Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Assassin's Creed IV: Black Flag - Freedom Cry

  • PS4 70
Chybí tomu trochu elánu. Adéwalé je sice silák, co by se pro osvobození otroků nechal sám roztrhat, ale neusměje se, nezahláškuje, jen si těch pár hodin jde za cílem a to je všechno.

Ne snad, že by nebylo, proč se bavit, velice střídmá příběhová kampaň nabídne hned několik parádních scén, kdy mi šel mráz po zádech (pěší naháněčka loďky nebo předčasné finále v podobě potápějící se lodi otroků), ale běžné činnosti jsou jen a pouze v podobě osvobozování dvou druhů nešťastných nevolníků, které se velice brzy omrzí a zbývá jen čekat na nějaký pořádný bonus z toho vycházející. Hra vás ale sympaticky odmění, protože bez vylepšené mačety je otevřený boj slušným utrpením a Adé při něm do té doby působí trochu nedomrle.

Slušné hodnocení dávám také kvůli značnému časovému odstupu. Sám jsem si dal od klasické Black Flag půl roku pauzu a člověk má opravdu pocit, že nějaký čas uplynul, že čas pirátů jako takových už je pryč a je čas jít dál. Od nejlepšího dílu AC se ale odchází dost těžko.

P.S.: K vraku Jackdaw jsem se nepotopil, odmítám přijmout legendu a smířit se tak s tím, že tahle nezapomenutelná kocábka už se na moři nekolébá.

Pro: Možnost zůstat v milovaném světě Karibiku

Proti: Minimum rozvoje pro Adéwalého

+13

Control

  • PC --
Vždycky když dohraju nějakou hru, tak vím, jestli se mi hra líbila nebo ne. Z Controlu mám ale rozporuplné pocity, takže jsem se rozhodl nehodnotit procenty a napsat pouze komentář.

Combat hry je většinou zábavný (je opravdu zajímavé umět levitovat a metat na nepřátele všechno, co vám přijde pod ruku), ale o zážitek ze hry mě připravila frustrace, která se nachází doslova na každém kroku.

Control nemá nastavení obtížnosti, takže pokud vám nesedne ovládání (tak jako mně), tak si většinu hry protrpíte. Proč? Protože hra obsahuje dementní systém checkpointů, takže se vám stane, že u těžkého bosse budete muset před každým pokusem překonat několik řadových nepřátel a projít přes dalších 10 místností, aby jste pak mohli umřít a dělat to celé od znova. To ještě ale není všechno. Po každé smrti si budete muset vytrpět několika minutovou loading screen, která je neskutečně otravná (moje mašina bez větších problému rozjede tříáčkové pecky jako je Red Dead Redemption 2, takže to počítačem není).

Tohle všechno by se ještě dalo překousnout, ale Control má snad nejhorší mapu v celé videoherní historii. Mapa vám sice ukazuje polohu, ale její systém je naprosto stupidní. Budova, kde strávíte celou hru je opravdu obrovská, takže bez několika hodinového bloudění hra dohrát prostě nejde. Momentálně mi Steam ukazuje 16,2 hodin, ale z toho jsou minimálně tři hodiny bloudění a další hodinu si sebralo načítání.

Možná se ptáte, co se mi na tom teda líbilo, když tady dva odstavce jenom hejtím. Hned vám na to odpovím.

Líbilo se mi, že ze začátku naskočíme do již rozjetého příběhu, který má spád a dokáže navnadit na projití hrou. Taky musím vyzdvihnout dobře napsané charaktery postav. Do ruk se nám dostane sympatická Jesse a po cestě potkáváme skvělé vedlejší postavy (např. domovník Ahti).

Soundtrack není nijak zvlášť dobrý, ale průchod bludištem za metalovo-rockové sklaby Take Control se řadí mezi mé nejlepší videoherní zážitky.

Celkově se tedy jedná o dobrou hru, ale je tady možnost, že budete z hraní opravdu frustrovaní.

Pro: Příběh, postavy, atmosféra, netradiční combat a prochod bludištěm

Proti: Ovládání, checkpointy, dlouhé načítání, mapa, která způsobuje bloudění po budově

+15

Resident Evil

  • PS4 85
Na první díl v této sérii jsem byla zvědavá a říkala jsem si, jak asi zestárl v porovnání s dnešními hrami. Přece jenom omezený inventář, ukládání jen na určitých místech a jen v omezeném množství, fixní kamera či ovládání typu tank nejsou věci, které by člověku v dnešních hrách chyběly a které by vyhledával. Ovšem po dohrání musím říct, že to nakonec nebylo tak hrozné, ba co víc, hodně mě to bavilo.

Začnu s trochou kritiky. Na herce, respektive dabing nebyl moc velký rozpočet, nahrávali ho lidé, kteří nebyli herci a kteří ani nevěděli, co se zrovna ve hře odehrává, když nahrávali svoji část a je to hodně znát. Protože hra neobsahuje japonský dabing (ten se objevil v RE sérii až o něco později, asi kolem roku 2012), tak postavy říkají velice jednoduché věty, aby jim japonští hráči třeba i trochu rozuměli. Ale i tyto obyčejné věty dokážou postavy říct tak, že se člověk cítí trapně a místo toho, aby promluvy dodávaly na atmosféře, tak ji spíše boří. Ruku v ruce jde s tímto i uvěřitelnost těchto hlavních postav. Věk některých z nich (18, 23 a 25) je zcela nereálný a postavy působí spíše jako parodie na americké hrdiny a nejspíše to tak bylo i zamýšleno. Celkově na mě hrdinové vůbec nepůsobili jako nějaký schopný elitní tým, ale jako parta lidí, kteří se ocitli na velmi špatném místě a vůbec neví, co budou dělat. Ovšem výše zmíněné věci neberu jako příliš velkou výtku, neboť RE jsem nehrála díky příběhu či postavám, ale pro hororovou atmosféru.

A ta je opravdu povedená. Nepřítele člověk často nejdříve slyší a už ví, že tam za rohem či na jiné obrazovce něco na něho čeká. Na jednu stranu je to fajn, že už podle sluchu jsem věděla, že se blíží střet, ale na druhou stranu jsem si kolikrát říkala s takovým nepříjemným a stísněným pocitem, ať už máme to naše setkání za sebou. Ne, že by základní nepřátelé byli kdoví jak nebezpeční, ale příjemné to moc nebylo. Čemu musím vyseknout poklonu tvůrcům, tak jsou pavouci. Tak hnusné pavouky jsem ve hře ještě neviděla a i když stačilo místností jen proběhnout, tak jsem je s radostí zabila, aby se už nikde nedrápali po stěnách a raději leželi v klidu a pokoji na zádech. Kupodivu takové chiméry mi nijak hrůza nenaháněly a docela s klidem jsem je kosila přesnou střelbou i mimo obrazovku. Ale možná ten klid dodávalo to, že jsem ke konci hry měla absurdní množství munice i lékárniček. Horší mi přišli hunteři, kteří byli rychlí a než jsem se s tou nemotornou postavou otočila, tak mě kolikrát už stihli podrápat/kousnout. Souboje s bossy mě bavily. Například ten s hadem, kdy jsme se naháněli okolo knihovny, mě i rozesmál (což teda asi není moc žádoucí u takové vypjaté situace). Zatímco já jsem běžela po směru hodinových ručiček a střílela ho zezadu, tak v jednu chvíli náhle změnil směr a naše role se obrátily. Jak z nějakého dílu Toma a Jerryho.

K atmosféře dost pomáhá i hudba a především zvuky. Hudba zní zlověstně a občas se ozvou i dramatické tóny, ale hraje jen na pozadí, takže každý nový zvuk jde ihned slyšet. Nakonec i ty zvuky dveří jsem si užívala a že jich bylo! Výjimečně pak napětí dokážou vystupňovat i krátké video sekvence, které hráči vyspoilerují, že se na něho cosi nehezkého řítí a když už si tvůrci dali tu práci s tím, že k tomu udělali video, tak to asi fakt bude něco. Za zmínku stojí i logické hádanky, u kterých jsem sice často kroutila hlavou, kdo by něco tak absurdního měl ve vlastním domě, ale herní logika nezná meze a navíc bylo i zábavné je řešit.

