Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist

  • PC 85
Tak jo, bylo zapotřebí si v rámci výzvy oprášit tenhle titul, jelikož jsem si vůbec nic z něj nepamatoval. A v poslední době mne stealth akce baví čím dál víc, tak to by nebylo, abych Sama Fishera nepoznal víc.

Celkem mne překvapilo, že za tímhle je Ubisoft. Nějak jsem tuhle informaci vypustil a musím říct, že šlo vidět, že tahle značka je jejich oblíbenou. Vše je vyšperkovaný do posledního detailu a na tu dobu, graficky hra vypadá pořád dobře. Jasně, cut scény trochu pokulhávají, ale naopak dabing se snaží vše vyrovnávat a ten je opravdu profesionální. Ani s ozvučením hry jsem měl problém.

Ale poďme si říct něco o tom hlavním a to je stealth. Nejsem žádnej odborník a moje znalosti končí u série Hitman a tohle bylo taky fajn. Dokážete tu projít kolem nepřátel bez povšimnutí a některé mise jsem opravdu udělal bez zabití. Hračiček na pomoc má Sam celkem poskromnu a tam vidím velké mezery. I když vylepšení obleků můžete dělat, u těch zbraní by šlo vidět klidně daleko širší arzenál. Ale právě stealth funguje. Nepřátelé jsou tak akorát, někteří jsou teda tuzí a když dojde na boj a vy nemáte na to potřebný arzenál, budete si ho muset velice rychle obstarat, jinak nemáte šanci, což je fajn na jednu stranu, ale na druhou prostě když se vám nedaří, tak to začne být frustrující a musíte mise pořád opakovat, naštěstí systém ukládání je bez problémů. A mise jsou rozmanité, jezdíte po celým světě a vše funguje.

Mne to vlastně překvapilo, že na tu dobu je to opravdu fakt dobře udělaná hra. Šlo vidět, že ta značka měla co do sebe. Jen je škoda, že už nepřišel další díl.

S charaktery postav jsem neměl problém, akorát Sam mi přišel takový trochu rambo, ale asi tak má bejt. Uvidíme v dalších dílech. Každopádně to byl fajn výlet a mám v plánu tuhle značku prozkoumat trochu víc. Aspoň na tohle může být Ubisoft hrdý.

Pro: grafika pořád ujde, rozmanitost misí, stealth, velká variabilita možností jak dohrát mise, délka je tak akorát

Proti: malý arzenál zbraní, pokud se vám něco pokazí a přejde se na boj, tak bez účinných zbraní nemáte šanci, není další díl, občas zlobí kamera, technický problémy se spuštěním, cutscény se moc nepovedly

+7

The Sims 4

  • PC 65
Tak v rámci výzvy jsem si zahrál The sims 4. Vytvořil jsem Simíka. Našel si drahou polovičku, vybavil dům, vyrobil syna. Prací kosmonaut a koníčkem spisovatel.
The sims 4 je hra zdarma ( alespoň její základní část bez DLC) a i přesto je v ní spousta obsahu a dá se v ní jistě utopit i nějaká stovka hodin( já však bohužel nejsem cílovka a nedal bych už ani hodinu). Krom volné hry si můžeme zahrát ještě nějaké výzvy a scénáře.

Žádný jiný live sim krom staršího The Sims 2 jsem nehrál, ale ve srovnání s ním 4ka nabízí v základní hře více a zůstává vtipná, relaxační hra. Oproti staršímu dílů mě překvapila velká autonomie Simíka, která ale často nadělala dost paseky a tak bylo lepší naflákat vždy celou frontu příkazů, než postavy nechat zahálet a pak zjistit, že si v domácnosti jeden druhému překáží.
Změn se asi dočkal i dříve poklidný late game v důchodu. Náladoví a věčně unavení starci vám dokonale znechutí tuhle poslední fázi hry :D.
Hra je v jádru prostě dobrá, jen ty otravné chyby ve spojení s opakováním činností po čase omrzí a já byl rád že po necelých 20 hodinách konečně všichni simíci umřeli.

Pro: Zdarma,dost obsahu i v základu, začátek hry

Proti: Pokročilá fáze, repetitivnost

+5

Life is Strange 2 - Episode 1: Roads

  • PS5 70
První kapitolu Life is Strange 2 začíná pozvolna a hlavní hrdina Sean je z počátku vykreslován jako prudič se srdcem na správném místě, ale nejistý jak jej použít. To se nicméně brzy změní a Sean se bude muset postarat o svého mladšího bratra Daniela a vydat se s ním na cestu.

Možnosti, které hra nabízí jak v rozhodování dialogů či akcí pak mohou ze Seana udělat správný role model pro jeho mladšího bratra, přívěst jej a bratra na zcestí nebo můžete hrát něco mezi a zkusit se kladné a záporné věci vyrovnávat. Hra některé rozhodnutí dává dost najevo, ale jiné zkrývá a o to je to zajímavější.

Příběh bratrů mě hodně vtáhl, ale taky jsem se rozhodl, že po této epizodě nepotřebuju pokračovat. Emotivní cesta je totiž dost silné kafe a dost odráží současný svět (hlavně v postavách) a to je něco co mi stačí sledovat v realitě.

Pro: vztah bratrů, příběh, rozhodování

Proti: nereprezentujicí grafika, pomalé a nepřeskočitelné animace

+11

The Order: 1886

  • PS5 80
Tak tu máme zase další titul, o kterým si člověk musí udělat obrázek sám, jelikož všelijaké ostatní názory je takový mix, že se v tom nikdo nevyzná. A úplnou náhodou se mi tento titul i trefil do výzvy.

No v první řadě, když zapnete hru, tak na vás vyběhne naprosto dokonalý vizuál a k tomu se přidá naprosto perfektně ozvučená hra. A v ten moment mne hned napadlo, že tahle grafika se někomu nelíbí jo? Pokud by mi dneska tu hru někdo pustil a řekl mi ať uhádnou rok vzniku, tak se fakt netrefím. Ta hra předběhla svou dobu. V tomto ohledu je fakt perfektní a je to až do konce. Nezaznamenal jsem nic co by mne pohoršovalo, naopak jsem se pořád kochal grafikou a nechával si ničit uši nahlas výstřelama a různými křiky. Ani ty dva filmové pruhy mne nepohoršili, jelikož tenhle filtr znám a vůbec mi nevadí.

Ale co se týče hratelnosti, to už trošičku pokulhává. I když ne úplně hratelnost, ale kamera. Ta mne teda občas pozlobila, samozřejmě v momentech, které úplně nepřijdou vhod. Ale co už. Jinak jsem hrál na ps5 takže s ovládáním problém nebyl. Občas mne postava zazlobila, když jsem byl v úkrytu, ale nic hrozného.

Jinak jsem se fakt bavil kupodivu. Nějak mne nepohoršilo ani béčkové zpracování příběhu, ani velká lineárnost, ostatně lineární věci jako Uncharted apod patří mezi mé vyhledávané, ani konec, nic takového. Já prostě od té hry neočekával bůhví co a naopak jsem byl překvapen. Jasně, konec a tak je trochu utnutý, nějaké mezery v příběhu jsou, ale jako já nejsem tak náročný, abych rozpytvával každý úsek a říkal, jak to má bejt, že bych to udělal jinak. Naopak beru hru jaká je a výsledek mne prostě zaujal.

