Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 100
Je to už skoro 15 let co se mi první díl Mafie zaryl tak silně pod kůži, že bych dnes s klidem mohl odvyprávět drtivou většinu příběhu a zážitků s ním spojených. Psát tady o čem hra je nebo není mi přijde zbytečné, všichni jí znáte. Kdyby se přece jen našli jedinci co se za poslední půl druhé dekády nacházeli mimo naší sluneční soustavu, věřte, že lepší hru si jen těžko zahrajete. A ikdyž je to možná trochu škoda, tak jsem svým způsobem rád, že tohle už nikdo nikdy v herním průmyslu netrumfne.

Pro: Všechno

Proti: Nic

+13 +15 −2

Take On Mars

  • PC 40
Většina z nás se asi do vesmíru asi nikdy nepodívá, ale pokud vás zajímá, jak by co nejrealističtěji mohlo vypadat osídlování Marsu, mám pro vás dobrou zprávu!

Myslíte si, že je pustá planeta, kde není absolutně nic krom kilometrů skal a písku je zajímavý prostor na umístění hry?

Chtěli byste autenticky čekat několik minut v dekompresní přechodové komoře, při každém přechodu mezi stanicemi, či vozidly?

Stává se vám, že upadnete do bezvědomí pokaždé, když zakopnete o víko od krabice, ale nenašli jste žádnou hru, která by měla takovou hle fíčuru?

Stýská se vám po dobám, kdy jste hráli online hry s nehratelnými lagy, protože neměli vlastní servery?

A hlavně – chcete, aby vám hra po 10 hodinách stavění obří 3D tiskárny (abyste po dalších 10ti hodinách těžení surovin konečně mohli něco pořádného vyrobit), začala korumpovat textury a neřešitelně padat?

Pokud jste alespoň 3x odpověděli ano, nehledejte dál, Take on Mars je ideální hra pro vás!

PS: Věděli jste že ... Měsíc je ve skutečnosti placatý, a pokud chcete, můžete přejet přes jeho okraj? *TheMoreYouKnow* :D
+13

Chrome: SpecForce

  • PC 75
Pokud jste se na konci jedničky dali k LorGenu, bude vám dávat příběh smysl. Jinak je to naprostý blábol. A k tomu ještě tisíckrát použité a nudné klišé.

SpecForce se dalo cestou moderních lineárních stříleček. Relativní omezená volnost původního Chrome je pryč. Tady jen jdete dopředu a střílíte. Schopností máte méně. Zbraní máte méně. Proč by taky mělo něco hru rušit od střílení. Které je hodně zábavné. Prachová stopa po zásahu do nepřítele si mě dostala už od začátku. Ve hře ubylo interiérů. Což je dobře. Jsou totiž opět hnusné. Ani jedna stealth mise. Také dobře. Větší využití bojových robotů a vozidel. Výborně.. Prostě se to dobře hraje.

S muzikou si autoři tolik nehráli. Místo toho vám pustí klasickou smyčku, co se opakuje pořád dokola. Iritovaly mě nekonečné pexesa. Ano, stejně jsem je všechny vyřešil i bez přemýšlení. Zbytečné a rušivé. V prvním díle dávali trochu smysl, ale tady ne. Pokud se prostřílíte až na konec, čeká vás jeden lehký boss a hodně špatný jakože otevřený konec. Tady ale tvůrci snad o nějakém pokračování nemohli přemýšlet. Už tohle vypadá, že je to slepené hodně narychlo a hodně zjednodušeno.

Hra má stejnou grafiku jako o dva roky starší předchůdce a je to docela krátké. Celou dobu slušně zábavné. Pokud teda překousnete ten, What the fuck!, děj. To hlavní, střílení, je tu totiž vylepšené. Co víc chtít od střílečky, která se ani moc netváří, že by měla nějaké velké ambice.

Pro: pocit ze střelby, velké využití mechů a vozidel, ideál na vypnutí mozku, zjednodušení Chrome sedne

Proti: blbý děj a konec, krátké, pexesa, boss mohl být nebezpečnější

+13

Near Death

  • PC 80
Near Death zasazuje hráče do nehostinného arktického prostředí, kde jediným úkolem je přežít. Coby přeživší letecké katastrofy nacházíte opuštěnou výzkumnou stanici a jedinými společníky vám jsou silný vítr, nekonečný sníh a tuhá zima. Taková zima, kdy poměrně krátký čas stačí na to, abyste tomuto extrémnímu prostředí podlehli. K tomu všemu je noc, vy jste bez jakýchkoli zdrojů či výstroje a jediné na co se můžete spolehnout jsou vaše vlastní schopnosti, manuální zručnost a odolnost vůči extrémnímu prostředí.

Tato hra alespoň v mém případě zabodovala svou jednoduchostí a originalitou. Originalitou v tom smyslu, že jediným cílem je skutečně přežít v extrémně nehostinných podmínkách. Každá nalezená drobnost (páska, dráty, lano, baterka...) a hráčovo zvolený způsob užívání různých předmětů mají vliv na váš postup hrou stejně tak jako vaše orientace v okolním prostředí. Díky možné kombinaci různých předmětů si tak můžete o něco málo vylepšit vybavení nebo nalezené věci použít k jinému účelu (např. abyste alespoň trochu zamezili úniku vaší tělesné teploty).

