Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Slave Zero

  • PC 65
Niektoré hry zaujmú príbehom, iné krásnou grafikou, do uší ladiacou hudbou alebo niečím originálnym, čo tu ešte nebolo. Slave Zero je tá najobyčajnejšia 3D strieľačka, akú som kedy hral (jún 2002) a napriek tomu na ňu spomínam aj dnes.

Nasadnete do mecha, vydáte sa do krabicoidných ulíc veľkomesta, kde na vás čakajú tupí nepriateľskí mechovia a ide sa do boja. Občas do vás búšia aj tančíky, ale čo také zmôže bodka na zemi proti kolosu, ktorý je aspoň 50x väčší ?

Je to tak obyčajné až je to dobré. Správna hra na odreagovanie, kde nie je nutné premýšľať, ale iba vystrieľať jeden zásobník za druhým a keď začne nudiť, tak ju proste vypnete. Nepríjemné je len to, že časom príde ten pocit, keď budete chcieť pokračovať ďalej a ani nebudete vedieť prečo. Mňa to bavilo aj vďaka vlastnému soundtracku od Kornu. Keď sa naštartovala Here to stay, tak ma to vedelo poriadne vyhecovať !
+12

Kulivočko 1. kapitola

  • PC 65
Hneď v úvode sa musím autorom poďakovať za to, že zmenili hlas Kulivočka, ktorý ma tak nesmierne iritoval pri hraní dema a kvôli ktorému som nechal Kulivočka dlho ležať ľadom. Kulivočko už nepôsobí ako maznajúce sa dieťa a je to sakra veľký rozdiel pri hraní. Druhá vec je, že autori chytro zmenili riešenie hádaniek oproti demu a tak bolo hranie opäť zaujímavé.
Hra ma milo prekvapila. Milá grafika (kreslená, trošku viac farebná, ale újde to), zaujímavý a vtipný príbeh, jednoduché a rozprávkovo logické hádanky (epizódou prejdete ako nôž maslom) a dobrý humor (žiadne trápnosti). Možno tomu chýbala iskra a najmä lepšie (kľudne aj ťažšie) hádanky, ktoré by hráča motivovali po ich zdolaní hrať ďalej. Tým ale nechcem zbytočne kritizovatť, veď išlo o začiatok hry, kedy sa všetko len rozbiehalo.
Veľmi ma mrzí, že ďalšie kapitoly už nevýjdu, lebo vývojárom došli peniaze. Mrzí ma to hlavne kvôli príbehu. Zničenie černokňažníka je klasický nudný odvar, ale sprievodné časti príbehu vyzerali zaujímavo. Bol tam napr. drak, ktorý uniesol princeznú, ale plánoval ju vrátiť. Prečo by niekto vracal ženu ? Nie nie, nehláste sa všetci.
Javilo sa mi to ako moderná rozprávka v štýle Shreka a to nemuselo byť vôbec zlé.

Hracia doba: 2 hodiny
Epizóda je vonku zadarmo.
+12

MIND: Path to Thalamus

  • PC 60
Hra mi byla dvakrát doporučována, a tak zatímco napoprvé jsem odolala, neboť mě popis a videa ze hry až tak nezaujaly, tak napodruhé, kdy hra stála méně jak jedno euro, jsem hru zakoupila s tím, že ji tedy zkusím.

Logické hry nepatří k těm hrám, které bych často hrála, a tak jsem se docela těšila, že vyzkouším po delší době něco nového. Z popisu hry jsem se těšila na enviromentální hádanky, nějaké to cestování časem a na příběh pacienta v kómatu, který hráče chytne za srdce. Zde mi ovšem uškodila moje fantazie, a tak jsem se těšila a byla zvědavá na něco, co jsem vlastně nedostala. Snažím se nemít nějaká očekávání u her a přistupovat k nim s čistou myslí, ale čas od času to zklamání někdy přijde.

Vyzdvihla bych surrealistické prostředí, které bylo tvořeno nevědomím onoho hlavního hrdiny ležícího v kómatu. V průběhu hry jsem se pořád těšila a byla zvědavá, co přijde dál. Logické hádanky nebyly nijak těžké, vcelku rychle jsem přišla na to, co se po mně chce, jen to chtělo provést správně a někdy i s dobrým načasováním. Po chvíli jsem zjistila, že princip hádanek se velmi často opakuje a nejsou zrovna nápadité. Je také škoda, že hru nepodkreslovala nějaká lepší hudba, která by hrála častěji než párkrát za hru. Na druhou stranu chápu, že to asi dělalo malé studio, a tak asi nebylo peněz nazbyt.

Co mi ale už opravdu vadilo, tak byl save systém. Nemám ráda ve hře checkpointy, pokud se hra nedá uložit jinak. Vyhovuje mi možnost uložit hru, kdy já chci. Pokud to nejde, tak alespoň dojdu k checkpointu a hru ukončím. Tady byl problém v tom, že nešlo dost dobře poznat, kde je daný checkpoint (žádná vizuální nápověda), kde končí kapitola. Ještě že hra není moc dlouhá.

Také jsem moc nepochopila, proč musím podržet ESC, abych se dostala do menu a proč se hra okamžitě ukončí, když náhodou zmáčknu ESC v nastavení. Ale to jsou spíše jen drobnosti, nad kterými kroutím hlavou.

Hra byla zajímavá svým prostředím, ale ke konci již zdlouhavá, protože se logické prvky opakovaly a příběh mě u hry zrovna také nedržel.

Pro: prostředí, zpočátku logické hádanky

Proti: opakující se hádanky, nevýrazná hudba, save systém

+12

Sinless

  • PC 70
Vizuální román s adventurními prvky z cyberpunkového prostředí. Sám o sobě tvrdí, že je old schoolový hratelností a nevede vás za ručičku. Jeho vizuál je, hlavně z hlediska barev a světel, opravdu pěkný a některé lokace byly prostě parádní. Hudba také dobře pasuje a dokresluje atmosféru a situace. Navíc reálie světa jsou docela zajímavé a konspirační zápletka plná otázek by měla být dostatečným motivujícím prvkem. Stačí ale tohle všechno?

