Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Half-Life 2

  • PC 90
Half-Life 2. Když si řeknu tohle, vybaví se mi onen nový engine, fotorealistické prostředí, výborná fyzika spolu s Gravity Gunem a uplně nový příběh. V tom bude ale asi bohužel to zlo. Jsem si skoro jist, že kdyby mi někdo dal zahrát HL1 a HL2 a neprozradil by přitom název her, tak bych možná ani nepoznal, že k sobě patří. Jsou totiž natolik odlišné, především druhý díl jaksi nenavazuje na ten první, což mě docela zklamalo a zejména toto je důvod, proč jsem snížil hodnocení, ale to je asi tak jediné negativum.

Po dohrání HL1 jsem se celý nedočkavý těšil na HL2, hned den na to jsem letěl do kšeftu pro Orange Box za uspořené penízky :). Došel jsem domů, nainstaloval a jedem. Hned mě zaujalo intro, které obsahovalo i záběr rezonanční kaskády z HL1. Po intru už přichází na řadu hraní samotné, nejdřív je to takové slepé pobíhání po městě, postupně to ale nabírá na obrátkách poté, co jste odhaleni jednotkami Combine. Útěk z města přes kanály, Ravenholm, poušť, věznici Nova Prospekt a zase zpět do City 17, tentokrát rozbořené a téměř zničené. Po probojování se dostaneme do Citadely, kde se dostaneme k hlavnímu bossovi, jehož zničením končí tato hra.

Hra mě velmi bavila, až na některé možná zbytečně zdlouhavé pasáže, mnohokrát jsem se zapotil při potyčkách s vojáky, headcraby, zombie, brouky a další všemožnou havětí. AI spoluhráčů i protivníků je na vysoké úrovni, to se musí nechat. A na tom je z části hra postavena, jelikož někteří spoluhráči jsou klíčoví pro další postup ve hře. Hrátky s Gravity gunem jsou také nezapomenutelné, hodně si s ním užijete, můžeme vám však i zachránit život.

Hra dohrána za zhruba 20 hodin, zážitek nezapomenutelný a jako pokračování předchozího dílu velmi dobré, přestože první díl překonán nebyl. Ač se příběh může zdát chaotický, tak kdo hrál HL1, neměl by mít problém si události druhého dílu spojit s událostmi prvního, přestože na sebe přímo nenavazují. Mám rád Source engine, mám rád HL2 a dostává ode mě 90%.

Rozhodně doporučuji těm, kteří ještě s tímto titulem neměli čest.

Pro: Engine - nadčasová grafika a fyzika, AI NPC, dlouhá herní doba ...

Proti: Nepřímá návaznost na první díl, poměrně chaotický příběh

+18 +22 −4

King's Quest III: To Heir is Human

  • PC 75
Třetí díl byl pro mě osobně asi největší peklo (ve srovnání s předchozími díly). Nejenže i zde číhá smrt na každém kroku, tentokrát ještě autoři přidali prvek běžícího času. Kouzelník, u něhož je hlavní hrdina věznem, se zjevuje v určitých časech a pokud máte u sebe nějaký pozdezřelý předmět (což máte skoro vždy) nebo jste v nesprávné místnosti, je konec hry. Tento přátelský kouzelník je "věrným" průvodcem naštěstí jen do určité fáze hry.

Jinak obtížnost hry (prvek času, konzolová řádka a pekelná chůze po úzkých cestičkách) je asi jediný záporem hry. Příběh je totiž opět ještě lepší, byť je to stále relativně jednoduchá pohádka. Hra oplývá relativně slušnou dávkou zajímavých hádanek, takže dohrání hry bez návodu vyžaduje delší dobu. Také poet lokací, které hrdina navštíví se výrazně zvýšil.

Ti, kteří hrají díly po sobě asi překvapí, kdo je hlavním hrdinou :)
+18

South Park

  • PC 40
South Park. To musí být přeci prča. Není, zasmál jsem pouze dvakrát. Parta kluků co musí odvrátit několik katastrof? Nejsou to Rychlé šípy? Ano jsou, jen špetku přisprostlí. Doteď mi to unikalo, ale Erik Cartman = Mirek Dušín.

Začalo to přitom celkem dobře, v intru jsem si poslechl klasickou southparkovou vybrnkávačku a v pozadí si prohlédl známé postavičky. V pozadí (bez dvojsmyslů) bohužel většina postav zůstane a po celou hru už jsem je, až na pár výjimek v cut-scénách, neviděl. Samotné hraní mě ze začátku docela bavilo. Nepřátel hodně (nemyslím typů), originální zbraně a pohled na svět z nižší perspektivy, než jsem zvyklý.

