Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Marvel Rivals

  • PS5 80
PVP střílečka Marvel Rivals vyšla trochu s křížkem po funuse. Kdyby autoři trefili roky, kdy v kinech řádila Infinity Saga, měla by našlápnuto k velkému hitu. Hra to totiž není ani náhodou špatná. Ano, je to do jisté míry kopírka Overwatche, ale mě osobně to třeba prakticky vůbec nevadilo. Opravdu kvalitních her v žánru je ostatně velmi málo a již zmíněný Overwatch roky mele z posledního.

Již na první přivítání hra potěší poměrně rozsáhlou plejádou hrdinů z řad superhrdinů, které doplňuje i pár padouchů/antihrdinů. Třiatřicet hratelných postav přitom mají brzy obohatit další příchozí. Jen se celkem divím, že chybí hyperpopulární Deadpool, který v posledních letech s pár dalšími statečnými drží filmový Marvel alespoň lehce nad vodou.

Marvel Rivals se hrají skutečně jako Overwatch, nebo alespoň tak, jak si jej pamatuji. Šestičlenné týmy po sobě nejen pálí efektní schopnosti, ale snaží se i splnění zadání jednotlivých herních módů. Ty takhle relativně po vydání nejsou úplně pestré. Postavy se ale povedly. Až na jednu jedinou výjimku jsem vyzkoušel všechny a byť se najdou určité podobnosti v některých mechanikách (například celá rada postav má za ulti nějaký pěkný plošňák) jsou dostatečně pestré. Potěšilo mě, že si tvůrci netahali schopnosti úplně ze zadku. Měl jsem trochu obavu, že když nebudou vědět, jak postavu zpracovat, prostě jí dají do ruky kvér (koukám se tvým směrem Suicide Squad: Kill the Justice League). Není tomu tak a některé postavy bojují i primárně na blízko s nějakou tou vychytávkou jak rychle zkrátit vzdálenost, nebo přeci jen nouzově něco rychle vrhnout či vystřelit na dálku.

Vyvážení postav je trochu věc názoru. Za některé, které mají podle komunity stát za prd (Namor) se mi velmi dařilo, za Spider-Mana jsem hrál jako kus kreténa a po splnění příslušné trofeje na něj již ani nehrábl. Takový Jeff the Land Shark by asi přeci jen nějaké úpravy snesl, hlavně jeho ulti, kterou není problém sundat většinu nepřátelského týmu, aniž by se dalo nějak zvlášť efektivně bránit. Z komunity se ozývají výtky směrem k autorům k problémům v matchmakingu. Rivals postavy rozděluje do trojice tříd, které jsou defacto klasičtí tankové, DPS, a healeři. Nezřídka se stává, že hráči bezmyšlenkovitě okamžitě zvolí příliš mnoho DPS postav, což však poté moc nefunguje v praxi a i průměrný nepřítel s normálně složeným týmem vás roznese na kopytech. I kvůli tomu byli moje nejhranější postavy Groot a Thor (tankové). Naštěstí zrovna Thor paří mezi ty nejpestřejší a nejzajímavější postavy ve hře co se týče mechanik.

Líbily se mi interkace mezi jednotlivými postavami před začátkem utkání, byť i ty se postupně začnou přirozeně opakovat. Zajímavou a celkem funkční novinkou jsou tzv. Team-Ups spočívající v tom, že přítomnost dvou či více vzájemně propojených postav přináší některým hrdinům pasivní ale i aktivní schopnosti. Nezřídka jde i o poměrně zásadní výhody a hlavně v hodnocených hrách už poměrně dává smysl, zamýšlet se při výběru postavy i nad těmito synergiemi.

Co se týče hratelnosti, vlastně nemám moc co vytknout, Zápasy jsou svižné, ovládání postav dobře zvládnuté a schopnosti zábavné. Komiksově laděná grafika není asi vzhledem k původu předloze překvapením. Je však pravda, že by to chtělo více map, což je však problém drtivé většiny nových MP PVP her. Ne, že by byla situace úplně tristní a ty zdejší mapy jsou i pěkně tematicky stylizované k určitým postavám či konkrétním filmům, ale za čtyřicet hodin, které jsem ve hře strávil, jsem každou z nich navštívil nespočetněkrát.

Pro případné zájemce do hry zakomponovali autoři i tunu lore, obsahuje celé dlouhé texty k jednotlivým postavám a v rámci sezón zjevně budou vycházet další střípky příběhu. Děj (dá-li se o něčem takovém v případě mutliplayerové střílečky vůbec hovořit) se točí kolem nového superpadoucha (filmového) Marvelu Dr. Dooma, který by se měl brzy představit i v kinech. Troufám si tvrdit, že tunu textů skoro nikdo nečte, ale i tak snahu autorů cením.

Se hrou jsem byl tak rozhodně spokojený. Pouštěl jsem to ostatně s tím, že nejsem úplně cílovka a dost pravděpodobně u toho až tak dlouho nevydržím. Nakonec jsem si spokojeně odehrál 100 výher, ležérně se vyšplhal alespoň do Silver I ligy a hlavně zpočátku se bavil výborně. Dál už se ale vracet nehodlám. Je samozřejmě otázka v jaké kondici hra přežije následující měsíce/první roky – oznámených 20 milionů hráčů u F2P se silnou značkou krátce po spuštění hry zase tolik znamenat nemusí. Našlápnuto k tomu má poměrně dobře.

Hodnocení na DH v době "dohrání": 65 %; 2. hodnotící; Free To Play

Pro: Naprosto férový F2P (všichni hrdinové odemknuti od začátku pro všechny); zábavné schopnosti relativně korespondující s kánonem; dobrý pocit ze střelby/lískání nepřátel; vhodně zvolená a celkem pohledná grafika; pro zájemce spousta psaného lore

Proti: Bolístky většiny nových MP her, takže relativně málo map, módů apod.; občasné problémy v matchmakingu, ale to je spíše chyba tvrdohlavých hráčů

+6

Battlefield Hardline

  • PS5 80
Ačkoli jsem neměl dřív moc zkušeností s Battlefield franchise, tak o tomhle titulu jsem věděl už moc dlouho. Jenže jsem byl ohledně něj celkem skeptický i skrz dost nevyvážená hodnocení, ale po předchozích zkušenostech jsem se do toho vrhl po hlavě a byl jsem překvapen.

Jenže musíme si říct něco narovinu. Pokud nemáte rádi policejní seriálu tipu NCIS, Shield atd., tak rovnou tuhle gamesu vynechte. Ano, je to jako tyhle zmiňovaný a dalších x seriálů, dokonce je to rozdělený na epizody a opravdu to nejen zdálky, ale i velice zblízka připomíná vše, na co si u těchto seriálů vzpomenete. Rádoby funny dialogy, cliche, generické postupy. Jenže mne to hrozně bavilo. Nejen ty rádoby funny dialogy, jelikož mám rád špatný humor, ale prostě vše kolem bylo fakt dobrý a měl jsem pocit, že hraju béčkový seriál.

Jasně, hra je staršího data, takže trpí na různé neduhy v tom období, ale kašlal jsem na to a užíval si postup hrou. Občas se mi teda stalo, že jsem tak nějak nevěděl, cože ta hra po mne vlastně chce v určitých quick time eventech např. s aligátorem jsem strávil až moc času, nebo jsem se ztratil na cestě, ale i tak mne to tolik nefrustrovalo.

Jinak postup hrou je prostý, buď budete všechny zatýkat nebo zabíjet. Je to jen na vás a hra vás do ničeho nenutí. Ale jelikož mám rád akční věci, tak jsem prostě té spoušti na kulometu neodolal a postupem času, postup ala rambo a komando jsem využíval dost často. Ale taky mne pak překvapila tuhost protivníků a obtížnost. Ale v dobrém.

Ale pokud tohle všechno vás irituje, garantuju vám, že si hru neužijete. Ale mne to dost sedlo a hra není ani nikterak dlouhá a jako akční vsuvka mi posloužila tak, jak jsem chtěl. A co si budeme, kdo by nechtěl ve jménu zákona pár padouchů pozabíjet.

