Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Pokémon Crystal Version

  • GBC 95
Mnoho českých hráčů to neví, ale Pokemon Gold/Silver/Crystal měla být poslední generace. Při tvorbě hry se nepředpokládalo, že dnes budeme mít téměř 900 pokemonů. Tohle mělo být grandiózní finále. A je to sakra vidět.

Nechci zas úplně mluvit v superlativech, ale co se dá dělat. Pokemon Crystal byla, je a bude má naprosto nejoblíbenější pokémoni hra. Nádherné nové barvičky a grafika, neskutečně propracované oblasti, a nekonečně množství dalších pozitiv…

1. Máme zde střídání dne a noci, což následující generace opět ztratila.

2. Máme zde reálný čas a dny v týdnu (!!!)

3. Navíc tyto dny v týdnu rozhodující o eventech ve hře (!!!!, je to hra z roku 2000!)

4. Konečně vidíme, kolik expů potřebujeme do dalšího levelu.

5. Pokemon Crystal je první hra s animacemi pokemonů.

6. Generace II. představuje mechaniku vajec, vyvíjení láskou, a mláďaty.

7. V Generaci II. Se objevuje můj nejoblíbenější pokemon ze všech, Umbreon, který mi brzo bude dělat společníka i v Pokemon Go. Shiny Umbreon je pak transcendentní slast světa pokémonů.

8. Ach ano, první Generace se Shiny Pokemony.

9. Právě kvůli tomu, že Generace II měla být poslední, chtěli tvůrci komplexní vyobrazení Japonska. Johto je tedy propojeno s Kantem a máme tak příklad jedné z nejkomplexnějších pokémoních her. Zbytek se sotva dokázal přiblížit.

10. Mezi oblastmi se dá cestovat vlakem!

11. Specificky Crystal je první hra, kde je možnost hrát za dívčí postavu.

12. Telefon! Můžete si telefonovat s jinými postavami a hlavně trenéry, kteří vám občas nabídnou odvetu či lahůdku v podobě evolučního kamene.

13. "…"

14. "..."

Asi tak před deseti lety se stalo, že jsem u Pokemon Crystal strávil celé léto. Doslova. Hrál jsem to znova, a znova, a znova. A přísahám, že mě to nikdy neomrzelo. Nové týmy, nové tréninky, nová tajemství. Miloval jsem Johto a i dnes si to rád projedu znova, a to s jednou malou změnu, že pomocí chytré ulitky si měním startéra na Eevee, protože po X dohrání mám na tento drobný cheat nárok. A můj parťák má být prostě Umbreon, tak to prostě je a tečka. Příběh je také mnohem lepší než v předchozí generaci, a především jsem rád, že hra v Kanto poté přímo navazuje a potkáme tak Blue a „…“ i s Pikachu.

Nicméně, hra má i pár nešvarů, protože tomu se zkrátka vyhnout nedalo. V první řadě mi nesmírně vadí, že někteří Pokemoni druhé generace se dají chytit až v Kantu. To je do nebe volající nesmysl. Hra má nová HM, přičemž celkově TŘI jsou vodní. Díky tomu musíte mít v týmu aspoň dva vodní pokémony, nebo se smířit s tím, že váš vodní bude mít místo jen na jednu další schopnost + někteří vodní jednu z těch nových neberou, takže další paráda. Ačkoliv systém telefonování je super, asi bych ocenil, kdyby kameny byli nějak lépe sehnatelné. Jediná jistota je až Bill v Kantu (kterému musíte pro kámen ukázat určitého pokémona) nebo pomocí drobného in-game podvodu donutit trenéry ať vám volají (a to ještě musíte vědět, kteří jaký kámen mají.) Také s Fly je později problém, protože poté co otevřete novou oblast nelze přepínat mezi oblastmi. Je v tom nějaký trik, na který si nyní nevzpomenu, ale asi bych čekal, že bude možnost cestovat přímo a přepínat mezi mapami ale… je pravda, že pak ztrácí trochu smysl ten vlak.

Když se nad tím ale tak zamyslím, těch chyb je vlastně neskutečně málo. Na 2000 to byl ambiciózní projekt, a o to více je více fascinující, že vyšel poměrně skvěle. Aby bylo jasno, já jsem rád, že pokémoni pokračuji. Díky popularitě na západu jsme dostali generaci III. a ano, v jistém smyslu to byl začátek konce, ale taky to přineslo spoustu skvělých věcí, přičemž nejnovější je Pokemon Go. Ale Gold/Silver, a především Crystal, jsou zlatou érou pokémonů. Čistá esence všeho, co je na tomto universu dobré.

A rozhodně ze mě nemluví jen fakt, že tato generace přinesla Umbreona.

Ačkoliv, možná trochu.
+13

Tom Clancy's The Division 2

  • PC 75
AAA herní titul s céčkovými herními mechanikami. Tak bych si dovolil nazvat Division 2. Byl jsem až závislej na tom, hrát bez mini mapy, běhat a chodit po ultra detailně promakaném DC a lootit. A ten gunplay byl absolutně skvostnej, zejména zvuk zbraní. Fenomenální umělá inteligence představovala solidní challenge. A pak přišel end game a naprosto se projevilo, proč looter shooter/cover based hry absolutně nenávidím. Jestliže z vás někdo hrál The Crew 2, D2 funguje na podobným principu..... eeeeeeh. Nevím jestli teda funguje.

Ta hra je víceméně postavená na systému "dřeš jak mezek na ultra přepálené obítžnosti, tak ti budu cpát horší gear než co máš na sobě." Z posledních asi deseti kontrolních bodů level 4 (Heroic), co jsem rasil jeden tak půlhodiny, si nepamatuju že bych měl vůbec potřebu si ponechat byť jedinou část jakékoliv výbavy co mi ta hra dala jako odměnu. Přijde mi frustrující otevírat bedny na téměř nejvyšší obtížnost jenom abych dostal FIALOVOU VÝBAVU. Normální obtížnost mi přijde adekvátně vyvážená, protože tam prostě nemám pocit že by hra podváděla. Jenže k tomu aby hráč měl příležitost k lepší výbavě, musí hrát s tou špatnou výbavou na vyšších úrovních - ale pozor! Budete udělat menší požkození vojákům, co jedou už na steroidech a kompletně ignorují herní mechanismy, který, pokud by hráč ignoroval, hra ho vyloženě potrestá. Ta hra nezlepší jejich chování, jenom jim nakopne větší armor a z vás udělá paletu na odstřel.

Často jsem pak míval pocit, že když tam je wannabe gangsta thug life cápek co má nahnutej škorpion v ruce, chodí v kolečkách, trojuhelníku a má přesnej aim a NEPOUŽÍVÁ COVER,ačkoliv je ta hra cover shooter - jakoby ta umělá inteligence vyloženě zneužívala ten fakt, že si to může zrovna on dovolit. O to absurdnější jsou situace, kdy je přisendvičovanej mezi turretem, dronem, 50ti friendly NPCčkama a všichni do něj kropí, včetně vás a on si vesele chodí kolem vás a hráčům uděluje absurdní damage. WTF?

Aby mi neustále docházela munice protože tam je elitní frajer co pobíhá kolem, ošetřuje všechny a pak spawne drona, co spawne vojáky z ničeho nic, je bizardnost. Ve starých GTA to bylo špatně naprogramované, bug. Tady je to herní mechanismus. To, když z kanálu pode mnou spawne hra čtyři elitní hyeny, jak se mám bránit? A proč se vůbec hráč nemůže ve finále skrčit, když vojáci z True Sons si radši lehnou pro lepší handling zbraně a aby na ně hráč neměl takovej dostřel? Proč musím používat ten rozbitej cover systém? Já třeba chci udělat combat roll, ale místo toho se můj týpek nalepí na nejbližší stěnu. Jednou vyjdu z coveru aniž bych pro to zmáčkl tlačítko, po druhý je na tom nalepenej. Když jste v koridoru, je to ještě víc bizardnější. Nejsem profesionální voják, ale přijde mi logický se pohybovat skrčený pod palbou ostrých kulek, né pobíhat kolem a lepit se na stěny a auta.

Je to obrovská škoda, že ta hra je nadopovaná tak otřesným systémem, protože jsem měl po dlouhé době pocit, že hraju špičkovej herní titul. Audiovizuál, nulovej počet loadingů, FANTASTICKÁ - FANTASTICKÁ!!!!! umělá inteligence jak nepřátel, tak i spojenců. Zbraně působí fantastickým dojmem, veškeré animace, přebíjení... chrochtal jsem blahem. Do levelu 40 jsem se bavil královsky a hrál to i třeba šest hodin denně. End game pro mě hru kompletně rozemlel a já.... asi nevidím motivaci hrát třeba 50 hodin jen abych konečně dostal pořádnou vestu, co mi nepatrně zvýší damage. Každej kdo mě zná osobně, by vám i dosvědčil jak jsem D2 chválil a při jednom Discord callu s kámošem, jsem řval do mikrofonu z absolutní nadšenosti, když jsme doprovázeli konvoj se zásobama a AI působily jako živé bytosti. Miluju detaily ve hře, miluju challenge ve hrách. Vždyť jsem i dokončil celou 3D sérii GTA na sto procent bez čítů. D2 end game je však absolutní extrém, na kterej nemám energii.

