Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Chaos;Child

  • Vita 100
Předem varuji že se komentář týká konce který dostane každý při prvním hraní, upřímně hrát hned po sobě padesáti hodinovou vizuální novelu, abych si otevřel jiný konec se mi moc nechce, přeci jen her je hodně a musím si nějakou chvíli odpočinout a pozapomenout. EDIT: Kompletně odehráno


Každopádně Chaos Child je vizuální novela od tvůrců uznávaného Steins Gate, ten je považován za vrchol jejich tvorby, ale i tento jejich herních zářez ukazuje že jsou mistry vyprávění a dokáží naservírovat poměrně dospělý příběh ve kterým si nejste ničím jistí.

Hlavním hrdinou je tu student Takeru, který jako malý zažil obrovské zemětřesení které postihlo zejména Shibuyu. Po několika letech se podařilo velkou část obnovit a pomalu se vše dostávalo zpátky do normálu. Takeru se poté dostal na vejšku která nabízela uchazečům postižených zemětřesením dotované školné. Hlavní hrdina si poté na škole založil se svými kamarády Newspaper Club, který se nejen že stará o zaznamenávání dění ve škole, ale zároveň se snaží řešit různé podivné kriminální případy které otřásají internetem. Jednou se, ale zapletou do bizarní série vražd, ve kterých si například streamer začal krájet vlastní ruku v domnění že se jedná o sýr a nebo našli mrtvou zpěvačku s reprákem vloženým do jejího břicha. Členům klubů to nedá a začnou býti těmito vraždami fascinovaní a pokouší se je vyřešit. To, ale bohužel sebou přinese i nečekané oběti.

Tady, ale přichází na řadu neskutečně skvěle napsaný scénář, kdy prvních dvacet hodin se jedná o humornou mystery detektivku s příměskem psychologického hororu a větší dávkou fan servicu (řešení kalhotek, uchylné vtipy, rozebírání toho jak jsou prsa měkká apod.) A i když vás to baví, tak si pořád říkáte že je to fajn, ale mohli by zabrat i více na té psychologické stránce a vážnější. Jakmile, ale se přes dvacet hodin dostanete stane se zvrat a vše co jste jako čtenáři brali za jistotu se v mžiku rozsype jako domeček z karet. Nebudete si jistí jaká z postav přežije, nevíte komu věřit a začnete se topit.

On je totiž příběh neskutečně chytře pojatý, ze začátku vše plyne pomalu, budujete si vztah k charakterům, prožíváte s nimi jejich klasické školní dny, smějete se a užíváte si i úchylné vtipy. Díky tomu že takovýhle pohodový stav trvá dvacet až třicet hodin, tak už začnete charaktery brát jako jistotu, máte k nim vybudovaný vztah a pohoda. V ten moment vám, ale tvůrci podkopnou nohy a vše co jste brali jako jasnou věc vám nacpou do chřtánu a vy jen čumíte. Krása, opravdu takhle brutální zvrat a otočku v příběhu jsem dlouho nezažil.

Co se každopádně týče gameplaye, tak je to klasická VN, s tím rozdílem že máte možnost na některé situace využít tzv. delusion. Ty jsou buď positivní a nebo negativní. Je to prakticky jako what if scénář a jen vám to ukáže co by se mohlo stát, krom toho jaký závěr dostanete to nijak průběh příběhu výrazně neovlivní (jako že by jste umřeli či si budovali romanci). Do toho dabing, vizuál i soundtrack jsou na velmi vysoké úrovni.

Pokud tedy chcete vizuální novelu, která vám nabídne chytře napsaný příběh, který si s vámi hraje a ve finále vás odzbrojí, tak nehledejte dále. Krom pár mínusů ve stylu: Hlavní hrdina někdy až moc popisuje jak se cítí, že detailně popisuje jak ho škrábe krk a kyseliny z břicha mu jdou do krku a chce zvracet apod. Nebo že na začátku je toho fanservicu až příliš. Se nakonec jedná o skvělou VN, která vás díky skvěle napsaným charakterům bude bavit až do samotného konce.

PS: Hra má více konců, ale ty si musíte odemykat dalším hraním, což k délce hry je trochu vopruz (jasně dialogy můžete přeskakovat, ale i tak)

Edit: Dohrány všechny routy a stálo to za to, musel jsem zvednout na 100%

Pro: Skvěle napsané postavy, prostor na poznání charakteru, skvělá gradace, zvraty, soundtrack, dabing a art

Proti: Někdy Takeru až moc popisuje jak se cítí jeho tělo (na slovo "saliva" jsem alergickej už), drobné chybky v překladu, hůře vyřešené odemykání konců

+14

LEGO Batman 2: DC Super Heroes

  • PC 85
Další hrou v mém herním LEGO seriálu je druhý díl příběhů legendárního netopýřího muže, zasazený v kostičkovaném světě. Tato hra zaujímá hrdé prvenství v titulech od Travellers Tales, jelikož jako první z nich je opatřena dabingem, tudíž hrdinové už roztomile nežvatlají, ale promlouvají prostřednictvím skutečných dialogů. Což působí dospěleji, a i když LEGO hry jsou určené pro hráče všech věkových skupin, ti dospělejší hráči možná ocení trochu vážnější podání příběhu a nebudou si připadat infantilně. K tomu nám hra servíruje skutečné open world prostředí, o které se Traveller´s Tales doposud pokoušeli pouze v náznacích.

Příběh přebírá komiksové reálie a pestrou kolekci DC hrdinů, ale je originálně napsán přímo pro hru. Pěkně zapadá do batmanovského světa a důležité role v něm hrají všechny významné postavy DC universa. Joker se jako obvykle snaží získat nadvládu nad Gothamem, přičemž se spojí s Lex Luthorem. Batman a Robin se musí dát do party se Supermanem, což jako obvykle přináší Batmanovo morální dilema, jelikož spolupráce se Supermanem se brání zuby nehty.

Gotham je opravdu impresivní a rozsáhlý, je rozdělen na několik ostrovů a opravdu vám bude chvíli trvat, než se dostanete z místa na místo, i s použitím vozidel. Naštěstí je tu přehledná mapa s možností transportu na aktivní místa, takže sáhodlouhé opakované cestování nehrozí. Pokud si pamatujete Gotham kupříkladu z Rocksteadovských her, ikonická místa zde najdete taky, i když ve specifickém LEGO podání. Ačkoliv existuje Batcave, neslouží jako centrální hub, najdete zde pouze mapu a místo ke startu lodí a letadel. Jinak vše potřebné najdete v Gothamu.

Forma i hratelnost se jinak významně neliší od ostatních LEGO her. Máte k dispozici příběhovou kampaň a její levely si pak procházíte znovu ve formě free play hry, kdy máte k dispozici všechny hrdiny. Jako obvykle bojujete, zkoumáte, řešíte jednoduché puzzly za účasti nejrůznějších postaviček batmanovského světa, z nichž každá má své unikátní schopnosti. Mapy jsou pestré, střídají se prostředí i úkoly, některé jsou kompaktní a menší, ale mnohé zase opravdu velké.