Bohužel se ale od první mise téměř nic nezměnilo, prostředí pořád stejné, cut-scény pořád stejné (autobusová zastávka-> školní jídelna-> u Chiefa doma), opakování hlášek pořád dokola a na obzoru žádná změna. To co ale pohřbilo už tak nakřáplou hratelnost šest stop pod zem je neskutečná vitalita nepřátel. Běžní nepřátelé vydrží cca půl minuty soustředěné palby, silnější nepřátelé (tankové) se drží na nohou třeba několik minut a o bossících radši mlčím. Nejen že je neskutečná otrava držet střelbu a čekat až nepřítel umře, ale někteří jsou i nebezpeční a vyhnout se jejich útoku je takřka nemožné. Než je vyřídíte na férovku, máte půlku zdraví v tahu, a lékárničkama a zbraněma se tu šetří. Proto jsem většinu hry zůstal u základní sněhové koule a zabíjel nepřátele zbabělými taktikami. Zpoza rohu nebo sniperováním, kdy soupeři nereagují a bez problému jsem je ustřílel. Poučený z těžké South Park Rally jsem hrál jen na normální obtížnost, ale stejně to bylo moc, proto doporučuju hrát na Easy (nedoporučuju hrát vůbec, ale když se někdo odváží).

Střílečka, která nejen že naplno nevyužívá animovaného světa South Park, ale spadá do podprůměru i hratelnostně, jako nakonec všechny South Park hry vydané na konci minulého století.

Pro: Zajímavé zbraně a bizarní nepřátelé.

Proti: Životnost nepřátel, stereotyp, nevyužitá značka South Park.

+18

Still Life 2

  • PC 30
Vývojáři z Microids mě tímto výtvorem vyloženě zklamali. Jak už jsem psal v komentáři k předchozímu dílu, někdo se asi na poslední chvíli rozhodl, že se udělá pokračování, a tak se přepracovalo posledních 10 minut. Still Life 1 se tak zmršil, jen aby mohl vzniknout tenhle paskvil. Tedy... abych zas nebyl tak nespravedlivý, dvojka se hrát dá. Ale těch negativ je tu až příliš.

Co je od začátku do očí bijící je zastaralá grafika spojená s faktem, že se 95% hry odehrává v jednom zapadlém baráku někde v lese. To považuji za krok zpět oproti výborné jedničce, která byla nejen graficky líbivá, ale i nestereotypní co se týče prostředí. Omezení inventáře považuji za naprostou šílenost. Takovéhle věci tahejte do RPG, ale určitě ne do adventury. Výsledkem je, že pokud chcete sebrat nějaký větší předmět a nemáte zrovna volno v "kapse", musíte najít určité místo (skříň), kam si věci odložíte. Položit něco jednoduše na zem nelze.

Bohužel se SL2 nevyhnuly problémy s kamerou, která tu místy opravdu zlobí a občas budete mít problém dojít na druhý konec místnosti. Postavy v "idle" stavu pravidelně a automaticky provádí různé animace, během nichž nelze provést žádnou akci a i kurzor je během této doby neaktivní. Pokud tedy například projíždíte kurzorem lokaci a postava se zrovna rozhodne vykonat nějakou naprosto zbytečnou animaci, kurzor se po najetí na aktivní předmět nepromění, tudíž můžete předmět velmi snadno přehlédnout (resp. vyhodnotit jako neinteraktivní). Bugů je tu docela hodně, naštěstí jsou to takové ty drobnosti, které se mají správně podchytit během betatestu (který tu byl asi kratší než by bylo zdrávo). Hra je ale jinak stabilní a nepadá.

Co hru zachraňuje je dobrý příběh, lehce inspirovaný filmovou hororovou sérií Saw. Odhalení vraha z jedničky považuju za velké zklamání a nesmysl. Navíc tahle dějová linie je strašně krátká a vytrhnout jí a nacpat ji sem, k nesouvisejícímu případu úplně jiného sériového vraha, považuju za šlápnutí vedle. Jinak mě hra po pomalejším začátku chytla, nutno ale říci, že jsem více než polovinu hry jel podle návodu (už jsem se za to zlynčoval), protože jsem byl zvědavý jak to dopadne, ale řešení těch těžších hádanek mě tu prostě nebavilo a hlavně jsem to už chtěl mít za sebou.