Ale určitě bych byl opatrný, pokud někoho hra zaujme, aby právě ty předešlé aspekty krom grafiky toho dotyčného nezklamali. Jinak pokud i tak chcete hrát, tak s chutí do toho. Já se bavil.

Pro: naprosto perfektní audiovizuál, hlavní hrdina je sympaťák, velká filmovost, cut scény, dabing, celkové zpracování hry je top

Proti: velká lineárnost, hodně střílení, málo adventurních prvků, moc krátké, pokud není ve slevě tak je zbytečně moc velká cena, není pokračování, příběh má mezery, občas zlobí kamera

+11

Silent Hill 2

  • PS5 95
Ze všeho nejdřív napíšu, že jsem předchozí díly nehrál. Ke konzoli jsem "čichnul" až od PS5, jinak jsem byl hráč pouze na PC. Takže nemohu srovnat, zda se Remake držel originálu a v čem jej předčil nebo naopak.
Co ale mohu s klidem říct, že mám za sebou děsivou hororovou hru a jeden z nejintenzivnějších zážitků na konzoli vůbec. K dokonalosti chybí jen krůček.

Když jsem kupoval Silent Hill, neměl jsem velká očekávání. I když byly recenze vesměs velmi kladné, netěšil jsem se na hru stejně jako na remaky RE například. A bylo to asi dobře. Začátek se nese v poměrně "pohodovém" rozjezdu a autoři nám své "esa v rukávu" dávkují postupně. Hned od prvních chvil se ale člověk může kochat fantastickým audiovizuálním zážitkem. Je to skutečně hra, kterou jsem měl veliký problém hrát večer na PS5 sluchátkách. Tím veliký myslím to, že jsem hru v pozdějších fázích i vypnul, protože jsem byl zkrátka vyčerpaný tou porcí strachu a nejistoty, kterou nám hra, zejména od první čtvrtiny, nabízí. Samozřejmě, strach je subjektivní a to, co jednomu přijde děsivé, může druhému přijít v pohodě. Faktem ale zůstává, že zvukový podkres, včetně hudebního, řadím mezi absolutní špičku hororového žánru a herního vůbec.

Na ovládání jsem si musel trošku zvyknout a způsobem boje a uhýbání v něj mi dělalo problém docela dlouho. Zkrátka jsem se potýkal s obtížností soubojů i na střední level. Na druhou stranu nutno dodat, že to člověk "dostane do ruky" a přijde na správný okamžik, kdy se vyhnout útoku monstra. V některých fázích hry, zejména těch akčnějších, je ale i střední obtížnost veliký oříšek. Teda aspoň pro mě.

Jak jsem již trochu naznačil, atmosféra hry se buduje postupně jak se hluboko hráč dostává do Silent Hillu a jeho "útrob". Každá lokace potom znamená nový zážitek a další nálož na psychiku. Grafika je obecně na hodně vysoké úrovni a pomáhá dotvářet úzkostnou atmosféru hry. Sem tam jsem ve hře narazil na podivné grafické glitche, jako jsou nereálné zrcadlení krve a monster obecně, odrážení světel apod. Nevím, zda to je obecný problém nebo jen u mě. Není to ale nic zásadního.

Samotná kapitola jsou monstra. Ty jsou velice nápaditá, krásně nechutná a skvěle se hodí do hry. Jejich zvukový projev je mnohdy až odporný a já se často jen kochal tím, jak ke mně svým lámaným krokem jdou a užíval si prapodivné zvuky, které vydávají. Na druhou stranu musím říct, že je druhů monster na můj vkus trochu málo a zejména v pozdějších fázích hry to chtělo trošku změnu. Nevím, zda jsem až moc náročný, ale těch druhů bylo veskrze opravdu pár a zejména dvě tři se opakuji v podstatě dokola jen z drobnou vizuální změnou.


Výše uvedený důvod je možná i ten, proč nedávám 100%. Tohle mi prostě trošku vadilo. A potenciálu bylo mnoho, které prostředí nabízelo.

Na druhou stranu ale musím říct, že jsem se královsky bavil a přál bych si, aby byl každý remake takový. Jde vidět, že si autoři opravdu pohráli s detaily a naservírovali vytouženou hru pro všechny milovníky kvalitního hororu. A že je takových jako šafránů. 95% a jisté místo v mé síni slávy! Jako třešničku na dortu zmíním ještě puzzles. Ty byly na střední obtížnost příjemně obtížné a vesměs se k nim i logicky dalo bez problémů dojít. Suma sumárum 23 - děkuji za těch 23 hodin a brzy na viděnou :-)

Pro: Brilantní atmosféra, grafické zpracování, zvuky, vykreslení Silent Hillu, puzzles

Proti: opakující se monstra, občasné grafické glitche

+13

The Last of Us Part II

  • PS4 90
První díl Last of Us řadím mezi TOP 10 her, které jsem kdy hrála. Proto jsem se na pokračování těšila a hru jsem si pořizovala ihned při vydání. Bohužel jsem jí kvůli její brutální a depresivní nátuře nebyla toho času s měsíčním miminem schopná hrát. Mimino odrostlo, hormony se stabilizovaly a hlavně mě začala tlačit premiéra druhé řady seriálu, tak jsem na to vrhla znovu.

Samotná gameplay je dost podobná – boj střídá exploraci a sběr věcí pro crafting. AI lidských nepřátel je chytřejší, komunikují spolu a občas si taky vodí psy, kteří jdou po pachové stopě. Nerada jsem je zabíjela. Lidi nebo nakažené mi zabíjet nevadí, ale jakmile se jedná o zvířata, tak je problém. Ještě, že to nebyly cvičené kočky. To bych to nikdy nedohrála. Nakažení jsou pořád stejně hloupí, ale přibylo pár jejich nových variací. Molotovy na clickery fungují stále spolehlivě. 

Vizuál a ozvučení je super, z PS4 to ždíme její maximum. Prvotní loading sice chvilku trvá, ale přechody mezi lokacemi nebo filmečky běží normální rychlostí. 

Příběh je smutnej. Brutální. Syrovej a surovej. O pomstě. Jak je koncept odplaty zub za zub, v tomto případě tátu za tátu, špatnej a vede ultimátně akorát k sebe zničení. Z logiky věci Ellie chodí většinu času sama a je nasraná. Což mě moc nebavilo. Kosí desítky nepřátel jak na běžícím pásu, ale zároveň se postup Seattlem vleče jako pracovní tejden. Její příběhová linka je zbytečně natažená, lokace jsou příliš velké a nepřátelé nahuštění. Linka s Abby mně paradoxně bavila víc. Na začátku jsem jí samozřejmě nesnášela, ale postupně jsem si k ní našla cestu. Třeba takový návrat do akvária byl úžasně vypointovaný moment.  

Motivace Ellie pokračovat v pomstě po několika měsících, kdy s Dinou na farmě vychovávají dítě, je úplně mimo. Nevěřim, nežeru a argument „Nemůžu spát, ani jíst.“ není v mých očích dostatečně opodstatněný.  Snad svojí closure našla, já mám martyrium z krku a těším se na seriál. 