Čeho jsem se obávala, tak byla právě kamera a inventář. A ano, kamera byla vše, jen ne nápomocná. Nejvíce jsem na ni nadávala ve chvílích, kdy jsem měla něco udělat na čas. To samozřejmě zapříčinilo, že jsem začala ještě více zmatkovat a točila se v kruzích na místě. Ale mimo tyto situace to vlastně tak hrozné nebylo a ani se mi nestalo, že bych kvůli kameře zahynula bídnou smrtí. Nevím, jestli jsem si zvykla, možná jsem ji jen začala tolerovat. Zato inventář byl větším peklem na zemi. Nejvíce jsem tento výmysl ocenila, kdy jsem se po dlouhé cestě dostala ke klíči, který jsem potřebovala na druhé straně mapy, kde byla i bedna s předměty. Samozřejmě mi zrovna nedošlo, že nemám místo v inventáři a že nelogicky nic ani nevyhodím na zem. Řekla jsem si, že nevadí, že naštěstí prostě spotřebuji léčivo a hned budu mít místo. I řekla mi hra, že léčivo použít nepotřebuji, a tak jsem se obrátila a vydala se k bedně vyhodit jednu kytku... Mám podezření, že mít normální inventář, tak tu hru dohraji tak o polovinu herní doby dříve, protože bych neustále nemusela chodit do beden poté, co zvednu dva předměty (ano, hrála jsem za Chrise).

Resident Evil není první hrou vůbec v rámci survival hororu a není tedy ani žádným prvním průkopníkem. Ale tak jako si RE vypůjčil některé věci z jiných, podobných her, tak do dneška se objevují hry, které si něco vypůjčily právě z RE. Pro mě tato hra funguje i v dnešní době, kdy jsme již zvyklí na jiné typy hororových her. První díl v této dlouhé sérii stále ukazuje, jak lehce a elegantně se dá vytvořit strašidelná atmosféra, která nemusí sázet na lekačky a zástupy nepřátel, aby hráče udržela v napětí.
+32

Star Wars: Galactic Battlegrounds

  • PC 80
Je nepsaným pravidle, že v první větě komentáře musí zaznít upozornění, že Star Wars - Galactic Battlegrounds je přeskinované Age of Empires II. Podobnost je nezaměnitelná, což znamená dvě věci. Jednak si bere hratelnost originálu, čili míra zábavy je hodně vysoko, a za druhé se málokdo vyvaruje srovnávání.

Galactic Battlegrounds nabízí šest ras, tudíž i šest kampaní. Na výběr jsou Rebelové, Naboo, Obchodní Federace, Wookiové, Gungani a pochopitelně Impérium. Pozdější datadisk pak reflektoval události z Epizody II a přidal na výběr Republiku s Konfederací. Celkových osm kampaní vypadá jako úctyhodný obsah, ale žádná neohromí délkou ani propracovaností. Kampaně v Age of Empires II mi přišly nápaditější a vyváženější. Silnou stránkou je nicméně příběh. Díky němu může být hra zajímavá i pro fanoušky Star Wars neholdující realtime strategiím.

Jednotky se od svých středověkých protějšků téměř neliší. Přibyly letecké jednotky a vše co s nimi souvisí. Jednotlivé složky armády jsou vcelku slušně vyvážené. Ani nejsilnější letka bombardérů nepřežije útok na dvě vzájemně se podporující protiletadlové věže a ani nejsilnější obrněnec na bojišti nepřežije, pokud nemá ochranu proti úderům ze vzduchu. Balanc bohužel nabourává majestátní létající křižník, který svým obřím dostřelem likviduje úplně vše. Určitou vadou na kráse je dynamika leteckých bitev. Souboje stíhaček se vůbec nepodobají scénám známým z filmů. Ve hře stojí X-Wingy a TIE Figtery vedle sebe a likvidují se různobarevnými paprsky. Dá se na to zvyknout a bitvy plné hemžících se jednotek jsou většinou dost hektické, takže bych žádné divoké dogfigty ani neukočíroval. 

Obtížnost není zvolena příliš šťastně. Hra má zbytečně širokou mezeru mezi lehkou a střední obtížností, takže pro diletanta jako já nenabízí nic co by se dalo charakterizovat slovy "příjemná výzva". Na tu nejnižší obtížnost klade nepřítel jen symbolický odpor a bitvy se mění ve frašku. Na lehkou obtížnost nestaví obrané věže ani zdi a je prakticky bezbranný proti útokům ze vzduchu. Není problém obstát na mapě proti sedmi vzájemně se podporujícím protivníkům. Na střední obtížnost už je to skoro nemožné, a občas jsem se zapotil i v početně vyrovnaných scénářích. Další dvě obtížnosti jsou mimo moje schopnosti. 

AI není zrovna inteligentní. Snaží se zahltit mapu obrovským množstvím budov, posbírat zdroje a pak vše převálcovat počtem. Jednotlivé rasy mají svá specifika a dají se mezi nimi vysledovat rozdíly ve strategii, kdy Naboo upřednostňuje ekonomiku a letecké jednotky, Gungani spoléhají na dělostřelectvo a Wookijové na mračno pěších jednotek. Ve výsledku ovšem velký rozdíl není. Nepřítel jde nejkratší cestou k základně a likviduje vše v dohledu. Protivníci používají jen minimum triků a vrcholem taktiky je krytí pěších jednotek protileteckou obranou. Protože snaha počítače pokrýt každý čtvereční centimetr povrchu budovou není úplně marná, je dobývání nepřátelských základen na dlouhé lokte. Nepřítel nemá tolik slušnosti jako jeho kolegové z Command & Conquer, kteří v beznadějné situaci provedli frontální útok zbylých jednotek, a tím zkrátili fázi zdlouhavého ničení neškodných baráčků a nahánění zatoulaných vojáčků, takže konce her jsou pravidelně nudné a ubíjející.

Těžiště zábavy neleží v kampaních, ale ve hrách proti počítači, případně proti lidským protivníkům. Díky tomu že je bojiště procedurálně generované, nabízejí slušnou variabilitu. K dispozici jsou i pevně dané mapy známé z filmů. Paleta možností je široká a umožňuje nastavit téměř každý aspekt hry. V dětství jsem tu strávil nechutné množství času. Dokonce tolik, že jsem si Galactic Battlegrounds zakázal hrát. Spolu s Master of Orion 2 a Transport Tycoon Deluxe je to jediná hra, jíž se podobné cti dostalo. I tak občas neodolám a jednu bitvu si pustím. Pohled na kráčející tanky AT-AT drtící prchající Gungany má v sobě něco vrcholně uspokojivého.

Star Wars - Galactic Battlegrounds se svému slavnému předchůdci pochopitelně nevyrovná. V době vydání byla jejich cena nehorázná, a i jako fanoušek příběhů z daleké galaxie před dávnými časy bych raději doporučil Age of Empires II. Dnes už je to jedno. Cena na GOGu spadla na pět euro, a v akcích tuším pod jedno, takže se nákup bohatě vyplatí.

Pro: prostředí Star Wars, hratelnost, hudba a zvuky, příběh kampaní, chytlavý multiplayer, kráčející tanky AT-AT

Proti: Age of Empires II je ve všem lepší, letecké bitvy nemají dynamiku, příliš silný křižník, velký rozptyl mezi obížnostmi

+20

Pilgrims

  • iOS 75
Po nějaké době jsem se vrátil k tvorbě Amanity a odehrál Pilgrims. S Creaks ani Machinarium to nelze srovnávat, ale přesto jde o příjemnou odlehčenou zábavu. Herní princip založený na kartách je celkem fajn a hodně oceňuji možnost různých řešení. Každé navíc vyvolá jinou reakci a animace jsou tak spolu s kartami slušnou motivací k znovu-hraní. Na kartách jsou mimo předmětů i jiné postavy, které se k vám mohou, ale nemusejí přidat. Každá postava navíc v různých prostředích vyvolává jiné situace a má jiné možnosti. Herní systém je tak i přes svou jednoduchost celkem promyšlený a nabízí mnoho kombinací.

Dabing tentokrát překvapivě není jen nějaké huhlání, ale občas jde o srozumitelnou řeč. Grafika je na obvyklé skvělé úrovni. Design je inspirován českými pohádkami a tak potkáme vodníka, čerta nebo třeba loupežníka. Pohádkové zasazení a nepřítomnost textů dělají hru skvěle přístupnou mladšímu publiku. První dohrání netrvá ani dvě hodiny a vzhledem k povedenému principu je to velká škoda. Možnost projít si hru znovu potěší, ale raději bych delší příběh. Přesto hru nelze nedoporučit.
+23

The Witcher

  • PC 100
Prvního Zaklínače jsem již v minulosti 2x dohrál a už tehdy mě hra dostala svým zasazením a neopakovatelnou atmosférou a zařadila se tak mezi ty nejlepší kousky, které jsem kdy hrál. Po letech jsem si nynější třetí dohrání rozhodl zpestřit skrze mody pomocí tohoto návodu. Hra díky tomu výrazně vizuálně omládne a i na dnešní poměry vypadá fantasticky.

