Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

The Longest Journey

  • PC 95
Jako každý správný příběh, i tenhle začíná tam, kde končí - ve věži…

Další vláček do stanice Nostalgie. The Longest Journey se mi dostala do rukou nedlouho po vydání a naprosto mě učarovala svým kombinováním lehce temné antiutopistické scifi (Newport a jeho všudypřítomné korporace), pohádkové fantasy (hlavně les na cestě za Klacksem), komedie (kapitán Nebevay a jeho hlášky, souboj s Klacksem) a hororem (Gribbler, „souboj“ s mutantem).

Příběh je taky docela dospělý, žádná pohádka to rozhodně není. Spousta kladných postav umře (Tobias, Flipper, Cortez, Zack?, Emma skončí v nemocnici), atmoška za polovinou hry docela zhoustne (opuštěná Marcuria je docela tíživá) a zkouška v podobě překonání svého strachu (tatínek) mě taky dokázala vyvést z míry. Škoda, že není trochu propracovanější a delší.

Hádanky mi přišly logické, hrome, i ta legendární gumová kačenka – s ní jsem neměl problém ani kdysi, když jsem tu hru hrál poprvé, a to mi bylo asi tak 12. Potrápila mě jen hádanka v podmořské jeskyni, ale to jenom proto, že jsem si vždycky myslel, že je zadání složitější, než ve skutečnosti bylo (a následně jsem řešení vždycky zase zapomněl).

Postavy byly většinou docela super, od vyšinutého Klackse, extravagantního Flippera, ukecané Vrány, zapšklého Westhouse, ironického kapitána Nebevaye nebo docela obyčejného policisty, který se ve svém exoskeletu ve službě připravuje na své divadelní vystoupení. Joo, když to v tomhle ohledu srovnám s Chapters, jsem opravdu smutný :(

TLJ jsem dohrál už několikrát, ale tentokrát jsem si ji opravdu vychutnával a například jsem poctivě četl i Aprilin deník, který je teda pořádně dlouhý. Z něj jsem zjistil docela zajímavé věci, například že má dva nevlastní bratry (a jsou to prý docela hajzlíci) a že do někoho byla zamilovaná. To by mě docela zajímalo do koho, když to nebyl Charlie – moc dalších vhodných mužských postav ve hře nepotkáte. Tak asi někdo jiný ze školy?

V deníku jsou pak taky docela užitečné tipy, které občas hráče navedou, kam dál. Ne že by to bylo vyloženě potřeba, nejsem žádný adventurní expert, ale TLJ určitě patří k něm lehčím adventurám.

Co se záporů týče, tak grafika postav nebyla skvělá ani tehdy (zato grafika prostředí mě dostala i dneska) a to, že existuje možnost zapnout si pomocí ESC přeskočení asi 5 vteřin animace autoři mohli taky trochu líp zdůraznit. Tím se totiž některé přechody přes lokace docela zkrátí – např. přes doky za Flipperem to pak máte přeběhnuté raz dva. Tím ale se zápory končím.

Po letošním dohrání ve mně zůstal takový neurčitý pocit, že je hrozná škoda, že není víc her, které by mě některými scénami odrovnaly - jako např. tady rozhovor o podstatě umění

Herní výzva 2021 - Okna vesmíru dokořán (HC)
+37

Spear of Destiny

  • PC 70
Hrát Spear of Destiny je prakticky stejné jako hrát původního Wolfa. Novinek je tu poskrovnu a jsou spíše kosmetického rázu. Hra mi však přesto přišla z hlediska designu úrovní zákeřnější - je zde spousta odboček a zákoutí, kde často číhá nepřítel a hráč tak musí být v postupu mnohem opatrnější. Komplikovanější design úrovní pak bohužel vede i k častějšímu bloudění, jelikož i zde chybí mapa či alespoň nějaké významnější orientační body.

Tento výlet do herní historie tak dle mého skromného názoru stejně jako poslední 3 epizody Wolfa nic objevného nepřináší a lze jej tím pádem směle vynechat. Pro zkrácení dlouhé chvíle někde na starším počítači však pořád svůj účel plní dobře a zábavná je úplně stejně jako Wolf i dnes.

Chápu, že zaskočení autoři tehdy nechtěli nic výrazně měnit a hráčům dopřát ještě více toho, co se stalo tak úspěšným a legendárním. Z dnešního pohledu ale dle mě k vytvoření si obrázku o počátku FPS žánru naprosto stačí odehrát první 3 epizody Wolfa a pak pokračovat takovou tou neznámou a dávno zapomenutou hrou z roku 1993, nějakej barák nebo tak nějak, shodou okolností od stejných autorů.

Pro: akce, střelba

Proti: bloudění, minimum novinek

+19

Paradise

  • PC 60
Ve vší úctě k nebožtíku Sokalovi, ale Paradise se mu příliš nepovedla. Moc mě nenadchla ani před lety, když jsem ji hrál poprvé a po opáčku je to ještě horší.

Co můžu pochválit je grafika. Ta se od Syberie nezměnila a tak tu máme opět cizí zemi v celé její kráse, různá prostředí a k tomu spoustu animací a jako bonus příjemnou hudbu. Tady není co vytknout.

Příběhově je pro mě Paradise spíše zklamáním. Hlavní hrdinka je sestřelena nad fiktivní africkou zemí Mauránií a ztrácí paměť. Což je klišé jak prase, ale některé hry s ním umí pracovat. Bohužel tady ne - díky ztrátě paměti je Ann Smithová v podstatě prázdnou nádobou, která jen sleduje a pasivně přijímá co se kolem ní děje. V hlavním příběhu se bijí dvě složky. Ann prochází Mauránií, zjišťuje že je pravděpodobně dcerou místního krále Rodona a že to není vůbec dobrý král, ale pěkný zmetek. Jsou tu rebelové (kteří se mi nezdáli o moc lepší než vláda), špioni, čistky a vraždy. Tenhle realistický příběh spolehlivě zabíjí fantasy elementy Paradise - hrdinka se probouzí v pohádkovém harému (což je spíše Arábie), jsou tu vymyšlená zvířata, stromoví lidé, na konci nechybí ani voodoo (spíše Haiti). Celá linie s leopardem je naprosto zbytečná, včetně všech scén kdy ho ovládáte. Kde se vzaly tu se vzaly (ze Sybérie) automatony. A konec je příšerný Hrdinka si nevzpomene kdo je a rozhodne se zabít vlastního otce, ozve se výstřel, ale co se stalo neuvidíme.

