Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Left 4 Dead 2

  • PC 80
K Left 4 Dead 2 jsem přistupoval jako nepopsaný list papíru – jedničku jsem nikdy nehrál a ke dvojce jsem se dostal v podstatě náhodou, aniž by se mě za uplynulé roky dotknul jakýkoliv zombie hype. Musím však vzpomenout na mod Nazi Zombies z CoD 5, ten byl perfektní – bránit stísněné prostory proti nekonečným zástupům zombíků bylo překvapivě zábavné i přes to, že jste hrou neprocházeli „někam dál“. Velkou nevýhodou byla ovšem znovuhratelnost, protože po pár pokusech člověka přestalo bavit, že musí stále znovu absolvovat nudné první levely (útočné vlny). Left 4 Dead tyto problémy elegantně obchází tím, že hra má pro vás nějaký cíl, musíte projít určitou lokací, popř. po cestě něco aktivovat, sesbírat a často se na konci ještě ubránit, než pro vás přijde záchrana.

Hru jsem dohrál v podstatě výhradně s lidskými spoluhráči, ale i tu chvíli, co za jednoho hrál bot, musím říct, že nám hru nijak výrazně nekomplikoval (druhá nejtěžší obtížnost), AI tedy ujde. Vzhledem k tomu je ale třeba zmínit, že pokud se spoluhráči používáte hlasovou komunikaci, trošku klesá požitek z atmosféry. Občas, když jsem procházel temnými chodbami, jsem z dálky slyšel nebezpečné zvuky Hunterů, Boomerů, zemětřas Tanka, či pláč Witchky, ale nikdy jsem se nebál, přitom potenciál pro kapku strachu tam bezesporu byl. Hratelnost je poměrně lineární, Left 4 Dead 2 včetně DLC nabízí 10 kampaní a v každé máte ty samé nepřátele, zbraně a podobné „modelové situace“, není to nějak závažný problém, ale trošku mi chybělo celkové vyvrcholení, nějaký epický závěr pro celou hru, abych skutečně cítil, že jsem ji dohrál. Musím ale pochválit, že při opětovném procházení hrou, zjistíte, že zbraně, předměty i „bossové“ jsou náhodně generování, tzn. tam kde najdete sniperku a spittera, může být příště kalašnikov a smoker.

Prostředí vypadá vcelku sympaticky, ať už se jedná o standardní ulice, opuštěné rozbořeniny, či temné pole a nebezpečné bažiny, na druhou stranu to ale není nic převratného, design je účelný, ale jednoduchý, jde vidět, že nemá smysl se někde zastavovat a něco si prohlížet. Detailů si můžete povšimnout možná tak v safe housu, kde vám předchozí posádka zanechala nápis na zdi, třeba o tom, že umřete pomalou a bolestivou smrtí :-)

Celkově bych hru v multiplayeru určitě doporučil, je velice zábavná – v jednoduchosti je krása, takže střílet davy tupých zombáků nikdy neomrzí. Otázkou je, zda to někoho bude bavit i na více než jedno dohrání…
+19

The Neverhood

  • PC 90
Tuhle hru jsem poprvé objevil když mi bylo 5 nebo 6 let. Netrvalo dlouho a táta si pořídil originál.
Grafika byla naprosto fascinující a svoje kouzlo si uchovala doteď. Na plastelínovém světě bylo cosi krásného, skoro roztomilého ale i nepříjemně mrazivého. Prázdnost některých lokací jasně říkala, že v tohle je velký a krásný svět, ale je v něm cosi špatně.
Tehdy se mi o dohrání hry mohlo jen zdát. Nedokázal jsem vyřešit mnoho hádanek a někdy vůbec netušil, co mám dělat. Jak hra vypadá v pozdějších částech jsem si mohl představovat jen před usnutím a ve snech.
Nicméně stal jsem se starším a do hry se ponořil naplno. Grafika nezestárla, spíše jsem jí ocenil ještě víc a hádanky začínaly dávat větší smysl. Hru jsem nakonec po dlouhé době dohrál a koncem za to byl adekvátně odměněn.
Na hře je výborná grafika, zdánlivý nonsens hádanek (jen zdánlivý) které jsou ale logické, skvělá a lehounce mrazivá atmosféra, samotný Klayman, Willy, Klogg a jejich mimika, úžasná hudba a hlavně Velký Robot Bil a jeho medvídek.

A k čertu s k nekonečnosti blížící se délkou bílé chodby!

Pro: grafické zpracování, hudba, těžké hádanky, zábavný příběh a postavy

Proti: délka bílé chodby

+19

Little Big Adventure

  • PC 100
Poprvé jsem Relentless viděl kdysi u kamaráda a nijak mě nezaujalo. Dnes svůj tehdejší dojem naprosto nechápu. Jakmile jsem měl šanci zahrát si tuhle jedinečnou hru, naprosto jsem jí podlehl. Uběhlo již mnoho let od mého prvního dohrání, přesto si pořád pamatuji ten pocit zadostiučinění, který se alespoň v mém případě dostavil jen u několika málo herních titulů. U LBA je totiž známé klišé o originálním zážitku pravdivé. Nejde samozřejmě ani tolik o originalitu, ale hlavně zábavnost a chytrost. Kluci z Adeline Software vytvořili úžasný zážitek. Hra je svým zasazením určena zejména mladším hráčům. Přímo se nabízí nazvat jí "pohádkou". Jde ale o pohádku naprosto výbornou za jejíž zbožňování se dospělý rozhodně nemusí stydět. Hratelnost je po letech stále přitažlivá svými pro zralého hráče jednoduchými, ale přesto ne hloupými logickými hádankami, které hráče posouvají ve hře. Hádanky a rozhovory prostupuje poutavý pohádkový příběh, který je osvěžením oproti jiným hrám a "dospělým" pohádkám z jiných produkcí. Zakončím svůj komentář velkolepým tvrzením za které se nestydím: LBA si nezaslouží být zapomenuto:)! Má totiž současnému hráči stále co nabídnout!

Pro: chytrost, zábavnost, originálnost

Proti: bylo by pár technických nedostatků. Po obsahové stránce však není co vytknout.

+19

Fable III

  • PC 40
Byl to jeden z těch časů, kdy noc úpí pod zběsilým rejděním bouře a i krátká cigareta pod přístřeškem na zahradě značí, že tohle nebude med. Další pokračování Opus Molyneux na stole.
Disk však mizí v mechanice, je na čase to rozjet. Další kolotoč nesplněných slibů, zklamání a prdění lidem do ksichtu začíná.

Začneme pozitivy, bude to tak lepší. Člověk totiž musí nejdříve udělat snídani, než si podělá postel. Prostředí je celkem fajn. Atmosféra rané průmyslové revoluce není vůbec špatná a graficky je odvedená slušně. Příběh je pohádkově jednoduchý, ale u Fable tohle nikdy nebylo negativum. Volby v druhé části hry jsou aspoň zajímavé. Tím to asi tak hasne.

První věcí, která je jednou z největších zhovadilostí, jakou jsem kdy viděl, jest inventář. Jen marně se hledají slova jiná, než zločin proti lidskosti. Ne, nelze prostě nahodit inventář nebo obrazovku s popisem postavy jedním tlačítkem. To by bylo strašně jednoduché, logické a funkční. Byl jsem neuvěřitelně naivní, když jsem si myslel, že inventář v druhém díle je jen těžko překonatelná prasárna.
Mýlil jsem se, mávám bílou vlaječkou. Člověk se stiskem tlačítka přesune do jakési komory, která je výchozím bodem pro mapu, informace o postavě, hlavní menu a inventář. Zní to fajn, že? Jenže vy se v téhle místnosti smrti a frustrace musíte pohybovat stejně, jako v herním světě. Pokud chcete zmenit zbraň nebo oblečení, musíte se do téhle komory nejprve dostat, z ní projít do komory další, kde je buď brnění nebo zbraň, přijít k ní, vybrat to co chcete, a vybavit si to. A pak z komory odejít. A to kdykoli, když něco chcete změnit.
Člověk za tohle zodpovědný musí být nalezen a odsouzen. Tohle nelze strpět. Není nic špatného na tom, dostat se do inventáře jedním tlačítkem. A je všechno špatně na nutnosti se v inventáři pohybovat postavou pěšky, jako by to byl kus herního světa. Tohle jsou naprosto neprobádáné hloubky šílenství, vážení.

Další věcí je pitomá navigace. Následování zlaté cestičky za vybraným cílem je často dost matoucí, jakoby hra nevěděla, kam vás vlastně vést a někdy se neukáže vůbec. Když už jsme u toho, mapy jsou zpracovány taky naprosto prasácky. Vůbec neodpovídají tomu, co daná lokace opravdu obsahuje a jak se k něčemu dostat. A když už jsme u těch lokací, jsou rozkouskované jak váza po útoku stáda slonů. Loadingy uvidíte často. Častěji než by jste chtěli.