Pro: Atmosféra, postavy, scénář, audiovizuál - prostě vše, v čemž exceloval i první díl

Proti: Až moc depky, smrti, násilí, nepřátel a natahovaný příběh, Ellie hlásí malo punů, otravná sekvence se sniperem

+18

Jets'n'Guns 2

  • PC 80
Herní výzva č. 6 -  Nekonečné čekání  

To byla jízda! Krátká jízda!
Jak rychle tohle šílenství začalo, tak rychle bohužel skončilo. Hra uteče opravdu rychle i když si dáte jednou denně nějaký ten level. Není jich moc + bonusové levely a tím to končí. Najednou je finální boss a konec.
Hru jsem si užil Všudypřítomné exploze, lítající kusy lodí a lidí to je pěkná podívaná. Ta hra je extrémnější verzí prvního dílu, co se efektů týče. Tady je těch efektů hodně, navíc i zpomalené záběry z explozí, což je taky pěkná podívaná.

Hratelnost se vůbec nezměnila, takže kdo máte rád první díl bude se vám líbit i toto. Jen to bohužel rychle uteče. Rozhodně můžu doporučit. Obtížnost hry postupně stoupá a většina boss bitev je velkou výzvou. To trvá, dokud nemáte maximálně vymakané zbraně, což jsem neměl. A že jsem se navztekal u té hry :D Hlavně když už byl boss téměř mrtvý, a ještě stihl vystřelit poslední střelu, která mě zabila. To se mi stávalo několikrát!

Pro: Šílené epické bitvy plné šílených efektů, naprosto dokonalý soundtrack, rostoucí obtížnost, bonusy, celkový obsah hry.

Proti: Krátké

+9

Dragon Age: The Veilguard

  • PC 55
Dementní Dragon Age.
A teď to nemyslím vyloženě jako urážku, ale jako popis zdravotního stavu. Hraní Veilguardu totiž skutečně působilo jako interagovat s člověkem, který se už nachází v pozdějším a těžkém stádiu demence. Má sice furt stejné jméno, stejnou tvář a stejný hlas, ale i tak působí jako úplně jiná osoba. Sem tam prolezou ven jisté záblesky jeho bývalého já, ale jinak je interakce s ním frustrující a hlavně smutná. Mimo jiné proto, že ten člověk ztratil svou vlastní identitu.

Pojďme si trochu popovídat o tom, co vlastně dělá (nebo spíše dělalo) Dragon Age tak zajímavou a fajn sérií. Vždycky jsem byl toho názoru, že nejlepším hlavním protagonistou celé této franšízy byl vlastně samotný svět Thedasu. Všechny tři předešlé hry měly své větší mouchy, ale vždy se mi líbilo, jak pracovaly s lorem. Tedy například jak pracovaly s paralelami s naším vlastním světem, do čehož například spadají politické vztahy mezi jednotlivými zeměmi, monoteistické náboženství se svými klady a chybami a taktéž fakt, že mnohé konflikty (mágové x templáři/elfové x Tevinter) nebyly černobílé. Především ale bylo na Dragon Age skvělé, že jste napříč jednotlivými díly sami utvářeli historii Thedasu svými rozhodnutími. Když někdo v Inkvizici jen tak zmínil, že na fereldenském trůně sedí třeba Anora, člověk pocítil menší příjemné bodnutí dopaminu, protože to je událost z Origins, na které se on sám podílel svými činy. Jak hrajete další a další díly, tak se celý svět, který se vám nádherně představil v první hře, dále vyvíjí, na určitá fakta a zákonitosti občas vrhne nové světlo a díky vašim volbám z předchozích dílů, které se napříč jednotlivými hrami prolínají, zkrátka působí živě a poutavě. A pak přišel Veilguard.

Hned na začátku ve mně vyvstaly velké obavy, když jsem si uvědomil, že se mě hra ptá pouze na události z Inkvizice, nikoliv z DA:O a DA2. Ty obavy se následně naplnily. Ona krásná propojenost mezi jednotlivými hrami je fuč. Nikdy se nedozvíte, kdo momentálně vládne Fereldenu, Orzammaru nebo Orleanskému Oltáři. Mnohé zajímavé a možná i nedořešené dějové linky z prvních dvou her jsou zde úplně zazděné. Hero of Ferelden (pokud vám v Origins přežil a zůstal s Morrigan) se vyloženě vypařil z existence. Vzhledem k tomu, co se ve Veilguardu děje s Nákazou a Šedými strážci, tak by člověk čekal, že se někde přece musí objevit. Ani nápad. To samé Alistair, který mi během událostí v Inkvizici řekl, že míří do Weisshauptu. Velký kulový, také beze stopy zmizel. Hra absolutně nebere ohled nejenom na to, co se stalo v prvních dvou dílech, ale také na některé možné dějové linie z Inkvizice. Na konci Trespassera mě hra varovala, že pokud Inkvizice zůstane, tak ji bude hrozit nebezpečí zkažení. Veilguard tomu ukázal velký prostředníček, z Inkvizice je tak ve čtvrté hře udatná a šlechetná organizace, která chrání lidi z jižních zemí a bojuje proti Nákaze. Navíc jestli si tvůrci myslí, že hru propojují s prvním dílem jenom proto, že do ní znovu fláknou už poměrně provařenou Morrigan, bez které by se hlavní děj úplně v klidu obešel, tak jsou opravu úplně mimo.

Největší fackou do tváře je ale fakt, že Nákaza evidentně rozmrdala na sračky celý jih Thedasu, čímž si zřejmě tvůrci v podstatě restartovali celý lore, přičemž volby hráče z předchozích her tak hodili do koše. Tím vším tak Veilguard naprosto ZRAZUJE onu základní esenci toho, co dělalo z Dragon age tak poutavou sérii. Pokud měl někdo názor, že předešlé hry působily jako nudné tuctové fantasy výcuci, ve Veilguardu bude vyloženě trpět. Pryč je politika, pryč je zabývání se otázkami jako náboženství nebo rasismus. Veilguard zajímá jen Nákaza, kouzla a elfští bohové. TEĎ je z Dragon Age tuctová fantasy. Congratulations.  

Když už jsme u elfských bohů, tak další zklamání je hlavní příběh. Po dohrání Trespassera jsem byl natěšenej jak malej, protože Solas měl skvělou šanci stát se nejlepším hlavním padouchem Biowere historie od dob Jona Irenica z BG2. Nic. Nasrat. Ve Veilguardu je drtivou většinu doby upozaděný a místo něho jsou hlavními antagonisty dva naprosto tuctoví, nudní, nezajímaví a jednodimenzionální "Muhahaha, I´m so evil" padouši. Mohli jsme mít krásně komplexního záporáka, jehož motivy se daly z určité části pochopit, místo toho máme dva trapné plantážníky, jejichž slovník obsahuje ty nejotravnější záporácká klišé.

Abych ale zmínil také nějaké klady, tak soubojový systém (byť je z celé série nejjednodušší) mě vlastně docela bavil. Bylo uspokojivé skopávat nepřátele do propastí a obracet útoky od nepřátel proti nim. Také jsem si docela užíval enviormentální hádanky napříč jednotlivými lokacemi, sice nikdy nebyly nijak zvlášť obtížené, ale i tak jsem byl vždy rád, když jsem na nějakou narazil.

