Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dear Esther

  • PC 40
Herní výzva 2021 - Kategorie č. 1 - Pacifista

Drahá Ester, tolik jsem se na tebe těšil. Očarován tolika pozitivními reakcemi od poblázněných hráčů, kteří si vylévají svá zamilovaná srdíčka v oslavných traktátech, i já jsem svou touhu po poznání zatoužil ukojit. 

Jsi opravdu krásná. Tvé tělo je jako ostrov plný nádherných zákoutí. Vysoká skaliska i ploché pahorky, bouřící moře a klidné zátoky, travnaté plochy, temné jeskyně v hloubce skal plné pestrobarevných světýlek a houbiček. Překrásná panoramata a výhledy na jednotlivá zákoutí. Také opuštěné domečky, vrak lodě na útesu, zapomenuté stopy lidské činnosti. Procházím se po cestičkách, vychutnávaje si krásy přírody, pomalu, tam a zpět, zdánlivě bez cíle, ale jako můru nalétávající na světlo mne vede blikající světlo majáku, daleko až na vrchol.

Neustále poslouchám tvá slůvka v podobě hlasu vypravěče. Tvé promluvy jsou ovšem prázdné, zaobalené do květnatých frází, jež činí dojem intelektuální moudrosti, ovšem nemají smysl a tvoří mozaiku kamínků, kterou je ovšem nemožné složit do smysluplného celku. Jediná myšlenka - Don´t drink and drive - mi utkvěla v mysli. A to jsi na mě mluvila česky, nedovedu si představit, kdybys na mě spustila svou rodnou řečí.

Zklamala jsi mne, Ester. Tvá vnější krása je jen pozlátko a uvnitř se skrývá nuda a šeď. Netuším, co jsi mi chtěla říci, nerozumím ti a nechám tě svému osudu. Třeba se na tvou vějičku nechají chytit další blouznivci, ale mne už nepřesvědčíš.

Hrána původní verze s dabingem od Fénix Pro Dabing

Pro: Grafika, soundtrack, atmosféra.

Proti: Příliš pomalá chůze. Zcela nejasné vyznění příběhu. Minimální interaktivita.

+30 +31 −1

Bioshock 2: The Protector Trials

  • PC 60
První DLC druhého Bioshocku bohužel nepřináší žádné zvláštní rozšíření příběhu, ale je orientováno čistě na akci. V každé misi je potřeba vytěžit určité množství Adama a ustát vlny nepřátel. Zajímavé je však to, že jsou k dispozici jen specifické zbraně a plasmidy.

A to je docela fajn, protože jsem se v původní hře zaměřil jen asi na 3 plasmidy, se kterými jsem prošel celou hrou a zbytek jsem z lenosti ignoroval. Tady jsem si de facto vyzkoušel i ten zbytek a zjistil jsem, že také nejsou k zahození. V daný okamžik jsem si říkal, že je škoda, že jsem tento "trénink" neabsolvoval před hraním původní hry, protože pak by byl výběr mých plasmidů trošku jiný. Na druhou stranu poznávání nových plasmidů je součástí příběhu hry, kterou by jejich znalost asi trošku kazila.

Celkově mě toto DLC moc nebavilo, protože mě na hrách v prvé řadě láká její příběh a tady vlastně žádný není. Poznávání dříve nepoznaných plasmidů také časem omrzí a ve výsledku jsem to pak už dohrával jen kvůli achievementům. Hraní není vyloženě špatné, ale já holt nebudu cílovka na tento druh misí.
+15

The Fabled Woods

  • PC 55
The Fabled Woods je predovšetkým oddychovým walking simulátorom, ktorý si nekladie za cieľ nič viac, než po ťažkom dni vás a slúžiť vám ako prostriedok úniku pred ťažkosťami bežného života – napokon, implicitne to potvrdili aj samotní vývojári ako reakciu na niektoré kritiky, ktorých sa im od hráčov dostalo.

Najmohutnejšou hernou devízou je nepochybne podmanivo nadizajnované prostredie plné lesných cestičiek, tôní, jazier, údolí a západov slnka. To má šikovne navodiť čistú a pokojnú prírodnú atmosféru, ktorá stojí v príkrom kontraste k inak pochmúrnemu a temnému príbehu, ktorým sa The Fabled Woods vyznačuje. S pomocou herného dizajnu a celkovej atmosféry tvorcovia vskutku dosahujú efekt, ktorý si zaumienili vyvolať, teda pocit harmónie a mieru. A dokonca ani chmúrny príbeh tomu nemôže zabrániť, a to práve z toho dôvodu, že mu chýba sila a opora v atmosfére, v tej atmosfére, ktorá jediná dokáže ukovať pravý horor alebo thriller. Z tohto prostého dôvodu nedokáže príbeh, aj keď obsahuje jemné hororové narážky, ktoré sa postupne skladajú do mozaiky, vyvolať pocit skutočného hororu, ba ani len náznak prítomnosti čohosi desivého – pokojná atmosféra prebíja svojou intenzitou akýkoľvek pokus podobného druhu.

U príbehovej línie si musíte uvedomiť, že ide o veľmi krátky titul, priam až jednohubku, ktorej dohranie vám nezaberie viac ako 100 minút. Obsahuje totiž absolútne lineárny príbeh, zložený z niekoľkých minizápletiek, ktoré spája okrem prostredia hustého lesa aj to, že život každého z aktérov týchto príbehov skončil násilnou smrťou. Vy sa ocitáte v koži spočiatku bezmennej postavy, ku ktorej hovoria postupne hlasy všetkých charakterov, ktoré v lesoch násilne zahynuli. Spravidla sa vyjadrujú k dôvodom, ktoré ich tam zaviedli, či k okolnostiam, ktoré predchádzali ich úmrtiu. K príbehu sa však už nebudem bližšie vyjadrovať, napokon, bez väčších spoilerov by to ani nebolo možné.

Hrateľnosť je tak prostá, ako som už naznačil – presúvate sa z bodu A do B a z B do C, zatiaľ čo o nejakých odbočkách nemôže byť ani reč. Počas toho vám vyššie uvedené postavy rozprávajú svoje príhody. Občas preskúmate nejaký predmet, občas prečítate nejaký dokument, občas zažijete zmenu prostredia v podobe sureálnych vízií a v neposlednom rade miestami využijete skrytú schopnosť, ktorú by sme mohli nazvať šiestym zmyslom. Ak ju aktivujete, celá herná plocha sa zafarbí do červena a zvýrazní kľúčové predmety, ktoré inak nie je vidieť. Vďaka nej dokážete odhaliť aj skryté (väčšinou krvavé) stopy, no väčšinu hry sa však proste len tak prechádzate.

