Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Prey

  • XboxX/S 95
Nene, tohle nemůže až takhle dobré.

Ale ono je. Atmosféra, která se dá krájet. Plot twisty, které vás budou trápit a budete nad nimi přemýšlet ještě dlouho po dohrání. "Arkanovská" art direkce a skvělý soundtrack.

Ten pocit samoty na vesmírné stanici, kdy nevíte, jestli támhle ten hrníček není mimozemšťan je k nezaplacení.
Ten pocit, že je vám strašně moc líto nějaké absolutně neznámé postavy, která před vámi leží mrtvá, ale předtím jste ji nikdy nepotkali.

Immersive sim, kde je vše dovoleno a můžete taktizovat až do aleluja.

Pro: příběh, grafika, soundtrack, sandbox

Proti: snadno se můžete ztratit a zakysnout a ocitnout se v neřešitelné pasti

+13

Command & Conquer: Renegade

  • PC 65
Command & Conquer Renagade jsem dohrál po dlouhé době v rámci Herní výzvy 2021. Pamatuji si, jak mě hra bavila, když jsem chodil na střední a měl jsem na ni pěkné vzpomínky. Časy se však mění a s nimi i můj pohled na hru, ale všechno postupně.

Příběh je klasický, jako z "béčkového" filmu 80. let - ve stylu Komando s Arniem - který se točí kolem unesených vědců Bratrstvem NOD, které se snaží s jejich pomocí vyšlechtit tiberiové super-vojáky. Proti nim stojí Havoc, komando GDI a vtipně hláškující vlk samotář, vyrážející na klasické "Search and Destroy" mise. V průběhu misí se objevují sekundární úkoly, které se vyplatí plnit. Například po zničení SAMů vám helikoptéra shodí zásoby či posily, případně vozítko. V některých misích se nacházejí i tercální úkoly, ale na ty přijdete, až když je splníte. Misí je celkem dvanáct a vydrží na nějakých 20 hodin či méně, pokud hru nehrajete poprvé. Poslední dvojmise, ve které zlikvidujete postupně celou nepřátelskou základnu (včetně Temple of NOD, který poté infiltrujete), je vynikající.

Zde je však třeba zmínit největší devízu hry, a to možnost vžít se do role komanda a na vlastní oči zažít svět Command & Conquer. To je něco, cá Vám žádná jiná hra neumožní. Z herního hlediska se jedná o klasický koridor (extériéry jsou o něco širší části koridoru), ale i zde hra nabízí nevšední zážitek - možnost vstoupit do budov a zničením hlavního počítače je vyřadit z provozu. Intériéry budov mohou být v závislosti na typu budovy krátké, ale taky pěkné bludiště. Navíc se v nich nachází větší či menší koncentrace vojáků NODu.

A zde se dostáváme k nepřátelům, kteří sestávají z klasických řadových vojáků a důstojníků, přes vojáčky s plamenomety a chemickými zbraněmi, až po příslušníky komanda Black Hand vyzbrojené high-tech laserovými zbraněmi. Na každého protivníka platí trochu jiná zbraň a ti mohou mít zvýšenou odolnost proti některým jiným zbraním. Z vojenské techniky zde narazíme na lehké tanky, APC, artilierii, stealth tanky, transportní helikoptéry a Apache na straně NODu. Arzenál GDI zde zastupuje především Hummvee a ikonický Mammoth Tank. V některých případech se lze vozidla zmocnit a projet se v něm. Především ulehčují přesuny na delší vzdálenosti (ve městech mají tendence se zasekávat o rohy budov), protože ve výsledku mnoho nevydrží.

Zde je třeba zmínit bohužel i zápory hry. Těch není mnoho, ale o to větší dle mého názoru jsou. Tím největším záporem je jistá rozpolcenost konceptu. Na jednu stranu vás hra nabádá k plížení a opatrnému postupu, na druhou stranu vás neustálým spawnováním posil nutí k frenetické akci. Ze začátku to není tolik otravné, ani patrné, protože si posily přivolávají důstojníci helikoptérou, kterou lze snadno sestřelit raketometem, a po jejichž likvidaci příval ustane. Zhruba v prostřední části hry je už důstojníků tolik, že přilétá i pět helikoptér najednou (25 vojáků). V pozdějších misích se již zhmotňují nepřátelští vojáci jen tak z ničeho, což je o to více nervydrásající, když se jedná o členy Black Hand, kteří jsou zcela neviditelní, dokud na vás nezaútočí a snadno vás tak odstřelí, když se vracíte pro lékárničku. V poslední misi byl příval nepřátel takřka nepřetržitý a já byl rád, že hra není delší.

Dalším záporem je umělá inteligence nepřátel, kteří buď na zásah nereagují, nebo se na vás sesypou všichni najednou, jakmile vás spatří (včetně těch na opačném konci mapy). Nejhůře se tento nešvar projeví v posledních misích, kdy je třeba eskortovat zachráněné vědce, kteří mají nezdravou tendenci se rozběhnout doprostřed klubka nepřátel a následně se pak nečinně zmítat v krupobití kulek. Dalším neduhem je možnost "stackování" až pěti jednotek na jediném políčku, takže nevíte, kolik nepřátel proti vám stojí a po zabití třech nepřátel můžete být nemile překvapeni, že byl na políčku "nastackovaný" i čtvrtý, který vás nakonec nečekaně odstřelil. Dalším mínusem je v mých očích mapa. Ta sice vypadá pěkně, přesně jako ve strategiích, ale já se podle ní nikdy zorientovat nedokázal. :-D

Grafika je už v dnešní době trochu zastaralá. Hudba je jako i v jiných C&C titulech pohodová a příjemně se poslouchá. Ovládání je jednoduché, zbraně jsou rozmanité, ale možná je jich více než dost, protože, jak už bylo zmíněno, na každého nepřítele se hodí trochu jiná zbraň a občas mě nepřátelé zabili právě při přepínání na potřebnou zbraň (než jsem se proklikal přes všechny ostatní), ale to je spíše dáno tím, že už jsem vyšel ze cviku. Ve výsledku však lze fanouškům série C&C doporučit, aby si hru zahráli alespoň jednou. Určitě bych její remaster či remake uvítal. :-)

Pro: Hudba, možnost zažít na vlastní kůži svět C&C.

Proti: Relativně krátké, respawn nepřátel.