Still Life 2 mi spíše než pokračování výborné atmosferické adventury připomíná jakousi herní podobu Saw s příměsí Kriminálky Las Vegas (CSI). Bohužel doplácí na nedodělanost a zastaralost, která pravděpodobně souvisí s omezeným rozpočtem. Můžu doporučit jen hráčům jedničky a fanouškům Saw, ostatní ruce pryč.

Pro: zápletka, která vás udrží u hry, "saw" atmosféra, ucházející videosekvence

Proti: kamera, omezení inventáře, zvorané odhalení vraha z předchozího dílu, zastaralá grafika

+18

Wolfenstein

  • PC 50
Boha jeho, to byla ale kravina. Ale poctive remeslne provedena kravina. Kdo k tomuhle delal scenar, ten musel byt ale dusevne postizenej. Davam sice jen 50% (a jeste se mi to zda moc), ale presto jsem to dohral a asi hlavne proto, ze je to typ hry strilej a zapomen a tak neni problem denne odehrat svych dvacet minut a na konci tydne to dokoncit.
Blby je, ze se nedostavil pocit "huraaa dostal jsem toho zaverecnyho hajzla", ale pocit "no to je dost, ze uz to skoncilo, melo to koncit uz po tom velkym broukovi, tohle uz fakt byla nuda"

Pro: Z technickeho hlediska nelze skoro nic vytknout. Vse slape na jednicku.

Proti: Melo tohle vubec scenaristu ? Nebo to kluci patlali v hospode u piva ?

+18 +24 −6

GUN

  • PC 85
PLUSY
1) Skvele zvladnuta jizda na koji
2) Rozmanitost ukolu
3) Neokoukane prostredi
4) Maly ale presto volny svet
5) RPG prvky, tedy zlepsovani statistik plnenim vedlejsich ukolu
6) Muze se zdat, ze ovladani strelby je prekombinovane, na druhou stanu, nikdo vas nenuti je vsechny pouzivat, snad jen to vyklaneni za roh mi prislo uplne zbytecny
7) Pribeh jak z velkofilmu
8) Nahaneni dobytka
9) Urezavani skalpu, i kdyz teda nevim, k cemu to bylo

MINUSY
1) Otresna grafika na uplnem zacatku hry behem "tutorialu", ta trava, ten les, strasnejsi textury tam nemohly byt, o to vic to zamrzi, kdyz zbytek sveta vypada o tolik lepe
2) Prilis maly svet
3) Pozustatek z konzoloveho ovladani, kdy se hra snazi pomoct zamerit nepratele, ve vysledku me to necekane hejbnuti muskou rozhodilo v mireni, takze vysledek byl spise opacny
4) Vojaci z pevnosti vypadaji jako kanibalove

CO MI CHYBELO
1) Poradna honicka se spoustou strileni a preskakovani na strese jedouciho vlaku

ZAUJALO ME
1) Cely pribeh se obesel bez jakehokoliv milostneho romanku
3) Brokovnice je ve hre uplne zbytecna, ani jednou sem pro ni nenasel uplatneni
+18 +19 −1

Fallout 3

  • PC 80
Musím říct, že mě osobně se Fallout 3 líbil. Post-nukleární atmosféra, která byla dokreslována hudbou odrážející krajinu, byla vystihnuta povedeně. Grafická stránka hry je také velice slušná. Je ovšem pravdou, že něco schází. Především nepříliš velký důvod procestovat celou mapu, nedostatek úkolů a těžký nadbytek zkušeností, který díky dosažení max. lvl 20 přijde v niveč.

Celkově jsem přesvědčen, že bez prvních dvou dílů, by se hra zdaleka nedostala tak velké pozornosti.

Pro: Vzhled, hudba, atmosféra

Proti: Krátkost, úrovňový strop

+18 +19 −1

5 Days a Stranger

  • PC 85
Klasická adventura přinášející snad jediný celkem originální herní prvek - dopředu víte, kolik herního času vám ještě zbývá. Tím "vám" myslím Trilbymu, zloději, který neodolal a vydal se vykrást zdánlivě prázdný starý dům rodu DeFoe.

Na kradení a plížení ve stínech se ale netěšte. Trilby tu potkává několik lidí a zjišťuje, že jsou v domě všichni uvězněni. Navíc tu začíná být nebezpečno...

5 Days a Stranger je sice "jenom" 2D adventura vytvořená v AGS, o to víc ale překvapí, kolik se autorovi podařilo do hry vmáčknout atmosféry. Napětí pomáhá i fakt, že většina hádanek je přísně logických, a hra není příliš dlouhá, takže se pořád něco děje. Postupně na vás tak dům začne působit spíš jako svírající se klec, ze které se nedá utéct.