To je tak prakticky všetko, čo môžem o tejto hre napísať, pretože je skutočne až príliš krátka. Viacero podobných indie počinov býva väčšinou minimálne o polovicu dlhších, takže cena, za ktorú vývojári ponúkajú túto hru na Steame, sa mi zdá výrazne premrštená, čoho sa aj dotýkala valná väčšina kritiky zo strany hráčskej verejnosti. V neposlednom rade autori úplne nevyladili vizuálnu stránku, ktorú ponúka Unreal engine 4 a tak ma v určitých pasážiach nepríjemne prekvapilo trhanie obrazu. Ak však patríte k priaznivcom podobného typu hier, nemôžete trafiť vedľa. Majte však na pamäti, že keby ste tento počin minuli alebo ignorovali, vôbec o nič neprídete.

Pro: Príjmená prírodná atmosféra a pohodová hrateľnosť

Proti: Prílišná krátkosť a extrémna linearita . Atmosféra nekorešponduje s pointou príbehu . Žiadne inovatívne prvky a nápady.

+12

Huntdown

  • PC 95
Pokud jste milovníky starých dobrých arkádových stříleček, Huntdown je přesně pro vás. Tahle retro věcička od studia Easy Trigger je silně inspirovaná osmdesátkovými žánrovkami jako je například slavná Contra. Ručně malovaná grafika, osmdesátková elektronická hudba, pestrý arzenál zbraní a velmi dynamický gameplay, který vás nenechá ani na chvilku vydechnout a místy vám rozdupe nervy na maděru. To je Huntdown.

Hra se odehrává v blízké budoucnosti ve 21. století kdy se vy, jakožto Bounty Hunter ujímáte své role a musíte se v nemilosrdném světě zločinců vypořádat s veškerou pouliční chátrou na kterou narazíte. Máte na výběr celkem ze tří postav. Jsou to: Anna Conda, John Sawyerm a Mow Man. Každý z nich disponuje jinou základní zbraní. Já jsem si pro první průchod hrou zvolil Annu. Vzhledem mi připomněla Ripleyovou z Vetřelce :) V arzenálu zde pak najdete vše od lehkých samopalů, přes těžké kulomety, plamenomet, brokovnici, bazuku, granáty a různé výbušniny, díky kterým pořádně zatopíte nepříteli pod kotlem. Čím dál ve hře jste, tím méně je k vám hra milosrdná. Počty nepřátel se stupňují a Boss fighty vám i na střední obtížnost leckdy zaberou půlhodinku než je pokoříte. Hra samozřejmě podporuje lokální multiplayer pro dva hráče a pokud disponujete ovladačem tak doporučuji hrát spíše na něm než na klávesnici. Alespoň tedy pro mne to bylo mnohem lepší s ovladačem.

Pokud tedy milujete staré dobré arkádovky, atmosféru akčních osmdesátek, synthwave muziku a nemilosrdnou obtížnost tak tuhle kulervoucí věc velmi doporučuju. Asi nejlepší retro 2d střílečka za posledních X let co se tu objevila. Blazing Chrome, nebo Xeno Crisis zdaleka nedosahují takových kvalit jako je Huntdown. Nebýt některých až příliš těžkých Boss fightů tak tomu dám 100%. PECKA!

Pro: Grafika, hudba, dynamický gameplay, atmosféra, široký výběr zbraní, osmdesátková nostalgie

Proti: Občas až příliš těžké.

+11

Star Battalion

  • Android 65
Když jsem přestal používat svůj Sony Ericsson Xperia Play kvůli rozkostičkovanému displeji, nepočítal jsem s tím, že jej ještě někdy zapnu. Snad jedině abych dokončil prvního Crashe Bandicoota, ale určitě ne na rozehrání a dohrání Star Battalionu. Ve vysunutém stavu totiž displej funguje normálně, což je na hraní ideální, ale na přenášení v kapse zas tak úplně ne.

Když jsem Star Battalion spustil poprvé, nijak zvlášť mě nenadchl a používal jsem ho spíše jako rozptýlení pro svého staršího syna. Nesnažil jsem se totiž téměř vůbec pochopit ovládání, a tak jsem se plácal v prologu, který mé ratolesti ke štěstí bohatě stačil. Letos jsem si však řekl, že to přece nemůže být až tak složité a opravdu, stačilo číst pokyny, které vyskakovaly na obrazovce a po chvíli jsem s přiděleným strojem uměl celkem obstojně manévrovat.

No dobrá, pustím se tedy do první mise. Znič satelity, postřílej drony, popoleť o kousek dál a znič kanóny a stíhačky! Dobrá práce, mise splněna. Další mise už přinesla změnu a měl jsem za úkol zničit nepřátelské věže, a pak? Stíhačky samozřejmě. Na scéně se však objevili i mechaničtí pavouci se štíty a před jejich likvidací jsem musel zničit generátory štítu. Další mise, nová loď, noví nepřátelé, ale cíl byl pořád stejný, všechno nebo všechny zničit.

Náplň misí se stále dokola opakuje a jen zřídka se objeví nějaká novinka v podobě sledování jednoho zatoulaného nepřítele nebo infiltrace nepřátelské základny. Přesto jsem se však při tom střílení po všem, co se hýbe či nehýbe celkem bavil, ale je mi jasné, že kdyby hra měla těch misí 50 a ne jen čtrnáct, bavit bych se přestal. Ze všech misí nepovažuji za nejtěžší tu úplně poslední, ale tu s označením 4.2 (In and Out), kterou se načala druhá polovina hry. Ze začátku šlo všechno jako po másle, ale pak jsem narazil na cosi, co na mě neustále střílelo rakety a já neměl téměř žádný manévrovací prostor, a to já tuze nerad.

Když jsem zjistil, že hra obsahuje achievementy, tak jsem jich samozřejmě musel získat co nejvíce. Sestřelit 1 000 nepřátel jsem považoval téměř za nemožné, ale po dohrání hry jsem jich měl přes 500 (za to byl taky ačív) a zbytek jsem sestřelil při plnění dalších úspěchů, především při hledání skrytých mincí. Mimo multiplayerových achievementů, které jsem nemohl splnit nejen proto, že Star Battalion už nikdo nehraje, ale také proto, že mi odešlo zapínaní Wi-fi, jsem získal úplně všechny a dostal se na svých klasických 80 %.

Pro: mnoho druhů nepřátel, stealth části některých misí, achievementy

Proti: převážná většina hry je jen o střílení, druhá polovina mise 4.2

+17

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 75
Herní výzva 2021: 10. Dětský svět

Jedná se o příjemnou jednohubku na dovolenou. Nic víc, nic míň. Zkrátka jen klikáte na předměty a čtete text. Občas můžete hledat určité předměty, které nejsou označené (například houby, kytky apod.). Díky tomu nemůžete očekávat jakoukoliv formu obtížnosti. Musím ale říct, že mě to docela zabavilo. Na odpočinek dobré. I délka je tak akorát. A i když bych rád napsal ještě nějaké další dojmy, už není moc o čem psát. Snad jen že lehčí kompletaci všech trofejí jsem ještě nepotkal.

