Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Outer Wilds

  • PC 100
Jedna z her, kterou si užijete tím víc, čím méně o ní víte. Tedy budu stručný: Je skvělá. Je hodně o prozkoumávání a "detektivní" činnosti. Pokud se zaseknete, přesuňte své zkoumání na chvíli někam jinam, znovu se nad tím zamyslete, dejte tomu nějaký čas uležet než ji zase půjdete hrát, zopakujte si "tutorial" ve vesnici (některá udělátka mají sekundární funkce, které se použijí ve hře málokdy a občas jsou nezbytné), a kdyby bylo nejhůř tak oficiální subreddit má k hodně věcem nenásilné hinty, co vás pošťouchnou. Outer Wilds je obrovská hádanka, kterou je radost rozkrývat, číší z ní originalita a rozhodně je to jeden z největších herních klenotů poslední doby.
+14

BioShock 2: Minerva's Den

  • PC 75
Vesměs příjemné překvapení hlavně stran příběhu, zatímco původní Bioshock 2 byla vcelku slátanina s opravdu facepalm závěrem, příběh Minerva's Den v závěru navodí příjemné mrazení v zádech. Novinek je taky asi tak 10x více, než jsem čekal, od několika nových poddruhů splicerů, laserových/elektrických/raketových dronů, po zcela nový druh Big Daddyho. K tomu konečně nějaký nový a užitečný plasmid (v nichž dvojka solidně zaostávala a oproti jedničce toho příliš nepřinesla), který využijete k překonávání i nějakých těch in-game překážek a ne pouze v soubojích a jedna nová zbraň- laserovka, se kterou je opravdu radost likvidovat :). Obtížnost (na hard a bez vita chambers... jinak nemá ani smysl Bioshock snad hrát) později příjemně "survival" :) (vlastně poprvé jsem snad využil hackování dronů, protože jsem prostě chvílemi už neměl pořádně čím střílet a tak za mě špinavou práci museli odvést oni). Level design opět na solidní úrovni, třebaže se jedná pouze o dvě rozsáhlé lokace a jednu kratší závěrečnou.

Největší problém je asi herní doba, která není na DLC vlastně ani nijak krátká, nicméně na podobný typ hry působí trochu uspěchaným dojmem, páč než si pořádně stihnete vycustomizovat a vylepšit postavu a dostatečně vychutnat nové zbraně/plasmid, už na vás blikají závěrečné titulky.
Tak či onak řemeslně překvapivě dobře odvedená práce a jak jsem většinou proti DLC a těch kvalitních jsem příliš neměl tu čest střetnout, Minerva(s Den se k těm kvalitním určitě může s přehledem zařadit.
+14

4D Prince of Persia

  • PC 70
4D Prince of Persia je jednou z možností, jak si zahrát starou klasiku trochu jinak.

Pokud jste hráli hru Prince of Persia z roku 1989, určitě si pamatujete, o jak skvělou hru se jedná. Pamatujete si, když jste hráli hru poprvé a museli jste hledat cestu kudy se vydat, abyste se dostali ke dveřím ven z úrovně? Představte si, kdybyste ten pocit mohli zažít znovu. Přesně to vám nabídne 4D Prince of Persia.

Hratelnost hry je naprosto stejná jako u prvního dílu série. To je něco, co vás může zklamat. Na druhou stranu víte od začátku, do čeho jdete. Jedná se opravdu o stejnou hru, kde jste zkrátka vhozeni do nových úrovní, které jsou o něco složitější než v původní hře. Některé z nich jsou náročné možná až příliš (nebo si to tak alespoň pamatuji z doby, kde jsem hru hrál), takže během prvního průchodu pravděpodobně nedokončíte hru v časovém limitu. Kvůli tomu se může dostavit frustrace z toho, že musíte několikrát začínat od první úrovně, aby se vám nakonec hru podařila dokončit. Zároveň je to ale také výzva a je jen na vás, zda se jí rozhodnete přijmout.

4D Prince of Persia je ve výsledku něco, po čem sáhnete, pokud máte chuť na starou klasiku, ale nechtějí se vám procházet úrovně, které znáte už skrz naskrz. Staví na pevném základu, který je zkrátka nesmrtelný.

Pro: skvělá hratelnost, nové úrovně, možnost hledat cestu znovu

Proti: žádné inovace, komplikovanost úrovní

+14

Lost Vikings 2: Norse by Norsewest

  • PC 70
Když jsem hru poprvé spustil, měl jsem rozporuplné pocity. Úvodní animovaná sekvence s 3D postavami vypadá tak nějak divně. Na druhou stranu chápu, že v době vydání byla 3D grafika v plenkách, takže pohoda, těch pár minut se vydržet dá. Co už je ale horší, je samotná grafika hry. Opět chápu, že se vývojáři snažili jít s dobou, ale musím říct, že grafika z prvního dílu byla líbivější a hlavně přehlednější. Tak trochu jsem i přemýšlel, že kvůli ní nebudu dál hrát, ale naštěstí jsem si po pár úrovních zvykl.

Příběhově jede hra přes kopírák podle jedničky. Vikingové jsou zase uneseni Tomatorem, utečou a skrze různá prostředí v různém čase se snaží dostat domů. Prostě ohraná písnička s malým zvratem v závěru. Říkám si, že tam mohli zkusit zakomponovat i něco trošku jiného. Příjemnou vlastností je pak namluvení jednotlivých dialogů, které jsou opět celkem vtipné. Akorát mi přijde, že dělají z Olafa až moc velkého blbce a tak trochu mi neseděl hlas draka. Hudba mi přišla taková divočejší a v porovnání s tou z jedničky málo zapamatovatelná. Bohužel musím říct, že jsem ji později přestal vnímat.

Co se týče hratelnosti, tak ta se opět povedla. Nové schopnosti jednotlivých postav do hry dobře zapadají a dá se na ně celkem v pohodě zvyknout. Další dvě hratelné postavy v podobě draka a vlkodlaka a jejich postupné střídání je příjemné zpestření. Obtížnost jednotlivých úrovní mi přišla hodně kolísavá, kdy jsem některé z nich zvládl celkem rychle, u jiných jsem se docela slušně zasekl. Hlavně v poslední oblasti a ve finále s Tomatorem.

