Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Need for Speed: Unbound

  • PS5 45
Předchozí díly jsem si v rámci možností užil a dohrál, sice to nebylo už nic světoborného ale zábava to byla. Zde poprvé od doby Rivals (od stejných vývojářů) jsem to přestal hrát s tím, že to nebaví a je něco špatně. Dal jsem tomu něco okolo 10 hodin, dostal se dál v kampani takže to nejsou jen úplně první dojmy.

Předně příběh a animované rádoby cool postavičky mi přišli úplně hrozné, že jsem vzpomínal s láskou na živé výstupy neherců kde se člověk aspoň pobavil. Další věc mizerná fyzika a blbý pocit z jízdy. Nevím co zde autoři udělali ale oproti předchozím dílům se to blbě jezdilo, auto víc plavalo, drifty neseděli a celkově pocit ze závody byl špatný, což je sakra problém v závodní hře. Drahý tuning který se málo projevoval během závodů mi taky neseděl. Výběr aut nebyl špatný ale opět přehnané finanční náklady mi zaváněly snahou EA donutit hráče k pořízení virtuálních peněz za reálné.

Systém závodů, kdy jsou peníze přidělovány opravdu málo ale každý úspěšný závod přináší wanted level od policie to mi přišlo taky hloupé. Nejenže se hráč projíždí v policejním státě kde na každou čtvrt je policejní vůz a míjí se pravidelně několik hlídkových aut ve všech směrech jízdy, ale všiml jsem si i bugu kdy jsem narazil do hlídky a zlikvidoval ji, že několik set metrů přede mnou najednou zhmotnila nová hlídka. Narazil jsem do ní též a postup se opakoval.

Soundtracky které v předešlých dílech byly dobré, zde se opět netrefili do mého vkusu. Celkově tento díl považuje za nejslabší co jsem hrál a mrzí mě jakým směrem série jde.
+12

Wargroove 2

  • Switch 40
Nepíšu to úplně rád, protože jednička mě i přes pár mušek relativně bavila, ale dvojka je pro mě v mnoha ohledech downgrade. Strategický základ hry sice stále jakž takž funguje, ale je naředěný tunou nezajímavého obsahu. Jakkoliv bych čekal, že zhruba průměrný scénář jedničky tvůrce poučil k tomu, aby se s ním ve dvojce blýskli, tak nastal pravý opak. Nevím, zda za to může jiný tým lidí, nebo co vlastně. Nu, ale popořadě…  

Pixelatá funkční pixel artová grafika je stále funkční a líbivá, hudbě jsem ovšem tentokrát moc pozornosti nevěnoval, což připisuji faktu, že mě prakticky vůbec nezaujala. Hlavní systém hry ale přináší pár novinek – jednu novou frakci myšolidí, 4 nové vojevůdce, 5 nových typů jednotek, hlavní kampaň rozsekanou na kusy; a abilita Groove má teď ještě druhý, silnější stupeň Super Groove. Původní puzzle a arcade mód z jedničky je úplně pryč, zato je tu nevybalancovaný challenge mód, v němž je třeba dokola grindit drahokamy k odemykaní dalšího challenge obsahu. Aspoň, že už není třeba získávat hvězdičky, protože pro ně tu není žádné uplatnění.  

Kampaň jsem hrál na normální obtížnost a za odehrání každé mise je automaticky získána jedna hvězdička. Ale pokud hráč splní během mise dvě další volitelné podmínky, získá dohromady až tři hvězdičky. Osobně jsem v tomto nebyl příliš zainteresován, protože to bylo třeba něco ve stylu „najdi někde na mapě zakopaný poklad, nebo ukonči misi za méně než 12 tahů,“ a podobně.  

Problém s mapami jsem měl však ten, že jsem v nich nenašel žádnou dostatečně zajímavou mapku. A bohužel se to netýká jenom map, ale i všeho, co se hra snaží prezentovat. Kampaň je rozkouskovaná na několik menších celků (pět mini-kampaní) po několika misích, kde se hraje za různé frakce a různé vojevůdce. A stále je přerušována velkým množstvím naprosto nezajímavých cut-scén, dialogů vedoucích odnikud nikam, snahou o vývoj charakterů postav, které na tom malém prostoru stejně žádný nepotřebují mít, a hlavně několika prázdnými „misemi“ v každé kampani, kde se vůbec nic neděje a postava je ovládána jen proto, aby s někým promluvila. Křičí z toho nedokončenost a snaha uměle natáhnout hru.  

Samotný příběh je také o ničem. Ultimátní zbraň z jedničky je zničena, ale myší archeoložka zkoumá ruiny a zjistí, že jich asi je víc, takže po nich jde. A pak po nich zase jdou všichni ostatní, plus se řeší nějaké další záležitosti většinou osobního charakteru, ale jednak mě to vůbec nezajímalo a jednak to obvykle ani nikam nevedlo (například Rhombovo myší PTSD) a když už to vypadalo nějak zajímavě (třeba Greenfingerův osud, nebo Wulfar a jeho vzpomínka na ženu), tak kampaň skončila a nic z toho nebylo. Dost mě překvapil taky gay vztah dvou malých kluků, čímž byla zakončena celá jedna kampaň. Cože?? Celá kampaň proto působí jako jeden velký zmatek, kde se skáče z místa na místo a nesoudržnost jde ruku v ruce s nekonzistententností. Nevím, proč jsem tohle všechno musel podstoupit zrovna ve strategické tahové hře. Zahodit tolik herního a příběhového potenciálu, to chce talent. Občas jsem měl ze hry podobné pocity jako z prázdnoty ve Fire Emblem: Engage.  

Samotné bitvy jinak celkem ujdou, i když jednotlivé mapy se oproti minulému dílu snad ještě více zmenšily. Některé staré jednotky byly nerfnuty a jiné posilněny, takže můj návyk z jedničky mi kolikrát připravil nejedno překvapení, když jsem najednou jen tak přišel o jednotku ve chvíli, kdy jsem měl za to, že útok přežije. Nové jednotky jsou kolikrát fajn, třeba kraken. Ale změnil se systém boje na souši a ve vodě, kdy na sebe nemohou všichni navzájem útočit, což mi tedy přijde dost podivné. A nejdivnější jednotka ze všech je veslice, která se pohybuje prázdná bez veslaře.
Poměrně zajímavým přídavkem je jakási nová budova přístavu, jehož prostřednictvím se mění jednotka ze suchozemce na vodní jednotku a zase naopak. Mimo to jsem byl poněkud zklamán některými původními postavami, které se v příběhu jenom krátce mihnou, třeba huňáč Caesar nebo Mercia. Také zmizela možnost volitelných vedlejších misí, kterou jsem si v prvním díle občas užíval. Jakoby zcela zmizela jakákoliv nosná kreativita. Ale možná je to taky jen můj mylný dojem a ostatní hráče bude hra opravdu bavit.  

Jestliže mám z hlavní kampaně spíše chladné dojmy, pak challenge mód (zvaný Conquest) mě tedy pořádně potrápil, a to i na nejlehčí obtížnost. Zase je to rozkouskované na dílčí úseky, kde všechny následující se musejí odemykat kumulativně nasbíranými drahokamy. Odemykají se i hratelné postavy a všelijaké bonusy do náhodně generovaných eventů. Cílem je projít v kampani co nejdál a do finále, ale i když hráč selže na půl cesty, získané drahokamy si ponechává – naštěstí. Jinak je to ale repetitivní slog, který mě už během chvilky přestal bavit svou nevyvážeností.
Obvykle není problém projít s omezenými zdroji a jednotkami až do finále, ale tam je najednou overpowered nepřátelská armáda, která smete všechno, co jí stojí v cestě - tedy moji skromnou armádu s několika jednotkami. Vrcholem byla třetí kampaň, kde se ve finále objevila v řadách nepřátel letecká jednotka útočící na moje pozemní a já neměl žádnou možnost, jak se jí bránit. A vlastně mimo dvě první kampaně se mi v těch dalších už nepodařilo vyhrát jedinou finální bitvu, a to jsem je opakoval víckrát (stále na nejlehčí obtížnost). Problémem je i náhodně generovaný obsah během celé cesty v kampani, protože se třeba po celou půlku kampaně neobjeví jediná možnost rekrutovat jednotky. Takže je to takové všelijaké, ale většinou spíše frustrující. Anebo už fakt patřím do starého železa a nedokážu odehrát trochu těžší bitvy. Nicméně k dobru si mohu připočíst svoji vytrvalost a fakt, že jsem poctivě nafarmil všechny potřebné drahokamy na odemčení všech bonusů v challenge módu.  