Pro: Oddychovka, krátké, příjemné

Proti: Až primitivní, nenabízí mnoho

+11

Nidhogg

  • PC 75
V jednoduchosti je krása.

Tohle rčení výborně pasuje na tuhle hru. Máme zde jednoduchou bojovou arkádu, kdy dostanete rozpixelovanou postavičku s kordem a proti ní se postaví postavička druhá rovněž s kordem. Šipkami nahoru a dolů pohybujete s mečem další klávesou děláte údery a poslední klávesou skáčete. Vaším úkolem je porazit soupeře a dostat se na konec mapy a stát se vítězem. Stejně tak musíte zabránit soupeři, aby se dostal ke svému cíli. A teď už víte všechno, boj může začít.

V singleplayerové kampani, kterou jsem na první pokus zvládl dohrát za 47 minut se utkáte s několika soupeři, kteří mají trochu odlišnou taktiku boje. Bohužel vadou na kráse jsou pouze čtyři úrovně, které jsou ovšem velmi pěkně zpracované, do kterých se budete několikrát vracet. Žádný příběh není třeba, zde jde pouze o souboje.

Hru jsem hrál pouze v singleplayeru a neměl jsem možnost vyzkoušet si multiplayer, což je škoda, protože si myslím, že s kvalitním protihráčem by zábava stoupla ještě výše.

8/31 - Trochu jsem měl z této hry strach, že bude obtížná. Ovšem poté, co jsem si zvykl na ovládání to byla skvělá zábava. Je škoda, že si nemám s kým vyzkoušet multiplayer.

Pro: Jednoduchost, soubojový systém, zajímavé mapy

Proti: Malé množství map

+10

The Legend of Kyrandia: Malcolm's Revenge

  • PC 60
Závěr trilogie o Kyrandii je bohužel dosti rozporuplný. Příběh o Malcolmově návratu není špatný a jeho osobnost je dostatečně zajímavá. Opět navštívíme i jiná místa než Kyrandii a tentokrát je prostředí soudržnější. Obtížnost je výrazně vyšší především ze dvou důvodů. Ten první je pozitivní, hra nabízí více řešení, což navýšilo i počet předmětů. Inventář je bohužel zase menší. Druhý je horší, většina řešení má k logice daleko. Nejrychlejším postupem je tak zkoušet všechno na všechno a propracovávat se tak dále. Přesto je řada problémů frustrujících. Díky tomu mě ani nelákalo zkoušet více cest. Naopak oceňuji inovaci v rozhovorech, u Malcolma lze nastavit jeho vyjadřování na pravdu, lež nebo neutrální. To je další příjemná strategická rovina a vede k mnoha vtipným situacím.

Adventury ostatních firem postupně opouštěly bodování akcí, ale třetí Kyrandie ho naopak zavedla. Tento prvek mám rád a i když se obvykle o nějaká maximální skóre nesnažím, jde o příjemné zpestření. Zde je navíc každý bodový zisk vtipně popsaný. Nebyla by to Kyrandia bez hádanky zaměřené na drahé kameny, která zde patří k nejpovedenějším. Závěr příběhu je uspokojivý a pěkně dovysvětluje i události prvního dílu. Samozřejmě nechybí ani setkání s několika starými známými. Strašná je orientace v džungli, ani mapování moc nepomohlo a pohyb je snad náhodný. Naštěstí není zase tak rozsáhlá a nemusí se tam často.

Grafika bohužel opustila krásnou kresbu předchozích dílů a tak tento díl zestárl nejhůře. Hudba i namluvení jsou technicky na slušné úrovni, ale velká část hudby se k tématu moc nehodí. Přítomno je i několik nezajímavých animací, které by vůbec nechyběli. Nejzajímavější je finální představení tvůrců hry, přece jen je fajn vidět kdo za hrou stojí. Rozlišení je samozřejmě směšné, ale na svou dobu je to slušné. Je vidět, že se Westwood připravoval na filmečky v Command & Conquer. Při prvním zapnutí je aktivní režim smíchu publika, podobně jako v sitcomech. Vydržel jsem asi deset minut a pak to s úlevou deaktivoval. K dispozici je ještě režim helium, ale také není o co stát. Herní doba je opět vyšší, tentokrát bohužel. Výtku mám i k ovládání, schovávající se inventář je opravdu špatný nápad, který ještě více komplikuje už tak špatné hádanky. Ve výsledku nejde o úplně špatnou hru a obsahuje dostatek zajímavých nápadů, ale jde o zdaleka nejslabší díl série.
+23

Song of Horror - Episode 4 - The Last Concert

  • PC 90
Bylo to dlouhý, nervy-drásající a prostě super. Série konečně překonala hutnou atmosféru z první epizody a to hned o několik tříd. Makabrózní prostředí, melancholický hudební podkres a děsivý příběh mě držely napnutého jako strunu. The Last Concert děsí naprosto přirozeně a ani nepotřebuje lekačky (i když ty tu samozřejmě taky jsou, a docela originální).

Příběh se koncentruje víc a víc na hrací skříňku a kousek po kousku odkrývá její legendu. Pocit z toho, že autoři jen zbytečně hrají o čas, je teď už nadobro pryč.

Obtížnost mi přijde už od třetí epizody krásně vybalancovaná (možná je to i tím, že už vím co čekat). Žádné velké záseky, rébusy jsou zajímavé a i občasnou nelogičnost odpouštím (vážně si myslím, že na to dostat se přes žebra letité trouchnivějící mrtvoly nepotřebuje člověk chirurgický roztahovák, stačí dvě zdravé ruce). Umřela mi jediná postava a to v momentě, kdy mě hra fakt pěkně nachytala. Ztratil jsem nervy a naběhl do jasné pasti. Zasloužil jsem si to a respekt za to, že autoři pořád umí překvapit.

Pro: atmosféra, příběh, hádanky

+10

The Council - Episode 5: Checkmate

  • PC 85
No tohle byla docela jízda.

V první řadě chci říct, že mě hra skutečně dovedla zmást, a to v dobrém slova smyslu. Jistě znáte, že ve hrách s rozhodováním je poměrně snadné se nakonec rozhodnout pro jeden směr a toho se držet, ať už z herních nebo osobních důvodů. No, ne tak v The Council. Ten vás neustále drží v nejistotě, jaký směr je vlastně ten nejlepší. Ačkoliv si budu muset hru zahrát znova abych dovedl zhodnotit, jak moc je geniální, musí se nechat, že tvůrci hlavně chtěli abyste nevěděli, čí jste. Komu věřit? Jakým směrem jít? A prakticky nikdy vám nedali možnost se pořádně nadechnout. Teprve na konci je rozcestí, které možná je snadnější, ale to je tak vše. Vtip je v tom, že díky tomu je hra ještě zábavnější, protože ty intriky jsou její přirozenou kostrou. Bohužel, někomu to může vadit, protože občas se zdá, jako by vás hra zrazovala, což může být nepříjemné pro hráče, kteří mají rádi jistotu.