Co mě na hře vyloženě vadilo, bylo dlouhé načítání. Především při každém restartu levelu jsem nejprve sledoval točící se řetěz, abych spatřil stále stejnou animaci se vzkříšením (teď přemýšlím, zdali bylo vůbec řečeno, co je to za ženu. Že by nějaká bohyně?) a pak další řetěz při načítání dané úrovně.
Pak byla ještě nepříjemná nutnost zadávat kódy jednotlivých úrovní pomocí vybírání písmen a čísel. Zápis klávesnicí by to zcela jistě zpříjemnil, ale naštěstí to není nic hrozného.

I přes zmíněné nedostatky musím říct, že mě hraní bavilo. Kvalit prvního dílu ale nedosahuje.

Pro: Hratelnost, dialogy

Proti: Grafika, animace, dlouhé načítání

+14

Yakuza 3

  • PC 80
Herní výzva 2021 - 10. "Dětský svět" (Dohraj hru, ve které hraje aktivní roli dětská postava.)

Pokud se na Yakuzu 3 vrhnete nikoli v návaznosti na původní druhý díl, ale na jeho moderní remake Yakuza Kiwami 2, musíte se připravit na technicky a hratelnostně neohrabanější zážitek. Grafika není bůhvíjak oslnivá ani na tehdejší poměry PS3 (byť zvednutí rozlišení nad úroveň 1080p a antialiasing hodně pomáhají, z tohoto důvodu doporučuji hrát raději na PC než na konzolích), animace jsou hodně hrubé a soubojový systém výrazně osekanější oproti oběma Kiwami dílům.

Různých druhů útoků je poměrně málo, ale hlavně si Yakuza 3 dost zakládá na blokování a uhýbání, což ze soubojů dělá dosti mechanickou záležitost, kdy je základem úspěchu osvojit si rytmus úhybných a blokovacích pohybů. Zatímco na začátku jsem kolikrát litoval, že jsem si zvolil normální obtížnost a nikoli snadnou, v druhé polovině hry už jsem bossy kosil na první dobrou.

Vše je ale odpuštěno jakmile dojde na příběh. Ten je po zmatené a překombinované dvojce (potažmo Kiwami 2) návratem k efektní přímočarosti jedničky (resp. Kiwami) a kromě obligátních úsměvně melodramatických momentů jej lehce hyzdí hlavně fakt, že stejně jako se v celé sérii opakuje prostředí Kamurucha, opakují se i některá příběhová schémata - takže tu zase máme dvojníky, postavy stojící mimo záběr, které v poslední chvíli někoho zastřelí, nebo sebeobětující se záporáky, kteří nakonec prohlédnou a pomůžou Kiryuovi proti ultrazáporákovi, který stál do té doby ve stínu. Někdo by mohl říct, že příběhové mise související s péči o sirotčinec jsou jen vata, ale na to bych namítl, že a) pomáhají k tomu, abychom k sirotčinci a jeho svěřencům cítili emocionální pouto b) obsahují řadu mile dojemných momentů.

Vedlejší aktivity nejsou bůhvíjak propracované, ale já se jím moc nevěnoval, protože Yakuzu hraju hlavně pro příběh. Potěšila přítomnost hostesky s tváří a hlasem Yui Hatano :)

Pro: příběh a většina toho ostatního, co máme rádi na Yakuze

Proti: slabší grafika, nepříliš vybroušený soubojový systém, pronásledovací minihra

+14

Chuchel

  • iOS 60
Šťavnatá kreativní odpověď na docela fádní Samorost (referenční je trojka). U něj se sice můžete kochat a jako série ustanovil studio, ale hratelnost má nudnou - hádanky na rok 2016 nic moc, ovšem atmosféra na čaj o páté nebo dýmku v přírodě dobrá. Chuchel na luštění puzzlů a hraní na tykadla chroustů kašle. Chuchel chce svojí třešeň. Znám ten pocit. Hra nemá pozadí, takže se můžete plně soustředit na interakce a dada stylem pumpovaný děj.

Pro: Vyřešen problém, že na ipadu není poznat co je interaktivní jako u PC, kde na to stačí najet myší a potenciálně se mi ukáže ruka.

Proti: Způsobuje u dětí ADHD.

+14

Grim Legends 2: Song of the Dark Swan

  • PC 70
Do Grim Legends som išiel primárne s tým, že si zahrám HOG hru. Bolo to súčasťou zaujímavého bundlu na fanaticale („čím viac hra, tým menej eura“ :)), tak reku na chvíľu zmením žáner. Grim Legends by som ale skôr zaradil medzi klasické first person adventúry a nie HOG.

Malo to aký taký príbeh (nemohol chýbať ani plot twist), behal som od jedného rébusu k druhému, zbieral som a používal predmety a niektoré som dostal v občasnej HOG minihre. S HOG hrami mám malé skúsenosti, preto som bol potešený, že to nie je iba o hľadaní predmetov, ale často som musel scénu najprv upraviť, aby som potom mohol označiť hľadaný predmet. Sem tam sa mi stalo, že bolo nutné pendlovať medzi viacerými obrazovkami, ale keďže som nemusel čakať na šuchtanie sa postavičky, tak som lietal medzi obrazovkami ako ďábel. Druhá možnosť bola využívať na rýchle cestovanie mapu, ale tú som videl len raz, pri úvodnom tutoriáli.

Hra je ku hráčom veľmi prístupná. Záleží od zvolenej obtiažnosti (sú 3), pričom na najnižšej casual pomáha hráčovi zvýrazňovaním, kam má postupovať ďalej. Je tu aj nápoveda, ktorá zvýrazňuje predmety, s ktorými máte v danom momente manipulovať, prípadne dovolí preskočiť hádanku, ak si s ňou neviete poradiť.
Trošku mi vadila logika zobrazovania sa niektorých HOG minihier. Nie raz sa mi stalo, že mi chýbal predmet a získal som ho iba cez HOG minihru, ktorá sa sprístupnila na "nejakej" obrazovke.