Nicméně - stojím si za tím, že je to furt AAA herní titul. Opakuji znova, moje dojmy ze hry. Do 40tého levelu jsem zažíval až revoluční herní okamžiky. Bohužel... ta odinstalace mě hodně bolí.
+7 +11 −4

Scarlet Nexus

  • PS5 70
Při hraní Scarlet Nexus mi nejednou hlavou probleskla myšlenka, jestli mě to vlastně baví. Nejde snad o to, že by se jednalo o špatnou hru. Několik zbytečně polovičatých a nedotažených věcí nicméně docela kazí dojem z jinak výtečné akční rubačky.

Ano, předně se nenechte zmýlit tvrzením o nějakém RPG, ba dokonce JRPG. Levelujete a sobě i svým parťákům měníte vybavení (teda jenom zbraň a doplňky), ale osobně jsem za celou dobu nezaznamenal nějaký výraznější vliv takového počínání. Někde v menu se zvyšují číslíčka, avšak pocit z bojů je pořád stejný. Mnohem povedenější upgrade je učení skillů, protože je pro jednou vidět, že nad tím někdo trochu přemýšlel a většina odemknutých schopností má smysl a vhodné využití.

Stejně tak speciální schopnosti, které si dočasně můžeme vypůjčit od svých spolubojovníků, dávají střetům patřičnou různorodost. Neviditelnost chrání proti projektilům, teleportace pomůže proti nepřátelům kryjícím si slabiny a třeba pyrokineze dodá útokům ohnivý element. Navíc si se svými kolegy mezi příběhovými kapitolami může zlepšovat vztah. Na oplátku potom můžou protagonistu ochránit před úderem nebo ho oživit padne-li v boji.

Vůbec jejich charaktery jsou překvapivě povedené a dokážou vyprodukovat několik docela zajímavých dialogů a myšlenek. Pravda, jsou hodně ovlivněny anime (stejně jako příběh), přesto si troufnu tvrdit, že to funguje a jedná se možná o nejlepší složku Scarlet Nexus. Děj je míchanice všeho možného. Nedokážu mu ale odepřít dobré tempo a spád, kdy se v zásadě pořád něco děje. I možnost výběru hl. postavy docela ovlivní jeho průběh (anžto se oba příběhy odehrávají současně) a odhadem 70% obsahu se v nich liší.

Samotný průběh hraní má své mouchy. Běháte v uzavřených chodbách, zabíjíte desítky (vizuálně dost WTF) nepřátel a občas uvidíte nějakou tu cut-scénu. Ty jsou tu mimochodem provedeny v jakémsi komiksovém stylu, což, i přes několik výhod, jednoznačně nenahradí plnohodnotné real-time hrané. Aspoň jsou teda všechny plně namluvené. To také není u her z Japonska úplně pravidlem. Rozhodně nezkoušejte vedlejší questy. Všechny totiž spočívají v nutnosti zabít konkrétního nepřítele konkrétním způsobem. Je to přesně tak otravné, jak to zní. Odměny za splnění navíc ani nestojí za řeč.

Z textu výše jasně vyplývá, že se SN žádnou hrou roku nestane. Pozornost si ovšem zaslouží, o tom žádná, a pokud holdujete podobnému stylu her (Devil May Cry, Nier), tak určitě neváhejte.
+20

The Long Dark

  • PS4 80
Žánr survival patřî mezi mé oblíbené jak ve filmech, tak ve hrách. Prvních pár minut po havárii jsem si však připadal spíš jak v radioaktivní zóně, kde mě zaměstnával téměř clickfest v podobě zmateného sběru surovin na rozdělání ohně a nalezení úkrytu pro přečkání noci. Do toho mě trápily technické problémy se zpožďujícími se titulky v úvodu hraní nebo mi po interakci s inventářem náhodně černala obrazovka.

Naštěstí jsem se nenechal počátečními nepříjemnostmi odradit a dobře jsem udělal. Dostalo se mi tak moc zajímavého systému o přežití, kde hráč kromě zdraví sleduje hned několik dalších atributů, které musí v reálném čase neustále sledovat.

Největším nedostatkem tak momentálně jsou přetrvávající občasné bugy a hlavně stále chybějící poslední dvě epizody. Čtvrtá je snad již na spadnutí, zatímco pátá stále v nedohlednu.
+12

Mass Effect: Andromeda

  • PC 80
Úvod do deja
V koži veliteľa Rydera a jeho posádky sa pokúsime pomôcť pri kolonizácii galaxie Andromeda

Plusy
➤hlavná postava: po skvelom Shepardovi zo základnej trilogie sme dostali do rúk nového protagonistu menom Ryder. Dal som prednosť mužskej verzii, a aj ked som si ho neobľúbil až tak ako Sheparda, tak si myslím že nie je na zahodenie. Na výber bolo z niekoľkých profilov (špecializácii), z ktorých každý mal svoje schopnosti a niekoľko druhov zbraní.  Nakoniec som skončil s inžinierskym profilom, hlavne kvôli turrete a s brokovnicou a sniperkou. Hlavnú postavu a jej možnosti hodnotím veľmi pozitívne a nenaštval by som sa, ak by sme sa ešte raz stretli.
➤spoločníci: Bioware hry vždy vedeli vytvoriť skvelých spoločníkov, ktorých si niekedy obľúbite viac ako vašu postavu. V Andromede neboli možno taký úžasný ako v prvej trilógii, no užil som si ich aj tak. Niektorých som využíval menej, Liama či Vetru, iných viac, Peebe či Dracka. Hra nás postupne pripravovala na takzvanú filmovú noc, od ktorej som očakával niečo podobné ako DLC citadel z tretieho Mass Effect. Proste oddych, zábavu a bližšie spoznanie posádky. No čakalo ma sklamanie v podobe krátkeho sledovania evidentne nudného filmu. 
➤príbeh: nápad s osídlením novej galaxie oceňujem. Nepriateľska rada bola samozrejme prítomná tiež a na boji s ňou sa zakladá podstatná časť deju. Nejedná sa teda o nejaký úžasný počin, no našťastie je v hre prítomný systém volieb, ktoré ovplyvňujú často príbehovú časť. 
➤planéty a lokácie: planéty či lode sú veľmi pekné a je zaujímavé sa po nich prechádzať a spoznávať ich. Je len škoda že poväčšine boli prázdne a ničím moc zaujímavé. Našťastie sme mali na každej planéte inú faunu a flóru. 
➤Tempest: loď v ktorej sa budete po celú hru pohybovať a premiestňovať sa v nej. Je pekne zariadená a každý člen posádky ma na nej svoje miesto. Občas bol problém niekoho špecifického nájsť ale vždy si človek našiel cestu. Najviac ma ale. Štvalo lezenie z vrchnej paluby na spodnú po rebríku. 
➤vaulty a ich schopnost meniť počasie na planete: veľmi sa mi páči nápad v ktorom nejaký mimozemský objekt dokáže meniť počasie a klímu. A to rave dokázali Vaulty na jednotlivých planétach. Ich sprístupnenie bolo v celku jednoduché, ale keďže ste chceli postupovať v príbehu, tak ste ich museli navštíviť všetky. 


Mínusy
➤načítavanie obrazovky: neustále odletove a priletove cutscény boli stale viac a viac únavnejšie. Nechcem ani vedieť koľko mi zobrali času z celkového náhraného. 
➤nepriatelia: za mňa nezaujímavý a hlavne neustále sa opakujúci. Dokážu vo väčších množstvách sem tam znepríjemniť život. Ja osobne som v hre nezomrel veľakrát. Oceňujem ale boss súboje, to už výzvy občas boli. 
➤prázdne planety: pokiaľ ste splnili všetky aktivity na planéte tak sa z nej stala zrazu len jedna veľká, prázdna oblasť na ktorej sa raz za čas objaví nejaký ten nepriateľ. Ocenil by som možno nejaké náhodné udalosti či skryté lokácie. No človeka hra vôbec neťahá niečo preskúmavať. 
➤neskorší stereotyp: príbeh bol výborný, no hra je dosť dlhá a vôbec by som sa nedivil, ak by u veľa ľudí nastal neskôr stereotyp z neustáleho strieľania nepriateľov. Mne sa to našťastie nestalo. 