Jak již z mého hodnocení vyplývá, těžko v tomto komentáři najdete nějakou kritiku. Jediné, co bych mohl vytknout, jsou technické problémy ve smyslu poměrně častých pádů hry. Těžko ale říci, zda to bylo díky modům, jelikož i původní hra svou stabilitou nevynikala. To je však, ve světle toho všeho co hra nabízí, pouze drobná vada na kráse.

Hra u mě vyniká především svou unikátní slovanskou atmosférou, očividně čerpající z nejrůznějších lidových balad. Vše je poměrně realisticky a uvěřitelně zpracované, ve městě je spousta špíny, chudáků, zatoulaných psů a nemocí. Lidé se často chovají odměřeně, jejich důvěru je potřeba si získat, spousta z nich má k tomu nejednoho kostlivce ve skříni. Dialogy jsou kvalitně napsané, nechybí zde svěží sarkastický humor. To vše napomáhá dotvářet jedinečný svět, který je radost prozkoumávat.

Není nutné se dále rozepisovat, vše podstatné už tu bylo dávno zmíněno. První Zaklínač se zařadil mezi hry, které mi nejvíce přirostly k srdci. Jedná se pak teprve o čtvrtou hru, které jsem udělil absolutní hodnocení.

Herní výzva 2021 - kategorie č. 4 - Minihraní - Normal

Pro: příběh, atmosféra, uvěřitelnost světa, postavy, dialogy, hudba

Proti: technické problémy

+33

KISS: Psycho Circus - The Nightmare Child

  • PC 80
Po dohrání I.G.I. mě v kolonce nedohraných FPS za rok 2000 (nepočítaje různé týmové/taktické akce) zbyla jediná Kiss: Psycho Circus a tak jsem si ji s troškou váhání sehnal. Na rozdíl od jiných jsem ji nikdy extra nesháněl. Kapelu Kiss totiž nijak neprožívám, pro mě je to skupina od které znám cca 4 písničky, z toho tu nejprofláklejší odrhovačku I Was Made For Loving You hlavně díky Scooteru. Čili pro mě na úrovni Foreigner, Journey, Styx, Reo Speedwagon a podobných kapel té doby. Takže jsem měl pocit, že hra s nimi bude prostě šílená kravina.

Nebylo tomu tak. Kiss... je parádní doomovka ze staré školy se vším na správném místě. Jedinou výtku bych měl k příběhu, protože je to šílené klišé - ovládni světy 4 elementů a nakopej zadek nějakému ultimátnímu zlu, co chce zničit celý vesmír... navíc vyprávěné je to děsně pateticky nějakou jasnovidkou.

Jinak se nedá vytknout skoro nic. Ve hře si zahrajte postupně 4 kampaně za 4 hrdiny. Každá kampaň má 4 epizody a každá epizoda má ještě několik kol; nakonec Vás čeká ještě poslední kolo. Dohromady je to velice solidních 39 kol, přičemž každá kampaň se odehrává v prostředí nějakého živlu. Navštívíte zatuchlé hrobky, panství, jeskyně, město či lávové peklo (to mi dalo zabrat) a ve vzdušných kolech zavítáte i do továren a laboratoří a několikrát se vrátíte do cirkusu. Grafika je parádní, hraje všemi barvami, pokud je potřeba umí být pořádně temná, jediné kde mi příliš nesedla byly moderní lokace.

V každém kole musíte dojít do exitu a občas něco zmáčknout, protože je to doomovka, čekejte i rozsáhlá bludiště, kde jsem se dokonce dvakrát musel podívat do návodu kudy vlastně dál. Je tu taky spousta skákání po střechách, plošinkách, šplhání a lezení po trámech, žebříků atd.., což je občas na zabití hlavně v lávových kolech, protože skoky nejsou nejpřesnější. Skvělým nápadem je sbírání kartiček s popisy předmětů, monster, zbraní atd. Další specialitou je, že každý hrdina během kampaně nachází asi 6 částí zbroje, které v působivém efektu obleče, načež má větší výdrž, unese více nábojů, má více zdraví či dále doskočí. Dají se najít i různé věci jako nesmrtelnosti, maximální zdraví či pár kravinek do inventáře (zaměřovač, bomba, zuřivost), které jsem moc nevyužil.

A je to hlavně řežba jak prase! V úvodních epizodách se na Vás ve stylu Serious Sam valí občas hordy nepřátel, přičemž ti základní dvounozí brouci padají po desítkách v cárech masa. Když jim useknete obě nožičky, tak už nebojují :) Nepřátelé jsou ujetá monstra, často různé cirkusové zrůdy, včetně asi 4 bossů. někteří se valí ve vlnách, jiní stojí na strategických plošinkách a ostřelují. Nejtužší mrchy jsou "beholdeři" kteří se pohybují chaoticky, je těžké je trefit, něco vydrží a ještě svým jekotem dost ubírají. Hordy monster často přichází z respawnerů, které je nutno zničit, občas i ze vzduchu, za Vámi, prostě všude. Finální boss na tři etapy je parádní, takhle to má být - výzva, tuhý boj ale ne frustrace.

Se zbraněmi tvůrci šetřili, každý hrdina má jen 6 kousků. 4 jsou společné - slabý a nepřesný, zato rychlý ledový kulomet se hodí na čistky "drobotiny". Brokovnice (super design!) je pomalá, ale na blízko udělá paseku. Na dálkové souboje se hodí bleskový raketomet. A pak je tu bič, který je silný, pomalý, ale hlavně se využívá k přitáhnutí se na jinak nedostupná místa. 2 zbraně má každý vlastní - zbraň na blízko je kupodivu často dost účinná (sekera, meč, drápy, elektrické rukavice). A poslední zbraň je většinou ultimátní, zato má nějakou nevýhodu. Hvězdice jsou slabé, oštěp fungující jako rail gun silný, ale musí se přesně zaměřit, vrhač černé díry se hodí zaměřit pod nohy monster a dračí hlava chvíli trvá než se nažhaví. Celkově je to natolik vyvážené, že Vás hra donutí používat na střídačku všechnu výzbroj.

A málem bych zapomněl na secrety! Jsou tady, je jich celkem 115 a samozřejmě (s pomocí návodu) jsem je musel najít všechny :) Secrety se hodí, neboť obsahují často doplnění životů či nábojů.

Kiss: Psycho Circus je kupodivu výborná střílečka. Monstry a občas grafikou mi připomenula Unreal, frenetickou akcí Serious Sam, některými lokacemi Blood. Skvěle jsem si u ní odpočinul od frustrace z I.G.I.
+20

King's Quest V: Absence Makes the Heart Go Yonder

  • PC 65
King's Quest 5 je první point'n'click adventura v sérii. VGA grafika je roztomilá a jak jsem již uváděl u Space Quest 4, KQ 5 se mi graficky líbil víc než SQ4 ze stejné doby. Příběh království Daventry pokračuje stále dál. Graham se plně uzdravil, ale po procházce po venkovských cestách ho čeká nemilé překvapení. Hrad i jeho obyvatelé jsou pryč, místo hradu nachází jen díru v zemi. Naštěstí vše viděla mluvící sova Cedric. Cedric obviňuje černokněžníka Mordacka a dokonce nám pomůže přesunout se do Serenie, kde se nachází Cedricův pán Crispin, který by nám snad měl pomoct. A skutečně, pomůže nám zapůjčením vybité magické hole a právě Cedrica.

Cedric se mezi hráči těší všeobecné neoblibě a až doteď jsem netušil proč. Na vině je dabovaná verze, protože dabing této sovy je neskutečně otravný. Celkově mi přijde dabovaná verze jako velké zklamání a byť se skví lepší hudbou, kdysi mnou dohrané původní textové verzi nesahá ani po chlupy na palci u nohy.

KQ5 má vše, co má správná pohádková adventura mít - dlouhé intro a outro, řadu průběžných překážek a nepřátel, poměrně slušného záporáka (byť Mordack na Lolotte ze čtyřky nemá) a mnoho mluvících zvířátek. Mluvící zvířátka se vyskytovala už ve 3. díle, ale tentokrát je jich nějak moc a jsou lokalizovaná na několika málo obrazovkách vedle sebe. Každému jednomu živočišnému druhu může a musí Graham pomoct s výjimkou, a to je zajímavé, s výjimkou koček. Kočky Graham (potažmo Sierra) přímo nemá rád.