Průzkumníci pak mohou zkoumat město, kde se nachází řada dalších cihliček, odemykatelných postav a závodů s vozidly či letadly. Design využívá schopnosti postav létat, a tak mnohé objekty jsou schované až někde ve výšinách mrakodrapů, což dodává světu jiný rozměr, než jsme mohli u LEGO her vidět. Můžete si pořizovat fotky na krásná gothamovská panoramata. Vyzobávání cihliček, plnění vedlejších úkolů ve městě a sbírání postav vyžaduje trpělivost a zabere bohatou část herního času. Některé úkoly a postavičky se i s mapou a ukazatelem kostek opravdu hledaly poměrně obtížně díky výškovému převýšení.

Vzhledem k rozlehlosti některých úrovní přibyla možnost uložení hry i v průběhu mise, což potěší hráče, kteří nemohou u hraní strávit přehršel času. Příběhová kampaň mi zejména zpočátku činila obtíže, kdy vás hra vrhne do Gothamu, v němž se zpočátku příliš neorientujete, a měl jsem několikrát problém najít vstup do úrovně. Posléze se tento problém zlepšil s přibývajícími znalostmi prostředí. Pro batmanovské LEGO hry je specifické používání kostýmů Batmana a Robina, což ve free play módu částečně nahradí specifické schopnosti hrdinů.

Free play mód je pro mne nejzábavnější částí hry, jelikož poskytne uspokojení z kompletního zvládnutí levelu za pomoci širší škály figurek. Musím ale podotknout, že u bohaté škály hrdinů mi zprvu dělalo potíže, zapamatovat si, jakou klíčovou schopností daná postava vládne.

Hra mi vcelku odsýpala, v podstatě bez nutnosti používat návod, takže mám ze zvládnutí titulu na 100% velice dobrý pocit. Trochu místy zlobil horší pathfinding než u předchozího druhého dílu LEGO Harryho Pottera. U něj byl zvládnut lépe a u Batmana jsem často musel přepínat mezi postavami, aby se dostaly na to správné místo. Asi dvakrát se mi stalo, že se postavičky někde zasekly a nemohly se dostat ven. Jinak hra šlapala bez obtíží či chyb.

LEGO Batman 2 je tedy velice povedeným kouskem, který přináší inovace do standardu LEGO her a je rozhodně o něco lepší než předchozí díl. Zejména díky propracovanému Gothamu, který je radost zkoumat. Herní náplň odpovídá standardu LEGO her, ale v mých doposud absolvovaných hrách od Travellers Tales je titul příjemným osvěžením. Uvidíme, jak na tom bude Lego Lord of the Rings, jenž jsem si vybral do Herní výzvy 2020.

Pro: Rozsáhlý a efektní Gotham. Pestré a nápadité mise. Pestrá škála postaviček. Dlouhá herní doba.

Proti: Některé levely až moc dlouhé. Horší pathfinding. V úvodu někdy nejasný vstup do úrovní.

+14

Crysis 2

  • PC --
Příběh původního Crysis je relativně druhořadý a pokleslý, nicméně daří se mu obstojně nést motivy, které naplno rozvíjí až pokračování. Tuctová zápletka, v jejímž čele stojí americký patriot ve speciálním obleku, jenž z něj učiní nepokořitelný vraždící nástroj, začne sebe sama shazovat ve chvíli, kdy metamorfuje v technické soupeření dvou mocností, aby nakonec vyústila v civilizační boj, v němž proti lidstvu povstanou stroje.

Druhý díl, stejně jako Deus Ex: Human Revolution, naznačuje nenávratně blížící se terminus lidstva. I never asked for this Adama Jensena resonuje touž měrou i v Crysis 2, když Alcatraz využívá nanoobleku, podobně jako Jensen augmentací, zcela nemetaforicky k záchraně vlastní existence. Klukovská rozjařenost ze získaného bojového brnění se záhy mění na palčivé tázání v první osobě: Mohu tenhle oblek ještě někdy sundat a fungovat bez něj? Mimozemšťané si v této sérii osvojují podobu technologické hegemonie a predestinace, jíž konkurovat znamená přikročení k dalšímu výzkumu, vývoji a výrobě. Panorama zdevastovaného New Yorku zvěstuje nový řád, v němž je adynamický člověk bez nanoobleku zbaven nároku na přežití. Námitka, že oblek neslouží nám, ale my závisíme na jím poskytovaných vymoženostech, tu začíná být universálně srozumitelná.

Schvaluji přechod druhého dílu od realismu ke stylizaci, navozující dojem horečnatého deliria umírajícího kolemjdoucího, jehož zachránil oblek, nyní před jeho očima zhmotňující výsledky mesianistického blouznění. Nasvícené prostory a práce s filtry zvyšují podmanivost mediace. Letmé povědomí o cyberpunku mi napovídá, že scenárista je příznivcem bazálních okruhů daného subžánru; Crysis 2 proto neustále otevírá problematiku těla vypovídajícího poslušnost, závislosti na technologii a pokroku a jejich prorůstání s organickým, budoucnosti pod nadvládou korporací a žoldnéřských uskupení nejasného původu, ale i invaze cizorodé entity, která reprezentuje konečnou dominanci mechanizovaného světa a rozklad biomasy v odpudivou směs šťáv a tkání.

Všechny animace a záznamy navíc fungují jako nahrávky uložené v paměti a strukturách nanoobleku: Alcatraz je tak skutečným lidským vězením, chřadnoucí lidskou skořápkou, na jedné straně pohlcenou exuberantní dimenzí augmentované reality zprostředkované oblekem, na druhé straně ochromenou všudypřítomným vymíráním lidského rodu, upomínající na prostřelené srdce, které tam uvnitř stále z posledních sil bije. Celý konflikt tím nabývá na skrytém a mimořádně hořkém významu.

(Napsáno při příležitosti druhé sezóny Altered Carbon, jíž jako předloha posloužila trilogie knih od Richarda Morgana, scenáristy této hry.)
+14 +16 −2

Ash of Gods: Redemption

  • Switch 45
Ash of Gods se zoufale snaží přiblížit svému vzoru s názvem Banner Saga. Nebýt několika chmurných nedostatků, možná by se to i povedlo. Musím proto se smutkem v srdci napsat, proč se tak nestalo. Hra je prezentována jako strategická roguelike RPG s kombinací karetní hry a vizuálního románu, přičemž idea je samozřejmě taková, že s několika družinami procházíte temným fantasy světem, snažíte se zoufale čelit nadcházející hrozbě a provádíte morální rozhodnutí, jež mají vyústit v jedno z několika možných zakončení.