!! Záverečné zhrnutie !!
Po veľmi dlhej dobe som konečne dohral Mass Effect Andromedu, a po ešte dlhšom dopísal komentár. Pri prvom prechode som hru prerušil, lebo ma veľmi nezaujala, no pri druhom ma vďaka bohu naplno chytila. Príbehovo hra úplne neodbočuje od pôvodnej trilógie. Tentokrát ale primárne skúmame novú galaxiu a bojujeme proti jej agresívnym obyvateľom. K tomu máme k dispozícii skvelú loď Tempest a skupinu spoločníkov, ktorý možno nie sú taký úžasný ako v prvej trilógii, no vedel by som si s nimi predstaviť aj ďalšie časti. Hlavná postava tiež nie je úžasná a Shephard je určite o pár levelov vyššie ale nakoniec som si k nej, teda k nemu našiel cestu a užíval si to. Horšie sú na tom ale nepriatelia. Sú nudný, jednoduchý, otravný a stále sa opakujú. Pokiaľ to spojíme s častými súbojami a dĺžkou hry, tak sa môžeme dostať k možnému stereotypu. A to môže byť tiež príčina zlých hodnotení. Primárne sa pohybujeme na planétach. Sú rozmanité a celkom rozsiahle, no prázdne a nič ma nemotivuje ich prehľadávať. Vyššie nespomínam zbrane, keďže ich neviem zaradiť ani do plusov, ani mínusov. Typov je mnoho ale ja som po celú hru používal len brokovnicu a snajperku. Ako posledný mínus z mojej strany by som uviedol strašne dlhé načítavacie obrazovky pokiaľ ste prechádzali z lokácie do lokácie. Celkovo ale hodnotím Andromedu veľmi pozitívne. Určite sa nevyrovná pôvodnej trilógii, no úprimne dúfam že časom by mohlo vzniknúť pokračovanie. Polovina komentáru je dopisovaná po dlhej dobe od dohrania hry.

➤Čas strávený v hre: 42 hodín
➤Achievementy: 35/55

HODNOTENIE: 80/100%
+24

Pokémon Yellow Version: Special Pikachu Edition

  • GB 80
Herní výzva 2021 č. 3 - Remaster (hardcore)

Poté co jsem si rozkoukal jedno z nejnovějších Pokemon anime, Pokemon: Journey, tak se ve mě probudila nečekaná nostalgie a touha po starých časech, kterou nedokázalo zaplnit ani Pokemon Go. Takže jsem si řekl proč ne a rovnou to nevzít i s výzvou. Pokemon Yellow jsem pro tuto výzvu dohrál na emulátoru, ale je zároveň poslední hra kterou stále mám ve fyzické formě i funkčním GameBoyem, pokud tedy nepočítám někde zapadlou raritu kterou mám, a to fyzickou kopii neoficiální Pokemon hry Shiny Gold kterou mi někdo dovezl ze Shanghaie.

S Pokemon Yellow je spojeno mnoho příjemných vzpomínek. Patří do dob, kdy jsem hry nehrál ještě tolik pro vítězství, ale čistě pro tu radost ze hry. Mohl jsem hru rozehrát stokrát, jen dojít k Brockovi a začít znova. Pamatuji si, že jsem se sanžil hrát jako Ashe a chytit si Caterpie a Pidgeotta. Vymýšlel jsem si vlastní názvy útoku (hrachová polévka... neptejte se) a vymýšlel strategie - například jít na Brocka s Butterfree která konečně ty jeho kameny rozdrtila. Pamatuju si, že jsem nevěděl jak najít Cut a tak jsem si vycvičil ptačího pokemona, protože můj dětský mozek si myslel, že pak budeme moci ke stadionu přeletět (IQ kolem 125, ale tehdy to asi ještě nebylo tak poznat) nebo jak jsem nevěděl kde najít Flash, takže jsem celou jeskyni prošel po slepu. Mít v týmu Charmendera, Squirtla i Bulbasaura jsem bral často už jako samozřejmost a opět je lze získat aspoň náznakem stejně jako v anime.

Jo, zlaté dětské časy. Dnes už to samozřejmě tak nepůsobí. Hře chybí neskutečné množství mechanik, které jsou dnes již samozřejmě. Omezený baťoh, který mě dováděl k šílenství, nemožnost vyměňovat útoky ve slotu, vyměňovat HM útoky, zjistil jak fungují předměty před koupí v obchodě, nemožnost aktivovat HM jen kliknutím na aktivační předmět (kamen, vodní plochu) a tak dále. Hra je neskutečně, ale neskutečně pomalá, což je problém minimálně všech prvních tří generací Pokemonů, a právě proto jsou dnes emulátory záchrana. Příběh je spíše náznakem, což je pak zlepšuje s každou novou hrou.

Na druhou stranu, mít po boku skutečně Pikachu (je třeba si připomínat, že zkrátka tohle byla první hra, kde pokemon chodil přímo vedle vás) bylo super. Taky se jednalo o první barevnou pokemon hru, a nově připadané barvičky nejen podtrhli identitu pokemonů ale také jednotlivých měst (nádherné modré Cerulean city). Je zkrátka vidět, že si autoři dali neskutečně záležet když vezmeme v potaz kontext 90.let. Nakonec, i ta pomalost je zkrátka něco co k té minulosti patří, stejně jako nekonečné romány Aloise Jiráska. Má to být dlouhá a zábavná cesta na týdny či dokonce měsíce.

Proto nakonec dávám 80%. Je to skvělá hra, ale generace II. je už o level lepší a kolem těch 90% se už pak pohybuje franšíza víceméně stabilně. Rozhodně to byla sranda, a asi brzy ohodnotím Pokemon Crystal.

Pikachu - Level 50

Venusaur - Level 53

Charizard - Level 51

Blastoise - Level 50

Marowak - Level 50

Lapras - Level 51

Legendární ptáci - Ano

Mewtwo - Ano
+16

Shadowhand

  • PC 80
Kombinace karetního solitairu a RPG prvků je celkem nečekaná, ale zrovna tady se opravdu povedla.

Jak se dá očekávat, princip je čím větší kombo v odklízení karet z herní plochy, tím větší útok. Tahy v solitairu se střídají s různorodými protivníky, každý z nich má určité výhody a slabosti. RPG prvky, a to především výběr zbraní a schopností, které mají se nedá úplně odstrčit na stranu. V casual hře by to člověk možná nečekal, ale opravdu je potřeba sledovat, na co má jaký protivník odolnost a podle toho uzpůsobovat, co má Cornelie za zbraň. Ve hře jsou k dispozici tři úrovně obtížnosti, a sama jsem byla překvapená, že souboje už v těch pozdějších kapitolách nejsou úplně jednoduché. Ani nejde tak o samotné poražení protivníka, ale o to, že to člověk stihne do určitého počtu tahů, bude mít určitý (vysoký) overkill a podobně.

Hra má 22 kapitol, které mají většinou okolo pěti soubojů a pro úspěšný postup do další je třeba nasbírat určité množství hvězdiček celkem (počet získaných je určen právě těmi vypotřebovanými tahy), získat dané množství zlata a vysoké kombo nebo již zmiňovaný overkill. Podle zvolené úrovně obtížnosti se zvyšuje nejen síla protivníků, ale také tyhle požadavky, takže v těch závěrečných kapitolách je to celkem maso. Taky to donutí i k nekonečnému opakování jednotlivých levelů, protože přece jen jde i trochu o náhodu a když vám padnou blbé karty, tak se nedá nic jiného dělat. To taky může odradit dost lidí od dokončení samotné hry, ale mě to zas tak netrápilo.

Samotný příběh je možná trochu úsměvný tím, jak se snaží být dramatický, ale ani neurazí. Celkem jsem zvědavá na Ancient Enemy, protože tam ten příběh zní o krapet zajímavěji už jen žánrovým zasazením do fantasy. Shadowhand ale musím hodnotit velmi kladně, protože vývojáři splnili zadání na jedničku, a ačkoliv příběh to tu trochu brzdí, samotná mechanika hry a ten mix RPG a karet tu opravdu vyšel dost dobře.
+18

Kingdom Come: Deliverance

  • PS4 85
Herní výzva 2021: 8 - Herní nášup (hardcore)

Kdybych měl shrnout mé zážitky tohoto českého díla, označil bych ho za geniální, skoro až revoluční dílo, které sráží obrovský počet chyb, občas až ostudných. Podívejme se na to však blíže.

Mechaniky: Hra přistupuje trochu jinak ke klasickým činostem, které můžete v RPG potkat. Pár hráčů si na mnohé stěžuje. Za mě je to však jedna z nejlepších věcí na celé hře. Neříkám, že jsem se ze začátku skoro nezbláznil z páčení zámků. Časem jsem se to však již naučil a ani hardcore zámek mi nemohl zabránit podívat se na ukryté poklady. Stejně tak lukostřelba ze začátku dělá potíže, i zde však bezvýhradně chválím přístup studia. Chceš používat luk? Tak se to nejprve nauč.
Nápad se čtením se mi také líbí. Pokud postava neumí pořádné číst, i text bude lehce přeházený. Zde bych však šel ještě troch uvíce do extrému. Dokud Jindra neumí číst, tak prostě neumí číst. Ve hře máte sice zpřeházená písmenka, i tak si ale text přečtete.
Obecně získávání perků a dovedností je velmi zábavné, a to i z hlediska jejich pojmenování. Opět skvělá práce.

