Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

A New Beginning

  • PC 60
Tak dobře, další hra na doporučení od kamaráda. Tak jdeme na to.

Opět byl první dojem takový zvláštní, že jsem raději od hry moc neočekával, abych pak nebyl zklamaný. První minuty hry byly takové chudší, zkrátka to zatím nenaplňovalo to, co jsem chtěl a čekal jestli se to rázem zlepší. Nevím proč, ale hlavní postava hry Bent Svensson se mi jevil hrozně sympaticky, prostě vědec, který už toho hodně zažil a ví prostě, co dělá a to mi do této hry sedělo.

Co se mi líbilo, tak samozřejmě grafické zpracování a ještě komiksy. Ty byly ještě lepší, těm se hltal prostě každou sekundu, protože jsem velký fanoušek komiksů.

Minihry byly fajn v tom, že když jsem se nemohl dále pohnout, tak se daly přeskočit, což je určitě fajn. Zrovna pro mě je to důležité a velké plus, protože se v nich často zaseknu.

Dále i příběh nebyl vůbec špatný, ten byl takový netypický aspoň pro mě, ale velmi mě zaujal. Bohužel ale byla ve hře jedna věc, která tu hru srážela a to bylo bohužel velké množství bugů, kvůli kterým jsem musel párkrát hru restartovat a to bylo prostě otravné. Nakonec jsem to dokázal zkousnout a hru dohrál

Hra se mi jeví jako mírně nadprůměrná, asi to není nějaký skvost, ale hra nemusí rozhodně urazit. No a lidi opačné generace hru spíše zkritizují, ale já jsem nakonec docela i spokojen.
+13

Syberia II

  • PC 75
Kate Walkerová pokračuje se svými přáteli na cestě do bájné země Syberia, kde údajně stále žijí mamuti. Cesta navazuje přesně tam, kde v předchozím díle skončila. Co se tedy změnilo?

Co zůstalo stejné

Grafika se od minule vůbec nezměnila. Stále je svým způsobem kouzelná a doplňuje celkovou atmosféru hry. Lokace jsou pochopitelně jiné, styl se však nemění. Stejně tak se nezměnilo ovládání a přecházení mezi lokacemi. Práce s inventářem je stále přijemná. Zbytečné předměty mizí, žádné kombinování předmětů v rámci inventáře taky nehrozí. V jednom případě se pouze samy dvě komponenty spojí do jedné.

Co se zlepšilo

Z mého hlediska chování a motivy postav dávají o trochu větší smysl, než v předchozím díle. Potkáváme se s veteránem války, zlými ruskými bratry, chytrou holčičkou a klasicky namyšlenými "všechno vím, všechno znám" kněžími. Samotná lokace opatství patří mezi ty lepší a zábavnější, do kterých zavítáte.
Práce s emocemi a emotivními scénami zde za mě funguje také o něco lépe, než v prvním díle. Občas začne jít do tuhého a musí se činit těžké úkony (Odpočívej v křemíkovém nebi, Oscare). Hans Voralberg nemá po cestě na růžích ustláno (má ale ustláno na spousty jiných předmětech) a tím pádem i Kate má spoustu práce. Dočká se vysněné Syberie?

Co se zhoršilo

Jelikož první odpovědí by bylo 'Moje hodnocení', je potřeba si říci proč. Prvním důvodem je zhoršený pixelhunting. Ve většině případů jsem věděl ihned, co mám dělat. Problém byl najít konkértní místo, s kterým je potřeba interagovat. Stále ve hře nejsou zvýrazněna aktivní místa, což by nevadilo, kdyby byla aspoň vidět! Nejhorší situace je ve chvíli, kdy máte do čutory nabrat vodu. Ani po shlednutí návodu jsem zpropadený hák, na který je potřeba čutoru pověsit, neviděl. Nebyl vidět na samotné obrazovce a místečko bylo upravdu titěrné. Jindy není vidět místo, kam je potřeba strčit klíč. A to ani nemluvím o rampouchu, který je třeba sestřelit. Jednak vás to musí napadnout, a druhak to nesmíte vzdát po tom, když vyzkoušíte všechna možná místa a to aktivní stále ne a ne najít.
Druhým důvodem je nadměrně zbytečné běhání z místa na místo. Například máte medvědovi ulovit rybu. Víte, že losos má rád žáby. Jenže máte dvě zelené návnady a tři místa, kam je vhodit. Vyzkoušíte. Dle popisu vidíte, že máte špatnou rybu. Jenže ji nemůžete pustit a chytat znovu. Musíte ji v dlouhé animaci vložit do pasti na ryby, přejít dvě lokace, zdlouhavou animací hodit medvědovi, který jí nechce, a pak zase lovit zpět. Když se mi toto stalo několikrát, moje příčetnost se o něco snížila.
A poté nekonečné chození v Yukolské vesnici. Nepřehledná lokace, cestujete bezcílně tam a zpět, musíte dělat úkony v přesném pořadí (ne vždy mi to dávalo smysl, ale to může být můj problém) a zase běžet jinam... A cestou se ztratíte.

Závěrem

Druhá Syberia je stále zábavnou adventurou s příjemnou hlavní hrdinkou a milým příběhem, kouzelnou atmosférou s emotivními chvilkami. Ne vše ale jde tam plynule a přirozeně, jako v prvním díle, a hra dokáže i místy frustrovat. Mnoho vylepšení se nekoná, příběh je však zakončen uspokojivě a doporučuji si jím projít.

Pro: Stále kouzelné, zakončení příběhu, opatství

Proti: Pixelhunting, zdlouhavé chození lokacemi, rybaření

+19

Solasta: Crown of the Magister

  • PC 85
Hráno v co-opu:

Už spuštění tvorby charakteru tohoto izometrického cRPG od malého francouzského studia mě trochu vyděsilo. Ačkoliv je hra z roku 2021, grafika postav a zejména jejich vlasů a vousů mi svou lego vizáží nejvíce připomněla o patnáct let starší Neverwinter Nights 2. Naštěstí jsem jen o chvíli později zjistila, že se autorům skutečně jen nepodařilo vymodelovat hezké ochlupení postaviček, ale samotné prostředí, ať už architektura budov, tak třeba animace tekoucí vody, vypadá docela pěkně.

V následném hraní jsme velmi rychle zjistili, že se opravdu nedá ubránit srovnávání Solasty s Baldur's Gate 3. Obě hry jsou postaveny na pravidlech DnD5e, obě hry mají tahový soubojový systém a v obou se v průběhu dialogů přepne izometrický pohled do cinematičtější kamery s výběrem možností. Samozřejmě musíme počítat s tím, že Solasta měla mnohem (a i to je asi slabé slovo) menší rozpočet, což je znát na voice actingu, scénáři a hlavně prakticky nulových dopadech vašich rozhodnutí. Ale zase se mi docela líbí nápad, že každého rozhovoru se účastní všechny postavy a volba možnosti dialogu je spíše určení, která postava zareaguje. Šlo by to udělat i lépe, někdy rozložení možností nedává příliš smysl, ale cením originalitu.

Stejně tak se mi hrozně líbí zpracování DnD pravidel do soubojového systému. Tady mám pocit, že Solasta nad BG3 dokonce vyhrává. Hra pěkně pracuje s viditelností, mnohem lépe funguje létání, lezení po stěnách a obecně vertikalita prostředí. Navíc věrně dodržuje některá pravidla, která nejnovější Baldur's Gate zcela ignoruje. Jediné, co by chtělo ještě doladit k dokonalosti, je lepší práce s terénem (například vodní plocha zde neovlivňuje blesky ani oheň) a doimplementovat multiclassování, které zde vůbec neexistuje.

