Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Rocketman

  • Browser 50
Co napsat k jedné z nejkratších her, co jsem hrál? Těžký to úděl, ale o pár řádků se pokusím. Rukopis studia je patrný hned od první z pouhých čtyř obrazovek. V hráčích NBA se moc nevyznám, takže Vince Cartera jsem si musel googlit a podle všeho patřil k jedněm z nejlepších, kteří si nejvyšší severoamerickou basketbalovou soutěží prošli, takže asi logicky padla při výběru volba na něj. Ve výsledku je to však úplně jedno.

Celkově šlo kliknout asi na deset různých míst, a tak je jasné, že o žádném zákysu nemůže být řeč. Prostě jsem jen klikal na to, na co šlo a největším "zádrhelem" bylo asi vyťukání pětimístného kódu "ukrytého" v šuplíku, který byl třeba k nabití superbot elektřinou. Pak stačilo najít správnou frekvenci a Vince mohl smečovat do koše na oběžné dráze. Toť vše. Vědci odletěli zpět na Zemi a Vince také.

Pro: Vince Carter, animace

Proti: strašně kraťoučké

+15

Cookie Clicker

  • PC 55
  • Browser 50
Hru jsem hrál v rámci herní výzvy 2021

 

Cookie Clicker. V podstatě praotec všech clicker her. Stejně jako někteří jeho kolegové i CC se dostal z webového prohlížeče na steam a proto jsem se znovu vrátil, abych si ještě jednou vytvořil vlastní sušenkové impérium.

Nejlepší přirovnání hraní této hry je asi k nápadu, že ta dobrovolná lobotomie nebude vůbec špatná.

Nechápejte mě špatně. MILUJU SUŠENKY. Realita je však taková, že gameplay vám toho příliš nenabídne. Jednoduše jedná se o clicker hru ve které děláte sušenky … 1, 2, 4, 8, 16,… no a takhle až do klidně vaší smrti. Hra nabízí jednoduchý způsob vylepšování budov, které generují další sušenky a za ně nakupujete další vylepšení. Čím déle jste tím více sušenek těžíte, ale zároveň tím víc všechno stojí a proto potřebujete stále víc, víc a víc. No a na tomto principu hra funguje.

Zároveň pokud se vám podaří dostat dostatečně daleko a vydělat jistý obnos sušenek (který se pokaždé zvyšuje), tak dostanete možnost vaše sušenkové impérium obětovat a získat body na trvalá vylepšení. Právě skrze tato vylepšení hrou procházíte až do naprostého end game a jelikož díky ním máte pak více sušenek a jdete stále dál, tak vás ani neštve, že vlastně o všechny sušenky pokaždé přijdete.

Klasicky ve hře sbíráte trofeje. Ty jsou za běžné věci jako klikni na sušenku 1000x, ale i za různé speciální či tajné akce. Celkově jich je spousta, ale většinu z nich získáte běžným hraním a zvětšováním svého impéria. Já osobně jsem v době psaní tohoto komentáře měl necelých 90% trofejí.

Jednou z věcí která je trochu humorná je vaše herní babička. Ta v jistých částech hry mění svou osobnost a svolává další babičky za účelem jejich tajných sušenkových plánů. Jindy vám řekne, že jí chybíte a naopak někdy přijde s tím, že je jí z vás zle.

Hra má také jistý systém vyskakujících „novinek“. Ty jsou předem napsané a v náhodném pořadí vám vyskakují v horní části obrazovky dle toho v jaké části hry se nacházíte. Díky CZ překladu jsem se občas i zasmál nad nápady vývojáře.

Co se mi dále na hře líbilo je její grafické provedení. Hra vypadá hezky. Ano není to žádná AAA hra za 60e na které pracovala armáda vývojářů, ale i tak na pohled vás neurazí.

No a teď nějaké to mínus. Hra je v podstatě furt to samé dokola. Ano máte tam jisté možnosti miniher jako například pěstování kytek, ale ve finále zjistíte, že vás to ani moc nebaví a je to spíše otravné než zábavné. Pokud by někdo chtěl tuto hru hrát jako main game, tak je poměrně blázen. Bohatě mi stačilo mít jí puštěnou na jedné obrazovce a na druhé vesele seriál či nějaký film. Občas jsem sice zkoušel hrát aktivně a sbírat zlaté sušenky, které vás opravdu ohromně posouvají kupředu, ale nikdy to nemělo dlouhého trvání.

Sečteno a podtrženo. Pokud hledáte brutální akční AAA hru která vás pohltí na desítky né-li stovky hodin, tak jste absolutně vedle.

Naopak pokud hledáte něco na chill co vás vlastně reálně nepotřebuje a vy si u toho můžete klidně stříhat chloupky v nose a ničemu to nevadí, tak je to pro vás to pravé. Hra je slušná, pěkná a v jistých místech i zajímavá. Dokud od ní nebudete čekat něco co žánr clicker her nedokáže nabídnout, tak nebudete zklamáni.

Jednoduše Cookie Clicker je hra na pozadí nebo na občasné pomačkání golden cookies a tímto stylem vám dokáže vydržet skutečně i na stovky a stovky hodin.

Pro: Nenáročnost jak na PC tak i na hráče, grafické provedení, babička, novinky, CZ překlad

Proti: V realitě je to furt to samé dokola beze smyslu, konečná fáze hry dost zpomalí

+15

Furry Love

  • PC 35
To, jak se vám Furry Love bude líbit, záleží vlastně převážně na tom, co od hry čekáte. Pokud čekáte jen hromadu povedených obrázků, které nedostanete úplně zadarmo, budete možná spokojeni.

Vzhledem k tomu, že jsem se během několika posledních týdnů přesvědčil, že i žánr erotických her má co nabídnout, nemohu ale přehlédnout problémy, které hra má. Jediná minihra, proti které nemám moc co namítat, je Furry Catcher. A jedna z celkových pěti je opravdu žalostně málo.

Ze zbylých čtyř je na tom nejlépe režim Puzzle, na kterém asi nešlo moc co zkazit. I tady bych ale čekal, že se obtížnost úrovni bude třeba zvyšovat větším počtem dílků skládačky, pak bych si tento režim vlastně dost užil. To se ale neděje, a tak všechny úrovně projdete velmi rychle a nemáte pocit žádného uspokojení za to, že jste je zvládli.

O něco hůře je na tom režim Furry Cutter. Tady jde z nějakého důvodu obtížnost zase velmi rychle nahoru. To by nebylo úplně špatné, kdyby odrážení furríků od hran plochy bylo správně naprogramováno. Je totiž poměrně frustrující, když vám finální úroveň, u které je potřeba jistá dávka preciznosti, pokazí to, že se furrík, který se měl očividně odrazit doprava, odrazí doleva.

Co se provedení týče, tak je na tom ale nejhůře Furrman. Je to nejhorší variace na Pac-Mana, co jsem kdy viděl. Nejenže není pořádně znázorněno to, jak dlouho můžete jíst furríky po sebrání speciálního předmětu, ale ani zdi nefungují správně. Plocha totiž není přímo dělena na čtverce, a tak při zahnutí do jiné uličky může nastat to, že jste blíže k jedné ze stěn. Problémem je, když se vám stane, že jednu uličku takto plynule projedete, ale v druhé za křižovatkou se zaseknete o neviditelný pixel.

Poslední režim pak nestojí pořádně ani za zmínku, protože je založen čistě na náhodě. To je tolerovatelné několik prvních obrázků. Když vám ale špatný tip začne kus postupně odkrývaného obrázku zase schovávat, je to už poměrně otravné.

