Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Kane & Lynch 2: Dog Days

  • PC 40
První Kane & Lynch nebyl žádný zázrak a rozhodně to není titul, jehož pokračování bych nějak extra vyhlížel. Dvojka mě však zaujala hrou za magora Lynche, a pak také ruční kamerou, ze které se na Lynchova záda koukám. A tak jsem se, i přes ne moc lichotivá hodnocení, do Dog Days nakonec pustil.

Ruční kamera je super. Bohužel jen ve filmech, které jsou tomu uzpůsobené. Dlouho jsem nechápal, proč se tento prvek nepoužívá i ve hrách, ale po dohrání Dog Days už je mi to jasné. Nefunguje to tak, jak bych očekával a hra byla často strašně nepřehledná. Ruší to při běhání, ruší to při vyhýbání se překážkám, ruší to při míření, ruší to prostě úplně při všem.

Příběh téměř žádný není, ale nějaký pořádný u stříleček stejně v naprosté většině chybí. Více mi vadilo, že načítání misí bylo snad stejně dlouhé, jako mise samotné a nepochopil jsem, co se tam sakra načítá. Podobná prodleva byla i při návratu do hlavního menu a tam jsem to nechápal už vůbec.

Po dlouhé době jsem si do sytosti užil brokovnici. Střelba je totiž značně nepřesná, a tak jedna z mála zbraní, kterou lze složit nepřítele na jednu ránu i při nezasáhnutí hlavy, je právě brokovnice, a tak jsem jí využíval, co to šlo. Uvítal jsem, že Kane nemůže zemřít rukou nepřátel ani mou, takže jsem mise díky tomu nemusel zbytečně opakovat.

Nemohu opomenout cenzuru. Rozstřelená hlava - kostičky, nahatý Kane - kostičky, nahatý Lynch - kostičky, nahatá přítelkyně Lynche - kostičky a pozor, jak vypadá rozstřelená hlava psa? To nevím, protože se taky skrývá za těmi pitomými kostičkami. Ta hra má v Evropě rating 18, tak proč to tam sakra je. Navíc hlava nemusela jít rozstřelit a Kane s Lynchem mohli mít v té jedné misi spoďáry, jak to řeší japonská verze hry.

Jedna z mála věcí, co hru trochu zachraňuje je režim Arcade, kde jsem strávil snad více času, než u příběhové linie. Ze všech odemčených map se mi nejvíce líbilo metro, které bylo hned jako první, ale ani most nebyl špatný. Přístav a banka už mě tak nebavily a letiště a rybí trh už vůbec.

Jednička se ještě dala skousnout, ale dvojka je příšernost, která neměla nikdy vzniknout, podobně jako třetí Soldier of Fortune. Hra je plná bugů, které způsobují třeba nemožnost míření z krytu, nemožnost střílení nebo uvíznutí v kdejakém bordelu, což sice řešilo načtení posledního checkpointu případně restart celé úrovně, ale to je neomlouvá. Příště se už zkusím podobným titulům vyhýbat a radši se pustím do něčeho kvalitnějšího.

Pro: hra za Lynche, brokovnice, Arcade Mode

Proti: ruční kamera, dlouhé načítání, nepřesná střelba, cenzura, bugy

+13

InFamous 2

  • PS3 70
Na pokračování inFamous jsem se i přes rozporuplné pocity z jedničky těšil. Možná hlavně proto, že New Marais, inspirované městem New Orleans a přilehlými bažinami, mě lákalo jako lokace daleko víc, než sterilní šedivé Empire City z jedničky. A vskutku, New Marais je daleko barevnější a živější místo, které už na první pohled dalo vědět, že tentokrát se budu bavit o něco více.

A inu, více jsem se bavil. A to nejen díky hezčímu prostředí, ale také díky příběhu a postavám, které již nejsou tak anonymní, jako v případě prvního dílu. Hra je protkaná daleko propracovanějšími ingame animacemi a celkově jsem měl pocit, že hraju o třídu lepší kousek. Naneštěstí je po stránce hratelnosti inFamous 2 spíše jen mírně vylepšenou jedničkou, než vyloženě pokračováním a neoplývá novými stavebními prvky. Vlastně jen pokračujeme přesně tam, kde první díl skončil. Cole MacGrath dostává nové město na hraní, stávající schopnosti se posouvají kupředu, postupně přibývají nějaké nové a třeba v závěru jsem už po městě lítal jako vítr sem a tam. Osobně se mi postupné urychlení pohybu velmi zamlouvalo a ve výsledku mě mrzelo, že jsem některé hračky jako přitahovací hák nebo svižnější plachtění neměl už od začátku. Hratelnosti to totiž jen přispělo.

S novým prostředím se dostávají na scénu i noví nepřátelé v podobě zdejší milice. Oproti reaperům a dalším anonymním potvorám z jedničky určitě krok správným směrem. Tvůrci se nebáli obohatit hratelnost o řadu různých bossů a polo-bossů, se kterými mám jen jeden jediný problém a to, že je v posledních misích tvůrci cpali úplně všude a spíše mě jejich likvidace zdržovala a nudila, než abych se bavil. Ono popadesáté sundávat tu samou nechutně odolnou horu kamenů není už takové terno. Přesto jejich výskyt beru spíše jako plus. Hra se tak nesla v daleko epičtějším duchu a to i díky docela slušné destrukci okolního prostředí.

Na hráče čeká čtyřicítka hlavních misí, jenž zaberou zhruba 14 hodin a minimálně šedesátka misí vedlejších, které se k mé radosti vyvarovaly otravných sledovacích a eskortovacích hovadin. Po čase se jejich náplň začne mírně opakovat, ale podobně jako u jedničky, každá mise je malinko odlišná, takže jsem si je s chutí dal téměř všechny. Nejde však o žádné designérské exhibice a to platí i o misích hlavních. inFamous 2 je opět spíše jen takový povrchní akční open-worldový zážitek, který pobaví, ale že by mě posadil na zadek, to se úplně říct nedá. Finále ve mě však vyvolalo slušný pocit zadostiučinění a příběh hlavního superhrdiny docela pěkně zakončil. Na budoucí druhý run to sice nevidím, ale odcházím s pocitem, že jsem si to vlastně docela rád zahrál.