Bohužel autoři neměli zakoupenou DnD licenci, a tak nemohli použít žádný z oficiálních světů a museli si vymyslet vlastní, který je plný již někde viděných klišé a nemá zrovna hloubku. Nicméně, neurazil mě. Jen se musíte smířit s tím, že je to naprostý railroad, nečeká vás téměř žádný prostor k roleplayingu, prakticky se nedá hrát za zlou skupinu a fanoušky Baldurů určitě zklame také absence romancí a hlavně sexu. Mimo to mi oficiální licence chyběla jen v seznamu featů, kde jsem automaticky hledala známé názvy, ale nenašla. Ve všem ostatním se znalci DnD (či DnD videoher) zorientují velmi rychle, protože je to buď totožné s papírovými pravidly nebo velmi podobné.

Musím ještě zmínit jednu geniální věc, kterou jsem v jiné podobné hře nikdy neviděla. Scavengers! Po projití celé příběhové lokace tam můžete poslat průzkumníky, kteří několik dní lokaci důkladně prochází a poté vám hromadně nabídnou k využití či prodeji všechny předměty, které jste nechali ležet na zemi, ať už z nepozornosti, přetížení nebo spěchu.

Celkově Solastu hodnotím velice pozitivně. Příběh tu bohužel není hlavní tahoun, což je pro mě důvod, proč si ji pravděpodobně nikdy nezopakuji sama v singleplayeru, ale boje jsou super, pěkně se střídají s exploringem, puzzly a micromanagementem postav. Pro pořádnou výbavu vám navíc nestačí jen prozkoumat každý kout jako obvykle, ale musíte se věnovat také craftingu a vašemu vztahu s obchodníky zastupujícími jednotlivé frakce. Obtížnost také není hnaná nahoru jen silou nepřátel, ale musíte zde řešit i jídlo na long resty a cestování, takže na rozdíl od BG3 nemůžete klikat resty po každém souboji. A díky tomu využijete i nebojové schopnosti a kouzla. Třeba si vůbec nedokážu představit cestování bez našeho druida.

V singleplayeru by vám však mohlo vadit, že hra neobsahuje žádné naverbovatelné společníky. Celou skupinu si tvoříte sami na začátku hry podobně jako třeba v Icewind Dale. Pro mě je to velká nevýhoda, ale už jsem se bavila s pár dlouholetými hráči cRPG, kteří tento styl hraní výrazně upřednostňují (a tak třeba Icewind Dale 1+2 staví nad Baldur's Gate 1+2). Nebála bych se říct, že pro tyto hráče bude Solasta lepším zážitkem než Baldur's Gate 3.

Na závěr si dovolím zmínit jen malý detail pro zájemce o kooperativní hraní: parta je nezvykle složená z právě čtyř postav, tedy v menším počtu hráčů si jich někdo musí vzít více.

Dohráno za 53 hodin.
Včetně:
Palace of Ice

Pro: Perfektní zpracování pravidel DnD5e.

Proti: Trochu tím připomíná The Temple of Elemental Evil, který také šel cestou věrného zpracování pravidel na úkor příběhu a postav, ale Solasta se určitě lépe hraje.

+10

Mafia: Definitive Edition

  • PC 90
Herní výzva 2024 – 10. V záři reflektorů (Hardcore)
Remake původní hry Mafia: The City of Lost Heaven byl z mého pohledu dlouho pouze nepravděpodobný sen. Jednoho dne k oznámení však skutečně došlo a po prvních screenshotech ze hry, jsem nevěřil vlastním očím. Jak nakonec remake české herní legendy dopadl?

Pokud hru lze shrnout jedním slovem tak: nezklamala. Alespoň tedy mě. Příběh zůstává velmi věrný. I tak ale došlo k několika úpravám, které dávají více či méně smysl, například zaměnit krádež diamantů za krádež drog, je dle mého názoru skvělý a reálnější nápad, který se do série více hodí.  Další změny možná malinko upravily vyznění celého příběhu. I to ale nemusí být nutně špatně. Alespoň nemáme příběh založený čistě na způsobu copy/paste.

Druhou věcí, která se dle mého povedla skvěle je obecně grafické zpracování. Měl jsem od výsledku trochu obavy, především po posledním třetím díle. Zde ale město, auta a obecně snad vše dokonale prokouklo. To vše se velmi pozitivně podepsalo i na atmosféře hry, která opravdu na hráče dýchne obdobím 30. let.

Co už je však trochu na pováženou, je bohužel samotná hratelnost. Ta bohužel drží partu s dnešním „tradičním“ stylem: „běž, skryj se, střílej“. Vím, ono co jiného přidat. Ani původní hra nepůsobila kdoví jak komplexně v oblasti hratelnost, ale ten rozdíl bezmála 20 let by mohl být znát. Kde bylo však ublíženo nejvíce jsou vozidla. Tam zkrátka ten pocit, kdy v původní hře byla cítit nejen hmotnost auta, ale i nedostatečný výkon tehdejších vozidel, opravdu chybí. Pryč jsou okamžiky, kdy minimálně ze začátku hry mohla padnout otázka, jestli tam člověk rychleji nedojde pěšky. A působilo to přeci jen poněkud reálněji, ačkoliv se zábavností to často nemělo zase tolik co dělat. Naštěstí nejvyšší obtížnost alespoň zachovala nebezpečí v podobě pozornosti policie, která stále vyžaduje dodržování dopravních předpisů, ačkoliv ve značně zjednodušené formě.

Zamrzí také někdy až výrazné zkrácení některých misí a opravdu za hřích považuji absenci úkolů pro Lucase Bertoneho. Hledání několika aut v rámci Volné jízdy opravdu nepočítám. Přibyly také sběratelské předěmty, z nichž některé mohou příběh ještě mírně rozšířit. Ostatní předměty donutí alespoň poměrně zajímavý svět včetně venkova lépe poznat. Úkoly Volné jízdy bych stavěl asi na stejnou úroveň, jako Extrémní jízdu v původní hře. Nenaštve, ale ani nenadchne. Spousta úkolů Volné jízdy je dokonce z původní Extrémní jízdě převzata takřka 1 ku 1.

Dabing je pro hru samostatnou kapitolou a dle mého se opět opravdu povedl. Zachování několika původních dabérů je opravdu skvělé a některé povedené, avšak často i nové, hlášky určitě lze nalézt i zde. Zvuk a Soundtrack také ostudu původní hře nedělá, ačkoliv těch zapamatovatelných songů a melodií mohlo být přeci jen více.

Remake určitě bezchybný není. Nedostatků je zde dost, ale jedná se dle mého stále o velmi povedený kousek a je vidět, že pokud mají vývojáří ze studia Hangar 13 danou kostru hry, umí také připravit něco velmi pěkného. Vím, že se najde spousta lidí, kteří remake odsoudí se slovy, že dělá akorát tak ostudu původní hře. Ale řekněme si to na rovninu, mohlo to dopadnout daleko hůře a já, který původní hru projde dnes takřka po slepu si známý příběh v nových barvách velmi rád projde znovu. A v tom sám určitě nebudu.

Hodnocení: 90 %

Pro: Mírné příběhově ragulace, grafická stránka, svět, atmosféra, český dabing.

Proti: Poměrně jednoduchá hratelnost, některé mise jsou výrazně zkráceny, soundtrack mohl být přeci jen zajímavější.