Někdy během druhé nebo třetí epizodě jsem konečně trochu hlouběji pochopil RPG vlastnosti. Všechny mají tři úrovně, které můžete získávat prostředním postupného přidávání bodů. Body získáváte při level upu a expy získáváte po každé kapitole. Jejich množství určuje, kolik jste toho v dané kapitole dokázali. Druhý způsob, jak získat body jsou knihy. Ze začátku můžeme číst jen jednu knihu za kapitolu, ale časem až tři. Využití schopnosti stojí energii. První úroveň hodně, druhou úroveň méně, třetí úroveň je zcela zdarma.

Mně se mimochodem povedlo v páté epizodě rozbít systém. Kromě schopností totiž máte ve hře traits a talents. Zatímco traits se získávají z různých událostí ve hře, talents z kombinací různých vlastností a jiných maličkostí. Díky tomu se mi povedlo odemknout talent který je kombinací Occultism a Education, což jsou dvě vlastnosti, do kterých většina hráčů investovat nebude. Díky tomuto talentu jsem z knih získával nejen jeden bod do vlastnosti, ale upgradovalo to vlastnost celou. Poté jsem našel vzácnou knihu, která mi takto upgradovala všechny schopnosti – i ty co už byly na maximum. Což si hra vyložila po svém, a minimálně graficky mi je vynulovala :) Naštěstí ve hře stále fungovali, ale bylo to vtipné.

Některé mechaniky, které se objevili ve čtvrté epizodě, mohli být implantovaný dříve a lépe, což nechci moc spoilerovat, ale byli hrubě nevyužité a byly tu zkrátka jen z jednoho důvodu, a to by aby jeden spoiler dával nějaký příběhový smysl. Jak jsem řekl, hra si hodně zakládá na spojení atmosféry gameplaye a tohle byl zřejmě další pokus, který však moc nevyšel.

Hra má naprosto úžasné hádanky a nebudu se tajit, že jsem párkrát použil návod, protože mě fakt bolela hlava – ale to je v dobrém! Hádanky nejsou nesmyslné a mají logiku.

Závěr hry byl uspěchaný, a to je podle mě kámen úrazu páté epizody. Ono se totiž najednou zdá, že co to bylo za námi nemá moc smysl, ale jako u mnohých her je tohle spíš o cestě než o cíli.. Rozhodně bych však uvítal trochu hlubší vysvětlení o dalším osudu hlavní postavy a sester. Část mě doufá, že se snad jednoho dne dočkáme pokračování.

Na závěr hlavní moto hry.

Padouch nebo hrdina, my jsme jedna rodina!
+15

Silent Hill: Origins

  • PS2 85
Se sérií Silent Hill jsem se setkal poprvé přes let's play, a neskutečně mě ta hra uchvátila. Trvalo to pár let, než jsem si svůj první Silent Hill zahrál i já sám. Konkrétně se jednalo o Silent Hill: Homecoming, který mě bavil a uvedl mě do světa pravou nohou. Delší dobu jsem pak zase nehrál, až teprve loni jsem si zahrál Silent Hill 2, který jsem prošel téměř jedním dechem. Ale už dost okecávání a jdeme se podívat na Origins.

Pro Origins jsem se rozhodl z důvodu, že předchází prvnímu dílu, a tak mi přišlo lepší vzít to chronologicky, když je to možné. Po úvodní scéně, kdy se Travis dostává do blízkosti Silent Hill, dostávám možnost se s ním poprvé pohybovat a jít v noci a v mlze směrem do Silent Hill. A je to první část, která mi utkvěla v hlavě, především kvůli zvolenému soundtracku a zvukům, které té cestě dodávají to pravé. strašidelné.

Následuje probuzení v Silent Hillu a klasická mapa, do které se zakreslují neprostupná místa ve městě. První velkou lokací, kterou navštívíte je nemocnice, která je známá z prvního dílu, ale zde je samozřejmě upravená, a také o něco menší. Hlavní lokace zde je především sanatorium, které bylo neskutečně tísnivé a chtěl jsem se z něj dostat, co nejdříve.

Hra má i nějaké nové prvky oproti dílům předchozím. Konkrétně jde o přechod otherworldu, do kterého se dostáváme skrze zrcadla. Díky tomu je možné dostat se na místa, která byla dřív nepřístupná a vidět lokace v jiném temnějším světle. Tuto novinku bych označil za povedenou. Horší už poté je nový způsob boje, kdy se zbraně nově opotřebovávají a ničí. K dispozici jsou i jednorázové zbraně jako třeba přenosná televize nebo krabice, které se dají použít k rychlému zneškodnění monstra jednou ranou. Tato novinka mě však příliš nezaujala a radši bych měl méně zbraní, ale napořád a mohl si z nich vybrat nějakou oblíbenou.

Tento Silent Hill má tu pravou atmosféru, kterou mají především první dva díly. Téměř celou hru jsem cítil takový tíživý pocit, ne přímo strachu, ale znepokojení a tísnivosti, který mi nedal vydechnout. Atmosféru zahušťují povedené zvuky, které jsou nepříjemné a navozují pocit nebezpečí.

Jedním z mála negativ je tak kamera, která se občas otáčí zvláštně a dostal jsem se tak párkrát do situací, kdy šel Travis jiným směrem, než jsem měl natočenou analogovou páčku.

7/31 - Jako fanoušek Silent Hillu jsem neodolal vábení dalšího dílu a vydal se na další strastiplnou cestu plnou strachu. A bylo to jedním slovem báječné, protože jsem se několikrát přistihl, že kvůli té tíživé atmosféře se mi chce hru raději ukončit, ale stále mě to hnalo dál.

Pro: Příběh, atmosféra, lokace, soundtrack, cestování přes zrcadla, monstra

Proti: Občas horší otáčení kamery, kdy šel Travis jiným směrem, než jsem ukazoval, opotřebovávání zbraní

+7

Costume Quest 2

  • PC 70
Costume Quest mě zaujalo před rokem a půl na svátek Všech svatých. A jelikož jsem se u hry docela pobavil, říkal jsem si, že tomu dám čas a zkusím následně i druhý díl. No a čas nadešel a bylo to opět stejně dobré…odpočinkové.

Tvůrci sice zřejmě nepochopili, o čem jsou druhé díly. Mají být objemově větší, graficky lepší, příběhově objemnější. To všechno totiž druhý díl Costume Quest není. Naopak, vypadá to, jak kdyby tvůrci vymysleli nový příběh a naroubovali to do původního prostředí. Ne, že by to bylo špatně. Vlastně mi to ani nevadilo, jen že místo dvojky mohl být klidně nějaký nadpis značící datadisk a dopadlo by to úplně stejně. Pravda ale, že druhý díl v názvu se asi bude lépe prodávat, tak což.