Příběh: Příběh je vcelku zajímavý, nijak extra nevybočuje ze standardů velmi kvalitních RPG. Stejně tak vedlejší questy jsou povedené a velmi vtipné. Zde studio odvedlo dobrou práci.

Atmosféra: Další skvelý kousek vývojářů. Celý svět je velmi kompaktní a atmosféra tvrdého středověku v čechách je cítit na každém rohu. Hlavní roli hraje náboženství, společenské rozdíly, pověrčivost... Celkově je vše uvěřitelné (i díky chybějící magii a "drakům"). Velké plus za to, že se Vávrovi podařilo úspěšně bojovat proti nesmyslné politické korektnosti. Ne, opravdu není hra rasistická.

Chyby: Neoblíbená část. Rozumím tomu, že na vývoj bylo podstatně méně lidí, než u jiných her. Člověk počítá i s tím, že po vydání bude hra tak trochu rozbitá. Já ale hrál hru tři roky (!) po vydání, a tak bych neočekával, že dostanu třikrát game breaking bug, kdy nejsem schopen pokračovat v hlavním příběhu. Propady texturama bych asi ani neřešil. Opět bych ale neočkával náhodně se vyskytující chybu, kdy vám obrazovka směřuje směrem dolů. Nemělo to nic společného se žádným perkem a pomáhal pouze tvrdý restart hry. Stejně tak zabugovaná Sázava, kde nejste schopni obchodovat, by neměla být standard. Chyby hru zkrátka výrazně srážejí a jen kvůli nim stráví hráč cca pět hodin pouhým restartováním, opakováním a řvaním.



Určitě bych nechtěl Kingdom come hanit. Strávil jsem ve hře výrazně přes sto hodin a většinou se bavil. Kdyby vývojáři věnovali větší péči opravě aspoň těch největších chyb, dalo by se i uvažovat o absolutním hodnocení. Takto stále velmi solidních 8 a půl hvězdy.

Pro: Mechaniky, atmosféra, vtip, příběh

Proti: Obrovské množství chyb

+21 +22 −1

Dead Space

  • PC 85
Dead Space patří mezi nejznámější hororové série a především její první díl si ihned získal velkou popularitu. Já se do prvního pokusu o dohrání pustil téměř ihned po vydání, ale bohužel neúspěšně. Hraní hororů je pro mě obecně náročnější, prostě moc nedávám to lekání, a zrovna Dead Space lekacími scénami opravdu nešetří. Prošel jsem tenkrát asi čtyři kapitoly a vzdal to. Nedávné oznámení remaku tak bylo impulzem k novému pokusu.

Tentokrát jsem se rozhodl, že to nevzdám a navzdory některým náročnějším okamžikům se zadařilo. A jsem za to rád. Je až překvapující, jak dobře hra působí ještě dnes. Grafika samozřejmě zestárla, ale svou funkci stále plní dostatečně. Prostředí také působí skvěle a monstra jsou vykreslena dostatečně podivně. Neustálá temná a děsivá atmosféra, spolu s osamělostí, tvoří perfektní zážitek, podobný třeba Alien: Isolation.

Kombinace designu monster a zbraní zajišťují zajímavý soubojový systém a doplnění občasnou ztrátou gravitace nebo kyslíku zaručuje zábavu po celou hru. Loď působí uvěřitelně a její jednotlivé části jsou překvapivě odlišné. Škoda kapitol ve kterých se hráč vrací do již známé oblasti. Sice je vždy trochu jiná, rozšířená a s otevřenými cestami, ale raději bych prozkoumal nové části obrovské USG Ishimura. Příběh je pro relativního nováčka v tomto univerzu zajímavý a vyplatí se hledat všude možně roztroušené střípky dřívějších událostí. Dokonce jsem se dočkal překvapivého zvratu. Konec už je relativně předvídatelný. Menší překvapení z příběhu může být také způsobeno dřívějším čtením románu Dead Space Mučedník, který hrám předchází a tak objasňuje některé záhady. Na druhou stranu bylo potěšující najít ve hře odkazy na známá jména.

Za největší zápor považuji umístění kamery. Ta je opravdu blízko hlavního hrdiny a nějak jsem si na to za celou dobu nezvykl. Možná by měla oddálenější kamera méně tísnivou atmosféru, těžko říct. Největší silou hry je atmosféra spolu s prostředím. U závěrečných titulků jsem byl sice trochu vystresovaný, ale náramně spokojený. Jsem opravdu rád, že jsem se ke hře vrátil a až si psychicky trochu odpočinu, pustím se do dalších dílů. Jsem zvědav jak se budou události dále vyvíjet. A samozřejmě nevynechám ani remake.
+30

Serious Sam 3: BFE

  • PC 60
Špatné to nebylo, rozhodně ne. Čekal jsem brainless střílečku se spoustou nepřátel a dostal jsem... no, brainless střílečku se spoustou nepřátel. Jen mám pocit, že si vývojáři mohli dát trochu více záležet s určitými částmi hry.

Největším problémem Seriózního Samuela je dle mě repetetivnost. Masakrování zástupů útočících emzáků je sice super, ale když se vůbec nemění level design, po chvilce omrzí. Zvlášť když prostředí, ve kterém se hra odehrává, není nějak extra oslnivé.

To hlavní, tedy combat, je naopak super. Střelecký model se Croteamu povedl, ve hře je spousta zajímavých zbraní, které se během soubojů vyplatí střídat, protože každá se hodí na něco jiného. Typů nepřátel je též poměrně dost. Docela velkým zklamáním pro mě byli bossové, protože se bez výjimky jednalo o bullet sponge bez nějakých výrazných útoků či speciálních schopností.

Na jednu stranu je to fajn hra. Na druhou stranu je zde spousta otravných věcí, jako třeba výše zmíněný level design či grafika, které Seriózního Sama docela shazují.

Pro: Střelecký model, combat, délka hry, obtížnost

Proti: Grafika, repetetivnost, level design

+18

Memoria

  • PC 80
Je to pár let, co jsem dohrál dohrál druhý díl Chains of Satinav - Memorii. Tehdy to bylo bez problémů, bohužel s krachujícím počítačem se znovu dohrání proměnilo v poznání, že si bez upgradu moc novějších her nezahraji, aniž bych čelil zásekům a padání hry.

Memoria přináší všechno to staré dobré, co fungovalo v Chains of Satinav. Graficky je to opět úžasná fantasy hra plná báječných obrazů. Odpudivý Andergast sice kouzlo nevyvolá, ale majestátní a monumentální síně Drakonie, létající pevnost či krvavé bojiště ano. O něco se zlepšily i animace, které jsou stále víceméně rozpohybované obrázky, ale obrázky o něco hezčí, než v prvním díle.

Hratelnost se také příliš nezměnila. Menu, ikony a ovládání je stejné, stále je to víceméně pohodová adventura, kde nechybí nic z moderních featur. Označování aktivních míst mezerníkem, rolování předmětů v kurzoru kolečkem myši a možnost zapnout si nápovědu co jde na co použít. Žádné zákeřnosti tu nenajdete, tvůrci přitápí do obtížnosti spíše originálními hádankami. V jedné sekci tak musíte oživovat a ovládat kamenné obry a části jejich těl. Jindy se uprostřed lesa snažíte vyhnout lovcům a někoho zachránit, v pevnosti se pokoušíte aktivovat a deaktivovat krystaly a dostat se dál. Fantastické je finále kde je hrdina zkamenělý a musí se z té šlamastiky dostat.

Přibyly také nová kouzla, zkameňování je sranda a sesílání vizí pěkně těžké. Abyste někoho k něčemu dotlačili, musíte mu seslat vizi zkombinovanou ze tří věcí na obrazovce, což není vůbec jednoduché.

Herně i graficky je to skvělé a tak jediné nad čím budu brblat je opět je opět příběh. Ne nad jeho kvalitou, tady se nedá říct půl slova. Opět je to celkem hluboké fantasy s propracovanými charaktery, spoustou osudovosti, kde dojde i na vymazávání z času či další časové hrátky známé spíše ze sci-fi.

Navíc si v osmi kapitolách zahrajete za dvě postavy dva různé příběhy, které se prolínají až na konci. Začínáme tam kde končila jednička. Seerova kletba je zažehnána a Geron se měsíce marně snaží najít cokoliv, co by proměnilo Nuri z havrana zpět na vílu. Jedinou záchranou je kouzelník, který slíbí pomoc, ale Geron musí odhalit záhadu hrdinné princezny Sadjy, která se před 450 let vydala do války proti démonům. Sadja je fanaticky odhodlaná dobýt si slávu, stát se nesmrtelnou hrdinkou, na cestě se k ní přidává mluvící staffka se ztrátou paměti a také podivná maska s nesmírnou mocí. Tak jak je možné, že o Sadji nikdo nikdy neslyšel?