Hra je co se obtížnosti týče poměrně dobře vybalancovaná a střední obtížnost tak nabízí zlatou střední cestu mezi tím, aby hra nebyla jednoduchá, ale zároveň aby nebyla ani otravně obtížná. Přestože tu existuje poměrně lineární postup pro úspěšné dokončení hry, přesto je vlastně na hráčovi, kam se na mapě vydá a jakou cestu zvolí. Na první pohled se může zdát, že pohyb v oblasti výzkumné stanice bude nezáživný a nudný, na druhou stranu si tvůrci šikovně pohráli s logikou postupu stejně tak jako s okolním prostředím a tak se mi nestalo, že by hra v nějaké chvíli nudila. Občas nastane nějaké to hráčovo bloudění a ztráta orientace, nicméně to spíše patří k atmosféře a nikterak nenarušuje zážitek z hraní.

Near Death je počinem, který ukazuje, že walking simulátor nemusí být nutně nezáživné chození krajinou s nezajímavou interakcí nebo hororové klišé. Nejsou tu žádná strašidla, žádné lekací situace ani skryté pasti, no i přesto podvědomě cítíte atmosféru přírodního živlu, který je zlověstný a který z vás pomalu vysává život (mimochodem pojetí stavu bezprostřední smrti velmi příjemně překvapilo).

Vizuální stránka hry není nijak oslnivá, zároveň ale nijak neurazí. Během hraní jsem se ani jednou nepřistihl, že bych se nudil. Naopak jsem měl hřejivý (nebo spíše mrazivý?) pocit, že u hry zažívám něco nového a neotřelého a ty tři herní noci se sluchátky na uších rozhodně stály za to. Orientace v opuštěné krajině, tma, vítr a vaše dýchání do okolního prostředí rozhodně příjemně překvapilo.

Pro: atmosféra, nápad a provedení

Proti: nic zásadního

+13

Gomo

  • PC 55
Co si budeme nalhávat, tahle hra je zklamání, a to i přesto, že jsem věděl o jejích nedostatcích a problémech. Amanita styl je jasně vidět, bohužel tomu chybí ta vtipná a chytrá nadstavba, i po vizuální stránce je to slabší.

Celá hra je vlastně jen honba za gomovým psem, kterého však spatříme jen úplně na začátku a pak úplně na konci. Během hry je však Gomo takřka lhostejný ke všemu kolem, jen něco zmáčkne, přidá součástku, nebo nějak jakože vtipně proleze a štráduje si to o obrazovku dál. Když už mluvím o těch obrazovkách, ty na sebe takřka vůbec nenavazují ani designem ani spojitostí. Občas se objeví nějaký předmět, který se použije skoro vždycky na dané obrazovce (proč to s sebou taky tahat, že jo). Daný předmět je po použití teatrálně odhozen, což taky nepůsobí moc věrohodně, takhle se hrdina na dobrodružné výpravě nechová.

Jako WTF moment je projití do jiné dimenze a shlédnutí souboje tanků proti mimozemským strojům, věc vytržená z kontextu a jiné reality, nemá příčinu, ani důsledek. Paradoxně je tahle obrazovka asi ta nejhezčí :) Obecně jsou obrazovky relativně pěkné, jen tam občas jsou nelogické předměty a zákoutí, ve srovnání např. s Machinarium jsou však přesto slabé. Oceňuji nápaditý konec, respektive seznámení s autory a přitom to byla taková blbost :)

Hraní Goma byla nuda, o tom svědčí i to, že jsem ho hrál natřikrát s velkými několikaměsíčními přestávkami (a to ta hra má tak maximálně 2 hodiny). Možná, kdybych hrál hru někdy před 15 lety, byl bych spokojen, ale určitě ne nadšen. Je to škoda, potenciál tam byl, ale kluci Slováci si vzali asi velké sousto, Gomo je slabota, tečka.

Pro: některé pěkné obrazovky, asi 2 vtipné situace

Proti: obrazovky bez návaznosti, trapné chvíle, hloupé řešení situací

+13 +14 −1

Bully

  • PC 85
Kdysi dávno, v roce 2008 v americkém Andoveru dostalo jedno ze studií Rockstaru za úkol přenést již tradiční principy Grand Theft Auto do školního prostředí. Nápad, který mi připadal při nejmenším hloupý. Vždyť tohle přece nemůže fungovat. To přece nemůže nikoho bavit. Vývojáři se ale tohohle úkolu zhostili na výbornou. No, možná na A-.

Inspiraci jasně hledali v béčkových středoškolských amerických filmech, proto hlavní příběh není nijak oslňující a občas mi přišel připitomělý. A musím říct, že některé předměty jsou opravdu těžké. Například angličtinu, kde vytváříte slova z písmen, která máte k dispozici, jsem dělal s návodem v ruce. Podobně u zeměpisu, kde přišpendlujete vlajky na slepých politických mapách různých částí světa, jsem se několikrát podíval na skutečnou politickou mapu. V GTA hrách běžně platí rčení že „opakování je matka moudrosti“ tady to platí dvojnásob. To nejen ve školní lavici, ale i v klasických misích.

K misím mám jen jednu drobnou poznámku. Na mapě jsou všechny označeny hvězdičkou a vy tedy nevíte čeho se úkol bude týkat. Tedy můžete se toho dovtípit podle umístění na mapě. Pokud je hvězdička v oblasti, kde bydlí bohatá vrstva obyvatel Bullworth town, nejspíše půjde o něco se zbohatlíkama. V klasických GTA jsme zvyklí na rozlišení ikon a tady je zřejmé proč tomu tak je. Několik vedlejších misí jsem kvůli tomu minul. Ony se sice začnou opět odemykat po dohrání hlavního příběhu, ale to nijak neřeší pointu toho, na co ukazuji. I když Bullworth town není tak obrovský, jako je mapa San Andreas, pořád se mi zdálo, že mohl být i o kapánek menší. Hře by to jistě nijak neuškodilo. Největší zábavu si člověk beztak užije přímo ve škole.

