Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Battle City

  • NES 70
Nostalgie z dětství.Hraji ji i dnes.Super hra s dobrým herním potenciálem...Vcelku dobré souboje tanků.

Pro: souboje,originalita

Proti: Stará a místy obtížná hra

+1 +2 −1

Wild Gunman

  • NES 75
Další PC hra z mého dětství.Dobrá "střílečka"z prostředí Divokého západu.Pěkná grafika a animace.

Pro: Animace pěkná,střílení dobré

Proti: Stará a okoukaná hra

+3 +4 −1

Balloon Fight

  • NES 60
Balloon fight je další klasickou ( ale pro mě neznámou ) arkádovkou vydanou po roce 1980 a já se s ní potkal až nedávno v rámci pořízení retro konzole. Ovládáte v ní nejmenovaného balónového stíhače, k jehož helmě jsou připevněny dva balónky a jeho jediným úkolem je propíchnout balónky nepřátelských aeronautiků a samozřejmě chránit své vlastní balónky. Mimo letců ztěžují hrdinovi život povětrnostní podmínky, blesky a hladové piraně v dolní části obrazovky.

 Hra obsahuje celkem 12 úrovní, které se po zvládnutí poslední začnou opakovat do doby, než to jednoho přestane bavit nebo dojdou životy. Hra nabízí možnost hrát sám, v kooperaci s číslem 2 nebo mód sběru balónů a vyhýbání se bleskům. Zábavná, nenáročná blbinka, na nějakou dobu zabaví – 60 %
+5

Mighty Final Fight

  • NES 75
Po vydání úspěšné automatovky často následují konverze na domácí zařízení. Final Fight se dočkal verze pro SNES, která, minimálně v původní podobě, byla plná kompromisů. O generaci starší platforma NES se ale překvapivě o dva roky později dočkala exkluzivního spin-offu. Příběh a hlavní postavy zůstaly až na pár drobností zachovány, takže jde vlastně o skrytý port. Omezení NESu vyřešili autoři změnou stylizace. Postavy jsou tak menší, ve stylu chibi, vše je veseleji barevné. Po spuštění hra nejvíce připomíná Double Dragon křížený s River City Ransom.

Grafika tak, díky rozumnému uzpůsobení možnostem konzole, není problém. Větší omezení se týká počtu postav. Na obrazovce nejsou nikdy více než dva protivníci. První polovina hry je díky tomu o dost snazší. Není problém manévrovat a vyhnout se napadení ze dvou stran. Vaše postava sice časem sílí, ale přicházejí stále obtížnější protivníci a poslední level už je opravdu dost náročný. Pět levelů s různým prostředím je tak akorát. Největší problém byl ovšem level tři, který má na začátku několik propastí v chodníku. Je sice super skopnout tam protivníka, ale přijít o život kvůli tomu samému už ne. Po rozpačitých prvních dojmech jde o slušný beat 'em up, který bych zařadil mezi nejlepší pro NES.
+14

Contra Force

  • NES 65
Contra Force je spinoffem série Contra, kdy tentokrát na rozdíl od předchůdců Contra a Super Contra jsou za padouchy teroristé z řad homo-sapiens nikoliv Mzáci. Za klaďase si hráč může vybrat mezi čtyřmi postavami – Burnse, Irona, Smithe a Beans, z nichž každý je expertem různého arzenálu – od  bouchaček po výbušniny a každý z nich má také různou rychlost a schopnost skoku, výhodou je, že se mezi nimi dá libovolně přepínat.  

Celkem se musíte prosekat přes 5 levelů z nichž každý je zakončen typicky soubojem s bossem. Ovládání je podobné jako u předchůdců, střelba do všech osmi směrů, stejně jako pohyb vyjma skoku v sudých levelech, kdy se pohybujete nahoru a dolů. Postavy se dají vylepšovat pomocí power-upů v podobě kufříků, zábavný je kooperační mód, kdy se dá při vykoštění povolat pomoc v rámci dovedností. Slušná zábava v lepším průměru, předchozí Contry mě ale bavily víc, možná i proto, že mě tento díl v mládí minul – 65 %
+4

RoboCop

  • PC 60
  • NES 70
  • Amiga 70
  • Apple II 35
  • AtST 65
  • Spectrum 55
  • Arcade 75
  • MSX 55
Robocop je klasická arkáda podle stejnojmenného filmu, kde s hlavní postavou v plošinovkovém stylu procházíte úrovně a čistíte je od nežádoucích živlů. K jejich likvidaci vám poslouží jak pěsti, tak Robocopova neodmyslitelná pistole, pro kterou je možné nalézt několik dočasných vylepšení. Jako bosse na konci levelu často potkáte varianty známého ED 209 (schody u toho bohužel nejsou). Hra obsahuje sedm úrovní, občas proložených cvičnou střelbou s ikonickým zaměřováním. Vše je hezky inspirováno filmem, od kulis až po hudbu. Celkově jde o sice ničím výjimečnou, ale slušnou akční hru.