Jestliže jednička měla smutný konec, tady si kalich hořkosti vypijete až do dna. Vedlejší postavy nezaslouženě umírají, Geron je stále v Andergastu vyvrhel, Nuri začíná zapomínat kým byla. A zbytek radši do spoilerů.

Sadjin příběh končí katastrofou, kdy její křížová výprava způsobí ve válce šílený masakr a její činy si navíc nikdo nepamatuje. Geron nakonec dostává na výběr - může proměnit Nuri zpět, ale ta už naprosto zapomněla to kým byla a získá jen prázdnou schránku. A nebo ji může nechat být havranem. Nejsmutnější je, že kdyby ji mohl pomoc hned na začátku, mohlo to skončit dobře, jenže Geron ztratí 3 dny řešením příběhu z minulosti a pak už je pozdě.

Zkrátka pokud se chcete u hry odreagovat, utéct od trudné reality, nehrajte Memorii, protože po dohrání budete mít náladu ještě více pod psa. Jinak herně, graficky i výstavbou příběhu v podstatě bez chyby.
+16

Disco Elysium

  • PS5 100
VNÍMÁNÍ (ZRAK): Hmm, tohle by se mi asi mohlo líbit. Na pohled to vypadá jako Wasteland nebo Dragon Age, jen bez jakýkoliv akce. Vizuálně zajímavý, ale bude ten obsah sám o sobě stačit? Jen postavy, příběh a samý kecičky, nekonečný odstavce textu a tuna rozhodování? Ta poslední text-based hra, kterou ti někdo doporučil, byla nakonec docela, ehm.. "řídká srajda". Aby to nedopadlo stejně...

PODNĚT: Myslíš Doki Doki Literature Club Plus! ? Přiznej si, koupil sis to jen proto, abys mohl očumovat kreslený kurvičky ve školních sukýnkách. Dopředu jsi věděl, že to nebude hra pro tebe, a nakonec jsi z toho nevyždímal ani žádnou tu čuňačinku, u který by stálo za to vzít pinďoura do ruky. Kdybys radši začal číst doslova *cokoliv* z tý tvý přetýkající knihovny, udělal bys líp.

LOGIKA: Na druhou stranu, tyhle dvě hry spolu očividně nemají nic společného, kromě faktu, že jsou primárně textově založené. Diametrálně odlišné mechaniky, příběhové zasazení, produkce i cílová skupina. Navíc, za tuto cenu se zdá, že můžeš potenciálně získat desítky hodin zábavy. Kup to, zkus to. Zdá se, že neprohloupíš.

KOORDINACE RUKY A OKA: Hmm, vypadá to moc pěkně a příjemně se to hraje. Inventář by mohl být líp řešený a path-finding občas zazlobí, ale jinak se mi to technicky vlastně dost líbí.

RÉTORIKA: Ehm, tak tuhle hru bych fakt překládat nechtěl. Tohle je přímo slovní sebevražda, překladatelova noční můra. Rozumím tak polovině textů a jen polovinu z toho, čemu rozumím, plně chápu. Proč jsem právě vedl diskuzi o fašismu se svým žaludkem? Proč jsem ji vlastně nepřeskočil? Hmmm, proč jsem proklikal všechny dialogy a ptal se, co si můj žaludek myslím o totalitních ideologiích? Nevím... proč?

HUSÍ KŮŽE: Protože je to naprosto geniální, tak proto. Ještě to nechápeš, ale tam vzadu v mozku už tě trošku šimrá... cejtíš to, co? Je to jako letní noc u jezera, sedíš na břehu na dece, dejcháš teplej, vlhkej vzduch, v ruce pivo v kelímku. Kolem šumí lidi, ale podvědomě se začnou pomalu tišit, až je skoro slyšet jenom kvákání žab. A pak někdo na tom molu uprostřed jezera zapálí první římskou svíci. A pak další. Potom postupně ty menší rachejtle... cejtíš to vzrušení, těšíš se, až oblohu rozsvítí ten hlavní ohňostroj. Ještě to nepřišlo, ale už brzo.... už brzo...

KONCEPTUALIZACE: Wow. Prostě, wow. To, co máš v ruce, to je něco mimořádného. Pamatuješ, kdy jsi naposledy hrál dýl než 4 hodiny v kuse? Pamatuješ, kdy jsi šel naposled kvůli hře spát ve 2 ráno, celou noc na ni myslel a pak jsi ji hned ráno jako první věc zapnul? Ne? Já taky ne... jsou to už roky. Ale tady, tady se děje něco výjimečného. Pořád si stěžuješ, že všechny hry, co teď vychází, jsou banální debiloviny, mainstreamovej odpad bez hloubky, bez duše. Nic, co by stálo za to udržet si v paměti dýl než maximálně pár dní. Tady je ta hra, kterou jsi celý roky hledal. Tohle je to pravý *disco*.

Pro: Všechno

Proti: Drobné technické chybky: pár bugů, občas pád hry

+26

Omno

  • PC 60
No, když pominu tu narkolepsii co ve mně Ovno, tedy Omno, vyvolávalo, tak je to řemeslně dobře provedená meditativní puclíková adventura. Příjemná grafika, relaxační (až moc) hudba, dobře dávkované nové schopnosti, puclíky jednoduché, ale alespoň člověk nestráví hodinu na jednom místě. Jen jsem to prostě po každých cca dvaceti minutách musel vypnout a jít dělat něco jiného, protože se mi u toho spolehlivě zavíraly oči. Ale naštěstí je Omno krátká hra (cca 3 hodiny) a po dohrání z ní mám vlastně docela příjemný pocit.
+18

Assassin's Creed Rogue

  • PC 75
Rogue je hodně podobný Black Flag, se zásadním rozdílem - nehrajete zde za piráta v "roli assassína", nýbrž za assassína zradivšího své druhy a přidavšího se k templářům.
Čeká Vás tedy nová zápletka. Vlastně ne tak docela, jenom jsou obrácené strany. Vy jste opět ti dobří a teď jsou assassíni ti špatní. Zde je cítit nevyužitý potenciál, který se ještě prohlubuje s příběhem, jenž postrádá větší grády a jehož postavy jsou dost ploché, nezáživné a je Vám vlastně docela jedno, kdo z nich přežije, nebo nepřežije. Vzhledem k tomu, že zde vůbec poprvé v sérii stojíte proti svým bývalým druhům, bych čekal větší hloubku, lepší seznámení se záporáky a celkově propracovanější psychologii postav. Bohužel, nic takového zde není a kdybyste assassínům dali oblek templářů a templáři by si oblékli obleky assassínů, nepoznali byste žádný rozdíl oproti předchozím hrám.
Přesto je to zajímavé a je dobře, že se k tomu v Ubisoftu odhodlali, jen by to chtělo pro příště lépe zapracovat na příběhu, i postavách.
K tomu zmíním i Shaye, který ač zpočátku působí značně nesympaticky, postupně získá sympatie a je v rámci možností poměrně fajn. Jenže ze série snad zatím nejhorší hlavní postavou - nezáživnou a plochou.

Přejdu k prostředí, kdy se hra odehrává jak na moři, tak na souši. S mořem si bere inspiraci u staršího Black Flag s tím, že vše probíhá podstatně rychleji (tím odkazuji např. na vylepšení lodi, její získání a celkově i boje jsou o něco rychlejší). Jenomže zde chybí jakási hloubka bojů, kterou nabízí pouze 3 legendární a 1 epicky legendární loď. Jinak zde budete hledat marně nějaké větší napětí, zvláště, máte-li loď vylepšenou na maximum. Může za to i fakt, že mnohdy se na moři plaví i Vaši noví spojenci, kteří sem tam pomohou, ale spíše se pletou do střely (zvláště oblíbené u legendárních lodí, jen jsem čekal, kdy mě hra vyloučí za střílení do vlastních). A ani počasí, divoké bouře, vysoké vlny, tornáda - to všechno se zde zredukovalo. Ale naštěstí to bylo nahrazeno sněhem, tedy sněhovými bouřemi a možností vyvolat vlny pomocí potápění ledovců. Ale nějak to prostě nestačí.
Co ještě je třeba zkritizovat u vodních soubojů, tak je to fakt, že jsou značně stereotypní a zvláště ty úžasné nepřeskočitelné animace vždycky nalákají na to, abyste raději loď potopili a vzali si jen půlku lupu, než abyste už asi po padesáté koukali na stejnou ukázku se stejnými lidmi, stejnými reakcemi, stejnými pohyby a vším. K tomu ještě napomáhá neustále stejná hudba začínající hrát při zahakování se k cizí lodi.

