Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Metro Exodus - Sam's Story

  • PC 70
Po dost slabém a oprávněně kritizovaném DLC Metro Exodus - The Two Colonels přišli tvůrci s něčím podstatně lepším. Naskytne se vám velmi vítaná nová perspektiva jiné postavy (která už dokonce i mluví!), nová lokace, nový příběh, nový kus světa k objevování. Navíc přidejte pár nových herních mechanik, zbraně, nepřátele apod. Jako DLC to prostě funguje jako solidní nášup pro lidi, kterým se líbila původní hra.

Na druhou stranu něco mi tam taky chybělo. Svět mi přišel dost pustý, nezáživný a vlastně jsem celou dobu doufal ve změnu scenérie. Sam jako takový mi připadal celou dobu strašně debilně naivní a dost mi vadilo co musím za něj dělat. Ale bavil jsem se v pohodě, kdovíjak dlouhé to není. Velké plus dávám za chlastací epizodku :)
+15

Star Wars: Racer Revenge

  • PS2 70
Na pokračování závodů kluzáků jsem se hodně těšil. Prakticky hned, co jsem se dostal k PS2 a zjistil, že dvojka existuje, jsem si jí musel sehnat, což se celkem rychle podařilo. Tři konzole jsme však do televize zapojovat nechtěli a ani to už bez nějakých redukcí nebylo technicky možné, a tak PS2 skončila na chatě a ke hře jsem se dostal až teď v létě, kdy tam trávíme nejvíce času.

Stejně, jako v prvním díle, jsem hrál za Anakina Skywalkera, kterému je sedmnáct, tedy o osm let více, než ve Skryté hrozbě. Co se vůbec nezměnilo je pocit, který jsem během závodů zažíval. Tu neskutečnou rychlost při závodění (někdy i přes 700 mil v hodině) je třeba si vyzkoušet na vlastní kůži, aby člověk pochopil, co tím myslím. Ne, že bych se cítil, že opravdu pilotuji kluzák, ale pocit z obrovské rychlosti hra navodit umí.

Nejvíce se mi líbily tratě na planetě Tatooine a některé pralesní na Gamorru také nebyly špatné. Oproti prvnímu dílu je zde však jen půlka závodů (třináct místo pětadvaceti) a na trati se prohání jen osm závodníků namísto původních dvanácti. Proto jsem měl za pár hodin dohráno a bohužel mi kredity za vyhrané závody nestačily na vylepšení mého kluzáku na maximum, což mě trochu mrzelo.

Po dohrání se mi však zpřístupnila galerie s koncepty kluzáků, planet a pilotů, mezi kterými byl i Darth Maul a Darth Vader. Následně jsem se dočetl, že jde odemknout pětice speciálních postav se všemi vylepšeními, mezi nimiž nechybí ani tito dva antihrdinové, takže se ke hře asi ještě vrátím.

Pro: kluzáky, neskutečná rychlost, závody na planetě Tatooine, galerie, prostředí Hvězdných válek

Proti: pouze třináct závodů, málo kreditů, krátké

+16

Fable: Anniversary

  • PC 70
Originální Fable jsem nikdy nehrála a tohle bylo moje úplně první seznámení se sérií. O hře jsem prakticky věděla jen to, že je to RPG, kde postavu ovládáte od dítěte až do dospělosti a na základě vašich rozhodnutí se malý chlapec přikloní k dobru nebo ke zlu. No tak nějak jsem dostala polotovar obojího.

Dětství je tu velmi krátké a po dohrání tutoriálu už ovládáte dospěláka. To, jestli mu je dvacet nebo o pár let víc opravdu už nehraje roli. Třeba to, že ze začátku dětsky vypadající hře je i bordel s dominatrix mě dost překvapilo. A slibování ovlivnitelné morálky je taky nedopečené hlavně proto, že kdykoliv zabijete banditu nebo nějakou příšeru, tak se vám to hned připíše jako dobrý skutek, lidská nátura o sebezachování tu nic neznamená. A samotná logika, že v guildě pro hrdiny si může zadat úkol bandita je taky trochu mimo mísu. Titul hrdina se tu háže opravdu na každého, a vůbec nezáleží, jestli zaslouženě: Sám Weaver, master guildy, je největší zbabělec, kterého jsem zabila už jen z principu. Kdyby se nezabarikádoval s hromadou strážných, protože měl bobky, že obětuju jeho duši k zastavení toho největšího záporáka ve hře, tak bych ho možná i nechala jít. To, že ještě hodí do xichtu hlášku typu "já jsem tě vychoval, jsi zklamání" atd. no... si to zabodnutí zasloužil.

Thunder se svojí hláškou: "If I can't have her, no one can." a začne bitku na život a na smrt, ale pak se odšourá pryč, než má člověk šanci ho dorazit, protože sice nedokázal získat Lady Grey (jakoby to, že zabije druhého nápadníka hrálo nějakou roli), a ani nepomstil svojí sestru (jo jo, Whisper jsem taky zabila), ale radši bude žít jako zbabělec ALE hrdina, než aby hrdinsky umřel. Nebo spolknul svojí nemístnou a neoprávněnou pýchu.

A když už to zmiňuji tak Whisper jsem zabila už jen proto, že přes hloupé nadávky po celou dobu hry, kdykoliv se s ní člověk potkal, tak v aréně, když jde do tuhého řekne: jsme se přece domluvili, že se navzájem nezabijem, ne? Ne, Whisper, ty ses domluvila sama se sebou, protože MC není nadabovaný a umí se dorozumívat jen emotikony. Žádný souhlas z mojí strany opravdu nepadl.
 

