si nějaká pluska !!!

Když jsem byl ještě malý jinoch angličtinou nepolíbený, tak si pamatuji jak jsem si při záchodové sianci četl ve Score (když se ještě věnovalo kvalitním hrám) něco přečetl o Yakuze, a hra mě doslova okouzlila, ale holt angličtina byla bariéra.

Teď po spoustě letech, když jsem se snažil do této série nějak nenásilně vniknout, vyšlo Zero, a já si konečně splnil sen, a zklamán jsem nebyl.

Nejlepší na této sérii je kombinace úchylně bizarního humoru se zajímavou a vážnou hlavní příběhovou linkou. Vžijeme se tu totiž do dvou postav: Kyria - který je takový vážný a co se týče některých sociálních situací i trochu clueless. Poté je tu Majima - který v tomto díle v sohbě ještě dusí vnitřního psychopata, ale i tak je slušně výstřední.

Příběh nebudu nijak extra spoilerovat, ale jedná se o to že Kyriu člen Yakuzy je neprávem nařčen z vraždy člověka, ze kterého měl vymlátit výpalné. Hlavní linka je sice hlavní tahoun, ale hru dělá unikátní velká spousta vedlejších aktivit.

Nejenže ve hře je hromada vedlejších misí, které jsou často neskutečně ujeté viz: Koukání společně s mladým chlapcem na erotické video, infiltrovat sektu, naučit dominatrix býti dominatní, shánět nové boty pro kluka co je podpantoflák, potýkat se s gangem holek co prodávají kalhotky.

Do toho ještě můžete rybařit, hrát na automatech které spouštějí další vedlejší úkoly, koukat na soft eroticu, tancovat, sportovat lehce a spousty dalšího. Svět je hezký naplněný a to i přes to že je to vlastně placka, i tak město působí živě a příjemně, a navíc tam máte toho opravdu hodně co dělat.

Yakuzu 0 tedy doporučuji, je to jedna z těch lepších příběhových her z Japonska, a i když díky často opakujícím se soubojům na ulici může být repetetivní tak díky humoru a skvělému příběhu za to stojí.

Pro: VŠECHNO OSTATNÍ

Proti: Ke konci souboje

+16

The Legend of Zelda: Majora's Mask 3D

  • 3DS 90
O Majora's Mask by se dalo říct, že je „nechtěný zázrak“. Vznikla v šibeničním časovém intervalu jednoho roku (na předchozí Ocarina of Time se pracovalo celé čtyři roky) a aby se to stihlo, bezostyšně recykluje z Ocariny skoro všechno. Link po celou hru používá téměř totožné vybavení, potkává stejné postavy (s jinými jmény), pohybuje se ve velmi povědomě vypadajících lokacích, bojuje se stejnými nepřáteli i se stejnými minibossy... a původního obsahu se stihlo vytvořit velmi málo, například plnohodnotné dungeony Majora obsahuje jen čtyři, tedy ani ne polovinu, co Ocarina. Jako náplast vymysleli inženýři z Nintenda časový limit, který vás provází celou hrou a neustále (částečně) resetuje váš herní progres. Pokud budete chtít hru dohrát na 100%, připravte se tedy na to, že stejný dungeon navštívíte klidně čtyřikrát nebo že budete muset kvůli plynutí času opakovat celé questy znova. Není nazbyt, nějak se ta herní doba natáhnout musí.

A přesto to nějak celé funguje. Dokonce to funguje výborně.

Velkou zásluhu na tom má dějiště hry, svět Termina. Proti optimistické Hyrule působí zlověstně a nepřátelsky, ať už zmíněným časovým limitem, faktem, že k povrchu se blíží měsíc, který hrozí vyhladit vše živé nebo tím, že všichni jeho obyvatelé jsou prostě takoví… divní. Koneckonců se jim nedá divit, když všichni ví, že do tří dnů nejspíš zemřou. Každý se s tím vyrovnává po svém – někdo upadne do deprese, někdo začne panikařit, někdo se blížící se zkázu rozhodne ignorovat. A co je nejhorší, když někomu třeba i pomůžete, čas neúprosně běží a po návratu do prvního dne se vše vrátí do původního stavu. Vaše snažení tak působí značně bezútěšně a depresivně, ale vaše motivace je jasná – zachránit svět jednou pro vždy a s ním všechny ty roztodivné charaktery, které za celou hru důvěrně poznáte a přirostou vám k srdci.

Časový limit na jednu stranu nutí k hraní již viděného obsahu, na druhou stranu ale dovolil vývojářům pro každou postavu vytvořit unikátní trojdenní cyklus. Město Clock Town si tak rušně žije svým vlastním životem, který Link může pozorovat, zaznamenávat do svého deníku a různě do něj zasahovat. Jednotlivé questy jsou spolu překvapivě provázány (záchrana jedné osoby vám může později znemožnit pomoci osobě druhé a podobně) a společně tak vytváří celistvý příběh o posledních dnech jednoho světa.

Skvělý nápad jsou také masky, které získáváte postupem hrou. Link se s nimi například může (se zlověstným bolestivým výkřikem) proměnit v dřevěného Deku, horského Gorona nebo mořského Zoru, čímž získává unikátní schopnosti, využitelné jak v boji, tak při hádankách. Vedle starých známých předmětů z Ocariny tak masky působí jako skvělé osvěžení známé hratelnosti. Ne každá maska má samozřejmě tak mohutné účinky a některé vám akorát odemknou jeden jediný dialog, ale i tak má každá z 24 masek svůj smysl a vlastní příběh, někdy patřičně morbidní.

