Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Call of Duty: United Offensive

  • PC --
Čím sa hlavne líši je veľkosť map. AI nepriateľov sa zlepšila oproti základu ale nie dostatočne aby som to považoval za kladnú vec. Obtiažnosť sa zvýšila ale s tým prišla aj lepšia AI spojencov (tuto AI považujem za kladnú) Ako zvyčajne sú vám ponúknuté 3 strany. Atmosféra strhujúca, viac výbuchov, viac mŕtvych, viac techniky atd. Niekomu sa nepáči krátkosť hry ale na datadisk je to pre mňa dostačujúce. Zamýšľal som dať vyššie hodnotenie ako má základná hra ale nakoniec som si to rozmyslel. Dôvod ? Bugy. Niekedy mi znemožňovali postupy v hre. A to si myslím že je najväčší zápor na hre. Myslím si, že v niektorých aspektov prekonala základnú hru a preto ju aj Odporúčam.

Pro: Rosiahlosť máp, zaujímavé misie, atmosféra

Proti: časté bugy, AI (sice sa oveľa zlepšila ale stale tam ma medzery)

+14

Chameleon

  • PC 75
Když se nad tím zamyslím, tak toto byla má první STEALTH hra ( a defacto i poslední :)) ), musím uznat, že na československé poměry opravdu kvalitně provedená, jak náplní, tak i zpracováním, grafika je pěkná i dnes. Má to atmosféru, pěkně se to hraje a celé to tak nějak odsýpá, střílecí sekvence ve vlaku se mi taky líbila, mám na chameleóna jen pěkné vzpomínky. Vyšší hodnocení nedávám spíše z důvodu mé neznalosti žánru (např takové Hitmany jsem nikdy nehrál a na cold war se pořád jen koukám jak se mi na něj práší na polici :) )

Pro: Dobře se to celé hraje a to o hlavně jde, ne?

Proti: Možná trochu kostrbaté skripty a AI

+14

Max Payne

  • PC --
Max Payne
============
Max Payne je niečo čo by ste vo svete hier minúť. V dnešnej dobe má stále čo ponúknuť a ten čo ju ešte nehral tak nech to hned napraví. Budete sa cítiť sýty ako po dobrom jedle. Atmosféra nezabudnutelná a charizmatický hrdina Max dotvárajú skvelý príbeh, kt. predčí s ľahkosťou aj dnešné hry.

Príbeh sa odohráva v tzv. komixov a myslím si, že autori to spravili na jednotku a mám pociť,že takýto štýl rozprávania príbehu moc v hrách nenajdeme. Bullet time som si naplno užil a to je asi aj natypickejšia vec na Maxovi. Hrateľnosť na jednotku hra vás drží od začiatku do konca. Žiadne velké bugy som nenašiel a ani nijaké medzeri, síce AI bola trošku slabšia ale celkovo mi to nevadilo.

Asi za najhoršiu vec čo sa stalo bola, že kedysi dávno som (rok 2003) som ju nemohol vôbec spustiť na XPčku. Viem, že tento problém malo viacero ľudí. Povedal som si, že jednoducho smola a tu hrú proste nespustím. Neskôr vyšiel Max Payne 2 a tak som začal hrať najprv dvojku. To bola asi najhoršia vec, lebo po tak pre mňa dokonalej dvojke sa späť vrátiť k jednotke to pre mňa nebolo ono. Niektore veci čo boli v dvojke som proste v jednotke postrádal. Ale príbeh trebalo dokončiť.

Preto nemôžem, dať vyššie hodnotenie. Čas neľutujem a už čakám na nejaké voľné miesto v mojom diári aby som si zážitok mohol zopakovať. A nakoniec skúste si ju zahrať v španiečine(má to väčšie čaro ako v anglickom jazyku (aspoň pre mňa :)).

Pro: Príbeh, Bullet time, Atmosféra

Proti: Nič vážnejšie som nenašiel

+14 +16 −2

Codename: Outbreak

  • PC 25
Tohle BY BYLA výborná hra od tvůrců pozdějšího Stalkera, kdyby...

...kdyby na ni měli ukrajinští vývojáři více času, více schopných lidí a asi i hlavně více peněz. Hra místy graficky skutečně nijak neoslňovala, ale do doby Vietcongu ji na tak nízké HW nároky považuji za jedinou s tak pěkně, živouce a neprostupně ztvárněnou džunglí a porostem.

Zároveň přinášela hra množství zajímavých nápadů, které se do té doby pokusil použít málokdo a i poté nad podobnými mechanismy zbytek vývojářského světa ohrnoval nos, více méně se tak děje dodnes. Na mysli mám např. žádné lékárničky, pouze injekce zmírňující bolest, a že bylo injekcí po mapě více než poskrovnu, dodávalo hře na obtížnosti a místy až "hardcorovosti". K nejednoduchému průchodu hrou přispívalo i cheatování hry. Nepřátelé moc dobře věděli, kde se nacházíte, zřejmě díky nedobrovolně nabytým emzáckým schopnostem, které umožňovali vidět a slyšet věci, na které by byly i termovize se sonarem a směrovým odposloucháváním na kilometry krátké.

Tím hlavním, co jsem na hře oceňoval, byl přístup k používání zbraně. Ve hrách to vidíme stále dokola a málokoho to nějak překvapuje. Postava, tahající s sebou v kapse celou zbrojnici. Nikomu dnes nepřijde divné, že postava vytahuje jednu velkou zbraň za druhou a přitom za sebou netáhne nákupní vozík z Tesca. Tady měly postavy, vy a váš parťák, zbraň jednu. Modifikovatelnou a stiskem jednoho tlačítka byl ze sniperky raketomet, přičemž vše vypadalo tak, že tomu šlo věřit. Něco podobného jsem viděl naposledy snad jen v Prey.

Plusem byl i RPG prvek, kdy ztráta bojem zoceleného parťáka citelně bolela. A že jste té bolesti ve hře zažili až až. Ne všechna tato bolest ale byla záměrná, čímž se dostávám k osvětlení, proč tak vychvalovaná hra, i přes nezměrné plus kompletního počeštění, krom titulků i videí a dabingu, sklidila ode mě pouhopouhých dvacet pět ušušňaných procent.

PROTOŽE, vážení, a nebojím se to říct, tohle byla druhá nejpodělanější (ještě slušně řečeno) hra v mé soukromé herní historii, kterou totální podělanosti ve všech spektrech překonává jen brilantní historický propadák Daikatana, a kterému na paty šlape další ze svaté trojice "WTF OMG BugFestů", Pariah.

Hra byla, díky neuvěřitelnému množství nejbizarnějších a nejneuvěřitelnějších bugů v podstatě nehratelná. Opomeneme-li fakt, že stejně jako vzpomínaná Daikatana tato hra nešla hrát a mnohdy ani spustit bez instalace prvního patche, tak zhůvěřilostmi, se kterými jste se po dobu pokusu o záchranu planety před emzáckou epidemií setkávali, byla doslova napěchovaná a díky nim se tak jednalo o ultra-über-hardcore hru. Smrt na jednu dvě kulky byla v pořádku a přispívala realističnosti, to, že vás ale skosila UI postava z druhé půlky mapy, navíc sedící u stolu v budově a napříč celým lesem a občas i kopci, to nenahánělo hrůzu, to nahánělo vzteky žíly. Mise, kdy jste se museli bažinou proplazit kolem nějakého dokola projíždějícího tanku, který samozřejmě přes svůj motor a v zarostlé džunglo-bažině spolehlivě vycítil a uslyšel každý váš doslovný prd, a dostat se tak k nějaké budově s radarem, kterou nečekaně nikdo nehlídal, ale jakmile jste do ni vlezli, vrhla se na vás armáda UI vojáků, střílejících tu ze vzduchu, kde levitovali, tu zpod země, kdy byli nádherně zabetonovaní a z pod tohož betonu mohli vše výsostně kosit, přičemž vy jste samozřejmě beton prostřelit nemohli ani granátem, a ani utéct nešlo, protože kulky neviditelných krtků-protivníků procházely zemí, budovou, překážkami a nebýt mé herní postavy, která tyto projektily spolehlivě schytávala a nestíhala tak vše doléčit dvěma poprděnými injekcemi, určitě by kulky s přehledem už prozkoumávaly neznámý vesmír tam, kam se člověk dosud nevydal, ale kam GSC Game World vyslalo své "družice".