Pro: lineární příběh připomínající policejní seriály, špatný humor, akčnost, střídání prostředí, grafika pořád ujde, reální herci

Proti: pokud vás nebaví policejní seriály, hra vás bude dost nudit, velká lineárnost, na postupu nezáleží, pořád vysoká cena, hra je celkem krátká a nemá pokračování

+9

Coffee Talk

  • PS5 75
Coffee Talk jsem měl v plánu zkusit už přes Vánoce, nakonec jsem hraní odložil na leden a rovnou se mi hra krásně hodí do výzvy. Hra mě každopádně nalákala už v dobách Fritolova komentáře, přestože vizuální novely až tolik nehraji. Tady mě ale nalákala atmosféra baru a vizuál, plus navíc příprava čajových a kávových nápojů. A čaj a kafe, to já můžu.

Fritol ve svém komentáři píše, že hra není pro každého. A má rozhodně pravdu. Hrajeme za baristu, návštěvníkům připravíme nápoj který chtějí, v některých momentech spíše takový, který potřebuje. A pak nasloucháme. Nasloucháme jejich povídání, jejich životním příběhům, radostem i trápením. A do jejich vyprávění zasahujeme právě připravovanými nápoji a tím ovlivňujeme budoucí dění. Takže hra je jen a pouze o příbězích návštěvníků baru.

Svět vystavený ve hře se dá zařadit do fantasy odehrávající se v současné době. Máme zde mimo lidí i vlkodlaky, upíry, sukuby, dokonce například i nekomimi. Je nutné ale říci, že hra reflektuje současnou liberální dobu. A je to druhý důvod, proč hra nemusí sednout každému.

Hra je ale velmi dobře napsaná a příběhy většiny návštěvníků mě bavily. Samozřejmě někdo bavil více, někdo méně. Mou nejoblíbenější postavou se nakonec stala spisovatelka Freya, nejstálejší zákazník a milovnice espressa. Fajn byl i vlkodlak Gala, ale třeba jeho upíří kámoš Hyde mě moc nezaujal. Je tu ale jedna postava, která mi nesedla ani trochu, a to je Neil, to už mi přišlo až moc takové...divné :)

Audiovizuál je pak vzhledem k tématu hry naprosto dokonalý. Hudba ke hře sedí naprosto dokonale a grafické ztvárnění je jeden z důvodů, proč jsem se začal o hru zajímat. Prostě to tak nějak dokonale k sobě pasuje a vytváří tak nádhernou atmosféru malého baru. Úplně cítím tu vůni kávy.

Coffee Talk mě dokázalo ve výsledku velmi dobře pobavit, byť záleželo, jaká sestava zrovna na barové stoličce seděla. A proto dávám nakonec velmi dobré hodnocení. Je to dobrá hra, dobře napsaná a dobře vypadá.
+21

Horizon Forbidden West: Burning Shores

  • PS5 90
Co napsat, abych neopakoval, co zde už výborně shrnuli jiní. DLC rozhodně od druhého dílu vykročilo správným směrem - méně collectibles a vedlejších aktivit, jen několik (zato smysluplných a zábavných) vedlejších questů a velký focus na hlavní misi. Díky tomu má člověk z hraní mnohem ucelenější a příjemnější zážitek, který se nerozplizne v obrovském open worldu jako u původní hry.

Problém, za který strhávám procenta je příběh. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale tohle mi přišlo ještě slabší než příběh dvojky. Nezajímavá zápletka a nezajímavě vyprávěná.

Na druhou stranu hratelnost doznala jistých zlepšení (byť novou zbraň jsem moc nepochopil a k srdci mi nepřirostla), setkání s Apex Slaughterspinem v malé místnosti na Very Hard bylo zatraceně těžké (poprvé po šíleně dlouhé době jsem umřel :-D) a finální boss super epický, jak atmosférou, tak i herně - konečně člověk musel pochopit nějaké gameplay mechaniky a přizpůsobit styl hraní, za tohle tleskám.

Závěrem musím pochválit i délku, byla tak akorát.

Pro: Zábavné boss fighty, méně collectibles a vedlejších aktivit, výborný gameplay

Proti: Příběh

+5

EA Sports UFC 4

  • PS5 65
Vloni jsem se regulérně zamiloval do MMA, což vygradovalo až k tomu, že jsem se koncem roku odhodlal po mnoooha letech zapnout sportovní hru. Bavil jsem se vlastně slušně, teoreticky i lépe, než na kolik jsem to hře nakonec spočítal, jenže UFC 4 má skoro ve všem tak obrovské rezervy až se to do hodnocení přeci jen promítlo. Být to první díl, dalo by se nad lecčím přivřít oči, ale se čtyřkou v názvu (a možností opisovat od série UFC Undisputed vydavatele THQ) mi prostě připadá, že se na celkové kvalitě hry podepisuje v současnosti nulová konkurence a lenost EA věci výrazněji dotahovat. Proč udělat jednu pořádnou UFC hru, když můžu s drobnými úpravami vydávat číslované díly jednou za dva roky, že ano?

Nebudu ale hned plivat, hru pro mě zpočátku prostě táhlo moje nadšení "pro věc". Byl jsem zvědavý na to, jak autoři jednotlivé aspekty sportu zpracovali do hry a i na normální obtížnost jsem zpočátku bojoval napínavá utkání i v nižší lize. Mód kariéry jsem nakonec prošel dvakrát, jelikož poprvé jsem se do toho pustil prostě blbě. Chtěl jsem se přes nižší ligu prodrat do UFC a poté k titulu metodicky a trpělivě. Do UFC jsem přešel až s nějakými zkušenostmi na skóre 10:2 a těšil se, jak začnu dělat "vlny" v light heavyweight divizi s tím, že při své cestě vypleskám šaška Hilla a neodvratně změřím síly i s naším nejúspěšnějším bojovníkem v UFC Jirkou Procházkou. Ouha, než jsem se přes smyšlené panáky prokousal do rankingu, Hill i Procházka (a spousta dalších) pověsily rukavice na hřebík. Během první kariéry jsem tak i mezi contendery měl spoustu reálně neexistujících pitomců a zápasy začaly být velmi generické a stereotypní. Atlety hra posílá do důchodu zdánlivě náhodně. Jon Jones tak vesele zápasil třeba v 45 letech, zatímco spousta mladších už byla roky na odpočinku. Při druhém pokusu o kariéru to bylo přeci jen lepší a v middleweight jsem využil veškeré možné zkratky. Snad již celkově ve čtvrtém utkání tak na mě čekal Anderson "Spider" Silva a přes nabídku přestupu o divizi vzhůru jsem nakonec narazil i na onoho Procházku (Hilla ne, tomu hra postupně vypočítala skóre 14:11 a držel se v rámci divize dole).

Problém je ale v tom, že už poprvé vás postupně přestane kariéra bavit. Vyjma utkání jde prakticky jen o neustálý dril úderů v tělocvičně a odklikávání generických okének ve snaze získat více fanoušků a budování hypu před zápasem. Herní smyčka kariéry se tak sestává ze stereotypní přípravy na utkání po cca 15-20 minut, poté zápas, který klidně skončí během minuty a následuje opět dril v tělocvičně.

Měl jsem trochu obavu ze soubojového systému samotného. Přeci jen jsem měl pochyby, jak logicky přízemní MMA obstojí ve srovnání s šílenostmi, které předvádí klasické bojovky typu Mortal Kombat. Potěšilo mě, jak zábavné souboje (v postoji, zem je voser) dokáží být. Technik je slušné množství, byť rozhodně nejsou úplně vyvážené (což ale platí i v reálu). Doteď vlastně nevím, jaké výhody má někoho řezat do oblasti břicha, když kopanec do hlavy nebo do lýtka způsobí soupeři podstatně větší neplechu. Zároveň mi velmi dlouho trvalo pochopit, jak vlastně fungují souboje na zemi a některé mechaniky jsou mi záhadou doposud. Do některých pozic jsem se při boji na zemi nedostal, ať už jsem dělal cokoliv.

Hlavní důvod spíše jen lehce nadprůměrného hodnocení však spočívá v omáčce kolem soubojů samotných. Hra je z podstaty věci simulátor, proto zamrzí, jak moc prvků vám pocit "že tam fakt jste" nabourává. Komentář je sice v podstatě kvalitní a postarali se o něj Jon Anik a Daniel Cormier (tedy jako v reálu), šíleně se však opakuje a mnohdy absolutně nedává smysl. Utkvěla třeba situace, kde jsem asi po dvaceti sekundách trochu WTF sestřelil jediným kopem Adesanyu a během vyhodnocení utkání se poté oba komentující rozplývali nad tím, jak napínavé a vyrovnané utkání to bylo a že se žádný z účastníků nemá za co stydět, vždyť do toho dali všechno! Jindy zase Jona Jonese představují tím stylem, že jde o mladého nadějného sportovce (i když mu je v tu dobu již přes čtyřicet), který má ambice stát se legendou divize jako Chuck Liddell, či ehm... Jon Jones. Podobných situací je hra plná a pocit ze hry to strašně kazí. Stejně tak hapruje představování bojovníků, kdy Bruce Buffer u vyrobeného borce přečte vždy jen přezdívku. Když si vyberete některé z před vytvořených jmen, přečte zase jenom příjmení... no a někdy se na to Bruce vysere úplně a místo představení je ticho. Divných zejména zvukových bugů je hra až překvapivě plná.

