Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Dishonored: Dunwall City Trials

  • PC 50
První DLC bohužel nepřináší žádný nový příběh, nabízí pouze několik samostatných misí. Původně jsem se právě kvůli absenci příběhu chtěl tomuto rozšíření vyhnout, ale po dohrání hry jsem si říkal, že bych mohl zkusit získat všechny achievementy a několik jich bylo i právě odtud. Nečekal jsem ale, že zde tak tvrdě narazím, protože obtížnost některých z nich je na můj vkus poněkud přehnaná. Na druhou stranu ale zase ten, kdo je získá, prokáže velké umění a nadšení ze hry a tak má jejich dosažení mnohem vyšší hodnotu.

Co se týče zábavnosti jednotlivých misí, tak některé se povedly, jiné zase moc ne. Především se mi líbily první dvě: Mystery Foe a Burglar. U první jmenované bylo zábavné po získání všech indicií hledat ten správný cíl. U druhého mě zase bavilo postupné zdokonalování loupeže tak, abych de facto vykradl vše, co bylo dostupné. Zde mě to dost bavilo i na experta. Pak mě ještě bavilo rychlé až skoro parkourové běhání v misích Bonfire a Train Runner. A zbytek mě bohužel moc nezaujal a tak jsem hrál spíš jen pro pocit, abych ty úrovně alespoň nějak dohrál. Obzvlášť mě štvala obtížnost v úrovni Back Alley Brawl. V kombinaci s achievem, kdy musím pobít skutečně všechny, se obtížnost ještě násobila.

Po několika neúspěších při snaze získat zbylé achievementy jsem si uvědomil, že mě to hraní vlastně ani nebaví a tak to nemá cenu hrát na sílu. Věřím ale, že si toto DLC své fanoušky najde.
+14

Skyfall

  • PC 60
Námět hry (vesmírná mise, jejíž účastník má vztahové problémy) mi přišel zajímavý, i když mě zaujal spíše z teoretického hlediska (i když mám v paměti před časem shlédnuté dokudrama Ze Země na Měsíc, kde byla jedna ze závěrečných epizod postavena na faktu, že se většina manželství astronautů z programu Apollo skutečně rozpadla).

Samotná hra není příliš obtížná (i když hned u tří puzzlů jsem přišel na řešení jen klikáním), jen je třeba dát pozor, aby jetpacku, pomocí kterého se astronaut kolem lodi pohybuje, nedošla energie, a poté na měsíci se vypořádat s radioaktivitou. Můj relativně dobrý pocit hry ale sráží samotný závěr, resp. druhá část outra (první část outra odpovídá na to, proč se hra jmenuje, jak se jmenuje).
+10

Ztracený ostrov

  • PC 70
Jsem silný jako Einstein a chytrý jako Rambo! Vlastně naopak…

Ztracený Ostrov je to dnes jedna z nejzvláštnějších her, co jsem kdy hrál. Proč přesně tomu tak je jsem se dozvěděl až později, kdy jsem si konečně přečetl zmatenou historii této hry a proč se zkrátka zdá, že hra v půlce mění žánr a styl. Jde o to, že ono to není tak extrémní, ale je to dostatečně znatelné. Přesto jsem ale nevěděl, jestli to byl autorský záměr. Ono ale asi ne, prostě to tak vyšlo. Tyhle náhody se v životě stávají a ono to nakonec může dopadnout docela dobře, ačkoliv ten pocit horké jehly tam bude. Jeden z mých oblíbených béčkových seriálů se také kdysi dostal do situace, kdy museli kouzlit následkem reálného světa, a vytvořilo to jeden zajímaví plot twist. Mám dojem, že u Ztraceného Ostrova je to podobného, ačkoliv nepatrně lacinější.

Ale od začátku. Ztrácený Ostrov je pro mě jako Ve Stínu Havrana light. Je zde neskutečné množství podobných složek. Jedná se o mysteriózní hru s nádechem humoru, který dodává i nezaměnitelný dabing Lábuse. Zatímco Havran byl však pod svým povrchem neskutečně složitá alegorie, která může působit jako slepenec nějaké mozaiky, Ztracený Ostrov je o něco více příběhový a dobrodružný. Je to tak trochu jako hrát hru podle knihy „jak vytvořit příběh“ ale ty jednotlivé složky docela fungují. „Problém“, který však dodává hře i šmrnc, je zkrátka to, že díky neúčastní původního autora v druhé části hry, mnoho věcí prostě vyzní do ztracena a NIKDY se nevyřeší. Proto je pro mě také Ztrácený Ostrov horší než ve Stínu Havrana, protože tam se věci vyřešit NEMĚLI – hra vám dala informace a vy jste je pak museli zpracovat. Ztrácený Ostrov však na začátku zabalí spoustu dárečků, dá hrdinovi MacGuffin, ale na konci se většina těch dárečků nerozbalí a mnohočetné konce nedávají moc smysl.

To zní děsně negativně, že? Problém je, že já to jako dítě žral a vlastně i dnes jsem tím tak trochu okouzlený, protože… já nevím, ta horká jehla dodává té hře jakýsi nedbalý šarm a nezapomenutelnost.

Z hlediska herního desingu je fajn, že hra nabízí mnohočetnost řešení některých problémů, což je pro tak starou adventuru docela příjemné. Také mi v hlavě uvízli některé cutscény, které byli moc hezky a často vtipně udělané. Vynikající soundtrack. Občas je však problém s logikou některých úkonů, což je u komediálních her tak trochu zvykem – například použití šátku pro provedení kouzla, ačkoliv postava nikdy neprojevila žádnou magickou moc.

Nicméně – Ztrácený Ostrov bude pro mnoho lidí dnes ztrátou času. Pro mě to byl zajímaví herní zážitek, který několikrát zpestřil mé dětství a upřímně mě rozesmála. Některé cutscény jsou velmi vtipné a je v nich vidět neskutečná kreativita. Díru do světa s tím nikdo neudělá, ale je to zkrátka takový fajn žvanec.
+15

Downfall: Redux

  • PC 75
The Cat Lady to pravda není, ale za zahrání to stojí, minimálně pro fanoušky předchozí hry. Tedy za předpokladu, že zvládnete hustou, depresivní atmosféru a máte silný žaludek. Haluškoidní příběh mi každopádně v přímém porovnání přišel o něco slabší a stejně tak mi nepřirostly k srdci ani poměrně ploché postavy. Ale co by člověk za ty krátké 3 hodiny hraní mohl chtít. A teď si budu muset dát něco veselejšího.

Pro: atmosféra, soundtrack, stylizace, originalita, víc konců

Proti: nevhodné pro slabší povahy

+13

Mass Effect

  • PC 90
  • X360 90
Protože nemá Legendary Edition zde na Databázi vlastní profil, postěžuji si do komentáře, abych nemusel měnit hodnocení jedné z nejlepších space oper, které jsme kdy mohli na našich monitorech vidět. Vynasnažím se nezmiňovat oblasti, ve kterých první Mass Effect nezestárl dobře, ale pokusím se pobrečet si čistě nad stavem remasteru.

Pominuli to, že konečně úplně zmizel onen hrozný filtr filmového zrna, hra vypadá slušně. Jen slušně, nic lepšího k tomu nenapíšu, protože kromě nasvícení bych si kolikrát změny v grafice nevšiml. Očekával bych větší zásah do grafického kabátku, i když se jedná jen o remaster. Obzvlášť, když proběhli menší změny v HUDu. Proto jsem byl docela nemile překvapen, když mi na neprozkoumaných planetách padaly FPS stejně jako v původní hře.

Při příběhové misi na Ferosu se mi AI společníci kousli a nechtěli plnit žádný rozkaz. Co kdyby rozkaz, nechtěli následovat Sheparda do boje, takže většinu soubojů jsem musel zvládnout sám. Několikrát se společnici zasekli o něco neviditelného i na jiných místech, ale to většinou vyřešil příkaz k seskupení. Ale kdyby to byl jediný problém....

