Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Unmechanical

  • PC 80
Příjemná oddechovka s hezkou grafikou. Zábavné puzzly střední obtížnosti, plynule dohráno za 2 hodinky.

Pro: Grafika, zábavné logické hádanky

Proti: Krátké (ale to se dá brát i jako výhoda)

+14 +18 −4

Thirty Flights of Loving

  • PC 90
Není nad to být lupičská superstar
#střih
hlaveň je hlubší než Mariánský příkop, stačí se do ní upřeně zahledět
#střih
dupnout na brzdy, kola kvílí, sklo se tříští.

TFoL je spíše etuda na Quake 2 engine než tradiční hra. Postrádá části gameplaye, kterými se mohl chlubit jeho předchůdce, soustředí se především na procházení levelů a na občasné kliknutí. I při nejpomalejší cestě a prohlížení a čtení všeho hra zabere kolem čtvrt hodiny. Vyprávění příběhu je roztříštěné, samý střih nebo flashback, opakované hraní je třeba pro pochopení celého příběhu, i když to není pravda. Kus ho stále chybí a nezbývá, než si ho domyslet.

I přes krátkost a ne-hravost je to velmi zajímavý zážitek, ať už díky skvělé hudbě či skvělému spádu.

Pro: Hudba, artová strana, spád, proč?!!??

Proti: Krátké, občas nestabilní, málo střílení(žádné)

+14

Dune II: Battle for Arrakis

  • PC 90
Duna II. super hra kterou jsem po škole hrával u kamaráda. Harvestrování na pouši, kde ti najednou harvestrárna zmizí sežrárna písečným červem. Akorát mě štvalo, že jsem musel klikat ta každou jednotku zvláš což bylo blbé u Devastátoru, kde pokud jste se překlikli tak vám tank vybuchl a poškodil okolní jednotky.

Na konci jste to museli hrát se save, protože pokud na vás hodil atomovku tak vám zbývalo se jen modlit aby se netrefil do vás, protože jí nešlo vůbec sestřelit. Pokud jste hráli za Ordos tak to bylo jako by jste to hráli na težší obtížnost protože v jednou levelu neměli lanchery a na dělové věže jste museli posílat tanky, čím jste měli vědší ztráty, v další misi jste siege tanky mohli kupovat, přebarvovací lanchery byly oproti Harkonenským devastátorům a Atreidským sonik tankům dost slabí mohli jen přebarvovat (pokud do té jednotky nepřítel střelil jinou jednotkou tak se hned odbarvil) a nemohli útočit na budovy a Sabotéři, které vyráběli v palácích se po dvou zásazích od věže nebo od silnější jednoty zničili takže Sabotérem něco zničit to bylo skoro nemožné.

Pro: Prostě Duna - nostalgie

Proti: Nemožnost vybrat více jednotek najednou, nevyrovnanost jednotlivých rodů

+14

World of Warcraft

  • PC 85
Předem varuji čtenáře, že tento komentář je dlouhý. Důležité informace naleznete zde, a budete-li se nudit, můžete následně pokračovat i na onu dlouhou pasáž mé osobní historie s touto hrou.

Především je nutné uvědomit si, že hra World of Warcraft se od svého spuštění v roce 2004 neustále vyvíjí a důležitý je nejen nejnovější datadisk, ale i patch, na kterém hráč hraje. Názory na to, kdy bylo hraní nejlepší a kdy nejhorší se různí, osobně jsem měl možnost vyzkoušet si především finální patch pro Wrath of the Lich King 3.3.5a, na kterém už asi dva roky momentálně běží největší free servery.

WOW je hra, kterou bych se nebál nazvat slovem geniální. Geniální proto, že velká většina hráčů si v ní může najít a dělat to, co ho nejvíc baví. Nejde jen o rozdíl mezi PvE a PVE, pokud vás nelákají duely, arény či battlegroundy, ani nemáte chuť trávit hodiny v raidech (dvě základní činnosti, se kterými je wowko nejčastěji spojováno), můžete dělat i spoustu jiných věcí - sbírat vanity pety, mounty, věnovat se profesím (jsem úchyl do tailoringu a snažím se najít co nejvíce patternů alias pletacích vzorů), lovit achievementy, spekulovat na burze (vlastně v aukci), nebo prostě jen zevlovat po okolí, jestli se neděje nějaká svatba, případně se účastnit world eventů na Vánoce, Velikonoce, Halloween, Oktoberfest neboli Winter veil, Noblegarden, Hallow's end, Brewfest ...

To ovšem neznamená, že hra nemá své chyby, jsou momenty, kdy mě rozběsní do nepříčetnosti a jindy bych zase spoustu věcí změnil k obrazu svému. Také jsou dny, týdny a měsíce, kdy wowko nechci ani vidět a štve mně, jak šílený žrout času tahle hra je. Taky můžete mít smůlu na ostatní hráče, protože lidský faktor tu hraje obrovskou roli.

Zároveň je pravda, že většina questů, zvláště těch, pomocí kterých expíte na vyšší level, jsou jen variacemi na zabij deset medvědů, přines šest medvědích prdelí a hlavu medvědího patriarchy a pak ještě eskortuj medvídě do tábora - a abych nezapomeň, taky prober medvědí lejna kvůli oříškům, zimy bývají kruté a nemáme co jíst. Sem tam ale problesknou i originální myšlenky a úkony, výjimečně se dokonce vyplatí si přečíst celý popis questu a ne jen základní informace o tom, co se po vás vlastně chce... Právě po takových questech já pasu, momentálně mám rozdělaný chain Scepter of the Shifting Sands a chain na přetvoření dungeon setu 1 na dungeon setu 2, kdyby to někoh zajímalo... a je obrovská škoda, že Blizzard má tendenci se právě těchto chainů zbavovat (nejhorší ránu představil Cataclysm - na jednu stranu předělal kontinent tak, aby se po něm dalo létat, na druhou stranu vygumoval všechny zajímavé lokace pro tyto chainy). I když následující datadisky (mluvím především o TBC a WOTLK) přinesly některé zajímavé úkoly, pestrost vanilly podle mne nebyla překonána ani omylem - endgame content byl ve své brutální obtížnosti vskutku důmyslně propracovaný a doteď se jím ještě prokousávám (tj. dokončil jsem všechny vanilla raidy přístupné ve verzi 3.3.5a = bez Onyxie a Naxxramasu, ale pořád pracuji na některých chainech).

Zde končí obecná pasáž a pokračuje soukromé vyznání.

World of Warcraft, moje první MMORPG. Dlouho mně na WOWko lákal kámoš hrající už od dob The Burning Crusade - pozor vsuvka (je mi trochu záhadou, jak se mu během těch let podařilo udržet si jednu a tu samou přítelkyni, protože byly časy, jak se mi přiznal, kdy se víc věnoval WOWku než jí a to byla klidně ve stejné místnosti - dost možná proto, že čas od času hrála s ním) - a nalákat nemohl, protože k multiplayeru jsem měl většinou odpor. Taky jsem neměl žádný vztah k předchozím strategiím Warcraft 1-3, ostatně jako ani k žádné jiné hře od Blizzardu.