Přiznám se, že mě úplně neuchvátila ani grafika. Hra je z roku 2020, což není zase tak dlouho, ale tipoval bych jí o dost víc. Někteří bojovníci vypadají relativně k světu, jiní hodně podivně či nechtěně legračně (opět zmíním podivně širokého Procházku). Vizuál celkově není nic moc. Animace jsou naštěstí ok snad až na některé zvláštně vypadající submise. Naprosto dementní mi přišly podivné pózy, které fighteři dělají před zápasem. Možnost oslavy vítězství robotickým tancem bych ještě pochopil, ale když se rozhodčí oponenta zeptá, zda je "READY" a on začne dělat prapodivné taneční kreace.... to fakt do podobné hry nepatří. Vyjma kariéry toho hra pro jednoho hráče příliš zajímavého nenabízí. Online je fajn, ale dostával jsem v něm od veteránů šíleně naloženo, takže jsem to v rámci snahy zachovat si alespoň nějakou důstojnost brzy zabalil.

Našlo by se toho ještě spoustu, proč mi hra přišla podstatně slabší, než by mohla být. Pro fanouška však přesto nejde o špatnou zábavu a asi si dokáži představit, že to za pár ročníků zase klidně zkusím. Prostoru pro zlepšení je ale vážně hodně.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Souboje jsou většinou zábavné; slušná variabilita úderů; když vše funguje jak má, dýchne na vás UFC atmosféra

Proti: Opakující se komentář, který velmi často nesedí k dění na obrazovce; zvukové bugy; poměrně nudná a stereotypní kariéra; slabší grafika

+6

Animal Well

  • PS5 100
Nejsem moc častý hráč plošinovek, není to žánr který vyhledávám, a už vůbec ne metroidvanie, ale Animal Well je něco výjimečného, na co jsem narazil z čista jasna.

K Animal Well jsem se dostal asi jen díky jeho zařazení do předplatného PS Plus, hledal jsem nějakou klidnou hru na večery a tato mě něčím okouzlila. Hudbou? Zvuky? Tajemnem a zároveň cozy atmosférou? Krásnými barvami? Možná všemi těmito aspekty.

Jakožto malý panáček, se vylíhnete z nějaké rostliny a objevíte se v jeskyni. Později zjistíte, že se jedná o obrovský komplex jeskynních chodeb s mapou rozdělenou do čtyř částí, kde nalézáte plno zvířátek, ať už hodných nebo zlých. Každá část je něčím odlišná, někde je více vody, někde zase více zeleně. Postupem hry se dostáváte do nových a nových koutů mapy a získáváte další a další itemy, které vám pomáhají vyřešit hádanky a dostat se do nových míst. Například jeden z prvních itemů je světlice, která je hezky stylizovaná i ozvučená, jako asi každý item, Světlicí se osvětlit temná místa nebo zneškodňovat nepřátele, na které narazíte.

Co se týče obtížnosti, nemohu porovnávat s ostatními hrami tohoto typu. Určitě bych Animal Well označil za méně akční a méně zaměřený na boj, než je třeba Hollow Knight, z kterého jsem toho sice ještě moc neviděl a hrál jsem ho jen chvilku, ale Animal Well se mi zdá o dost klidnější hrou. Nicméně párkrát, když jsem si nevěděl rady, kouknul jsem se na YouTube, ale jinak se vše dá zvládnout i když se možná párkrát zaseknete. Dovolím si říct, že se nejedná o složitou hru. Co se týče hrací doby, podle mě se hra dá zvládnout za nějakých 10 hodin, já ji do hrál za cca 13 hodin.

Když jsem Animal Well hrál, říkal jsem si, že se jedná o hru, která by mohla zabojovat o cenu na TGA (to by ale nemohlo vyjít Balatro :D). K této skvělé videohře asi nemám ani žádnou velkou výtku, proto jí hodnotím nejvyšším možným hodnocením a byl bych rád, kdyby se dočkala svého pokračování.

Pro: atmosféra, hudba, zvuky, prostředí, obtížnost, hádanky, dobří bossové, příjemná stopáž

+7

God of War Ragnarök

  • PS5 90
Mnou zatím nerecenzovaný „první“ severský díl God of War jsem si náramně užil. Změna stylu ve prospěch k filmovosti a dospělosti mě hodně oslovila. Dohrál jsem ho ve stejné době jako první Horizon Zero Dawn, což jsem považoval za svým způsobem porovnatelné hry. Když jsem je v duchu hodnotil, Horizon mi přišel vždy o chloupek lepší, díky variabilnějším soubojům a silné sci-fi hlavní zápletce plné tajemna.

V bledě modrém tu mám stejnou situaci. Stojí proti sobě Ragnarok a Forbidden West. Přestože obě hry jsou skvělé a obě mají své špičkové aspekty, nyní musím ručičku vah bez skrupulí přesunout směrem ke God of War. Ta hra vyspěla po všech směrech a tam kde Forbidden West příběhově zmateně tápe ve snaze přinést ještě více šokující odhalení, Ragnarok s Kratovským klidem přináší nepřepálený ucelený dospělý příběh s obrovsky důležitým poselstvím (zvláště, pokud jste otec), a to hrozně oceňuji. Ale především i hratelně dozrál tak, že tu skvělou kombinaci průzkumu krásného světa, řešení hádanek a variabilních bojů člověk nechce opustit a nechce, aby skončila.

Ta hra je obrovská, ale nikdy nebudete mít pocit, že hrajete vatu. Celou dobu nasáváte severský svět s jeho postavami a příběhy. Stejně jako téměř všechny hry jsem vycucal God of War na 100% a byl to skvělý zážitek. Krom obsahu je hra naplněna i zábavnými mechanikami, které postupně odkrýváte a vrstvíte, ve stylu metroidvania her uspokojivě odhalujete díky nový m schopnostem stále nová místa. Ten efekt „dokončování“ jednotlivých míst alá Resident Evil sice možná není uplně story-friendly, ale hratelně to zbožňuju.

Bojový systém je díky promyšlenému stromu vlastností pro každou zbraň lahůdka. Dejte si s tím trochu té snahy a hrajete se všemi zbraněmi, nezůstaňte zacyklení ve stereotypním používání sekery. Ta hra má potenciál (a je) mít adrenalinové a chytré souboje.

V té mase obsahu je spousta aspektů, o kterých by se dalo mluvit. O plejáďe severských postav a mytických bytostech , jejich povahách a motivacích v rámci příběhu, o nepřátelích, soubojích, průzkumu, hádankách, mytologii, audio-vizuálu, hratelných postavách, hereckých výkonech … v té hře je toho tolik, že není smyslem projít jednu věc po druhé a odškrtnout si, že tam je . Některé věci vám možná po čuchu nebudou (já měl například problém s některými motivacemi postav, někdo zase s hraním za Atrea), ale prakticky nikdy to nebude natolik veliké, aby to negativně ovlivnilo zbytek zážitku . Ragnarok je moderní hra, která vám přináší možnost prožít skvělý příběh v neokoukaných kulisách za doprovodu vyladěné hratelnosti. Ponořte se a užívejte, protože Ragnarok je o emocích.

Kéž by existovalo více takových her, které vaši mysl pohltí takto propracovaným fantaskním světem.

Poznámka bokem: Ten vizuální HDR orgasmum ve Spark of the World – wooow. Jakožto vesmírný fanda jedna z nejkrásnějších věcí, co jsem na OLED TV viděl. Dokonalé spojení barev a černé.

Pro: příběh a jeho dospělé završení; svět; hratelnost; hádanky; souboje; "metroidvania" styl; audiovizuál; technický stav na PS5; ...