Příběh prostě byl takový hala bala, nějaké citové vazby k charakterům jsem neměla, a Whisper, která asi měla vyvolat některé morální dilema, opravdu svojí roli nesplnila. Ze sourozenského i když lehce rivalského vztahu, na který to asi mělo hrát, vylezla akorát zahořklost a závist okořeněná zesměšňováním hlavního hrdiny jen proto, že byl v danou chvíli lepší. Veškerý konflikt mezi postavami vznikal opravdu jen ze závisti nebo ze zbabělství. Což ve hře, kde je centrální cech hrdinů, smysl fakt nedává. Jediná solidní postava v celé hře, která si ten titul hrdiny zasloužila byla Briar Rose. Ostatní fakt ne. I ta morální rozstřelka mezi dobrem a zlem je zabalená jen do plnění úkolů z té dobré nebo špatné strany, což je samo o sobě celkem arbitrární, stejně jakože svatoušek je blonďáček a špatný charakter se odráží v černých vlasech a svraštělém obličeji. Ošklivost se špatností v realitě moc společného nemá.

Ale abych nerozebírala jen ten příběh. Ovládání bylo ze začátku takové všelijaké, ale zvykla jsem si. Předem jsem byla připravená na možnost, že budu muset zapojit konzolový ovladač, ale nakonec jsem si vystačila s myší a klávesnicí. Nejhorší na ovládacích prvcích byl jednoznačně inventář, který byl jednak nepřehledný, ale taky nešel nijak svižně navigovat. Hotkeys částečně pomohly, ale třeba automatická nabídka interakcí na první třech F klávesách někdy šla úplně mimo mísu. I ukládací systém byl nepřehledný, a díky jednomu nechtěnému manuálnímu uložení se mi povedlo přepsat poslední save s tím, že mě to vrátilo o půl hodiny gameplaye zpět. Hra sice přesunutá z konzole, ale absolutně neintuitivní na počítači.

Questy, jak ta hlavní příběhová i ty ostatní se spoléhali na hordy nepřátel a ačkoliv souboje nejsou vůbec náročné, neustálé návaly dalších protivníků po chvíli omrzí. Hlavně v případě těch hlavních bossů, kde princip obecně je vždy jedna velká mrcha, která dokud žije, tak přivolává další a další menší mrchy. Hrdina má možnost si vybrat ze tří odvětví, která bude zlepšovat: magie, chladné zbraně anebo střelba lukem či kuší. Problém nastává v tom, když člověk (ehm, já) nahází skoro všechny zkušeností bodíky do fyzičky a melee, a pak zjistí, že nejhlavnější z hlavních bossů se dá zabít jen na dálku. Pecka. A když vás pak poslední save hází do pozice, kdy nemůžete už vylepšit svoje schopnosti ani nakoupit více lektvarů, tak přeji pevné nervy.

I přes veškeré moje výčitky mě hra bavila. Na to, že se jedná o předělávku hry z roku 2004, hra nabízí opravdu dost. Jak nějakou tu volnost v tom, jak hráč bude navigovat příběh, dodatečných věcí jako minihry, sbírání klíčů a otevírání démon brán, možnost si někoho vzít, vlastnit a pronajímat bydlení, rybaření a pár questů, které nejsou zaměřeny na kombat. Ne všechno je perfektní, ale rozhodně je to víc, než jsem čekala, že ve hře najdu. Koncept celé hry a série ve svojí době měl na hráče asi úplně jiný účinek, než teď, kdy volnost v RPG hrách je skoro samozřejmostí a denním chlebem hráčů všech možných žánrů. K lepšímu hodnocení je potřeba nějaká ta nostalgie k původní hře, a to já opravdu nemám.
+23

Slave Zero

  • PC 30
Slave Zero se snažilo převést tupou konzolovou akci na palubu PC, a to se asi povedlo. Mohlo by se zdát, že možnost hrát za mecha je cool, jenomže to jsem zažil jak v Shogo, tak v Mechwarriorovi 3. A narozdíl od těchto jmenovaných, Slave Zero se vůbec nedaří vzbudit iluzi, že jste obří. Ta snaha tu je, maličká autíčka, maličcí lidé, malé stromy. Jenomže celé to tak nějak působí, že vy jste normální a ostatní je zmenšené.

Celá hra, snad až na poslední kolo, vypadá úplně stejně. Pořád jste někde mezi mrakodrapy, pořád ta stejná barva, ty stejné textury. Někde jsem četl trefnou poznámku, že plná hra Slave Zero je vlastně to samé, jak kdybyste hráli 30 krát dokola demoverzi.

Díky tomu mi hra vydržela opravdu dlouho. Má to nějakých 14-15 levelů, přičemž každý level je obvykle rozdělen na tři podúrovně. No a málokdy se mi stalo, že by mě hra udržela v pozornosti déle než právě na ten jeden hlavní level.

Hra je zcela ale naprosto stupidní, ve smyslu, co se po vás chce. Nehrozí zásek byť jen na zlomek sekundy. Nepřátelé jsou za každým rohem. Nikdy se nestane, že byste udělali deset kroků do nového místa bez střelby. Je to v podstatě rail 3D střílečka s tím, že vám teda dovolili se pohybovat. O příběhu nemá cenu hovořit.

Celou hru hráč přepíná jen mezi dvěma zbraněmi, které se postupně upgradují, plus rakety jako alternativní střelba. Nejdřív mi to přišlo hrozně málo, ale ke konci se díky upgradům z toho stanou docela zajímavé kousky a lze zbraně i zpátky degradovat, pokud nový upgrade nevyhovuje, ale musí si to člověk za 1) nastavit v menu a za 2) musí najít odpovídající downgrade přímo ve hře.

První půlka hry je velmi jednoduchá, lékarničky jsou všude, v druhé půlce už to chce trochu trénovat. Někteří nepřátelé jsou mnohem nebezpečnější než jiní. Zejména ti, kteří dokáží svým laserem posunout hlavního hrdinu o deset metrů někam jinam, což při balancování na hraně mrakodrapu nekončí vždycky dobře. Každopádně levely v poslední třetině mě tak nějak chytly nejvíce, možná právě proto, že jsem začal mít už trochu problém a nebylo to jako horký nůž máslem.