+13

THE LONGING

  • PC 75
Longing je zvláštní hra. Hlavní protagonista, malý bezbranný stín, má za úkol počkat 400 dní, aby mohl vzbudit krále podzemní říše, kterou si mezitím může projít. Háček je v tom, že těch 400 dní plyne vteřinu za vteřinou v reálném čase, a to i když je hra vypnutá. A tak se začnete procházet po království a hledat, jak si ukrátit dlouhou chvíli. V rámci tónu hry navíc chodí stín hodně pomalu, takže než se někam dostane, chvíli to trvá. Postupně ale budete nacházet možnosti, jak ubýhání času urychlit a tak naštěstí není nutné čekat celých reálných 400 dnů (ke konci mi ubíhal čas asi 19x rychleji). Hra se dá navíc hrát pohodlně v okně, takže jsem si ji párkrát hodil na druhou obrazovku, díky mapě stín někam poslal a mezitím brouzdal internetem. Máte ale možnost například i sbírat knihy a ty si pak se stínem v jeho komůrce, kterou si můžete rozšiřovat a zkrášlovat, číst, přičemž se až na pár výjimek jedná o reálné knihy (například Moby Dick, Monte Cristo a řada dalších). Při čtení navíc ubíhá čas rychleji, což je vlastně zajímavý způsob, jak lidem nabídnout, aby si některé klasiky přečetli. Celá hra je vyvedená v krásné kreslené grafice a všechno to působí velmi mile, i když značně ponuře. V druhé polovině hry, kdy už máte všechno objevené, není nicméně moc potřeba hru spouštět (leda si chcete číst), takže si pak jen můžete počkat na konec. A ten je... no to vám neřeknu, že :)

Pro: zajímavý koncept, knihy na čtení, příjěmně pomalé tempo

Proti: dlouhé čekání :)

+13

Command & Conquer Remastered Collection

  • PC 100
Tak jsem se při pročítání diskuze zdejších uživatelů rozhodl rozhrát v rámci Herní výzvy 2021 rozehrát i C&C Remastered Collection. Nebylo to zase až tak spontánní rozhodnutí, protože minulý rok jsem zahájil C&C maraton s cílem dohrát celou sérii a začátkem roku jsem pokořil Command & Conquer: Red Alert 3 s datadiskem Command & Conquer: Red Alert 3 - Uprising. :-D

Remastered Collection obsahuje Command & Conquer a Command & Conquer: Red Alert i s datadisky Command & Conquer: The Covert Operations, Command & Conquer: Red Alert: The Aftermath a Command & Conquer: Red Alert - Counterstrike, což činí odhadem nějakých 188 misí celkem, a to včetně skrytých mravenčích a dinosauřích kampaní. To už je pořádný nášup, ale navíc za každou splněnou misi se vám odemkne BTS obsah v podobě fotografie či videa z natáčení cutscén nebo nepoužitý track. Navíc máte možnost se k misím vracet a zopakovat si zvolené mise znovu a lépe nebo si vyzkoušet i všechny alternativní mise, pokud je jich vám v průběhu kampaně nabídnuto více najednou.

O remasteru klasických kousků C&C univerza již bylo toho napsáno hodně a tolikrát, že nemá smysl, abych to tady nějak obsáhle rozepisoval, takže to vezmu jen velmi stručně - Remaster je prostě skvělý. Autoři (z větší části ti původní) vylepšili vše, co se dalo. Hra má tak pěknou grafiku, přizpůsobenou moderním monitorů a kdo chce, ten si může jediným stiskem klávesy přepnou na grafiku původní. Samozřejmostí je i remasterovaný skvělý soundtrack jeho tvůrcem Frankem Klepackim. Hlášky jednotek byly nově namluveny, a to včetně A.I. E.V.A., kterou opět nadabovala Kia Huntzinger. Hratelnost zůstala stejná, tudíž i dnes budete mít zážitek "jako tenkrát". Nicméně se mi zdá, že některé mise nefungují tak, jak autoři zamýšleli, ale i tak jsem většinu dohrál na obtížnost HARD, takže nic děsuplného. Vylepšení se dočkaly i Quality of Life věci jako ovládání, panel jednotek, informační lišta o správě energie a síťová hra.

Díky tomu tak snadno vidíte, kolik energie využívají vaše budovy, jaká je cena a délka výroby jednotek a stavby budov, dvojklikem vyberete všechny vojenské jednotky, aniž byste se museli babrat s posíláním inženýrů do pryč, a dalším kliknutím na je poslat na určité místo či zaútočit. Prostě příjemné intuitivní ovládání. O hrách ssérie C&C se hovoří jako o titulech, které by si měl zahrát ve svém životě každý hráč. A Remastered Collection Vám přináší první dva díly v perfektním moderním provedení. Tohle je "Must Have".

Pro: Všechno.

Proti: Nic.

+13

Hexcells

  • PC 70
Hexcells je relativně krátká logická hra, která se tak trochu podobá hledání min. Jak již z názvu plyne, je zde pouze 6 stran oproti 8 v minách, na druhou stranu jsou tu další pravidla, která postup zesložiťují.

Definice jednotlivých pravidel je tvořena minimalisticky pomocí symbolů u daných čísel a vše je hezky vysvětleno na několika prvních úrovních. Následující úrovně jsou pak vcelku jednoduché a prakticky přituhuje až v poslední oblasti. Tam jsou herní pole už docela rozsáhlá a je snadné se v tom všem ztratit. Při záseku mi celkem vadilo, že jsem často omylem počítal sloupce, které jsem měl již vyřešené. Myslím, že by mi docela pomohlo, kdyby dané číselné pravidlo po splnění zešedlo nebo zcela zmizelo, ale to je jen detail.

Mnohem větším záporem této hry je její krátkost. Hra totiž nabízí pouze 30 úrovní a z toho je značné množství tutorialové, rozjížděcí a poslední úroveň v podobě takového easy bonusu. Vzhledem k tomu, že opravdu těžké úrovně byly asi jen 3, dokázal jsem hrou projít za 2 hodiny a přitom získat maximální počet bodů a tím i všechny achievementy.

Nesmím ale opomenout ještě zmínit hudbu. Ta je na první poslech příjemná a pohodová, ale musím přiznat, že po nějakém čase mi už přišla nudná a stereotypní. Co se mi ale líbilo, že klikání ne jednotlivé hexy tvoří melodii. Za mě super nápad, ovšem se stejným závěrem, časem se to hodně oposlouchá.

Ve výsledku jsem se hrou až na její krátkost spokojen. Věřím, že kdo má rád logické hry nebo hledání min obecně, ten se tu najde.

Pro: Jednoduché, intuitivní

Proti: Krátké

+13

Hexcells Plus

  • PC 75
Pokračování logického rychlíku Hexcells na první pohled vypadá spíše jako DLC, než plnohodnotná nová hra. Princip jednotlivých puzzlů vysvětlovaný v prvních úrovních znovu od základů je stále stejný, grafika je také stále stejná, podobná je i ambientní hudba a zvuky při odklepávání jednotlivých polí. Ale chyba lávky, o pár úrovní později dostávám skoro vše, co mi u prvního dílu chybělo.

V prvé řadě je to obtížnost puzzlů, která šla rapidně nahoru. Jak jsem první hru dokončil za cca dvě hodinky, zde jsem se trápil něco přes 9 hodin. A musím říct, že to bylo příjemné přemýšlení. Dost často to tak z počátku nevypadalo, ale skutečně se postup v každé úrovni dal logicky odvodit, jen mi to holt trvalo, než jsem na něj konečně přišel.

Co se týče dalších příjemných změn, tak přibyly dva nové prvky a zejména ta čísla na modrých polích stojí za to. Dobrým bonusem je možnost některá čísla nechat kliknutím zešednout pro okamžik, kdy již není potřeba. Díky tomu mě dané číslo nemusí zbytečně rozptylovat u nějakých větších a obtížnějších puzzlů.

Jak jsem již naznačil v předchozím textu, tento díl má konečně ty správné grády a jistě zavaří nejednu mozkovou buňku. A tak to má u logických her být.