Hratelnost je ze začátku tragická. Všechny elementy, které jsem přešel v Sybérii tady bijí do očí a ještě přibyly technické chyby. Aktivní místa se hlásí pouze změnou kurzoru, nikoliv popisem. Kurzor se ovšem mění jak se mu chce, občas se nezmění, občas kliknete a nic se nestane. Některá místa se stanou aktivními až něco uděláte (tlačítko ve fotolabu, vosí hnízdo), jindy se něco/někdo objeví až s někým promluvíte. Něco jde použít jen na přesně určeném bodu (nabrání vody z bazénu). I bez těchto devadesátkových prasáren jsou aktivní místa schovaná, většinou přesně tam kde se nepodíváte, zatímco očividné věci jsou neaktivní.

Aby toho nebylo málo, dvě kapitoly (úvodní palác a stromová vesnice) jsou naprosto příšerné bludiště, ve kterých se navíc jasně nehlásí východy, občas jsou ty východy dokonce rafinovaně schované. A tak jsem jak kretén hledal co dělat ve mezi stromy, než jsem objevil nehlásící se žebřík do dalšího patra, nad kterým je půl metru nahoře šipka. K dovršení všeho si hrdinka chodí většinou kam chce. Většina zákysů tak nepramení z toho, že nevíte co kde použít, ale že nemáte v rukou nic a netušíte co dělat/kam jít.

Po třech kapitolách jsem toho měl plný zuby a hru vypnul s tím že ji napálím 50%, Sokal neSokal. Naštěstí se to v posledních dvou kapitolách jakžtakž zlepší - jakmile totiž hrdinku zavřeme do uzavřeného prostoru, odpadne bloudění a s trochou usilovného myšolovu na obrazovce se i ty schované akční místa dají najít. Navíc mě to ve finále konečně jakžtakž začalo bavit.

Dávám 60%, ani víc ani míň. Některé tyhle věci byly i v Sybériích a tam jsem přivřel oči a ke konci to byla celkem slušná adventura, ale žádná must play klasika to není.
+18

Jazz Jackrabbit 2: Holiday Hare 98

  • PC 65
Prvním přídavkem pro druhý díl Jazz Jackrabbit je pro sérii typické vánoční dobrodružství. Jde o nejkratší rozšíření série, obsahuje pouhé tři úrovně, které jsou alespoň celkem dlouhé. Grafika je pěkná a vánoční atmosféře není co vytknout. Tématicky laděni jsou nepřátelé, objekty na sbírání i hudba. Do JJ2+ lze přidat obě verze, jak Holiday Hare 98 tak Christmas Chronicles, ale asi mezi nimi není žádný rozdíl. V původních verzích přinesl novější Christmas Chronicles možnost hry za Lori. Prošel jsem obě verze, jednu za Jazze, druhou za Lori a nezpozoroval jsem žádné rozdíly. Za zahrání to stojí, ale nečekejte nic zajímavého.
+20

Fallout

  • PC 95
Fallout 1 jsem vlastně nikdy nehrál, ta hra mě vždycky míjela, i když jsem Fallout 2 dohrál asi 6x a Resurrection 2x. Po letech jsem se mu ale rozhodl dát šanci a chybu jsem rozhodně neudělal.

I když se srovnání s Falloutem 2 nejspíš nevyhnu, přesto si myslím, že je hra dostatečně jiná a stojí za zahrání i pro ty, kteří začali až dvojkou, stejně jako kdysi já.

Jasně, Fallout 1 je menší. Je kratší, má méně možností, méně perků, méně nepřátel, méně lokací, menší mapu, maximální level jen 30, nemá auto a spoustu dalších detailů. Ale tím, jak je menší, působí daleko sevřenějším a kompaktnějším dojmem. Tam, kde dvojka boduje především černým humorem, narážkami a různými popkulturními odkazy, jednička na to jde jinak. Je mnohem depresivnější, temnější a syrovější. Troufl bych si říct i strašidelnější. Nevím, jestli je to časovým limitem, který máte na to, abyste našli a donesli vodní čip, ale zatímco ve dvojce jste v Pustině vyrůstali, v jedničce jste se s ní teprve setkávali. Nebohý obyvatel Vaultu 13, který se vydává do Pustiny z bezpečí Vaultu, vůbec netuší, co jej tam čeká, zda má šanci venku přežít a zdá může ve svém úkolu obstát, to na hráče prostě působí jinak. Navíc děsivá atmosféra toho, že se Pustinou šíří hrozba, které se všichni bojí, i hráčova postava v ní působí tak male a bezvýznamně. Ponurost světa, která člověku sedne na duši, když se do hry ponoří. Konečně jsem dokázal po těch spoustě let pochopit, co způsobilo v roce 1997 ve světě RPG takový poprask.

Je pravda, že hra není bez chyb, některých logických nesouvislostí a v podstatě máte u všech questů jen dvě varianty řešení - buď se zachováte jako hrdina nebo jako zloduch, nic mezi tím. Většinu chyb jsem však dokázal hře odpustit. Z častého padání Steam verze na Windows 10 už jsem moc nadšený nebyl, ale to je holt daň za to, že to člověk hraje téměř po 25 letech od vydání.

Fallout 1 je jako vzpomínka na první lásku. A ani dvojka, která je v mnohem větší, robustnější a otevřenější, nedokázala tento pocit vytěsnit. Není lepší, ani horší. Je jiná.

Pro: Atmosféra, prostředí, příběh, hudba, tísnivost světa

Proti: Proč to muselo skončit?