Ze hry úplně zmizela náhodná setkání za účelem zabití hlavní postavy. Ani těch úmrtí ve hře nebylo tolik jako dříve. Ale přesto hra obsahovala některé otravné pasáže. Na obrazovce se mnohdy něco začalo dít a Graham měl asi dvě vteřiny na to zareagovat, jinak konec zvonec. Tuto akci hra zopakovala minimálně 4x (kočka a myš, vlci u ledové královny, yetti, modré monstrum a možná jsem něco zapomněl) a přestože hráč ví, co má dělat, akci mnohdy nestihne a následuje několikanásobný load. A ovládání rychlosti hry se bohužel týká pouze chůze postavy, nikoliv těchto setkání. Další otravnou záležitostí jsou podzemní katakomby Mordackova zámku. Sice netrvá extra dlouho se z nich vymotat, ale musíme do nich dvakrát a zábavy v tom příliš není.

Celkově je pětka spíše slabším dílem v sérii. Příběh o pomstě na Grahamově rodině za zdánlivé příkoří (meow) se mi zdá dostačující, ale hra mi přijde poměrně krátká a trochu připomíná jedničku, kde je vidět snaha tvůrců na co nejmenší území natlačit co nejvíc pohádkových a jiných mýtických bytostí. V konkurenci ostatních adventur KQ5 není špatná hra, ale přijde mi jen jako poločasová přestávka mezi skvělým čtvrtým a šestým dílem.

Pro: Pěkná VGA grafika, ubylo náhodných úmrtí, některé atmosférické obrazovky (ledová královna, začarovaný les apod).

Proti: Dabing! Krátké a tak nějak to úplně nedrží pohromadě.

+16

Brawl Stars

  • Android 60
Brawl Stars je klasická MOBA hra na mobil, která se ale dočkala velkého úspěchu zejména u dětí kolem deseti let.

Hra má necelých třicet postav, za které se dá hrát, takže není těžké si zapamatovat jejich schopnosti, tudíž je hra velmi jednoduchá a Brawl Stars pochopí snad každý.

Když jsem hru poprvé otevřel, tak mně připadalo, že postavičky chodí hrozně pomalu, ale postupem času jsem si na to zvykl. Za celou dobu, co jsem hrál, jsem nenarazil na žádný bug, takže technicky je hra v pohodě. Grafika je na hru na mobil dobrá. Ovládání může působit trošku divně, ale dá se na to zvyknout.

Hraní hry je většinou zábavné, ale po chvilce hraní se dostaví repetetivnost. Ta repetetivnost je bohužel tak velká, že víc než pár týdnů hrát prostě nejde. Neříkám, že hra není zábavná, nebo že není ve hře co dělat, ale hraní pořád spočívá v tom samém.

Pokud hledáte hru na mobil, kterou budete trávit čas při čekání na autobus, tak tohle je hra po vás, ale jinak na normální hraní existuje opravdu hodně lepších her.

Pro: Jednoduchost, technický stav hry

Proti: Opravdu velká repetetivnost, divné ovládání

+11

Liero

  • PC 80
Liero, aneb ždímání MS-DOSu do morku kostí. Skvělá akční hra pro dva hráče u jednoho PC, která převádí populární koncept Worms do real-time modu. Liero si prošlo několika updaty, které překvapivě úspěšně pracovaly na vyváženosti hry, tak aby různé zbraně byly dobře použitelné v různých situacích a tedy, aby hráči skutečně mohli taktizovat. Česká freewarovka Worms Realtime je větší bláznovství, Liero je více „hardcore“, tedy hra ze značné části i o skillu. Ten spočívá zejména ve zvládnutí mistrovství lana. Rychle se přitáhnout, přehodit zbraň, vystřelit a zase se pustit, či přitáhnout jinam. Tedy vyhýbat se střelám soupeře, zatímco se pokoušet jej zasáhnout. Ano, ve Worms Realtime to šlo taky, ale ovládání nebylo tak citlivé, taktické možnosti tak široké, zbraně nebyli tak ničivé a wormsíci se nehýbali tak svižně. V Lieru dokonce proběhlo i pár turnajů, nějaké pozůstatky je možné dohledat na youtube a nevypadá to špatně. Samozřejmě v době, kdy jsem hru s kamarády hrál, jsme často pouze stříleli jedním směrem a pozorovali více obrazovku soupeře, jestli se mu tam objeví naše bazuky, granáty nebo tříštící se banány. :) Zajímavá by byla tedy hra po LANu, či online, kdy by hráč neměl možnost špehovat i soupeře, ale to by pak asi nebyla ta pravá zábava…
+15

Overcast - Walden and the Werewolf

  • PC 10
Když jsem se pustil do brazilského dílka Overcast - Walden and the Werewolf, čekal jsem průšvih, ale až takový opravdu ne. Skoro se to nedalo hrát a poslední úroveň mě vytáčela k nepříčetnosti. Všechno ale pěkně popořadě.

Po spuštění se mi zobrazilo zvláštní menu, kde byla jen volba Game a křížek na vypnutí hry, pak jsem se dostal do dalšího menu se startem, nastavením, autory a koncem a následně se mi otevřelo třetí menu s výběrem kapitol. Už po tomhle jsem si o hře neudělal moc dobrý obrázek, ale tušil jsem, že to nejhorší mám ještě před sebou. Rozmazaný obraz bylo něco příšerného a těžko se mi ve hře orientovalo, s čímž mi moc nepomáhala ani mapa, na které nebyly některé oblasti zobrazeny úplně celé a někdy jsem se tak nacházel mimo ni. Navíc občas problikne lekačka a jednou jsem se i otrávil, takže jsem neviděl už skoro nic. Po prvních dvou úrovních se objevili nepřátelé, a to celé čtyři druhy (velký had, vlkodlaci, pavouci a kostry).

Co si budem povídat, Walden a vlkodlak je děs a hrůza, akorát to není způsobeno hororovými prvky, ale příšernou hratelností. Na střelbu hra není moc stavěná, Waldenovi totiž trvá přebíjení strašně dlouho a v podstatě nezbývá nic jiného, než běhat kolem nepřátel a doufat, že je udolám dřív, než se mě některý z nich dotkne. Navíc nejde ani ukládat pozici a spouštět jdou jen jednotlivé kapitoly, a po stisknutí Esc vyskočí jen nabídka doprostřed obrazovky, ale veškeré dění běží dál.

Je opravdu těžké hledat na tomto paskvilu nějaká pozitiva, snad ušla alespoň hudba? Asi ano. A ještě vlastně střelba z děla v nejkratší úrovni se mi líbila, ale to je opravdu vše. Protože tahle hra neobsahuje žádné varování před epilepsií, tak ho zmíním zde. Hraní Overcast - Walden and the Werewolf totiž dle mého odborného názoru může způsobit nejen epileptické záchvaty, ale může také spustit různé psychické poruchy, které se u hráče dříve neprojevily.

Pro: střelba z děla, asi hudba?

Proti: rozmazaný obraz, nepoužitelná mapa, lekačky, střelba a hratelnost jako taková

+16

Subnautica: Below Zero

  • PC 70
HERNÍ VÝZVA 2021 -> Pořádný pařan

Subnautica: Below Zero

Někteří z Vás si možná vzpomenou, že tato hra měla původně znatelně odlišný příběh. Pokud o starém příběhu nevíte, přečtěte si o něm prosím až po zahrání hry. Důvod této změny je pro mě tajemstvím a doufám, že mi to jednou někdo vysvětlí, protože původní příběh se mi zdál být v některých částech mnohem chladnější a v některých zase mnohem vřelejší a hráč si v něm vybudoval mnohem silnější vztah k postavám.

Původně jsem chtěl napsat, že ve hře jsou tři příběhy, ale pak mi došlo, že ten třetí je jen odbočkou jiného, protože hra se dá asi dohrát i bez něj. Já tu odbočku dokončil až téměř ke konci hry a myslím, že jsem udělal blbost. Takže jsou ve hře jen dva příběhy. První je relativně tajemný a napínavý, chtělo by se říct, že skoro až detektivní, ale zase tak žhavé to není. A druhý příběh je spíše jen nástrojem k ukončení hry.

Vidět, jak si Unknown Worlds představuje Precursora bylo zajímavé. A údajná možnost podívat se na planetu Precursorů mě také nadchla. Než jsem zjistil, že celý tento příběh, včetně ukončení je odfláknutý. A vlastně nic neříkající. 