Jako nezletilý nemůžete řídit auto. Hlavní aktér Jimmy dostane do rukou velmi brzy skateboard. Později i kolo a v zábavním parku můžete vyhrát Skútr. U toho ale pozor. Jak policie, tak prefekti neradi vidí, když jedete na skútru a nemáte helmu.

Protože jste student musíte dodržovat rozvrh. To je docela problém. Hra vám sice řekne že vyučování je rozdělené na dopolední a odpolední a od kdy do kdy probíhá. Nikde se ale nedozvíte, jaká hodina bude následovat. Takže se nevyhnete občasnému nahánění ze strany prefektů, protože už začala hodina a vy nejste ve třídě. Den je tu hodně krátký. Mezi jednotlivými hodinami nemá smysl plnit nějakou misi, pokud se tedy nechcete z hodiny tzv. ulít. Jestli jsem to vysledoval dobře, pak jedna minuta ve hře je jedna vteřina skutečného času. To mělo za následek, že tlačítko pro rychlý pohyb prošlo zkouškou ohně. Tři, nebo alespoň dvě vteřiny na jednu herní minutu by byly lepší. Nutnost chodit na hodiny nicméně odpadne, jakmile splníte všechny předměty a času na mise máte pak dost. Ačkoliv povinnost dodržet večerku zůstává.

To je všechno, k čemu mám výhrady. V ostatních ohledech je to špičkový sand box, který nejen zabaví, ale hlavně pobaví. Kdo by odolal a nestrčil občas nějakého spolužáka do skříně, nebo odpadkového koše? Co takhle sníst banán, hodit slupku na zem a čekat až po ní někdo uklouzne? Nebo hodit po prefektovi sáček s kuličkami, aby si dřepl na zadek? Takhle samostatně to zní fádně, ale jde to kombinovat. Představte si situaci, kdy se dostanete do školní bitky. Jednoho oponenta strčíte do koše, druhého zmlátíte a plivnete mu do obličeje. Zahlédne to prefekt, který vás chytí. Vy mu dupnete na nohu a začne honička. Abyste se ho zbavili, hodíte po něm sáček s kuličkami, po nichž hodí záda. Takové vtipné situace nastávají velmi často, nevyjímaje v misích. Jimmy se snaží zapadnout v nové škole, ale příběh se netočí jen kolem jeho vztahu k spolužákům a spolužačkám. Setkáte se i s kuchařkou, které hygiena nic neříká, učitelem alkoholikem, a v prvé řadě sekretářkou, která je přímo posedlá ředitelem školy.

Prospěch v hodině hra odměňuje nějakou schopností. Třeba že když políbíte studentku, vyléčí to vaše zdraví, nebo že nemusíte slečnám dát dárek, aby vás políbily. Stejně tak sbírání předmětů je odměňováno. Co takhle rozbít zahradní trpaslíky v celém městečku? Odměnou může být i rozšíření šatníku o nějaký nový kousek, nebo nové kolo.

Postavy na vás reagují a pokud jsou členy nějaké skupiny, pak je jejich vztah k vám definován vaší reputací v dané skupině. Někdo vás tak může pozdravit a postěžovat si, jak je nějaký učitel hloupý, nebo do vás začít strkat až vyvolat bitku. A takoví šprti, když u nich máte špatnou reputaci, jsou skutečně komičtí.

Mimika a gesta ve hře mi přišla až podezřele podobná těm v The Sims 2. To přidává „feel“ komickým situacím.

Bully je jakousi kombinací knih Marka Twaina, postavy Barta Simpsona a nějakého středoškolského filmu s Emmou Roberts. Možná zvláštní kaše, ale výsledek mi chutnal.

Nejsem si ale jistý, na koho je hra mířená. Neumím si představit, že když bych byl stále školou povinný, že bych chtěl do školy chodit ještě ve videohře. A pro nás, kteří máme školu za sebou, je nemožné projít herními hodinami bez pomoci návodu. Hra by určitě mohla mít ještě lepší hodnocení, ale nějaké ty chybky má. Nedivím se, že Rockstar chtějí pokračování. Místo pro rozvoj tu stále je.
+13

Alien: Isolation

  • PC 60
Kvitujem snahu priniesť retro vzhľad a atmosféru 40 rokov starej filmovej série, ktorá však s odstupom času nezostárla zrovna najlepšie. Zelené funkcionalistické displeje pôsobili mierne úsmevne už v 90tich rokoch, keď som film videl prvý krát. Neviem, či to bol úmysel, ale UI a menu sú otrasné približne rovnako ako vypadajú vo filme. Vernosť originálu sa nezaprie ani v nelogických chodbách a dizajne miestností. Výčitky na UI bokom, čo je dôležitejšie je samozrejme atmosféra a hrateľnosť. Ak sa dá niečo pochváliť Scottovi RIdleymu, tak je to minimalistická úzkostlivá atmosféra, ktorá je v tejto hre dokonale prevtelená. Neviem však čím to je, ale skôr než strach pri hraní dominovala nervozita. Je to naozaj jedna z mála hier, pri ktorej som mal chuť rozbiť monitor a strach s tým nemal nič spoločné. Ak trpíte na GAD, doporučujem pri hraní zdvojnásobiť dávky Prozacu.
+13 +16 −3

Turok 2: Seeds of Evil

  • PC 70
Turok 1 se mi před půl rokem při dohrání líbil, Turok 2 jsem ale rozjížděl napotřetí. Poprvé ještě z originálky, kterou jsem odložil s tím že na tohle nemám. Podruhé mě odradila grafika. A až jsem objevil utilitu NGlide, díky které funguje v těchto vykopávkách akcelerace. Graficky je poznat, že jde o konzolovku. Na rok 1999 (PC verze dle Moby Games vyšla později než verze N64) vypadá prostředí přinejlepším průměrně, nicméně vychytávky typu potoky krve z potvor, zabodlé šípy, ustřelené končetiny jsou udělané dobře.