Příběh je docela slušný, nečekejte ale, že se dozvíte odpovědi na úplně všechny otázky. Tím myslím, že některé vedlejší události jsou zde spíš kvůli efektu.

5 Days a Stranger je prostě zároveň velice příjemná i nepříjemná adventura, kterou snadno dohrajete za delší odpoledne. No a třeba si další den zahrajete 7 Days a Skeptic, lehce navazující pokračování, odehrávající se ale v úplně jiné době a na úplně jiném místě...
+18

Resident Evil 5

  • PC --
Pátý díl, dohraný z povinnosti k herní sérii. Tentokrát autoři zvolili ještě akčnější strunu, přidali dutou parťačku, která toho sama zvládne hodně málo a jedinou výhodou je její pohotovost v případě, že potřebuju vyléčit. Dávat ji lepší zbraně nemá smysl, munici by vystřílela vetšinou do zdi, nebo do mě. Naprostým vrcholem demence jsou pasáže, kde se potřebuju potichu plížit, ale Sheva prostě střílí všechno, co se hýbe. Dva příkazy jsou pro ni dost málo a většinou neposlouchá ani jeden. Zastává tak roli nosné muly, která pobere veškerý potřebný zdravotnický materiál.

Autoři pravděpodobně dostali za úkol, vytvořit co nejkrkolomnější systém práce s inventářem, a ten splnili na jedničku. Nic horšího jsem zatím neviděl. Pokud chcete cokoli odhodit z Shevinina inventáře, musíte si to nejprve přetáhnout do svého. Nemáte místo? Musíte něco vyhodit na zem - jenže vyhozená věc na zemi hned zmizí (!). Kombinovat věci v Shevině inventáři není možné - musíte si opět obě věci přetáhnout k sobě. Pokud máte prázdnou zbraň a na zemi se válí munice, nemůžete s ní automaticky nabít. Je potřeba vyhodit něco ze svého inventáře (čímž o věc přijdete), sebrat náboje a přebít manuálně. Zastaralý systém slotů už dneska bije do očí, aneb "vyhodím jeden náboj, abych si udělal místo na raketomet"... A mohl bych pokračovat ještě hodně dlouho.

Krkolomné je i ovládání samotné postavy. Panák se pohybuje jak opilý malamut, pozadu běžet neumí, o úkrocích ani nemluvě. Nějaký pohyby na úhybné manévry úplně chybí atd. Oproti čtverce je to sice posun, ale ta aspoň bodovala po stránce hratelnosti.

Samotný level-design maximálně zklamal a z originální africké vesničky se přesouvám do bažin, ohraničených hnusnou šedivou zdí potaženou ještě hnusnější texturou a dál do katakomb ala Tomb Raider, kde se zatažením za jednu obrovskou páku dá do pohybu nadčasový mechanismu tvarující obyčejné zdi na schodiště atp. Boha! Po kolikáté už?? Nesmí chybět ani podzemní ultra-komplexy. I když nedávají smysl a nebylo by reálné je vystavět ani ve Star Treku. Ani jednou jsem nebyl překvapen a když přijdu do místnosti s velkou pecí, je mi maximálně jasné, že se tady vyskytne boss, kterého v ní budu muset usmažit. Méně průhlednosti a trocha originality by vůbec neškodilo. Nechybí ani super-zlý ukecaný záporák, co mi vykecá všechny své plány a pak mi patnáctkrát řekne, že mě zabije. Typický odjezd do západu slunce po jeho poražení už mi přijde jako komedie. Capcom, go to hell!

*/5
čistý herní čas: 14hod 13min
+18

Risen

  • PC 95
Risen 1 je veľmi podarený remake Gothicu 1 prenesený do tropickejšieho prostredia. Piranha sa po nie príliš podarenej trojke vrátila k svojmu skromnejšiemu designu herného sveta, za to o to hutnejšiemu. Ich lásku k hrám je cítiť na každom kroku, prostredie dýcha tropickou a takou flegmatickou atmosférou a je vidno, že si dali záležať s každým detailom. Hra je veľmi presne rozkúskovaná ako Gothic 1: výber frakcie + preskúmanie ostrova, následne zozbieranie 5 artefaktov a na koniec dlhší čas strávení v relatívne dlhom dungeone. Tu sa za tie roky dalo možno pokročiť, ale beriem to ako ich truc po stratenej Gothic licencii a ich snahu vytvoriť novú, podobnú licenciu založenú na rovnakých základoch.