Tvorové mořští se dají relativně v pohodě zvládnout, ačkoli mají paměť akvarijní rybičky, a když něco nesežerou poprvé, pokusí se o to zhruba půl minuty. Co je ovšem extrémně otravné, jsou zvířátka na souši, která nedají a nedají pokoj a nenechají Vás ani s nainstalovaným odpuzovačem. Někdy neuděláte ani pět kroků, aniž by se vás něco nepokusilo sežrat. Bylo to neuvěřitelně iritující a několikrát jsem málem vypl hru.

Dopravní prostředky jsou ucházející a myslím, že použít modulární Seatruck, který můžete použít jako malou ponorku a zároveň jako velkou loď je fajn. Jen bych možná uvítal nějakou možnost úpravy interiéru, jako v Cyclopsu.

Abych hru tak nějak shrnul. Myslím, že nejlepší části hry jsou: lovkyně, jejíž původ není vysvětlen (možná vznikla), velkoprostorová místnost, jukebox, tučňáci a mořské opičky. Toť je zhruba vše, co Below Zero dělá lepší, než původní Subnauticu.

Pro: velkoprostorová místnost, jukebox, tučňáci, mořské opičky

Proti: příběh, staré bugy (i po „plném“ vydání)

+11

Counterfeit Monkey

  • PC 90
Pokud se o nějakém páru tvrdí, že je nerozlučný, pak to v případě hrdinů textové adventury Counterfeit Monkey platí doslova. Student lingvistiky Alex i špionka Andra mají za zády agenty vládní organizace Odboru ortografie, která na ostrově Atlantis usiluje o puristickou čistotu jeho angličtiny. Rozhodnou se tedy podstoupit tzv. syntézu a nechají se přeměnit v Alexandru. A v tomto neobvyklém přestrojení bude muset Alex s Androu z ostrova uprchnout. Nebudou to mít jednoduché, ale mají k dispozici šikovný vynález - odstraňovač písmen, který ovlivňuje samotnou realitu. Z papírového draka (kite), je tak například odstraněním písmene "e" možné vytvořit stavebnici (kit). Tato transformace objektů do jiných, které se mohou hodit k řešení vyvstalých obtíží, je nesmírně kreativním a originálním prvkem a v pozdějších částech přibudou do vašeho repertoáru manipulace se slovy i další možnosti.

Je to sice bláznivé, ale Emily Short tento princip rozpracovala do koherentního systému, který v rámci jejího světa funguje zcela přirozeně a je integrován i do historického, politického a sociálního rámce. Odbor ortografie totiž není organizace nijak přátelská, naopak se podobá spíše despotickým vládám v bývalém východním bloku. Pokud si nedáte pozor a projevíte svůj zájem například studiem Italštiny, může se vám stát, že budete proměněni v nějaký neživý objekt. Občanům Atlantidy se tyto represe nelíbí a během oslav Výčtové čárky, během nichž se hra odehrává, pořádají demonstrace. Ve městě tedy vládne veselí i chaos, což nahrává vašemu pokusu o útěk. Andra sice trpí mírnou ztrátou paměti, ale její vzpomínky se jí pomalu vracejí a v průběhu hraní se tak dozvíte více o jejím šéfovi Slangovi i milenci Brockovi. Stejně tak začne nabývat plnokrevnosti i idealistický student Alex, který si přivodil potíže tím, že píše disertaci, ve které rozpracovává základy nového jazyka mající zachránit svět.

Counterfeit Monkey je na databázi textových her IFDB hodnocena absolutně nejlépe. Nedivím se tomu. Jedná se o hru, která rozsahem i implementací konkuruje komerčním hrám, a věřím, že kdyby vyšla v grafické podobě (která je hráčsky přístupnější), měla by v adventurní komunitě kultovní status. Díky vašim schopnostem se totiž dramaticky rozrůstá váš inventář - v jednu chvíli jsem v něm mohl mít potenciálně přes sto předmětů a nedivil bych se, kdyby dalších kombinací, na které jsem nepřišel, bylo přes dvě stovky či více. Nabízí se samozřejmě otázka jak je to s obtížností. Naštěstí autorka implementovala možnost vícero řešení jednoho problému, takže, byť je hra stále poměrně náročná, je možné ji dohrát bez návodu (podařilo se mi to na 99 bodů ze 100). Je ovšem pravda, že jsem si od určitého momentu vedl excelovou tabulku, kam jsem si zaznamenával všechny kombinace. Každý nový předmět má přitom svůj popisek, který je leckdy poměrně vtipný. Množství textu je ve hře zarážející, vysoce převyšuje např. staré hry od Infocomu a, jak už je u autorky zvykem, vykazuje vysokou stylistickou kvalitu. Jednotlivých lokací je ve hře přes devadesát, ale díky mapě, která ukazuje vaši pozici ve městě, prakticky nemusíte nic kreslit (byť to jako vždy pomůže). Hra vám také ukazuje jaké cíle máte aktuálně splnit, takže nehrozí, že byste nevěděli, co dál.

Obecně je vidět, jak Emily Short zúročila zkušenosti ze svých předchozích her. Topologie města a napínavý děj je předznamenán v City of Secrets, transformace předmětů do jiných v Metamorphoses a implementační suverenita v Bronze. Vše se tak spojuje do vynikajícího celku, který je z počátku možná trochu pomalejší, ale postupně hráče vtahuje více a více do děje a do kreativních herních možností. V poslední třetině hry jsem se bavil opravdu královsky, a to i proto, že jsem několikrát čekal, že hra již skončí, ale ona mě překvapila dalším pokračováním. I samotný konec je zajímavý a otevírá možnost k různým interpretacím (Alex s Androu totiž, po tom, co se vypořádají se skutečnou vládkyní ostrova Atlantidou, zůstanou navždy spojeni). Zkrátka, Counterfeit Monkey je nejen výborná textovka, ale především skvělá hra, kterou byste si, pokud máte rádi adventury s bohatým světem a napínavým dějem, rozhodně neměli nechat ujít.

Pro: košatý a napínavý děj, velké množství lokací, originální hlavní postava, vynalézavé řešení hádanek, perfektní styl

Proti: možná slabší úvod, některé lokace by mohly být více začleněny do děje, hře by slušelo profesionálně zpracované grafické rozhraní - třeba ve stylu 80 Days

+12

Mass Effect 2: Overlord

  • PS5 75
Overlord DLC pro ME:2 dokonale vystihuje můj dlouhodobý love/hate relationship se studiem BioWare . Na jednu stranu toto DLC obsahuje jednu z nejlepších zápletek a atmosferických misí, které v celém druhém dílu najdete, a na druhou stranu je 50% DLC nafouknuté debilním nesmyslným obsahem v podobě tentokrát létající variace na všemi právem nenáviděné Mako. Celé DLC působí, jako by je dělaly dva oddělené a na sobě nezávislé týmy a na konci produkce tyto dva projekty prostě někdo slepil dohromady.

Vznášedlo Hammerhead a všechno s ním spojené je jen generický balast, který by zasloužil komplet vzít a vyhodit na hromadu hnoje, kam právoplatně patří všechny mise v Maku z prvního dílu. Co mě ale zaráží je, že v momentě, kdy se dostanete do interiéru - obzvláště do stanice v havarované Gethské lodi - jako by jste najednou hráli jinou hru. Prezentace příběhu a dramaturgie je skvělá, atmosféra perfektní a levely jsou rozmanité a dobře postavené a navržené, zvlášť druhá a třetí část. Samotné vyvrcholení příběhu mě odrovná pokaždé, když toto DLC hraju, i když předem vím o co půjde. I tady se najde pár přešlapů, jako další pokusy BioWare o nějakou formu "puzzle" mechanik, které jsou opět spíš k smíchu, ale v porovnání s Hammerheadem se jedná o geniální vložku.

Je škoda, že tohle DLC obsahuje tolik odpadního obsahu, který celkový dojem kazí. Kdybych měl hodnotit odděleně, dám asi 40% a 90% ... takže střelím do středu. Tohle DLC by snadno mohlo být tím nejlepším v sérii Mass Effect, ale díky špatné mezi-výplni u mě pořád vede Citadela.