Hra má pochopitelně i lokální a online multiplayer, který jsem nehrál, a možnost stahování map anebo vytvoření vlastní mapy, ale tomu jsem se už také nechtěl věnovat. V menu lze nalézt jukebox jako v jedničce s tím rozdílem, že teď jsou všechny skladby dostupné automaticky a není třeba nic odemykat. Ale úplně chybí artworky a cokoliv dalšího, co by mohlo být zajímavé.  

Hru proto opouštím s ryze negativními pocity a vlastně s pocitem úlevy, že už to mohu odložit jako dohrané. Cítím velký smutek z toho, jakým směrem se dvojka pustila, tedy směrem převažující kvantity. Pokud někdy vznikne trojka, tak doufám, že se tvůrci poučí z chyb (jakože se nepoučili po hráčské kritice z jedničky) a že znovu pozdvihne potenciál světa Auranie, který tam někde je zahrabaný. Aspoň se teď mohu těšit na nějaké jiné tahovky.  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba: celkově 30 hodin
Challenge mód komplet odemčený 

Pro: Pár nových jednotek a vojevůdců

Proti: Nezajímavý příběh; nezajímavé bitevní mapy; nedotažený obsah; nevyvážený challenge mód; příliš mnoho cut-scén a dialogů

+14

Final Fight 3

  • SNES 85
I třetí Final Fight je SNES exkluzivní a na hře je vidět, jak se autoři s konzolí sžili. Technicky jde v rámci platformy o nejpokročilejší díl, grafika je opravdu povedená. Navíc prostředí částečně reaguje na vaši činnost. Nejen sudy lze tentokrát rozbít, nyní klidně i výlohu nebo autobusovou zastávku. Dokonce nejde jen o zpestření grafiky, ale i o herní prvek. Final Fight je totiž poprvé nelineární a to obvykle na základě zničených prvků. Někdy se dostanete jen do místnosti navíc, někdy je malá část úrovně jiná, ale lze se dokonce vyhnout některým bossům. Na základě vaší cesty se pak mírně liší i konec.

Hratelné postavy jsou tentokrát rovnou čtyři, dva staří známí Mike a Guy a dva nováčci Dean a Lucia. Rozšířila se také plejáda pohybů díky čemuž jsou rozdíly v postavách výraznější. Dokonce se objevuje postupné nabíjení super pohybu, po vzoru Street Fightera. Jednotlivé úrovně se opět odehrávají na různých místech Metro City. Obtížnost trochu vzrostla a díky více pohybům trvalo déle dostat hru do ruky. Velmi zajímavá je možnost hrát kooperaci s počítačem ovládanou postavou. Na začátku mě to lákalo, ale nakonec se partner spíš pletl. Na závěr musím trochu hříšně přiznat, že jde zatím o nejlepší díl série. K dokonalosti chybí pouze automatová svižnost.
+12

Final Fight

  • PC 50
Nikdy jsem se nekoukal na závěrečné titulky tak zkroušeně. Polovinu času ve hře jsem totiž strávil blikající na lopatkách nebo házený ve vzduchu. Pokud na automatu nebylo omezení, asi bych tam pro dohrání hry přišel o výplatu. Virtuální penízky jsem na pc portu házel opakovaně i v rámci jednoho bossfightu.

Trochu tu fungují skoky ve výskoku nebo smashování zblízka, občas jde vypozorovat nějaký pattern nepřítele a časem jsem se naučil lépe časovat házení protivníkem či použití zbraně, ale pořád nevidím potenciál, že bych se ve hře cítil jako vítěz. Jídlo, kterým si můžete doplnit zdraví se nachází obvykle jen tam, kde ho nepotřebujete. Mimo protivníků vás potrápí prostředí od padajících lustrů, házené molotovy či kutálející sudy. Nenašel jsem způsob jak se jim spolehlivě vyhnout, tak jsem aspoň ocenil, že stejně na tom jsou mnohdy nepřátelé a umírali jsme pěkně spolu:)

Mlátičky v SP nejsou můj šálek čaje, ale zde mě bavila dobová atmosféra a nepřátelé. Mnoho postav mé oblíbené bojovkové série Street Fighter má historii a pochází ze stejného univerza jako Final Fight. Můžete zde hrát za Codyho, Guye či Haggara a mezi protivníky se mimo jiné potkáte s Andorem (Hugem), Poison, Rolentem či Sodom. Rolento je ve Street Fighteru moje oblíbená postava a i tady vás se svými granáty pořádně potrápí.

Pro: atmosféra, známé postavy

Proti: obtížnost

+11

Final Fight

  • PC 80
Konečně pokořeno. Z Final Fight jsem vždy cítil takovou tu osmdesátkovou/devadesátkovou nostalgii, příběhově je to takové to správné dobové béčko, něco jako když jsme si tehdy půjčovali videokazety s filmy, kde hrál například Michael Dudikoff a šlo jen o pěsti, kopy a pomstu. O příběh ale až tak nejde, jde o hratelnost. A ta je stále dost super.

Předně musím říct, že ta hra je fakt těžká a hrát ji na automatu, asi tam pár stovek nahážu. Jsou pasáže, které jsem projel jako nůž máslem, jinde jsem ale dostával neskutečně po držce. Stačí se nechat obklíčit a velká část života je v tahu. Supersilné útoky mají i bossové, tam si hráč musí dát sakra bacha, jinak je hnedka v pánu. A když se na jedné obrazovce sejde silný boss doplňovaný několika vlnami řadových nepřátel, je teprve o zábavu postaráno a prsty kmitají jak při hraní Etude Op. 10 No. 4 od Chopina.

I při náročném hraní je však hra návyková, dobře se ovládá a také i pěkně vypadá. Průchod městem nabízí různorodé lokace i slušný počet nepřátel a je to zkrátka jízda. Hru jsem prošel za Codyho Traverse a překvapil mě docela ucházející počet různých chvatů a kopů. Když se k tomu přidají i nože, trubky či meče, na které lze ve hře narazit, máme tu docela solidní porci možností, jak nepřátele porazit. 

Final Fight je zkrátka beat 'em up ze zlaté éry tohoto žánru a jeden z jeho must-play titulů.
+19

What Remains of Edith Finch

  • PS5 90
O hře jsem skoro vůbec nic nevěděla, jen to, že mým úkolem bude zkoumat tajemství rodiny Finchů a že se jedná o adventuru z pohledu první osoby. Už od prvního okamžiku jsem si říkala, jak je ta hra divná, ale v tom dobrém slova smyslu. Pocit bizarnosti pak korunoval pohled na dům rodiny Finchů (hráč se pak dozví, že jeho neobvyklý tvar má svůj důvod a není to jen nějaký výmysl), který se mi naskytl po krátké procházce lesem, a já se tak nemohla dočkat, až se podívám dovnitř. 

A hra mě nepřestala překvapovat a udivovat i nadále. Podobně jako u hry It Takes Two jsem musela oceňovat nápaditost tvůrců, protože v rámci mini příběhů, které byly zcela originální, dalších postav jsem se dostala do netradičních herních rolí a situací, vše udělané s citem pro detail. Zároveň hře ani nechyběla explicitnost. Ta dodávala pěkný kontrast s metaforami.

Ústředním tématem ve hře je smrt a domnělá kletba, jež rodinu sužuje. Postupně jsem procházela scénami zobrazující poslední chvíle v životě členů rodiny Edith a všechny na mě působily zvláštně. Už od začátku jsem věděla či tušila, jak ke smrti dojde, a tím, jak do toho byly přimíchány až místy komické scény, nebo třeba komentář jiného člena rodiny, který celý zážitek odlehčoval, tak jsem k vyvrcholení scény přistupovala s klidem, bez lítosti či smutku, naopak se zvědavostí a odevzdaně čekala, až k tomu tedy dojde. Což byla pro mě paralela k pocitům Finchů, kteří také předpokládali, že se nedožijí vysokého věku a že nějakým, často bizarním způsobem, umřou prostě dříve. Perfektním příkladem je scéna ve vaně, která přesně zobrazuje to, co chci vyjádřit výše.