Pro: akční hratelnost, řada různých vylepšení, hezčí město, konečně zábavné melee, o fous lepší příběh

Proti: spíše jen povrchní hratelnost, overused polo-bossové, do děje to zase úplně nevtáhne a po čase to upadá do stereotypu

+13

Agatha Christie: The ABC Murders

  • PC 70
Pravděpodobně každý z nás alespoň jednou viděl seriál s Belgičanem s ikonicky zakrouceným knírkem. Řekl bych, že u nás je Hercule Poirot více populární nežli Sherlock Holmes, co se týče televizní produkce. Ano, moderní Sherlock v podání Benedikta Cucumberta je u nás taktéž hodně populární, ale upřímně Poirot je lepší. Co se zase týče videoher, Sherlock Holmes vyhrává na celé čáře, hlavně díky Frogwares. Poirot na druhou stranu se zase tolik neuchytil, pokud nepočítám hidden object hry. Microïds se však pokusilo o ztvárnění belgického detektiva, jehož síla tkví v šedých buňkách mozkových. Připravte si jízdní řády, jelikož jedeme vyřešit záhadu vražd podle abecedy!

Agatha Christie je hodně dobrá spisovatelka, takže příběh nějak moc pitvat nebudu. Její povídky/knížky jsou propracované, nepředvídatelné a v rámci detektivního žánrů i spravedlivé, myšleno ve smyslu, že spisovatelka ze čtenáře nedělá vola. Takže adaptaci na její díla může pokazit jenom vůl. V případě této hry nemám co vytknout, hra byla nepředvídatelná, poutavá a napínavá. Přijde mi, že i Poirot je vytvořen tak, jak ho profiluje jeho knižní verze. Stejně dobrou práci odvedli i Frogwares se Sherlockem, pominuli ten Americkej paskvil, co narvali do The Devil’s Daughter. Ale to jsem lehce odbočil…

Hned co každého může udeřit do oka je vizuál. Grafika je komiksově laděná, což mi přijde lehce netradiční, ale líbilo se mi to. S dabingem jsem na vážkách. Poirot a Hastings zní opravdu suprově, ale u některých vedlejších postavách mi přišlo, že svoje repliky jenom přečetli, aniž se nesnažili do svého projevu dát, alespoň trochu emocí. Taktéž mi vadil fakt, že když Poirot s někým telefonoval, tak člověk na druhé straně telefonu zněl, jako by přes žádný telefon nevolal. Taktéž mi lehce vadil User Interface, který jako kdyby vypadl z nějaké hry na mobil.

Hratelnost mi přijde, že se vývojáři inspirovali u Frogwares. Hned jsem si toho všiml před výslechem, respektive rozhovorem s první osobou. Mohl jsem si totiž udělat opravdu zjednodušený profil osoby, kde jsem zkoumal, jak se postava tváří, co drží v ruce, jak je oblečená a podobně. Následné ohledávání místa činu, popřípadě prohlížení předmětů doličných je taktéž podobné jako v Sherlockovi. Následná dedukce zde probíhá tak, že dostanete otázku a následným výběrem faktů se dostanete k odpovědi. Já jim osobně tu inspiraci ani moc nezazlívám. Chápu, že je asi obtížné přijít s něčím novým, obzvláště když je tu něco, co funguje.

Hra ani není moc složitá, vždy jsem tak nějak věděl, co dělat. Puzzly a hádanky jsou taktéž na řešitelné úrovni. Bylo jich zde pár, které se mi opravdu líbili. Jenom dvakrát za celou hru jsem se musel podívat do návodu, protože jsem absolutně netušil, jak nějaký puzzle vyřešit. Ovládání mi přišlo těžkopádné. Když jsem chtěl rychle přeskočit na druhou stranu objektu, jelikož tam byla nápověda k vyřešení hádanky, tak jsem musel stisknout pravé tlačítko… počkat, než se kamera oddálila… poté si předmět otočit a kliknout na tu stranu, kterou jsem chtěl a zase čekat, než se kamera přiblížila tam…


Když to shrnu, tak Agatha Christie: The ABC Murders je fajnová detektivní adventura. Příběh mě opravdu hodně bavil a jenom kvůli tomu bych hru doporučil všem milovníkům detektivek. Avšak jsou zde chyby, otravnosti a nepříjemnosti. Hra se mi lehce sekala i při nízkých detailech, některé animace postav mi přišli zvláštní, někomu by mohla vadit lineárnost, občas hádanky byly nepochopitelné. Avšak pevně věřím, že kdyby Microïds v Poirotských hrách pokračovalo, tohle všechno by se vychytalo. Rád bych si i to pokračování zahrál, ale protože to jsou již tři roky od vydání a nikde ani hláska o nějakém pokračování, tak si nebudu dělat plané naděje. Je to opravdu škoda.

Pro: Příběh | Hercule Poirot | Grafika

Proti: Ovládání | Občas nepochopitelné puzzly

+13

Drakan: The Ancients' Gates

  • PS2 80
První díl Drakana je jedna z mých nejoblíbenějších her mého mládí. Byla to první hra, která mi nabídla akční prolézání kobek ve stylu DrD a zároveň létání na zádech draka a smažení skřetů z nebe. Co víc si přát! Druhá hra bohužel vyšla exkluzivně pro PS2, a já vyrostl jako PC master race, takže jsem se o její existenci dlouho ani nedozvěděl. K jejímu zahrání jsem se dostal až teď, o 17 let později, díky emulátoru. A porodní bolesti byly velké. Gamepad už jsem v ruce párkrát držel, ale mám nezlomné přesvědčení, že gamepad patří ke skákačkám a arkádám, a ovládání kamery pomocí joysticku ve 3D světě je jen o stupínek příjemnější než trhání stoliček. Ale protože Drakan je moje srdcovka, tak jsem vytrval, naučil se s tím ovládat a hru i dohrál (názor na vhodnost her pro gamepad mi to však nezměnilo).