Musím uznat, že samotné obrázky jsou velmi povedené, ale to nedělá hru o nic lepší. Lajdáckost zpracování miniher totiž veškerou snahu umělců sráží někam do Mariánského příkopu. Jak si mám užít hru, kde nefunguje dobře ani ukládání, a občas jsem nucen některou z úrovni projít znovu, abych ti odemkl obrázek, který už dávno mám? Tohle se zkrátka nepovedlo.

Pro: povedené obrázky

Proti: zpracování jednotlivých miniher, občas nefungující ukládání

+15

Screamer

  • PC 65
Screamer je pro mě to, co pro spoustu ostatních hráčů Stunts. Moje první počítačová autíčka, která téměř před třiceti lety odstartovala moji velkou lásku k závodním hrám. Jako dítě jsem to hrál pořád a často se k tomu chtěl později vrátit, ale narazil jsem na problém, kdy jsem nevěděl, jak se hra jmenovala, nevěděl jsem, jak ji najít a hlavně ani jak ji popsat někomu, kdo by si ji mohl pamatovat. A iluze jsem si nedělal, nebyla to žádná pecka ani při vydání.

Až nedávno jsem zase dostal strašnou chuť ji nějak najít a nakonec se mi to povedlo různým gůglením dosových závodních her najít. Bože, ta radost.:-D Ještě, když byla hra dostupná na GoGu.:-D Výhodu jsem měl v tom, že jsem si ji i po bezmála třiceti letech pořád docela pamatoval. Vzhled tratí, stejně jako vzhled a barvy vozidel, i na žluto bílé autíčko Tiger s číslem 27, za které jsem tehdy jezdil a za které jsem dohrál šampionát i nyní.

Ale upřímně? Ani ta nostalgie mě u hry nedokázala udržet na tak dlouho, jak jsem vlastně myslel. Šampionát, po kterém se Vám odemkne ultra raketové autíčko odehrajete za dvě hodiny. Možná za hodinu a půl, když víte, jak jezdit. Naštěstí lze po jednotlivých závodech šampionátu hru vypínat a ona si postup pamatuje, jinak bych to nedal. Grafika ani omezenost barev mi kupodivu nevadily, konečně to jde hrát i v okně, takže to nemusíte mít rozplizlé po celém monitoru. Ale ta hratelnost, jízdní model a hlavně kolizní model je fakt peklo. Nejhorší je netransparentnost. Jednou zatáčku vyberete v pohodě, podruhé se úplně ve stejné zatáčce v úplně stejné rychlosti neovladatelně vysekáte. Kolikrát Vaše auto vybere dost ostrou zatáčku ve velké rychlosti, podruhé nedá ani mírnou zatáčku. Jelikož jsou všechny závody na tři kola, spoléhal bych se aspoň na to, že se bude auto ve stejných zatáčkách chovat stejně. Kolikrát se vysekáte i při brždění na rovném úseku, kolikrát ne, ale spoléhejte na to, že jo..

Kolizní model je kapitolou samou pro sebe. Bohužel začínáte každý závod na posledním desátém místě, takže musíte všechny ostatní auta předjet. A to je zlo. Málokdy se Vám podaří je předjet čistě a kontakt může dopadnout jakkoli. Nechci říct, že počítač podvádí, to ne. Kolikrát do něj vrazíte, on dostane hodiny a Vy jedete dál. Ale stejná situace může skončit (a taky často končí) tak, že se zastavíte ve svodidlech. Když ťukne soupeř do Vás, může ho to buď vysekat nebo to může vysekat i Vás. Samozřejmě i tady funguje známý efekt gumového lana, ale tady mi to zase tak nevadilo. Vzhledem k jízdnímu a koliznímu modelu za to budete možná ještě rádi. Nejjednodušší mi tak na celé hře přišla paradoxně až vrcholná disciplína, kdy jste museli porazit jen to raketové auto - předjet jedno super auto je o dost jednodušší než devět stejně vyrovnaných soupeřů.

Ale abych jenom nehaněl, jsem moc rád, že se mi hru podařilo po letech najít, sehnat a zase si ji zahrát. Ale myslím, že to takhle stačilo.:-)

A ten debilní komentář mých jízdních dovedností šel v menu naštěstí taky vypnout.:-D

Pro: Nostalgie, výběr tratí a vozidel, radost, že jsem hru po letech objevil

Proti: Jízdní a kolizní model, gumové lano, komentář jízdy (lze vypnout)

+15

BioShock Infinite

  • PC 90
Žánrově je Bioshock úplně mimo moje herní preference, ale i tak se Infinite stal jednou z mých nejoblíbenějších her. FPS totiž nehraju, protože mě moc nebaví, ani mi nejdou a taky jsem dost strašpytel.

Originalita a úžasný příběh, který je pak umocněn ještě dvěma špičkovýma DLC Burial at Sea, dělají z Infinite opravdu mistrovské dílo. Na konci jsem zůstala sedět s otevřenou pusou, to se mi opravdu už dlouho nestalo.
" There is always a lighthouse, there's always a man, there's always a city."

Pokud bude mít Bioshock i nadále tendenci vzrůstající kvality, tak se máme opravdu ve 4. díle na co těšit.

Pro: komplexní a skvělý příběh, vizuální styl, město Columbia, Elizabeth

Proti: tuny nezábavných přestřelek, boss fighty s Lady Comstock

+15 +17 −2

Star Wars: The Old Republic

  • PC 85
Herní výzva 2021 č. 9 – Okna vesmíru dokořán.

Krátí se čas, takže již kašlu na hardcore verzi a využiji toho, že jsem tenhle rok skutečně na nějaký čas spadl do Star Wars. Nečekejte prosím nějakou příliš analytickou recenzi, to mi u MMO nikdy nešlo, spíše shrnutí pocitů.

 V první řadě je důležité, že já nikdy SW neholdoval. Filmy jsem důkladně shlédnul teprve asi před půl rokem, potom co jsem začal SWTOR hrát. Ono to samozřejmě není příliš důležité, protože stejně jako KoTOR se SWTOR odehrává dlouhá tisíciletí v minulosti a hry na sebe navazují. Důvodů, proč jsem tuto universum nikdy moc nemusel je mnoho a ty zůstali, což také znamená, že ani u SWTOR jsem nevydržel příliš dlouho – ačkoliv se plánuji vrátit během příštího roku – ale pár stovek hodin mě to stejně stálo. Důvodem je to, že se hra skutečně velmi liší od jiných MMO her, které jsem hrál, a to především příběhově, a to jak v gameplay smyslu, tak roleplay smyslu.