Hra je zabalená v príjemnej grafike, ktorá určite neoslní ale ani nesklame. Dabing mi prišiel umelý, ale od indie titulu som nečakal žiadne zázraky.

Mám za sebou dve Grim Legends hry a keby mám niečo odporučiť, tak sa prikláňam ku jednotke, jej príbeh sa mi pozdával viac.

P.S. Nightmares from the deep, Grim Legends 1 aj Grim Legends 2 obsahovali po prejdení základnej hry bonusovú časť. Keď základná hra trvá cca 4 - 6 hodín, tak ďalšia hodinka strávená hraním bonusu poteší.

Pro: veľa rébusov, bonusový príbeh, systém nápovedy pre casual hráčov

Proti: niektoré rébusy už boli v jednotke, príbeh ma neoslovil

+14

Heroes of the Monkey Tavern

  • PC 60
Heroes of the Monkey Tavern je klasický zástupce krokovacích dungeonů, konkrétně člen rodiny následovníků Dungeon Mastera. Hratelnost se liší jen v drobnostech a největší rozdíl je pochopitelně v kvalitě. 

Jak už název napovídá, děj začíná v hospodě. Hrdinové opakovanou konzumací fermentovaných rostlinných nápojů dosáhli pokročilého stavu mentální inkompetence a nechali se zlanařit k prozkoumání tajemné věže. Uvnitř prý silní naleznou bohatství a slávu, slabí smrt a zapomnění. S příběhem se tedy vývojáři příliš netrápili a přemíru invence neprojevili ani při designu povolání. K dispozici je osm profesí. Za zmínku stojí jen zloděj se schopností hledat pasti a tajné spínače. Doporučuji ho minimálně zvážit, protože jeho přítomnost v partě urychluje postup a vyřeší několik zapeklitých problémů. Oživit mrvé postavy pak umí jen klerik, ale stejnou práci odvedou i hojivé fontánky rozmístěné různě po patrech.

Soubojový systém vyhovuje partám zaměřeným na boj zblízka. Hra penalizuje "útěk", takže bitevní valčík nefunguje a počet použitelných taktik je omezený. I tohle je zneužitelné, ale v zásadě platí, že šarvátky jsou statičtější a méně nápadité než v jiných realtimových dungeonech. Dokonce i The Deep Paths - Labyrinth Of Andokost byl v tomhle ohledu variabilnější a dynamičtější. Magická povolání jsou zbytečně slabá, protože rychlá volba má místo jen na jedno kouzlo a ani jejich počet není dostačující. Čaroděj jich má osm, klerik čtyři a paladin dokonce jen dvě. Obtížnost bojů přesto není příliš vysoká, protože nepřátelé pravidelně chodí po jednom, výjimečně po dvou.

Obtížnost nešponují ani hádanky. Oblíbené jsou nášlapné dlaždice, sochy plivající ohnivé koule, případně páky na zdech. Žádná překážka neklade zatvrzelý odpor, ani nezaujme originalitou. Mapy jsou vcelku členité, ale nesnaží se hráče zmást. Občas je vhodné některé oblasti vynechat a vrátit se do nich až po nasbírání zkušeností, nebo nalezení silnější zbraně. Cílem je posbírat několik klíčů, výjimečně i důležitý předmět a vystoupat o další patro. Hledání pokladů je cesta od zklamání ke zklamání, protože tajné výklenky pravidelně skrývají nepoužitelné haraburdí. Občas mi připadalo že je hra generuje náhodně, protože ke konci pouti jsem nacházel podobnou výbavu o jakou jsem zakopával na jejím začátku.

Grafikou se hra zařadila do průměru, ale hudba mě nadchla. Chvílemi zněla epicky, chvílemi při vzdáleně připomínala něco od Angela Badalamentiho - to je člověk co složil hudbu k Městečku Twin Peaks a několika filmům Davida Lynche. Prostředí toho bohužel nevyužilo, takže tajuplná atmosféra v prázdném bludišti sterilně vypadajících chodeb pravidelně rychle vyvanula. 

Navzdory kritice nepůsobí Heroes of the Monkey Tavern vůbec zle. Celou dobu jsem měl pocit, že hraju fanouškovský projekt vytvořený v editoru nějakého jiného, mnohem lepšího dungeonu. Hra nerebeluje fundamentálně špatnými mechanikami, nemá hluchá místa, ani rozčilující pasáže. S trochou péče a invence mohla dopadnout mnohem lépe.

Pro: hudba, příjemná hratelnost, hra nedokáže rozčílit a nestihne nudit

Proti: jednotvárné souboje, dojem sterility, nenápaditost, přílišná krátkost

+14

Concrete Genie

  • PS4 70
Malování po zdech starého opuštěného města zní jako originální nápad. Samotná herní mechanika kreslení, na které celá hra stojí a je základem hry, na které staví, je příliš nezajímavá a nudná. Postrádá totiž jakoukoliv výzvu. Hráč v podstatě jen vybírá z předem připravených hotových objektů, které se rozhodne namalovat, přičemž má možnost vybrat jen jejich velikost a tvar. Je zcela jedno, jestli kresba dává smysl, je dobrá nebo ne. Vůbec na ničem nezáleží.

O něco zajímavěji působí kreslení džinů, vašich malovaných kamarádů, kteří vám na cestě budou pomáhat. U nich můžete o vzhledu rozhodnout mnohem detailněji a přizpůsobit si je tam svým představám. Když pak vaše malba džina skutečně ožije a začne se hýbat, aspoň zde se dostaví určitý pocit smysluplnosti předchozího snažení.

Rozpačitě působí česká lokalizace. Na jedné straně byla hra obdařena luxusním českým dabingem a zpřístupnila se tak i nejmenším hráčům a případně lidem, kteří angličtině příliš neholdují. Na druhé straně novinové útržky, které hráč v průběhu hraní sbírá a popisují pozadí historie města Denska, jsou stále v angličtině bez jakékoliv formy překladu.

Pro: poslední třetina hry, závěrečný boss fight

Proti: první dvě třetiny hry, nedotažená lokalizace

+14

RollerCoaster Tycoon 3: Soaked!