Na závěr trochu teorie a mého názoru na to, proč se členům rodiny stalo, co se jim stalo. Osud celé rodiny Finchů je tragický, ale nemyslím, že za to může kletba, ale dle mého se jedná částečně sebenaplňující se proroctví, kterému ovšem dost pomáhá postava Edie (nejstarší do nedávna žijící člen rodiny). U některých smrtí se dá diskutovat, jak moc je mohla ovlivnit, ať už nějak přímo (například Molly má v pokoji jedovaté bobule a i přes její nářky, že má hlad, ji Edie nepustí z pokoje, Calvin - houpačka je postavena na takovém místě, že dopadnout lze snad jedině z útesu dolů, navíc je ohrazena plotem s ostrými hroty), či nepřímo, kdy svojí obsesí kletbou a předčasnou smrtí své děti vychovává k naprosté bezstarostnosti a neopatrnosti (případ Sama, který se fotí na opět vyvýšeném místě a který ani nezkontroluje, jestli je jelen mrtvý, navíc svoji bezstarostnost přenáší dál do výchovy svých synů - žádný normální rodič nenechá dítě samotné ve vaně nebo pouštět draka, když hrozí silný vítr a bouřky). 

Přišlo mi, že někteří členové rodiny si tuto situaci uvědomují, třeba Walter, který mluví o příšeře za dveřmi a místo, aby svůj bunkr pod domem opustil normálně dveřmi, tak raději velkým kladivem vybouchá díru do zdi, aby se s Edie nemusel vidět. Nebo Milton, bratr protagonistky, který se snažil od "kletby" utéct, a prostě zmizel beze stopy. 
 

Hra dobře pracuje s tématem nespolehlivého vypravěče, takže je nutné se spolehnout na vlastní průzkum domu a spojovat si věci a události, jak se asi staly, sám, což mě bavilo.
+25

Filament

  • PC 60
Filament je herní úkaz. Na první pohled sympatická logická hra, jejímž ústředním motivem je natahování lana a obmotávání sloupků. Hříčka na pár hodin, říkal jsem si. Ó, jak šeredně jsem se mýlil. Filament je zatraceně těžká hra. Fakt, kurva, těžká. The Witness byl pro mě taky pekelně těžký, ale puzzly měly vždy svou logiku, takže byly jakž takž zvládnutelné. Tady jsem se už po několika úvodních levelech trápil. Ale taky dost bavil. Ústřední zápletka ohledně zmizelé posádky vesmírné lodi The Alabaster je zajímavá a za každý vyluštěný puzzle přichází drobná odměna v podobě logů a nahrávek, které poodhalují příběh. Až sem dobré.

Čím více času jsem ale ve hře strávil, tím větší jsem měl pocit, že to není ani tak moc logická hra v pravém slova smyslu, ale že Filament je především záležitost, která testuje hráčovu trpělivost. Postup totiž velmi často nejde vymyslet, ale musí být spíše testován metodou pokus omyl. Čím více různých cest v daném levelu je, tím je to větší peklo. Peklo, které vyžaduje čas a trpělivost. Když jsem po 50 hodinách (HLTB o 25 hodinách nevěřte ani nos mezi očima) konečně zdánlivě vyluštil, i přes všechny klacky, které mi tvůrce pod nohy zlomyslně házel, všechny puzzly a dorazil touhle dobou už totálně vyšťavený na můstek lodi, kde jsem očekával velké finále, netušil jsem, že jsem teprve zhruba v polovině hry. A tady se to pro mě zlomilo. Protože to, co jsem celou dobu hrál, byl vlastně jen tutoriál na totální inferno, které si tvůrce hry pro hráče připravil na můstku - nevím pro koho, asi pro masochisty, autisty nebo hráče s neomezeným množstvím volného času. A upřímně, v tenhle moment to pro mě už přestalo být zábavné. Zatímco doposud jsem návody využil jsem sporadicky, tady bych se bez nich nehnul. A nakonec jsem zbytkem hry rushnul, abych viděl konec. A ten mě tbh zklamal nakonec taky.

Doporučil bych Filament někomu? Upřímně, běžnému hráči s průměrným IQ asi ne. A otázkou je, zda bych ho doporučil milovníkům zapeklitých hlavolamů. I když umí být chytlavý, Filament není mechanicky moc dobrá logická hra. Ne proto, že by byl těžký, ale proto, že je těžký neférově. A řekl bych, že problém je už v samotném konceptu, který na takto rozsáhlé a náročné puzzly a ještě v takovém ohromném množství není příliš vhodný. S čímž souvisí absolutní nesoudnost vývojářů odhadnout, co hráč ještě snese a co je či už není zábava.

Inu, tak či onak, varoval jsem vás.

Pro: chytlavá zápletka, chytlavé puzzly, hudba (v první půlhodince)

Proti: vyřešit většinu puzzlů lze pouze metodou pokus/omyl, vysoká a v druhé části hry absurdní obtížnost, náročnost na čas; neuvěřitelně repetitivní hudba, která pocit únavy ještě umocňuje

+14

Nobody Wants to Die

  • XboxX/S 75
Bude dobré hned na úvod uvést, že mi celý tento herní zážitek zabral pouhých 4:41 minut (meřidlem series s). Též bude dobré hned vyjasnit o jakou hru se jedná. Jde z 80% o interaktivní film byť nějaké herní mechaniky má, není to rozhodně nějaká tuhá výzva a vše lze poměrně rychle rozlousknout. Do třetice je dobré zmínit, že jsem si tuhle jízdu nakonec velmi užil! Inu pojďme k podrobnostem.
Hra vás do New Yorku budoucnosti vrhne velmi stylově. Atmosféra je rozhodně jednou z hlavních deviz tohoto Polského double A titulu. Mix Metropolis a Blade Runner je velmi pěkně a detailně zpracován a když jde o striktně linearní hru, tak má chvílemi člověk pocit takového mini open worldu. Toto se celkem blbě popisuje.
Dá se řici, že první půlka hry vás vždy na chívli nechá nakouknout do exteriérů a vyšetřování se pak odehrává v interiérech. Tady jsem už právě v půlce hry trochu váhal jestli to nebude až příliš low budget titul, protože těch vyšetřovacích dá se říct místnosti je opravdu pouze několik a za mě nejsou až tak zajímavé. Druhá půlka se však docela rozjede a nakoukne do několika dalších velmi zajímavých části Metropolis New York.
Nechce se mi tu moc rozebírat zmiňované herní mechaniky. Říkám, především jde o interatkivní zážitek srovnatelný s návštěvou stylového sci-fi biáku v kině. K dispozici je několik předmětů napomáhajících vyšetřování z čehož nejzajímavější je “rekonstruktor” (můj odborný překlad do češtiny). Umožňuje skládat důkazy a na základě nich vracet v čase. Postupně tedy pozpátku odkrývate jak se celá událost odehrála.
Samotnou zápletku samozřejmě příliš odkrývat nebudu. Není to žádné velké překvapení minimálně pro znalce žánru a nápadně připomína Altered Carbon, či domáci Bod Obnovy. Zdejší svět je jen snad ještě o trochu prohnilejší:) i když hlavně Altered Carbon je dost obdobný.
U podobných interaktivních filmů mě táhne hlavně atmosféra “a pomalé tempo” kdy si člověk vychutnává detailně zpracované prostředí oněch interiérů i exteriéru. To zde funguje na výbornou. Trochu slabší mi místy připadaly dialogy, kde je vidět jasná inspirace Noire detektivkami a já sice nejsem znalcem žánru, ale připadalo mi to místy šroubované. No a pak těch několik pro mě ne úplně zajímavých interiéru, byť krásně zpracovaných. Musím říct, že The Invincible mě bavilo o chlup více, ale i toto stojí za to! Mohu doporučit zejména tomu koho tato chuťovka zajímá žánrově a může ho bavit interaktivní film!

Pro: atmosféra, krásně a detalně zpracovaný herní svět

Proti: několik ne až tak zajímavých interiéru ve kterých se odehrává značná část hry, někdy šroubované dialogy

+16

Mighty Final Fight

  • NES 75
Po vydání úspěšné automatovky často následují konverze na domácí zařízení. Final Fight se dočkal verze pro SNES, která, minimálně v původní podobě, byla plná kompromisů. O generaci starší platforma NES se ale překvapivě o dva roky později dočkala exkluzivního spin-offu. Příběh a hlavní postavy zůstaly až na pár drobností zachovány, takže jde vlastně o skrytý port. Omezení NESu vyřešili autoři změnou stylizace. Postavy jsou tak menší, ve stylu chibi, vše je veseleji barevné. Po spuštění hra nejvíce připomíná Double Dragon křížený s River City Ransom.