Proti: některé motivace a rozhodnutí postav

+11

Ratchet & Clank: Rift Apart

  • PS5 85
Přesně před dvěma roky jsem napsal k původnímu (remasterovanému) Ratchetovi toto (http://dbher.cz/k31628):

...Myslel jsem, že půjde o dětskou hopsačku, ale ve skutečnosti jde o do posledního puntíku vyladěnou parádu se super hrdinou, skvělými hláškami, perfektním dabingem, plejádou mazecoidních zbraní, jejich ž vylepšování se u mě rovnalo skoro drogové závislosti (ne že bych to znal z osobní zkušenosti ), perfektního pocitu z boje, kdy každá zbraň má svoje místo, netradičním prostředím a v neposlední řadě nějakým kouzlem, které mě ne a ne pustit od hraní, dokud jsme neprozkoumal sebemenší píď a nevyřešil sebemenší záhadu a schovaný předmět. A to už je sakra známka kvality... 

Tehdy jsem hru dokonce dohrál dvakrát po sobě, abych mohl vylepšit všechny zbraně a měl tak jiný herní zážitek z boje. A dohrát hru dvakrát je v mém případě něco neslýchaného, v kontextu vzácného volného času dokonce pobuřujícího.

O dva roky později, nejnovější díl Ratcheta a Clanka pro PS5 (asi poslední hra, kterou jsem si kdy na PS5 koupil a koupím) a i Rift Apart je dohrán, podruhé.

Proč? Protože pro něj platí do posledního písmenka vše, co pro první díl. Je to jedna z těch mála her, kde dostanete nový díl, který se nesnaží o revoluci, ale evolučně se posunuje dopředu a je vyladěný do nejmenšího detailu. Je to jedna z těch her, kdy samotný nový obsah je pro vás další možnost strávit skvělý čas v super světě, se super postavami, se super hratelností.

Znovu se kárám – omlouvám se, že jsem kdy o Ratchetovi smýšlel jako o hře pro děti. 

Technická poznámka - na rozdíl od Digital Foundry jsem sáhl po performance modu bez RT. Boost v rozlišení oproti RT verzi je na 4k OLED TV hodně znatelný a těch pár RT efektů za to vůbec nestojí.

Pro: na PS5 skvělý technický stav; audiovizuál; perfektně vyladěné HDR; spousty kreativních zbraní a jejich vylepšování; rozlehlá prostředí; vypilovaná hratelnost; filmovost;

Proti: jako příběh je takový naivnější, ale to je asi záměr napříč celou sérií

+4

The Dark Pictures Anthology: Man of Medan

  • PS5 65
Man of Medan jde ve šlépějích Until Dawn. Staví na stejných základech a mechanikách. Opět sledujete osud několika mladých lidí, jak bojují s nadpřirozenými silami a snaží se přežít až do úsvitu. Opět děláte důležitá rozhodnutí, která ovlivní jejich životy. Opět sbíráte předměty jenž vyvolávají předtuchu budoucnosti a mohou dopomoci k šťastnému konci. A opět je děj doplněn o části s tajemným “vypravěčem”. Nic z toho nemám za škodu. Proč neudělat hru v podobném duchu, když u Until Dawn tohle všechno fungovalo a titul si našel své fanoušky včetně mojí osoby. 

Pomyslně smekám klobouk s nápadem vytvořit antologii her na téma hororových příběhů. Hororový žánr má svoji plejádu subžánrů a tímhle krokem se daří Supermassive games zabrousit potencionálně do tolika možností. Můžou opět udělat typický slasher, historky o prokletých panstvích nebo nějakou historku o zvrácenosti lidské povahy.
 
Bohužel samotné zpracování příběhu mě nezaujalo. Jednak vidím problém ve zvoleném formátu a snaze vydat více titulů v řadě ve stylu kratších povídek. Ač ten nápad je geniální, hra jde dohrát za nějaké čtyři hodiny, které nestačí na nějaké výraznější emocionální propojení s hlavní pětici hrdinů. Každá z postav je na začátku nějak zkratkovitě definována několika charakteristikami, ať jdou lépe zapamatovat a tušíte, jak budou reagovat na daná rozhodnutí. Ale postrádají nějakou tu hloubku, kterou si je člověk zamiluje a budete jim fandit do samotného konce. Něco co vás přišpendlí k obrazovce, sedíte na samotném okraji gauče a doufáte, že to každý z nich přežije. Protože chcete, aby onen zamilovaný pár měl vysněnou svatbu nebo zazobaný a namyšlený synek nabalil sexy kapitánku lodi. Nejlepší postavou se stává enigmatický vypravěč takzvaného kurátora. Jde o samotnou personifikaci smrti? Je sám jen podřízeným nějaké vyšší bytosti. Chce Vám přímo nějak ublížit, ale proč by se snažil dávat cenné rady během vyprávění? Možná i on bude mít nějaký svůj příběh, který jednou sdělí.
 
Potencionální plus vidím v režimu Movie Night, ale je závislé jestli máte další kamarády, co se mají rádi hororové filmy. Což není můj případ, ale dokážu si představit, jak je zábavné se ve skupině dohadovat, jaké rozhodnutí zvolit a nemusíte se úplně shodnout. 

Na interaktivní zábavu má taky tohle dílo nevyvážené tempo. Podstatnou část člověk stráví jen koukáním, sem tam dělá rozhodnutí s výběrem ze dvou možností. Explorační složka probíhá za pomoci filmové fixní kamery a opravdu se jí daří vykouzlit pocit stísněných prostor na opuštěné lodi z druhé světové války. A vůbec mi tenhle styl nijak nevadil. Naštěstí hra neobsahuje akční pasáže, ve kterých by se v téhle kameře hráč přímo pohyboval.  

Každopádně se těším, až vyzkouším další díly v sérii.
+10

Silent Hill: The Short Message

  • PS5 50
Silent Hill 4: The Room byla jednou z her na začátku mé hráčské historie. Byla to první hra, která mi ukázala, jak tajemné a wtf hry můžou být. Byl to černý kůň všech her, který vyčníval mezi všemi těmi mainstreamy mých kamarádů. Od té doby jsem nehrál žádný jiný díl série, až do teď.

The Short Message pro mě bohužel Silent Hillem vůbec není, a to nejsem žádný fanda série, který by jí do morku kosti bránil. Ale ta atmosféra tam prostě vůbec není. To by nutně nemusel být problém, kdyby šlo o dobrou hru, což dle mě není.

Pokud už máte něco odkoukáno, odehráno a hlavně odžito, budete mít pocit, že sledujete mezi řádky schované výukové video pro náctileté, jak pracovat s depresemi, jak si nechat pomoci a jak se hlavně nezabít. Což zase – to pro cílovku vůbec nemusí být špatná věc a vlastně se může jednat o chvályhodný přístup. Ale pokud hrajete hry / zažíváte příběhy, aby vás obohatili, tak zde ujel vlak.

S hratelného hlediska je to vykoštěná hříčka, která se na konci stane téměř nehratelnou, kvůli své nesmyslné nepřehlednosti a frustrující obtížnosti.

Na druhou stranu, vše na hře nesmrdí. Atmosféra tam místy je a například úryvek o matce, která se nestarala o svoje děti, protože přeci má taky nárok na život, byl z jejího pohledu napsán tak skvěle, že ve mně jako v čerstvém otci doslova uvařila krev a z těch činů mě mrazilo. Bohužel jedna vlaštovka jaro nedělá a tak The Short Message v mé herní paměti velkou díru neudělalo.

Pro: místy atmosféra; drobné úryvky příběhu

Proti: není to Silent Hill; krátké; frustrující křivka obtížnosti; příběhově naivní

+5

Baldur's Gate III

  • PS5 70
BG3 nabízí parádně vymodelovaný, zajímavý a uvěřitelně působící svět. Po většinu hry mě těšilo jej prozkoumávat a až adventurně objevovat skryté poklady a alternativní cesty. Většina lokací skýtá podmanivou atmosféru a nějaký dobrý nápad (např. Stín ve druhém dějství); některé události jsou vázány na běh času a hra často nabídne sympatickou možnou poradit si různými způsoby, ať už v boji nebo mimo něj. V tomto ohledu je podstatně lepší než předchozí díly a nejspíš většina jiných RPG, přestože hodně voleb je spíš Potěmkinova vesnice, ale ke špičce žánru (např. Age of Decadence) má daleko. Bavily mě i souboje, které zpravidla nejsou vatové, ale mají dějové opodstatnění a leckdy se jim lze i vyhnout.

