Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 90
Pokračování těch nejlepších kousků videoherní historie to mají vždy těžké, ovšem série Deus Ex na to jde velmi chytře. Rozdrtí vaše naděje a sny na prach obludným druhým dílem, protože ví, že s trojkou povede cesta už jen vzhůru… A tak se i děje, nebál bych se říct, že vstup do třetího dílu je po všech stránkách famózní. Bez složitého intra jste okamžitě vhozeni doprostřed konverzace Vaší postavy a jeho bývalou přítelkyní, okouzlující vědkyní Megan Reed. Jistá nevyřčená chemie mezi hlavními postavami se do jisté míry prolíná celou hrou a musím říct, že jsem si ji velmi užil. Cesta za Megan se pro mě stávala téměř stejně tak důležitou jako cesta za rozuzlením, pro Deus Ex, typické velkolepé konspirační teorie. Příběh a celkové ztvárnění blízké budoucnosti, v které poctivý občan představuje jen bezvýznamnou figurkou na šachovnici bohatých a mocných konglomerátů experimentujících s lidmi, se nesmírně povedl. Dialogy působí reálně a lidsky, nabízí se vám vždycky více možností, jak reagovat a samozřejmě každé větší rozhodnutí má vliv na váš následný postup. Speciálně jim dodává náboj možnost ve správný moment analyzovat osobnost diskutujícího a úlisně s ním manipulovat dobře mířenou lichotkou nebo autoritativním příkazem. K dispozici bude i spousta textů zejména v e-mailech, či tzv. kapesních sekretářek, které ale nyní povětšinou neobsahují zásadní informace pro váš postup hrou, jako spíše tu zdánlivě nepodstatnou „omáčku“ okolo, díky které se lépe ponoříte do herního světa.

Tím se dostávám k obtížnosti a herním mechanikám – jakkoli je Human Revolution důstojným pokračováním série, ani u něj se nevyhneme nepříjemným zjednodušením. Systém multitool/lock pick/hack/brutální síla nejen, že už asi nebude nikdy překonán, on bohužel nebude ani dorovnán. To samé platí o systému získávání zkušeností a pořizování perků a augmentací z modu GMDX prvního dílu. Nyní už není tak důležité pečlivě prohledávat okolí a číst textové zprávy, vystačíte si se směšnými dvěma body investovanými do hackingu a do vaší trpělivosti při opakování pořád té samé hackovací minihry a dostanete se téměř kamkoli. I na nejvyšší obtížnost mi přijde hra spíše zážitková, pokud se vyloženě nerozhodnete postupovat Rambo stylem. Nový systém krytí je příjemnější pro konzolisty, ale dle mě by se vtahující stealth akce měla odehrávat raději z první osoby a obsahovat funkční systémem vyklánění. Přitulit se ke zdi a koukat za roh mi přijde skoro jako cheat.

Pochválit musím audiovizuální stránku, ta nejen, že plně odpovídá tehdejším technickým možnostem, ale skutečně napomáhá i k tvorbě výborné atmosféry. A to v prvé řadě dávám důraz právě na výbornou hudbu, protože ta krásně podbarvuje onen futuristický, dystopický herní svět, v kterém proti sobě stojí chladná technologie a střípky lidství. Human Revolution se snadno zařadil mezi mé nejoblíbenější herní soundtracky. Od grafiky bych ani dnes nepožadoval víc, líbily se mi jak hypermoderní vědecká pracoviště, tajné vojenské základny, chudé Detroitské ulice, tak i futuristický víceúrovňový Shanghai (to je vyloženě geniální způsob, jak vyobrazit radikální rozdělení společnosti). City huby jsou svojí rozlohou dostatečné, naopak se přiznám, že by mi ani více lineární průběh nevadil. Jednotlivé mise se pak vyloženě chlubí vícero cestami, které vedou k cíli. Trnem v oku jsou mi jen ty všudypřítomné a popravdě stupidní ventilační šachty. Nečekané zpestření, obzvlášť když se snažíte nezabíjet, pak přichází v podobě několika masitých bossfightů. Není to ve stealth hře standardní, ale až na finální souboj docela fungují. V konečném důsledku se ve hře nevyskytuje žádné vyloženě slabé místo, ani nudná mise.

S Deus Ex už nikdy znovu nezažijete ono „poprvé“, každý další díl vyjde ze souboje jako poražený, nicméně faktem je, že imerzivních simulátorů není mnoho a já jsem vděčný za každý povedený přírůstek, kterým Human Revolution bezpochyby je.
+38

Star Wars: Dark Forces

  • PC 85
Dark Forces jsou prvním dílem skvělé série na jejíž všechny části rád vzpomínám. Rok vydání 1995 znamená, že hlavní konkurencí byl Doom. S ním podle dobových recenzí soupeřil, na rozdíl od mnoha jiných, vcelku úspěšně a já se tenkrát nemohl dočkat získání hry. Nebyl jsem zklamán a nejsem ani dnes po aktuální dohrávce. Dark Forces se nesnažily Dooma porazit tam kde byl nejlepší, upřímně v rychlé vyvážené akci a skvělém multiplayeru se hledá špatně konkurence i dnes. Vesmír Star Wars nabízel ale jiné možnosti. Hra tak stojí na slušném příběhu, který pěkně doplňuje filmy. Události a postavy jsou natolik zásadní, že se nesmazatelně zapsali i do Expanded Universe - vesmíru rozšiřujícího filmové události v před Disney podobě (té jediné správné). V roli žoldnéře Kylea Katarna musíte splnit čtrnáct náročných a rozlehlých misí, počínaje získáním plánů Hvězdy smrti až po zastavení výroby nebezpečných Dark Trooperů.

Jednotlivé mise jsou dalším rozdílem oproti tehdejší klasice. V každé je nutné splnit zadané úkoly, představené v briefingu před jejich začátkem. Jejich rozlehlost je na svou dobu opravdu značná a mohou působit spletitě, ale je to jen dojem. Nakonec jsem ani tentokrát neměl problémy s orientací, pouze dvakrát jsem hledal cestu, nejvíce 10 minut. Žádné extrémní bloudění ve stylu Corridor 7 nenastalo. Oceňuji různorodé prostředí i úkoly. Samozřejmě nechybí ani některé známé lokace. Mezi některými misemi jsou příběhové animace v nichž se dočkáme i postav z filmů a podobných scén. Filmovou atmosféru skvěle doplňuje i povedená MIDI hudba, tady se opravdu vyplatí syntetizér nebo alespoň emulátor, klasická zvukovka je mizerná náhražka. Nepřátelé jsou většinou staří známí z filmů, což platí i pro část zbraní. U některých zbraní je k dispozici sekundární mód palby. Občas je také potřeba použít různá udělátka, jako noční vidění nebo plynovou masku, podobně jako v Rise of the Triad. To opět podporuje různorodost misí.

Obtížnost je zpočátku celkem v pohodě, ale poslední třetina je znatelně tužší. Vyplatí se hledat skryté oblasti, které často obsahují život navíc. Více životů se také hodí na průchod přes, pro SW typické, lisy nebo skákací pasáže. Jde o velmi nepříjemné úseky, které považuji za největší slabinu hry. Ve skákání nepomáhá ani engine, který není ještě plně 3D a při rozhlížení tak nenabízí dobrý odhad ani přehlednost. V základu je možné použít myš pouze pro horizontální rozhlížení, ale pomocí nástroj DeHacker není problém doplnit i vertikální. Ten nabízí i další možnosti modernizace a úprav, ale využil jsem jen sekundární střelbu na druhé tlačítko myši a opravu chyby v MIDI. Grafika již působí zastarale a nezestárla tak dobře jako jiné enginy. Přesto, na vykreslení atmosféry stačí a nejde o nic co by znemožňovalo pohodlné hraní.