Dungeony jsou sice pouze čtyři, ale všechny nadprůměrně kvalitní, i díky zmíněným Linkovým alternativním formám. Favoritem většiny hráčů Majora‘s Mask asi nepřekvapivě bude výborný Stone Tower Temple a jeho hrátky s gravitací, ale ani ostatní tři se nemají za co stydět a pokud bychom měli počítat jen kvalitu, Majora nad Ocarinou jasně vede. Snad jen orientace a kamera v Great Bay Temple je občas trochu nešťastná.

Jelikož jsem hrál 3DS remake, nemůžu si na technickou stránku věci stěžovat. Grafika zůstává pěkná, hudba zůstává výborná, ovládání a kamera zůstávají… poněkud kostrbaté, ale za ty dvě hry jsem si už zvykl. Rozhodně to není nic, co by se nedalo překousnout.

Těžko říct, kolik z toho byl záměr a kolik byla z nouze ctnost, ale stejně jako se Linkovi navzdory trojdennímu časovému limitu povedlo zachránit svět, vedoucímu vývoje Eiji Aonumovi se navzdory časovému presu při vývoji povedlo vytvořit výbornou hru. Někdo vám bude tvrdit, že dokonce nejlepší Zeldu. Tím si nejsem jistý, ale určitě se jedná o, v rámci poněkud konzervativní série, nejvýjimečnější hru. Víc takových.
+16

The House of the Dead

  • Arcade 50
Tak jsem z dětičkami navštívil arcade hernu. Při té příležitosti jsem sfoukl The House of the Dead. A to na originální pistolích. Musím říct, že mi hra dala dost zabrat. Obtížnost je dělaná pro dva přesně mířící lidi. Hrál jsem to jen já. A dost špatně.

Na začátku jsem si musel zvyknout na to, že hra neskutečně bliká. A když to hrajete ve dvou, hra se stává dost nepřehlednou. Čekal jsem, jestli z toho třeba nedostanu epileptický záchvat. Dost nešťastně je řešené nabíjení. Musíte namířit mimo automat a zmáčknout střelbu. Strašně zdlouhavé a chaotické. Vůbec by neškodil zaměřovací terčík. Střílet totiž pistolemi na skoro stejně velkou obrazovku není moc přesné. Možná jsem to ale jen neuměl.

Ve hře jsem chcípal každou chvíli. Naštěstí je to řešené tak, že když umřete, stačí hodit další minci a pokračujete dál. Kdybych tam házel třeba desetikoruny, měl bych to za takových 500. A to je to dost krátká hra. Je tady i příběh. Ten má ale asi tak stejnou hloubku jako film Uweho Bolla (Jak podle tohohle mohl někdo natočit film?).

Samozřejmě jsem nikoho nezachránil, ale bosse jsem asi po deseti mincích ustřílel. Být to za peníze.. No jo, ono to vlastně za peníze bylo.
Virtua Cop byl lepší. Tam jste nemuseli věčně střílet 5 ran do zombíka, co byl pár centimetrů od vás.

Pro: dá se do toho zapařit a vydržet, délka

Proti: systém nabíjení, neskutečná blikačka, na pistolích až moc drsná obtížnost

+16

Lands of Lore: The Throne of Chaos

  • PC 75
Při své procházce herní historií jsem udělal zastávku u Lands of Lore, kterou jsem nikdy předtím nehrál. Využil jsem podpory ve ScummVM a uživatelského rozhraní téměř dokonalého pro dotykové ovládání, a celou hru jsem dohrál na tabletu při cestách do práce a zpět v MHD. Až na pár detailů byla takto hra výborně hratelná.

Jako první musím vyzvihnout zpracování, které se mi vážně líbí. Pixelovatá ručně kreslená grafika, lehce rozpohybované namluvené filmečky, to je přesně můj oblíbený styl. Hra dodnes vypadá pěkně a není problém na ni koukat (posuzováno teda na 7" tabletu). Příběh se mi líbil také, byl sice jednoduchý, ale zajímavý, a posloužil účelu. Herní doba je překvapivě dlouhá - aspoň tak mi to přišlo, neměřeno.

Co se týče herních mechanik, tam už mám pár výtek. Určitě oceňuji, jak je hra zjednodušená oproti jiným dungeonům dané doby - zvažování desítek atributů a schopností a počítání parametrů vybavení mi zde vůbec nechybělo, právě naopak. I tak dokáže hra příjemně překvapit zajímavými možnostmi kombinací základních věcí, jako např. že mrazící kouzlo lze použít na vodu a pak po ní chodit, nebo že zamčená truhla lze rozmlátit kladivem na třísky. Co mně ovšem nesedělo je způsob práce s předměty nezbytnými pro budoucí postup. Často bylo nemožné poznat, který předmět je důležitý a který není, a vzhledem k omezenému inventáři se snadno mohlo stát, že zásadní předmět necháte ležet někde v koutě (kde jej pak budete složitě znovu hledat). V kombinaci s tím, že některé předměty se používají až za hodně dlouhou dobu, případně že průchod do minulé lokace je velice složitý či zdlouhavý (a s obnovujícími se potvorami), tak se lehce může stát, že pak spoustu času ztratíte vracením se zpátky, hledáním a klením. Vážně si nedovedu představit, že to někdo nyní hraje bez návodu, kde je napsáno, kterých předmětů se určitě nezbavovat (a případně kdy již můžete).