No, ne tak docela. Hra je/byla zamýšlena jako první část trilogie, ačkoli tedy naznačuje, otázek je na jejím konci stále více než dost a pokračování zatím v nedohlednu. Sama o sobě si sice nevede špatně, ale právě nedokončenost je jejím největším kamenem úrazu. Přitom našlápnuto by měla skvěle.

Obsahuje humor (hlavní postava oslovuje i vás jako hráče, hlavně když se snažíte udělat nějakou neplechu) a vtipné odkazy na jiné hry (ať už plakáty a komentáři či achievementy).

Osobně tedy nevím, jak svůj komentář zakončit - snad jen doporučit, protože se mi líbila, a doufat, že si ji zahraje více hráčů a více hlasů bude vývojáře vybízet, ať už to pokračování konečně udělají (já vím, naivní).

Pro: atmosféra, soundtrack, prostředí, odkazy

Proti: příběh v této části není dokončen

+12

Wolfenstein

  • PC 60
(Toto je môj druhý a tentoraz úspešný pokus o prejdenie Wolfa z r.2009)
Mám problém nájsť niečo, čo by bolo na Wolfovi také dobré, aby som to vyzdvihol, ale jeho priemernosť mi to nedovoľuje. Hrá sa to vcelku dobre, o tom potom, ale do očí bije jalový príbeh (ako obyčajne), prehnaný respawn nepriateľov (hlavne v meste) a to sa podpisuje aj na atmosfére hry.

Najväčšia nuda je v meste, ktoré predstavuje „oddychovú“ zónu medzi misiami. Pri presune medzi časťami mesta sa nepriateľskí vojaci nanovo obnovia a tak je nutné proti nim bojovať znova...a znova...a znova...a znova.
Možno tým chceli autori dosiahnuť, aby sa hráč nenudil, ale pre mňa sú opakované súboje na rovnakých miestach ... ehm ... nuda. Rozumiem, že je tak možné doplniť si strelivo zo zbraní zabitých nepriateľov bez nutnosti kupovať ich, ale na 10+. raz už je to hrozná otrava.

V meste aj v každej misii je schovaných kopec secretov, takže kto chce, ten si zábavku nájde. Za získané peniaze je možné/nutné kupovať upgrady do zbraní a medajlónu. Mne vo výsledku stačilo spočiatku behať s KAR 98 a neskôr s MP43ou za chvíľkovej asistencie medajlónu.

Apropo medajlón. To je taká vecička, ktorú keď B.J. aktivuje, tak napr. rázová vlna zničí najbližších nepriateľov a zároveň spomalí tok času. Alebo zapne štít. Alebo výrazne zvýši prieraznosť nábojov, videnie nepriateľov cez steny apod. Proste zapína povolené cheaty. Znižuje to už tak nízku obtiažnosť a ako by povedal jeden môj kamarát, zahrali by si aj vrabce na streche. Zomrieť na predposlednej obtiažnosti je skôr vecou náhody než šikovnosťou súperov.

Normálni vojačikovia tvoria v hre krovie, sú tam len ako tzv. „Kanonen Futter“. So svojou abnormal inteligence (niektorí tvrdohlavo ignorujú aj granáty pod nohami) sú dobrí akurát tak na odstrel a aby to bolo ešte ľahšie, tak sa každý nepriateľ vždy ohlási nejakým zvukom, pokrikom, smiechom alebo niečím iným.

Akú-takú výzvu predstavujú len špeciálni protivníci - „čarodejníci“, neviditeľní zabijaci alebo vojaci s plazmovými zbraňami, ale to by tu nemohol byť medajlón, takže odporúčam narábať s medajlónom opatrne.
A bossovia. Ten prvý sa síce zabil sám (súboj trval 10 sekúnd), ale tí ďalší už bojovali. Súboj so záverečným hnusákom je podpásovka ako obyčajne - no comment (proste to trvá zbytočne dlho).

Zdravie je dobíjané automaticky a povedal by som, že sa dobíja sakra rýchlo. Wolf neumožňuje ľubovoľne ukladať, checkpointy sú pomerne blízko seba.

Jediná vec, ktorú môžem pochváliť je level dizajn. Pri prestrelkách sa dá pekne vyblázniť, ale Crysis v tom nehľadajte.

Aj keď je môj koment najmä negatívny, nebolo to úplne tragické. Kamarátovi by som hru určite neodporučil, ale ja som si ku nej sadal rád. Po hodine hrania som toho už mal vždy dosť, lebo sa dostavil stereotyp, ale hra vždy na chvíľu uspokojila. Wolf je primárne FPS a tú časť robí veľmi dobre. Aspoň že tak a to sa počíta.

Pro: level dizajn, prestrelky sú fajn, zbrane po upgrade, madajlón, druhá polovica hry

Proti: prvá polovica hry, nudné prestrelky v meste, obtiažnosť mohla byť vyššia, príbeh, AI nepriateľov

+12 +13 −1

Warhammer 40,000: Space Marine

  • PC 75
Svět Warhammeru mi byl vždy cizí, ať ten fantasy nebo právě 40k. Hry žánrově nesplňují mé podmínky, tedy aby to byla řezničina bez větší potřeby přemýšlení, což u RTS/taktické herní série může být trochu problém. A právě Space Marine jsem užil právě díky své heretické neznalosti Warhammeru světa a netradičnímu TPS/hack n slash pojetí.

V kůži Ultramariňáckého kapitána Tita se pokoušíte zachránit planetu před orky a to tím, že je řežete a střílíte po stovkách. Chodíte v lineárních úrovních a pomocí několika druhů zbraní a pomocí "rage modu" zabíjíte několik druhů nepřátel. Lepší zbraně a vybavení se zpřístupňuje v pozdějších fázích hry a něco jako je třeba obrovské elektrické kladivo nebo plasmová puška vyloženě chcete do pozdější fáze hry!