Pro: Vysoká obtížnost, pár nových prvků

Proti: Málo inovací

+13

Plants vs. Zombies

  • PC 90
  • Android 95
Při pracovní nudě jsem znovu rozehrál PvZ na mobilu. Hra je stále chytlavá i po letech, to samé ta hudba, stupňující se obtížnost, no prostě slast. Zapnout si to raz za čas je skvělé. Bohužel nevýhoda této hry je stereotyp.

Android verzi hodnotím o 5% více. Na tom mobilu se to hraje dobře, je to možná i pohodlnější než počítač :) A přitom nikdo nepřijde o žádné featury ze hry, když hraje na mobilu. Grafika, hudba i obtížnost je úplně stejná. A jde to hrát i offline na mobilu.

Pro: Stupňující obtížnost, grafika, zvuky a hudba, na mobilu lze hrát offline.

Proti: Stereotyp

+13

The House of Da Vinci 2

  • PC 85
The House of Da Vinci jsem hrála přesně před rokem v lednu, a i letos mě chytila slina na něco logického. Dvojka tím pádem byla jasná. Čekala jsem hru propracovanější, těžší a delší. Byly mé odhady správné?

Propracovanější druhý díl určitě je, i když mi narozdíl od jedničky přišlo, že je tu více prostojů typu "propracuj se k logické hádance tím, že tady pootvíráš, poodšroubuješ a pomačkáš víc hejblátek". Což není špatně, jen už to občas v celku vyčnívalo. A já si říkala "kdy už se teda konečně dostanu k dalšímu hlavolamu". Čeština mi přišla velmi dobrá a české namluvení potěší, i když úplně nesedí stylem vyjadřování k dané situaci.

Obtížnější mi první 3/4 hry nepřišly, všechno šlo celkem hladce. Ale u logických her to máte těžko. Jednak se na ně musí člověk vyspat, musí fungovat hlava a pak v tomhle případě, člověk musí být dostatečně pozorný, aby mu neutekly nejrůznější skryté páčky, tlačítka či klíče. A mně se nejspíš nějak sešlo všechno dohromady. No a v té zbývající čtvrtině to byl zásek za zásekem. Buď jsem na nějakou hádanku byla krátká nebo se dostavila nepozornost a to nejlepší je něco minout, když se na to hráč nedívá dostatečně blízko, jelikož pak nejde použít klíčový předmět - nenabízí se interakce. Jakožto poctivec (co nejdřív pojde) se však musím poplácat. Nevyužila jsem jedinou nápovědu, ba jsem si je i vypla a šla do každé hádanky s tím, že ji vyřeším sama, i kdyby to mělo být na předlouhé hodiny. A bylo parádní, že se hádanky napříč celou hrou téměř vůbec neopakovaly a vždy se našlo něco nového nebo jsem si toho minimálně nevšimla.

No a zda byla hra větší či delší tím pádem vlastně nejsem schopná posoudit. Jelikož mi šla rozhodně líp než jednička. I s těmi několika těžkými záseky z nejrůznějších důvodů. Vyšla mě na 10 hodin a ještě mi o necelé dvě minuty unikl achievement za průchod na "chodce". Každopádně jsem se náramně bavila a frustrujících momentů bylo po málu. Všem labužníkům a nadšencům do logických her tedy sérii The House of Da Vinci doporučuji!

Pro: Atmosféra, český překlad včetně dabingu, nápaditost a originálnost logických hádanek, obtížnost, viditelný posun od prvního dílu

Proti: Může dojít na záseky

+13

Road 96

  • PC 45
Poslední roky jsem vůči příběhovým hrám čím dál ostražitější, méně se mi do nich chce, a je to přesně kvůli hrám jako je Road 96. Tahle hra je o to větší zklamání, že na papíře mi zněla takřka dokonale. Ve hře se postupně ujímáte role několika náctiletých dětí, které prchají přes hranice z fiktivní autokratické země jménem Petria. Ty po cestě potkávají nejrůznější postavy, zaplétají se do dobrodružství inspirovaných filmy Quentina Tarantina a bratří Coenů a celá hra je prodchnutá melancholickou devadesátkovou atmosférou a klasickou americanou. Na tohle mě utáhli autoři a já jsem se tu hru opravdu snažil mít rád. Bohužel to ale nedopadlo.

Tak zaprvé, ta atmosféra je jednoznačně osmdesátková. A nutno říct, že audiovizuální zpracování, zjevně inspirované Life is Strange, se opravdu povedlo. Ve hře jsem se potloukal kolem silnic při západu slunce a kolem motelů s blikajícími neony, v horách jsem se kochal krásnými výhledy a do toho mi hrála převážně výborná melancholická muzika, která dokázala navodit tu správnou náladu - něco mezi nostalgií a touhou vydat se na cestu. První chvíle jsem strávil v malém kempu, kde jsem se potkal s tulačkou Zoe a společně jsme do noci troubili Bella Ciao. Takových momentů je ve hře několik, i když žádný už mě později nechytnul tolik, a je to taky důvod, proč dávám tak "vysoké" hodnocení.

Každá další "štace" cesty je pak jedna malá epizodka, kde potkáte jednu z celkem sedmi postav, jejichž příběh postupně rozkrýváte, byť očima několika postav. A nutno zmínit, že právě tyhle postavy mají v každé epizodě hlavní roli. Ačkoliv jsem u benzínové pumpy mohl prohodit pár slov s jiným cestovatelem, v motelu jsem mohl vykrást pokoj nebo ukrást auto a všelijak jsem si obstarával jídlo, pití a nocleh, těmto sedmi postavám se nedalo vyhnout. Většinou po vás něco chtějí, někdy jim musíte v něčem pomoct, někdy se společně dostanete do problémů. Co je ale hlavní, až na jednu z nich jsou všechny příšerně napsané a já jsem se vyloženě děsil další interakce s nimi. Abych byl fér, všechny epizodky s nimi nejsou hrozné, ale o žádné, krom první zmíněné, nemůžu říct, že by mě vyloženě bavila. Řidič náklaďáku a starý rocker John ještě jde, ovšem reportérka Sonya, kriminálníci Stan and Mitch a pubertální genius Alex jsou karikatury, které jako by vypadly z nějakého kresleného seriálu pro děti. Alexovi navíc ubírá to, že ho zjevně dabovala žena (já vím, že dabování dětských postav ženami je poměrně běžná praxe, ale tady to bylo opravdu do očí bijící a působilo to divně). Zdaleka nejhorší je ale obtloustlá policistka Fanny, která mi svou ovčí náturou neuvěřitelně lezla na nervy, a psychopatický taxikář Jarod, který při každé příležitosti nesmyslně vybuchoval vzteky a kazil onu výbornou melancholickou atmosféru.