Společníci jsou jakž takž docela v pohodě, oblíbil jsem si ale pouze Neve a Emmericha, možná trochu i Davrina, ale tomu hodně pomáhal jeho griffon, který mi silně připomínal naši kočku. Hodně se mi ale líbil způsob, jak hra pracovala s jejich companion questy. Každý parťák ho má rozdělený na několik sekvencí, které se člověku postupně odemykají při postupu hlavní dějovou linkou. Je to dle mého mnohem lepší než nějaký jednorázový quest, po němž jste s daným parťákem nejlepší kámoši na světě. Rook je ok protagonista, žádný Shepard, ale díky příjemnému hlasu a dobrému hereckému výkonu Alexe Jordana se za něj hraje fajn. A musím uznat, že to finále je docela nářezový. Velká škoda, že jsem během něho celou dobu bědoval, protože jsem si ho kvůli výše zmíněnému bodu o zradě duše celé franšízy nemohl pořádně vychutnat.

Hudba je ve výsledku spíše zklamání. Ne snad, že by byla vyloženě špatná, ale oproti skvělému Morrisově soundtracku k Inkvizici to je několik kroků zpátky.

Kdyby ta hra neměla nálepku "Dragon Age", tak by to vlastně bylo docela zábavné hrdinské RPGčko o záchraně světa. Veilguard se ale úplně vykašlal na to, co celou franšízu činilo unikátní. Vím, že spousta lidí tu hru totálně hejtí jen kvůli tomu, že je strašně "woke", protože tam je nebinární Quanarijka. To je úplně nesmyslný důvod, proč by se ta hra měla hejtit. Veilguard byste měli hejtit kvůli tomu, že v podstatě zabil duši celé série. A to je skoro neodpustitelný hřích.

O oné duši Dragon Age jsem každopádně udělal i video. A když se v něm znovu tak poslouchám, tak je mému několik měsíců mladšímu já strašně líto.

Pro: Soubojový systém, struktura companion questů, finále, enviormentální hádanky

Proti: Slabý příběh, špatný writing a dialogy, zabití duše celé franšízy (tohle zásadně ovlivnilo hodnocení)

+36 +37 −1

Amnesia: Rebirth

  • PC 80
Znovuzrození série Amnesia je povedené, přičemž samotný popis bych rozdělil do tří, částečně samostatných, oblastí. První a za mě hlavní je příběh. Rozplétání osudu Tasi Trianon a zjišťování toho, co se po úvodním pádu letadla vlastně stalo, trvá až do konce. Vše je hezky vystavěno a každá část hry odhaluje další vrstvu příběhu. Ani v samotném závěru si hrdinka i hráč nemohou být jisti co je pravda. Konce jsem prošel tři a ani jeden neodhalí vše. Je to ale správně vyvážené, informací je dost aby nevznikl pocit nedokončení nebo ošizení, přitom si svět zachová své tajemno. Těšil jsem se na každý další střípek informací a konstruoval až moc šílené teorie.

Druhá část je samotná děsivost. Amnesia není založena na lekacích scénách, obsahuje jich jen pár a moc nepřekvapí. Naopak buduje tajemnou a děsivou atmosféru. Po celou dobu je omezené světlo, sirky navíc reagují na rychlý pohyb a dříve zhasnou. V mnoha lokacích jsem se cítil nepříjemně, člověk má pocit, že je tajemné nebezpečí všude okolo. Většinu času Tasi trpí především psychicky, což vygraduje v samotném závěru. Je to trochu podobné jako první Vetřelec, o nebezpečí víte, je slyšet, občas něco zahlédnete, ale přímé scény nejsou časté.

Třetí částí je samotná hratelnost, především hádanky. Nejde o nic složitého, ale většinou ani banálního. Je jasné co dělat, co najít napoví nápisy a vzkazy. Výzvou je hledání ve strachu a tmě, někdy i samotná realizace. Obzvláště v první polovině hry jsou předměty roztroušeny na slušně velkém prostoru a vyplatí se hodně vnímat prostředí. Grafika je poměrně povedená. Tmavé lokace jsou správně temné, prostředí nesplývá, ale i na světle umí vykouzlit pěkné scenerie. Před koncem hry jsem měl problém s načtením další části, hra vždy zamrzla. Pomohla až kompletní přeinstalace. Mohla to klidně způsobit neoficiální čeština, kterou ale jinak chválím. Jinak bylo technicky vše bez problémů. Celkově jde o povedenou hororovou adventuru a dobré pokračování série.
+26

Escape Academy

  • XboxX/S 75
Escape Academy je puzzle hra s asi 15 únikovkami. Každá únikovka je složena z několika (většinou 3 až 4) místností. Hra je z prvního pohledu a obsahuje i split screen coop pro dva hráče, což může být zajímavá varianta, ale nezkoušel jsem ji.

Příběhově je zasazena na školu escape roomů, kde je několik profesorů a studentů, ale slouží pouze k pospojování jednotlivých levelů a není nijak podstatný. Jednotlivé puzzly nejsou těžké, většinou jsem nesplnil časový limit, který je od 15 do 35 minut (tím ale hra nekončí, pouze se načte pět dalších minut a máte pak zhoršenou známku za dokončení) a asi v pěti levelech použil nápovědu (jejíž používání také snižuje finální známku, ale jinak neni nijak omezeno).

Graficky to není nic moc, ale nevadí to, důležité pro mě bylo, ze není problém s hledáním aktivních předmětů.

Pro mě jako člověka, který se ve hrách jako The Witness a podobné dostává velmi rychle do problémů, jsem byl tady rád, že jsem většinu času bez problémů pokračoval dál a po asi šesti hodinách hru dokončil.

2. "platina" roku 2025, celkově 70.
+9

Outer Wilds

  • PS5 95
Vznáším se volně vesmírem. Vcucla mě sem totiž černá díra, opět. Moje loď je kilometry vzdálená, s kyslíkem ani palivem to pro mě nevypadá nejlépe. Ano, támhle přede mnou se nachází zařízení, které by mě vrátilo na povrch planety, ale proč se snažit.

Zažil jsem už spoustu smrtí, tolik, že už to dávno nepočítám. Došlo ke kritickému poškození mé lodi a následnému výbuchu. Spadl jsem z útesu. Omylem jsem se nechal vystřelit z gravitačního děla a ve velké rychlosti narazil do letícího objektu. A když už jsem překonal veškeré nástrahy vesmírného průzkumu, zabila mě supernova. A znovu a znovu se budím v táboře před prvním startem. Není před tím prostě úniku. V tom rozpadlém městě té cizí rasy jsem četl něco o ochranné „skořápce“, která odolá i výbuchu hvězdy. Možná, v nějakém z dalších cyklů, bych se tam mohl vrátit a lépe to tam prozkoumat. Anebo vlastně jakoukoliv z dalších prazvláštních planet obíhajících kolem naší hvězdy. Kromě tedy té na kraji systému. Ta mě děsí, a raději bych se tam už nevracel. Vlastně bych i mohl konečně prozkoumat svoji domovskou planetu. Někde se ta odpověď na vše prostě musí nacházet. Jen kdyby na to vše bylo více času. I když vlastně, vypadá to, že mám všechen čas světa. Takže rozhodnuto, dám si jeden dva cykly volno. Projdu se po vesnici, budu se bavit s lidmi, užívat si pro jednou čerstvý vzduch. Přijde mi to už jako věčnost, kdy jsem naposledy s někým mluvil. Mám pocit samoty. A bezmoci…

...Ne! Na nějaké povídání a odpočívání bude čas jindy. Až se probudím, okamžitě vyjedu výtahem k lodi a hurá, per aspera ad astra. Musím to totiž znát. Musím vědět, co vše se za tím skrývá. Nedojdu klidu, dokud neodkryji všechna ta tajemství. Ale až za chvíli. Teď se vznáším volně vesmírem a pozoruji naši hvězdu, jak se mění v supernovu. A já mám to štěstí, že si tuhle monumentální show můžu užít z první řady. 