V jednotlivých levelch také nelze ukládat, což pomáhá atmosféře. Naštěstí se po smrti objevíte téměř na stejném místě, tedy pokud máte životy, jinak hezky restart. To se mi ale naštěstí nestalo. Multiplayer hra neobsahuje a upřímně by asi nebylo o co stát. Manuál je zpracovaný velmi průměrně a zajímavá je snad je první dvoustrana s úvodem do příběhu. Ve své době šlo o skvělou hru, která k žánru přistoupila jinak než většina konkurence. Ale i dnes rozhodně stojí za zahrání a já si ji užíval. Pokud jste navíc fanoušci Star Wars, tak není vůbec nad čím přemýšlet.
+38

The Witcher

  • PC 80
Sedmdesátý sedmý komentář o prvním Zaklínači. Nebudu tady rozpatlávat svůj příběh o tom, jak mi nepřišlo správné hrát oslavovaný třetí díl, aniž bych odehrál jedničku a dvojku, o tom, jak mě můj bratr varoval, že "ten první díl je reálně docela shit", přestože mu dal neskromných devadesát procent, nebo tu, nedejbože, tuhle hru nějak představovat a rozpitvávat její vztah ke knížkám, konzistenci s původním lore a podobné nesmysly (i když debata o tom, že se Andrzej Sapkowski nevyrovnal s úspěchem her úplně s grácií, je docela zajímavá, ale trochu mimo téma). Spíš bych se chtěl už trochu tradičně na první díl série podívat očima roleplayera a hlavně ocenit ambicióznost, s jakou se CD Projekt RED do hry pustil, přestože je nakonec vidět, že si tehdy nebyl ještě tak úplně jistý, jak chce, aby herní Zaklínač vlastně vypadal. Inu, pojďme do prvního kola.

Pokud je původní knižní hexalogie zajímavá především tím, že rozbíjí zajetá klišé v žánru fantasy (který se postupem času proměnil v parodii sebe sama, jelikož nedostatek fantazie průměrného fantasy autora je do očí bijící), pak její herní pokračování pokračuje v tomto duchu a rozbíjí zajetá klišé v herním žánru fantasy RPG. Co Zaklínače povyšuje nad standard své doby a dělá z něj hru, která dospělého člověka nejenže neurazí, ale i nadchne, nejsou nadávky, nevybíravé násilí nebo přítomnost sexu v podobě kartiček, které se staly terčem nespočtu vtípků ze strany mojí přítelkyně, která mě čas od času sledovala při hraní a teoretizovala o tom, jak by svět vypadal, kdyby si takhle lidé vyměňovali kartičky i ve skutečnosti. Jsou to hlavně věrohodné postavy, které nepůsobí jako karikatury na jedno použití, které mají rozumně promyšlený příběh a motivaci, které chybují a přesto člověk jejich rozhodnutí chápe a které mají svůj příběhový oblouk důsledně dotažený až tak, že to možná ani nebylo potřeba (například prostitutka Carmen, která ve hře hraje velmi malou roli, se na konci objevuje, aby vyjevila svoji provázanost s rozhodnutími hráče a postavami, které hráč potkal mnoho herních hodin nazpět).

Možná jsem na to měl jít ještě trochu víc od lesa a říct, že ze okolností, kdy vývojáře silně limituje engine hry, se kterým těžko mohli vystavět opravdové open world RPG, a kdy, pravda, trošku kostrbatě, navazují na už poměrně dost rozpracovaný příběh a svět, vlastně ani jiný formát hry než tohle téměř komorní drama, kdy se staré postavy neustále vracejí a jsou dále rozvíjeny, fungovat nemohl. A nutno říct, že přes obtížnost toho, co si autoři předsevzali, se s tím vyrovnali opravdu výborně. Překvapivě zajímavé příběhy zdánlivě nezajímavých postav, jako jsou Berengar (který se nám postupně ve vrstvách odkrývá, nejprve jako záhadný hrdina, který padnul rukou záporáků, později jako sebelítostivý zaklínač, který sám sebe nenávidí, potom jako zrádce a, pokud ho hráč nechá žít, nakonec jako přece jen hrdina, který se rozhodl vykoupit ze své zrady), Thaler (který umně hraje svou roli křupanského překupníka kradeného zboží, jen aby se později vyjevil jako ve skutečnosti inteligentní vůdce královské rozvědky) nebo Alvin (dítě, které je hráči celou dobu svěřováno k ochraně, se na samém konci hry ukáže být hlavním záporákem), mě od začátku do konce bavily. Příběhové zvraty jsou tu zvládnuté na jedničku.

Nicméně ani tak se hra nezbavila některých fantasy RPG klišé. Například šnečí začátek, kdy Geralt přijíždí do na první pohled nezajímavé vesnice, je trope, který jsme viděli snad v každé fantasy hře tehdejší doby, stejně jako příběh, který se časem rozvine do trošku béčkového rozměru, kdy osud světa visí na vlásku. Hra sice (velmi správně) trvá na tom, že v ní neexistuje dobro a zlo, pouze rozhodnutí a jejich následky, ale právě ony rozhodnutí a následky vám cpe do obličeje, co to jen jde. Kolikrát jako pěst na oko uvádí dialogovou volbu slovy o tom, že přichází čas na důležité rozhodnutí, které se časem projeví, což opravdu nepůsobí moc elegantně. A ačkoliv, vzhledem k tomu, že příběh manévruje v relativně uzavřených mantinelech, velmi dobře nabízí různé způsoby, jak danou situaci rozuzlit, občas mi přece jen chyběla reflexe toho, proč jsem se pro danou věc rozhodnul (asi nejvíc mě iritoval konflikt mezi Řádem a Scoia'tael, kdy jsem několikrát pomohl Scoia'tael, ale čistě z toho důvodu, že jsem chtěl zachránit rukojmí; rozhodně ne proto, že by mi byli jakkoliv sympatičtí; touto motivací jsem neměl ve hře vůbec možnost se hájit), protože mi to bylo po zbytek hry neustále otloukáno o hlavu.

Asi největší slabinou hry byly souboje, kde byla nejvíce vidět rozervanost týmu v tom, co ze hry vlastně chtěli mít. Jak se píše i v zajímavostech zde na Databázi, zatímco programátoři chtěli spíše akčněji laděnou hru, scénáristé preferovali ono drama mezi postavami. A právě programátory měl někdo praštit přes prsty, protože akční stránka hry je opravdu dost rozpačitá. Na jednu stranu velmi dobře funguje propracovaný systém alchymie a přípravy na zabití monstra v zaklínačském stylu, na stranu druhou, samotný souboj s monstrem nepůsobí jako souboj s minibossem (až na souboj se strigou, který se docela povedl), ale, pokud se na něj hráč správně připraví, jako až překvapivě jednoduchá jednohubka. Ale v pořádku, z toho můžu vinit jen sebe, jelikož jsem se rozhodl hru nehrát na nejvyšší obtížnost, při které je alchymie nutností a kterou bych novému hráči doporučil. Horší je to ovšem s "řadovými" monstry, jako jsou utopenci a kikimory, které byly nekonečně stereotypní a u kterých jsem ke konci už opravdu trpěl. Tím víc, že nenáviděná bažina, o které jsem si s velkým potěšením na konci třetího aktu myslel, že už se nevrátí, přišla ve snad ještě horší podobě v aktu pátém.