Do toho pak vstupuje ještě jedna vrstva v podobě politického příběhu země, který se táhne na pozadí - hra začíná několik měsíců před volbami a hráč má z nějakého důvodu možnost ovlivnit vývoj politické situace v zemi i příběhy jednotlivých postav (čímž v podstatě zase ovlivňuje politické dění). Problém je, že tenhle politický aspekt hry je tak prosťoučký, že působí, jako by ho napsal někdo, komu bylo jedenáct, a do hry často vstupuje úplně nesmyslně - několik postav vám v jednu chvíli z ničeho nic oznámí, že "vypadáte, jako by jste se chtěli na něco zeptat", což si můžete přeložit jako "teď se mě musíš zeptat na politickou otázku", a následuje výběr z naprosto nezajímavých možností, které nezajímaly ani moji postavu ani mě. Podobně neumětelsky působí i momenty jednotlivých postav, které byly zřejmě zamýšleny jako emocionálně silné, ale kterým bohužel chybí jakákoliv gradace či katarze. Prostě se s někým minutu bavíte, začne hrát smutná hudba a postava vám vnutí nějaký svůj osobní příběh, který skončí stejně rychle jako začal. To je všechno. To mě vede k otázce, pro koho je tahle hra vlastně určena. Podle devadesátkové (respektive reálně spíš osmdesátkové) nostalgie a politického zaměření bych tipoval, že cílovka jsou hráči kolem třicítky a výš, ale podle dětsky naivních dialogů a postav to působí, že je to zaměřené spíš na mladší puberťáky.

Poslední věc, která měla potenciál, ale zůstala nemastná neslaná, je samotný gameplay. Ve své podstatě se jedná o walking simulator se survival prvky. Musíte jíst a spát a občas se připletete do nějakého toho nebezpečí nebo k nějaké práci. Na začátku hry si ve stylu rouge-lite her vybíráte, za které z dětí utíkajících přes hranici budete hrát, z nichž každé je jinak staré, má jiné množství energie, peněz atp. Ale ve výsledku je to úplně jedno, protože i když si vyberete tu nejhorší možnou postavu, hra je tak jednoduchá, že abyste nedošli do konce, museli byste se vyloženě snažit. Hra má údajně i systém akcí a následků, ale pokud se moje akce nějak projevily, pak to bylo tak bezvýznamné, že jsem si toho sotva všimnul, a akce, které ovlivnily ostatní postavy, mi byly stejně vzhledem k mému neexistujícímu vztahu k nim celkem ukradené (zvlášť u závěrečné scény (kdy John umírá rukou Fanny) se mi chtělo křičet: "No a cooooo?!"). Minihry jsou krátké a jednoduché, ty akční působí spíš navíc a na sílu.

Celkově je Road 96 snůška nenaplněných slibů. Přesněji řečeno, věřím tomu, že autoři se opravdu snažili a do hry dali svoji duši. Prostředí i hudba jsou nádherné, prvotní idea je velmi zajímavá, ale kde scénárista vůbec neumí psát, tam ani čert nebere. Autoři by bývali udělali lépe, kdyby se toho do hry nesnažili na tak malé ploše nacpat tolik a hra se nesnažila pouštět do dospělých témat, které v tomto podání působí přinejlepším směšně.
+13

SteamWorld Dig 2

  • PC 90
SteamWorld Dig 2 navazuje na SteamWorld Dig, který jsem osobně hrál někdy v roce 2018. V druhém díle nehrajeme za stejného hrdinu (Rusty), ale naopak za hrdinku Dorothy, která se vypraví pátrat po ztraceném Rustym.

Začátek hry silně připomíná původní díl, neboť Dorothy disponuje pouze krumpáčem a poté co dorazí do městečka, tak se vydává na své první podzemní dobrodružství. Náplň podzemního počítání je prakticky stejná jako v prvním dílu. Najdi co nejvíc drahokamů / vzácné rudy a vrať se ji prodat do města. V tom počínání nám samozřejmě brání různé monstra, které se liší biom od biomu a za jejich zabíjení lze získat zkušenosti, které zvyšují level postavy a hráč tak za každý level získává 5% bonus při prodeji lootu ve městě.

Zpočátku jsou cesty Dorothy do podzemí velmi krátké, neboť ji trápí neustále zhasínající lampa a tak je potřeba se pořád vracet do města a doplňovat palivo. Zde pak přichází mechanika základního vylepšování vybavení, kde za utržené peníze můžete tu vylepšit lucernu ( svítí déle), tu vylepšit krumpáč (rychleji rozbíjí materiál), tu vylepšit batůžek (vejde se do tam víc věcí) atd. Kromě samotného vylepšení základního statu odemykáte s každým levelem předmětu i možnost instalovat do itemu nějaký addon, ale k tomu vám chybí podstatná věc.

V hlubinách kromě těžby po čase potkáte i různé "jeskyně", které obsahují právě druhou herní měnu a to jsou upgrade body ve formě ozubených koleček, které lze využít pro instalování výše zmíněných addonů. Zpočátku je bodů velmi málo a je velmi těžké si vybrat do čeho investovat. Kromě ozubených koleček může (a dost často i musí) získat Dorothy v jeskyni i nové schopnosti, které ji pomohou pokračovat v dalších lokacích či naopak se pohybovat v původních a projít i další místa.

Zde se dostává do hry jedna herní mechanika, kterou jsem zbožňoval a nesnášel zároveň a tou je hledání skrytých lokací (jsou jak v základních lokacích tak i jeskyních). Právě nalezení většího počtu těchto lokací vám umožní poměrně velkou svobodu ve formě vybírání a odemykání addonů. Další věcí, kterou můžete ve skryté lokaci najít je sběratelský herní předmět, který slouží jednak k odemykání achievmentů, ale také vám za určité počty dává postava ve městě další addony, které lze získat pouze touto formou. A některé stojí opravdu za to. Poslední zajímavostí, kterou můžete ve skryté lokaci potkat jsou různá NPC, která vám dají za nalezení zase další addony.

Abych to nějak shrnul. Hru jsem si neskutečně užil ať už po audiovizuální stránce, tak prostě jen tím, že jsem se naprosto uvolnil a jen si užíval pohyb po světě, ať již ve formě těžení či hledání skrytých míst ( což mě občas dokázalo i mírně naštvat, hlavně když jsem nebyl schopný najít vstup). Za zmínku stojí ještě výborná podpora ovladače, který jsem využíval oproti prvnímu dílu.

Pokud máte rádi plošinovky a nechcete se stresovat u složitějších kousků je tato hra určitě skvělou volbou pro vás.

Celý záznam z průchodu naleznete zde:
Záznam SteamWorld dig 2

Herní výzva 2022 - 2. "Cesta do středu země"

Pro: Vizuál, Hudba, Systém vylepšování postavy, Skryté lokace, Podpora ovladače

Proti: (Až moc) Skryté lokace

+13

Uncharted 3: Drake's Deception

  • PS4 85
Uncharted 3 : Drake´s Deception byla jasnou volbou po dokončení předchozích dílů a pro podobně laděné adventury ve stylu Indiana Jonese říznutého 007čkou mám slabost. Poslední díl série se nese v duchu předchozích dílů - na výši především výborná grafika v rámci lokací a prostředí, která by zahanbila leckterý novější kousek.

Pátrání po tajemství komandéra Drakea - hra má super příběh, solidní postavy, krásné a propracované prostředí jak exteriérů - tak i samotných interiérů - vrakoviště lodí nebo útěk z letadla byly opravdu zážitkově super. Oproti předchozímu dílu přibylo hádanek což kvituju ( při delším bádání nabízí hra vyřešení ), prolézačkami a ručkovačkami se můžete trochu zapotit, protože ne vždy se Nathan chová při jejich zdolávání realisticky a vývojaři dodali vylepšený fight mód, kdy si to můžete rozdat s nepřitelem na férovku.