Pochválit musím třeba pohyb v soubojích s nepřáteli, který není vyloženě svižný, ale stále máte pocit, že Ultramariňácká zbroj něco váží a i tak máte dost manévrovacích možností se s nepřáteli vypořádat. V několika částech hry se Titus chopí jumpacku, což jsou trysky, která ho vymrští do vzduchu, ze kterého může udělat ničivý pozemní útok. Tyto části jsou fajn i díky své otevřenosti a vertikálnosti.
Titus má zbroj, která se sama dobijí, ale jak zbroj dojde a vy si nedáte pozor, začnou mu ubývat životy. Životy se dají "dobít" popravou nepřátel, ale při provádění této akce je postava zranitelná, takže se vyplatí pořádně promyslet kdy a jestli vůbec má tato akce smysl.
Jako poslední bych vypíchl český překlad, který mě překvapil vůbec svojí přítomností ve hře. Ale hlavně je velmi provedený a drží se terminologie W40k světa, takže vás nebude vytrhovat ze hry.

W40k Space Marine není excelentní nebo výborná hra, ale všechny aspekty hry jsou trefené tak solidně, že i přes svojí lehkou nadprůměrnost vyloženě nenudí nebo neštve a když už se začíná přejídat, tak má dost soudnosti to vše ukončit. Osobně musím přidat body za svět Warhammeru, který mě vyloženě nadchl.

Pro: akce - na blízko i na dálku, jumpack, THUNDERHAMMER!, vlny desítek nepřátel, čeština, délka hry

+12

Bulletstorm

  • PC 75
Je to len nedávno, čo som si sťažoval na kvalitu Wolfensteina z r. 2009 a po prvých minútach hrania Bulletstormu (Full clip edition) som mal pocit, že buď skončím pri podobne negatívne ladených dojmoch, alebo hru vôbec nedohrám. Lenže Bulletstorm prekvapil.
Keďže som žil posledných 8 rokov v bubline bez poriadneho PC, tak som začal FPS scénu mapovať až teraz. Wolfa som chcel po hoďke vypínať, lebo prišla nuda, ale Bulletstorm som po hodine vypínal preto, lebo som si ho šetril na neskôr. Tých 6-7 hodín sa aj tak minulo rýchlosťou letiacej guľky.

Bulletstorm si zobrali do rúk tvorcovia Painkillera, preto som očakával podobne ladenú zbesilú akciu. Namiesto toho ide skôr o strieľanie menších skupín a toto sa opakuje od začiatku do konca. Znie to nudne, ale kupodivu to nudné nie je. BS podporuje hráča v kreativite a navádza ho k tomu čo najefektívnejšie zabíjať a toto mi priznám sa sprvoti vadilo. Časom som už ale efektne zabíjal prakticky každého. Odkopnutie do elektriny, na koly, na kaktusy, do priepasti, podkopnutie a odstrelenie hlavy atď atď...každý na niečo príde. V takejto hre nevadili ani účelovo postavené výbušné sudy, hlavné bolo, že to všetko pekne vybuchovalo. Efektné zabíjanie je v podstate nutnosťou, pretože súperi sú neskutočné bullet sponges a likvidácia bežným spôsobom je zdĺhavá.

Za jedinú poriadnu výtku považujem nesympatické charaktery. Jeden nasratejší ako druhý, každé druhé slovo nadávka (toto robil dobre len Kingpin: Life of Crime) a keď sa k tomu ku koncu pridal aj generál, mal som sto chutí ho skopnúť dole do priepasti.
Príbehovo je hra slabučká, ale keby bol scenár trošku lepšie napísaný, tak by z toho mohla byť príbehová FPS. O toto ale nikomu nešlo. Máme tu bandu drsňákov, ktorí namiesto slov používajú zbrane a nič iné neriešia. Kto chce, ten si môže ako bonus zahrať aj za samotného „hail to the king“ Duke Nukema.

Zo zbraní mi ku srdcu najviac prirástla zbraň, ku ktorej ma to tiahne v každej FPS: brokovnica. Vyblázniť sa dá aj s reťazami, ktoré majú na koncoch granáty a keď protivníka obviažu, tak explodujú, alebo sniperka, ktorej guľku je možné navádzať, alebo ju nechať v správnom momente vybuchnúť, ale brokovnicu by som nevymenil za nič na svete. Chvíľu som si musel počkať, než som sa dostal ku jej špeciálnej vlastnosti (zničenie skupinky protivníkov na 1 výstrel), ale čakanie sa vyplatilo.
Zbrane je možné nosiť 3. Samopal je základ, zvyšné 2 sú na vás. Na každom druhom kroku si do nich môžete kupovať náboje alebo energiu na špeciálne strely.

Užil som si túto bezduchú FPS, lebo robí veci dobre. Dobre, nedá sa skákať, prekážky je možné preskakovať len na konkrétnom mieste a v hre je až príliš veľa neviditeľných bariér, ale to je vedľajšie, lebo v tejto hre to až tak nevadí. Toto je trošku voľnejší Dead Man's Hand a aj takéto hry musia vznikať. Ako bonus poteší, že hra je bez respawnu nepriateľov, takže pekne odsýpa a v mojom prípade to bolo aj bez bugov.

Pro: akcia, svižná akcia, efektná akcia, primerane dlhá akcia a ešte raz akcia, pekná rýchla grafika, nenarazil som ani na 1 bug

Proti: nesympatické hlavné postavy

+12

Ni no Kuni II: Revenant Kingdom

  • PS4 70
Ni no Kuni II je pokračováním jednoho z nejlepších JRPG na třetím PlayStationu. Že už to musí být zárukou kvality? Ale kdeže.

Předně je až vtipné, jak druhý díl vzal všechno z jedničky a udělal to horším. Třeba souboje jsou teď akčnější, což by samo o sobě nevadilo, kdyby nebyly tak jednoduché. A to jak obtížností, tak komplexností. Postavy nemají žádnou staminu, tudíž můžete pouze mačkat tlačítka pro útok a využít neustávající ofenzívu k domlácení nepřátel. Nulová obtížnost k tomu navíc přímo vybízí. Moje boje probíhaly následovně: první vlétnu mezi monstra, pak použije AoE útok, kterým jich většinu zabiju, a ty dva přeživší už prostě utluču. Svým způsobem to platí i na většinu bossů. Doporučuji tak určitě začít na jednu z vyšších obtížností (ty byly dopatchovány až nějakou dobu po vydání).