Dovedu si představit, jak výborně hra musela působit v době, kdy vyšla (pokud vám tedy vyhovovalo zjednodušení některých mechanik). Lands of Lore je zábavná, hratelná a přístupná (na tehdejší standardy). Z pohledu jejího stáří si, myslím si, zaslouží poměrně vysoké hodnocení. Jelikož jsem to ale tehdy nehrál, tak při dohrání dnes již musím z hodnocení trochu slevit. Pořád je to ale slušná, zábavná hra, se kterou se i běžný hráč nemusí bát ponořit se do herní historie (s malou pomocí nějakého toho návodu).

Celkové hodnocení: Výborná
+16

Medal of Honor: Allied Assault

  • PC 90
Nejsem zrovna úplně fanda her z druhé světové a tak jsem se znovudohráním Medal of Honor docela otálel. Ale klasické 3D akce už mi pomalu dochází a tak volba padla na tuto hru.

Medal of Honor byla v roce 2002 veliká událost. Nebyl to komplexní válečný simulátor, stále se jednalo jen o tradiční 3D akci s poměrně koridorovou hratelností, ale iluze byla dokonalá. Spousta možností, spolubojovníci, navazující mise, pocit že jste tam jako jeden z mnoha. Příběh tentokrát rozebírat nebudu, protože prostě není. V šesti kampaních máte vždy nějakou dějovou linku uvedenou brífingem, je tu krátké intro, žádné outro a jeden hrdina poručík Mike Powell. Toť vše, nicméně myslím že to i docela stačí.

Grafika mi po dohrávání novějších her už tak skvělá nepřišla, řekl bych třeba NOLF 2 ze stejného roku vypadal o fous líp, i tak to vypadá stále slušně a většina prostředí je vyobrazena přesně tak jak by měla být.

Důležitá je ale hratelnost, která je parádní. V rámci každé kampaně máte spoustu misí, které plynule navazují a ve kterých si vyzkoušíte válku ze všech stran. Budete bloudit lesy, infiltrovat základny, procházet opuštěná stavení i rozbořená městečka. V jedné z misí projdete ruinami plných sniperů, abyste o něco později nasedli do tanku a triumfálně likvidovali domy plné vojáků i nepřátelskou těžkou techniku. Nechybí stealth mise, bude krást dokumenty, sabotovat zařízení, vyhazovat do vzduchu tanky i celé budovy, zachraňovat zajatce či starat se o spolubojovníky. Komu by to bylo málo, může se pokusit o získání některé z 8 medailí, většinou za to že splníte něco nad rámec povinností.

A pak je tu nezapomenutelný herní vrchol, který bohužel přichází už v 3. misi - invaze na Omaha Beach. Výsadkové čluny blížící se k pláži, ostnaté dráty, kulometná hnízda, spojenci padající po desítkách a pocit neskutečného štěstí, když se konečně z toho pekla dostanete. Prostě Zachraňte vojína Ryana jsme si v roce 2002 mohli vyzkoušet na vlastní kůži a v té době to byl neskutečný zážitek.

Vzhledem k zasazení hry jsou nepřátelé jen skopčáci, kteří se umí krýt, spolupracovat, občas hodí granát a mají zatraceně přesnou mušku. A hlavně moc krásně hulákají v němčině. Na jejich likvidaci využijete jednu z 5-6 zbraní a autoři na to šli lišácky. Základem je pistole, puška, lehký a těžký samopal a granáty, ale v každé misi jsou zbraně trochu jiné. Pistole může být s tlumičem (paradoxně nejsilnější zbraň ve hře), puška normální či odstřelovací, samopaly máte také pokaždé jiné. Občas dostanete i raketomet na likvidaci tanků či brokovnici na čistku německého stavení. Zbraně jsou přesné, příliš nekopou, skopčáci něco sice vydrží, ale ne zas příliš, zkrátka boje jsou ideální, vyvážené, ani přiliš lehké ani těžké - což ovšem neplatí pro boj se snipery, tady jsem tvůrce trošku proklínal.

Shrnutí: I přesto, že válečné hry moc nemusím, u Medal of Honor jsem se ani na chvíli nenudil, mise a úkoly v nich jsou různorodé, boje intenzivní ale férové a Omaha Beach nezapomenutelná. Vzhledem k tomu, že tady vznikl v podstatě nový žánr, troufám si říct, že jde o 3D akci roku 2002.

Pro: Rozmanité mise a úkoly, na svou dobu převratné, parádní přestřelky, Omaha Beach.

Proti: Absence výraznějšího příběhu či hrdiny.

+16 +17 −1

Plumbers Don't Wear Ties

  • PC 50
Dnes již nejznámější hra na 3DO, Plumbers Don't Wear Ties, je často označovaná jako to nejhorší, co si člověk může zahrát (vedle Big Rigs, Ride To Hell a The Sniper 2). A kdo koupil hru v roce 1994 a čekal interaktivní film, ten musel rychle hledat svého největšího nepřítele, aby mu tuto nevzhlednou krabičku prodal. V první řadě nejde o interaktivní film, ale o sbírku fotek.