Vše začíná už tvorbou postavy, ale k tomu se dostaneme za chvíli. Hned na začátku je třeba říct, že SWTOR má trochu složitější systém placení a nechci to úplně investigativně zkoumat. Ale myslím, že existuje free-to-play verze, což je nejvíce osekaná, pak pokročilá, která se zpřístupní po zaplacení určité částky a nakonec subscriber, což je zaplacený měsíc. Kolik ras budete mít odemknutých záleží na tomto. Hra je zároveň pay-to-costumization a dvě rasy jsou přístupné pouze tímto způsobem. Dobré však je, že hra je ohledně ekonomiky poměrně férová. Drtivá většina věcí které lze koupit za reálné peníze lze pak prodat za zlato na burze, takže vlastně stačí šetřit, což mě samozřejmě moc nevyhovuje ale já nejsem úplně hardcore hráč :)

Nicméně, tvorba postavy. Zapomeňte na World of Warcraft. Vesmír je složitější. Máme zde sice dvě strany a v nich typické rasy – tedy Miraluka najdete spíš na straně Republiky a Pure Blood Sithy na straně Impéria…  stejně tak každá rasa má pro sebe typická povolání. Hra vlastně tím hráči na začátku hry říká, co je zcela běžné, typické a v naprostém v souladu s Lore. Nicméně, pokud si rasy koupíte – nebo za ty volně dostupné dosáhnete jisté úrovně – odemknou se vám pro všechny rasy a všechny povolání. Tím se otevírá celá řada možností, protože ve složitém světě nic není zcela proti Lore. Je Pure Blood Sith Jedi velmi, velmi neobvyklý? Jistě, ale možná. Ve hře se to nakonec moc neodrazí, ale role-play možností to otevírá mnoho.

Každé povolání má také specifický příběh, s možnostmi volby, která vás mohou přiblížit buď k temné nebo světlé straně, a pokročilé specializace. Hráč má vlastní loď, každý příběh jiné společníky ve vlastním příběhem a možnosti romance. Tohle vše je mnohem víc než jiné MMO hry a je třeba to velmi ocenit. Za mě je pouze škoda, že v tomto ohledu je nejlepší MMO zrovna ve Star Wars vesmíru, ale to je samozřejmě velmi subjektivní. Jak bylo zmíněno, SWTOR je vlastně KoTOR 3 a funguje to dobře.

Líbí se mi, že hra nabízí poměrně široké možnosti přizpůsobení postavy. Kromě toho, že hra nabízí mnoho skinů pro oblečení, je možné tyto skiny dále upravovat pomocí barev. Co se mě však týče, tyto úpravy jsou přeci jen trochu náročnější, než by se mi líbilo. V tomto ohledu mi přeci jen připadá o něco férovější systém Guild Wars 2, kde to není tak extrémně nákladné, barvy lze po odemknutí používat opakovaně atd.

Nebudu se už rozepisovat o end game a flashpointech, je to trochu zbytečné. SWTOR je jednoduše kvalitní MMO hra která si zakládá na kvalitním obsahu. Má pokročilejší roleplay než Guild Wars 2 a pokročilejší gameplay než World of Warcraft. A ačkoliv mě se nakonec moc prostředí nelíbí, objektivně je to skvělé.
+15

Obduction

  • PC 45
Paralelní dimenze, série Myst, prostředí, které na první pohled evokuje něco, co Vás nutí k zájmu. To vše v 3D prostředí logické adventury. Je přesně to všechno, co nutí k zájmu takovému, abyste měli chuť hru vyzkoušet?

Na první pohled bych řekl, že jednoznačně ano. Jenže jakmile jsem hru spustil, už jsem čul průser. Prostředí kempu libivé, atmosféra noci adekvátní, na nebi nějaké světelné neidentifikovatelné jevy. Jenže v momentě srážky předmětu se zemí a Vaší následní interakce to všecko jde do totálního tureckého hajzlu.

Tvůrci nic moc nevysvětlují, prostě Vás vrhnou do světa divokého západu. Prostředí je pěkné, ale příběhově takřka prázdné. Herně jsem si přišel jako když jsem před asi skoro dvaceti lety poprvé vstoupil na ostrov s dinosaury ve hře Trespasser. Tenkrát to bylo něco nového, neotřelého. Navíc hlavní hrdinka měla z jedné ruky pahejl a myší jste jí mohli koukat na kozy, kde měla vytetované srdíčko. Tady tvůrci tak odvážní nebyli. Vlastně nebyli odvážní vůbec.

Cílem hry je totiž chodit z bodu A do bodu B. Tyto cesty si pamatovat a vlastně i obecně mít přehled o prostředí, protože budete neustále někam pobíhat a plnit sérii logických úkolů. Portály budete postupně přecházet z jednoho prostředí do druhého, kde třeba steampunkové motivy se mi líbily, ale to futuristično naopak vůbec ne. To bylo takové hnusné, nehostinné, brr nepříjemné jen vzpomínat. A vzhledem k tomu, že se po těch prostředích poměrně dost naběháte, tak rozhodně nic, co by stálo za vhodné doporučení. Rozhodně ne v dnešní době.

Obduction má v sobě mechaniky staré dvacet let, kdy začaly být populární 3D adventury s logickými prvky. Nevím, jestli v dnešní době je to něco, co ještě dokáže natolik zaujmout, aby si ho měl chuť někdo zahrát. Ano, pár pozitivních momentů hra má, ale obecně vzato nenabízí nic, co by měla splňovat dobrá hra s dobrým herním zážitkem. Před dvaceti lety bych si možná řekl, dobře to by asi šlo, ale před dvaceti lety jsem na to měl třeba Montezumas Return. Dneska po takové hře také už neštěkne ani pes.

Pro: Některé prostředí je poměrně pěkně barevně ztvárněné, obzvlášť divoký západ.

Proti: Obecně ale ve hře pobíháte z jednoho místa na druhé, abyste sem tam něco zapnuli nebo někde něco vyřešili. Nic víc, nic míň.

+15

Paradise

  • PC 60
Musím říct velmi rozporuplná hra. Oproti předchozím dvěma Syberiím Benoît Sokala citelný úpadek co do kvality herního titulu. Nejprve technické věci této hry:

Pokud chcete do této hry češtinu, tak rozhodně neinstalujte ručně po sobě patche, já to tak udělal a pak se mi nezobrazovaly titulky, místo titulků byl jenom prázdný obdélník textového pole. Čeština z bonuswebu má v sobě patch, který hru updatuje a správně pak nainstaluje češtinu. Další technická věc je cz dabing od Fenix ProDabing

https://fenixprodabing.cz/projekt/paradise

Vyzkoušel jsem ho, ale bohužel tak jak je psáno v komentářích, tak hra nefunguje s cz titulkama a dabingem zároveň. Takže si nejspíš budete muset vybrat, jestli budete hrát neopatchovanou verzi s cz dabingem nebo patchovanou verzi s cz titulky. A nakonec taky jsem měl bug se schodištěm v harému, díky Jumasovu komentáři co je tady na databázi-her jsem ho ale překonal, takže díky Jumasi.

K samotné hře. Na první pohled se mi zdá, že Sokal tady vzal koncept ze své první hry Amerzone a trochu ho překopal. Hra Amerzone se odehrávala někde ve fiktivní zemi Jižní Ameriky, která trpěla pod diktátorem a vašim úkolem bylo rozluštit mystérium jednoho typu zvířat - bílých ptáků. V Paradise se dostáváte do fiktivní země v Africe, která trpí pod vládou diktátora a vy jako hlavní hrdinka jste spojeni s černým leopardem - jehož záhadu musíte rozluštit. Čeká vás celkem 8 různě dlouhých kapitol hry (různých typů prostředí), kde plníte různé puzzle zádrhely, ať už se jedná o používání předmětů nebo o pouhé interakce s kliknutím na interaktivní předmět, který máte na obrazovce. Hra v sobě kombinuje arabské prostředí (první dvě kapitoly) s černošskou kulturou střední a jižní Afriky. První dvě kapitoly (harém a arabské město mě osobně tedy moc nenadchly). Postupem času, jak se ale hra blížila ke svému vyvrcholení, tak se prostředí mění a osobně mi více sedlo, než zmíněný arabský začátek hry. Ve hře je i narážka na Syberii, což mě potěšilo. Příběh je tak trochu zvláštní a hlavní postava je dcera diktátora, která většinu života strávila v Evropě a nyní se vrací v čele rebelů sesadit a zavraždit svého otce.