Další negativum je příběh. První díl nabízel osobní drama malého kluka, hledajícího zoufale způsob, jak zachránit svou matku. Dvojka nám představuje cestu mladého krále Evana toužícího po postavení království, kde všichni můžou žít šťastně až na věky věků. A mě to bylo šumák. Z hlavních postav (krom ústřední dvojice) si každá užije svou kapitolu a potom už se jenom vezou dál s příběhem. O nějakém vývoji nemůže být ani řeč.

Vyzdvihnout lze především čarokrásnou kreslenou grafiku plnou nádherných efektů. Vyplacena je ovšem šetřením na všem ostatním. Namluveno je asi ubohých 10 % dialogů, postaví se proti vám tak šest druhů nepřátel se stejnými útoky, pouze poupravenou barevnou paletou. Dungeony jsou fádní a nezajímavé a cut-scén je poskrovnu. Minihru s válkami armád radši rozebírat nebudu. Ani ta hudba není tak dobrá, jak se čekalo. Celkově je jasné, že budget byl v porovnání s prvním Ni no Kuni citelně nižší.

Zase se ale povedlo stavění vlastního království. Vyděláte peníze, postavíte dům a splněním vedlejších úkolů si zajistíte obyvatele. Postupně se takhle vaše zemička rozrůstá a umožní dělat výzkumy ať už na tvoření lepšího vybavení nebo zvýšení obdržených zkušeností z bojů. Občas můžete své poddané prokecnout a pomoci jim s nějakým úkolem.

Bohužel musím uznat, že Ni no Kuni II je značným zklamáním. Obzvláště pokud budeme porovnávat s jedničkou. Nejde o žádný nehratelný odpad či nudu, jenom existuje hodně lepších AAA japonských erpégéček.
+12

Unavowed

  • PC 85
Unavowed je důkazem, že když se do mrtvoly zvané Klasická point and click adventura pořádně kopne, tak se může úspěšně probrat k životu. A když z jejího hnijícího těla odpadne pixelhunting, noskipping, slowmoving, backtracking, shitmixing, je možné si s ní několik hodin vesele zašpásovat. Já jsem vydržel téměř vosum.

Unavowed je tajná organizace chránící svět před zlými démony, kteří čas od času vystoupí z temnoty na povrch zemský. Hlavní hrdina byl jedním démonem posedlý a pod jeho špatným vlivem spáchal nepředstavitelná zvěrstva na nevinných lidech. Členové Unavowed ho však zachránili a s jejich pomocí se snaží napravit své hříchy. Postupně procházejí místa (zlo)činu a hledají stopy po démonovi, který stále řádí v ulicích New Yorku.

Unavowed je napínavá detektivka - cesta do hlubin netvorovy duše - se silným role play elementem. Na začátku hry je možné si vybrat jednu ze tří hratelných postav s jiným životním osudem, zvolit pohlaví, pro každou misi odlišné složení dvoučlenného doprovodu ze čtyř nabízených možností, během hraní učinit celou řadu bezvýznamných i zcela zásadních rozhodnutí a na konci si vychutnat jeden ze čtyř možných konců. Dva dobré a dva špatné. Nebo jsou špatné všechny? Každopádně vysoká znovu hratelnost je zaručena.

Výrazným prvkem ovlivňujícím hratelnost je složení party, která hlavního hrdinu doprovází. Každá postava totiž ovládá jiné schopnosti použitelné při řešení zapeklitých situací. Průchod hrou je tak pokaždé úplně jiný. Na tuto skutečnost sami parťáci vtipně upozorňují - jó, kdyby tady byl Franta, ten by udělal tohle, ale protože tady není, tak musíme vymyslet něco jiného.

Kromě průzkumu terénu tvoří podstatu hry bohaté rozhovory, sběr informací a následná konfrontace. Během každého rozhovoru se na obrazovce objeví portrét právě hovořící osoby, který navíc mění svůj výraz podle jejího aktuálního emočního stavu. Drobný detail, který však společně s plně nadabovanými dialogy, posouvá celý zážitek na úplně jinou úroveň. Ostatní adventury mohou jen tiše závidět.

Řešení hádanek vždy dává smysl a logickou úvahou se na ně dá přijít během pár minut. V každé z 8 kapitol je ukryt alespoň jeden originální nápad a mnoho překvapivých momentů, které z obyčejného adventůření dělají moderní zábavu hodnou 21. století.

Sečteno a podtrženo.

Unavowed je důkazem, že zlaté adventurní časy nikdy neexistovaly. Je to blud, ba naopak. Unavowed v přímém srovnání ukazuje, jak špatné a vyloženě hloupé adventury jsou někteří do minulosti zahledění jedinci schopni dodnes stále vynášet do nebes. Hoďte na ně síť!
+12 +13 −1

Micro Machines 2: Turbo Tournament

  • PC 85
Druhý díl Micro Machines je ještě o kousek lepší, než jeho předchůdce. Také jsem u něj vydržel nesrovnatelně delší dobu. Tratě jsou parádní a jezdci snad ještě lepší, v čele s chlápkem, kterému chybí pár zubů, jménem Hark.

Znovu platí, že největší zábavu jsem si užil ve dvou a znovu jsem si nejvíce oblíbil režim Head to Head, který je o sbírání bonusů. Novinkou oproti jedničce jsou suky na dřevěných površích, které nějaký ten průjezd vydrží a jen se zachvějí. Jednou ale prostě vypadnou a může se tak stát třeba v okamžiku, kdy jedou dvě vozidla těsně za sebou a Černý Petr samozřejmě vyjde až na pronásledovatele.

Pro: virtuální angličáky, závody se třemi oponenty, tratě, multiplayer, suky

Proti: některé tratě až moc obtížné

+12

Ryse: Son of Rome

  • PC 65
Antický Řím patří mezi má nejoblíbenější historická období a proto jsem akční hru tohoto typu velmi očekával. Vzhledem k nepříznivým recenzím a komentářům jsem se však rozhodl počkat na cenově přijatelnější hladinu a nakonec jsem na tento titul zapomněl úplně (on také tak nějak zapadl do zapomnění). Takže byla spíše náhoda, když jsem na něho za pakatel nedávno narazil a bez větších očekávání se pustil do akce.

