Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Vanishing of Ethan Carter

  • PC 65
To první, co na Ethanu Carterovi zaujme, je na svoji dobu nebývalý přírodní fotorealismus. Tato technologická atrakce sice vedle toho obsahuje několik dobrých nápadů, ale nemá bohužel, až na samotný závěr, který je inspirován jednou klasickou povídkou, jejíž jméno by bylo spoilerem (jedná se o Případ na mostě přes Soví řeku od Ambrose Bierce), dostatečně vypravěčky silný tah na branku, nemluvě o tom, že nevysvětlení jedné z hlavních herních mechanik (směrového skládání rozptýlených slov) považuji za neomluvitelné a po hodině hledání kamínku v lese jsem měl silné nutkání Ethana i s jeho otravnou rodinou nechat vanished forever.

Hra je přitom v zásadě triviální, ale tím, že před vámi na začátku nefér zatají herní pravidlo, chce vypadat náročnější, než je. Navíc, byť mě odsuzování bezhádankových her vždy připadalo hloupé, si zrovna v tomto konkrétním případě myslím, že by si propracovanější hádanky zasloužila. A nejen to - kochání se fotorealisticky zapadajícím sluníčkem a jeho odlesky v listoví stromů jdoucí na hranici kýče totiž přece jen až tak dlouho nevydrží a jednotlivé žánrové příběhy jsou bohužel jen vypravěčské zkratky. Bylo by ku prospěchu věci, kdyby tyto příběhy nabývaly silnějších a propracovanějších kontur skrze hráčovo delší prodlévání v jejich světě zprostředkovaném nejen náročnějšími puzzly, ale i postavami a dialogy, a kdyby postmoderní vyprávění bylo tím více reflektováno (vzpomene si někdo na Callahan's Crosstime Saloon?). Jednotlivá vyústění jsou totiž minimálně ve dvou případech opravdu působivá (astronaut a podmořské monstrum) a je neuvěřitelná škoda, že jsou takto "odbytá". Je opravdu frustrující, jak skvělá by tahle hra mohla při troše představivosti v zásadě být. Konec, a to právě proto, že je dobrý, to už jenom podtrhne.

Je sice možné, že je to daň za malý rozpočet, ale hledání vysvětlení ve výsledku nepomůže, mimo to, že jsou tvůrci, jako např. Remigiusz Michalski nebo Jonathan Boakes, kteří dokázali, že i s omezenými prostředky lze vytvořit hry, které přesáhnou rozsah nadějného atmosférického dema.
+21

Alchemy Mysteries: Prague Legends

  • PC 50
K této hře jsem původně přistupoval jako ke všem ostatním hrám tohoto typu. Očekával jsem krátkou oddechovku ve formě jednoduché adventury s hidden object prvky a dalšími logickými puzzly, která nejspíš nenadchne, ale ani neurazí. A přesně to jsem dostal. 

Příběh je jedno velké béčko až céčko odehrávající se tentokrát v Praze. Žádná lokalita typická pro Prahu však ve hře není, takže ve výsledku to nemá žádný velký význam. Jednání postav mi často přišlo dost hloupé. U každé postavy je hned jasné, jestli je dobrá nebo zlá, na žádný plot twist nedošlo. Přítomnost golema pak u mě evokoval chuť se podívat na Císařova pekaře. :) Příběh tedy celkově nic moc.

Co se týče provedení, je super, že je zde přítomna mapa se všemi dostupnými lokalitami, kde je zvýrazněno, že se tam dá něco dělat. Pro casual hraní je to ideální, protože se pak nezdržuji zbytečným procházením všech lokací. Další zajímavostí, která obvykle není přítomna u jiných hidden object her, je nutnost používat věci z inventáře ve hledačce, na zkompletování daných předmětů. Stejně tak je super, že je v seznamu hledaných věcí zvýrazněno, co je potřeba nějakým způsobem doplnit/upravit a na co je potřeba předmět, který v dané chvíli ještě není v inventáři. Grafická stránka je taky relativně slušná.

Z těch méně podařených věcí vypíchnu akorát občas špatné překlady hledaných předmětů (což je ale u hidden object her běžnou praxí) a taky se mi párkrát stalo, že mi vypadla grafika dané lokace, kdy mi pomohlo odejít z dané místnosti a hned se vrátit.

Jak jsem psal v úvodu, od hry se toho nesmí moc očekávat, v takovém případě se nám odmění rozumným množstvím zábavy vhodné jako výplň mezi většími hrami.
+10

Need for Speed: Underground 2

  • PC 85
Po včerejší jedničce přišel čas podívat se na vroubek i dvojce. Co říct na začátek? Tento díl je u mě jednoznačně na první místě. Užil jsem si ho každou minutou a než jsem začal psát tento komentář, dohrál jsem ho na několikrát.

Co se mi zde na první pohled líbí oproti jedničce, tak je volná jízda po krásném nočním městě, kde si určité závody hledáte. Většina závodů zůstala zachována. (Okruh, Sprint, Drift, Drag, Časovka). Nově se zde objevili závody jako Street X, což se velmi podobá Driftu a hodně lidí si ho plete. Jen v tom rozdílu, že závodě Street X se nedriftuje. Dále nově je zde závod URL, což je pro mě nejvíce otravný závod. Musíte jich odjet několik k tomu, abyste si mohli odemknout další část města a k tomu i nové závody. Další věcí je velký počet obchodů, které se v několika částech i opakují a jejich více. Jedná se o obchodu typu Karosárna, Tuning, Autoobchod, Lakovna atd. Další věcí je, že se v tomto díle můžete utkat se soupeřem i ve volném městě, kdy musíte soupeři ujet na určitou vzdálenost.

Co se týče mě, tak jsem i zde jezdil se svou oblíbenou Hondou Civic, která mě nikdy neomrzela a nezklamala. Prostě jsem věděl do čeho jdu. Co se mi zde opravdu líbí je opět krásný soundtrack. Jak v jedničce, tak i zde je velmi propracovaný. Další plus jsem již zmínil a to je volná jízda krásným nočním městem. Za mě je to určitě skvělý nápad. No a další věcí je samozřejmě grafika. I ta je velmi povedená.

Co mi trošku vadilo, jsem již taky zmínil. Velmi otravné závody URL, kterých musíte odjet několik abyste si odemkli další části města a čím více jich odemykáte, tak tím více závodů URL musíte odjet.

Ale i přesto je tento díl ten nejlepší z této série, který jsem si užil vždy když jsem si ho zahrál a to i přesto, že jsem ho dohrál minimálně třikrát. Takže tento díl bez váhání doporučuji.

Pro: Volná jízda nočním městem, závody, obchody, grafika, soundtrack

Proti: URL závody

+26

Life is Strange - Episode 5: Polarized

  • PC 70
tak keď nám bol oznámený tretí diel, prišlo na doporučenie zahrať si prvýkrát legendary Life is Strange a po pár hodín hrania som už na konci. Hodnotil som každú epku zvlášť, ale celkovo by som celej hre dal 80-85%.

Dej začína krásne, tu máš tornádo a pár dni na to s ním niečo spraviť. Krátko na to dostávate jednu z najviac OP schopností v popkultúre a to je manipulácia s časom. Zvyšok zakryjem asi spoilerom, lebo neviem koľko z toho bude spoileroidný. Vyznie to hatersky, ale nemyslím to zle, keď poviem, že sa z vás v istom smere stane Flash z DC. Každé vaše rozhodnutie a hlavne váčšia výprava do minulosti ovplyvní ako dopadne celé mestečko alebo milovaná osoba. Tie veľké rozhodnutia tu boli spravené veľmi šikovne, lebo ani keby som ich rewindol, nebol by som si istý ich dôsledkami a tak som išiel pocitovo na prvý pokus. To sa hre darilo štyri, možno štyri a pól epizódy, hlavne preto, že ku koncu hry vás už nemala čím prekvapiť, preto mi prišla aj posledná epka najhoršia, lebo pôsobila len ako veľmi naťahovaný záver. Zoškrtať dve tretiny piatej a tretinu zvyšku hry, zlepiť to dokopy a hra by bola na štyri diely.