Po prvním dějství jsem byl nadšený, ale tak v polovině druhého jako by to výše uvedné přestávalo pozvolna platit a mé dojmy se začaly měnit. Hlavním důvodem je nesmírně pomalé herní tempo ve spojení s přehršlem všeho, zejména neužitečných interaktivních předmětů v lokacích a bordelem v inventáři. Samo o sobě by se to všechno dalo přežít, ale ta kombinace je smrtící a v průběhu hry se stále zhoršuje. 

Úplně nejvíc mi ale na BG3 vadí její velikášství. Projevuje se nejen v návrhu lokací a počtu předmětů, ale také v zápletce a postavách. Příběh má silné momenty nebo vedlejší linky (Orfeus), ale jako celek je tak přepjatě osudový, naléhavý, nadpřirozený, překombinovaný, klišovitý a místy prostě trapný (totožnost Emperora, Orinina zjevení, Sarevokův štěk, vykrádání úkolů a zápletek předchozích dílů ve městě), že postrádá elementární uvěřitelnost. S lítostí jsem vzpomínal na BG1, v níž šlo také o hodně, ale většina děje měla realistické kontury a zároveň jsem měl pocit, že se svět netočí jen kolem ústředního příběhu. Totéž co o příběhu platí o většině družiníků, sestavě prvoplánově výjimečných individuí, která si s sebou nesou vlastní osudové příběhy a ihned se ukáže, že snad na každém z nich nějak závisí osud celého světa (přesto tomu neodpovídají jejich zkušenosti, dovednosti ani chování). Zároveň je hra nepříjemně podbízivá: všichni společníci čekají v táboře na dosah ruky (resp. teleportu), o všem vědí, nijak nereflektují, že jsem s nimi od jejich naverbování nepromluvil, a do jednoho mi hned na začátku vilně lezou do spacáku. Rozhovory s nimi se přitom vyvíjejí podle téže šablony (to zde dobře popsal Adieu), a většina působí tak vyumělkovaně, že jsem je buď ignoroval, nebo se jich (zpravidla neúspěšně) pokusil zbavit. Křičí z toho snaha vývojářů hráče ohromit a upoutat, jež je mi protivná. Ve srovnání se scénáristickým mistrovstvím, jaké lze najít třeba v Cyberpunku, je tohle vážně slabota.

BG3 mi přijde v mnoha ohledech výborná a je na ní vidět spousta odvedené práce. Zároveň mi ale v jiných zásadních ohledech nesedí, i když beru, že mnoho z toho je subjektivní (asi už nemá smysl žehrat nad viditelnými skillchecky s velkou rolí náhody, které svádějí k nahrávání starších pozic). Ve druhé polovině třetího dějství - s hrou jsem strávil celkem okolo 260 hodin - už jsem byl na smrt uondaný, dovršil jsem zkušenostní limit, ovládl soubojový systém, topil se v penězích i předmětech, a jak mě příběh štval a společníci mi byli ukradení, velmi těžko jsem hledal motivaci pokračovat. Svou megalomanii vývojáři fakt neukočírovali.

Pro: podmanivý svět, řada dobrých nápadů, soubojový systém

Proti: úmornost, příběh, společníci, nudný vývoj postav

+28 +29 −1

Clid The Snail

  • PS5 60
Clid The Snail nakonec jisté neohrabané a neuhlazené kouzlo má. Je to taková ta hra dělaná (pravděpodobně) s láskou, avšak autorům samotným prostě chybí zkušenosti a schopnosti vše dotáhnout do uspokojivého konce. Jedná se o twin stick shooter, jehož soubojový systém je vzhledem k žánru až překvapivě pomalý. Zasazení do zvláštní verze postapa, kde jsou všichni lidé dávno mrtví a svět obývají zvířata, seskupující se do Citadel dle živočišného druhu, je fajn nápad, ale stejně jako snad úplně všechno ve hře zůstal někde na půli cesty.

Hra nezačíná příliš dobře. Hlavní hrdina hlemýžď Clid je totiž povahou naprostý kretén, kterého byste nejraději rozšlápli. Nevím, jestli měl být dle autorů roztomile mrzutý, ale výsledek je prostě extrémně otravný kus hmyzu, se kterým máte chuť skočit do lávy a hru okamžitě vypnout. Hra možná až překvapivě dost sází na vyprávění. Writing je ale většinou slabý až amatérský a vše doplňuje otravný dabing. Hry se smyšlenými jazyky nesnáším. To poloretardované žvatlání mě vždy irituje a Clid je v tomhle ohledu hlavně z počátku skutečně extratřída. Pazvuky zdejších postav při rozhovorech mne pobízely k vypnutí zvuku. Příště prosím... buďto na dabing mám, a hru nechám namluvit, nebo na něj nemám a postačí text. Děkuji. Nakonec jsem si přeci jen alespoň do jisté míry zvykl. Nepříliš povedená mi ovšem přišla i hudba a zvuky obecně. Některé skladby jsou jednoduše na poslech nepříjemné, zvukové stránky her si přitom většinou skoro nevšímám.

Většinu hry tvoří relativně lineární úrovně s pár místy k prozkoumaní, zasazené do okolí jednotlivých zvířecích Citadel, jež sužuje záhadná nákaza a útoky krvežíznivých slimáků. Clid má k dispozici relativně pestrou plejádu zbraní, mezi kterými se v praxi přepíná poměrně neintuitivně. Ve víru akce tak musíte po jedné listovat mezi prázdnými zbraněmi, až konečně přijde na řadu ta, kde jsou k dispozici alespoň nějaké náboje. V boji je poté Clid trochu těžkopádný ne vždy udělá úplně to, co byste chtěli, ale úrovně i souboje celkem baví. Sem tam se ke slovu dostane i nějaká ta hádanka, i když mi přišlo, že v pozdějších fázích hry na ně autoři úplně zanevřeli. Občas se najde i zajímavá vizuální vychytávka, odkazující na již dávno zaniklé lidské pokolení.

Přišlo mi, že Clid The Snail má potenciál, který však nebyl v žádném ohledu naplněn. Přesto nejde o špatný kousek, jen je potřeba si zvyknout na to, že hlavní hrdina je pořádný kus kokota, kterého byste klidně Francouzům naservírovali k večeři.

Hodnocení na DH v době dohrání: bez hodnocení; 1. hodnotící; digitální verze PSN

Pro: Poměrně zajímavé zasazení; přiměřená délka; souboje jsou i přes určitou neohrabanost zábavné

Proti: Hlavní hrdina je extrémně nesympatický a protivný degen; dabing založený na nepříjemných pazvucích; hra v ničem kromě zasazení nevyniká a ne vždy se hraje úplně příjemně

+3

Predecessor

  • PS5 80
Dokud jsem se neodhodlal Predecessor pustit, ani jsem netušil, jak moc mi MOBA hry chybí. Než jsem přesedlal na konzole (tedy cca před dekádou), hrál jsem v rámci žánru všechno možné zejména pak League of Legends a Smite. Druhému jmenovanému se ostatně Predecessor podobá asi nejvíce a po letech abstinování jsem si hraní užil vážně náramně.

Predecessor je defacto pohrobek původně poměrně ambiciózní MOBA hry Paragon od Epicu, který však po obrovském úspěchu Fortnite prostě hru zařízl. Paragon jsem však nikdy nehrál, ale to, že jde o skoro stejné hry, je zcela patrné na první dobrou. Z necelé čtyřicítky hrdinů tvoří asi 85 % ti z Paragonu, byť s upravenými schopnostmi ,a těch skutečně nově vytvořených je minimum.

Ústřední mapa je naprostá klasika, tři linky, džungle mezi nimi a nepřátelská báze jako ultimátní cíl každé partie. Délka jednotlivých střetnutí je přiměřená, většinou je konec mezi 30-40 minutou a nad hodinu jsem se snad nevydrápal nikdy. Věnovat se blíže mechanikám by bylo nošení dříví do lesa, tak jen konstatuji, že prakticky vše dělá hra podle mého názoru velmi slušně. Pocit z boje je uspokojivý, last hit pěkně cinká, hrdinové ať po stránce designu tak jejich schopností se z větší části rovněž povedli. Z počátku působí pár postav zaměnitelně a některá konkurence je přeci jen kreativnější, za většinu hrdinů je ale slušná zábava hrát. Velmi se mi líbil systém volby role před začátkem klání (možná to dělají další současné MOBA hry stejně, už jsem fakt dlouho mimo), čímž se v drtivé většině případu předchází zmatkům a hádkám. Hrál jsem ostatně s vypnutým chatem a pověstná toxicita MOBA hráčů na mne tak prakticky vůbec nedolehla. Z více než sto odehraných her bych těch, kde to někdo zjevně záměrně kazil ostatním, napočítal na prstech jedné ruky.