  • PC 75
Krásná práce v rámci datadisku. To se nedá říct jinak. Když už jsem si původní hru nahrál tak, že jsem neměl moc do vymejšlet dál, tak jsem zapnul datadisk Soaked! a hned se mi otevřel nový svět dosud netušených a nevídaných možností...

No, tak nebudu úplně přehánět. Ten svět netušených možností v podstatě můžu zúžit na jednu věc, ale ta jedna věc hratelnost hry tak poznamenala, že jsem si s ní zařádil celých devět nových map v rámci samotného scénáře. Tímto datadiskem totiž můžete stavět bazény, venkovní koupaliště, ale i krycí akvaparky. Ze začátku jsem na to koukal jako blázen, ostatně stejně, jako když jsem stavěl svojí první horskou dráhu, ale jak jsem zmáčknul zelenej semaforek a v bazéně se začaly kupit lidi, nedokázal jsem nějak přestat přistavovat. Teda v případě, pokud jsem zrovna nekrachoval.

Sem dám kytku, támhle dám keř. Tady fouknu divokou řeku, támhle nějaký ty masážní nesmysly. Sem si postavím dlažbu, na ní dám lehátka. Jednou bez slunečníku, po druhé s. Hned vedle bazénu přistavím prodejce opalovacích krémů nebo plavek, aby to natěšenci neměli daleko, a můžu se kochat. Sem tam nějakej ten skokánek, pak třeba nějakou skluzavku. Lidi se baví, radují, vískají. Radost pohledět. Pak si třeba zakopu do kopce, trošku vydlabu díru, udělám si to pěkný a už jsem v bazénu za deset tisíc. Jejda. Ale lidí je plno, tak proč se s nimi neradovat. Radoval jsem se. Dokonce jsem měl některé scénáře pocit, že se mi vůbec nechce ze hry, a přitom jsem už měl všechno splněné.

Datadisk není jenom o tomto, také tu nabízí celou řadu nových atrakcí nebo krámků s potulným prodejem. Co Vám ale budu povídat, to nejlepší na tomto datadisku je právě stavba bazénů. Škoda, že ve scénářích vodní atrakce nevyužili dřív. Ze začátku jo, postupem času trošku ne a ke konci zase jo. Některé scénáře opět byly doslova zážitek. Třeba ty ostrovy s tím kostelem a hřbitovem na jednom ostrově. Hratelnost to hře nicméně prodloužilo, krásně jsem si u ní odpočinul a musím se přiznat, že pokud se ke hře někdy vrátím, určitě to bude k tomuto datadisku, který má lepší momenty, než samotný originál.

Pro: Datadisk jako víno, který nabízí jednu, ale v podstatě absolutně zásadní novinku - stavbu krytých a nekrytých bazénů.

Proti: Ve scénáři to ale nevyužívá úplně na sto procent a tak si vše musíte dělat po svém. Nové atrakce nebo krámky jsou sice fajn, ale ve hře jsou spíše doplňkem.

+14

Kingdom Come: Deliverance – The Amorous Adventures of Bold Sir Hans Capon

  • XboxX/S 90
Sir Jan Ptáček byl snad mou nejoblíbenější postavou již v základní hře, proto jsem se na jeho nová (milostná) dobrodružství v podobě DLC dost těšil a musím říct, že jsem rozhodně nebyl zklamán. Toto rozšíření Vám předloží questovou linii, během níž budete pátrat po ztraceném šperku pana Ptáčka, včetně jeho získání od zbojníků, dále budete hrát roli posla při jeho předávání Ptáčkově vyvolené, a to spolu s milostným dopisem, který si nakonec smíte „za odměnu“ přečíst, abyste dále obstarávali lektvar neodolatelnosti a nakonec i našeptávali milostné verše mladému pánovi při jejich rendez-vous. Celá série dobrodružství je přitom stejně tak odlehčená, jako tomu bylo při dřívějších úkolech pro pana Ptáčka v základní hře. Právě to se mi asi nejvíce na tomto DLC také líbilo. Sir Ptáček si zkrátka s ničím hlavu nedělá, od toho má Vás. Humornost celého DLC dokládá konečně i název achievementu, který získáte za jeho dohrání, a jež mně osobně pobavil, totiž „Vaše loajalita k panu Ptáčkovi je nezpochybnitelná. Nebo jste idiot.“ :)

Strana záporů pak alespoň za mě zůstává u tohoto DLC prázdná. Ne snad, že bych nenarazil na určité nesnáze, ale to jen takové, které jsou dány už základní hrou (např. doskakování textur, neprůchodnost určitých překážek v přírodě atd.), a proto nepovažuji za „fér“ je opět vytýkat tomuto rozšíření. V tomto bodě tak odkáži na svůj komentář k  základní hře (http://dbher.cz/k28054). Dodávám přitom, že jsem se k hraní rozebíraného rozšíření dostal až nyní (březen 2021), takže již zřejmě byly opraveny chyby, které jej dříve trápily, protože já na žádné relevantní, jak řečeno, nenarazil. Za mě proto nezbývá, než Vám doporučit, abyste panu Ptáčkovi vypomohli při jeho milostných trampotách. Stojí to za to.

Pro: odlehčenost/humornost celého dobrodružství

Proti: jen chyby, které trápily již základní hru (hráno v březnu 2021)

+14

Mario + Rabbids Kingdom Battle: Donkey Kong Adventure

  • Switch 85
Kvalitní přídavek, který odbočuje od hlavního příběhu v základní hře a který mě zanesl do prosluněného (alespoň zpočátku) tropického ráje plného banánů a ...králíků. Rozšíření přináší dvě nové postavy a vypůjčuje si starou známou Rabbid Peach ze základní hry. Tyto nové postavy mě opravdu bavily a obzvlášť Donkey Kong se tvůrcům povedl, jelikož nabídl o trochu jiné hraní než s jinými postavami. Umí totiž sbírat věci (včetně nepřátel či spojenců) z bitevního pole a házet je po nepřátelích a také využívá i liány (tedy pampelišky), na kterých se umí zhoupnout a zvětšuje svůj rozsah pohybu. Hra s ním je tak více variabilní a byla radost vymýšlet jeho kolo akce.