Zažil jsem i takové veselí, které zahrnovalo zaseknuté dveře. Jedny jediné dveře vedoucí k cíli misi. Tuhle nepříjemnost pomohlo načtení uložené pozice, která mě vrátila (díky svému OCF5 syndromu) jen pár minut nazpět. Největší radost mi ale rozhodně udělalo, když se mi celá hra zasekla a já se musel odhlásit z Windows profilu, protože jsem se nemohl dostat ani do Správce úloh.

A mohl bych zmínit fakt, že i když se jedná o remaster z roku 2021, hra nepodporuje širokoúhlé monitory v cutscénách. To není zase tak neobvyklé a normálně bych to nevytýkal, ale rozhovory mezi postavami spadají do cutscén, takže jsem obrovskou část hry hrál s černými pruhy po stranách obrazovky. To ve mně také nevyvolalo radost, neboť jsem bral Legendary Edition právě s tím, že když mi nepovedlo na původní hře vyřešit problém s 21:9, mohla by koupě remasterů být jednodušší řešení.

Musím zmínit geniální řešení jednoho launcheru pro všechny tři díly. Pokud by člověk měl chuť třeba je na druhý díl, musí stejně stáhnout celou trilogii o velikosti zhruba 110 GB.

Jsem na sebe dosti naštvaný, neboť problémy které měla řešit Legendary Edition stejně neřeší a já jsem o 40 euro lehčí. Mám takový dojem, že jsem si koupil něco, co by se dalo nazvat jako cash grab. Vydat hru (zatím za sebou mám jen první díl, takže ještě uvidím co na mě čeká v těch dalších) v takovém stavu. V takhle příšerném stavu za plnou cenu... kde se přihlásím do „EA jsou nejhorší“ kultu? Nebo za to může Bioware? Fuck them both. Tahle série si žádá lepší zacházení. Dokonce jsem musel zvýšit hodnocení, protože jsem byl minimálně z příběhové části hry totálně paf.

A tentokrát ani nepřeháním. Jedná se o remaster hry, která vyšla před 13 lety. Jak je možný, že trpí stejnými problémy. Hnus, jako vážně. Normálně nejsem takhle extrémní, a i když nepatří Mass Effect k mým nejoblíbenějším sériím, jedná se o jedno z mých herních prozřeních, z kterých jsem další roky těžil. Bioware jsem nikdy na piedestalu neměl, nehrál jsem víc jak ME trilogii, ale tohle je fakt ohavnost vydat pod svojí hlavičkou svojí legendu v takovým stavu. Dokonce jsem si říkal, že to bude jen můj problém, že ten stupidně velký masitý a krásný ultrawide monitor dělá víc problémů než by musel. Ale tvl, fóra na internetech říkají něco jinýho, tohle nejde na vrub hardwaru.

Tohle není pro „casual“ hráče Mass Effectu. Těm bude stačit původní verze. Pokud máte do dneška tapetu Sheparda na ploše svého PC, je vám tohle stejně ukradený a hrajete to jak blázni. Legendary Edition je leda tak pro lidi, co to odkládali dlouhý roky. A mají to dokonce s původními nedostatky, aby měli autentický zážitek.

Abych úplně nekřivdil, tak fotografický režim je docela fajn.

Herní výzva 2021 - 9. Okna vesmíru dokořán 
+22

Tamale Loco: Rumble in the Desert II

  • PC 90
Každý, kdo někdy kolem roku 2001 chodíval na stránku 1000her se s touhle gameskou musel setkat. Stránka nabízela demo o dvou levelech, přičemž full hra stála asi 40 babek, co si tak pamatuju. Je škoda, že hra je kraťoučká, ale zato naprosto pohodová jednohubka na ty chvíle, kdy nechcete hrát něco většího a jen potřebujete zabít na chvíli čas. Dneska už bohužel sehnat legálně nejde, takže člověk musí po netu lovit serial keys.

V čem hra rozhodně exceluje je tam správný nádech Mexika. Člověk má u hraní chuť vytáhnout pytlík nachoz a k tomu pořádnou salsu. Hrou nás provázejí roztomilé animované filmečky, které jakoby vypadly z éry kreslených grotesek. Však taky hádám, že inspirací byl právě Speedy Gonzales a další postavičky ze série Looney Tunes. Celou hru vás doprovází naprosto geniální soundtrack a rovněž i zdařilý hlas myšáka, který často pomocí zvuků nebo jednoduchých slov komentuje dění. Kromě vašeho primárního úkolu dostat se nakonec levelu ještě cestou sbíráte ingredience na burrito pro fotříka, přičemž Tamale právě sděluje co sebral a v případě bonusových ingrediencí se ozve například fotříkovo: Hmmm....strawberyyy. Kromě klasického skákání na hlavu pro eliminaci potrhlých nepřátel je lze ještě zlikvidovat pomocí zbraní, které nacházíte. S těmi je to už malinko těžší, protože myšák je jakoby hází obloukem (když nepočítáme šurikeny), takže to chce odhadnout vzdálenost. A rozhodně přijdou vhod u nepřátel, kteří buď lítají nebo se schovávají v popelnicích. Ovládá se to vcelku obstojně, akorát jsou zde těžkopádnější skoky, což je problém v určitých pasážích, kde potřebujete sebrat určité věci nebo se vyhnout vodě/dírám.

Tamale Loco je podařená jednohubka, která umí vyvolat tu správnou nostalgii, pokud vám vstoupila do dětství. Jen je škoda, že Skunk studios značku odložili k ledu. 

A ta hudba je fakt cool.

Proti: Krátkost, nejde sehnat legálně.

+9

Fall Guys: Ultimate Knockout

  • PS5 75
"Padací kluci" mají rozhodně na trhu své místo. Mediatonic přišli s unikátním přístupem pro současný trend v podobě battle royale a výsledek velmi slušně funguje. Fall Guys jsou tak v kratších seancích zábavnou oddechovkou a díky postupnému přidávání obsahu se má smysl do hry vracet třeba po několika měsících zase na pár hodin.

Ovládání malých fazolek je hlavně zpočátku dost toporné a na první osahání dost neresponzivní, to však ke hře tak nějak patří stejně jako pořádný chaos i prvek štěstí a náhody. Jednotlivých aktivit je obstojné množství, byť hlavně úvodní závodní tratě se přeci jen protáčí trochu moc často. Z konceptu hry vychází i jistý pocit frustrace, jelikož zejména v některých úrovních prostě kvůli nepřízni osudu či zákeřným protihráčům nepostoupíte, kdyby jste byli sebelepší. Jiné tratě (třeba The Slimescraper) mne vůbec nebavilo proskákávat, ale osobní preference každého z hráčů zde prostě hrají svoji roli.

Ve hře jsem proskotačil něco přes 20 hodin a už nemám úplně potřebu se k ní znovu vracet, časem se přeci jen dostavil stereotyp a motivace v podobě dalších kosmetických předmětů na mne jako ta správná vějička nefunguje. Za ty dvě desítky hodin jsem zvítězil asi jen třikrát, pokaždé jako člen týmu. Fall Guys jsou vlastně asi nejlepší pro partu kamarádů, ve více lidech se to přeci jen lépe táhne a prvek neúprosné náhody se zmenšuje.

Padací kluci jsou tak originálním pojetím okoukaného konceptu battle royale a koncentrovanou zábavou na kratší seance. Ze hry se stal fenomén, což dokáži pochopit a tvůrcům úspěch přeji, na druhou stranu zde osobně vážně neutopím stovky hodin. Na to jsou Fall Guys v základu přeci jen trochu jednoduchou hrou.

Hodnocení na DH v době dohrání: 69 %; 46. hodnotící; zdarma v rámci PS Plus

Pro: Instantní zábava i na pár minut; originální hratelnost; roztomilá grafika a zvuky

Proti: Postupně zabředá do stereotypu; prvek štěstí je v některých úrovních příliš vysoký; frustrace

+13

Detektiv Kurzor

  • Browser 75
Hru jsem dohrál v rámci herní výzvy.