Po této misi už tak nebylo překvapením slézání vysoké a hluboké vojenské výzkumné stanice žebříky pro údržbu, kde to do vás vojáci s krátkými přestávkami šili skrze několik pater, kde jste propadávali texturami do volného prostoru mimo herní mapu (jako i ve zbytku hry) a kde místy žebřík byl aktivní, hmatatelný a použitelný a místy po několik desítek metrů jen vtipně namalovaný na zdi (asi kanadsko-ukrajinský žertík), Nebylo ani překvapením neustálé umírání parťáka, který nepochopil, že byl na misi vyslán mi pomáhat a ne co chvíli teatrálně umírat stojící či běžící kulce v ústrety, padající do neexistující díry, zasekávající se tu o kámen tu o doslovné nic, občas se ze hry zcela ztrácející či vytrácející drahocenné propriety ze své bagáže (když mi debil ztratí drtivou většinu injekcí, které mám u něj schované, protože já nesu granáty např., tak to nejmenší, co pro něj a své nervy mohu udělat, je toho debila zastřelit a načíst uloženou pozici, která se sice jako uložená tvářit může, ale ve skutečnosti je soubor poškozen a tak se musí začít od začátku).

Ano, pokud to někoho už napadlo, já to mnohokrát, skutečně mnohokrát i udělal. Hru jsem odinstaloval a věřte, že v době, kdy jsem to hrál, byste tak sprostého chlapce na planetě nedohledali. A hle, nedalo mi to. Znovu, stejně jako u Romerova skvostu, nechtěl jsem, aby nade mnou hra zvítězila. Nebylo přeci možné, abych nedohrál hru, která měla příběh, která místy i vypadala, ale která házela pod nohy ne klacky, ne klády, ale celé akry těch nejvzrostlejších sekvojů. Hře jsem nakopal... a dohrál ji. Byl to druhý herní svátek, svátek mého přemožení hry, jejímž primárním účelem bylo zajistit odbyt prodejcům klávesnicí a myší. Už nikdy nechci tuhle hru vidět nainstalovanou na mém disku, NIKDY! Přesto je to zkušenost a vzpomínka, která se do hlavy nevtiskla, ale přímo zažrala. Tehdy jsem nebojoval ve hře, tehdy jsem skutečně bojoval se hrou a se svým vlastním odhodláním ztrácet bezúčelně čas při pokořování ukrajinské vývojářské nedůslednosti a ignorace vydávání nějakých dalších opravných patchů. Já v reálu vyhrál, ve hře cíleně prohrál, oddechl si a ze zabugované hry se vrátil do neméně zabugovaného reálného života, ve kterém mi mnohdy chybí jen ta univerzální puška v nějaké kapesní verzi.

Hail to Outbreak, death to bugs!

Pro: Inovativní přístup ke způsobu hraní, inovativní zbraně, jednoduchý příběh, profesionální česká lokalizace, grafika

Proti: Bugy, bugy, bugy a ještě jednou bugy - jejich četnost a "krvelačnost" pohřbily hru pod beton spolu s jejími vojáky a neexistujícími dírami...

+14 +15 −1

Mat Hoffman's Pro BMX

  • PC 55
Třetí a čtvrtý díl série Tony Hawk's Pro Skater mě vcelku bavily, a tak jsem si myslel, že by tomu mohlo být i u hry, kde místo skateboardu požívám k předvádění různých triků kolo.

To jsem se ale šeredně spletl, protože i když je množství triků stejné a spousta úkolů se podobá právě těm z THPS, zábava byla na úplně jiné (horší) úrovni. Jedinou inovací byla legrační vložka ve formě babky Granny s kabelkou a starým kolem s košíkem, jenž se zjevila vždy, když jsem se svým svěřencem často padal. Opravdu jsem se hodně nasmál, když tato stará žena udělala roznožku nebo se jak dlouhá, tak široká natáhla na některé rampě.

Mat Hoffman's Pro BMX je průměrná hra s poslouchatelnou hudbou, ale ne moc koukatelnou grafikou, která stojí za vyzkoušení, ale určitě se k ní, na rozdíl od některého z dílů THPS, už nikdy nevrátím a vůbec proto nelituji toho, že druhý díl na PC nevyšel.

Pro: nový dopravní prostředek, hudba, babka Granny

Proti: zábava se vytratila, grafika

+14

Afterfall: InSanity

  • PC --
Zpočátku příjemně mrazivá atmosféra survival hororu napěchována bohatou interakcí s prostředím, snahou vyprávět příběh, hádankami, občasnými souboji... později se však utápí ve stereotypu a v druhé polovině hry také v odlišném herním stylu – ze survival hororu se stává 3rd person akční střílečka, která je bohužel dost hloupě udělaná a zakopává tak vše, co dělalo hru zajímavou.

Pocit ze střelby je mizerný (tolik typický pro většinou her made by eastern country), level-design nemá nápad, nepřátelé útočí v těžko pochopitelných situacích a souboj s nimi je stereotypní facha. Mutanti, duchové, lidští šílenci a vybuchující zombie (oboje se stejným vzorcem pohybů a chování), transformers nebo trolové... ještě mi chybí masožravé semikrásky a obří pavouci plivající chrmle.

Souboje chladnými zbraněmi přinášejí brutální zakončováky jako v Manhunt, bohužel nevidím důvod používat slabou trubku, když mám v ruce pistoli s neustálým příjmem munice.

Atmosféru narušuje chování hlavní postavy psychologa, který je v jednu chvíli na pokraji zhroucení a jeho faktor strachu mi mává se zaměřovačem jak šílený, ve druhé chvíli háže tvrďácké připitomělé hlášky a komentuje dění na obrazovce dost retardovaným způsobem.

Naprosto tragický je zvuk a hudba. Od dabingu amatérů bez emocí, kterým navíc ani v některých částech nejde přes huhňání rozumět, přes příšernou hudbu, nevýrazné nebo úplně chybějící zvuky prostředí a zbraní.

Příběh mě dokázal vtáhnout od začátku a byl to jediný pohon, který mě hnal dál - bohužel je celé vyústění hloupé a hlavně těžko pochopitelné. Ve finálním souboji jsem prakticky netušil, o co tady jde - prostě byl najednou konec. Stejně tak enginové filmečky jsou naprosto nepochopitelně sestříhané (střihač a vypravěč pravděpodobně seděli každý v jiné místnosti, když to dávali dohromady) a chování postav nedává často vůbec smysl.

Na každém kroku není cítit béčkovost, ale rovnou céčkovost celého zpracování a přístupu autorů. Mám pocit, jakoby každou polovinu hry dělali jiní lidé...

*/5
+14

Rage

  • PC 80
Ohledně Rage jsem neměl velké očekávání, nového Mesiáše jsem v ní od dob oznámení a prezentací neviděl, tak jsem k ní přistupoval s čistou hlavou a očekáváním že to bude jen další bežná FPS.