Někteří závěreční bossové (a že je minimálně jeden boss na jeden level) už byli na mě trochu moc, zejména ten předposlední, kdy jsem ho upižlal s jedním health a vítězoslavně se dostal do dalšího levelu. Jenomže tahle hra to dělá většinou tak, že hned na začátku dalšího levelu na vás útočí horda nepřátel a s jedním health to opravdu nešlo. Když umřete, obnoví vás to na začátku kola s tím počtem health, které jste měli poprvé, takže není šance se z toho dostat.

Zejména ke konci mě taky hra vyhazovala do windows skoro každou minutu. Na začátku se tak nedělo. Tak nevím, jestli postupem hrou je to pro program už příliš mnoho chroustání a čím je člověk dál, tím míň to dává. Každopádně jsem rád, že jsem to už dohrál, protože další level by už asi ani nešel dohrát (během zabíjení závěrečného bosse mě to vyhodilo cca 30 krát).

Tahle hra mě štve hlavně proto, že je to takový předobraz toho, jak se "budou" dělat hry v dalším desetiletí. Devadesátá léta byla ve 3D střílečkách symbolem nejrychlejšího rozvoje, nápadů, úžasného a složitého level designu, hráče nepodceňovala a hry neuzpůsobovala tomu, že je budou hrát desetileté děti, a tak nějak jsem si při hraní Slave Zero připadal.
+16

BioShock Infinite: Burial at Sea - Episode One

  • PC 70
Třetí díl Bioshocku se na rozdíl od předchozích dílů odehrával především ve vzdušném městě Columbia. Toto DLC nás však opět vrací pod vodu do utopistického Rapture a to navíc do doby jeho největší krásy, respektive do doby, kdy se to tam pomalu začínalo zvrtávat. Takže si můžeme prohlédnout několik lokací, kde jsou mírumilovní lidé a ne spliceři. A pohled na tyto lokace stojí za to, protože si toto DLC drží grafickou kvalitu hlavní hry a tak
je na co koukat.

Na příběhu se mi líbí, že po dohrání hlavní hry vlastně už víme vše okolo Bookera a Elizabeth a že tohle je vlastně jedna z alternativních realit. Potkáme starého známého umělce Cohena a uslyšíme hlas Andrew Ryana. Ale jinak mě příběh zase tolik nenadchnul.

Soubojový systém je prakticky podobný jako u hlavní hry, výběr zbraní nenadchne ani neurazí, plus se vrací několik plasmidů. Pozitivní je, že může Booker mít u sebe všechny zbraně najednou bez nutnosti zahazování těch nepotřebných.

Celkově bych DLC určitě nehodnotil jako "must have", na druhou stranu je to příjemné zpestření po dohrání hlavní hry.
+13

Elite Dangerous: Odyssey

  • PC 30
Vesmír mě fascinuje. A očividně fascinuje i tvůrce z Frontier Development, protože to, co nám před sedmi lety naservírovali, bylo něco neskutečného! Mít hvězdy téměř na dosah ruky, proletět se prstencem, nebo vidět deformované světlo kolem černé díry... Pro mě to byl splněný sen. Chyběla mi jediná věc: možnost si planety projít vlastníma, virtuálníma nohama. Teď se mi však po sedmi letech, ve kterých jsem mezitím stihnul začít studovat vysokou, přestěhovat se, vykašlat se na vysokou a změnit 3x zaměstnání, konečně plní i toto přání.

Jenže podle onoho procentuální vyjádření spokojenosti v levém horním rohu už určitě chápete, že se to nepovedlo. V čem je problém? Ve všem, co rozšíření do hry přidává. Všechno je nedodělané, nezajímavé a generické. Jakmile navštívíte pět planet, pět základen a splníte pět pozemních misí, viděli jste prakticky vše. Jelikož můžete navštívit jen planety s nulovou nebo velmi nízkou atmosférou, jsou všude stejně vypadající pustiny (jak je u pustin běžně zvykem), na kterých nelze ani vůbec nic dělat. Huby vesmírných stanic jsou totálně přes kopírák (vč. NPC pozic!), planetární základny mají tak 3 vzory. Mise jsou jen variací na přines, odnes, zabij, uhas, v tom nejnudnějším provedení.

Velkým lákadlem a největší novinkou měl být pozemní boj. Ale ten stojí za vyliž úplně stejně. Zbraní je pár, pocit ze samotné střelby je neuspokojivý a kvůli rozdílným gravitacím hážete granáty na každé planetě jinak, takže se je nikdy nenaučíte používat. Taky to neustálé switchování zbraní, protože některé jsou dobré proti štítům a jiné zase proti "masu", bylo otravné. Zásahy mají navíc nulový dopad na protivníka a uměla inteligence pěšáků je tristní. V akci tak stojí na místě, sem tam udělají přešlap a vy do nich střílíte, koukáte, jak jim akorát ubývají HP a pak umřou. Se základním vybavením jsem se účastnil těch nejtěžších bitev a do hodiny vydělal desítky miliónů kreditů.

Za největší výsměch je ale nově přidaná exo-biologická část, která působí spíš jak prototyp. Na některých planetách totiž můžete nalézt život v podobě jednoduchých květin/hub... ty, v této procedurálně generované hře, procedurálně generované nejsou a můžete tak narazit v celé galaxii jen na 20 různých typů! Celá hratelnost kolem tohoto prvku se dá popsat následovně: když narazíte na nový druh, vytáhnete skener, pár kytek/hub naskenujete a údaje na nejbližší stanici prodáte. A to je vše. Složitěji to popsat ani nejde.

Shrnutí:
Za pár let, až stejně jako s Horizons přidají hromadu dalšího neplaceného obsahu, z toho konečně může být zajímavé rozšíření. Nynější stav má ale blíže k ranné alfě (třebaže toto nadužívané přirovnání nemám rád), protože vše nové není zajímavé, ani zábavné. Mimo nový obsah je to však ten stejný Elite Dangerous, který buď máte, nebo nemáte rádi.