Abych jen nekritizoval, přejdu k prostředí, které je velice pěkné, leč ne tak rozmanité jako v Black Flag. NY je zpracován poměrně dobře. Nesmírně potěšil návrat dobývání jak vodních pevností, tak i pevností na souši (viz AC2), vykrádání skladišť, přepadávání konvojů, a to i vězeňských a kradení zásob. Co naopak z aktivit nepotěšilo, je například už otravně nesmyslné osvobozování krčem (stále dvě stejné animace, stejný postup. Opět nepřeskočitelné..).
Série AC je již známá svým ohromným množstvím vedlejších úkolů, respektive sbíráním všelijakých věciček, a z toho i pramenících odměn. Zde si opět užijí perfekcionisti toužící dohrát hru na 100%.
Vyskytují se zde také náhodné vedlejší události, kterých se můžete, ale nemusíte účastnit. Je jich také jen pár druhů, ale vzhledem k své dobrovolnosti nejsou otravné.
Vrátím se ještě k vedlejším úkolům - vrací se lov, sbírání všeho možného, hledání pokladů, map, mečů, templářských křížů a totemů. Odhalování okolí pomocí vyvýšených bodů a s tím i naštěstí spojené možnosti rychlého cestování. Nově pak přibyla např. mise "zastavení assassínů", kde je cílem někoho ochránit a zabít všechny assassíny, kteří se pokusí o vraždu. Opět nezábavné.

Proč tedy 80%, když hlavně kritizuji? Je to díky tomu, že hra je i přes svou značnou stereotypnost, a sebeopakování se už po několikáté (zejména stále ta samá struktura úkolů), stále zábavnou a svým způsobem i přispívá ke vzdělání. Nevím, jak dlouho to bude vývojářům ještě procházet, každopádně, dokud to funguje, asi není třeba nic měnit. A AC: Rogue funguje, vylepšuje některé prvky Black Flag, vrací něco ze starších dílů a přidává něco svého. Jen ta grafika by mohla být lepší, a ozvučení taktéž. Nicméně soundtrack se povedl a některé písničky si bere i z Black Flag. Pro příběh platí, že je krátký a potenciál naprosto nevyužitý. O částech odehrávajících se mimo Animus raději ani nemluvě, protože ty postavy tam byste nejraději vyhodili oknem, pak pro ně došli, vyvezli je výtahem a vyhodili je znovu. Až tak otravné, trapné a zbytečné sekvence to jsou. A ti, kteří nadávali na Desmondovu linku z první trilogie, se musí obrnit notnou dávkou trpělivosti, protože Vaším jediným úkolem je zprovozňovat servery, neboť se Vám někdo do nich naboural a Vy jste v celé budově asi jediný, kdo to umí znovu celé nahodit.
Hodně důležitá informace na závěr: Co mnohé potěší nejvíce, je fakt, že oproti podobně starému Unity šlape hra jako hodinky.
+17

Far Cry 5

  • PS5 70
Začnu tím, že to byla moje první zkušenost se sérií Far Cry a naskočil jsem zrovna do tohoto dílu, jelikož byl o víkendu zdarma a jelikož prvních pár hodin mě bavilo a věděl jsem, že za víkend to neodehraju, a v rámci PS Plus to bylo za 250 Kč, tak jsem hru koupil a vypravil se naplno do Hope Country.

Intro hry je určitě jedno z nejlepších, které jsem zažil a proto jsem se i vrhnul do hraní, ale co se týče příběhu, je intro bohužel je to jediné pozitivum, pak už to šlo z kopce. Hrajete za zelenáče u policie, který se snaží se zbavit kultu, který přebral kontrolu nad celým Hope Country, který vede jeden ze sourozenců Seedů, Joseph, kterého uvidíme vyložíme v intru a pak až úplně na konci hry. Během hry se vypořádáváte s jeho sourozenci Johnem, Jacobem a Faith, kteří si Hope Country rozdělili na 3 oblasti a každá oblast je v podstatě vlastně kampaní. Nejzajímavější pro mě byla část s Faith, asi nejvíc proto, protože v průběhu osvobozování oblastí ovládané Johnem a Jacobem se vždycky v rámci příběhu stanete lovnou zvěří a ať uděláte cokoliv, jste kdokoliv, tak Vás vždycky unesou, abyste buď utekli, nebo sloužili jako nástroj k zabíjení, ale i když je to příběhová část, tak je to velmi otravné u těchto 2 sourozenců, u Faith mi to přišlo, že to dávalo smysl. Co mi nedávalo smysl byl pak závěrečný boj s Josephem Seedem a i samotný závěr, který si můžete zvolit na základě vlastní volby. Příběhově to nebylo dobře zvládnuté a ani hratelně, kdy samotný boj naprosto hrozný.

V rámci oblastí musíte vždycky získat určitou reputaci, abyste se mohli utkat v závěrečném boji s jedním se sourozenců a reputaci získáváte plněním příběhových misí s vedlejšími postavami, které jsou méně nebo více nevyužity, což je škoda. Méně nevyužity jsou postavy, které můžete použít jako své společníky, kteří Vám pomáhají s vedlejšími misemi, zachraňováním civilistů, osvobozováním stanovišť, přepadáváním kamiónu se zásobami, ničením sil, svatyň a dalšími aktivitami, které Vám dávají jak vedlejší postavy, tak sami civilisté, které se Vám podaří zachránit. Jen se mi povedlo zachránit tolik civilistů, že v půlce druhé oblasti, už mi neměli civilisté, co dávat. Některé příběhové míse jsou lepší, některé jsou horší, ale každý si určitě najde to své.

Co se mi naopak líbilo a velmi si užíval, byl samotný gameplay a střílení. Velký výběr zbraní, na které navazovaly výzvy, za které jste dostávali body, kterými jste si odemykali různé perky, třeba na to, abyste mohli nosit víc jak jednu hlavní zbraň a jednu pistoli. Každý si ve zbraních najde to, co mu nejvíce sedne, ale určitě si i vyzkouší další zbraně a možnosti ničení, protože je to jednoduše zábava. Perky sice stojí dost bodů, ale body získáváte jak za plnění výzev, tak pak za řešení logických puzzlů, jak se dostat do skrýší, kde najdete jak samotné body, tak i další vybavení, munici a tak dále a jejich místo Vám prozrazují zase civilisté, které jste zachránili. A pokud jste vyčistili nějakou oblast, tak to neznamenalo, že je konec, do pár chvil, se tam objevili další nepřátelé a boj pokračoval dál, což se mi moc líbilo, celé to působilo živým dojmem a to v rámci celé hry, že celá oblast žila.

Hru jsem hrál na PS5 a musím říct, že vypadala úchvatně, celé grafické zpracování je nádherné, kterému určitě i pomáhá zasazení do Montany. Sem tam zmizel nějak objekt, hra mi 2x spadla při načítání, ale asi nic hrozného, co by hru rozbíjelo.

Bohužel samotné AI bylo hrozné. Ať už Vaši parťáci, které sice můžete ovládat, kde se mají postavit, určit jim, co je jejich cíl, ale občas když viděli, že někam házím bombu, odstupuju, tak tam stejně tupě stáli a výbuch je zabil. Ještě že hra umožňuje parťáky oživit, a když si otevřete možnost mít 2, tak se umí oživit navzájem a dokonce oživí i vás. Ale občas se stane, že i když jsou u Vás, tak Vás neoživí, nebo jednou jsem se dostal do oblasti za plotem a oni běhali dokola a nedokázali vejít dovnitř. Dále Vaši parťáci i civilisté reagovali na každý spadlý špendlík a i když se nic nedělo, tak najednou byli v plné pohotovosti a to občas přerušilo probíhající rozhovor. Ale zase bylo pěkné, že rozhovor, pak nezačal od začátku, ale krásně navázal tam, kde skončil.

Je to velmi zábavná hra, ale příběh, unášení Vás a samotné AI hru posouvají k lehčímu nadprůměru.
+21

Gravity Rush 2

  • PS4 95
Srdcová záležitost. Perfektní první díl neodpověděl na spoustu otazníků, ale přesto jsem se bál, že by pokračování mohlo být jen opakováním toho samého. A ono to tak je i není. Nejdřív ale osobní vsuvka:

Gravity Rush je milovaná sága mojí sestry, první díl jsme hráli spolu a druhý logicky taky. Jenže kvůli nejrůznějším událostem, povinnostem a hlavně globální situaci jsme měli toho společného času u konzole tak málo, že jsme druhý díl hráli s přestávkami 20 měsíců. Za tu dobu mi na jednu stranu přirostl k srdci a na stranu druhou už jsem se občas přistihl při myšlenkách, že bych ho měl hotový nejraději okamžitě. V rámci pořádného grindu ale bylo potřeba vyzkoušet všechny mechaniky, ztrapnit se při každém závodě či výzvě a hlavně proběhnout všechny vedlejší mise, kterých je, pokud mě paměť neklame, téměř padesát. A já nelituji jediné z nich.