Co se týče příběhu, nejedná se celkem o nic převratného. Do světa se (opět) dostává zlo v podobě zlé entity Reapera, před nímž není možné obstát. Kdysi bylo Reaperů víc, ale několik stejně mocných hrdinů se tenkrát obětovalo a většinu jich tímto skutkem eliminovali. Jednomu z hrdinů však bylo v poslední chvíli zabráněno se obětovat, a proto zlo přežilo na dalších 700 let. Když se Reaper znovu dostává na svět, říká se této události Reaping. Hrozivé, že? Měl bych upřesnit, že Reaper je něco jako padlý anděl, který chce být něco víc a projevuje se zabíjením všeho živého. Dělá to, protože svět Terminus je zrovna bez boha, a taky protože má něco za lubem. Kupodivu hrdina Hopper z doby před 700 lety přežil a když se nyní dávají věci zase do pohybu, musí jednat i on. Část hry tedy hrajeme za něj.
Potom je tu něco jako hlavní skupinka – zasloužilý voják i otec Thorn Brenin se svou dcerou Gledou. Jeho manželka zemřela a po prvním útoku zla se všichni dávají na ústup (mrk mrk, Banner Ságo), aby našli útočiště a dalšího potomka jinde. Hrdinný Hopper je následuje jednak z rozkazu nejvyšších míst, ale také chce přijít na kloub tomu, jak přežili útok Reapera, protože to normální smrtelníci nedokážou.
A nakonec je tu okrajová skupinka v čele se smrtonosným Lo Phengem, jenž vyrazí na misi v úplně jiném koutu světa.

Celá hra je obohacena opravdu nádhernou vizuální stránkou okamžitě evokující Banner Ságu, což neskrývaně a s respektem přiznávají sami tvůrci. Jenomže kvalitní animace je jen na začátku v intru a pak až na konci, přičemž ta druhá není už tak moc propracovaná a přišlo mi, že ji animoval někdo úplně jiný poslední den před uzávěrkou. Mezitím je pár (dvě-tři) cut-scén, které ovšem spíš vznikly posouváním objektů, než klasickou animací. Ve hře se ovšem během soubojů všechno pěkně hýbe, takže asi fajn. Prvek vizuální novely je přebohatý na čtivo a hráč většinu doby jen kouká na ty samé, i když pěkně nakreslené strnulé postavy, což už moc fajn nebylo. Celému dění také nepomáhá fakt, že se tu neukážou žádné zajímavé cizí rasy; škoda. Ruští tvůrci mají raději svět plný lidí různých etnik, případně barev. Jsou tu vlastně ještě nepřátelé z jiného světa, kteří se prý objevují během Reapingu, ale vypadají stejně jako lidé, jenom s maskami, a tvoří většinu bojechtivých skupinek.

Zmínil jsem již čtivo, kterého je hodně. Příběh na něm stojí, ale hlavně padá. Zřejmě je to z toho důvodu, že jej psal spisovatel (plánuje knihu podle hry) Sergej Malitsky, což samo o sobě není problém, nicméně si myslím, že si ještě neosvojil příliš scenáristické kvality a hra by potřebovala spíš scenáristu, než spisovatele. Obsah a kvalita psaní je totiž lehce podivná a nevím, zda za to zcela může překlad. Někdy jsou totiž pasáže psané pěknou dobovou angličtinou, načež jsou okamžitě vystřídány nespisovnou až vulgární, a to i v rámci té samé postavy. Prostě to k sobě místy moc nejde. A pokud mám být upřímný, reálie světa a popis čehokoli ve hře přišel mně osobně přímo nezajímavý. Ve výsledku mě proto nezajímaly ani postavy, prostředí či dějové linky. Prostě nic. Velké tlachající prázdno snažící se tvářit, že o něco jde, ale i to málo, co podá, se za chvíli začne utápět v chaosu, protože hráč se jen těžko orientuje v mnoha různých jménech, událostech světa a postavách, o kterých jen čte a čte, ale nevidí je (prvek vizuální novely je výrazně nevyužit a všechen obsah zprostředkovává text). Navíc spousta postav má dokonce několik dalších jmen, takže potěš koště. Abych byl upřímný, tak teprve v závěru hry, když už se něco začalo konečně dít a měl jsem pocit, že se do hry možná i začínám dostávat, mi začal připadat onen svět zajímavější k prozkoumání a s potenciálem, ale celou dobu od začátku předtím to prostě nešlo kvůli nezajímavému podání - zcela subjektivně vzato. Dokonce mi bylo jedno, co se postavám stane a jaká rozhodnutí skrze ně činím. Dialogy byly na můj vkus často nelogické, postavy nepokládaly ty otázky, na které jsem chtěl znát odpověď, a také si možná i párkrát protiřečily (př. popis postavy říká, že ta se chce za každou cenu vyhnout nějakému místu. Postava tam následně jde a nikdo to neřeší).

Cestování jako ústřední motiv hry je možná vůbec to nejhorší, ačkoliv by mělo být kladem. Asi proto, že Banner Sága prostě nastavila laťku moc vysoko. Postavy jenom jdou z jednoho místa do dalšího, a tak dál. Co na tom, že se chtějí dostat k magickým menhirům, s někým promluvit, s někým zabojovat. Cestou se nestane skoro nic zvláštního, co bych si dokázal zapamatovat (možná tak jedna či dvě věci) a všechno mi připadalo stejné. Kdyby měla hra jen začátek a onen konec, vyšlo by to nastejno. Je tam spousta nevyužitých vedlejších míst a postav, které jen prázdně tlachají. Mapka je velká, je super a dá se po ní pohybovat mnohdy i několika různými směry, ale k čemu to je, když na cestě potkáte jenom samé obchodníky, mrtvoly, sem tam nějaké městečko a několik variací na přepadení? K čemu ty pěkné názvy jako Cursed ruins, Rotten lake, Drowsy well, Poison springs… a asi tak milion dalších, když tam k ničemu nejsou? Skupiny se po mapce navíc pohybují jako malé ikonky na trase, takže žádné animace pochodujících panáčků krajinou se k velké smůle nekonají, a snižují tak zážitek z atmosféry, která jinak asi jako jediná docela dobře funguje, protože tu hraje teskná hudba podbarvující celé snažení postav a hromady trýzněných duší (mrtvol) či kaluže krve.

Během cestování si můžete kdykoliv venku rozdělat kemp, tlachat s postavami a vylepšit jim získané dovednosti. Přišlo mi ale, že to na hru nemá moc velký vliv. Přesto zrovna tahové souboje jsou asi na hře to nejzábavnější, protože se při nich něco děje. Zprvu jsem na switchi zápasil hlavně s ovládáním, protože není tak intuitivní jako v BS, a navíc při driftování joy-conu nemohu zcela ovládat dění tlačítky, což je na nic. Tvůrci navíc přidali do hry prvek magických karet, když už tu tedy magie funguje pouze okrajově a pouze pro pár vyvolených. Jedná se hlavně o buffy, ale vůbec jsem je nevyužíval, protože spotřebují na vyvolání jeden tah postavy; a taky ten drift způsobující, že karty v možnosti výběru rychle přeskakují mezi sebou jako jedoucí vlak, což je ovšem zcela můj osobní problém. Souboje se naštěstí dají ovládat dotykově, takže sláva; i když jsem neustále narážel na problém, kdy hra nechtěla reagovat na moje něžné i agresivní doteky a občas to chtělo poklepat víckrát, abych třeba jen označil postavu. Na bojišti je fajn, že pořadí postav si určíte sami. Jen se musí postupně vystřídat všichni a poté to jde zase znovu. Každý má ukazatel zdraví a ukazatel energie. Když dojde energie, je větší postih na úbytku zdraví. Pak jsou tu speciální schopnosti postav, které dokonce vyžadují platbu vlastním zdravím, čímž úspěšně přidávají taktizující prvek a tady musím podotknout, že je to opravdu zajímavý nápad, protože jen díky nim jsem vyhrál řadu soubojů. Když postava nabyde několik zranění (za každou porážku v souboji získá jedno) a neléčí se, tak nakonec definitivně zemře a vy o ni přijdete. Ale o moc nejde, prý i se ztrátou hlavní postavy se jede dál.