Když je hra zasazena do pro mě oblíbené tématiky, mám zvýšená očekávání pokud jde o příběh a kvalitu lokalit. Vždy jsem se chtěl pořádně proběhnout po antickém Římě a prožít zde zajímavý příběh plný politických pletich, orgií, násilí a velkolepé architektury. Tyto předpoklady hra naplnila sotva napůl. Velmi úzké koridory, kterýma Vás hra vede Vám vůbec nemužní ponořit se do atmosféry daného místa (především začátek a konec v Římě). Vším jen prolítnete a nemáte žádnou potřebu se příliš zastavovat. Navíc je celá hra pojata jako kombinace historie a fantasy, takže např. vylodění v Británii vypadalo spíše jako dobývání Mordoru než nějaká reálná záležitost. Moc mě ten fantasy prvek neoslovil a byl bych radši za větší historickou realističnost (také je tam řada nepřesností, např. název pro Britský York, v té době neexistoval). Stejně tak příběh, který je velmi jednoduchý a ačkoliv pracuje s několika reálnými postavami, tak je zcela ahistoricky. Na druhou stranu musím nakonec příběh hodnotit celkem kladně, především díky závěru hry a díky celkem dobrému vyprávění. Nedopadlo to pro mě tak hrozně jak avizovaly recenze. Take vynikající grafické zpracování občas nadchlo. Takže potenciál tam byl, ne že ne, ale příběh je příliš krátký na to aby se lépe rozvinul a krásně zpracované lokace jsou příliš úzké, než aby člověka vtáhli do hry. Prostě promarněná příležitost.

Hratelnost je na tom rozhodně lépe. Rubačky jsou příjemně drsné, ovládání jednoduché a efektivní. Mohla by být větší pestrost soubojových možností, paradoxně kratší délka hry je zde výhodou, obávám se, že pokud by se hra moc protahovala zábavnost soubojů by vyprchala. Také některé vložky do soubojové hratelnosti jsou zajímavé (ovládání formace legionářů, včetně známé želvy, vrhání pilum atd.), avšak mohli se také rozvést více. Určitě zde pomáhá vynikající grafika, která soubojům dodává velmi dobrý vizuál. Škoda těch stále se opakující ksichtů nepřátel...

Souhrnně lze říci, že tato hra rozhodně není odpadem a měla poměrně silný potenciál stát se opravdu kvalitní historickou hrou. Bohužel lokace krásné, ale příliš úzké, příběh zajímavý ale příliš jednoduchý a krátký, nejasný koncept toho zda jde spíše o historickou nebo fantasy hru, souboje zábavné ale po čase repetitivní... Vychází z toho pouze mírně lepší průměr.

Pro: Grafika, souboje, příběh nebyl nejhorší

Proti: Lokace jsou jen úzké koridory, nepovedené míchání historie a fantasy, celkově nevyužitý potenciál

+12

Need for Speed II

  • PC 70
U Druhého dílu Need for Speed jsem ani zdaleka netrávil tolik času, jako u toho prvního. Bylo to hlavně tím, že jsem hru neměl doma, ale abych si ji zahrál, musel jsem za kamarádem. Dalším faktorem byl také fakt, že jsem se nebavil tak, jak jsem očekával a stále jsem tak upřednostňoval jedničku.

Navíc řadu ikonických vozů, jako Dodge Viper, Lamborghini Diablo, a především pak Porsche 911 Carrera, nahradil Ford, Lotus či McLaren F1. V případě toho McLarenu ještě dejme tomu, ale ty další dvě značky prostě mezi ty nejlepší supersporty nepatří. Navíc NFS bez jediného vozu značky Porsche? To prostě nejde.

Co naplat, muselo mi stačit Ferrari F50, se kterým jsem toho najezdil ze všeho nejvíce. Vyvojáři z EA Canada si i zde drží laťku a vytvořili parádní intro, což je jednou z jejich výsad. Hudba je standardně také skvělá, akorát tratě už nejsou, co bývaly.

Pro: Ferrari F50, intro, hudba

Proti: ostatní vozy, tratě

+12

Dangerous Dave

  • PC 70
Moje uplne prvni plosinovka, kterou jsem kdy hral. Sestava 386/40 Mhz, 4 MB RAM, 850 MB HDD a SVGA s 256 barvami je dnes kousek patrici maximalne do technickeho muzea, ale v ranych devadesatkach jsem na ni prohanel radu her z te doby, i tuto.

Mate k dispozici panacka, se kterym chodite, skacete, padate, ale predevsim sbirate body za sebrane predmety. Cilem hry je sebrat v kazdem patre pohar, ktery je vlastne klicem k vychodovym dverim o patro vys. Hra ma deset pater plus pripadne ctyri tajne urovne (WARP ZONE)a konci po vycerpani vsech zivotu, zdolanim desateho patra a naslednym zapsanim do tabulky vitezu. Uvodni levely jsou velmi jedoduche, ale casem pribyde i nutnost strilet do po sve pravidelne ose se pohybujicich a po vas rovnez strilejicich protivniku. Casto musite premyslet kam a jakym zpusobem spravne skocit, abyste prezili a zejmena setrit energii ve vasem jetpacku. Posledni levely jsou uz celkem peklo, jelikoz casto budete celit pastem v podobe propadajicich se plosin, pod kterymi na vas budou cihat smrtici pasti. Ve hre totiz nezemrete pouze po zabiti nebo stretem s protivnikem, ale muzete se upalit kontaktem s ohnem, kyselinou nebo zahavymi rostlinami. Hra je rozhodne tezsi nez dnesni sranda hry pro decka a tehdy jsem ji dohral az nekdy na druhem stupni zakladni skoly.

Pamatuji na euforii, kdyz jsem se poprve dostal do tehdejsiho 7. patra a samozrejme v nem okamzite zemrel, protoze jsem nevedel, co a jak v nem spravne udelat. A takhle to bylo vlastne s kazdym novym patrem te hry. Naucit se zpusob, jak jej zvladnou a pote metodou pokusu-omylu zkouset dalsi a dalsi. Hra zabavila na desitky hodin a paradoxne po jejim dohrani jsme si s kamarady davali i dalsi vyzvy. Napriklad dohrat hru s co nejmensim poctem obdrzenych bodu. To napriklad znamenalo vyhybat se protivnikum (zejmena ve 4. misi, kterou jsem vzdy prochazel stretem jedinym protivnikem z duvodu absence pistole), coz byla v nekterych misich celkem fuska. Za kazdych 20.000 bodu vam pribyl jeden zivot, ktere jste mohli mit maximalne ctyri. Cas od casu si z nostalgie si jeste dnes tuto hru pustim pres DosBox.