Paradise považuji za mírně slabší oproti Sokalově prvotině Amerzone a dost mě diví takový úpadek oproti jinak skvělým dvěma Syberiím, které vznikly před touto hrou.

Pro: Začátek hry, který má náležitě navnadit na delší hraní není moc dobrý, jak hra ale postupuje v ději, tak se to zlepší

Proti: Bohužel tato hra Syberiím nesahá ani po paty, možná nejhorší hra Benoît Sokala

+15

Under Leaves

  • PC 55
Herní výzva 2021 - 1. Pacifista

Na dvě kratší posezení jsem na Štědrý den s dětmi křupnul tuhle hledačku. Musím říct, že nás to bavilo, občas i trochu potrápilo, ale než jsme se nadáli, bylo to ouvr. Steam mi hlásí herní dobu pouhých 57 minut, což je za cenu 5 Euro opravdu žalostně málo. Herní náplň je zábavná, i když stále stejná. Mohlo to být ale daleko delší.

Pro: Zábavná hratelnost; vhodné pro děti.

Proti: Žalostně krátké.

+15

Blacksad: Under the Skin

  • PC 65
Klasických noirových detektíviek nikdy nie je dosť a som rád, že z hľadiska príbehu, atmosféry a použitia klasických "noir tropes" dáva Blacksad zmysel. Prečo potom hodnotenie 65 %?

Jednoducho povedané, technická stránka hry. Pôvodne som chcel hrať v kombinácii myš + klávesnica, nešlo to dobre a sama hra odporúčila gamepad. Tak som použil xbox controller a bolo to skoro rovnako zlé, kamera a pohyb po otvorenom priestore boli ťažkopádne, nepresné, menili sa statické kamery obrazoviek, ako pred 20 rokmi pri starých 3D survival hrách a človek mal pocit, že ovláda ťažkotonážny nemotorný tank a nie postavu detektíva. Interakcia so stopami a objektami závisí od správneho namierenia postavy a to bol niekedy problém, aby sa Blacksad doslova postavil problému čelom. V druhej polovici hry týchto problémov ubudlo, ale to len z toho dôvodu, že hra bola zrazu oveľa lineárnejšia a hráč si nevyberal miestnosť, či lokáciu, ktorú navštívi. Z istého hľadiska to dodalo hre istú dynamiku, či spád, ale na úkor adventúrčenia. A pribudlo viac QTE, čo mi vždy príde ako lenivé riešenie, keď autori nevedia čo, dajú veľa QTE.

Ďalším technickým neduhom bola optimalizácia, hra nevyzerá graficky zle, ale ani nijak skvelo, nevyužíva rôzne špeciálne odlesky, či tiene a aj tak sa niekedy FPS menilo ako na rollercoasteri, to isté aj s nahrávacími časmi, ktoré boli niekedy extra rýchle a inokedy extra pomalé...

Problém s adventúrčením spočíval aj (najmä v prvej polovici) v tom, že sa mi párkrát stalo, že som nevedel čo mám robiť. Hra totiž ani príbehom, ani náznakmi nepovedala, že napr. by sme mohli skúsiť zavolať známemu na polícii a vlastne, kým sme nezavolali, ani nevysvetlila, že prečo. A vlastne dovtedy človek ani nevedel, že má na polícii nejakého známeho... Takýchto situácii našťastie nebolo veľa, ale občas to bolo otravné a pritom by sa to dalo veľmi jednoducho scenáristicky vyriešiť krátkou vetou vnútorného monológu, či zmienkou v dialógu. Čo na tom, že Blacksad má denník k prípadu, kam si zapisuje stopy, pokiaľ to neponúka reálnu pridanú hodnotu pre ďalší postup.

Dabing aj hudba boli veľmi podarené. Nepoznám komiksovú predlohu, ale vzhľadom na to, že všetky postavy sú humanoidné zvieratá, ktoré však neprejavujú žiadne zvieracie charakteristiky, mi to príde ako premárnený potenciál. Reálne okrem jedného šimpanza, ktorý vie ľahko loziť po stromoch sa v ničom ich fyzické schopnosti a vlastnosti neodlišujú od ľudí... Čo mi však prišlo zbytočné, až otravné boli náhodne pohodené zberateľské športové karty, ktoré nemali vplyv na hru, len si autori povedali, že do hry treba strčiť nejaké collectibles. Najviac to zavadzalo vtedy, keď hráč potreboval nájsť nejaký predmet alebo interakciu, obzvlášť vtedy, ak bol v časovej tiesni. V hre sa totiž dá na pomerne veľa miestach ľahko umrieť. No a s tým súvisí aj to, že veľakrát je otázkou života a smrti správna odpoveď v dialógu. Lenže dialógy sú postavené len na témach a nie vždy človek vie, aké stanovisko Blacksad zaujme. A potom to končí situáciami pokus/omyl, čo je pre zmenu otravné v tom, že vo viacerých situáciach tak musí hráč opakovať dlhý dialóg bez možnosti preskočenia toho, čo už videl a počul.

Pro: príbeh je fajn noir klišé, dabing

Proti: technická stránka - ovládanie, optimalizácia, priveľa QTE

+15

Hector: Badge of Carnage - Episode 3: Beyond Reasonable Doom

  • PC 35
Hector je adventura, která Telltale nedělá příliš velkou čest. V kůži obhroublého detektiva Hectora (a občas i jeho přitroublého kolegy) se pokusíte zachránit městečko před šíleným teroristou. Autoři patrně chtěli napodobit potrhlý styl Sama a Maxe, ale moc jim to nevyšlo. Buransky vulgární humor jde příliš na sílu, a vyznívá tak, jakoby autoři neopustili pubertu a neměli tudíž smysl pro míru - vtipy jsou většinou pitomé a trapné. Navíc hře schází onen rozměr bujaře krásné fantazie, který doprovázel hru od Lucas Arts a který by odvedl pozornost od veskrze nesympatických postav.

Další problém je děj a hádanky. Obvykle totiž dojde v rámci epizody k určité situaci a jediné, co pak děláte, že plníte jakýsi nákupní seznam nudných (a často nepříliš logických) úkolů v obskurních či nezáživných lokacích. Těch je málo, stejně tak jako předmětů. Možná naštěstí, protože ve chvíli, kdy hra začne být náročnější (stalo se mi jednou ve druhé epizodě), tak odhodlání Hectora dohrát se rychle začne vytrácet. Jednotlivé postavičky, se kterými komunikujete a které jsou v zásadě karikaturami, bohužel také nevybočují z všudypřítomné šedi a dialogy jsem často jen odklikával, abych se vyhnul přemíře rádoby vtipných replik, nad kterými bych si mohl ukroutit oči.

Hectora trápí navíc pár bugů, takže má například v jednu chvíli při animaci jiné oblečení, než pokud staticky postává. I grafika není nikterak osobitá (snad kromě kresby postav) a fakt, že se ani při nastavení 1920 x 1080 neroztáhne přes celou obrazovku, ale po bocích zůstávají černé pruhy, dokazuje, že je hra šitá horkou jehlou. Konečně jako i mírně zašuměný dabing.