Q̶̨̓͜Ȕ̴̱̬͋̌̈̀̍I̷̪̲̳̱͊̒̀ͅE̶͔͇̪͖͖̹̣̝̖̦̖̜͐́̎̔̋̊̍̃̌̽͘T̷̛̝̻͎̹̉͒̊̿̈͑̎́̕͠͠ ̸̨̍́̇͝P̸̡̤̤̞̼͓̦̩͇͔͙͍͓̑̅̈́̀̊̀̀̋͘Ļ̷̙̼̣̪͚̲̟̲̻̹̾̀͂̓̀̀́̅̐̚͜͝Ȩ̵̢͓̣̤̫̜̟̭̙̠̀̅̾̔͒͗͛̅̓͋̚͠A̷̹̣̫͎̟̗̳̼̼̥̠̹̩͍̤͐S̴̳̙̮̖̊̅͆̓̾̐̓̀͐͊̌̓̂̕͠Ę̶̳̖̣̔̐͋̈́̌̈́̊̈́̇̈̀̈́̉ ̷̹̥̌́̓̒̄͊͝M̶̜̯̞̙͚͕̮̟͓̈́ͅÃ̵̬͔̖̪͚̰̝̗͇̺̘͒͌͑̆̆͛̾̚͝͠Ǩ̵̡͍̯͉̼͋̒͒͐̽͛̉͐͜Ȩ̶̡̪͔͎̼̼̖͕̘͕́́͌̍̇͜ ̴̛̹͈̗̣̯̂͂̐͌̈́̐͜͝͝Í̷̟̜͖͈̤̓̐͐̔͜T̵͕̗̥̖̩͙̝̄̈́͌̓́̃̒͑̐ ̵̬̰̱̤͙̙̼́̈́́̔͑̍̀̅̿͌̿̈́̑̈́̐Ṣ̶̡̨͓̝͇̰̭̤̦̼̬̠̓̍̄͐T̷̫̲̈́͐͐̄͌̌͌̌̌̂̿̕̕͘̕Ö̴̯̙̰́̽̐̍̅̀́̋͊̈́̏̚͝͝͝Ṕ̴̨̢̛̞̝͙̥̥͚̤͈̃̎̀͊̐̓̐̚͠ͅ

Pro: Příběh, atmosféra, interiéry,

Proti: Vznášedlo Hammer-me-in-the-head, exteriéry

+17

Hobo: Tough Life

  • PC 75
Ke komentování této ještě stále relativně nové české hry se zatím nikdo nehrne, tak si tuto hru vezmu na paškál já. V době psaní komentáře mám odehráno okolo 50 hodin, takže už můžu s klidem říct, že se ve hře celkem obstojně orientuju.

O hře jsem poprvé slyšel zhruba 4 roky zpět, kdy byla pouze v early accessu a poté jsem na ni úplně zapomněl a až když tato hra vyšla, oprášil jsem si znovu vzpomínky na relativně zajímavou hru, která ale toho nemá zatím příliš nabídnout. O čtyři roky později už logicky hra vypadá jinak a je v ní daleko více věcí, co lze s Vaším zablešencem provádět. No nic, pojďme k samotné hře.

První kroky ve hře jsou obtížné. Není žádným tajemstvím, že pokud hru spustíte bez jakéhokoliv předchozího researche prostřednictvím videí nebo něčeho podobného, budete tápat, jelikož Vám hra dopředu nic neřekne. Naprostým základem je mapa. Bez mapy se jen těžko budete orientovat v poměrně rozsáhlé metropoli Praslavi a nutno podotknout, že i s mapou je to občas poněkud složitější. Nicméně na mapu je potřeba vydělat nějaký ten peníz. Což z počátku není vůbec jednoduché. Lidé s Vámi mluvit nechtějí, většinou jen odseknou a když se s Vámi někdo dá do řeči, nemáte vůbec jistotu, že z něho něco vytřískáte. Samozřejmě postupem času to jde lépe a lépe, šance na to, že se s Vámi kolemjdoucí dá do řeči je vyšší a vyšší, nicméně chce to čas a především grindění.

Grindění je velice podstatný aspekt této hry. Bez neustálých pokusů o oslovování lidí a fárání v popelnicích budete ve hře jen stěží úspěšný. No a samozřejmě to není jen o těchto dvou faktorech. Musíte řešit kde budete spát, co budete jíst, navíc se neustále ochlazuje teplota vzduchu. Když je Vám zima, klesá vitalita, je vyšší šance onemocnět. Když onemocníte, vitalita se snižuje ještě rychleji. Během fárání v popelnicích se ušpiníte, tudíž smrdíte. Když smrdíte, lidé se s Vámi budou bavit velmi sporadicky. Samozřejmě během tohoto teroru Vám klesá i morálka, což rozhodně taky není věc, která by Vám pomohla.

Nicméně, pokud se dostanete přes tento krušný začátek a porozumíte principu Hoba, budete se v něm orientovat mnohem lépe. Peníze můžete kromě žebrání vydělat i na brigádách, pokud plníte questy u různých NPC dostanete kupu užitečných věcí, které se budou hodit. Pak zjistíte, že si můžete postavit své obydlí. Své obydlí můžete vylepšovat a získávat různé výhody nazpět. A to platí i u NPC. Ti Vás mohou naučit spoustu užitečných věcí, díky kterým budete hrou proplouvat jako nůž máslem.

Něco málo k příběhu. Ačkoliv je příběh vyprávěn především textovou formu, nebudu lhát, příběh je vtahující a bavil mě. Příběhová linka okolo Součka, Kardinála apod. mě zaujala asi nejvíce. Po technické stránce je rozhodně co zlepšovat. Nic moc optimalizace, klasické zasekávání NPC, běhání NPC v dešti rychlostí bavoráku na dálnici (to spíše pobaví). Grafika nic moc, nicméně není to nic, co by mě odrazovalo. Provedení města se mi líbí. Všelijaké reference na české věci se mně jakožto českému občanovi líbí.

Abych tenhle zatraceně dlouhý komentář směřoval k nějakému konci. Hra mě chytla. Zpočátku jsem to chtěl zabalit, nicméně jsem vydržel a hra mě odměnila relativně zábavnou hratelností. Bez debat je to zajímavá sonda do života běžného bezdomovce.

Pro: české prostředí, zábavné popisky u předmětů, zajímavé charaktery, hodně možností, co lze ve hře dělat

Proti: občas horší orientace v mapě, nutnost neustálého grindění, což někomu může vadit, technické chyby

+35

I.G.I.-2: Covert Strike

  • PC 50
Druhý díl je po 2 dnech (nocích) hraní za mnou a přišlo mi to ještě horší, než jednička. Začnu tedy tím, co je lepší - díky bohu se dá ukládat, na obtížnost easy máte celých 5 uložení! Zdá se to málo, ale oproti prvnímu dílu je to luxus a dokázal jsem si s tím vystačit. Oproti jedničce zmizel i nesmyslný respawn. Takže Vám neproudí z vyčištěné místnosti další a další vojáci, což ovšem nepříteli nebrání přiletět vrtulníkem, nebo APCčkem a vyložit speciální jednotky. V poslední misi kupříkladu hned třikrát + se v poslední místnosti po stisknutí úkolového tlačítka otevře stěna a vypadne šest vrahounů.

Pozitivem je i o fous lepší příběh. Na počátku pátráte po čipu odolném proti EMP, pak se objeví zrada, záporáky překvapivě zlikvidujete daleko před poslední misí. Podíváte se do Ruska, Lybie a na Čínský ostrov. Grafika se podle mě nijak extra nezlepšila, prostředí... no řekněme že ty základny vypadají už trošku odlišně a DOKONCE jsou tu dvě-tři celkem zajímavé lokace (lybijské městečko, luxusní vila, krásný čínský chrám). Jinak na rok 2003 a obrovskou konkurenci 3D her celkem bída.

Hratelnost je to oč tu běží a ta je zase mizerná. Tvůrci se tentokrát rozhodli, že I.G.I. 2 byste měli hrát jako stealth akci. Chtěli by po Vás nenápadný průchod, ale bohužel k tomu nemáte prostředky. Ano můžete picnout dva tři vojáky zezadu odhlučněnou pistolí, ale kolem Vás jich je dalších 30-50. Alternativní cesty neexistují, max obejdete nějakou skupinku v lese, na základně ale většinou musíte všude, protože na každém místě máte nějaký úkol. Nejsou zde stíny, není zde odklízení mrtvol (které nemizí), některé kamery nejde ničit a po pár zásazích někdo někde prostě spustí poplach. Obejít nepřátele v základně se rovná tomu, že Vám v nouzi padnou do zad.

Tvůrci posrali i to co v jedničce fungovalo. Dalekohled Vám tak nepřátelé už neoznačí, sniperka není tichá a klepe se i když si lehnete a zbraně unesete jen dvě. Většinu času tak opět strávíte s AK-47, do kterého je nejvíce nábojů a relativně nejpřesnější.