Drakan 2 mi přijde extrémně věrný originálu, ačkoliv po těch letech mám samozřejmě jen mlhavé vzpomínky. Všechno je větší a lepší. Více schopností (ať již při boji, střílení či magii), různorodější nepřátelé, více prostředí, rozsáhlejší mapy, více questů, a dvojnásobná herní doba. Pokud bych hrál druhý díl krátce po dohrání prvního (ideálně s klávesnicí a myší, v paralelním vesmíru), tak se domnívám, že bych byl unesený. (Teď se to samozřejmě již hůře srovnává, za prvé jsem starší a zkušenější, a za druhé se technologie i herní design od té doby výrazně posunuly. Hru jsem se snažil hodnotit s přihlédnutím na dobu, kdy vyšla, a ne aktuální rok.) Ke hře mám samozřejmě spoustu připomínek, ale část z nich by platila i pro první díl, protože se to odvíjí od stáří hry.

Takže zásadní připomínky:
- Kolizní systém je naprosto tragický, zejména při létání drakem. Zasekáváte se o neviditelné bariéry kolem budov, a průlet kolem stromů je hotové peklo. Ale to myslím bylo v prvním díle podobné.
- Průchod většinou hry je silně naskriptovaný (což by mi běžně nevadilo), do té míry, že boří logiku světa a křičí to na vás "jsem hra!". Dávno zabití nepřátelé se znovu objeví, pokud se to hře zrovna hodí. Při vchodu do místnosti se zavřou dveře a odnikud objeví nepřátelé, po zabití se dveře zase samy otevřou. Někde to samozřejmě vysvětlit lze (temný mág si s vámi na dálku zahrává, byla to magická past, atd), ale ne když je to co pár minut (zejména ke konci hry). Tento systém návrhu světa je dnes dost přežitý.
- Po světě se povaluje velmi malé množství zbraní, vaše aktuální zbraň se hodně rychle ničí, a váš inventář je *extrémně* limitovaný. Což má za efekt, že neustále žijete ve strachu, že vám odejde zbraň a nenajdete žádnou náhradu. Za opravu zbraně u kováře jste penalizovaní snížením odolnosti, což vás ještě víc nutí žít na hraně. Situace je ještě horší v pozdějších částech hry, kde nalézáte (téměř výhradně) pokročilé zbraně vyžadující hodně bodů buď na blízko nebo na dálku, a pokud jedete univerzální bojovnici (což je nejvýhodnější), tak je nemůžete často použít. A odnést si je do města na později je problém kvůli malému inventáři.
- Ovládání. Teď se snažím oprostit od toho, že nejsem zručný s gamepadem. Ale i tak mi to přijde silně nedoladěné, což je možná důsledek toho, že Drakan 2 měl být původně PC hra a Sony vývojáře koupili až v průběhu. Hra využívá gamepad komplet, zcela všechny tlačítka. V boji musíte mačkat všechno kromě pravého joysticku (takže levý joystick, d-pad, akční tlačítka, oba triggery, oba shouldery). Časem to přejde do ruky, ale učící křivka je strmá. Zároveň je velmi nepříjemné míření (luk, hlava draka), protože joystick. V podstatě mě to přinutilo soustředit se hlavně na souboj mečem, protože volné míření u luku je pro mě nepoužitelné (a s lockováním nepřátel nedostřelíte tak daleko). Třešničkou na dortu je, že i s tím mečem standardně sekáte o chlup výš, než je výška většiny barelů ve hře. Nepochopím.
- Loot. Dvě třetiny lootu najdete ve stovkách barelů, které musíte rozsekat. Bohužel v 99% případů to znamená lahvičku života, lahvičku many, nebo pár zlaťáků, protože ve hře o moc víc zajímavých předmětů není. Peníze potřebujete, ale abyste se k nim dostali, znamená to dost únavné sbírání zlaťák po zlaťáku barel po barelu. Po zabití velkého nepřítele dostanete občas zbraň (co se vám může nebo nemusí hodit), ale slušný poklad nikdy, opět jen pár zlatých. Sbírání malých čísel ve velkém výskytu mě dost unavovalo.
- Magie. Vypadá sice strašně stylově, že pro vykouzlení kouzla si musíte pamatovat a poté nakreslit rukou ve vzduchu správný obrazec, jenže to takto musíte udělat opravdu pokaždé (nebo jít přes menu, což v boji nechcete). Quickslot neexistuje. Zároveň musíte vždy předem schovat zbraň (což není záležitost jednoho tlačítka). Nemůžete kouzlit v běhu. Pokud chcete rozbít barel, tak musíte zrušit připravené kouzlo, vytáhnout meč, rozbít barel, schovat meč, a znovu obrazcem připravit kouzlo do ruky (a barelů je hodně, viz výše). Pomohlo by, kdybyste tím kouzlem mohli barel rozbít (mana se doplní sama), jenže u kouzlení není volné zaměřování jak u luku. Magie je tudíž hodně otravná používat.

Ačkoliv jsem některé aspekty hry hodně zkritizoval, část z nich je technologická a část z nich beru jako limitace cílové platformy (gamepad na tohle prostě není určen. Strašně rád bych si v Drakanovi 2 zalétal s myší a freelookem, ale to se mi bohužel nepovede). Celkově jsem se u hry dobře bavil a dávám jí slušnou známku. Samozřejmě to může být způsobeno i nostalgií z prvního dílu. Souboje s nepřáteli byly (po pár hodinách tréninku) odměňující a tak akorát obtížné, RPG prvky byly ucházející, člověk stále má škodolibou radost, když se může jen tak proletět a usmažit skřety pod sebou, prolézání kobek mělo vše potřebné (nepřátele, pasti, občas logickou hádanku nebo skákačku, skrytá místa, odměnu na konci). Pokud jste fandové prvního dílu a nemáte problém s ovládáním na gamepadu (nebo jste ochotni to překousnout), tak doporučuji vyzkoušet (v případě emulátoru si nezapomeňte hru renderovat ve 2K nebo 4K, místo originálního nekoukatelného rozlišení). Je mi moc líto, že se Drakan stal exkluzivkou pod Sony, ale i tak jej považuji za důstojné pokračování původní hry.