+22

Bully

  • PC 80
Tak trochu netradiční ani ne městská akce tak jako ,,školní'' akce od Rockstaru. Příběh rebela Jimmiho, jehož vyhodili z další školy a jeho matka jej přihlásila na školu do města Bullworth.
Nejspíš jak hra naráží, se kvůli tomu musela s někým vyspat a a Jimmy se tedy musí snažit, aby nebyl znovu vyhozen. Není to však tak jednoduché, jelikož jak z názvu hry vyplývá, tahle hra je tak trochu o školní šikaně. Ale tak trochu paroduje a utahuje si z celého školství a jeho problémů.
Vliv ve škole mají rozdělené jednotlivé ,,gangy'' školáků. Na svou stranu je získáváte plněním úkolů. Někdo potřebuje něco sehnat, někdy zase někdo jiný potřebuje udělat nějakou černou prácičku. Někdy si o pomoc řeknou samotní učitelé. Krom misí jde ve městě dělat slušné množství vedlejších aktivit, kterých postupným hraním příběhu přibývá. A jelikož chodíme do školy, tak nás čeká i vyučování formou miniher.
Hraní je zábavné, situace do kterých se Jimmy v rámci příběhu dostává jsou Rockstarovsky přehnané a bláznivé. Trochu mě ale zklamala grafika a zpracování města, do kterého se taky v pozdější fázi hry tu a tam vydáte. Přece jenom hra vyšla 2 roky po GTA:SA.
Nicméně jako menší, ale zábavnou hru od Rockstaru ji doporučuji. Snad ještě můžu dodat, že se výborně hraje na Steam decku.

Pro: Příběh, hratelnost, minihry

Proti: Grafika

+11

Journey to the Center of the Earth

  • PC 50
Z doslechu jsem se o této hře doslechl, tak jsem se rozhodl, že ji vyzkouším.

Opravdu mám rád adventury a vždy, když se o nějaké dozvím, tak ji prostě musím zahrát. Ovšem zde jsem měl takové zvláštní pocity. První dojem se mi velice líbil, byť byl příběh z mého pohledu slabší. Graficky to nevypadalo vůbec špatně. Samozřejmě máte procházet velké části lokací.

Ale bohužel tam byly věci, které mi bohužel vadily. Když už jsem se dostal do nějaké lokace, tak se mi často stávalo, že jsem měl problémy s ovládáním. Když někam kliknete, aby postava došla, tak jsem musel v pár případech opakovat proces, aby mi postava došla, kam chci nebo udělala, co jsem potřeboval.

Kde bylo ovšem obrovské mínus, tak jsem několikrát minul předmět, který potřebuji a není ani nijak vidět, že se dá určitý předmět sebrat nebo jaksi použít. Bohužel jsem se díky tomuto značně zasekával a musel i místy používat návod. Je to škoda.

A také se mi občas stávalo, že mi postava šla třeba mimo dohled a byla vidět třeba i přes zeď, že prostě byla vidět a v případech, kdy normálně vidět není.

Co se týče miniher, tak to zase tak špatné nebylo. Jak jsem již povídal, adventury mám opravdu hodně rád, ale bohužel tento titul patří mezi slabší. Moc mě to nezaujalo a byly tam opravdu chyby, které mi bohužel vadily.
A že jsem hru dohrál je velký úspěch.
+8

Last Train Home

  • PC 75
Příběh československých legionářů v Rusku je mi dobře znám a hodně jsem o něm četl, proto jsem se na tuhle hru neskutečně těšil a měl od ní obrovské očekávání, obzvlášť když bylo oznámeno, že se hra podobá legendárním Commandos, které mám taktéž dost rád. Jakmile jsem si pořídil nový počítač, tohle byla první pařba, po které jsem sáhnul (dokonce za plnou cenu). Brzy jsem ovšem zjistil, že má očekávání byla značně přehnaná a hra je zkrátka nedokázala naplnit. Když jsem po nějakých sto hodinách hraní konečně dorazil do Vladivostoku, uvědomil jsem si, že snad žádná jiná hra ve mně nevzbudila tak rozporuplné pocity jako právě Last Train Home. Na jednu stranu je tahle gamesa neskutečně zábavná a dokáže skvěle vtáhnout do děje, na druhou stranu obsahuje nespočet nedostatků, které vám hraní dokážou hodně znepříjemnit či dokonce otrávit. Nejvíc mi pilo krev tohle:

1) Nevyužití potenciálu skutečného příběhu – Hra se příběhem skutečných legionářů inspiruje opravdu dost volně a některé historické události jsou značně zjednodušené, což se samozřejmě dá pochopit. Tvůrci od začátku deklarují, že Last Train Home není historicky věrné, ale přijde mi opravdu škoda, že se ve hře neustále opakují stejné situace (např. překážka na trati je asi tak 20x za hru „spadlý“ strom), přitom skutečný příběh legionářů nabízí hromadu nejrůznějších dobrodružství, která se do hry klidně mohla zakomponovat.

2) Stále stejné okolí při jízdě vlakem – Hra se odehrává ve dvou různých režimech. Za mě je mnohem zábavnější režim misí. Naopak režim jízdy vlakem je díky stále stejné krajině, dokola se opakujícím situacím a lokacím (tzv. bodům zájmu) jedna velká nuda. Zpočátku to sice vypadá, že je tam toho hodně, co objevovat, ale už po pár hodinách hraní vám dojde, že stále stejné prostředí a situace vás budou provázet až do konce hry.

3) Moc textů namísto videí – Chvílemi člověk neví, jestli čte knížku nebo hraje hru. Těch textů je tam opravdu strašně moc a častokrát vyprávějí děj nebo popisují akční scény, což jsou situace, kdy bych uvítal spíše video, ale toho se ve hře dočkáme jen párkrát, což je fakt škoda.

4) Ovládání – Hra se ovládá v podstatě jen myší (klávesnici prakticky nepotřebujete), přesto jsem dost bojoval s tím, že některé akce se provádějí levým a jiné zase pravým tlačítkem. Možná je to jen můj problém, ale pořád se mi to pletlo a nedokázal jsem si na to zvyknout.

5) Hloupé chování nepřátel – I ve pětadvacet let starém Commandos byli protivníci chytřejší než tady. Tady můžete klidně 50 metrů od rudého vojáka začít střílet a on si vůbec nevšimne, že se něco děje, i kdyby si vás všimnul, stačí vám popojít jen o pár metrů dál a on vás nechá být. Také je divné, že mrtvoly zabitých vojáků okamžitě mizí a vaše nepřátele vůbec nevzrušuje, že v místě, kde ještě před pár minutami měli deset živých hlídek, je teď jen deset kaluží krve a dál beze změny chodí sem a tam, jak kdyby se nic nedělo.

6) Nepřepínání kamery – Z podobných her je člověk zvyklí, že když klikne na ikonku vybraného vojáka, tak začne hrát za jeho postavu a zároveň se vám na něj přepne i kamera. V Last Train Home se hra na vybraného vojáka sice přepne, ale kamera už nikoliv, takže si toho vojáčka na mapě musíte najít hezky ručně, což je docela zdržovačka.

7) Bugy – Naštěstí je jich ve hře minimum, ale občas člověk natrefí na rudého vojáka, co nejde zabít nebo se k němu nelze dostat, přestože k němu cesta vede.

8) Automatické střílení – Jakmile vypnete tichý režim, začnou vám vojáci automaticky střílet kolem sebe, pokud mají na koho, což je věc, která občas dokáže nepříjemně narušit hru.

9) Konec bez udání důvodů – Tohle je snad noční můra každého hráče. Máte skvěle rozehranou hru a najednou vám na obrazovku skočí obrázek s odplouvající lodí a nápisem, že jste nesplnili cíl cesty a hra končí nezdarem. Ani slovo o tom, co jste vlastně udělali špatně. Během hraní se mi to stalo dvakrát a je to dost nepříjemné, protože ne vždy je zřejmé, co se vlastně pokazilo a hráč potom neví, co má při dalším pokusu udělat jinak.