Příběh mě nijak neuchvátil, spíše mě zarazilo ve finále, jak moc položených otázek vůbec nebylo zodpovězeno, a to co autoři začali, nedotáhli do konce. Velké ambice zůstali na půli cesty, a svět který prezentují je směšně malý, a je z něj cítít že měl být větší, že právě volnost a větší rozsáhlost by si zasloužil. Přesto mně uchvátili města a osady pustiny, díky svému zpracování a stylizaci, ale hlavně mě překvapili NPC, svou vizáží, chováním a originalitou, se hráč setká s opravdu rozmanitou sebrankou, která zde přežívá a dotváří příjemnou atmosféru. Tleskám těmto charakterům, stejně tak pobavili gangy které jsou různorodé svým stylem a vzhledem členů(techmaniaci opravdu pobavili). Ohledně měst ještě, vedlejší minihry taky nejsou špatným nápadem, jen bohužel časem omrzí. Co ovšem zklame jsou závody, a pocit z jízdy. Tak nějak to hráče nemotivuje ani nebaví, tudy opravdu id ne.

Mise a místa jsou celkem různorodá a zajímavá, jen recyklace stejného prostředí pro vedlejší úkoly je opravdu špatným vtipem. Jiným šálkem kávy jsou ovšem souboje, kdy mutanti a jiní nepřátelé se snaží reagovat, uhýbat, stahovat se a celkově více odpovídat na situaci na bojišti. Za tuto snahu palec nahoru. Další plusko míří směrem k možnosti vytvářet si vlastní technické vychytávky jako parádní bumerangy které nepřátelé krají o sto šest, využíval jsem je opravdu častěji než konveční zbraně, další věcí jsou střílny, výbušné autíčka, ale hlavně neocenitelný společník pavoučí robůtek s kulometem. Toho prcka jsem si oblíbil, a často ho posílal porcovat mutanty. Jinak různorodá munice, to je taky prvek co bych rád viděl ve hrách častěji.

V Rage jsem se nakonec toulal a ztrácel opravdu rád, pustina nabídla skvělé a zábavné obyvatele, pěkné scenérie, dobře vyvedené města a osady, kvalitní dabing a solidní soundtrack, dobrý pocit z přestřelek a bojů, jen to vše skončilo dřív než bych čekal. Navíc mě chyběla větší volnost a svět k poznávání, příběh utnuli a spoustu věcí nedořešili, tudíž jen doufám že vznikne důstojný pokračovatel. Rage by si další šanci zasloužila.

Pro: Pustina, pocit z bojů a zbraní, obyvatelé a města, dabing a hudební doprovod

Proti: Závody a vozidla, krátkost, nedořešený příběh, svět mohl být více rozlehlejší, zakončení hry

+14

Alarm für Cobra 11: Highway Nights

  • PC 70
Tenkrát jsem hrál ten první díl a tak nějak jsem si říkal, že takový béčko přece lidi nemůže bavit a následně jsem to zase smazal. Uběhlo několik let a Kobra 11 si k mně v herním světě opět našla místo. Seriál jsem od mládí měl moc rád a tak jsem mu šanci dal. A jaké bylo pro mě překvapení, že hra mě bavila a bavila mě dokonce tak, jak bych to od ní v žádném případě nečekal.

Highway Nights je sice béčko. Co si budeme povídat. Ve hře se neobjeví ani jeden panáček, což nám tvůrci, ale dokázali vysvětlit. V nápovědách totiž uvedli, že ve hře nechodí žádný člověk, protože pak by lidi nedělali nic jinýho, než že by přejížděli lidi a museli by přidat eRko. Dobře. Vzal jsem to a zaměřil jsem se především na závody nebo respektive, simulátor policejního auta. A ten vůbec špatnej nebyl.

Další překvápko bylo v podobě dabingu, který nadabovali ti samí lidé, jako seriál. Řada narážek na seriál, ale i na tvůrce hry mě bavili a příběh taky nebyl úplně jalovej. Sympatické bylo, že auto disponovalo řadou zajímavých vlastností. Stačilo zapnout houkačku a lovil jsem jednoho piráta za druhým, nastrkával bomby pod auto, zastavoval náklaďáky nebo skákal z ramp. Všechno mě to bavilo a to především proto, že hra má velice pěknou grafiku a super ničitelné prostředí, které sice není bůhví jak realistická, ale mě bavilo.

Zde vyhrála zábava. Realitu jsem v této hře ani nečekal. Zábava mě ale dostatečně dokázala na několik hodin řádně uspokojit. Dokonce natolik, že jsem to ani já sám nečekal. Tudíž musím říct, že když by byly další díly v podobném, ne-li lepším duchu, budu se o tuto sérii klidně v budoucnu zajímat. Proč by ne. Závody aut nemusí být nutně o licencích, efektech a perfektním soundtracku. Stačí málo, tedy zábava, a mám vystaráno i já

Pro: Model destrukce, velké živé město, český dabing, fakt, že tvůrci si ze sebe dokáží udělat legraci. skoky

Proti: Hudba, žádní lidé, žádné důraznější efekty

+14

Polda 3

  • PC 80
Ve třetím díle se Pankrác ocitá na prahu kariéry soukromého detektiva. Jelikož, jak sám říká, byl od policie odejit. A tak se pokouší prorazit jako detektiv. Má svoji kancelář ale případy se nehrnou. A tak když se mezi dvěřmi objeví žena, která se představí jako paní Slabá (muskulaturou se svému jménu ani nepřibližuje). Dáma pokročilého věku hledá svého manžela. Bude totiž dědit a k převzetí tohoto bohatství se musí dostavit oba, ona i manžel, František Cecvárek. První případ pro Pankráce v roli soukromého vočka může začít. Cecvárek je kuchař, který vaří pro Jaromíra Jégra, hokejovou hvězdu New York Lions. Začne tedy pátrat v hospodě, kde Cecvárek vařil. Kuchaře tu nenajde. Místo něj tu najde momentálně velmi společensky unaveného agenta hokejisty Jégra a od hospodského se dozví, že agent svou hokejku ztratil, utápí se v alkoholu a čas odčasu se v podnapilosti vydá do ulic, kde ho hledá. Jakmile je s agentem kloudná řeč, dostane Pankrác za úkol Jégra najít. A tak se od hledání obyčejného kuchaře rozrůstá případ dál, o hledání hokejové hvězdy v samotném New Yorku v Americe. Tam se potká se svou budoucí kolegyní, agentkou Mucovou, která s ním začne spolupracovat. Postupně se začne případ odtajňovat. Cestou se Pankrác vydá třeba do Jižní Ameriky (pomůže stmelit světoznámou kapelu Trios Kretinos a dokonce na jejich koncert přizve jejich největšího fanouška - mluvícího bobra Chozého), Íráku (zničí náletem místní kavárnu bezvěrců), Prahy ale také na Ulithi (kde se setká s hledaným kuchařem Cecvárkem) - tichomořský ostrůvek s krásným hotelem nebo třeba na Sibiř (potká tu dokonce samotného Jamese Bonda!).

Polda 3 přináší nejen propletený příběh, ale také do hry vnáší minihry. Někomu se líbí jinému ne. Přiznám se, že minihrám jsem moc nefandil. Zlatý Scorpion Cheater! Po napsání cheatu šlo minihry přeskočit. Po dokončení jedné z nich se v menu (bonus) dalo ke hraní dané minihry vrátit. Celkově jich bylo šest, z nichž jedna se v bonusech neobjeví. Tou jednou bylo střílení pistolí na krysy u popelnic. Úkolem bylo s Pankrácem zvednout víko, pod kterým se krysa ukázala a z okna přihlížející bába začla střílet. Po zabití deseti krys se dalo pokračovat dál. Muselo se ale pospíchat, protože jakmile jedna krysa utekla, začlo se od znova.