Jak bylo v té době zvykem, i Robocop se dočkal portů na domácí konzole a počítače. Ty lze podle věrnosti předloze rozdělit na tři skupiny. Nejvěrnější jsou porty pro Amigu, Atari ST, DOS a Apple II, které obsahují téměř nezměněné úrovně. Amiga i Atari ST verze jsou docela povedené, jen mají slabší grafiku a trochu pomalejší tempo. Dokonce obsahují nějaké drobné novinky, například minihru s porovnáváním tváří. Hrát bych doporučil spíše Amiga verzi, protože má lepší hudbu.

Apple II má opravdu mizerné technické provedení. Grafika za moc nestojí a, nepřekvapivě vzhledem k výkonu, nemá plynulý scrolling. Nečekejte ani hudbu a zvuky také stojí sotva za zmínku. Rozhodně nejhorší verze. DOS se dočkal dvou verzí, ale mezi věrnější porty patří ta s EGA grafikou. Port se sice nemůže rovnat třeba s Atari, ale není úplně špatný. Grafika je ale nejen slabší, ale i hodně upravená, především design protivníků.

Druhou skupinou s odlišnými úrovněmi a některými mechanikami jsou verze pro Commodore 64, ZX Spectrum, MSX, Amstrad CPC, GameBoy a DOS v CGA. Obsahují pět jiných levelů, i když založených na originálu. Na konci nejsou boje s bossy, ale následují různé speciální části - záchrana rukojmích, identifikace nebo boj s ED 209. Nejlépe se mi hrála verze pro GameBoy, která je moc povedená a to včetně hudby. Jedinou nevýhodou je černobílá grafika. CPC má pěkné barvy, ale trochu topornější hratelnost. C64 se hraje dobře, ale zase je vybledlejší. ZX Spectrum a MSX jsou graficky slabší, ale jinak dobré. Druhá DOS verze tentokrát s CGA je také druhá nejhorší verze Robocopa celkově. Vy výsledku jsou tyto "8-bitové" varianty zajímavé a rozhodně stojí za vyzkoušení alespoň jedna.

Poslední jsou výrazně odlišné verze na NES a TRS-80 CoCo. Na Nintendu nijak nepřekvapí slušné tempo a ovládání, i docela grafika (jen samotný Robocop je trochu divný). Nové úrovně jsou zajímavé a to hlavně díky novým funkcím. Třeba taková termovize, který odhalí zničitelné zdi. Drobnost, ale příjemné osvěžení. Škoda méně autentické střelecké minihry. Verze pro CoCo je stejná, jen s horší grafikou a zvukem.

Kromě arkády jsem dohrál do konce jen GameBoy a NES verze, u ostatních jsem vždy zkoušel cca jedenu až dvě úrovně. Pokud vás Robocop zaujal, tak doporučuji dát šanci arkádě a NESu.
+15

Moon Crystal

  • NES 55
<span class="-wm-rynqvb">Moon Crystal je pro mě naprostou neznámou, devadesátkovou logickou plošinovkou, objevenou až teď na retro konzoli. . <span class="-wm-rynqvb"> V této hře hrajete za Rickyho Slatera, abyste získali měsíční krystal a zachránili svého otce a další lidi před místním šlechticem Count Crimsonem.