Celkové hodnocení: Výborná
+13 +14 −1

Hitman

  • PS4 85
V hrách ste skôr tichý zabijak, presný ostreľovač alebo dômyselný travič? Tu môžete byť všetkým.Variabilita možností je pestrá, stačí sa riadiť zmyslami ( a premyslenými radami hry). :)
V rámci misií navštívite zaujímavé lokácie, v ktorých môžete odpočúvať rozhovory a využiť ich vo váš prospech. Prezliecť sa za vybranú postavu a ľahšie prekĺznuť do ostro stráženého objektu. Túto možnosť som využívala najčastejšie. Ak máte však dostatok odvahy a zručnosti, môžete byť úspešní v získaní trofeje, ktorá po vás chce aby ste žiaden oblek nepoužili. Ja by som to nazvala (pre mňa) hardcore variantou.
Ak by sa časom stalo, že skĺznete k rovnakému odstraňovaniu cieľov, stačí sa pozrieť na zoznam trofejí (u mňa ps4), ktoré vám ponúknu pomocnú ruku a odhalia zaujímavý,možno vami ešte neobjavený, spôsob postupu. Nebrala by som to ako cheese ale ako malú radu, ako také vnuknutie. Ak prejdete misiu a máte pocit, že ste tomu nedali všetko, tak si ju kľudne dajte znova,s iným počiatočným miestom, v inom prestrojení a odlišným postupom. Nerada hrávam hry dvakrát ale tieto nové možnosti otvárajú rôzne cesty a tak i pre mňa je znovuhrateľnosť skvelá.
Prešli ste hru a neviete čo ďalej? Chcete ostať v tomto svete ešte dlhšie? Žiaden problém, existuje tu možnosť likvidovať na základe kontraktov od ľudí a taktiež sami môžete byť zadávateľ. Túto možnosť som veľmi nevyužila ale nepochybujem, že je to určite taktiež zábavná súčasť hry.
Podľa môjho názoru sa hra veľmi podarila, padla mi na nôtu a užila som si ju. Osobne som predovšetkým využívala stealth a pokúšala sa plniť predurčené naaranžované situácie, ktoré vyskúšali moju trpezlivosť, šikovnosť a v neposlednom rade ma aj pobavili. No a o tom to má byť.
+13

Star Wars: Battlefront

  • PC 60
Star Wars: Battlefront je převážně multiplayerová hra. Nabízí sice volbu pro jednoho hráče, ale kdo by hledal klasický sled misí, v nichž osamocený hrdina prochází zástupem nepřátel, hledal by marně.

Ve hře jsem našel dvě kampaně, případně možnost zahrát si jednotlivé mise. První kampaň kopíruje Epizodu I a II - Pomsta Sithů tehdy ještě neexistovala, ta druhá původní trilogii. Bojuje se vesměs ve známých lokacích a některé jsou přidané navíc. Každá mapa je uvedená scénami z filmů, což pomáhá atmosféře a přidává trochu schizofrenní příběh. Hráč začíná jako dron Obchodní Federace, pokračuje za armádu Republiky, poté přechází k Impériu a nakonec končí u Rebelie. Cíl je vždy stejný, tedy zabít všechny nepřátele. Obě strany začínají se skupinkou bojovníků a k dispozici mají určitý počet možných posil, typicky dvě stovky. Některé mapy jsou vyvážené, jiné zvýhodňují jednu ze stran a to ať počtem respwanů, terénem, nebo možností bránit předem připravené pozice. Důležitým a často rozhodujícím prvkem jsou ovladatelné stroje a stacionární kanóny.

Bitvy jsou nepřehledné a použitelnost taktiky je omezená. Hra umožňuje rozdávat povely, ale v zápalu boje na ně není čas. Styl na Ramba pravidelně selhával. Inteligence protivníků není moc veliká, ale pohybují se ve skupinkách a proti přesile se vyhrát nedá. Na zbraně není spolehnutí. Základní puška je tragicky nepřesná a odstřelovací verze je na tom jen o trochu lépe. Odpovídá to duchu filmů, kdy zoufale neschopní Stormtroopeři trefují všechno možné, jen ne na zamýšlený cíl. Když jsem z deseti metrů zamířil na nepřítele, vypálil do něho zásobník a on to přestál bez zásahu, podobně jako Vincet Vega a Jules Winnfield v Pulp Fiction, tak mě pravidelně chytal amok. Granáty jsou použitelnější, ovšem k dispozici jsou jen tři a poté je nutné sebrat další od padlých protivníků.

Čas od času se bitvy zúčastňují postavy z filmů. Vyplatí se běhat s nimi, protože mají obrovskou výdrž a lákají na sebe palbu nepřátel. I tak jsem toho většinu musel odtáhnout sám. Hranice mezi vítěznou a prohranou bitvou byla zhruba kolem třiceti zabitých, přičemž se dá zvrátit už téměř prohraná mapa, ale i prohrát slibně se vyvíjející. Obtížnost hry není přehnaně vysoká. Některé mapy jsem prošel na první pokus, některé jsem musel opakovat, ale žádnou víc než třikrát.

Dojem sráží nepřítomnost většího počtu bojových módů, případně dalších map. Multiplayer jsem nezkoušel, ovšem pochybuji, že by mi zážitek výrazně změnil. Grafika a zvuky dnes už nepřekvapí a to je zřejmě největší slabina hry. Nové díly Battlefrontu vypadají podstatně lépe a hratelností se prakticky neliší. Pokud tedy nejste vášniví fanoušci Star Wars, nebo zarytí odpůrci her mladších než patnáct let, tak nemá smysl se k tomuto dílu vracet.

Pro: prostředí Star Wars, rozmanité mapy, možnost ovládat stroje, scény z filmů

Proti: nepřesné zbraně negují schopnost hráče, chybí standardní single player, hra nenabízí nic jiného než novější a lépe vypadající díly

+13

Command & Conquer: Tiberian Sun

  • PC 90
Tiberian Sun, neboli druhý díl GDI/NOD linie přišel v roce 1999 a přinesl pár drobných vylepšení a doladění se zachováním všeho podstatného.

Píše se rok 2036 a nový konflikt mezi GDI a NOD je na spadnutí. A stojí to tentokrát opravdu za to. Pryč jsou prokládané filmečky (na svou dobu vynikající) i tragické herecké výkony. Westwood angažoval sice béčkové, ale známé a slušné herce. Takže na straně GDI koukáme na Michaela Biehna který to měl slušně rozjetý v 80. letech, nebo na charismatického Jamese Earla Jonese. Na druhé straně je tu Frank Zagarino, béčkový akční herec 90. let, který se drží slušně.