Příběh nemá ani cenu zmiňovat, protože v jedničce jste zabili nějaké zlo čímž se probudilo ještě horší zlo. To vše Vám vypráví v mizerných animacích nějaká paní které není moc rozumět, pochopitelně bez titulků a na konci v nanicovatém outru Vám paní povykládá ještě o horším zlu.

Nicméně důležité je, jak se to hraje a musím říct, že Turok 2 byla výzva. Možná jedna z nejtěžších 3D akcí, co jsem kdy v životě hrál. A nejde ani o souboje či nepřátele. Ti jsou celkem standartní, z rodu Unrealovských, takže čekejte sto a jednu humanoidních, robotických či jiných potvor, ne příliš podobných lidem. Potvory sice různě poskakují a trefit je je oříšek, ovšem jen do doby, než si vypnete defaultně zapnutý autoaim, který paradoxně míření ztěžuje. Občas je tu sice respawn, ale nic tragického. Výjimkou jsou bossové, zejména ten poslední, kteří jsou tuzí až běda... jen přijít na to jak je sejmout je záhul, pak to ještě zvládnout provést.

Výzvou není ani ovládnutí zbraní. Těch je přes 20, což je trochu moc, protože zaberou na klávesnici kromě číselné řady ještě řadu pod tím a vzpomenout si kde zrovna co je není tak snadné. Zbraně jsou často ve dvojicích - slabá a silnější verze a variují od těch naprosto zbytečných (oba nože, dvě omračovací zbraně, granátomet, vrhač min, jakási odrůda naváděcí střely, raketomet, vrhací disk, šípy) přes překvapivě slušné (automatická pistole, suprová brokovnice "Trhač") až po ty vynikající (plazmový kulomet, plazmová sniperka, plamenomet). Zvláštní kategorií je atomovka, kterou sbíráte 6 kol a pak je v posledním souboji naprosto k ničemu.

Výzva spočívá v samotném principu hry. Stejně jako v jedničce začíná Turok v centrálním hubu a otevírá si postupně šestici misí. Ale jakých misí! U každé z nich zkysnete na celé hodiny, jen tu poslední jsem hrál od půl třetí do půl deváté. A zatímco oproti jedničce ubylo skákání, přibylo bloudění. A to tak že velmi. Cesty se věví několikanásobně, jsou tu nadchody, podchody, vodní kanály, šplhání po skalách, plošinky, občas je proti pravidlům přežití nutný někam spadnout, jindy se Vám povede spadnout aniž byste chtěli. Pamatovat si kam mám ještě jít je nadliský úkol, mapa moc nepomáhá, neboť se nedá zmenšit a navíc se díky krásnému bugu vymaže, pokud ze hry vyjedete, abyste mrkli třeba do návodu. Aby to nebylo málo, tak stejný bug obnoví občas potvory při vyjetí ze hry, či při nahrání pozice.

A bez návodu si ani neškrtnete. Ono tím megabludištěm totiž není potřeba dojít jen na konec. Kdepak, v každém kole musíte splnit několik úkolů, často se skládajících z dílčích částí (najít bombu a najít místo kde ji použít to vše krát 3). Pak je potřeba v každém kole najít tři malé klíče pro otevření dalších kol. Najít a aktivovat komoru s "nukem" a vybojovat si část zbraně. Najít ptačí pero, najít komoru a proměnit ho ve zvláštní schopnost. Takže z logiky věci musíte prošmejdit každý kout každého kola, některé věci jsou navíc důmyslně skryté za tajnými zdmi. Návod neslouží k tomu, vědět přesně kam jít, ale aspoň tušit, ve které části kola co najít, protože jinak to můžete hrát znovu, což stejně budete.

Největší peckou je totiž klíč Primagen. Ten se skrývá většinou za místem, na které potřebuje nějakou zvláštní schopnost, jenže ty nenachází ve stejném kole. Abyste doskočili ke klíčí v prvním kole, musíte v tom druhém najít talisman skákání atd.., což znamená naprosto nechutný backtracking. Druhý průchod je sice rychlejší, protože je vše otevřené, minimum nepřátel a víte zhruba kam jít, nicméně i tak je to nechutná prasárna sloužící k prodloužení hrací doby (pro hry z Nintenda 64 typická). A bez 6 Primagen klíčů si neotevřete portál k hlavnímu šéfovi.

Největším vtipem je při tom všem ukládání. V původní verzi jde ukládat pouze na save pointech, které jsou cca 2-3 za celé kolo. Naštěstí PC verze tenhle relikt odstranila a ukládat lze kdekoliv. Jinak si neumím představit kdo by to dohrál. Umřít se dá velice snadno a většinou vlastní blbostí, ale i tím, že nepoznáte, kam jde doskočit a kam ne. I tak se ale nedá uklídat u boss fightů či u některých vymazlených skákání.