První Zaklínač se povedl nad všechno moje očekávání. Výborný a zajímavý příběh jde ruku v ruce s uceleným audiovizuálním zpracováním, které je sice svým způsobem "ošklivé", ale působí uceleně a tak, že ho dělal někdo s jasnou vizí, která správně evokovala drsný svět Zaklínače (jen snad s hudbou v obchodní čtvrti Vizimy se skladatelé moc netrefili, protože působila jako z úplně jiné, mnohem kýčovitější, hry). Autoři se netrefili jen v pár relativních drobnostech. Například akční příběhové cutscény jsou opravdu cringe ("Sorry, šéfe, ale všechen budget jsme už vyplýtvali na sexuální kartičky. Dal jsem tomu pět minut."), kvalita zvuku některých vět působí, jako by někdo mluvil do mikrofonu až z trochu moc velké blízkosti, a například výkon herce, který daboval postavu Juliana, působí opravdu tristně (o to víc v mém případě, kdy se po oznámení smutné zprávy (že jeho nastávající nevěsta zemřela), spustila veselá hospodská odrhovačka a místní rváč postávající opodál na Geralta začal pokřikovat: "Your mother sucks dwarven cock!"). Ale vem to čert! Opravdu se není za co stydět a já můžu s klidem říct, že Zaklínač rozhodně patří k těm lepším RPG, které jsem kdy hrál.
+38

Halo Infinite

  • PC 60
Přijde mi komický, že věc kterou hráči i kritika vytýkali první hře série asi nejvíc, tedy nudnej copy/paste level design interiérů, do puntíku opakuje o 20 let později nejnovější díl, ještě s názvem Infinite. Infinite je tu možná tak asset reuse a množství identických chodeb a místností. Když snad celá poslední mise znamenala procházení identickýho interiéru, jež jsem procházel o pár hodin dřív, skoro jsem si klepal na čelo. Ale jinak se to hraje furt slušně, gunplay (reakce nepřátel na zásahy, variabilita zbraní, animace přebíjení..) je tu nejlepší v sérii, a k tomu jako bonus grappleshot, kterej má spoustu využití a jeho přidání byl náramnej nápad. Open world je v sérii novinka, skoro jakoby si řekli "co byla nejlepší mise v Halo CE? Jo, Silent Cartographer", tak tu misi vzali a roztáhli na celou hru. Bohužel to znamená jeden jedinej biom a nulovou variabilitu, plus je tu typickej open world trash (kvalitní sidemise nečekejte), ale díky gunplayi mě vcelku bavilo jeho část dělat.

Příběh je zase typická scifi pohádka o "man of few words" Master Chiefovi a staronový Cortaně, s roztomile přepáleným (čti nechtěně směšným) záporákem a spoustou mumbo jumbo omlouvající Master Chiefovu genocidu na prstenci. Po titulkách klasická nicneříkající cutscéna "připravující půdu" pro nějaké budoucí záporáky, aby mohlo vzniknout spousta dalších dílů. Já jen nechápu, že tvorba tohoto trvala týmu s ohromným (možná odtud je to Infinite v názvu?) budgetem pět let, protože jsem dekádu zpět hrál střílečky od menších týmů co vypadaly graficky lépe a bavily mě víc.

Špatná hra to ale není, v rámci gamepassu klidně doporučím, pokud vás tahle série baví.
+38

Red Dead Redemption 2

  • PC 95
V první řadě bych chtěl smeknout klobouk, že Rockstar dokázal vrazit takové peníze do vývoje hry, jejíž setting a určité nároky na vyspělost hráče zřejmě nepatří k těm potenciálně nejlukrativnějším. Všechny prostředky, dlouhý čas vývoje, stejně jako otrocká práce, kterou jejich korporát dokázal ze zaměstnanců na tvorbě RDR2 vytřískat, stojí za možná vůbec nejmonumentálnějším dílem v historii počítačových her. 

Bůh je v detailech, říkal Mies van der Rohe. A tímto se řídil i Rockstar, když neskutečná míra promyšlených detailů jejich westernového open-worldu nepřestává ani po letech hráče fascinovat; zmínit by se jich dal nespočet, od maniakálního designu architektury a nádherných brázd ve sněhu, až po bezprecedentní maličkosti typu změny velikosti zornic hlavního hrdiny dle okolního světla a přivírání víček při rychlé jízdě. YouTube je plné nekonečných souhrnů těchto propracovaných a přitom tak snadno opominutelných prvků, tudíž nechci zbytečně vyjmenovávat.

Těžko si po hraní RDR2 ovšem užít jízdu na koni v jiných hrách. Hlavní devizou přitom není sám o sobě dokonalý motion-capture, ale především uvěřitelný pocit z jízdy, odvislý třeba i od propracované fyziky, kdy svou roli hraje váha samotného zvířete či kinetická energie, stejně jako fakt, že kůň není neživý objekt, má vlastní hlavu a může reagovat nepředvídatelně, pokud je ve stresu. To zvířátko je prostě úžasné a hráč si k němu dokonce vytvoří takový vztah, že když závěrem hry mého Gina smrtelně postřelili a Arthur se s ním jako chlap loučil, zaleskla se nějaká ta manly tear. 

Melancholické téma hry - totiž konec romantických idejí v počátcích prosperující, industrializované společnosti Nového světa - považuji za mně velmi blízké a mnohokrát jsem byl nadšen, jak schopně jej tvůrci rozvíjí. Oni tu historii znají a milují, stejně jako krásno. Není divu, že onen zesnulý manžel Mary jmenoval se Barry Linton, jakožto nenápadné přitakání milovníkům Kubrickova Barryho Lyndona, snad nejkrásnějšího kinematografického díla vůbec.

Vnímavější postavy gangu samy mnohokrát zmiňují, jak si připadají, totiž že do moderního světa nepatří, jako nějaké relikty starých a nevratných časů, a asi není divu, když živoucím reliktem byl již Wild Bill Hickok, který zemřel nějakých dvacet let před počátkem RDR2. Zdejší Van der Lindeův gang romantických anarchistů (v teorii) a sprostých zlodějů a vrahů (v praxi) dal mi skrze hráčovy sympatie vzpomenout na Vančurovu Marketu Lazarovou, kde jsou vypravěčem lapkové oslavováni pro jejich nespoutanost.

V mnoha ohledech je RDR2 hra až gurmánsky pomalá. Jiná dynamika k 19. století naprosto patří a třeba to pro netrpělivé hráče nesnesitelné, ovšem ve skutečnosti naprosto skvělé designové rozhodnutí, že každé ulovené zvíře je v detailní animaci třeba stáhnout z kůže a nestačí akt odbít pouhým kliknutím tlačítka, dělá z RDR2 mnohem naturalističtější, syrovější a v realitě zakotvené dílo, než bych od Rockstaru, jejichž hlavní série GTA cílí především na teenagery odkojené attention spamem, vůbec kdy očekával.

Nabízí se otázka, nakolik byla skutečnost, že se podobné věci implementovaly, výsledkem štěstěny a dobrého osudu. Na hře je totiž velmi patrné, že nebyla od počátku tvořena při jednotné vizi a množství kvalit získala až v pozdějších fázích vývoje. Což s sebou samozřejmě přináší i značnou nekonzistenci, kdy se asi nejprve vytvořil open world a jednotlivé systémy včetně populárních ptákovin typu crafting, a až pak bylo - DÍKYBOHU - rozhodnuto, že hra bude značně narativnější a adventurnější, zaměřená více na charaktery. A v tom se povedla nesmírně! Ovšem narazila v rámci své nekonzistence na tzv. „ludonarativní disonanci“ tak silně, jako málokterý jiný tak kvalitní titul. Zmíněný termín označuje konflikt mezi příběhem a tím, co se odehrává v rámci samotného gameplaye.