 <span class="-wm-rynqvb">Hráče čeká klasické skákání z plošiny na plošinu, šplhání a samozřejmě rubání oživlých lumpů a klasických bossů ve finálech levelů, kteří se snaží Rickyho zastavit v další cestě. Ze zbraní má k dispozici v začátcích jen kudlu, který se dá časem vylepšovat. Za mě průměrná záležitost, Ninja Gaiden mi přišel lepší – 55 %
+3

Castlevania

  • NES 65
  • Switch 60
Anniversary Collection mi na Switchi ležela dlouho – rok, spíš dva.  Dokonce jsem první díl zvažoval do loňské Herní výzvy. Nakonec však dostal přednost první Metroid. Že šlo o šťastnou volbu se ukázalo, když pánové oznámil námět prvního letošního Retro Klubu.  A že šlo o volbu šťastnou dvojnásob bylo jasné brzy po rozehrání téhle hry. Ač hry vyšly v rozestupu necelých 2 měsíců, nechápu rozdílnost ovládání. Tam kde u Metroidu mám pocit, že jsem pánem situace a pohyb, či náročnější akrobacie byla výzvou ale ne překážkou, tam mi výlet na hrad páně Drákulův připadá jako tahovka. Jakékoliv stisknutí klávesy tu totiž znamená, že s dalším rozhodnutím si můžu dát na čas, zatímco budete sledovat dokončení animace. Stejně tak hitboxy nejsou úplně jasné a některé skoky jsou díky tomu opravdu výzvou. Jak ale ukazuje Metroid, nebo třeba Mario, nejde o dobové/hardwarové omezení ale o neochotu (nebo neschopnost?) vývojářů se s tímhle problémem popasovat. A o fungování, reps. nefungování, schodišť ani nemluvě. Když jsem hru zkusil po dohrání projít na MiniNES – dál než do 7 levelu jsem se i se znalostí hry nedostal.

Kde hra naopak exceluje je vizuál. Prostředí i nepřátelé jsou nápadití a některé scenérie jsou dechberoucí! Totéž by se snad dalo říci i o hudební složce, jakkoliv jsem dalek posuzovat část her, která mě naprosto míjí. Pro mě je zásadní hratelnost, a tady bohužel první Castlevania pokulhává. Nemůžu ji tedy doporučit, a pokud přece jen chcete vyzkoušet některou z Classicvanií, skočte rovnou na čtyřku. O příběh ochuzeni nebudete a dostanete navíc i túru k hradu ;)

Pro: začátek legendární serie, krásný vizuál

Proti: v hratelnosti to prvnímu dílu natře i kid ...Kid Dracula

+14

Castlevania

  • PC 75
  • NES 75
První díl slavné Castlevanie je sice počátkem série, ale s budoucím žánrem metroidvania ještě moc společného nemá. Hra je totiž klasickou plošinovkou rozdělenou do šesti oblastí vždy zakončených bossem. Nečekejte žádné prozkoumávání mapy, žádné vracení se s novými schopnostmi. Prostě jdete stále vpřed a maximálně naleznete trochu lepší zbraň. Tím je především tradiční bič, který lze nalézt ve dvou silnějších variantách. Proti některým nepřátelům se mohou hodit vrhací zbraně, které se navzájem nahrazují a čerpají energii v podobě nalezených srdíček.

Už této první hře nelze upřít slušnou atmosféru a to i s omezenými technickými možnostmi. Grafika je sice jednoduchá, ale tajemno navodí dobře a především první scéna před samotným hradem je i dnes celkem působivá. To samé platí o hudbě, některé skladby se sérií pojí dodnes. Samotné úrovně jsou celkem fajn a s trochou cviku je není problém projít, ale párkrát se objevuje zásekový úsek. Boje s bossy jsou dost nevyrovnané, třeba hned první netopýr byl dost problém a časový limit zrovna nepomáhá. Samotný závěr je také náročnější a porážka Drákuly vyžadovala dost pokusů. Hru jsem kdysi hrál na PC, ale dohrál až před několika lety v emulátoru. Tentokrát jsem zvolil verzi z Anniversary Collection, která vychází z NESu. Vše funguje skvěle, potěší bonusová digitální knížka a možnost ukládání výrazně pomáhá s frustrací. Celkově jde o dobrou hru, která stojí za zahrání nejen kvůli svému významu. Snad si jednou příběh rodiny Belmontů zkompletuji.
+30

Gargoyle's Quest II

  • NES 90
Výborný pokračování hry, kterou mi půjčoval soused na GB, jak jsem se do toho zakousnul, nešlo přestat, ale lehký to teda není.
+2 +3 −1

Metroid

  • NES 95
  • Switch 85
Hra, která definuje svůj žánr nebude asi jen tak obyčejný kousek. Všichni si pamatujeme Doom, všichni jsme minimálně slyšeli o DotA. Mezi tyhle kousky se zapsal i Metroid (pravda svůj podíl má i Castlevania). Stojí však i dnes za zkoušku? Není lepší šáhnout po jiném, možná novějším, díle?

