Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Solasta: Crown of the Magister

  • PC 70
Lehce nadprůměrná béčková hra, která kdyby se nebrala tolik vážně a zůstala ještě chvíli v early accessu, tak by z ní něco mohlo být. Takhle zůstane s komickýma cut scénama, nefunkčníma modelama postav, spoustou bugů a vydáváním placených DLC, který sklízí jenom kritiku, někde na okraji propadliště dějin.

Jako kdybych to tušila, jsem si na začátku vytvořila 4 kašpary - hlavní hrdiny.
Trpasličí válečnici s černým tetováním přes celej obličej, která se jmenovala Bethylda Boo-Boo-Bee.
Elfskou kouzelnici s modrou kůží, zrzavýma vlasama a bílým tetováním přes celej obličej, která se jmenovala René Descartes, protože byla filozofka.
Obřího člověka rangera s modrýma vlasama, basama, fousama a jizvou na nose, který se jmenoval Definitely Not a Spy, protože byl kupodivu spy.
Půl elfího klerika se zlatýma vlasama a očima, hezounek k pohledání, který se jmenoval Jeff.

Takže každá cut scéna s debilním rozhovorem, který buď nedával smysl nebo byl jenom debilní, obsahovala 1 až 4 kašpary, který se ještě občas nějak bugnuli, např. vyskočili ze sedu, i když vůbec neměli sedět nebo se různě toporně motali dokola. Veskrze to byla celou dobu veliká komedie odehrávající se během putování družiny po naprosto generickym příběhu v nezajímavym světě s ještě nezajímavějšíma vedlejšíma questama.

Naštěstí to všechno zachraňuje soubojovej systém, který běží na 5. edici Dungeons & Dragons a funguje moc dobře. V podstatě to je jako hrát s partou kámošů D&D, škoda, že to nemá mulťák. Magie mi přišla trošku OP, René bezkonkurenčně kotlila ze všech nejvíc. " Čaruji, tedy jsem."
Někdy v polovině hry jsem musela přepnout obtížnost na hard, normal byl totiž absolutně bez výzvy. Až na pár bossů byl i hard celkem lážo plážo procházka.

Existuje spousta RPG, který jsou mnohem lepší než Solasta a ze zároveň kterých čerpá/kopíruje je.
Pokud jde o tahové souboje: Divinity: Original Sin, Divinity: Original Sin II 
Pokud jde o příběhové RPG s filmečkama: Dragon Age: Origins, Dragon Age II 
Pokud jde o D&D: Baldur's Gate, Baldur's Gate II 
Pokud jde o modernější table top: Pathfinder: Kingmaker, Pathfinder: Wrath of the Righteous 

Pokud jste všechny uvedený hry už hráli, tak si dejte Solastu - jako rozcvička před Baldur's Gate III dobrý.

Pro: 5. edice D&D, tahové souboje

Proti: bugy, grafika, placené DLC s dalším povoláním, vedlejší questy a recycklace prostředí

+15

Overlord

  • PC 90
Být temným pánem nikdy nebylo zábavnější. Overlord je originální, chytrý a hravý mix logické hry, strategie a rubačky.

Velkou pochvalu si zaslouží do značné míry otevřený level design, který obvykle umožňuje více způsobů, jak situaci řešit. Mnohokrát si vystačíte postupem "Hrrrrr na ně", kdy umřou desítky vašich minionů. Se správnou taktikou však můžete uspět i s jedním či dvěma miniony, a to beze ztrát. Nebo raději použijete ve vhodnou chvíli to správné kouzlo? Je to jen na vás.

Potěší pak i řada detailů, které dávají tušit hravost, s jakou tvůrci svět Overlordu vytvářeli. Třeba vylepšování vašich minionů. Zkrátka popadnou to, na co narazí a použijí to. Zabijete hejno přerostlých krys a hned budete mít v hordě několik minionů oděných do brnění z krysího kožichu. Zabijete krále, tak to si některý určitě přivlastní jeho zlatou korunu. Zabijete slimáky, tak...

(+) Plusy:
- Otevřený svět a design úrovní
- Jen 4 tlačítka stačí pro ovládání desítek minionů několika různých druhů
- Použitý humor a stylizace
- Neustálé zásobování novými herními prvky, které dávají smysl
- Variabilita prostředí i nepřátel
- Vaše skutky rozhodnou, zda budete temným lordem či se vydáte cestou dobra


(-) Mínusy
- Chybějící mapa či navigace. Připravte se, že občas budete bloudit.
+15

Runaway Express Mystery

  • PC 70
Hrát za Amandu ve hře Runaway Express Mystery bylo zajímavé. Upřímně, kdyby mi někdo ve vlaku ukradl děti, asi bych si celkem v poklidu nechodila po vagonech a neptala se záhadných cizinců jestli s něčím nepotřebují pomoct. Já bych ten vlak asi zbourala i s panem inženýrem ;o)

Nicméně hledačka je to pěkná, přišla jsem na vše a kde jsem trochu tápala poradil Hint. Detektivní případy jsou zajímavé a celkově celý ten nápad se mi líbil. Cítila jsem napětí na těch správných místech. Hudba se stupňovala kde měla. Když jsem nastřádala dostatek důkazů, mohla jsem případ uzavřít.

Řekla bych, že by se do hry mnohem lépe hodilo, kdyby ji vyšetřoval opravdu detektiv a ne matka hledající děti. Už vidím sebe, jak se bavím s mrtvými lidmi, jak lezu do temných sklepů a snímám někde otisky prstů. Tyhle věci mi ke hře vůbec neseděly. V Budapešti jsem dokonce narazila na bug. Nešlo mi v bance sebrat fotografii, kterou jsem potřebovala pro dokončení případu. Naštěstí jsem na netu našla postup, jak to vyřešit a mohla jsem tak hru v klidu dokončit.

Hraní uběhlo rychle a u jiných her bych napsala, že by mohla být herní doba delší, ale myslím si, že v tomto případě by to bylo na škodu. Vše běželo tak akorát rychle, případů bylo dost a kdybych to hrála místo pár hodin více dní, myslí si, že bych se začala nudit. Takto jsem se bavila od začátku do konce, a tak to má být.

Pro: příběh, hádanky, napětí

Proti: v hlavní roli matka, která hledá děti

+15

Hadr

  • PC 60
Už jste se někdy cítili jako hadr? Já tedy několikrát ano, ale že si za něj někdy zahraji mě ani ve snu nenapadlo.

Když jsem hru poprvé zapnula a došlo mi, že se nejedná o vtip, ale že opravdu budu ovládat hadr, říkala jsem si, že to bude kravina. Byla jsem proto dost překvapená, že mě to chytlo.

Vše se zdálo vcelku jednoduché, ale rozevlátý hadřík mě uměl pěkně potrápit. Jak jsem záhy zjistila, nebyl to jen obyčejný, ale kouzelný hadr, který nechal mizet věci. Musela jsem je však celé zakrýt. Když jsem nechala zmizet dostatek předmětů, pustila mě hra do dalšího kola. Někdy ale nešlo jen o bezhlavé mizení. Musela jsem vyřešit pár logických hádanek a nebo přepínat mezi více hadry.

Hadr je originální hra a stojí za to jí věnovat alespoň tu hodinku, za kterou se dostanete na až na konec.

Pro: originální, logické hádanky, achievementy

Proti: krátká hra

+15

Dying Light 2: Stay Human

  • PC 90
Skvělá hra s velmi zábavnou hratelností a poutavým, ikdyž občas nekonzistentním příběhem. V této hře opravdu záleží na vašich rozhodnutích (i když ne až tak moc, jak se zdálo z marketingových materiálů) a byl jsem překvapen, jak výrazně se moje hra lišila od kamaráda.
Hratelnost je velmi zábavná a za celou hru jsem se u parkouru nenudil. Souboje však mohou být monotónější. Mám pocit, že mi u nich po čase něco chybělo, asi víc možností pohybu a střelné zbraně. Vedlejší aktivity jsou ale opravdu zábavné. Bavilo mě chodit do budov GRE a získávat inhibitory, na progresi je to znát a Aiden (hráčova postava) se stává výrazně silnějším než na začátku.