Zmizela taky brnění, přibyl nový způsob upravitelnost zbraní. Opět prasáckým způsobem, musíte plnit achievementy. Ale upravovat je je z větší části zbytečné, protože zbraně pro boj zblízka jsou k ničemu. Již brzy člověknpozná, že nejjednodušším způsobem jak hru projít je používáním střelných zbraní a hlavně opět nesmírně overpowered magie. Hráči si na tohle stěžovali u dvojky a vývojáři opět všem ukázali, jak si jejich kritiky cení. Magii ještě zesílili.

Co-op možnost nestojí za řeč. Implementovaná beze změny z dvojky.
Interakce s postavami je ještě otravnější než z dvojky. NPC jsou k ničemu, k ničemu se nehodí. Žádné dialogy, jen prdění do ksichtu, objímání vousatých mužů a tančení před dětmi.
Vítejte v hrůzné dystopii, kde se lidé uchýlili jen k neverbální komunikaci.

Největším problémem hry (krom zrůdného inventáře a informacemi o postavě) je ale její jednoduchost. Souboje nejsou žádná challenge (na blízko jsou otravné kvůli magickému bloku nepřátel, ale ne těžké), peníze jsou k ničemu, nikde žádná hrozba. Nelze zemřít.
Fable je hra, kde nelze prohrát. Jen vyhrávat pomaleji. Bude z vás nechutně bohatý pimp, kterého nic neohrozí, i kdyby jste nechtěli.

Všehovšudy je Fable 3 ohromné zklamání. Dumbing down v té nejlepší a nejkrystaličtější podobě. A navíc, ještě v mnoha ohledech odfláknuté. V jádru je to čistě průměrná hra, ale očekávání a sliby byly moc velké, aby vám herní zážitek ještě nepokazily.

Pro: amtosféra, příběh, grafika

Proti: soubojový systém, obtížnost, strašlivý UI, nezáživnost, postavy na jedno brdo

+19

I Am Alive

  • PC --
Velkou předností I Am Alive je atmosféra. Město je tiché, pusté, smrtící mraky prachu vytvářejí neprostupnou mlhu, člověk má často opravdu pocit, že široko daleko není živá duše. A pak se odněkud z dálky ozve čísi volání o pomoc. Případně najednou zjistíte, že jste právě vlezli do pasti skupince banditů.

Konfrontace není žádná sranda, s mačetou se dá jít tak na jednoho a ještě nesmí mít zbraň. Pistoli sice najdete docela brzo, ale mít do ní 2 a více nábojů je menší svátek. S municí je třeba šetřit, tak jako se vším ostatním. Souboje jsou bohužel tak trochu chaotickým puzzle - na nepřátele je obvykle třeba se pustit v určitém pořadí, jinak vás čeká smrt. Nejdřív ty s bouchačkou, pak frajery co se nenechaj bouchačkou zastrašit, nakonec pokud možno jen omráčit ty, co se radši vzdají, než aby riskovali kulku. Tohle dovede být občas dost stresující a zasloužilo by promyšlenější mechanismy.

Zdrojů není vyloženě nedostatek, ani v hardcore módu (který u téhle hry považuju za samozřejmou volbu), ale jen pro vlastní potřebu. Pokud se rozhodnete pomáhat nalezeným přeživším, zbývající zásoby nedávají moc prostoru k chybám. A přeživším je záhodno pomáhat, protože krom toho, že za to občas taky něco na oplátku dostanete (taková brokovnice s plným zásobníkem není k zahození), by jinak ve hře nebylo moc co dělat. A přeživší mívají zajímavé příběhy a vůbec jsou ty zbytky civilizace zajímavé, když se vás zrovna nesnaží zabít.

Nepříjemné je, že ne vždy se budete moct k někomu vrátit. Je tu jedna větší otevřená lokace, kde se dá relativně volně pohybovat, ale dost lidí se nachází i v místech, kam se podíváte jednou, v lepším případě dvakrát. (Jo, mimochodem, hra je rozsekaná na defacto levely.) Asi je prostě lepší počítat s tím, že ne každému nutně pomůžete. Lepší konec za to prý stejně není, což škoda, protože zakončení, jaké hra má, je mírně řečeno neuspokojivé. (Asi v důsledku škrtů, docela bych věřil, že původně měla hra ještě nějak pokračovat, ale možná je to jen moje zbožné přání.)

I Am Alive je prostě v první řadě o atmosféře vylidněného postapo města a o těch, co zůstali. Šplhání je relativně zábavné, souboje by potřebovaly víc možností, nebo aspoň větší toleranci chyby, ale tady se prostě střetly nedostatek zdrojů a snaha o realismus. Pokud jste schopní pro kvalitní zážitek překousnout kiksy a tohle téma vás zajímá, určitě doporučuju. Doufám, že Last Of Us předvede na Vánoce něco podobného s vychytanýma mouchama, ale zatím z toho tak trochu smrdí další Hollywoodské tralala.

Pro: Atmosféra, postavy.

Proti: Souboje, příběhové zakončení, chybky v ovládání, technické zpracování, sem tam nepříjemné designové rozhodnutí i mimo boj.

+19 +20 −1

Dark Souls

  • PC 100
Sice jsem hru nedohrál, ale myslím, že horší už nebude, spíš naopak.

Budu ignorovat problémy s portem- Resident Evil 4 je má oblíbená hra a to jsem ji hrál na klávesnici. Tohle není o moc horší.

Jedná se o jednu z nejlepších, her jakou jsem kdy hrál. Naposledy mě takhle překvapil Alan Wake, ne že bych je srovnával, ale u mnoha her člověk hraje a spoustu věcí si domýšlí, aby nějak dokreslil atmosféru. Ve Skyrimu jsem si třeba představoval jak je sníh chladný a jak mému Khajitovi umrzá chlup na ocase, zde vám hra sice rovněž neukáže nic takového ale člověk ztratí potřebu myslet na takové věci protože ta atmosféra je tu tak silná že... prostě není potřeba si ji jakkoliv přikrášlovat. Budete trpět, budete trpět tím, že hrdinové v knihách a filmech z toho vždycky nějak vyváznou díky štěstí nebo nějaké deus ex machině, ale tady to nejde, tady budete umírat a umírat. Pamatuju si jeden gamebook který jsem hrál v dětství http://www.gamebooks.org/gallery/figfan14a.jpg chrám v dark souls je snad ještě nebezpečnější a teď ve 20 jsem se cítil stejně jako kdysi, kdy jsem pomalu listoval na stránku a čekal tam smrt. Tady jsem kráčel fakt pomalu a srdce mi bušilo. Je rozdíl když v jiných hrách si postup uložíte a pak zmáčknete shift a doufáte, že šipkám uniknete.

A nebo druhý příklad, pokud je v recenzi u nějaké AAAAAAA hry například „budete-li mít štěstí, objevíte třeba…“ nebo „můžete dokonce…“. Ta hra to před vás postaví na zlatém podnose. V Dark Souls jsou lokace tak skryté, že se tam nemusíte ani podívat a ta hra vám to ani neřekne. Cokoliv o téhle hře bylo řečeno, je prostě pravda. Pokud je na obalu jiné hry „Objevíte tajemství prastaré hrobky?“ znamená to, že ji definitivně objevíte, protože to dost možná bude součást hlavního úkolu, tady se nic takového nekoná, zrovna jsem objevil tajemný svět za obrazem a… tak nějak jsem ztratil víru v jiné RPG že by mohly nabídnout něco podobného.

Co napsat k samotnému principu hry? Je takový jaký ho vidíte na videích, nic víc a nic míň.. žádné fus ro dah, žádné jezdění na koních, podívejte se na jakýkoliv screen ze hry a … prostě přesně to dostanete. Bossové jsou krásní nebo krásně hnusní, když hrála hudba při boji s obřím vlkem, až tehdy jsem si uvědomil, že za celou hru vlastně prakticky neslyšíte žádnou melodii, a tak to byla opravdu příjemná chvíle (před smrtí :D). Pokud se přenesete přes frustraci, taky si přiznáte, že bossové jsou povedení.

A RPG prvky? Sami si musíte říct, jestli vám vyhovují ale je tu farmení, levelování, vylepšování předmětů a to nejdůležitější poučování se z vlastních chyb. Nepomůže vám skočit do města pro sto léčivých lektvarů, musíte se naučit jak daného bosse zabít. Což mi nejenže přijde lepší, ale nikdy jsem nic podobného ani nehrál.

Grafika se mi líbí, protože kámen ve hře je opravdu hnusný kámen a ne žádný lesklý grc s milionem nových technologií. Tma je opravdu tma a celé to působí naprosto dokonalým temným dojmem. Žádné výtky.