Hra má ináč krásny vizuál, fakt malebný artstyle a soundtrack bol tiež ušitý na mieru. Suma sumárum som si hru užil, odporúčam a teším sa na dvojku, spin-off aj na Life is Strange: True Colors.

Pro: dej, grafika, hudba

Proti: zbytočne dlhý záver

+10

Star Wars Jedi: Fallen Order

  • PC 75
Dlouho jsem váhal, zda se do téhle hry pouštět. Vše co jsem o ní zjišťoval bylo dost rozporuplné a takový je nakonec i zážitek z hraní. Naštěstí převažují pozitiva, respektive ty nepříjemné prvky nejsou tak výrazné. To podstatné u daného typu hry, souboje a příběh, funguje dobře. Při bojích s běžnými nepřáteli se hráč cítí jako Jedi a užívá si dostatek variant jejich likvidace. Obtížnější nepřátelé a bossové jsou zase celkem výzva. Hra je nová a její příběh tudíž spadá do Disney linie, ale díky zaměření na úplně odlišné postavy to ani velkému fanouškovi Expanded Universe nemusí vadit. Děj je navíc celkem fajn a i některé postavy jsem si rychle oblíbil. Práce se Sílou je fajn a jednotlivé schopnosti rychle přecházejí do krve. Boj s mečem je slušný, ale měl jsem asi větší očekávání.

Pochválit musím i zvuky a grafiku. Jednotlivé planety a lodě vypadají skvěle a byla radost si je prohlédnout. Výrazně slabší jsou postavy, především lidské obličeje působí proti zbytku tak o generaci starší. Planety k průzkumu postupem času přibývají a díky novým schopnostem se lze dostávat na dříve nepřístupná místa. Bohužel mimo dějovou linii k tomu není moc důvod. Pár míst sice ukrývá navýšení Síly nebo života, ale z 90% jde pouze o kosmetické úpravy. Po dohrání jsem si tak zkompletoval pár informačních záznamů v databázi a k dalšímu průzkumu vlastně neměl důvod. Po dohrání příběhu byl průzkum planet mezi 75-90%. Přes tyto výhrady šlo o slabých 20 hodin povedeného hraní.

Určitá část byla bohužel dost nudná. Hned úvodní část, kdy jde pouze o průchod s pár výskoky, mě málem odradila od pokračování. Veškeré skákání a šplhání je nezáživné a obvykle naprosto primitivní. Držet šipku vpřed a sem tam stisknout další tlačítko opravdu není nic moc. Vždy je jasné kam pokračovat a není problém se tam dostat. Krátké zdržení tak nastává jen pokud postava ještě nemá patřičnou schopnost a není to ještě jasné. Vrcholem jsou úzké prostory skrz které se postava automaticky protahuje. Jsou dlouhé a když z 10 minut 3 jen postava sama prolézá... Naštěstí těchto úseků není tak moc. Je to škoda, protože například v sérii Tomb Raider jsou akrobatické části povedené a tvoří jeden z pilířů hratelnosti. Příležitostné puzzly jsou naopak povedené a je škoda, že jich není více.

Ve výsledku je Fallen Order hodně povedená záležitost, kterou sráží pár nudných úseků. Jako fanoušek Star Wars jsem rád, že jsem hru nevynechal. Univerzum je totiž jeden z kladů hry, s anonymním zasazením bych asi hodnotil o něco níže. Celkově jde o zajímavou kombinaci Dark Souls, metroidvanie a Tomb Raidera, přičemž ten poslední prvek se moc nepovedl. Metroidvaniová průzkumná část by chtěla okořenit zajímavějšími odměnami. Po dokončení se odemkl režim New Game +, ale k jeho hraní nějak není motivace.
+35

Doctor Who: The Lonely Assassins

  • PC 80
Dostáváme konečně zábavný a zajímavý videoherní titul ze světa Doctora Who? ANO! A neskutečně mě těší, že tuhle větu můžu s úsměvem na obličeji prohlásit, přestože se nejedná o moje vysněné open-world RPG ve stylu KOTORu.

Příběhově hra funguje na výbornou, a to překvapivě nejen pro fanoušky, ale i nově příchozí, kterým je zřejmě určena primárně. Využívá found phone konceptu a chová se ke hráči jako neznalému světa. Ten je do něj vhozen, postupně se zkouší zorientovat a dostává krátká a výstižná vysvětlení, o co tu jde (osobně se mi z nich nejvíc líbil popis Doktora od Osgood). Příslibem tajemství a překvapení si zaháčkuje a nepustí. Příběh sám o sobě skvěle navazuje na seriálovou epizodu Blink a krásně ji propojuje s dalšími příběhy (nejvíc mě překvapilo napojení na Sarah Jane Adventures) pomocí mandalorianského "narážíme na staré známé ze seriálu, kteří si žijí své vlastní životy i po rozloučení s Doktorem" expanded universe přístupu, který mi je nesmírně sympatický. Dobře slouží jako sequel k Blink i jako vlastní povídka, která rozvíjí seriál.

Gameplayově sice není nijak originální, podobných interaktivních textovek existují stovky a mnohé jsou jistě o dost propracovanější, ale naprosto to stačí. Procházení telefonu, hádanky i řešení záhady s Osgoodkou dokáží bez problému zabavit po celé cca 3 hodiny. Občas zvládne dokonce i překvapit svojí autentičností (blikání wifi a mobilního signálu, načítání internetové stránky). Určitě nenastala chvíle, kdy bych se nudil, nebo si na něco stěžoval.

Uznávám, že se nejedná o žádný zázrak a rozhodně souhlasím s tvrzením, že pro hledače inovativních titulů může The Lonely Assassins působit dost vyčpěle, ale já se na něj koukám převážně jako fanoušek Doctora Who. Když z tohohle pohledu přihlédnu k ostatním pokusům o videoherní adaptace světa, které dopadly skoro všechny průměrně či rovnou katastrofálně, určitě ji můžu doporučit jak fanouškům, tak nově příchozím, kteří chtějí zjistit, kdo že je to ten doktor Kdo a jak může žít v modré kadibudce. Pro ty nabízí zábavné, spletité dobrodružství s několika překvapeními po cestě.

Pro: zajímavý příběh, zábavný gameplay, propojení se seriálovými příběhy, nakládání se světem a expanded universe přístup, bez problému přístupné i nefanouškům

Proti: není to nijak originální ani inovativní

+11

Cyberpunk 2077

  • PC 65
Nebudu chodit kolem horke kase. Pred vydanim CP2077 jsem se vsem informacim vyhybal, po vydani tez a kdyz jsem hru konecne rozehral, nevedel jsem o ni temer nic. Ocekavani jsem nemel zadna a pokud by se hra jmenovala treba, ja nevim, "Ideas copied from Altered Carbon novel" a vyvijela by se rok, pristupoval bych k ni stejne.

Po dohrani konstatuju, ze CP2077 je naprosto obycejna mirne nadprumerna hra, jejiz nejvetsi konkurencni vyhoda je zasazeni, nebo chcete-li zanr. A to samozrejme jen v pripade, ze vas kyberpunk nejak extra tankuje, jinak si i tento "bonus" muzete s klidem skrtnout. V jadru jde o obycejny mix GTA s novymi Deus Ex (Human Revolution a Mankind Divided), pricemz kazda z techto slozek je horsi, nez original. V mixu bohuzel neschazi mor vsech open nebo semi-open RPG, tedy obri mapa posypana ruznymi vedlejsimi aktivitami, zakazkami, minor questy a tunou otaznicku a ikonek vseho druhu. Bohuzel balast neni jen na mape, ale po vzoru novych Deus Ex her i v realnem svete kolem vas - vsude se vali milion veci, predmetu, trashe a balastu, ktery muzete sbirat. Hrac tak opet celi klasickemu dilematu: Ignorovat to, ale tim tak trochu jednat proti instinktum pruzkumnika a sberace a mit v hlave porad cervika pochybnosti, jestli o neco neprisel, nebo vse otrocky a bez premysleni sbirat a cistit kazdou mistnost, nez se posunete dal.