Příběh není zdaleka tak špatný, jak se může zdát z jiných recenzí. Celou dobu jsem se bavil jak interakcí s postavami, tak ústřední záhadou, co se stalo Mie a co dělá hlavní záporák Waltz. Konflikt mezi peacekeepery a survivory byl také velmi zábavný. Plus jsou zde ty příběhové volby. Celé mise mohou být úplně jiné podle toho, na čí stranu se postavíte, některé postavy mohou žít nebo zemřít dle vašich rozhodnutí.

Nyní mám se hrou určité problémy. Zaprvé mi přišlo, že konec je prostě nedotažený. Po všech mých volbách, které ovlivnily hru a pomohly mi získat jedinečný průchod hrou oproti ostatním, se hlavní vyznění závěru omezilo na dvě klíčové volby. Ostatní volby, které jste v průběhu hry učinili, sice ovlivňují konec, ale ne příliš výrazně. Jsou jen shrnuty v několika řádcích textu nad černou obrazovkou. Také hlavní odhalení, které se stalo v poslední misi, prostě není moc dobré a není to to, co jsem čekal, že se stane. Byl to takový "vynucený twist" bez hlubšího dopadu.

Nakonec chci říct, že jsem v této hře měl jen velmi málo chyb. Nějaké audio bugy (párkrát vypadl zvuk a byl potřeba restart hry) a párkrát se mi stalo, že se hra po zapnutí chvilku sekala (stuttering), ale nic hrozného.
Přijde mi že firmy si ubližují, když posílají recenzentům hry bez day 1 patche a pak dostávají studenou sprchu v recenzích za špatný technický stav, který přitom nemusí reflektovat to, co pak lidé hrají.

Shrnutí: Dying Light 2 je i přes některé nedostatky skvělá hra a minimálně fandům jedničky a zombie žánru ji doporučuji.
+15

Skiing

  • At2600 45
Sportovní hry dnes mohou vypadat téměř stejně jako televizní přenosy, ale zpracování z prvních generací konzolí a počítačů byla spíše schematická. Osobně nejsem fanoušek tohoto žánru a tak mě tyto prosté arkádové hry často baví více. Skiing je jedna z nejstarších lyžařských her, ale nevybavuji si, že bych ji hrál někdy dříve. Překvapivě obsahuje slušné množství herních módů. Základní sjezdy jsou dobré na rozcvičení a zvládnutí herních mechanik. Slalom pak prověří vaše schopnosti naplno. Dorazit dolů není vlastně žádný problém, ale neminout žádnou branku už je těžší. Dosažení potřebného času pro zisk nášivky je už docela síla. V režimu 3 je nutné zajet pod 28,2 a moje první časy se pohybovaly spíše kolem 40 sekund. Postupně se dá naučit, naštěstí stabilní, rozložení tratě a čas se začne zlepšovat. Když jsem v cíli viděl čas 28,21, málem jsem vzteky omdlel :-) Po troše relaxace a pár dalších pokusech přišel úspěch. Druhá nášivka je tak úspěšně získána. Hra je celkem návyková a pokud máte motivaci nebo kámoše, může jít o dobrou zábavu.
+15

Tony Hawk's Pro Skater 1+2

  • PS4 85
Moje první zkušenost se značkou „Tony Hawk’s Pro Skater“. Předtím jsem nebyl ani fanouškem skateboardingu, dnes to už neplatí. Na skateboard ale jen tak nestoupnu.

Hra si mě nejvíce získala hodně zábavnou arkádovou hratelností, která není realistickým simulátorem a člověk se může pořádně vyřádit. Tríčky ve vzduchu, na zemi, sjíždění zábradlí a kombinace všeho prostě při hraní působí parádně. Ovládání je navíc dost responzivní a nepociťoval jsem žádné omezení, to je u podobných her důležité. 

Arén na vyřádění je dohromady 19, což není málo, ale ocenil bych začlenění více arén, nově vytvořených, protože jsem hrou prosvištěl rychle, jak moc mě to chytlo. Vynahrazuje to částečně editor úrovní, kde můžete vytvářet vlastní arény a následně je šířit s ostatními. Lepším vynahrazením je ale plnění výzev na jednotlivých lokacích, které občas nejsou lehké a nějakou dobu na zvládnutí si vezmou. Přiznávám že jsem u nich používal návod z YouTube, protože některé výzvy jsou poměrně vycucané z prstu a nikdy bych na podobné kombinace nepřišel. Co se ještě týče samotného designu úrovní, ten je parádní a každá úroveň má svoji vlastní identitu, avšak některé jsou o dost bohatší než jiné.

Co jsem zjistil, tak série je hodně populární pro svůj soundtrack, respektive mix písniček. Myslím že ani jednu skladbu jsem neznal, ale do pozadí se náramně hodí, nahodí správnou atmosféru. Některé jsem si oblíbil i pro poslech mimo hraní. 

Ve hře se nachází dost slavných, reálně působících skaterů. Jako neznalec jsem měl povědomí pouze o hlavní hvězdě Tony Hawkovi, ale po zkoumání ostatních (na internetu) jsem si hodně oblíbil Rodneyho Mullena, ostatní taky nejsou špatný. Každý z nich má ze začátku unikátně přidělené statisticky dovedností, někdo skáče výše, někdo lépe balancuje atd... Během hraní v jednotlivých arénách může hráč sbírat speciální body, za které lze potom vylepšovat statistiky, dokud nesesbíráte všechny a nevylepšíte statistiky na MAX u vašeho oblíbeného skatera. Po tomhle veškerém vylepšení, už samotný skateři působí pouze jako skin a nemají tu svoji vyjímečnost. Nikdo naštěstí nikoho nenutí do toho vylepšování, ale pro zdolání některých výzev se bez toho neobejde.

Body hře srážím hlavně za velice nepovedený, navíc politicky korektní editor postavy, kterou si hráč může vytvořit. Je zde na výběr z několika obličejů, které nejsou rozřazené mezi pohlaví a většina z nich vypadá, že by mohli být univerzální pro obě pohlaví. Není omezen ani výběr hlasu a tak mužská postava může znít jako holka a naopak. Ani tvar těla nelze upravit a i přes moje snažení v editoru, moje postava nevypadala dost mužně, jak bych si přál. Co se týče oblečení a prkna, výběr je hodně obsáhlý, některé si lze koupit v obchodě, některé se získají za plnění výzev.

Ohledně technického zpracování...hra běží na základní PS4 plynule, nepociťoval jsem pády snímků. Hru pohání Unreal Engine, takže grafika a vizuály jsou pěkné, ale ve skrytých mini lokacích mi vizuály přijdou někde rozmazanější. Ozvučení je taky v pořádku.

Pro: Zábavná a návyková hratelnost, arény, mix písniček

Proti: Politicky korektní editor postavy, některé výzvy

+15

Martha is Dead

  • PC 80
Na začiatku nájde Gulia pri brehu jazera utopené telo svojej sestry Marthy, pričom tento moment odštartuje sled veľmi rýchlo plynúcich udalostí. Zápletka sa čoskoro začne zamotávať a to najmä po tom, čo Gulia prijme identitu mŕtveho dvojčaťa. Keďže je oblečená v šatách svojej sestry a má i jej talizman, ani samotná matka, prichádzajúca na miesto tragédie, nedokáže odhaliť pravdu. Prečo vlastne Gulia pristúpila k takému radikálnemu kroku a ukradla identitu inej osoby? To sa dozviete postupom príbehu, ktorý vám zaberie okolo 8 hodín. Odohráva sa ešte pred Marthiným pohrebom a po celý čas ste nútení behom niekoľkých dní obchádzať vystavené mŕtve telo Marthy, či už sa nachádza v hlavnej miestnosti domu, alebo v miestnej márnici, kam ste časom nútení zájsť. Tým tvorcovia explicitne vyjavujú, že mŕtva Martha je presne tým, o čo tu ide.