Nathan a Sully hláškují ostošest - děvčata se tentokrát moc do hry nedostala, finální souboj a rozuzlení povedenější než minule, ale abych jen nechválil - přišlo mi, že v tomto díle těch hejn nepřítelských žodláků ještě přibylo, scénář je i v rámci chaotického střídání lokací vyhypovaný na maximum - řekl bych, že už toho bylo nad rámec a hráč je pořád hnán do zběsilé akce. Ale přesto jde o skvělou oddychovku, při které jsem se nenudil a určitě řadím celou sérii mezi ty nejpovedenější herní série a těším se jak na další díl, tak i na chystaný film - 85 %

Pro: příběh, grafika, hádanky

Proti: příliš akce, místy chaotický děj

+13

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 2

  • PC 85
Na další díl jsem se velice těšila. I přesto, že jde pouze o několik hodin hraní. Pohodového hraní bez časového limitu, takže může hrát kdykoliv je trošku času. I když se snažím každou hru dohrát co nejdříve, v této mě baví si vše projít i několikrát a nespěchat. A celkem mě zklamalo, že se různé plody apod. objevovali tak málo. Velice mě potěšilo, že v tomto dílu se hraje za ženskou postavu. Bylo to bezva! Ovšem je pravda, že jak jsem zvyklá z většiny her, chvilku mi trvalo než jsem si na to zvykla... Hlavně tedy v rozhovorech. Doufám, že tato možnost bude častější (spíše myslím výběr), ale chápu, že to vždy není žádoucí - to je jasné. Trochu mě zklamalo, že musím celkem dost prodávat, nakupovat - vydělávat si. V minulých dílech dost často stačilo plnit úkoly a bylo všeho dostatek... Rozhodně se těším na další díl, bohužel jim to jde pomalu ;-) Podobných her moc není.

Pro: hlavní ženská postava, rodina (do výzvy 2022), jedinečnost hry, pohodová hra

+13

Journey

  • PS4 85
Všudypřítomné QR kódy, nepřátelé připomínající sentinely z Matrixu, surfování po písečných dunách a především spektakulární soundtrack podtrhující vizuální orgii, která na vás vybafne hned v prvních vteřinách. To je Journey. Tedy alespoň povrchově. Podíváte-li se na hru detailněji, získáte především pohled na ucelené umělecké dílo, které ani po deseti letech nestárne. Potěšil mě sociální prvek hratelnosti, díky němuž můžete při své cestě narazit na další hráče z celého světa. Něčeho takové jsem si poprvé všiml v The First Tree, ale v Journey můžete díky svým náhodným spoluhráčům i lehce profitovat podobně jako v Death Stranding.

Při prvním průchodu jsem se nechal unášet atmosférou podobně jako hadroví draci poletující ve větru. Symboly zde jsou, stejně tak jisté paralely s duchovním i reálným světem. Jejich důkladnější interpretaci si však nechám až na další hraní. Journey si opakování zaslouží a díky krátké herní době o stopáži průměrného celovečeráku od znovurozehrání nikterak neodrazuje.

Jedná se tak o ideální hru pro nedělní kocovinu (vyzkoušeno za vás), ale i k zenovému rozjímání nad otřepaným, ale pravdivým citátem, že i cesta může být cíl.

Pro: Audiovizuální zážitek na úrovni uměleckého díla

Proti: Někomu může vadit nejasnost sdělení

+13

Cat Quest

  • PS5 60
Zpočátku milé a zábavné, později ubíjející a stereotypní. Cat Quest je sympatickou hrou, která zejména milovníky koček (mezi ně se však rozhodně neřadím) dokáže potěšit. Jen kdyby herní náplň nebyla pořád naprosto stejná.

Soubojový systém je jednoduchý, ale funguje. Nepřátelé své útoky "nabíjí" a hráč tak má čas na reakci či seslání některého z kouzel. Díky hezké stylizované grafice je tak i s omezenou herní náplní hraní první hodinku možná dvě vážně nenáročná zábava. Přímočaré úkoly nejsou i přes svoji infantilnost vyloženě špatně napsané, i když neustálé kočičí zkomoleniny začnou záhy působit prvoplánově.

Jenže Cat Quest je po svých cca deset hodin (při cestě za platinovou trofejí) stále stejný. Naberete úkol, šipka vám jasně ukáže, jak ho splnit, pár kočičích NPC se vykecá, pobijete pět neustále recyklovaných nepřátel a jede se dál. Hra se tak postupem času stává obětí vlastní jednoduchosti a strojové plnění stále toho samého později nefunguje už ani jako oddechovka. Osobně mě mrzí promarněný potenciál, stačilo by pár nepřátel navíc, nějaká ta zbraň s odlišným způsobem boje, nebo pár úkolů, kde by se musel hráč alespoň malinko zamyslet. Fádní jsou i zdejší dungeony, které také opakují jeden a ten samý můstr... vymlať všechno, co se hýbe. Svým designem se od sebe příliš neliší a neobsahují ani žádný odlišný prvek hratelnosti (alespoň pár pastí by bylo fajn).

Za hrou stojí jen pár lidí a nápad neměli vůbec špatný, v některých ohledech není špatná ani jeho realizace. Indie hry však bývají hravé a překvapující, což je Cat Quest bohužel pouze jen na svém úplném začátku. Pár fajn narážek na videohry a herní průmysl to vážně nezachrání (vždyť si autoři dělají srandu s "fetch questů" a pak na nich založí celou hru!)

Hráno jako součást Herní výzvy 2022 – "4.  Zvířecí instinkt: Dohraj hru, ve které hrajete za reálné zvíře. " – Hardcore varianta

 Hodnocení na DH v době dohrání: 68 %; 23. hodnotící; digitání verze PSN

Pro: Hezká grafika; námět; soubojový systém je i přes svoji jednoduchost zábavný

Proti: Absolutně stereotypní náplň hry; postupem času se stávají dialogy otravné; málo druhů nepřátel i způsobů boje

+13

Intergalactic Fishing

  • PC 75
Trpíte nespavostí? Je vaším koníčkem objevování nových druhů? Jste proti zlým korporacím? Díváte se někdy zasněně na hvězdy, jestli se tam někde nenachází planeta, kde byste si mohli zarybařit? Pokud ano, Intergalactic Fishing je hra pro vás. Díky zvláštnímu prvku teleportiu je totiž možné se teleportovat na desítky jezer po celé galaxii. Prim však hraje samozřejmě rybaření, ve kterém, abyste byli úspěšní, budete muset pochopit jednotlivá specifika jezerních ryb, které mají několik charakteristik. Jednak obývají vždy určitou specifickou oblast (vegetační pásmo, mělčinu, hlubinu nebo je jim dobře pod hladinou), potom na ně zabírá určitá rychlost navíjení, dále berou v určitých hodinách více, než v jiných a potom mají rády návnadu určenou čtyřmi hodnotami. Tyto charakteristiky jsou vám na začátku neznámé a teprve chytáním ryb a jejich pitvou se o nich dozvíte více, a budete pak svoji strategii lovu schopni lépe přizpůsobit jednotlivým druhům. 