Takže, Voyeur, Angel Devoid nebo Man Enough, ty všechny FMV adventury jsou produkční kvalitou daleko nad počinem několika přátel z pornoprůmyslu (?). Dobře, tak kultovní Psycho Killer je na podobné úrovni, ten ovšem neměl něco, co mají Plumbers. Charisma. Ano, charisma. Tato hra je škodolibě sympatická a tak špatná a nesmyslná, že udrží pozornost až do samotného závěru. Konvence stranou, zde se tvůrci vyřádili a každých dalších pět minut vás překvapí něco, co by nenapadlo ani Treye Parkera s Mattem Stonem. Nahé scény ve sprše? Ano. BDSM? Ano. Fotky s lidmi na ulici, jen tak, při natáčení? Ano. Asiat balící vysokou blondýnu? Ano. Ponechaný vtip při přeřeknutí? Ano. Souboj vyprávěčů děje? Ano. Muže se slepičí hlavou? Ano.

Do přibližně hodiny hry (tedy „hry“) tvůrci napěchovali více obsahu, než by se mohlo čekat, a to i přes neskutečně vláčné a pomalé dialogy a intro, které trvá 15 minut. Rozhodnutí je několik, ale stojí za to. A ano, to je celý obsah hry. Tvůrci z Vladimír Peníška Corporation jsou proti svým kalifornským kolegům hotový Warrenové Spectrové a Hideo Kojimové.

Tento videoherní The Room je zabavný a zapamatovatelný. Takže svoji úlohu „entertainmentu“ naplnil, ač o dvě dekády později s tím, že nikdo by za něj dobrovolně neplatil. Vtip tedy padá na naše dědy, kteří si tento klenot v roce 1993, respektive 1994, koupili. A výkony herců? Výborné.

Don’t you like women anymore? (gasps, shocked) John, are you GAY?!

Pro: humor (lepší jak Prima Comedy Central), obal hry, BDSM

Proti: zdlouhavé scény

+16

Star Trek: Voyager - Elite Force

  • PC 90
K univerzu Star Treku jsem měl už jako kluk poměrně blízko a vždy jsem skrytě doufal, že jednou vznikne čistokrevná first person akce, kde hráč bude běhat v uniformě Hvězdné flotily s phaserem nebo phaserovou puškou v ruce a pohybovat se kulisách, které jsme tehdy znali jen z televize. Přesně tohle jsem si říkal v době, kdy se psal nějaký rok 1998 a já stále hrál starého dobrého Dooma.

Sen se stal skutečností někdy kolem roku 2000, kdy jsme si pořídili nový stroj a současně někdy v té době vyšlo v časopisu Score demo ke hře Star Trek: Elite Force. Byla to ta doba, kdy všichni mluvili o tehdejším fenoménu Quake III: Arena, všude kam se člověk podíval byly jen screenshoty z nikdy nekončících multiplayerových utkání, kterým herní časopisy věnovaly nadmíru prostoru. Tak se stalo, že jsem rovnýma nohama skočil z roku 1994 do roku 2000 a na nějaký čas vystřídal donekonečna hraného Dooma za hru, která byla postavena na Quake 3 enginu. Z pohledu hráče se tak jednalo o neuvěřitelný skok v čase.

Pamatuju si, jak jsem se modlil, aby demo na přiloženém CD vůbec šlo po nainstalování spustit. To, co se mi pak naskytlo před očima, bych nazval jednoduše wow momentem. Nevím o tom, že bych kdy v životě hrál demo nějaké hry tak intenzivně, jako právě demo k Elite Force (možná mě napadá ještě Star Trek: Armada, ale o tom třeba zase jindy).

Z minuty na minutu se dosavadní herní sen stal skutečností a já tak mohl konečně na vlastní kůži zažívat to, co jsem tehdy obdivoval pouze v televizi. Nemyslím to v nadsázce, tehdy šlo opravdu o intenzivní zážitek, na který jsem si navíc musel roky počkat. Tehdy nově pořízený počítač společně s Elite Force u mě odstartovaly úplně novou herní éru (kdy velmi záhy přišla Operace Flashpoint a o další rok později Mafia).

Veškeré reálie Star Treku, v tomto případě Voyageru, to všechno bylo jako když vás někdo vytrhne ze sna. Zasazení příběhu, dabing postav původními herci, zbraně a vůbec všechno čím jste procházeli, to vše byl doslova balzám na duši pro lidi, kteří byli fanoušci Star Treku a k tomu zároveň hráči počítačových her.

Když se na to dívám zpětně dnešní optikou, hra pochopitelně obsahovala svoje mouchy a nebýt tehdy puberťák a současně zarytý fanoušek Star Treku (kterým už dnes tolik nejsem), hodnotil bych vše poněkud střízlivěji. Každopádně asi jako každý hráč, který má ve svém životě různé kapitoly a milníky svého herního života, tak v mém případě jedním z těchto milníků byl právě Star Trek: Elite Force, na který často rád vzpomínám.