Chápu samozřejmě, že hlavní trh zde byl konzolový a nebýt konzolového trhu, nikdy by nejspíš nebylo možné nasypat tolik prostředků a vytvořit tak masivní a krásný svět. Ale konzole nejsou skrze své ovládání platformou pro střílečky, tudíž tamější akční systémy bývají tvořeny jinak, a co bych povídal, mnohem mělčeji a stupidněji. Neberte si to, konzolisti, osobně, miluji motocyklové simulátory a hraji je pouze na gamepadu, nicméně co je to skvělý kill se střelnou zbraní, o tom si můžete nechat leda tak zdát.

Zpět k věci - v RDR2 se tento mor manifestuje v podobě tzv. „Dead eye“ - což je jen x-té označení pro bullet time -, aby si i chudák s páčkou mohl připadat jako velký pistolník. To s sebou samozřejmě nese obrovskou výhodu pro hráče a možnost vystřílet při troše šikovnosti (v případě konzolí bych se nedivil spíše auto-aimu) vše instantně na heaďáky; a proto se kruh uzavírá v klasické Rockstar designové formuli, která zní: „Kluci chtějí střílet, čím více nepřátel, tím lépe.“

Ve výsledku to znamená, že hlavní hrdina jest bullet sponge a má superhrdinskou výhodu, aby mohl snadno střílet nekonečné zástupy debilních nepřátel ve fúzi Maxe Paynea s Moorhuhn. Toto je nacpané všude, i tam, kde by opravdu nemuselo. Vždy se musí něco podělat, abyste mohli trefit 20 dalších heaďáků, a vlastně i když vše vyjde, tak to znamená akorát méně mrtvých. A zatím hlavní hrdina přemýšlí narativně o dobru a zlu, o moralitě svého jednání a jeho důsledcích... Jediné, co akční část RDR2 vykupuje, je slušný pocit ze zbraní a především brutální a naturalistické násilí. Není náhodou, že nejlepší kill, který jsem zde zažil, bylo reflexivní ustřelení palice brokárnou člověku, jenž na mě vyskočil zpoza stolu - bez dead eye.

Co znám tento svět, méně bych se divil zjevení hry, která by byla celkově takto mělká, nikoliv pouze v jednom aspektu, a to pravděpodobně v obavách z přijetí a prodejů, kdyby byla ještě méně akční. V nějakém jiném, ideálním světě jistě existuje RDR2, kde vzácné a smrtící přestřelky splňují hardcore parametry a kde hru zdobí více a především smysluplnějších RPG prvků (než zdejší honor systém). 

Ale i tak RDR2 považuji za podivuhodné umělecké dílo, jedno z těch, na které se už nezapomíná. Závěr hlavního příběhu má fakt grády, div jsem při tom tanci nerozmlátil klávesnici, jak zběsile jsem klikal. A pak byl tak krásně odměněn za to, že jsme si s Arthurem rozuměli...

Pro: GREET

Proti: ANTAGONIZE

+38

Baldur's Gate

  • PC 90
Hráno v co-opu:

"I will be the LAST... and YOU will go first!" 

Touto větou začala má pouť kooperativního hraní RPGček, která mě přes hry od BioWare, Black Isle a Obsidianu, přivedla až k Divinity: Original Sin a Wasteland 3, ale také k hraní papírového Dungeons & Dragons. Přesto se nedá říct, že bych na legendární Baldur's Gate měla jen ty nejlepší vzpomínky. Je to jediná Infinity Engine hra, kterou jsem nedokázala dohrát v její originální podobě. 480p při poměru stran 4:3 je pro zoomera jako jsem já smrtící kombinace, obzvlášť v izometrické hře, kde parta hráčských postav pak zabírá polovinu obrazovky. Naštěstí se ještě před vydáním Enhanced Edition dal obsah této hry převést do druhého dílu pomocí módu BG1Tutu, podstata jehož názvu mi docvakla až nedávno... kecám, nedocvakla, prozradil mi to taťka.

Ve srovnání s pro mě geniálním druhým dílem také zamrzí téměř nulová interakce se spoludružiníky, díky čemuž si jich polovinu ani nevybavím. A mohla bych v tomto duchu pokračovat, Baldurova brána není tak dobrá lokace jako Athkatla, Sarevok není tak dobrý záporák jako Irenicus, ... Ale pravděpodobně ze mě mluví jen skutečnost, že jsem se s druhým dílem setkala dříve než s prvním. Faktem je, že se stále jedná o skvělý začátek úžasného příběhu, který bych doporučila odehrát každému milovníkovi fantasy. Dodnes vzpomínám na mé postavy, třeba na feministickou nekromantku, co nutila Kivana nosit Girdle of Masculinity/Femininity. Bohužel mi umřela v souboji se Sarevokem a táta mě pak donutil si do dvojky udělat jinou postavu. Přála bych si, aby jí byla země lehká, ale pravděpodobně stále bloudí pohřbenými ruinami starého města v okolí Bhaalova chrámu s neukojitelným hladem po teple života.

No a takové příběhy si můžete tvořit i vy. A třeba i ne tak blbé, a třeba i ještě zábavnější. Tak se pusťte do toho! A pokud už je na vás Baldur's Gate moc starý a hnusný, tak nezoufejte. Na to, co v roce 1998 BioWare odstartoval, snad už letos volně naváže Larian se svou Baldur's Gate 3. Jestli to bude podobně kvalitní pecka od začátku až do epického konce, tak se snad zblázním radostí. My už mezitím stihli znovu sejmout Sarevoka, tak jestli to odloží, ať si mě nepřejí... :)

Ale zpátky k Baldur's Gate jedničce. Tato hra je především o exploringu. Hlavní příběh je dávkován postupně na konkrétních místech v obrovské mapě, většinou s nějakým bossem a odkazem na další příběhově důležité místo. Mezitím hra nabízí prostor k prozkoumávání a plnění vedlejších úkolů tak, jak to známe i z moderních openworldových her. Dnes bych si představovala, že lokace budou trochu zaplněnější, ale autoři zřejmě sázeli na o to lepší pocit při nalezení něčeho zajímavého. Uznávám, že hra tak působí uvěřitelně (na poměry nízkoúrovňového fantasy dobrodružství) a nelineárně. Při opakovaném procházení několika čtvercových lokací, ze kterých se celý herní svět skládá, jsem si opravdu představovala, jak se družina plahočí divočinou, nohy bolí, složený stan na zádech tlačí, jídla málo, plný měchýř, ... a ten Bhaalův spratek ne a ne zastavit. To vše samozřejmě za doprovodu skvělé hudby. Když se tehdy nedalo ohromit grafikou, muselo se ohromit hudbou. Ačkoliv hudbu k Icewind Dale a Planescape: Torment považuji za ještě lepší. Ale o tom až někdy příště.

Dohráno za 51 hodin.
Včetně:
Tales of the Sword Coast

Pro: Start nejen legendární série, ale de facto i žánru izometrických RPG her v podobě, ve které vydržel až do dnes. A dá se hrát i v kooperaci!

Proti: V porovnání s druhým dílem pro mne vyniká jen v openworldové volnosti a nelinearitě. Všechny ostatní aspekty hry sequel překonává.

+38

RoboCop: Rogue City

  • PS5 80
Bylo to jako hrát film z osmdesátých let. Takový ten lehce béčkový, ale zároveň ne špatný akční film, který někteří považují za klasiku a rádi se na něj podívají i po letech, zatímco jiní mají obavy, že by opětovné shlédnutí zničilo jejich pěkné vzpomínky z dětství či mládí na něj. RoboCop je jedním z těch filmů. A hra RoboCop: Rogue City mu rozhodně nedělá ostudu, ba naopak. Je to zatraceně zábavná akční hra, která má sice své neduhy, ale zároveň jde z ní cítit respekt a láska k předloze.