Súčasne sa v príbehu odvíja hneď niekoľko zdanlivo úplne odlišných línií. Od začiatku máme dočinenia aj s neskrývanou “ducharinou”, keďže na miestnom jazere, v ktorom skončila svoj život Martha, sa podľa miestnej legendy zjavuje duch takzvanej Bielej pani. Tá tam straší od chvíle, kedy ju násilne utopil jej žiarlivý milenec, neskôr obesený na maličkom ostrove uprostred jazera. Guliina opatrovateľka jej v liste naznačí, že práve duch Bielej pani jej môže objasniť, prečo sa Martha utopila a tak jej invokácia zaberá asi polovicu hry. Gulia však môže uzrieť ducha iba skrz fotoaparát, ktorý tak musí využívať na vybraných lokalitách. Súčasne ste nútení sa naučiť starý štýl fotografovania, takže zabudnite na automatiku: každú fotku ste nútení manuálne nastaviť.

To v praxi znamená nutnosť zvoliť vhodný film, následne vybrať ideálny filter, použiť v daných momentoch statív a potom ešte nastaviť aj použiteľnú clonu, fokus či vhodný čas samotnej expozície. Ako by to nestačilo, následne ste nútení zájsť do tmavej komory vo vile, vybrať papier a pomocou zväčšováku sa pokúsiť zvečniť fotku na papieri. Znie to pomerne komplikovane, ale musím napísať, že akonáhle sa na to adaptujete, čoskoro sa vám to preje do krvi. Okrem záberov, ktoré musíte zvečniť kvôli postupu v príbehu, však máte možnosť fotiť čokoľvek sa vám zachce.

Samotná hrateľnosť však okrem nevšednej funkcie fotografovania príliš neprekračuje hranice adventúrneho walking simulátoru. To znamená, že inventár je obmedzený, používanie vecí je jednoduché a občasné hádanky (napríklad dešifrovanie morzeovky na vysielačke) tiež príliš nezamotajú hlavu. Dôležitú zložku tvorí denník, kde sa vám aktualizujú informácie o vašom následnom postupe. Tradične je tu aj množstvo textu v podobe telegramov alebo novín, vďaka ktorým sa postupne dozvedáte aktuálne vojnové informácie. Samotná herná plocha, skladajúca sa hlavne z vily a blízkeho lesíka, sa dá skúmať dokonca i na bicykli, avšak začlenenie tejto možnosti som úplne nepochopil, keďže vzhľadom na menší rozsah nie je vôbec potrebná. Čaká vás aj kratučký výlet na loďke, pretože v istý moment ste nútení navštíviť ostrovček, kde bol obesený žiarlivý milenec Bielej pani.

Na nasledujúcich riadkoch by som chcel obrátiť pozornosť na očividné zdroje inšpirácií tvorcov. V tomto smere mi celý počin silne pripomínal hororovú snímku The House by the Cemetery od talianskeho režiséra Lucia Fulciho, vzhľadom k tomu, že aj tá spočiatku predstavila zdanlivo dôležitú duchársku líniu. Tá však bola v skutočnosti podružná, pričom nebadateľne sa celým dielom vinul zápach hnusu a dekadencie, či potláčanej sexuality.

Talianski hororoví režiséri neboli nikdy majstri skutočného hororu, ale vždy vynikali najmä vo vizualizácii výjavov extrémnej dekadencie a hnusu. A práve preto mi Martha is Dead pripomenula predovšetkým veľmi kontroverzný počin ďalšieho talianskeho režiséra, známeho pod umeleckým menom Joe D’Amato, ktorý uviedol v roku 1981 film s názvom Antropophagus. Ten taktiež zlučuje psychopatiu a extrémne surové násilie, i keď na rozdiel od neho sa kanibalizmu a  zvrhlej sexualite tvorcovia, našťastie, vyhli.

Po vizuálnej stránke prakticky nemám výhrad, oveľa horšie je to s technickým stavom. Počas hrania vyšli v rýchlom slede tri patche, no ani tie veľmi nepomohli a bol som nútený krútiť hlavou nad tým, v akom stave tento titul vyšiel. Keďže moja zostava spĺňala aj doporučené požiadavky, rozhodne som nečakal, že by sa takto správala na už osvedčenom a dokonca už aj mierne zastaranom Unreal engine 4. Proces prechádzania medzi dvoma poschodiami v dome bol občas utrpením, keďže FPS nemalo hanbu klesnúť až niekam k hodnotám 1 – 5 snímkov za sekundu a znižovanie vizuálnych detailov sotva napomáhalo. Tieto výkyvy rozhodne zamrzeli vzhľadom k tomu, že zasahovali do môjho vnímania inak pôsobivo vytvorenej atmosféry.

Martha is Dead je tak bezpochyby unikátnym a nevšedným závanom na poli videoherných hororových počinov. Prezentuje transgresívne a násilné scény, ktoré svojou mocou vyvolať zhnusenie prekonávajú všetko, s čím sme sa dosiaľ v rámci tohto žánru stretli. No zároveň treba podotknúť, že to nie je jediné, čím hra vyniká a vďaka čomu sa vám takpovediac zaryje do pamäti. Pozoruhodná atmosféra, komplexne vyobrazené dobové podmienky a viacero prepletených, rôznorodých motívov, akokoľvek nie vždy nedotiahnutých dokonca (typický príklad talianskej umeleckej školy) sú tým, čo tento titul vyvyšuje nad masu priemerných, šedivých kúskov, ktoré tento žáner doslova zaplavujú. Škoda však nezanedbateľných technických problémov a niektorých neskompletizovaných aspektov.

Pro: Pestrá paleta príbehových línií, verné vyobrazenie vtedajšej doby, silná atmosféra, rámcujúca zaujímavý príbeh

Proti: Problémy technického rázu, pár nedotiahnutých aspektov, zbytočné zložky (napríklad možnosť jazdiť na bicykli)

+15

Bastion

  • PC 75
Bastion je hra s krásnou grafikou a ucházejícím příběhem. Celé mé hraní provázela myšlenka kdy se to konečně rozjede. Nestalo se. Možná je to způsobené grafickým ztvárněním světa který se rozpadl a mezi jeho zbytky zeje prázdnota a člověk neustále čeká až se něčím vyplní. Možná je to příběhem který je vyprávěn pomocí vypravěče, dobrý prvek kdyby ty nejzajímavější věci neříkal ve chvíli kdy bojujete a nemáte tedy moc čas vnímat jeho slova.

Graficky tedy nelze nic vyčítat, příběh docela jde, co hratelnost? Ta je naštěstí výborná. V průběhu hry člověk objeví několik druhů zbraní s různým způsobem boje. Navíc hráč může zbraně za nasbírané střípky padající z nepřítel různě vylepšit. Na každou úroveň vylepšení jsou dvě možnosti podle toho jaký styl hraní osobně preferujte, dá se tak hra dost zjednodušit když si člověk chvilku vyhraje s výběrem. I proto je do hry zakomponována možnost si ji různě ztížit. Teda ono stačí pro pořádný hardcore zážitek hrát na klávesnici. Z jednoho prostého důvodu. Hra je izometrická a tudíž pohyb diagonální, což opravdu na klávesnici dáte horkotěžko.

Příjemná hra na pár hodin s krásnou grafikou doprovázenou příjemným hlasem vypravěče který kromě vyprávění příběhu také komentuje to co co se právě odehrává na obrazovce. A to někdy pěkně vtipně, decentně. Za sebe mohu doporučit.
+15

Blood Omen: Legacy of Kain

  • PC 85
Herní výzva 2022 - bod č. 9 Vzkaz ze záhrobí

Ve světě Nosgothu dostáváte do svých rukou šlechtice Kaina, který si užívá v jedné z místních putyk. Jenže putyka zrovna zavírá a vám se nepodaří přesvědčit místního hostinského, aby vám nalil ještě aspoň jedno. Nezbývá vám tedy než se vydat zpět domů, jenže poté co opustíte hospodu, vrhne se na vás skupina místních lotrů a i přes váš úporný boj o život vás zabijí. Přesto jste zachráněni mocným nekromancerem Mortariusem, který z vás udělá upírá a umožní vám uskutečnit vaši pomstu.