10) Svoboda a Hlavatá – Oproti ostatním nedostatkům je tohle detail, ale mě existence těchto dvou „vypravěčů“ neskutečně irituje. Vůbec nechápu, jaký má jejich přítomnost smysl, protože oni nejsou součástí posádky vlaku, ale zároveň jsou přítomni v každé misi, což podle mě dojem ze hry trochu kazí.
 
Když to všechno shrnu Last Train Home je za mě zábavná, ale trochu odfláknutá hra. Nejvíc mě mrzí ten nevyužitý potenciál, protože samotný příběh má obrovskou sílu a nápad, jak hru zpracovat je také skvělý. Bohužel to finální provedení má hromadu nedostatků, které to celé stahují dolů, což je obrovská škoda, protože stačilo více úsilí a mohla to být hra roku.  

PS: Ostatní přispěvovatelé se podělili o svou herní strategii a výsledek, tak já také dodám, že do Vladivostoku jsem dojel s docela velkou rezervou jídla, paliva i dalších surovin a navíc s pohodlnou časovou rezervou. Vsadil jsem na strategii dvou skladovacích vagónů (vylepšených na maximální kapacitu) a z každé mise jsem si odnesl všechny suroviny, které na dané mapě byly. Myslím si, že se vyplatilo prohledat každou mapu do posledního temného koutu a vzít všechno, co na ni najdu.

Pro: Příběh, zábavnost

Proti: Nevyužitý potenciál skutečného příběhu, nezáživné okolí při cestě vlakem, hloupé chování nepřátel, bugy

+11

The Last Dream: Developer's Edition

  • PC 75
Hidden object hry jsou z hlediska gameplaye všechny skoro ve všem stejné. Maximálně mají některé drobounké věci jinak. Líbilo se mi, že v těch částech, kde musíte kliknout na vybraných asi okolo 20 předmětů na obrazovce, tedy respektive je najít, tak mate předměty kategorizované do pěti skupin. V každé skupině po nelezení daných předmětu vám hra da předmět co z toho vzniknul, který vám umožní získat předměty do dalších skupin atd. Docela zajímavá menší změna konceptu těchto částí těhto her. Další zajímavý prvek je kočka, kterou na začátku najdete a zůstane vedle inventáře po celou hru a často ji používate k postupu dále. Hra obsahuje pestře prostředí s příjemné designem. Tradičně to má laciný, slabý a klišovitý příběh. Už jsem nějaké hidden object hry hrál a tahle celkově patřila pro mě k těm kvalitnějším.

Pro: Lehce jiny systém hledacích částí, kočičí pomocník, design obrazovek

Proti: Příběh, v jádru přeci jen klasická hidden object hra

+4

Last Train Home

  • PC 85
Český Jagged Alliance s vynikajícím nápadem umístit děj kolem vlaku českých legionářů. To se opravdu povedlo. Spravujete vlak tak, aby vše fungovalo, vyrábíte předměty, které se pak hodí v boji nebo je můžete prodat a koupit si nové zbraně. Zároveň vlak upgradujete, kupujete nové vagóny a vylepšujete ty stávající. Občas vlak zastavíte a jdete si nakoupit k místnímu obchodníkovi nebo prozkoumáváte jezero, abyste našli nějaké jídlo. Zlatý hřeb je pak bojová mise. Tohle všechno funguje perfektně, velmi se mi líbilo historické pozadí.

Ale nemůžu si pomoct, šlo z toho vytěžit víc. Hlavní procenta ubírám za hloupou Al v bojových misích. Chápu, že je důležitá hratelnost, ale tohle mi přišlo moc. Druhá velká výtka je obtížnost. Hrál jsem na "velitel", což je "užijte si hru tak, jak autoři zamýšleli". Ale je to extrémně jednoduché. Možná prvních pár misí, kdy nemáte peníze. Jakmile jsem zjistil, jak je vydělávat, bylo již vše bez problémů. K tomu extrémně OP průzkumník a jeho vlastnost sniper. Z bojových misí se stala procházka růžovou zahradou a ostatní bojová povolání byla jen do počtu. Vůbec jsem nepotřeboval vlastnosti ostatních, což mi přišlo jako strašná škoda, protože propracováno je to pěkně. Do Vladivostoku jsem dojel za 19 dnů, vlak s devíti vagóny vylepšenými na maximum. Topil jsem se v penězích, nikdo za celou cestu nezemřel a prakticky jsem neřešil žádný problém. Dovedu si představit, že nejsou peníze a pak se vše rozsype, ale k tomu jsem byl dost daleko.

Taky jsem nepochopil problém se zimou, respektive se stupni. Při 0°C je vše v pohodě a při -5°C nastává apokalypsa. Proč to neodstupňovali po 5°C (0/5/10/15/25). Pak by to dávalo smysl. Takovýchto drobných vad mi tam přišlo několik. Mise jsou trochu jednotvárné. Líbilo by se mi, kdyby to bylo jak v DLC, kdy máte danou skupinu a i celkově jsou mise zajímavější.
Postupem času prozkoumávání jezer nebyla zdaleka taková zábava, severní cesta ke konci byla docela fajn, ale už nebylo moc co dělat. Ještě by mě docela zajímalo, jak splnit steam achievementy "příběh o xxx", tam nemám ani jeden.

Ačkoli komentář je spíše kritický, na každý večer s Last train home jsem se těšil. Tento typ her se mi líbí a k tomu správa vlaku - super.

Pro: hratelnost, správa vlaku, zajímavá polování a bojové skilly, česká hra s historickým pozadím, žádné bugy

Proti: mizerná Al v bojových misích, jednoduchá obtížnost, pár nelogičností

+11

Silverload: A Town with A Hell of A Nightlife

  • PC 85
RECENZOVANÁ DOS VERZE!

Adventurní Hidden Gem, který jsem našel úplnou náhodou při čtení recenze na hru Necronomicon Dawning of Darkness, kdy po jejím do čtení jsem uviděl náhled recenze pro Silverload. No a jelikož jsem už dlouho prahl po mysteriózní adventuře, ve které se hrdina dostane do divného městečka a řeší místní problémy tak jsem neodolal a hru si hned zahrál. Chybu jsem rozhodně neudělal.

V příběhu sledujeme samotářského gunslingera, který je pověřen, aby našel syna člena karavany putujííc západem. Brzy se náš hrdina ocitne v prokletém městečku, jenž obývájí rostodivní obyvatelé, kteří nepohrdnou lidskými vnitřnosti a krví. Co se mi na příběhu líbilo, bylo to, jak pracoval s atmosférou už v intru máte hezky udělaný komiksový úvod, který vám nastíní události před gunslingerovým příchodem (toto intro chybí v PSX veri a je nahrazeno ničím neříkající 3D meh cutscénou). Ty poté přímo korespondují a prolínají se s hlavním dějem, což bylo fajn. Také mě nadchla atmosféra celého městečka, ve kterém ne všichni obyvatelé vypadají jako monstra oni totiž někteří působí jako obyčejní lidé s tím rozdílem, že vždy mají takový menší creepy detail, aby jste tušili, že nejsou v pořádku ( divná barva kůže jiná barva očí atd ). Nebudu, ale nic nalhávat je to old school béčko westernový, které ale díky dobrému zpracování a tempu vás bude po celou stopáž bavit a zajímat.