Americký oko je první minihra, kde je cílem házet mince na terč namalovaný na chodníku, nic těžkého. Čím blíž středu tím víc bodů. Po chvíli se dalo ovládání osvojit. Daleko víc jsem proklínal minihru Střelnice CIA, kde vyskakují v rychlosti terče a pomocí myši musíte stíhat střílet emzáky, zloděje, terče, nabíjet a pokud možno netrefit kolemjdoucí dítě. Pro postup se muselo dosáhnout 750 bodů. V době prvohraní jsem se chodil rozdýchavat po pokoji. Co mě ale donutilo použít cheat k přeskočení minihry byla Ponorka. Pankrác se musel z ostrova dostat ponorkou. Prostě klasika alá Tubularworlds, Star Force (NES) apod. Na spodní části obrazovky koráb, jež ovládáte a před vámi překážky k vyhýbání a k postřílení. Tehdy jsem se nespočetněkrát zakousl do klávesnice. Člověk se tak krásně prostřílí, myslí si že je konec a v tom zavadí o kámen a začne znovu. Nejzábavnější hrou bylo ale Prší. No i když. Prostě klasická karetní hra okořeněná svlíkáním. Kdy na jedné straně svlečený pankrác pouze s trenýrkama a na straně druhé sličná oblečená žena :-) Pak se ale karty obrátily. Jediné co bych téhle minihře vytkl je dabing. Ono dokola poslouchat "vynáším" "berete dvě" nebo lechtivě znějící "stojíte" "líznu" ... :D to opravdu donutí si ztlumit repráky. K poslední minihře jsem použil rovněž kod. Šlo o nudnou Skládanku, která je tak hnusná a nezábavná a navíc je na samotném konci, že člověka to nutí tuhle blbost přeskočit.

A samozřejmě, jak je u Poldy zvykem, narazíte na mnohé zapeklité situace a některá nelogická řešení úkolů. Za všechny je třeba vyzdvihnout třeba zelektrizovaného kraba použít jako baterku do seismologického přístroje (bez návodu bych na to nikdy nepřišel) nebo třeba nejhorší úkol kdy se s Pankrácem musím dostat do letadla a zbavit se tak pilota. Je třeba mu za pomocí větráků, okna, lampičky a hořáku spálit vlaštovku, se kterou si hází a pak ho odpálit s katapultovacího křesla (nejhorší pasáž ve hře).

Hra má o něco lepší grafické provedení a nabízí vyšší rozlišení. Také je vykreslena tak, že každý předmět, který lze sebrat je jakoby nesourodý s pozadím. Na první pohled viditelný. Nehrozí tu žádný pixelhunting. Na něj autoři záměrně naráželi v situaci, kdy si Pankrác bere od vyslíchajícího policisty zapalovač. Policista ho položí na stůl. Pankrác se otočí čelem k obrazovce a říká něco ve smyslu - kdo by si nevšiml toho jednopixelového zapalovače na stole? :-)

článek s obrázky

Pro: různorodost prostředí, více postav k rozhovorům, bláznivá zápletka

Proti: nevýrazné pozadí hry (vstup do nějaké lokace šlo přehlídnout - seismologická stanice na ostrově), méně humoru, minihry

+14 +15 −1

Fable III

  • PC 80
Fable 3 se stala opět dosti podceňovanou záležitostí, dostala nelichotivá hodnocení a někteří hráči na ni plivali co to dalo. Opět se ukázalo že nejlepší je nedat na okolí, a zjistit to na vlastní kůži. A mohu předem říct že investicí peněž a času do téhle hry nelituji.

Příběh za pomstou a vedení revoluce v království Albion, stačí jako hnací motor pro hráče, a dává mu možnosti objevovat krásy a strasti tohoto světa. Skvěle to lze popsat na příkladu. Po putování nádhernou zalesňěnou krajinou, dorazím ke kopci, kde vycházející Slunce ozáří nádherné jezero s ostrůvkem. Po této nádherné scenerii, dorazím do města, kde vládne pach průmyslové revoluce, kde děti dřou v potu a špíně v továrně, kde přístavní dělníci pomalu vykládají zboží, a kde ulice lemují žebráci a prostitutky. A hle, támhle u stoky leží tělo nebožáka, který zřejmě padl za obět organizovanému zločinu, který zde vesele bují.

Nejen svět a jeho zajímavé scenérie jsou co hráče příjemně překvapí, přítomný humor je zde vítanou složkou, autoři se nebáli a projevili patřičnou dávku humoru do částí hry, přitom jemně aby nezkazili pocit z hry a nepřešla do trapnosti. Vtipné plakáty jsou teprve začátkem, hlášky hrdinových přátel a zvláště Jaspera jsou nezapomenutelné, zobrazení slepic či hláškující skřeti které budete všudě hledat, a spoustu dalších narážek a fórků zde čeká.

I originální úkoly se zde najdou, autoři se vyhnuli typickým přines 10 tohohle a zabij 15 krys. A některé questy jsou opravdu zapamatování hodné.Úkol se záchranou princezny mě náramně pobavil, a hlášky a reakce čarodějů co ho vypráví taktéž.Dabing postav je také na profesionální úrovni, a to díky angažovanosti profesionálních dabérů, a jejich vtipné hlášky s případným akcentem nemají chybu.

Souboje jsou zábavné, zvláště mě udivilo kolik dokončovacích komb jsem viděl, kdy má hrdinka dokázala mečem a pistolí a kouzly trhat protivníky. Jedno kombo kdy nepřítel přeskakuje hrdinku a ona mu v tu pravou chvíli stihne zlomit vaz, je prostě famózní. Na tyhle "dokoncovačky" mám prostě slabost a vždy je ve hrách vítám.

Strategický prvek mě ve hře taky dokázal zabavit, kdy jsem se snažil získávat za těžce vydřené peníze domy a podniky, a zvyšoval tak své obchodní impérium. A že peníze ve hře hrajou velmi důležitou roli netřeba zmiňovat. Uvítal bych ale více projevení dobra nebo zla v úkolech, kde oproti jedničce se mi zdá, ubrali této možnosti během úkolů. Naštěstí tu ale stále je. Taky roli vládce Albionu bych uvítal na delší dobu, s více úkoly a dalšími rozhodnutími.

Přes všechny zmíněné pozitiva, není hra pro každého, někomu nepříjde pochuti obtížnost a bude mu připadat směsně lehká(což je), ale pokud se chcete pobavit a v hrách převážně hledáte právě zábavu a né výzvu, a lákají Vás zmíněné možnosti a svět, tak směle do toho. Tento kousek si určitě v budoucnu rád zopakuji, jelikož se stal opravdu příjemným překvapením.

Pro: Svět Albionu, humor, perfektní dabing, hudba, scenérie, souboje a fatality, zlo a dobro,strategický prvek, jednoduchost

Proti: Obtížnost, není pro každého, nemožnost strávit více času na trůnu Albionu

+14

Grand Theft Auto III

  • PC 90
Grand Theft Auto III znamenalo obrovský posun vpřed v sérii GTA. Oproti svým předchůdcům je kompletně ve 3D, během hraní se ale dá nastavit i pohled shora, který je typický pro starší díly.

Hra má jednoduché a přehledné menu, podobné mají i následující díly Grand Theft Auto: Vice City a Grand Theft Auto: San Andreas. Zpočátku má nízkou obtížnost, která se postupně zvyšuje. Poslední mise už je opravdu hodně těžká, musel jsem použít cheat na zdraví abych ji úspěšně dokončil. Hra obsahuje zdařilý příběh, obzvlášť závěr příběhu se povedl. Počet misí je 47, po jejich dokončení jsem si plnil vedlejší úkoly jako například vozit lidi taxíkem, policejní mise či záchranářské mise. Procento dohrání se u mě zastavilo na čísle 87, poté jsem začal hrát nástupce.

Vozy mají povedené jízdní vlastnosti, každý je jinak výkonný a trochu jinak se chová. Systém poškození aut se mi velmi líbil, jenom mi vadilo, že vůz pokaždé vybouchne, jestliže je koly vzhůru. Škoda, že titul nenabízí pohled z interiéru vozu. Hra obsahuje tři typy lodí a jedno letadlo jménem Dodo, se kterým se velmi obtížně létá, protože má useklá křídla. Mezi jednotlivými ostrovy se dá přepravovat i nadzemní a podzemní dráhou. Ovládání při chůzi a při střílení je povedené.