Jsou od sebe tak rozdílné, že ani nejde se u nich začít nudit. Některé jsou extra vtipné (víceméně cokoli, co souvisí s Katinou touhou stát se slavnou hvězdou), dojemné (když náhodnému kolemjdoucímu nebo jeho rodinnému příslušníkovi pomáháte najít správnou životní cestu) a samozřejmě i trochu frustrující (neomylně při hlídání či hledání domácích mazlíčků). Tak jako tak ale nikdy nejde očekávat, jestli se z daného dialogu vyklube nostalgie, detektivní vsuvka, stealth nebo pořádná prověrka vlastních i hrdinčiných možností.

Díky bohu ale prošel proměnou i postup hlavním příběhem. Pořád jde sice o tu stealth, tu "létací", tu vyloženě bojové kapitoly, uvedené i uzavřené komiksovými políčky, ale v porovnání s prvním dílem se nekoná klasická šablona "projdi level a v jeho závěru znič hromadu Nevi", která mi svého času přivodila nejednu vrásku. Minimálně v první polovině hry je navíc Nevi relativně málo, až jsem si začínal říkat, kam že se to tvůrci příběhově chtějí vydat. Příběhová část v prvních dvou lokacích je daleko více o lidské interakci a samozřejmě i o vojenské moci a síle, ale jedná se o příjemnou změnu, kterou navíc Kat s vylepšujícími se gravitačními schopnostmi dokáže zvládnout. Nebyla by to ale japonská hra, kdyby se v klíčových levelech neobjevovaly boss fighty. U nich to občas jinak než cestou snížení obtížnosti nešlo, protože epileptické problikávání na obrazovce má svoji sílu a efektivitu, ale já při něm občas vážně nevěděl, co dělám a co dělat mám.

Až mě zaskočilo, jak nostalgicky na mě pak působila třetí část v Heksevillu. Nápadité mechaniky, možnosti využití nových gravitačních stylů, hromada známých postav a gradující příběh, který dospěje ke svému konci, abychom zjistili, že to ještě tak úplně konec není. Přiznávám, kdyby hra komplet končila po dvacáté kapitole, takhle vysoké hodnocení by tu nesvítilo. Jenže právě ona poslední část, jeden velký příběh rozdělený do několika podkapitol, to je vrchol ságy v pravém slova smyslu. Neuvěřitelná kombinace dalekého putování, vzpomínek, zdánlivého nicnedělání a odklikávání dialogů končí sérií boss fightů, které sice občas frustrují (a jak jsem úlevně zjistil, tak dějově zcela záměrně), ale pak odměňují. Tohle je konec všech konců a nepamatuji, kdy jsem byl u hry takhle naměkko. Jedna věc je totiž dohrát hru nebo celou sérii, ale věcí druhou je mít pocit, že odcházejí opravdoví přátelé a herní svět už teď nikdy nebude stejný. Větší pocit stylu "konec všeho" ve mně vyvolal nejspíš jen Mass Effect, byť ten to dokázal příběhově, herně i vztahem k postavám. Pět procent si v hodnocení nechávám právě pro jistou repetetivnost nutného hledání stop, které někdy v naváděcím systému frustruje a pro tu skutečnost, že když vás kamenná deska popáté pošle "porazit všechny nepřátele", máte chuť vypnout konzoli a jít někam, kde je boj sprosté slovo. Ale Kat, Raven, Syd, Vogo nebo Cecie jsou lásky navždy. Netuším, jestli se na novou generaci konzole tvůrci nachystali s nápadem na třetí díl, ale já bych takový pocit úplnosti už nepokoušel.

Pro: Příběh, rozličnost vedlejších misí, soundtrack k neomrzení, Kat a Raven

Proti: Boje může být na někoho až moc

+11

Shadow of the Tomb Raider

  • PC 70
Za mě tedy nejhorší z nových Tomb Raiderů. Shadow sice přišel s pár zajímavými invencemi, ale zároveň také přinesl spoustu frustrujících věcí.

Za největší pozitivum rozhodně považuji grafický a zvukový design. Ten se vývojářům vážně povedl a hře z audiovizuálního hlediska nemůžu vytknout zhola nic. Celé je to navíc docela dobře optimalizované, takže jsem SOTR v klidu rozjel i na mém ne zrovna novém počítači.

A teď ta delší část - to, co se mi oproti předchozím dílům nelíbilo.

Za největší problém nejnovějšího Tomb Raidera považuji pacing. Během hraní se střídá množství dosti dlouhých pasáží, které neobsahují vůbec žádnou akci a souboje, pouze zdlouhavé cestování a lezení; s pasážemi, ve kterých na mě vývojáři házeli jednoho nepřítele za druhým, až hra pomalu připomínala Serious Sama. V tomto ohledu byly předchozí díly podstatně lepší.

Hra nabízí poměrně pěkný systém skillování a vylepšování zbraní, bohužel mi přišel tak trochu... zbytečný. Těch soubojů je v SOTR oproti minulým dílům totiž vážně málo. Navíc mě herní design docela často nutil postupovat tak, jak to chtějí vývojáři (nucený stealth, omezení používání určitých zbraní), ne tak, jak bych si přál já, takže jsem si těch upgradů moc neužil.

Příběh mi přišel z celé rebootnuté série nejhorší, takové klišé o záchraně světa, které obsahuje tunu logických děr. Myslím, že by bylo lepší, kdyby se hra nebrala tak vážně.

Shadow of the Tomb Raider není špatný. Jen jsem po předchozích dvou dílech čekal něco jiného, lepšího.

Pro: Grafika, audio, optimalizace

Proti: Pacing, příběh, místy nucený způsob postupu

+29

Eventide 2: The Sorcerer’s Mirror

  • PC 55
První díl se mi velmi líbil, jak námětem, tak zpracováním. Dostal zasloužených 70% a já se chtěl hned vrhnout na pokračování. To se mi z nějakého důvodu vůbec nepodařilo rozjet a podařilo se až nyní, po pěti letech. Kouzlo je bohužel pryč, sice jsou tu zmíněni nějací slovanští bohové a antagonista kdysi udělal pakt s Borutou, ale jinak je ze dvojky standardní novodobé HO. Na trojku si nechám zajít chuť...

A jedna z postav se jmenuje Yannosik...
+7

Assassin's Creed: Odyssey

  • PC 75
Když bylo před oznámením Origins, mnozí se domnívali, že jsou to zas jen plané řeči Ubisoftu o tom, jak se jedná o restart značky. Při ukázání prvních záběrů se začalo docela jásat, po zahrání většina chválila nadšenými recenzemi a tak přišel čas na "druhý" díl tohoto restartu, který se už od počátku setkával jak s kladnými, tak i zápornými ohlasy typu "To je zas jen přeskin Origins", nebo "To už není Assassins Creed" atd. Kde tedy vězí pravda?

Co se týče grafické stránky, už Origins nabídlo úchvatnou podívanou, a Odyssea se rozhodlo dostat tuto laťku ještě výše. Nejen, že se vylepšení dočkaly modely postav, zbraní a všeho tohohle, ale hlavně rozmanitost prostředí, kterým se stává starověké nádherné Řecko plné barev, obřích soch, rozrostlých stromů, obrovského moře plného ostrůvků atd. A musím říct, že ačkoliv je mapa obrovská, tak snad ani chvilku jsem si neříkal nic o tom, že tohle už jsem někde viděl. Každá lokace je něčím jiná a zpracována do posledního nutného detailu.

Ozvučení se opět povedlo na výbornou, chvilku mi trvalo, než jsem si zvykl na Alexův hlas, ale pak mi docela sedl.