Tomu také napomáhá, jak už jsem říkal skvělá atmosféra a pěkné grafické zpracování, které ještě umocňuje výborný atmosférický soundtrack, kterému ale vévodí výborná titulní skladba. Často jsem si při hraní vzpomněl na neskutečný Shadow of the Comet. Také ještě musím vychválit dabing, jenž svým přehráváním skvěle sedne do celé hry a jehož zvuková kvalita byla překvapivě super. Hra je bez titulků a i tak jsem neměl problém všemu rozumět.

Aspekt hry, který už ale může způsobit jisté rozčarování tak tím je samotný gameplay. Jedná se o first person adventuru staré školy s pár, ale fajnovými vychytávkami. Začnu ale tím špatným jedná se o typickou hru poplatné té době, takže očekávejte různé možnosti úmrtí, když kliknete někam špatně atd. Hra vám také neříká, co máte dělat či co je váš cíl, a tak k hodně věcem dojdete metodou pokus-omyl. Nepomáhá tomu ani omezený inventář a potřeba -podle vás- nepotřebné předměty odkládat na zem v lokacích kam se k nim můžete poté vrátit. Což přidává další kus obtížnost, protože musíte vydedukovat co budete potřebovat.

Útěchou tak může být, že lokací zase není tolik i tak vás ale hra solidně potrápí. Věc, která mě ale solidně překvapila, byla ta, že pokud máte v inventáři potřebný předmět, tak hra o automaticky použije na potřebnou věc. Takže nemusíte z inventáře vyndavat klíč a použít ho hra to udělá za vás. Také mě překvapilo, že tu je dostupných i pár přestřelek, které nejsou obtížné a nabídnou příjemné zpestření hry.

Ve výsledku se tak jedná o opravdu povedenou žánrovku, kterou musí každý fanda žánru zkusit a klidně ať si i pomůže návodem. Ta hra za to opravdu stojí. Navíc se opět jedná o práci malého týmu, který do té hry dal vše a ta láska jde vidět. Velké překvapení a určitě to řadím do své topky! Body ale musím strhnout kvůli klasickým neduhům té doby. 

Herní doba bez záseků je cca 3h.

Pro: Příběh, atmosféra, ost, dabing, grafická stránka, přestřelky

Proti: Vysoká obtížnost, často nevíte co dělat, špatný klik či čekání na místě se místy může rovnat automatické smrti.

+14

Star Wars Jedi: Survivor

  • PC 90
Herní výzva 2024 - 5.  Nikdy se nevzdávej! 

Dlouhé čekání od doby kdy jsem dohrál první díl, abych si mohl zahrát druhý se naplnilo.
A tak jsem se do toho pustil, opět mě to vtáhlo do parádní atmosféry celé hry stejně jako první díl. Už od dob neskutečně fenomenální trilogie Jedi Knight v čele s Kylem Katarnem, a celkem přijatelného dvoudílu Force Unleashed, tu nic podobného nebylo.
A právě série Jedi tentokrát s hlavním hrdinou Calem Kestisem se jim může rovnat. Sérii Force Unleashed překonává ve všech ohledech a sérii Jedi Knight se hodně přibližuje ale Kyle Katarn je stejně TOP a na tuhle trilogii nedám dopustit.

Ale zpět ke Survivoru, co se mi na hře líbilo? Tak předně skvělý příběh, v němž tentokrát hledáte jakési skryté místo v galaxii, jako útočiště pro ty co chtějí začít nový život a být skryti před Impériem. Více to rozebírat nebudu, protože to si prostě musí každý zahrát. A navíc spoilery...
Dále grafická stránka hry samozřejmě super a nakonec sympatické postavy, včetně Greeze s kterým se člověk fakt nenudí.

A co se mi nelíbilo? No snad jen trochu nevyvážená obtížnost, ale co rozhodně musím zmínit je celková optimalizace hry, to se moc nepovedlo. Taky zbytečnost střešní zahrádky na saloonu, kterou jsem vůbec nevyužil, jen jsem tam pár rostlin nasázel a pak už jsem se tam stejně nevracel a nevšiml jsem si, že by to vůbec k něčemu bylo.

Závěrem jen dodám, že se teda už strašně těším na finální díl této budoucí trilogie, protože závěr hry v nás může  vyvolat nejednu otázku, jak to asi bude dál. A snad už nebudu tentokrát čekat tak dlouho... No asi budu.

Pro: Příběh, svět Star Wars, grafika, postavy, soundtrack

Proti: optimalizace, glitche v texturách, sběratelské předměty - obzvlášť semínka

+12

Mass Effect 3

  • PC 90
Jeden by řekl, že poté, co dvakrát spasíte galaxii, by ten klid a mír mohl nějakou chvilku vydržet. Stejně tak by člověk čekal, že potřetí avizovaná hrozba konce světa už nemůže být tak působivá… A přesto v podání Mass Effect 3 se opak stává pravdou!

Pokud jsem chválil našlápnutý nástup druhého dílu, tak u třetího mi padla brada až někam do sklepa. Mass Effect 3 od prvních momentů servíruje nefalšovanou a brutální apokalypsu, z které je cítit, že tentokrát je to doopravdy, tentokrát je to naposled a tentokrát už vám to vážně nemusí vyjít. Nepřítel je krok před vámi, není to souboj eg, není to fér, pro Reapery jste nikdo, nezajímáte je. Přistáli přímo na Zemi a jejich lasery srovnají se zemí vše, co jim přijde do cesty… A vy to bezmocně pozorujete z první řady.

Pokud jsem si u předchozích dílů liboval ve vizuálních vesmírných orgiích, tak třetí díl tu pomyslnou hranici možného posouvá zase o level výš. Najdou se i záběry, které nespatříte ani ve Star Treku, či Battlestar Galactice, ovšem ani ty nejsou jen prostým součtem polygonů a pixelů, který za 10 let s nikým ani nehne. Mass Effect 3 je dokonalá syntéza příběhu a jeho vizuálního podání (viz fenomenální zakončení DLC Leviathan). Vyprávění obrazem, resp. napomáhání k vytvoření představy o pokročilém a krásném světě funguje. A ten svět má být zničen. Jen málokterá hra vás dokáže svými již mnohokrát viděnými nástroji takhle pohltit.

Líbí se mi, jak třetí díl poctivě napravuje nedostatky předchozích dvou. V prvé řadě už není třeba do každého jednotlivého protivníka vystřílet celý zásobník, pocit ze střelby je mnohem lepší. Akční pasáže jakoby byly skutečně rychlejší a snad i z toho důvodu se Shepard konečně naučil běhat (a když jde do tuhého, tak i skákat). Zároveň se ale hra může pochlubit příjemnými RPG „open world“ momenty. Je skvělé, že na spoustu vedlejších úkolů narazíte naprosto přirozeným a nenuceným způsobem. Třeba jdete jen okolo a odposlechnete cizí rozhovor. Pomůžete?

Scénář rozhodně není žádné béčko, musím říct, že jsem byl až překvapen, jak postupně vše do sebe zapadlo (Legendary Edition). Navrch filozofický rozměr závěrečného rozuzlení a vaše možnost volby ve mně vyvolaly příjemné vzpomínky na Deus Ex. Někdo hru přirovnával k interaktivnímu komiksu, a to by se mi vlastně líbilo – prožít si to celé znovu a klidně i bez střílení.