Jediné, co bych hře vytknul, tak asi skutečnost, že jsem jí nehrál ani na Halloween, ale ani na svátek Všech svatých. Za oknem nebylo pošmourno, ani chládek, já si topením nepřitápěl a celé to vlastně nemělo tu atmosféru, jakou jsem si po večerech užil s prvním dílem. Na druhou stranu ale mohu konstatovat, že to je čistě můj problém, protože hru jsem spustil na první červencové svátky o prodlouženém víkendu – a tam jediné, co jsem mohl konstatovat byl fakt, že prší a kdyby nepršelo, tak hru nehraju a lítám venku.

Abych ale tvůrcům nekřivdil za problémy, které jsou čistě mého charakteru, tak musím říct, že jsem se opět parádně pobavil. Je to taková arkáda z vrchu s RPG prvky, adventurními prvky a jednoduchými tahovými souboji po vzoru Final Fantasy…nebo Pokemonů na Gameboyi. Jako kombinace to ale ve spojení s dobře vyprávěným, byť dětsky se tvářícím, příběhem, prostě parádně funguje a pro mě byla radost si těch necelých osm hodin v těchto dětských světech užít.

Pro: Dobře vyprávěný příběh, pěkně barevné, hravé prostředí, adventurní prvky

Proti: Pro někoho hra může působit dost dětsky, nedávejte ale na první dojem. Totožné s prvním dílem, jen nový příběh

+10

Iwaihime

  • PC 70
Hlavní důvod proč v záplavě různě kvalitních vizuálních novel dát šanci právě Iwaihime je jméno jejího autora. Ryukishi07, známý hlavně sériemi Higurashi a Umineko, má totiž svůj vytříbený styl. Ten naleznete naštěstí i zde, ačkoliv se rozhodně nejedná o tak kvalitní tituly, jako výše zmíněná díla.

 Předně Iwaihime obsahuje tu „sinusoidu“, kdy rychle přepíná mezi humornými a hororovými situacemi. Stejně tak tu máme jakýsi konflikt skutečného a imaginárního světa. I pár vcelku zajímavých myšlenek by se našlo. Horší už je to s kvalitativními skoky, kdy se horší pasáže střídají s lepšími a velké rozdíly jsou docela dost patrné, vezmu-li v potaz relativní krátkost hry (pod 15 hodin).

Stejně tak hudba se mi líbila překvapivě hlavně v těch odlehčenějších částech. Zvukové efekty pak zase patří k tomu nejlepšímu a nejednou dokážou navodit nepříjemnou atmosféru více, než samotný text. Očekávejte mnoho gore scén, nejednou se sexuálním podtextem, a zároveň obsahuje hra i vyloženě parodické scény známé z klasických randících simulátorů. Doplnění o povedené kresby a kvalitní namluvení, tak nějak povinných u moderních zástupců žánru, pak dává vzniknout komerčně hodnotné VN.

 Iwaihime není v žádném případě dokonalá. Nikdy se nestane kultovním dílem. Nenabízí široký záběr všemožných témat a komplikovaný obtížně uchopitelný děj. Možná ale právě proto by se mohla zalíbit i jiné skupině hráčů, než známější díla stejného autora.
+11

Resistance: Fall of Man

  • PS3 75
Od prvního Resistance jsem dostal přesně to, co jsem čekal. Nenáročnou a vcelku zábavnou střílečku, která v hratelnosti ničím významným nevyčnívá. Řemeslně dobře zvládnutá akce, ve které vyčnívá hlavně námět a zasazení. Mám rád alternativní minulost ve hrách. Zajímá mě, jak autoři popustí uzdu své fantazii. Užíval jsem si prostředí v Iron Storm a nezklamalo mě ani tady. I když v Resistance je prostředí přeci jenom více neznámé (až na tu Anglii). Často se děj odehrává na lodích vetřelců a lidé si tentokrát za tuto válku nemohou. Byla neodvratná.

Resistance po celou dobu hraní nenudí. Máte tady klasický lineární postup, který vám občas zpestří parťáci z armády. Pasáže s nima jsou teprve to správné maso. Nepřátel bylo spousta a z každého zabitého, při dobývání (nebo bránění), jsem měl radost. Pak jsou tady pasáže v dopravním prostředku. V jednu chvíli jsem cítil velkou inspiraci v Half-Life 2. Poté přišly epičtější scény jak vystřižené z Call of Duty. Hra se snaží brát z toho nejlepšího a někdy se jí povede zobrazit pěkný moment.

Nepřátelé jsou velcí a jejich hodně. Mají nejradši zbraň, která střílí energetické kuličky nebo energetickou zbraň, jejíž střely dokážou proletět zdí či překážkou. Obě tyto zbraně ale dělají velký vizuální bordel. V kombinaci s relativní pomalostí jejich střel někdy bývají velké přestřelky nepřehledné a delší, než by hráč chtěl. Nebo kratší, pokud si hráč v tom bordelu nepohlídá zdraví. Jak jsou nepřátelé velcí, tak se do nich alespoň lépe trefuje. Zbraně jsou docela slušné. Pěkně se z nich střílí. Až na nepoužitelný vrhač nalepovacích koulí. Granáty jsou boží. Bavil mě hlavně granát Hedgehog.

Trochu mě zklamal konec hry. Žádný tuhý boss se bohužel nekoná. Škoda. Nepřátelé totiž nejsou kdovíjak pestří. Chiméra sice chrlí děsivé vojáky, ale člověk si na ně brzy zvykne. Občas jsem měl chuť si zastřílet i do něčeho jiného. Boss by hře slušel. Stejně tak mi tady chybí nějaká ultimátní rozdílová zbraň. Až na pár vetřelčích kousků je to docela rutina. Námět určitě dával větší prostor představivosti i v tomhle ohledu.

Resistance je slušná akce. Inovace moc nehledejte ani extra nabušený příběh. Není v ní nic na co by se dlouho pamatovalo. Hraje se ale dobře. A dá se hrát i ve splitscreenu.

Pro: slušně zvládnuté střílení, vetřelčí zbraně jsou celkem originální, námět a zasazení, pár super pasáží

Proti: občas nepřehledné přestřelky, repetitivní nepřátelé, suchý konec bez bosse

+13

Secret Agent HD

  • PC 75
Emberheart navazují na loňské Crystal Caves HD vydáním Secret Agenta, kterému se dostalo stejné péče. Z hlediska hratelnosti zůstalo vše zachováno. Grafika je převedena do vyššího rozlišení a modernější barevné palety. Až po spuštění původní verze si člověk uvědomí, jak moc hra prokoukla. Po prvním zapnutí vypadá vlastně přesně tak jak si ji pamatuje, ale střet z realitou je jiný. Vylepšena byla i zvuková stránka a především hudbu musím tentokrát pochválit. Potěší možno sebrat více klíčů stejné barvy, takže odpadá část záseků. Bohužel ostatní důvody nedohratelnosti úrovní zůstaly.