Zlepšilo se i celkové podání příběhu. Už tu nejsou bezejmenní velitelé, ale plnohodnotné postavy. Oba hrdinové operují z mobilní základny, přičemž hlášky, rozmístění posádky a vybavení vzdáleně připomíná Star Trek. Bitevní scény vypadají skvěle, třeba zoufalý boj s Mammothem verze II. je fantastický. A samozřejmě samotný příběh. V GDI kampani se ujmete frajerského Michaela McNeilla, který si z rozkazů od uřvaného generála Solomona zas tolik nedělá. V kampani Vás čeká záchrana civilistů, pátrání po sestřeleném UFU, spojenectví s mutanty a snaha zabránit Kanovi ve vytvoření tibériových raket. Nechybí ani ztráta bratra či rodící se vztah s mutantkou Umagon. Za NOD je to ještě zajímavější. Pokud Kane je charismatický šílenec, Anton Slavik je voják tělem a duší, který sice oddaně slouží Kanovi, ale bez větších emocí i zločinů proti lidem. V jeho kůži se vypořádáte se zrádci v NODu, budete získávat materiály z UFA, dostává mutanty na svoji stranu a snažit se zničit velitelství GDI. Obě kampaně jsou navíc celkem propojené, události dá se říct navazují, některé postavy se objevují v obou kampaních a Slavik s McNeillem se i střetnou. Samozřejmě konec je platný jen jeden.

Zlepšilo se i to ostatní. Jednotlivé mapy jsou plné městeček (které za NOD s gustem zničíte), nechybí různé skalní převisy, mosty (jdou zničit i opravit), občas narazíte i na nějakou prastarou základnu s původním vybavením. To vše v mírně izomerickém pohledu. Pathfinding na těchto mapách konečně funguje, soupeř konečně nepodvádí, umělá inteligence je výborná, je vidět za ty 4 roky tvůrci mákli.

Další drobné vylepšení jsou samotné mise. V průběhu hry máte mise povinné a pak nepovinné, které můžete přeskočit. Ale když je splníte, v té povinné máte pak určitou výhodu - například pokud zachráníte mutanty z vězení, ti poté sabotují veškerou elektronickou obranu. Misí je tak mnohem více - 17 resp. 18 a na lehčí obtížnost bez problémů dohratelné. V rámci výstavby přibyla skvělá možnost naklikat jednotky do zásoby - můžete jich objednat najednou pět. Jednotky získávají zkušenosti a jsou poté silnější.

Jinak je to díky bohu totéž. Občas bráníte, občas máte menší jednotku, občas je to klasická výstavba, výroba obří armády a rozmetání soupeře na prach. Jediným problémem je opět nevyváženost. GDI má prostě mnohem silnější jednotky. Létající infantérie, silné disruptorové tanky na ničení budov, obří kyborgy titány (které jsem nepustil z rukou do konce hry). Ano NOD má více možností v obraně (obelisky světla), v zákeřnosti (stealth tank i stealth celá základna, špion) v boji na dálku (artilérie). Když přijde na boj zblízka tak je to ale totéž co předtím. Slabé plamenometné i stealth tanky a i ten silný tank je proti titánovi slaboučký. A zatímco s armádou titánů jsem poslední kolo za GDI vyčistil bez problémů, za NOD mi nestačilo ani 60 tick tanků k dobytí základny (naštěstí nebylo potřeba). Potěšily komanda, GDI má třeba Ghost Stalkera, který zabije jednou ránou většinu vojáků i vozítek, umí odpalovat budovy a ještě se léčí v tibériu. Díky tomu jsem s ním dobyl jednu celou misi, na kterou jsem podle tvůrců měl budovat základnu.

Takže shrnutí? Skvělá hratelnost zůstala, přibylo pár drobných vylepšení a doladění chybiček z předchozích dílů a především parádně podaný, zahraný a natočený příběh. Takže 90%.

Pro: Příběh a herecké výkony, vylepšení a doladění se zachovanou hratelností.

Proti: GDI je opět silnější než NOD.

+13

Horizon Zero Dawn: The Frozen Wilds

  • PS4 85
Takhle nějak si představuju DLC. Cca 15 hodin další zábavy, nová lokace, noví roboti, nové zbraně, nové skilly, nové (a zajímavé) collectibles, povedený příběh a i přesto, že sem do do Frozen Wilds pustil až před finálním questem, s levelem 50 a s Shield Weaver armorem, tak to rozhodně nebyla žádná brnkačka, kterou by člověk hrál na autopilota.

Příběh je zajímavej a pěkně doplňuje lore původní hry. Jen trochu ztrácí na údernosti v případě, že se do hraní pustíte až po dokončení hlavní linie.

Z nějakého důvodu mě ve Frozen Wilds všechno bavilo víc. Side questy, které jsem předtím znuděně proklikal, mi přišli poutavější a kompaktnější, stejně jako celá oblast The Cut.

Finální rozmluva s CYAN pak byla pověstná třešnička na oříšku.

Pro: Slušná nálož další zábavy, noví roboti jsou celkem výzva, zajímavé nové zbraně, skilly i collectibles.

Proti: Pokud to člověk hraje po dokončení hlavního příběhu, tak to trochu skřípe.

+13

Call of Duty: World at War

  • PC 65
Značné sklamanie. Hre neprospieva už spomínaná arkádovosť, kedy nabehnete do obrannej pozície a len tupo kosíte stovky nepriateľov. Ale čo mňa doslova vytáčalo, tak jednoznačne anachronizmus a logické diery v celej hre. V októbri 1942 tu v Stalingrade narazíte na rozbitý Tiger II a vzápätí sa na vás znesie letka Focke-Wulf 200 Condor, ktoré nikdy ako bombardéry používané neboli. Plameňomet tu máte s neobmedzenou náplňou, sovietsku protitankovú pušku tu môžete používať ako odstreľovačku či guľomet Browning 1919 môžete používať rovnako ako samopal. Nehľade na to že v tanku T-34 máte okrem dela aj plameňomet a zohráte s ním na Seelowských výšinách v apríli 1945 tankovú bitku, ktorá by strčila do vrecka aj bitku u Prochorovky. Na druhú stranu je fajn že je tu na svoju dobu prvotriedna grafika, ale tento piaty diel už v rámci série skutočne pripomína len nekonečné dolovanie úspešnej série. 16 misií mi vôbec nevadilo a byť ich pár navyše, začal by som sa fakt nudiť.