Právě příběh je takové to osmdesátkové/devadesátkové béčko, kdy tu narazíme na několik šílených záporáků, problémy řeší zbraně a všude se válí drogy. Všechno to funguje úplně bez problémů a krásně to vychází z filmové série. Hodně se mi líbila otevřená lokace, do které se hráč vrátí několikrát, a její vedlejší úkoly, stejně tak byly fajn návraty na policejní stanici po každé misi, kde byla ta správná policejní atmosféra a rovněž několik fajn miniúkolů.

Super je také možnost vyvíjet RoboCopův charakter, a tím ho posouvat blíže ke stroji či k člověku, jeho lidství je jedna ze zásadních otázek v příběhu. Ve hře je množství různých rozhodnutí, které ovlivňují konec hry, takže se nejedná jen o bezduchou akci, hra je více propracovaná, než by člověk mohl čekat. 

Přesto je to převážně akční hra. A v tom také nejvíc exceluje. Pocit ze střelby je naprosto skvělý, hráč se opravdu cítí jako nezastavitelný stroj. Jsme RoboCop, takže nějaké krytí za bednami máme na háku, prostě přijít, vymydlit, vymalováno. Potěší i jednoduchý RPG systém, kde si mimo síly, obrany či zdraví můžeme dát body například i do Dedukce (doporučuji co nejdříve) nebo Engineeringu.

Co není slavné je optimalizace. Na PS5 se hra uměla občas sekat, v cutscénách blikaly textury, popřípadě chvíli trvalo, než vůbec plně načetly. Také mi moc nesedl závěrečný souboj, jak po hratelnostní, tak příběhové stránce, ale to je individuální.

Zkrátka velmi zdařilá hra. Nebere se vážně, máme tu známé obličeje, povedenou atmosféru. Člověku se ani nechce věřit, že před deseti lety studio Teyon vydalo strašlivý Rambo: The Video Game. Tomu se říká zlepšení. Snad budou v růstu pokračovat.
+38

Fallout 2

  • PC 95
Na Fallout 2 nikdy nezapomenu. Právě tahle hra mi přiblížila žánr RPG a naučila mě ho milovat. Už od začátku na člověka působí atmosféra post-apokalyptična, když vidí, jak obyvatelé jeho vesnice zprimitivněli kvůli nedostatku civilizace.
Co bych ale na Fallout vyzdvihla nejvíc a zřejmě je to i hlavní příčina úspěchu je, jak se hráč může prodírat příběhem nejrůznějšími cestami nejen dobra a zla, ale i něčím mezi, nebo různými typy dobra i zla. Hráč si vždy může vybrat právě tu cestu, která mu nejvíc vyhovuje, ale hlavně - jeho činy mají na svět opravdu vliv. Svět tak působí velmi živě a realisticky.

Pro: Atmosféra, možnosti, otevřený svět, na který má hráč vliv, humor a mnoho dalšího

Proti: Bugy, bugy, bugy...

+37

Beyond Good & Evil

  • PC 95
Opět hra, kterou bych si díky mému oblíbenému časopisu k němuž byla přiložena jen tak nezahrál a opět to je perla mezi hrami ( stejne jako Dreamfall, Syberia, Posel Smrti atd. :-)) Neskutecně barevný svět, který žije svým vlastním životem podbarvuje příjemná hudba. Hratelnost taktéž velmi dobrá i když souboje jsou zpravidla jednoduché a rychlé, všechno to dopředu táhne hlavně příběh a focení nejrůznějších zvířátek, kterých jsou po celém světě stovky a sbírání perel za které si kupujete u zhulených nosorožců :-) vybavení do svého vodního vznášedla s kterým se pohybujete po po světě.
Neprávem neúspěšná hra a téměř dokonalá ve všech směrech..... a pak že jsou počítačové hry nesmyslné, tupé střílečky bez špetky umění :)

Pro: fantastický svět, hudba, hlavní hrdinka, prase :), level design, focení

Proti: někomu by se mohla zdát příliš dětská :-)

+37

Doom II: Hell on Earth

  • PC 100
Tento komentář se bude týkat zejména multiplayeru. Singleplayer je již v komentářích docela probraný a já pouze dodám, že byl ve své době rozhodně strhující a plný atmosféry. Když jsem singleplayer Doom II v nedávné době pustil znovu a znovu jej dohrál, zjistil jsem, že neztratil nic ze své působivosti. Nedá mi to nepochlubit se, ale zkoušel jsem hrát pouze s motorovou pilou a pistolkou a opravdu, jde to tak dohrát do konce.

Co mě však na této hře baví neustále, je multiplayer. Doom II byl pro mě první hrou ve které jsem měl možnost vyzkoušet hraní proti živému protihráči. Zhruba tak před těmi 13 lety byla možnost hrát pouze ve dvou lidech přes sériový kabel (pamatuje to vůbec ještě někdo?), ale i tak jsme si hru neskutečně užívali. Samozřejmě hned od začátku vedl první level, neboli Entryway. Postupně, po objevení síťových karet, se přidávali další hráči a multiplayer byl lepší a lepší. Co na tom, že jsme většinou hráli jen jeden level dokola.

Je tomu asi tak rok, co jsem objevil super věc, která se jmenuje Zdaemon a zjistil jsem, že Doom II pořád funguje a má pořád docela slušný počet hráčů. Samozřejmě, vzhledem k tomu, že se jedná o hru z roku 1994. Nainstaloval jsem Zdaemon, Doom II a vrhnul se do hry. Ó jaké bylo moje překvapení! Po mnoho hodinách strávených u Call of Duty a Quake III: Arena jsem si říkal, že to nebude problém, ale v Doomu jsem si vůbec neškrtl. Takhle rychlou střílečku jsem v multiplayeru ještě nikdy nehrál. Samozřejmě po několika neúspěších se začly objevovat první vlaštovky úspěchu, ale i tak, málokdy se mi stane, že bych přežil déle než 30 vteřin. Naprosto unikátní hratelnost mě strhává i v době Quake Live a Team Fortress 2.

Se síťovou hrou souvisí i jedna z největších předností Dooma a tou jsou různé modifikace. Doom je v tomto směru průkopníkem a dnes je k mání několik tisíc odlišných levelů. Z mého pohledu však vítězí modifikace na stále jednu z nejlepších multiplayer map, legendární Entryway. Trochu mě zase na druhou stranu mrzí, že dnes už je problém si, přes již zmíněného klienta, zahrát původní Entryway bez modifikací. Ale s tím už jsem se smířil.

Na závěr se mi tak nějak chce říct, že nové hry přicházejí a odcházejí, jen Doom II stále zůstává. Ale to už je docela otřepaná fráze...

Pro: Atmosféra v singleplyeru, stále živý a neskutečně rychlý multiplayer

+37

Brány Skeldalu

  • PC 80
Brány Skeldalu jsou takovou českou pohádkou. Pohádkou v kouzelné grafice prostředí a k tomu nepěkně kontrastujícími "komixáky" z řad civilistů i nepřátel. Naivní dialogy proto nevadí, naopak se hodí do celkové atmosféry hry.

Nicméně souboje rozhodně své chyby mají, byť předchozí dohraní ve mně v tomto ohledu zanechala jakýsi vzpomínkový optimismus. Možná je windows verze přespříliš upravovala, nicméně nevyrovnanost mezi jednotlivými "povoláními" byla skutečně velká. Kouzelníci nedisponují ultimátními útočnými kouzly na dálku. Magická střela je jen o trochu lepší než nejlepší kuše (která se hodí asi jen pro odstřelování prchajících nepřátel) a navíc zvuk sesílání rve uši. :) V živlu vody jsou sice kouzla brutálně účinná, ale můžete jimi odstřelovat leda přední řadu vlastních válečníků. Nedostatek many tomu také nepomáhá, a tak u mě kouzelníci sloužili jen jako zásobárny "kněžských" kouzel boostujících válečníky.