Bylo nebylo jeden den jsem prolétal Twitch a přemýšlel coby. Najednou jsem narazil na zvláštní hru co jsem nikdy neviděl a ještě k tomu s dost slušným českým dabingem. Chvíli jsem to sledoval a následně si jí sám našel a ejhle hra do 6 kategorie „Jménem zákona“ byla na světě.

Detektiv kurzor je browserovou hrou od České televize. Jedná se o adventuru ve které nehrajete za nikoho jiného než je samotný detektiv Kurzor. Ten přichází posílit nové policejní oddělení a rozlousknout řadu zapeklitých případů. Hra jako taková probíhá klasicky stylem Point and Click Adventure. K výběru máte několik případů které můžete různým způsobem vyřešit. Ano výsledek je stejný, ale je na vás jakou cestu si vyberete, koho vyslechnete jako prvního nebo kam půjdete nejdřív. Co mě na hře skutečně zaujalo byl dabing. Poslední roky od českého dabingu nic moc neočekávám a dávám raději přednost originálu s titulky, ale dabing v Kurzorovi je vážně super. Nenarazil jsem na žádnou postavu u které bych si řekl „Pfff tak to stojí za …“. Dokonce i samotné dialogy mezi postavami byli, tak dobře namluvené, že jsem neměl ani jednou tendenci něco přeskakovat nebo urychlovat. Další věcí která by byla dobrá zmínit do plusu je vzhled hry samotné. Na to že hrajete v internetovém prohlížeči vypadá opravdu slušně. Osobně mi hra připomínala takový komiksový styl a to je má krevní skupina. Co je však mínusem hry a to velkým je obtížnost. V podstatě i kdybyste klikali odpovědi poslepu, tak vás hra do konce dovede za ručičku a nic se neděje. Jediné co je trochu obtížnější je „finální challenge“ v podobě babiččina dárku. Odměna za to však stojí. Dalším takovým mínusem je herní doba. Hra je skutečně krátká. Sám jsem jí dohrál za jeden večer u kávy a pokecu s chatem. Sečteno a podtrženo. Ano detektiv Kurzor není žádná AAA hra od velkého studia. Pokud čekáte nějaký promakaný gameplay, hodiny a hodiny hraní nebo brutální bitky a přestřelky vůbec to ani nezkoušejte. Zároveň nečekejte ani žádný „český Life is Strange – Police Edition“. Detektiv Kurzor je zkrátka jednoduchá browserová klikací adventura, která od vás nic moc nechce a skoro ani nepotřebuje vaši pozornost. Můžete si u ní v klidu dát kávu, odpočinout si, vyčistit hlavu a za pár hodinek jít hrát zase ty střílečky. Za mě rozhodně doporučuji všem milovníkům adventur. Tahle hra si zaslouží být ve vaší sbírce dohraných kousků.
Osobně jsem byl spokojen a doufám, že páni z ČT udělají nějaké pokračování.

Pro: dabing, 2d "komiksová" grafika, hra u které si oddechnete, možnosti výběru jak případ řešit

Proti: herní doba, nízká obtížnost, občas hloupé dialogy

+17

Ghost of Tsushima

  • PS4 95
Hru jsem hrál v rámci herní výzvy 2021.

Ghost of Tsushima. Lhal bych kdybych řekl, že jsem k této hře nebyl poněkud skeptický. Když jsem jí viděl poprvé moje první myšlenka byla „Jaj Japonskej asasín“.

Ovšem jako chlap musím uznat svojí chybu a že jsem se sakra hodně pletl, protože tady Ghost by si s většinou Asasínů vytřel půlky jak s toaleťákem po půlhodinový práci z bramborovýho salátu.

Každopádně už k samotné hře.

Jedním plusem pro hru je příběh. Nebudu tvrdit, že je to best story v mém životě to určitě ne, ale rozhodně je nadprůměrný. Nenudil jsem se, zabavil mě, udržel mě a mělo to skutečně hlavu a patu. Občas jsem si až říkal, že proboha co to jsou ty samurajové za blázny?

Co musím dát za hře jako obrovské plus je akčnost. Ani vteřinu jsem se nenudil. Mapa je obrovská, ale není prázdná. Na každém rohu něco čeká ať už nějaký bandita, mongol, liška nebo nějaké haiku. Máte spousty vesnic a cílů k osvobozování, stovky nepřátel co máte zlikvidovat. Zkrátka hra se hraje úžasně a stejně tak úžasně i vypadá. Vzhled hry je další věc kterou musím vyzdvihnout. Vypadá to sakra nádherně. Je jedno jestli skládáte haiku, koupete se, honíte se za liškama, bojujete nebo prostě jen jedete na koni po poli či kolem rozrostlých sakur. Všechno tady vypadá neskutečně. Dokonce i na původní PS4 hra běží kromě občasných dropů úplně v pohodě což od už celkem starého železa v podobě PS4 je dost slušný výkon (Rozhodně to není žádnej Cyberbug). Další věcí co se mi líbila je možnost vylepšování. Ano není to žádné extrémní RPG kde máte 1250 lvlů, 5000 druhů oblečení a 400 variací skillů, ale na potřeby hry a gameplaye je to za mě zcela dostačující. Také bych rozhodně doporučil hru hrát s Japonským dabingem. Dodává to na atmosféře a celkově se to k sobě dokonale hodí. Za co jsem také dost rád je, že se hra s ničím nepatlá. Přijdete k člověku a prostě mu useknete ruku. Všude krve jak ze tří volů a jdete si vesele dál. Upřímně netuším co hře přímo vytknout nebo zkritizovat. Ano jsou tam sem tam maličkosti, ale každá taková maličkost je ihned zadupána stovkou pozitivních částí hry. Vesměs bych doporučil Ghost of Tsushima všem hráčům tedy kromě těch mladších. Krve je tam opravdu dost a ne každá křehká dušička to snese. Kdo má rád samuraje, solidní příběh z Japonska, hektolitry krve a nabušenýho týpka co všem usekne každou končetinu co jim matka nadělila rozhodně si to zahrajte. Pokud jste hňupové co by skvělou hru nepoznali ani kdyby jim jí někdo položil na pipi – zahrajte si to taky pač je to fakt skvělý.

Pro: Příběh, grafika (na to že to běží na relativně staré PS4, souboje, mapa, živost prostředí, japonský dabing

Proti: Poslední boss hry je dost easy, nic víc mě nenapadá

+16

Age of Mythology: The Titans

  • PC 70
„Prostagma?“ 

Další ze série „Age of…“ her a rozhodně moje nejoblíbenější. Strategický prvek hry se sice omezuje víceméně na systém typu kámen-nůžky-papír, ale to mi nikdy moc nevadilo. Hra má krásný spád a nabízí velkou variabilitu při hraní, protože máte k dispozici 4 národy, přičemž každý má 3 hlavní bohy a pak spoustu „pod-bohů“, které si vybíráte při postupu na novou éru. Navíc IMHO i dneska krásně vypadá (hrál jsem původní verzi a nestydím se za to).

Nejraději jsem měl Egypťany s Isis, i když teď jsem si docela oblíbil Řeky a Dia. Naproti tomu Seveřani a Atlanťané mi nikdy k srdci moc nepřirostli.

Mise jsou docela variabilní, najdou se tu také ty, kdy nemůžete stavět. Jak takové typy misí ve strategiích většinou nemám rád, tak tady jsem si je docela užil, jako např. ničení bran Tróje zevnitř nebo útěk z ostrova Kirké. I to dobývání Olympu bylo docela fajn. V datadisku je snad každá mise něčím speciální – tím, co nemůžete stavět, co musíte bránit, kolik času musíte udržet pozice, že nemůžete těžit zlato atd. O variabilitu tedy není vůbec nouze.