Co se týče postav, možná mi přišlo, že některé camea byly malinko vynucené, ale chápu tu nutnost těžit z minulých dílů. Po cestě potkáváte, ale i ztrácíte staré známé a nelze říct, že by to nepřispělo k závěrečné katarzi. Nedokážu přesně rozlišit, jestli i postavy jsou ve trojce nejlépe napsané, anebo je to jednoduše tím, že jsem na ně zvyklý z předchozích dílů, ale mohu dodat jen – jsou jako živé. Hru jsem dohrál a teď cítím, jak mi ty charaktery chybí… Romancoval jsem Ashley, ale to spíš ze zvyku a ze strachu z modrých dětí. Je třeba si na férovku říct, že Liara je pro mnohé nerdy vysněná žena – citlivá, vnímavá, moudrá a zároveň silná a schopná… Ach, co dodat? Bioware to dokázali, i přes mnohá zaškobrtnutí vytvořili (další) ságu, která se do videoherního průmyslu zapsala zlatým písmem.
+30

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 85
Když se dívám na některé předchozí komentáře, tak má lehká kritika k této hře bude pro některé hráče vnímána jako kacířství.

Začnu tím, co se mi nelíbí. Například všudypřítomné chyby. (Edit: byl jsem upozorněn, že grafické chyby jsou způsobeny moderním hw a počítače a hra je v tomhle nevině. Netuším, jak je to potom s chybami v misích, kdy jsem minimálně 2 musel restartovat, protože se kously a já nemohl jít dál.)Nedávno jsem viděl dnes již postarší reakci pana Vávry kde kritizoval nedotaženost remaku a spoustu nelogických chyb v něm. Já bohužel podobné chyby vidím i u originální hry a ani remake ani originál není dokonalý. V rychle se odvíjejícím příběhu jsou pomalé přejezdy městem (s velmi dotěrnou policíí v zádech) přímo frustrující.

Avšak když vezmu v potaz, že hra vyšla v roce 2002 ve stejném roce jako Vice City, tak už mi nezbývá než chválit.

První a hlavní rozdíl oproti GTA jsou určitě modely aut a jejich fyzika. Máte pocit, že řídíte těžkou, nevýkonou popelnici se špatnou aerodynamikou, což byla tehdy většina vozů. Navíc si můžete manuálně zakvedlat s převodovkou. Řídit auta v mafii je radost. Pokud teda ovšem nejedete přes celé město a nepátrá po vás policie. V tu chvíli jsem hru proklínal, že i ten nejlepší sporťák v kampani se chová zase jako ta těžká popelnice.

Další rozdíl oproti GTA je větší detailnost prostředí a města. I když pohyb po městě v GTA je svobodnější a město působí živěji, díky obchůdkům a nějakým vedlejším aktivitám, které bych ale po vyzkoušení určitě stejně ignoroval.

To nejlepší na Mafii je však jeho příběh a jeho ,,filmové'' vyprávění. To že postava Toma je člověk z masa a kostí se svými pocity a svědomím. To že se bojí o svůj život a není to jenom vraždící monstrum, které jako one man army vyřídí celé zločinecké organizace.( I když tak trochu taky jo :D) Příběh má taky dojemný závěr a trochu přesah do druhého dílu.

Uvěřitelnější jsou také přestřelky a zde se mi klasická hra na přesnost líbí mnohem více než třeba systém krytí/střílení z remaku Mafie. Nebo systém střílení hlava nehlava z GTA. Trochu neohrabaně působí boj zblízka.

Příběh utíká a hra na mě sype zajímavé momenty a zvraty. Provází mě příjemná hudba a legendární český dabing. Až je mi líto, jak rychle příběh zase končí.

Pro: Grafika, fyzika, přestřelky, příběh

Proti: Chyby a to všude

+17

Micro Machines

  • PC 70
Soupeření miniautíček ( angličáků ) v prostředí rodinného domu včetně interiérové domácnosti, minimálně vizuálně, prošlo před očima záplavy devadesátkových pařmenů. V hlavě mi utkvěl hlavně pády z jídelního stolu, souboje na kulečníkovém stole nebo ve vaně s pěnou. Zábava byla zaručena díky soubojům o body,  autíčka se nikdy nezničila, jakmile se jeden z aktérů dostal mimo obraz, bodík se připsal a začalo se od začátku. S odstupem času samozřejmě působí jednoduše, ale tenkrát převládalo nadšení – 70 %
+10

Pohádka o Mrazíkovi, Ivanovi a Nastěnce

  • PC 50
Je tomu již dvacet let,
cítím se jak starý kmet,
co jsem dohrál tuto hru,
stým mi zvedl závoru.
Byla minulá něděle
a já si dal své repete.

Psal se počátek roku 2004 a já měl před zrakem svým notoricky známou game4 you krabičku s Nastou a Ivanem. Vrazil jsem cd do své omšelé cd mechaniky a přes oběd to dohrál. Pokud opominu půl hodinové načítání filmečků, byla to rychlá a zábavná jednohubka. O rok později jsem se rozhodl si Morozka v herní podbě zopakovat, leč CD již nebylo v brilantním stavu, neb sloužilo většinu času jako podtácek na kafe či čaj. Tudíž nejen filmečky ale i přechody mezi lokalitami trvaly nyní půl dne. V jednu osudovou chvíli při hraní se najednou ozvalo "prásk" a cd/ podtácek byl zdecimován na desitky malých kousíčků. V následujícíh letech jsem se marně snažil tuto kulišárnu sehnat a úspěšně zprovoznit.

Bylo tomu až tento týden, co jsem si naplnil svůj dětský, nyní již dědovský sen.

Pohádkovou předlohu můžete adorovat, můžete ji hejtit, oba tábory chápu a soucítím s nima. Leč co onomu bolševickému dílu nelze upřít je jeho unikátní šarm a na tu dobu (v rámci žánru) nevídaná forma nadsázky, která docela dobře balancovala s teatrálností ba i mírnou infantilností některých pasáží.

Tudíž mne překvapilo jak "přízemní" tahle hra je. Což neberu ani moc jako zápor. Na jednu stranu oceňuji, že se autoři nesnažili tlačit na pilu a udělat hru za každou cenu "vtipnou" jako tomu bylo u Horké léto 2 ovšem na druhou stranu se ze hry vytratilo ono kouzlo, které dělá film tak zapamatováni hodným. Hlavně upozadení některých postav mrzi. Třeba Marfuša, líná, rozmazlená, leč pěkně vostrá děvčica louskajíc očechy v tlamě a holka, která se nebojí jít pro ránu daleko "Co chceš? Zbláznil ses? Ruce i nohy mi mrznou! Rychle mi přičaruj ženicha a peníze, moc! Tak dělej!" je tu jen těd jen romazlená a líná. A samozřejmě pra-otec podpantofláků a king veškerých paroháčů, dědek/tatínek "Už mlčim, už mlčim" je tu těd jen omšelý, tichý, ale celkem milý stařec. Jediné postavy, které si plně zachovaly svou osobnost je Nastěnka, Dědeček hříbeček a do jisté míry Ivan, ikdyž tam to taky někdy trochu skřípe.

Obecně vzato je tu vidět velký posun oproti horkému létu 2. Vícero dabérů, lepší animace, rozmanitější prostředí a kvalita dabingu. Ale i tak to působí místy dost amatérsky. Takový Polda, který vyšel o dva roky dříve překonává mrazáka skoro v každém aspektu, kromě snad hádanek, které tu jsou jednoduché ale překvapivě logické.