+44

Assassin's Creed: Valhalla

  • XboxX/S 65
Tuto sérii jsem kdysi miloval. První, druhý i třetí díl byl skvěle propojenou trilogií. Pak přišel čtvrtý díl, který mě také skvěle bavil, ale následovali ho patvary jako Syndicate a tomu dílu z Francie nemůžu přijít ani na jméno. O pár let později následoval svěží restart jménem Origin, který mě docela překvapil. Alespoň do té doby, než mi začal pít krev nekonečný loot zbraní, brnění a všeho možného. Příběh také nakonec moc neoslnil. Poté přišlo Oddysey, což bylo vlastně úplně to samé v bledě modrém. Nekonečný svět, milion otazníků k prozkoumání a pořád a pořád to stejný dokola. Nad touhle sérií jsem zlomil hůl a Valhallu si již nekoupil. Bohužel ji však dostal kamarád k Vánocům a mě se nabídla možnost si ji zahrát a tak jsem ji na nové konzoli vyzkoušel. Hned po spuštění mi spadla brada až na zem, když jsem viděl, kam se posunula grafika her na konzolích a jsem zvědavý, co všechno ještě přijde. Překvapilo mě i to, že nešlo už tolik o lootování. Vybavení tentokrát tolik nebylo a dalo se akorát vylepšovat do jeho maximální úrovně. Dokonce mě překvapil i příběh, který hned od začátku šlape na plyn a vypadal opravdu zajímavě. Normálně jsem si myslel, že Ubisoftu vše odpustím, protože mi konečně dali opět to, co se mi na téhle sérii líbilo. Po pár desítkách hodin jsem však zjistil, že jsem dostal opět akorát to stejné, zase v bledě modrém. Sice jeden nemohl zběsile lootovat stovky zbraní, brnění, kapucí a všeho možného, ale za to, aby si to mohl vylepšit na plnou úroveň, tak musí člověk lootovat materiál na vylepšení. To stejné pokud jde o vylepšení vesnice. No a pokud jde o příběh... do půlky se drží a je napínavý. Pak se k vám však opět připojí váš nejlepší kamarád a pomalu bratr a příběh ztratí šťávu a následují hlavní úkoly jsou velice nudné a nezajímavé. Domlouvání svatby a další zbytečnosti. No a závěr? Nezajímavý a asi se schyluje k velkému průseru... tedy závěru příběhu v dalším dílu, který asi nikoho nenadchne.

Pro: Hlavně grafika, jinak bych to asi ani nedohrál, soubojový systém, vikingové

Proti: Prostě pořád to stejné v bledě modrém. Nekonečný loot, obří mapa, obří menší mapy, příběh...

+8 +12 −4

Harry Potter: Hogwarts Mystery

  • Android 70
Uvažovala jsem, jakým stylem bych vám zde na databázi představila, o čem HP: Hogwarts Mystery je. Na začátek musím uvést, že se nepovažuji za nějakého bůhvíjak velkého fanouška HP, filmy se mi líbí, ale knihy jsem zatím četla pouze dvě. Nemám doma žádnou šálu v barvách své příslušné koleje a ani neplánuji děti pojmenovávat po postavách. Dokonce nejsem ani fanda mobilovek. Tak proč do téhle hry jít?

V podstatě to začalo náhodným kliknutím na reklamu. Hra z prostředí Bradavic, kde jste sami studentem a máte vlastní příběh nesouvisející s HP (odehrává se před Harryho érou). Můžete příběh dokonce ovlivňovat, budete mít výuku a kamarády. Paráda, simulátor kouzelnické školy, který si kdekdo může přát. Za vyzkoušení to přece stojí.
Překvapivě, hra není jen bezedná jáma, která by chtěla spolykat obsah vaší peněženky. Samozřejmě, investice reálných peněz vám přinese ulehčení a výhody, ale můžete si ji užít i bez toho. Musíte ovšem počítat s čekáním a škudlením.

Čekání je nutné k dobíjení energie (1 za 4 minuty), kterou využíváte v úkolech a hodinách. Také musíte lépe hospodařit se zdroji, snadno se může stát že vám dojdou mince nebo nebudete mít dostatečný počet knih určité barvy pro odemčení dalšího mazlíčka. Prémiová měna, růžové diamanty, lze získávat i v minihrách (náhodně), jako odměna za duely či levelování přátelství a zvířat, také lze ale získat pravidelným shlédnutím reklam. Pokud vám nevadí reklamy, můžete získávat i bonusovou energii.

Jaká je tedy vlastně herní náplň? Jste nový student/studentka Bradavic. Můžete si vytvořit vlastní postavu v omezeném editoru, další kosmetické úpravy si budete odemykat postupně. Seznamujete se se školou, s novými lidmi, docházíte na výuku a zároveň se snažíte rozluštit záhadu vašeho ztraceného bratra a prokletých vaultů, po kterých pátral. V dalších ročnících a s postupující úrovní se vám odemykají další možnosti. Můžete se stát hráčem famfrpálu, můžete dělat vedlejší úkoly pro Hagrida ohledně zvířat/potvor, procvičovat souboje, navštěvovat obyčejné hodiny (další předměty se vám také odemykají po zahájení nového ročníku). Ve hře jsou také časově omezené úkoly, které se vám spustí při splnění požadavků nebo v určitou roční dobu, jsou tematické (např. Vánoce, Valentýn apod.) a unikátní, za jejich splnění většinou dostanete nějaký předmět na kolej/oděv/nového společníka pro přátelství a tak. Dále se pravidelně konají eventy, měsíční sběr XP, famfrpálové eventy, sběr kolejních bodů, sběr bodů za plnění určitých aktivit a podobně.

Abych už končila. Hra má sedm ročníků/sezón a pak se myslím pokračuje zakázkami pro Ministerstvo magie. Sama jsem ve čtvrtém ročníku takže jsem sama zvědavá. Průběžně je přidáván nový obsah, nové typy aktivit do eventů, nové možnosti (třeba romance se společníky nebo poslední aktualizace sběr stránek, za které si můžete doplnit unikátní časové questy, které jste prošvihli).

Hra má určitě co nabídnout. Lze ji hrát i bez investování peněz a pořád si ji užít, což je myslím u mobilních klikaček velké plus. Doporučila bych ji všem, kteří mají rádi svět Harryho Pottera a chtěli aspoň malý kousek kouzelnického příběhu i pro sebe.