Pro: ve sve dobe a mem veku zabava na desitky hodin, 10 pater, tajne urovne, odmeny za sbirani predmetu, souboje s protivniky, moznost vymyslet dalsi scenare a ztizeni hry

Proti: po case stereotyp a jednoduchost

+12

Marie's Room

  • PC 70
Tahle hodinová záležitost mi udělala radost vykreslením hlavních postav a jistou civilností, která na mě při prozkoumávání titulního pokoje dýchala. Během hodinky se přes vyprávění hlavní představitelky seznámíte jak s ní, tak s její kamarádkou z dětství a na konci budete mít pocit, že postavy docela dobře znáte. Na druhou stranu mi přišlo trošku škoda, že hádanky jsou relativně snadné (jedna je až tak snadná, že mě vůbec nenapadlo, že řešení bude natolik banální) a zároveň mě ani nenadchlo celkové rozuzlení (spoilovat ale nehodlám).

Nicméně pokud si chcete na hodinku oddychnout a jen se tak přehrabovat v teenagerském pokoji, určitě hru zkuste. Když je navíc zadarmo.

Pro: Postavy, krátká hrací doba, "cena"

Proti: Závěr, lehké hádanky

+12

Mortal Kombat II

  • PC 60
Panebože, tak tady je ta AI snad ještě debilnější jak v jedničce, sice tu už na jednu stranu trochu funguje nastavení obtížnosti, jenže na very easy je hra zase až příliš snadná a nepřítel se dá v podstatě udolat klidně pouze uppercutama (až na ty 2 přehnaně hardcore bosse v závěru), ale už od nastavení „easy“ se podobně jako v jedničce příliš nemění a později je AI stejně neomylná a reaguje na každý váš pohyb snad ještě dříve, než jej použijete. Největší fail je, když použiji scorpionovo kopí těsně před ksichtem nepřítle a on zareaguje ve zlomku vteřiny skrčením...fakt naprostá strojová přesnost v každém jeho pohybu. Je tu sice několik spec. pohybů, které moc dobře vykrývat neumí (například Kitanin "Fan lift" a další), ale pak se boje dost často zvrhávají opět jen ve spamování jednoho, či několika málo pohybů.
Navíc AI nemá problém cheatovat, jeho "grab" pohyby jsou tak nějak účinnější a s větším dosahem jak ty vaše (AI nedělá problém vás grabnout klidně i během kopu, když ležíte na zemi apod.), prodlevy mezi speciálními útoky u něj neexistují, takže spamuje projektily, aniž by byl byť jen chvilku zranitelný. Gameplay se tak mnohdy zvrhává spíše v hledání exploitů v AI, než k standardně vypadajícímu souboji (nejvíce na hlavu je pak souboj s Shang Tsungem, kde již AI dosáhla určitého "vrcholu", neboť se jedná vždy zpravidla o poslední souboj před boss fighty). Zkrátka a jednoduše ta AI působí opravdu hrozně lacině a ani nemám kvůli tomu moc chuť to hrát dál.
Zde je třebas hezký, podrobný popis, jak AI na arcade automatech a v PC verzi (kterou aktuálně hraji) funguje. Zde je zase názorně ukázána AI grab priorita.

Ano, oproti jedničce už to vypadá lépe, je tu více bojovníků, více pohybů, více backgroundů, více fatalit, více babalit a kdečeho, souboje už se nezvrhávají v pouhé spamování základních úderů, je to o něco vyváženější, zkrátka a jednoduše, jedná se o mnohem propracovanější hru, která toho nabízí mnohem více jak první díl snad ve všech ohledech. Ale ta AI to prostě naprosto zabíjí, to nechť se na mě nikdo nezlobí.... snad se zadaří do třetice, jinač to s tou Mortal Kombat sérií moc růžově nevidím. Byť u dvojky už si alespoň dokáži představit, že může být poměrně dost zábavná alespoň ve dvou hráčích, když už ne v singlu.

Hmm... možná tomu věnuji ještě trochu času, ale opět, nejedná se o žádnou hitparádu, byť tentokrát to boří už asi jen ta AI, která je vážně ještě otravnější jak v jedničce (na tu teď po téhle zkušenosti ještě vcelku rád vzpomínám :p) a hra se kvůli tomu stává opět nepříliš dobře hratelnou, alespoň co se týče single-playeru. Jinak tu ten pokrok od prvního dílu ale znát je, o tom žádná. A vlastně by to ve výsledku ani nebyla vůbec špatná hra, nebýt té laciné AI či absence větší diverzity v nastavení, resp. funkčnosti obtížnosti.

Pro: Oproti prvnímu dílu jistě větší rozmanitost a pokrok prakticky ve všem.

Proti: Opravdu hodně laciná AI.

+12

Need for Speed: World

  • PC 40
Need for Speed: World přišlo s revolučním konceptem v online závodění s modelem Free to play. Ano, free online závodů je celá řada, TrackMania Nations a TrackMania Nations Forever počínaje a Live for Speed konče. Ale Need for Speed v podstatě zdarma? To je prostě něco neskutečného.

Neskutečná je i hra, bohužel však ve špatném slova smyslu. Počáteční pocity jsou ještě celkem pozitivní, ale po několika odjetých závodech se dostavil stereotyp. Levelování jde zoufale pomalu a vůbec je hra bez vložení nějakého kapitálu hrozně osekaná. To je samozřejmě základní princip Free to play titulů, jak vyždímat z hráčů nějakou tu zlatku a zároveň je to ten hlavní důvod, proč nejsem moc velký příznivce tohoto modelu.

Jako většina hráčů jsem i já jezdil převážně s upravenou verzí Mazdy 3 s označením Mazdaspeed3, která byla zcela zdarma. Veškerou svou virtuální měnu, kterou jsem získával za vyhrané závody, jsem si spořil na Porsche. Když jsem se dostal na to nejlevnější, tedy na Porsche Cayman, zkusil jsem s ním hned pár závodů. Jelikož už jsem však neměl základní auto, hra mi začala přiřazovat lepší soupeře s vytuněnými auty a já končil vždy poslední.