Jako upír máte řadu nových užitečných schopností, ale také nevýhod. Vaši výhodou je, že můžete pít krev smrtelníků a tím se vyléčit a rovněž jste se naučili kouzlit. Nová kouzla, zbraně a brnění získáváte povětšinou z krypt a jeskyní, ve kterých musíte projít zkouškou, abyste novou schopnost získali a poté si ji i vyzkoušeli. Kromě toho se můžete převtělovat do vlkodlaka, obyčejného člověka nebo stín. Tím získáváte další výhody, jako je přeskakování překážek s vlkodlakem, získávání informací od lidí ve městech, když se převtělíte v obyčejného člověka nebo přecházení vody jako stín. Vaši nevýhodou jsou naopak voda, která vás připravuje o zdraví, což způsobuje i déšť, ale zcela mírně. Další nevýhodou je, že za denního světla jste slabší, než za noci. Jelikož se ve hře střídá počasí i den a noc, bude to ovlivňovat vaše schopnosti.

Svět je rozdělen do několika hlavních lokací, ve kterých čeká nějaký ten souboj s bossem. Do těchto lokací se musíte dostat po svých a tak po cestě narazíte na řadu banditů, rytířů, ale i nemrtvých monster. Kromě těchto cestu znepříjemňujících protivníků navštívíte i různé vesničky a města, kdy můžete vstupovat do některých domů a získávat nějaké kouzelné předměty, které vám pomohou v přežití. Mapa světa je rozdělena podle hlavních lokací a pomocí převtělení v netopýra můžete rychle cestovat do již objevených míst. Každá oblast, ve které se nacházíte má podrobnou mapu, což vám může pomoci v orientaci a odhalení jeskyní, které byste možná přehlédli.

Jako jediné negativum jsou chybějící titulky, díky kterým by se dalo o trochu lépe orientovat v příběhu. Takhle občas něco Kain vypráví nebo komentuje a přitom musíte bojovat a nelze se tak dobře soustředit, na to co říká.

Pro: Množství kouzel, zbraní a převtělování, mapa

Proti: Chybějící titulky

+15

Forgive Me Father

  • PC 70
Forgive Me Father je v prvom rade brutálnou vyvražďovačkou na spôsob prvých dvoch častí série Doom, preberajúc herné mechaniky najmä týchto legendárnych hier. Dočkáte sa síce aj občasného skákania po plošinkách a vyhýbaniu časovaných pascí, ich účelom je však len oživenie hrateľnosti. Príbeh je až detinsky jednoduchý a v podstate ani nie je o čom písať. Hlavný hrdina (alebo hlavná hrdinka) zisťuje po príchode do mestečka, že všetci obyvatelia zmizli a jediné, čo po nich zostalo, sú krvilačné príšery. Samozrejme, takmer okamžite je vhodený do víru udalostí, vedúcich postupne až k odhaleniu zvráteného kultu. Ide samozrejme o námet v neskonalej miere preberajúci inšpiráciu z diela amerického spisovateľa H. P. Lovecrafta. Napísať, že tieto udalosti a faktory, ktoré k nim viedli, musíte vyšetriť, nie je vôbec presné ani správne, vy totiž ich musíte doslova vystrieľať.

Na začiatku treba zvoliť medzi dvoma charaktermi: kňazom, pasívnejším, opatrnejším charakterom a novinárkou, aktívnejšou a útočnejšou postavou. Osobne som si vybral kňaza, ktorý si postupne odomyká špeciálnu sadu schopností, odlišujúcu sa od analogickej sady novinárky. Kňaz tak postupne získava schopnosti ako liečenie pomocou kríža, dočasné zastavenie protivníkov pomocou akejsi zázračnej paličky, či krátkodobú nesmrteľnosť.

Hrateľnosť je rovnako prostá ako príbeh: prechádzate sa variabilnými levelmi, pričom popri ceste likvidujete všetko, čo sa vám odváži postaviť. K dispozícii máte pomerne pestrú paletu zbraňového arzenálu, vrátane obyčajného nožíka. V prvých hodinách som netrpel nedostatkom munície, ale čím viac som postupoval, tým rýchlejšie sa to začalo meniť, takže už v poslednom, štvrtom levely som si už musle dávať pozor na mušku. Ukladanie postupu je počas levelov tradične manuálne, dostupné len na vybraných miestach, kde sa usmieva opitý bezdomovec popri soche Veľkého Cthulhu.

Jednotlivé prírastky do arzenálu je možné vylepšovať prostredníctvom jednoduchého stromu schopností. Likvidácia oponentov zabezpečuje stály prísun skúseností a dostatočné množstvo skúseností odomkne bod. Na výber je medzi upgradom zbraní, zdokonaľovaním špecifických schopností, zväčšením zdravia, zrýchlením získavania skúseností a mnohými inými dispozíciami. V prípade kríža je tak možné zvýšiť jeho liečivú moc, predlžiť trvanie nesmrteľnosti a podobne. Všetky však stoja určitý počet takzvaných bodov šialenstva, ktoré sa akumulujú prostredníctvom likvidácie oponentov. Vyšší počet týchto bodov taktiež zaručuje vyššiu účinnosť palebnej sily.

Najmä v prvej polovici hry som nezriedka narážal na rozličné ústrižky denníkov, novinových článkov či úryvky z listov, majúcich za úlohu  trochu uviesť do deja, alebo len dokresliť vcelku podarenú atmosféru. No v posledných úrovniach sa tak dialo iba vzácne, keďže autori sa neskôr zamerali hlavne na pridávanie nových protivníkov a levelových komplexov. Mnohé zákutia skrývajú priehrštie popkultúrnych odkazov: je ich skutočne mnoho, pričom za zmienku stojí napríklad ohníček odkazujúci na slávnu sériu Dark Souls, motorovú pílu v lesnej chatke, odkazujúcu k filmu Evil Dead, čierny monolit Kába z filmu Space Odyssey, či dvere s nápisom Redrum, evokujúce horor The Shining, či videohru Max Payne. Dočkal som sa i zbierania obligátnych lekárničiek, munície a kľúčov, ktoré sú ďalšou podarenou narážkou na zlaté časy strieľačiek, kedy postup viedol výhradne skrz zamknuté, farebne odlíšené dvere.

Hlavným tromfom tohto počinu sú hlavne unikátna komixová štylizácia, zábavná, prehnane krvavá akcia a stúpajúca rozsiahlosť a komplexnosť jednotlivých úrovní. Ak som sprvoti konštatoval, že dizajn úrovní nie je silnou stránka autorov, neskôr som bol nútený tento svoj názor prehodnotiť. Posledné levely, pridané až v plnej verzii, boli totiž už skutočne prepracované a len vzdialene pripomínali úvodné, veľmi jednoduché  lokácie, obsahujúce koridory s minimálnym množstvom odbočiek. Zdá sa, akoby sa autori učili a zároveň zlepšovali za pochodu.

Samotná štruktúra kampane sa člení na štyri akty, z ktorých každý je zavŕšený unikátnym bossfightom. Všetci predstavujú akú-takú výzvu aj pre skúsenejšieho hráča a aby ste viacerých z nich porazili, musíte aspoň trocha taktizovať. Každý z nich má niekoľko fáz, takže súvzťažne s tým, ako bossfight napreduje, do tej miery očakávajte aj zmenu podmienok samotného boja.