Zbytecny balast je bohuzel priznacny i pro cely RPG system jako takovy. Kazda zbran ma 10 vlastnosti a nevim kolik ciselnych charakteristik, aniz by na nich realne zalezelo. Vse krome DPS je zbytecne. V ramci vyvoje postavy rozdelujete body do zakladnich charakteristik, perku a perky se dale vylepsuji podle urovne jejich hlavniho atributu. Na konci hry jsem mel asi 20 nevyuzitych perku a 7 skill pointu, protoze me hra nijak nemotivovala je investovat do rozvoje postavy a drtiva vetsina perku, ne-li vsechny, mi prisly zcela zbytecne.

Konec prvniho aktu je zrejme nejlepsi moment hry. Do te doby hrajete v podstate linearne a sledujete zajimave napsany pribeh a prvni velky twist. Od druheho aktu se hra otevre a zmeni se v ubisofti openworld, viz vyse. Kazdou minutu vam bude volat neznamy clovek, ktery zrovna po vas potrebuje to nebo ono. Hra vam bude cpat i takove blbosti, jako nove kousky do vaseho vozoveho parku, atd. Vedlejsi ukoly samotne jsou pritom napsany dobre a temer kazdy je necim unikatni a casto i zajimavy, jenze cloveka postupne prejde energie je vsechny delat, protoze je to porad dokola (ukol, finito, telefon, ukol, finito, telefon, ukol, finito, atd).

Jak jsem byl ze zacatku spise nadseny, ke konci uz jsem zoufale touzil hru dohrat a doslo mi, ze se k ni uz ani nevratim. Ostatni konce me nezajimaji a epilog toho, ktery jsem dohral, byl tak umorny a natahovany (skladani kostky, slovni asociace, beh na pasu), ze me dokonale presla chut dat si to znova.

CP2077 je v mnoha smerech takova Potemkinova vesnice, ktera je hezka na pohled a na chvili, ale cim dele v ni travite, tim prazdnejsi ve skutecnosti je. Technicky stav na konzolich, kdy hra na PS4 nesla prakticky hrat neresim, nebot jsem to hral na PC. Ze to autori pustili i na nehratelne konzole je prasarna, ale s kvalitou PC verze to nesouvisi.

Resume: Herne prumerna zalezitost s klasickym neduhem nevyvazenych otevrenych RPG: Dohrano s vedomim, ze jsem toho jeste mnoho nevidel, ale ze uz ani nechci. Kdyby ve hre zadny RPG system nebyl a CP2077 byla linearni vypravna adventura jako v prvnim aktu, bylo by to podle me mnohem lepsi.
+11 +16 −5

Endless Legend: Tempest

  • PC 85
Tempest vskutku pěkně přiloží víc toho, co již máme na EL rádi. Moře byla doposud jen překážkou pro útoky na sousedy, ale zároveň místa klidu, kde vaši flotilu nemohlo nic napadnout. To se v Tempest mění.

Moře se rozbouří a budou zmítána divokým počasím. Vaše bárky se suchozemskými vojáky mohou napadnout piráti nebo i obrovská krakenovitá stvůra nebo válečné lodě ostatních národů. Zároveň však jsou moře plná památek na staré pokusy Endless v podobě výzkumných stanic, na kterých žijí Fomořané a pokud si je podrobíte, budou vás zásobovat různými surovinami. Moře se také obohatí o zašlé památky, které můžete, stejně jako na souši, zkoumat a nalézat různé skvosty.

A pokud chcete moře učinit definitivně nebezpečné, přidáte ještě Morgawr. Tvory, kteří si jsou vědomi toho, že byli jen pokusy Endless, uprchli z podmořských laboratoří a chtějí se světu nahoře mstít. Jejich zvláštností je, že mají sdílené vědomí, které je tak mocné, že mohou ovládnout mysli slabších bytostí (menších frakcí v EL). Ale tím si jen vyrovnávají svou slabost na souši, pro ně nepřátelském prostředí. Zase jsou jedinou frakcí, která má vlastní mořskou jednotku.

To je asi jediné, co mě na Tempest mrzí. Endless Legend pro mě znamená velkou rozdílnost národů, příběhů, designu i hratelnosti a bohužel na moři mají tuto jedinečnost zachovanou pouze Morgawr a ostatní používají stejné lodě. Mohou je naštěstí, stejně jako suchozemské jednotky, vylepšovat a tím si vytvořit vlastní specializované lodě, ale nevidíme zde takovou různorodost jako v případě souše.

A poslední osobní zášť je obrovský hladový kraken, který mi potopil tolik flotil, že ho nenávidím.

Pro: Fomorians, Morgawr

Proti: velký kraken, všichni mají stejné lodě

+6

Dead Space

  • PC 90
Herní výzva - kategorie č.9 - Okna vesmíru dokořán - Normal

Tak tento adrenalinový výlet do vesmíru jsem si tedy náležitě užil a jen tak už ho asi z hlavy nevypustím. Čekal jsem, že hra bude dobrá, ale ve skutečnosti je naprosto skvělá! Bere si to nejlepší z populárních survival hororových filmů, přesto svým způsobem komorně vypráví napínavý příběh němého technika Isaaca, který je v daleké budoucnosti vyslán k toho času největší vesmírné lodi, která přestala komunikovat zřejmě v důsledku výpadku komunikačního zařízení a úkolem našeho hrdiny není nic jiného než tento nešvar napravit. Měla to být hračka, avšak...

Hrát tuhle hru ve 4k při 144 fps na 144 Hz monitoru byla i přes její stáří audiovizuální rozkoš a dost možná i to se podepsalo na mém výsledném nadšení z celé hry. Mít tak v tomto nastavení možnost hrát i podstatně novější kousky, to by bylo něco. Dead Space však nabízí daleko víc než působivý vizuál, má výborně zpracované souboje, samotný pocit z rozstřelování či rozřezávání končetin nekromorfů cirkulárkou je nepopsatelný. V jeden moment všude stříká krev, smyčce hrají naplno, máte co dělat, abyste si zachránili kůži, po chvilce všechno kolem utichne a vy se můžete kochat zpracováním vesmírné stanice. A tak je to pořád dokola, a pořád je to zábava.

Dead Space si ode mě odnáší cenu za nejlepší hru vydanou v roce 2008, klobouk dolů před autory!

Herní doba: 12h

Pro: audiovizuální zpracování, atmosféra, adrenalin, prostředí, příběh, hudba, hratelnost, systém vylepšování

Proti: němý hrdina, „posbírej a zapni“ úkoly

+20

Final Fantasy VII Remake

  • PS5 85
Tak tohle mě dost nadchlo, mnohem víc než bych čekal. Většinu života jsem k japonské tvorbě choval negativní vztah, ale v posledních dvou letech jsem tento postoj přehodnotil a dal jsem tvůrcům ze země vycházejícího slunce šanci. Dobře jsem udělal. Spousta japonských věcí je na mě často dost divná, ale první část remaků nejlegendárnějšího dílu série FF je naštěstí střižena více západně, ale tu japonskou dušičku nikdy nezapře.

Tohle byl můj první kontakt s touto legendární sérií, i když jsem si ze začátku zvykal na trochu zvláštní (ale celkem originální) soubojový systém, tak po příběhové a vizuální stránce jsem se na správnou notu naladil ihned. Postavy jsou skvěle napsané, zajímavé a hráč se s nimi bez problémů sžije. Svět je zajímavý a i pěkně vypadá, takže se v něm příjemně pohybuje a prozkoumává se, i přesto že se jedná o vesměs lineární záležitost.

Soubojů je hodně, nezačnou nudit, i když některé pasáže, kde bojujete s řadovými nepřáteli jsou dost dlouhé. Naštěstí tu je vydatná porce bossfightů a ty se sakramensky povedly. Každý je originální a na každého bosse se musí jinak. Zároveň to není žádný šílený klikfest, neopatrný přístup vyústí v rychlou smrt, takže hra většinu času nabízí příjemnou challenge, ale není to zase zbytečně moc náročná, aby to hráče odváděla od skvělého příběhu. Právě příběh je to hlavní, na čem hra stojí a je to dobře, protože baví od začátku do konce.