Pro: není pay2play, Bradavice a vlastní originální příběh, spousta aktivit, stále nový obsah

Proti: čekání na energii, reklamy, časové questy mohou přijít když se vám to zrovna IRL nehodí

+12

Super Meat Boy Forever

  • PC 75
V době, kdy pojem “retro pixelartová plošinovka” ještě nebyl zdaleka takovým klišé jako dnes, vzal Super Meat Boy herní svět naprosto drtivým útokem. Cesta k úspěchu byla vlastně celkem jednoduchá. Nemuselo se jednat o žádnou revoluci, ale stačilo přijít s do puntíku vychytaným ovládáním, sadistický obtížnými, ale férovými úrovněmi, masivní porcí obsahu a adrenalinovým soundtrackem. Úspěch o několika milionech prodaných kusů a nadšených recenzích byl zaručen. Pokračováni si však prošlo trnitou cestou, během níž došlo k rozpadu původního týmu a restartu vývoje.

Od konceptu prvního dílu došlo k několika zásadním změnám. Původní Super Meat Boy byl velmi klasickou dvourozměrnou plošinovkou, kde je hráčská postava zcela pod jeho kontrolou. Pokračování se však shlédlo v původně mobilních hrách typu auto-runner, kde postava automaticky běží sama a hráčovy akce se omezují pouze na skákání či volitelně další speciální pohyby. V případě Super Meat Boy Forever to znamená, že hráč může pouze skákat, klouzat a nově mlátit nepřátele pěstmi, což v originále nebylo možné.

Zjednodušené ovládací schéma se však v žádném případě nerovná nižší obtížnosti. Tuhá obtížnost byla jedním z hlavních poznávacích znaků originálu a kdyby to v Super Meat Boy Forever nezůstalo zachováno, působilo by to nepatřičně. A i když mi chvíli trvalo si na automatický běh zvyknout, brzy mi přešel do krve a obtížný platforming jsem si začal užívat podobně jako u originálu. Reakce Meat Boye jsou plynulé jako kdykoliv předtím a fyzika se značně podobá původní hře, takže její fanoušci budou po prvotním šoku jako doma.

Nedá se však upřít, že v jistých chvílích je automatické běhání spíše ke škodě. Občas se mi stalo, že jsem narazil na pasáž, kde nebylo hned zřejmé, co je potřeba udělat a namísto toho, abych se mohl zastavit a v klidu si to promyslet, skákal k mé frustraci Meat Boy neustále z útesu. Hra zkrátka nikdy nepoleví a učit se musíte za pochodu a s pořádnou dávkou bolesti, což nepochybně nebude každému po chuti.

Druhou velkou změnou je částečné zakomponování náhodného generování úrovní. Jednotlivé úrovně nejsou generovány zcela náhodně, ale jsou sestaveny z předem připravených kusů, kterých je dle slov autorů k dispozici několik tisíc. Proti level designu jednotlivých kusů toho nemám moc co vytknout. Ba naopak si myslím, že se v porovnání s původním Super Meat Boy příliš nemusí za co stydět. Variabilita úrovní je velmi široká, což hlavně u plošinovky vždycky potěší, a jejich komplexita se, i díky novince v podobě nutnosti likvidovat nepřátele a využít je k překonávání překážek, v pozdějších fází mírně blíží logickým plošinovkám.

Mrzí mě však, že je nejspíš nikdy neuvidím všechny. Jelikož je jasné, že zhruba 7200 předem připravených bloků úrovní je rozděleno do kategorií podle toho, v jaké úrovni v pořadí se mají objevit, a každá úroveň se bude skládat ze zhruba deseti až dvaceti bloků, zbývá v každé úrovni více než sto nevyužitých bloků. Ano, mohu si sice vygenerovat nový svět, ale nemám žádnou jistotu, že v něm z většiny uvidím nový obsah, což poněkud tlumí mou motivaci.

První Super Meat Boy zvolil minimalistický pixelartový grafický styl, od kterého se v Super Meat Boy Forever upustilo ve prospěch komiksového stylu, jež je o poznání detailnější, barevnější a celkově živější. Za mě se jedná o krok správným směrem a hlavně bych chtěl pochválit přítomnost úctyhodného počtu animovaných cutscén, které zcela banální příběh slušně pozdvihují a občas vtipně parodují ikonické scény z klasických her.

Horší je to co se týče soundtracku, jelikož se kvůli sporům s ostatními tvůrci tentokrát nevrátil Danny Baranowsky, tvůrce ikonického OST k původnímu Super Meat Boy. Novému soundtracku zkrátka ten náboj, který měla hudba od Dannyho B. A hudební podkres prvního světa se nedá označit jinak než jako totální úlet.

Pokud od Super Meat Boy Forever vyžadujeme, aby se vyrovnal téměř geniálnímu originálu, budeme podle očekávání zklamaní. Pokud se však na hru podíváme s čistou hlavou, jedná se o velice slušný auto-runner s plynulým ovládáním, pestrými úrovněmi a pohlednou grafikou, který svou obtížností dokáže přinést podobný pocit satisfakce, jako tomu bylo v případě originálu.
+20

Among the Sleep

  • PC 90
HERNÍ VÝZVA 2021 --> Dětský svět

Mohu říci, že tahle hra má jeden z nejlepší konců, jaký jsem u her viděl. A nutno podotknout, že tato hra je velmi uspokojivá jak po stránce obsahové, tak po stránce audiovizuální. Je krátká, přesto velmi nabitá.

Rozvod, často velmi emocionálně vypjatá situace, při které se křičí nadávky a občas i létají předměty. Když jsou ale součástí bojiště i děti, je to o to horší. Někteří v takových situacích možná sáhnou i po nějakém otupováku. Ale problém těchto věcí je, že se jejich vlivem lidé mění, velmi, sám jsem viděl mnoho takto zničených lidí a mohu říci, že to je odporný a lítostný pohled. A teď si představte, že takoví lidé mají děti, lidé kteří se neovládají. V oparu alkoholu dělají hrozné věci, a když si uvědomí své činy, je pozdě. Děti takových lidí musí zažívat příšerný horor, často mají noční děsy a na konci dětství se musí potýkat s psychickými problémy, které se řeší celé roky. Jsem rád, že existuje hra, která dokáže přiblížit pohled dětí na psychicky zhroucené rodiče.