Nakonec jsem neodolal a někdy na jaře 2009 jsem si stáhl desetidenní trial. Bylo to krátce po nástupu druhého datadisku Wrath of the Lich King. Grafika mi už tehdy celkem sedla, vyzkoušel jsem si základní mechanismy a už tehdy jsem si oblíbil některé z činností, kterým jsem se v následujících letech začal věnovat více - explorování, sbírání vanity petů, profesím a vypátráváním každého možného questu, který bych mohl splnit. Prvkem, který mě ale fascinoval ze všeho nejvíce, byla obrovská, mamutí rozloha celé hry. Otrlým a otrkaným veteránům doporučuji čas od času zazoomovat kameru až na pohled z vlastních očí a projít se Stormwindem či po vlastních nohou proběhnout dvě zóny (případně dát si maraton The Barrens - Ashenvale - Darkshore).

Pořídil jsem si proto originální Battlechest kolekci (Vanilla WOW + TBC s třiceti dny zdarma), vykašlal se na human warriora a založil si human warlocka, se kterým jsem to následně dotáhl na cca. 35. úroveň. Abych poznal i druhou frakci (a protože můj server byl zrovna odstaven kvůli údržbě), založil jsem si na nechvalně proslulém serveru Drak'Thul blood elfku dnes už neznámé classy - kámoš mě ostatně lákal tam, ale odmítl jsem za Hordu dále hrát a Alianci se tam příliš nevede.

Třicet dní vypršelo, já neměl prachy a na freečko se mi nechtělo - kromě toho, tahle hra je dost časově náročná a kdo si nedá pozor, nedělá už nic jiného. Další kapitola se začala psát až o Vánocích 2009, kdy se mi po WOWku zastesklo a začal jsem hrát na dnes už nefunkčním serveru Devorian (který se krátce předtím sloučil se serverem Majkee). Komunitu tvořilo v té době něco přes sto hráčů, bohužel devové a GMka měla většinou na jaře státnice či maturity, takže na serveru se až do léta nedělo nic. Také jsem si dal pauzu a zkusil velký český freeserver Equilibrium, což byl absolutně otřesný zážitek - šílení hráči, šílená GMka, neskutečně rigidní pravidla, nechutně nízké dropy questových předmětů... kdyby těch několik málo dní bylo mým prvním a jediným setkáním s touto hrou, utíkám a nikdy se k ní nevrátím...

Tak jsem se vrátil na Devorian. Přišlo léto a ze sta hráčů jich najednou bylo tak deset a zcela vymřela Horda. Naštěstí fungoval jeden přátelský dev a sem tam se podařilo přesvědčit majitele serveru, aby nahrál nové updaty. Ale jak plynuly měsíce, oprav bylo čím dál tím méně, až jsme se nakonec domluvili s jiným serverem, že se udělá hromadný transfer postav. Ale ani k tomu nakonec nedošlo, protože do věčných lovišť odešel i tamten server... a expit novou postavu úplně od nuly se mi už nechtělo. Kromě toho jsem chtěl hrát i jiné hry, našel jsem si přítelkyni, dělal jsem státnice... prosím o minutu ticha za mou osmdesátku, human female priest Azuril s osmdesáti pety...

A v září 2011 to začalo nanovo - tentokrát jsem po dlouhém přemlouvání sestry a známého z Devorianu začal novou postavu na největším českém free serveru Twinstar. Oběma přemlouvačům jsem řekl na rovinu, že si budu hrát vlastním tempem a budu si hru užívat tak, jak uznám za vhodné - proto mi trvalo skoro celý následující rok, než jsem si vyexpil na maximální level. Užil jsem si explorování (titul World Explorer), rybaření, vaření (kompletní sbírka receptů) a znovuobjevil kouzlo Azerothu. Jsem Loremaster of Eastern Kingdoms, Kalimdoru, Outlandu a v Northrendu mi chybí už jen Storm Peaks a Icecrown. Na druhé straně ještě nemám dokončeny všechny northrendské dungeony (jakož ani Magister's Terrace a Opening of Dark Portal z Outlandu, jakož ani jejich heroic varianty), v northrendských raidech jsem nebyl vůbec a v outlandských pouze v Tempest Keep a Karazhanu. Hodně taky pracuji na reputacích (15x exalted), ale je to opravdu hodně časově náročné. Před pár dny jsem se rozhodl hraní omezit, abych měl čas i na něco jiného... Ale jedno vím jistě: i když jsem některé své oblíbené hry hrál a dohrál několikrát a často se jedná o RPG s delší dobou hraní, žádnou, žádnou hru jsem nehrál tak dlouho jako tuhle.

BTW, s přítelkyní brzy oslavíme dva roky vztahu (hraje taky, ale WOWku nemůže přijít na jméno, raději se věnuje LOTRu) a onen kámoš je se svou partnerkou už osm let a plánují svatbu... ale WOWko už moc nehrají, naposledy jsem slyšel, že se chystají na Guild Wars 2 - které teď hrají náruživě jak má sestra, tak i onen zmiňovaný kámoš.
+14 +19 −5

Mass Effect 2: Overlord

  • PC 75
Začátek, kdy přiletíte na Cerberovskou stanici, vám začne připadat jako další nepříliš zajímavé a generické DLCčko, o chvíli později se dostanete na druhou ze čtyř stanic a DLC začnete proklínat, protože z něj začne čpět nuda všemi směry - level design, nepřátelé, náplň. Strašné. A tak strašně moc vás hra splete.
Cokoli, co bude potom následovat, je totiž alespoň o 100% lepší. Návštěva spadlé gethské lodi má přinejmenším atraktivní atmosféru, navíc obsahuje i jeden puzzlík (ano, dostal jsem se do doby, kdy oceňuji jeden jediný puzzle, smutné); nakonec se dostanete do stanice, kde se celý projekt Overlord (tedy Vládce) odehrává. Chvíle, které strávíte v jakémsi 'matrix' módu, až duchařská atmosféra - to všechno je naprosto skvělé! Co chválím nejvíc, že to šlo i bez přemíry akce.
Nejsem si jist, co všechno DLC do hry přidává, takže raději tady skončím konstatováním, že po úvodním rozladění jsem nakonec byl velice překvapen, jak dobrý zážitek si odnáším.

Pro: Druhá polovina DLC (stanice Prometheus a Atlas).

Proti: První stanice celkem nic moc, druhá naprosto příšerná.