Protože každá ryba zabírá na jinou návnadu, je nutné si návnady vytvářet. Jedná se o jakousi logickou minihru, kdy z dílků podobných dílkům Tetrisu sestavujete dle určitých pravidel danou návnadu. Po jezeře se pohybujete na vaší lodi a lovíte na klasický prut. Pruty i lodi mají navíc také svoje charakteristiky a později si budete moci koupit za peníze vydělané rybolovem lepší vybavení a to včetně přídavných modulů (velmi užitečný je mj. modul, který si zapamatuje místo na jezeře, a vy se na toto místo můžete z jiné části jezera teleportovat). Aby rybaření bylo zábavnější, tak vás hrou provází i příběhová linka, ve které budete plnit různé questy. Případně můžete plnit i sidequesty obyvatel jednotlivých jezer či vašich kolegů rybářů. Hlavní příběh zabere pár hodin, ale po jeho dokončení je možné pokračovat v hraní dál a objevovat nová jezera, nové druhy ryb, plnit nejrůznější výzvy či kontrakty a také se účastnit turnajů. A je to právě neustále přítomný prvek tajemství, který odlišuje Intergalactic Fishing od jiných her tohoto žánru. Přestože je hra extrémně minimalistická, působí na vaši fantazii, protože jak jezera, tak ryby jsou v pozdějších fázích hry procedurálně generované.

Co se týče výtek, tak jich pár je. Jednak by mohla být o něco lepší grafika. Např. lodička by nemusela být jen kroužek. Stejně tak doky působí příliš stroze. Uvítal bych také pár ilustrativních obrázků a třeba i mapku galaxie, abyste viděli, kde se právě nacházíte. Naproti tomu ryby jsou nakreslené hezky. Stejně tak některá vygenerovaná jezera vypadají někdy vysloveně magicky. Také by se mi líbilo, kdyby si šlo s postavami více povídat a aby každé neprocedurální jezero (kterých je zbytečně moc) bylo něčím zajímavé a bylo zalidněné několika NPC. Literární styl stávajících dialogů je přitom dobrý a hra má svůj milý humor. Velkou výtku mám k fázi hry po skončení příběhu, kdy plněním úkolů v určitých kategoriích můžete postoupit na vyšší rybářský level. Těch je celkem pět, ale abyste se dostali na ten pátý, tak se jedná o nižší stovky herních hodin. Což je zkrátka extrémně přestřelené. Stejně tak splnění některých výzev vám zabere obrovské množství času. Ve hře zkrátka není dost obsahu, aby byla ospravedlněna takováto časová investice. Ze zábavného relaxačního rybaření (ideálního právě v noci, kdy nemůžete usnout) a přemýšlením nad vytvářením návnad se postupně stane nezáživný grind a to je nejvyšší čas přestat. U mě se tak stalo na úrovni 3 (expert angler) s fame 23.233 po padesáti odehraných hodinách (pro představu: pro postup na úroveň 4 je třeba fame 26.000, což je více jak dvojnásobek mého herního času), více jak 1500 chycených rybách, splěnění všech sidequestů a maximálním úlovku 19.43lb. Jen mě mrzí ten neulovený dvaceti librový "macek"...

PRO TIPY
1. Nezapomeňte na to, že ve hře je možné posouvat čas. Pokud víte, kdy daná ryba bere (to jsou ty dva proužky pod hodnotami návnady - horní reprezentuje den (světle modrá) a noc (tmavě modrá) a dolní vyznačuje zelenými kousky, kdy ryba během dne zabírá, pak si čas posuňte tak, abyste se trefili do zeleného proužku.
2. Hrajte v první řadě hlavní příběh a objevování si nechte až na potom. Dostanete se tak totiž k lepšímu vybavení. Za sebe doporučuji prut "Conservationist", který po prolomení dává o 100% více informací o rybě při jejím chycení a navíc má citlivost 10, takže máte jistotu, že budete "vnímat" i malé ryby.
3. Velmi užitečné moduly jsou teleport na krátkou vzdálenost a modul, který uchová 4 pozice na jezeře, na které se pak můžete teleportovat. Ušetří vám spousty času.
4. Vytvořte si těžkou návnadu se všemi hodnotami na 50 a chytejte ryby na kraji jezera se střední rychlostí navíjení. Tam se totiž sdružují ryby ze třech pásem. Když chytíte nějakou rybu a odhalíte přesnou hodnotu pro návnadu, zkopírujte si výchozí návnadu a novou si upravte o nově zjištěnou hodnotu. Trvá to sice dlouho, ale je to jistější, než střílet od boku různé varianty návnad.
5. Nadefinujte si shortcuty pro zaseknutí, navíjení a změnu rychlosti navíjení. Užitečná je také klávesová zkratka, která při stisku přebije aktuální rychlost navíjení na maximální.
6. Pokud potřebujete chytit rybu, která plave těsně pod hladinou a rychlost navíjení je stationary, vytvořte návnadu, která bude mít stejnou hodnotu buoyancy i weight. Návnada se maličko potopí, ale bude ve stavu still. Nechytejte také v topograficky modrém pásmu, aby se vám mezi ryby "under surface" neplety ty z mělčiny a případně i vegetace (to jsou ty těsně u břehu, které zabírají na hladině i pod).
7. Ryb je v jezerech omezené množství. Cca 1000 na druh a je možné je vychytat. Chycenou rybu, kterou hodíte zpátky můžete chytit znovu. Plyne z toho, že můžete vychytat ryby v určitém místě (trvá než tam doplavou jiné) a je dobré se přesunout po čase jinam. Také z toho plyne, že pokud neplníte achiev, tak ryby pitvejte, prodávejte, ale neházejte je zpátky. Chytíte tak spíše ten druh, který vám v daním místě uniká (a má menší procentuelní hodnotu úspěchu, než ten, který se vám tam plete a který chytáte častěji).
8. Zvětšte si v nastavení velikost proužku, který indikuje rybu na háčku.

Pro: silný explorativní prvek, minimalismus, procedurální generátor jezer a ryb, příběh a humor

Proti: grafika je v určitých aspektech strohá až moc, neosobní svět, malé množství NPC a dialogů a po dohrání hlavního příběhu extrémní grind

+13

Yakuza 6: The Song of Life

  • PS4 85
Yakuza 6 je zásadním dílem celé série, avšak zejména pro dlouholeté fanoušky série. Hlavní hrdina Kazuma Kiryu je již posedmé vržen doprostřed šarvátek, intrik a pletek klanů ovládající japonské podsvětí od východu po západ, a tentokrát k tomu má zásadní důvod: pátrání po stopách své adoptivní dcery, Haruky (toho času v kómatu) a neznámého otce jejího malého syna, Haruta. (Znalci potvrdí, že Kiryu je japonský Dominic Toretto.) 