Forgive Me Father tak naplnil moje očakávania a vďaka príjemnej kreslenej štylizácii ho môžem odporučiť nielen retro hráčom, ale tiež mladšej generácii, nezaťaženej nostalgickými spomienkami na staršie kultové tituly typu Doom či Quake. Na druhej strane však neočakávajte nič viac než svižnú, zábavnú a krvavú strieľačku, vhodnú najmä na odreagovanie od starostí bežného života.

Keď skrížite Lovecrafta s Romerom, tak vám vypadne Forgive Me Father. To je v skratke výstižná charakterizácia tohto počinu. Ak obdivujete tvorbu jedného alebo druhého autora, poprípade oboch, nemôžete byť z výsledku sklamaní. Tí zvyšní z vás by mohli hru aspoň vyskúšať.

Pro: Svižná a dynamická hrateľnosť, príjemný komixový vizuál , vysoká variabilita protivníkov a prostredí

Proti: Posledné úrovne sa stávajú pomerne náročnými a prakticky neexistujúci príbeh

+15

Tales of Monkey Island: Chapter 1 - Launch of the Screaming Narwhal

  • PC 95
Hodnotím kompletní první sérii!

Bez okolků mohu říct že Tales se řadí k nejlepšímu Monkey Islandu, což je dáno hlavně tím, že se tu tvůrci snažili, v rámci možností série, o trochu vážněji pojatý příběh. I tak ale celé dění začíná poměrně bizarně, jak už je u MI zvykem. Guybrush totiž bojuje s Le Chuckem, pro nějž má připravenou formulu, která by ho měla z našeho světa permanentně odklidit. Bohužel, jak je zvykem, tak Guybrush to celé posere, z Le Chucka udělá člověka a do Karibiku vypustí zmutovanou verzi na neštovice, která z pirátů dělá agresivní hovada.

No a tím začíná celé dobrodružství, které v rámci pěti epizod splní každý vlhký sen fanouška MI. Tvůrci totiž hravě využívají všeho co se událo v minulých dílech a tak se dočkáte nejen navrátivších postav, ale i tisíce easter eggů či narážek na dění z minula. Což naštěstí vůbec nepůsobí jako násilný fanservice, ale dokazuje to, jak celý tým, tuto sérii miluje. Opravdu humor, tu skoro vždy padne na úrodnou půdu a regulérně mi přijde že kadence a kvalita humoru je tu opravdu jedna z nejlepších z celé série. Za což hlavě můžeme děkovat skvěle napsaným postávám, v čele s zženštilým vědátorem De Singem, který si každou scénu kde je, krade pro sebe. No a staří známí jsou logicky zárukou kvality.

-Musím vyzdvihnout vtip kdy tvůrci (dle mého tomu opravdu tak je), udělali narážku na českou adventuru: "Záhada Oslího Ostrova". Guybrush: I want to know what is the Secret of Monkey Island, Postava: I can tell you what secret of Donkey Island is! Poté co to postava zašeptá Guybrushovi do ucha, Guybrush odpoví: "Ewww, nooo!- Tak mě jen zajímá jaký je váš názor na to, dle mého to opravdu narážka je.

Soundtrack jak je zvykem, je opět kvalitní, holt Michael Land nezklame a grafický kabátek se mi líbil také.

Jediné mínusy tak mohou být například: Zbytečně opakující se bludiště v džungli či trochu neprakticky vymyšlené kombinování předmětů. Jinak se ale jedná o jeden z nejlepších MI a to i díky vážnější zápletce co jde více do hloubky a asi i díky nejlepšímu uchopení Guybrushe, jako charakteru.

Pro: Příběh, postavy, dabing, soundtrack, narážky, humor

Proti: Bludiště a nešťastně vymyšlený inventář

+15

The Cruel King and the Great Hero

  • Switch 75
Studio Nippon Ichi jsem dosud poměrně hodně přehlížel, ale když na mě v obchodě vykoukla hezky vyvedená sběratelka, moje oko na vysoké věži vystřelilo zvědavý paprsek a začalo zuřivě pátrat, co že je to zač. A tak jsem koupil edici i s nádherným artbookem (hardback, umělá kůže, zlatá ražba) a neodolal pokušení si tuto jednohubku zahrát.  

V dračí sluji přebývá dračí král s lidskou holčičkou Yuu. Před spaním jí vypráví dokola příběh o tom, jak její otec kdysi porazil zlého démona a všechny zachránil. Jenže Yuu postupně přišla o otce i matku. Otec, jenž se s dračím králem kdysi spřátelil, jej před smrtí požádal, aby se ujal Yuu a postaral se o ni. Král souhlasil. A tak ti dva teď žijí spolu. Yuu je naivní, dobrosrdečná a oplývá nezměrnou dětskou energií. Jednou se také stane velkou hrdinkou. Za tímto účelem každý den trénuje v boji a pomáhá obyvatelům blízké vesničky, která je obydlena zvířátky a příšerkami.  

Hra samotná vlastně není nijak objevná. Lokací je jen několik a celý ten svět je propojen úzkými plošinkami, kde se hráč pohybuje po cestě víceméně jen ve směru doleva a doprava a občas zatočí do průchodu, po němž se objeví na další plošince. Na cestě jsou různé překážky, truhličky nebo npc. Yuu vyrazí na cestu jen s hrncem na hlavě a s klacíkem v ruce. Teprve časem se spřátelí s dalšími postavami a tři z nich poté může využít jako bitevní společníky nebo jako nástroj pro překonávání určitých překážek – například lištička může vyhrabávat předměty z děr v zemi. Tyto společníky však nelze mít v partě všechny najednou, parta má místo jen na jednoho z nich. Když Yuu potřebuje jiného, musí ho jít vyměnit.  

Na cestě samozřejmě čekají různá další monstra znepříjemňující život, a ta se objevují náhodným setkáním. A to docela hodně a až nepříjemně často. Vzniká tak dojem nepříliš zábavného grindu a je to v podstatě část hry, za kterou srážím body dolů. Je sice možné použít repelent, ale ten funguje velmi nespolehlivě - až bych řekl, že vůbec. Monstra se objevují v různých podobách, některá jsou celkem roztomilá, jiná už moc ne. Souboje probíhají tahovým stylem, Yuu a její společníci mají hodnotu zdraví a poměrně omezenou hodnotu energie, díky které používají speciální útoky a tahy. Energie se standardně nabíjí po jedné po každém tahu. I přes vzrůstající skladbu útoků však velké taktické možnosti hra nenabízí, což je škoda, protože ruční animace jsou pěkné. Jediným bonusem k boji je zbraň, brnění na hlavu, dva sloty do bižuterie a plejáda konzumních předmětů.

Yuu pomáhá kde komu. Tyto act of kindness jsou prostě jen vedlejší úkoly, je jich opravdu hodně, ale jsou naštěstí dobrovolné. Každý z úkolů je v principu úplně stejný – něco najdi a přines. Bohužel se nestane ani to, že by se předměty daly najít předem. Pokaždé musí Yuu znovu vyrazit někam do světa a probít se přes tunu potvor, aby sebrala někde něco na zemi. Situaci trošku ulehčuje fast travel pomocí kouzelných fontánek, ale vesměs je jich po světě málo a jsou docela hloupě umístěné. Pokud se hráč zaměří pouze na hlavní linii, tak hru dohraje opravdu brzy, ale pokud se rozhodne plnit všechny úkoly (jako já), hra se protáhne odhadem tak o 10-15 hodin. Odměnou nicméně nejsou pouze užitečné předměty do hry, ale i body potřebné pro sbírku bonusových artů.  

A to mě přivádí k nejsilnější stránce hry, k výtvarné podobě. Za nasbírané body se odkrývají jednotlivé stránky ze skicáře Sayaky Ody, a přidávají tak na hodnotě. Pro estetické duše je toto silná odměna. Výtvarný styl hry je totiž velmi zdařilý, ba přímo kouzelný. Celé zaměření hry je cílené na dětské publikum a příběh se odvíjí v komentovaných ilustracích po vzoru knihy pro děti, navíc je vyprávěn jemným, příjemným hlasem mladé Japonky. Opravdu mám z hry milý zážitek. Estetika výtvarného stylu dohromady se způsobem vyprávění pohádky a s nádherným soundtrackem spolu nezvykle vytvářejí harmonickou souhru všech užitých prvků.  