Celkem nepříjemnou zkušeností jsou všudypřítomné bugy. Nejde o nic devastačního pro hru, ale je to otravné. Několikrát na náhodných místech a především na obrazovce s možností kupovat předměty se mi stalo, že hra se tam zasekla a nemohl jsem z ní pryč. Pomohl jedině restart a většinou jsem takto mohl koupit maximálně jeden předmět, aniž bych se zasekl. Asi třikrát mi hra spadla úplně. Celé je to zvláštní, protože zatím mi na switchi dělal podobné psí kusy snad jenom Skyrim (proto si připočtete k mému hodnocení pár procent navíc, pokud máte PC verzi hry). Otravné je to i proto, že všechny přechody mezi obrazovkami jsou řešeny loading screenem s autosavem a animací kráčejících kostlivců hrajících na hudební nástroje, přičemž tyto přechody trvají (opět, na switchi) každý kolem 10-15 sekund, což je dlouho.

Kromě toho mi vadí také fakt, že ne všechny reálie světa mi byly vysvětleny (nebo jsem na vysvětlení aspoň nenarazil). Nevím, proč se během Reapingu objevují maskovaní nepřátelé (pozn. prý se dá narazit na vysvětlení, ale já ho nenašel). Proč se těch Reaperů nakonec ukázalo víc, když na začátku hra řekne, že přežil jenom jeden. Kde se vzalo těch pár postav, co vědělo víc než samotný mocný Hopper, který má vědět a umět všechno, když byl i tenkrát u toho. Proč je zlý ten reaperský „bůh“ a chce zničit svět, když teda (předpokládám) všechno stvořil; a když je bůh, tak proč potřebuje Reapery, aby ho odněkud přivolali na zem? A jak je možné, že se z někoho může eventuelně stát Reaper také? A jaké jsou rozdíly mezi Umbrou a Currem? A prostě spousta dalších… možná je něco z toho někde napsané nebo jsem možná leccos zapomněl, ale hra vás hodí do proudu tlachání a pochopte si všechno sami. Když někde něco omylem odkliknete, už se k tomu pak nemůžete vrátit, snad jen pomocí posledního savu.

No a pak jsou tu ona zmiňovaná zakončení, kterých je tak možná 6-8 (sám jsem viděl dvě) a která mají vyplynout z nějakých rozhodnutí, ale nedokázal jsem tak úplně určit, jaká rozhodnutí to přesně měla být, kde jsem udělal důležitou odbočku v ději, co jsem kde dokázal nebo nedokázal, aby se to patřičně odrazilo v závěru. Nevím, proč se stalo zrovna to, co se stalo, ale skončilo to dobře, takže jsem asi spokojen. Měl jsem podezření, že hlavní rozhodovací vlivy jsou až v závěrečném dějství hry, ale to bylo pouhé zdání; prý se dějí v průběhu celého hraní.

No… Nevím, co si mám o tom celém myslet. Tak rád bych dal nějaké pozitivní hodnocení, ale prostě to úplně nejde. Jedinými dobrými prvky mi přišly akorát vizuál, hudba a ozvláštnění soubojů, jichž bych asi i uvítal celkově větší počet. Ještě závěr s obléhanou pevností je v rámci příběhu docela fajn a úplně poslední outro vyvolává zase další otázky, ale to přisuzuji tomu, že tvůrci plánují trilogii (to jsem zvědav). Jinak je to ale hra nekonzistentní, plná bugů (hlavně tedy na switchi) a nepříliš zajímavého psaní - to je ovšem můj osobní názor. Je dost možné, že právě ostatním čtenářům se příběh a styl psaní bude velmi líbit. Nejspíš si ji však už osobně nezahraju (alespoň tento díl). Banner Sága je z mého pohledu prostě ve všem lepší.

EDIT: Děkuji Josefovi za přínosné informace v diskuzi! :)

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: 31 hodin
Dobrý ending

Pro: Krásný vizuál a velká mapa světa; hudba; souboje, kde se doslova platí zdravím postav; více možných konců.

Proti: Nezajímavý styl psaní; vleklé a zbytečné cestování; bugy; dlouhé loading screeny; logické nebo nevysvětlené nepřesnosti.

+14

Wolcen: Lords of Mayhem

  • PC 60
Hru dosud nikdo neohodnotil, tak mám tu čest být jejím prvním recenzentem já. Wolcena jsem zakoupil už v betě někdy na podzim roku 2018, ale víc jsem se mu začal věnovat až někdy loni na jaře. Autoři slibovali to nejlepší z Diabla III a Path of Exile, tudíž mi po dohrání příběhu Grim Dawn již nic nebránilo se přemístit sem. Vybral jsem si tedy svoji oblíbenenou lučištnici a vydal se kosit nepřátele.

A úvod hry je skutečně povedený. Intro, v němž se autoři zjevně inspirovali scénami z Pána prstenů, vás do hry solidně navnadí a úvodní boje odehrávající se na útesech atmosféru jen přiživují. Hra je doprovázena herními cutscénami vysvětlujícími příběh a zapeklitou interakci s vašimi spojenci. Výhodou je, že se dají v případě nezájmu je sledovat přeskočit. Příběh a hra samotná hodně připomíná interfacem, grafikou a celkovým zpracováním třetí díl Diabla. Na čem autoři zapracovali je systém skillů, pasivních dovedností, craftování a podobně.

Přestože jsem byl předem obeznámen, že hra obsahuje krátce po vydání bugy a není vybalancovaná, všiml jsem si za necelých dvacet hodin hraní snad jen dvou propadů FPS, jednoho bugu v podobě pozdě zmizelého zabitého moba a jednoho pádu hry ve třetím aktu. Zklamání ale bohužel nastalo, možná trochu překvapivě, z přílišné linearity, zbytečné podobnosti lokací, jejich krátkostí, absencí širších map a zejména častým vykrádáním zejména Diabla III. A to především designem bossů, minibossů a herních lokací. Navíc mi přijde, že autoři šetřili s počtem mobů.