Turok 2 byl mazec. Myslím že hráči moderních koridorových 3D akcí by se beznadějně ztratili a hru znechuceně odložili. V hratelnosti nepomáhá ani pár bugů či neférových taktik tvůrců, nicméně i tak jsem se celkem slušně bavil.

Pro: Je to výzva, konzolová střílečka se vším všudy, spousta zbraní, nepřátel, v principu zábavné.

Proti: Neskutečné bludiště, zbytečný backtraking, občas frustrující.

+13

Undertale

  • PC 60
Hra Undertale vyvolala při svém vydání docela pozdvižení. To jsem zaregistroval a o hru jsem se i trochu zajímal. Po zevrubném prozkoumání a s mírně zdviženým obočím, jsem konstatoval že bych tomu mohl dát šanci. No, poněkud se zpožděním jsem se dostal ke hře až teď. Je to hra dobrá, nebo špatná? Podle mého hodnocení lze usuzovat že mě hra moc neuchvátila ale je to trochu složitější. Undertale je totiž dle mého hra dost rozporuplná.

Už samotná grafika je docela zvláštní. Ačkoli je funkční a až překvapivě detailní, zároveň vypadá jako by celou grafickou stránku někdo spatlal v Malování. Ničemu nepomáhá ani samotná stylizace a vzhled monster. U některých jsem si říkal že je fakt povedený, zatímco u dalšího už jsem nechápavě kroutil hlavou.

Překvapivě mě zaujal soudtrack, který se dle mého hodně povedl. A příjemně dokresluje v některých lokacích atmosféru.

Nicméně to hlavní a stěžejní na téhle hře je její obsah. Postavy, postavičky a příběh, to je na čem hra stojí. A padá. Množství nápadů a ujetostí je zde skutečně nevídané. Když už si myslíte že tohle nic netrumfne, tak hned za rohem se přesvědčíte o opaku. Hra je silně zaměřená na hůmor a vtípky všeho druhu. Což je na videohru neobvyklé, většina her se spokojí s pár vtípky či easter eggy. Undertale je ale na legraci postavený a vychází mu to. Nepamatuji si kdy jsem naposledy u hry vyprskl smíchy. Ovšem pod touto komediální slupkou je i druhá vážnější a dojemnější rovina. Překvapení je že obě vrstvy se navzájem neruší a netlučou. Tak v čem je problém? Toby Fox to na vás hrne horem spodem. To co je ze začátku fajn a legrace je později únavné. Bezbřehá fantazie a neustále šílenější postavy a situace se postupně zají a zevšední. Problém je v tom že VŠICHNI jsou nějak střelení nebo zvláštní. Hra jakoby neměla žádné mantinely a hranice za které už by teda nešla.

Samotný gameplay je pak rozdělen mezi boj, puzzly a kecání. Nejvíce budete bojovat, resp. "bojovat". Kromě klasického zmlácení oponenta do kulata, ho můžete i mírumilovně ukecat a přesvědčit aby se vzdal. Volba mezi násilím a pacifismem má pak dopad i na další postup hrou a jedním z konců. Ať už budete kecat nebo mlátit, vaše prsty si neodpočinou. Po každém vašem tahu a volbě následuje minihra kdy se musíte s malým srdcem vyhývat nepřátelským projektilům a nástrahám. Je to značně akční a zábavné ale jako vše i toto na konci poněkud omrzí a navíc někteří protivníci jsou opravdu frustrující. Hra obsahuje i RPG prvek ale ten mi přišel velmi primitivní. Ve hře není moc zbraní ani zbrojí a většina předmětů je jídlo které vám obnoví zdraví. Puzzlů je ve hře pár a v zásadě nejsou nijak těžké, max. vytuhnete na pár minut. Škoda, více puzzlů mohlo hru oživit.

Undertale je skutečně hodně originální počin a je i zábavný. Bohužel čím déle jsem ho hrál tím méně jsem se bavil. Přišlo mi že Toby Fox na mě hází své nápady bez ladu a skladu. Navíc neustálé bojování mi po čase přišlo značně repetetivní a únavné. naštěstí není hra nijak dlouhá a do 7 hodin ji máte projetou. Za sebe říkám že méně je někdy více.

Pro: Postavy, vtipy, soudtrack, svět, puzzly , příběh

Proti: po čase velmi únavné a repetetivní, hra nemá mantinely a je zde "všechno" povoleno

+13

AdVenture Capitalist

  • PC 65
Podobných her se v poslední době vynořilo celkem dost. Jsou zadara a člověk v nich vydělává nechutně moc peněz, postupuje do neuvěřitelných úrovní a je to pořád stejné. Vlastně stejné to pořád není, ale... Rozvoj vlastního impéria, je zpočátku raketově rychlý, ale po nějakém čase už je další postup tak pomalý, že trvá celé dny a pak ještě déle. Krátkodobě pomůže restart celého byznysu, který z nějakého důvodu urychlí celý systém vydělávání astronomických částek. Člověk se tak dostane o kus dál než byl před restartem, ale postup se zas zpomalí a tak je nutný restart nový a pak znova a znova. A pak už přestane člověka bavit všechno tohle dělat a už do hry nevstoupí.