Dohrál jsem původní hru i datadisk na normální obtížnost. Klasická AoE byla dost o pohodě a až na poslední dvě mise jsem snad nemusel nahrávat pozici (snad až na misi Unlikely Heroes, kde člověk musí vědět, jak ji správně hrát – ta mě solidně potrápila). Datadisk potom obtížnostně docela přituhl, protože tam už nepřítel útočil pravidelně a nebezpečně a já tak musel být skoro neustále ve střehu (hlavně v 8. misi v datadisku, Cerberus).

Příběh původní hry mi přišel docela dobrý (na strategii), Arkantos byl sympaťák a mít možnost vybojovat si s řeckými hrdiny Trojskou válku je taky cool. Datadisk mě v tomto směru docela zklamal, Kastor byl docela unylý a celá zápletka by se dala vyřešit tím, kdyby si spolu některé postavy jednoduše promluvily… no ale tak co už.

Tahle hra mi dala docela solidní průpravu do mytologie Řecka. Číst si podrobnější informace o mýtických jednotkách a hrdinech mě hodně bavilo a občas jsem díky tomu ve škole patřičně zazářil a některé věci si pamatuju dodnes. A pak že jsou počítačové hry ztráta času, ha!

Herní výzva 2021 - Herní nášup (SC)
+17

King’s Bounty II

  • PC 75
King’s Bounty sa prvýkrát objavil ešte v roku 1990, avšak omnoho viac vstúpil do všeobecnej pozornosti svojím znovuzrodením v roku 2008 pod názvom King’s Bounty: Legend. Vtedy sa totiž hra pomerne radikálne odlíšila od základného konceptu známej série Heroes of Might and Magic a okamžite zabodovala svojou unikátnou a príjemnou rozprávkovou atmosférou. V roku 2021 sa však svet videohier posunul, a tak bolo potrebné znovu pristúpiť k radikálnejším zmenám. Staré dobré pravidlo však hovorí, že čo funguje, to by sa nemalo meniť, a tak som bol zvedavý, ako sa tvorcovia s modernizáciu svojej značky vysporiadajú

Zvolil som môj obľúbený magický charakter, reprezentovaný princeznou Katherine a už zakrátko som bol príjemne prekvapený jej povahou. Katherine sa totiž správa ako aristokratka z vyšších spoločenských kruhov. Jej slovník je povýšenecký a aj k prostým obyvateľom sa spravidla chová cynicky a arogantne. Tento odklon od tradičných fantasy klišé osobne považujem za pozitívum. Už v počiatočnom väzení je zrejmý radikálny odklon od pôvodnej série z rokov 2008 – 2014 smerom k RPG hrám typu Gothic. Vaša postava voľne pobehuje po dostupnom svete, zbiera rozličné obyčajné, málo hodnotné veci ako sú čajníky, spony, či kusy látok, ktoré následne výmenou za zlato predáva u obchodníkov, nachádzajúcich sa snáď na každom rohu. K dispozícii je i klasický inventár, kde okrem spomínaných nehodnotných vecí nájdete aj kvalitnú výbavu, ako meč či zbroj zvyšujúcich vašej postave rozličné štatistiky. Klasický koncept RPG z pohľadu tretej osoby však končí v momente, kedy príde k boju. Váš charakter sa totiž bitiek neúčastní priamo, ale využíva najaté oddiely. Tie čelia protivníkovi v taktických bitkách, ktoré sa realizujú v arénach, rozdelených hexovými políčkami.

V bitkách sa naplno potvrdzuje, že to, čo vývojári vo svojich denníkoch sľúbili, nakoniec aj splnili. V samotnom boji je nutné brať VEĽKÝ ohľad na charakter krajiny a využívať prostredie. Rozmiestnenie jednotiek často výrazne ovplyvňuje priebeh bitiek a neraz sa mi stalo, že inak prakticky neporaziteľného nepriateľa (ktorý je aj explicitne označený, aby ste boli dopredu varovaní) som zdolal po niekoľkých pokusoch s vhodným využitím terénu a niekedy dokonca aj za cenu minimálnych strát. Do úvahy je totiž potrebné zobrať množstvo faktorov. Okrem sily vášho oddielu, do ktorého je možné naverbovať maximálne desať členov, musíte mať na zreteli aj odlišné činitele. Ako príklad môžu poslúžiť kostlivci, ktorým šípy vašich strelcov takmer neublížia, duchovia, imúnni proti útokom bežných jednotiek, či ľudské jednotky, ktorým môže veľmi ublížiť otrava jedom.

Pri samotných bojových stretoch sa kamera prepne do klasickej vtáčej perspektívy, pričom bojiská sú generované priamo z predlohy terénu, pred ktorým pri zahájení boja priamo stojíte. V každom prípade, čo sa týka súbojov, neobsahujú nič, čo by ste už v obdobnej žánrovke nevideli a mne osobne napríklad výrazne pripomínajú súboje v Age of Wonders III. Najväčším problémom ale je, že týchto súbojov je vlastne oproti starším dielom žalostne málo. Väčšina z nich je vlastne veľmi účelová, keďže je ich potrebné podstúpiť predovšetkým na miestach, ktoré blokujú cestu a tak nezriedka predstavujú jedinú dostupnú cestu do nasledujúcej oblasti.

Vaša postava postupom času naberá skúsenosti a zdokonaľuje svoje schopnosti, zvyšujúce nielen magickú silu, ale aj početné množstvo iných atribútov. Vami naverbovaní vojaci taktiež získavajú skúsenosti, takže ak sa častejšie zapájajú do bojov, ich sila sa násobí až pokiaľ nedosiahnu maximálnu tretiu úroveň. Kings Bounty II však obsahuje štyri triedy takzvaného ideálu, čo konkrétne znamená príklon k určitému systému riešenia problémov sveta. Napríklad najatí banditi, ktorí majú blízko k anarchii, sa nebudú cítiť príjemne v spoločnej armáde s rytiermi, vyznávajúcimi Poriadok, alebo medvede či orly kúpení u druidky sa budú vyslovene neznášať s nemŕtvymi kostlivcami naverbovanými na cintoríne. Pestré zloženie vašej armády tak najčastejšie povedie ku katastrofálnemu zníženiu morálky a viacero jednotiek môže dokonca počas boja v kritickom momente vynechať svoj ťah. Mne to však nevadilo a väčšinu hry som mal zloženú bandu až všetkých štyroch typov.

Body prideľované do týchto ideálov sa odvíjajú od toho, aké riešenia úloh využívate. Ak využijete v rámci riešenia úlohy hrubú silu, pridá sa vám bod do stromu špecializovaného na Moc, ale ak využijete skôr rozum alebo magické schopnosti, tak vaša postava prirodzene nadobudne väčšiu Múdrosť. Rozhodnutia v rozhovoroch navyše prikláňajú postavu k jednému z týchto spomínaných ideálov. Aj putovanie naprieč ríšou je týmito ideálmi ovplyvnené, pretože určuje nákup jednotiek u NPC a má nezanedbateľný vplyv na záverečné vyústenie príbehu.

Po vizuálnej stránke je nové pokračovanie King’s Bounty veľmi diskutabilné. Tých, čo milovali vtipný rozprávkový štýl starších častí King’s Bounty, nový vizuál príliš neohúri. Je síce zrejmé, že celý svet je v jadre navrhnutý premyslene a v dobrom úmysle, ale statickosť postáv a úplná absencia cyklu deň-noc túto uveriteľnosť trocha znižuje. Inak je tamojší svet plný drobných detailov, ako sú záhrady, malé ruiny a rozpadajúce sa sochy. Krásne je spracovaná napríklad magická univerzita, takisto sa mi páčilo aj spracovanie pevnosti banditov a príjemne som sa paradoxne cítil aj v prekliatych močiaroch, kde som trhal bylinky pre druidku a zbieral rozhádzané kosti pre dávno mŕtveho padlého bojovníka. Obyvatelia vedú drobné rozhovory medzi sebou a všade nachádzate workshopy či trhy. Bohužiaľ, v tomto smere si autori odhryzli trochu väčšie sústo a Unreal engine 4 zrejme nie je najvhodnejší na pokus o stvárnenie open-world RPG. Plne nadabované dialógy všetkých postáv spolu s často kurióznymi úlohami totiž nestačia. Katherine sa pri prieskume rozličných zákutí, často zasekávala a fakt, že nedokázala vykročiť ani na maličkú skalku pred sebou, taktiež nepridal na celkovom dojme. Presun zrýchlil kôň, ale u neho mám dojem, ako by bol do hry vložený iba nasilu, aby sa vývojári mohli pochváliť aj možnosťou jazdy na ňom.