Marně jsem během prvního aktu čekal na moment, kdy příběh nabere spád. Přišlo mi, že hraji mobilní Hack&Slash hru ve stylu Anima a vůbec ne temnou rubačku. A myslím, že je to veliká škoda, protože Wolcen rozhodně měl a má na víc. Vím, že hra má celkem tři akty plus endgame a ve třetím aktu se hra rozjela a lokace jsou o něco větší. Pomohlo i překopání kláves, kdy jsem skilly z čísel přesunul na ASDFC a lahve na YX. Hra mě začala výrazně víc bavit, ale pořád se nemohu ubránit dojmu, že měla být udělána především výrazně temněji a ponuřeji. Hudební doprovod nezklamal, ale ani nenadchl. Vše je takové neslané, nemastné, jakoby spíchnuté horkou jehlou a nedodělané. Za mě velká škoda nevyužitého potenciálu.

Pro: úvod do hry, animace, příběh, zápletky a zvraty v příběhu

Proti: vypadá to spíš jako hra na mobily, krátké a totožně koncipované lokace, málo nepřátel, vykradení Diabla III

+14

Another World

  • PC 95
Dech-beroucí úvod zaskočí 100% každého. Neskutečný soundtrack a parádně vykreslená laboratoř. Vtáhnutí do hry je okamžité a to takovým způsobem, že člověk zapomene dýchat. Já když to poprvé vzhled, tak mi běhal mráz po zádech a bál jsem se co bude následovat dál a strach to bych opodstatněný!

Příběh hry se točí kolem vědeckého pokusu, který nedopadne úplně jak by vědec předpovídal a nějakou náhodou nastaně chyba, která zapříčiní teleport na jinou planetu a tady to dobrodružství začíná.

Celé to řádění se skládá v řešení různých hádanek prolínajícími se s bojovými lokacemi. Zemřete hodně-krát na to se připravte a jediné co bude pomáhat vašemu postupu vpřed jsou checkpointy, které ukrývají vždy nové heslo.

Vizuální stránka je neskutečně nevídaná v podstatě v dané době DOKONALÁ, vyšperkovaná k naprostému úžasu, co napomáhá atmosféře, která se dostane úplně pod kůži.

Obtížnost je vysoká, podobná jako v Prince Of Persia. Celé to veledílo se obejde bez jakéhokoliv textu, celá obrazovka je věnována dění a kresbám v pozadí. Nadšení vzbuzuje aj sebevražedné řádění, protože každá smrt odhaluje novou animaci.

Putováním dobrodružstvím narazíte aj na přítele, na kterého budete vzpomínat ještě léta po dohrání.

Jako celek je to velmi povedené veledílo, které zanechává, tak silné pocity, že při závěrečné scéně neudržíte slzy na uzdě.

Rework tyhle pecky se povedl a to hlavně proto, že oproti originálu nejsou žádné změny a to je jenom dobře.

verze hry: Another World 20 Anniversa Edition (Steam)

Pro: atmosféra, animace, obtížnost, příběh, začátek střed konec, legenda

+14

Bad North

  • PC 60
Stylizací mi Bad North od první chvíle sedl, grafika je taková elegantně prostá, vyzdvihnout musím zajímavý hudební doprovod. Ze začátku se jeví jako fajn strategická hříčka. Bohužel časem se ukáže, že skýtá velmi málo skutečného obsahu. Tři typy jednotek a pár speciálních schopností vám nakonec nenabídne nikterak rozsáhlou strategickou variabilitu - prostě postavíte lučištníky na kopec, kopiníky před přijíždějící hordy vikingů a doufáte, že souboj dopadne dobře. Časem mi to však přišlo příliš o náhodě, chování jednotek je takové trochu nešikovné a nepředvídatelné. To vedlo ke frustraci a nakonec celkem rychlému odinstalování. Potenciál to má, ale zjevně je to vyvíjené spíš na mobilní platformy.
+14

Battle Chess

  • PC 65
Možná ne úplně první šachová simulace, která byla vytvořena, ale rozhodně první, kdy si to všichni ti oddaní poddaní svého krále rozdávají na férovku na kostkovaném jevišti královské hry.

Pamatuju si jako jinoch, který se nedávno naučil od strejdy pravidla, jak jsem chtěl vyzkoušet umělou inteligenci a dostával jsem na prdel, což se postupem času a let měnilo, protože jsem si hru dlouhá léta nechával na kapacitně ubohém HD. Hra se dala ukládat v průběhu partie, computer Vám i nabízel nejvhodnější protitahy a pokud máte šachy rádi, padlo na to spousta času.

Těžko hodnotit, ale dávám lepší průměr a nostalgicky zamačkávám slzu.

Pro: souboje figurek

+14

Western Press

  • PC 70
Stylová hříčka, která potěší, pokud od ní nečekáte víc.

Western Press jsem si koupila, protože mě nadchla přesvědčivá westernová stylizace a zlákal dojem, že půjde o typing game, které miluju, a přitom je jich tak málo. Příslib prvního byl naplněn beze zbytku - grafika, hudba a celkový ráz vytvářejí a hráči zprostředkovávají dokonalou atmosféru Divokého západu. Hra stojí za spuštění už jen kvůli krásným filmovým titulkům / intru (i když já osobně bych se obešla bez toho hlubokého "trailerového" významy obtěžkaného hlasu vypravěče) a stylu se nezpronevěřuje ani po nich. Gameplay spočívá v duelech s přesně deseti protivníky a skrývá se pod volbou Skill Tester. Protivníci - indiáni, floutci, dámy, kněz a další - jsou výborní, každý má svou osobnost, své prostředí a své kousavé hlášky/urážky, kterými vás během souboje častuje (stejně jako vy jeho), vy sami máte na výběr z více různých postav, za které můžete hrát, a výběr se s poraženými protivníky postupně rozšiřuje (můžete si také zdarma stáhnout jako DLC postavu Heavyho, vytvořit si v editoru postavu či prostředí podle svých představ nebo si ve workshopu stáhnout ty vytvořené ostatními hráči - já si vybrala mimozemšťana a Doktora Who). Je to všechno strašně okouzlující, ale je tomu rychle konec. Pokud byl single player mód myšlený pouze jako trenažér pro multiplayer, dává to asi smysl, ale protože na serverech nikdo není, je to vlastně všechno a je to zoufale málo.

Existuje tu sice ještě možnost turnajů s boty, u nichž si můžete nadefinovat různě vysokou úroveň schopností, ale ani ta toho ve skutečnosti moc nenabízí, protože v časovém módu turnaj ve výsledku sestává z pár vašich duelů ničím se zvlášť nelišících od těch už odehraných a z nekonečně dlouhých prostojů při čekání, až nezbytné duely odehrají boti mezi sebou (a to i pokud souboje jako takové přeskakujete - přičemž si hra neodpustí komentáře typu "Někam spěcháš?" - protože loadingy / animace / představení protivníků / oslavy vítězů jsou při neustálém opakování v úhrnu dlouhé skoro k nepřečkání), zatímco v paměťovém módu i při nastavené obtížnosti "very hard" váš protivník začne někde okolo desetipísmenné řady dělat chyby, takže pokud například chcete splnit achievement "zapamatovat si dvacetičlennou řadu", musíte se v té chvíli přestat snažit být bezchybní a začít se snažit dělat přesně stejný počet chyb jako on, aby duel neskončil (z mých několika pokusů se mi zdá, že v tom není neměnný pattern, který by bylo možné vysledovat, zapamatovat si, a pak se jím řídit, ale že je to v daném rámci náhodné, i když jistá si tím nejsem), což tedy je opravdová výzva, pro mě pro neúnosnost již zmiňovaných vše protahujících prostojů příliš velká. (K ilustraci pojmu "neúnosná délka" může posloužit in-game statistika "time duelled", zachycující čistý čas, po který hráč skutečně hrál - při mých necelých 5 odehraných hodinách je to pouhých 12 minut.)