Tím mé působení v Need for Speed: World a vlastně i v celé sérii skončilo. Servery vydržely jen pět let, a to je na online hru proklatě málo. Zároveň to svědčí o její mizerné popularitě.

Pro: základní hra zdarma, vozový park

Proti: po čase stereotyp, pomalé levelování, bez placení hrozně osekané

+12

Return to Castle Wolfenstein: Operation Resurrection

  • PS2 90
Této kategorii her jsem se dlouho vyhýbal, protože se mi nechtělo řešit, co a jak. Věděl jsem totiž, že to nebude jen tak. Kombinace myši a klávesnice je na osobním počítači osvědčená, pro FPS žánr naprosto nezbytná. Na konzolích ale používají gamepad, rozličné herní ovládače, které drží hráč v ruce a reaguje na dění na obrazovce. Přes PCSX2 emulátor nakonec docíleno obstojného pocitu, jako bych hrál cokoli jiného. Ačkoli celý dojem mně spíše evokoval přivození bolestí hlavy a závratě, neboť plný mouselook je v emulátoru jen chabým odrazem precizního snímání myši a její rychlosti v nějaké počítačové střílečce. Když se ale blížil konec roku, zbývalo dojet jedinou hru z výzvy, zatnul jsem zuby a popasoval se s tím.

Výsledkem je tento komentář a můj herní pocit ze hry Return to Castle Wolfenstein: Operation Resurrection, jíž mi doporučil uživatel Phoenix, kterému tak touto cestou děkuji. Nejenže byla mnou hrána hra z důvěrně známého světa, ale jednalo se i o poměrně zdařilou věc, dobře rozšiřující tu z roku 2001 pro PC. Zde zaujmou úvodní levely, v nichž hráč plní zadané úkoly a prozkoumává okolí, přičemž se ještě vůbec nenachází uvnitř hradu Wolfenstein, ale někde ve sluncem zalitých kulisách severní Afriky. Tam si projde základny nacistů, časem se podívá do podzemních kobek.. Samozřejmě se obeznámí se situací, aby mu to šlo lépe pod ruku. Párkrát se mi stalo, že jsem neměl splněno a byl u exitu. Atmosféra je fakt taková, jakou bych od hry očekával. Zbraně hned v širší dostupnosti, mající vyhovující vlastnosti.

Na RtCW: OR vynikají poschovávané secrety, často disponující skvělou výbavou, ať už náboji, starodávnými artefakty, štíty apod. Vítané zpestření je objevovat, totéž představují přehledné statistiky v závěru mise. Charakteristicky hrající hudba, zesilující s tím, jak je započata přestřelka s nepřáteli. Možnost kupování předmětů zprvu nevyužita, ale pochopitelně jde též o zajímavý herní prvek. Nejdříve jsem rozehrál na obtížnost číslo tři, ale to se později ukázalo být nepříliš správné. Jelikož měli vojáci tužší kořínek, mně rychleji ubýval stav na HUDu, jak jich bylo naráz více. O to těžší souboj s nimi to byl. Plus nekomfortní ovládání se střílením na E a skoku na Q. Upřednostněna tedy ta druhá. V nastavení už raději s ničím nemanipulováno, neboť to končilo rozhozením již dříve nakonfigurovaného. Pocit ze střelby dobrý, herně zvládnutelné adekvátně. Příběhově ten sedmilevelový prolog rozšiřuje vhodně původní kampaň, která jej následuje po něm. Originální alternativa k docílení celistvosti hry a nabídnutí i něčeho nového.

Úvodní intro z roku 2001 tentokráte hráč vidí z trochu jiné perspektivy. Zatímco splnil úkoly a odletěl z Afriky do Německa, vzpomínal na to, co už měl za sebou. Netušící nic o událostech příštích. Daly mu zabrat dvě fešné ženštiny v barvách nacistů, jichž mu, ani hlavní postavě nejsou vůbec líto, přestože uměly hbitě střílet. Jakmile ale padly vystřelenou kulkou z hlavně jeho pušky, měl už splněno. Setkal se, se svým velitelem a nastoupil do letadla. Hra pokračovala dál, když je najednou sestřelili a v lesích ztroskotali. Vojáci byli v pozoru a vydali se k místu dopadu. Jeho ale nechytli, dovedně se tam ukryl. Odsud je již vše při starém a návrat na hrad Wolfenstein tak může začít s patřičnou úctou, kterou hudební motivy v uších jistě dokáží vyvolat. Popadám zbraň, doplňuji náboje, likviduji, koho potkám a hraní si o to více užívám. Přítomny jsou obtížnější úseky, z nichž si hráč vezme ponaučení, že pokud si nedá pozor, bude danou část muset znovu opakovat. V praxi to znamená aktivaci spínačů, doprovod tanku a jeho obranu, pomoc spojencům, načež se rychle vrátit o něco zpět a postoupit opatrně kupředu.

Rozmanitost prostředí hře prospívá, však tu lze fotit obrázky z nepřeberného výčtu zajímavých lokalit. Hradu, kobek, slunných ulic, městské zástavby, vojenské základny, vývojových laboratoří, přehrady, lesa, letiště, malebné vesničky a mnohé další. Příběh vrství poutavé ingame sekvence, odlišněji zpracované loading obrazovky, čímž je ve vzájemné symbióze s tím zbytkem. Popohánějící touhu po tom, co následuje dál, co vše tu vývojáři pro mě připravili. V málo střílečkách je vidět noha, tady jí může ústřední hrdina kopat, rozbíjet s ní věci. Při oslabení hodnot na HUDu něco ujídat. Dobře se tak nasytí, aby neumřel přemírou schytaných kulek z řad Třetí říše. A to se sluší říct, že je nutné si při chůzi dávat pozor, nacisté mě slyší, když se skrčím, je efekt přesně opačný. Nechybí tu plížení, obligátní bossové, dávání si pozor na alarm.. Ale rozdíl vidím v první úrovni zeleného lesa. Zatímco na PC byl alarm již tam, v PS2 je až o mapu dál. Proto se dali nepřátelé v poho na dálku střílet, já jich i přesto pár tiše obešel a nechal je být. Rozhodně se vyplatí do toho jít, jakkoli odrazující a složité to je. Jen pro tu posedlost Wolfensteinem.
+12

4 Minutes and 33 Seconds of Uniqueness

  • PC 30
V době přidání na databázi bylo "hraní" daleko zábavnější, protože se účastnilo několik uživatelů najednou a navzájem si konkurovali. Dokončení tak nebylo úplně zadarmo a zvláště, když došlo k přerušení postupu těsně před koncem, dokázalo to opravdu naštvat.