Jako stealth akci to hrát tedy nejde, ovšem jako tradiční střílečku taky moc ne. Nepřátel je obrovské množství, mají smrtící mušku a i když na easy mě neubírali tolik co v jedničce, většinou to stačilo. Navíc ten dostřel! V 15 kole vidíte z kopce v obrovské dálce základnu, odkud na Vás zezadu začnou střílet a skoro pokaždé se trefí. Podle dalekohledu na 180 metrů. Když jsem se tam asi na padesátý pokus probojoval, zjistil jsem, že měli jen obyčejné kalašnikovy a a jednu silnější, ale o to nepřesnější zbraň.

Kromě toho když jste zasaženi, pohyb se zpomalí, červená Vám obrazovka a reflexy Vám budou na nic. Aby to střílení stálo co nejvíce za hovno, zbraně bez výjimky kopou a rozjíždí se už tak široký zaměřovací kříž. Subjektivně mě prostředí přišlo nepřehlednější a často jsem ani netušil odkud (většinou přes půl obrazovky). Proto jsem spoustu kol řešil stylem pobít pár vojáků, po vypuknutí poplachu se někam zašít a trpělivě likvidovat jednoho po druhém - což je komplikováno agilností nepřátel a tím, že Vám co pár sekund dojdou náboje i při krátkých dávkách, načež dlouhé sekundy přebíjíte a prcháte.

Řekl bych, že poslední kapkou byly bugy, ale ty nebudu zahrnovat do hodnocení, netuším jestli chyba není u mě. Každopádně po nahrání mise se sekne obraz (občas pomůže mapa a zpět, občas znovnahrání přes hlavní menu). A v leže se zasekává myš, která typicky odmítá jít do jedné strany.

I bez bugu je to v konkurenci toho nejlepšího z 2003 (Call of Duty, Elite Force 2, Vietcong, XIII, Unreal 2, Halo ad...) přinejlepším slabý průměr. 50% snad je za pár povedených lokací včetně finálního startu raketoplánu a že se to relativně dalo hrát. Jednička ač těžší byla zábavnější.
+17

The Raven: Legacy of a Master Thief

  • PC 80
Na začátek se musím přiznat, že nejsem příznivcem televizní sérií ani epizodických her. Prodlevy mezi jednotlivými díly delší jak pár dní totiž znamenají, že si z dřívějšího příběhu nic nepamatuju a těžko se pak dostávám zpět do atmosféry. Proto v těchto případech vždy čekám, až vyjde celá série a pak si to zahraju v kuse. Odobně to bylo i s hrou The Raven: Legacy of a Master Thief od německého týmu KingArt Games. Od vydání posledního dílu ke dni, kdy jsem si konečně udělal na tuto hru čas, uběhlo dlouhých pět let, takže už na mě čekala vylepšená remasterovaná verze.

Musím říct, že jsem si hru velice dobře užil. Jedná se o detektivní zápletku ne nepodobnou těm, které psala královna detektivek Agatha Christie. V londýnském muzeu byl ukraden jeden z klenotů a zdá se, že za tím stojí tajemný Raven, gentlemanský zloděj z minulosti. A nebo jeho následovník? Existuje ještě dvojče tohoto klenotu, které se vydává z Curychu do Káhiry na výstavu. O jeho ochranu se má postarat detektiv Legrand, jenž proslul zabitím Ravena před pár lety. Jako hráč však vstupujete jako konstábl švýcarské policie Zellner, kde jste k Legrandovi přiděleni jako pomocník při cestě Orient Expressem přes Švýcarské území. Jak to tak ale bývá, věci nejdou přesně podle plánu.

Jedná se o klasickou 2,5D point and click adventuru ve velmi pěkném grafickém zpracování, s hudbou nahranou živým orchestrem a velmi kvalitním dabingem. Obecně je spíše jednodušší, až na občasný pixelhunting na hráče nečeká žádný zásadnější zásek. Ale rozhodně to není ku škodě, velmi dobře napsaný příběh dokáže hráče udržet v napětí, každá z postav je důkladně propracovaná a má svoji pohnutou historii, kterou se střípek po střípku v průběhu hry dozvídáme. Zhruba v půlce pak přichází zajímavý prvek, kdy se z konstábla Zellnera převtělujeme do zločinecké postavy a procházíme cestu ze Švýcarska do Egypta znova, ale z jiného pohledu. Velmi zajímavý a chytlavý nápad se opravdu vydařil a i když se mnohdy vracíme na již známé lokace, právě pohled na události z jiného pohledu je skutečně zajímavý.

Dohrání všech tří epizod mi zabralo téměř dvanáct hodin a po celou dobu jsem se téměř vůbec nenudil. Naopak jsem rád vyhledával další střípky k dokreslení mozaiky příběhu. Nesetkal jsem se ani s žádným bugem popisovaným u původního vydání, ani jednou mi hra nespadla. Za sebe musím říct, že The Raven: Legacy of a Master Thief je velice dobrá klasická point and click adventura, která se tvůrcům z KingArt Games podařila rozhodně víc, než jejich dosud poslední zmršený pokus jménem Black Mirror.
+18

Under Leaves

  • PC 65
Hledačky skoro nehraju a po Criminal Case, Musaic Box a Zulu's Zoo je Under Leaves teprve čtvrtou hrou z tohoto poklidného žánru. Po dohrání Dishonored jsem však hledal něco oddechovějšího, a to jsem našel právě Pod listím.

I přes jednoduchou grafiku bylo občas opravdu obtížné najít hledané kaštany, žížaly nebo třeba ještěrky a nejednou jsem se zapotil, aby se mi to podařilo. Přesto je hra opravdu krátká a i bez nápovědy jsem se na její konec dostal za necelé dvě hodiny, a to beru v potaz i druhou část (po plameňákovi). Ta mi přišla daleko jednodušší, než ta první a je vidět, že byla doplněna později. Nicméně se v ní nachází mé nejoblíbenější zvíře - ptakopysk (hned jsem si vzpomněl na To the Moon) a kivi taky potěšil. Chyběla zde snad jen ježura.

Při hledání mě rušila pohybující se zvířata (hlavně ryby pod vodou), která postupně zaplňovala dříve prázdné oblasti, ale dalo se na to zvyknout. Zato achievementy nesoucí latinské názvy zvířat mě oslovily a za tu chvilku jsem se i něco přiučil. Celou dobu hrála příjemná hudba, která k hledání seděla naprosto perfektně a opravdu mě mrzelo, že úrovní není daleko více.

Pro: pohodová hratelnost, latinské názvy achievementů, ptakopysk

Proti: krátké, pochybující se zvířata

+16

Subnautica: Below Zero

  • PC 70
"To, co potřebujete, je někdy uvnitř hrudního koše někoho jiného.“

Mrazivé vody planety 4546B nakonec nejsou tak mrazivé, jak by se na první pohled mohlo zdát. Najdou se tu prvky, které okolní atmosféru výrazně oteplují. V kůži dobrodružky Robin se nejprve střetáváme s rojem meteorů, který už v začátku pořádně zatopí a způsobí hráči pocit kompletního osamění na zamrzlé hroudě. Robin se vydává do ledového sevření v touze zjistit, co že způsobilo smrt její milované sestry, ale samozřejmě toho najde víc - a nabyl jsem dojmu, že hlavní motiv ji časem trošku přestane zajímat.

První Subnautica je skvělá meditativní hra, jejíž hlubiny působí tajemně a vy chcete všechno objevit. Ve dvojce taky, ale pokud už jste hráli jedničku, tak nejspíš budete postrádat ten drajv, který jste měli předtím. Já jsem však byl osobně nejvíc zvědav na nové organismy, životní formy a členité dno ukrývající tajemství. To jsem dostal jen z části. Některá zvířátka jsou zajímavá a většina jich je klasicky otravná. Kradou vám věci nebo když si s nimi chcete hrát, začnou vás hned kousat. A samozřejmě i ta největší. Nejhorší na jejich přítomnosti je však všudypřítomný skřek, jenž narušuje meditativní stránku hry, takže ve chvíli, kdy získáte skákací chodítko prawn, můžete stejně jako v jedničce vyrazit na křížovou výpravu a uvést jednotlivé lokace do klidu (jenom jedna vrtací potvůrka je zřejmě vůči zranění imunní). Násilný postup je však samozřejmě čistě dobrovolný. Lehce zklamán jsem byl z malé variability dostupných typů rostlin, které se dají sázet, zejména těch poživatelných, abych se mohl kompletně vyhnout zabíjení rybiček. Co se týče vzrůstu a estetiky, chyběla mi tu nějaká obdoba lucernovníku (lantern tree) z předchozího dílu. Rostliny, co se dají stále množit a uživit se jimi, jsou asi jen tři nebo čtyři. Zřejmě za to může chladné podnebí. Vázovka se mi jako okrasná rostlina líbí hodně, ale zase se nedá množit, takže máte jen tolik kusů, co posbíráte venku. A co se týká členitosti prostředí, tak přibyly nějaké venkovní lokace nad zemí, kde se musíte postarat o to, abyste neumrzli; a z tohoto pohledu voda skýtá bezpečí. Dno oceánu je nyní možná bohatší na úzké prostory a sice je co prohledávat, ale nějak mi přijde, že celkově zaostává za nápaditostí prvního dílu. Nejvíc se mi zřejmě líbí plovoucí leknínové ostrůvky a fialové vývěry, poblíž kterých jsem si vystavěl základnu s dlouhým proskleným tunelem a vyhlídkou. Hlubiny taktéž nejsou úplně špatné, ale mohly být více propracované. 