Hra se hraje prakticky sama, což by možná měl být sen všech znuděných hráčů, kteří už jsou otrávení ze zběsilého klikání myší a cvakání klávesnice, ale obávám se, že i ti časem opět přejdou na vyzkoušené běžné hry, kde je nějaký ten "pohyb" nutný :)

Jako asi jediný klad téhle hry tak vidím to, že seznámí hráče s názvy těch obrovských částek, které v běžném životě nemá prakticky možnost poznat, nebo si je aspoň představit. Otázkou je, jestli je tahle znalost k něčemu dobrá :)

Pro: znalost obrovských čísel, chvilkový pocit bohatství

Proti: hra se hraje sama, po 5 minutách je to pořád stejné =nuda

+13

Dear Esteban

  • PC 10
Herních parodii je jako šafránu, takže Dear Esteban jako rychlovka pro Herní výzvu vypadal slibně. Bohužel i přesto, že jsou hráči schopni dělat miliardy trefných herních meme, tak u samotných her je to stále ubohé. Dear Esteban je nevtipný pokus o parodii, kterému chybí scénář a tím pádem i pointa. Alespoň se na to pěkně kouká.
+13

Tom Clancy's The Division

  • PC 25
No ty vole, to je průser. To je TAKOVEJ průser. Po loňským prvotním zklamání jsem se nechal přesvědčit nadšenejma redditovejma příspěvkama o tom, jak to Ubisoft vylepšil rokem patchování do hratelný podoby a dal jsem tomu ještě jednu šanci.

Během tutoriálu projdeš vlastně všechno, co hra nabízí. Nic víc toho tam není (s výjimkou PvP). Dovedu si představit, že ve skupince stálejch spoluhráčů to může být o něco lepší, ale jako zarytej sólista bych si radši nechal zarážet hřebíky pod nehty, než abych udělal další (čtrnáctej) level. O těch dalších 16 ani nemluvě.

OK, rozumim, hra je primárně coop. Zkusím teda matchmaking. Tři vylosovaný exoti bez jakýkoliv snahy o komunikaci, zato s permanentně zapnutým, vazbícím mikrofonem. Jeden běží napřed jak kdyby ho honilo všech Devět, druhej zjevně AFK, třetí je jedinej, kdo asi aspoň trochu přemejšlí nad tím, co dělá, ale při prvním nevyhnutelným wipu se odpojí; skupina se posléze rozpadne. Druhá skupina to samý přes kopírák. U třetí skupiny mě hra po pěti minutách odpojí. Rinse and repeat.

Metoda neverbální komunikace nebo plánování, která by odstranila jazykovou bariéru veškerá žádná, přitom blbej Portal 2 tohle měl zmáknutý před pěti(?) lety téměř bezchybně. Hra se strašně blbě ovládá; patrně kvůli přehrávání animací. Granátu pod nohy se v 50% případů nedá vyhnout, protože si postava usmyslí raději zahnout za roh krytu, případně z něj odmítne vystoupit bez jakýkoliv jiný akce.

Prostředí sice nádherný, ale stereotypní až běda, zkrátka centrum americkýho velkoměsta. Variabilita záporáků nulová, buď jsou to psycho hasiči s plamenometem, nebo běžný poskoci v kapucách. Modelů asi tak pět na každý straně. Při vývoji postavy máte na výběr z ohromujících dvanácti skillů (každej má čtyři varianty) a tří hlavních statů.

Pokud nemáte zaběhlou skupinku spoluhráčů, vyhněte se tomu širokým obloukem. Jak jsem se posledně rozvášnil nad Orim, že je koncentrací všeho dobrýho na SP hrách...no, tak tady je to úplně všechno přesně naruby.

Pro: úroveň detailů prostředí, atmosféra na začátku

Proti: neresponzivní ovládání (klasický Ubi); šířka oceánu, hloubka louže (klasický Ubi); mizerná online služba (klasický Ubi); stereotyp, stereotyp, stereotyp (klasický Ubi); prakticky nevyužitelnej matchmaking

+13 +18 −5

Eragon

  • PC 75
Ke hře jsem přišel takříkajíc náhodou. Jednou jsem přijel k tetě a bum, na počítači byla nová hra. Jelikož ty ostatní jsem celkem znal, pustil jsem tohle. Jako malý capart, něco kolem 8 let, jsem se na to strašně těšil.

Knihu jsem znal, a film jsem ještě naštěstí tehdy neviděl, takže jsem neměl ani páru, že to je podle něj. Celou dobu jsem myslel, že je to podle knihy.

Hrou jsem byl na svůj věk velmi uchvácen a dohrál jsem ji cca 2x sám a 2x v kooperativním režimu. Byla to pro mě celkem zábava. Nevím, jestli bych dal tak vysoké hodnocení, kdybych si to teď zahrál znovu. No už dost kecání okolo a jdeme na hru.

Už od první výcvikové mise mi bylo jasné, že to bude zábavné. To byla pravda pouze poloviční, protože zábavnost misí se střídala jak na běžícím pásu (baví, nebaví). Pěkně byly především mise se Safirou, protože to byla taková simulace jízdy na drakovi. Bohužel jich bylo málo.

Hra za Eragona byla velmi zajímavá, především používání kouzel, kdy jste na protivníka mohli poslat kopí, které ho zabilo na jednu ránu nebo odstřelilo štít. V kooperativním režimu jsem si vyzkoušel hru jak za Groma, tak i za Murthaga. Murthag je velice skvělým lučištníkem a jeho šípy mají lepší účinek než ty Eragonovi.

V podstatě, když to shrnu se jedná o klasickou rubačku, se solidním příběhem a dobrým kooperativním módem. Grafika a zvuky jsou nic moc a cutscény ani nestojí za řeč.

Jak jsem později zjistil, hra je podle filmu, a doporučuji vám všem, co tohle čtete, nedívejte se na ten film, protože je opravdu špatný, doslova hrozný.