Když je řeč o dabingu, tak ten je dosti rozporuplný. Nejstabilnější a nepřesvědčivější výkon podává Klára Sedláčková jako samotná Nástěnka. Velice milý, místy až roztomilý hlas a poměrně přirozená intonace, nikdy nezněla pře-afektovaně, jako tomu bylo ve filmu. Runner up by byl pravděpodobně Martin Dejdar, jehož pařez, malíř a drak stojí za pochvalu. Dále pak netopýr, včely a kytka masožravka, se kterou proběhl i nejvtipnější dialog v celé hře. Musím pochválit mjuzik, které je tu sic poskrovnu ale rozhodně ji nelze upřít kvalitu, do chaloupky v první epizodě jsem se vracel doprovolně jen právě kvůli muzice.

Pár detailů jako titulky vzhůru nohama u netopýra nebo změna animace chůze při Ivanově proměně mne taky potěšilo. Hra je velice krátká, o nic delší než samotný film. Je mi jasný, že z technických či časových důvodů nemohli autoři všechny scény z filmu do hry zapracovat. A ty, které byly vymyšleny moc celému příběhu nepřidávají.

Takže, proč jesm vlastně hrál tohle místo novýho God of War? Nostalgie, mrcha jedna, mě k tomu donutila. Ale vlastně ji to nemám za zlé, neb ted už vím, že se k této kultovce jakživ nevrátim.
+12 +13 −1

Syberia

  • PC 85
V této adventuře ze začátku roku 2002 se v kůži mladé právničky Kate Walkerové vydáte do malebné vesničky Valadilene za zdánlivě jednoduchým úkolem: získat podpis jediné vlastničky obří továrny na automatony a tím předat firmu do rukou obří hračkářské společnosti. Jak je ale zřejmé, tak jednoduché to nebude.

Hned v úvodním minifilmečku jste totiž svědky prapodivného pohřbu, kdy "roboti" nesou pomalým tempem rakev, a vy později zjistíte, že s osobou uvnitř rakve jste se měli setkat. Co tedy dále? Pátrání po dědici začíná!

Hned ve zmíněné úvodní sekvenci na vás dýchne melancholická, až snová nálada a hra vás uvede do atmosféry velmi milé adventury. Z hlediska tématu se nejedná o klasicky humornou hru, ale atmosférický kousek s pohlcujícím příběhem. S Kate se velmi rychle sblížíte a toužíte ji provázet na její cestě vedoucí do neznáma. Sama protagonistka si oproti prvotní nechuti začne cestu užívat čím dál více, a stejně tak by to mělo platit i pro hráče.

Co oceňuji nejvíce z hlediska hratelnosti je to, jak hra pracuje s inventářem. Nenachází se v něm žádné zbytečné předměty. Po celou dobu ani jeden! Pokud předmět využijete a již ho nebude potřeba, prostě z inventáře zmizí. Pokud budete potřebovat předměty dále, hra si poměrně přirozenou cestou poradí s tím, abyste je v lokaci nezapomněli. Nečeká vás typické zkoušení všeho na vše nebo nesmyslné kombinování předmětů v rámci inventáře. Vše je jednoduché, logické a dá se vyřešit. Menší pixelhunting hráče bohužel nemine, jelikož aktivní předměty v lokaci nejdou zvýraznit. Nejedná se naštěstí o nic závažného.

Vezmeme-li v potaz rok výroby, grafika je velmi stylová a skvěle doplňuje celkovou atmosféru hry. Designéři si dokonce v některých lokacích dali tu práci a posloupnost úkolů navrhli tak, abyste nemuseli zbytečně chodit z jedné strany mapy na druhou. Pokud už s místem či předmětem nemůžete interagovat, máte veškeré úlohy s ním spojené vyřešené.

Mám-li něco vyčíst, bude se jednat o technický stav související se stářím hry. Přesto, že jsem hru spouštěl přes steam, dvakrát mi spadla. V situaci, kdy nemáte k dispozici autosave a nějakou dobu jste si neukládali, budete lehce frustrovaní jako já. Může to souviset i s tím, že jsem si ke hře stáhnul (částečnou) češtinu včetně dabingu. Stačí hru průběžně ukládat a tolik to nezabolí.

Pokud se tedy chcete vydat na příjemný výlet s milou hlavní hrdinkou plným emocionálních momentů a příběhů, rádi čtete text a řešíte středně obtížné, ale vyřešitelné hádanky, neváhejte a vydejte se na cestu do Syberie.

Pro: atmosféra, práce s inventářem, postavy

Proti: Hra může padat

+32

The King of Dragons

  • PC 75
Série mlátiček Capcom Beat 'Em Up Bundle se přesouvá do fantasy světa a hlavně přináší několik zajímavých změn.

Příběh asi není potřeba moc komentovat, prostě je potřeba se probojovat hordou nepřátel a zabít draka. Tentokrát je zde 5 dostupných postav, které je možné měnit mezi úrovněmi nebo při continue. Osobně jsem si nejvíce oblíbil základního válečníka a trpaslíka se sekerou. Celkem zajímaví byli mág a hlavně lukostřelec s možností zabíjet na dálku. Bohužel jsem byl vždy během chvilky stejně obklíčen hordou nepřátel, takže to moc výhodné ve výsledku pro mě nebylo.

Další novinkou je levelování, kdy postava za zabíjení a získávání pokladů dostává body a po dosažení určité úrovně se zvětší počet životů, zlepšuje se zbroj, apod. Díky tomu mám důvod rozmlátit každý sud a truhlu, co mi přijde do cesty.

Přišlo mi, že zde šla obtížnost mírně dolů, minimálně v první polovině hry. Zde jsem sice i tak pravidelně umíral, ale zdaleka ne tak často, jako u předchozích her. Úrovně mi pak přišly o něco kratší. Celkem mě zamrzel bug před finálním bossem, kdy se hra zasekla a boss se neobjevil. Už jsem se lekl, že to budu muset hrát celé znova, ale naštěstí mě napadlo nechat vypršet čas a dát continue. Boss se následně normálně objevil. 

Celkově mě hra bavila o něco více než dvě předchozí ze série. Možná bych ji ocenil více, kdyby byla malinko delší.
+10

Spellcross: Poslední bitva

  • PC 95
Tak po dlouhých letech jsem konečně pokořil tento mezník. Docela dlouho jsem měl za to, že jsem tuto hru již kdysi dohrál, ale v tomto případě byla paměť zastřená. Spellcross je jednou ze srdcovek, a dle mého pohledu jednou z nejlepších tahových her. Hru přinesl onehdy bratr jako součást časopisu Excalibur, součástí časopisu byl i průvodce rozhraním a základní herní strategie.

Grafická stránka hry mne zaujala hned na první pohled, a dodnes ji považuji za nádhernou. Vše vypadá jak má, a drží výbornou atmosféru. Ta je hodně temná, neboť tématem je napadení lidstva magickými nepřátelskými bytostmi, jenž z počátku působí neporazitelně. V rukou hráče se osud postupně obrací. Je to zápas moderní vojenské techniky proti fantasy bytostem. Už tato kombinace dává hře unikátní pocit.

Rozhraní hry tvoří dva bloky. Prvním z nich je strategická mapa. V mapě je možno plánovat svůj další útok, spravovat jednotky a určovat tok zdrojů mezi výzkumem a finančním kontem. Obojí je nutno vyvážit, neboť bez pokročilých jednotek není možné soupeře porazit. Bez financí ale jednotky nekoupíte a nevylepšíte. I zde plánování probíhá na tahy. Čím víc uzemí hráč osvobodí, tím více má času a zdrojů.

Druhou částí je samotná bojová mapa, kde v rámci jednotlivých tahů posouváte své jednotky a útočíte na nepřítele. Hodně se zde klade důraz na využití terénu, neboť ten znatelně ovlivňuje dohled a dostřel jednotek. Zásadní pravidlo - vylez na kopec. Ten, kdo je nahoře, má zásadní taktickou výhodu. Jednotky v boji získávají zkušenosti a ztráta jakékoli jednotky tak většinou znamená nahrání hry. Protože jednotky jsou drahé, a hlavně zkušenosti se získávají dlouho - nejde prostě nad ztracenou jednotkou mávnou rukou.