Doufal jsem rovněž, že bude využití pro ponorku Cyclops z prvního dílu, ale tato možnost úplně odpadla a z vozítek zůstal jenom prawn doplněný o sněžnou létající pozemní motorku Snowfox a podvodní tahač Seatruck, ke kterému je možno vyrábět různé přídavné moduly a individuálně s nimi manipulovat. Na jeden z nich se dá přilepit prawn a v kombinaci s úložnými moduly je to ultimátní výbava na dlouhé výpravy za dolováním nerostů, která přijde vhod v případě, že se rozhodnete budovat bydlo. 

V čem druhá Subnautica absolutně selhává, jsou postavy a jejich charaktery postrádající základní vzorce inteligentního chování. Se slovy: „Najdu cestu zpět“ se hlavní hrdinka Robin vrhá z mateřské lodi k planetě v meteorickém roji a hned se málem nechá zabít meteoritem, jenom aby mohla svůj život ohrozit bezpočtem dalších situací na nehostinné planetě, o níž ví, že zde zřejmě vymřela celá lidská posádka včetně její sestry. Přesto (anebo možná i právě proto) mě hra rychle vtáhla a já se chtěl dozvědět všechno o tom tajemství, co se na planetě ukrývá. Jenže během kontaktu s jakousi inteligentní formou se ukazuje, že Robin je navzdory své úvodní odhodlanosti úplné ignorantské dřevo a moje hráčská touha po poznání zůstala až do konce nenasycena. Namísto toho se Robin snaží o jakési rádoby životní fráze, které už přijdou jako klišé každému, kdo musel na střední psát slohové práce a eseje. Další věc, co mě zklamala, je fakt, že planeta není zcela bez lidí, jak jsem si myslel. Z určitého pohledu je to možná obohacení děje, z jiného zklamání – podle toho, co preferujete. No a pak tady jsou stopy a pozůstatky ve formě zanechaných zpráv, které různě nalézáte a dovídáte se něco o účastnících vědeckého týmu, jenž tu byl před Robin s její sestrou; a tady hráč může najít mimo jiné i soukromé záležitosti v podobě záznamů či fotografií o lesbických a gay vztazích (je jich tu více než jeden, pokud to někdo potřebuje vědět), ale autoři pak nastalé situace využili a ukazují, že není radno si do týmu najímat homosexuální jedince, protože ti mohou způsobit i smrtící průšvihy na pracovišti (lol, jako kdyby nikdo jiný nemohl... ale co, nebudu jim do toho kecat).
Nicméně zatímco jednička působila už od začátku mysteriózně, jelikož hráč byl od začátku bez kontextu děje vržen do víru dění a nevěděl, která bije, tady je už v úvodním dialogu odebrán velký kus tajemství - máme danou postavu, danou misi a víme o tom, že se stalo něco, co se stát nemělo. V jedničce hráč neví vůbec nic a ani neví, co má čekat.

Po odehrání příběhu jsem se pustil do stavby základny, protože se mi svět Subnauticy nechtělo opouštět tak rychle a když jsem nebyl uspokojen smysluplným dějem, vykompenzoval jsem si to trošku svým budovatelským cítěním probuzeným kdysi dávno prvním dílem Settlers a vědomím, že si můžu stavět bydlení, jak chci, a nikdo na mě přitom nebude útočit. Převzal jsem tedy roli architekta, který na této planetě odvádí možná lepší práci než někteří jiní stavitelé, a pustil se do stavění, což je aktivita, která mě ve hře udržela ještě docela dlouhou dobu, stejně jako minule v jedničce. I přes počáteční nesnáze s hledáním příhodné lokace se nakonec zadařilo a cítím se být dostatečně vyhračičkován. Taky jsem kvůli tomu musel vytěžit asi všechny zásoby křemene a titanu v okolí a hlubinách. V nabídce vybavení základny se také objevilo několik dalších prvků včetně jukeboxu, ale všechny jeho písně mají v nějakém momentě části, co se mi nelíbí. I přesto jsem všude rozmístil reproduktory - ty mají ovšem dost malý dosah, takže musejí být v jedné místnosti rovnou několikrát, aby byla všude slyšet hudba. Rozšířil se i repertoár postelí, to trosečník na ledové planetě jistě ocení. Ale rozhodně postrádám více vybavení pro podvodní skleník, což je místnost, na kterou by tu podle mě měl být kladen trochu větší důraz. V každém filmu o přežití je přece skleník na pěstování plodin. Také jsem doufal, že přibudou podvodní garáže na moduly nebo šikmo vedoucí chodby shora dolů včetně těch prosklených, ale to se bohužel nestalo. I tak jsem se však dost zabavil.

Co tedy závěrem? Druhá Subnautica snad stojí za zahrání. Celkem jsem se bavil, je co objevovat a z největších zabitých potvor jsem měl fajn pocit. Ale asi jsem měl celkově trošku moc velká očekávání ohledně příběhu a bohatosti lokací, hra je nedokázala zcela naplnit a moje nadšení na zamrzlé planetě postupně ochládalo. Nejútrpnější moment se vyskytl v zasněženém labyrintu, kde po mém vstupu na scénu začala jedna z častých chumelenic následovaná mlhou, což vedlo k mému totálnímu zmatení a zoufalému bloudění, než jsem našel správnou cestu. Krajina tam totiž často vykazuje velmi podobné znaky a ztěžuje orientaci. Pokud u sebe v některých lokacích nemáte dostatek bójek na trasování cesty, můžete se dostat do problému. Ale jinak je to relativně dobrá odpočinková, relaxační hra a bublání vody v oceánu kolem je příjemně uklidňující.

Pro: Relax a meditativní; stavění základny; objevování.

Proti: Charaktery; příběh; občas zmatečné nebo chudší lokace.

+24

ABZU

  • PS4 70
Keďže som už mala za sebou hru Journey, ktorá ma veľmi zaujala, bolo samozrejmé, že jedného dňa vyskúšam aj tento počin.
Aj keď sa v Abzu nachádzajú jednoduché hádanky, nepovedala by som, že je to typická hra. Skôr by som to nazvala vizuálno- hudobným zážitkom. Podmorské prostredie zaujme určite nie len milovníka akvaristiky. Sama osobne nepatrím medzi znalcov rybičiek, ale neodradilo ma to od vychutnania si symfónie farieb a pohybov v tomto modrastom svete.

Bolo krásne sa ladne pohybovať medzi väčšími alebo menšími zhlukmi podmorských tvorov. Nechať sa nimi viesť, plávať s nimi alebo len tak meditovať a užívať si ten pokojný priestor.
Páčilo sa mi, že lokácie boli rozmanité, raz tak farebné, že vaše oko nevedelo kam sa pozrieť, inokedy tmavé, fluoreskujúce a tak ľahko vyrážajúce dych.

Samotné hranie nezaberie veľa času, asi tak 2-3 hodinky. Myslím, že je to tak akurát, keďže časom sa aj jednotlivé úkony začínajú opakovať a dlhší herný čas by teda nebol na osoh. Priznám sa, že to samotné tempo sposobilo, že niektoré časti v strede hry ma trochu nudili, avšak ku koncu sa to znova dalo do pohybu ( aj doslovne) a ja som sa tak opäť nadchýnala nad maličkosťami.

Ako som spomínala predtým, hrala som aj hru Journey, ktorá mi nastavila hranice očakávania vysoko. Po Abzu som síce neostala sklamaná ale samotná hra neprekonala svojho predchodcu.
V každom prípade možnosť dotknúť sa veľryby, delfína alebo kosatky a nechať sa nimi viesť do hlbín, robia z tejto hry niečo unikátne a krásne. Určité momenty sa nedajú popísať slovne a je lepšie ich zažiť na vlastnej koži, so zenovou hudbou v pozadí.
+21