Pro: Atmosféra, grafické spracovanie, hudba, značný výber zbraní

Proti: Anachronické blbiny, arkádovosť, občas bezúčelová vata

+13

This War of Mine: The Little Ones

  • PS4 85
This War of Mine pro PS4 vyšla v kompletní edici vč. rozšíření The Little Ones, takže se mi bude těžko hodnotit, co všecho bylo do hry přidáno, kromě samotných dětí a věcí s nimi spojených (výroba hraček, učení smrkáčů vykonávat některé domácí práce, větší interakce postav během dne).

Po dohrání základního scénáře s Katiou, Pavlem a Brunem jsem se pustil do větší výzvy, kdy začínáte pouze s dvojicí přeživších - otcem Christem a jeho malou dcerou Iskrou. Zahajovací sestava o dvou členech má svoje výhody (míň toho prožerou), ale když má chudák Christo přes den zvelebovat vaše útočistě, udržovat dítě spokojené a ještě si dostatečně orazit, aby mohl v noci vyrazit lootovat, tak to začne nabírat grády. Obzvlášť, když necháte dítě doma a někdo se vám přijde pohrabat ve veteši. Dětská deprese na sebe nenechá dlouho čekat a to si můžete vyrábět švihadla a míče jak chcete.

Naštěstí koncem týdne na dveře zabouchal Boris, postarší chlápek co sice napadá na jednu nohu, ale před válkou pravděpodobně zabíjel na jatkách prasata pěstí mezi světla. Sniperovi teda neuteče, ale sekerou prý svěsí vojáka na jednu ránu. A 17 slotů v batohu se rozhodně neztratí. Díky Borisovi se podařilo situaci rychle stabilizovat a když se o něco později se k partě přidala i Zlata, jejíž optimismus je nakažlivý, tak až do konce války si všichni žili naprosto spokojeně.

Bohužel asi až týden před vyhlášením příměří jsem si všimnul, že u některých rutinních činností jako je výroba filtru, vaření nebo obstarávání pastí na krysy, je možnost ji dítě naučit, takže se Iskra moc nepřetrhla. Jen v zimě jsem jí nechal sbírat sníh, ale po pár hodinách na mrazu si začala stěžovat... Jinak pokud danou činnost dítě naučíte, tak jí dál zvládá dělat samo, ale zabere víc času. Zároveň má také možnost spát v jedné posteli se svým rodičem, takže v noci ani místo nezabere. Pokud teda rodiče nepošlete lootovat, protože k cizímu člověku si lehnout nepůjde.

Když to shrnu, tak přítomnost dítěte ve skupině dělá přežití o něco složitější, ale pokud je spokojené, tak je celá "denní" část o něco zábavnější a případná težká rozhodnutí (např. okrást či neokrást důchodce) si člověk lépe ospravedlní. A skoro bych řekl, že k tomu hra i trochu přihlíží a postavy hned neupadají do deprese, když provedou něco nekalého.

S dítětem v baráku je třeba prioritizovat jeho zabezpečení, protože na noční návštěvy si rozhodně nepotrpí. Tím se trochu opozdí rozjetí komba "jídlo generuju ze dvou pastí na krysy a všechno ostatní směním za vypálenej chlast", ale rozhodně to není nic, co by se nedalo zvládnout

Pro: Nové herní prvky spojené s dítětem; po všech scénářich s dospělými to je příjemná změna

Proti: Pro lidi, co nezvládli dohrát základní hru (EHMwalomeEHM), bude tohle ještě větší očistec

+13

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PS4 80
Hra kde vaše rozhodnutí budou dávat smysl a pocítíte je. Doporučuji zahrát alespoň tento úvodní díl, který je tuším na všech platformách zadarmo, takže vaše investice je vlastně jenom do 2h gameplaye. Pak začnete odkrývat jeden příběh za druhým, teda pokud chcete, když se některé postavy nezeptáte tak se její příběh nemusí pustit nebo vám budou chybět detaily. No a pak je tady vracení se v čase, kdy můžete třeba změnit odpověď, kterou jste předtím ani neznali.
První epizoda vás vlastně má navnadit na koupi dalších epizod a musím říct že to dělá velice dobře. Vy prostě chcete vědět co se všem těm postavám, které jste sotva poznali přihodí.

Pro: Ovládání času, rozhodovací proces, poznámky

Proti: Délka

+13

The Walking Dead - Episode 1: A New Day

  • PS4 90
Herní výzva 2019 - Adaptace

Hodnotit tuhle sérii nějakých 7 let od jejích vydání je trochu náročnější. Hrát to dnes poprvé, tak po všech adventurách od Quantic Dream budu určitě přísnější, ale tenkrát mi "iluze volby" ke štěstí stačila. Nutno taky podotknout, že jsem fanoušek komiksové série v jejímž (nikoliv v seriálovém) univerzu je příběh zasazen. A ze všech možných adaptací je právě série od Telltale Games ta nejpovedenější. Pro nezaujaté hodnocení si tedy odečtěte zhruba 20% :).

První epizoda je v podstatě seznamovačka, jak s postavam, tak se světem TWD, tak s herníma mechanikama.

Hlavní hrdnia Lee si to v policejním autě šine směr vězení. Jako na potvoru ve chvíli, kdy začala zombie apokalypsa. Lee se záhy ocitá na svobodě a potkává malou holku jménem Clementine, jejíž rodiče jsou buhví kde a její baby-sitterka jeví známky rozkladu a hladu po lidském mase. Ústřední dvojice se přidá k partičce dalších přeživších a tady se celý příběh rozjíždí.

Ale nečekejté žádné větvení a různé konce jako v jiných "interaktivních filmech". Cesta tu je velmi jasně vytyčená a vaše rozhodnutí ovlivní málo co. Jasně, občas se rozhodete, kterou vedlejší postavu zachráníte, jen aby o chvíli později zaprděla do hlíny.