Možná pokud byste měli k dispozici člena rodiny s kontrolerem nebo kamaráda, který by si s vámi zahrál po síti, mohlo by to být jiné, já jsem hru po příliš brzkém konci "kampaně" a víc než desítce nakonec vždy (nikoli z důvodu obtížnosti) frustrujících turnajů nerada opustila. Občas se do ní zkouším vrátit a vždycky si mě okamžitě znova podmaní, ale ono v ní prostě není už co hrát.

Na závěr ještě poznámku - parametry typing game (alespoň pro mě) Western Press nesplňuje, protože se vždycky strašně načekáte, než se dostanete k napsání toho jednoho soubojového slova. (Jak stojí v jedné steamové recenzi: "It's good for testing out your 1 word bursting speed however.")

Pro: atmosféra, postavy, decentní humor, atmosféra

Proti: strašlivě dlouhé prostoje, minimum single player obsahu v kombinaci s mrtvým multiplayerem

+14

Nelson Tethers: Puzzle Agent

  • PC 60
Herní výzva 2020: "Moje jméno je..."

Nelson Tethers: Puzzle agent je téměř dokonalým protipólem pozdější tvorby studia Telltale, které proslulo nákupy licencí už proslulých univerz, ze kterých potom sekali adventurní epizody jako Svit Zlín jarmilky a většinu času jste tam strávili bezduchým civěním a mačkáním žádaných kláves, které bylo herní náplní mezi volbami v příběhu. Tady jsem žádné volby v příběhu neměl, Nelsona Tetherse odnikud neznal a většinu času jsem strávil nad různými hádankami. I tady však je příběh neukončený a herní doba, když už hádanky znáte, není nijak závratná.

Grafické zpracování a atmosféra jsou vskutku specifické a postavy jsou pěkně namluveny. Hlavní náplní není klasická adventura, kde byste sbírali věci a hledali, kde je použít. Hra je sledem různých hádanek, které postava řeší, některé jsou povinné, některé volitelné, ale asi jsem prošel všemi. Hádanky jsou různorodé, jsou tu spojovačky a skládačky, ale i logické početní a slovní úlohy.

Na všechny úlohy máte i dobře připravený systém nápovědy a následně po splnění i vysvětlení řešení, což je příjemné. Nicméně je nepříjemné, že zadání, samotná úloha a každá nápověda jsou na odlišných obrazovkách. Jelikož tradičně mám nejvíc problémů u úloh, kde si mám v hlavě něco vizualizovat, tak jsem používal bloček a celkově jsem si spíše řekl, že touto formou hádanky dělat nechci.

Pro: Atmosféra, grafické zpracování, namluvení

Proti: zadání a řešení na různých obrazovkách, rozdělený příběh do dvou dílů

+14

Ori and the Will of the Wisps

  • PC 90
První setkání s Orim bylo jako blesk z čistého nebe. Mé srdce doslova zaplesalo radostí, když jsem viděl další plošinovku, která vypadá skvěle a prvotní dojmy naznačovali i cosi o skvělé hratelnosti. To co mi však před čtyřmi lety první díl naservíroval bylo těžko popsatelné, v dobrém slova smyslu. Emoční mix, který jsem při hraní zažil mě doslova roztrhal na kusy.

Samotné oznámení, že hra byla úspěšná a tohle malé studio Moon Studios, se pustí do dalšího pokračování mě ani náhodou nenachalo chladným. Ty roky do dalšího pokračování nebrali konce a moje touha zažít další dobrodružství neutuchala.

A konečně je to tady, konečně jsem si zahrál pokračování a úspěšně jej dohrál. Zážitek si troufám tvrdit, že po stránce emoční byl naprosto stejný, jen ten herní je trochu jiný.
Zatím co první díl, byl v mnoha ohledech originální a skutečně zajímavě kombinoval postup hrou, získávání schopností, jejich odemykání, evoluce v tomhle ohledu se dala očekávat, ale míra neoriginality v druhém pokračování, konkrétně v tomto ohledu mě opravdu značně zaskočila.
Nevím kolik zdejších hráčů hrálo Hollow Knight, ale pokud ano, tak i vás muselo nutně profackovat 1:1 použité rozhraní menu, inventáře i principy některých útoků, zbraní a dobíjení života, které se zde náhle objevili. Tady ani nebyla snaha předstírat, že by tomu mohlo být jinak. Celkově změna přístupu v tomhle ohledu měla vliv i na hratelnost, sice nijak výraznou, hra je to stále vyzývavá, ale ta neoriginalita bylo těžké zklamání. Jasně, proč vymýšlet kolo, když to jinde funguje, ale zastihlo mě to nepřipraveného.
V důsledku byl dopad minimální, ale nějak mi to utkvělo.

Co se hry samotné týče, je tu všechno, je toho víc. Kombinace pohybu, útoků a různých dalších úkonů, jsou stále servírovány v hektickém sledu v poměrně povědomých oblastech s povědomým rozložením i vlastnostmi z předchozího dílu, byť některé elementy byly změněny, tak se člověk neubrání pocitu, že to už tu bylo a vyloženě jsem i v některých pasážích vcelku snadno odhadl co mě asi tak čeká. No ale co, minimálně člověk který má za sebou jedničku aspoň nijak zásadně netápe a může se soustředit na ty podstatnější, skvělé věci.

Těmi je bezesporu fakt, že je to krásná hra a téměř každá lokace, je doslova uměleckým dílem, kde se člověk nejej rád toulá, ale i se tam rád vrací, aby dosáhl do míst s novými schopnostmi, kam zprvu nedošel. Trochu zamrzí snad jen modely některých NPC tvorů. Nevím jestli to bylo mým slabším strojem, nebo nějakým kompromisem ze strany vývoje, ale zatím co prostředí a nepřátelé v něm zasazení, jsou uhlazení, hrají přirozenými barvami tomu či onomu biomu, NPC mi místy přišla jako dolepená na poslední chvíli, jako by tam vůbec nepatřila. Nejpatrnější to asi bylo u kartografa.