9. bod herní výzvy 2021 (hardcore)
+21

Cervii

  • PC 55
No jo legendární červíci, kteří dokázali zabavit celou naši familii, když se tísnili prsty několika lidí na jedné klávesnice v touze vyhnout se svým "červem" ostatním soupřeům a okrajům obrazovky.

Ve své podstatě je blbůstka, která nemá kromě dobrého nápadu nic jiného - šilený zvuk a grafika, ale pro vyblbnutí v devadesátkách stačilo - 55 %
+7

Aliens versus Predator

  • PC 85
Jako malý jsem hrozně miloval první dva filmy s Predátorem a proto pro mě bylo velké překvapení, že existuje hra kde se za něj dá hrát. Aliens versus Predator jsem objevil asi dva nebo tři roky po jeho vydání ve školní počítačové učebně, kde byl předinstalován. Tehdy ještě nepolíben filmovým vetřelcem, se kterým mě má drahá mamča seznámila až později jsem se samozřejmě rozhodl hrát za Predátora, který mi byl vždy nejsympatičtější. Nikdy nezapomenu na až hororovou atmosféru, kterou hra byla nasáklá a mnohokrát mi hra způsobila téměř malý infarkt.

Kampaň za Predátora mě bavila nejvíce nejen proto, že je to má oblíbená filmová postava, ale také proto že měl největší arzenál zbraní a tak převyšoval co se týče technologie ostatní rasy. Tím pádem to byla samozřejmě i větší zábava a připadal jsem si neporazitelný. Celou kampaň za Predátora jsem dohrál ve školní počítačové učebně díky mamce, která byla a stále je na škole učitelkou. Později, když jsem disponoval vlastním počítačem jsem se vrhl i na ostatní. rasy. Na řadě byl mariňák, za kterého je kampaň samozřejmě nejděsivější a to nejen díky strašidelné atmosféře, ale také proto, že jako člověk jste nejzranitelnější. Už od prvních krůčků v první misi se na vás valí hutná a děsivá atmosféra podtržená znepokojujícími zvuky sirén a blikáním světel, které bez nočního vidění nebo světlic zhoršují orientaci a autenticky vás prostředí mate. Vyděšeně se otáčíte okolo sebe a hledáte emzáky aby vám neskočili do zad. I přes to, že máte radar, který používali mariňáci v druhém filmovém Vetřelci se raději spoléháte na svůj vlastní zrak. Tohle mě na mariňácké kampani bavilo nejvíce. Děsivá atmosféra. Vetřelčí kampaň jsem si nechal až na samotný konec a dobře jsem udělal. Byla pro mne a myslím že nebudu sám, nejméně zábavná. Už jen samotná orientace když lezete po zdech, stropech a v šachtách je složitější. Do toho se vám motá hlava a dělá špatně z neustálého lezení hlavou dolů. Tedy aspoň mě se nevolno párkrát udělalo. Vetřelec jako nejprimitivnější tvor zde navíc nedisponuje žádnou zbraní ale jako divoká zvěř používáte pouze svá kusadla, pařáty a ocas k zabíjení svých obětí.

Samotnou kapitolou je pak velmi zábavný multiplayer, který vás a vaše přátele dokáže zabavit na dlouhé hodiny. My jsme s přáteli strávili mnoho a mnoho hodin v multiplayeru tím, že jeden z nás byl Predátor a ostatní mariňáci. Každý kdo zabil Predátora vždy pak obsadil jeho místo abychom se vystřídali.

Dodnes jedna z nejlepších her z universa Predátora a Vetřelce, kterou si vždy jednou za čas rád zopakuji alespoň za mého oblíbeného Predátora. Po letech si mi navíc podařilo za slušnou cenu v pěkném stavu sehnat původní Big box edici.

Pro: Zábavná kampaň za Predátora, arzenál zbraní, děsivá atmosféra, grafika, možnost hrát za více ras, vizuál a ozvučení

Proti: Kampaň za vetřelce, mariňák nemůže používat baterku, některé levely za mariňáka jsou trochu bludiště

+24

Warcraft III: Reign of Chaos

  • PC 90
Nikdy jsem nebyl žádný velký stratég, ale druhý a třetí Warcraft se mi dostal pod kůži a jsou to jediné strategie, které jsem dohrál víc než jednou. Konkrétně třetí díl jsem si letos v létě střihl asi podesáté. Standardně hraji na střední obtížnost, jen u poslední mise za nemrtvé snižuji na jednoduchou. Ne, že bych ji nezvládl, ale hráč brání příliš velké území na to, aby mě bavilo neustále dostavovat protivníkem zbourané věžičky.

Tento komentář se bude týkat striktně singlu, protože multiplayer jsem ani nespustil. Jednak jsem vlk samotář a druhak bych v něm s mou oblíbenou strategií základny vytuněné na max, následné počkání na útok nepřítele na mou základnu a rozdrcení tohoto útoku a poté zaplavení nepřátelské základny chumlem mých jednotek v objemu dosahujícího limitu počtu jednotek asi moc nepochodil.

U strategií bylo zvykem, že hráč si mohl vybrat jednu ze dvou stran, dovést ji k totálnímu vítězství, ale platný konec pro datadisky a pokračování byl pouze jeden. Warcraft 3 umně zakomponoval hru za všechny 4 frakce do uceleného příběhu, a tak už mě nemuselo trápit, že dobytí Lordaeronu Orky a vyhlazení lidstva není platný konec. A je to právě příběh, který se u Warcraftu povedl.

Nemám rád Arthase. Nerozumím jeho pohnutkám, jeho fanatismu, jeho hlouposti, se kterou nakráčel do jasné pasti. Spíše než o záchranu jeho lidu mu zjevně šlo o pomstu. Což chápu, mně samotnému je koncept krevní msty docela blízký, nicméně i pomsta se dá přichystat s chladnou hlavou. Bohužel právě Arthas hráče provází polovinou hry a své si řekne i v datadisku (mimochodem také parádním).