Grafika byla ve své době špičková, ani dnes rozhodně neurazí. Město je pěkně zpracováno, každá část má svůj typický vzhled. Portlant je průmyslová část města, ve které jsem nikdy neviděl normálně projíždět luxusní vůz, oproti tomu ve třetí části města, Schoreside Vale, se to luxusními vozy jen hemží. Je zajímavé, že město obsahuje i tajnou část, Ghost Town, do kterého se dá dostat jedině pomocí letadla Dodo. V Ghost Town se odehrává první intro hry.

Této hře bych vytkl absenci motorek a moc těžké ovládání letadla.

Grand Theft Auto III byla ve své době téměř dokonalá hra, která i dnes dokáže zabavit na dlouhé hodiny. Pro mě osobně to navíc byla první hra žánru 3rd person akce, jakou jsem kdy hrál.

Pro: zajímavé mise, množství dopravních prostředků, vedlejší úkoly, pěkná grafika, rádia, ovládání, zábavnost, nízké HW požadavky

Proti: absence motorek, ovládání letadla

+14

Colin McRae Rally 04

  • PC 80
Čtvrtý díl této světoznámé závodní série má oproti předchůdci mnohem příjemnější jízdní vlastnosti, obsahově si jsou ale velmi podobní. Pro mě je čtyřka druhým nejlepším dílem této série.

Menu je přehledné a vzhledově povedené. Hra nabízí velké množství vozů rozdělených do čtyř kategorií (4WD, 2WD, Group B a bonusové vozy). Vozů je celkem 21, žádné Škodovky mezi nimi bohužel nejsou. Nejraději jsem jezdil s Citroenem Xsara WRC, neboť jsem s ním vždy dosahoval nejlepších časů a líbilo se mi jeho zbarvení. Vozy mají příjemné arkádové jízdní vlastnosti, hru jsem nejčastěji hrál s volantem při pohledu z interiéru. Systém poškození vozů je na vysoké úrovni, po dvou etapách se vždy nabídne možnost vůz opravit. Potěšilo mě, že lze přetáhnout časový limit. Možností nastavení vozu je zde podobně jako u předchůdců. Bohužel, hra automaticky nevybírá vhodné pneu, musí se vybírat manuálně, na což jsem párkrát zapomněl :)

Na výběr je velké množství tratí rozdělených do osmi zemí, v každé zemi je šest etap a jeden speciální okruh, na kterém se jezdí proti jednomu viditelnému soupeři. Docela mě štvalo, že okolo cest ve Finsku jsou hluboké příkopy, ze kterých se moc obtížně dostává. Tratím bych vytkl i jejich malou délku, všechny se dají zajet pod pět minut. Nejjednodušší mi přišla Austrálie společně se Švédskem, nejobtížnější Francie se Španělskem, cesty zde jsou neuvěřitelně klikaté.

Hra obsahuje pouze obyčejně mody Championship, Stages, Quick Race a Rally. Mod Arcade, který mě ve druhém díle moc bavil, zde není. Šampionát je jednoduché vyhrát na obtížnosti normal a advanced, až na poslední stupeň obtížnosti, expert, je nutné jezdit rychle a bez chyb.

Grafické zpracování hry je na vysoké úrovni, vozy jako by z oka vypadly svým reálným předlohám a tratě jsou taktéž zdařilé. Líbilo se mi zpracování pohledu z interiéru. Ozvučení vozů i hlas navigátora jsou celkem povedené.

CMR 04 je zábavný a pohledný rally simulátor, který ale nepřináší nic nového. Nejvíce mě na tomto titulu zklamala chudá nabídka herních modů, naopak nejvíce mě potěšily velmi zdařilé jízdní vlastnosti aut.

Pro: jízdní vlastnosti vozů, pěkná grafika, ozvučení, bonusové vozy, rozmanité tratě, zdařilý pohled z interiéru

Proti: absence vozů značky Škoda, pouze obyčejné mody

+14

9th Company: Roots of Terror

  • PC 60
9. rota je výborný ruský velkofilm pojednávající o válce v Afganistánu z pohledu sovětských vojsk. Film mě velice mile překvapil, a když na Score DVD vyšla strategie s anglickým názvem 9th Company na motivy tohoto válečného snímku, dlouho jsem neváhal a do hry se pustil. Nebudu chodit kolem horké kaše: hra mě mile překvapila, protože se nejedná o narychlo splácanou slátaninu. Nicméně trpí typickými neduhy budgetových her z „východu“.

Po prvním spuštění mě překvapily filmečky promítající se u každého loadingu. Ty jsou vystříhány z filmu a ke každé významnější dějové pasáži je přidělena jedna mise, byť pro účely hry notně upravená a natažená. Celkem tedy hra obsahuje pouhých 10 misí (+ jednu skrytou), ale nenechte se zmást. Herní doba je velmi slušná, protože každá mise zabere leckdy i více jak hodinu.

Prvně musím pochválit designéry jednotlivých map! Je docela umění vykouzlit tak rozmanité mise v tak sterilním prostředí, jako je pustý Afganistán. Jednou čistíte kopec, potom zase bráníte vesnici nebo chráníte konvoj. O zábavu je postaráno, byť obtížnost je hned zpočátku hodně tuhá. Dokonce bych řekl, že první tři mise patří mezi to nejtěžší z celé kampaně. Je to hlavně díky hodně krkolomnému ovládání, kterému je třeba přivyknout. Umělá inteligence vlastních jednotek a jejich pofidérní pathfinding tomu taky moc nepřidá. 9th Company je holt hra pro hodně trpělivé hráče, kterým se, pokud do ní proniknou, bohatě odmění výbornými taktickými možnostmi a napětím.

Grafika hry je spíše standartní, nicméně mě potěšila propracovaná fyzika. Třeba takové tankové bitvy uprostřed afgánských vesnic jsou hodně efektní, protože vše lze kompletně rozstřílet napadrť. HW nároky jsou i přesto vcelku střídmé, což je pro mnohé nezanedbatelné plus. Naopak velkým negativem jsou otravné bugy ve skriptech, které čas od času zamezí v postupu dále. Jednou jsem dokonce musel použít cheat, jinak bych musel dělat celou misi odznova.

Verdikt: 9th Company je zábavná hardcore strategie pro fandy žánru. Obtížnost je i na nejnižší stupeň dost vysoká a každá smrt se tvrdě trestá. Naštěstí ve hře fungují klasické sejvy, což postup značně ulehčuje. Nebýt tolika nedodělků, šel bych s hodnocením i výš, protože jsem se při hraní výborně bavil (pokud jsem zrovna nemlátil vzteky do klávesnice). 60%

Pro: atraktivní místo zasazení, taktické možnosti, v rámci možností rozmanité mapy, filmečky a hudba, vysoká obtížnost, výborná fyzika, funkční sejvy

Proti: zákeřné bugy, AI si často dělá co chce a nereaguje na přímé rozkazy, krkolomné ovládání a jistá nepřehlednost bojiště, někdy až moc pomalé tempo

+14

Fatale

  • PC 50
Vývojáři z Tale of Tales se snaží budovat svou pověst na tom, že jejich hry jsou jiné, že jsou uměním. Taková umělecká hra může vcelku kašlat zaběhnuté herní principy, ale i na hezkou grafiku, na slušnou herní dobu, motivaci pokračovat… jenom když hráč uzná, že pro něj měla nějaký větší přínos, než ono prosté odreagování se. Hraní hry s nálepkou UMĚNÍ zkrátka nemusí hráče bavit. Tedy alespoň podle Tale of Tales.