+14

Heroes of Might and Magic IV

  • PC 95
Heroes IV přinesli změnu v konceptu této herní série. Nejdůležitější změnou oproti II a III bylo že hrdina už nestojí jen u armády a vypomáhá v boji kouzlama, ale je jednotkou v armádě která bojuje a může být i zabita (u trojek bylo možné zabít hrdinu jen tím, že jste zabili všechny jeho jednotky). V armádě můžete mít i více hrdinů. Já tam dávám jednoho kouzelníka a jedoho bitkaře, ale také můžete mít armádu složenou jen z hrdinů.

Další co se mi na této hře oproti trojkám líbí je že už můžete posílat jednotky bez hrdiny nebo je posílat z hradu do jiného hradu přes karavanu a nemusíš se starat jestli ti přepadnou. Velmi mě líbí také, že hrdinové mohou získávat nová povolání kombinací naučených dovedností, které ti dají pak zvlástní schopnosti. Kouzla se tam dělí do 5 škol magie života,magie smrti,magie řádu, magie chaosu a magie přírody a líbí se mi, že každá má nějakou specializaci například magie života je specializovaná na požehnávající kouzla, magie smrti na proklínací kouzla, magie přírody na přivolávací kouzla a magie chaosu na útočné kouzla. To ale neznamená, že napříkla život má jen požehnávající kouzla má i pár proklínacích kouzel například píseň míru nebo útočných svaté slovo (působí jen na nemrtvé). Jedinou vyjímkou hrad Řád, který má poměřně vyrovnané tyto typy kouzel. Co je podle mě nešťastné je spojení pekla a nekromancie v jeden hrad.

Pro: Hrdinové, karavana,schopnosti

Proti: Nekromanti spojení s peklem

+14

Portal 2

  • PC 75
<<Komentář obsahuje neoznačené spoilery>>

Bohužel, pro mě poněkud zklamání, a to hned v několika rovinách.

První díl pro mě zůstal nepřekonán. Sice ne těžké, ale o to zábavnější logické hrátky s fyzikou, další neznámý němý hrdina, tedy hrdinka, moc hezké prostředí a správně ťáblá GLaDOS s výbornými průpovídkami. To vše + nádherný venkovní přírodní konec, který doposud nebyl v žádném Half-Lifu (HL2: Epizoda 2 přišla mnohem později). Hru jsem si užíval, včetně extra testovacích místností, miloval to patlání věžiček, výborný kousek hry, byť trochu krátký, ale o to intenzivnější.

Ve druhém dílu jsem se dočkal už známých portálů a dost pomalého rozjezdu, kdy jsem opakoval jen to, co jsem před chvílí dělal v prvním dílu. Bohužel už od začátku mi začal vadit Wheatley a to díky nejen "lidskému hlasu" poté, co jsem si zvykl na perfektní GLaDOS, ale hlavně jeho neustálému štěbetání, které se snažilo být vtipné, ale působilo dost křečovitě. GLaDOS, po probuzení a návratu z křemíkového nebe je sice logicky trochu naštvaná, ale její neustálé urážky pozbývaly jakéhokoliv vtipu. K tomu si přičtěte neustálé loadování po každém testovacím levelu, inovativní nahrávání přechodem do místnosti se dvěma dveřmi, (jedny se otevřou, vejdu, druhé jsou zavřené a loaduje se - tohle už přeci neměl snad ani HL1).

Když už se konečně přes už jednou známé postupy, inovativně s lasery a zrcadlovými kostkami dostanu "ke konci" a s Wheatlym "ničíme" znovu GLaDOS, říkám si, že je už konec, že jednička byla lepší, ale i tak šlo o celkem dobou logickou hříčku, která má hratelnost hlavně ve výzvách, coopu a uživatelských mapách. A hle, jsem překvapen, poslán pomateným Wheatlym zase o pár set kilometrů níže (mimochodem, dolů jezdím výtahem a padám pěkně dlouho na to, že na zemský povrch to zase tak daleko není...).
Teprve nyní konečně začíná nějaký příběh (k tomu se dostanu později) a osvětlování historie Aperture Laboratories. Postupné procházení dalších puzllů je sice už trochu stereotypní, ale alespoň jsou tu gely a nový způsob řešení zádrhelů. Bohužel o Aperture se zase dozvíme ve výsledku prd prd cililink a s GLaDOS v bramboře (WTF?) se dostáváme zase před Wheatleyho, který nás nutí zase procházet další testovací místnosti (no doprkýnka, to už neví, jak hru natáhnout?), tentokráte již se všemi možnými proprietami, gely, kostkami, užvaněným Wheatlym, bramborou... A když už zase utíkáme a zase bojujeme s bosem (tentokráte Wheatlym), přichází konec a několikanásobné WTF - vesmír, teleport na měsíc, záchrana díky GLaDOS, chorál věžiček, svoboda,, OMG.

Hra u mě poněkud postrádala Portáloidní kouzlo. Vypadalo to hezky, post-apo, rozpadlá struktura, které se opravovala a skládala, nové gely, kostky a víry, ale byla nějak zbytečně protahovaná trojnásobným puzlováním, jehož třetí třetina mě už začínala štvát a které se od sebe a od prvního dílu zase tak dramaticky nelišilo.

A co hlavně a co jsem od druhého Portalu čekal: Zase nevím nic. Portal 1 nám představil Aperture Laboratories a v jeho útrobách šlo dohledat drobná propojení se světem Half-Life díky odkazům na Black Mesa. Ano, vlastně jeden odkaz v Portalu 2 byl, a to když Cave Johnson naznačoval, že mnoho vynálezů Aperture si ukradla pro sebe Black Mesa. Nicméně Aperture bylo zmíněno i v samotném závěru Hl2: Episode 2, když byla kdesi u pólu v ledu nalezena ztracená loď Borealis společnosti Aperture. Ani v jednom Portalu není ani náznak bližšího propojení se světem HL. Tak možná něco bude v případném HL3, navíc když hlavní hrdinka Portalu zjevně přežila a je "venku".

Verze tajné laboratoře s pomatenou UI v Portal 1 mi byla bližší, než boj dvou pomatených UI, kde se příběh od světa, nastíněného v Portalu 1 více méně oprostil. Portal obecně je skvělý logický nápad, rvát do něj ale mermomocí příběh mi už přišlo příliš křečovité a překombinované. Jedna UI se smyslem pro sarkasmus a logické špeky by mi bohatě stačily. Tahle jen Pejsek s Kočičkou upekli... štrůdl. Naštěstí ne rovnou celý dort.

PS: COOP nehodnotím, nehrál jsem, určitě je ženiální, ale já raději single záležitosti :)

Pro: Grafika, nové pomůcky k řešení nových puzzlů, Cave Johnson a celá retro historická část hry, vadné věžičky

Proti: Stereotypnost, příliš kecání-> Wheatley, příliš protahované, třetí třetina bohatá na WTF momenty, stále málo informací k Aperture a její úloze ve světě Half-Life.