Teď ta nejvíce rozporuplná část - totiž hratelnost.
Inspirace Origins se zde rozhodně nezapře, ať už v podobě vymazlených bojů, skvěle fungujícího stealth systému, pohybů, úkolů atd. Odyssea ale přichází i s inovacemi, v níž nejžádanější je možnost mít vlastní velkou loď a cestovat s ní po moři, válčit a vylepšovat si ji. Upřímně, z této možnosti jsem byl zpočátku nadšený, ale když už jsem po několikáté dostal na frak a musel obrovskou vzdálenost plout znova, vykašlal jsem se na to, a k lodím se navrátil až po získání více surovin a peněz. A i tehdy, na nejvyšší úrovni jsem měl problém s některými loděmi, což je ovšem žádané kvůli výzvě. Problém spíše spatřuji ve stereotypnosti bitev, zejména pak naloďování, které mi přišlo po čase stejně úmorné jako v Black Flag a tak jsem už lodě potápěl z dálky a bral si menší lup.
Další novinkou je systém žoldáků, a zde je hlavní kámen úrazu, série vám konečně od Origins umožňuje omylem zabít i civilistu, aniž by hrozila desynchronizace, ale půjdou po vás žoldáci. To platí i po obsazení nepřátelského tábora. Pak se nabízí několik možností - buď žoldáka porazit, což ale vede k tomu, že získáte nějakou zbraň, peníze a dobrý pocit, ale za chvilku vám půjdou po krku další dva, nebo je prostě uplatit. A vězte, že po chvilce hraní je budete uplácet, protože když jdete vybít pevnost, v níž jsou dva žoldáci s úrovní vyšší jak vy, tak prostě a jednoduše nemáte šanci. Jedinými momenty, kdy mě tyto boje bavily, byl začátek hry a aréna.
Třetí nový prvek v hratelnosti - rozdělení světa mezi dvě frakce - Atéňany a Sparťany. Říkáte si možná jako já: "To bude super, třeba to bude stejný jako v GTA SA". Ne, nebude, dobývání území nemá absolutně žádný vliv na svět, příběh ani hratelnost (krom toho, že má na mapě jinou barvičku a objevují se na území vojáci vítězné strany). Stereotypní jsou i mise, jak území získat - musíte snížit vliv na území (zabíjení nepřátelských vojáků, likvidace jejich majetku) a pak závěrečná, naprosto nudná bitva, občas pozemská, občas vodní. A vězte, že po úvodní bitvě si budete říkat: "Vau, to je parádní, že tam tohle dáli.", ale po několika bitvách si řeknete: "Kašlu na to, stejně to nemá cenu."
A posledním, velice žádaným prvkem, se stalo větvení příběhu, které teď má několik zakončení a možností, jak se bude dále odvíjet. Upřímně, hrál jsem hru jen jednou, a níže vysvětlím, proč jsem si ji nezahrál znovu, abych zjistil, jak moc se jednotlivé možnosti odlišují. Ale tento prvek oceňuji, neboť je krokem správným směrem.
Zbytek hratelnosti zůstává víceméně při starým, bohužel i zde platí, stejně jako u Origins, že se po nějaké době začnete nudit kvůli nadměrnému rozměru hry, při němž si jedete pro úkol, cestou jich potkáte dalších pět a ty se rozvrství na další tři. A že jich je habaděj, ať už těch vedlejších, nebo těch náhodných. Příběhových jich bohužel moc není.
Další nedostatek se váže k soubojům, nebo spíše stealth způsobu, kdy chcete tiše inflitrovat pevnost, ale před vámi stojí protivník, jehož neskolíte jednou ranou. Nezbývá, než buď zlikvidovat ostatní a nechat si ho nakonec, ale stejně takových bude v pevnosti více, nebo ho napadnout a vyvolat poplach v celé pevnosti. Tím pak stealth ztrácí do jisté míry na svém účinku.
Prapodivným rozhodnutím se stalo i omezení inventáře na 250 částí zbroje, což je vzhledem k tomu, co hráč po své cestě posbírá, hodně málo. A že jejich prodej je hodně úmorný, protože zde není tlačítko "Prodat vše" a navíc nelze prodat tzv. "zlaté zbraně", což po čase zabírá v inventáři taky pěknou část.
Příznivě hodnotím strom dovedností, který je pěkně rozvětvený a nabízí širokou škálu možností, jak hru hrát, a souboje s bossy v čele s Medúzou, Minotaurem ad.

Paradoxně za vůbec nejhorší považuji příběh, nadějné postavy Phoibe i Vlka vyšupí kamsi do ztracena, možnost zvolit si vlastní postavu na začátku příběhu nemá až tak zásadní vliv na hratelnost, postavy, které potkáte, jsou veskrze zajímavé, zejména filosofický Sokrates či pomocník na palubě Barnabas, ale ty mají v příběhu tak malou roli, až je to škoda. Na druhé straně zde máte (hrál jsem za Alexe) naprosto trapnou, nepochopitelnou postavu Kassandry, a o jejich matce snad ani nemluvě. Žena, za kterou se ženete půl příběhu, abyste zjistili, co všechno vyzkoušela za povolání a pak zjistili, jak neskutečně nudná postava to je, postava rozporuplná, která neví, co vlastně chce, a která se na to, co údajně prožila, chová úplně nelogicky, no.. co k tomu dodat. Snad jen, že jsem byl rád za mise, v nichž se tyto postavy neobjevovaly.
Jak jsem již zmínil, příběh se vrství dle vašich voleb, těžko říci, jak velký mají dopad, protože jsem hru nehrál znovu z důvodu její rozsáhlosti a nepříliš zajímavému příběhu, kdy se půl hry honíte za tím, abyste zjistili, kde je matka, čtvrt hry za tím, kdo je otec a zbytek hry za cílem sjednotit rodinu. Toto téma se mně osobně líbí, ale bohužel zde bylo podáno tak divně, že nedává příliš smysl.
Nově se také hra vrství na takové "dva příběhy". V prvním se snažíte o sjednocení rodiny, v druhém o likvidaci kultu. Ten je víceméně o tom, že hledáte členy kultu pomocí různých vodítek a jednoho po druhém likvidujete.


Technická stránka hry se vyvedla, natož, o jak ohromný svět se jedná, jsem nenarazil na nic, co by mi hratelnost překazilo. Hra běžela plynule a i UI si vedla obstojně.

SHRNUTÍ:
Odyssea není revolucí v sérii, jako byl Origins, není ani plně assassínským dílem, protože se vžijete do role žoldáka, který jde po krku kultu, ale s řádem Assassínů to nemá nic společného. Kladně hodnotím perfektním grafickou stránku, povedenou stránku zvukovou, rozporuplně pak stránku hratelnostní, která kvůli obrovským rozměrům hry nabývá postupné stereotypnosti a potýká se s několika nedořešenými prvky, jako jsou žoldáci, bitvy a dobývání území, stejně rozporuplně na mě působil příběh, který jsem po čase už odkládal na poslední kolej a raději plnil všechno okolo, abych nemusel kroutit hlavou nad jeho nelogikou a nevyužitými postavami. A poslední bod, který zmíním, je vydařená optimalizace, jíž by se mohli mnozí inspirovat, protože v takto obrovské hře být takřka bez bugů, glitchů apod. narušujících hru, to je dneska hodně velké umění.

Pro: Grafika, prostředí, zvuk, souboje, stealth, loď, větvení příběhu, délka, strom dovedností, likvidace kultu, technická stránka, UI

Proti: Stereotypnost lodních bitev, nelze zabíjet stealthem všechny (kvůli úrovni), dobývání území, pozemské bitvy, samotný příběh a roztodivné zvraty, volba postavy nemá vliv,

+17

Wasteland 3

  • PC 90
Hráno v co-opu:

Začátek hraní se neslo ve znamení bugů zejména na straně připojujícího se hráče, tedy se pravděpodobně jednalo o bugy specifické pro multiplayerový mód hry. Postupem času však byla naše hra patchována, bugů ubývalo a posledních několik hodin hraní se obešlo bez jakýchkoliv problémů. Věřím tedy, že hráči, kteří se do Wastelandu 3 pustí dnes, tak se s bugy již nesetkají a v hodnocení tak budu jejich existenci ignorovat.

Jinak jsem se totiž náramně bavila. Uživatelské rozhraní, hratelnost a drobné změny v mechanikách a tvorbě postavy (spíše zjednodušující) mi oproti druhému dílu sedly. Díky co-opu jsem mohla hrát pouze za jednu postavu, do které jsem se mohla dokonale vžít. Sice jsem nedokázala efektivně využít mechanik hry tak, abych si vytvořila moji vysněnou Rangerku specializovanou na sniperky a meče a musela se spokojit pouze s čistou sniperkou s "desítkou v lockpicku", ale každá sekvence výstřel - zásah - +1 ve mě vyvolávala euforii.

Ze začátku jsem se bála, že hra není stavěná na hraní pouze s dvojicí postav (nechtěli jsme ovládat více jak jednu Rangerku na hráče) a více hráčů než dva hra neumožňuje, ale na střední obtížnost to byla poměrně snadná procházka s pár záseky v podobě boss fightů, kdy jsme museli souboj několikrát opakovat, zkoušet a vymýšlet ideální strategii. V tomto se bojový systém osvědčil a obě nás to moc bavilo stejně jako jednodušší střetnutí, kdy jsme pokosili dav nepřátel a chladnokrevně šli dál.

Jediné kvůli čemu musím trochu snížit hodnocení je příběh, který mne příliš nezaujal a kromě božského charisma Saula Buchanana neměl co nabídnout, takže singleplayerový zážitek bych pravděpodobně musela hodnotit přísněji. Druhý díl mne v tomto bavil více. Také někomu mohou vadit někdy až absurdní komediální vsuvky, které mohou naprosto zkazit imerzi postapokalyptického světa, ale díky oběma Divinity: Original Sin jsem už asi imunní a zvykla jsem si, že moderní cRPG si s vážným příběhem nevystačí.

Dohráno za 58 hodin.
Včetně:
The Battle of Steeltown 
Cult of the Holy Detonation

Pro: Výborně zvládnutý taktický tahový boj, možnost co-opu s jedním spoluhráčem, pěkná tvorba postavy

Proti: Příběh je slabší, styl humoru nesedne každému

+31