Grafika tak, díky rozumnému uzpůsobení možnostem konzole, není problém. Větší omezení se týká počtu postav. Na obrazovce nejsou nikdy více než dva protivníci. První polovina hry je díky tomu o dost snazší. Není problém manévrovat a vyhnout se napadení ze dvou stran. Vaše postava sice časem sílí, ale přicházejí stále obtížnější protivníci a poslední level už je opravdu dost náročný. Pět levelů s různým prostředím je tak akorát. Největší problém byl ovšem level tři, který má na začátku několik propastí v chodníku. Je sice super skopnout tam protivníka, ale přijít o život kvůli tomu samému už ne. Po rozpačitých prvních dojmech jde o slušný beat 'em up, který bych zařadil mezi nejlepší pro NES.
+14

Tomb Raider

  • XOne 85
Tak nám autoři kozaté Lary Croft alias Tomb Raiderky představili už desáté pokračování a jakožto milovník této archeologicky adventurské série jsem nemohl odolat a konečně zapsal zářez na pažbu v rámci nové survival trilogie, kterou jsou hrál jaksi pozpřeházeně – nejdříve Rise pak Shadow a první díl až na konec – no ale vadilo mi to snad  ? Pokud se stejně jako já rozhodnete, že najdete všechny dokumenty, relikvie, GPS cache, splníte veškeré volitelné challenge a hrobky, čeká na Vás spoustu herního času – ostatně se stejným principem pokračují i další dva výše zmíněné díly.  

Krasavice je na své první výpravě a ocitá v oblasti zvané Dračí trojúhelník na palubě lodi Endurance, která se rozlomí v bouři a ztroskotání je nevyhnutelné a Lara se po pádu do moře ocitne na ostrově Yamatai u japonského pobřeží, ale bez přátel, s kterými cestovala. V podzemní svatyni, kde se následně ocitne zjistí, že má místní obyvatelstvo zvláštní zálibu uctívat svou bohyni Himiko mrtvolami a vydá se za záchranou skupinky přátel v různých lokalitách tohoto ostrova.  

Poprvé se tak setkáte s postupným levelováním dovedností Lary, upgradem zbraní a cestováním mezi dílčími částmi ostrova za pomoci base campů. Můžete tak zpětně navštěvovat lokace, do kterých Vám byl zamítnut vstup kvůli chybějícímu vybavení – šípy s háky, brokovnice nebo třeba karabina pro jízdě na laně. Kosit nepřátele se dá různě, ze zálohy, lukem s šípy, střelbou do nich samých nebo s využitým kolem stojících výbušnin – všechny tyto pohybové a střelecké dovednosti byly v následujících dílech ještě vytuněny. Grafika super stejně jako hudba, příběh solidní, prostě o zábavu postaráno – jak to ta Lara dělá, že pokaždé o fous unikne v detonujících nebo hroutících se okamžicích  - 85 %
+14

Final Fight 2

  • SNES 80
Druhý díl Final Fight vyšel překvapivě pouze pro domácí konzoli SNES, neexistuje žádná automatová verze. Z toho plynou některá omezení, jako slabší grafika, nižší rychlost hry a menší počet protivníků na obrazovce. Na rozdíl od původní konverze jedničky je ale možné hrát ve dvou. Pocit z hraní je tak tentokrát jiný, ale neřekl bych rovnou horší. Hratelnost je pomalejší a rozvážnější, nedochází tak často k obklíčení. Až na pár úseků je obtížnost nižší a to i na nastavení expert. Obtížnost si nesnižujte, jinak není vidět správné zakončení příběhu.

Hrát je možné opět za jednu ze tří postav, ale vrací se pouze starosta Mike Haggar. Osobně jsem preferoval hraní za Maki. Největším kladem jsou jednotlivé úrovně. Je jich opět šest a tentokrát se každá odehrává v jiné části světa, od Francie po Japonsko. Prostředí je díky tomu velmi různorodé a odlišné od prvního dílu. Příběh volně navazuje a je na něj kladem o maličko větší důraz. Nechybí ani dvě bonusové části, tradiční demolice auta a nově sudů. Navzdory omezením platformy tak jde o povedené pokračování, které sice řadím za původní hru, ale přináší dost svého aby stálo za zahrání.
+11

Pathfinder: Wrath of the Righteous

  • PC 90
Smile. The world is not ending just yet.  

Pathfinder: Kingmaker pro mě bylo před několika lety učiněným zjevením, které dodnes považuji za jedno z nejlepších izometrických RPG všech dob. Tudíž když Wrath of the Righteous začal sklízet ještě lepší reakce, byl jsem natěšenej jak malej. Zprvu jsem chtěl hrát za drsňáckého Demonslayera, ale pak se mi jaksi zachtělo vtělit se do ultimátního Mirka Dušína, takže jsem proti mocnostem zla vytáhl za standardního paladina, jenž se vydal po mýtické cestě Anděla. Já vím, je to klišé jak blázen, ale hej, v jednoduchosti je síla. A že můj paladin byl silnej!

I přestože hra má na první pohled velice jednoduchý děj - poraž armády démonů a zažeň je zpět do Abyssu - s jeho postupným rozkrýváním začne zacházet více do hloubky. Hrozně se mi také líbí, jak je nyní děj rozestavěný. Zatímco v Kingmakerovi to bylo co Act, to problém/hrozba, jež se musí vyřešit, ve WotR je to více ve stylu dobrodružné výpravy. Act 1 je taková rozehřívačka s expozicí, v Actu 2 vyrážíme do světa, abychom zasadili protiúder, v Actu 3 se svět konečně pořádně otevře a Act 4 mi pak SILNĚ připomínal Planescape: Torment, hlavně tedy settingem a celkovou atmosférou. Hra taktéž skvěle představuje jednotlivé záporáky. Ani nevím, co mě k tomu vedlo, ale normálně jsem si začal na kus papíru psát jména všech podstatných nepřátel, tudíž padala jména jako Deskari, Minagho, Darrazand, Baphomet a samozřejmě skvěle napsaná Areelu Vorlesh, u níž jsem ale měl dlouhou dobu otazníček. Který jsem na začátku Actu 5 smazal. Celkově mi příběh přišel povedený a zdařile odvyprávěný, samotné finále ale měl Kingmaker zmáknuté lépe, zde mi přišlo o dost vlažnější.

Hráč si navíc může krásně pohrát s levelením své postavy a jednotlivých parťáků a dělat parádní buildy. Navíc jednotlivé Mythic Paths přinášejí jak jiné schopnosti, tak i odlišné interakce a questy, tudíž hra je tak krásně znovuhratelná. Samotné souboje jsou pak mnohdy opravdu lahůdkou, byť několikrát jsem se dostal do opravdu tuhých konfrontací, při kterých jsem se ze zoufalství popadal za hlavu a hlasitě křičel "WTF!!!" V rámci toho bych chtěl speciálně zmínit boj s Playful Darkness, ze kterého budu zřejmě mít nadosmrti PTSD. Ale tak co. Nakonec stejně padla. Ta občasná frustrace ale byla ve výsledku uspokojující a jsem rád, že se se mnou hra nemazlila.

Správa armády a určování dekretů je však oproti správě království v Kingmakerovi o něco slabší a řekl bych i méně propracované.. Strašně to ale zachraňovaly ony minihry ve stylu Heroesů, které mě chytly jak blázen. A co si budem, jakmile dostanete vylepšené lučištníky a generálskou schopnost, která nepřátele v daném perimetru stunnuje, rázem máte vyhráno. Kam se hrabe melee!

Hra má i několik opravdu silných a pamatovatelných momentů. Z nějakého důvodu mě strašně dostala scéna ze snu Arueshalae, kdy jsem se střetl s přízraky jejích obětí. Až mi vyhrkly slzy do očí, hodně to ale bylo i parádní hudbou. Stejně tak bylo senzační setkání s Nocticulou, dobývání Drezenu nebo první probuzení mýtických schopností. A následně i jejich zavrhnutí. Když jsem se jich vzdal a setřel z tváře úsměv Areelu a Nocticuly, byl jsem na svého palaďouše strašně pyšný. 