Za klad snad můžu považovat to, že to celé po dohrání dává jakýs takýs smysl a že je hra v rámci třech epizod relativně dlouhá. Malé bezvýznamné plus je pak za jediný vtip, který mě rozesmál - heslo Avokádo ve třetí epizodě. A to je tak vše.
+15

At Dead of Night

  • PC 80
Začnu na nejvíce pozitivní notu, jak jen to půjde. Autoři totiž téhle hře věnoval neskutečné množství lásky a je to vidět. Hra je nesmírně dobře technicky zpracovaná, a je to zřejmě to čím hra nejvíce září.

Hra spojuje filmové scény s herní grafikou. Nikoliv pouze elementárním způsobem, tedy prolog a epilog, ale filmové scény jsou protknuté celou hrou. Prakticky jakákoliv cutscéna je hrána skutečnými herci. A co víc, ono to je fakt dobré. Nepůsobí to kostrbatě či neohrabaně, herní grafika koresponduje s hranými scénami zcela přirozeně a vytváří to jeden z nejunikátnějších zážitků v současné herní scéna.

Je třeba ocenit smysl pro detail nejen z toho hlediska, ale i ve zbytku hry. Autoři vytvořili nesmírně příjemný tutorial, menu, a dokonce i odchod ze hry je pojat kreativně. Ono si pak člověk říká – je to vážně tak těžké? Autoři se prostě vyhnuli všem technických a stylistickým problémům, protože zřejmě věděli, že tam být nemají. Kdyby se tím řídili všichni vývojáři, máme vystaráno.

Hra se odehrává v hotelu na kraji moře, kde musí přenocovat hlavní hrdinka, Maya, se svými kamarádkami kvůli špatnému počasí. Zde se setkání s Jimmym, poněkud neohrabaným ale milým majitelem. Pod jeho slupkou se však skrývá psychotický vrah, který brzy většinu hostů uvězní. Na Maye je pokusit se odhalit Jimmyho tajemství a jak jej porazit.

 K tomu jí pomohou tři věci. Za prvé kompas, který pomáhá hráče dovézt k anomáliím v hotelu. Zrcátko, které aktivuje Mayinu zvláštní schopnost vidět do druhého světa, a které dává hráčům rady, jak postupovat dál. A nakonec, nejpodstatnější, zařízení na komunikaci s duchy. Tento přístroj pomáhá odhalit Jimmyho minulé zločiny, a nakonec dovézt hráče k řešení, jak z hotelu uniknout. Zrcátko navíc funguje jako ochrana před zákysy – odhalí vám kam jít a hned to najít. Není to však zadarmo. Použít zrcátka vždy spolehlivě přivolá Jimmyho minimálně na stejné patro, což je především na začátku hry problém. Lze jej sice použít i v bezpečné zóně, ale tam je háček v tom, že vidina vám odhalí jen patro, kam jít, ne místnost či lokaci. Pro to už musíte být na patře.

Příběh není nijak originální, ale dávkování dobré a postupné odhalování zábavné. Ve hře na vás čekají celkem čtyři duchové, s kterými postupně komunikujete, odhalujete jejich zkušenosti s Jimmym, a ptáte se jich na různé předměty které jsou rozprostřené po celém hotelu.

Hotel má celkem tři patra, přízemí a sklep. Zatímco přízemí i sklep jsou považovány za bezpečné zóny kde vás Jimmy nikdy nenapadne – a toto pravidlo vážně dodržuje celou hru – tak jednotlivá patra se stanou kolbištěm mezi vámi a běsnícím psychopatem. Máte samozřejmě mnoho možností, jak se bránit. Schovávat ve místnostech, snažit se ho vylákat špatným směrem, či ho dokonce ve správných okamžicích někde zamknout. Pokud vás však chytne, tak vás nezabije. Pouze omráčí a sebere vám pár věcí. Nikdy to nejsou příběhové předměty, protože ty Maya obvykle nesbírá ale pouze „zapamatuje“. V ohrožení jsou tedy je přístroj, zrcátko, kompas a klíče. Před závěrem hry jsem myslím „zemřel“ jedenáctkrát a vždy jsem ztratil přístroj, občas klíče. Zbytek nikdy.

Jak hra postupuje, Jimmyho kvalitní AI je čím dál lepší a agresivnějším. Také se čím dál rychleji přesouvá mezi patry – od 80 % příběhu nahoru nemáme prakticky žádný čas navíc a Jimmy se přesouvá s vámi.

A tím se dostáváme k největšímu mínusu hry. Frustrujícími a monotónnímu gameplayi. Zatímco komunikace s duchy a hledání předmětů je zábavné, honičky s Jimmy jsou časem už jen otravné. Znáte to – zdržuje to od příběhy, aspoň ten pocit máme. Svého vrcholu to dosáhne ve finále hry, kdy musíte osvobodit svých pět přátel, ale hra vás upozorní, že až vás Jimmy chytí příští tak vás zabije, a navíc jeho AI inteligence je také na vrcholu. The End tak blízko ale tak frustrujícím způsobem daleko…

Přesto, pro to být fér, já nevím, jak jinak to autoři měli udělat. Nakonec je částečně o tom se vyhýbat nějakému vrahovi a bez toho by to byl jen walking simulátor který navíc nemá smysl.

Abych to zkrátil, skvělé technické zpracování, dobrý příběh ale poněkud frustrující gameplay, především čím dále ve hře jste. Rozhodně to stojí za zahrání už jen proto, abyste viděli, jak vypadá technicky kvalitně zpracovaná hra.
+15

Back to the Future: The Game - Episode II: Get Tannen!

  • PC 70
Ve druhé epizodě herního Návratu do budoucnosti už se hrátky s časem rozjely naplno a došlo ke vzniku mnoha časových paradoxů. Marty se musí vyhýbat svému mladšímu já, Biff má najednou bratry Cliffa a Riffa a mladý Emmett učiní jedno zásadní rozhodnutí, které se podle všeho promítne do pokračování. Nově se zde objevuje i policista Danny Parker, děda Martyho budoucí přítelkyně Jennifer. 

Bohužel jsem narazil na jedno z úskalí epizodických her. Téměř každá postava mě oslovuje jinak. Doktor mi říká Harry nebo Miku, Edna pane Crockett a Kid Tannen používá příjmení Corleone. Asi to je dané tím, že se každá epizoda instaluje zvlášť a ne dohromady, jako u novějších počinů Telltale a uložené pozice z té předchozí nešly žádným způsobem přenést, ale stejně bych čekal, že budou všichni v oslovení konzistentní.

Co bylo dobré v It's About Time, je dobré i v Get Tannen!, ale i ty špatné prvky zůstaly. Znovu zde tak exceluje Christopher Lloyd, jakožto Emmett Brown, sedl mi humor i hudba a ovládání pohybu stojí stále za pendrek. 

Za těch pár hodin se toho na můj vkus stalo až moc a uvítal bych trochu volnější tempo. Určitě by bylo lepší třeba jednu epizodu přidat, než skákat z jedné šlamastiky do druhé. Na Občana Browna jsem zvědavý. Oproti počátku třicátých let, kde doteď téměř celé dění probíhalo, přichází na řadu znovu rok šestaosmdesát.

Pro: atmosféra Návratu do budoucnosti, Christopher Lloyd, období prohibice, humor, hudba

Proti: různá oslovení Martyho, ovládání pohybu, příliš mnoho událostí v krátkém čase

+15

Twelve Minutes

  • PC 80
Zlato jsem doma! Teda to úplně po příchodu z práce nekřičíte, ale konečně jste doma a to je hlavní. Čeká Vás velmi speciální večer. Vaše drahá polovička se připravuje, čeká Vás společná romantická večeře, tedy spíš moučník při svíčkách a jedna pěkná novina v podobě dětského bodýčka v krabici. Máme našlápnuto na krásnou budoucnost!