Ve své době jsem se na Warcraft III těšil. Hře předcházel neskutečný hype (jak také u Blizzardů jinak) a původně slibovala šest hratelných ras a fenomén RPS (kombinace strategie a RPG). Jak se datum vydání přibližovalo, vypadly dvě hratelné rasy. Korekce se k mému velkému smutku týkala rasy démonů (druhou vyškrtnutou rasu si nevybavuji) a z RPS také zbyla "jen" standardní RTS. Zůstali však hrdinové. S těmi si pohrával už Beyond the dark portal, ale tady konečně nebyli úplně k ničemu (i když třeba takový Deathwing...). Vzhledem ke své nesmrtelnosti a účinným kouzlům mnohdy rozhodovali jinak vyrovnané boje. A také měli odlišnou grafiku oproti standardním jednotkám.

Grafický 3D engine, který ale simuloval hraní ve 2D, byl na svou dobu nadstandardní. Vlastně ani dnes není hra ošklivá (tímto zdravím Simon the Sorcerer 3D, ale nejen jeho) a vyhýbají se jí standardní neduhy 3D prostředí jako hrátky (tj. vztekání se) s kamerou. Hráč jen musí autorům odpustit přehnanou barevnost, komiksovitost a někdy i kýčovitost jednotek a prostředí (ale to je věc názoru). Hra je prokládaná filmovými sekvencemi, které mi ve své době vyrazily dech a ta poslední mi přijde skvělá dodnes. Animace mezi misemi a někdy i v průběhu misí jsou v enginu hry. Ty neoslní, ale jsou technologicky dostačující a příjemně osvětlují příběh a pozadí hry. Ani hudebně to není špatné. Co do technické stránky nemám k W3 výtky, zejména když si člověk uvědomí, že se to vše naskládalo na 1 CD standardní velikosti (což v dnešní době znamená jeden film v mizerném rozlišení).

K W3 se stále vracím. Byl jsem zvědav, jak mne hra po letech chytne. A upřímně, nepronikalo se mi do ní lehce. Epizoda za lidi mne nijak nenadchla a bavit jsem se začal až někdy v polovině druhé epizody za nemrtvé. Pak už ale vše šlo jako po másle. Warcraft 3 je mainstreamová strategie pro průměrného konzumenta, takže se u ní může pobavit opravdu každý, a netrestá hráče za každou ztracenou jednotku jako většina tahových strategií.

Pro: Příběh, grafika, filmečky, přístupné i strategickým začátečníkům.

Proti: Pro někoho komiksové ladění, místo velkých epických bitev se na poli střetávají skupinky o síle maximálně pár desítek jednotek.

+25

Hearts

  • PC 70
V zájmu odreagování a chvilkového nedostatku kvalitní hry jsem několikrát pustit oblíbené "Hercky" ve Windows 95 v honbě za mrchou pikovou, abych použil s dovolením slova mistra Kinga z knihy Srdce v Atlantidě.

Tahle karetní hra a její pravidla byla pro mě naprosto neznámá, takže chvilku trvalo než jsem pochytil počítání a začal jsem protivníky porážet a dokonce jsme si s kámošema přenesli na pár pivních dýchánků karty i do hospody - jako oddychovka úspěšná a rozhodně lepší než hledání min - 70 %
+10

Svoboda 1945: Liberation

  • PC 65
Tak jsem to včera v noci taky dojel a upřímně jsem trochu zklamanej. Po výborném Atentátu jsem asi čekal ještě lepší zážitek, ale slabší po všech stránkách. Jak tématem, tak osobním zapojením hlavní postavy, ale hlavně i pocitem, že to člověk vlastně hraje. V Atentátu vždy po rozhovoru naskočila obrazovka, co se všechno člověk dozvěděl, jaká hesla se zapsala do Encyklopedie, tím pádem se dozvěděl, jaká informace mu zůstala skryta, mohl vést rozhovory stále dokola, vést otázky někam jinam a zjišťovat další souvislosti. Tady ne, po prvním rozhovoru lze s postavou mluvit ještě jednou a pak to zašedne a postava Vám nic neřekne. Atentát na mě působil i tak nějak adventurněji. Od postav jste se něco dozvěděli a odemkly se Vám další možnosti u jiné postavy, tady ne. Obejdete všechny postavy dvakrát, v podstatě jedno, v jakém pořadí (některé se odemykají postupně).

Jelikož jsem se vždycky ptal spíše na osudy postav, k příběhu dědy jsem se vlastně ani moc nedostal a pak už se postav zeptat nešlo.

Bohužel minihry mě bavily jen dvě (Oko a Kolektivizace), ale ani u nich nemáte pocit, že by vůbec záleželo na tom, jestli je hrajete nebo ne. Ani jednu nemusíte zvládnout k tomu, abyste se v ději posunuli dál, chybí nějaké shrnutí, jak se Vám dařilo, přitom v Atentátu to bylo. Zároveň mi chybělo i nějaké větší zapojení hráče i mimo minihry (např. pronesení dopisů nebo útěk z transportu z Atentátu) - prostě nějaké volby, i když to je v podstatě vybírání správné posloupnosti kroků se spoustou slepých uliček.

Prostě jsem neměl pocit, že bych hru vlastně hrál. Jediné rozhodnutí, které hráč dělá, je na jakou větu v rozhovoru klikne, protože ke zbytku už se nedostane (ale to dopředu neví).

Po výborném Atentátu a zklamání ze Svobody se mi těžko hledají pozitiva. Samozřejmě jsem četl, že má hra lepší herecké výkony, osvětlení, zvuky atd. atd., ale zaprvé jsem dalek tohle posoudit a zadruhé bych dal přednost jiným aspektům.