A pak jsou zde samozřejmě i parťáci, se kterými si Owlcat dal tentokrát o něco větší práci. Až na pár výjimek mi přišli skvělí, navíc na nich strašně oceňuji aspekt, na který by si mnohé AAA RPG tituly jako Dragon Age už dle mého netroufly. Tedy to, že není tak těžké o ně přijít. Během hry mi zemřeli tři parťáci - dva jsem musel zabít, protože se obrátili proti mně, a jeden mi hrdinsky zemřel na konci jeho companion questu. V jednom případě to byla fakt těžká ztráta, ale rázem to hned zvýšilo můj už tak velký respekt ke hře. A stejně jako v Kingmakerovi, i zde rozeberu parťáky individuálně.

Seelah: Sympatická, byť nepříliš zajímavá paladinka, která se však osvědčila jako skvělý tank. Navíc mít palaďouše ve hře, kde převážně bojujete s démonickými mocnostmi zla se vždycky hodí. V rámci toho jsem jí nakonec sebou bral v podstatě všude. Její companion quest navíc patří mezi ty vydařenější. 
Camilia: Ze začátku mi přišla poměrně nezajímavá, ale jakmile jsem se o ní v Actu 3 dozvěděl poměrně husté a překvapivé informace, rázem jsem změnil názor. Moc jsem ji s sebou ale nabral, protože jsem noob, co neumí se šamany. Byla ale skvělou náhradou za Woljifa, když zrovna nebyl k mání.  
Lann: Co jsem tak koukal, Lann nepatří u fanoušků mezi příliš oblíbené postavy, ale mně přišel vcelku sympatický. Fajn lučištník s pár libovými schopnostmi, který měl i hezkou mini linku se svou mamkou. Před druhou polovinou hry jsem ale místo něho začal více brát s sebou Arueshalae, která s lukem uměla mnohem lépe. 
Wenduag: Během prvního hraní jsem ji bohužel neměl šanci pořádně poznat. Jelikož jsem hrál za nemilosrdného dobráka, tak nakonec zařvala v Actu 3.  
Woljif: Woljif je v podstatně poměrně standardní chaotický neutrální darebák, jehož companion quest končil jedním z nejtěžších bojů z celé hry. Ze začátku jsem ho moc nemusel, ale nakonec mi i přirostl k srdci. Výbornej damage dealer, který zároveň může díky svým magickým schopnostem i dobře buffovat, navíc je zásadní mít ve družině někoho, kdo umí páčit zámky a likvidovat pasti.  
Ember: Skvělá postava. Aby se mi dostal pod kůži někdo, kdo je tak naivní a roztomile dobrosrdečný, to se věru jen tak nevidí. Trochu mi připomínala naši kočku, možná v tom tkví mé sympatie. Jinak dost dobrá čarodějka a buffařka. A na její interakci s Nocticulou nelze zapomenout!  
Daeran: Můj největší oblíbenec. Arogantní narcistické hovado, jehož hlášky mě však nejednou dokázaly rozesmát. Navíc se jednalo vyloženě o páteř celé družiny, jakožto skvělý healer a hlavní "buffař" zachránil mnoho zoufalých situací. Má navíc celkem cool comapnion quest, byť jeho závěr trochu zklamal. 
Regill: Tímto chci pogratulovat Owlcatu, že vytvořili historicky prvního gnóma v historii žánru fantasy, který je charismatický a cool. Regill sice za mě nikdy nebyl kdovíjak skvělý damage dealer, převážně jsem ho ale bral s sebou kvůli jeho hláškám a charakteru. Jeho drsný pragmatismus a chladnokrevnost bylo vždy radostí sledovat, obzvlášť úžasný hlas Marca Thompsona tomu všemu dodával šťávu.  
Nenio: Osobně jsem ji celou dobu bral jak naprostý comic relief. Některé interakce s ní byly fakt vtipné, třebas její experiment s přátelstvím byl opravdu povedený. Její companion quest bych přirovnal ke questu Unseeing Eye z BG2 - člověk čeká něco nenáročného a krátkého, ale vyklube se z toho pravý opak. :)   
Greybore: Meh. Greybore mi silně připomínal Zaeedea z ME2, což bohužel není kompliment. Velice tuctový lovec odměn, jehož charakter mě moc nezaujal. Ale hon na draka v Actu 3 jsem si s ním moc užil. Ani hratelně mi nepřišel moc zajímavý, ale možná to je jenom tím, že za slayery neumím. 
Sosiel: Ještě méně zajímavější postavou byl však Sosiel, kterého jsem pustil domů předčasně v Actu IV. A a ani mě to moc nemrzelo.  
Arueshalae: Zlatíčko. Byť dějová linka se sukubou, která chce napravit své hříchy a zvěrstva z minulosti, není ve fantasy žánru nic nového, hra její příběhovou linku opravdu krásně odprezentovala. A romance s ní je fakt moc hezká. ABSOLUTNĚ BRUTÁLNÍ damage dealer s lukem. Po tomto zjištění jsem ji s sebou bral pořád.  

Hudba je zde vyloženě vynikající. Dmitry V. Silantyev se rychle stává jedním z mých TOP nejoblíbenějších skladatelů, ale i Mikhail Kotov a Sergey Eybog odvedli také skvělou práci. Kromě parádního hlavního motivu, který v hráči opravdu vzbudí pocit hrdinského tažení proti mocnostem zla, se mi ještě velice líbily následující tracky:

The Myth Begins
The Fifth Crusade
Crusade Victory Theme
Light of Heaven
Starward Gaze
Master of My Own Fate    

Přiznám se, že mě ve výsledku mrzelo, že drtivá většina hry není nadabovaná. Navíc se s tím vynořil jistý problém, se kterými se izometrická RPG čas od času potýkají. WotR je obří hra s mnoha postavami. Některé z nich se vrací napříč Acty, nicméně jak mnohé z nich nemají dabing ani portrét, tak jsem se občas ztrácel a zapomínal jsem, s kým že to vlastně mluvím. Možná je to ale mou celkovou zapomětlivostí. Také mě občas rozčilovalo, že společnicí čas od času neuposlechli mé příkazy a začali dělat něco úplně jiného. Nevím kolikrát jsem nadával Daeranovi (still love him though), že místo healování začal útočit.

Owlcat každopádně nezklamali. Pathfinder: Wrath of the Righteous je jejich dalším naprosto skvělým a zabývaným počinem, který naplno uspokojil mé srdíčko veterána Infinity Engine her. Jednoznačně si to jednoho dne zahraju znovu. A jak se teď mnozí dohadují o tom, které studio by mohlo vytvořit potenciální BG4, myslím, že existuje pouze jediná správná odpověď.

A ano, líbilo se mi to víc než BG3.

Pro: Příběh, gameplay, hudba, společníci, scénář

Proti: Postavy občas neposlouchají, málo dabingu, krapet slabší finále

+32

Ender Lilies: Quietus of the Knights

  • PS5 90
Pár metroidvanií za sebou už mám a Ender Lilies bych postavil v teoretickém žebříčku dokonce na úplný vrchol (byť Hollow Knighta nemám dohraného). Sice jde o v lecčems dost tradičního zástupce žánru, ve všech aspektech však exceluje.

Již během chvíle vás hra zaháčkuje krásnou grafickou stylizací. Ender Lilies mi v tomto ohledu připomínala Salt and Sanctuary s tím, že tady vše vypadá na rozdíl od druhé jmenované prostě krásně, i když ze všeho sálá všudypřítomný smutek. Ender Lilies má ostatně hodně unikátní melancholickou atmosféru, nelze ji tak tedy označit jen za vykrádačku Dark Souls, či podobných temně laděných her. Atmosféru dotváří zejména naprosto skvostný soundtrack plný tklivých melodií. Track před závěrečným střetnutím je poté vyloženě odporný a nepříjemný (zejména díky zahrnutí ženských úleků, které na mě působily zneklidňujícím dojmem). Ke konci hry tedy padne perfektně.

Možnosti pohybu a průzkumu se samozřejmě odemykají postupně, vždy jsou odměnou za porážku některého z hlavních bossů. Schopnosti se možná až tolik nevymykají standardům žánru, přesto jsou zábavné a funkční. Samotná střetnutí s bossy jsou prvotřídní. Obtížnost příjemně graduje a snad až na hned první souboj jsem se u každého na nějakou chvíli zdržel. Vizuální zpracování jak bossů, tak řadových nepřátel, je rovněž bravurní a autoři si toho na hráče přichystali skutečně hodně. Moc se mi líbil způsob, jakým autoři vyřešili souboje. Ústřední postava Lili vlastně sama nebojuje, to za ní obstarají tzv. spirits, tedy duchové/přízraky z řad poražených bossů či sidebossů. Parádní nápad, který hře propůjčuje hodně unikátní tvář. Během útoku se dané stvoření na chvíli zjeví a souboje jsou tak efektní. Než jsem si zvykl, měl jsem občas problém s tím, že útočící přízrak se někdy nachází na jiném místě, než vaše postavička a občas tak zavládl trochu zmatek. Během chvíle se vše vryje pod kůži a větší problém to není.