Pro: Kooperativní mód, mise se Safirou

Proti: Cutscény, některé mise, (film)

+13

NHL 2002

  • PC 85
Díky jakémusi zoufalství z nepřítomnosti kvalitního hokeje na PC (v posledních devíti letech) jsem se rozhodl vrátit se k NHL - nyní ročníku 2002 a odehrál jsem jednu celou sezónu. Hra je to (stále) vcelku kvalitní a ačkoliv mi dlouho trvalo, než jsem zápasy vyladil do realističtější podoby, tak pak jsem si těch 82 matchů vcelku užil. Díky roku vydání jsem samozřejmě trochu shovívavější.

Tím největším problémem posledního dílu na PC (09) je bezesporu velmi nízká obtížnost, tady jsem na "difficult" nebyl schopen ani projít do play-off! Dát gól šlo snad jedině z dorážky. Tady jsem tedy skutečně nestačil na výborné (pravda až příliš) brankáře.

Rád jsem si tak připomněl starej ročník a oživil si elitní skvadru těch let, opět jsem si připomněl jména jako: Housley, Coffey, Sakic, Yzerman, Messier nebo samotnýho SuperMaria.

Pochválit musím taky přítomnost skutečných statistik hráčů - možnost prohlížet jejich skutečný výkony v uplynulých sezónách. Jenom tohle mi zabralo několik hodin O:-)

85%

Pro: obtížnost, challenge, statistiky hráčů, NHL, simulátor hokeje

Proti: málo ovládacích prvků, nemožnost pokračovat navazující sezonou, nepřirozené pohyby hráčů na ledě, příliš arkádovité

+13

Emily is Away Too

  • PC 65
Patřím mezi ty, kterým se první díl líbil, hlavně kvůli netradičnímu a nostalgickému zpracování. V druhém díle je všeho dvojnásob, máte zde hned dvě "Emily", více nostalgie, delší herní dobu, takže by si člověk řekl, že to bude dvakrát lepší! Jenže ono je to spíš naopak a nedostatky, které jsem prvnímu dílu odpustil kvůli jeho krátkosti, jsou zde znatelné mnohem více.

Začneme pozitivy – vše co jste zvyklí z prvního dílu, najdete i zde, rozhraní, customizace, mlácení do klávesnice při odpovídání (strašně cool :D). Dokonce si tentokrát můžete s postavami vyměňovat i hudbu pomocí odkazů na Youtoob, nebo posílat soubory (básničky, obrázky). To vše je strašně super.

S příběhem už je to ale horší. Ačkoli si tentokrát můžete přepínat mezi okny a psát s dvěma dívkami (Emily a Evelyn), není mezi nimi žádný rozdíl v charakteru, obě jsou napsány stejně. Jediný rozdíl mezi nimi je že jedna má ráda hudbu A, a druhá hudbu B. Nebo že jedna má názor A a druhá zastává názor B. To je vše, a to myslím doslova.

Někdy uprostřed hry totiž budete časovým limitem nuceni dát jedné přednost, protože nestihnete odepisovat oběma. Po dohrání vás určitě napadne, jak by to asi dopadlo, kdybych dal přednost té druhé? A odpověď je jednoduchá – úplně stejně! Jediná velká větev v příběhu a autor se ani nenamáhal napsat to nějak jinak, jen 90 % textu zkopíroval a prohodil, takže Evelyn vám v druhé možnosti píše úplně to stejné, co předtím Emily a příběh pokračuje stejně, jen s prohozenými rolemi.

To mě celkem zklamalo, že ačkoli má hra více konců, tohle příběh neovlivní a donutí si uvědomit, jak odbytě a vágně jsou jednotlivé postavy napsány. A taky, jak je příběh zbytečně natahován a jen tím ztrácí. I přes to se nemůžu donutit to hodnotit nějak negativně a pokud zahrajete jen na jeden průchod, nejspíš si to ani neuvědomíte. A za to zahraní snad pořád stojí, protože pár zajímavých částí stále má a konec opět vyvolá nějaké emoce :)
+13

Blue TOP

  • PC 10
Co tohle bylo??? Jako chápu že taková hrůza vznikla. Už méně chápu, že to dodnes dotyčný autor má na webu k dispozici. Já bych se s tím nechlubil, některé pokusy z mládí by měly zůstat někde na zapomenutém disku ve sklepě u babičky. Příběh je fujtajbl, pravopisné chyby v té troše textu tomu moc nepomáhají. Dobře, má to také dabing, pokud se to amatérské namluvení dá vůbec takhle nazvat. Osobně bych ocenil, kdyby to radši namluvené nebylo, rvalo mi to uši, vtipné mi to nepřišlo a to ani tím, jak je to hrozné. Prostě trapná blbost.

Jediné co nechápu, je to, jak se to probůh mohlo dostat mezi hry s reprezentativním hodnocením. Spousta kvalitních her se dohrabe sotva na 10 hodnocení a tůdleta hrůza už jich má skoro 30. A já sám tomu ještě pomáhám s Herní výzvou. Jdu si to hodit. A vy to probůh nehrajte, i když je to za pár minut dohrané.
+13

Worms Reloaded

  • PC 80
Mít sourozence a vyrůstat v 90. letech znamenalo nutnost dělit se o čas u ovládání. To, a samozřejmá řevnivost, vydláždily cestu k úspěchu hrám jako Gorily či Scorched Earth. A když v roce 95 přidali Worms roztomilou grafiku a střelený humor, bylo jasné, že jde o začátek jednoho krásného př... herní série. A přestože se autoři snažili v pozdějších letech přijít s nejrůznějšími inovacemi, jednoduchost původního konceptu nepřekonali a tak se k němu v tomto díle vrátili. Což je dobře, protože už po pár kolech jsem se houpal na laně jako Tarzan, s jetpackem létal jako Connery za mlada a ...no prostě někde tam vzadu to všechno ještě dneska je, stačí oprášit. Kampaní jsem jen prosvištěl a pak všechny v okolí otravoval prosbami o hru, zkrátka jsem si Worms Reloaded fakt užil.
Takže bych na tomto místě, chtěl poděkovat kamarádovi, který mi doporučil Wormsy jako hru do letošní výzvy: "Máš u mě holy hand granade, Havrane."