Konec mi přišel příliš useknutý a neuspokojivý, o dědovi jsem se nedozvěděl vůbec nic, spousta věcí na mapě zůstala neodemčená a mám pocit, že mi unikla i spousta hesel (je možné, že kdybych vedl rozhovory jinak, bylo by to lepší, ale to bych se zase nedostal k těm, které mám). Bohužel možnost opakovat rozhovory a nějaké shrnutí by se vážně hodilo. Takhle to působí jen jako klikací film a i na to je ten příběh plytší než Atentát. Škoda, promarněný potenciál.

Pro: Téma, zasazení, mapa vesnice, na které se pohybujete

Proti: Slabý odvar Atentátu, v podstatě to není hra, nemožnost opakovat rozhovory, minihry, na kterých nezáleží, chybí snaha více zapojit hráče

+16

BioShock Infinite

  • PC 90
Třetí Bioshock je na první pohled dost jiný než jeho první dva předchůdci. V prvé řadě se skoro neodehrává v podvodním městě Rapture, ale ve vzdušném městě Columbia, kde je až fanaticky uctíván jeho stvořitel a prorok Otec Comstock. Celý tento kult je doplněn skvěle zpracovanou propagandou v podobě krátkometrážních filmečku a plakátů. A právě toto společně se steampunkovou architekturou ve stylu první republiky dodává vynikající atmosféru, která je v mých očích i o něco málo lepší než u prvního dílu, který už sám o sobě nasadil laťku docela vysoko.

Společně s novým prostředím pak přicházejí i noví nepřátelé. Zapomeňme tak na splicery, velké taťky a malé či velké sestřičky. Zde jsou proti nám různě ozbrojení zfanatizovaní lidé, lidé v robotických oblecích a nebo třeba moji oblíbení motorized patrioti, tedy roboti s rotačákem. Čili, jsme zproštění nostalgického opakování z předchozích dílů a dostáváme nové nepřátele, kteří se ale drží navozeného stylu.

Co se zbraní týče, tak výběr se podle mě opět povedl. Hlavně musím ocenit brutalitu zabíjení vrtákem na blízko, nebo třeba při skoku z výšky. Místo plasmidů jsou pak vigory, které jsou si v něčem podobné a v něčem zase úplně jiné. Ale hlavně, dají se efektivně kombinovat. Jediné, co mě pak ze začátku přišlo podivné bylo to, že můžu mít u sebe pouze dvě zbraně. Když se nad tím ale zamyslím, tak proč ne? Booker přece není Rambo, takže prostě víc zbraní neunese.

Příběh samotný je podle mě velmi povedený. Je pravdou, že jsem ze začátku úplně nepochopil možnosti přechodů mezi realitami, ale po chvíli jsem si zvykl, hlavně v boji. Samotný závěr pak byl podle mě až moc složitý, takže jsem chvílemi některé části nepobíral. Nicméně, po čase se mi to v hlavě dalo nějak dohromady a všechno to do sebe zapadlo. A na rovinu se klidně přiznám, že jsem až tak obrovský plot twist tentokrát nečekal.


Abych ale jenom nechválil, ve hře jsem narazil i na pár prvků, které mě tak trochu štvaly. Především to bylo automatické ukládání. Několikrát se mi stalo, že jsem potřeboval odběhnout a hru vypnout. Ale nikdy jsem nevěděl jak daleko jsem od posledního checkpointu a jak daleko je ten další. Tak trochu mi chyběla nějaká automapa a taky se mi občas stávalo, že jsem měl málo paklíčů, takže jsem se pak musel na dané místo zpětně složitě dostávat, což byla někdy otrava. A ta Lady Comstock taky nemusela být tak tuhým protivníkem, nějak si nedokážu představit, jak bych ji dal v 1999 modu.

Co říci na závěr? Hra na rozdíl od předchozího dílu nerecykluje jedničku, ale sází na nové neotřelé místo, které si drží skvělou atmosféru. Příběh se podle mě taky povedl, hratelnost je taky víceméně bezproblémová. Já jsem se hrou spokojen.
+23

Full Throttle Remastered

  • PC 70
Nemám rád motorky (a ani motorkářské filmy), takže důvodů, proč hrát Volltrottel (pardon, Full Throttle) jsem příliš neměl. Naprosto nemám problém s délkou titulu, hra mě vyložene dožrala jen jednou (destruction derby a ještě rád jsem využil možnosti, tuto sekvenci přeskočit LShift+V. Bitky v kaňonu jsem sice musel několikrát opakovat, především sekvenci se slepejši, ale na to, jak podobné akční vložky nenávidím, to ještě šlo docela dobře.

Dabing (hlavních postav) je fajn, hudba většinou taky. Remasterovaná grafika je k světu, ale ani původní verze není k zahození. Králíci pobavili :P
+13

Wolfenstein II: The Freedom Chronicles – Episode 3

  • PC 60
Jelikož jsou všechny 3 dodatky veskrze stejné, napíšu spíše shrnující komentář než hodnotit všechny odděleně. Pro všechny tři platí, že mají jistý potenciál, který ale zůstává nevyužitý - americký fotbalista, tichá agentka a válečný veterán si jdou každý svým způsobem podat kopu nácků. Takhle to zní fajn, jenom kdyby to všechno okolo nebylo tak fádní. Lokace? Recyklace. Postavy? Nudné. Příběh? Kde? Hratelnost? Nudná. Inovace? Kde? A takhle bych mohl pokračovat. Bohužel ani jeden ze 3 dodatků se nikterak vysloveně nepovedl a narozdíl od původní hry zde není nic, co bych mohl vysloveně pochválit. A to je škoda, protože ten potenciál tam byl.

Pro: Rozšíření původního příběhu? (zmínka americké revoluce), ucházející hratelnost, odlišné styly hraní, technický stav

Proti: Délka, lokace, recyklace, komiksové cutscény, postavy, příběh, nelogičnosti, žádné inovace

+11

LIMBO

  • XOne 80
Limbo je překvapivě povedenou a miloučkou plošinovkou, která ač v nenáročném,minimalistickém prostředí bez vytuněných intro videí a našlapené grafiky, nabízí skvělou zábavu.