Hra trpí jedním neduhem a to je fakt, že remake roztahuje jen určitou část původní hry na dost velkou samostatnou hru a někdy je to vidět až moc. Sem tam to vyloženě bije do očí, jak se děj retarduje a natahuje, i když to není vůbec potřeba. To samé vedlejší úkoly, hlavně ve 14 kapitole jich je tuna a působí příliš vynuceně. Je hezké, že autoři chtěli dodat hodně obsahu, ale klidně ty dvě tři hoďky natahování mohli ubrat a já bych se vůbec nezlobil. Pak tu jsou občas podivná designová rozhodnutí, jako třeba to, kolikrát je potřeba potvrdit, že po smrti se hráč chce respawnout, ale to vem čert. Zážitek to nekazí.

Final Fantasy VII Remake bych doporučil úplně všem hráčům, co mají rádi zábavné hry s dobrým příběhem. Nejedná se sice o přelomový titul, ale v každé své části hra vyniká a za sebe musím říct, že moc zábavnějších AAA her za poslední roky nevyšlo.

Pro: příběh, parťáci, lore, krásný svět

Proti: někdy zbytečně natahované; nemohu se rozhodnou, jestli je lepší Tifa nebo Aerith

+15

Need for Speed: Underground

  • PC 75
Série NFSU u mě začala jedničkou pár let po vydání. A musím říct, na to, že to bylo první seznámení s touto sérií závodních her, tak na první díl to nebylo vůbec špatné.

K této hře mě donutil můj bratr, který má závodní hry prostě v krvi. Věděl u závodů jak vylepšit auta, jaký auto si vzít na jaký závod a tak podobně. Takhle dokonalý jsem já v životě nebyl, ale i přesto jsem si dokázal hru užít.

V hlavní nabídce máte několik možností: Volný závod, kde si můžete zkusit své dovednosti s volantem, jak umíte rychle projíždět zatáčkami a tak dále. No prostě se máte šanci zdokonalovat. To jsem já ovšem nikdy nepoužil a hrál jsem kariéru ve své Hondě Civic. V té době jsem jiným autem nejezdil, prostě se mi toto auto líbilo. V kariéře vám chodí výzvy k závodům, kde vás čekají závody tipu okruh, sprint, což jsou takové asi nejznámější. Následují pro mě otravné závody typu Drag (Řazení) a Drift (Smyk), kde jsem ze začátků byl prostě marný a hodně jsem se u toho rozčiloval, ale naštěstí jsem měl bratra, který mi to vždy odjel. A pak ještě časovka, kdy máte dojet za určitý čas na místo. Stoupáte žebříčkem v závodech a lepšíte se.

No a nyní k plusům a mínusům u této hry. Co se mi určitě u této hry líbí, tak je propracovaná hudba. Ta se dá dodnes poslouchat pořád dokola. Prostě pecka. Další skvělou věcí je tuning. Jednoduchý, přehledný, rychlý. No a postupné odemykání dalších aut. Hodně kolegů to zde i psalo přede mnou.

Na druhou stranu, co může trochu odradit je opakující se tratě. Ano, chvílemi to může přestat bavit, hlavně hráče, který závodní hry nehrají. Ještě mi zde chybí příroda nebo venkov, že se jezdí jen ve městě. Je pravda, že tuningy moc na venkově nenajdete, ale bylo by to takové zpestření.

Ovšem jednička mě určitě neomrzela, i když jsem chvílemi měl opravdu problémy s určitými závody a rozčiloval jsem se, ale to už k závodům prostě patří.

Pro: Tuning, hudba, auta, závody

Proti: Opakování tratí, pouze závody městem

+23

13 Sentinels: Aegis Rim

  • PS4 95
To je naprosto boží hra - věta, kterou jsem si často říkala v duchu, když jsem tu hru hrála nebo když jsem s hraním toho dne skončila. Začnu hned největší předností této hry, a tou je příběh. Ano, vím, že je složen z mnoha klišé a věcí, které byly viděny již jinde. Na druhou stranu tato jednotlivá klišé byla spojena tak dokonale a zajímavě, že vytvořila něco originálního. Hodně tomu napomáhá styl vyprávění, který není lineární, a příběh samotný ani není vyprávěn v jednom časovém období. Běžně jsem tak přeskakovala desítek let dozadu, ale i dopředu a někdy jsem se ocitla i více než sto let v budoucnosti. Poskládat si příběh a hlavně ho chápat bylo při hraní docela náročné, ale zase mě to drželo u hry a chtěla jsem se dozvědět, jak to bude dál.

Dalším velmi významným kladem jsou postavy. Těch opravdu není málo, jsou povahově i osobnostně odlišné, žádné nebyly stejné a nemohu říct o nějaké, že by mi byla nesympatická nebo že bych za ni nechtěla hrát. Jejich osobní příběhy byly dost roztříštěné, což způsobilo, že jsem si k žádné postavě nevytvořila bližší vztah a spíše jsem je všechny chápala jako jeden velký celek. I tak každá z těchto postav měla ve svém vyprávění něco pro ni typického, na co jsem se mohla spolehnout, že u ní uvidím a v některých případech se i pobavím (Yakisoba Pan). Zvláštní postavou byla Miwako, která vlastně byla postavou vedlejší, a tak se na obrazovce neobjevovala tolik jako jiné postavy. Ovšem její naivita smíšená ne přímo s blbostí jako spíše s menší bystrostí (kulantně řečeno) ve mně často vyvolávala pocity lítosti a soucitu a její gesta a pohyby mě bavily po celou dobu hry. 

Prostředí, ve kterých se hra odehrávala, se moc nelišily a často i opakovaly. Avšak mnohdy jsem v dané lokaci byla s jinou postavou či v jiném časovém období a také díky nádherné pastelové grafice mi nepřišlo, že dochází k nějaké recyklaci míst. Vizuální styl dokázal vytvořit krásné scenérie vhodné k zachycení snímkem obrazovky. Hudba v adventurní části nehrála tolik jako v jiných hrách, ale o to více dokázala na mě zapůsobit, když už zazněla a byla vážně povedená. 

Druhou herní část vyplňovaly boje, ke kterým jsem přistupovala trochu skepticky a říkala si, jak mě budou asi bavit. Ale i zde hra předčila má očekávání a souboje jsem si užívala až do konce. Líbilo se mi jejich jednoduché ztvárnění, které bylo účelné a příjemně se lišilo od adventurní části. Bavilo mě vybírat si skladbu týmu, který bude útočit, přidávat mu nové útoky a vylepšovat ty staré nebo přemýšlet nad strategií, s jakou se pustím do následující bitvy. Na normální obtížnost sice nešlo o vysokou školu strategickou, přesto mi některé souboje daly zabrat a bylo nutné použít i obranné schopnosti sentinelů.

Nečekala jsem, že mě tato hra tak chytne a že mě bude tak moc bavit. Doporučuji těm, kteří hledají ve hrách zejména příběh a nebojí se netradičního vyprávění.

Pro: prostředí, postavy, příběh, grafický styl, soubojová část, hudba

+20

Wolfenstein II: The New Colossus

  • PC 80
Úvod do deja
V koži starého známeho B.J.Blazkowicza sa tentokrát vydáme do Severnej Ameriky pomôcť miestnemu odboju.