Pokud ale ke hře budete přistupovat s tím, že si prostě chcete jen užít příběh tak, jak si ho autoři naplánovali, tak se budete bavit. Teda pokud máte srdce na správném místě. Na příběhu a na chemii mezi Leem a Clem to totiž stojí a padá. Pokud vás po dvou epizodách jejich osud nebude zajímat, tak se asi ani nemusíte obtěžovat hrát dál.

Naštěstí Clem i Lee mi přirostli k srdci velmi rychle a tak člověk hře leccos odpustí. V první epizodě navíc fanoušky komiksové předlohy potěší camea několika známých postav.

Atmosféra začne velmi rychle houstnout a nekazí ji ani cartoonový vizuál, typický pro hry od TellTale. Skvělá hudba a perfektní dabing pak zážitek jen umocní.

Během hraní remasterované verze pro PS4 jsem si nevšiml nějakého výrazného rozdílu a stále přetrvávají otravné "záseky", když začíná QTE pasáž.

Pro: Postavy; příběh; dabing; hudba; zasazení do komiksového univerza

Proti: Iluze volby a nemožnost příběh výrazněji ovlivnit; záseky před QTE pasážemi

+13

Stratený v čase

  • PC 20
Adventurka na pár minut s nezajímavým příběhem, nijak zvlášť složitými úkoly a několika chybami, které se za tu krátkou dobu objeví. To je ve zkratce Stratený v čase. Věděl jsem, že se nejedná o nějaké veledílo, ale výsledný produkt je ještě horší, než jsem čekal.

Nešlo mi třeba odškrtnout zatržítko, aby se hra nespouštěla v okně se kterým nešlo hýbat a vypadalo neúplně, takže jsem to musel nějak přežít. Další chybou byla častá změna kurzoru na lupu, přičemž se při kliknutí na daný objekt nic nestalo, ale to se dalo vzhledem ke krátkosti hry také zvládnout.

Trochu zajímavý je snad jen konec, kdy student historie zjistí, že to, co prožil, nebyl sen, ale skutečnost. To je však trochu málo a určitě nestojí kvůli tomu Strateného v čase vůbec zkoušet. Je to asi lepší, než 14 hodín, ale ne o moc.

Pro: konec

Proti: krátké, příběh, chyby hry

+13

Life is Strange: Before the Storm - Episode 3: Hell Is Empty

  • PS4 80
Jestli mě něco v Before the Storm iritovalo, tak to byl rozhodně deník Chloe. Chloe prostě není ta uzavřená holka jako Max, co tráví volný čas kreslením na papír nebo své pocity a zážitky pravidelně zapisuje do diáře, jen co dokouří trávu. Žije úplně odlišným způsobem života. Věčně se někde poflakuje venku, protože všude je líp než doma.

I schopnostmi působí Chloe pouze jako chudší příbuzná. Čas ovládat neumí, takže se musí spokojit pouze se svými sny a iluzemi kdesi ve svých představách. Získala oproti Max pouze drobnou slovní hříčku v podobě jakéhosi "držkování", což na první pohled nezní vůbec špatně, ale na provedení mi nic moc zajímavého nepřišlo.

V puzzlech se hra také moc nepředvedla. Je jich jen pár a neříkal bych jim snad ani puzzly. Asi by bylo i lepší, kdyby ve hře ani nebyly, obešel bych se bez nich. Klidně mohla hra zůstat jako čistokrevný walking simulator.

Příběhově v tom hra první dvě epizody úplně plavala. Až s koncem druhé epizody se začalo vyjasňovat, kam se hra definitivně bude ubírat. Celou dobu jsem měl ze hry pocit, že neví, čím chce být a nedokáže se odpoutat od slavného prvního dílu a jít víc svou vlastní cestou. Dost jsem sázel na to, že autorům jde o postupné budování vztahu hráče k Rachel, který bude zakončený zmizením Rachel a tak jsem jim místy přepálené vztahovky omlouval. I když chápu, že cílovkou LIS jsou spíš holky než kluci. I tak jsem se ale dobře bavil a hru si skvěle užil a ti, kteří neměli původních 5 epizod dost, si jí užijou určitě taky.

Pro: důstojný prequel, soundtrack

Proti: deník Chloe, dlouhou dobu nejasný směr příběhu

+13

The Witness

  • PC 60
Hodnocení 6/10, Splněné Achievementy 1 z 2, Curator

The Witness je jeden velký ostrov rozdělený na několik regionů které postupně prozkoumáváte a řešíte více něž 700 rozmanitých hádanek a puzzlí.

Každý region má svůj vlastní typ hádanky, po kterých postupujete a ony se stávají těžší a těžší. Ve hře neexistuje žádný tutoriál. Na vše si musíte přijít sami, a tak často nejste schopni dokončit celou linii hádanek a musíte si odskočit a odpočinout mysli u jiného typu.

Po úspěšném dokončení dané série hádanek dojde k vyslání světelného paprsku na vrchol hory. Tato hora plní formu jakéhosi tajemství, překvapení a vyvrcholení celého dobrodružství. Nutí vás to řešit další a další hádanky, abyste se dozvěděli, co z toho vše bude.

Celý ostrov je krásně graficky proveden a vy se jen klidně můžete procházet a prozkoumávat jednotlivá zákoutí.

Ale hra není pro každého, hádanky jsou opravdu složité a pokud je všechny vyřešíte bez návodů můžete se povyšovat nad hráče souls her. Proto dávám 6/10 neboť to úplně není můj šálek čaje.
+13

Freebie

  • PC 15
Keby som sa nezapojil do Drektovej výzvy tak by som Freebie asi nikdy nezapol. A o nič by som neprišiel.

Jedná sa o veľmi jednoduchú záležitosť ktorá sa do Steam obchodu dostala vdaka službe Greenlight. Aj ked je pravda že sa na Steam dostali aj väčšie blbosti.

V hre nejde prakticky o nič iné ako odrážať loptu do točiacej sa modrej paličky a od nej to správne odraziť do zelenej časti štvorca. Každé správne trafenie vám pridá bod. Body môžete zbierať do nekonečna a každých 10 bodov sa hra zrýchluje. Neviem ako to je so zrýchlovaním ked máte napríklad 100 bodov pretože ja som zvládol hru hrať do 50 kým sa mi neotvoril posledný achievement.