Systém hry nabízí i plnění achievementů, ale některé z nich jsou tak moc přestřelené (časová náročnost), že jsem jim zamával z dálky a už se na ně nepodíval. Je to velká škoda, protože po splnění úkolů ve hře už tam není co dělat a není potřeba dál zbytečně natahovat herní dobu. Celá hra se odehraje během sedmi kapitolek, během nichž Yuu prozkoumává část světa. Některé části jsou však poměrně nápadité, třeba medová lokace, kde všude teče med; nebo obláčkový svět víl. A občas na Yuu čeká i nějaký ten boss. Ze společníků jsem si pro boj nejvíc oblíbil psycho netopýra a princeznu z lidského světa, i když designem je stejně nejlepší lištička.  

Suma sumárum, je to spíše pohodová klidnější hra s jedním očekávatelným příběhovým zvratem. Vyznění hry je dušínovsky příkladné – vše se dá vyřešit laskavostí a není třeba podléhat nenávisti. V podstatě se dá říct, že Yuu je jako Naruto, akorát se ohání klacíkem, a to překvapivě účinně. Děti se zřejmě u hry budou bavit více než já, ale díky uměleckým ambicím hry jsem si ji také poměrně užil. Časově je hra nenáročná jednohubka, jenom při tom grindu navíc už působí zdlouhavě a unaveně. Nakonec tedy váhám, zda ji mohu někomu doporučit – viděl bych to patrně na rodiče s malými dětmi, které mají rády klasické pohádky s princeznami a draky.  

Poznámky k osobním achievementům:
Herní doba: 23 hodin
Všechny vedlejší úkoly
Všechny odkryté odznaky s artworky 

Pro: Artworky; hudba; svět; pohádka.

Proti: Grind při plnění vedlejších úkolů; některé nesmyslné achievementy.

+15

Horizon Zero Dawn

  • PC 100
Nemávam nikdy príliš veľké očakávania od konzolových konvertov. Po pravde, nemávam od nich vôbec žiadne očakávania. Days Gone a Horizon Zero Dawn som kúpil naraz v akcii. Na moje veľké prekvapenie - a po traumatickom zážitku z Days Gone - ma Horizon ZD (skratku HZD radšej nebudem používať vzhľadom na hodne neštastný politický kontext) vytrhla z jarného tranzu a prikovala k PC na dlhé hodiny.

Nejde ani o to, že sa na to dobre pozerá, príjemne sa to ovláda (aj myšou a klávesnicou) a skvelo sa to hraje alebo o to, že by to malo dokonca aj relatívne spolahlivý save system (čo už je na dnešnú dobu skôr výnimočné), ide hlavne o to spojenie shooter/open-world adventure s RPG, ktoré snáď prvý krát funguje tak ako má. Ak sa nemýlim, Far Cry 3 bola prvá hra, ktorá sa snažila spojiť tieto žárne tým, že pridala množstvo postranných úloh, crafting a taký ten RPGovského progres. Nikde to však podľa mňa príliš nefungovalo, postranné questy pôsobia v týchto open-world pseudo-RPG hrách príliš procedurálne a taký ten prazvláštny pomer level-scalingu a vývoja postavy väčšinou utlmí všetky pocity levelovania ako takého. Horizon ZD urobil v týchto veciach dva kroky vpred, vylepšovania postavy je tu veľmi citeľné, postranné questy pôsobia živo a zároveň ten pocit zo sveta a objavovania je tu absolútny a je to prvá hra, ktorú som hral, pri ktorej môžem povedať, že si zobrala z oboch žánrov len to najlepšie.

Okrem toho, vyvoláva Horizon ZD takú zvláštnu snovú a pokojnú náladu vďaka kombinácii ambientnej melódie, nazvučenia okolia a celkového grafického dizajnu. Pár krát som len tak pobehoval krajinkou a nič nerobil len si užíval to prostredie. Presne pre toto mám rád hry, aby som na chvílu vypol z reality a zrestoval myšlienky.
+15 +16 −1

Ikai

  • PC 55
Naratívne aspekty Ikai sú prosté, až triviálne. Ocitáte sa v koži mladej šintoistickej kňažky menom Naoko. Tej bola od vysokého kňaza miestnej svätyne udelená úloha nakresliť sériu magických pečatí, určených pre miestnych poverčivých usadlíkov, trpiacich strachom z démona, ktorému sa údajne podarilo preniknúť do našej úrovne reality. Zároveň jej oznámi, že opúšťa kláštor, takže ju na najbližšie dni ponecháva samotnú. Nasleduje otvorenie brán do podsvetia, ktorými začnú prenikať rozmanité temné bytosti, duchovia a démoni z japonskej folklórnej mytológie. 

Naoko nevlastní žiadnu zbraň a jedinú formu ochrany tvoria spomínané magické pečate. S ich pomocou je schopná magicky uzamknúť dvere, aby skrz ne nedokázala preniknúť žiadna sila, alebo ich nalepiť na rôzne prekliate objekty, čím spôsobí porážku niektorej entity, prepojenej s daným uvedeným prekliatym predmetom. Problém a určitá výzva spočíva v tom, že uvedené pečate sa stanú aktívnymi a účinnými iba vtedy, ak na ne nakreslí zvolený japonský písomný znak. V priebehu procesu kreslenia je však vystavená voči nepriateľským útokom, takže najvhodnejšie je sa pokúsiť namaľovať znak čo najskôr, prípadne striedavo meniť miesta kreslenia.

Samotný proces funguje na báze ručných ťahov štetcom, takže častokrát sa vám môže stať, že ak omylom potiahnete ruku nakrivo, výsledný znak bude deformovaný a tým pádom budete nútení ho kresliť znova. A keďže ste v strese z toho, aby vás neprepadla nejaká nepriateľská bytosť a teda sa snažíte maľovať čo najrýchlejšie (čo môže spôsobiť, že vaše ťahy nebudú také, aké by mali normálne byť), vo výsledku sa táto „minihra“ môže stať vcelku náročnou, ak, samozrejme, nie ste už dopredu vytrénovaní v kreslení počítačovou myšou.

Ikai vás však vrhne aj do situácií, kedy vám ani očarované pečate nepomôžu proti nepriateľovi a v takých chvíľach budete nútení sa skrývať. Treba však podotknúť, že takéto momenty sú v Ikai veľmi vzácne, takže na nejaký stres zo strachu pred odhalením alá Amnesia jednoducho zabudnite. Väčšina z nich je beztak nefunkčná a pôsobí skôr komickým dojmom. Príkladom môže byť „útek“ pred hadovitým démonom v okolitom lese. Tvorcovia zrejme očakávali, že sa budem prestrašene ukrývať v kríkoch, čo po väčšinu času ani nebolo nutné, keďže hadovi trvalo, kým sa mu podarilo spozornieť. Škoda, tento aspekt mohli tvorcovia určite viac vycibriť. Je jasné, že tým hororová atmosféra dostáva silnú ranu pod pás.

Najhodnotnejší aspekt hry tvoria bezpochyby stránky zvané Yokai, v tradičnom japonskom umeleckom štýle zobrazujúce a popisujúce fantaskné bytosti miestnych folklórnych legiend. Ide o klasické zberateľské predmety, rozhádzané kade-tade, častokrát ukryté na najrôznejších miestach. Vďaka nim máme možnosť sa oboznámiť s rôznorodými imaginatívnymi prvkami tradičných japonských legiend a taktiež presne zaradiť jednotlivých démonov a duchov, s ktorými sa stretne na svojej ceste. Okrem toho sa v hre vyskytujú aj klasické zberateľské objekty, väčšinou predmety, ktoré tvorili neoddeliteľnú súčasť vtedajšieho súkromného života. Posledný typ zberateľských predmetov tvoria listy, tie sú však rozmiestnené takým spôsobom, že žiaden z nich nemôžete minúť.