Jenže během toho všeho nás vyruší bouchání na dveře. "Policie, otevřete!". Ať už otevřete nebo ne, je to jedno. Do bytu vniká ozbrojený muž, křičí něco o vraždě otce naší ženy a ještě ji z toho přímo obviňuje. Co se to děje? A co mám sakra dělat? Ať už to skončí jakkoliv, po 12 minutách Vám dojde čas... a nebo ne? Po 12 minutách totiž nastupuje dalších 12 minut. Identických 12 minut, které začínají příchodem hrdiny z práce domů. Vývoj těchto pár minut však můžete ovlivnit svým postupem, informovaností, kombinováním akcí, které provedete, tématy, které navážete a třeba se i jednou doberete k tomu, jak to všechno vlastně je.

Tenhle donekonečna se opakující časový úsek může být zajímavý zážitek, který v nás vzbuzuje zvědavost a touhu vědět víc. Není to nic nového, ale v herní podobě to může opět nalákat a přivést něco nového. Zároveň to však může být i pěkně otravná, frustrující a úmorná chvilka. Ostatně to Vám řekne i sám hrdina, který je v tom s Vámi. Z prvu neví jestli neblázní, ale nakonec si uvědomí, že je tento kolotoč skutečný a bude muset přijít na to, jak ho zabrzdit.

Kombinací, rozhovorů a možností je spousta, ač i já se místy přistihla u vymýšlení dalších "které mi ve hře chyběli". Ale naprosto rozumím tomu, že už tak muselo být dost obtížné vše zkombinovat a hlavně správně načasovat. Stejně tak určitě byla velká věda přijít na to, jak velký časový úsek těmto účelům poslouží nejlíp. Přišlo mi však, že na načasování jakožto hráč můžu snadno doplatit. Stačí, že jsem na něco nezareagovala ve správnou chvíli a mohlo mi to klidně utéct, jelikož bych to po pár nezdárných pokusech/nešťastných reakcích už nemusela mít chuť zkoušet znovu. I když on to člověk asi stejně nakonec zkusí v pomyslné čiré zoufalosti - když mu už nic jiného nezbyde. Čím víc víme, tím víc nás to může zmást, ale také urychlit dění. Hráč zkouší všechno možné, i věci, na které by nemusel být dvakrát hrdý.

Po dohrání nakonec od hry odcházím s pocitem "to bylo všechno?". Neberte mě špatně, hru jsem si užívala, bavila mě, zajímala mě každičká informace a po prvních 6 hodinách hraní jsem si hned sumírovala do 5 dlouhých odstavců - co se všechno událo, co čemu předcházelo a co vše jsem doposud zjistila. A to se podaří málo-které hře, abych si k ní začala něco sepisovat. Zároveň jsem čekala lepší herecké výkony, na to jaké je herecké obsazení. Na jednu stranu bylo asi dostatečně autentické, na druhou jsem furt čekala víc. Nejspíš větší drama a projevení emocí vzhledem k situaci. Možná to nechtěli přehánět? Každopádně zklamáním pro mě hra nebyla a určitě jsem z ní ještě nevyždímala maximum, ač mám pocit, že jsem viděla 2 možné konce. Třeba se k ní ještě někdy vrátím a podívám se na ty další.

Pro: Herecké obsazení, načasování, nápad, více konců, vývoj příběhu i postav

Proti: Nemusí stačit "na dnešní dobu/dnešnímu hráči" ve všech směrech

+15

Call of Juarez: Gunslinger

  • PC 80
Po sérii indie titulů jsem si říkal, že bych mému PC opět mohl dát trošku záhul a zkusit nějaký ten AAA titul. Je otázkou, zdali se Call of Juarez: Gunslinger dá svým dějem považovat za AAA titul. Spíš bych ho přirovnal k šestákovému románu. Nicméně na rok vzniku se jedná o herní zážitek, který mi šlapal jak hodinky a já si ho tak mohl bez problémů dokonale užít.

Už jsem si zvykl, že když si chci pustit nějaké grafické hody, většinou u toho musím trpět. Čím novější, tím samozřejmě náročnější na grafiku. Zde rok 2013 je, řekl bych, na hraně únosnosti u deset let starého notebooku, ale nakonec jsem docela zíral tím, jak jsem se bavil a vše šlapalo jak hodinky. Hra zřejmě nebude graficky kdoví jak náročná, ale svým až komiksovým zjevem působí neotřele a neskutečně zábavně. To samo sebou podporuje i příběh, který je béčkový až běda. Béčkový je ale záměrně a svým nápadem tu chce evokovat hlavně čirou zábavu. Což se hře daří naprosto dokonale.

To si tak, coby Silas Greaves - lovec desperátů - dorazíte na sklonku svého života do místního saloonu. Objednáte si dvojitou whisky, přisednete si k místním povalečům a začnete se chvástat. To, co ze začátku je chvástání, se ale v průběhu času promítne jako neskutečně napínavé vyprávění v honbě za těmi nejhoršími desperáty Divokého západu 19. století. Nemusím dodávat, že veškeré jeho vyprávění si tu prožijete doslova na svojí kůži. A to včetně občasného vymýšlení, což ze hry dělá zajímavý zážitek, se kterým jsem se ještě nesetkal. Začnete totiž například jednu z misí, která se bude nějak odvíjet, mnohdy dost fantasticky a neuvěřitelně, aby Vám vypravěč po pěti minutách přiznal, že si trošku vymejšlí...a vše začalo na novo. Žánrem je to klasická střílečka. Poláci zde ale perfektně vystihli prostředí Divokého západu. Některé mapy jsou vysloveně hodně vydařené - přestřelky v kaňonech, na střeše právě rozjeté lokomotivy, u domku na poslední skalnaté výspě v okolí nebo samozřejmě i ve městech s kulisami toho nejběžnějšího městečka tehdejší doby. Je tu všechno, co si dokážete se žánrem westernu představit.

Vy, coby hráč ale nejenom klasicky kosíte jednoho nepřítele vedle padlého indiána za sebou. Také podle toho, kam se trefíte (a jak se trefíte) vylepšujete a získáváte nové skilly. K tomu je tu série perfektně vyvedených zbraní nebo třeba dynamit, se kterým obecně byla velká radost. No a na konci každé epizody je nějaký ten epický boss, o kterém jste vždy museli nějak někde slyšet. Žádnej nazdárek ale třeba rovnou Butch Cassidy a Sundance Kid. A s ním si užijete ten správný duel na život a na smrt, kde se snažíte zamířit protivníka a zároveň se pečlivě připravit na včasné vytažení Vašeho koltu. No a když budete opravdu důkladní, tak v běhu hry narazíte na takzvaná zrnka pravdy, které Vám ke každému bossovi řeknou pár zajímavostí a tím z něj udělají živoucí postavu - a ne jen další postavičku, kterou čeká smrt.

Svojí délkou tato hra nijak závratná není, ale cirka 6-7 hodin čistého času jsem se zde v příběhové části vyblbnout dokázal. Ti, co mají za svá léta nahráno, mi jistě dají za pravdu, že u podobných her to po roce 2001 býval sem tam běžný čas. Síla hry je ale i v arkádách, kde si zablbnete střelbou na kdejakého nepřítele, protože i střelba je tu něco, co dokáže na dlouhou dobu samo o sobě zabavit. Během akce si hru můžete zpomalit nebo uhnout kulkám a když už byste nevěděli, co se se sebou, můžete si to všechno zkusit zahrát ještě jednou na obtížnost pravého Divokého západu. Osobně jsem takový masochista nebyl, ale dokážu si představit, že to může být neskutečná tryzna.