Nikdy jsem u žádné hry, neměl chuť, ji po vypnutí pomocí alt+f4 ihned znovu zapnout, NIKDY! Pokud se vám hra nelíbí, hrajete ji špatně.

Pro: ATMOSFEARA, znovuhratelnost

Proti: Skákání je zbytečně nešikovné, komicky tlusté NPC a švihlé zbroje- trochu ubírají na vážnosti http://darksoulswiki.wikispaces.com/file ... 0/fatty_mc_fatso.jpg

+19 +20 −1

Fantasy Empires

  • PC 85
Moc pěkná strategie a jakýsi předek Heroes apod. Na hře jako první zaujme asi grafika a stylizace do AD&D světa, kdy nad Vámi coby hráčem neustále bdí zeusoidní Dungeon master (který také ovlivňuje jisté události ve hře).

Systém je dnešním hráčům dobře známý: dobýváte území na mapě, na nich budujete zázemí, vybíráte daně, cvičíte armádu... Jisté specifikum dodává přítomnost magie. Na nepřítelovo území můžete sesílat různé fujtajbly, které připraví cestu Vaším jednotkám atd. Do čela armád pak stavíte hrdiny různých ras a povolání, které navíc můžete posílat na questy, kde (pokud nechcípnout, looseři) naexpí nějaký ten level, případně najdou užitečný kus výzbroje.

Dohromady je to vcelku jednoduché, ale tak dobře vyvážené, že to hráči přináší dost barvité taktické výzvy. Není nad momenty, kdy nepřítel zaútočí na načekaném místě, tamní geroj se zrovna poflakuje bez signálu po nějaké jeskyni, hledaje +2 battleaxe, a Váš mana-pool je prázdný po seslání moru na jakýsi, jak se ukazuje: bezcenný, kus pouště...

Na svoji dobu to musela být velká pecka a i dnes to je zábavná a svébytná hra. Z dnešního hlediska tomu ale chybí hlavně rozsah - ve smyslu většího počtu map, nějakého příběhu či možnosti hrát kampaň. Fantasy Empires je hra pro "jednou a dost". To "jednou" bylo sice super, ale není důvod, proč by mělo přijít "podruhé".

SSI každopádně byli machři a jejich hry měly nejen kouzlo, ale šikovně vymyšlená pravidla, která jim dodávala více než dobrou hratelnost. To zde platí v plné míře.

Pro: povedená stylizace, dobře nastavená pravidla, nadčasová hratelnost

Proti: pouze jedna herní mapa, pročež i omezená znovuhratelnost; absence kampaně a příběhu

+19

Operation Flashpoint: Dragon Rising

  • PC 70
Na první pohled je nová Operace Flashpoint jasně devadesátková hra. Na ten druhý už ne a je až k neuvěření, kolik nedodělku hra obsahuje. Díky tomu jsem se místy skvěle bavil a celý natěšený se vrhal na další misi, avšak byly tu i pasáže, když jsem měl chuť tvůrce pořádně proplesknout. Nutno dodat, že jsem celou hru (kampaň) hrál v coopu s JackemCZ, což může více či méně ovlivnit celkové hodnocení.

Už úvodní menu se skvělým hudebním doprovodem slibuje mnohé. Po připojení do hry následuje velmi pěkná a filmová animace shrnující veškeré okolnosti vedoucí ke konfliktu, ve kterém je děj Dragon Rising zasazen. Poté však přichází studená sprcha. Kdo očekává strhující příběh plný vojenské hantýrky a šílených zvratu, ten bude zklamán. Dragon Rising totiž nevytěžil z příběhu vůbec nic a to tak, že vlastně žádný příběh neobsahuje. Tvůrci připravili 11 více či méně rozsáhlých misi, kde hráč pomalu dobývá ostrov a tím to hasne. Nulová gradace, žádné vypjaté momenty a zapomenout můžete i na nějaké monstrózní boje. Tahle hra je pomalou taktickou akcí. Ale nutno podotknout, že velice zábavnou. Graficky hra vypadá nádherně a až na občasné nehezké textury se na DR krásně kouká.

Přestřelky jsou dost dobré, přiměřeně tuhé a rozdávání rozkazů také funguje, byť není zrovna šťastně navržené. Slyšel jsem stížnosti na rozložení checkpointů v singlu (nehrál jsem, nehodnotím) a mnohé určitě zarazí fakt, že v kooperaci NEJSOU checkpointy vůbec ŽADNÉ. Hraní naštěstí ulehčuje možnost (omezeného) respawnu, ale i přesto jsou některé mise neskutečně tuhé. Hra často žene hráče vpřed neviditelným časovým limitem (sejmi protiletadlové vozidlo, než přiletí vzdušná podpora apod) anebo rozkazem někoho ochraňovat (sejmi nepřítele v základně, než stačí zničit přijíždějící posily). Díky tomu mě hra místy nehorázně srala a měl jsem chuť ji vypnout a vymazat, protože opakovat celou misi po hodině hraní bylo značně otravné. A nestalo se nám to jednou.

I přesto, že spíše vyjmenovávám zápory, hra to rozhodně špatná není. Hraje se dobře, díky pěknému prostředí, které svou atmosférou vyloženě vtáhne, je střílení velmi zábavné. V coopu se zábava stupňuje, jelikož teprve tehdy jsou to pořádné taktické orgie. Nicméně díky absenci designově výraznějších misí a mnoha hratelnostních nedodělků hra jednoduše kvalit původní Operation Flashpoint nedosahuje. Tahle hra mohla být zatraceně lepší!

Pro: výborné přestřelky, atmosféra boje, krásná grafika (zejména v noci), pár povedených misí, hezké menu, hodně zábavný coop (za něj +10% v konečném hodnocení)

Proti: nevyužitý potenciál, mizerná AI, bez příběhu, absence sejvu v coopu

+19

Daemonica

  • PC 75
Tahle středověká adventura mě překvapila. Obecně low-end hry nijak nevyhledávám, ale něco mi říkalo, že Daemonica se něčím liší.

Pár minut po spuštění hry jsem si uvědomil, že hlavní roli v inspiraci tu hraje Krysař. Chápejte, je rok 1350 a středověká Anglie je zahalena Černou smrtí (čti morem). V té době bylo zvykem, že při výskytu moru se uzavíraly městské brány a nikdo, kdo neměl povolení, nesměl do obcí vstoupit, či z nich odejít. V této těžké době si lidé nedůvěřovali. Báli se smrti.
Každý cizinec mohl mor přenášet a není se tedy čemu divit, že pana Farepoynta občané Cavornu nijak zvlášť laskavě nevítají. O lidech jako je Nicholas se povídají různé veci, pravdou ovšem je, že umí mluvit, za pomoci speciálních lektvarů, s mrtvými. To ovšem musí držet v tajnosti a tak si hlídá svoje soukromí jako oko v hlavě. Do městečka přijel vyšetřit vraždu mladých manželů. Hned na začátku je vám jasné, že starosta který si vás povolal by byl nejraději, kdyby jste případ co nejdříve uzavřel a zmizel. Tady ta podoba s Krysařem ovšem končí. Nebude to snad spoilerem, když řeknu, že žádné děti pryč neodvedete ;-). K příběhu snad jen dodám, že zlo je mnohem hlouběji, než je na první pohled zřejmé.

Přiznám se, že bych Daemonicu moc rád viděl na divadelních prknech. Příběch je velmi poutavý i dobře odvyprávěný a do divadla jako ušitý. Ze hry dýchá temná atmosféra a já jsem normálně cítil, že venku obchází zlo.

Tuhle atmosféru měli vývojáři dobře vymyšlenou. Přeci jen už to, že se děj odehrává v již zmíněné středověké Anglii, která je pověstná deštivým počasím (a že ve hře prší celkem často), navíc je země zamořená morem, ale to už jsem také zmiňoval. Co jsem nezmínil je hudba, která se mi zavrtala hluboko pod kůži. Bez ní by to nebylo ono. Atmosféře ještě přidává sem tam ten letící pták. Snad vrána, nebo spíše havran, jako posel smrti.

Po grafické stránce není hra ničím vyjímečná. Její zpracování odpovídá době vzniku. I když bych byl mnohem radši, kdyby místo ptačího pohledu použili tvůrci pohled z třetí osoby. V interiéru jsem si připadal, že testuji nějakou beta verzi, protože za zdmi zůstala jen černo-černá tma. Ovšem při pohledu z třetí osoby, či jen při nějakém tom profilovém pohledu by museli grafici vytvořit mnohem více detailů a to by samozřejmně stálo více peněz. To, že hra byla vyrobena na základě nižšího rozpočtu je patrné na první pohled.