Hra jako celek je ovšem stále "must have", jen to tentokrát nebude ode mě stovečka, kterou by si to jistě zasloužilo, ale počkám si na zlepšení ve trojce, které doufám, že bude! Drobně pootevřená vrátka této možnosti jsem tuším v malinkatém cliffhangeru postřehl, tak uvidíme. Příběh vás zase rozebere. Budete trpět nejen s hrdinou, za hrdinu, ale i okolní postavy nejsou ploché jako v jiných hrách a i zabití toho nejodpornějšího vás někdy zamrzí, že to tak nemuselo skončit. Ale dost, tohle si musí opravdu zažít každý sám. Skutečně, to stojí za to.

Pro: Umělecké dílo, vizuál, hudba, příběh, více obsahu,

Proti: Značný ústupek originality oproti předchozímu dílu

+14

N++

  • PC 60
Série plošinovek N, N+ a N++ byla poměrně oceňovaná už od vydání té původní flashové verze. Takže když mi před časem přistála v knihovně díky Humblu, tak jsem zbystřil a zařadil jí do svého "to play" seznamu. V seznamu navíc poskočila ještě více dopředu ve chvíli, kdy se ke mně donesla informace, že je to něco jako Super Meat Boy, který mě velmi bavil. No a tak na ní letos došlo, no a jak to říct...

Ono to popravdě je něco jako Super Meat Boy, ovšem má to ten háček, že mě to velmi záhy bavit přestalo. Na samotnou herní mechaniku nemůžu říct křivého slova. Ovládání a fyzika jsou super, obtížnost je taky celkem dobrá. Ten zásadní problém je v tom, že mě vlastně nic nemotivuje, to hrát dál. Navíc na rozdíl od Super Meat Boye tady není až takový problém ten level dokončit, a jít dál. Mnohem obtížnější je sesbírání všech zláťáků v levelech, ale k dalšímu postupu to většinou není potřeba. Alespoň v těch 310 prvních místnostech, které jsem dohrál (25 epizod v tutoriálu a 37 epizod po 5 místnostech v sólo módu...), možná se to v další části hry změní, ale to už fakt nehodlám zjišťovat...

Jestli vás zarazil ten počet místností tak se vám nedivím. A to jsem tak v první čtvrtině sólo módu N++, kde těch místností je celkem 500, pak je tu ještě sólo mód Ultimate, kde je dalších 500 místností a nakonec mód Legacy, kde je dalších 500 místností z minulých dílů. A pokud by vám to bylo fakt málo, tak si to celé můžete střihnout ještě jednou ve variantě Hardcore, popř vyzkoušet Co-op nebo režim Race, a pokud jste se nezbláznili, tak si můžete otevřít editor a vytvořit si svůj vlastní level.

Jako je to fajn, že je tu toho tolik, jen mám skutečně pocit, že tady trochu kvantita vítězí nad kvalitou a hlavně tomu chybí nějaké "lepidlo", které by tu hromadu levelů dokázalo propojit a trošku vás motivovat, abyste měli chuť tomu obětovat svůj čas. Já to po necelých sedmi hodinách vzdávám, protože to vlastně nikam nevede.

Pro: Fajn herní princip, skvělá fyzika

Proti: Zbytečně přehnané množství levelů; Chybí jakýkoliv motivační prvek k dohrání hry

+14

Myst V: End of Ages

  • PC 70
Cesta je u konce... Přijde mi, jako bych s touto sérií strávil celé Věky, i když to nemohlo být víc, než patnáct let... Paměť už mi neslouží, jako dřív, ale přísahal bych, že jsem se s Mystem poprvé setkal prostřednictvím CD Levelu (nebo to bylo Score? Každopádně to nemůžu nikde dohledat) a vůbec netušil, co si o tom mám (odkojen Atlantis: The Lost Tales) myslet. Postupně jsem se prokousal každým dílem včetně remaku prvního Mystu i kompletním Uru a popravdě mě ani nemrzí, že už to mám za sebou... Vrcholem pro mně už navždy zůstane díl třetí.

Pátý díl bohužel neobsahuje FMV sekvence, což bylo pro mně asi největší zklamání. Oproti Uru hra vypadá lépe a lépe se i ovládá (přičemž je k dispozici jak volný pohyb pomocí klávesnice, tak i zjednodušený pohyb myší, budící dojem klasického pohybu po nodech, který je ovšem stále ještě plynulý - sice se mi zapnul jaksi omylem, ale ještě rád jsem u něj zůstal). Hudba neurazí, ale kompozice Jacka Walla z předchozích číslovaných dílů se mi zamlouvaly víc...

A to kreslení na tabulky, ježíš. Takový nemotornější MS Paintbrush/Malování. Někdy se mi podařilo dát to napoprvé, někdy až napodesáté, navíc Bahro občas nechtěli přijít (nejdřív jsem myslel, že jsem třeba moc blízko, ale jindy se stvoření spawnulo přímo pode mnou)... A co se týče savování, ještě nikdy se mi nestalo, abych si musel hledat na internetu, jak hru ksakru uložit. Něco tak neintuitivního jako zde jsem nezažil, to se musí vidět.

PS, hra má více konců, přičemž ty zjevné nejsou dobré...

Herní výzva 2020: ♫♫♫
+14

Heroes Chronicles: Warlords of the Wastelands

  • PC 65
O spin-off sérii Heroes Chronicles jsem se dozvěděl poměrně brzy (díky sžíravé recenzi z jednoho herního časopisu, která by se dala shrnout slovy "krátké a blbé"). Celou sérii si pak koupil otec poté, co vyšla na GOGu (jestli ale některý z dílů hrál, to už se ho bohužel nezeptám). Nebýt Herní výzvy a potřeby najít nějakou tahovku (původně jsem chtěl hrát Alpha Centauri, ale radši jsem se zase po špičkách vytratil. Poté padla volba na HOMAMIV, kde jsem ale zapomněl, jak neskutečný opruz ten díl byl, načež mi do oka padlo tohle), asi bych se neobtěžoval.

Warriors of the Wasteland nabízejí osm map/scénářů a nic jiného - to je celá kampaň, žádný generátor map, standalone mapy nebo multiplayer. Ale na to máme trojku... Kdesi jsem si přečetl, že Chronicles cílily na začínající hráče a minimálně úvodní mapy by tomu odpovídaly. Na druhé straně, kratší herní doba mi v dnešní době zcela vyhovuje. Co tato hra dělá opravdu dobře, je world building a writing, na HOMAM je tu neuvěřitelné množství textu a vpodstatě jsem se přistihl, že hraji víceméně jen kvůli příběhu (i když tedy ta náhlá proměna hrdiny v posledních dvou mapách... no, nevím...).

Jinak se mi nevyhnuly technické problémy - nejsem zvyklý na to, aby se mi na GOGu koupená (starší) hra odmítala spustit, naštěstí fórum nabídlo řešení a hra pak přece jen fungovala.

Herní Výzva 2020: Ještě jeden tah
+14

Marie's Room

  • PC 70
Hra je krátka ale myslím, že to čo chcela povedať tak aj povedala a aj za tú hodinku vedela zaujať. Určite netreba čakať AAA titul, ale vlastne sa pýtam samej seba, prečo by každá hra mala mať označenie AAA na to, aby som si ju užila?