Tím se dostává na povrch i frustrující část hry - její obtížnost. Jelikož vše probíhá v tazích, stačí špatný krok, a už jen bezmocně koukáte, jak v rámci svého tahu soupeř likviduje vaše nejlepší jednotky. Často soupeř opanuje strategicky výhodná místa, a některé jeho jednotky jsou naprosto "overpowered".

Zvuková stránka hry je také výborná. Zvukové efekty a hudba drží správnou atmosféru. Jednotky jsou dabované, nicméně jejich hlášky se pořád opakují, mají minimální variabilitu.

Na čem je nejvíc znát zastaralost hry, tak to jsou filmové předěly, na kvalitě animace a videí se podepsal čas nejvíc. Nicméně je obdivuhodné, že tato pecka dokáže běžet již na počítači s CPU řady 486. Dnes se dá hrát na moderním PC pomocí DOSBoxu. Funguje to celkem obstojně, občas to havaruje, něco mi nešlo vůbec (encyklopedie), ale je to hratelné a dohratelné.

Hra má i své mínusy, jak jsem psal, obtížnost umí být někdy frustrující, a později se dostaví určitá repetitivnost. Hlavně variabilita úkolů je malá, naprostá většina misí zní - znič všechny nepřátele, občas dostaň někoho někam či dostaň se někam. Minimálně jde o zničení či zabití někoho konrétního.

Herní příběh je poměrně jednoduchý, ale vhodně doplňuje atmosféru a dává hráči smysl pokračovat.

Dohromady ale považuji Spellcross za herní klenot a nejlepší hru od našich Slovenských sousedů. Na svůj obrovský věk vypadá stále skvěle a má velkolepou atmosféru.

Pro: Skvělá atmosféra, stále výborná grafika, ozvučení

Proti: Občas obtížnost

+17

Dračí Historie

  • PC 75
No jo, teď zkrátka jedu české adventury, proč ne. Je potřeba tedy zabrousit ještě dále a narazil jsem na krásné dětství v podobě Dračí Historie. To je skvělý nápad další vzpomínky.

Musím říct, že mě tato hra docela překvapila nebo si nepamatuji. Ale absolutně si nemohu vybavit, že si pamatuji v této hře rychlé cestování. To jsem byl v příjemném šoku. Málokdy se stane, že si něco nepamatuji, ale rychlé cestování mi opravdu uletělo. A co se týče ovládání, tak na rozdíl od předešlé hry Ve Stínu Havrana, tak se mi to zde líbilo o poznání lépe. Ovládalo se to úplně jinak. Přehledně, ne zmateně.

Co se týče hry, tak jsem ji poměrně rychle dohrál a nějak jsem se extra nezasekl, což je u mě v adventurách spíše překvapení. Ale jo, opravdu mi přišla tato hra jednoduchá a hrála se příjemně.

Nesmím ale zapomenout na dabing s grafikou. Hlas Berta je vynikající. Je pravda, že hra je spíše primárně pro děti, ale dospělého také neodradí. A výtvarné grafické zpracování je také super.

Takže dojmy z této dětské vzpomínky? Jo, super. Na tu chvilku sem se opravdu nenudil a pomu si odškrtnout další českou adventuru do sbírky. :)
+17

Chicken Police

  • PC 85
Na prvý pohľad až absurdne komicky vyzerajúca hra ponúka dospelý, ponurý príbeh a postavy trpiace existenciálnou krízou.

Kto to kedy videl? Postavy majú nafilmované/nafotené ľudské telá a na nich opäť nafotené, rozanimované zvieracie hlavy (a občas sa nájde aj nejaký ten chvost, srsť a perie). Človek si predstaví nejakú absurdnú frašku so slapstick humorom a surealistickou zápletkou, opak je však pravdou. Hra čerpá z klasických prvkov (a klišé) noir detektívok a často cituje Raymonda Chandlera a ostatne jedna z vedľajších postáv starého súkromného detektíva sa volá Filmar Low. Medzi ďalšie inšpirácie patrí Agatha Christie alebo aj Ezop a jeho bájky. Práve vzťahy medzi zvieratami v spoločnosti mesta Clawville, v ktorom sa hra odohráva, poukazujú na mnohé vzťahy a povahové vlastnosti z ezopových bájok. Ústredne duo dokonca spomína na niektoré bájky, ako ich minulé prípady.

Hra je vyvedená vo výrazne čiernobielom prevedení, kde hlavnou farbou (ako už názov napovedá) je červená, ktorá slúži na zobrazenie nielen krvi. Okrem toho sú farebné rôzne veci, pre kontrast čiernobielého ponurého a cynického vnímania sveta ústrednej postavy Santina Featherlanda. Ten tvorí so svojim parťákom Martinom MacChickenom veľmi zábavné a zohrané duo. Ako som už spomenul, na prvý pohľad koncept vizuálne avizuje ustrelenú komédiu, ale hra je predovšetkým detektívka s prvkami drámy a thrilleru. Humor je tu samozrejme prítomný, ale nie prehnaný, zväčša sa jedná o sarkastické, až cynické komentáre hlavnej dvojice na seba navzájom, na svoje okolie, postavy ktoré stretávajú a životy, ktoré žijú. Zatrpknutosť a sklamanie je tu tak časté, ako spomenutie whisky alebo brandy.

Príbeh prípadu si udrží hráčovu pozornosť po všetky 4 kapitoly (a epilóg) a hoci obsahuje väčšinu žánrových klišé, dokáže byť dostatočne zaujímavý, aby držal a pútal pozornosť. Môžu za to asi hlavne dve veci - v prvom rade sú dialógy naozaj výborne napísané a takisto zahrané, hra má totiž plnohodnotný profesionálny dabing, ktorý určite patrí k highlightom hry. No a druhým dôvodom je neotrepané antropomorfné zvieracie mesto s vlastnou históriou a príbehovým pozadím od jeho histórie, politických susedov, spoločenských vrstiev až po hmyzie geto zvané "Úľ" alebo urážlivo Roachtown. Možno práve to zvieracie prepojenie a reflexia na Ezopa je to, čo robí hru výnimočnou a zrozumiteľnou ako zrkadlom pre živočíšne ľudské vlastnosti.

Žánrovo sa jedná o vizuálny román no nie je až tak statická a len o vyberaní možností z dialógov. Na každé miesto, kam sa hrdinovia dostanú majú klasicky adventúrne interaktívne body, či už na preskúmanie, postavy na rozhovory alebo vyriešenie jednoduchej hádanky, či zahranie jednoduchej minihry ako napr. automobilová prestrelka. V tomto teda hra pôsobí viac ako adventúra a menej ako vizuálna novela. Takisto sa hra nevetví na x rôznych priebehov a koncov, čo do vývoja príbehu. To napomáha tomu, aby príbeh ostal ucelený, logický a napriek jednému obrovskému klišé na konci, aj zábavný. Chicken Police tak môžem odporučiť aj hráčom, ktorých úplne nebavia vizuálne romány, pretože tej interakcie je tu viac a hra tak pôsobí menej staticky.

Pro: scenár, dabing, postavy, hudba a originálny vizuál

Proti: jedno priveľké klišé pri konci hry, nedá sa poznať, či interakcia s objektom alebo postavou má ešte nejakú novú informáciu/hlášku alebo bude opakovať znova to isté

+14