+14 +17 −3

Pilgrim: Faith as a Weapon

  • PC 65
Dost možná intelektuálně nejnáročnější hra, kterou jsem kdy hrál - ne kvůli puzzlům, jako spíše kvůli vestavěné encyklopedii. Schválně, komu něco říkají pojmy jako bogomilové, kataři, křížová výprava proti albigenským... Pojednáními o středověkém životě se malinko blíží Crichtonově Timeline, kterou ale nechává daleko za sebou v obsahové bohatosti i množstvím (drobně psaného) textu. S tím se pojí i požadavek na porozumění angličtiny, které dalece přesahují požadavky kladené na hráče běžných her. Díky za titulky, některé postavy jsou namluvené velmi svérázně a často s pokusy o akcent (francouzský, italský, španělský...).

Můj celkový dojem je značně rozporuplný - zatímco v první části se plněním hádanek posouváte zajímavými lokalitami naplněnými více či méně zajímavými postavami, po nalezení člověka, kterého hledáte, se vše zvrhne v kombinaci mystiky a čím dál více od reality odtržených lokací a činností v nich provázených, až je vám nakonec milostivě prozrazeno, že jste v limbu (myšlena oblast v původním smyslu slova, ne jak si jej čeština následně převedla).

Grafika je na rok 1997 (rok výroby uvedený v titulcích) slušná, byť trochu připomínající český Asmodeus, lokace jsou krásně renderované, ale postavy prakticky postrádají animace - zas tak moc mi ale nechyběly, po většinu času mě táhl dopředu příběh (šlo o moje první setkání s dílem Paula Coelha a jsem na vážkách, jestli mám vyhledat i další příklad jeho tvorby), namluvení je skvostné, byť nezvyklé. Hudbu tvoří větší množství krátkých momentů, v každé lokaci hraje jeden motiv neustále dokola a zvláště píšťaly po chvíli hodně lezou na nervy. Většinou jde ale o krásný výběr (pseudo)středověké hudby včetně gregoriánského chorálu.

Popravdě se divím, že se mi hru vůbec podařilo rozjet, s těmi ranými windowsovskými hry jsou často potíže - ale radoval jsem se předčasně, když jediným problémem se zdálo být ukládání pozic - osm znaků bez mezer a savy se ukládají podle abecedy (!): po příchodu do jedné z posledních lokací hry mi začala hru vyhazovat stále stejnou chybovou hlášku a problém jsem nakonec musel vyřešit dokoukáním hry na Youtube (proto taky nezaškrtávám políčko Dohrané). Škoda (milovníci nesmyslných překombinovaných puzzlů si přijdou na své - a na samotný závěr je nutné absolvovat test z historie). Tenhle herní zážitek budu rozdýchávat dlouho.

EDIT: temer pet let po puvodnim pokusu se mi podarilo rozjet hru znovu, na virtualizovanem Windows XP 32 bit. V jedne casti mi hra padala vesele dal, ale podarilo se mi prejit do dalsi oblasti pouzitim ciziho save. Bonusove body za to, ze jsem si sehnal originalku v nemcine, kteryzto zazitek budu rozdychavat jeste hodne dlouho - Geheimakte a Pilgrim jsou rozhodne nebe a dudy:-P
+14

Medal of Honor: Allied Assault

  • PC 80
Psal se rok 2002 a na svět přišla jedna z nejznámějších akčních her z druhé světové války, Medal of Honor Allied Assault. Jak už je z názvu zřejmé, budeme se v roli spojeneckého vojáka snažit osvobodit okupovanou Evropu a ukončit válku. Tento díl je také zároveň prvním dílem ze série Medal of Honor vydaný pro PC a to dokonce exkluzivně pro PC. Nebojím se říci, že je to hra, která položila základy pro všechny další druhoválečné hry a mnoho her se jí inspirovalo, jako například možná ještě známější hra Call of Duty. Za to samotná hra si pro inspiraci vybrala neméně slavné dílo, film Stevena Spielberga, Zachraňte Vojína Ryana, z kterého je ve hře několik scén i misí.

Na začátku hry se ocitáte v kůži Poručíka Mike Powella, jedete v náklaďáků někde v Africe a vaším cílem je osvobodit britského špióna. Po této misi se ocitnete o mnoho tisíců kilometrů na server, v norském Trondheimu, kde se musíte dostat do nepřátelské ponorky, vyřadit jí motory a uprchnout ze základny. Vašimi pomocníky nebudou jen zbraně jako odstřelovací puška, ale také německá uniforma a doklady. Poslední věcí, kterou bych chtěl jen v rámci utajení příběhu zmínit je třetí mise, kdy se ocitáte ve výsadkovém člunu směřujícím na Omaha Beach a věřte mi, že se budete cítit jako ve filmu Zachraňte Vojína Ryana. K příběhu bych už prozradit více nechtěl a přesunu se k další části a to je výbava.
Zastřílíte si z mnoha dobových zbraní, od Thompsona, přes Panzerschreck až po Sturmgewehr 44, kterou mnoho hráčů jistě zná ze série Call of Duty. Nejprve jsem se bál, že do této (a ostatně i všech ostatních zbraní, hlavně tedy amerických) nebude dostatek munice, ale jelikož je zde nepřátel až až, o munici nouze nebude. S podivem jsem zjistil, že ani o americkou munici nebude nouze, neboť do Thompsonu naládujete náboje z MP40 a do M1 Garand z německé pušky Kar98K. I když to sice nekoresponduje s realitou, ve hře to vezmete velmi za vděk.

K jednoznačnému plusu této hry patří příběh. Jak již jsem na začátku naznačil, vylodění na pláži Omaha je zde uděláno na svou dobu dokonale a i další mise jsou velmi zajímavé a i v dnešní době nijak neokoukané. Taktéž mise, kdy jste převlečeni za Němce nemají chybu.
Po grafické stránce toho nemám hře moc co vytknout, avšak ani nic k pochválení to není. Hra je založena na stařičkém ID Tech 3 enginu, takže ani na svou dobu nevypadá nijak extra dobře, v porovnání s Call of Duty, které je o rok mladší a běží na upraveném ID Tech 3 enginu vypadá o hodně hůř, ale musím taky říct, že taková katastrofa to není.

K těm „katastrofám“ se dostanu teprve teď. Jako (skoro) každá hra, i tato má své nedostatky. Jako první, a ten mě štval docela hodně, je, nebojím se to říct, špatná AI nepřátel i spojenců, kdy například v bitvě kolem sebe proběhnou ve vzdálenosti asi 1 metru a nezačnou po sobě střílet, vždy jsem nepřítele musel zastřelit sám. Také, co bych na AI zkritizoval, je velmi vysoká přesnost vojáků na dálku nebo při běhu, kdy se nejednou stalo, že mě voják zabil střelbou od boku při běhu. Naštěstí je zde možnost rychlého uložení a nahrání, takže nemusíte opakovat celé mise, ale pokračujete tam, kde jste skončili. A po několika pokusech už víte, jak se tomu a tomu vojákovi postavit a zabijete ho už bez problému. Jediná mise, kdy jsem měl větší problém, kdy jsem musel nahrávat velmi často, bylo městečko, kdy po vás střílela hejna odstřelovačů, kteří ve většině případů ani nešli vidět, neboť byli skryti za Fog of War, neboli v dáli, kde jste neměli dohled.