Hra má hneď prvé plus, že je zdarma na steame, tak prečo to nevyužiť? Ďalším plus je pekné grafické spracovanie a nenáročný gameplay. Hra ma ľahko vtiahla do deja jednoduchým prekúmavaním a skôr než by ma to prestalo baviť, sa to celé skončilo.

Niekedy asi len potrebujem vypnúť, zahrať si niečo takéto nenáročné a ísť ďalej. Podľa mňa sa jedná o veľmi pekný počin a mne osobne tento typ hier sedí. Za mňa palec hore.
+14

Between Two Castles - Digital Edition

  • PC 60
Původní deskovku neznám, ale bylo to zadarmo, tak co bych to aspoň nezkusila, že? Hratelnost je opravdu velice jednoduchá a k dispozici je i krátký tutorial (prakticky si stačí přečíst popisek tady na DH a umíte to). Pak stačí ještě takové 2-3 hry a naučíte se i trochu taktizovat a vhodně rozhazovat místnosti, ale jako u všech her tohoto typu vždycky nejvíc záleží na tom, jaké vám přijdou karty. Asi z toho nikdy nebude taková karbanická klasika jako BANG!, ale jako odpočinková záležitost na pár minut zabaví.

Pro: jednoduché na pochopení, dá se hrát proti počítači i reálnému člověku, animace

Proti: po pár hrách stereotyp

+14

Hired Team: Trial GOLD

  • PC 80
Někdo by se zde možná mohl pozastavit nad tím, proč jsem udělil nějaké skoro neznámé ruské taškařici takto vysoké hodnocení. No, když vezmu v potaz, že jsem u Hired Team: Trial GOLD (ne, opravdu to není žádná trial verze) proseděl pravděpodobně více času, než u Unreal Tournament a Quake III: Arena dohromady, spíše se divím, že jsem s procenty nešel ještě o něco výše. Tato hra je sice jen jakousi variací na první Unreal Tournament, navíc vyšla ještě o pár let později, ale i přesto je opravdu dobrá a především zábavná.
Graficky neohromí, ale zase také neurazí, na svůj věk to není až tak špatné. Nabídka zbraní je klasická, od pistole, přes kulomet, raketomet až po ty nejsilnější sci-fi kousky. Mnoho originálních map v kopě odlišných prostředí nabízí bohaté řeznické vyžití.
Co bych určitě vyzdvihl je množství herních módů, které zde hráč nalezne. Staré známé Deathmatch, Team Deathmatch a Capture the Flag doplňují ještě například Domination nebo Infiltration. A samozřejmě nesmím opomenout to hlavní, čím se tato hra odlišuje od těch, které nestydatě (ale dobře) kopíruje, a tedy tzv. "real mód". Ten neznamená nic jiného, než že se zde bere ohled na místo postřelení protivníka. Pokud tedy pánovi z druhého týmu brokovnicí pocucháte dolní končetinu, tak začne kulhat a nepohybuje se již tak svižně. Pokud už je vážně zraněn, nechává za sebou kapky krve a tak dále. Super věc, nepochybně originální a určitě osvěžující.
Já osobně jsem tuto převážně multiplayerovou střílečku zakoupil celkem srandovně zhruba rok po jejím vydání v jedné ostravské zaplivané novinové budce od paní trafikantky, která byla mým tehdejším odhadem asi tak týden před smrtí, za neuvěřitelných 29,-Kč. Vzpomínám si, že originální plastový obal byl úplně zažloutlý a sám jsem vlastně vůbec nechápal, co a proč kupuji. Po instalaci, spuštění a odehrání prvních pár zápasů jsem byl nakonec se svým podivným kupem spokojen, nicméně ještě pár let na mě hra působila nějak zvláštně. Bylo to zřejmě způsobeno asi tou parodií na českou lokalizaci, kdy některé texty zůstaly rusky, něco bylo anglicky a hlas ve hře mluvil česko-rusky tak, jak se mu asi zrovna zachtělo (vlastně "jí").
Vzpomínky, množství odehraných hodin v mutliplayeru, mnoho průletů singleplayerovou částí, real mód a forma koupě této hry mi nedovolí jít pod oněch 80%.

Pro: mapy, herní módy, real mód

Proti: lokalizace, kopie starších úspěšných MP stříleček

+14

Blue

  • Android 80
Na tuhle barevnou sérii logických her jsem narazila před pár lety. Čas od času se tedy kouknu, jestli Bart Bonte nevydal nový díl. Čtvrtá v řadě je zatím Blue, a stejně jako předchozí díly, mě bavila.

I když je Blue, hrou velmi minimalistickou, je hezky zpracovaná a zabaví. Stejně jako u ostatních dílů, i když jsem se u pár levelů trochu zasekla, většina hry se dá projít bez obtíží. A když se člověk zasekne nějak víc, tak je k dispozici nápověda. Princip řešení jednotlivých úrovní je hodně podobný, ne-li několikrát stejný jako v předchozích dílech, ale tentokrát si k barvě modré přibrala i tématiku vody. Přes minimalistické vzezření, mě i ty jednoduché obrysy rybiček potěšily.

Chtěla jsem nakonec komentáře napsat, že si příští díl nenechám ujít a teď koukám, že ani ne před 14 dni vyšla hra Green. :)
+14

The Witcher 3: Wild Hunt

  • PC 100
  • PS4 100
Zaklínač 3 je pre mňa srdcová záležitosť. Zo Zaklínačom som už niekoľko rokov. Prešiel som všetky hry čo vyšli. Geralt ako postava je pre mňa ako vzor. je to chlap na správnom mieste. Neni to vyložene kladný hrdina ani záporny, problémy rieši logicky.

Prepracovanie postav je pre mňa bezchybné, v tejto hre som našiel všetko, čo som chcel do tej hry som absolútne ponorený. Táto hra predbehla dobu, RPG prvky sú bezkonkurenčné.

Bojový systém je prepracovaný, vystihli podstatu Zaklínačskeho remesla dokonale, život Zaklínača je dokonale prepracovaný.

V tejto hre som strávil 200h zo všetkými DLC, ako celok je táto hra neprekonateľná. Dokonalosť sa nedá poraziť.
Táto hra dokázala premôcť aj môj neštastný život.

Týmto CD projektu ďakujem, zachránili mi život, bez tejto hry by som už zrejme nebol.

Pro: Hra dekády

Proti: Žiadne

+14 +18 −4

Heretic

  • PC 85
Další hra, co se ke mně dostala prostřednictvím shareware cd (ono to v době bez internetu bylo fakt jalový), ale v nespočtu Doom klonů rozhodně čněla velmi vysoko. Dodnes si pamatuju, jak jsem si lámal hlavu, kde sakra najdu ty lahvičky co pořád sbírám? Inventář tehdy pro mě byl něco naprosto neznámýho. Hratelností je to prostě Doom ve fantasy kabátku, ale ta creepy atmosféra podpořená výbornou hudbou a zvuky tomu dávala ještě lepší celkovou atmosféru. A hodně často jsem si říkal, proč sakra nemůžu skákat - ale na to byl ještě čas.
+14