Do hry jsem naskočil po přidání trofejí teď v listopadu. Je nutno podotknout, že už v současné době není hráčská základna bůhvíjak veliká a asi bych se nedivil, kdyby Predecessor tak do roka chcípl. Momentálně je hra plná veteránů a když jsem namátkou koukal na profily spoluhráčů i protihráčů, prakticky vždy se jejich odehraný čas počítal ve stovkách odehraných hodin. Kupodivu jsem se celkem "chytal" a stůj čas se hrou jsem zakončil s winratem někde kolem 60 %. Kdysi odehrané stovky hodin v jiných MOBA hrách asi sehrály svoji roli a vlastně nevím, jestli by v současném stavu pro úplně nováčky žánru nebyla hra hodně nepřístupná.

Je mi nicméně trochu záhadou, jak by se podle autorů měla hra dlouhodobě vyplatit. Hra je F2P s klasickou free rotací hrdinů ke hraní. Po sedmdesáti odehraných hodinách jsem jsem měl přirozeně odemčené tak tři čtvrtiny hrdinů za herní měnu a za mnoho z nich jsem stejně ani nikdy nehrál. Výdělek by měly také již standardně přinést skiny. Drtivá většina jsou však jen barevné variace a vizuálně odlišné má většina hrdinů pouze jeden (někteří dokonce žádný). Většinou, když mě F2P hra baví, nakonec v ní nějakou tu korunu utratím vyloženě abych ocenil dobrou práci vývojářů a nějakou tu zbytečnost koupím. Premiový obsah zde však prostě za nic nestojí a k nákupu jsem se nakonec za celou dobu nedokopal.

Predecesor je tak vážně fajn MOBA, kde jsem se po sedmdesát hodin náramně bavil. Bavil bych se slušně i dál, ale u MP her si vždy dávám určitý milník, většinou v podobě specifické trofeje a pak už nepokračuji. Her je hodně a život krátký. Každopádně pokud vás tahle 3rd person MOBA zaujala, rozhodně nedoporučuji otálet. I přes své kvality jde na hře vidět, že bude pomalu a jistě skomírat až se její servery navždy vypnou.

Hodnocení na DH v době "dohrání": bez hodnocení; 1. hodnotící; Free To Play

Pro: Zábavná MOBA hra, která sice nic vyloženě zásadního nepřináší, ale hraje se velmi dobře; relativně povedení hrdinové i jejich schopnosti; systém autobuy; poctivý F2P model, kde si nelze výhodu koupit

Proti: Hra pomalu umírá; kvůli veteránům může být hra pro nováčky momentálně již nepřístupná; většina skinů jsou jen drahé barevné variace na základní vzhled

+4

Life is Strange: Double Exposure

  • PS5 50
V komentáři k poslednímu příspěvku do rodiny Life is Strange her jsem vzdával hold Deck Nine za to, že umí udělat lepší hru, než původní autoři... Možná jsem se unáhlil. Double Exposure je bohužel líná, odfláknutá a nezajímavá slátanina, kterou jako by Max sama přenesla z 10 let vzdálené minulosti.

Než začnu nadávat, začnu s tím pozitivním. Přechod k motion capture udělal divy už s True Colors a nejinak je tomu u Double Exposure. Hlavní postavy mají velmi dobře čitelnou a pěkně zpracovanou mimiku, ve které se dobře promítají emoce - jak jen je to možné při lehké stylizaci, která tyto hry pořád provází. Vzhledem k tomu výborně vyniká herecký výkon Olivii Abiassi (Safi), která (bohužel pro celkový dojem ze hry) naprosto zastiňuje velmi průměrné podání samotné hlavní hrdinky. I když jsem si občas i říkal, že se mi nová starší Max začíná líbit, až do konce hry jsem se nemohl rozhodnout, jestli si z jejího zpracování odnáším spíš pozitivní, nebo negativní dojem.

Velkým zklamáním je příběh a herní náplň, což jde spolu ruku v ruce. Max umí nově přecházet mezi dvěma realitami. Určitě vás napadne, že by Max mohla třeba v jedné realitě potřebovat nějakou věc, kterou najde v realitě druhé. Přesně tohle napadlo i herní designéry. A pak už je nenapadlo nic jiného. Celá hra je z herní stránky pouhé chození za roh, kde se Max může přehoupnout do druhé reality, a pak fetch questy mezi nimi. A tím myslím naprosto inteligenci urážející fetch questy, jako když se Max ocitne v situaci, kdy musí sundat ze zdi kravskou lebku. Ta je ale o 30 cm výš, než kam Max dosáhne, a tak se tento problém musíme vydat vyřešit do druhé reality a hledat štafle (stejně vysoké, jako naprosto VŠECHNY židle v baru, kde se zrovna nachází). Nebo vám překříží cestu policejní... no, branka. V lese. Aby designéři nemuseli rušit neviditelnou zeď kolem ní a nemuseli vytvářet animaci podlézání, musíte přejít do reality, kde branka není. Hned o minutu později se na místě za brankou objeví další postavy, které se přes ni nějak záhadně dostaly i bez použití superschopností! Plot twist? Ne, lenost a stupidita.

Celých pět kapitol se odehrává v neustále se opakujících kulisách školy, baru a Maxina bytu s pár vedlejšími minilokacemi. Nenápaditost herních mechanik a extrémně omezená a repetitivní herní plocha by se dala vytěsnit alespoň odvedením pozornosti k dobrém příběhu, ale to se hře nakonec daří jen v částech 3. a 4. kapitoly, kdy se začne zdát, že i v tomto díle se dočkáme nějakých koulervoucích Life is Strange momentů. A skutečně, asi dva nebo tři ve hře jsou... ale to je bohužel velmi málo. Nakonec příběh skončí tak nějak nijak, na polovinu věcí se raději zapomene, aby je nikdo nemusel vysvětlovat, a člověk si nakonec klade otázku, jaká vlastně byla pointa toho všeho. Tím bohužel o to víc vychází najevo milion drobných i větších přešlapů. Kdyby se raději autoři zaměřili víc na design hry samotné, než na to, aby každá postava byla nějakým způsobem členem LGBT komunity...

Počkejte na velkou slevu, nebo si s klidným svědomím nechte Double Exposure ujít.

Pro: Motion capture, konec kapitoly 3, Safi, herní doba (9 hodin)

Proti: Konec všech ostatních kapitol, design, herní náplň, příběh

+8

Little Orpheus

  • PS5 --
Původně skák-hopsačka pro jablíčkáře sice posbírala hromady ocenění, ale v casual herním prostředí mobilních zařízení je i jednooký bystrozrakým. Při portu na PC a konzole byla, kromě vylepšených technikálií, přidána i devátá epizoda, prohlubující svým způsobem jinak plytký konec původní hry, ale zároveň přihazuje minihru v podobě bossfightu, který je svou obtížností (ve srovnání se zbytkem hry) úplně jiný vesmír a hlavně úplně jiný žánr.

Little Orpheus je totiž jinak jen o jednoduchém pohybu a málokdy se po hráči chce nějaká sofistikovanější nebo náročnější činnost, jako zmáčknutí tlačítka nebo úprk v časové tísni. Když zmíním, že autoři stojí za hrami jako Dear Esther nebo Everybody's Gone to the Rapture, asi je jasné, že na hratelnost se tady moc nehraje a zaměření je spíše na příběh a technické zpracování. A opravdu - retrospektivní vyprávění hrdiny Ivana Ivanovitche o jeho eskapádách patří k hlavnímu, dost možná jedinému, tahounu celé hry.

Trochu nepochopitelně se autoři rozhodli zpřístupnit možnost sbírat collectibles až při opakovaném průchodu epizodou a je to opravdu škoda, protože každý odemknutý bonusový obsah, v podobě malůvek z vývoje, je Ivanem vtipně okomentován - hrát to znova ale asi bude málokdo. Mě osobně to nebavilo ani napoprvé.

Otázka zní: dokáží autoři vytvořit něco, co bude mít také zábavný gameplay? Já jen, že momentálně pracují na Bloodlines 2...