Pozitivně mě překvapila délka hry, která se ještě více natáhla díky četným hádankám. Trochu mi bylo líto, že většina z nich se sestávala z posouvání bloků po kluzkém povrchu a nutnosti je nasměrovat na určité místo. V základní hře jsem z těchto typů hádanek úplně nadšená nebyla a tady jsem je měla na každém rohu. Na druhou stranu oceňuji i zapojení některých nových typů hádanek, které byly v rámci hlavního postupu, jako je například nasměrování toku vody do určitých vodních kanálů, hudební hádanka či ta s totemy.

Humor nezklamal ani v rozšíření a opět jsem se několikrát zasmála. Z hudby jsem byla zpočátku nadšená stejně jako v základní hře, ale postupem času mi přišla méně zapamatovatelná a méně výrazná. V základní hře se mi líbila více.

Myslím, že koho bavila základní hra, tak nebude zklamaný, pokud sáhne po tomhle rozšíření.
+14

Lust from Beyond

  • PC 80
Začnu tím, že Lust from Beyond mě neskutečně bavilo a tento komentář bude vesměs pozitivní. To je však velmi subjektivní. Jak jsem si uvědomil, mnoho hráčů adventur a horrorů má jiné či vyšší nároky než já, a zpětně si uvědomuji, že hra nemusí zcela být po chuti všem mlsným jazýčkům. Hádanky jsou vesměs jednoduché, adventurní prvky osekané, a v jedné části ve vás hra probouzí iluzi logického zádrhelu, ale zpětně mi došlo, že to to také byla jen iluze pro prodloužení délky hry a vlastně to je tak půl hodina hry, v které se nic neděje.

Tohle všechno je asi pravda, ale mně osobně to jinak přišlo jako velmi dobře provedená hra. V první řadě skvělý world building. Už dlouho jsem nezažil hru, kde bych nevěděl co si mám myslet, a byl nejistý ke komu se spíše přiklonit a na čí straně je pravda. Tedy, aniž by to bylo frustrující nebo špatně udělané. K Lust From Beyond patří dva free prology – Lust from Beyond: Prologue a Lust from Beyond: Scarlet. Dohromady tvoří fascinující mozaiku motivů.

Po dohrání stále vlastně nevím, co si o některých věcech myslet, jedna věc však stojí za zmínku. Je mi nesmírně líto postavy Jonathana, kterou známe již z prvního dílu. Pouhý stín muže, kterým byl dřív. Muže, kterého zavedla Láska na do temnoty. Je to zajímavé převrácení klasického trope, v kterém je Láska nejsilnější magie. Tato hra je ale o Chtíčí, a věrna tomuto předpokladu staví Touhu, Sex, Chtíč a do jisté míry i Sobectví na mnohem větší přímku. V závěru jsou tak sobečtí odměnění, a lidé naplnění láskou potrestání. A mně se to cynicky velmi líbilo.

Hra na rozdíl od prvního dílu obsahuje akční prvky a souboje. Stále nevím, jak se k tomu postavit, protože na jednu stranu si bez toho nedovedu hru představit, na druhou stranu je to otravné. Ačkoliv hra nabízí možnost plížení, vesměs je to zbytečné. Hra nenabízí pacifist walkthrough, takže je lepší vše vybít a ke konci to začíná být poněkud otravné. Na druhou stranu, bez nepřátel by hra nedávala smysl, a to si pak člověk asi nevybere. Verdikt – šlo to udělat lépe. Kromě toho ale nabízí hra také možnost používat v druhém světě Esenci, což je tak trochu varianta magie či energie, která vám pomáhá řešit některé hádanky, stavět mosty atd. Je to poměrně zábavný prvek, bez kterého by se hra možná i obešla, nebýt některých logických úseků.

Oceňuji, že na rozdíl od jiných her podobného typu nedali autoři jen nějakou volbu nakonec, aby se neřeklo, a celkem během hry máte možnost učinit tři další rozhodnutí. To se potom otiskne v prologu, a celkem je zde tedy dvanáct textů které si v závěru můžete přečíst.

Co už cenit nedovedu je ten náznak RPG systému. V druhém světě máte možnost nalézt sochy, které vám mohou přidat bonus k některé z vašich statistik. Stane se to za celou hru třikrát. A vždycky je volba vyloženě irelevantní. Vývojáři, pamatujte, že přidat něco jen aby to tam bylo prostě není dobrý nápad.  

A nakonec to, co nás všechny zajímá – A co ten sex?
No, byl to jemnější než čekal, a není to nutně lichotka. Hra podle mě předem nabízela mnohem více, než poskytla, a dokonce jsem měl pocit, že většina erotických scén je ve hře jen proto, že je to přeci LUST From Beyond a tak tu být musí. Korunu tomu dal závěru hry, kde byla většina bizardních scén, které byli předem avizovány, ačkoliv je tvůrci mohli hezky rozložit a působilo by to lépe. Ale stále se jedná o jednu z mála mainstream her, kde je plnočelná mužská i ženská nahota, o hardcore erotických scénách ani nemluvě, a není plná zbytečná tabu, což dovedu ocenit.

Na závěr bych chtěl dodat takové osobní memento. Lust from Beyond mi pomohl překonat nepříjemné následky prodělaného koronaviru, a bylo to příjemné rozptýlení. Minimálně za to budu hře navěky vděčný :)
+14

BioShock 2: Minerva's Den

  • PS4 80
Herní výzva 2021 - Herní nášup 

Slušné DLC, které vlastně jen prodlužuje to, co vás na hlavní hře bavilo. Když nad tím tak přemýšlím, tak je to v podstatě jen doplnění loru a rozšíření již tak velmi dobrého příběhu. 

Příběh je samozřejmě opět velmi silný, to jsme si již u této série zvykly. Velmi pravděpodobně má silnější konec, kde každé srdíčko lehce poskočí. Vývojáři nám navíc dali pár nových schopností, nějaké zbraně a to je tak všechno. Těžko říct, jestli od DLC čekat víc, řekl bych, že v tomhle kontextu to nevybočuje z průměru. Ale protože je obecně Bioshock série tak dobrá, tak i samotné DLC musím hodnotit vysoko.