Nejvíce mě potěšilo přidání nové čtvrté epizody. Ta přináší šestnáct o něco obtížnějších úrovní a dokonce důstojné zakončení hry v podobě celkem tuhého bosse. Bezva je i několik nových nepřátel a něco nové grafiky. O další obsah se může postarat komunita díky vestavěnému editoru. Instalace nových úrovní je snadná díky integraci Steam Workshopu a už týden po vydání je k dispozici více než dvě desítky nových úrovní. Pár jsem jich namátkou otestoval a jde mezi nimi najít slušné kousky. Nově je k dispozici volba obtížnosti, lišící se počtem životů, výdrží nepřátel a bonusem ke skóre. Hrál jsem na normal, která odpovídá originálu.

Hra běží na enginu Unity a musela tak být celá vytvořena od základů. S tím souvisí i drobné změny v ovládání, které je je trochu přesnější a přívětivější. Vydání bylo celkem překvapivé, ale vzhledem k tomu, že původní verze využívá stejný engine jako Crystal Caves, dalo se asi předvídat. Rozhodně jde o dobrou variantu, jak si tuto hru připomenout. Hraní je zábavné a nová epizoda nijak nezaostává, spíše naopak. Osobně s hrou ještě nějaký čas strávím, v nové epizodě je tajná úroveň kam jsem se zatím nedostal. Doporučuji všem fanouškům Apogee a jsem zvědav s čím přijde Emberheart příště.
+24

Wolfenstein - Blade of Agony: Chapter 3 - Final Confrontation

  • PC --
Čtyři dlouhé roky čekání a nakonec převládají rozporuplné pocity. Level-design je... odvážný. Koncentrační tábor, zepelin, jízda v tanku, obrovský hrad Wolfenstein... Opravdu solidní levely, které se neopakují a každý má svůj styl.

Bohužel, opět a zase je tady obrovský tajný level, který spíše frustruje, než baví - tentokrát se snaží vzdát hold Resident Evilu a představuje tři velké části. První je mansion s přilehlým okolím, inspirovaná právě prvním RE. Druhá část se odehrává v jeskyních vykopávkách a je plná skákání a hopskání, tedy přesně ty věci, pro které FPS hrajeme... protože koho by nebavilo donekonečna padat do propastí a nechat si postavu mašírovat pastmi na všechny způsoby. A ta poslední část se přesouvá do města, kde se autoři inspirovali v RE3 a představují zde Smrtonoše aka Nemesis, tedy nesmrtelný protivník, do kterého je potřeba vypálit polovinu zásob munice, aby byl na chvíli "uspán". A aby to nebylo málo, dokáže se velice rychle spawnovat přímo za zadkem. Celý level pak dost shazuje mizerná optimalizace, kde se fps propadají ke 20ti a i když je tady mnoho impresivních míst, engine s nimi neumí pracovat. A to platí i na celý zbytek hry. Autoři sice zapracovali nové grafické efekty a jiné fičury, ale k čemu to všechno je, když se hra hýbe tak špatně. A nejen to - např. v levelu s železničním nádražím u mě docházelo i k lagům, které ve výsledku srazily zábavnost na nulu.

Poslední epizoda byla vydána spolu s předchozíma dvěma a ty dostaly pěkný facelift a úpravy vylepšující hratelnost. Byly odstraněny zákysové místa a frustrující pasáže, přidány nové secrety v levelech nebo upraven enemy placement. Nově jsou k dispozici i komentáře autorů, které mi ale nepřišly zajímavé, často se pouští v nevhodný okamžik a zpětně si je přehrát nemůžu.

I když má optimalizace velký vliv na celkový dojem, rozhodně to neznamená, že by BoA nestál za zahrání. Stále je to neuvěřitelně propracovaná epická jízda napříč Doomem, Wolfem, Dukem a především pak Medal of Honorem, která atakuje herní dobu 30 hodin.

Hodnocení: ✰✰✰✰
Herní doba: 10hod 58min
+15

S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat

  • PC 95
S.T.A.L.K.E.R. Call of Pripyat (dále už COP) je poslední díl z původní trilogie. A z mé perspektivy absolutně nejlepší. Shadow of Chernobyl (dále jen SOCh) byl první, ale jak jsem zmínil u své recenze k němu, tento díl není dnes již příliš hratelný. Trápí ho nikdy neopravené bugy, a především ne moc dobře navržené lokace misí, ke kterým hráč musí běhat sáhodlouhé cesty po vlastních, a hned se zase vracet k zadavateli. Clear Sky porovnávat nebudu, tento díl jsem z různých důvodů vynechal.

Nicméně COP jsem odehrál několikrát a beru jej jako jednu z nejlepších her dodnes. Když to vezmeme popořádku, tak grafika u SOCh je sice atmosférická, ale taková chudá, šedá, a viditelně hodně zastaralá. COP je ale už o řád jinde, grafika je sice stále v takových šedých tónech, ale tady to člověk vnímá jako součást atmosféry, a i když je dnes už grafika také zastaralá, působí mnohem atraktivněji a přirozeněji než u prvního dílu. A hlavně tomu pomáhá vylepšené efekty osvětlení. Svit baterky působí mnohem přirozeněji, a takový návrat v noci na Skadovsk, kde nad dveřmi žlutá žárovka vrhá světlo na staré lodní dveře je extrémně atmosférické. Stejně tak bouřka v noci, kdy blesky osvětlují budovy okolo. Stále se na to skvěle kouká.

I celkové provedení mapy se mi mnohem více líbí, u prvního dílu je rozvláčné a hrozně si podobné, bez mapy se nedokážu orientovat a i tak často zamířím blbým směrem. U COP ne, tam je mnohem zajímavější, ne tak rozvleklé, a není problém se orientovat brzy po paměti.

Zvuky mi přijdou trochu poladěné oproti prvnímu dílu – jsou slušné.

Co dostalo obrovský skok kupředu, je vyladění misí. Upřímně hlavní linie mi přijde trochu horší, než u prvního dílu (tam byla tajemnější a napínavější), za to vedlejší mise jsou velmi zábavné a originální. Především ale už hra nenutí hráče dokončovat mise po všech koutech mapy s častým časovým limitem splnění.  Nyní jsou úkoly od zadavatele v rámci rozumné doběhové vzdálenosti, a většinu si lze nechat na „až tam budu“, protože nejsou omezené na čas.