Hodnocení: ✰
+10

Red Dead Redemption 2

  • PS5 85
Nejvíce mě z počátku odrazovalo pomalejší tempo a těžkopádnost ovládání, které bylo navíc i umocněno zasazením úvodu do okolí zasněžených hor. A hra si fakt dávala na čas vysvětlit základy stopování, lovení atd. Tohle pokračovalo i po dokončení první kapitoly a cítil jsem, že spíš hraju dost lineární film, kde můžu sice hýbat s postavičkou, ale ve chvíli, kdy se odkloním od scénáře, vyústí to v nesplnění mise. “Arthure, schovej se za strom.” “Zastav povoz támhle na mýtině!” A člověk se musí postavit na specifické místo vyznačené žlutou barvou na mapě. Občas i některé příběhové mise jsou tak naskriptované, že uprostřed přestřelky postava nemůže vystřelit z pistole, protože to děj zrovna vyžaduje 

Druhým problémem bylo pro mě zasazení samotného děje. Nejsem velkým fanouškem pokračování ve chvíli, kdy děj má uspokojivý a uzavřený konec. Druhý Red Dead Redemption jsem si držel hodně od těla několik let. První díl byl pro mě i takový úvod do her v otevřeném světě. Zároveň mi uhranul dospělejší příběh Johna Marstona na cestě za vykoupením a klidnějším životem. Prostě něco jiného od zavedené GTA formule, která měla více satiričtějíší příběhy. Akorát dvojka není přímé pokračování, ale prequel. Asi by mě nenapadlo, že potřebuji vědět, co se událo před začátkem jedničky nebo kdo všechno byl členem gangu Dutche van der Lindena. 

Jsem rád, že jsem se mýlil a hra mě dokázala zaplést do svých spárů. Nebo spíš lasa? Dostalo se mi až zenového zážitku, přijal ono pomalé tempo vyprávění a vcítil se do role Arthura Morgana. Každé ráno vstával v kempu a vypomáhal se sekáním dřeva, krmením koní a snažil se přispět každý vydělaný dolar do společné kasy. A když už nastal večer sedl si ke společnému stolu, zahrál s někým partičku domina nebo si zazpíval u táborového ohně.  

Mapa RDR2 je úplným opakem “ubisoftích” map, kde při jejím otevření vyskočí 853 různorodých otazníčků, skrývajících sérii stejně opakujících aktivit. Místo hra nabádá k prozkoumávání světa. Kolikrát jsem potkal náhodného pocestného, který potřeboval pomoct. Některá setkání vedla k vtipné situaci, kdy šlo o přepadení a přišel jsem o koně. Jindy mě potěšilo, když o několik hodin později jsem potkal ve městě onoho pocestného, kterému jsem pomohl a poznává mě a ještě nabízí nákup v místním obchodu zdarma.
+17

Silent Hill 2

  • PS5 --
Dvaadvacet let a pořád si pamatuju E3 trailer z roku 2001 záběr od záběru, spolu s legendární hudbou Akirovýho Yamaoky. Detailní odkazy na originál nedokážu ocenit, ty už mi v hlavě odvál čas, ale dialogy mi tak nějak neštymovaly a i výkon živých herců se proti původním botoxákům nedá považovat za povedený. Vždyť už jen reakce remakovaného Jamese na Marii ve výtahu je naprosto plochá a bez emocí, zatímco v původní hře by se mnou dokázala zamávat i dnes. 

Volba obtížnosti pro hádanky i souboje padla v mém případě na Hard, ale u soubojů jsem to velice rychle přepínal na Normal. Důvodem byly četné respawny, resp. oživování již ubitých nepřátel. Už první Silent Hill byl částečně koncipován tak, aby hráč mohl nepřátele jen obíhat, což je ideou i tady - to mi ale nabourávalo nasávání atmosféry města. Samotné hádanky jsou na nejvyšší obtížnost dobře zvládnutelné, i když asi jednou jsem to tam flákal bez přemýšlení tak dlouho, než se mi podařilo trefit správnou kombinaci. 

Přechod z fixní kamery originálu na 3rd person jsem s gamepadem příliš neocenil, ale minimálně jeden zásah z pěti se mi dycky nějak podařilo uhrát. Výběr platformy ke hraní (PS5) už ale byl krokem do psího lejna, protože obě dostupné grafické nastavení - Performance a Quality - mají naprosto zásadní nedostatky. Není mezi nimi příliš velký rozdíl v samotné kvalitě obrazu, ale zatímco v Performance hra jede relativně slušně v méně náročných scénách, v těch náročnějších začne velmi nepříjemně škubat. Naopak Quality mód si lépe poradí s náročnějšími scénami plynulejším pohybem, ale v těch méně náročných je hraní s ním otravné kvůli gumové odezvě ovladače...

S gamepadem byl spojen velmi nepříjemný a těžko pochopitelný efekt neustálých vibrací během deště, což u mě později vedlo k jejich úplnému vypnutí a problémové je i sbírání předmětů, pro které musí být James natočen ve správném úhlu a vzdálenosti, jinaxi ty náboje prostě nevezme. Dvakrát se mi je ze šuplíku vytáhnout nepodařilo, ačkoli jsem tam půl hodiny tancoval jak tatramatka na speedu.

Remake se drží originálu v určité repetivnosti průchodu vnitřními prostory - hotel o několika patrech a hromady pokojů, přeskočení oknem do druhého hotelu o několika patrech a s hromadou pokojů, změna hotelu na jeho temnou verzi o několika patrech a hromadou pokojů, pak chvilku procházka venku a šup do nemocnice o několika patrech s hromadou pokojů, změna nemocnice na její temnou verzi o několika patrech a hromadou pokojů, pak věznice... a tak dále, ve stejné šabloně a z velké části ve tmě, pouze za svitu slabé baterky. Bloudění ve městě bylo částečně zkráceno, ale délkou v interiérech se mi hra zajídala a čekal bych, že zrovna tohle bude jedna z věcí, kterou autoři upraví a udělají to údernější.

Hodnocení: ✰✰
Herní doba: 27hod 53min (Combat Normal, Puzzle Hard)
+13

Still Wakes the Deep

  • PS5 80
Ne, že bych vyloženě vyhledával horory a walking simulatory, ale tohle spojení občas může vyústit v dost zajímavý počin a přesně tohle Still Wakes the Deep dává. Ale jedno si musíme říct narovinu, pokud nemáte rádi horory a máte klaustrofobii nebo jakoukoli fóbii a u her vám to nedělá dobře, tak tahle hra vám dá opravdu zabrat.

No já jsem si o tý hře nic nečetl a rovnou jsem se do ní vrhl. Je pravda, že jsem čekal na slevu jelikož 800 se mi dávat moc nechtělo i z důvodu toho, že úplně dlouhá hra by to být neměla. Ale nakonec sleva došla a mne nezbývalo nic jiného než obléct helmu a modráky a vrhnout se na ropnou plošinu.

Hra se ovládá skvěle, ostatně tak jak by walking simulator měl. Není tu nic složitého a prostě od začátku se kocháte výhledem a seznamujete se s prostředím. Jenže pak se začne něco dít a začne jít do tuhého. A že je to fakt jízda.

Ne jenom, že se budete ukrývat a utíkat, ale budete plavat v oleji, budete se potápět uzkými prostory, budete utíkat úzkými prostory, budete utíkat ve vzduchu a vše možný, kde by se dalo podívat na ropný plošině, tam budete. A že tyhle detaily stojí za to. Hra jede na unreal enginu a vypadá fakt dobře a detaily prostředí to jen podtrhují. Tahle složka hry opravdu funguje na jedničku a nuda se nedostavuje.

Spíš jsem zažíval frustraci. Ale takovou tu dobrou, protože když už jsem myslel, že se nebudu moct vracet do např. strojovny, tak stejně tam budete muset znovu a nebo tudy jen projít a vytipujete si místa, kde se budou nacházet potvory a kam se nebudete chtít vracet. A tohle je taky doménou hry. Atmosféra je prostě skvělá a ať už ty věci jsou cokoli, tak vás budou prohánět všude a vy se budete bát a budete mít nepříjemný pocit.

Co mne spíš trochu vadilo, tak je abscene vysvětlení, proti čemu vlastně stojíte. Není tam zmínka ve hře o ničem a vy více méně nevíte co se děje. Jen, že se něco děje. A i když se o hlavní postavě něco dozvíte, taky toho není bůhví tolik. Ale jasně, chápu záměr vývojářů a vzhledem k tomu, že jsem hru dohrál za 6 hodin tak vzhledem k délce, je tohle pochopitelný a hra by byla jinak dlouhá, kdyby se mělo vysvětlit víc věcí a asi by neměla takové tempo.