Další, již méně podstatnou vadou na kráse, je absence Iron Sightů, neboli zaměřovačů na zbrani. V praxi to znamená, že stále musíte střílet od boku, což je občas velmi nepraktické, ale dá se na to naštěstí zvyknout, avšak častokrát se mi stávalo, že jsem zbytečně mačkal pravé tlačítko na myši v touze vyvolat zaměřovač. Avšak ve většině případů se nic nestalo, jediná zbraň, co zaměřovač měla, byla pochopitelně odstřelovací puška.

Tímto bych výčet nedostatků ukončil, a i když se z posledních dvou odstavců může zdát, že hra je velmi špatná a má mnoho nedostatků, opak je pravdou. Hra se mi až na již zmíněné nedostatky velmi líbila a její hraní jsem si až na pár „nanervyjdoucích“ míst užíval. Kampaň se skládá z 6ti aktů, přičemž každý je rozdělen v průměru do 5 částí. Celková doba byla u mě průměrných 10 hodin, přičemž obtížnost jsem měl nastavenou na střední a dařilo se mi hrát kontinuálně, tedy bez větších záseků na jednotlivých místech.

Závěrem bych chtěl ještě dodat, že hru hodnotím z pohledu hráče ne dnešního, ale hráče z roku 2002, tedy z roku, kdy hra vyšla. Na svou dobu průměrná grafika a špatná AI, avšak vyrovnané skvělým příběhem a zajímavými misemi. Za to si ode mne hra odnáší solidních 80%.

Délka:
6 aktů, herní doba 10 hodin na střední obtížnost

HW nároky:
91 fps stabilně, nejspíš omezeno.


Klady a zápory:
+ Výborný příběh
+ Zajímavé mise
+ Inspirace filmem Zachraňte Vojína Ryana
- Na svou dobu průměrná až podprůměrná grafika
- AI
- Chybící zaměřovače

Pro: + Výborný příběh + Zajímavé mise + Inspirace filmem Zachraňte Vojína Ryana

Proti: - Na svou dobu průměrná až podprůměrná grafika - AI - Chybící zaměřovače

+14

Bad Piggies

  • PC 100
Nejprasátkovější hra světa....

Tak zábavné, tak originální, tak vtipné, tak úžasné. Rovio se opět vytáhlo a nastavilo laťku v logických a arkádových hrách opět o něco výše. Vymyslet hru, která se odehrává ještě před angry birds je prostě nápad za všechny prachy. Vůbec jsem neváhal a hru instaloval. Po spuštění hra spustila příběh, který se mi zalíbil a probudil ve mě zvědavost oč vlastně půjde. OK první level, postavit vozíček, vložit prasátko a vzhůru vstříc cíli.

Hra nabízí velkou spoustu zábavy a hodně se při ní zasmějete, jelikož občasné crashe a nehody jsou vážně k popukání. A když soutěžíte o všechny tři hvězdičky, hra se protáhne i na hodně hodin. Bezvadný způsob jak strávit velice nudnou angličtinu s ještě velice nudnější učitelkou. Sic se při ní moc anglicky nenaučíte, jelikož ve hře se vyskytuje pouze jedna anglická věta (a to když hru ukončujete), ale tu hodinku přečkáte mihnutím prasátka. Velice se mi na hře líbí hodně dobře propracovaná fyzika. Když vozítku dáte betonové kostky, jede pomaleji, když přidáte deštník či deštníky velice ladně klesá ze srázu, když přidáte kolo na pružině, vozítko zvládá i ten nejkřivější terén. Asi můj nejlepší kousek: jedu s vozíkem, docela i rychle, najednou menší přehup a křup vozítko na sra*ku. Prasátko vypadlo a kutálí se, ale já to nevzdávám zapínám motůrek s jedním kolem a prasátko se dostává k cíli zapomoci tření a dotlačení =D.

Na grafiku si nemůžu stěžovat, byť je jen ve dva dé. Celá hra mi připadá jako kreslený seriál, která vás čím dál více překvapuje jak svými kaskadérskými levely tak i svými vylepšeními (později si vytvoříte i helikoptéru či plachtící letadlo s americkými rachejtlemi. Krásné animace dodávají hře správné grády, například když stavíte vozítko, tak prasátko bedlivě sleduje vaše pohyby a když něco přidáte začne se i roztomile chichotat.

Hudba je jedno velké plus. Je přímo pohádková, jakoby vážně ze animákových seriálů, jsou použity takové nástroje jako xylofon či harmonika. Prasátka jsou ozvučena skvěle a umí se legračně vyjadřovat....například při rychlé jízdě prasátko kvičí strachem, při sebrání hvězdičky se zachichotá atd.

Hře nemůžu nic vytknout, u mě splnila vše co měla. Jen tak dál Rovio...

Pro: Originalita, hratelnost, vtipnost, animace, hudba a zvuky, grafika....Prasáááátka

Proti: návykové; risk, že vám úča zabaví telefon

+14 +15 −1

Hotline Miami

  • PC 90
Vražda je jako jíst maso, nováčku. Je to prostě vynikající.
Může totiž přijít jeden z těch květnovejch dní roku ´89, kdy se válíš doma se svojí mladou, možná čučíte na nějakej biják, možná ne a zazvoní ti telefon.
Nevíš co jsi vlastně slyšel. O někoho se postarat? Recepční že má volno? A co jako? Jako bez vůle ale nasedáš do auta a jedeš tam kam máš. Stojíš před barákem a víš, že tohle není dobrý. Najednou chápeš co že to máš udělat. Ne jen tak něco vyzvednout, ale naplnit dusnej floridskej vzduch krví a to v pořádným tempu a hlavně úplně nejvíc cool rytmu, rozumíš.

Zbejvá si jen vybrat masku, nováčku. Každá umí trochu něco jinýho, s jednou můžeš hned od začátku mít nůž, s další vydržíš kulku navíc, s další se pohybuješ rychleji. Hahahahaha, vidím, že nevíš jak je to možný, ale to tě vůbec nemusí zajímat.
Ty teď musíš zabíjet. Musíš bejt jak stroj, nováčku. Hlavně se neboj. Ty hajzlové uvnitř někdy držej hlídky, někdy prostě jen seděj v pokoji pak podělaný ovce připravený na porážku, ale musíš aspoň trochu myslet. Když vrazíš do dveří a za nima stojí nějakej hajzl s kvérem nebo jinou hovadinou, dostaneš ho tak hned na zem, kde bude ležet na tebe připravenej jako ta holka z tvýho maturiťáku.
Musíš se pohybovat rychle, sbírat kdyžtak jejich kvéry a hlavně je zabíjet pokud možno chytře. Není to sranda, jedna rána od nich kamaráde a končíš. Ale snaž, jeď jak auto naložený dynamitem, buď brutální, rychlej, nevypočitatelnej a možná se nám to bude líbit natolik, že ti dáme novou masku nebo novou zbraň. Po úkolu se klidně stav na pizzu, pro kámoše zdarma a před spaním si stejně dáš nějakej svůj výbornej mixtejp.