Celkové zhodnotenie je tak u mňa v konečnom dôsledku pomerne rozporuplné. Ako veľký fanúšik starších častí, ktoré som všetky dohral do konca a strávil ich prechádzaním stovky hodín, je toto očakávané pokračovanie menším sklamaním. Zvláštny rozprávkový feeling, typický humor a nadhľad sú definitívne preč, a to, že súbojov je minimum, bude zrejme pre niektorých predstavovať studenú sprchu. Výrazný posun smerom k filmovosti a sub-žánru open-world RPG však môžu oceniť noví hráči nepoznačení staršími dielmi a treba uznať, že skúmanie pútavého sveta a riešenie často vtipne spracovaných úloh spojené s veľmi taktickými bojmi, pri ktorých treba skutočne rozmýšľať a taktizovať, patria k výrazným plusom.

Pro: Hlavne pre magickú postavu veľmi náročné súboje v prvej polovici hry s absolútnou nutnosťou taktizovať a opakovať ich

Proti: Oproti sérii Legend a spol. degradácia ničivých kúziel (ako napr. slávna Lebka jedu ) na nepoužiteľné a výrazne menší počet súbojov

+20

Syberia

  • PC 80
Je to k nevíře, ale tuhle hru jsem naposledy hrál před více než 10 lety. Patří mezi ty, které jsem vždycky řadil do svých TOP 10 nejoblíbenějších her. Nevím, jestli je fér hodnotit první díl zvlášť, přeci jen moje vzpomínky jsou na oba díly dohromady. Vždycky jsem je považoval za jednu hru.

Opakovaný zážitek nikdy nebude jako ten první. Kouzlo prvního dohrání se tak neopakuje, ale i tak jsem byl velmi mile překvapen, že hra je stále perfektně hratelná dnes, a většinu svého kouzla si zachovává. Díky verzi z GOG, která si zřejmě už nějakou úpravou pro moderní systémy prošla, jsem musel před spuštěním řešit jen pár drobných nedostatků, které ale bude umět vyřešit každý, kdo se rozhodne takto staré hry hrát.

Většina herních mechanik je na úrovni, která nevyvolává v hráči návaly vzteku. Najde se tam pár nedokonalostí, třeba ta fóbie ze schodů, kterou hlavní hrdinka nepochybně trpí. Občas mi také přišlo, že jsem strávil zbytečně moc času sledováním, jak Kate po těch schodech jde, ale zase na druhou stranu mě zarazilo, že když už se ve hře objevila lokace se schody, která byla nádherná (mamuti před univerzitou), tak pohled na ni zase rychle zmizel. Většinou ale dávají tvůrci možnost řádně se kochat všemi přítomnými úchvatnými stavbami, stroji, i krajinou kolem. Někdy možná až příliš, ten počet neinteraktivních obrazovek, kterými si musíte projít, abyste se dostali k cíli, může být až absurdně mnoho. Nakonec se ale většinou ukáže, že tam nejsou jen pro kochání. Neříkám, že hra potřebuje remaster, ale kdyby existoval, tak jedna z příjemných změn by mohla být měnící se doba trvání animací vcházení do dveří a vycházení schodů – při první návštěvě lokace by trvala déle, ale s každým dalším průchodem by se zkracovala. Neměl bych pak tak časté nutkání konzultovat návod pokaždé, když mám tušení, že řešení je vzdálené deset dvojkliků.

Trochu jsem nepochopil, proč na mě ten obejda z hotelu ječel, že za žádnou cenu nesmím automatonům říkat roboti, když pak tato dvě slova místní burani pořád zaměňovali, včetně samotné Voralbergové. Někdo by ho měl vyvěsit na r/gatekeeping.

Hádanky jsou příjemné, nijak otravné. Systém dialogů bohužel nezobrazuje, která témata nabízí nové možnosti, ale možná je ta jednoduchost lepší. Na těchhle starších hrách se mi strašně líbí ta téměř statická pozadí, vyzařuje z toho takový klid. Nemám rád moderní adventury, kde se pořád mění úhel pohledu při konverzaci, a na pozadí se neustále něco odehrává.

Nenarazil jsem na žádné minihry ani jiné zvrhlosti, což bude jeden z důvodů, proč na Syberii vzpomínám tak pozitivně. Uvidím, s čím přijde druhý díl.

Hra spadá pod žánr 2.5D point&click adventura s grafikou bez přehnané stylizace, což je bohužel dnes již mrtvý žánr. Podobné hry sice vznikají – např. vynikající Unavowed – ale pixel art nebo cartoon stylizace mi prostě na zážitku ubírá.

Na hrách Benoita Sokala se mi moc líbí, jak jsou zasazeny do reality, ale přeci jen se od ní zvláštním způsobem odlišují. Všechny ty automatony, lokace, a i chování postav na první pohled vypadají jako naprosté bláznovství, jako kdyby se člověk nacházel ve snu. Přesto má všechno svou logiku a řád. Skoro jako by se celý příběh odehrával v mysli mentálně zaostalého člověka, který žije v reálném světě, má spoustu skvělých nápadů, ale jeho představa o jejich fungování je velmi dětinská :)

Pro: příběh, kvalitní dabing, většinou příjemné ovládání, možnost kdykoliv zapauzovat hru

Proti: schody jako zhouba amerických právníků, discount Poirot, nesnesitelné telefonáty

+26

Deus Ex: Invisible War

  • PC 60
Hra připomínající mrtvého psa.

Upřímně jsem tenhle koment chtěl napsat ještě včera, když jsem Invisible War dohrál. Ale měl jsem z toho tak seschlý mozek, že mě vůbec nenapadala vhodná slova. Takhle moc na mě celková suchost hry zapůsobila. Ale bohužel ani po pořádném spánku to není o nic lepší.

Můj největší problém s druhým Deus Ex spočívá především v tom, jak neskutečně mrtvě, nepodmanivě a unyle na mě působil. V první řadě ta hra nemá téměř žádnou atmosféru. Až na pár lokací (Dentonův hideout, Lower Seattle) se většina míst skládá z velice mdlých a poměrně maličkých koridorů, ze kterých jsem měl pocit, jako kdyby celá hra byla ve svěrací kazajce. Velkým přispěvatelem k té nulové atmošce je i hudba. Zatímco první Deus Ex měl skvělý, výrazný a pamatovatelný soundtrack, Invisible War se z převážné části skládá z takových těch pomalých ambientních tracků, které si člověk pustí při mediaci, případně ke spánku. Kromě jedné nadupané písničky z klubu v Seattlu jsem tak nenašel jediný track, který by mi utkvěl v hlavě. Plus celá hra mi přišla fakt extrémně krátká. Až jsem z toho měl pocit, že hraju jen nějaký datadisk k jedničce, pouze s lepší grafikou a jinými (horšími) tvůrci. S onou celkovou mdlostí ale souvisí i hlavní příběh a jeho podání.

Zatímco v původním Deus Ex mi hlavní děj přišel dobrý až do poslední třetiny, v Invisible War je to přesně naopak. Děj mě zkrátka během prvních dvou třetin vůbec nezvedal ze židle, až teprve v té poslední se věci docela hezky rozjely. S tím souvisí i největší pochvala, kterou hře musím vyjádřit, a tou je kvalita dialogů a zajímavost některých postav. Tvůrci evidentně umí psát. Plus opět nutí své hráče zamýšlet se nad podobnými tématy, které se už řešily ve hře předešlé, ovšem tentokrát s mnohem menší dávkou poutavosti.