Outer Wilds jsem ještě nedokončil, spousta tajemství mi je ještě skryta. Ale už teď se nebojím zařadit tuhle hru k tomu nejzajímavějšímu, co jsem kdy hrál.
+15

Aurelia

  • PC 80
S větší mírou nadsázky bych si dovolil Aurelii označit za takový hentai King's Quest, a to nejen kvůli fantasy zasazení, ale hlavně díky nádherné retro grafice. Právě grafika je jedním z největších plusů celé hry, i když těch pozitiv je samozřejmě více. Malebná atmosféra mě ale udržela u hraní po celou dobu a výrazně přispěla k imerzi. Než se však pustíme do šťavnatějších detailů, pojďme si něco říct o příběhu. Přeci jen, tato hra není primárně o kochání se přírodou a malebným světem Aurelie.

Na začátku hry dostává hlavní hrdina od svého dědečka přístup k rodinné chatce, kam se má nastěhovat a začít soběstačný život. Hned při příchodu ho ale potká první problém – záhadná cizinka jménem Ivy a amulet, jehož se hrdina dotkne a získá podivné magické schopnosti. Jaký je původ těchto schopností a kdo vlastně Ivy je, už musíte vypátrat sami.

Hned na úvod je důležité říct, že pokud hledáte propracované RPG, tady ho nenajdete. Hra je spíše jakousi RPG adventurou s prvky life sims . Každý den je rozdělen do několika etap, přičemž v každé z nich máte přístup k jiným postavám nebo možnostem interakce. Už od začátku se můžete volně pohybovat po mapě a objevovat svět podle svého. Je na vás, čemu se budete věnovat jako první a jaký sled úkolů si zvolíte. Přesto se ale jedná prakticky o RPG grind.

Hlavním středobodem jsou tu ženy, pro které musíte často plnit různé laskavosti, abyste s nimi mohli navázat intimnější vztah. Tyto vztahy vedou k velkému množství hentai cutscén a obrázků, které jsou na vysoké úrovni. Tyto laskavosti však obvykle zahrnují tradiční úkoly, jako je něco sehnat nebo koupit. A tady přichází na řadu grind – musíte si vydělávat v různých brigádách, bojovat v dungeonech nebo pěstovat ovoce a další plodiny, abyste se mohli posunout v příběhu. Většinu času mě to bavilo, protože postav je hodně, takže jsem neustále odemykal něco nového. Nicméně je pravda, že se tato náplň časem stane stereotypní, a tak budete muset občas grindit, abyste zvýšili své statistiky a mohli vydržet déle v práci nebo soubojích. Zejména na začátku může být tento proces poměrně úmorný, ale musím pochválit snahu tvůrců obohatit hru o různé zábavné minihry.

Pokud by vás stereotyp začal obtěžovat, hra nabízí systém cheatů, které vám mohou průchod hrou značně usnadnit. Přesto se ani s grindem nejedná o nijak náročnou hru, protože většina herních mechanik, jako je crafting, dungeon nebo rybaření, je poměrně zjednodušená. Hra vás tedy nezahlcuje. Pořád jde o malebnou RPG adventuru, jejímž hlavním zaměřením jsou ženské postavy a vztahy s nimi. Je jich tu poměrně dost, liší se povahou i rasou, takže se jedná o takovou ultimátní fantasy sexuální turistiku.

Pravdou je, že osobní příběhy těchto postav nejsou nijak hluboké, ale to v tomto případě asi ani není nutné. Vše je tu značně odlehčené, včetně většiny příběhových linek a sexuálních scén, z nichž některé jsou opravdu absurdní. Například v dungeonech máte možnost proměnit téměř každou příšeru na sexy verzi a mít s ní sex. Skvělá schopnost! Přesto je trochu škoda, že postavy nejsou propracovanější a často působí ploše, jako by vám chtěly hned skočit do náruče.

Jak už jsem zmínil, hlavní pochvala patří atmosféře. Ta je opravdu malebná, pohádková a vtipně kontrastuje s erotickým obsahem. Hra nabízí spoustu detailů, animací a spriteů, které vypadají skvěle a je na nich vidět velký kus práce. Samotného mě překvapilo, kolik H-scén je ve hře dostupných – opravdu klobouk dolů. Co ale nemusí každého potěšit, je absence dabingu. Mně osobně to nevadilo, ale některé dialogy kvůli tomu působily trochu úmorně.

Celkově se jedná o povedenou hru, která sice trpí na stereotyp a grind potřebný k postupu v příběhu, a postavy nejsou příliš hluboké, ale to hra vynahrazuje velkou porcí zábavného obsahu. Pokud hledáte zábavnou hentai jednohubku, jděte do toho. A pokud vás hra začne nudit, vždycky můžete použít cheaty.

Pro: Malebná atmosféra, humor a zábavné postavy, velká míra deitalů, hodně h scén, minihry, ost

Proti: Místy stereotyp a grind, pro některé absence dabingu, plošší příběhy postav

+16

Star Wars: Squadrons

  • PC 60
Slova "jak nadchne, tak stejně rychle i omrzí" opravdu naprosto přesně vystihují mé pocity ze Star Wars: Squadrons. Odehrál jsem sice jen single-playerovou kampaň, ale i to mi naprosto stačilo. Nemůžu říct, že bych se při hraní vyloženě nudil, to zase ne. Celá hra vypadá úchvatně a ještě lépe běží. Jednotlivé mise naštěstí nejsou jen "multiplayerové mapy s boty" jako v případě Star Wars: Battlefront II, ale mají v rámci možností slušně rozmanitou náplň. Doprovází je i pěkné filmové cutscény. Misí je celkem 14 a každá zabere zhruba půl hodiny, přičemž si hráč postupně osahá všechny stroje, které jsou ve hře k dispozici. Dalo by se říci, že celá kampaň je takovým tutoriálem, který hráči představí všechny mechaniky hry.

Jenže, na tak velkou a drahou hru je to prostě málo. Příběh je velmi generický, mise - až na jejich vizuál - taky nejsou nijak zvlášť zapamatováníhodné. Jako fanouška Star Wars universa mě možnost zalétat si v ikonickém TIE fighteru nebo X-Wingu vyloženě nadchla a v jejich zpracování je tu znát smysl pro detail. Samotná hratelnost je pak dost banální a rychlé omrzí a to i navzdory tomu, že lze jednotlivé stroje různě modifikovat a přizpůsobovat si tak taktiku. Osobně mi ale přes to všechno dost dlouho trvalo než jsem se skrze trochu krkolomné ovládání do hry dostal a v prvních několika misích jsem spíš trpěl. Nepomáhal tomu ani fakt, že hra nenabízí jiný pohled než ten z kokpitu, což mě jako nefanouška simulátorů, ale spíše casuala, který by si raději užil přehledný 3rd person, moc nepotěšilo. HUD stroje většinou zabírá více jak polovinu výhledu a dost tím trpí orientace v prostoru. Ve výsledku mě tak o fous více bavilo klidné potulování v hangáru a kecání s parťáky před každou z misí než to zmatené létání potom. Tedy, ze začátku. Tahle část taky velice rychle omrzí, protože prostředí hangáru je pokaždé prakticky totožné, zcela volně se v něm pohybovat nelze a úroveň dialogů či spíše monologů je také dost tristní. Naopak můj skill při samotném hraní se zvyšoval a s ním i samotná zábavnost.