Pro: Příběh, grafika, hudba, saturace obsahu

Proti: Občas trochu nevyladěné průchody, kdy postava musí být na přesné pozici, aby prolezla skrz

+5 +6 −1

If On A Winter's Night, Four Travelers

  • PC 80
Těžko pochopit, že je taková hra zdarma. IOAWN4T zabaví zhruba na 2 hodiny, ve kterých nabídne 3 plnotučné (a jeden rámcový) příběhy. Atmosféra je depresivnější, ale hra překvapuje svou rozmanitostí. Každý ze tří příběhů je jiný. Po dvou víceméně lidských příbězích nastupuje něco, co by sedlo spíš do mýtu Cthulhu. Nečekal jsem to, ale o to víc jsem byl potěšen. 

Pixel-artová grafika je rozhodně nadstandardní a hudební doprovod je skvostný. Ovládání je primitivní, pouze klikání, úplně chybí například inventář, ale nevadí to. Složitost puzzlů je tak akorát.

Dohráno za jedno sezení a doufám, že tihle šikovní vývojáři už chystají něco dalšího.

Pro: Provedení, atmosféra, příběhy

+21 +22 −1

Jazz Jackrabbit 2

  • PC 80
Na druhý díl dobrodružství králíka Jazze nemám tolik nostalgických vzpomínek. Ke hře jsem se dostal později a nejsem si ani jist dohráním. Nejvýraznější vzpomínkou je multiplayer, kdy se hráči ujmou bratrů Jazze a Spazze. Tohle nenabízelo mnoho plošinovek a ve dvou byla hra opravdu zábavná. Tentokrát jsem prošel hrou osamoceně, takže ta nejlepší část hry mě minula. Dvojka důstojně navázala na jedničku, přinesla řadu novinek a přesto považuji oba díly za rovnocenné. Grafika je mnohem detailnější a zachovává styl jedničky. Pohled je oddálenější, což je na jednu stranu příjemné, ale ztratilo to něco ze své unikátnosti.

Hratelnost je okořeněna nejen přítomností dvou různých hrdinů. K dispozici jsou nové zbraně nebo možnost použít uši na prodloužení doletu. Úrovní je méně, pouze čtyři epizody, ale jsou o něco rozsáhlejší. Celková herní doba není o tolik kratší. Potěší možnost hrát vše v celku, není nutné startovat každou epizodu zvlášť. Součástí je také bonus v podobě shareware epizody. Úrovně jsou hezky propletené a hledání všech tajných úkrytů by zabralo hodně času. Prostředí jsou opět variabilní, ale o něco méně nápaditá. Pobaví obrazovky při výběru epizody, jde o různé parodie. Hrál jsem standardně za Jazze, ale shareware epizodu jsem vyzkoušel za Spazze. Ten nemůže využít pomalý let s ušima, ale má klasický dvou-skok. To je podle mě užitečnější, lze se lépe dostat na vyvýšená místa. Některé úrovně by to dost usnadnilo, ale tak hra se jmenuje Jazz. Na druhý průchod může jít o skvělou volbu.

Hudební stránka je povedená a ke hře se hodí. Pochválit musím i bezproblémovou ovladatelnost. Obtížnost je zhruba na úrovni většiny prvního dílu, ale zde nejsou žádné nepříjemné úseky. Hraní je tedy o něco plynulejší. Tempem a omezenějším arzenálem mi zase více vyhovuje jednička. Základní hru lze bez problémů nainstalovat i na nových systémech, ale nepodařilo se mi ji spustit. Nepomohla ani instalace datadisků. Po aplikaci Jazz Jackrabbit 2+ je vše bez problémů. Druhý díl mě potěšil i dnes a přestože je mi jednička bližší, tak rozhodně doporučuji i dvojku. Já se jdu rovnou vrhnout na rozšíření.
+32

Control: The Foundation

  • PC 40
Už je toho prostě moc. The Foundation jsem hrál až po Control: AWE a za mě slabší kus. Je to epilog k základní hře a nepřináší skoro nic nového. To jedno nové prostředí se okamžitě okouká, "nové schopnosti" nejsou kdovíco a hlavně je tu zase ten nic-neříkající pseudo-cool tajemně se tvářící narativ.

Když srovnám s AWE (můj komentář), tak ten pro mě přinášel větší rozmanitost, ale hlavně srozumitelný děj, kde jsem měl z konce fakt radost. Z The Foundation si oproti tomu moc neodnáším. Točí se kolem postavy Marshal, která mi v základní hře nijak k srdci nepřirostla. To je ta srozumitelná část, zbytek děje jsou divno-dialogy s The Board, které jen něco málo naznačují do případného pokračování. Zklamání.

K dohrání jsem se musel kopat a natáhl jsem si tak tohle 5h DLC na čtvrt roku. Ke konci jsem už ani nesbíral předměty a textové materiály jsem jen proletěl, protože je to furt to samý. Odkroutil jsem si hlavní dějovou linku a rychle pryč. Jak jsem byl po základní hře docela nadchnutý, tak teď už dlouho nechci Control vidět.

Pro: souboje jsou furt stejné

Proti: všechno je furt stejné, děj je fádní a bez pořádného konce

+14

Worms Armageddon

  • PC 80
Přinesu trochu dříví do lesa, když napíšu, že Worms Armageddon je nejúspěšnějším dílem série, přesto jsem v dávné době první instalace hry nedokázal potlačit mírné pocity zklamání. Proč? U Wormsů jsem si své odžil hlavně u druhého, ale i prvního dílu. Změn, které přinesl Armageddon je poskrovnu. Naopak, jak jsem psal u Worms 2, některé možnosti editoru (modifikace zbraní) byly v původní verzi Worms Armageddon dokonce osekanější. Přidány byly až v patchi. Patche jsou vůbec skvělá věc, Worms Armageddon je hra, která má živou komunitu dodnes a dokonce i po 21 letech vyšel update 3.8, který doladil a přidal vše, na co si jen vzpomenete (samozřejmostí je podpora všech Windows). Šušká se, že pokud někdy vyjde patch 4.0, tak ten bude znamenat plnou kompatibilitu, tedy cross-play s Worms World Party.