Gameplay je zde přehnaně zjednodušený. Líbil se ti tetrisový inventář z jedničky, kde sis mohl ličšácky přerovnávat věci tak, aby se ti tam toho co nejvíce vešlo? Hm, Tomáš Blbý, protože ve dvojce dostaneš jen stanovený počet míst, se kterým už nic nenaděláš. Do toho všeho tu ještě máme univerzální munici s absencí reloadu, protože nesmíme zapomenout, že Deus Ex je sci-fi, že? A nebo snad fantasy? Možná. Protože ve dvojce se dočkáme magické hůlky, jejíž kouzlo "Alohomora" nahradí používání paklíčů a multitools z předešlého dílu. Neexistuje téměř žádná motivace dělat sidequesty (které jsou povětšinou nic moc). Za většinu z nich dostanete jen prachy, které stejně příliš rozhazovat nebudete. Hra navíc hráče až přemrštěně odměňuje bio kanistry, jejichž používání ani zdaleka není tak zábavné jako v prvním díle. Jo a extrémně mě znepokojoval fakt, že hlavní postava měla textůrový xicht, zatímco zbytek postav ho měl normálně vymodelovaný. Nightmare fuel. :(

Co se konců týče... jsou docela Ok, ale žádný z nich mi nevyhovoval. JC Denton ending je v podstatě Helios ending 2.0, akorát s ještě děsivější závěrečnou cutscénou. Ten jsem zavrhl okamžitě. Templářský konec to samý. Omar ending zněl zajímavě, ale rozhodně mi za to nestálo uvrhnout celý svět do post-apokalyptického stavu. Proto jsem nakonec opět zvolil Ilumináty. Ale vzhledem k tomu, že jsem musel oddělat Paula i Dentona, mi z toho zůstala taková dost hnusná pachuť v puse.  

Ne. Nebudu si to racionalizovat předváděním, že se nejedná o hru ze série Deus Ex. Stejný developeři, stejný název, stejné téma a motivy. Tvůrci se rozhodli udělat pokračování, čímž na sebe převzali určitou zodpovědnost. A prostě to posrali.

Pro: poslední třetina, kvalita dialogů

Proti: mdlé, nezajímavé, příliš velká zjednodušenost

+34

Star Wars: Dark Forces

  • PC 85
Dark Forces jsou prvním dílem skvělé série na jejíž všechny části rád vzpomínám. Rok vydání 1995 znamená, že hlavní konkurencí byl Doom. S ním podle dobových recenzí soupeřil, na rozdíl od mnoha jiných, vcelku úspěšně a já se tenkrát nemohl dočkat získání hry. Nebyl jsem zklamán a nejsem ani dnes po aktuální dohrávce. Dark Forces se nesnažily Dooma porazit tam kde byl nejlepší, upřímně v rychlé vyvážené akci a skvělém multiplayeru se hledá špatně konkurence i dnes. Vesmír Star Wars nabízel ale jiné možnosti. Hra tak stojí na slušném příběhu, který pěkně doplňuje filmy. Události a postavy jsou natolik zásadní, že se nesmazatelně zapsali i do Expanded Universe - vesmíru rozšiřujícího filmové události v před Disney podobě (té jediné správné). V roli žoldnéře Kylea Katarna musíte splnit čtrnáct náročných a rozlehlých misí, počínaje získáním plánů Hvězdy smrti až po zastavení výroby nebezpečných Dark Trooperů.

Jednotlivé mise jsou dalším rozdílem oproti tehdejší klasice. V každé je nutné splnit zadané úkoly, představené v briefingu před jejich začátkem. Jejich rozlehlost je na svou dobu opravdu značná a mohou působit spletitě, ale je to jen dojem. Nakonec jsem ani tentokrát neměl problémy s orientací, pouze dvakrát jsem hledal cestu, nejvíce 10 minut. Žádné extrémní bloudění ve stylu Corridor 7 nenastalo. Oceňuji různorodé prostředí i úkoly. Samozřejmě nechybí ani některé známé lokace. Mezi některými misemi jsou příběhové animace v nichž se dočkáme i postav z filmů a podobných scén. Filmovou atmosféru skvěle doplňuje i povedená MIDI hudba, tady se opravdu vyplatí syntetizér nebo alespoň emulátor, klasická zvukovka je mizerná náhražka. Nepřátelé jsou většinou staří známí z filmů, což platí i pro část zbraní. U některých zbraní je k dispozici sekundární mód palby. Občas je také potřeba použít různá udělátka, jako noční vidění nebo plynovou masku, podobně jako v Rise of the Triad. To opět podporuje různorodost misí.

Obtížnost je zpočátku celkem v pohodě, ale poslední třetina je znatelně tužší. Vyplatí se hledat skryté oblasti, které často obsahují život navíc. Více životů se také hodí na průchod přes, pro SW typické, lisy nebo skákací pasáže. Jde o velmi nepříjemné úseky, které považuji za největší slabinu hry. Ve skákání nepomáhá ani engine, který není ještě plně 3D a při rozhlížení tak nenabízí dobrý odhad ani přehlednost. V základu je možné použít myš pouze pro horizontální rozhlížení, ale pomocí nástroj DeHacker není problém doplnit i vertikální. Ten nabízí i další možnosti modernizace a úprav, ale využil jsem jen sekundární střelbu na druhé tlačítko myši a opravu chyby v MIDI. Grafika již působí zastarale a nezestárla tak dobře jako jiné enginy. Přesto, na vykreslení atmosféry stačí a nejde o nic co by znemožňovalo pohodlné hraní.

V jednotlivých levelch také nelze ukládat, což pomáhá atmosféře. Naštěstí se po smrti objevíte téměř na stejném místě, tedy pokud máte životy, jinak hezky restart. To se mi ale naštěstí nestalo. Multiplayer hra neobsahuje a upřímně by asi nebylo o co stát. Manuál je zpracovaný velmi průměrně a zajímavá je snad je první dvoustrana s úvodem do příběhu. Ve své době šlo o skvělou hru, která k žánru přistoupila jinak než většina konkurence. Ale i dnes rozhodně stojí za zahrání a já si ji užíval. Pokud jste navíc fanoušci Star Wars, tak není vůbec nad čím přemýšlet.
+38

The Elder Scrolls IV: Oblivion - Fighter's Stronghold

  • PC 65
Bethesda vydala k Oblivionu celkem deset DLC, od koňského brnění přes dva větší přídavky (které jsem zatím nehrál, ale byly mi doporučovány), nějaké ty drobnější questy až po několik obydlí. Fighter's Stronghold je po mágovské věži se zahrádkou a teleporty, upírskému doupěti a pirátské jeskyni s loďmi jak posledním obydlím, tak i posledním vydaným DLC ke hře.

Jak hrad, tak i samotné DLC byly podle mého gusta. Zatímco u ostatních obydlí stačí každé navštívit, případně pobít pár nepřátel (v pirátské jeskyni) a pak navštívit prodejce a nakoupit nějaká ta rozšíření, zde vám prodejce nenabídne všechna hned a musíte se na hrad vrátit a počkat si na posla s dopisem. Ale stojí to za to, nakonec máte možnost pořídit si do hradu takovou malou pícku (tak si říkám, dobře, že jsem si nainstaloval českou klávesnici, jinak by bez diakritiky mohly vzniknout pochyby. Ne, fraucimor si zařídit nemůžete). V tomhle hradě se mi prostě líbí... má hezky vybavenou knihovnu.
+13

Firewatch

  • PC 85
Příjemný zážitek a další důkaz, že prostě miluju dobré walking simy. Firewatch je navíc spojení civilního příběhu se skvěle prokreslenými postavami a hikování v malebné přírodě. Tenhle realistický explorativní gameplay spoléhající především na atmosféru a imerzi mi sedí naprosto dokonale. Vtipné je, že jsem celou hru odehrál pomalou chůzí, neboť jsem netušil, že se v ní dá běhat (běh je podivně nabindován na klávesu R) a považoval to za zcela pochopitelný tvůrčí záměr. A vůbec to ničemu nevadilo, vlastně spíše naopak.