Černobílý svět předkládá před putujícího hrdinu, který se probere v pustém černočerném lese, překážky jak z masa a kostí, tak mechanické nebo (anti)gravitační a hráč musí použít nejen logické závity a zapojit i zrak a sluch, který je mnohdy důležitou součástí úspěšného pokoření levelu, jinak čeká na panďuláka mnohdy drsná, ale vždy okamžitá smrt.

Některé pasti a nástrahy se dají intuitivně vyřešit, u některých si chudák poutník několkrát protrpí pády ze strázů, zamordování hmyzem či třeba rozmašírování kotoučovou pilou, než přijde na správný tah, a třikrát jsem musel použít nápovědu a až po ní jsem si řekl no jó, jasně, takhle to mělo být.

Vytknul bych dvě věci - za prvné bych uvítal méně mechanického a přidal více přirozeného/ přírodního prostředí hlavně v druhé polovině a za druhé mě velmi zklamalo nijaké zakončení a vlastně celkové (ne)vyznění - 80 %

Pro: prostředí, zvuky, nápaditost hádanek

Proti: krátký herní čas, zakončení

+17

Polda 2

  • PC 70
Ačkoliv je dvojka vizuálně značně odlišná od prvního dílu, přesto ponechává a rozšiřuje všechno to, co bylo na jedničce nejlepší. Vynikají zde především skvěle nadabované karikatury reálných osobností. Nejvíc mě pobavil Miloš alias gambler, který se výhrou na automatech snaží zachránit státní rozpočet. Podobných setkání je v tomto díle více a většina se opravdu povedla.

Na jedničce jsem kritizoval nemožnost dohrání bez návodu vzhledem k nelogickým kombinacím předmětů a vůbec celého postupu vyšetřování. Dvojka je v tomto značně lepší, není zde tolik zbytečného harampádí a kombinace předmetů většinou dávají smysl. Přesto jsou ve hře pořád momenty, kdy je náhled do návodu takřka nevyhnutelný. Především se jedná o chvíle, kdy je nutno vrátit do předchozích lokací, aniž by hra alespoň jemně naznačila, že je to potřeba k dalšímu postupu.

I když ani Polda 2 nepředstavuje žánrový klenot, pořád se jedná o vynikající sondu do dob konce devadesátek a už jen z toho důvodu se mu vyplatí ty 2-3 večery obětovat.

Pro: dabing, humor, postavy, doba

Proti: děj, nelogičnosti, záseky

+24

Creaks

  • PC 90
Po roce a něco od vydání jsem si Creaks konečně zahrál, a to jsem si artbook předobjednával, respektive Romča využila můj Xzone účet k uplatnění svých kreditů. Kdybych tušil, jaká je to pecka, určitě bych tak dlouho nečekal.

Creaks se může pochlubit skvělými logickými problémy, které bylo radost řešit. Párkrát jsem se sice kouknul do návodu, ale to bylo jen kvůli tomu, že přibyla nová mechanika a hra na ni nijak neupozornila. Jednalo se ale jen o jednotky případů, asi tři z těch jedenašedesáti scén. Posledních zhruba deset scén už sice není moc o hraní, ale spíše o sledování projitých lokací při cestě výtahem, případně chození po osvětlené vodě, přesto jsem si je užíval.

Perfektní kresba a následná animace, hudba, příšery, které světlo mění na nábytek, občas srozumitelné žvatlání ptačích obyvatel zvláštního komplexu nebo nábytkové monstrum, to vše má vliv na odvíjející se příběh, případně jej tyto prvky či bytosti do jisté míry přímo tvoří. Sám jsem strašně toužil se k tomu zpropadenému kodexu dostat a zachránit tak všechno, co ještě zachránit šlo. Chtěl jsem neustále pokračovat, objevovat a pomáhat, ale bohužel konec někdy přijít musel, akorát jsem stále doufal, že to nebude tak brzy. Podobně, jako u Brothers: A Tale of Two Sons, jsem chtěl víc a chci stále.

Jak zmínil už Voja, po Chuchlovi se Amanita začíná zase zvedat a po výtečném znovuhratelném počinu Pilgrims, se vytasila se svou zatím nejlepší hrou. Věřím, že Happy Game bude také hodně kvalitní dílko, ale začínám pochybovat, zda lze v rámci studia takto vysoko nasazenou laťku ještě překonat. Teď se vrhnu do čtení (nebo spíše prohlížení) The Art of Creaks, protože jsem se tohoto světa ještě dostatečně nenabažil.

Pro: logické problémy, kresba, animace, hudba, příšery, ptačí obyvatelé, nábytkové monstrum, příběh, osvětlená voda, artbook

Proti: kratší herní doba

+26

Indiana Jones' Greatest Adventures

  • SNES 75
Plošinovek s Indiana Jonesem je řada, ale tohle je první kterou jsem dokončil. Jo to docela zázrak, protože místy jsem to chtěl vzdát. Největší slabinou téhle hry je totiž nevyvážená obtížnost. Hra dějově odpovídá původním třem filmům a zpracovává jejich výrazné momenty v jedenácti úrovních. Ty jsou zakončeny přístupovým heslem, aby nebylo nutné začínat vždy od začátku, a rozděleny do několika levelů. Levely jsou dvojího typu. Většinu tvoří klasická plošinovka a ty lze po troše tréninku celkem zvládnout. V druhé polovině hry jsem některé dokonce prošel na první pokus. Pár z nich je ale vyloženě naschválových, například útěk z hořícího Salzburgu. Zbytek levelů jsou arkádové "minihry", jako například jízda na důlním vozíku nebo sjezd na nafukovacím člunu - přesně jako ve filmech. Tyto části jsou bohužel přehnaně obtížné, jedna chyba je okamžitý restart a kličkování mezi stromy se opravdu moc naučit nešlo.