Nejsem úplně typický hráč, starší kousky hraju pravidelně a pixelart mě vůbec neodrazuje. Navíc, první Metroid má tolik předností, že grafika je mezi nimi až na úplně posledním místě. Tedy pokud nehrajete kvůli závěrečné scéně ;) Co je ale na místě prvním? Za mě jednoznačně design. Přesto, že mapa má k přehlednosti daleko, stačí několik průchodů a naučíte se vnímat malé rozdíly mezi oblastmi. Pochopíte, že ztratit se je snadné jen pro nováčka. Postupně objevíte lokace tajných místností, lokace powerupů. Můžete šáhnout po mapě na netu, ale pokud máte čas a možnost, začněte jen s mapou z manuálu.
Stejně tak minibossové. Formálně je potřebujete porazit k získání přístupu k závěrečnému souboji, ale to se snad každý brzy naučíte obcházet. Ale pokud se hrou teprve začínáte, rozhodně se vyplatí je párkrát absolvovat. A nejen kvůli slušné porci HPček a Raket. Dovednosti z jejich porážky zužitkujete i v boji s Mother Brain. Zkratka někdo u téhle hry přemýšlel. A pak samozřejmě ikoničtí nepřátelé v čele s titulárními metroidy (resp. jejich larvami). Zkrátka radost pohledět.
Navíc – hra má jak skvěle zvládnutý a přesný pohyb, responzivní střelbu a k tomu jasná pravidla, která jde snadno odvodit. Takže pokud máte aspoň trochu rádi žánr a nebojíte se starší ale stále slušné grafiky, dejte Metroidu šanci!!  

Osobně jsem Metroid několikrát dohrál na Switchi a závěrečný run si dal na MiniNES. A podobnou cestu můžu jen doporučit. Na Switchi je díky možnosti rewind snadné si nepovedenou situaci vyzkoušet znovu a znovu, dokud nepochopíte, kde děláte chybu. A časem, u mě už u prvního průchodu, zjistíte, že hru znáte a rewind využíváte min a min. A logicky si zkusíte zahrát hru bez něj a bez ukládání…tak jako hráli hru její první hráči.  Najednou je pocit bezpečí ten tam. Každý risk si dvakrát rozmyslíte, každou chybu si budete muset odfarmit. Já pro co největší autenticitu přešel na MiniNES a nelituju. Paradoxně, dík tomu, že se snáz přepíná mezi klasickou zbraní a raketou, mi přišel finální souboj snazší než na Switchi. A dokonce jsem to dotáhl na druhý nejlepší konec.

Pro: Jedna z ikon herní historie, která stojí za to vyzkoušet alespoň na pár hodin!

Proti: Nezvládáte stress a vaše reakce nepatří mezi nejrychlejší? Pak tahle hra není pro Vás.

+11

Kid Icarus

  • NES 70
  • Switch 70
Už nevím kde, ale četl jsem srovnání, že Kid Icarus je jako dítě, kterému u kolébky stály 3 sudičky: Samus Aran, Link a Mario. A po dohrání musím přiznat, že ono to docela sedí.  

Poskakujíce si po levelu nakupujete vylepšení a kydlíte nepřátele.   

A víc bych asi psát nemusel. Jenže nikomu se zatím do komentáře nechtělo, a tak mi nezbývá než o hře popovídat trochu víc.  Ze začátku jsem byl docela ztracený, přeci jen ovládání je dobové a spoustu věcí jsem odhaloval pomocí metody pokus-omyl. Ale bylo to krásné objevování. Díky limitům doby totiž nebylo třeba pronikat do žádných složitých mechanismů. Stačilo si osvojit mechaniku pohybu hlavního hrdiny, stačilo několikrát utratit těžce vybojované finance a brzy jsem věděl která vylepšení stojí za to. Čekáte, že poté jsem si se hrou poradil stejně snadno jako s táckem vanilkových rohlíčku na vánočním stole? Zklamu vás. Další výzva, a spojnice s Linkovými dobrodružstvími, čeká hned za rohem. Každý boss má svůj labyrint a upřímně řečeno, dostat se k němu bylo většinou složitější než ho porazit :D  (Na druhou stranu příjemně potěšila přítomnost počítadla jejich životů). Celkově však hra není nijak extra těžká (kromě několika záludností) a pokud s podobnými hrami máte zkušenosti, pak si ji užijete. Jen berte v úvahu fakt. že tahle hra je starší než většina z vás, kdo tenhle komentář čtete.