Ovládání je přesné. Místnosti jsou nacpané tajemstvími, čekajícími na objevení. Musím přiznat, že jsem snad ještě žádnou metroidvanii nedohrál úplně na 100 % a s Ender Lilies tomu bohužel není jinak. Někde se ještě válí jedna či dvě relikvie a nějaká ta vylepšení zdraví. Tajemství jsou často schovaná tak rafinovaně, až je to občas frustrující. Někdy je prostě chodba za falešnou stěnou, kterou běžným pohledem neodhalíte. Většina místností vyřešit šla logicky, občas přišla na řadu metoda pokus omyl no a někdy jsem sekci "nevyčistil" i když jsem bloudil dlouhé minuty po uzavřené lokaci. Alespoň konce jsem absolvoval všechny tři.

Hlavně zpočátku jsem párkrát také tápal v tom, kam mám vlastně jít. Stačí něco přehlédnout a je to. Tady by se zatraceně hodil systém "memory shards" z letošního Prince of Persia: The Lost Crown, který vám umožnil označit prozatím nepřístupnou oblast a na mapě ji poté zobrazit, aniž byste se museli na dříve navštívené místo dlouze plahočit. Ender Lilies nic takového bohužel nemá a občas jsem se tak celkem složitě dostával opětovně na místo, odkud jsem s aktuálními schopnostmi stejně nemohl dál pokračovat.

Uvedené nepříjemnosti jsou však naprostými prkotinami ve srovnání s obrovskými kvalitami hry. Ender Lilies nabízí vyladěný zážitek v rámci velmi zábavného žánru. Díky stylizaci a unikátnímu přístupu k boji jí navíc nechybí vlastní tvář. Pokračování s názvem Ender Magnolia: Bloom in the Mist se momentálně nachází v režimu předběžného přístupu a ohlasy jsou veskrze pozitivní. Plné vydání si tak rozhodně nenechám ujít.

Hodnocení na DH v době dohrání: 86 %; 11. hodnotící;  zdarma v rámci PS Plus

Pro: Krásná vizuální stylizace; úžasná melancholická hudba; zábavné a pestré útoky; tajemství; nepřátelé

Proti: Bez bloudění to občas nejde; skrytá zákoutí za falešnou stěnou, jejichž umístění takřka nejde rozeznat

+12

The Awesome Adventures of Captain Spirit

  • PC 80
Lze hru zdarma hodnotit negativně? Samozřejmě, že lze. Lze ji dokonce uplně rozcupovat :) Hra je dobrá nebo špatná nehledě na cenu. To druhé naštěstí není případ Captain Spirit.

Rukopis tvůrců Life is Strange jde zde silně cítit. A to ne jen kvůli stejnému grafickému stylu a indie hudbě, ale právě kvůli důrazu na postavy a interaktivní hratelnost, kde především prozkoumáváte svět a krotíte nitky osudu světa, jehož se cítíte se být součástí.

Dané téma na mě působilo silně, byť jsem ho zažil jen velice částečně. Jako novodobý otec jsem jsem z postavy Chrisova otce cítil nekompromisní odpor. Já naprosto vědomě chápu, že každá postava, každý člověk, má svůj příběh a historii a vše je nutné brát v jejich kontextu, ale pokud jde o dítě, to má vždy nejvyšší prioritu.
Umřela ti žena? Tragické, soucítím, ale vzchop se, máš tu syna, o kterého se musíš postarat.
Nevyšla ti sportovní kariéra? Smutné, smiř se s tím, jdi dál, jeden klučina tě tu potřebuje.
Máš problémy s alkoholem? Vyhledej pomoc, máš tu Chrisovy prarodiče. Netahej to sviňstvo domů.
Ztratil jsi práci? Tak přestaň chlastat a konečně se vzchop. Ty seš tady ten dospělej, ty si dej svoje sračky do pořádku a dej se do kupy. Ještě jednou sáhneš na svoje dítě, tak já přijdu za tebou do virtuálního světa a strčím ti petardu, co jsem našel v garáži ve skříni, do zadele. Herní konzole k vánocům, neherní konzole k vánocům.
Hezky vyměníš vysedávání u zápasů a litování se za kvalitní čas strávenej se svým klukem a víc se o tom nebudem bavit. Ať má kluk dětství, na který může vzpomínat!
A jestli ne, tak vemu Max Caulfield, vrátím se v čase, svedu tvou ženu, aby takhle zpropadená linka nikdy nenastala.

Pokud měl Captain Spirit nalákat na druhý díl, u mě se to rozhodně povedlo. Přestože se těším na ústřední dvojici, moje prvotní motivace bude dozvědět se něco více z osudu Chrise.

Pro: Příjemná stylová grafika; krásný, pro mě známý, soundtrack; téma, zdarma

Proti: Ocenil bych větší délku; Neoptimalizované pro vyšší rozlišení (náročnější jak Witcher 3) - propady fps pod 60,50 i 45 fps na silné kartě

+10

Captain Commando

  • PC 85
  • Arcade 85
Capcom za roky své existence vytvořil mnoho beat 'em up her. Většina z nich si udržuje slušnou kvalitu, ale nejvíce mě překvapuje, jak často přicházejí s nějakou inovací. Ačkoliv se Captain Commando odehrává ve stejném městě jako Final Fight, posouváme se z roku 1989 do roku 2026. Prostředí je tak plné sci-fi prvků a s tím souvisí první změna a to možnost osedlat si několik "mechů". Funguje to podobně jako v Golden Axe, nejdříve vykopat protivníka a pak jeho stroj obrátit proti němu.

Klasicky lze sebrat několik druhů zbraní, tentokrát střelných. Jde o velkou pomoc a zábavně zpracovanou, ovšem omezenou limitovaným počtem výstřelů. Do boje se může vrhnout jedna ze čtyř postav, samozřejmě včetně samotného kapitána. Rozdíly jsou tradiční, největší zábava je zkoušení speciálních schopností. Nejvíce jsem hrál za univerzálního Captain Commando a rychlého Ginzu.

Hra obsahuje devět částí, ale díky jejich krátkosti je spíše o něco menší. Jednotlivá prostředí jsou ale velmi různorodá a pěkně zpracovaná. Obtížnost je v rámci žánru také spíše nižší a to platí i pro většinu bossů. Captain Commando podporuje kooperaci až čtyř hráčů, což může být hodně fajn. Ve výsledku jde opět o skvělou hru, která rozhodně stojí za zahrání. Nakoukl jsem i do mangy podle hry a nemuselo by to být špatné.
+16

Banners of Ruin

  • PC 70
Banners of Ruin jsem měl vyhlédnuté už v době kdy jsem hrál Slay the Spire a říkal jsem si, že tohle bude další karetní hra, kterou chci hrát. Pár let to trvalo ale dočkal jsme se.

U Banners of Ruin se mi moc líbí zasazení hry, středověk s roztomilými zvířátky které jsou lačni po boji a pomstě. S temnou hudbou a stísněnou atmosférou, kterou je potřeba přetavit v úspěšné probojování se až za hradby hradu či popřípadě až k samotnému princi.
Banners of Ruin je zjednodušené RPG rouge-like s karetním balíčkem. Do první hry se můžete vrhnou jen s myší a medvědem, postupně se otvírá škála pomocníku zajíc, vlk, bobr a hráz, opravdu bobr má speciální schopnost postavení hradby. Každá rasa má svůj speciál, medvěd se vyléčí ze všech negativních efektů, zajíc má možnost hodit past atd. Jako u všech her jsou silné postavy a pak úplně špatné postavy, slyšel jsem bobr a hráz. Dále je potřeba se správně vybavit, dvouruký meč, dýku a štít či dvě dýky, střelnou zbraň luk nebo kuše, to už záleží na vás co se povede nalézt, ukrást, vyloupit. Každá zbraň má i jiné karty, i každá postava má jiné talenty, chce to správně kombinovat jak zbraně, brnění, tak i vybrat správné talentové karty aby zvířátka dělala z nepřátel paseku. Jako mé čtyři lasičky, myš a medvěd za první kolo 63x krvácení a k tomu můj medvídek za každé krvácení udělí 3 poškození, voilá paseka na světě.