Hru ovládáte, jako většinu adventur, myší a i když se vývojáři snažili do hry vstrčit trochu RPG znaků, moc se jim to nepovedlo. Kovář naučí sice Nicholase trochu bojových komb, ale boj byla pro mě jen nudná klikačka, kdy jsem skoro zíval. Naštěstí je tu míst, kdy s někým zkřížíte meče málo.

Co mi ještě vadilo, bylo bloudění po mapě. Ta sice není velká (spíš je malá než velká :D) a ve chvíli, kdy někam putujete stačí aktivovat jakousi GPS šipku, která vás tam navede, ovšem když jsem hledal byliny do lektvarů, prošel jsem jí i několikrát než jsem danou bylinu našel a to jsem kolem ní chodil celou dobu, jen jsem jí neviděl. Tomu všemu by se dalo vyhnout, pokud by ve hře bylo použito jiné zobrazení než ptačí perspektiva.

Celkově mám ze hry ale víc než dobý dojem. Jen bych se možná vyhnul slepicím, co běhají po vesnici, když už tu nejde najít jiný dobytek. ;-)

Pro: středověké, anglické, ponuré městečko + hudba + příběh = atmosféra

Proti: grafické zpracování

+19

Galactic Civilizations II: Dread Lords

  • PC 95
Už mi to tady pěkně pije krev. Je to sotva pár hodin co tudy proletěla imperiální flotila a já tu jsem zas nad sklenkou čpavkového panáku a hlavou se mi honí myšlenky na přeběhnutí. Nechápejte mě špatně, práce na těžební stanici naše mocného impéria není vůbec špatnej flek, to ne.
Jenže válka už trvá moc dlouho a za chvíli dorazí i sem.

Jsme ve válce proti Yorskému kolektivu a situace nevypadá vůbec dobře. Ještě před válkou byla celá naše výzbroj koncipovaná proti Drenginům a jejich těžkým zbraním a když nás pak náhle přepadli Yorové, nebyli jsme na jejich laserové zbraně připraveni. Teď strašlivě pomalu dobíjíme soustavu za soustavou. Vypadalo to jako kdyby naše lodě navrhoval nějaký neumětel, jako kdyby to byla jen počítačová hra. Pche.
Nad zrůdnosti Yorů mi ale stále běhá mráz po zádech. Ty stroje nemají slitován. Nikdy nevěřte robotům! Použili proti nám toxické a jaderné zbraně, jako by ani nechtěli naše planety nadále využívat pro sebe. Konvenční boj je sice ztrátovější, ale aspoň pak přeci můžete planetu využít! Strýc Qhdienfierergkro říkal, že s tohle si za dob kolonizace nikdo neuměl představit.

Navíc, je to zvláštní. Ti proklatí Yorové nás napadli těsně potom, co Terrané prosadili ve Spojených planetách rezoluci o odzbrojení obchodních konvojů. Yorové nám tak ihned ochromili obchod. A hned potom nám Terrané nabídli onen dovoz válečného materiálu. Skoro to vypadá, jako by nás všechny...
Ale ne, tyhle konspirační teorie jsou beztak nesmysl. Terrané jsou naši oddaní spojenci. Sice ne v boji, ale bez jejich půjček a dovozu materiálu výměnou za naše technologie bychom byli pěkně v háji! I když, už i technologicky nás Terrané předběhli.

Zase musím myslet na přeběhnutí. Ostatní kluci se už schází v dolní palubě a domlouvají se. Prý bychom se mohli vzbouřit a přidat k Terranům, jako tamti ze stanice č. 87. Možná bych se na tu schůzku dole mohl podívat. Přeci jen...ty lidské samice! A ta...zmrzlina, co nám sem dováží.
Chapadlem jsem zaplatil barmanovi (musel mít podezření, všech jeho 5 očí mě sledovalo) a vydal se výtahem do dolních palub. Náhle se ale z reproduktorů na stropě ozvalo hlášení.

"V rámci zachování naše válečného snažení nařídil náš Nebeský Císař navýšení válečné daně ze mzdy o 10%. V těchto těžkých časech se i vy musíte..."

Na onu vzbouřeneckou schůzku jsem šel odhodlanější než kdy jindy.

Pro: technologický strom; výborná diplomacie; možnost stavět vlastní lod; jednoduchý, ale detailní managment planet; atmosféra; různorodost ras a s tím i gameplaye; možnost vytvořit vlastní rasu

Proti: poněkud jednoduché dobývání planet

+19

The Suffering: Ties That Bind

  • PC 70
Druhý Suffering, který je v některých pasážích lepší a v některých horší než první díl, jsem rozehrál nedlouho po druhém dohrání jedničky, ale protože nebylo moc času, dokončil jsem jej až nyní.

Torque se spolu s monstry přemístil z ostrova Carnate, kde byla spousta přírodních lokací, do města Baltimore, které již není tak děsivé, ale jelikož jsem mohl nést najednou jen dvě zbraně, což znamenalo velmi omezený počet nábojů, strach se občas opravdu dostavil. Uvítal bych automatické přehazování vybitých zbraní na nabité, abych necvakal kohoutkem jen tak na prázdno a možnost nést navíc chladnou zbraň, jakou byla má oblíbená trubka či sekera.

Z nových monster, která nepovstala z vězňů a dozorců jako v prvním díle, ale ze ztracených existencí z okraje společnosti, jako jsou vrazi, feťáci či žháři, se mi nejvíce zalíbil Gorger, který mi vzdáleně připomínal Regurgitatora z Diabla II.

Vcelku dost se zvýšil počet lidských nepřátel, a tak hra místy připomíná klasickou 3rd person či 1st person akci, jelikož šlo jednou klávesou přepnout na pohled z vlastních očí, což ještě umocnila regenerace zdraví a nemožnost brát si Xombium, jenž ho doplňuje, s sebou.

The Suffering: Ties That Bind je důstojné pokračování svého předchůdce navazující na započatý příběh, který zakončuje, a i když mi zde trochu chyběla možnost vracet se do předešlých lokací, která byla v předchozím díle, byl jsem po dohrání tohoto titulu vcelku spokojen.

Pro: omezený počet zbraní, trubka, nová monstra (Gorger), pokračování a zakončení příběhu

Proti: méně děsu, místy klasická 3rd person či 1st person akce, nemožnost vracet se do předešlých lokací

+19

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 65
"Better than I'd fear, worse than I'd hoped. "

I když jsem v NFS sérii nováčkem, od další závodní hry Criterion Games jsem měl velká očekávání. Po přečtení úvodních diskuzních příspěvků i odehrání pár desítek minut přišla studená sprcha. Přesto jsem na hru nezanevřel a objevil i její pozitivní stránky.

Z počátku mě zaujalo nezvyklé ovládání. Pokud jsem chtěl odbočit do málo nebo hodně ostré zatáčky, všechno bylo v pohodě, ale při pokusu zajíždět pravé úhly jsem se skoro vždy o něco rozbil. Ale ve chvíli, kdy jsem pochopil, že mě hra vyloženě nutí neprojíždět zatáčky čistě, ale otírat se autem o mantinely a jiné pevné překážky, se moje výkonnost dosti zvedla. Proto pro úspěšně absolvování hry je nutné se naučit kdy použít klasickou brzdu, kdy ruční a kdy se otřít o mantinel.

Dalším aspektem byly grafické detaily a jejich nastavení. Anti-Aliasing zde není, proto jsem se celou dobu musel dívat na značně zubatou hru. Přehnaný bloom se naopak vypnout nedá, ale nejvíce mě naštvaly efekty prachu a vody na obrazovce jako vystřižené z novějších Call of Duty a jejich efekt krvácení. Ale zde rozhodně neměly místo, protože jsem nehrál z kabiny řidiče ale z 3rd pohledu!

Do jisté míry hra kopíruje Burnout Paradise. Je zde jedno velké město s několika typy závodů, je možné ničit billboardy a ploty, nachází se zde rychlostní kamery, a pokud chce hráč další auto, musí na něj nejprve natrefit. Tentokrát se ale neprohánějí městem, pouze stojí zaparkované na určitém místě, jakmile k němu hráč dojede, začne mu patřit. Na první pohled je jich více než sto, ale některá se dají najít vícekrát, a hráči tak pouze přibývají místa, odkud se s nimi může rozjet. Také jsem byl rád, že již nemusím sledovat sešrotování soupeřů v nepřeskočitelné animaci. Bohužel animace vlastního zničení zůstala. Rovněž do soupeřů a policistů můžu narážet, co to jde, ale když jen trochu zaškobrtnu o civila, hned se o něj rozbiju.