Call of Juarez: Gunslinger splnil, co jsem od něj očekával. V atmosférickém prostředí Divokého západu mi zaručil sérii přestřelek, kterou jsem si se samotnými vychytávkami doslova užíval. Herní doba je adekvátní a komiksový přístup k věci je vzhledem k brakovému příběhu doslova hodící se. Co víc dodat, než snad jen to, že už mě za ta léta nepřekvapuje, že nejlepší westernovou atmosféru udělá tým z Evropy, v tomto případě tedy z Polska.

Pro: Šestákový příběh požaduje barevné a zábavné zpracování, čehož se v této hře docílilo. Komiksové westernové prostředí zajišťuje patřičnou zábavu atmosférou, hudbou, přestřelkami...

Proti: ...ale je pravda, že pro někoho tenhle výlet do Divokého západu může být krátký a relativně jednoduchý.

+15

Tomb Raider

  • PC 70
Dohráním prvního dílu kozaté ( do spiček ) Lary alias Tomb Raidera jsem si splnil další rest, protože jediný díl ze série, který jsem dohrál, byl až ten čtvrtý - Last Revelation, což je s podivem, protože tenhle druh archeologicky laděných adventur prostě můžu.

Zub času se na vizuální stránce samozřejmě podepsal, ale to se dá překousnout, protože hrdinka především skáče,, šplhá, plave a hledá volnou cestu k dalším levelům - sem tam je nutné prostřílet se přes různou havět plazů. šelem a poletujících netopejrů - nicméně tady to trochu drhne co se týče míření, protože frajerka si zaměřuje cíle sama - no ještěže UI nepřátel není žádná sláva.

Lokací je požehnaně - od jeskyní, přes Egypt až po Colloseum a Atlantidu, některé levely znamenají oříšek - například na způsob pozlacení cihliček v Midasově chrámu bych asi nepřišel, takže jsem se poradil s youtubem, jinak se to dalo prosvištět víceméně svižně a 15 levelů úspěšně zakončit - velmi silný průměr 70 %
+15

Samorost 3

  • PC 85
První dva díly jsem hodnotil poměrně nízko, bylo to ale především kvůli extrémně krátké délce a nulové obtížnosti. Obojí už není ve třetím díle na pořadu dne. Hra se opravdu hraje, někdy je i hra dost záludná a délka je akorát, ačkoliv není pravda, že se třetí Samorost odehrává na šesti "planetách", jak se píše v popisu, jsou pouze čtyři plus měsíce a jiné objekty.

Pokud srovnám ostatní hry Amanity Design, je mi Samorost vlastně nejbližší. Chuchel a Botanicula jsou přecijen šíleně infantilní, Machinarium je fajn, ale estetika Samorostu mě oslovila více. Ona jinak hratelnost je s Machinariem hodně podobná a ta infantilnost je tady samozřejmě také, ale dá se snést. Části, kdy se zpívá a tancuje, jsou nejenže infantilní, ale jsou až psychedelické a svým způsobem v dobrém děsivé. Rozhodně je to hra, kde nemusí a není na škodu si něco přimíchat do jídla či nápoje :-)

Co bych vypíchnul, je vizuál. To je něco nádherného, a já opravdu s těmito pojmy nehýřím. Některé obrazovky jsem i chvíli nic nedělal a jen se kochal.

Co se týče samotných puzzlů a hratelnosti, nemám výhrad. Jsou nápadité, zábavné, zajímavé. Moc mě potěšilo zaměření na hudební hádanky, jen puzzle s postupným hádáním dalšího tónu melodie se až moc opakoval.

Samotná hudba je skvělá, Tomáš Dvořák se opět předvedl a soundtrack určitě pořizuju. Zajímavé je i pojetí odměny za achievement formou písničky, která se dá poslouchat samostatně nebo kombinovat s ostatními.

Já v podstatě nemám výjimečně nic moc proti. Nic originálního a nevídaného to už není, ale podle mě zde Amanita svou evolucí dosáhla vrcholu. Super.
+15

Žhavé léto 3 ½

  • PC 85
Od mala bylo Žhavé Léto mojí nejmilovanější českou hrou (ano Mafie to není a nikdy nebude). Proto jsem se rozhodl po deseti letech si to znovu zahrát a světe div se, ono mě to bavilo pořád stejně. Tahle hra je podle mě docela dost vizionářská co se týče českého herní průmyslu a jde vidět že se tvůrci dost snažili napodobit západní produkci a to jak zasazením, příběhem tak hratelností která kombinuje různé žánry.

Příběh je to stejné klišé jako v Mafii, prostě seberou vám kasino a všechny prachy a vy v roli Johnnyho Majera to musíte získat zpátky. Po cestě narazíte na plejádu fakt ujetých charakterů a vystřídá se tu i hromada prostředí. Ono se i nabízí srovnání s Poldou jehož pátý díl v té době vycházel. No jednoduše Žhavé Léto je o deset levelů výše, nejenže humor není ve stylu Babovřesek, ale snaží se tu do bláznivé atmosféry házet inteligentnější absurdní humor a tvůrcům to jde na jedničku. Co se dále týče dabingu, tak chápu že Carda nemusí sednout každému, ale mě jeho výkon přišel skvělej, neskutečně do té atmosféry sedl a oproti jiným českým hercům co hry dabovali, uměl i skvěle projevovat emoce a nepůsobilo to prkeně.

Kde už to ale místy lehce skřípe je hratelnost, ta kombinuje klasické adventuření (někdo může namítat že postupy jsou nelogické jako Ugragra, jenže do háje to bylo v každé adventuře do těchto let). Takže ano musíte prohrabat popelnice aby jste něco našli nebo se vracet a hledat nějaké předměty, ale nic pro adventuristy nezvyklého. Další částí jsou pak ale minihry, ty mě KUPODIVU po většinu času bavili. Budete tu střílet mafiány, zombíky, dělat závody v autech (auta se občas divně ovládají), pak cestovat na zelené kouli a mlátit se s babičkou ve fightu alá MORTAL KOMBAT ?!?!? Jo miniher je tu opravdu plejáda, jenže i když většina baví, pár jich je tu hodně frustrující a to hlavně i díky krkolomnému ovládaní Johnnyho při arkádovějších pasážích.

Jinak, ale se jedná o jednu z nejlepších českých komediálních adventur a to hlavně i díky tvůrčím experimentům a snaze do česka přivést trochu jinou variaci na adventuru.

PS: Velké plus si zaslouží geniální soundtrack, který na rozdíl od Poldy nezní jak kdyby ho vytvářel náhodný generátor.

Pro: Humor, postavy, dabing, soundtrack, některé minihry, délka

Proti: Občasná frustrace u některých miniher, ovládání

+15

Alan Wake: The Signal

  • PS5 75
Řekněme obstojné rozšíření, které v kontextu základní hry patří k tomu herně nadprůměrnému. Dal jsem si od Alana pár měsíců pauzu a tak mne hratelnost opět bavila, byť The Signal nepřišel s ničím příliš novým či objevným. Možnost "vysvítit" ze slova předmět či nepřítele je fajn, zásadně však herní zážitek neovlivňuje.