A první hodiny skládající se z pohodového hraní si na rangera courajícího poklidným tempem po lese mě bavily náramně. Stylizovaná grafika vypadá jako celek moc pěkně a pokud jsem se příliš nezaměřoval na detaily, kochal jsem parádním nasvícením scén a velice slušně nadesignovaným prostředím. Některá místa i přes nižší míru detailů dokázala zachytit atmosféru lesa velice věrně. Technicky by šlo ale leccos doladit. Některé výhledy jsou zbytečně low-res, narazil jsem na řadu děr v texturách, stejně jako levitující porost. Další věc, která mě trochu vytrhávala z imerze, bylo jedno jediné schéma skalní římsy. Jedná se ale vesměs jen o detaily.

Dialogy, kde hlavní hrdina promlouvá vysílačkou s kolegyní Delilah, jež střeží sousední rajón, jsou napsány hezky přirozeně a leckdy dost vtipně. Hezky je tu zachyceno budování vztahu - od prvotního oťukávání, přes postupné seznamování až po vtipnou přátelskou souhru. Při hraní jsem měl pocit, jako kdybych sledoval takové to pohodové indie drama, které neřeší zdánlivě nic, ale zároveň všechno. Láska, bolest, ztráta, útěk před sebou samým. Ve druhé polovině se začne odvíjet mysteriózní zápletka, která mě zprvu docela vyděsila. Rozhodně jsem nechtěl, aby se ze hry stala jen další konspirační nebo dokonce sci-fi záležitost v řadě. Inu, naštěstí se tak nestalo a jsem za tenhle střízlivý přístup rozhodně rád. Nicméně v závěru jsem měl pocit, že cosi mezi Henrym a Delilah zůstalo nevyřčeno. A love story tím nemyslím. Spíše, vzhledem k zevrubnému prologu, i nějaký... epilog?

Civilních příběhů ve hrách není nikdy dost. Firewatch sice nepatří po emoční stránce mezi úplně to nejsilnější, ale i tak se velice příjemně hraje, prostředí vtáhne a postavy a to i včetně hlavního hrdiny působí živě a lidsky. Za mě dobré a těším se, co Campo Santo předvede dál.

Pro: civilní příběh a lidské dialogy, poklidná atmosféra, prostředí Yellowstonského národního parku jako stvořené ke kochání, focení a rozjímání, představení hlavního hrdiny v úvodu naprosto done right

Proti: pár technických chybek, občasné fps dropy, lehce nedořečený závěr

+33

Čtyřlístek a strašidelný hrad

  • PC 55
Čtyřlístek a strašidelný hrad je multimediální cd-rom s interaktivními omalovánkami, skládačkami (jigsaw puzzly), pexesem a konečně i adventurou, rozdělenou do čtyř segmentů, každý s několika obrazovkami.

Na to, že jde o hru primárně zaměřenou na děti, jsou některé úkoly hodně těžké a minimálně v jednom případě je obtížnost neskutečně přestřelená (spouštění se po provaze do studny, kdy můžete s postavou pohybovat pouze nahoru nebo dolů, zatímco na vás dorážejí strašidla a pokud se vás dotkou, jedete puzzle od začátku. Pokud se dostanete až na dno s Myšpulínem, tak si to zopakujete ještě s Fifinkou i Pinďou. Za Myšpulína to ještě jde, ale postavy se pohybují pomalu a často se stane, že se vynoří dvě strašidla nad sebou a tomu se uhnout nedá. Nakonec mi pomohl až trik z Horkého léta 2 - stisknout ESC pro odskok do menu. Pokud není v obraze nepřítel, tak odskokem získáte několik dalších vteřin bez nepřátel).

Průchod hrou je ztížen o to víc, že hra neobsahuje žádné manuální ukládání (postup se zapisuje do windows registru), opakovat můžete pouze danou obrazovku a pokud hru vypnete, aniž byste dokončili segment a postoupili do dalšího, tak si ten předchozí segment prostě dáte ještě jednou. Velká část puzzlů je náročná na rychlost a přesnost, do toho postavy často komentují respektive žvaní a žvaní a repetitivně žvaní. Závěrečný let na drakovije pak jen o něco snažší studna, kde už se naštěstí můžete hýbat do všech stran, i když zvláště v závěru už to bylo pěkně husté. No, další rest mám za sebou...
+7

Pirates Outlaws

  • Android 80
Předpokládám, že o hře Pirates Outlaws nikdo na DH neslyšel, natož aby jí někdo vůbec hrál. Asi ani já bych o ní nikdy neslyšel, kdyby nechtěla shoda všech možný okolností a Pirates Outlaws se stala mou nejhranější hrou.

Co Pirates Outlaws vlastně je. Je to roguelike karetní hra na hrdiny, jako otec všech karetních roguelike her na hrdiny Slay the Spire. Tedy základ je jasný sbírat karty, tvořit balíčky a porážet nepřátele.

Ve hře je 15 hratelných postav, každá má trochu jiný styl hraní, jedna využívá více karty na boj nablízko, druhá na dálku, další mix obou atd. Mě se osvědčilo brát karty melee (karty na blízký útok bez použití nábojů). Náboje ve hře fungují jako pohybové body karet. Další alternativou je hrát na takzvané debuff, pozitivní či negativní efekty, jako krvácí, slabost, 50% slepota. Bohužel oproti Slay the Spire se nedají kombinovat, každá postava může mít jen jeden efekt a další efekt přebije ten první. Což je úplně na nic, proto je hlavní mít jeden obraný efekt, ať se vyvarujete nepříjemný efektům.

Ve hře jsou tři hlavní módy Navigate, Arena, Tavern Brawl. Navigete je klasický tower, dojít na konec cesty a nasbírat dobré karty a relikvii k poražení bossů. Nejlepší režim ve hře.
Arena a Tavern Brawl jsou arény na kola či na vlny, úkol přežít co nejdéle. Arena má 100 levelů a odehrát celou trvá cca 2,5 hodiny, což moc zábavný není, obzvlášť po 50 levelu můžete vypadnou s kýmkoliv. Tavern Brawl je kratší cca 30min a má trochu jiná pravidla ale v podstatě je to stejné.

Teď proč vůbec píši komentář ke hře kterou nikdo na DH nehrál. Jelikož si myslím, že Pirates Outlaws je skvělá hra na mobil. Zabaví na desítky hodin u doktora, na zastávce, v autobuse, na záchodě, prostě kdekoliv jinde než doma. Ano můžete si jí koupit na Steamu 16euro ale proč, když na Google i App Storu stojí 25,-kč. Znovu hratelnost obrovská, otevírání nový ostrovů, nových karet, relikvii, plus 15 různých postav, tolik na hru na mobil je parádní!

Verdikt: Kdybych hrál hru normálně na PC, hru nedoporučím. Pirates Outlaws nedosahuje kvalit Slay the Spire nebo Griftlands či dalších. Pirates Outlaws je dělané na mobil a je to na ní vidět, nejen že si můžete koupit měnu za kterou ve hře kupujete vylepšení či speciální balíčky karet a relikvii ale také jednu postavu, kterou jde koupit pouze penězi (Admiral), vše ostatní se dá otevřít hraním.
Samotného by mě zajímalo, kolik hodin na záchodě jsem u Pirates Outlaws strávil 80%

Pro: Zvonuhratelnost, 15 postav, hodně druhů karet a relikvii, životnost.

Proti: Pozitvní a negatvní efekty se nedají kombinovat.