Každé auto má 5 závodů, po jejichž dojetí na první nebo druhé místo se odemkne volitelný upgrade vozu, jako jsou např. pneumatiky, podvozek, karoserie ale i nitro, které tak nepochopitelně není v základní výbavě. Nutnost je odemykat s každým novým autem je přinejmenším dosti otravné. I když vývojáři přišli s informací, že každé auto má unikátní sadu závodů, časem se začnou opakovat. A to ať už se jedná o sprint race (klasický závod), circuit race (zajet 2x-3x daný okruh), speed run (dosáhnout co nejvyšší průměrné rychlosti) nebo ambush (únik policistům). Pět ale může být i dost málo, protože pokud si oblíbíte jedno konkrétní auto a budete jich s ním chtít najezdit závodů více, nebudete mít kde (kromě kampaně).

Pokud během projíždění po městě a nedodržování pravidel silničního provozu nebo během některých závodů narazíte na policisty, aktivuje se dodatečný mód Hot Pursuit během kterého se vás policisté budou snažit zastavit. S přibývajícím časem, co vám budou na blízku, bude i narůstat tzv. heat level, který indikuje, kolik policistů vás bude nahánět, jak moc budou dotěrní, počet hřebových pásů a sílu zátarasů. Jedinou možností jak se jich zbavit a nenechat se při tom chytit je zmizet na dostatečně dlouhou dobu z jejich dohledu. Pouze je zničit nestačí, protože je zpravidla okamžitě nahradí další policejní vozy. Přesto tyto honičky patří k tomu nejlepšímu, co hra může nabídnout. Nahnat na sebe mnoho policejních vozů a pak se jich snažit zbavit je příjemný adrenalinová zážitek. Hluchá místa se zde naštěstí téměř nevyskytují.

Protože jsem svoji první naháněčku přehnal tak moc, až mě začala nudit, rozhodl jsem se ji rychle ukončit. Ale ouha! S vysokým heat levelem a relativně pomalým autem jsem se policistů nemohl zbavit. Proto jsem zastavil, nechal se zatknout a čekal na důsledky. Těch jsem se ale nedočkal, mé auto bylo restartováno na své parkovací místo a autolog mi oznámil, ať se příště nenechám chytit. A ani další zatčení se nijak nelišila. Pouze jsem při nich přišel o SP body za poslední Hot Pursuit.

SP (=Speed Points) body, které hráč získává za všelijaké možné aktivity, jako jsou např. vítězství v závodech, vylepšování upgradů, ničení policistů nebo plnění achievementů nejen symbolizují hráčův postup hrou, ale hlavně umožňují přístup k hlavnímu módu hry - Most Wanted závodům.

Tato kampaň o 10 tratích proti desítce nejsilnějších protivníků představuje vrchol hry. Cílem je vyhrát duel proti soupeřově speciálnímu autu a po dojetí ještě jeho auto sešrotovat. Aby to ale nebylo tak jednoduché, celou dobu závod znesnadňují všudypřítomní policisté, jejichž častou a nepříjemnou zbraní je hřebový pás. V případě najetí na něj dojde k protržení pneumatik (proti kterému žádný upgrade vozidlo neochrání) a citelnému snížení rychlosti. Na rozdíl od jakéhokoliv jiného poškození nedojde k restartu auta na trať s drobnou časovou ztrátou. Jedinou možností opravy je zajet do autoopravny. I když je oprava okamžitá, je jich kolem tratí spíše poskrovnu. Proto jedinou inteligentní variantou je restart celého duelu.

Dlouho jsem si říkal, proč na ně můj soupeř taky někdy nenajede, dost by mi to pomohlo v jeho stíhání. Až se nakonec vhodná situace naskytla. Jel jsem těsně za ním a hodně na něj přitom dotíral, čímž se nestačil pásu vyhnout, najel na něj a... NIC. Ať žije férovost.

Naopak pokud po celou dobu držíte se soupeřem krok, ale nemůžete ho předjet, tak na posledním kilometru viditelně zpomalí a nechá vás vyhrát. Přesto je třeba býti dosti obezřetný, protože konce duelů se odehrávají na nezvyklých místech jako je pláž, zkratka nebo vodní kanál, kde jen těžce budete předvídat zatáčky.

I když jsem v průběhu hraní pociťoval, že odemknuté Most Wanted vozy se postupně zlepšují, cítil jsem, že mi chybí nějaké supervýkonné auto. Zlom na sebe nenechal dlouhou čekat. Odemkl jsem 3. nejrychlejší, a moje nejoblíbenější z Need for Speed: Hot Pursuit, auto – Bugatti Veyron, o němž jsem doufal, že ho také nepokazili. Naštěstí ne. Jeho sílu, akceleraci a rychlost úplně zbožňuji, jen ta odolnost není to pravé ořechové (a bohužel stojí milión liber, jinak bych si ho hned koupil). Vydrželo mi až do konce, poslední dvě Most Wanted auta mě o své velkoleposti nijak nepřesvědčila.

S novým elánem jsem se rozhodl ukázat policistům zač je toho loket a začal je úmyslně vyhledávat, ničit a ujíždět. A když sem se rozhodl Hot Pursuit ukončit, prostě jsem jim ujel. Neměli na mě ani omylem. Payback is hell.

Byla to pěkná náplast na úvodní zklamání, ale protože každá zábava jednou začne nudit, dokončil jsem kampaň, otestoval Koenigsegg Agera R a hru vypnul. Autolog ukazuje necelých deset hodin a já nějak nemám potřebu se ke hře vracet. Ale své fanoušky si určitě najde.

Pro: Kampaň, naháněčky s policisty, Bugatti Veyron

Proti: Stereotyp, nastavení grafiky, nitro není v základní výbavě, poškození hřebovými pásy

+19 +27 −8

Ridge Racer Unbounded

  • PC 70
Výborná hra, která aspoň pro mě měla tvrdý začátek, kdy mi chvíli trvalo, než jsem se ji naučil hrát a než mě začala pořádně bavit, ale vyplatilo se. Závody jsou dost akční, líbí se mně i další módy oživující hratelnost jako drifty, stunty nebo ničení nejvíce aut v časovém limitu (připomnělo mi to policejní misi v Carmageddonu :)) I když mód běžných závodů s "nitrem" tolik zábavný není.

Level design se mi hodně líbil, i když se po čase zdají městské tratě hodně podobné a jedinou změnu při hraní tak zajišťují herní módy. Zničit se dá opravdu skoro vše. Grafika příjemná, hudební stránka taky ke hře sedí.
Líbí se mně, že postupem hry obtížnost neklesá, jako je tomu u těchto her někdy zvykem, ale drží se pořád vysoko.

Bohužel se mně zdá trochu nedoceněná, asi proto, že trvá, než se do ní člověk dostane. Další nevýhodou může být vysoká cena.

Rozhodně tuto hru doporučuju. Ikdyž na tom pracoval BugBear, s FlatOutem bych to nerad srovnával. Ridge Racer je mnohem arkádovější a tak se na něj dívám jinak. Přesto u mně patří k nejlepším závodním hrám.

Pro: Zničitelné prostředí, grafické zpracování, design tratí, více typů závodů

Proti: hodně podobné tratě, nevýhodou může být vysoká obtížnost, běžné závody s "nitrem"

+19

Sniper: Ghost Warrior

  • PC 60
Příběh je předvídatelné akční béčko bez špetky překvapení nebo nečekaného zvratu. Rád bych ho přirovnal k nějakému filmu ale na žádný si nemohu vzpomenout. A to je asi to nejlepší přirovnání. Příběh je prostě z kategorie "Shlédni a zapomeň".

Hra samotná trpí hromadou chyb. Nemyslím teď takové ty bugy, kdy to vývojáři mysleli vlastně dobře, jen se to nepovedlo naprogramovat, nebo se tam vloudila chybka. Tady je podle mého názoru dost prvků, které jsou prostě od začátku blbě nadesignovány. Chcete příklady? Prosím...

Ačkoliv některé mise na sebe přímo navazují. Hra vůbec nerespektuje jaké mám vybavení a zdraví. Bez ohledu na to, že mise skončila na opuštěné pěšině ve skalách a další mise začíná na tom samém místě a přímo navazuje, mám najednou defaultní pušku, ačkoliv jsem jí před hodinou nechal v nepřátelském táboře a vyměnil za Dragunova, a tři lékárničky, ačkoliv jsem jich před minutou měl pět.

Součástí hry je i sbírání "Secretů", jakýchsi notebooků, z nichž získáte další informace o příběhu, představují vlastně jakési zprávy z druhé strany. Pokud ovšem nějaký najdete tak se akorát dozvíte, že jste našli secret. Pokud si ho chcete přečíst. Musíte uložit misi, vyskočit do menu, ukončit rozehranou hru, vyskočit do dalšího menu, otevřít menu s uloženými Secrety a nalistovat ten poslední a pak si ho přečíst. No není to drbání levou nohou za pravým uchem? Proč sakra ta zpráva nemůže vyskočit hned? Samozřejmě jsem se na to většinou vykašlal a hrál dál. Secrety jsem si pak četl až když jsem s tím chtěl skončit tedy třeba o dvě mise dál, to vám ale už ty zprávy většinou nic nového neřeknou...