Je škoda, že autoři do DLC nezakomponovali novou zbraň, zdroj světla, nebo alespoň neobměnili již dost okoukanou skvadru nepřátel. I přes zmíněné mne však průchod bavil.

The Signal sice přímo navazuje na konec základní hry, nic moc se v něm však po příběhové stránce nedozvíte. Každá z epizod Alana Wakea alespoň nějakým způsobem příběh posouvala, zde máte pocit, že jste na konci přesně tam, kde jste začali a nic podstatného navíc nevíte. A to je asi největší škoda.

Hodnocení na DH v době dohrání: 70 %; 33. hodnotící; digitální verze PSN od webu Game Press (zde můžete také nalézt kompletní recenzi)

Pro: Zvlášť po pauze atmosféra i hratelnost opět baví; pár menších nápadů k oživení hratelnosti

Proti: Chybí větší inovace; příběh stagnuje

+15

Ghost of a Tale

  • PC 90
Tak jako obraz Boba Rosse začíná jako flek hovna a následně tah štětcem za bukolickým tahem se mění v Monu Lisu krajinkové edice, člověku se sem tam může stát, že dlouhodobě hraje svým způsobem dosti stejnorodé záležitosti, od podprůměrné bojovky přes průměrnou střílečku až po nadprůměrné erpégéčko a pořád tolik násilí, že člověku může snadno z hlavy dočista vypadnout skutečnost, že existují i hry zcela zbavené takových věcí. A pak se nějaká taková hříčka člověku dostane pod ruce a člověk zjišťuje, že přesně tohle potřeboval pro tolik potřebnou herní katarzi. Přesně touto hříčkou se u mě doma stal zdejší myší drag race. 

GoaT je jedna z nejpříkladnějších ukázek toho, jak pracovat s přemírou referencí a inspirací a zároveň všechno smíchat do naprosto unikátního výsledku. Svět? To je jasnej Redwall a Tajemství N.I.M.H. Herní DNA? Neomylně Zelda i nějaký to Ico. World/level design? Bez prdele špetka Dark Souls. Vizuály jsou bez přehánění až hanebně nádherné, lore je napsán bez sebemenšího škytu, animace jsou plynulejší než pohyb střevy po rychlé konzumaci plechovky ananasu společně s pytlíkem Haribo gumáčků (nedávná osobní zkušenost, nedoporučuji). Opravdu to nebyl jen Billův yiffing fetiš, který přiměl Microsoft natáhnout ruku a nabídnout zdejší havěti teplej flek i na iksbounu, udělali to především z toho prostého důvodu, že ta hra vypadá a hraje se naprosto nekompromisně fantasticky.

Samo mohla by se hrát i ještě trochu fantastičtěji. Na hru tak flagrantně zaměřenou na stealth rozhodně umí mechaniky spojené s plížením páchnout lehce po banalitě. Když se se svým hrdinským krysím bardem například krčím nějaké čtyři autobusové zastávky od chrnícího strážce, obezřetně se u něj zjeví černej drahošutr, a jak se začnu přibližovat, šutr začně okamžitě naplňovat menzes. A jakmile se takhle tetka Irma ukáže, tento znamenitý metr ani v tom nejvzdálenějším snu nenapadne znovu začít klesat, dokud nezpomalím pohyb na tempo důchodců v Kauflandu při nákupní špičce, nebo se rovnou ideálně nezastavím komplet. "Tož Jaryn vole, na to bys už mohl bejt zvyklej!" No ba, ale když hraju za myš? Za jedno z nejtišších stvoření na světě? Možná je hra až moc imerzivní, ale tohle mě prostě svou nepřesvědčivostí fakt otravovalo. A je to škoda, když de facto všechny ostatní stránky zdejšího stelfu jsou tak znamenité! Tilo může házet krysím gardům lahváče na hlavy a tím je chvilkově vyřazovat z provozu, nebo jim za stejným účelem na H34Dky dropovat barely, nébo na zem rozlejt trochu oleje a nechat je po něm krásně uklouznout, anébo strategicky odlákávat jejich pozornost mikroaportem a radostně pohazovat klacíky. No ty vole, vona v tom je na dochucení i nejedna pl Sám Doma.

A herně to ani omylem oným stelfem nekončí, naopak to stelfem spíš jen začíná. Pak do hry přichází skládání nových outfitů - což je nejen o oblbování okolních, ale světědifse i o statech - a především plnění vedlejších questů pro vedlejší žďorby. Questy se vážou na expy, protože ano ta hra má i expy, a na questy se váže denní cyklus, protože ano tady se dokonce i střídá den s nocí, a má to dokonce i vliv na nejeden z oných questů! Je pravda, že ve většině případů se jedná o vcelku prostoduché fetchquesty, což je mrzuté, ale stejně z toho jako celku jde hlava kolem. 

Jeho veličenstvo Lionel 'Seith' Gallat je nehoráznej kabrňák. S více jak 15 lety praxe na poli animace a režie se možná není moc čemu divit, ale stejně, to co se mu tady podařilo spáchat je zkrátka mimořádné. Už jen vystavění světa samotného; člověk by od ponuře znějící pevnosti většinou nečekal mnoho co do opulentní krásy, a přesto. Od těch jemně nasvícených chodeb přes vzkvétající nádvořní faunu až po husté okolní lesy a rozpadající se věže, všechno to oplývá vynikajícím smyslem pro detail a každý krůček bere dech. Rozkoš z prozkoumávání tohoto světa má normálně až evergreenskou kvalitu a hádám, že to nadevše pramení z toho, jak to celé působí jako nesporně organická tvorba, na rozdíl od feelingu random rychlokvašky vyškvařené nějakým robotickým worldbuilding algoritmem (zdravím většinu mainstreamové produkce). Nicméně nikde nejsou jeho talenty tak evidentní, jako v samotném protagonistovi – Tilo je naprostým vzezřením. To, jak jeho víčka ustupují, způsob, jakým se jeho čumáček škube, svištění jeho ocáskem a jeho čepička se zvonkem, všechno dokupy to vytváří postavu, která srší nejen neodolatelným šarmem a roztomilostí, ale také poctivou živočišnou nuancí. Považte sami.

GoaT, stejně jako její zdrobnělý hlodavčí protagonista Tilo, pochází z velmi skromného kraje. Financovalo to pouhý litr lidí a valnou většinu práce na tom oddřel jediný člověk. Avšak skrze ukázkovou disciplínu, neochvějnou důslednost vlastní vize, nepředstavitelnou trpělivost a konečnou výpomoc dalších čtyř šikovných jedinců je dnes, 08.01.2022, GoaT naprosto luxusní, nepřeberně šarmantní a ryze překvapivé malé velké dobrodružství. Z každého jednotlivého digitálního póru vyloženě volkánicky stříká tolik srdce a chytrého designu, že se holt do Tila, světa kolem něj, dalších postaviček v onom světéčku, a jeho tůře za nalezením své milované Meery tendlenc třicetiletej chuj regulérně zamiloval. A věřím, že jestli ho necháte nacupitat i k Vám, zamilujete se nabeton stejně.

Pro: Pokud existuje videoherní slovník, pak přesně tato hra by měla být u slova 'okouzlující'; v mnoha směrech designu totálně stará škola; překvapivě bohatý lore; až na slabší náběh do finiše to je i výborně napsané

Proti: Jádro stealthu je prostoduché a ústřední mechanika umí vyloženě iritovat; mohlo to být citelně kratší (čti řada vedlejších úkolů mohla radši být vystřihnuta)

+15