Tento díl se svou atmosférou zdaleka nepodobá většině předchozích dílů; poměrně jasné srovnání však lze provést s Yakuzou 3 - oba díly se spíše zaměřují na Kiryuovu rodinu, oba díly přináší "klidnější" prostředí vyvažující hektickou tokijskou čtvrť Kamuročo (Y3 Okinawa, Y6 Hirošima), oba díly pod zdánlivě "individuální" zápletkou rozkrývají obří konspiraci na pozadí a v neposlední řadě: oba díly přináší hlavní sérii zásadní vylepšení v podobě nového enginu.

Právě nový Dragon Engine vykresluje novou lokaci čtvrť Onomiči Džingajčo ve skvělém světle stejně tak, jako tokijské Kamuročo. Hra je mnohem sytější, pryč načítání při vstupu do většiny budov, a systém levelování a učení nových schopností je mnohem flexibilnější než u většiny předchozích dílů. Bojový systém působí více responzivně, jakkoli jsou postavy mnohem více oběťmi ragdoll efektu. Bohužel z časových důvodů hra nedostala takové možnosti jako předchozí (a následující) díly. V Kamuroču například chybí celá jedna čtvrť (další naopak přibyla), řada miniher ve hře není a některé pohyby z předchozích her se nelze naučit. Hráči dalších dílů ale ocení tento základ, na který Ryu ga Gotoku Studio navazuje v dalších dílech včetně výborného Judgment (a Lost Judgment).

Přesto je zde spousta nového obsahu, včetně strategického Clan Creatoru, krmení koček, velmi okleštěného baseball manageru a - jakkoli je to pro Kiryua nepochopitelná minihra - Live Chatu obsahujícího trochu soft porna. Přesto hra dostala poměrně příjemnou délku - platinovou trofej lze získat zhruba po 30 hodinách bez zásadních zádrhelů. (Pro představu je průměrem pro každou hru cca 80 hodin, a časově nejnáročnější díl série, Yakuza 5, vyžaduje zhruha 150-200 hodin.)

Nakonec se zastavím u samotného příběhu: oproti složitým zápletkám ve čtvrtém a pátém díle se jedná o lépe stravitelnou porci příběhu a oproti některým předchozím dílům také značně zatíženější japonskými reáliemi, zvyky či historií. Jinými slovy: i tentokrát čekejte rozhodnutí, která pohledem západního světa nedávají smysl, ale dějí se hlavně ve jménu cti. Řada postav z předchozích dílů sice dění pozoruje z dálky (nebo je jejich další osud dále nepopisován), ale spousta nových postav do dění přibyla. A je nutné říci, že po prvních desítkách minut v Onomiči si některé postavy musí zamilovat snad každý. Některé pro jejich povahu, některé pro jejich teatrálnost. Přesto od příběhu může každý dramaty, plot holy a plot twisty ošlehaný veterán série očekávat právě drama, čas od času nějaký plot hole a ani o plot twist ochuzen nebude.

Yakuza 6 je důstojný konec Kiryu ságy, téměř se všímšudy. A i když oproti jiným dílům tolik nevystupuje z řady a vlivem neodladěného Dragon Enginu představuje pro řadu fanoušků krok zpátky, jedná se o svěží a zejména originální díl, za který se autoři nemusí stydět. Vzhůru na Judgment (a Like a Dragon)!

Osobní hodnocení v rámci hlavních dílů série: třetí nejlepší, hned po Yakuze 4 a 0
Odehráno: +-35 hodin
Platinová trofej: Ano

Pro: Důstojná rozlučka s hlavní postavou série, nové město a nová čínská čtvrť značně pomohly atmosféře, nový engine

Proti: Pro "západní" hráče poměrně antiklimatické rozuzlení zápletky, některé postavy se ve hře skoro neobjevily, nový engine nebyl dotažený

+13

Unpacking

  • XboxX/S 85
Hra Unpacking ( 2021 )

O této hře jsem se dozvěděl teprve nedávno a když jsem o ní slyšel, tak zaznívala samá slova chváli. To mě přimělo se do této hry téměř okamžitě pustit a zjistit čím si tak dobrá hodnocení vlastně zaslouží.

Jedná se o malou hříčku, která vyšla pod hlavičkou Humble Games a hlavním motivem hry je, že budete jednoduše " vybalovat " věci z krabic a ukládat je na patřičná místa. 
Asi si říkáte ,, to opravdu nic jiného dělat nejde? No ještě můžete také přerovnávat, ale tím se všechny možnosti vyčerpali. Nebo ne? 

Přeci jenom ve hře jde i o něco jiného než jen o duchaprázdné vyndavání věcí z krabic. 
Jde také o příběh, který se vám bude vyprávět  pomocí stěhování. Stěhování někoho, koho za celou dobu na vlastní oči ani neuvidíte, ale přitom budete poznávat celý jeho život zkrze věci. Díky těmto věcem se vám tak budete dozvídat o životě člověka, který se postupně vyvíjí a dospívá, než se z něj stane usedlí člověk co má svůj vysněný rodinný dům a rodinu. První stěhování přijde roku 1997, kdy ten někdo má teprve jen pár věcí. Těch bude ale postupně přibývat a také se budou měnit.
Ale některé budou zůstávat. A vy budete zjišťovat co má tato osoba ráda a kam vedou její kroky. Obydlí se bude různě měnit a projdete si všelijakými možnými místy. Jednou budete bydlet u někoho, kde už spoustu jiných věcí je a na ty vaše už nebude zbývat moc místa. Někdy zas budete bydlet v opravdu malém bytečku a zteží se vejdete. A nebo naopak už ve velkém, kde zas budou krabice na každém rohu. 

Co je ale na této hře nejlepší je její pohodová až přímo zenová hratelnost. Může se samozřejmě stát, že pro lidi trpící potřebou přerovnávat věci, se z klidné hříčky stane diagnóza pro OCD. Pro většinu lidí ale půjde opravdu spíše jen o uvolňující záležitost.

Tomu dopomáhá také roztomilá pixel artová grafika a příjemná jednoduchá hudba. 
Za zmínku také stojí velmi propracované zvuky předmětů, které dobře reagují na to, kam danou věc pokládate. 

Tato hra není dlouhá, jedná se spíše o takovou malou jednohubku. Je ovšem pouze a jen na vás jak dlouho ve hře strávíte. Já osobně jsem se vybalováním zas tak tolik netrápil, ale i tak jsem občas nějakou tu věc pěkně srovnal a někdy jsem zas nevěděl kam předmet umístit ( třebaže jsem nevěděl co to vlastně je ). Nekonec jsem ve hře strávil něco málo přes 5 hodin. 

Unpacikng je ve svém jádru sice jednoduchá hra a přesto svým nápadem a pojetím dokáže hluboce zaujmout. Už nějaký ten pátek jsem nezažil tak originální hru. A byť by se dalo říci, že může být svojí hratelností i tak trochu nudná, tak já jsem si její příjemnou atmosféru užil.
+13

Projector Face

  • PC 70
Němý film: The Game, asi tak by se dal charakterizovat počin Projector Face. Zvuky okolí slyšet jsou, ale jinak je veškeré dění, včetně výhružek obyvatel, znázorněno formou textu, přesně jako v němých filmech. Jde o docela originální nápad, kdy má hlavní hrdina místo hlavy promítačku a dorozumívat se tak může jen pomocí přehrávání filmů.