Pro: Jedna z u nás méně známých, ale světově kultovních her z historie Nintenda

Proti: Pokud nejste pamětník, milovník echt retra nebo historik, tak jsou lepší kousky na zahrání

+7

Super Mario Bros.

  • NES 80
  • Switch 80
Super Mario Bros. bolo prvou plnohodnotnou hrou, ktorú som doma hral na veľkej obrazovke, respektíve televízore. V tej dobe detstva to bolo niečo nevídané, doteraz si pamätám, že len asi rok predtým som vôbec nevedel, že niečo ako videohry existuje. Táto hra bola zároveň aj mojou najhranejšou na konzoly a mám pocit, že jeden z dvoch controllerov prestal fungovať práve preto, že som ho prepotil pri namáhavej detskej snahe prejsť túto hru. No neúspešne.

No a sme tu o cca 26 rokov neskôr a ja by som nikdy povedzme za posledných 20+ rokov nepovedal, že sa nielen k tejto hre vrátim, ale po tak dlhej dobe ju ešte aj celú dohrám. :)

Pripadal som si ako v nejakom psychologickom experimente, v ktorom sa prelínajú hmlisté spomienky na nostalgické dojmy s hry s jasnými spomienkami na niektoré konkrétne levely (napr. prvý most s lietajúcimi rybami) alebo prvé levely až vytesané do mozgu. V prvom rade sa priznám, že som si pri hraní na Nintendo Switch uľahčil postup a nervy tým, že som využíval aj možnosť ukladania a nahrávania hry. No a zároveň som si uvedomil niekoľko podstatných vecí.

Ten skok medzi Donkey Kong a Super Mario Bros. je absolútne neskutočný. Funkčný a logický leveldizajn, na dobu vydania detailná grafika, absolútne plynulý pohyb, hudba ladiaca s prostredím a pestrá farebná paleta, využívajúca čiernu farbu, resp. absenciu farby oveľa menej než jej súčastníci. Ako dieťa v 90. rokoch som to samozrejme neriešil, ani nemal odkiaľ vedieť, ale hra za mňa prekonala svoju dobu a oproti ťažkopádnému Donkey Kongovi sa mi stále dobre hrala, s výnimkou slučkového levelu 7-8, ktorý bol tak trochu podvodom na hráča, pretože prichádza s novou mechanikou, ktorú nijak nepredstavuje a hráč si ju uvedomí, až keď je zle. Ešte že som si pre istotu ukladal levely na začiatku, pretože hoci vo väčšine levelov je časový limit naozaj veľkorysý, v kontexte levelovej slučky to tu bol seriózny odrb. :)

Tak či onak som sa po dohraní po troch hodinách zasmial, že to je celé. Jasné, používal som save metódu, ktorú som si ten čas skrátil, ale hlavne narážam na svoje detské ja, ktoré dokázalo pri tejto hre zabíjať hodiny (ak mu rodičia dovolili) a myslím, že sa nikdy nedostalo ďalej ako do piateho sveta. No i tak sa kráľovsky bavilo. No a moje dospelé ja hovorí, že tá zábava tam naozaj je a je neskutočné aká nadčasová a stále hrateľná je hra z roku 1985. A koľko z nej je vlastne stále súčasťou dnešného herného priemyslu.

Pro: nadčasovosť, stále chytlavé, zaujímavé levely a chytlavá sprievodná hudba, ktorá sa nestáva otravnou, secrety

Proti: Level 7-8!, na "zotrvačnosť" skokov a pohybu sa musí trochu zvykať a občas to spomaluje hranie

+16

Bomberman

  • NES 80
No a když už jsem v těch starších nostalgiích, proč nedát dvě jednou ranou? Po Mariovi další legenda, kterou jsem miloval jako malý.

Opět jsem se s touto hrou poprvé setkal na starých kazetách doma. Vzpomínám na můj první dojem, kdy jsem si říkal, že to je skvělý, Panáček, který dává bomby a zabíjel různé příšerky, aby se dostal dál přes dveře do další úrovně a ještě u toho sbíral žluté itemy.