Na střídačku hráč okusí bitvy za obě strany. Nevím nicméně jak v multiplayeru, ale v singlu mi přišla obtížnost poněkud nevyvážená (na normal). Zatímco TIE fighter a další stroje Impéria mi přišly strašné křehké a musel jsem se v leteckých bitvách dost ohánět (a stejně párkrát prakticky instantně zdechnul), misemi za rebely, resp. New Republic, jsem v X-Wingu poháněném štíty prošel s prstem v nose.

Zahrál jsem si to rád? Rozhodně ano. Ale zároveň je to ten typ hry, který po dohrání prakticky okamžitě zapomenu, což je rozhodně škoda, protože určité kvality Star Wars: Squadrons přeci jen má. Naneštěstí je na tom z hlediska obsahu tak bídně, že si své fanoušky, kteří by hráli i multiplayer, dlouho neudržel.

Pro: fanouška Star Wars a leteckých bitev to nadchne, krásný vizuál, skvělá optimalizace, chytlavá jednoduchá hratelnost

Proti: trochu krkolomné ovládání, pohled pouze z kokpitu, generický příběh, rychle to omrzí

+16

Little Kitty, Big City

  • PC 80
Herní výzva č. 3 -  Zvířecí duše  

Tak jsem doma :D Městské kočičí dobrodružství je dohráno a koťátko je zpátky doma. Ještě dodělám nepovinné úkoly a zkusím dokončit co nejvíce achievementů.

Jedná se o relaxační pohodovou hru s koťátkem, které se snaží dostat domů. Cesta to není jednoduchá, jelikož bydlí vysoko nad městem v bytě. Úkol je jasný, ale jak to udělat? Postupně se kočka naučí různé triky a dovednosti, jak šplhat, jak získat pírka. Jedná se o open world hru, takže má kočka absolutní volnost pohybu a smí jen tam kam se dostane a je to na hráči co a jak.

Cestou narazí na plno nástrah v podobě kaluží, samozřejmě, že se bojíme vody. Další nástrahou jsou psi, které lze uplatit kostí. Kotě cestou potká několik zvířátek, které zadávají zajímavé úkoly. Což prodlužuje hratelnost i zábavu. Stále je co objevovat a dělat ve volných chvílích. Úkolů a aktivit je hodně což musím jednoznačně pochválit.

Grafika hry je příjemně kreslená až komiksová a ke hře se hodí. Zvuky a hudba jsou taky ideální. Hra rozhodně nenudí a ani netrpí stereotypem. Po návratu domů hra nekončí a je možné opět prozkoumávat zapomenuté lokace a plnit achievementy.

Co mi vadilo psát ani nemusím, opakoval bych se po ostatních. A na ovládání mě upozornila samotná hra, že je lepší gamepad než klávesnice s myší. Stejně jsem to nakonec hrál klasickým způsobem, mám to víc v ruce než gamepad :)

Pro: Relaxační stylová hra za kotě, pěkná grafika a celkové prostředí hry. Spousta aktivit a achievementů.

Proti: Občas bugy, občas kamera.

+13

Life is Strange - Episode 1: Chrysalis

  • PS5 85
Prvá kapitola z Life is strange predstavuje perfektný úvod do tejto série. V nej sa stretávame s hlavnou hrdinkou Max, jej kamarátkou Chloe a nezvyčajným darom, ktorý nás sprevádza celou hrou a ktorý ju robí o to zaujímavejšou.

Max sa po pár rokoch vracia do svojho rodného mesta aby mohla studovať fotografiu. Jedného dňa sa však stane podivná udalosť a jej sa zmení život. Max dokáže vrátiť čas a tak meniť svoje rozhodnutia. A práve to je mechanika, ktorá je esenciálnou v tejto sérii.

V prvej časti sa zoznamujeme s prostredím a hlavne so spolužiakmi. Robíme malé rozhodnutia, ktoré môžu mať neskôr väčšiu váhu. Páčilo sa mi, že som sa mohla porozprávať s kamarátmi a mohla sa o nich dozvedieť viac, začať si o nich zbierať informácie, rozpoznávať ich charakter alebo im pomáhať.

Prostredie súkromnej školy je podľa môjho názoru vykreslené veľmi dobre. Aspoň na to, ako vnímam americké školy zo zahraničných filmov. :) Nájdeme tam outsiderov, obľúbencov ale aj snobov s vlastným klubom. Nesmie chýbať sexy učiteľ, podivný školník či podozrievavý sekuriťák.

Hrateľnosť je lineárna, počas rozhovorov má hráč možnosť skočiť naspäť v čase a odpovedať inak, využiť novú informáciu alebo dokonca urobiť niečo iné. To bolo fakt super. Inak je v priebehu kapitoly zopár miest, kde si Max urobí fotku a tá sa uloží do zápisníka. Sú to také malé achievmenty. Sem tam sa môže posadiť a podumať nad svojím životom a to je sprevádzané hudbou. Tieto momenty sa mi veľmi páčili v LiS True colours a nevedela som, že sa vyskytovali už v úplných začiatkoch.

Musím povedať, že som sa veľmi ľahko dokázala stotožniť s Max a jej charakter mi bol príbuzný. Dobráčka, ktorá chce napraviť všetko čo sa dá, hlavne aby jej blízki netrpeli. Celou hrou ju sprevádza jej kamarátka Chloe, o ktorú vlastne aj celú dobu ide. Tá mi bola o dosť nesympatickejšia. Zatrpknutá, rádoby cool teenegerka, ktorá má všetko na háku. Niekedy mi fakt liezla na nervy.

Hranie som si v každom príprade užila. Dodala by som len, že pre mňa osobne nie je prvá epizóda tou najlepšou, no označila by som ju ako kľúčovú.
+13

Lake - Season's Greetings

  • PC 80
Návrat do městečka Providence Oaks jsem odkládal více než rok a to jsem si rozšíření pořídil hned při vydání. Nejdřív ale nebyl čas a pak už vzhledem k jeho vánoční tématice nálada. Příběhově se dostáváme před původní hru a poštu tak tentokrát doručujeme v roli otce Meredith Weiss - Thomase. Po třech letech jsem měl podobný pocit, jako když znovu navštívím oblíbené místo. Známé postavy, bez problémů jsem věděl kde co je a kudy tam zajet. Navíc jsou všechna oblíbená místa pod sněhem a výhledy na jezero snad ještě hezčí.

Hraní začíná nenápadně a až později se začnou objevovat jednotlivé příběhové linky. Mimo obyvatel Providence Oaks se i tentokrát setkáte s návštěvníky. Jde o televizní štáb, který točí reportáž o městě a v druhé polovině ho potkáváte každý den na různých místech. Vše je takové pěkně poklidné a všední, opět ideální relaxační zážitek. Bezva soundtrack byl mírně vánočně rozšířen. Příjemným překvapením je i herní doba přes čtyři hodiny, více než polovina originálu. Je ale pravdou, že jsem nikam nechvátal a často jel delší cestou. Pokud někoho bavil původní Lake, tak rozšíření vřele doporučuji.
+13

What Comes After

  • PC 80
Herní výzva 2025 - 8. Bdím či spím

Je to až vskutku desivé, keď si človek uvedomí, že možno ma toho s Vivi spája oveľa viac, než by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Mentálne zdravie je v súčasnej dobe pre mnohých ľudí veľkým problémom a hovorí sa o ňom veľmi málo. Snažíme sa veci zvládať a často sa snažíme dávať druhým to, čo nevieme dať sebe samému. Možno budem v tomto komentári až príliš osobný, no podobne ako v Burnhouse Lane hra rozoberá témy, kde osobný zážitok môže jej hlavnú myšlienku predsa len umocniť o niečo viac.