Obrazovek je asi deset, takže hra není moc dlouhá a dá se dohrát do hodinky. Já chtěl ale získat všechny achievementy a jeden je za bezchybné projití, kdy ani jednou nesmí dojít k nesprávnému použití předmětu či zbytečnému kliknutí na aktivní místo. Nastal tak festival ukládání a nahrávání pozice a herní doba se mi zdvojnásobila. Téměř všechny úkony jsou však vcelku logické a nikde jsem dlouho netápal.

Hlavní hrdina nachází filmové pásky, které je třeba před promítáním nejdříve doplnit o chybějící části. Samotné skládání je příjemnou minihrou, i když trochu krátkou. Nalezené filmy bohužel nejsou úplně vhodné pro děti, kterým jsou promítány, a tak tu po třech projekcích máme takové novodobé Frankensteinovo monstrum. Když už to vypadá, že celý příběh skončí smutně objeví se nový kamarád Television Face.

Pro: interaktivní němý film, hlavní hrdina, logické úkony, skládání filmových pásek, konec

Proti: krátké

+13

Minecraft: Story Mode - Episode 5: Order Up!

  • PC 60
Tak tohle bolelo. Říkal jsem si, o čem asi "poslední" epizoda bude, a ono to je o záhadném křesadle s ještě záhadnějším portálem do silně záhadného města v oblacích - Oblakova - jemuž vládne nezáhadně nesympatická napodobenina kung-fu Kleopatry, která je ?diktátorkou?, a proti ní brojí její vlastní lidé zakládající si tajné kluby stavitelů, protože jsou materiály omezeny tzv. Všehozdrojem.
Neříkám tím, že je epizoda vysloveně příšerná, jen už jaksi nezapadá do předcházejícího příběhu, starý Kamenný řád je pryč, objevuje se nový Kamenný řád, který musí podniknout dobrodružství, jímž se zase proslaví. Začátek vypadá hodně nadějně, je atmosférický, má spád, pak přichází na řadu Aiden a připadáte si jak z nějakého postapo filmu, a následují zvraty s příběhem v antiutopickém městečku, které se opravdu stane jak vystřižené z postapa. Ale celé to na druhou stranu odsýpá, je to do jisté míry humorné, do jisté míry hloupoučké, ale nějakým způsobem to jakž takž funguje. Až na to vyústění se Všehozdrojem - slepice? Vážně?  A to ani nemluvě o volbě mezi Lucasem a Velitelkou, kdy na ní stejně nesejde, protože přežijí oba. Jen je smutné, že na celé epizodě je ve výsledku tou nejlepší částí začátek a konec - multivesmíry.

Pro: Úplný závěr hry, začátek hry, spád, ozvučení, atmosféra postapa

Proti: Vyústění zápletky v Oblakově, nesympatické nové postavy, nezapadá to k předcházejícím epizodám, volby bez výraznějšího vlivu

+13

Injustice: Gods Among Us

  • PS4 65
Injustice: Gods Among Us jsem dlouho odkládal. Přestože mám superhrdiny od DC rád, nikdy jsem nebyl přímo fanouškem bojových her. V posledních pár letech jsem si ale k tomu žánru přeci jen našel cestu (převážně skrze poslední dva dály série Mortal Kombat), a tak jsem si řekl, že je konečně čas na Injustice.

Grafika hry na první pohled není žádná zázrak, musíme ale brát v potaz, že se jednalo o titul běžící na PlayStationu 3, Xboxu 360 a WiiU. S tímto vědomím se pak nejedná o nic strašného, ba naopak. Samotné souboje po grafické stránce nevypadají vůbec špatně, i když některé animace mohou vypadat kostrbatě. Největší šok proběhne ale po přechodu na cutscény, které jsou nižšího rozlišení. Navíc se mi nejednou stalo, že se na mém PS4 začala cutscéna sekat, a to vzhledem k formě jejího provedení opravdu nechápu.

Příběh jako samotný je jednoduchý, což u hry jako takové nevidím jako problém. Místy mi ale přijde, že tvůrci trochu nevěděli, jestli se vydat směrem ukázat co nejvíce postav, nebo se soustředit na pár hlavních. Máme tu proto momenty, kde se nám tu objeví asi minutová dějová linky mezi Batmanem a Catwomen, která je tu zkrátka jen proto, aby se tu mihla další známá postava, na druhou stranu tu za některé postavy nebo proti nim bojujeme vícekrát, než je potřeba. Zároveň mnoho hratelných postav zůstává po příběhové stránce nevyužitých a já si říkám, opravdu bylo nutné, aby tolik hrdinů bojovalo samo proti sobě? V určité části se pak příběh dostane do stereotypu, kde má skupina hrdinů nějaký plán a vydají se ho zrealizovat. A vy v tu chvíli už přesně čekáte, že tam potkáte ty dva záporáky, kteří se nějak zbaví zbytku vaší skupiny, abyste vy mohli mít přesně dva souboje, než se zase děj někam pohne.

Je mi ale jasné, že většina z hráčů nebude hrát Injustice kvůli příběhu, ale chtějí za legendární komiksovou postavu zbušit druhou přesílenou postavu. Výběr charakterů, jak jsem už trochu nakousl v předchozím odstavci, je opravdu rozsáhlý. Potěší také alternativní skiny z komiksů nebo třeba ze seriálu Arrow. Na druhou stranu zamrzí, že si skiny nemůžete prohlédnout už při jejich výběru a vidíte je teprve na začátku souboje.

Se souboji navíc přichází můj největší problém. Obtížnost a síla jednotlivých postav je dost nevyrovnaná. Je to dost vidět u speciálních schopností, kde vedle velkého množství zajímavých a užitečných lze nalézt některé, jež jsou vyloženě zbytečné. Také mi přijde, že hra nereaguje tak precizně na pohyby analogových páček, jak by mohla. Na druhou stranu je tu i mechanika, kterou jsou si vysloveně užíval, konkrétně rozdělení mapy na více částí. Pokud protivníka u kraje mapy udeříte jedním ze specifických typů útoků, prohodíte ho pomocí tematické a efektní animace do jiné části, kde váš souboj standardně pokračuje.

Kromě příběhu a jednotlivých soubojů hra umožňuje také multiplayer, a to jak lokální, tak online. Nechybí ale ani variace na věže z Mortal Kombatu. Máte tu na výběr z velkého počtu možností. Náhodná sekvence soupeřů je klasika. Můžete ale také zkusit porazit celou Justice League nebo další speciální sestavy. Kvůli výše zmíněným problémům jsem k tomu ale upřímně neměl moc motivaci.

Hra Injustice: Gods Among Us má dost problémů. Rozhodně bych ji ale neoznačil za vyloženě špatnou hru. V dnešní době, kdy ale existuje mnoho jiných bojových her, hlavně ale nevidím úplně důvod, pokud zrovna nejste fanoušky superhrdinů, proč ji vůbec hrát.

Pro: velké množství postav, alternativní skiny, poměrně velké možností herních módů, mapa složena z více částí, pro fanoušky tématika

Proti: příběh nevyužívající svůj potenciál, nevybalancovaná hratelnost, chybějící možnost ukázky skinu před soubojem

+13