Pro: univerzum Star Treku, věrnost fenoménu, dabing a postavy, zbraně

Proti: slabá umělá inteligence nepřátel i spojenců, místy level design

+16

Dangerous Dave in the Haunted Mansion

  • PC 80
Jeste lepsi pokracovani uz tolik vyborneho prvniho dilu. Maloktera hra ma takovouto povest, ale Dave 2 rozhodne ano. Toto uz jsem parival na tehdejsim Pentiu 120 Mhz, 32 MB RAM a grafice podporujici True Color. Hra se ke mne dostala az po roce 2000.

Hra byla vyrazne ztizena nutnosti dobijet nebo celit ruznym typum nepratel a v pozdejsich fazich hry najednou. Opet prochazite, tentokrat pouze osmi, patry, ve kterych kosite vse, co se hybe, sbirate body ohodnocene predmety, hledate vychody do dalsich pater, pripadne ukrytu. Celit budete napriklad zombiim, jezibabam hazejicim noze, velkym pavoukum, skakajicim slizum, velmi neprijemnym skakajicim vlkum (nebo medvedum) a duchum. Cekaji vas i dva bossove, do kterych bude potreba nasypat rozhodne vic nez maximum naboju z vasi pusky.

Jde o jednu z mala her, kterou jsem dosud nedohral. Nejdale jsem se dostal do sedmeho levelu, ale tam me vzdy zabili vlci. Tyto nepratele jsem proklinal nejvice ze vsech, protoze v kombinaci s okolnimi napriklad bednami se jejich skoky staly nepredvidatelnymi a navic jste je museli zasahnout kazdeho trikrat. Samotna patra jsou rozmanita, prochazite neco na zpusob domu z Adams Family. Zacinate v chodbach, pote se presunete do pokoju, kanalizace a dale. Hra je koncipovana jednoznacne hororove a dopomahaji k tomu i animace smrti. Pri stretu s protivnikem se objevi okenko uprostred obrazovky a dojde k situacni animaci - nuz v hlave, pavouk zakously do krku, sliz v obliceji a podobne.

Hru i po letech hodnotim velmi pozitivne a lepe nez prvni dil. S kamarady jsme se behem zabijeni monster a z nich odpadavajici zrejme krve bavili o triceti kilech skopoveho a vymysleli podobne legracky. Tuto hru musim jednou vytahnout a dohrat, urcite neni tak tezka, jak se pred lety zdala.

Pro: vic nez povedene pokracovani, rozmanite levely, vysoka obtiznost, ruzne typy monster, animace smrti

Proti: velmi tezke na dohrani

+16

Tunneler 2.0

  • PC 70
Na podobne typy her vzpominam s nostalgii a slzou v oku. Protoze se neda zapomenout, co jsme si u nich uzili pri hrani na split screenu a jedne klavesnici s kamaradem legrace. Hry byly pred nejakymi 25-30 lety v plenkach. Jednoduche, ale neuveritelne zabavne.

Tunneler je hra dvou hracu na jednom PC, kdy kazdy dostane tank a jejimz cilem je prostrilet se skrz podivnou oranzovou smes cehosi k protivnikovi a rozstrilet jeho tank. Samozrejme nejprve musite vaseho protivnika vubec najit a pote se mu dostat nejakym lisackym zpusobem na kobylku. Tank ma dva ukazatele - energii a silu. Pokud jeden z nich dosahne spodni (leve) casti, nasleduje vybuch a ztrata zivota. Energii ztracite premistovanim mimo vas domecek a doplnovat si ji muzete jen a jen v nem. Pripadne v domecku protivnika, kde je ale rychlost doplnovani snizena na polovinu.

Obcas se povede nalosovat mapu, kde sedive kusy, ktere nejdou rozstrilet zatarasi vyjezd do domecku a musite restartovat. Hrani ma naboj a spickovani s kamaradem je samozrejme na miste. Hraje se na tri vitezstvi a zejmena v pripade nerozhodneho stavu 2:2 je posledni kolo nefalsovana rezba. Castokrat jsme si ja i kamarad vystaveli okolo domecku nekolik slepych cest na zmateni nepritele, okenka pro ustup. Vyhybali jsme se dlouhym rovnym cestam, ve kterych jste byli snadnym tercem. Kradli jsme si domecky - dokonce nekolikrat doslo na vzajemnou kradez domecku. Nejvetsi adrenalin ale byl, kdyz jsme jeli oba na pruzkum a nahodne jsme se potkali. Pak slo jen o to, mit presnejsi a rychlejsi ruce a rozstrilet protivnikuv tank na maderu. Problemem bylo, kdyz vas domecek byl obsazen a k souperove jste nestihali dojet. Ve chvili, kdy energie dochazela vypadavala obrazovka a nakonec vas tank explodoval.

Kolik klavesnic vzalo diky hrani na split screenu za sve uz ani nevim :) Jednou jsme dokonce usporadali turnaj ve ctyrech ve stylu skupiny Ligy mistru ve fotbale. Hralo se na osm minut jeden souboj a to byly nervy, kdyz jste potrebovali alespon vyrovnat prubezny stav a naopak, kdyz jste ho potrebovali za kazdou cenu udrzet. S kamarady jsme si takoveto hry dokazali sami svoji fantazii neuveritelne zprijemnit. Jo, hry v devadesatkach mely sve neskutecne kouzlo. A PC speaker naprosto nezamenitelny.