Hru môžete hrať v normálnom režime alebo v epileptickom ale mňa osobne začínajú bolieť oči pokiaľ mi pred nimi niečo preblikává.

Osobne teda Freebie nedoporučujem kupovať pretože vás zabavý maximálne na 15 minút. Na Steame vyšiel aj druhý diel ale naozaj si neviem predstaviť čo tam vývojári zmenili a pridali.
+13

Hob

  • Switch 80
Logická HOBsačka s krásnym vizuálnym a roztomilým spracovaním. Jedná sa o akčnú adventúru, ktorá kladie väčší dôraz na hádanky než na veľké boje ale meč vám bude určite v mnohých situáciách veľkým kamarátom.

Prebudíte sa v jaskyni za pomoci vášho kamaráta, ktorý sa s vami podelí o jeho mocnú ruku. Tú potom využívate na prechádzanie svetom, levelujete a vylepšujete ju. Pôsobí tu ako nástroj špecifických akcií. Nie všetky sú prístupné od začiatku a pri postupe hrou sa budú odomykať. Vylepšovanie platí aj pre váš meč, jeho jednotlivé kúsky sa nachádzajú po celom svete, niekedy ľahko dosažiteľné a inokedy je potrebné prejsť rad logických hádaniek.

Tie pozostávajú z aktivácií rôznych mechanizmov, pri ktorých budete musieť využívať okolité prostredie. Level design je veľmi nápaditý a pestrý. Veľmi sa mi páčilo, že nebol frustrujúci, keďže si často po určitej chvíli sprístupníte skratku. Avšak niekedy mi prišlo, že som strávila veľké množstvo času hľadaním správnej cesty k dungeonu alebo ,,kolektiblu". Myslím, že to bolo aj kvôli neprehľadnosti mapy.

Okrem hádaniek sa stretnete aj zoči voči nepriateľom, ktorých ale nebude až také veľké množstvo a často nebudú predstavovať veľký problém.Stačí vedieť aké bojové finty na nich platia.Tvorcovia mohli byť trošku viac nápaditejší a vytvoriť väčšiu rôznorodosť nepriateľov a možno viac logických hádaniek a postupov pri ich zabíjaní. Potešil ma ale fakt, že pri boji odletujú kúsky brnenia a rôznych vylepšení a taktiež mi prišlo zábavné, že po mojom zabití, sa nepriateľ hrdo buchol päsťou do pŕs alebo bojovo zakričal. Malý ale milý detail.

Hob nadchne a pobaví na približne 15-20 hodín, podľa toho či chcete vyzobať všetko čo sa dá. Možno by som počkala keď bude v nejakej zľave ale rozhodne stojí za to.

Pro: Hádanky, prostredie, vizuálne spracovanie

Proti: Neprehľadnosť mapy, menšia pestrosť nepriateľov

+13

Hexen: Deathkings of the Dark Citadel

  • PC 80
Deathkings of the Dark Citadel je nejklasičtější příklad datadisku z devadesátek. Udělat další nášup a pořádně zvýšit obtížnost. Cokoliv nového není potřeba. Stejně na to cílí jen fanoušci originální hry. Obtížnost jde teda nastavit. Jaký looser by si ale dával nejlehčí z pěti obtížností?

Design lokací se nemění. Jede pořád ve stejně bombastickém duchu. Pro dnešního hráče z neznalostí starých klasik to může být docela hardcore. V Hexen není těžké zakysnout. Stačí přehlédnout maličkost jako předmět na zemi ve tmě, minispínač za rohem nebo napůl tajné dveře. Tentokrát jsem se zaseknul dvakrát. Z toho jednou to bylo na dlouho a byla to taková kravina. Lokace jsou ale krásně vymyšleny a bez mapky ani ránu.

Stačí rány od nepřátel, kterých je tu fakt hodně. Vyčistíte mapu a za pár minut se ti samí ve stejném počtu objeví znova. Lékárničky a náboje bohužel už nikoliv. To je tak největší změna oproti základní hře. Už se nerespawnují jen základní psi. Teďka se objevují všichni a ve velkém. Nejvíc mi ale dávali zabrat bažinní netvoři. Save/Load byli častí pomocníci.

Když víte, kam máte jít, tak je to asi v pohodě. Když na nějaký časzabloudíte, tak se moc nevyplatí savovat, protože zdraví a nábojů není moc. Hrál jsem za bojovníka a chvíli jsem litoval, že jsem to nerozehrál za mága. Základní zbraň na dálku by se dost hodila. Trochu mě zklamalo finále. Čekal jsem buhví co a šetřil si minotaury a nesmrtelnost. Na každého bosse stačili dva minotauři a ani jsem se nemusel moc zapojovat. Totální brnkačka.

Pro fanoušky Hexena je to výborný datadisk, který dá občas zabrat. Alespoň nějaké nové monstrum bych ale bral.

Pro: poctivý hardcore datadisk, design lokací, atmosféra

Proti: někdy až moc drsný respawn, slabší finále, kromě obtížnosti vůbec nic nového

+13

Oink Royale

  • PC 30
Víc jak třicet jsem tomu nemohl dát, jelikož hra není dohratelná a ani výzva bez stupňující se obtížnosti, je to jen nekonečné běhání dokolečka, je to jako vykonávat práci na lince ve fabrice. Prasátka ale vypadají legračně a líbí se mi ten nápad, že když prasátku dojdou mince, tak se rozpadne na porcelánové střepy,

Pro: Nápad, veselé, fyzika.

Proti: Bugy, glitche, obtížnost, není to "hra".

+13

Super Mario Bros.

  • NES 100
Výborná hra, snad moje první, když vynechám hry na PC. Hrál jsem ji na legendárních žlutých kazetách od Vietnamců. Už když jsem chodil do školky!

Hra je naprostá legenda, velmi chytlavá plošinovka. Jednotlivé levely jsou velmi rozmanité a hlavně plné Easter Eggu, už v té době ve hrách byly :) Hledat schované životy. Dodnes si nějaké místa pamatuji.

Hře nemám co vytknout. Rád bych si ji někdy zkusil na Arcade.

Pro: Hudba, jednotlivé lokace a nepřítelé, easter erggy, obtížnost

Proti: Dnes se těžko shání (koupil jsem si retrokonzoli :) )

+13