Fatale hráče skutečně bavit nebude, za tímto účelem stvořena nebyla. Hra je rozdělena na tři části, tedy alespoň tak je to psané v instrukcích v menu hry. V první části, která trvá cca 3 minuty, se ocitáte v kůži Jana křtitele. Jste v malé temné cele, kde se vám občas ve vzduchu nabídnou úryvky z divadelní hry Salome od Oscara Wildea. Zde, podle instrukcí máte pouze čekat na kata, který vám usekne hlavu. Nutno říct, že se zřejmě jedná o nejzábavnější část hry, někomu možná bude (velmi) vzdáleně připomínat novější Dear Esther. Ve druhé části sice také hrajete za Jana Křtitele, nedá se ovšem říct, že byste se ocitli v jeho kůži. Ve druhé části poletujete po malém nádvoří, kde hledáte a zhasínáte svíčky (jednou vypnete mp3 přehrávač), jedná se nejdelší část hry, která vám může zabrat 15 až 20 minut. Třetí částí má být (jak naivní očekávání) pozorování tance Salome. Tato část vám může zabrat od 0,5 do ∞ minut.
+14

Quake III: Arena

  • PC 80
Další hra, ke které mě pojí silná nostalgie. Hlavní důvod je, že až v Quakovi 3 jsem se naučil ovládat FPSka pomocí myši. Zní to neuvěřitelně, ale až po tomhle mě napadlo: Proč jsem nemohl zaměřit toho mozkokraba z Half-Lifu.

Na Quake 3 jsem se tenkrát hodně těšil. Sehnal jsem si ho jako úplnou novinku. Ve své době měla hra samozřejmě bezkonkurenční grafiku, která je ke všemu hodně svižná. Tenhle engine je zatím asi největší úspěch ID. Hlavně, je skvěle optimalizovaný. Hra je velmi brutální. Není víc uspokojující, než to do chumlu našít raketometem, a s pocitem dobře vykonané práce proběhnout krvavou mlhou do dalšího boje. Hra je i špičkově ozvučená.

V porovnání s konkurencí Unreala Tournamentu, má Quake hodně rozmanitý výběr charakterů. Kde každá postava má svou charakteristickou podobu a minulost. Trochu mi vadilo, že hra neobsahuje zásahové zóny. Alespoň headshot by to chtělo. I když je to hra zaměřená na multiplayer, kde souboj s boty funguje jako takový seznamovací trénink. Nebylo by od věci do hry vymyslet nějaký slušný děj. Myslím, že by to mohlo být dobré zpestření.

Zbraně jsou výborné, s trochou tréninku se dá zabíjet se všemi. Žádná netvoří takovou tu trapnou počáteční, nepoužitelnou kulisu. Nejvíc se mi ale líbilo nové pojetí BFG. S tím se dá napáchat solidní paseka. Quake III je sice hra, na kterou občas vzpomínám, ale sám jsem to dotáhl tak na střední obtížnost. Pokaždé, když jsem to zkusil v multiplayeru, tak jsem dostal na prdel. Vřele jí proto přenechám hráčům, co mají více trpělivosti a nadšení pro věc.

Pro: grafika, zvuky, zbraně, hodně rychlá, krvavá řežba

Proti: chybí zásahové zóny a nějaký ten děj

+14

Jade Empire

  • PC 85
Z Jade Empire se vyklubalo docela příjemné překvapení a nevadila mi ani ta zmiňovaná konzolovitost - port je převeden velmi dobře, nezaznamenal jsem žádné technické problémy (edit: nutnost spustit hru v režimu kompatibility pod Windows Xp a jako administrátor, u tak nové hry mě to překvapuje) a ovládání klávesnice+myš je perfektní, ne jako někde (zdravím tě, Dreamfalle ;). Příjemně zvolená obtížnost - casual jako já navolil automaticky easy, zapotil jsem se jen při pár bossech a loadovat pozici mě přinutil jen Death's Hand, načež jsem poprvé využit "bullet time".

Ocenil jsem především zajímavé prostředí včetně jeho vizuálního zpracování a hudebního podkresu, rád jsem si početl ve svitcích (na rozdíl od her na Infinity Engine blahé paměti jsou alespoň texty dobře čitelné, byť krátké) a vůbec jsem si vychutnal subquesty, které jsem splnil prakticky všechny (škoda, že po třetí kapitole už žádné nejsou). Po první vlně nadšení jsem ale velice rychle zanevřel na létající mezihry.

Bioware už možná není co bývalo, ale s Jade Empire stále ještě přináší produkt, který se mi líbí - rozhodně mě po všech stránkách zaujalo víc než Dragon Age: Origins. Jen si nejsem jistý se znovuhratelností, ta mě láká ještě méně než Mass Effect.

Statistika: Build - Furious Ming. Romance: Dawn Star. Dosažený level: 22. Herní doba: cca 18 hodin. Nejoblíbenější melodie: Anthem of Tyrant
+14

L.A. Noire

  • PC 90
Hru som pôvodne mienil obísť, ale na warez stránkach sa objavila prepracovaná čeština od xzone, takže som mohol vyskúšať demo. Myslím, že o hre už netreba rozprávať, ako čo to je, čo čakali, GTA, Mafia, Godfather ... a tak.
Lepšie bude hovoriť o osobných pocitoch.
As do štvrtej misie som nepostihol princíp a tak som opakoval tutorial+ do zblbnutia /4x som začínal nanovo/, ale potom! Potom, sa s toho stala neskutočná zábava, človek však nemôže používať len nápovedu v hre a iné uľahčováky, ale aj VLASTNÚ, áno vlastnú intuíciu a to je jedno obrovské plus tejto hry. Každý prípad je znovuhrateľný, to značí, že aj keď ho vyriešite a o ostatné sa akože postará komparz, Vás vo vnútri bude škrieť, že ta vypočítavá mrcha to od Vás nezlizla naplno.
Hra mi v pondelok príde a myslím že v poličke medzi ostatnými jej bude viac ako dobre!

Pro: auto môže riadiť kolega

Proti: občas sa na dôkaz nedá opýtať

+14 +15 −1

Mafia II

  • PC 100
Co říct ještě k této hře, když už všechno bylo napsáno? Těžko se mi píše komentář na jednu z nejlepších her co jsem si kdy zahrál! Samozřejmě někoho může napadnou srovnání mezi vývojáři původní Mafie od z Illusion Softworks a druhé Mafie pod hlavičkou 2K Games. Mě však Mafia II překvapila a srazila do kolen. Jasně na každé hře se něco najde něco co tam mělo být, něco co tam nemělo být, ale jako "Hotovka" je Mafia II naprosto vydařená hra, která opět zavítá do světa nelítostných mafiánských rodin. Příběh nám vypráví uhlazený řekl bych až bezcharakterní "studený čumák" Vito, který přechází od průseru k průseru a staví si své pomyslné schody mafiánskou hierarchií pomalu vzhůru. Ale bezcharakterní chování bych Vitovi asi dokázal odpustit, protože jako mafián ani být charakter nepotřebuje stačí, když si dokáže udělat respekt a v kombinaci se sympatickým "Šaškem" Joem se neuvěřitelně dobře doplňují.
Příběh, který je pravda slabší oproti původní mafii je stále něco báječného co mnoho dnešních postrádá a Mafia II tuto "Díru" dokázala zacelit a servíruje hráči příběh italského přistěhovalce, který má jako cíl prachy, děvky, rychlý auta a vlastně všechno co k luxusnímu životu neodmyslitelně patří. Díky příběhu si projdeme Empire Bay jak z letní tak ze zemní strany a to jsou ty detaily, které dělají herní pecky.
Město! Výborně propracované lidé se procházejí, mezi sebou si vykládají, usedají na lavičky, čtou si noviny, využívají telefonních budek a celkově společnost Empire Bay působí velice realisticky, až máte pomalu pocit, že vlastně nehrajete, ale jste skutečně tam. Nejvíc působivé jsou i takové detaily, že v hlavním vchodu domu jsou schránky na nich jména nájemníků a tato jména najdu také na dveřích. To je ono! To je to co dodává ten pocit reality. Takové maličkosti.
Grafický kabátek hry tady rozebrala už spousta lidí takže jen krátce grafika, design měst, interiérů, fyzika všechno je parádní.
Co dál ještě vyzdvihnout ? No jasně! Ten parádní soundtrack ať už songy v rádiu nebo úvodní skladba v nabídkovém menu byla symfonie pro ušiska ! Wau! Projíždět se zasněženým Empire Bay a slyšet song od Deana Martina Let It Snow to je zážitek.
Co říct na závěr? Řeknu to jednoduše! Todle je paráda!