Hodnotiť gameplay nemá určite význam, lebo v podstate nič viac než chodenie po vlaku a rozprávanie sa s postavami hra v sebe neponúka. Ale skrz zaujímavé voľby postáv, rôzne spôsoby myslenia a rozličný vek jednotlivých postáv si človek predsa len dokáže veľmi veľa uvedomiť. Prečo napríklad malé dieťa vôbec nepociťuje smútok z toho, že zomrelo? Pretože nevníma veci komplexne ako napríklad jeho rodičia. A nemá mu byť za čím ľúto, lebo dokopy ešte nič nestihlo spoznať. Bolo by určite zaujímavé, keby niekedy dokážeme komunikovať s kýmkoľvek a čímkoľvek, pretože som si istý, že by sme možno sami svoje myšlienky prehodnotili. Máme najvyvinutejší mozog spomedzi všetkých živých tvorov, no dokopy si sami doň vložíme démonov, ktorí potom robia len veci oveľa horšie. 

Osobne môžem povedať, že sú tu tri vynikajúce momentky, ktoré si na dlhú dobu ešte zachovám vo svojej pamäti. Debata so starým stromom, dialógy počas jedla a samozrejme finálny rozhovor s mačkou. Každý jeden tento moment v sebe skrýva veľké množstvo inteligentných a dobre sformulovaných myšlienok, ktorým dokážem veľmi dobre porozumieť a vziať si z nich niečo. Rozoberať to do detailu by bolo ale na veľmi dlhú debatu a tak ďaleko sa mi popravde ísť až nechce. Podstatné je, nech si každý z toho odnesie to, čo mu možno dokáže ukázať iný pohľad na svet.

What Comes After rozhodne nie je hrou, ktorá je zaujímavá z pohľadu hrateľnosti, alebo dabingu, no rozhodne dokáže podať svoju hlavnú myšlienku. A to je niekedy viac. Vo veľa súhlasím s Fritolom a tiež si myslím, že hra môže zažať aspoň ten malý plamienok nádeje. Čo v tomto zvláštnom desaťročí mnohí skutočne potrebujeme. Nádej.
+12

Sludge Life

  • PC 70
Tady asi někdo musel strašně hulit nebo minimálně požívat neomezené množství houbiček. Sludge Life je totiž docela slušná herní šílenost. Herní šílenost ale poměrně zábavná.

Představte si 3D adventuru, ve které je z podstaty věcí možné cokoliv. To přesně je Sludge Life. Námět, kde se v roli sprejera ocitnete někde uprostřed moře na plošině, kde je Vašim úkolem se nejen z ní dostat, ale předtím, než se z ní dostanete to tu mocně na konkrétních místech (které je třeba ponejprvá naleznout) posprejovat sty různými grafity. A aby toho nebylo málo, prostředí, ve kterém se hra odehrává, vypadá, jak kdyby ho nakreslil někdo, kdo těsně předtím vypil flašku francovky, popřípadě ji pil celou tu dobu, co prostředí kreslil. Zajímavé ale je, že prvotní šok ze hry po čase uzrává a postupem času zjišťujete, jak nesmírně detailní toto prostředí ve výsledku je. A to i přesto, že na první pohled hra působí neuvěřitelně amatérsky. Nakreslena je opravdu tak, jak když Řezník nakreslil první Život není krásný. Zdání ale klame…

Ke svému zjevu hra přidává i poměrně obstojný obsah. Nejenom, že je tu cílem sprejovat, vy se dostanete i k řadě minihrám, k dohledávání různých slimáků, míst, kde si můžete vykouřit cigáro a u toho všeho potkáváte nepřeberné množství postav, které se tu vždycky mihnou, ale svými hláškami Vám rozjasní minimálně úsměv na rtech.

Dám příklad. Třeba tu procházíte šatnami, kde narazíte na černocha ve vypasovaných trenkách, který pronese: „It´s okey,you can stare.“ Nebo tu narazíte u bazénu na kuchaře, který griluje nějaký klobásky, proti němu stojí čokl a kuchař Vás při vyzvání k rozhovoru uzemní hláškou “That dog keeps eyeballing me.

Jo, jsou tu fakt dobrý momenty a je hodně zábavné to tady procházet a objevovat. Obrazově jsem si prostředí pak i dokonce během hraní zalíbil. A to i přesto, že po vizuální stránce je to tady hodně úsporné a opět to působí nesmírně amatérsky. Ale jak to u této hry je, opět zdání klame. Když na Vás promluví kočka, tak věřím, že nebudete daleko od momentu, že něco vyprsknete na obrazovku. Pokud tedy v tu chvíli budete mít co.

Ano, Sludge Life je opravdu naprostá šílenost. Dlouho se mi nestalo, abych hrál něco, co se vůbec nebere vážně a navíc to má skvělou hratelnost. Stačí si jenom zvyknout na parkurové skoky, které tu mnohdy provádíte, na rogalo, které sem tam při vyšplhání na nejvyšší stupeň místní budovy při skoku otevřete a na fakt, že hra má tři konce. A nebojím se říct, že budete mít chuť zjistit, jak to vypadá, když ten konec skončí jinak, než jak jste v danou chvíli dopadli. Tím vším Sludge Life je. Popravdě by mě nenapadlo, že to o této hře řeknu, ale musím říct, že na to, co jsem na první pohled čekal, jsem se u ní až nebývale pobavil.
+11

The Book of Unwritten Tales: The Critter Chronicles

  • PC 70
Namísto pokračování Unwritten Tales jsem se pustil do prequelu, který mě nějak uvízl "pod čarou" a neměl jsem o něm ani tušení. Ten vychází z původního dílu, co se týče hratelnosti, ovládání, grafiky tak se v něm nezměnilo vůbec nic, což ze hry dělá spíše takový datadisk. Grafika je opět krásná, roztomilá, stejně jako v původním díle funguje zobrazování aktivních míst a postupné ubývání těch co nejsou potřeba.

Změnil se ale tón hry a z víceméně klasického fantasy se spoustou humoru se definitivně stala komediální adventura. Tomu odpovídá i hratelnost, která sází naprosto šílené kombinace... vůbec nemá cenu na něco zkoušet přijít sám. Je to zbytečné. Jednak aktivních míst na obrazovce moc není (a ani těch obrazovek), ty nepotřebné mizí a není moc ani předmětů. Takže ideální postup je projít celou obrazovku, na vše 1-2* kliknout, co jde sebrat vzít a rovnou vyzkoušet na vše co máte v inventáři a zbytek random použít na okolí. Je to v podstatě všechno na všechno, ale hra s tím počítá a já se docela bavil nad šílenými výtvory, postupy a řešeními.