Pro: napeti behem hledani protivnika, adrenalin, souboje na krev, spickovani s kamarady, vypadavajici obrazovka, PC speaker

Proti: nekdy nevhodne rozmisteny beton u vyjezdu z domecku, po case stereotyp

+16

Call of Duty 3

  • PS3 70
Tehdá po dohrání Call of Duty 2 jsem s nadšením vyhlížel vydání třetího dílu. Jaké bylo mé zklamání, když trojka vyšla pouze na konzole a tak jsem jen slastně pokoukával a na svou vysněnou hru si mohl nechat zajít chuť. Naštěstí vydání Modern Warfare na sebe nenechalo dlouho čekat a série dostala tehdy svěží vítr v podobě moderního konfliktu.

Třetí díl mělo však na starost studio Treyarch a jeho rukopis je tu velmi znatelný. Trojka vlastně není ani tak trojka, jako spíš rozsáhlý datadisk. Stejná grafika, stejné assety, stejné zvuky i řev vojáků. Je to vlastně úplně obyčejný mission pack, který nepřináší nic nového. Navíc se ta hrstka misí odehrává pouze v jednom klimatu a to jest už notně ohraná Normandie. Pro hráče to znamená plížení se zákopy, přepadávání nácků z křovisek, čištění francouzských vesniček, dobývání kopců apod. Nic co bychom už předtím neviděli, avšak v podání fušérů z Treayarchu to je o dost průměrnější zážitek, než je u této série zvykem.

Na hratelnost jako takovou si stěžovat nemůžu. Koho CoD 2 bavila, bude se mu líbit i trojka. Jen je tu všechno takové generičtější, tupější a celkově průměrnější. Zapamatováníhodné momenty bych spočítal na prstech jedné ruky. Celá hra je spíše komornějšího rázu. Hráč běhá od domu k domu, čistí stále stejné místnosti, občas se tvůrci snaží oživit hraní využitím pohybového ovládání, ale to mě spíš sralo (snad až na melee útok vyvolaný švihnutím, ten byl cool), protože jediné, co se po hráči vyžaduje, je zuřivé máchání ovladačem hlava nehlava.

Potěšila mě možnost usednout do džípu a zajezdit si v lehce otevřené mapě. Stejně tak bitva o Hill 262 byla fajn. Zbytek je klasická vata, která zabaví, ale nenadchne. Když už tvůrci chtěli být takto komorní, mohli klást větší důraz na příběh týmu, ubrat na počtech nepřátel a přitlačit na atmosféře. Žel, o tomto tahle série není.

Grafika jako by z oka vypadla 2. Určitých úprav doznala fyzika, kdy panďuláci po zásahu granátu nebo pažbou létají jako balónky naplněné vzduchem a nekácejí se jen ve strnulých animacích k zemi. Fyzika je ale jen částečná. Většinu animací hra přejímá ze dvojky. A víme, jaké byly animace ve dvojce - kostrbaté a trhané.

Herní doba je v porovnání s novějšími díly docela dlouhá. Tipoval bych to na něco okolo 8 hodin, což je tak akorát. Ovladatelnost je poměrně mizerná. CoD 3 je rychlá hra (obzvlášť v porovnání třeba s naposledy dohraným Killzone) a na hraní na ovladači se moc nehodí. Po troše tréninku se na to dá zvyknout, ale na myši a klávesnici bych si to jistě užil o dost více. Klasicky za to může částečně i optimalizace. Na tak starý engine je poměrně slabá a v hektičtějších momentech framerate citelně padá dolů. Nehledě na řadu technických bugů - od levitujících a zasekávajících se vojáků, přes nepřátele střílející skrz zavřené dveře, až po bugnutý kolizní systém, který rád hráče při zalehnutí odpinkne kamsi na opačnou stranu prostranství. Jsou to vesměs blbosti, ale jsou to věci, kterých se Infinity Ward většinou vyvaruje.

Abych to shrnul. Call of Duty 3 je fajn mission pack, který fandy série určitě potěší. Je ale zároveň třeba od toho nečekat pokračování, které sérii někam posouvá. Tím trojka určitě není. Trochu mě mrzela absence něčeho více wow a hlavně faktu, že se hráč nepodívá nikam jinam, než do Francie. Díky tomu trojku působí tak trochu jako chudý příbuzný.

Pro: klasická CoD oddychová hratelnost se vším všudy, hektické tempo, slušná herní doba, fajn soundtrack

Proti: absence opravdové válečné atmosféry, bugovost, stereotyp, minimum inovací, používání assetů z dvojky

+16

Haze

  • PS3 50
"For Merino!"

Ou, tak tohle bolelo. I přes nepříznivé ohlasy jsem čekal solidní akci. V jádru to není úplně zlé postříleníčko. Dobrý pocit ze střelby, solidní zvuky, kvalitní fyzika. Až do konce mě střílení bavilo, možná víc jak u leckteré jiné střílečky. Ale tady klady končej, protože to ostatní je přinejlepším průměrné.

"As Merino says, Mantel will fall today!"

Začněme ale příběhem, který v prvních několika misích působí dost zajímavě. Konečně střílečka s přesahem, říkal jsem si, a zavzpomínal se slzou v oku na parádní Spec Ops: The Line. Jenže s oním velkým zvratem (který tvůrci nepochopitelně sami vykecali půl roku před vydáním) a následně suprovou haluz misí v bažinách jakoby úplně došly nápady (a asi i prachy). Přitom příběhem vysvětlené prvky jako je mizení nepřátel hned po skácení se k zemi (což je btw dobrej trigger na nic netušícího hráče, který nemá páru, že se jedná o záměrný designový prvek a ne jen trapný technický přežitek z dob minulých - minimálně jeden český "profi" recenzent to nepochopil) nebo podivné křiky a záblesky jsou super. Dokonce jsme myslel, že i to megatrapné silácké kecání "nektarem" vychlastaných mozků je záměr, ale snad ještě trapnější rebelové mě později vyvedli z omylu.