Dnes už to snad ani nemá cenu spouštět, protože prostě stačí počkat čtyři minuty a třiatřicet sekund a je hotovo. Navíc už nefunguje server s mapou, takže snad jedině, pokud bych se domluvil s několika dalšími lidmi, tak by se tím dalo pár minut zabít. Mám to štěstí, že jsem byl u začátků tohoto počinu na DH, jinak by bylo mé hodnocení ještě o něco nižší.

Pro: ve více lidech napínavé

Proti: v jednom člověku ztráta času

+12

King's Quest III: To Heir is Human

  • PC 65
Trojka je zatím nejvíce hardcore díl, kde se Sierra s hráči doslova a do písmene nesere. Obtížnost vyrostla až do nebes díky pár novinkám.

Začínáte jako mladík Gwydion a drtivá většina hry se odehrává v domě a přilehlém okolí. Gwydion je otrokem mocného mága Mannamana a pokud ten nabude přesvědčení, že máte u sebe něco co mít nemáte, udělali jste něco co jste neměli, nebo se potuluje někde kde nemáte co dělat, bez milosti Vás uškvaří. A tak tu máte časové limity, během nichž musí hrdina nabrat co nejvíce kouzelných ingrediencí, prozkoumat okolí a pomalu nenápadně připravovat kouzla k vlastní obraně. Bez návodu si tentokrát ani neškrtnete, protože jsem měl pocit, že grafika se od posledních dílů zhoršila a v tom pixelovatém brajglu netušíte absolutně co máte hledat. Na výrobu kouzel je zase potřeba manuál s (ne)přesnými postupy pro každé kouzlo (lepší je najít nějaký návod na internetu). Zhruba po 3/4 hry se čaroděje konečně zbavíte a nastupujete na pouť klasické pohádky - záchrany princezny před drakem. To že jste princ Alexander, Rosella je Vaše sestra a oba jste děti Grahama a Valanice se dovíte v podstatě až na konci. Jsem rád, že tu poprvé byli nějací pořádní záporáci, včetně finálního boss fightu.

Musím uznat, že výroba kouzel či mapa s teleportem mě bavily, stejně jako rozzuzlení příběhu, jenže i tak je to peklo. Kromě časových limitů a čaroděje je tu plno schodů a říms ze kterých se snadno spadne, otravní banditi, příkazy které nejlépe opište opět podle návodu, protože hra netoleruje žádné podobné slovo a ještě otravnější čekání než se něco stane (loď).

Ani těch odkazů tentokrát tolik není, kromě draka snad už jen tři medvědi v domečku, z řeckých bájí vytáhlá Medúza a z himalájí sestoupivší Yetti.

Zkrátka a dobře, příběhově super, hratelnostně peklo, už se těším na další, trošku modernější díly. Adventura roku 1986.

Pro: Potřetí totéž, zajímavý příběh

Proti: Šplhání, časové limity, čekání.

+12

King's Quest V: Absence Makes the Heart Go Yonder

  • PC 85
Pátý díl série je asi mým nejoblíbenějším. Nejen proto, že jsem ho s šestkou dohrál ještě dávno jako kluk, ale protože se píše rok 1990 a tohle je první skutečná adventura tak jak jsem je miloval v 90. letech. Grafika šla neskutečně nahoru a i dnes je pohádková, ručně kreslená a na patřičných místech pěkně temná. Nechybí spousta zvětšených obrázků a i obsáhlé intro a outro.

Příběh se vrací k prvním dílů a opět dostáváme pod kontrolu zestárlého Grahama. Ten se vrací z procházky a zjistí, že celý jeho hrad i s rodinou je pryč, dílem mocného čaroděje Mordacka, který se chce pomstít za proměnu svého bratra Manannana (3 díl). Graham sice dostává šíleně otravného pomocníka, sovu Cedricka, ale jeho putování připomíná už klasické adventury se vším všudy. Ovládání je pomocí ikonek, které se dají přepínat pravou myší, většina předmětů je dobře vidět a kupodivu spousta úkolů je logických. V první části Vás čeká běhání po Serenii, řešení všech možných i nemožných problémů, pomáhání lidem i zvířatům (kteří Vám pomoc později oplatí). V té druhé pak celkem lieární a logické putování k Mordackově hradu. Musím uznat, že hrad byl působivý, záporák správně ďábelský a závěrečný kouzelnický souboj plný proměn parádní.

I tentokrát se podíváme do pár pohádek Ledová královna, Ali Baba a 40 loupežníků a džinova lampa i bájí stařec a harpyje

Zmizely také vražedné schody, ale i tak se určitým hardcore situacím nevyhneme. Hned třikrát vás hra vyšle do smrtících bludišť (poušť, voda, podezemí), na spoustě míst můžete zařvat, i tady občas spadnete, občas něco neseberete a hra nejde dohrát a poslední hrad je brutálně nefér. Jak člověk bez návodu může vědět, že se má nechat chytit modrým monstrem? Jak ho může napadnout čekat minuty na čaroděje až usne?

Poslední výtka míří k tvůrcům resp. GOG - dát prastarou adventuru v CD verzi s dabingem bez titulků je prasárna, obejít všechny abandonware stránky a zařídit smazání floppy verzí ještě horší prasárna. Nakonec pomohlo až DC++ k sehnání otitulkované verze.

Pro: Krásná VGA grafika, návrat Grahama a příběh, většinu času logické hádanky.

Proti: Bludiště, pár nefér a nezjistilných zákysů, absence titulků v CD verzi.

+12