Hrateľnosť je v podstate tvorená prechádzaním medzi jednotlivými lokalitami, ukrývaním sa pred protivníkmi, kreslením pečatí, hľadaním zberateľských a občasným riešením hádaniek. Nič viac nám, bohužiaľ, Ikai nie je schopný ponúknuť. Inventár úplne absentuje, mapa taktiež a po niečom, čo by aspoň trochu pripomínalo denník, nie je ani stopy. Hrateľnosť je striktne lineárna, akurát v prostredí svätyne máte poväčšine k dispozícii akú-takú slobodu pohybu. Ikai je aj značne krátky, po štyroch hodinách sa určite podarí dospieť ku koncu.

Čo sa týka mojich dojmov z hrania, tie negatívne značne prevyšujú pozitívne. Žiadny aspekt, ktorý nám Ikai predstaví, nie vyslovene zlý, no takmer každý je nedotiahnutý a celá hra tak pripomína skôr obyčajné demo. Potenciál bol iste mohutnejší, tvorcovia však nedokázali využiť, trúfam si tvrdiť, ani len jeho tretinu. Ako som už uviedol, príbeh je prostý, jeho nejednoznačné vyústenie to len zhoršuje a koniec navyše pôsobí  nedotiahnuto. O nejakých dialógoch nemôže byť ani reči, všetky texty tvoria popisy k zberateľským predmetom, obsahy listov, a občasné monológy hlavnej hrdinky.

Hororová“ stránku tohto počinu je, rovnako ako celý Ikai, priemerná a väčšina  pokusov o jump-scary sa míňa účinkom. Z entít, ktorými je, ako ukazujú zberateľské stránky Yokai, šintoistická mytológia doslova preplnená, neuvidíme ani polovicu, pričom väčšina z tých, ktoré zahliadneme, sa tu iba mihne.

Moje rozporuplné pocity sa samozrejme premietnu aj do výsledného hodnotenia. Keďže všetko je v tomto počine dotiahnuté iba do pol plynu, tak aj moje hodnotenie reflektuje túto skutočnosť. Je to rozhodne škoda, keďže hororových adventúr, odohrávajúcich sa v prostredí stredovekého Japonska, nie je veľa, pričom táto téma by si iste zaslúžila pokryť schopnejšími vývojármi.

Pro: Unikátny pohľad na šintoistickú mytológiu, originálna mechanika kreslenia znakov

Proti: Veľmi obmedzená herná plocha, príliš stručný a prostý príbeh, úplne nefunkčné stealth prvky

+15

Horizon Forbidden West

  • PS5 85
Horizon Forbidden West je hra na kterou jsem se letos vyloženě těšil a krom pár věcí dopadla za mne na výbornou. Vžijeme se do role lovkyně Aloy, která byla již v jedničce. Forbidden West přímo navazuje na události z jedničky s tím, že se naše hrdinka vydává do zapovězených krajin. Proč se tam vydává? To zde psát nebudu, jelikož by to bylo moc spoilerů.

Takže začnu od základu. Grafická stránka je vynikající a dechberoucí. Autoři zde opravdu zamakali a ve hře jsem využil víc, než kdy dřív, fotomód, jelikož se zde najdou scenérie, které se prostě musí vyfotit. Hudba je zde, stejně jako v předchozím díle, skvělá a krásně podtrhuje danou situaci. S tím souvisí i zvuky ke hře, které podtrhuje atmosféru a to ať jste v džungli, na poušti, nebo třeba v podzemní jeskyni.

Soubojoví systém je stejně jako v jedničce zábavný. Co se týče strojů funguje stejně jako v předchozím díle. Za to u lidských nepřátel došlo k pár změnám. První takovou je, že je souboj zaměřen více na blízko a už neplatí, že vše odstřílíte z dálky. Což není úplně špatně a vypadá i vcelku efektivně, místy a filmově (např.: si můžete odemknout schopnost, kdy seknete do nepřítele, následně se od něj odrazíte a pak na něj vystřelíte a takovýchto komb je to povícero). Svět je poměrně rozsáhlý, ale ne zas až tak moc aby bylo cestovaní otrava a spíše naopak průzkum je podle mne velkým tahákem a jak jsem zmínil objevíte spoustu míst, které stojí za zaznamenání. Co je jen trochu škoda, že k některým schopnostem přijdete až později v příběhu, ku příkladu dýchací přístroj, díky kterému se můžete dostat na místa, které jsou jinak nepřístupná.

K technické stránce mám pár výtek. Neberte mě špatně nejde o to, že by hra padla a ani nějaké významnější buggy, které by Horizon vyloženě rozbíjel, ale... Během cca 50 hodin hraní jsem, bohužel, dvakrát narazil na to, že se mi nepřítel propadl a zasekl uprostřed kamene a nebylo ho vidět, jen pomocí fokusu. To bohužel trochu kazilo zážitek, kor při misi kdy musíte vyčistit nepřátelský tábor a dokud nezabijete všechny, tak se dál nedostanete, když se vám toto stane máte ve směs dvě možnosti, za A) znovu načtete předchozí save, nebo za B) zkusíte ho umlátit přes kámen (jde to nabytím silného útoku). Tím se dostávám k další věci, co mi trochu vadila a to že dané úseky musíte splnit přesně daným postupem. Například jsem se měl dostat do jedné jeskyně a před ní tam bylo pár strojů a nešlo je proplížit, i když jsem se ke vstupu dostal tak prostě ne, nejdřív zlikviduj všechny stroje a až pak můžeš vstoupit. Dobře přistoupil jsem na tuto cestu a zničil jsem dané stroje, vracím se ke vstupu a stále nic hra mi stále hlásí znič všechny stroje a asi až po 20 minutách jsem nalezl asi 300 metrů od jeskyně schovaný stroj, který o mě vůbec nevěděl. Bohužel takových případů se mi stalo vícero. Více to zabolí, že v dnešní době se nás snaží vývojáři přesvědčit o možnosti volby a hrajte naší hru jak chcete. Zas na druhou stranu při takhle komplexní hře jako je Horizon, se to dá asi i odpustit, jen to zamrzí. Poslední věc co bych chtěl vypíchnout jako negativum, tak je že vás hra až moc tahá za ručičku. Možná je to tím, že jsem před Forbidden West hrál Elden Ring, kde vám nikdo neříká kam jít a co dělat, ale stejně tady je to až moc. Třeba při jedné misi jsem dělal doprovod jedné z postav a ku podivu nás po cestě přepadli stroje. Ty samozřejmě padli a já si chtěl v klidu vylootovat padlé nepřátelé, protože prostě loot je loot, no ale to by mne můj společník nesměl neustále otravovat, že je tady ať mu to donesu a to každých půl minuty. To bylo bohužel konstantně, neustále vám někdo říká, že je tady, nebo co máte dělat a když nikdo není nablízku nahradí je Aloy. Je to věc, která mi ze začátku nevadila, ale později mi to přišlo dosti otravné.

Jak jsem již zmínil, tak příběh přímo navazuje na jedničku. Příběh má vcelku svižný spád a přijde mi, že je o něco kratší než jednička a co je škoda, že plně nevyužívá svůj nádherný open world. Na rozdíl od prvního dílu mi přišlo. že se zde nachází vícero klišé, (všechno zvládnu sama, nikoho nepotřebuji, je to můj úděl... hm tak sama to asi nezvládnu, tak začnu nabírat společníky, kteří mi hned ze startu řekli, že to není bitva jednoho člověka a že mi pomohou) což úplně nevadí a ve finále je tam víc těch světlých momentů. Daleko více jsou, ale zajímavé vedlejší příběhy, s kterými se daleko více sžijete a místy dokonce mají nějaké poselství do skutečného světa.