Ti jsou pak skutečně neskuteční. :) Windows verze umožňuje užití dvou zbraní a válečník se dvěma Temnými úsvity a (jak již bylo řečeno) od mága seslaným Bersekrem - to jsou hotové žně. Druhou polovinu hry jsem tak procházel se dvěma obdobně vybavenými tanky (Tiroka za kolo) zatímco ostatní postavy jsem kvůli odsýpání hry vždy někam "uklidil" (dají se ovšem změnit v "démony" a to je to s nimi pak zase krapet veselejší).

Podobné nevyváženosti jsou i u zbraní. Sekery a meče jsou holt dalece nejlepší, byť se tak na začátku hry nemusí jevit. Dovednost se pak zvyšuje právě užíváním zbraní a nikoli při přestupu na další úroveň. Max u každého druhu je ale jen 5 a skáče to poměrně rychle (jinak řečeno nemusíte se nervovat, pokud jste nějakou dobu užívali jiné typy). V posledku tak cca v ke konci první třetiny končí variabilita v užívaných druzích a od té doby už budete kupovat a užívat právě jen meče a sekery (nepočítám kuše pro střelce a hole pro mágy). Ostatní zbraně už budete leda prodávat a budete tak ochuzeni o občas celkem povedené animace při jejich užívání.

Rozhodně bych si dovedl představit i větší množství kouzel. Nadto s poněkud širší variabilitou. Je jich tuším jen 35 a nadto polovina z nich je k sehnání až v závěrečných "dungeonech" před samotným Skeldalem, kdy už ovšem končí "životnost" některých dříve sehnaných.

Peněz celkově úplný přebytek není. Na blbosti (výcvik mágů v obratnosti atp.) mi peníze většinou nezbývaly. Čili v tomto ohledu dobře vyváženo. Byť můj dojem pramení právě ze hry se dvěma válečníky, jejichž výbava je nepoměrně dražší.

Snažil jsem se o informativně kritický komentář. V posledku by to pak mohlo vypadat, že Brány Skeldalu jsou hrou nepovedenou. Pravý opak je ovšem pravdou. A to ač postupem času zábava mírně klesá (Skřetí jeskyně jsou stále mou nejoblíbenější lokací). Souboje se de facto opravdu povedly, grafika je (s výhradami ke dvojici komiksáci vs. grafika prostředí) opravdu pěkná a hra dostatečně nápaditá a tedy předcházející stereotypu a nudě. Byť pro mě osobně zábavnost, jak již bylo řečeno, během hraní pozvolna klesá. Prima je i hudba a střídání prostředí (lokace).

Závěrem zkuste tomu dát šanci i v dnešní době. Jde o dílko přístupné i nováčkům v "žánru" a navíc "uživatelsky" příjemné. :)
+37

Return to Castle Wolfenstein

  • PC 80
Když reálnou střílečku z 2. světové, tak jedině Hidden and Dangerous 2, když klasickou FPS, tak právě Return to Castle Wolfenstein. RtCW je pro mě posledním důstojným nástupcem této série, ještě se pořád drží víceméně věrně reálíí největšího válečného konfliktu všech dob a do toho s citem přidává některé sci-fi a okultní prvky. Na RtCW je ještě vidět, že byl připravován s maximální pečlivostí a snahou autorů bylo vytvořit opravdu dobrou hru ve všech směrech.

Ve své době vypadal RtCW výborně a ani dnes ještě určitě jeho grafické zpracování neurazí. Navíc, pokud si dobře pamatuji, tak hra byla prostá všech možných bugů, tak jak se s nimi setkáváme dnes v takřka každé hře, které jsou šity hrokou jehlou, jen aby už byly na pultech. Rozhodně bych vyzdvihl zvukovou stránku hry, zvuky zbraní byly výborné a člověk měl pocit, že drží v ruce vražedný nástroj a ne hračku pro děti.

Po stránce hratelnosti jde o ryzí FPS, bez všech možných zbytečností, napomáhá tomu výrazně povedený design úrovní, kdy se více méně střídají mise, které je možné hrát taktičtěji s těmi, kdy B.J. rozsévá zkázu jako bůh pomsty a stejně tak prostředí nesjou po celou dobu sterilní, ale střídají se tak, že se nikdy nezačně dostavovat stereotyp.

Nemám rád sci-fi hry, nemám rád sci-fi prvky ve hrách, které se jinak odehrávají v reálném prostředí, ale RtCW je jedna z mála her, které jsem to dokázal odpustit. Možná, že kdybych si ji teď zahrál znovu, tak by se hodnocení vyšplhalo ještě o kousek výš, ale i tak na ty hodiny, které jsem u ní kdysi strávil poprvé a potom ještě při druhém dohrání vzpomínám rád. Pokud někdy bude nějaké další pokračování Wolfíka, tak doufám, že naváže právě na RtCW a nikoliv na posledního Wolfensteina.

BTw, poslední boss mi přišel hodně lehkej, nejvíc jsem se zapotil asi u těch dvou ubersoldátů v té podzemní laboratoři :)

Pro: Poctivá FPS z 2. světové, design úrovní, povedené skloubení historie, okultismu a sci-fi, zvuky zbraní

Proti: Dnes už možná trochu zastaralejší grafika

+37

Half-Life 2

  • PC 100
S uspokojením zjišťuji že Half Life 2 je i po letech stále vynikající akční hrou, ve svém žanru stále patřící k těm několika málo nejlepším výtvorům jaké kdy spatřily světlo světa. Vlastně jedinou, která ji stále výrazně překonává, je první díl - nenabídl sice reálnou fyziku prostředí, ani epický rozsah a rozmáchlou výpravu se spoustou originálních nápadů, ale má něco jiného. Atmosféru která dokonale využívala uzavřeného a jednolitého prostředí, přímočarý příběh a hlavně geniální akční scény díky vynikající umělé inteligenci nepřátel a dokonalého pocitu "feelingu" zbraní. K tomuto už se jeho pokračování nepřibližuje ani trochu - nepřátelé jsou hloupější a padnou po pár zásazích, takže boje s nimi jsou jen dobrou zábavou, nikoli však herním orgasmem jako v případě jedničky. Stejně tak atmosféra nedrží stále stejně vysokou úroveň, ale kolísá se změnami prostředí a obměnami v herním stylu. Což není chyba, hra díky tomu získává na dynamičnosti a neustálém objevování nového, ale zase je až příliš roztříštěná, nekonzistentní... a některé její části jsou až příliš evidentně slabší než jiné. To jsou ovšem snad jediné nedostatky ve srovnání s prvním dílem na jinak úchvatné akční hře.

Také mě nepřestává fascinovat naprosto unikátní práce s narací a percepcí hráče... obzvlášť u takto mainstreamového titulu. O Half Life se nedá říct že by tu byl příběh upozaděn ve srovnání s jinými prvky hry, nebo snad dokonce že by tu nebyl vůbec - na rozdíl od všech jiných her tady totiž příběh není vyprávěn přímo pomocí postav či jiným podobně jednoduchým, přímočarým způsobem, ale nepřímo prostředím a tím jak toto prostředí působí na hráče. On sám zkoumá svět ve kterém se ocitl, on sám přemýšlí o tom co kolem sebe vidí a vytváří si o tomto světě celkový obraz. Není tu nic co by mu podalo pomocnou ruku, podalo vysvětlení nad rámec vnímání postavy Gordona Freemana - hráč ho nikdy neopouští aby pomocí nějaké popisné animace pochopil co a jak se vlastně děje, musí na to přijít sám pomocí náznaků které kolem sebe nachází, útržků vět které zaslechne. Gordon Freeman nemluví a neptá se na otázky, jen pozoruje.