Pro: Příběh, Grafika, Empire Bay, Charaktery postav, Modely aut, Letní i zimní období

Proti: Nejspíš nic. Možná jen to co ve hře mohlo být, ale to bych musel psát mínus ke každé druhé hře.

+14 +17 −3

Alpha Protocol

  • PC 80
Plížit se temným stínem, přidělat na zeď malou omračující minu, rychle vyhledat bezpečí zákrytu a počkat, až dvojice stráží projde kolem chytře nastražené pasti. Bum! Jsou omráčení, rychle proběhnout k počítači a vycucat z něj všechno o dalším cíli. Vypršel čas, nestihl jsem se hacknout - ALARM. Dlouze čekat na dokončení loadingu. A všechno hezky znova od checkpointu.

Takhle nějak vypadá hraní Alpha Protocolu (alespoň tedy, pokud nemáte rádi takové to americké patriotické krveprolití) a já se musím přiznat, že už dlouho jsem neměl z hraní tolik smíšené pocity.
Ačkoli se hra označuje za RPG, dodnes si pamatuju, jak Warren Spector odmítal označovat Deus Ex za RPG. A Deus Ex je mnohem větší RPG než Alpha Protocol. Když budu srovnávat, nejlepší to bude asi právě s Deus Ex, od kterého si půjčuje částečně atmosféru, částečně i průchody jednotlivými misemi, a s Mass Effectem 2, s kterým má společného víc, než by se asi slušelo.
Tak předně hrajete za Mika Thortona, který byl právě rekrutován super tajnou agenturou, která je v podstatě kombinací CIA a klasických filmových Black Ops. Jediné, co si při volbě postavy volíte, je předchozí zaměření (zjednodušeně - střelec, schovka, hračička; navíc je žoldák a zelenáč - po dohrání za rekruta se otevře veterán) agenta. Volba je spíš kosmetická, protože body ve skillech je možné před hrou upravit.
Hraní za jednotlivé charaktery se opravdu citelně liší - nejvíce to poznáte v resumé na konci mise i formou odkazů např. z televize, zmínkách v rozhovorech atd.
Nejdříve si projdete výcvikové centrum a seznámíte se s prvními postavami a osvojíte si nezvyklé konverzační techniky. Systém je tu podobný jako u Mass Effectu 2, jen s tím rozdílem, že si nevolíte konkrétní témata k hovoru, ale způsob vaší reakce (agresivně, stroze, vtipně, úlisně atd.) - je to podle mě mnohem lepší a přirozenější, než zcela dezorientované dialogy v Mass Effectu, kde neustále žvatláte, co nechcete. Tady vzniká zajímavá situace - postav, s nimiž budete ve hře hovořit je všehovšudy mezi dvaceti až třiceti, což je počet běžný spíš u adventur než u třeba klasických RPG, v nichž vedete až stovky malých rozhovorů, klidně i s tím nejzavšivenějším žebrákem. Tím, že je postav málo, má každá svůj jasný psychologický profil a na různé reakce bude různě reagovat, ještě navíc i podle toho, jak vás má v oblibě - ta se tady pěstuje právě v dialozích, ale asi tak o deset levelů výše, než v případě impotentního Dragon Age. Příklad - první žena, s kterou se setkáte, má ráda profíky (+1 reputace), nesnáší namyšlené frajery, co jí dělají návrhy (-1 reputace) a ostatní nijak zvlášť neřeší (-1/0/+1 - dle tématu hovoru), její preference se však můžou měnit v závislosti na tom, jak vás má nebo nemá ráda. A to je u všech postav, proto tak omezený počet - co je důležité, postavy mají velký vliv na to, jak se vám bude hrát - čím více budete mít přátel, tím více pomoci, rozumnějších cen, informací a malých vedlejšáků dostanete.
Po tutorialu v zařízení se vydáváte na první misi do Saudské Arábie. Co se týká volby misí, tak ty jsou správně exotické přesně tak, jak to ke špionování patří - Saudská Arábie, Moskva, Tchaj-Pej a Řím. V každé této lokaci je několik misí, které musíte splnit, abyste narušili plány zločinné korporace (nebo ochránili ty, které se zločinná korporace snaží zabít - to je nakonec většinou na vás). Navzdory tomu, jak retardovaně to zní, je příběh velice dobrý, ale také dost překomplikovaný. Častokrát se toho na vás vyvalí tolik, že než si uvědomíte, co se vázalo k čemu, je už všechno dávno jinak. Každopádně je příběh opravdu dobrý, špiónský a u hry vás udrží (ačkoli to bude pravděpodobně kvůli jeho některým vedlejším zápletkám, než kvůli jeho rozuzlení, které už tak nejpozději v půlce začnete tušit).
Bohužel, level design je opravdu hodně nevyrovnaný, a tak zatímco některé lokace jsou příjemně přirozené a vy musíte případně i přemýšlet, kudy bude nejvýhodnější cesta, jiné jsou účelové až hanba. Mise jsou striktně koridorové stejně jako v Mass Effectu, ale narozdíl od něj tu nejsou žádné neutrální zóny, kde byste si pokecali či zaobchodovali - k tomu slouží výhradně váš byt (v zásadě zmenšenina interiéru Normandie z ME2). Často máte na vybranou, jakou cestou se v misi dát, ale cesty vedou k jednomu cíli a rozdíl je zpravidla jen ve hlučnosti, případně nalezených věcech nebo možností splnit některým kamarádům službičku.
Všechno podstatné o misi se sice dozvíte z briefingu, ale za úplatu si na černém trhu ('Clearinghouse') můžet nakoupit dodatečné informace, informace o lidech, které tam potkáte, nechat si umístit na vhodné místo odstřelovačku, plán bezpečnostních kamer atd. Pravdou je, že je opravdu rozdíl plnit misi, když absolutně nevíte, do čeho jdete, všechny jste si rozhádali a neumíte se ani plížit - to je potom strašný masakr a jde s vámi v popularitě u osob z kopce jako s kontem neúspěšného gamblera.
Výtku ohledně misí mám především tu, že nevíte, jak mají jít za sebou - ani ne tak jednotlivé mise, ale spíš celkové operace. A to, když nevíte, co vás v nich může potkat, může vést k nepříliš dobrému rozhodnutí. Zas na druhou stranu je to do jisté míry realistické, ale klad to rozhodně není.
Pokud se vám mise zvrtne, či pokud vás přestane bavit po každém alarmu loadovat checkpoint (ne, žádné sejvování, rozmazlený parchante!), dostáváte se do bojové vřavy, která probíhá zcela ve stylu Mass Effect 2 - přiběhnete k vhodnému rohu, zmáčknete akční tlačítko pro krytí a z krytu střílíte buď s mířením (částečně se odkryjete) nebo naslepo (sice zůstanete skrytí, ale trefíte tak každou třetí). Bohužel závislost na akčním tlačítku často vede k omylům, protože vy mnohdy nevíte, co po dalším zmáčknutí akčního tlačítka postava udělá - tyto ikony se budete učit metodou pokus omyl a budete to nenávidět. Stejně jako neschopnost postavy dělat víc věcí najednou - pokud jste v krytu a nabíjíte, postava prostě z krytu neodejde, dokud nenabije (v kombinaci s přilítnuvším granátem je to extra výživné), navíc mnohdy vás soupeři trefují tak maximálně vlasu ledabyle trčícího z hlavy, ale vám to stejně ubírá. Případně opačně - jste schovaní tak špatně, že máte pocit absolutního naservírování, ale soupeři vás nejenže netrefí, ale oni si vás ani nevšimnou.
AI je vůbec dost nevyrovnaná - zatímco někdy vás opravdu příjemně překvapí (to je možná trochu masochistické) a polovina jejich skupiny vás obejde, aby vám pošimrala záda, jindy si vás nevšímají a přestože používáte hlučnou střelbu, nespustí ani alarm, vedle kterého stojí.
Na druhé straně je zase příjemný fakt, že hra dovede rozlišovat, jestli jste zabili zřídkakdy se vyskytující civilisty, jestli jste užívali smrtících či nesmrtících prostředků (hra se sice bez zabití projít nedá, ale můžete klidně nechat žít drtivou většinu nepřátel, kteří ne vždy jsou nepřáteli).
Absolutní výtka, kterou mám, jsou určitě mezihry - především v pozdější době jsou už nemožně těžké. Zejména se to týká hackování, které je sice stylově provedné (máte kusy číselného kódu a snažíte se je odchytit v běhajících číslech), ale autoři prostě ignorovali fakt, že myš není analog - těžko se to popisuje, chce to zkusit - najít kód je mimochodem dost obtížné i díky dementní barvě fontu, ale s třeba dvacetisekundovým limitem to Obsidian naprosto přehnal a já jsem si stáhnul pro tyto účely trainer. Jde totiž o to, že pokud hrajete za plíživý charakter a poplachu se vyhýbáte jako čert kříži a na konci lokace, kterou jste jen horko-těžko proplížili, musíte ještě hackovat počítač (což se vám často nepodaří) a checkpoint je umístěn až za ním - to máte prostě chuť vzít klávesnici a rozmlátit monitor v tuhé odplatě. Jednodušší je potom páčení zámků - ale tady už tuplem nechápu to riziko alarmu a časový limit.
V hraní se posouváte především ve vašem bytěúkrytu, kde komunikujete se spojenci, nakupujete a upravujete vybavení (toho je přesně tak akorát, ale peníze na drtivou většinu prostě mít nebudete a pokud se nechystáte zabít všechny a všechno, tak ani v misích nenajdete), telefonujete televizí (ne, není to chyba, ale funguje to dobře), v koupelně můžete na Thortonovi provést nějaké úpravy vzhledu a případně si i můžete prohlédnout vaše trofeje či dárky od přátel.
Na závěr jsem si nechal to nejhorší, nač ve hře narazíte - bossové. To je, přátelé, jedním slovem katastrofa. Hra se sice snaží o tak trochu Bourneovský přístup k realitě, ale pořád je to zhruba realita nám známá. Bossové jsou zpravidla nápaditě vymyšlení co do vzhledu a osobnosti, ALE (!) vydrží několik desítek či i stovek zásahů, opakují neustále stejné sekvence boje (střelba, souboj nablízko, stělba, souboj na... atd.), posilují je nekonečně proudící zástupy řadových nepřátel a do toho navíc vládnou nějakou schopností, kterou bych spíš čekal v nějaké fantasy hře. Autorům se zřejmě zdálo, že misi musí ukončovat bitka (nemůže prostě následovat např. zajímavé pronásledování v hroutícím se domě, kde vás můžou zabíjet třeba padající sutiny - prostě ne) s bossem, čímž zcela pohřbívají ducha i atmosféru hry. Navíc zabíjet bossy není zábava, je to opruz, často i necháte za sebe promluvit svého Hulka, to vám garantuju.