+13

She Will Punish Them

  • PC 85
Nemohu si dovolit se k téhle spíše pánské záležitosti nevyjádřit. Je asi jasné, jaký je primární účel téhle hry. Ano je to sice RPGčko, ale takový detailní editor postav může závidět leckterá hra. Já sám mám jisté úchylky na Succuby, takže tohle jsem prostě nemohl odmítnout. Hra je sice v EA verzi, ale těch 13 euro se oželet dá. Bohužel na to, že je hra ve verzi 0.8, tak toho contentu ještě není tolik, aby to byla nějaká delší záležitost. V pohodě se dá celá hra projít za jeden večer, přičemž pak jediné, čím naháníte hodiny je buď podařený fotomód anebo krátké výpravičky, které jsou ale někdy zabugované.

Na začátku si tedy vytvoříte vlastní Succubu, upravíte přednosti, pozadí, křídla, rohy a nějaké ty šminky. Je zde docela dost možností, za to chválím, takže se tu nějaká ta půlhodinka strávit dá ani nevíte jak. Hra vás poté hodí do vašeho paláce, kde se nachází obchodníci, ale také různé místnosti s nábytkem u kterého lze pózovat. Po dostatečném očumování a zkoumání spodního prádla se vydáte na první výpravu. Nutno zde podotknout, že mi tyhle výpravy připomínaly trochu Souls hry, jak prostředím, tak i stylem boje. Boj je takový pomalejší hack 'n' slash, ale je velmi omezený staminou, která se rychle vyčerpává. Pro obranu lze využívat blokování anebo ještě lépe kotouly. Ale ono to funguje dobře a je to zábavné. Není to tak, že naběhnete do houfu enemáků a naděláte z nich sekanou. Enemáci mají docela damage, takže je nutno přistupovat k bojům trochu opatrněji. Doporučuji ukládat před každou výpravou, hra nemá autosave, musí se ukládat manuálně. Ještě totiž není vychytaný loading screen bug, kde totiž musíte hru zavřít s alt+f4.

Z enemáků a výprav máte expy, takže levelujete. Po každé úrovni si dáte bod do jednoho z hlavních statů a dva body do perků. Perky jsou vesměs jen o procentech, ale zlepšení je znát u každého bodu. Jsou zde ale i celkem užitečné perky, třeba pro větší drop zlata nebo lepšího gearu, což je docela důležité. Celá hra je totiž postavená hodně na penězích a ze začátku jich budete potřebovat hodně, abyste mohli nějak fungovat. Lepší gear totiž padá většinou jen ze zlatých beden, kde je jedna v každé lokaci nebo až v pozdějších levelech. Proto je důležité ze začátku něco investovat do vybavení a klíčů. Ale ono zase aby to nebylo tak jednoduché, tak máte velmi omezený inventář, kde si gear a poklady musíte naskládat (Podobně jako v Resident Evil 4). A dost často se vám pak bude stávat, že budete hodně přemýšlet, co sebou vzít a co ne, protože jakmile z lokace odejdete, itemy na zemi zmizí. Postupem času si budete osvobozovat nové "kolegyně", které tu spíš hrají roli dalšího inventáře k dobru než nějakou reálnou pomoc. Je samozřejmě taky musíte vybavovat, protože dost často se samy vrhají do přesilovek a je jim fuk, že vy jste úplně jinde. No ale co si budem, grind je tu fajn, armor na succubách vypadá dobře i když by v reálů toho moc nevykryl a dokonce je už i možnost transmogu. Ta natěšenost, jak bude postava vypadat až jí nasadíte nějakou legendárku je super. Navíc pro milovníky nahotinek, jde armor skrýt a běhat jen v tangáčích, přičemž jdou navolit třeba úplně průhledné a tenké.  

Jsem zvědavej jakým stylem se hra bude ubírat dál, protože kombinace erotiky a RPG funguje skvěle a hra fakt dokáže zabavit jak ty, co mají rádi grind anebo ty, co radši očumují výstřihy.
+13

Discworld II: Missing Presumed...!?

  • PC 90
Discworld 2 je jediný díl trilogie o Zeměploše, který jsem v minulosti nedohrál. Pokračování vyšlo jen rok po dílu úvodním, přesto je na hře vidět obrovský skok zejména po grafické stránce. Hra vypadá a hraje se jako animovaný film. A tentokrát to myslím vážně. Discworld 2 by po grafické stránce obstál jako televizní zpracování Zeměplochy. Je vidět, jak šel vývoj technologie ve hrách v 90. letech neskutečně kupředu. Nikdo netvrdí, že grafika a animace je v hrách všechno, ale tady prostě nezbývá než smeknout.

Mrakoplaš se vrací a tentokrát je jeho posláním najít samotného Smrtě, který se po teroristickém útoku z úvodní animace hry rozhodl vzít si dovolenou. Bohužel však nedodržel standardní pravidlo všech korporátů - najít za sebe náhradu, a tak se ulice Ankh-Morporku začaly plnit nemrtvými. A když jde o úkol, o který nikdo nestojí a je nebezpečný, není lepšího kandidáta, než je Mrakoplaš, jehož zběsilé úprky od nebezpečí jsou pověstné.

Hra je opět rozdělena do aktů, tentokrát jsou čtyři + epilog. Zdaleka nejdelší částí je akt druhý. Ten byl v prvním díle pověstný svými šílenými úkoly ohledně cestování časem. Tomu se v pokračování naštěstí vyhneme a v celé hře nenarazíme byť na jediného motýla. Přátelé hmyzu však nemusí být zklamáni, protože se dočkáme setkání s mravenci (živými i ne-až-zas-tak-úplně-živými) a včelami. Nevím, co s tím autoři adventur mají, ale vykuřování včel patří vedle cestování stokami tak nějak k adventurním evergreenům. Aneb kolik úlů jsi vykradl, tolikrát jsi hráčem.

Hra je udělaná s maximální pečlivostí směrem k předloze. Tentokrát je hra inspirována Sekáčem, Pohyblivými obrázky a své si řeknou i Pyramidy. Jelikož se na dabingu (mimochodem výborném) podílel Eric Idle ze skupiny Monty Python, podařilo se mu do hry protlačit několik narážek na tvorbu této skupiny. Jsem velkým obdivovatelem tvorby Pythonů, ale přiznám se, že tyto narážky mi do Zeměplochy příliš neseděly. Byly rušivým elementem, protože jsem si říkal "ale toto přece do tohoto světa nepatří!". Pro mne to bylo trochu jako kdyby Harry Potter potkal u Děravého Kotle Stormtroopera.

Obtížnost je stále vysoká, i když oproti prvnímu dílu se mírně snížila. Některé kombinace předmětů jsou opět šílené (tím myslím zejména celý quest týkající se získání třech stejných tyček z prvního aktu, případě úvodní rozhovor s jasnovidkou z téhož aktu). V rozhovorech nelze nic pokazit, proto doporučuji stejně jako v Simonovi 1 proklikat všechny varianty a na obrazovce prozkoumat všechny aktivní předměty. Kdybychom to neudělali, přijdeme o řadu vtipných hlášek. A Discworld 2 opravdu není hra vhodná pro quickrun.

Trilogie Discworld byla následně uzavřena třetím noirovým dílem a tvůrci her se k Zeměploše již nikdy nevrátili. Trojku mám dohranou. Rád bych si ji projel ještě jednou, ale obávám se problémů s kompatibilitou s moderním železem. No uvidíme. Co se týká dílu druhého, jedná se o důstojného pokračovatele dračího dobrodružství. Opět ke hře nemám žádných výraznějších námitek, snad jen, že to byla druhá porce téhož. Ale třetí díl... Ten bude úplně o něčem jiném =)

Pro: Grafika a animace, dabing, humor, méně šílené hádanky než v prvním díle, kvalitní zpracování několika knižních Zeměploch.

Proti: Rušivé narážky na Monty Python, některé šílené hádanky a kombinace.

+17