Plusy
➤hlavná postava: Blazkowicz je ako vždy typický akčný nezničiteľný hrdina. Sympatie sa k nemu dajú vytvoriť tiež, čiže mu po celý čas človek drží palce a dúfa, že už konečne zabijete hlavnú nemeckú mrchu. No niekedy mi prišla tá Blazkowiczová nesmrteľnosť až moc. Neskôr v hre ste dostali možnosť si vybrať z 3 super vylepšení. A potom už bol hlavný hrdina absolútne na nezastavenie.
➤prostredie a grafická stránka a mapy: prechádzanie po bunkroch a krytoch nebolo veľmi oku lahodiace, keďže väčšina z nich bola rovnakých. No oceňujem aj ked malé, tak veľmi pekné prostredie mesta Roswell, po ktorom sa voľne prechádzajú ako náckovia, tak ku klux klan. Či Manhattan zničený atomovkou, alebo základňu na Venuši.    
➤záporák: je spravená naozaj tak, aby ste ju nenávideli a tešili sa kedy zomrie. Sklamanie bolo možno to, ako samotná generálka Engel našla svoj koniec. Aj ked to bolo zaujímavé, myslím si, že sme si zaslúžili nejaký epický boss fight. A aby nebolo v hre málo nemeckých záporákov, tak sme stretli aj toho najväčšieho, aspoň podľa dejín, a to Hitlera. No stretnutie s ním bolo skôr komické. Ale dal sa pri ňom získať skvelý achievement, Kick It. A spomenúť by som mal aj otca Blazkowicza. Rozuzlenie s ním ma veľmi prekvapilo, aj potešilo.  
➤zbrane: najčastejšie som používal sturmgewehr, v podstate útočnú pušku. Ale nemal som problém hrať aj s ostatnými. A s každou to bola zábava. Musím oceniť možnosť mať zbraň v každej ruke, čiže dve brokovnice boli vždy lahôdka. Dosť často bol problém s nábojmi. Pocítil som to hlavne v poslednom súboji, kde ich síce po okolí bolo dosť no aj tak to nestačilo.
➤akcia: nikdy som nemusel hry, kde sa len bezhlavo strieľa. No pri Wolfensteine mi to nikdy nevadilo. Streľba je zábavná, príjemná a stretnete sa s ňou na každom kroku. Do toho rôzne akčné cutscény, či epické momenty. Napríklad udalosti hned potom ako sa Blazkowicz vráti do svojho starého domu či jazda na mechanickom psovi.   
➤obtiažnosť: jedna z mála hier pri ktorej môžem povedať že bola na vyššej obtiažnosti naozaj ťažká. A na tých najvyšších je to naozaj oriešok. Ale za mňa je to jedno veľké plus. Málo hier v dnešnej dobe je vážne výzva.

Mínusy
➤príbehová stránka hry: pri čistokrvných strieľačkách ma dej moc nezaujíma. Príbeh celej série je ako celok celkom fajn, ale konkrétne v tejto hre je jediná novinka to, že verbujeme ďalších členov odboja. Inak stále bojujeme proti nacistom, čo si vždy vymyslia nejakú mega zbraň alebo nás terorizuje jeden z ich vyšších pohlavárov. Každopádne nič viac od toho nečakám, keďže to nehrám preto, aby som si užil príbeh.
➤niektoré scény: niektoré časti hry boli vážne už aj na mňa moc. Hlavne moc neuveriteľné a nezmyselné. Napríklad scéna s hlavou (tý čo hru hrali vedia o čom píšem). Či tehotná priateľka hlavnej postavy zabíjajúca nacistov. Nehodnotím to ale ako nejaký extra mínus. 
➤opakujúce sa mapy vedlajších misii: veľmi sa mi páčilo, že ste dostali možnosť hrať ďalej a zabíjať zvyšných nemeckých dôstojníkov. Čo sa mi už ale na tom nepáčilo, bolo to, že ste to robili už na prejdených mapách a dosť často krát ste ich prechádzali len odzadu. Je pravda že bolo pár aj nových, tie ale boli extrémne krátke.


!! Záverečné zhrnutie !!
Wolfenstein 2 som dohral už začiatkom roka a prakticky na pár posedení. Hra ma veľmi bavila, no k napísaniu komentára som sa nevedel dokopať. Najhoršie je že za tú dobu som aj zabudol určite na niektoré veci. Budeme znovu sledovať B.J.Blazkowicza a jeho cestu plnú mŕtvych na nacistov. Občas sa mi zdalo že je až moc nezničiteľný a po jednej scéne ma tá jeho nesmrteľnosť už prestávala baviť. Ale našťastie tých blbých scén bolo v hre minimum. Tentokrát sme sa vybrali do Ameriky, prebudiť miestny odboj. Navštívili sme celkom pekné lokácie, ako mesto Roswell, základňu na Venuši či zničený Manhattan. Mapy boli lepšie aj horšie, asi tak 50 na 50. Naopak zbrane sa mi páčili asi všetky. A aj som bol donútený používať všetky, keďže na vyšších obtiažnostiach sú náboje problém. Obľúbil som si hlavne útočnú pušku sturmgewehr a zabíjanie nepriateľov na blízko. Záporák bol taktiež výborný. Až tak že ste sa tešili na to ako ho zabijete. A preto je pre mňa sklamaním celý koniec. Hra si zaslúžila lepší podľa môjho názoru. Minimálne poriadny boss fight. Po príbehovej stránke som hru moc neriešil. Strieľanie a znovu strieľanie nacistov. To čo vo Wolfensteine všetci milujeme a nejaký dej nemusíme riešiť. Po konci hry som začal plniť vedlajšie misie a zabíjať zvyšných nemeckých dôstojníkov. No nedokončil som všetky. Pamätám si že prišla nejaká iná hra a už som sa k tejto nevrátil. Nakoniec spomeniem už len obtiažnosť. Veľa hier sa len hrá na to, že na vyššej obtiažnosti dostanete výzvu ale je len málo takých, u ktorých to vážne platí. A táto je vážne jedna z nich. Každopádne Wolfenstein 2 ma veľmi bavil a určite ho doporučujem každému. Nie len fanúšikom tejto série. Veľmi ma zaujíma ďalší diel s podtitulom Youngblood, keďže má všeobecne veľmi zlé hodnotenia.  

➤Čas strávený v hre: 25,4 hodín ( aj so všetkými DLC )
➤Achievementy: 35/80

HODNOTENIE: 80/100%
+20

Kingdom Come: Deliverance – A Woman's Lot

  • XboxX/S 70
DLC Woman’s Lot se mi nehodnotí snadno, a to hlavně proto, že z principu nemám u her rád, když v nich musím hrát střídavě za různé postavy na místo jen jedné, což je právě případ tohoto rozšíření, v němž vyměníte Jindru za Terezu. V její kůži pak prožíváte okamžiky před útokem na Skalici a krátce poté, až do okamžiku záchrany Jindry, jak si ji pamatujeme z úvodu KCD. Prožijete tak jak Terezin běžný pracovní den, tak útěk před útočníky i následnou záchranu zbylých přeživších. Jestliže jsem potom u komentáře k základní hře hovořil o tom, že Vám tato nepředkládá příběh o  záchraně galaxie, ale spíše komorní příběh „obyčejného kluka“, pak toto DLC jde svým způsobem ještě dál. Tereza totiž není, jak upozorňují dokonce i sami tvůrci v podobě rady zobrazující se během loadingu, žádnou válečnicí, a tak většinu situací řešíte jinak než bojem, i když rovněž ten můžete využít. Jste tak ještě více „v kůži obyčejného člověka“, namísto abyste měli pocit nějakého hrdiny. Co mě docela překvapilo byla herní doba tohoto DLC. How long to beat uváděl až 10 hodin, já se však domnívám, že déle než 4 hodiny jsem v rozšíření nepobyl, přičemž nemám pocit, že bych, až na úplné výjimky, vynechával nějaké boční questy.

Celkově mohu k DLC Woman’s Lot říci, že jde o zajímavý pohled na okamžiky vypálení Skalice z pohledu jiné osoby, což zrovna mě úplně nesedlo, nicméně vzhledem k poměrně krátké herní době nejde o nic, co by hráči, kteří tak jako já neradi mění postavy, nemohli překousnout. I když možná se mýlím, protože mě upřímně překvapilo, že na Xboxu toto DLC, dle statistiky u achievementu za jeho dohrání, dokončilo jen něco málo přes 2 % hráčů.