Hra asi funguje jak si autoři zamýšleli a vidím, že vše má své místo ale průchody hrou jsou moc dlouhé. Jsem zvyklý z Slay the Spire hodina dvacet až dvě hodiny ale ne čtyři. Mám rád když si odehraju jeden průchod a pak jdu hrát, dělat něco jiného. Nerad ukládám abych se rozpomínal jaké karty mám a vlastně jakým stylem hraji. Obzvlášť Banners of Ruin si pamatovat šest postav, jejich talenty, schopnosti, pasivní schopnosti, zbraně, zbroj. Nic pro mě. Dál bych řekl, že znovu hratelnost není kdo ví jaká, alespoň já to tak pociťuji.

Verdikt: Banners of Ruin není vůbec špatná karetní hra na mě poměrně zdlouhavá a ne tak záživná jako už tisíckrát neoblíbený Slay the Spire . Delší dobu pokukuji po Gordian Quest ale po zkušenosti Banners of Ruin, které jsou jak z jednoho vrhu, budu muset zase nechám uzrát čas, přece jen za rok by mohlo být pokračovaní po tísícáté první Slay2.
70%

Pro: Středověk, Různé postavy, Temná atmosféra.

Proti: Délka jedné hry, Nevyvážené postavy, Opakující se nepřátele.

+12

Portal 2

  • PC 95
Před několika lety dostal jeden můj známý videohru. Dotyčný mi hru popsal jako vynikající herní zážitek, ve které máte zbraň, s kterou můžete střílet barevné dveře a následně jimi procházíte. Fádní popis zapříčinil to, že jsem o hru ztratil veškerý zájem. Po pár týdnech jsem se dozvěděl, že známý má se hrou nějaké problémy; hra údajně nešla spustit. Po pár letech jsem se ke hře dostal já, když jsem u známého na jeho půdě našel zaprášenou krabici s harampádím. Uvnitř krabice jsem našel řadu nepotřebných věcí, ale jedna z nich upoutala mou pozornost. Na dně krabice leželo DVD s názvem Portal 2 . Ihned jsem si vybavil potíže, které můj známý s hrou měl. Bez jeho souhlasu jsem si hru přivlastnil, zabalil do baťůžku a doufal, že si mého zlodějského kousku nevšimne. Dodnes jsem šťastným vlastníkem této skvělé hry, kterou za ta léta nikdo nepostrádá.

Již podruhé se s naší věrnou portal gunou vrhneme do opuštěné a rozpadající se Aperture Science. Společnost nám opět dělá vraždící megera GlaDos a nově i ukecaný prcek Wheatley, který nás svou upovídaností a otravností provází po celou hru.

Portal 2 je v mnoha ohledech lepší a dokonalejší než jeho předchůdce. Logické úlohy jsou propracovanější a rozhodně se s vámi nemazlí. Oproti prvnímu dílu nepředstavují úkoly nudný stereotyp, který v první hře svou triviálností nudil; jednotlivé místnosti jste dokázali projít i se zavřenýma očima. Druhý díl od vás vyžaduje to, abyste u jednotlivých úloh přemýšleli. Čím více se přibližujete ke konci, tím jsou jednotlivé místnosti náročnější. Dle mého názoru je pro lepší zážitek dohrát první díl, kde se začátečníci seznámí se základními herními mechanikami série Portal. Třešničkou na dortu jsou co-op mise. Pokud máte někoho, s kým kooperativní mise hrát, rozhodně neváhejte a dejte jim šanci. Váš herní zážitek budou střídat hlášky typu: „Co to děláš? Proč to děláš takhle? To nedělej! Blbče, střel to támhle!“ Zkrátka příjemný herní zážitek pro celou rodinu.

Hra střídá prvky humoru a tragédie. Oba prvky jsou perfektně vybalancované. Možná až moc perfektně vybalancované. Místy mi trošku vadilo, že kvůli humoru jsou atmosféra a děj zlehčovány. Příběh hry je opět takový… nijaký; autoři hry nestaví děj do popředí. Portal 2 je v podstatě tragikomedií, která si ze sebe dělá srandu. Příval humoru ubírá na vážnosti celé situace. Hra postrádá tajemnou atmosféru a pocit izolace, které převládaly v prvním díle. Ve druhém díle k vám neustále někdo promlouvá, takže se necítíte úplně osamocení. Nejhorší část hry je pro mě podzemní část Aperture Science. Audiozáznamy Cavea Johnsona byly slastí pro uši, ale samotné prostředí a úkoly pro mě představovali peklo. Podzemní část ve mne ale vyvolala ten pocit strachu a izolace, který jsem poznal v prvním díle. Podzemí překypuje energií, která ve vás vyvolává pocity zoufalství a klaustrofobie. Škoda, že tyto pocity se nacházejí jen v této části hry.

Portal 2 je jedno z mála herních pokračování, které předčilo první díl. Kooperativní mise, vylepšené logické úlohy, minulost Aperture Science a slovní válka mezi GlaDos a Wheatleym jsou výborným zpestřením hry.

Pro: vylepšené logické úlohy, kooperativní mise, humorné dialogy, excelentní dabing postav, příběh a minulost Aperture Science, 'Want You Gone' song

Proti: humor zlehčuje děj hry, atmosféra hry není děsivá jako v prvním díle

+15

missed messages.

  • PC 75
@JohnCZ napsal svou recenzi naprosto excelentně. Není nic co dodat. Snad jen - dohrajte jí tak, abyste splnili všechny konce (achievementy napoví). Teprve potom hra odhalí svou pravou hloubku. Zvláště, když je váš první průchod ten ... definitivní. Když se pak dočtete, že tvůrkyně vycházela z vlastní zkušenosti, se smutkem rozjímáte, která ta větev se asi stala v reálu a jen doufáte...

Pro: Melancholický audiovizuál; myšlenky a podání

Proti: Dokázal bych si představit, že by mě delší herní klidně udržela

+3

Sherlock Holmes Chapter One

  • PC 75
Do životních útrap Sherlocka Holmese v podání ukrajinského studia Frogwares jsem se poměrně hezky vpravil s dílem Crimes and Punishments. No a od té doby jsem vlastně žádný další díl nevynechal, přičemž Chapter One je u mě již třetí v řadě. Takže jsem si určil volnější týden a do tohoto dílu se okamžitě pustil.

Volnější týden jsem si v případě tohoto dílu nachystat musel, protože jsem četl, že Chapter One nejen, že odkazuje na Sherlockovy začátky, ale především tu otevírá mnoho věcí do té doby v sérii nevídaných, které herní dobu notně prodlužují až k řádu desítek hodin. Třeba nejzásadnější je fakt, že tu tvůrci vytvořili svébytný fiktivní středomořský ostrov, kde to nejen žije, ale kde se můžete i naprosto volně pohybovat a dělat si doslova to, co chcete. Nebo to, co Vám vlastně tvůrci dovolí. A málo toho úplně není.  

Na to, jak to zní, to tu má ale celou řadu těch ne úplně oblíbených ALE. Základní kostra hlavního příběhu je jasná. Sherlock se vrací na místa, kde prožil dětství, a kde se za jistých okolností doslova rozloučil s matkou. Jenže to rozloučení má jaksi v mlze a od té doby mu v hlavě straší kámoš Jon, který Vás vlastně otravuje celou hru, a který ze Sherlocka dělá trošku magora. Ne, že by magor nebyl, co si budeme. Ale takhle explicitně to přeci jen vypadá trošku blbě a kdyby Sherlocka zavřeli do prvního hospicu, který by v seznamu viděli, asi by se nikdo nemohl divit.

Každopádně příběh – hlavní kostra je dobrá, vlastně hodně dobrá. Hlavně závěr tu tvůrci napsali naprosto fantasticky. Reálně čítá pár případů v rámci hlavního vyšetřování, ale ty případy baví. Především jejich vývoj. Horší je to ale s průběhem. Hra totiž okamžitě otevírá mapu celého ostrova. Není úplně velký, ale je dostatečně velký na to, abyste se v tom vyšetřování ztratili. Hra totiž celý ten průběh vyšetřování nechává na Vás. Dám příklad. Na scéně se objeví mrtvola. Začnete vyšetřovačku. Během ní zjistíte třeba jistou spojitost s někým. Je ale na Vás si zjistit o dané osobě víc. Takže musíte objevit radnici nebo policejní stanici. Dojít si tam, hrabat se ve spisech, hledat spojitosti a doufat, že narazíte na to, co potřebujete. Nebo si třeba Sherlock na něco vzpomene. Musíte si ten úkol vzpomínky vyvolat na konkrétním místě a pak chodit po okolí a hledat bubliny, které Sherlockovi ty vzpomínky aktivují. A to vůbec nemluvě o hledání čehokoliv a jeho pátrání v ulicích. Hra Vám to zadarmo nedá. Ovládání je velice neintuitivní a dostal jsem se k němu jakž takž až hodně za polovinou hry.