"The Promised Hand fights for Merino!"

Celá hra je fakt špatně napsaná. A když říkám špatně, tak opravdu tragicky. Tvůrce napadl parádní námět, který sice není úplně zcela originální, ale má potenciál. Nedokázali s ním ale ani trošku naložit. Všechny postavy bez rozdílu melou nehorázné sračky.

"We are ready for you Merino! Ready to finish you!"

Haze je i po stránce level designu snůškou těch největších klišé. Každá lokace vypadá jako nějaký základní návrh, kam chtěli tvůrci postupně zapracovávat detaily. Všechno je děsně basic - holé, prázdné, potažené ohyzdnými texturami a jako hra z roku 2002 to nevypadá jen díky moderním světelným a fyzikálním efektům. A ty zas způsobují, že je všechno plasticky nablýskané a zářivé. Tak jako moje případná budoucnost, kdybych víkendy netrávil hraním her jako je Haze...

"For Merino!"

Když jsem teda zjistil, že se tady zrovna moc nepokochám, začal jsem se soustředit na core gameplay. Ten v zásadě není špatný, ale jakoby se tam tvůrci snažili narvat co nejvíc absurdních debilovin, jen aby mě během hraní co nejvíc vysírali. AI nepřátel je fakt špatná. Nepřátelé neustále rushují. A když nerushují, tak prostě jen tupě čumí a nereagují. Na nějaké logické přesuny, důmyslnější krytí či nedejbohům taktickou spolupráci tady hráč nenarazí. AI spolubojovníků je snad ještě horší. Šulini běhají po bojišti jak nakopnuté slepice, motají se pod hlaveň a hlavně: pokřikují NEUSTÁLE ty SAMÉ cringe hlášky POŘÁD dokola s kadencí jedna megatrapná hláška za 5 sekund. 5 SEKUND!. CoD hadr. Jako chápu, jsou to vymleté zelené mozky and shit, ale opravdu je potřeba velitele týmu každých pár sekund informovat o tom, že bojuje za pána, co se shodou okolností jmenuje stejně, jako takové ty chlupaté deky z oveček (kdyby to náhodou někdo ještě nepostřehl, ten pán se jmenuje Merino), co mi babička pořídila do výbavy, až se jednoho dne ožením?

"Remember your promise to Merino!"

A co by to bylo za střílečku, pokud by nemohl hráč usednout do nějakého toho vozidla? Takové pasáže jsou vždycky docela fajn oživením a nejinak je tomu tady, ale proč sakra vojenský džíp musí znít jako Ford Mustang s rozmrdaným vejfukem? A proč se musí ovládat jak kamion v Euro Truck Simulator? A proč není plyn na analogových tlačítkách, aby se s tím těžkopádným krámem dalo alespoň plynule rozjet?

"Merino is depending on us!"

Kdybych měl něco pochválit, tak je to určitě optimalizace. Tu pánové z radikálního designu zvládli obstojně a propady snímků jsou minimální. Jo a taky hudba v menu je fajne. Samotné střílení jsem si docela užil, ale já si užil i pár her od City Interactive, kterým se Haze jen tak btw místy vizuálně docela podobá.

Na závěr bych snad jen dodal: "FOR MERINO!!§§"

Pro: core gameplay, pocit ze střelby, optimalizace, hudba, námět příběhu, pár atmosférických momentů (když zrovna nikdo nemluví)

Proti: postupně naprostá scenáristická bezradnost, trapné dialogy, rozplizlá grafika plná glitchů, stupidní AI, podprůměrný design levelů; sorry, babi, béčkové konzolové střílečky zatím vyhrávaj

+16

Pivo's Grand Adventures Episode 1: Pivo Go Home

  • PC 50
Piva jsem na DH zažil v době jeho největšího rozkvětu, kdy svými výroky bavil všechny známé i neznámé uživatele. Mě osobně ani moc nevadil, ale chápu, že někomu jeho neustálé vyjadřování se ke všemu mohlo lézt na nervy. A právě kvůli jeho nesčetným výrokům vznikla tato hříčka, která se ve formě minihry objevila i ve dvojce.

Jde opravdu o krátkou záležitost na pár minut, jejíž herní dobu prodlužuje pouze neustálé umírání především v důsledku nezřetelného ohraničení Pivova avatara. Svůj účel však plní dobře (nebo alespoň kdysi plnila). Mrzí mě jen, že jsem v době vydání hry ještě nebyl tolik aktivní (registroval jsem se o dvanáct dní dříve), a tak se můj avatar nestal NPC. Ve dvojce však už nechybím.