Humor je o něco dětinštější, ale stále jsem se bavil různými odkazy, narážkami a hrdinovým jemným cynismem. Opět tu nechybí 1:1 scéna ze Star Wars (Luke v jeskyni s monstrem), pobavily mě odkazy na Portal (zde dokonce zásadní část hry), Boratovy plavky nebo Purple Tentacly pro adventuristy co vyrůstaly na hrách z 90. let :) Naprosto ultimátní byla vypatlaná, agresivní a odpudivá ekoteroristka Petra, která jakoby z oka vypadla Grétě, jen pár let předtím... že by tvůrci měli věšteckou kouli?

Hratelnost ale kulhá v tom, že s výjimkou jedné kapitoly ve výborné magické věži (nesmyslné schody, živoucí obrazy, vznášející se kytky atd...) se prakticky celá odehrává na jedné ledové planině s pár obrazovkami, což epice příliš nepřidá. Přesto byla hra poměrně dlouhá a přišla i s jedním puzzlem na který jsem musel kouknout do návodu (svoji blbostí).

A příběh? Inu šlo to. Tvůrci vzali potenciálně vtipné postavy z původního dílu a zbytek zahodili. Takže hrdinou je cynický zloděj Nate, opět na útěku před nasranou lovkyní Ma´Zaz. Záporákem je mnohem komičtější Munkus a děj se točí kolem rasy Crittera, který s Natem byl v původní hře. Dovíme se o jejich původu, inteligenci, že náš Critter je tak trošku výjimka a hlavně jak se s Natem seznámili. Zhruba od půlky oba fungují spolu a přepínáte se, občas je potřeba i koordinovaná akce. Finále je výborné... mno a tvůrci se i tak nějak zhruba trefili s návazností (i když z Munkuse se stalo mimino a Critter musel kvůli návaznosti nechat plavat svoji Laylu).

Celkově žádný zázrak, opravdu spíše "datadisk", ale bavil jsem se, příběh ušel, hratelnost byla pořád fajn a zabralo mě to většinu soboty... takže 70%.
+11

AKIBA'S TRIP: Hellbound & Debriefed

  • Switch 75
Herní Výzva 2025 - Coffee Break - Normál

Jéééj! Musím říct, že jsem si tento návrat do série Akiba's Trip opravdu užil. Před pár lety, v době covidu, jsem během jedné z mnoha nocí během lockdownu na Vitě rozehrál druhý díl. Byla to sympatická budgetovka, která sice nepřinášela nic převratného, ale byla neuvěřitelně zábavná a správně praštěná.

Jsem proto rád, že po několika letech od vydání dvojky konečně přeložili do angličtiny i první díl, který vyšel původně exkluzivně pro PSP v Japonsku. Až po vydání dalších dvou pokračování se dostal i na ostatní platformy mimo Japonsko.

Pojďme se ale podívat, o čem tento sympatický počin vlastně je. Hrajete za mladého chlapce, který miluje Akihabaru a je členem spolku, jenž ji ochraňuje. Jednoho dne se zaplete s místními upíry zvanými Chaos Souls, kteří ho zmlátí a nechají ležet na zemi. Naštěstí se ho ujme mladá, roztomilá upírka, která mu dá polibek a podělí se s ním o svou krev. Díky tomu získáte schopnosti těchto "monster" a brzy se zapletete do boje mezi frakcemi, kde bude jen na vás, jestli upíry vyhladíte, nebo se postaráte o to, aby mohli žít v míru s lidmi.

Poměrně klasický a ničím nezajímavý příběh že? No, ehm, to by jste v této hře nesměli eliminovat upíry tak že jim během souboje strháváte oblečení. Ano je to tak. Hratelnost většinou spočívá v tom že se bijete ve stylu Yakuzy ale s tím rozdílem že musíte vždy protivníka svlíknout a ten pak uhoří v plamenech slunce či jen celý zrudlý hanbou uteče. No a na týhle úrovni se pak odehrává jak příběh tak celá hra, jenž se nebere vůbec vážně a nabízí opravdu velkou plejádu vtipných a absurdních scének a to i v samotném gameplayi. Jen ještě dodám že i přes značnou míru humoru a srand, nabízí příběh i milou romanci a nějaké to srdíčko, což tedy hlavně i záleží podle vašeho rozhodnutí. K tomu ale později.

Co se týče samotné hratelnosti, je to taková Otaku Yakuza z AliExpressu. Mějte však na paměti, že hra původně vyšla na PSP, a podle toho i vypadá. Přestože tvůrci museli pracovat s omezeným hardwarem, dokázali toho z něj vytáhnout opravdu hodně. Celá hra se odehrává v různých menších úsecích Akihabary, mezi kterými se přesouváte. A i přes technická omezení hra věrně zachycuje atmosféru Akihabary – turisti se procházejí, maidky vám rozdávají letáky, lidé hrají na kytaru a NPC postavy vám nabízejí reklamní nabídky. Dokonce mě překvapilo, jak okolí reaguje na vaše počínání – když vypukne rvačka, NPC postavy se kolem vás shromáždí, fandí nebo si fotí. To mě opravdu mile překvapilo. Sice tu kromě nakupování, návštěvy maid kavárny a jedné minihry není moc co dělat, ale vzhledem k typu hry to stačí.

Vedlejší úkoly nabízejí slušnou výplň mezi hlavními misemi a naštěstí se nejedná o typické nudné fetch questy, jaké bývají v japonských hrách běžné. I když se jejich náplň může opakovat, jsou plné vtipných a zábavných mini epizod ze života v Akihabaře, přičemž některé dokonce rozvíjejí hlavní příběh. Doporučuji je proto plnit, protože z nich získáte nejen peníze, ale i fajn bonusy

Tyto bonusy se vám budou hodit v soubojích, které jsou rychlé, zábavné a díky svlékací mechanice ani nepůsobí monotónně. Nepřátelům totiž musíte postupně oslabit jejich oblečení, aby se dali svléknout. Jediným otravnějším momentem je situace, kdy omylem uhodíte policistu nebo kolemjdoucího, a ti se na vás vrhnou taky. Jakmile proti vám stojí více než tři protivníci, začíná chaos, protože když chcete někoho svléknout, musíte dlouze podržet tlačítko, aby postava po oblečení chňapla. Tento úkon vám však kdokoli může přerušit, což je v případě většího počtu nepřátel opravdu frustrující.

Abyste zabránili tomu, že vás sami protivníci svléknou, můžete nakupovat nové oblečení nebo si pořizovat podivné zbraně. Nepřátele můžete likvidovat počítačem, gumovým kladivem, časopisy a podobně. Hra také umožňuje crossdressing, čehož jsem často využíval, protože ženské oblečení mi přišlo odolnější. Takže jsem často chodil v princeznovském cosplayi, což vedlo k absurdním situacím, kdy si mě místní úchyl spletl se ženou a nabídl mi slevu, když si bude moci sáhnout dolů. Slevu jsem přijal, ale po sáhnutí... no, zahrajte si to sami.

 Ano, hra je místy frustrující a stereotypní. Souboje bývají chaotické a herní náplň se občas opakuje. Ale díky krátké herní době, velké porci humoru a nadhledu to snadno přehlédnete. Já si hru užil a jako japonská úchylná jednohubka je to ideální zábava!

Pro: Příběh, postavy, humor, ost, Akihabara a její detaily, délka, vtipné svlékání

Proti: Stereotyp, ošklivější grafika, chaotické a místy nefér souboje

+9