Pro: možnost zažít okamžiky vypálení Skalice z perspektivy jiné osoby

Proti: relativně krátká herní doba

+12

Kingdom Come: Deliverance

  • XboxX/S 85
Když jsem se rozmýšlel, jakým způsobem pojmout komentář k této hře, musím přiznat, že jsem se rozhodl pro více subjektivní hodnocení namísto snahy „objektivně“ popsat své zážitky. Rozhodl jsem se tak proto, že hra je podle mého názoru nejsilnější co do vyvolání pocitů/atmosféry, kteroužto její stránku nepřehluší ani objektivně vyskytující se bugy, respektive chyby hry. Pokud totiž hra v něčem opravu exceluje, potom jsou to za mě především dva body. Prvním je vykreslení české krajiny/přírody. Během hraní jsem měl pocit, že se opravdu procházím českými luhy a háji, byť nepopírám, že mě místy dokázaly naštvat neprostupné keře, či (na určitém místě) nepřekročitelné útvary jako jsou kameny, kmeny stromů, břehy řek atd., přes které  tak nebylo lehké se dostat. Druhou silnou stránkou hry je pak atmosféra pramenící z hlavního příběhu. Aniž bych jakkoliv spoiloval, tak příběh obyčejného kluka, odehrávající se na relativně malém území, mi přišel daleko příjemnější a uvěřitelnější, než kdybych třeba zachraňoval galaxii, nebo přinejmenším planetu před šílenými bohy či mocným nekromantem apod. Díky tomu mi i vztahy mezi hlavními postavami přišly tak nějak uvěřitelnější a celý příběh jsem si opravdu užil. Vedle uvedeného pak dále kladně hodnotím i RPG systém vývoje Vaší postavy, kdy čím více určitou vlastnost/dovednost používáte, tím jste v ní lepší. Nadto jsou perky, které průběžné u dovedností a vlastností získáváte, povedené, když se například můžete stát pivařem, nebo odemknout perk „lidská popelnice“ a jíst co se Vám zlíbí. To opravdu v jiných hrách jen tak nemáte :).

Abych však nevyjmenovával jen klady, je na místě určitě zmínit i nedostatky hry. Vedle již řečených problémů při pohybu v přírodě je to například doskakování grafiky, či chyby v pohybu NPC, které občas kupříkladu chodily po stole atd. Rovněž se mi například stalo, byť zcela výjimečně, že jsem při stealth misi zrovna nesl mrtvolu a strážný klidně prošel kolem mě jako by se nechumelilo, aniž by jakkoliv reagoval. Také mi částečně nesedl režim ukládání hry skrze checkpointy v kombinaci se sejvovici, respektive to, jak jsou checkpointy rozmístěné. Rozumím tomu, že autoři nechtěli tyto dávat např. doprostřed mise, třeba aby to bylo napínavější. Nechápu už ale, proč je nedali třeba při dokončení questu. Nejednou se mi stalo, že jsem jeden dokončil a začal plnit další, během něhož jsem ale zemřel a hra mě vrátila doprostřed toho předchozího, z čehož jsem opravdu radost neměl. Konečně mohu říci, že hra sice občasně padá, ale jelikož se mi tak stalo tuším za 50 hodin hraní snad dvakrát, tak za mě nejde (oproti stavu hry v době vydání) o významnější chybu. Čistě subjektivního rázu je potom výtka mířící na soubojový systém. Chápu, že autoři nechtěli mít souboje arkádového rázu, ale zvolený systém mi ani na konci hry nepřešel do krve a stále to bylo víceméně o štěstí, zda toho kterého protivníka porazím. Je mi ale jasné, že někomu se soubojový systém může naopak strašně líbit, takže to nehodnotím jako chybu hry. Ten kdo se pro její zahrání rozhodne, by ale měl počítat s tím, že se při soubojích možná zapotí.

Pokud mám výše uvedené řádky nějak shrnout, potom si troufám říci, že KCD vyniká vykreslením české přírody, do níž umně zasazuje komorní příběh, kterému není těžké uvěřit. Současně hra disponuje povedenými RPG prvky, díky kterým Vás bude vývoj Vaší postavy bavit. Na druhou stranu je třeba počítat s určitými, výše popsanými, nedostatky, které by Vás však, pokud máte rádi RPG hry, neměly od zahrání tohoto titulu odradit. Já sám jsem si pořídil Royal edici a už teď se tak těším, že si skrze DLC výlet do českých zemí prodloužím. Tak neváhejte a naskočte do hry také :).

Pro: nádherné vykreslení české krajiny; komorní uvěřitelný příběh; povedený RPG systém vývoje Vaší postavy

Proti: doskakování grafiky a jiné grafické glitche; ne vždy dobře umístěné checkpointy; občasné obtíže při pohybu krajinou (např. neprostupné keře); soubojový systém, který nemusí sednout každému

+16

Insurgency: Sandstorm

  • PC 100
Sandstorm mi takřka rozbil ostatní střílečky.
Ještě do nedávna jsem hrál GR: Breakpoint a ačkoliv jsem si to užíval, nešlo se zbavit pocitu jak nedovařený to je. Kupodivu... to si dovolím říct i této FPS řezničině, ale všechno hezky popořadě:

Začnu s tím, co mě prostě nadchlo, protože si to zaslouží jednoznačně přednost. Ještě, než na to fakt dupnu, zatím hraju jedině Domination, pač mě baví týmová hra a lze využívat hodně stealth a navíc to má skvělou dynamiku. Zvuky zbraní jsou muskulární, trhají uši a celé to působí dost nekompromisně. Být uprostřed palby, kdy hráči nemají tlumiče a sviští kolem vás nábojnice, které se tříští o všeljaký materiál (beton, plechy, dřevo), je jeden z nejintenzivnějších herních zážitků, se kterými jsem se kdy setkal. Který jsem kdy pocítil. Fyzicky. Na svým těle. Je to studená sprcha a veškeré ty CODka, Battlefieldy, Ghost Recony... působí jak omalovánky o proti Sandstormu. Fyzickej gunplay. Fyzickej a hmotnej zvuk.

Ten pocit když utíkám z bodu A do bodu B a najednou zčerná obrazovka. Můj charakter leží bez známky života. Působí to jako kdyby to byla skutečně konečná. Je to nekompromisní, absolutní blackout. Konec. Smrt prostě. Ten pocit když můj charakter schytá kulku, dvě a nasraně řve "fuck you, you motherffffucker!"... mám pocit, že každá nábojnice má opodstatnění. Nebo když hystericky řve uvnitř toho tornáda nábojnic a mezi tim s nim zdrhám do úkrytu. Kvůli tomuhle hraju hry, které dokážou ve mě vzbudit takovej imerzivní zážitek. Nepotřebuju aby hra působila realisticky. Jen aby ta fikce, ve které se to dění odehrává, působilo fyzicky a autenticky a... jako Sandstorm má opravdu autentickou simulaci takového zážitku.

Ten voice acting v téhlé hře je prostě slast pro uši. Když vojáci mezi sebou jen tak z ničeho nic komunikují, skrz ty vysílačky... chvíli mi to ze začátku vadilo, ale pak mi došlo, že ten strach a tu řezničinu z bojiště, perfektně ty uřvané a hysterické výkony, vykreslují a působí to přirozeně. To zejména i platí v případě, když do někoho hodím molotov. To jak řve.. aaaa, nepříjemné. Nebo když hodím k němu granát a jen slyším jak charakter druhého začne řvát "GRANÁTA!!!!".... saaaaaaakra, to je takovej absolutní náser!!! :D I ten voice acting pro ženské charaktery je skvělej a to platí i pro ten dialekt.

Je zde okamžitej "time-kill" na jednu, dvě rány a to platí pro každou zbraň. A zbraně v této hře působí jako fyzické objekty, né jako... fiktivní kurzor, který dělá pif paf. Samozřejmě, žádný "crosshair", plno detailů, je to hoooodně o cviku, zpětný ráz, spoustu manuálu co hráč musí vykonat (přepínat mezi jednotnou střelbou/plným automatem, manuálně měnit zásobníky apod.) a veškeré ty animace jsou znázorněný. Nejen graficky/vizuálně - ale i zvukově, takže je běžné že když mám zásobníky na vestě, tak si z té vesty vytáhne ten zásobník a můžu slyšet manipulaci s tou náprsní kapsou v plné kráse.