A to vůbec nemluvě o vedlejších úkolech. Tedy když se například objevíte na policejní stanici a představíte se, tak policajti Vám nabídnou spolupráci a sem tam i nějakou tu prácičku. Třeba vystřílet nějaký doupě nebo něco vyšetřit. Tady ale hrozí, že Vám to hra vysloveně zprotiví, protože vlastně jakmile si nastavíte vyšetřování daného případu, na mapě Vám nic neoznačí, nic nenapoví…musíte prostě pátrat. Vyptávat se, měnit si oblečení, dostat se mezi různé kasty, vyzvídat…a tak dále.

No, ta volnost je tu sice hrozně fajn. Ostrov vypadá mimochodem velice hezky. Hrozně hezky se po něm prochází. Navíc se tu mění den a noc, i když to logiku moc nemá a vlastně se na ostrově nic nezmění. Například, je tma, noc a po městě Vám všichni chodí jak kdyby se nechumelilo. Pokud se ale v příběhu seknete, což se reálně stane, hra Vás tím nesmírně otráví. Ne jednou jsem koukal do návodu, abych zjistil, co dělat dál. Přitom by stačilo, kdyby tvůrci na mapě ukazovali kam mám jít a kde mám pátrat, jak to má již tradičně celá ta léta GTA. Podle mě by to nebylo od věci, když po vzoru této slovutné značky otevřeli tak obšírný prostor a ještě si s ním dali takovou práci.

Reálně to pak způsobí, že vlastně vůbec nemám chuť se do těch vedlejších případů pouštět. A jít do přestřelek? To už je úplná otrava, protože ty nejsou vůbec klasické, ale vysloveně arkádové. Jak dostat soupeře? Sestřelíte mu třeba z kapsy balíček se střelným prachem. On se zakucká a vy ho můžete mocným kopem zpacifikovat. Popřípadě na něj něco shodíte a tak dále a opět dochází k mocnému tentokrát úderu pod bradu. Ale klasická přestřelka? Bez šance.

Přijde mi, že i přes všechna ta pozitiva a negativa na této hře Frogwares opravdu fantasticky zamakali. Má nejvíce obsahu, co jsem se zatím setkal, ale na jeho úkor se tu střídá herní euforie s herní otravou. Přitom je to hrozná škoda. Vytvořili svébytnou hru se slavným vyšetřovatelem a volným pohybem na mapě, která je krásně zpracovaná, ale jak jsem řekl již výše, těžce neintuitivní. Přitom stačilo málo a mohlo se jednat o top zážitek. Takhle ten zážitek je fajn, ale nedokážu se zbavit dojmu, že když jsem dorazil v předchozích dílech na uzavřenou scénu, kde se rozjíždí případ, tak mě to ve výsledku bavilo víc. Prostě jsem měl omezený prostor pro to, abych něco vyřešil a nemusel se lopotit od ulice k ulice s pocitem, že vlastně nevím, co mám dělat. Prostě s velkým prostorem a mnohými možnostmi vznikla velká zodpovědnost, kterou ale tvůrci zmákli tak nějak napůl.
+16

Anthem

  • PC 55
Anthem je pre mňa skutočne fascinujúci projekt z dielne Bioware. Celé to pôsobí ako jedno nedokončené dielo, ktoré nemalo čas poriadne ešte dozrieť a jednoducho bolo vytlačené von, lebo muselo stihnúť dátum vydania, ktorý bol pevne stanovený. Presne to sa totiž v skutočnosti s touto hrou stalo. Roky, kedy tvorcovia absolútne tápali v tme, nevedeli čo z toho vlastne vytvoriť a následne po premiére traileru na E3 v roku 2017 konečne akosi pochopili, čo vlastne s týmto projektom idú tvoriť. Tak sa pustili do práce a máme tak možnosť vidieť všetko, čo sa im podaril vytvoriť zhruba za rok a pol. Zistiť tieto skutočnosti bolo pre mňa vskutku fascinujúce.

Človek sa potom nediví, prečo pôsobí celý svet tak prázdno, prečo dokopy nemá na výber žiadne brnenia, prečo všetky zbrane vyzerajú veľmi podobne a kopec ďalších problémov, ktoré boli tvorcom vytýkané 5 rokov dozadu. Ja som Anthem začal prvýkrát hrať niekedy v roku 2021, keď už mali tvorcovia čas vychytať jednotlivé muchy a musel som zhodnotiť, že pozitívne aspekty hry ma vždy dokázali navnadiť k tomu, aby som ju opätovne zapol, preletel sa vo svojom Javeline a užil si nejaké tie súboje. No všetky negatívne aspekty ma zase vedeli veľmi rýchlo ťahať von. Hra už našťastie vtedy nebola tak extrémne zabugovaná a nedokončená, no aj tak to bolo na míle vzdialené tomu, čo mohol tento titul priniesť.

Myslím si, že najväčší problém Anthemu je, že od začiatku pôsobí ako zle nadizajnovaná hra. Máme tu otvorený svet, ktorý priam láka k nejakému tomu online skúmaniu, no súčasne sa do toho tvorcovia snažili dostať príbeh a misie, ktoré sú väčšinou nadizajnované tak, ako keby mali byť pre singleplayerovú hru. Čo je vskutku bizarné. Navyše som zhodnotil, že keď hráte hru s random hráčmi, nikdy to nie je veľmi veľká zábava, nakoľko vedia ísť ďaleko dopredu, nečakajúc na to, kým sa zorientujete ani nič podobné. Niekedy som kvôli nim nemal možnosť vidieť útržky príbehu, alebo jednoducho ostal niekde ďaleko, kým už oni dávno boli niekde úplne inde. Takto by hry vyzerať nemali. Bioware boli silní v oblasti singleplayer titulov, no urobiť obrovský online titul bol možno príliš veľké sústo.

Misie takisto nie sú silnou stránkou, nakoľko som mal pocit, že často musíme len brániť nejakú oblasť proti nepriateľom a príliš často musíme čeliť hordám protivníkov z rôznych frakcií, alebo aj divokým tvorom, ktorí obývajú ich prírodu. Tie sú inak popravde veľmi zaujímavé a dobré nadizajnované. Od zlatých grabittov až po mocných titanov. Blbý je len ten pocit, že všetko pôsobí veľmi podobne. Možno to chceo, aby sme mali nejaké misie zamerané na niečo úplne iné. Koniec koncov v Mass Effect a Dragon Age tituloch Bioware vedeli vymyslieť viac, než len bojovať s hordami nepriateľov. Buď strážiť maják, alebo zabezpečiť artefakt... no výsledok je rovnaký.

Kde však pre mňa hra vyniká je hrateľnosť. Lietanie je absolútne úžasný pocit, javeliny sú dobre spracované a boj ma vždy bavil. Pevnosti sú tiež dobre nadizajnované (keby len neboli iba 3), grafika je solídna, postavy vyzerajú veľmi dobre a miestami aj dialógy nie sú najhoršie. Občas možno vedia postavy kecať trochu moc, ale to mi zase nejako extra neprekáža. Hra mala dobrý základ, no bolo potrebé, aby priniesla niečo viac. Chcelo to viac brnení, zaujímavejšie zbrane, zaujímavejšie misie a možno to spracovať viac pre singleplayer hráčov, nakoľko v tom Bioware vynikajú viac. Prial by som si, aby raz tento projekt skúsili nejako oživiť v pokračovaní a vychytať to. Mať reálnu víziu, mať dostatok času priniesť všetko, čo by sme ako hráči chceli a najmä nás neklamať, že nám v traileri prinášajú reálne zábery z hry. Pretože tej hry zo spomínaného traileru sme sa v realite nikdy nedočkali. Miesto toho nám ponúkli len nejakú osekanú verziu. Je to škoda, že Anthem takto zlyhal. Veril som, že to zachráni verzia 2.0, no vieme ako to s ňou dopadlo. Hádam raz v pokračovaní bude môcť zažiariť. Potenciál tam je.
+14