Ale teď už dost. Vidím to na tobě. Seš grázl, nováčku, seš splašený kladivo, moc volnej kanón a máš se ještě co učit. Bejt tebou, tak se radši připravím, pan Sova je totiž někdy dost nerudnej. Proč?
Protože za dvě krátký vteřiny...jo. Zvoní ti telefon.

Pro: stylová retro grafika, soundtrack, rychlá a zábavná hratelnost, surrealistický příběh, velká rozmanitost

Proti: trochu krátké, ocenil bych nějaký mission pack

+14

To the Moon

  • PC 50
To the Moon je na herním nebi velmi zvláštní kousek. Bere nepříliš hezký RPG Maker a vytváří v něm originálně se tvářící čtyřhodinové dílko. Dva protagonisté se vydávají na cestu vzpomínkami pomalu umírajícího Johnyho a snaží se mu splnit největší přání, kterým je právě cesta na Měsíc. Jenže nic není tak prosté, jak se původně zdá. Cesta do vzpomínek starého muže je plná otázek. Čím hlouběji do jeho paměti postupují, tím zvláštnější vše je. V závěru se děj bohužel mění na poměrně tradiční love story s dost předvídatelným koncem.

Samotné hraní se skládá z hledání předmětů a řešení velmi jednoduchých a opakujících se puzzlů. Z pohledu hratelnosti jde o tradiční RPG Maker výtvor bez soubojů obsahující povedenou hudbu a oblečený do NES kabátu. Ústřední duo vědců zpočátku působí dost genericky, ale postupně si dokázali získat mou oblibu a i ostatní postavy měli v příběhu své opodstatnění. Prostředí je propracované a nenajdou se vněm žádná prázdná místa. Povedené dialogy občas vystřídaly nepříliš vtipné vsuvky, které akorát kazily atmosféru.

Přes několik nedostatků To the Moon jistě stojí za zkoušku. Jednoduché herní mechanismy umožňují plynulé vyprávění příběhu, jen je škoda, že není problém vytušit jeho závěr již před koncem hry.

Pro: hudba, prostředí, plynulost děje

Proti: ke konci předvídatelné, nehodící se humor

+14 +15 −1

Divinity II - Flames of Vengeance

  • PC 85
Skvelý, fantastický datadisk, ktorého jediný neduh je opäť tá nešťastná dračia forma. Vďaka bohu, z 10 hodinového gameplayu, človek strávi v tejto forme tak maximálne 30 minút. Tým pádom je gameplay zameraný viac na oblasti, v ktorých je Larian naozaj dobrý. Kvalita dialógov a textov je bezkonkurenčná. Texty sú zmeska čierneho humoru, metafor a referencií na množstvo spisovateľov, seriálov či filmov. Divinity séria je jedna z malá, ktorá ma dokázala často-krát aj rozosmiať.

Okrem toho, soundtrack je opäť vyrobený Kirillom Pokrovským a je absolútne fenomenálny. Toto je bez preháňania jeden z najlepších herných soundtrackov čo som počul. To spoločne s dialógmi by malo stačiť ako dôvod túto hru a sériu minimálne vyskúšať každým, kto má aspoň trochu rád RPG alebo Action Adventure žáner.
+14 +15 −1

Operation Wolf

  • PC --
Je velice těžké takovéto hře dát jakékoliv objektivní hodnocení. Operation Wolf byla první hra u které jsem rozbil klávesnici. A to u tatova služebního počítače. Byla to také jedna z prvních her které jsem na té 286-ce vůbec hrál. Takové hry se prostě oběktivně hodnotit nedají, ale vzpomínám na ni rád...
+14

SWAT 4

  • PC 75
SWAT 4 je dobrou a realistickou simulací práce elitní policejní jednotky od technických pomůcek, až po nutnosti nezabíjet každého, koho uvidíte. Jako velitel opravdového SWAT týmu budete muset zvládnout situaci, kdy v budově jsou teroristé, kteří zajali rukojmí a vy je musíte osvobodit a teroristy zpacifikovat. Narozdíl od drtivé většiny akčních her zde zabití nepřátel, je až poslední možnost,když nepřátelé jasně ohrožují někoho z týmu nebo rukojmí. Za ideální výsledek je považována banda teroristů, kteří prosí o odpuštění s rukama spoutanýma za zády. Vy musíte nejdříve vykřiknout "položte zbraň a ruce nahorů " a až podle toho jak zareagují jednat. Můžou začít odhazovat zbraň, pak v žádném případě nesmíte střílet nebo to bude neoprávěné použití smrtící síly a za to vás strhnou body, které jsou potřeba k splnění mise. Nejste Bruce Willis,aby jste mohli vtrhnout do baráku a prostě všechny postřílet. Jste elitní policejní jednotka. Pokud by se neodhodlali k položení zbraní a nebo by začali ohrožovat rukojmí pak je můžete zastřelit.

Na akci máte k dispozici spoustu zbraní, 9mm samopaly s tlumičem i bez, karabina M4A1 a další hračky. Na nezabíjení máte nesmrtící zbraně pepřový sprej nebo tzv. nesmrtící brokovnice, která střílí místo broků fazole. Dále pak máte řadu slzných granátů které jsou při vcházení do neprozkoumaných místností nezbytné. Slzný plyn je výborný, ale občas se objeví připravení nepřátelé s plynovými maskami, což dovede nepříjemně překvapí.

Pro: Lokace, vybavení

+14

Mortyr 2093-1944

  • PC 30
Je až z podivem, že se mi tuhle hru podařilo tenkrát dohrát. I když ten konec si už moc nevybavuju. Prostě jdete, střílíte, a je konec. Když jsem si tenkrát hru kupoval v Tescu ve výprodeji, říkal jsem si, že je to super. Je to levný, je to z vlastních očí a odehrává se to v druhé světové.

Nacisti vynalezli stroj času a snaží se ho efektivně využít k vítězství. Bohužel se toho ve hře moc nedozvíte. Animace žádné, a popisky, pokud vůbec nějaké jsou, hodně prosté. Hratelnost to bohužel nezachraňuje. Prostě jenom chodíte a střílíte strašně ozvučněnýma zbraněma nacistické vojáky, či něco podobného. Vojáci jsou ke všemu dost tupí a po zásahu lítají jak papír.
Celá náplň misí je jenom o sbírání klíčů.