Taky miluju komunitu. Zatím jsem nenarazil na jediného toxického hráče a to mám nahráno cca 110 hodin. Hecuju se s ostatníma hráčema, děláme před každým bojem voloviny na startovní lajně. Taky jsem se tak v životě nenasmál, co se týče přezdívek. Já třeba používám nickname "Speed Milk" a když jsem se umístil v konečném hodnocení jakožto nejvíce vlajek/nejvíc zabití, tak mě tam doplnil hráč co se jmenoval "Nesquik"... nebo jsem nedávno hrál, skočil jsem z nějaké rampy a letěl vzduchem a sejmul mě týpek "Flying Death" :D :D ... nebo když nás tam rozdrtil v konečném bodování cápek s přezdívkou "Low Hanging Nuts" tak jsem musel pronést "damnn, this guy has for sure, some balls, yo" :D


... nicméně. Hra má i hafo věcí, co mi pijou krev. Já si žádnou kritiku u žádné hry neodpustím. Tak jdeme na to;


- Katastrofální optimalizace. Jako chápu, hraju na notebooku, ale dokážu hrát Breakpoint nebo Watch Dogs 2 na medium/vysoké. Tohle jedině na nízké a stejně mám brutální FPS dropy. Taky mi pije krev, jak mi hra často zamrzává pač internetové spojení i s tou skutečností, že mám internet v pořádku a můžu v klidu hrát jiné online hry. Menu nabíhá nekonečně dlouho a pokud chci si koupit oblečení, když se odpojím ze serveru... mám černou obrazovku. Bohužel, jedině restart funguje.
- Spawn systém v Dominaton je otřes. Buď uprostřed střelby, takže jste instantně mrtvý - nebo na konec mapy, takže běžet sto padesát metrů jen abych schytal kulku? I ty vlajky jsou divně rozložený. Zkuste proběhnout z jednoho bodu k druhému co je naproti přes silnici, okamžitě rána do hlavy - protože je zde i hafo hráčů, co rádi snipují. "Bab" je jednoznačně nejhorší mapa, co jsem kdy hrál. Běžet z bodu C k ostatním co jsou víc než 200 metrů vzdálený? Hahahahahah
- U některých zbraní mi pije krev, jak mají zamčené "atačmenty", takže si neužiju s mojí nejoblíbenější, Honey Badger pač NEMÁ extra magazín navíc. Pije mi i krev jak jsou zbraně bodovaný. Jakože... máte několik bodů, které můžete využít pro bouchačky, granáty, vylepšení apod.. pokud ty body utratíte, tak víc věcí nemůžete. Chápu to u optik a tak podobně, ale u zbraní? Ehhh...
- Vertikální audio. Zvuk je špičkovej, ale co se týče tohohle, tak by se to mělo opravit. Je to frustrující. Představte si, že jste v jednom patře a slyšíte jak někdo běží... nad váma, pod, vedle, naproti? Zní to stejně, takže se člověk nemůže orientovat. Nebo... zprava, zleva? Je to nevyvážený a dost kritický ve hře, která staví na ozvučení všeho.
- Je zde i herní měna. Smrdí mikro-transakcemi. Ty zde nejsou pokud já vím, ale za každej zápas, dostanete jenom kilo. Nutno podotknout, že pokud chcete nějakou stylovou mikinu, tak musíte dát 800. Takže je to dost velkej a mizernej grind. A věřte mi, mít dobrou kamufláž co ladí s prostředím, je dost kritický pro každej zápas. Jo a nejsou zde ani taktické hodinky na ruce? A taky, jak to že nemůžu vidět nohy mojí postavy během hraní?!
- Nepříjemná skutečnost je i to, že hráči tvoří stokrát vymazlenější, vymakanější herní módy a obsah, než samotný vývojáři. Nechápu to. Neberu argument protože peníze a bla bla...


.. v konečném výsledku si však dovolím říct, že se bavím královsky a pokud to takto půjde dál, vidím to tak, že do hry napumpuji dalších několik stovek hodin - kor když teprve zkusím i jiné herní módy a servery móderů. Pokud někdo chce hardcore FPS arkádu, Sandstorm je ta nekompromisní řezničina, jež dokáže vstříknout do žil neuvěřitelnou váhu imerzivního zážitku.
+12

Among Us

  • Switch 70
  • Android 70
Taková online kopie Městečka palerma a podobných deskovek, úspěch to má pravděpodobně jenom díky COVIDu.

Dítě hraje na Androidu, já na Switchi. Obě platformy mají spoustu bugů. Semtam blbnou stíny, někdy je hra desyncnutá - každý vídíme někoho jiného mrtvého, často i někoho kdo reálně pořád hraje. Na Switchi aktuálně není možné vybrat online hru jinak než touchem, takže musíte vytáhnout z docku na výběr hry a pak můžete hrát v docku. Kdyby aspoň ty bugy jenom mizely, ale oni jeden opraví a dva přidají. Aspoň, že servery už poslední dobou nejsou přetížené. Hra je spíše nudná, pokud nehrajete s lidmi které znáte. Navíc je tam spousty cheaterů. Chat na Switchi je značně omezený, chtělo by to audio. S kolegama hrajeme tak, že jsme spojení přes Zoom a férově mluvíme jenom když je meeting ve hře. Přes audio to dostává nový rozměr a člověk se musí více snažit kamarády obelhat :)
+13

Catherine

  • PC 70
Předtím, než jsem se do hry ponořil, pro mě tento titul byl neuchopitelnou japonskou šíleností (nemyšleno pejorativně) a řekněme, že první dvě třetiny hry tenhle můj pocit nijak nevyvrátily. Bohužel konec samotný nedokázal naplnit slibovaný potenciál. Vysvětlení zápletky je konzervativní a takové hloupoučké a vyvrcholení zdlouhavé a doslovné. Bylo fakt třeba mi na konci vysvětlovat, že to celé byla metafora a jak ji mám chápat?

Logické pasáže byly hodně fajn a bavily mě až do konce. Jsou komplexní, každý den vám představí nějakou novou mechaniku a představují i solidní výzvu. Štvaly mě ale úrovně s bossy, které byly neskutečně frustrující i na nejjednodušší obtížnost. Ty parchanty máte neustále za prdelí a je úplně jedno, jak rychle levelem postupujete. Frustraci značně napomáhalo špatné ovládání, které je překvapivě nedobré i na ovladači. A třeba o otáčení na místě si v této hře můžete nechat jenom zdát. (mrk)

Shrnutí: 
Je to všehovšudy vlastně dobré a zápletka je neotřelá. Ale nenapadlo je jak to smysluplně zakončit, tak tam plácli první, co je napadlo. Škoda.

3. bod herní výzvy 2021 (hardcore)
+20

Mafia: Definitive Edition

  • PC 85
Původní Mafia je díky svým kvalitám mnoha lidmi považována za jednu z nejlepších her vůbec. Vznik remaku tak vyvolává velká očekávání, ale také obavy z toho, že to prostě už nebude ono. Že se vytratí ta skvělá atmosféra, která z Mafie udělala legendu. Podařilo se očekávání naplnit?

Začnu příběhem. Ten se pochopitelně drží původní předlohy, ale přesto si jde v určitých věcech vlastní cestou. Možná to bude znít až kacířsky, ale v určitých aspektech mě tu příběh bavil více než originál. Možná to bylo tím, že základní kostru příběhu mám z originálu velmi dobře zažitou a tak se nyní chytám spíše na další detaily, kterých je zde hromada. Ať už jsou to texty v dopisech nebo rozhovory mezi postavami. Celkově se mi líbí, že postavy více mluví, dozvídáme se tak mnohem více detailů "ze života". Některé postavy již nemají jen epizodickou roli ve "své" kapitole, ale setkáváme se s nimi častěji (Sára, Carlo). Jiné postavy jsou zase úplně jiné než v předloze (ze staříka Vincenza starajícího se o zbraně se stal gangster ve středních letech, který chodí i do akce) a o některých se toho bohužel ani teď moc nedozvíme (Ralph, Lucas). U Ralpha mě to asi štve nejvíc, protože po jeho epickém stěru Paulieho jsem čekal, že se jeho příběhová linka ještě rozjede a kromě fair play jsem se nedočkal skoro ničeho, ani neukazuje, jak se dostat do aut. Samotný Tom mi také připadá trošku jiný. Působí mnohem více jako darebák, který se v práci pro Dona Salieriho našel a ne jako postavička noblesního elegána z filmů z 30. let, která je jen tak mimochodem gangstrem.