Pro: Příběh (i když překombinovaný), vedlejší postavy, filmový dialogový systém, fungující a užitečný systém obliby, získávání informací, hra není skutečné RPG,

Proti: Bossové, minihry (v čele s hackováním), špatně vymyšlený systém krytí a interakce vůbec, občas špatně vybrané místo checkpointu, ve hře je dispozici až příliš málo peněz (pokud se snažíte hrát 'kladně')

+14 +17 −3

Z

  • PC 85
Z nebo Zed je velice stará real-time strategie od Bitmap Brothers (např. Xenon), která kde koho okouzlila svojí jednoduchostí. Ve svou dobu byla tato hra docela populární na PC i na konzolích a vysloužila si i hlavní stranu na SCORE s výborným hodnocením. Není to ale zrovna klasická RTS, na které jsou hráči běžně zvyklí, protože tu není možnost stavění budov..

Story
Celé je to o válce červených robotů proti modrým robotům. Nečekejte žádnou pecku, videa tu slouží jako koření hlavního chodu a spíše mají za úkol hráče po každé mapě pobavit (roboti například pijí plechovky od oleje místo piva). Přímo ve hře nemáte žádné speciální mise, máte za úkol prostě vyhrát mapu.

Gameplay
Ze začátku je hra docela jednoduchá, ale postupem času začne rychle nabírat na obtížnosti. Z nabízí celkem 20 levelů a i když se to nezdá, zkušenému stratégovi to vystačí ne méně než na 24 hodin, protože někdy trvá i přes hodinu než vypilujete tu správnou taktiku na dané mapě. Každá mapa je rozdělena do oblastí, kterou lze získat obsazením vlajky. Každá oblast hraje důležitou roli, protože buď obnášejí továrny na pěšáky/vozidla a nebo představují významný strategický bod v umístění. Čím více oblastí jedna strana má, tím rychleji odsypává čas výroby v továrnách. Důležitými body jsou zejména území s radarem, ty se pak počítají za dvě. Na začátku hry jsou vždy po mapě rozházeny i nějaké ty děla a tanky, které se dají sebrat, proto si musí hráč dobře rozmyslet, kam pošle který oddíl vojáků, aby dokázal čelit soupeři.

Jednotky
Z disponuje širokým výběrem jednotek a vozidel (je tu možnost stavět i obranné děla) a hráč musí v bitvách rozumně využívat jejich sílu a využití. Primárně tank slouží jako klíč k dobývání a odstrašení nepřátelské pěchoty. Celkem jich tu je na výběr 5 a každý má jiné vlastnosti (rychlost jízdy. síla a rychlost palby, životnost, dostřel ad.). Seznam vozidel uzavírá džíp se samopalem a obrněný transportér. Důležitým faktorem je měřítko poškození, které hraje obrovskou roli právě u vozidel (když se poškodí, tak jedou výrazně pomaleji). Co se týče zbraní u pěšáků, najdeme tu například samopaly, sniperky, bazooky, plamenomety, granáty, lasery ad. Výroba oddílu pěší roty nebo tanku vždy trvá v závislosti na zvolené jednotce a vaší moci nad územím.

AI
Počítačem řízené jeho jednotky jsou v boji vždy chytřejší než počítačem řízené jednotky na straně hráče. Tím je myšlena přesnost střelby a úhybné manévry. Samozřejmě s jednotkou, co ovládá hráč, je možné dokázat zázraky.. ale spíše je to o tom, že se pak na druhé a třetí frontě nestíhá sledovat další dva boje, kde AI vždy nadržuje počítači. Určitě to nezlehčuje fakt, že ve hře nejsou makra, takže si nemůžete jednotky dávat ani do skupin na klávesnici a zkušenějším pak bude zběsilé klikání připadat jako otroctví.

Závěr
U mě si hra vysloužila 85%, protože mě i po 16 letech od jejího vydání opět zabavila na pár dní. Hráči upřednostňující grafiku budou zřejmě se starým 2D designem zklamáni a novější vydání hry pod názvem Z Steel Soldiers z roku 2001 ve 3D už není to pravé ořechové, co bylo v první verzi.

Pro: Hratelnost, AI, hlášky postav a videa, balance

Proti: Nejsou makra, mono hudba, dnes už jen přes DoSbox

+14