Hlavní herní oblasti jsou tři, na každém je výchozí místo, kde lze obchodovat, nechat si opravit/vylepšit vybavení, vyspat se (= přeskočit denní dobu) či se nechat vyléčit. Přesun mezi oblastmi tentokrát není v rámci pěšího běhu k hranicím oblasti, ale hráč používá průvodce, který ho fast travelem mezi oblastmi protáhne. Nicméně tato služba je placená, není tedy dobré skákat sem a tam, protože to hráče stojí pak poměrně značnou částku. Je tu i možnost odchytit ostatní Stalkery, kdy někteří z nich umožňují nechat se za poplatek přenést i v rámci vnitřku oblasti (další fast travel). Nicméně jak jsem zmínil, většina úkolů a zajímavostí pro hráče je v rozumné doběhové vzdálenosti, takže toto není nijak nutné využívat. Úkoly prováděné s dalšími NPC většinou nabízejí přesun na potřebné místo a zpět fast travelem automaticky a zdarma.

Ovládání hry mi sedlo už u prvního dílu, a tady je velmi podobné, tedy nemám připomínky. Bugy jsou v mnohem menší míře, obecně jsem se setkal spíš s grafickými neplechami u NPC a občas se zaseknutím mé postavy v úzkých prostorách, ale prakticky za celou dobu hraní jsem neměl zásadní problém, či zaseklý nedokončitelný úkol jako u prvního dílu.

Zajímavější je i lovení artefaktů, které se nyní neválí jen pustě u anomálií, ale jsou skryté v anomálii, a je třeba je pomocí ručního detektoru „vylovit“.

Tedy doteď to vypadá jako hra jako kandidát na 100% hodnocení, měl bych ale říci i nějaká ta negativa. Jak jsem již zmínil, hlavní dějová linka u prvního dílu byla zajímavější, tady jste prostě voják, co jde za svým jasným úkolem. Hra je celkově docela krátká, hráč se baví až na půdu, plní hlavní i vedlejší úkoly, dostane se konečně do té vytoužené Pripyati, a najednou je prakticky konec…tam už je jen pár nedlouhých misí, pokud má splněno vše z předchozích částí, je raz dva konec. Dá se tam trochu prozkoumávat, ale není to úplně zázrak (na to, že je to jedno z nejznámějších míst, a navíc je i v názvu hry).

A co je největší problém COP? Když hrajete hru z oblasti nejhorší světové nukleární katastrofy, tak jakou lokaci tam chcete? Elektrárnu, samozřejmě. A tady první díl vyhrává na celé čáře.

Trochu mi i vadí háklivost NPC. Omylem je trefíte v rámci boje zbloudilo kulkou, najednou kašlou na pobíhající mutanty a jdou vám odstřelit za tu drzost hlavu, i když jsou v přátelské náladě či jako součást týmu u úkolu.

Abych to ale shrnul, COP je výborná hra, a z celé původní trilogie stojí nejvíc za zahrání (škoda zásadních chyb u prvního dílu). Osobně jsem zvědavý, jak si povede ohlášené oficiální pokračování.
+20

Secret Agent

  • PC 75
V případě Secret Agenta jsem se v dávných dobách DOSu dostal pouze k shareware verzi obsahující první epizodu. Teprve po asi 25 letech mohu říci, že jsme hru dohrál. Ve hře musíte jako tajný agent 006 bojovat proti terorismu ve třech epizodách, každá po šestnácti úrovních. To je sice slušná porce obsahu, ale Secret Agent je na dobu vzniku spíše lehčí plošinovkou. Úrovně jsou většinou krátké. Jde o základny teroristů, v každé je nutné zničit komunikaci a dynamitem se dostat přes zablokované únikové dveře. V tom samozřejmě brání řada nepřátel, pastí a zamčených různobarevných dveří. Epizody se od sebe moc neliší a nedočkáme se ani nových protivníků. Největším zklamáním jsou finální úrovně, ve kterých se nejen nedočkáme bosse, ale dokonce patří mezi ty jednodušší. Zajímavým prvkem je bodování za ničení nepřátel. Body jsou nejen za jejich zničení, ale u některých druhů i za sebrání jejich pomníčku. Ten je ovšem možné zničit, což přinese mnohem méně bodů. Další bonus lze získat za kompletaci písmen S-P-Y.

Design úrovní je ve většině případů povedený a hrají se dobře. V několika případech se bohužel dá dostat do fáze, ze které již nelze úroveň dokončit. To byla nejčastější příčina opakování. Většina dalších neúspěchů byla úmrtí z nepozornosti. Například seskočím na nižší plošinku a během plánování dalšího postupu se vysune bodák... Pokud je hráč pozorný a předem si prohlídne cestu, není problém úrovní projít na první pokus. V každé lze obdržet dvě poškození, takže je k dispozici slušný prostor pro chyby. Asi polovinu úrovní jsem nakonec dokončil s plným zdravým a díky tomu i bodovým bonusem. Průchod některými úrovněmi zpestřují power-upy. Většinou jde o pozitivní bonus zrychlující střelbu nebo zvyšující rychlost, ale přítomny jsou i nepříjemnosti typu zpomalení nebo obrácení funkce kláves.

Engine je stejný jako u Crystal Caves a grafika je opravdu dost podobná. Zvuky ve hře jsou, více se o nich říct nedá. V současnosti prodávané verze využívají DosBox a běží bez problémů. Potěší i řada vtípků, od jména hlavní postavy, přes názvy epizod až po jména v tabulce nejvyšších skóre. Hra je příjemným zážitkem i dnes a díky nižší obtížnosti si ji může užít kdokoli, ale lepší volbou je věrný letos vydaný HD remaster.
+20

Mafia: Definitive Edition

  • PC 40
Asi jsem už na ty hry starej nebo nevím, možná příliš vybíravej. Anebo mi vadí, jak nedovařeně spousta moderních her působí. Tahle verze původní Mafie je bohužel přeakčnělým balastem, kterej postrádá přirozený tempo. Buď je hra příliš rychlá, nebo vás otravují stereotypní, nikdy nekončící pasáže u přestřelek. Asi vám to bude připadat směšný, ale původní Mafie Vávry měla pro mě daleko výživnější akci, mám tím na mysli přestřelky.

Trhá mi žíly hrát hry, kde AI prostě čítuje, má boosty, uděluje hráči damage a při tom je stupidní. Skutečně, AI v týhle hře na klasickou stojí za to. Nikdy neminou, nic jim neudělá ani 5 ran do těla z kulometů - tancují na místě, nebo po vás prostě střílí. Sebevražedně vybíhají z krytů a nechají do sebe kropit, ale né jak v původní mafii, kde nepřítel při každým zásahu kulhal nebo udělal pózu, že byl postřelen - zde prostě jdou furt vpřed a šijou po hráčích. KOHO tohle má bavit. Je to unavující, otravný, frustrující a lacinný. Céčkový. Každou přestřelku centrovat na to abych někomu trefil hlavu... hodně štěstí s tím mířením v týhle hře. Podle mě Hangar 13 absolutně nepochopil, co má udělat.