Jinak nemám co bych dodal. Je to příjemná jednohubka, která vypadá dobře a dobře se hraje a co je hlavní, budete se u toho bát a pokud je to váš oblíbený koníček, hru doporučuju. Pokud ne a láká vás aspoň prostředí a walking simulace, směle do toho.

Pro: prostředí, hlavní postava mluví, pořád se něco děje, absence nudy, detaily prostředí, zajímavý slang

Proti: občas děláte pořád ty samé věci dokola, nedostatek vysvětlení o tom co se stalo, dost vysoká cena vzhledem k délce hry

+12

Horizon Forbidden West

  • PS5 90
Méně je někdy více. Tohle bych chtěl primárně vzkázat vývojářům z Guerrilla Games. Ale popořadě.

Přiznávám na úvod, že jsem velký fanda Horizon značky. Jedničku jsem dohrál několikrát, dvojku dvakrát, mám hned několik triček s touto značkou, Tallneck plyšáka a další merchandise. Přes všechny objektivní nedostatky obě hry zbožňuju a nemůžu se dočkat třetího dílu. Přesto budu druhý díl asi dost hejtit a na závěr vysvětlím, proč i tak dávám vysoké hodnocení.

Tvůrci se tu opravdu hodně rozmáchli a oproti jedničce je všechno větší a všeho je víc. Mapa je větší, hra je delší, věcí na mapě je víc, skillů je víc, robotů je několikanásobně víc a ještě každý robot má X variant, druhů zbraní je víc a ještě mnohem víc druhů šípů a nábojů... Zkrátka všechno se oproti jedničce extrémně roztáhlo do šířky, ale pocitově už ne až tak do hloubky. V jedničce jsem využíval takřka každý herní prvek, každou zbraň (no dobře, Tripcaster ne), každou fintu a hlavně - každého robota jsem se naučil znát a efektivně skolit. Bylo pro mě extrémně uspokojivé, že i na vyšší obtížnost pokud robota neznám, tak s ním bojuji dlouhé minuty, zatímco pokud vím přesně jak na něj, tak je za chvilku bez problému po něm. To platilo prakticky pro každého robota.

Ve dvojce to tak není. Těch možností, zbraní a robotů je tolik, že i při druhém hraní jsem polovinu zbraní vůbec nepoužíval (některé druhy munice některých zbraní dokonce ani jednou nevyzkoušel) a každou chvíli jsem u nějakého robota musel koukat do codexu, jaké že to má komponenty a slabiny. Prostě jsem se v těch možnostech až ztrácel.

Podobně otravně působila totálně přeplácaná mapa různými otazníky a zajímavostmi, kdy člověk prostě každých pár kroků musí něco potkat a narazit na nějakou vedlejší aktivitu. Open world pro mě v tom nejhorším možném smyslu. Do toho tuny vedlejších aktivit, kde autorům šlo zjevně opět jen o co největší rozmanitost bez ohledu na hratelnost. Jinak si nedovedu vysvětlit, proč tu musí být stejně debilní vedlejší aktivity jako ve všech ostatních open world hrách, ať už se jedná o in-game deskovku (a ta je tu fakt debilní; to říkám jako člověk, který i při druhém průchodu ji poctivě hrál a naučil se všechna pravidla a typy terénu a robotů), vista pointy, mraky collectibles, které k ničemu nejsou, atd. Dokonce i debilní závody tu musí být (a ty jsou fakt mimořádně debilní).

Další výrazný zápor je příběh a také jeho dávkování. Příběh už nemá to kouzlo co v jedničce, což je logické a autoři už s tím nemohli nic moc dělat, v jedničce to byl samozřejmě hlavní tahák přijít na to, co se v minulosti stalo a proč ten svět vypadá tak, jak vypadá. S tím už tady tvůrci nemohli pracovat, a tak museli přijít s něčím novým a dostatečně bombastickým, ale za mě už některé věci dost přepálili. Zmíněným špatným dávkováním příběhu trpěla už jednička - v main questu se na vás vyvalí tuna informací během pár minut, abyste pak 10 hodin dělali side questy a vedlejší aktivity, ve kterých se příběh nepohne ani o píď. Tady je to ale ještě horší, protože těch vedlejších aktivit je výrazně víc.

Co musím pochválit, je grafika - ta hra vypadá fakt nádherně a to říkám jako člověk, kterému na grafice moc nesejde a rád hraje i staré nebo indie hry. Tady z těch scenérií fakt přechází zrak, byť opět mám dost velký vnitřní problém s tím, že jsem v zasněžených horách, seběhnu 100 kroků po cestě dolů a jsem na poušti, abych po dalších 2 minutách běhu byl v husté džungli. Stejně tak hudba je stejně super jako v jedničce a některé motivy si často pouštím k práci na Spotify.

Ve finále je ale opět nejdůležitější celkový feeling a hratelnost a to je pro mě prvořadý faktor při hodnocení. Můžu subjektivně vytknout jakékoli hře spoustu nedostatků, ale pokud se každý den v práci nemůžu dočkat, až bude odpoledne a já si k té hře sednu, abych ji zase hrál, tak jí těch 90 % napálit musím, což byl přesně případ dvojky. Nikdy jsem se nenudil, nikdy jsem se do hraní nemusel nutit a myslím si, že druhý průchod nebyl můj poslední.

Pro: Opět skvělá hratelnost a atmosféra

Proti: Open world, příliš velký důraz na kvantitu místo kvality

+18

Final Fantasy

  • PS5 80
Původně jsem chtěla po odehrání dílů Final Fantasy z éry PS1 přejít na SNES díly, ale ráda dělám věci, pokud možno, popořadě a už mi to nedalo a přešla jsem tak k začátkům série. Vybrala jsem nakonec verzi Pixel Remaster, jehož kolekci jsem si nedávno koupila na fyzickém nosiči, a spustila první díl. První věc, kterou jsem udělala, tak bylo vypnutí pro mě naprosto odporného moderního fontu, a také jsem si přepnula na originální soundtrack. Moje parta se skládala z tradičního warriora a zbylá tři místa byla obsazena třemi kouzelníky (white, black a red) a já se brzy vypravila na jejich společně dobrodružství.

Jedná se o první díl mnohaleté série, který vyšel v 80. letech, a proto bylo všechno v porovnání s novějšími díly značně zjednodušené, což mě paradoxně dost bavilo. Na hradě nám řekli, že jsme vyvolení a že musíme zastavit velké zlo, tak jsme šli. V rámci postupu hrou jsme získávali různé předměty, které nám postupně otvírali nové oblasti mapy, a vždy šlo jen o to něco najít, někomu něco donést a mohlo se jít dál. Žádné dlouhé monology či dialogy, v jedné či dvou větách jsme dostali zadání či nápovědu, ať se úplně neztratíme, ale jinak hra krásně plynula ubíhala.

Soubojový systém ještě neznal Active Time Battle, takže jsem si mohla užít klidu či si jít uvařit kávu při vybírání rozkazu či přemýšlení nad tím, jaké kouzlo bych tak zkusila na daného nepřítele. Jak už bývá v sérii zvykem, tak opět na mě čekala směsice různých typů nepřátel, byť ještě nebyli tak bizarního vzezření jako v novějších dílech. Na začátku hry se hodilo mít velkou zásobu antidotů a vzhledem k jinému systému magie (tedy omezený počet toho, kolikrát mohu použít kouzlo dané úrovně bez nutnosti odpočinku či použití etheru) jsem s kouzly šetřila, a tak se i z mých kouzelníků stali různě slabí válečníci, aspoň zpočátku hry.

Průzkum světa mě bavil a ještě lepší bylo, když jsem se dostala k novým dopravním prostředkům a já hned mohla projet oblasti, které byly pro mne do té doby nepřístupné. Dungeony byly zpočátku hodně jednoduché, ale postupně přibyly i složitější (jak to jen v roce 1987 šlo), které obsahovaly teleporty nebo třeba praskliny, jimiž se dalo propadnout do jiných částí. A samozřejmě jsem se vždy těšila na to, jaký na mě na konci čeká bossfight.

První díl jsem si užila a je trochu škoda, že nelze přepnout i na tu starší grafiku z NES, abych mohla porovnat dané scény. Jsem zvědavá na další díl, jenž přinesl některé změny, které nebyly přijaty všemi jen kladně.
+19