Thellwin popisuje v posledním odstavci svého komentáře jeden z nestupidnějších okamžiků této hry, což byl i důvod proč s tím seknul. Garret pak v diskusi tvrdí, že je to bug, na který použil nesmrtelnost. Pouštím se teď na velmi tenký led spekulací, ale na mě ta situace dělá dojem, že to není bug, ale naprosto zhovadilý záměr. Ano v určité chvíli začnete dostávat jeden zásah za druhým, v pravidelných několikavteřinových intervalech, bez ohledu na to, kde a jak se kryjete. Já se v panice dokonce tryskem vrátil k nejbližšímu baráku, uvnitř jsem sebou flákl na zem takže na mě nebylo odnikud vidět, a přesto jsem pořád schytával zásahy. Taky jsem si myslel, že je to bug, pak mě ale v zoufalosti napadlo, se na to prostě vyfláknout a úprkem pádit do místa, kam mě hra sama naváděla. Cílem bylo kulometné hnízdo na kopci, jakmile jsem tam doběhl, zásahy zničehonic přestaly!!! Následuje ovšem akční pasáž, kdy zhruba dvě minuty musíte bránit toto hnízdo proti nájezdům nepřátel. A tady mi to došlo. Kurňa nechtěli mě oni tímhle přiblblým způsobem připravit o nějaké lékarničky, aby ta následující pasáž, byla trochu obtížnější???

Co mě osobně ale vytáčelo asi nejvíc byl naprosto dementní pohyb postavy. Jako správný "ghost warrior" se plížím vysokou trávou. Přede mnou leží 20cm vysoký balvan. Postava se o něj zarazí a dál ani hnout. No nic jdu do podřepu, že to přelezu. Postava ani hnout. Opatrně se rozhlídnu, jestli mě náhodou někdo nemůže vidět. Vzduch čistý, tak se postavím, že ten kamínek překročím, a nic. Jestli si teď myslíte, že jsem narazil na neviditelnou bariéru, o kterých se už ostatní komentátoři rozepsali dost, tak vás musím vyvést z omylu. Protože když jsem poodstoupil, rozběhl se a skočil, tak jsem tímto atletickým výkonem konečně ten šutřík překonal!!! A to se opakuje skoro při každé terénní překážce (kámen, molo, trubka, deska, apod.) o výšce 10cm a více.

Faktem ovšem je, že opatrné plížení a pečlivé krytí hra moc nevyžaduje. Tím by se sice mohla omluvit má předchozí výtka. Nicméně v mém případě je to naopak výtka další. Někdo tu v diskusi psal že to proběhl asi za 4,5 hodiny a já mu to věřím. Mě to trvalo třikrát déle, ale jen proto, že mě to krytí a plížení prostě baví, i když to hra nevyžaduje. Ale která jiná hra by toto měla vyžadovat, než ta která je na tomto principu postavena a ještě si dá do názvu "Ghost Warrior"...

Nastavení obtížnosti mi taky dvakrát nevonělo. Hrál jsem na střední obtížnost, ale asi jsem klidně mohl hrát na Hard. A to mě vždycky trochu štve, když první průchod hrou můžete bez problému zvládnout na nejtěžší nastavení obtížnosti. Chování AI bylo naprosto nepřirozené, jak už tu několikrát bylo zmíňeno. Někdy jsem odstřelil chlapa v hloučku a ostatní si toho vůbec nevšímali. Jindy jsem to zopakoval z obrovské vzdálenosti a pečlivě ukrytý, a tentokrát mě naprosto nesmyslně okamžitě dostali dávkama ze samopalů. Žádná sláva.

Do hodnocení grafické stránky se radši moc pouštět nebudu. Mě se to docela líbilo ale přece jen jsem to hrál na mé 5 let staré sestavě, takže toho měla plný brejle. Jen snad zmíním trochu zvláštní optimalizaci. Když jsem si totiž nastavil skoro na všem vysoké detaily, tak se mi podle FRAPSu frame rate pohyboval kolem 15fps. Kupodivu to bylo pořád plynulý a při tomto nastavení jsem to i celý dohrál. Když jsem ovšem detaily výrazně ořezal, tak FRAPS se dostal někam k 18 max 20fps ale grafická podoba byla nesrovnatelně horší...

Hudební stránka mi přišla docela povedená, akorát jsem si nezvykle často uvědomoval, že tu ústřední melodii jsem už slyšel mockrát. Takže tý hudby by tam mohlo být více a mohla být rozmanitější. Přece jen, když si člověk hraje na odstřelovače, nějaké hudby by si ani neměl všimnout...

K celkovému hodnocení bych měl asi zmínit multiplayer, ale já ho moc nehraju a tady jsem ho ani neměl chuť zkoušet, takže mé hodnocení se týká čistě singleplayerové části.

Co dodat. Kdybych to koupil za plnou cenu, tak si teď rvu vlasy, ale za ty dva dolary, co jsem za to dal, to zas nebyla tak hrozná koupě...

Pro: Hra na odstřelovače, Headshoty, Hudba, Ovládání

Proti: Pohyb přes překážky, Chyby v designu hry, Příběh, Obtížnost

+19

Dead Space

  • PC 95
Dead Space pokořen - už název téhle hry jasně předznamenával, že půjde o můj šálek kávy - nějak mám na survival-horory z vesmíru slabost. Když jsem se potom z recenze dozvěděl, ža hlavní hrdina není ultratvrďáckej bijec superspacemariňák s kanónem v ruce, nýbrž inženýr - opravář již jsem dopředu plesal. A hned dodám, že ne nadarmo.

Příběh jsem až na malý drobnosti (je nutná zrada vašeho kolegy v každé hře?), prosím pěkně, SEŽRAL. Opravdu u mě DEAD SPACE v tomto aspektu boduje v maximální výši. (kolikrát jsem skutečně zapochyboval o osudu Nikole a několikrát mě autoři dokázali zase zviklat zpět k názoru původnímu - skvělá práce)
Atmosféra je potom doslova dechberoucí: Výbornej design lodi, temný textury, dobře zpracovaný pohyby hlavní postavy (když jsem z posledním dílkem života uháněl k obchodu koupit lékárnu, Isac se realisticky pomotával a povzdychával!), bezchybná zvuková stránka. Toto vše dohromady s příběhem dává hře neuvěřitelně tísnivou atmosféru, kdy bojujete neustále o holej život a v podstatě všechny "úkoly" jsou spíše jediný naděje na vaši záchranu - survival horor jak má bejt a tempo zdaleka neztrácí, ale nabírá až do poslední scény!

Poslední boss mi snad jako u první hry vůbec přišel vceku COOL (S takovym monstrem jsem snad ještě neměl tu čest) a závěr vůbec patří k tomu nejlepšímu co hra nabízí.

Výběr zbraní mi moc nesedl, ale naštěstí je plně na hráči, který kousky bude/nebude využívat a vylepšovat. Zůstal jsem tak u základní nejuniverzálnější plazmové řezačky a sympatické pulzní pušky - více jsem za celou nepotřeboval. Naštěstí se náboje v naproté většině generují podle toho, co máte u sebe, takže jiné náboje než se vám zrovna hodí pomalu ani nenacházíte - sice neralistické, ale rozhodně user-friendly.

To, že máte k dipozici inventář jisté velikosti jsem přijal s upřímným povděkem, avšak stejně se to potom zvrhlo v "beru všechno at je to co chce" a nedostatek místa jsem pocítil asi jen 2x. Takže škoda, že tuto stránku autoři nepropracovali detailněji, aby člověk musel u sběru předmětů skutečně přemejšlet a ne jen automaticky pomačkávat tlačíkto USE.

Moc mi osobně nepadla do oka ani stáze. Nicméně, tyto šlo při soubojích zcela ignorovat a tak jsem ji používal jen na předměty a v situacích, kde to hra přímo vyžadovala, takže mi příliš nakonec nevadila. Stejně jako debilní tlačítko navádějící tupé hráče po lince kam má přesně jít jsem nevyužil ani jednou. Proč si kazit hru???

Ačkoli mi na hře nesedlo tak úplně všechno, mě zajímá především atmosféra, design a příběh - jak uvádím ve svém profilu - a v těchto aspektech DEAD SPACE vítězí!
Strhávám tedy závěrem symbolických 5% z maxima, za přílišnou jednoduchost v oblasti postupu - hra příliš vede hráče za ručičku a ani nepoužívání tlačítka pro ukázání správného směru hru v tomto směru příliš neztíží, bohužel.