Zahodit veškeré ty cover systémy, otřesný animace, katastrofální konzolový ovládání a bullet sponge nepřátelé... dejte mi možnost se volně skrčit. Dejte mi možnost to všechno manuálně ovládat. Dejte mi možnost ve hře, aby moje postava reagovala na každý tlačítko, né že to bude působit že běhá jak po ledě. Nechci držet tlačítko abych šplhal žebřík. Nechci držet tlačítko abych si vzal lékarníčku. Chci okamžitou zpětnou vazbu. Nechci devatenáct checkpointů, které budou spouštět ještě šílenější kadenci scriptů a lavinu nepřátel. Nechci aby moji parťáci pobíhali kolem jak totální pošuci. Nechci aby ten týpek přes ty trezory vyběhl ven z místnosti a nechal se zastřelit. Pane bože. Hra z roku 2002 mi umožnila ty mise plnit s větší volností a větší dynamikou. Hafo těch misí mělo víc vrstev. Já nejsem nějak extra velkej fanoušek původní hry, asi bych si jí dnes už ani nezahrál. Spíš mě zaráží, že hra z roku 2002 dala během misí víc možností. Zde to je osekaný všema moderníma volovinama, které já nesnáším u her.

Cover systém, AUTOHEAL (??? :D), opakoval bych se. Je tu kořen z původní hry, ale tak brutálně si překáží s moderníma herníma prvkama. Na co autoheal, když tu jsou lékárníčky? Navíc ta klasická obtížnost je šílenost, je to hodně o štěstí a nonstop ta hra nutí do nudných přestřelek. JEŽIŠI, pro jednou mě nechte tu misi splnit bez scriptů a s trošku jiným přístupem. Né zas kropit miliony kulek do gumovejch dementů co na mě nonstop pokřikují ty stejný dialogy. Navíc mě fascinuje jak každej týpek má u sebe molotov. Hej, k tomu se ani nebudu vyjadřovat, animace s molotovem je totální nářez a působí to zas tak céčkově. Proč nemůžu vyhodit zbraně z inventáře.... kde jsou semafory, NPCčka prochází silnicemi sebevražedně a na silnicích je chaos, auta jezdí úplně všeljak :D má vůbec cenu se vyjadřovat k naprosté nekonzistenci té hry? Příklad, mám thompsona a nastane cut scéna, kde Tom z ničeho nic vytasí colta, po cut scéně ho nemám. Když umřu a jsem v tom bodě znova, už ho mám. WTF. KDO POSTAVÍ AUTO ABY NA NĚJ NEPŘÁTELÉ MOHLI STŘÍLET? Haloooo???

Město je nádhera, NPC jsou mrtvé, nulové dialogy, vystupují z aut do kterých nastoupí, bloudí v kruhu... nudááá. Interiéry zavřené, nuda. Nulová interakce s tím světem, nuda. Bindování kláves je příšernost, prostě konzolovka. Nuda. Optimalizace je divná, hrál jsem to stabilně, během cut scén mi padaly FPS a to i když jsem šel do menu, to mi hra zamrzávala. Otřesný loading screeny po každým restartu. Hru jsem odinstaloval během jízdy domů po volební kampani, nudil jsem se a bylo to frustrující. Graficky to vypadá hezky, ale kvůli grafice hry asi nehraju no... příběh fajn, některé dialogy navíc nedávali smysl, jiný zase hezky expandují příběh. Není zde ani jedinej charakter, co by mě zaujal, všichni tu jsou docela šílený psychopati. Nevím no. Hudba v cut scénách je hlasitá, nejde slyšet moc dialogů. Českej dabing až na výjimky působí docela parádně. Za pěti stovku na steamu bych to bral, ještě že jsem za tohle nedal plnou cenu. Jo a zakončím komentář tím, že tohle není konstruktivní kritika, ale moje dojmy a můj názor. :D
+10 +18 −8

Simon the Sorcerer: Who'd Even Want Contact?!

  • PC 70
Poslední Simon je za mnou a hodnocení se od čtverky nemění. Pátý díl je totiž na první i poslední pohled šílená hovadina, kdy si u příběhu řeknete to snad nemyslí vážně? Na magickou říši totiž zaútočili ufouni. Ano, když nevíte coby, nacpěte tam mimozemšťany. Město známé z předchozího dílu zmítá chaos a destrukce, Alix je unesena a hrdina a ostatní se snaží uniknout - jen aby Simon byl unesen inteligentními krtky...

Po tomhle jsem si říkal, že to bude hrozná blbost, jenže autoři si dali práci s detaily a pokud to nebudete brát moc vážně, docela se pobavíte. V šesti víceméně oddělených kapitolách nechybí spousta starých dobrých vedlejších postav - ožralý vlk, feministická Karkulka, nezničitelný Bahňák se svou polívkou a tvůrci přidali spoustu nových. Přiteplený kapitán Narrow se vysmívá Pirátům z Karibiku, na vesmírné lodi nesmí chybět spousta star trekovských technoblábolů, mimozemská loď je samozřejmě Hvězdou smrti a na řadu přijde i "Yoda" a "Síla". Navíc se tvůrcům opravdu povedl konec - odhalení záměrů ufounů mě rozsekalo, v závěru přichází mírové vyjednávání a v neodfláknutém outru si poslechnete mileneckou hádku s Alix, psychoanalýzu Simona, co se stalo s postavami, pár tipů od tvůrců a ještě se můžete podívat na to, co mimozemšťani vlastně říkali. Na to, že některým tvůrcům her stačí jako konec 30sekundová animace, tak klobouk dolů. Takhle má vypadat poctivý konec hry.

Grafika se od čtverky příliš nezměnila, takže není moc co komentovat.

A celkem jsem se bavil i hratelností. Autoři rozšířili počet předmětů na řádce v inventáři, takže už nemusíte listovat čtyřmi řádky a složitě kombinovat. Zmizela mapa, která není potřeba, zůstalo zobrazování aktivních míst a systém nápověd. Potěšilo mě, že na rozdíl od čtverky je hra rozdělena do neoficiálních kapitol. V rámci nich máte přístup jen k pár obrazovkám, takže se Vám nestane, že probíháte třicet lokací a hledáte co se kde změnilo. O to více přibylo naprosto zběsilých kombinací, které jako by vypadly z devadesátek. A samozřejmě zůstalo milion zbytečných míst, které za celou hru nepoužijete. Líbila se mi karibská pasáž, která včetně shánění lodi a posádky (a následné snahy donutit posádku něco dělat) jako by vypadla z Monkey Islandu.

Jinak autoři propašovali do hry feminismus, gaye a dokonce i transvestitu ale ještě v roce 2009 si z toho mohli nepokrytě dělat prdel. Prošlo by jim to i dnes v době woke aktivismu? Těžko říct.

Závěrem? Hra se zjednodušila, zkrátila a příběh se opravdu nedá považovat za mistrovské dílo, ale přesto jsem se docela bavil.
+13