To, z čeho jsem měl opravdu velký strach, byl nový český dabing. V hlasech je velmi dobře slyšet, že jsou herci o 18 let starší, ale naštěstí jsem si rychle zvykl. Popravdě, nedokážu si ani představit, že by všechny postavy namlouvali mladší dabéři, prostě by to už nebylo ono. Ve výsledku jsem byl spokojený i z hlasu Marcela Vašinky, který převzal roli Dona Salieriho. Dabing se tedy za mě povedl.

Celkem jsem spokojený i s hlavními misemi. Některé se drží předlohy, i když sem tam vynechají některé části, ale některé mise jsou komplet předělané. U některých se pak i trochu pozměnil význam k příběhu jako celku (Např. v misi Kněz Sam Toma nabádá, aby holku ušetřil, nebo v Jen tak pro radost se od začátku počítá s diamanty a ve skutečnosti se s doutníky pašují drogy). Chybí mi však mise pro Lucase Bertoneho. Při hraní původní hry, to byl vždy příjemný oddech od hlavního příběhu (zde je u něj akorát hledání aut v Jízdě).

Hrál jsem na klasickou obtížnost a musím říct, že je v některých případech až přehnaně obtížná a hlavně nefér k hráči. Zcela běžně se mi stalo, že když jsem vykoukl a dostal dvě tři rány, tak jsem byl tuhej. To beru. Ale že já musím buď velmi dobře trefit nepřítele do hlavy a nebo do něho vysypat půlku zásobníku, to už je horší. Nehledě na to, že si tam Sam a Paulie chodí bez problému bez krytí a nic se jim nestane (až na výjimky jsou nesmrtelní). Pak jsem úplně nepochopil, proč mi nepřátelé hlásí, že hází molotov asi tak hodinu před tím, než jej hodí. Možná, abych se stihl přemístit jinam.

Každopádně s vysokou obtížností se dá celkem snadno vyrovnat hlavně díky častějším checkpointům, takže nebylo třeba při neúspěchu opakovat skoro celou misi jako u předlohy. Na druhou stranu, nevýhodou checkpointů je fakt, že po nahrání hry zmizí mrtvoly, předměty a resetují se lékárničky a bedny s náboji. Bohužel se mi v poslední misi stalo to, že se mi nahrála hra do situace, kdy mám u sebe jen 3 náboje do brokovnice a když jsem se chtěl vrátit zpět k dříve zabitým gangstrům a pobrat zbraně, tak jsem měl prostě smůlu. Zůstala tam jen resetovaná krabice s několika molotovy. Ve výsledku ale musím říct, že jsem se se vším dokázal nějak vyrovnat a tak mi klasická obtížnost působila problémy pouze u závodů a výletu do přírody (bránění Sama a hlavně útěk před obrněným vozem, kde bylo potřeba opravdu velmi dobře mířit v krátkém časovém intervalu). Zbytek byl relativně v pohodě.

Ze změn v herním světě mám spíše rozporuplné pocity. Na jednu stranu se mi líbí zjednodušení a spojení venkova, dává to jako celek mnohem větší smysl. Co ale úplně nechápu je přejmenování čtvrtí. Celkově jsou ulice mnohem živější, což vítám. Co ale hodně zamrzí je absence původní hudby ve čtvrtích. Je pravda, že poslouchání rádia je přirozenější, ale já měl tu původní hudbu k tomuto městu tak zažitou, že to prostě bez ní není ono. Výběr hudby v rádiu mě ničím nenadchnul, ale také neurazil.

Co se týče jízdy v dopravních prostředcích, tak bych řekl, že jejich fyzika je oproti původní hře taková podivná. Evidentně neměla moc vysokou prioritu při vývoji. Výběr aut trochu kazí přítomnost modernějších aut hned od začátku (asi jsou to nějaké bonusy ve formě aut z ostatních dílů Mafie). To měli zpřístupnit spíše jako bonus po dohrání nebo tak něco. Na první pohled potěší novinka v podobě motorek, ale po první jízdě jsem si řekl, že se jim raději budu vyhýbat, protože mi moc nevyhovuje jejich ovládání (asi to chce zvyk). Naštěstí nejsou až na pár výjimek pro hru moc důležité.

Co se mi ale moc nezamlouvá je AI policie. Policisté jsou totiž doslova idioti. Jeden příklad za všechny. Je po mně vyhlášeno pátrání, protože jsem ukradl auto. Po dlouhé honičce jsem vystoupil z auta a zaběhl na molo v přístavu. Policisté mě tam nevidí, skončí pátrání. Já se následně vracím a nastupuji do toho ukradeného vozidla, vedle kterého stojí asi 3 auta policistů a vesele odjíždím.

Co se dalších chyb týče, tak kromě občas haprujícímu ovládání, kdy nešlo vylézt na bednu, se mi nic významného nestalo. Maximálně stojí za zmínku drobné logické nepřesnosti jako např. v misi Fair Play, kde se klade důraz na to, aby se kradený závoďák včas vrátil, než přijde druhá směna. Ale když dorazím k bráně, tak najednou není třeba spěchat a do garáže můžu jet klidně hodinu. Auto pak klidně můžu zaparkovat obráceně, to taky nikomu nevadí.. Ale jak říkám, to jsou už jen drobnosti.

Nedílnou součástí původní Mafie byla Extrémní jízda. Zde máme pouze obyčejnou jízdu, s několika misemi. Některé z nich jsou inspirovány právě extrémní jízdou (sledování ufa nebo docházející benzin). Celkem mě bavilo hledání aut na základě indicií od Lucase, ale původní Extrémní jízda byla pro mě zábavnější.

Co říci závěrem? V prvé řadě se mi úplně nelíbí označení hry jako definitivní edice. Definitivní hru totiž beru takovou, která je dokončená přesně tak, jak se původně zamýšlelo plus všechna možná rozšíření. Tady mám vlastně úplně jinou hru, která bude svým označením zastiňovat tu původní a to je tak trochu škoda. Jinak musím říct, že se remake celkem povedl. Je v mnoha ohledech jiný a původní hru rozhodně nepřekonává. Má však svoje kvality ve vyprávění svého pojetí příběhu, dialozích a dabingu. Hra často působí až filmovým dojmem. Trošku do pozadí šla jízda ve městě, které je tu mnohem míň, prostě mi chybí ty následné cesty domů. Ve výsledku jsem se hrou spokojen a věřím, že si ji někdy ještě jednou zahraji.

Pro: Příběh, dialogy, dabing

Proti: AI

+23

Serena

  • PC --
Hra? No ani ne, spíš takový krátký příběh, který postupně odhalujete. "Hra" se odehrává v chatce o jedné místnosti, kde klikáte na různé předměty (postel, stůl, křeslo,...) a tím se Vám odhaluje příběh, na vše klikáte pořád dokola a tím odhalujete další a další část příběhu. Toť asi vše. Ve "hře" nejsou žádné hádanky nebo puzzle, jen klikáte.
Ale hra má dobrou hororovou a tajemnou atmosféru, takže ta půlhodinka hraní není ztracený čas, navíc je zdarma.
Takže klidně mohu doporučit, zvláště pokud máte rádi tajemno.

Pro: atmosféra, pěkně zpracované, zdarma

Proti: jen klikáte - žádné úkoly, hádanky, puzzle apod, nejsou cz titulky

+10