Prostě další super připomínka toho, že dětství zkrátka má své klady a tento legendární Bomberman je jedna z nich a jsem rád že jsem si to připomněl! :)
+10

Super Mario Bros.

  • NES 80
Další vzpomínka, která se mi zaryla pod kůži. Vyběhlo to na mě po těch pár letech a tak jsem si řekl, že si opráším staru výbornou klasiku.

Musím říct, že je hra poměrně těžká, některé úrovně jsem musel opakovat i několikrát. Ano, je to přesně ten červený skákající panáček, kterého jsem poprvé ovládal snad ve škole na těch žlutých kazetách. Dokonce si pamatuji, že šlo hrát pro dva, že druhý ovládá jeho bratra Luigiho.

Nevím, jak bych mohl pokračovat, snad jen to, že je to další pecka z dětství, kterou jsem se nestyděl dohrát i po letech a že to ale byla makačka! :)
+8

Castlevania

  • NES 60
Castlevania, další ze známých devadesátkových plošinovek, odehrávající se v roce 1691, kdy hráčěm ovládaný hrdina Simona Belmont má za úkol porazit hrabětě Draculu, objevující ho se na svém hradě každých 100 let. Vampire slayer bojuje v celkem šesti hlavních úrovní s přidruženými levely z nichž každá z nich je zakončena bossem od Frankensteina, Igora, Mumie Mana, Phantom Bata, Queen Medusy, Grim Reapera az po samotného hraběte Drákulu, kterého je potřeba porazit ve dvou podobenstvích.

Co se týče arzenálu, má milý Simon k dispozici především kouzelný bič ( jehož dosah se dá prodloužit ) na úpíry a několik dalších volitelných předmětů jako je nůž, rotující sekerea, kříž a svatá voda. Tyto vyfikundace se dají získat zabitím nepřátelských entit nebo rozbitím všudypřítomných svící.  Použít se dá v jednom okamžiku jen jeden předmět, hráče to stojí jedno ze srdcí a se životy se to má tak, že pokud se jeho metr vyčerpá nebo se Simonem havarujete do jámy, začnete od začátku sekce, podobně jako v některých jiných adventurkách ( Ninja Gaiden třebas ). Za mě slušná záležtost v lepším průměru – 60 %
+7

Rambo

  • NES 45
Kdo nezná postavu filmového Ramba, jakoby nežil a není divu, že se musel objevil v herním světě v tomto případě tři roky po zfilmování oblíbené dvojky, kdy stejně jako ve filmu je Johnovi, v té době ve vězení, nabídnuta plukovníkem Trautmanem mise ve Vietnamu, díky níž se může dostat okamžitě ven. Prvotně má jít o přesnou lokaci zajateckého tábora, nicméně svalouš se rozhodne, že zajatce osvobodí.

V několika rozvětvěných a nepřehledných úrovních na něj čeká zpočátku v rákosnické džungli různá havět v podobě pavkouků, hadů a ostatní havěti ( vrtulníky a obří pavouci v podobě bossů ) lidští protivníci se objeví až prakticky k zavěru. Co se týče arzenálu je k dispozici automat, granát a ikonický luk s šípy, za zabití se hráči připisují dovednostní body. Nesmírně mě pobavila záverčná sekvence s Murdockem, kdy si to s ním Rambo jde vyříkat a stane se oproti filmu něco naprosto bizarního, ale nebudu prozrazovat, to se musí vidět - za mě slabota, dávám podprůměr – 45 %
+7

Jackie Chan's Action Kung Fu

  • NES 55
Jackie Chan's Action Kung Fu je další z devadesátkových plošinovek, která mi unikla a objevil jsem ji až s retro konzolí. Hlavní hrdinou je postava Jackieho Chana – herce a kaskadéra z akčních filmů, který se v pěti úrovních ( každá klasicky zakončená bossem ) vydává zachránit svou sestru.
    
Na rákosku čekají na této cestě různorodí protivníci, doplňovat zdraví lze pomocí misek ( předpokládám, že s rýží :-) lze vymlátit z občasně se vyskytujících žabích obojživelníků. Krome pěstí a nohou má Jackie k dispozici speciální útoly v omezeném počtu opakování. Nepřátelé po terminaci zanechávají zelené koule, po 30-ti nasbíraných se dobíjí život a speciální útok.