Hru by mohla zachránit alespoň grafika, která je (nebo byla) na první pohled líbivá. Pěkně vymodelované budovy, efekty počasí, lesknoucí povrchy a spousta menších detailů. Jen kdyby to všechno nebylo tak strašně barevné. Tvůrci se snažili navodit ponurou atmosféru (ano, tmy je tu také dost), ale v kontrastu s barvama to vypadá spíš jako směšná hříčka pro osmileté kluky. To ani nemluvím o tom naprosto beznadějném ozvučení.

Ne všechno je tak zlé. Nápad s alternativní budoucností, kdy vládnou nacisti je docela dobrý. I když ne uplně původní. Kdo to ale takhle natvrdo první zpracoval? Dalo by se říci, že Mortyr je takový duchovní nástupce Return to Castle Wolfenstein. Jen škoda toho strašného zpracování.

Pro: nápad s alternativní budoucností, grafika,

Proti: která je ale strašně barevná, chybí děj, chybí motivace, atmosféra nefunguje, strašné ozvučení a tak dál

+14

Deadlight

  • PC --
Deadlight je atmosferická parkour survival plošinovka. Nadchne, nechá vychladnout a hořkou pachuť už nestačí přebít díky své krátké hrací době.

Část v kanálech s Ratem mě vůbec, ale vůbec, nebavila a neměla tam co dělat. Bohužel je nejdelší. Oproti tomu první a třetí třetina jsou velice svěží a je fajn vidět toliko provařenou zombie apokalypsu z 2D pohledu. Jen škoda scény s vysílačkou, to byla dost laciná vykrádačka The Walking Dead seriálu.

Randyho deník není od věci si přečíst, jenže polovina z něj byla jen nezáživná omáčka předcházející nákaze. Také bych uvítal sbírání zajímavějších věcí, než jsou ID průkazy a jiné zbytečnosti, ze kterých se nedozvím nic k příběhu. Mrazivá hudba a vizuální stránka jsou ale velmi uspokojující.
+14

WRC 3 FIA World Rally Championship

  • PC 85
Poslední dobou jsem považoval žánr Rally her za téměř mrtvý. Žádný ze tří dílů DIRTu mě nedokázal oslovit a první dva díly série WRC mě sice chvíli bavily, ale brzy také omrzely. Nezbývalo mi teda nic jiného, než si občas zahrát můj oblíbený Mobil 1 British Rally Championship nebo třeba Colin McRae Rally 2.0. Příchod třetího dílu série WRC to ale změnil a já si tak konečně mohl zahrát opravdu dobrou hru ze světa Rally v moderním grafickém kabátě.

Hned na úvod se mi zalíbilo krásné menu, ve kterém se navíc skvěle orientuje. Ještě před startem rychlostní zkoušky mě potěšila bohatá nabídka všemožného nastavení vozidla. Nyní už něco napíšu k tomu nejpodstatnějšímu, jízdnímu modelu. Auta jsou přetáčivá snad podobně jako ve starých Colinech, vše je podmíněno především zábavě. Brzdy účinkují optimálně, žádné zastavení na pětníku jak předvádí série DIRT se zde nekoná, zároveň ale není nutno brzdit před zatáčkou tak brzo jako v RBR. Prostě parádní jízdní model na pomezí arkády a simulátoru. Systém poškození nemá přílišný vliv na chování auta, vizuálně ale vypadá skvěle a případné opravy před etapou jsou podrobně zpracovány.
Grafika trojky se s předchůdcem vůbec nedá srovnávat, pokrok nastal ve všech oblastech. Ve srovnání s DIRTy vynikne především její krásná barevnost. Modely aut byly hezké i v předešlých dílech, ve trojce jsou ale dotaženy téměř k dokonalosti. To samé se dá říct taky o zpracování tras. S výjimkou Finska jsou veškeré trasy náročné na řidičské umění, nabízí velký počet ostrých zatáček, během jedné etapy se mnohdy mění povrch dráhy, časté jsou horizonty, kameny nebo jiné objekty v těsné blízkosti silnice…

Zatím jsem hru pouze vychvaloval, na pár věcí se zde ale stěžovat dá. Nechápu, proč s historickými vozy lze jezdit v módu Road to Glory, ale v klasickém WRC Experience nikoliv. Přivítal bych také rozmanitější počasí během závodění. Samotné rychlostní zkoušky sice nejsou tak hrozně krátké jako v DIRTech, byl bych ale rád, kdyby si v Milestone vzali příklad z Mobil 1 British Rally Championship a udělali konečně pořádně dlouhé trasy.

Podle mě je WRC 3 dost možná nejlepší moderní Rally simulátor na počítače. Jenže toto prohlášení je dáno hlavně absencí nějakého moderního konkurenčního titulu na trhu. Před nějakými deseti, patnácti lety byl zkrátka výběr mnohem pestřejší, o korunu nejlepšího Rally simulátoru se prala série Colin McRae Rally s Rally Championship a několik příznivců si dokázaly najít i další hry na toto téma (V-Rally, Rally Trophy atd). Vše to vyvrcholilo vydáním bezkonkurenčního titulu Richard Burns Rally, který ale nemám příliš v oblibě kvůli jeho náročnosti na řízení.

Jsem rád, že i v dnešní době může vzniknout povedený Rally simulátor, který je nejen graficky nádherný, ale i příjemně ovladatelný s třešničkou na dortu v podobě pěkných HW požadavků.
+14

Shade: Hněv andělů

  • PC --
Shade : Wrath of Angels
=========================
Česká hra, ktorá je celkom pekne spravená iked nieje všetko v poriadku. Najväčším problémom hry bolo AI. Niekedy to malo výhodu hlavne proti bosom. Zasekávali sa alebo celkom vôbec nereagovali na váš pohyb. Další taký väčší problém bol so zvukom okolia, ako je rynčanie meča, chôdza atd., ktoré buď sa v hre nenachádzali alebo zabugované.

Meč super, sním ma celkom bavilo sekať nepriateľov, budete ju najčastejšie používať v hre.
Potom tu sú dve strelné zbrane jedna klasická zbraň a druhá je kuša, tú neskôr získate.
Zatiaľ som sa z horším zamierovačom na strelných zbraní v hrách nestretol ako v tejto, fakt vážne niečo strašné, ikeď po čase sa dalo na to zvyknúť a prispôsobiť.
Potom tú máme dajaký zvláštny svetelný bič, ten je super, len škoda, že ho získate až konci hry a tak ho moc nevyužijete.