Nic víc v tom nevidím a k původní hře jsem se již rozepsal v jiném komentáři, takže tam své pocity shrnuji a v podstatě by se to dalo aplikovat i na toto DLC.
+14

Technobabylon

  • PC 70
Poté, co se mi na druhém počítači nepodařilo zprovoznit Policenauts, jsem vzal zavděk jinému kyberpunkovému policejnímu dobrodružství. Technobabylon nás přivádí do světa města Newton, ne nepodobném tomu z Ready player one, kdy velká část světa žije ve virtuálním světě. Město samotné je řízeno umělou inteligencí a tak i vaši policisté pracují pod jejím dohledem. Příběh se točí kolem hledání kyberzločince "vykrádající paměť :)" , brzy však zjistíte, že to je jen část širší konspirace.

Adventura je charakteristická tím, že je rozdělena do množství kapitol, mnohdy nejen měníte prostředí, ale i protagonistu či dokonce hrajete za postavu ve flashbacku. Není tu tak kontinuita inventáře a přechodu mezi lokacemi. Na druhou stranu tím získává příběh. Podobně jako u dobrých seriálů vás každá kapitola naláká poodkrytím příběhu k té následující. Příběh je dobrý a dobře dávkován, nicméně až na volbu v závěru je zcela lineární. V průběhu hraní se tak budete občas na rozhodování svých postav zlobit...prostě hrají svojí úlohu spíš než tu vaši.

Jinak je vše tak nějak v normě kvalitní old school adventury, čeká vás pixelartová grafika, atmosférická hudba a klasická práce s inventářem. Hádanky se odehrávají jak v "reálném" tak ve virtuálním světě. I když jsou víceméně hádanky logické, tak řada z nich vychází právě ze zákonitostí světa. Ze začátku jsem tak zmateně tápal a až po nějaké hodině jsem vzal svět za svůj a hratelnost přestala být trhaná. I tak se mi kvalita zdála poněkud proměnlivá. Některé pasáže jako samotné vyšetřování a ohledávání míst činů se mi do paměti zapsaly velmi hluboko, naopak třeba pasáže útěků a virtuální reality mě moc nebavily.

Závěrem se nemůžu zmínit o původní verzi hry. Před komerční verzí totiž vyšly tři freeware kapitoly. Bez adekvátních produkčních hodnot, ale se stejným příběhem, hádankami i lokacemi. Takže Technobabylon je takovým remakem původní série. A z toho mála, co jsem viděl, mi přijde stará verze zajímavá. Jednou ze slabin, které jsem totiž během hraní cítil, byla jakási ztráta osobitosti a nedostatek originality při ztvárnění virtuálního světa a kyberpunkové reality. Vše je pěkné.... ale tak nějak vše podle Wadget Eye a retro pixel art mustru. Z původních screenshotů na mě dýchla atmosféra a originalita o něco víc. Rozhodně však všem policistům a kyberpankáčům i tuto verzi doporučuji:)

Pro: Ohledávání místa činů (skvělé lokace a postavy), příběh a způsob jeho vyprávění

Proti: Virtuální realita a útěky (nic moc lokace a postavy), nenaplněný potenciál originality

+14

The Last Guardian

  • PS5 60
No, asi si připravte mínuska, protože já jdu na váš klenot kydat hnůj. The Last Guardian je hra, kterou bych vážně chtěl mít rád, ale i když jsem se opravdu a upřímně snažil, tak to nejde.

Hra mě oslovila svým vizuálem, a protože podobné umělecké tituly vyhledávám, docela jsem se těšil. The Last Guardian je moc pěkná hra, prostředí je zajímavé, detailní, sedla mi i jemná stylizace a výrazná architektura. Navíc hra nabízí zajímavý minimalistický příběh a potenciál pro netradiční herní mechanismy, skrz zapojení vašeho čtyřnohého kamaráda Trica. Tohle všechno je super a samo o sobě se mi hodně líbilo, jenže... hehe, taková drobná maličkost... ono se to nedá hrát.

Ovládání, a bohužel i kamera, trpí na zpozděnou odezvu, která je od oka přibližně půl sekundy. Při prvním spuštění jsem si byl zcela jistý, že se jedná o bug, zapříčiněný zpětnou kompatibilitou na PS5. S úžasem jsem pak zjistil, že zpoždění na vstupu je ve hře zcela záměrně. Přitom se nejedná o zpoždění, které by způsobovala nějaká animace, jako třeba ve hrách od Rockstaru, ale po stisknutí páčky je půlsekundová prodleva, PAK se teprve spustí animace, a pak spadnete z útesu nebo narazíte do zdi. To stejné platí i pro otřesnou, dementní kameru, pro kterou nenacházím už žádné racionální vysvětlení. V kombinace s 30FPS je tak hra na samotné hranici hratelnosti, a často až za ní. V GTA nebo Red Deadu se to snese, protože tam přeskočíte plot 4x za celu hru, ale v plošinovce? Zpožděný vstup na ovládání? Děláte si ze mě srandu?

Aby toho nebylo málo, ovládací schéma je taky nejspíš dílem náhodného generátoru vstupů. Skok na △, interakce na O, a tlačítkem, kterým se v každé jiné hře skáče nebo leze: X - se PUSTÍTE římsy. Tady podle mě existuje jediné vysvětlení, a to to, že vývojáři sami nikdy žádnou hru nehráli... no ale na tohle ovládání se dá na rozdíl od zalagované hry zvyknout a ve finále mi vadilo nejmíň.

Samotná hra je pak založena na fyzikálním enginu a je vidět, že to měla být největší deviza hry jako takové. Ani to tu ale není bez problémů, fyzika funguje správně asi tak v 50% procentech případů, a na každou situaci, kdy vás něčím ohromní, přijde jiná, kdy se fyzika zblázní a chování předmětů, nebo samotného hrdiny působí spíš tragikomicky - počínaje ragdoll efektem chlapce na hřbetě bojujího Trica až po propady do textur nebo špatné kolize objektů.