Závěrem se jedná o velmi kvalitní titul, který dělá čest svému předchůdci a k zavedeným prvkům přidává něco navíc a tak posunuje tento epos, zas o stupínek výš. Těch pár chybek se dají odpustit, vzhledem ke komplexnosti a kolik práce se na tom muselo nechat.

Pro: Soubojový systém, průzkum světa, vedlejší úkoly, postavy

Proti: místy otravné vedení za ručičku (osobní názor)

+15

Astria Ascending

  • PS5 70
Po zapnutí Astria Ascending jistě každého zaujme nádherná 2D podívána, která se svou kvalitou téměř vyrovná i tvorbě studia Vanillaware. Detailní a pěkně rozanimované postavy se pohybují v hezkém prostředí. K tomu všemu hraje padnoucí, ač ne zrovna nezapomenutelná, hudba a je jasné, že hlavní devízou titulu je prezentace. Teda vyjma anglického dabingu, který se zrovna moc nepovedl a doporučuju přepnout na japonský.

Ale třeba i samotné dějové zasazení má něco do sebe. Ve světě Orcanon žije mimo lidí i několik dalších druhů tvorů. Aby se navzájem nesežrali, tak konzumují speciální ovoce zvané harmelouny. To dokáže potlačit jejich základní pudy a všichni tudíž mohou společně žít v Harmonii. A když snad někdo tyhle melouny odmítá, tak nastupuje na řadu osmička polo-bohů, která jim "vysvětlí", co je pro ně nejlepší. Tito jedinci jsou vybráni každé tři roky a k dispozici dostanou obrovskou moc a uznání veřejnosti. Zaplatí jen drastickým zkrácením života právě na pouhé tři roky od získání této výsady. Dobrý námět, který se mohl točit kolem rasismu, sebeobětování a ceny míru. Kdyby to celé nezabil naprosto nudný scénář. Hned od začátku máte k dispozici všech osm postav. Postupně se o každé dozvíme i něco z minulosti, jenže je to zoufale málo a vůbec jako celek je děj docela špatný a nudný.

U každé postavy si postupně, krom základního, odemknete tři další povolání. U prvního je k dispozici celý strom dovedností, u druhého pouze aktivní a u třetího zase jenom pasivní schopnosti. Hra tak umožňuje docela zajímavě vést vývoj svých bojovníků. Tahovým soubojům také nelze příliš vytknou. Využívá v dneští době oblíbené zasahování slabin k posilování dalších útoků. Nad některými věcmi nicméně zůstává rozum stát. Rozhodnutí vývojářů udělat mapu spíš symbolickou a bez detailů chápu, avšak v komplikovanějších dungeonech je docela k ničemu. Vedlejší questy jsou zadávány dost obecně a upřesnění místa cíle by vůbec nevadilo. Ve většině truhlách jsou odměny  docela směšné (aneb za zabití nepřátel dostane 10 tisíc mincí, ale z truhly hned vedle jenom jeden tisíc) a zasažením nepřítele (ba i zmrzlého), než si vás všimne nedostanete jistý pre-emptive útok. A našlo by se pár dalších potřebných QoL vylepšení.

Nemyslím si, že Astria Ascending byla vyloženě špatná hra. Několik gamedesignových přešlapů a absence zajímavějšího příběhu z ní dělají v zásadě nehratelnou záležitost pro většinu dnešních hráčů.
+15

The Wolf Among Us - Episode 1: Faith

  • PC 90
Rozprávkové bytosti žijúce medzi ľuďmi v New Yorku. V tejto detektívnej adventure s komiksovou grafikou (ako je u Tell Tale Games zvykom) ujmete roli miestneho šerifa vo Fable Town. Bigby (Big Bad Wolf) sa s stretáva so záhadnou vraždou neznámej rozprávkovej postavy. Počas hrania prvej epizódy sa stretne s ďalšími postavami, ktoré moc nemajú v láske šerifa ani ich politický systém vo Fable Town. Taktiež vám odhalia ich trošku z ich príbehu a začnete rozmýšľať či si tie rozprávky, ktoré Vám maminka čítala pred spaním tak úplne dokonalá pravda. Tiež je zaujímavé vidieť žiť nevinné dobrácke postavičky v ťažkých podmienkach.

Hra sa hrá veľmi dobre a vizualizácia je tiež príjemná. Rozhodnutia zatiaľ nevypadajú, že by mali nejaký dopad ale to bude tým, že je to len prvá epizóda. Príbeh je veľmi pekne napísaný a aj vyšetrovanie a hľadanie stôp, dôkazov funguje veľmi pekne a pekne zapadá do New Yorských ulíc. Menší problém robia voľby v rozhodovaní občas človek si pod nejakým názvom rozhodnutia predstaví niečo úplne ako to čo postava povie.

Pro: Príbeh, Detektívne prvky, Zábavnosť, Ovládanie

Proti: Komiksová grafika (pre niekoho)

+15

Martian Memorandum

  • PC 90
Tex Murphy je zpět, tentokrát se zbavil lítání, akčních scén a předělal se do klasického point and click hávu. Ano, nebudu lhát místy mi to lítání či přestřelky chyběli, ale i tak mi přijde že rozhodnutí pro více klasickou hratelnost bylo k prospěchu a dvojku jsem si i v něčem více užil.

Každopádně, Texe tu nyní sledujeme jako už známého detektiva (jehož sláva po prvním díle už je dávno pryč). Proto není překvapením že jistý bilionář si ho najme k nalezení své ztracené dcery a záhadného předmětu. Příběh,jak je u Texe zvykem, se zkomplikuje do opravdu absurdních rovin a vás čeká i výlet na Mars. I když to zní šíleně, tak příběh mi tu sedl ještě okrapánek více. To je asi, ale dáno i tím že v příběhu se jde lépe vyznat a i když i tady máte horu jmen, tak díky většímu vizuálnímu vyprávění se to lépe vreje do paměti.

Ten vizuál je tu taky lepší jak v jedničce a to už hlavně i díky jistým menším FMV pasážím, kdy je tu i více dabingu a animace některých herců, což taky dost pomohlo, hlavně u jedné erotické scény :).

Dále zůstala i nezměněná obtížnost, která sice je vyšší, ale dá se to zvládnout. Dead-endy tu jsou, je tu pár horších miniher (zasraný lasery a prolejzání šachtou). Jinak, ale když budete chytře ukládat a dělat si fakta, tak se to dá.

ALE! Je tu jedna velká změna! Soundtrack! Je ho tu málo, ale je tu a je skvělý, hlavně ending theme.

Na závěr jen řeknu že Tex je láska, začínám tu sérii mít více rád než když jsem začínal s Under a Killing Moon před lety. Je to sice místy těžkopádně, ale ten svět, postavy a hlavně opravdu specifický a hravý humor v čele s geniálním detektivem Texem Murphym. Tohle je prostě underrated klenot ze kterého ta láska k řemeslu sálá každým koutem. Těším se už na FMV díly, kde si více budu moct užít Chrise Jonese a jeho neuvěřitelné ztvárnění Texe. Vy, co otálíte si ale Texe od začátku dejte, nečekal jsem že mě to vezme natolik, dejte tomu lásku!

Pro: Příběh, Tex, soundtrack, vizuál, absurdní humor,

Proti: minihry, zase místy přehršel informací

+15

Another World

  • PC 60
Nemáte-li se rádi, zahrajte si Another World.

Tam, kde jedni vidí zábavu, já viděl frustraci, nudu. Výzva zde totiž nespočívá v tom, že byste si snad měli osvojit mechaniky, dostat do ruky krkolomné ovládání a triumfovat. Za rohem vás prostě čeká smrt, není zbytí. Jedině tak pochopíte, co se po vás vlastně chce. Try again. Fail again. Fail better.

Zaujme pozoruhodným světem, barevnou paletou, mimořádnou animací. Ale také si žádá, abyste byli, alespoň mentálně, ve správný čas, třeba v roce 1991, na správném místě, třeba u kamaráda, který má Amigu, a to já bohužel nebyl, a tak ani není divu, že jsme se minuli.
+15