Hra sa skladá zo 4 častí. Prvá je taký prológ, ktorý vás zasvetí do príbehu. Druhá časť je najlepšia zo všetkých. Odohráva sa v stredoveku a tá temná atmosféra je skvelá ! Tretia časť sa odohráva v starovekom egypte. Síce je pekná ale po čase stereotypná a tie katakombi ma moc nebavili, ikeď ten koniec bol zaujímavý čo sa týka tých prekážok a nástrach. Posledná bola ta najhoršia. Prevládal u mňa pocit, že posledná úroveň je nedokončená, celkom zbytočná a aj najľahšia. (Hlavne ak ti ten anjel zadere, že je peklo oproti tej úrovni len prechádzkou ružovou záhradou)

Príšer je tu celkom dosť, takže si riadny masaker užijete. Bosovia typu mutant, veľký pavúk, veľký škorpion su celkom ľahký, ak si necháte náboje a šípi a použijete ich až na ne.
Môžete dokonca brať zbrane nepriatelom, čo pekne spestruje hru. Hlavolami sú celkom pekné a ľahké takže nepočítam, že by sa u nich niekto zasekol.
Skoro som zabudol pripísať, že sa môžete meniť na démona, ktorý má rôzne kúzla a zbieranim nejakých svetelných kvapiek si kupujete ďalšie. Ja osobne som moc toho démona nepoužival, iba ak trebalo niečo ťažké presúvať. Až ku koncu hry som zistil ako sa riadne niektoré kúzla používajú, takže to svedčí len o tom, že je celkom zbytočný.
Aj tak ho na konci moc nevyužite. Budete sa musieť spoliehať iba na vaše zbrane.

Nakoniec asi toľko, že som sa skvelo zabavil, iked to mohlo byť viac prepracovaniejšie v rámci príbehu, dĺžky hry, démona a zbraní.

Pro: Meč, rôznorodosť príšer, úroveň stredovek, menu hry so skvelou hudbou, hádanky a nástrahy

Proti: Slabší príbeh, zvuk (absencia alebo chyba), AI na zaplakanie, zameriavač na zbraniach

+14

Heroes Chronicles: The Final Chapters

  • PC 70
The Final Chapters se v původním plánu NWC měly odehrávat až po dílčích kampaních – The Revolt of the Beastmasters a The Sword of Frost, a které měly být vydány jednotlivě. Protože se ale cena $20 za každou epizodu Heroes Chronicles, nenabízející nic více než kampaň o osmi mapách, zdála fanouškům jako přemrštěná, prodeje rychle upadly. První narychlo vytvořenou záplatou byly dvě ještě kratší epizody The World Tree a The Fiery Moon, které věrní zákaznici obdrželi zdarma, ale protože kvalita odpovídala ceně, důvěra ve značku se neobnovila. Druhou a poslední záplatou bylo rozhodnutí upravit závěr příběhu a všechny do té doby rozpracované epizody sloučit do závěrečného dílu The Final Chapters. Ten je i vůbec poslední hrou Jona Vana Caneghema, zakladatele New World Computing.

V první části – The Revolt of the Beastmasters, je Tarnum poslán osvobodit bažinný národ, který byl Erathií zotročen částečně i jeho vlastní vinou, jelikož jej během svého úvodního tažení zdrojově "vysál" a nechal na pospas osudu. I proto si během svého snažení nemohl vzpomenout na své první osvobozování od nadvlády – čarodějů z Brakady nad barbary, které skočilo krveprolitím a Tarnuovým věčným trestem. Proto se snaží poučit ze svých chyb a tentokrát jde cestou milosrdenství, dobrovolných spojenectví a svobodné vůle. Také usiluje o vybudování nového vedení, zákonů, morálky i spolupráce se samotnou Erathií. Se svým hlavním nepřítelem má ale těžké pořízení. Je jím šílený Gryphonheartský král, který neváhá ve válce obětovat ani vlastního syna Nivena kvůli názorovým neshodám. Co, ale nečeká je, že jeho syn nejen nezahyne, ale společně s Tarnuem uzavře spojenectví a dokonce začne přesvědčovat erathijskou šlechtu o odtržení od krále. Z technického hlediska se již zde projevuje urychlený vývoj. Žádná mapa není větší než M a podzemí se nachází pouze v jedině S mapě. Ta ale, aby náhodou nebyla moc těžká, měla podzemí otevřené pouze hráči, zatímco protivník neměl jinou alternativu než čekat, až k němu podzemím dojdu.

Ve druhé časti – The Sword of Frost – se Tarnum na vlastní popud vydává zastavit elfího hrdinu Gelu, vlastnícího Meč zkázy, od jeho hledání Meče mrazu, protože když se podle starověkého proroctví tyto meče srazí, dojde ke zničení světa. Gelu je si toho samozřejmě vědom a argumentuje, že právě proto, aby k tomu nedošlo, ho musí najít. Ale Tarnum odmítá, riziko je příliš velké. Ve snaze zastavit Gelua, Tarnum nenachází spojence. Národy za které bojoval si, buď své vztahy s elfy nechtějí rozházet, nebo nemají odvahu se jim postavit. Proto se Tarnum rozhodne za Geluem vytáhnout s, do té doby rozdrobenou, nepřátelskou armádou Nighonu. O samotném příběhu mezi úvodem a závěrem nemám moc co říct, protože už je zde více než patrné, že vývojáři chtěli hru co nejrychleji dokončit a věnovat se dalšímu plnohodnotnému dílu. Snad jen, že v rámci hledání spojenců se Tarnum rozhodl spojit dokonce s Azurovými draky, což je ve dvou mapách zpracováno tak, že začínáte s jedním Azurovým drakem v armádě, který je sám o sobě dostatečně silný, abyste celou mapu vymlátili jenom s ním, rozvoj hradu a další jednotky jsou tak úplně zbytečné. Rovněž Tarnum v nevhodnou chvíli učiní jedinou chybu, prokáže soucit a Meč mrazu nakonec nezíská Gelu ani Tarnum, ale bojechtivý barbar Kilgor, který nemyslí na nic jiného než na dobývání, naplnění proroctví začne být čím dál pravděpodobnější... .

Jestli nakonec skutečně došlo k uskutečnění proroctví a co se stalo s oběma meči je vidět v intru k Heroes IV, které na konec Heroes Chronicles bezprostředně navazuje.

Nápad, že bych si zahrál Heroes Chronicles a doplnil tak vzdělání ohledně NWC tvorby se mi nečekaně podařilo uskutečnit. Byl jsem překvapen, že navzdory očekáváním z vesměs negativních recenzí jsem dostal ucelený a propracovaný příběh, který sám o sobě stačil na zaujetí a nutkání co se stane dále, během relaxace u příjemné oddechovky o 58 mapách. Pokud byste měli zájem si Heroes Chronicles zkusit i vy sami, ale nechcete jej hrát kvůli příběhu, nehrajte jej raději vůbec. Cenová politika se dnes již naštěstí změnila a celá edice se dá pořídit za sympatickou desetinu původní ceny.

Následující pro a proti se týká celé série:

Pro: Příběh, sympatický hlavní hrdina, dnešní cena, počet map

Proti: Nízká obtížnost, malá velikost map, pouze singleplayer

+14 +15 −1