Samotný Trico je pak tou nejlepší a zároveň nejhorší součástí hry. Váš čtyřnohý kamarád se chová skoro až neuvěřitelně autenticky, jako váš živý domácí mazlíček. Z jeho výrazů poznáte, že má strach, že je naštvaný, že chce pohladit, že je zmaten nebo že si chce hrát. Chování a animace pohybů jsou velmi realistické a skoro nejde si tohoto opeřeného blbečka nezamilovat, i když vám bude z hraní dělat peklo. Protože stejně jako vaše domácí kočka, Trico nerozumí jedinému vašemu povelu - prostě věrnost realitě každým coulem. Přimět Trica udělat něco, co chcete, se mnohdy zdá jako nadlidský úkol. Nespočítám, kolikrát jsem stál na okraji římsy, přímo před obrovským průchodem na druhé straně propasti, ukazoval, dupal, křičel... nepochopil. Trico na vás bude tupě zírat, nebo se otočí a jde někam jinam, při troše štěstí na třetí pokus pochopí, že když ukazujete tady na tu bránu, myslíte tím tady tuhle bránu. A stejně je vám pak líto, když někdo tohohle opeřeného dementa začne lechtat oštěpem v ledvinách...

Zajímavý příběh a pěkná vizuální stránka, ani uvěřitelný společník u mě nevyváží to, jak špatně se hra hraje jako taková. Možná tíhnu k přehnané kritice, protože jsem zároveň hrál It Takes Two, což je vlastně hodně podobný koncept - plošinovka, kde se bez kooperace nikam nedostane, stejně jako Trico bez chlapce a chlapec bez Trica (pun intended). Ale ovládání je tu přesné, rychlé, intuitivní, jak má u plošinovky být... No, ale co Japonci vědí o plošinkovách, že...? (smutný sakratistický smích) Je škoda, že mi tak pěkný umělecký zážitek dokáží zkazit tak otravné technické chyby. Přitom Japan Studio dokázalo, že dobré plošinovky dělat umí (viz. Astro), tak co se proboha stalo v tomhle případě?

Pro: Vizuál, architektura, animace, Trico, příběh

Proti: Ovládání, kamera, Tricova umělá inteligence, fyzikální engine

+14 +15 −1

Cypher

  • PC 75
Zkusit dohrát Cypher je nejlepší způsob, jak si ověřit, že nejste Alan Turing. Opravdu, pokud vám snad přišly hry jako Talos Principle, The Witness, nebo předcházející hry Matthew Browna málo náročné a toužíte po nějaké větší výzvě, je Cypher cesta, jak se k předcházejícím hrám zase pokorně vrátit. Je ale také zajímavým experimentem s vlastní trpělivostí a vytrvalostí a letmým nahlédnutím do tajů kryptografie, které budete moci odhalit v prostorách virtuálního muzea v rámci šesti místností a jedné bonusové s 12 obzvláště zapeklitými šiframi. 

Pamatuji si, že jsem kdysi, nemaje manuál ke hře Amberstar, dešifroval tajnou abecedu ve hře pomocí frekvenční analýzy. I to je jedna z metod, které ve hře najdou uplatnění a vězte, že se bez textové analýzy v Excelu v pozdějších částech hry daleko nedostanete. Hra jde ale tak daleko, že ji podezírám, že si v případě posledních šifer polyalfabetické substituce a simulace šifrování pomocí přístroje Enigma budete muset napsat vlastní skripty, které vám s dešifrováním pomohou. Hra se totiž přesune od hádanek k úlohám, které by mohly být klidně cvičeními z Javascriptu či Pythonu. Nejde navíc pak už ani tak o logiku jako spíš o pracné testování hypotéz - byť vám vaše bystrost pro rozpoznávání vzorů a perfektní znalost angličtiny zcela jistě velmi pomohou. V digitální kryptografii se pak už bez znalosti binární soustavy, logických operátorů a základů informatiky neobejdete vůbec.

Šifer sice není celkově mnoho a část z nich je i poměrně snadná, ale ty zbývající vás dokáží vyčerpat na dřeň. Osobně jsem prozatímně skončil v 57% hry (vyřešil jsem šifry 1.1-4.2 a 6.1-6.2). Na další postup ve hře už nemám energii. Utěšuji se alespoň tím, že jsem uvedené šifry až na jednu (3.4) vyřešil bez jakýchkoli hintů. K šifrám v bonusové místnosti, které jsem prošel jen zběžně a které přitom vypadají velice zajímavě, se vrátím až tehdy, až budu mít náladu propálit řešením jediné šifry zase několik dní.

Je obtížné určit, jaká je vlastně cílová skupina této hry. Je do jisté míry edukativní, ale informací o šifrách v ní není zas až tolik. Šifry v prvních dvou místnostech (a svým způsobem i v šesté) by se daly klasifikovat jako logické rébusy a myslím, že většinu hráčů logických her budou velmi bavit. Třetí místnost je ale zlomová v míře vynaložené práce na dešifrování textu a problém je částečně i v tom, že hra neobsahuje nástroje, kterým by vám dešifrování usnadnila. Jediné, co můžete, je že si celou zašifrovanou zprávu ručně opíšete (nebo necháte rozpoznat z printscreenu pomocí nějakého OCR) a budete ji pracně řešit mimo samotnou hru (jak jsem uvedl výše v Excelu nebo jiném podobném nástroji, který umožňuje hromadné náhrady a ideálně i výpočty kvůli různým frekvenčním analýzám). Náročnější šifry v místnostech 4-6 jsou pak adepty na testování potenciálních zaměstnanců Googlu. Bonusové šifry jsou pak asi kombinací obého.

Nicméně - zcela jistě při "hraní" okusíte, co to vlastně znamená dešifrovat nějakou zprávu a jak potenciálně pracný úkol to vlastně je. Zažijete frustraci, ale i euforické momenty, byť ty trochu kalí fakt, že jsou texty zcela arbitrární. I to je asi důvod, proč Matthew Brown vytvořil hru Alchemia. Do ní se ale už pustí jen ti nejzarputilejší lamači šifer. Nám ostatním zbývá jen uznale pokývat hlavou a vrátit se ke hrám pro běžné smrtelníky.