Worms Armageddon oproti předchozímu dílu přidal zejména velké množství terénů, ale také pár zajímavých a vtipných zbraní. Ať už je to luk, sekera, zemětřesení, oblíbený jet pack, nebo třeba takové šílenosti jako je kanón střílící krtka. Do každé bojové situace tedy několik ideálních zbraní. Singleplayer hýřil především barvami a snažil se být vtipný. Mohli jste si prokousávat díru v misce ovoce, bořit Eifelovku, masakrovat vánoční dárky, anebo jen cestovat po magnetofonové pásce s logem Worms Armageddon.

Vzato kolem a kolem, čas ukázal, že Armageddon je ta pravá cesta. Není třeba měnit něco, co není rozbité, je třeba to jen kosmeticky vyladit a dotáhnout k dokonalosti, a to je právě ten rozdíl mezi Worms Armageddon a ostatními díly série.
+27

GNOG

  • PC 50
Ve hře musíte otevřít a rozehrát hudební krabice (lepší výraz jsem nějak nenašel, možná kufříky?). Každá krabice má nějaké téma (třeba příroda, věda, žába,..) a jiné vnitřní mechaniky. Obecně jde o to, že vyřešíte jednu vrstvu a dostanete do vrstvy nižší, někdy se mezi vrstvami zase přepojujete a hledáte správný spouštěč nebo nápovědu. Jedná se o takový mix logické hry a adventury. Pouze logikou toho totiž moc nevymyslíte, musíte si osahat, co jaký prvek dělá (často tak působí podobně jako například hry od Amanita Design) a hodně puzzlů tak vyřešíte jen náhodným mačkáním a taháním. Na druhou stranu pouze taháním a mačkáním se brzy také zaseknete a potom si začnete všímat, že vedle aktivních prvků mají krabice na sobě i množství nápověď, mnohdy mírně skrytých, ale stěžejních pro vyřešení daného problému. Hodně velkou část kouzla dělá právě to zpracování v podobě krabice, které vám trochu připomenou vaše dětství a vlastní kufříky plné hraček.

Grafika je veselá, pastelová. (nicméně opravdu malé děti mohou děsit rozpohybované hrací krabice stylizované do příšerek). Hudba je takové roztomilé mručení, čekal jsem ji výraznější a delší. Hru doporučuji hrát myší (ovladač mi tady příliš nesedl, myš je přesnější, i když zase neucítíte nápovědu v podobě zpětné vazby). Obtížnost je vyvážená, občas se zaseknete, ale není problém odejít a začít rozebírat krabici od znova. Když víte jak na to, tak jde krabici otevřít do minuty, no její řešení v mém případě trvalo dýl. Krabic je ve hře 9 a hru jsem dohrál za něco přes 4h, takže cca půl hodina na jednu krabici.

U hry s VR podporou bych přeci jen čekal, že budu muset dělat 3D řešení. Tady je to tak nějak všechno o vrstvách nebo otočení spíš než o natáčení kufříku doleva/doprava/nahoru/dolů, což mě mírně zklamalo. Jinak ale jde o fajn počin, který asi nebude zlatým hřebem vašeho večera, ale k odpolednímu odpočinku proč ne.
+13

Shadow Warrior

  • PC 75
Wang obnovil svou Ki, pevně sevřel katanu a pak rozpoutal peklo...


Když jsem pod přezdívkou „Pan dva miliony dolarů“ stoupal po schodišti s jasným úkolem získat požadovanou katanu, nenapadlo mě, že hon za její kompletací bude jedním ze stavebních prvků příběhu hry. Přesto to, co mě na příběhu bavilo nejvíce, byla neustále se popichující dvojice Wang - Koji. Ani jeden nechodí pro hlášku daleko a tak neustálé průpovídky a komentáře situací odlehčují celou hru od začátku do konce.

Wang, kterého hráč ovládá, se navíc s Kojiho pomocí stane doslova mašinou na zabíjení a já tak být jedním z nepřátel, tak jenom zjištění, že Wang přijel do mého okolí, by mě vedlo buď k rychlé evakuaci, nebo zabarikádování dveří a velmi tichému modlení. 

Přestřelky se velmi často mění v jatka, to když místo obligátní Uzi hráč použije katanu. Ta postupně získává, jak se odvíjí příběh, další schopnosti, čímž se z ní stává ultimátní zbraň. Autoři ale hráče do využívání katany nijak netlačí, je zde přirozená volnost, jakým způsobem chcete hru projít. Jestli tedy nepřátele budete doslova vymazávat pomocí raketometu, tvořit z nich řvoucí pochodně plamenometem, nebo zůstanete u klasik typu brokovnice, je zcela na vás. Zbraní je dostatek, jsou různorodé a lze je za nalezené peníze postupně vylepšovat. Lze tak z plamenometu udělat metač ohnivých koulí, na raketomet přidat laserové navádění, či z dvouhlavňové brokovnice udělat čtyřhlavňový instantní ukončovač všeho co se hýbe, vyjma bossů.

Kromě vylepšování zbraní si hráč postupně odemyká sílu Ki a objevuje její schopnosti, které jsou ale spjaté pouze s katanou. Pro léčení, uchopení nepřátel ve vzduchu, či různé bojové kreace je třeba v ruce svírat ostří. Hra toto ale nabízí jako možnost a pokud někomu katana nesedne, prostě jí používat téměř nemusí. Byla by to ale škoda, pomocí Ki a katany umí Wang rozpoutat doslova tanec smrti. Lze tak nepřátele srážet, hrát si na Darth Vadera, či udělat ladnou otočku kolem své osy. Vzhledem k faktu, že při otočce drží Wang katanu ostřím napřed, vše okolo hráče následně skončí na zemi v několika kusech. 