Herní výzva 2017, kat. 9

Pro: Worms jak je máme rádi

Proti: Občas až moc přestřelený arzenál

+13

Speed Kills

  • PC 45
V roce 2012 vznikla hra Death Rally, remake dalo by se říci kultovní hry z roku 1996 Death Rally. Podle mého mínění z něj Speed Kills do značné míry těží. Bohužel je to zpracování značně nešťastné a co je hlavní, není ani moc zábavné.

Vše se točí kolem systému turnajů vozidel a vznášedel na několika imaginárních planetách. Soupeři jsou dle obrázků celkem sympaťáci, ale na trati jsou to bohužel jen anonymní vozidla. Je to škoda, u druhého Death Rally figurovali v závodech mimo běžných soupeřů i minibossové, kteří byli rychlejší a tužší a jejichž poražením se daly získat různé výhody. To tu není. Závody jsou často jen bezhlavý masakr o přežití a tratě nejsou moc nápadité, spíše nudné.

V rámci žánru, kde není kdovíjaká konkurence se podle mě dá i s malým rozpočtem udělat solidní hra, tahle je ale jen promarněným potenciálem.

Pro: Závody, sympatičtí soupeři

Proti: Zpracování závodů, nezajímavá vozidla, nudné tratě, anonymní soupeři během zavodu

+13

Breath of Death VII

  • PC 75
Dlouho před tím, než se retro stalo opět cool díky PGA: Ep2, existovala tahle hra. Hra, ve které snad každé slovo je odkazem na některou z herních klasik - jen během kratičkého intra se hlasí k Mega manovi, Striderovi, Wastlands, Falloutu a kdo ví k čemu ještě. A tahle nálož herního blaha nevysychá - názvy měst a postav, jejich schopností, a nebo jen některá z nedbale utroušených hlášek - snad žádná z klasických sérií nebyla ušetřena.
A nahoru ještě charismatický hrdina, který toho řekne mnohem víc jediným pozvednutím obočí (pokud by ho měl) a to nejen proto, že je němý. A banda jeho neméně svérázných kumpánů mu zdatně sekunduje a tak věřím, že si svého oblíbence najde každý.
Jako hra má svoje mouchy: v soubojích se postupně stává repetitivní, finále je poněkud uspěchané a celkově je vidět menší péče v druhé polovině hry. Pokud se ale zvládnete přenést přes tyhle nedostatky, zjistíte, že těch pár hodin uteklo zatraceně rychle...

Herní výzva 2017, kat. 10

Pro: Buď Vás okouzlí během 5 minut

Proti: nebo to vzdejte.

+13

Postal 2: Apocalypse Weekend

  • PC 70
Datadisk se mi líbil víc, než původní hra. Podobně zpracované hře, jako je Postal 2, lineární postup sedí mnohem líp. Možná je to tím, že v předchozím otevřeném světě jste, kromě zabíjení ostatních, nemohli dělat skoro nic. Chození skrz město, za úkoly, akorát nudně natahovalo hru. Datadisk má spád a skvěle navazuje na původní hru.

Apokalypsa vrcholí a svět hlavního hrdiny se dostává až za hranici šílenství. Možná je to taky Dudeova rozbitá hlava, která mu přivádí zhmotnělé zlé halucinace. Co se asi za nima ve skutečnosti skrývá? Děj hry je naprosto šílený a musím říct, že docela zábavný a kupodivu originální. Do toho šílené úkoly jako: Zabij několik slonů, protože tady ohrožují počestné kempaře. Nakažené zombie krávy zmasakruj i s jejich ochránci, ekologickými aktivisty.

Nepřátelé jsou šílení, bossové jsou bizarní a realita se těžce rozpoznává. Autoři se vůbec ničeho nebáli a přijde mi to fakt vtipný. Škoda, že samotné zpracování není nic moc. Střelné zbraně jsou v Postalu 2 strašně nudné. Chybí jim zásobníky. Těžkým zbraním razance. Proč sakra musím do raketometu natahovat benzín? Světlou vyjímkou je dvouhlavňová brokovnice. To je ultimátní zkázonosný kanón. Chladné zbraně nůžky, perlík, kosa a motorovka jsou naopak top. S nima je radost zabíjet.

Design je jednoduchá cesta vpřed okořeněná vybíjecími úkoly. Tady se prostě jen krvavě zabíjí. Potkáte dva bosse, z nichž ten hlavní je hodně zábavný. I ten první je slušný. Zábavná je i celá hra. Ne ale na jeden zátah. V některých místech mě po delším hraní přeci jen popadl mírný stereotyp. Na datadisk je to slušně dlouhé.

Pro: zajímavý děj, nekompromisní humor, halucinace, zbraně na blízko, dvouhlavňová brokovnice, překvapivá délka

Proti: trochu béčkové zpracování, chybí zásobníky, většina nudných střelných zbraní

+13