Pro: Nesmírně komplexní hra nabízející zážitek jako málokterá jiná.

Proti: AI, nekonzistentnost světa a stylu hry, steam

+37 +40 −3

Call of Duty

  • PC 95
PC-Polská verze:-)Orig. CD/ Grafika 8/10 Hudba 9/10 Hratelnost 9/10 Zábavnost 10/10

Singleplayer tehdy:
Call of duty přišla nečekaně. Přišla na podzim roku 2003 a v té době byly válečné akce teprve na vzestupu. Kraloval jim Medal of Honor a právě tomuto dílku zasadilo CéÓDéčko (jak se mu začalo říkat) slušnou ráno. Nebo jinak řečeno, byla to dobrá konkurence a díky svým naskriptovaným sekvencím možná dokonce i lepší. Já si tu hru v té době nijak moc nepřipouštěl, byla to pro mě cizí a neověřená značka. Dostal jsem se k ní až přibližně po půl roce, celkem rychle dohrál singl a vrhl se na mulťák. Tehdejší hodnocení 90%

Multiplayer tehdy:
To bylo něco neuvěřitelného. Do té doby jsem nepoznal nic tak zábavného. Jak jsem nikdy nebyl schopen u hry vydržet víc jak několik hodin, tak tady jsem byl k monitoru přibitý i víc jak deset hodin denně a úžasně se bavil. Začal jsem hrát DM a pochopitelně jsem byl rád když jsem měl score 5:25. Ze začátku jsem se moc nechytal a několik hodin trvalo něž jsem se doslat trochu do tempa a zjistil jak fungují zbraně apd. Dobrý ale bylo, že jsem se zlepšoval a to mě na tom hodně bavilo. Zhruba po měsíci hraní pro mě nebyl problém zahrát score 100:10. Protože jsem nehrál nic jiného než DM, tak jsem v té době patřil pravděpodobně mezi nejlepší hráče. A mohlo být všechno jinak, kdyby nám tehdy na 14 dní neodpojili net...(více o mém působení na CoD scéně v profilu). Tehdejší hodnocení 100%

Singleplayer dnes:
Dnes se na hru člověk dívá s úsměvem. Všelijaké skripty hned prokoukne, grafická stránka posmutněla, ale kupodivu není nejhorší. Obával jsem se, že hodně zestárne, dá se to ale přežít. Atmosféra zůstala, jen ji přebije dnes spousta novějších her a délka hry je vlastně ještě kratší než tehdy, kdy člověk jen deset minut koukal jak padá sníh a vaši vojáci umírají pod palbou. Hru jsem tedy prolétl za nějakých 6 hodin, což je i na dnešní poměry celkem málo. Dnešní hodnocení 80%

Multiplayer dnes:
Trošku se divím, že se ještě hraje. Důkazem jsou však hráči na serverech. Mulťák jsem si sice zkusil, ale už mě nějak neudržel. Moc se mi ani nedařilo a pochybuji, že bych narazil na nějaký killery, prostě jsem už zase lamka :-), tak jak jsem býval na začátku. Dnešní hodnocení 70%

I když už Call of Duty zaváli písky času, řadí se tato hra stále mezi mé nejoblíbenější a zároveň mezi takové perli jako Diablo, Starcraft, Unreal Tournament, prostě hry u kterých jsem strávil nejeden rok života.

Hru jsem začal hrát: 17.5.2010
Strávil jsem u ní: 6 hodin 40 minut

Tehdy:
Hru jsem začal hrál: 1.4.2004
Strávil jsem u ní: 42 dní 16 hodin 50 minut

Pro: hra podpořila zájem o válečné 3D akce, dala ve své době vzniknout zřejmě největší pragamingové komutitě

Proti: zub času zahlodal a nic netrvá věčně, ani CoD na herní scéně

+37

System Shock 2

  • PC 100
Dlho som rozmýšľal, či dať 90 percent alebo 100. Ale keďže technicky bezchybná hra neexistuje (a podľa mňa by malo byť možné dať 100 percent hre bez toho, aby bola technicky dokonale odladená - pretože taká hra neexistuje ), dávam plný počet :) Z čoho je jasné, že tu nie je čo vytýkať.

Moje hodnotienie nebude nepodobné tým, čo tu už sú.
Hra, podľa ktorej sa formoval môj názor na to, čo je dobrá hra a čo nie, nestratila nič zo svojej skvelosti ani za 11 rokov. Väčšína ľudí si ju už dnes asi nezahrá - lebo zastaralá grafika. Ale určite sa pár ľudí nájde, takí, čo im nejde o grafiku, ale o skvelú hrateľnosť a príbehy. A tí si v tejto doteraz neprekonanej hre prídu na svoje.
Taká variácia možností, ako hru hrať a spôsob kontroly, aký nad horu máte, sa dá porovnávať jedine s Deus Exom a Thiefom. Nič iné toto prirovnanie neznesie.

A áno, Bioshock je len slabým odvarom a Dead-Space sa z tejto hry (rovnako ako z mnohých iných - The Thing napríklad) snažil požičať mnoho, ale nesiaha jej ani po kotníky (na druhej strane, je nefér porovnávať genre-blender, akým System Shock 2 je, s hororovou strieľačkou).

Pro: Atmosféra (dlho som rozdýchávaval), príbeh, jeho podanie, hratelnosť, mnoho-možnosťovosť

Proti: Nič...Vážne.

+37

The Movies

  • PC 65
The Movies nejsou budovatelskou strategií. Na to jsou příliš prosté a jednoduché - přemýšlení si u nich rozhodně neužijete. Stačí si během hodiny, dvou osahat principy a pak už je celý úspěch vašeho studia odvyslý jen na tom, jak rychle zvládnete mechanicky šoupat panáčky na správná místa. Těšil jsem se, že budu budovat svému studiu nějakou image, nějakou dramaturgii, bojovat s ním o specifické místo na trhu. Jenže možností co a jak točit je tak málo, že postup hrou je zcela nalajnovaný. Musí se natáčet všechny možné žánry (tj pouhopouhých 5) a jakž takž je střídat podle momentální nálady trhu. Žádný prostor pro osobitý přístup. Podobně všichni zaměstnanci fungují stejně. Tváří se sice, že mají různé vlastnosti (možná přežitek nějakého původního promakanějšího konceptu), ale nakonec je opět nutno pečovat o všechny stejně stereotypně. Je tedy nakonec jedno, koho a za kolik najmete, protože herní soukolí ho zglajchšaltuje do univerzální pracovní jednotky.

Ve skutečnosti jsou The Movies docela zábavnou mainstreamovou hříčkou. Tomu odpovídá i obří rozsah v detailech (miliony použitelných rekvizit, kostýmů atd), díky kterému se ledasjaký piplal může vyblbnout při tvorbě vlastních scénářů. Většina z toho ale nemá žádný vliv na výsledek práce a je opravdu jen k tvůrčímu vyžití. Silně to kontrastuje s minimálním důrazem na strategickou část.

Než tedy člověka znudí stereotypnost (mě to dostihlo kolem roku 1950, po dvou odpolednech) a než mu dojde, jak zajímavá hra by to byla, kdyby..., je tvorba filmů, piplání hvězdiček, čtení recenzí a hon za "Oscary" docela bžunda.