Pro: Atmosféra, zvuková stránka, gradující příběh, strach, design, absence HUDU, RPG prvky, bezgravitační fáze hry

Proti: Pohyb nešel přenastavit na šipky! (ano opravdu - WSAD jsem použil prvně a doufám naposled), mohlo být delší, příliš jednoduchý postup hrou

+19

Warcraft III: The Frozen Throne

  • PC 95
Tak hned na začátek se musím trapně vyznat ze svých hříchů. Dušoval jsem se, že The Frozen Throne dokončím na nejtěžší obtížnost. Bohužel, moje schopnosti nebyly dostačující. Ve skrytém levelu jsem použil cheat doplňující peníze, v levelu se Sylvanas jsem použil asi na pět vteřin God Mode a v posledním a před-předposledním kole za Undead jsem si snížil obtížnost na Normal. Věřím, že všechna kola až na poslední bych byl schopen po drahných pokusech dohrát na nejtěžší...ale poměr zábavy ku vytočenosti už byl moc nakloňen v neprospěch zábavy. Dám si za to 30x "Lich Kingu, jenž dlíš na trůně" a budu tuze smutný.

The Frozen Throne je pekelně dobrý datadisk. Kampaň za kteroukoliv rasu můžu s klidem nazvat skvělou. Příběh prostě nedělá ostudu původní hře, ba ji možná v některých částech ještě převyšuje. Do hry přibylo pár nových jednotek a hrdinů; všichni pečlivě vybalancovaní a zajímaví. Některým stávajícím jednotkám přibyla sem tam nová schopnost, či je lze nějak vylepšit. A samotné mise se vyznačují opravdu velkou úkolovou variabilitou, takže se nebojím říct, že tahle hra dokázala vyždímat z žánru rychlé strategie první, poslední.

Když pominu také několik nových budov, nemohu zapomenout na "skoro plnohodnotnou" nehratelnou rasu Naga, která mi svými nechutně silnými jednotkami totálně kazila plány skrz naskrz celou kampaní. A pak, když jsem za ně hrál, jsem zjistil, že jsou vybalancovaní také. Ostatně všichni, proti komu jsem hrál mi přišli nechutně silní a pak se ukázalo, že jsem prostě špatný stratég, hráč a vůbec všechno.

Přibyla rovněž spousta nových creepů, artefaktů, run, vedlejších questů v misích...tak si říkám, že tohle by měl být vzor pro datadisky k čemukoliv. Vylepšit to staré a přidat spoustu nového. Co mi tam trochu nesedělo, byla bonusová kampaň za Orky. Ne, že by byla špatná, jen mi přišla jako nějaký trénink na World of Warcraft.

Jediná věc, která mě štvala, byla dost velká nevyrovnanost obtížnostních stupňů. Na nejtěžší obtížnost pro mě byly některé mise skoro nehratelné a na normal mi zase přišly jako dětská hra. Také trochu zamrzí, že jsou přítomny pouze dvě CGI animace...to ale vyvažuje fakt, že jsou kulervoucí až vstávají vlasy na hlavě.

Takže Warcrafte, tvůj třetí díl jsem si naplno užil a tvůj čtvrtý díl už určitě dohraju na nejtěžší obtížnost i s datadiskem. Takže už aby ses ukázal...

Pro: Nutnost strategického myšlení, nové jednotky, nové...všechno!, super příběh, vyváženost jednotek, zkratky

Proti: Snad jen moc velký skok mezi obtížnostmi

+19

Chrome: SpecForce

  • PC 70
Zatímco první Chrome byl pěkně vypadající, ale vcelku mizernou střílečkou, druhý díl je na tom o poznání lépe. Tvůrci se poučili ze svých chyb a notně upravili akční stránku, která je tentokrát na mnohem lepší úrovni a směle může konkurovat i tříáčkovým titulům té doby. Na první pohled vypadá, že je vše při starém, ale na pohled druhý je vidět, že se hra pohnula velkým krokem kupředu.

Zejména tedy po stránce hratelnosti. Mise jsou tentokrát více lineární, svižnější a neválčí se na takové vzdálenosti, jako dříve. Je to rozhodně klad, tentokrát už jsem neměl problémy nepřítele trefit. Tvůrci ale i přesto zachovali jistou volnost pohybu. Naopak mě trochu mrzelo, že se Specforce odehrává jen na jedné jediné planetě. Tou je džungloidní Estrella a upřímně řečeno, teď už ani pořádně nevím, proč jsem tam vlastně byl. Jediné, co si pamatuju je, že jsem prošel několika rozličnými prostředími, splnil 11 misí a po pěti hodinách nastal konec. Příběh tedy nehraje moc velkou roli a už dopředu je jasné, jak to celé dopadne.

Grafika doznala pořádných vylepšení a i přestože v roce 2005 byly hezčí pecky, Specforce nevypadá vůbec špatně. Zalesněné lokace mám ve hrách rád a chrome engine umí opravdu hezké scenérie. I paleta barev se s každou misí mění a tak rozhodně nehrozí nuda. Stejně tak herní náplň je bohatší, byť mě docela otravovalo vcelku časté hackování a procházení základen, které jsou úplně stejné, jako v jedničce (takže děsně nudné). Naštěstí jich tolik není a většinu hry strávíte potulováním se venku.

Po dohrání mám však dojem, že Techland stále nejede na plný plyn a Specforce se nedostalo tolik péče, kolik by si zasloužil. Hraje se příjemně, ale díky tuctovému příběhu a absenci originálních prvků, je vcelku nevýrazný.

Pro: notně vylepšená střelba a konečně je to fakt zábava hrát, moc pěkná grafika, některé zajímavé mise a trocha volnosti v nich

Proti: nezajímavá story, nudné a opakující se interiéry základen, minimum inovací

+19

Alan Wake

  • PC --
Alan Wake
==============
Kedysi dávno, predávno, písal sa rok 2005 a ja som začul meno Alan Wake. Alan Wake ? Zo začiatku mi to nič nevravelo a bolo mi to podstate ukradnuté. Zrazu som v jednom hernom časopise čítal článok, že Alan Wake. Celkom bol obsiahlý, skoro až na dve strany. V skutku sa mi to nechcelo čítať, ale na konci som článku som zazrel čierným, tučným písmom, že vývojar Remedy. Remedy, Remedy... Aha už viem! V hlave sa mi vratili krásne spomienky na Maxa Payna. Tak toto si nenechám újsť!

Roky ubiehali, veľké halo opadlo, málo nových informácií. Už sa šepkalo, že hra nikdy nevíde. Časom sa na hru úplne zabudlo...

Zrazu z ničoho nič sa objavili informácie, že hra je stále vo vývoji a nieje mrtvá. Neskôr sa objavili prvé informácie o hre čo máme od nej čakať. Hra sa celkom zmenila od prvých informácií, čo sme o hre obdržali. Prišiel rok 2010 a sním aj rozčúlený fanušikovia. Hra vyšla len na Xbox 360. Všetci sme to brali ako podraz. Alan Wake bol pôvodne vyvíjaný na PC a nevýjde?! To dokáže hráča celkom nahnevať. Vývojári sa odvolávali na Microsoft, že on má posledné slovo či výjde hra na PC alebo nie. Microsoft samozrejme chcelo mať daľšiu exkluzívnu hru, ktorá bude iba na Xbox.

Dalej som už, osud hry nesledoval a bola mi celkom ukradnutá. Stále som cítil v krku ten podraz. Zrazu po dvoch rokoch bolo ohlásené také väčšie DLCčko Alan Wake's American Nightmare a ním bolo aj čo pre nás bolo nečakané aj vydanie hry na PC. Dočkali sme sa! Vidýchol som si ale mal som obavy ako to dopadne. Smrdelo mi to nejakým hnusným konzolovým portom, kde myška bude len na okrasu hry.

Cez tieto dlhé zimné večery som mal chuť na niečo temnejšieho s dobrým príbehom. Zrazu som si spomenul na Maxa Payna. No popravde som chcel niečo novšieho a Maxa sa mi už asi 7krát nechcelo prechádzať. Chcel som niečo nové, niečo čo moje konzumné oči ešte nevideli. Z ničoho nič ma osvietilo, že ešte niečo podobné existuje, niečo čo je temné a má dobrý príbeh. Áno bol to Alan Wake!

Už úvodné menu ma do hry vtiahlo. Vynikajúci soundtrack dokresľoval atmosféru. Do hry som sa skutočne vžil. Niečo takéto som ešte v žiadnych hrách nevidel. Mal som len jednu baterku a malý revolver a to sa mi strašne páčilo. Bolo to také tajomné a temné. Hra sa so mnou skutočne iba hrala. Nevedel som čo mám očakávať dalej, čo nastane. Príbehu som sa asi 2 alebo 3 počas hry stratil. Ku koncu ale už to konečne dávalo zmysel. Hra obsahuje 6 kapitol Alanového príbehu. Vždy na začiatku novej kapitoly sa vám zrekapituluje najdôležitejšie momenty z predošlej kapitoli, takže vás to nechá v obraze.