Hra je od začátku do konce jeden dlouhý tunel a pokud vám dovolí odbočit, tak pouze proto, že lze najít za rohem skrytou lékárničku - cesta je ale ve výsledku vždy pouze jedna. Není to nutně špatně, ale pokud nelze vyjít ani schody v chrámu, protože je na nich neviditelná zeď, přeci to jenom zamrzí. 

Nepřátel by mohlo být více, tak jako předmětů v okolí. Části hry působí dost repetitivně, to když v každé druhé místnosti najdete identická hořící kamínka, skříňky, stolečky a povinný držák na katany na komodě. Takto vybavených místností najdete hromady na začátku, ale i před koncem hry. Některé části tak svojí délkou a jednoduchostí působí lehce únavně, což navíc posiluje poměrně malé množství nepřátel. 

Hra přesto nastolené tempo z počátku slušně drží až do konce. Příběh je na poměry brutální akce zajímavý, Wang i Koji hláškují jako o život a hra tak velmi slušně drží pozornost. Co vyloženě baví jsou skryté úrovně, které svojí grafickou prezentací dávají vzpomenout na původní Shadow Warrior, útoky zběsilých králíků za rytmu pořádného metalu, nebo neustálé slovní přestřelky mezi ústřední dvojicí. 


Shadow Warrior je tak sice remake původní hry z roku 1997, ale pokud by se hra jmenovala jinak, vůbec ničemu by to nevadilo. Funguje sama o sobě velmi slušně a i přes někdy nedotažené detaily stojí její zahrání za vyzkoušení. Pokud hra chytne, nepustí až do konce.

Pro: Různorodé zbraně, velice svižná akce, katana, ústřední dvojice, černý humor, zajímavý příběh, systém vylepšování

Proti: Ke konci stereotyp, někdy natahované úrovně, nezajímavý bossové, nevýrazná hudba, občasné bloudění

+22

God of War

  • PS5 100
Jestli mě něco lákalo k pořízeni PS a zvlášť PS5 jsou Sony exkluzivity a když jsem si domů přivezl svou první konzolu v životě, tak jsem věděl, že po chváleném Astro's Playroom bude mou další hrou God of War a byl jsem naprosto spokojený a to pořád nemám všechno splněno a už teď se těším na další projetí, případně dodělání vedlejších úkolů, které jsem nesplnil. Předchozí díly jsem nehrál, ani jsem si nic extra nezjišťoval, ale myslím, že to vůbec nevadí, protože jde tak trošku o restart série nebo spíš o novou životní etapu Kratose a to jako otce, který se vydává na pouť se svým synem Atreem, aby rozprášili popel Kratosovy ženy, Atreeho matky z nejvyšší hory, která zároveň slouží k tomu, aby našli k sobě cestu a vybudovali tak pouto otce a syna.

Všechno se odehrává v rámci severské mytologie, která je vyprávěna ať už vykládáním příběhů během cestování na loďce nebo mezi světy, nebo přímo odhalováním přímo ve hře. Zvlášť příběhy na loďce a mezi světy skvěle vyplňují prázdnější místa, než se někam dostanete, takže během celé hry se nenudíte, dozvídáte se nové věci a hra vás vtahuje čím dál víc. Porážením nepřátel se dozvídáte i o nich něco samotného a taky jejich příběh, pozadí.

Jelikož celý svůj život hraju primárně na klávesnici/myši, tak jsem měl strach, jak rychle se sžiju s ovladačem, a to hlavně v soubojích a práci s kamerou. Hru jsem hrál na normal a občas jsem si říkal, že bych klidně možná i snesl těžší obtížnost, teda rozhodně ne u první Valkýry, ta mi zabrala dost pokusů, ale i ta nakonec padla, ale dostal jsem krásný poměr vyprávění příběhu a výzvy. Hratelnost za mě vynikající, nemám co vytknout.

Kromě soubojů, tak člověk občas musí občas i zapnout mozek a vyřešit nějakou logickou hádanku, aby se dostal ať už dál příběhově, nebo k nějaké truhle, která vám poskytla odměnu, ať už vyléčení/zvýšení zdraví a zbroje a všechno, co souvisí s RPG prvky, díky kterým si můžete jak Krata, tak Atrea vylepšovat tak, jak Vám se hodí.

V rámci PS5 jsem se dočkal i grafického vylepšení, a i když hra je ze starší generace, tak pořád vypadá skvěle, a i krásně se poslouchá. Kromě dalšího průchodu hrou se zároveň nemůžu dočkat nového dílu a jak se celý příběh posune.
+22

Astro's Playroom

  • PS5 90
Není to tak, že bych žádnou hru na nějaké konzoli nehrál, ale konečně jsem se dostal ke svému prvnímu Playstationu 5, který mi přišlo snadnější sehnat než grafickou kartu a postavit si herní počítač a jak lépe se seznámit se systémem než touhle super jednohubkou, která Vám předvede, co všechno systém umí, spíš hlavně jejich nový ovladač a hned jsem se zamiloval, jak do ovladače, tak i do samotné hry.

Zároveň je to takový menší výlet do historie herního hardwaru a periferií od Sony a připomenutí jaký velký kus cesty ušli. Ona hra není nic převratného, plošinovka ve 4 různých světech a závěrečným bossem. Není to nic, co bychom neznali, ale jako úvod to prostě funguje na jedničku a nikdo z majitelů PS5 by to neměl minout.
+8 +9 −1

Syberia II

  • PC 80
Druhý díl Syberie vznikl 2 roky po prvním a spíše než o pokračování se jedná o doplnění příběhu jedničky. Novinky tu prakticky nenajdete, hned na začátku Vás uvítá naprosto stejné menu jako v jedničce a naprosto stejně se to také ovládá a hraje. Jedinou změnou v enginu je že zářící kolečko, označující východ z lokace má nyní nepatrnou šipku, tažek poznáte, když se dá vyjít ven dvěma různými směry poblíž sebe.

Grafika k té není co psát. Opět jsou tu bezchybné animace a nádherné prostředí. Při procházení magickou zasněženou divočinou jsem měl chuť típnout pár obrázků a dát si je na pozadí i když něco podobného nikdy nedělám.