Pro: Pivo, humor, existence hodnotného pokračování

Proti: krátké, nezřetelné ohraničení Pivova avatara, nejsem tam

+16

The Terminator: Future Shock

  • PC 75
Terminátor: Future Shock byla tuším první hrou, která ve Score dostala neuvěřitelných 10/10 a jako taková samozřejmě byla dlouhá léta cílem mých pokusů ji sehnat. Bazary ovšem žalostně selhaly a tak jsem nakonec upirátil na tehdy čerstvě objeveném warforu. A popravdě řečeno si z ní moc nepamatoval, snad jen šílené bloudění. Ani jsem neměl moc chuť do znovuzahrání.

A přitom to není vůbec špatná hra, jen spoustu kladů vyrovnává i spoustou záporů. Příběh na Vás dýchne atmosférou prvních filmů. Postapo budoucnost, zoufalý boj hrstky rebelů proti všudypřítomným strojům a hlavní hrdina nemluvný Rambo, který během mise stihne vykosit desítky a stovky strojů. Ale nebudu kritizovat. V příběhu se formou brífingů setkáte s Johnem Connorem, Kylem Reesem a během něj se hrstka rebelů ještě více ztenčuje. Postupem času se objeví i časové hrátky a konec dává na prdel všem filmům hrdina zabrání vzniku Skynetu a z postapo světa je idylická budoucnost. Ale dá se říct, že mě potěšil.

Co se týče hratelnosti, Future Shock přinesl spoustu novinek, které předběhly dobu. Je tu naprosto fuknční, plynulý a vyladěný mouselook, bez kterého si dnes nikdo neumí 3D akci představit (v a době vzniku ho zas málokdo ovládal :D). Díky mouselooku si užijete několik misí v džípu nebo vznášedle a opět můžete klávesami uhýbat a myší zaměřovat. I tady je ovládání naprosto bezchybné a spousta nových her se může učit jako udělat podobnou misi s letadly.

Pohválit musím i přesné míření všemi zbraněmi, které se mimochodem povedly. Je tu granátomet, raketomet, brokovnice a vždy tři varianty automatu, laseru a plazmy, přičemž ten nejsilnější nejvíce žere a s nejslabším sice šetříte náboje, ale nic neupižláte.

A rovněž budu chválit potvory, protože tvůrci vymysleli obrovskou plejádu robotů, ať už létající, pavoučí, různé Walkery, sondy, věžičky, tanky a samozřejmě nechybí ani klasičtí terminátoři až po T-800. Přestřelky s nimi jsou ze začátku v pohodě, protože jich tolik není a i když i na easy vydrží hodně (jsou to nakonec terminátoři), zvládnout to jde. Ke konci se ale autoři zblázní a naservírují takový hardcore, že se na Vás valí a respawnují desítky robotů, vozítek, poletuch, neustále Vám dochází náboje i zdraví a modlíte se za každou další skrýš s výbavou. A ano je tu respawn a to mimořádně otravný, kdy se Vám zejména v monumentální posledním kole teleportují roboti přímo před xicht, což úplně nepotěší. Respawn je sice výborně vysvětlený příběhem a i tak je to otravné.

Každopádně jako parádní řežba s revolučním ovládáním a příběhem je to slušný, jenže je tu ještě prostředí. Zaprvé fádní grafika už opravdu nikoho moc nenadchne a nelíbila se mi ani před 10 lety. Zadruhé prostředí jsou v podstatě stále ty stejné postapo ruiny (občas střídané nějakou základnou), ve kterých nemáte šanci se zorientovat. Mapa je nepoužitelná, města obrovská a každý barák jde otevřít a prozkoumat. V barácích jsou občas nějaké náboje, které potřebujete, občas nějaký předmět jde rozstřelit a občas ne a hlavně jsou všechny naprosto stejné, nudné a prázdné.

Je to tradiční neduh Bethesdy, který byl v prastaré Areně (desítky nudných dungeonů bez rozdílu a bez života) tak i ve Fallout 3 (krásné, leč naprosto prázdné lokace a neustále ty samé ruiny). A když se vrátím k orientaci, nemusí ze mě hned někdo dělat idiota, ale to že se dovíte v brífingu jeďte rovně, pak u 16 kaktusu zabočte doleva, objeďte kráter, pak na severovýchod atd... to už je moc hardcore i na mě, zvlášť bez použitelné mapy či záchytných bodů. Brífing si navíc v misi už znovu nepustíte.

No vytknul bych ještě občasné zasknutí ve zdi, prolínání textu (robot procházející zdí), otřesné skákání (hrdina skočí dopředu 10 metrů, ale do výšky nevyleze dvaceticentimetrovou zídku) a občas zabugované konce misí.

I tak je ale Future Shock povedená střílečka s feelingem starých filmů, parádním ovládáním a přestřelkami s roboty a revolučním využitím vozítek.

EDIT: Skynet beru jako datadisk, protože vypadá úplně stejně, hraje se stejně a má jen 8 misí. Naštěstí vymizela většina bugů i otravný respawn a příběh se odehrává někde před událostmi Future Shock. Místo zajímavé časovky zůstalo jen klišé s hledáním atomovky, doprovázaný FMV sekvencemi. Ty nejsou špatné, až na úděsné ochotnické výkony "herců". Grafika je díky SVGA o něco hezčí, jinak zůstalo bloudění a občas opravdu nevíte kam jít a ještě více jak v původní hře Vám budou docházet náboje.

Pro: Mouselook, vozítka, skvělé zbraně i nepřátelé, příběh.

Proti: Respawn, bugy, moc rozlehlé a přitom prázdné, fádní grafika.

+16