Po grafickej stránke bola hra naozaj prekrásna. Hra svetla a tmy bolo vynikajúce. Zvuky boli naozaj desivé. Niekedy som mal pocit, že mi niekto dýcha na chladným dychom na krk. Nepriatelia alias rôzny obyvatelia mestečka počarovaný temnotou boli desívý a ich hlášky boli super! Hlavný záporák bol skutočne nepriateľ a snažil sa hrať s Alanom ako mu to vyhovovalo. Zbrojný arzenál nebol zvlášť veľký ale výborne stačil. Daľšiu vec čo som skutočne ocenil iked v obmedzenej forme bolo jazdenie v aute. Charaktery postáv boli super a to hlavne Barney, jeho hlášky fakt boli legendárne. AI u mňa fungovala dobre takže nemám žiadne výhrady. S pár bugmi som sa stretol ale nič vážné. Niekedy zavládli u mňa spomienky na Maxa. a to hlavne ked som čumel na televízor, presne ako u Maxa.

Jediná vec, čo zráža hru je ten stereotyp, neskutočne opakujete stále to isté dookola v pravidelných intervalov. Ale príbeh hry vás bude ťahať dalej a dalej.

Odporúčam ! Hlavne kvôli príbehu a atmosfére!

Pro: Príbeh, atmosféra, soundtrack, charaktery postáv, nepriatelia, grafika, zvuk.. je toho celkom dosť ^^

Proti: Stereotyp!

+19

Sleeping Dogs

  • PC 95
Sleeping Dogs měl být původně další díl True Crime s podtitulem Hong Kong. Na Activision to bylo spoustu peněz tak po půl roce odkoupily práva Square Enix a na světě je Sleeping Dogs. Díky bohu!!

Každý bude hru srovnávat s GTA ale já hned vidím rukopis True Crime, který má svůj styl. Jedna se o otevřený svět v městě Hong Kong, graficky tak parádně zpracovaný, že jsem nemohl pochopit, že to ještě utáhnou současné konzole. Různé čtvrtě mají svá kouzla ale není nad noční projížďku na motorce v dešti centrem, kde na Vás bliká nekonečný počet neonu a reklam.

Ve hře hrajete za detektiva Wei Shen, který má za úkol proniknout do místní mafiánského kartelu. Samozřejmě Wei ovládá bojové umění a využívá ho naplno. Od krásných kopů až po brutální lámání rukou nebo prokopávání kolen (moje oblíbené). Systém bojů je podobný Batmanovi, kde pár tlačítek stačí. Weiovi nejsou ani cizí zbraně, to by ani nešlo aby akční hra byla bez zbraní.
Plníte úkoly jak od mafie tak i od police aby jste si otevřeli nové schopnosti. Plus X dalších vedlejší úkolu a sběratelských věciček. Hong Kong nabízí i zábavu karaoke, kohoutí zápasy a podivný poker.

Další kapitolu hry je dabing jednotlivých postav, dabingu se zhostili známi herci. Postavám to dává ještě větší hloubku a reálnost (živost). Do toho občas ta jejich hatmatilka, že jsem si několikrát vzpomněl na film Ong-bak.

Verdikt: U her s otevřených městem se mi stává, že po delší době je cestování po městě otrava u Sleeping dogs se mi to nestalo. Přitom město je velké ale pohyb prostě dokonalý.
K tomu karate, zbraně, dobrý děj, hloubka postav, plno úkolu a nezapomenutelné karaoke!!
Škoda, že jsem to už dohrál ale pokud vyjde čeština tak si cestu do Hong Kongu rád zopakuji. 90%

Edit:
Do Hong Kongu jsem se vrátil podruhé a tentokrát s i českými titulky a byla to parádní jízda, ještě lepší než v roce 2012. Ve hře má vše své místo, Wei Shan exceluje v jakékoliv roli, město je skvělé, boj o moc graduje co si přát víc.
Člověk by řekl, že v Sleeping Dogs se zastavil čas, hra sice stárne ale přitom zraje jako víno. Výborně se hraje jednoduché a chytré mechanizmy fungují dobře. Boj na blízko je taková jahůdka a když pak přijde čas zbraně je potřeba udělat co největší bordel aby akce nějak vypadala.
Díky český titulků, za které mnohokrát děkuji, jsem hlavní dějovou linku doslova vychutnal. Ne že bych jí předtím nepochopil ale člověka to tak nevtáhne, když všemu nerozumí. Jelikož se jednalo Definitive Edition, tak zde byly zastoupeny všechny tři hlavní DLC, které mají každé své kouzlo. Zodiac Tournament alá Krvavý sport / Ong-Bak tomu se prostě nedá říct nic špatného. DLC Nightmare in North Point jsem z předešlého hraní z nějakého důvodu vůbec nemusel. Stále mi nepřirostlo k srdci ale jak se promění město, které se ponoří do mlhy a tmy a vše působí studeně, mě moc baví. No a poslední DLC Year of Snake jen dohrává roli posledního.
Co říct závěrem.... chci dvojku!! 95%

Pro: Hong Kong, grafika, souboje, dabing, děj, je toho moc.

Proti: Škoda, že už to mám za sebou.

+19

Red Faction: Guerrilla

  • PC 70
Další monstrózní sandbox pokořen a i přestože to místy hodně skřípalo, ve výsledku hru hodnotím pozitivně. A to hlavně z jednoho důvodu: destrukce. Protože jinak toho RF Guerilla vlastně ani moc navíc nenabízí.

Co zpočátku nadchne je opravdu ta destrukce a zatímco první díl simuloval destrukci terénu, toto sandboxové pokračování se zaměřuje na destrukci budov a rozsáhlých komplexů základen. A tedy pokud jste si libovali ničení zdí v Bad Company 2, tak tady se vyřádíte do sytosti. Destrukční systém je opravdu neskutečně propracovaný a v prvních chvílích jsem nestačil žasnout. Mým ničitelským choutkám se nevyhla prakticky žádná budova. Jenže postupem času to přeci jen začne být trochu nuda, zejména díky tomu, že se partyzánské mise neustále opakují a chybí jim nápad. To platí i u misí hlavních, kde bych mohl jmenovat 2-3, které se mi vryly do paměti a z toho jedna navíc hodně negativně. Může za to mise úplně ta závěrečná, protože přesně předvedla to, čeho jsem se bál už od začátku, že může nastat.

Tvůrci totiž ne moc povedené skriptování kryjí neustálým respawnováním nepřátel a někdy se jim to dost vymyká z rukou. Často totiž během plnění mise záleží na náhodě – někdy se jí dá proplout bez problémů, ale někdy se stane, že se za vámi spawne hromada nepřátel, před kterými není úniku. Díky tomu je hra obtížnostně dost nevyvážená a nastávají často situace, které prostě nejsou fér. A nejhůře je na tom právě ta závěrečná mise, kde sice dostanu do rukou vcelku mocný tank, ale díky drtivé přesile je dost těžké ho ubránit a jakmile dojde k jeho zničení, přežít se prakticky nedá, protože vás doslova smete (rozuměj, během sekundy rozseká na sračky) vlna nepřátelských hord. Mnohem radši bych byl, kdyby byl postup taktičtější a pomalejší. Bohužel tímto neduhem občas trpí mnohé sandboxové hry – např. i první Just Cause. A nízký počet checkpointů to moc neulehčuje.

Naštěstí však podobně vyhrocených misí není zas tolik, aby vyloženě otravovaly v hraní. Hratelnost je totiž dost chytlavá a návyková. Bohužel krom ničení toho moc hra navíc nenabízí, příběh je strašným klišé, hlavní mise jsou těžce průměrné a krom několika závěrečných ani moc nestojí za řeč.

Verdikt: Jak už jsem říkal, Red Faction: Guerilla je hodně zábavným simulátorem destrukce, slušnou sandboxovou střílečkou. Ale pokud těmito choutkami nedisponujete, není proč tuhle hru zkoušet. Za dvě a půl eura na Steamu to však rozhodně stálo, bavil jsem se solidně.

Statistiky:
Dohráno: Všechny hlavní a všechny vedlejší mise, vytěženo 256/300 krystalů
Herní doba dle Steamu: 23,4h

Pro: atraktivní prostředí terraformovaného Marsu, masakrózní destrukce, dost pěkná grafika, povedené zvuky

Proti: stereotypní, obtížnostně nevyvážené, málo rozmanitá hratelnost - opakující se mise, klišé příběh, někdy dost otravné respawnování hord nepřátel, mizerná optimalizace

+19