Pokud se Vaše energie vyčerpá, všechny nasbírané koule a vylepšení jsou ztraceny a musí se začít se sběrem od nuly. Prostřednictvím bonusových fází v průběhu hry, což jsou úrovně spouštěné rolničkami v úrovních, které dopraví Jackieho do těchto bonusových úrovní, se dají nakoupit další životy nebo útočná vylepšení. Každá z nich má půlminutový časový limit a obvykle zahrnuje skákání do mraků nebo narážení soch a po uplynutí této doby se body sečtou. Za mě průměrná záležitost, ve svém žánru jsou k dispozici povedenější kousky - 55 %.
+5

Ninja Gaiden III: The Ancient Ship of Doom

  • NES 65
Po pokoření prvních dvou dílu bylo nevyhnutelné popasovat se s třetím dílem trilogie Ninja Gaiden, ve kterém se události odehrávají mezi prvními dvěma hrami v sérii, Tentokrát je Ryu Hayabusa, obviněn z vraždy Irene Lewové a vyšetřuje okolnosti za její smrtí. Nakonec objeví plán agenta CIA Fostera a dalšího týpka jménem Clancy využít interdimenzionální trhlinu k vytvoření a ovládání rasy nadlidských mutantů. 

Hra nabízí podobnou hratelnost jako její předchozí dva tituly a zase se povedlo přidat chrabrému ninjovi některé nové funkce, jako je schopnost vyšvihnout se na plošiny spodem a vyčkat na ideální okamžit pro vytáhnutí se a vykoštění padoucha, meč doznal vylepšení a je to fakt krutopřísnej nástroj a hlavně se nepřátelé po posunu směrem zpět znovu nevynoří. Bohužel zůstala ninjova nemoc, kdy se s po zásahu protivníka s chutí vrhá do nejbližší propasti a obtížnost ( aspoň měl jsem ten pocit ) zase vývojáři ještě víc vytunili, přidaly se pohyblivé písky, vysunovací bodce, mizejí plošiny a poletující havěť všeho druhu.

Celkem se hráč “baví“ v sedmi úrovních, každá z nich opět zakončená bosem, v té finální sedmé čeká boss ve třech podobenstvím jako v díle předchozím – k poražení je potřeba mít dost energie a hlavně času, protože pokud Vám dojde jedno z nich tak smolík, protože budete muset začít od začátku této sekce, no bomba těch sprostých slovíček padlo vydatně, ale nakonec se podařilo a už nechci Ryua dlouho vidět ani slyšet, hodnotím stejně jak díl druhý – 65 %.
+7

Ninja Gaiden II: The Dark Sword of Chaos

  • NES 65
Ninja Gaiden II: The Dark Sword of Chaos ( v Evropě také známý jako Shadow Warriors II ) pokračuje v dobrodružstvých chrabrého ninji Ryu Hayabusa. Děj začíná rok po událostech v prvním díle a padouchem je tentokrát zlý císař Aštar, který poté, co se doslechl o Jaquiově porážce, vymyslí plán, jak ovládnout svět a pohltit jej temnotou prostřednictvím zlého meče zvaného Temný meč chaosu. Agent US Army Robert T. Sturgeon naverbuje hlavního protagonistu s tím, že on je jediný, který ho může zastavit  a zlikvidovat a co čert nechtěl, je zajata i roštěnka Iris - rubání v Bludištícch temnot a Bráně Temnoty může začnout.

Pokračování pracuje na stejných principech ovládání jako předchozí díl, jednotlivé levely se opět skládají z podúrovní zakončených bossy až finálnímu, kterého ale Ryu musí porazit ve třech různých podobách. Jako správný ninja Ryu skáče, leze po stěnách ale tentokrát může lézt v obou směrech a dokonce i přichycený na stěnu či žebříku útočit pomocí Power Boosting Items – což jsou spociální ninjovské vyfinkundace, které lze sbírat ničením lamp a koulí cestou levely, ze kterých někdy vypadne i dobíjení energie, 1UP nebo dokonce jakýsi dvojník, který helfne.