Nakonec jsem si pomohl využitím savestatů, vždy na začátku levelu a párkrát i jeden v průběhu. Hratelnost je vlastně fajn a procházení jednotlivých levelů mě bavilo, ale opravdu jsem nechtěl ve hře utopit 30 hodin, i těch asi 11 stačilo. Věřím, že se to dá projít i bez ukládání, ale už na to nemám trpělivost. Pochválit musím především atmosféru, známá místa jsou okamžitě poznat a nechybí snad žádná legendární scéna. Úrovně jsou proloženy statickými obrázky z filmu a doplněné texty. Hudba i zvuky jsou dobré. Chválu mám i pro grafické zpracování, jak čistě 2D tak i pseudo-3D (SNES Mode 7) části jsou pěkné a přehledné. To spolu s ovládáním znamená, že chyby jsou opravdu způsobené hráčem a ne enginem hry. Nepřátelé jsou sice občas umístěni zákeřně, ale to se nechá zapamatovat a po čase i předvídat. Ve výsledku mě hra bavila a rozhodně jsem rád, že jsem se do ní pustil.
+20

Rage of Mages

  • PC 70
Pradávný a téměř zapomenutý relikt mého herního života.
Zatímco Icewind Dale bylo prvním RPGčkem, co jsem hrál, Rage of Mages bylo první RPG, co jsem kdy viděl. Tehdá to hrál taťka na našem starém kompu, přičemž mně to připadalo jako ta nejepičtější věc na světě. A jelikož jsem měl v hlavě ještě pár útržků vzpomínek na některé mapy a situace, rozhodl jsem se, že je zas dám dohromady.

S hrou jsem si užil poměrně dlouhé chvíle frustrace, protože jsem se ji pokoušel hrát čistě jako samostatné RPG, nikoliv jako RPG s prvky real-time strategie. To znamená, že před každou misí jsem se v onom hub městě, kam hráč automaticky chodí doplnit zásoby, úplně vykašlal na najímání dočasných žoldáků, protože jsem je považoval za příliš velký drain svých těžce vydřených peněz, které jsem spíše investoval do kupování lepšího vybavení svých hrdinů. Chyba. Velká chyba. Protože nehledě na to, co svým rekům navlečte na sebe, většina nepřátel bude vždy o krok před vámi. Takže je docela trapný, když mého válečníka, kterému jsem koupil celou sadu adamantinové zbroje za cca nějakých jeden milion(!), rozseká na cucky pár debilních banditů s průměrným lootem. Žoldáky jsem začal najímat až v posledních třech misích, přičemž pokles té obtížnosti byl rázem velice znatelný. Jinak prozkoumávání herních map je vcelku zábavné, má to vlastně podobný feeling prvnímu Baldur´s Gate (s menší mírou komplexity).

Ještě než začnu o soubojovém systému, je nutné říct, že lze změnit celkovou rychlost hry. Na původní normální rychlosti se postavy tááááááááááááááááhnou naprosto úmorným tempem, oproti kterému působily i túry ve Spellforce jako štědrý fast travel. Pokud hru zrychlíte na nejvyšší rychlost, postavy se hýbou s poměrně uspokojivou rychlostí, ale souboje jsou někdy až moc ujetý. Nelze zde moc strategizovat a hráč bude na některé situace zkrátka příliš pomalý. Kouzla čarodějů jsou docela fajn, ale naprosto dementně se používají. Už mnohokrát se mi stalo, že jsem omylem upálil k smrti zbytek svých hrdinů, případně nechtěně uzdravil nepřítele. Souboje tak mnohdy nejsou vůbec uspokojivé a jsou poměrně chaotické. Na druhou stranu mě ale překvapilo, že AI nepřátel je na onu dobu poměrně slušná. Byť mi to mnohdy moc nehrálo do karet.

Příběh a dialogy postav šly jedním uchem dovnitř, druhým ven. Nic extra. Prostě najít pár kouzelných předmětů a porazit zlé zlo. Normálka. I když překvapila mě zrada jedné z mých hero čarodějek někde za polovinou. Mrzelo mě to, protože to byla moje nejoblíbenější postava, kterou jsem si jako jedinou pamatoval ještě z doby, kdy to hrál táta. Ale na druhou stranu je fajn, že k tomu hra měla koule.  

Rage of Mages je ve výsledku vlastně jen taková jakž takž hra. Užil jsem si s ní notnou dávku frustrace, ale bylo i pár fajn momentů, kdy mě hraní opravdu bavilo. Navíc si osobně myslím, že té hře částečně vděčím za svou následnou lásku k infinty engine titulům, které jsem objevil o pár let později, protože mi Rage of Mages svým stylem v určitém smyslu připomínaly.
A za to jí jsem vděčný.

Pro: Občas hratelnost, chytlavé, průzkum map, AI nepřátel, nakupování a prodávání vybavení

Proti: Občas hratelnost, žoldáci > nadupané vybavení, chaotické kouzlení a souboják

+32

Indiana Jones and the Passage of Saints

  • PC 60
Druhý vánoční dárek od tvůrců Indiana Jones and Fountain of Youth je výrazně zajímavější. Dohrání mi trvalo necelých 45 minut a některé hádanky už jsou rozprostřeny přes více obrazovek. Děj se odehrává v Řecku a na začátku hráč neovládá Indyho, ale jeho pilota Landa. Později dostanete pod kontrolu i slavného archeologa. Příběh se celkem dobře rozjíždí a atmosféra je povedená. Styl, včetně grafiky, je přesně takový, jak od adventury s Indianou Jonesem čekáte. Závěr je opět vánoční, ale tentokrát mi to sedlo lépe. Pokud někdo hledá krátkou hru, je Indiana Jones and the Passage of Saints dobrou volbou.
+20