Pro: originální téma pro počítačovou hru, minimalistický design, edukativní přesah

Proti: informací o kryptografii by mělo být více, nemožnost šifry exportovat v plaintextu, případně řešit pomocí nástrojů přímo ve hře, řešení pozdějších šifer je velmi pracné a vyžaduje znalost programování a informatiky

+14

Crysis 2

  • PC 80
Movement mi vyrazil dech. Crytek to po dvou hrách v kleče a stealthu dotáhl do zdárného konce. Oblek poladili, takže štíty už nejsou jen pasivní snížení obtížnosti (nebo v případě obtížnosti delta v prvním Crysis neexistující featurou), ale nepostradatelná metamorfóza v tank. Rambo styl tu dostal taktický rozměr. Energie máte mnohem víc i díky ingame upgradům a kloukem jsem například celou poslední misi prošel bez škrábnutí. Ze zbraní si vyberete. Blbě se mi přepínají, protože stejně jako v originále je to na kategorie ne 1:1, navíc chci mít všude, že granát házim, ne si ho vyberu a házim, ale co už. Zvuk! Tahle hra má gunplay tak dobře ozvučený, že nepotřebuje ani surround.

Levely NY prostředí jsou tu takový ideální kompromis mezi reálem a designem. Otevřený, arénovitý a tunely (sewers, chodby, baráky, znáte to; v podstatě opak nekonečnýho procházení paneláků na Chodově v Halfu 2) slouží především k přechodu. Někdo nad tím přemýšlel. Jen bych se chtěl víc kochat though. LOD u mrakodrapů strmě klesá a některý efekty (kouř) vypadaj kolikrát jak z GTA 3. Chybí mi v jedničce skvěle udělaný motion blur a shaderama narvaný facial animace. Edit remaster: mírnější, respektive střízlivější downgrade z Crysis, nyní bez Abramsova modrého bloomu, s plastickým nasvícením a hi-res texturami tohle na 83,9% zmizíkuje.

Kvituju, že studio se snaží příběhový béčka co dělá, trochu nápaditěji opsat. Je to o krok civilnější, expozice delší a nepatetický. Ten styl se mi líbil i v prvním díle. Dvojitý konec, chaotická prezentace mimozemské technologie, ve dvojce celkem dobrý kecy (jak si CELL povídá o čistce u jámy mrtvol) a reakce (jak se Gould dozví, že nejste Prophet, protože je mrtvej). Nijak zvlášť se na to nemusí soustředit a to je u akčních fláků bod k dobru. Jednička měla výhodu, že hlavní postava disponuje minimální a sympatickou osobností. Alcatraz naproti tomu nemá žádnou vůli a když Prophet převezme jeho tělo ani si nevzdychne. Hráč si pak připadá jako loutka. Taky mi vadilo, že emzáci jsou tu jen kanónfutr bez kultury a že celá ta záležitost s nákazou a evakuací nedává smysl. Slouží jen jako prostředek, ale protože se na to nijak zvlášť nemusí soustředit, tak je to vlastně fuk.

Pro: Neskutečně dravá hra navozující pocit z bitvy. Ozvučení. Crytek na vrcholu fpsek.

Proti: Vymrdaný stuttery! DX9,11 vsync on/off, fullscreen on/off, custom .dll, afterburner, řvaní na to atd. kurvafixdoprdelepráce

+14

City of Secrets

  • PC 70
Textové adventury Emily Short, které jsem dosud hrál, spojuje výrazný styl i zápletka, nadprůměrné technické zpracování, ale i jistý pocit nedokončenosti. City of Secrets, navzdory tomu, že obsahuje nejvíce textu, se v tomto hrám jako Bronze, Glass, nebo Galatea, podobá.

Hra si mne navíc získávala delší dobu - asi i proto, že unikátní svět, ve kterém koexistuje magie i věda je popisován poměrně střídmě a hůře se mi vizualizoval. S postupem doby a s přibývajícími informacemi se to ale lepšilo a nakonec mne hra dost vtáhla. Byť paradoxně, ve chvíli, kdy vše začne dávat smysl, se z explorativní části dostanete do části lineární, kde už v zásadě jen sleduje děj a zasahujete do něj jen mírně.

Příběh samotný je o tom, že se ve městě, kde se neočekávaně octnete, dostanete do střetu mezi dvěma mocenskými frakcemi a jedné z nich se snažíte pomoct. Kdo je tajemná Evaine? Kdo jsou Gnostikové? Proč je ve městě stále den? Proč jsou všude bezpečnostní kamery? To jsou otázky, na které budete hledat odpovědi v prvé řadě obsáhlými rozhovory s množstvím postav, na které ve městě, které obsahuje přes 50 lokací, narazíte. Rozhovory jsou přitom realizovány částečně parserem a částečně výběrem z voleb myší (když téma, na které se přes parser zeptáte, lze dále větvit). Hádanek je ve standardním režimu pomálu a do návodu jsem se musel podívat jedinkrát na samotném konci, a to jen proto, že jsem daný příkaz zadal maličko jinak, než jsem měl. Hra je to tedy snadná a těch pár hádanek má i vícero řešení. Charakterizoval bych ji jako explorativní textovou adventuru s mnoha konverzacemi.

Příběh se na konci, byť některé otázky zůstanou nezodpovězené, celkem uspokojivě uzavře a měl jsem dokonce i pocit určitého prožitého dobrodružství. Z toho důvodu hodnotím tuto hru Emily Short zatím nejvýše, byť kvalitám her jako Anchorhead, Varicella nebo A Mind Forever Voyaging (které se podobá nejvíce), stále nedosahuje. Kvůli její originalitě, místy magickému a inteligentnímu stylu, širokodechosti a přístupnosti (hra obsahuje i mapu) si ale bezesporu zaslouží, aby nebyla opomíjena.
+14

What Remains of Edith Finch

  • PS4 90
Bez debat jeden z nejlepších walking simulátorů vůbec. I přes úctyhodný počet příběhů je každý z nich originální. Některé z nich jsou navíc opravdu perfektně zpracované a vryly se mi hodně pod kůži. Díky nim je hratelnost opravdu pestrá a přestože nejde o žádnou výzvu, zabaví dobře a každý si tu najde ty své, co ho osloví. Nebýt pro mě neuspokojivého závěru, šel bych klidně s hodnocením výše.
+14 +16 −2