Mimo různorodé protivníky musí hráč čelit časovému limitu, ve kterém je nutno level dokončit, a tentokrát i tvůrci přidali protivítr, mizející světlo a zledovatělý/ kluzký povrch. Obtížnost je těžká, naštěstí zůstala zachována výborná věc a tou je při smrti nemusíte začínat od úplného začátku, vrhne Vás to jen na začátek daného levelu/sublevelu. Nesmí chybět ani na svou dobu povedeně podaná vložená anima s dějem, celá série patří rozhodně mezi to nejlepší ve svém žánru v devadesátkách, dávám o fousek lepší hodnocení než prvnímu dílu – 65 %.
+10

Ninja Gaiden

  • NES 60
Ninja Gaiden, v Japonsku známý jako Ninja Ryūkenden a v Evropě jako Shadow Warriors, akční plošinovka devadesátek, pamatuju si z té doby, že to byla těžká záležitost, kterou jsme valili s kámošema a podařilo se mi jí znovuobjevit a dokončit na retro konzoli.

Příběh sleduje ninju jménem Ryu Hayabusa, který cestuje do Ameriky, aby pomstil svého zavražděného otce. Tam se dozví, že osoba jménem Jaquio plánuje převzít kontrolu nad světem vypuštěním prastarého démona prostřednictvím síly obsažené ve dvou sochách. Na svou dobu má Ninja Gaiden propracovaný příběh s použitím “filmových“ anime a je poměrně rozsáhlý a nápaditý.

V celkem šesti hlavních úrovních ( s 20-ti podúrověními ), kdy každá z nich je zakončena soubojem s bossem má Ryu pro souboje k dispozici primárně katanu a sekundárně  šurikeny, a různé typy vrhavých koulí, a také duchovní sílu, který se dá navyšovat sběrem magických předmětů, která se dají sbírat v lampách a lucernách. Ryu také umí jako pravý ninja šplhat po překážkách, sloupech  a pokud Vás třeba nepřítel zdolá nebo vyprší časový limit, dá se začít znovu restartem dané úrovně.

Podle mě patří k tomu nejlepšímu, co se v daném žánru v devadesátkách objevilo, viděl jsem, že jsou k dispozici další pokračování a dokonce i jakýsi renake pro Xbox – 60 %.
+11

Wacky Races

  • NES 55
Je zajímavé kolik neznámých plošinovek jeden objeví na retro konzoli,  Wacky races me samozřejmě naprosto minuly v devadesátkách. V této ne moc rozsáhlé hře hrajete za psisko Muttleyho, který se musí proskákat překážkami a probojovat přes nepřátele v třech mapách představujících závodní okruhy. 

Po dokončení každého z nich čeká na Muttleyho boss levelu, kterého je nutné porazit pro další postup, nicméně i když titul říká, že se jedná o závody, tyto souboje se na ní neodehrávají, jedná se o krátký souboj, kde se hlavně skáče a metá munice. Cestou levely doporučuju sbírat “diamanty“, po jejichž 100 kusovém nasbírání dostanete život, extra zdraví a kosti, které vylepšují Muttleyho útok. Skrznaskrz průměrná záležitost, dá se profrčet za pár okamžiků – 55 %
+3

Snow Bros.

  • NES 60
Snow Brothers jsou devadesátkovou plošinovkou, která jsou byl opět nepolíbený a objevila ji pro mě až retro konzole. Dva bratři Nick a Tom mají za úkol zachránit dvě princezny uvězněné ve střeženém hradě, před nimi je celkem 50 úrovní, ve kterých je za úkol eliminovat protivníky za pomoc sněhových koulí. Úrovně jsou rozděleny na 9 + 1bossovská, po dokončení se nabízí možnost navýšit skóre nebo dobít si životy v pákovém automatu. Životů je k dispozici celkem 21, po nepřátelském zásahu pokračujete v dané úrovni dál bez nutnosti začínat ji od začátku.

Každý level má určitý vymezený čas pro likvidaci entit, pokud se jich nepodaří rychle zbavit, nastoupí přízraky, kterým nejde uniknout. Naštěstí je k dispozici pár vylepšení jako delší střely, vyšší rychlost amožnost dočasně se nafouknout a zabít protivníky prostým přesunutím se kurzoru. V poslední bossovské úrovni bojujete naráz s dvěmi dračími hlavami chrlícími příšery, po jejich zdolání jsou princezny osvobozeny a jako v pohádce se z tloušítků stanou, světě div se, krásní princové a chystá se double veselka :-) . Nápaditá zálěžitost na vyblbnutí pro pár odpolední, dávám lepší průměr - 60 %
+5