Příběh už se netočí kolem toho vzorce vyřešit v lokaci všechny úkoly a natáhnout vlak pro cestu dál. Ze začátku to tak vypadá, když zastavíte v Romansburgu, poslední výspě "civilizace" před nekonečnou divočinou, ale situace se komplikuje a nakonec ani vlakem neodjedete. Dvojka se samozřejmě týká završení pátrání po bájné Syberii plné mamutů. Ubylo automatonů a městeček, přibylo divočiny, nechybí vesnička Youkolů, které se nepodařilo změnit ani misionářům, ani brutálnímu sovětskému režimu. Dá se říct, že už to není tak strhující jako jednička, ale i tak jsou tu dojemné a nezapomenutelné scény smrt Oskara, finální shledání Hanse s mamuty.

Hratelnost se trošku změnila. Ubylo bezcílného bloudění prázdnými obrazovkami, na většině míst je co dělat. Přibylo adventuření a obtížnost přituhla. Romansburg a divočinu jsem vyřešil bez návodu, ale ve vesničce Youkolů jsem se beznadějně ztratil a návod otevřít musel. Tady jsem tvůrce proklínal už kdysi dávno při prvním hraní. Pokud totiž uděláte lokaci se spoustou obrazovek, které navazují všemi možnými směry, mělo by to jít nějak zmapovat. V RPG/dungeonu bych měl mapu, v 3D hře bych měl buď mapu, nebo aspoň vlastní orientační smysl. Jenže tady jdete na obrazovce vlevo a přijdete zespod... to se pak zmapovat nedá. Navíc je tu spousta obrazovek prázdná a mezi nimi se skrývají věci kterých si nevšimnete a dost jsem netušil co mám dělat. Příklad - přesvědčíte Youkoly, aby zahákovali vlak. Najdete kladku, kterou by se měl vlak přitáhnout, ale nic se nestane. Obcházíte dokola a hledáte, jak lano upevnit - nic. V životě by mě nenapadlo znovu kliknout na kotevní hák a lano napnout u vlaku, protože to nedává smysl. Přibylo různých puzzlů, něco jsem vyřešil sám (letadlo/radar, vlak), něco jsem netušil a ani po přečtení návodu nebyl moudřejší (hodiny, srdce).

Sybria 2 jako pokračování rozhodně nedělá ostudu. Je tu trošku méně bloudění, o fous slabší příběh a o fous tužší hratelnost. 80% si ale stále zaslouží.
+32

Among Us

  • PC 70
Hondě zajímavý koncept, zvláštností hry je, že se pohybuje někde mezi "deskovkou" a PC gamesou.
Na jednu mapu se může dostat 10 hráčů z kterých 1,2 anebo 3 jsou na straně zlých sil a pokoušejí se sabotovat start lodi a to zabíjením posádky a různými typy sabotáže, které si vyžádají pozornost posádky a tým nalákají své oběti tam kde potřebují...

Dobrá strana musí splnit všechny questy anebo odhalit a vyhodit z lodě ty posednuté zlem. Po zmáčknutí alarmu, anebo po objevení mrtvoly se může posádka domlouvat, kdo je ten zlý a kdo ne a tady nastupují do hry ty deskové prvky, když ty špatný musí komunikovat s týmem, tak aby je neodhalili !
Když hrajete za špatnou stranu měli by jste se snažit v komunikaci vyvolat podezření na spoluhráče který zlo nedělá a když se tým nesprávně shodně na tom, že ho vyhodí, tak budete blíž k vítězství...

Verze hry: PC - EPIC

Pro: dobrý matchmaking, podpora cross na všech možných platformách, hudba, je to fakt sranda když hrajete na zlé straně

Proti: občasné bugy, trochu nuda když jste ten dobrý

+10

CoLoBot

  • PC 100
Colobot je naprosto dokonalá hra pro všechny začínající programátory. Pokud se nechcete naučit programovat, tak se téhle hře velkým obloukem vyhněte, protože hrát kampaň čistě na ruční ovládání je příšerná nuda. Ale pokud vás programování baví, tady máte prakticky neomezený prostor řešit zábavnou formou stále složitější a složitější programátorské problémy přesně podle svých schopností. Pro úplné začátečníky je k dispozici i několik výukových misí, které vysvětlují základy programování.

Příběh začíná na Zemi, která je kvůli znečistění téměř neobyvatelná. Lidstvo vyslalo do vesmíru roboty, aby hledali novou planetu ke kolonizaci, ale brzy s nimi ztratilo kontakt. Pak tedy na stejnou misi vyslali člověka - vás - abyste našli nový domov pro lidstvo a cestou zjistili, co se s předchozí robotickou expedicí vlastně stalo. Kampaň je rozdělena na několik planet, na kterých vždy budete plnit několik misí - většinou posbírat určité předměty a naložit je do rakety, vyzkoumat nějakou technologii nebo jen zlikvidovat všechny mimozemšťany v okolí.

Na mapě můžete stavět různé budovy - rafinérii surovin, továrnu na roboty nebo baterie, nabíječku baterií, výzkumnou stanici, radar, atd. Roboti se dělí na několik skupin - robotická ramena, která nosí předměty, detektory na hledání podzemních surovin, kanóny na likvidaci mimozemšťanů a pár speciálních robotů jen s jednou verzí, například recyklátor vraků nebo mobilní energetický štít, který chrání vše v dosahu před nepřátelskou palbou. Všechny tyto roboty můžete programovat, aby zásobovali základnu surovinami, bránili ji před mimozemšťany a nakonec splnili specifický úkol mise.

Nejzkušenější hráči ve většině misí skoro nemusí hnout prstem. Jen stavět budovy a roboty (to v kampani nejde automatizovat, ale v souboji programátorů ano) a sledovat hemžení robotů kolem sebe.

Colobot je jedna z mála her, které v časopisu Level dostaly hodnocení 10 z 10 (od Michala Rybky). Já naprosto souhlasím.

Pro: Výukové mise pro začátečníky, kampaň dokáže na několik měsíců zabavit i zkušené programátory

Proti: Zastaralá grafika, těžkopádný editor programů

+10