Pro: zábavnost, hračičkovost, jakés takés rpg prvky:-), jakés také prvky atmosféry

Proti: hříčkovitá jednoduchost (způsobená zřejmě zákeřným zaměřením na mainstreamové publikum), možnost tvořit jen pět žánrů, předvídatelnost, nemožnost osobitého postupu, absence hráčských výzev

+37

Fallout

  • PC 90
Fallout, Fallout never changes.

I po mnohých rokoch od vydania je Fallout ojedinelou a podmanivou púťou po atómovymi zbraňami zničenom svete. "Road movie" jedného sólistu s trinástkou na chrbte a občasnými spoločníkmi. Bez auta, za to však i v dnešnej dobe úžasne malebnej grafike a nemenej atmosferickom zvukovom kabáte - ambiente , ktorý sa smelo môže zaradiť na predné priečky vo svojom žánri i mimo soundtrackovej scény.

Nádherne zničená Kalifornia a radosť z každej novej objavenej lokácie (miloval som ten pocit, keď sa na mape objavil nový zelený krúžok a ja som ho šiel preskúmať), vybavenia, dialógu, rozdelovanie bodov do skillov, každé vyberanie nového perku či úspešne zvládnutého questu. Komplexnosť a láska s akou boli questy vytvorené dáva človeku zabudnúť na to, že občas robí len poslíčka alebo likviduje špecifické ciele.

Boje. Ťahové a predsa odsýpali. To môže o sebe povedať máloktorá hra. Máloktorá hra má aj tak dobre zvládnuté a medzi hrami ojedinelé univerzum/mytológiu sveta. A tie zážitky: prvá návšteva Glow, prvé oblečenie si power armoru, prvé stretnutie s Deathclawom... keby som pokračoval, tak je tento komentár dvakrát tak dlhý. Množstvo (nielen) moderných RPG sa snažilo nadčasovosť Falloutu prekonať, no tie RPG, ktoré sa mu dokázali rovnať, je možné spočítať na prstoch jednej ruky. Fallout jednoducho nestarne, je ako dobré víno - trpezlivo čakajúce, kým sa vytiahne ďalšia dávka. Je síce pravdou, že kto hru už pozná, splní všetky questy veľmi rýchlo a kto chce hrať za záporáka, nedostane toľko priestoru ako klaďas. To je však len malá daň za tento zážitok. Tento komentár je chválospev. Inak sa však nedá. A ak o sebe niekto tvrdí, že má rád RPGčka, Fallout je must-play.

Pro: setting, originalita, dialógy, vývoj postavy, atmosféra, hudba, príbeh, questy...

Proti: raz to musí skončiť, za záporáka nie je zážitok úplne plnohodnotný, časový limit

+37 +38 −1

Little Big Adventure 2

  • PC 95
Pokračovanie jednej z mojich najobľúbenejších hier predchodcovi hanbu nespravilo vôbec, akurát som musel vstrebať par odlišných prvkov. Grafický štýl ostal zanechaný, jedinou zmenou je prítomnosť 3D pohľadu vo vonkajších priestoroch ktorý možno označit za vydarený. Príbeh vsádzajúci oproti prvému dielu aj na objavovanie pôsobivého sveta by už nemal veľmi čím prekvapiť a preto sa autori rozhodli o oživenie v podobe mimozemšťanov, ktorí narušia svojim príchodom pokoj Twinsunu a dej sa časom presunie aj na ich domovskú planétu. Hráč sa ale nemusí bať, Twinsun nevýjde naprázdno a niektoré pozmenené lokácie stoja za to, hlavným lákadlom je ale tentokrát Zeelich, v ktorom si toho hráč užije viac než dosť a príbeh a jeho rozuzľovanie dokáže aj druhý krát vtiahnuť. Oproti jednotke potešia aj výraznejšie a dlhšie hudobné motívy a ako krok vpred sa dá označiť aj prítomnosť klasického save game, ktorý zbytočne nekomplikuje herný zážitok. Jedinou výraznou chybou Little Big Adventure 2 je že jednotka bola skrátka prvá ale inak ide v mnohých ohľadoch o porovnateľný a v niečom aj lepší zážitok. Že nikdy nevznikol a ani nevznikne 3 diel ma bude stále mrzieť.

Pro: na pokračovanie stále dostatočne inovatívne a herne chytľavé

Proti: nič výrazné

+37

Diablo II

  • PC 95
Když jsem se tehda dozvěděl informaci, že se připravuje pokračování Diabla, moje reakce (radost), která následovala byla jedna z nejintenzivnějších a největších. S každou další novinkou, preview, s novýma obrázkama jsem se na tuto hru těšil víc a víc.

Většinou, když se na něco těším moc a dlouhou dobu, tak můj zájem opadne a na závěr už nejsem tak zapálenej, nebo čekám od dané věci více a jsem třeba i zklamanej. V tomto případě tomu tak rozhodně nebylo. Čekání bylo dlouhé, nicméně se vyplatilo :)

Jakmile jsem se stal majitelem této hry, začal maraton probděných nocí, snaha o simulování nemocí za účelem zůstání doma (místo chození do školy), zvětšování kruhů pod očima, minimum vycházek ven na čerstvý vzduch s kamarádama, ... tak mě tato hra ovlivnila (do té doby to byla moje první velká závislost na PC hře).

Diablo 2 nezklamalo, opět se zde konají klikací orgie, návykovost postupovat dál a dál ve hře, touha zahrát si za všechny postavičky, zkoumat skilly postav, hledat lepší a lepší vybavení pro své postavičky. To vše opět při skvěle odvedené audio stránce hry. Grafická stránka je opět dle mého pokulhávající. I na tehdejší dobu rozlišení hry 640 x 480 bylo žalostně málo. Být Diablo 2 dokonalejší po grafické stránce, člověka jako jsem já by to asi u toho počítače zabilo (zapomněl bych jíst, pít, spát, ... :D ). Ovšem co musím smeknout, intro hry a sekvence mezi aktama byly superní, to se Blizzarďákům povedlo, Diablo by byl perfektní film :D

Multiplayer hry jsem nehrál, začal jsem jej hrát až s příchodem datadisku.

Mou nejoblíbenější postavou byl Barbarian (díky tomu jsem si i zvolil svůj první nick na Internetu - do různých xchatů apod. :D ) , Diablo 2 jsem s Barbarianem prošel i za hell obtížnost a udělal si tehda maximální 99 level postavičky. Škoda, že nemám zdokumentován výsledek.

Pro: hratelnost, návykovost, audio stránka hry

Proti: hra je nebezpečná vašemu (reálnému) životu :D , rozlišení hry

+37

Diablo II: Lord of Destruction

  • PC 100
Nemá cenu se zde opakovat ve slovech a větách, které jsem již použil v původním D 2.

Datadisk, který vypiloval základní Diablo 2 k dokonalosti. Navýšení rozlišení na 800 x 600 (stále pravda málo, ale já hrál v okně a byl spokojen) , nové postavy, nová lokace a u mě začátek hraní hry online a jestliže jsem říkal u Diabla 2 o herním maratonu, zde to bylo ještě o kus intenzivnější a delší.

Právě s příchodem datadisku jsem nejprve hrál single, kdy jsem si postupně procházel hru (většinou na obtížnost normal a nightmare) za všechny dostupné postavičky, postupně po nějakém tom odehraném roku nastal přechod na online hraní.

Miliony kliků myši, statisíce zabitých monster, desetitisíce posbíraných předmětů, tisíce Baal-runů, stovky propařených dnů, desítky vyměněných myší a pouze jedna hra - D2 LOD :)

Nu a nezbývá, než se těšit na pokračování a doufat, že bude minimálně tak dobré jako 2.díl

Pro: (znovu)hratelnost, návykovost, prostě asi všechno až na ...

Proti: ... možná až přílišnou návykovost, která může ohrozit vaše zdraví

+37