Herná doba: 20-35 hodín (max. 50).
DRM: Krabica: DVD check / Steam verzia (žiadne iné DRM)
+18 +20 −2

Two Worlds

  • PC 90
Nechapu, ze jsem tuhle hru minul v dobe vydani. Dojel jsem ji pred par minutami a musim rict, ze jsem si posmaknul.

Grafika je nadherna. Hratelnost uzasna. Hudba,zvuky paradni. Vylepsovani postavy super. Skladani predmetu super napad. Kouzla vymazleny. Inventar na jednicku s hvezdickou. System teleportu paradni. Napad s teleportacnimi kameny super. Snad poprve co me bavila zlodejina, parada. Pribeh usel, tam mi hlavne nesedl ten vztah bratr - sestra, kde ale sestru cpou jako sex bombu a je to takove nepatricne.

Zapor tehle hry je jediny. Je to strasne lehke. Po prvni desitce zabitych vlku a medvedu se to zvrhne v supermana, ktereho hned tak neco nerozhazi. Sem tam se sice najde potvora typu "jedna rana spis jak vrana", ale to jsou vyjimky. Take svatyne doplnujici manu a zivot jsou tak nahustene po cele mape, ze jsem po chvili byl skoro znechucen.

Nejtezsi souboj co jsem ve hre zazil, bylo vymlaceni hrbitova asi na moji 10 urovni. Ale za pomoci teleportacnich kamenu jsem to zvladnul. To mi pripomona abych zminil super zpracovani nakazy ve hre. Takhle dobre jsem to jeste nikde nevidel. Tezko se to vysvetluje, ale snad staci rict, ze z kazde nakazy se da vylecit jen doplnovanim zdravi.

Kazdopadne hra to byla paradni. Pocit, ze jsem superman, se mi neomrzel po celopu dobu hrani. A tak me jen trochu neprijemne prekvapil rychly konec hry.

Doporucuju.

Dohrano na urovni 61 a zaverecny boss lehnul na tri rany ;-)
+18

Discworld Noir

  • PC 85
Satiricky ladený fantasy svet Discworld a temný detektívny žáner Noir dokopy? Na prvý pohľad možno nemožné, ale opak je pravdou. Čiernočierny suchý a ironický britský humor však sadol do tejto temne ladenej detektívky na výbornú. Človeku dokonca po čase nepríde divné ani to, že sú tam mágovia, alebo, že medzi svedkov patrí trebárs aj chrlič.

Ústrednou postavou je súkromný detektív Lewton, ktorý tak ako väčšina postáv, lokácií a častí tohto príbehu symbolizujú do poslednej bodky klasické Noirové klišé, to však neznamená, že príbeh by bol nejak obzvlášť predvídateľný, alebo otrepaný, čo je možno hlavne vďaka tomu, že sa odohráva v univerze Discworld. Hráč v priebehu hrania stretne viacero postáv známych z kníh napr.Nobby Nóblhoch, Veliteľ Elánius, SMRŤ, pes Gaspoda, taktiež ako aj zavíta na známe miesta v meste Ankh-Morpork.

Samotná hra je zameraná prevažne na dialógy a nejakých puzzlov sa tak hráč nedočká a aj používania predmetov je pomenej. S Pratchettovsky šťavnatými dialógmi súvisi aj fakt, že asi nebude stačiť základná znalosť angličtiny na užitie si hry naplno, pretože hra je ukecanejšia než špeciálna jednorázová reklamná ponuka Kolíka Ať-Se-Picnu. S tým súvisí aj nutnosť zvyknúť si na fakt, že miesto spomínaného používania predmetov, sa hráč častokrát ocitne v situácii, kde bude práve používať na svoje okolie práve zápisky z denníku, čo je vlastne jediným zdrojom pár menších zákysov. Príbeh inak odsýpa príjemne ako hodinky a svojim humorom a zároveň temným ladením a nutkaním odhaliť vraha a vďaka pár príjemným zvratom premena na vlkodlaka a s tým súvisiace zbieranie pachov, je zaujímavé spestrenie, ťahá hráča neustále ďalej bez zbytočného stereotypu.

Ako napovedá rok výroby, grafické spracovanie adventúr vtedy začalo spájať 2D prostredia s 3D postavami a tak je to aj v prípade Discworld Noir, čiže na mierne komixové proporcie a zobrazenie postáv si treba zvyknúť (čo vďaka atmosfére a príbehu vôbec netrvá dlho). Dabing zvyčajne nespomínam, ale až na výnimku smiešne, až héliovo-znejúceho veliteľa Elánia, bol odvedený na výbornú a "zahusťoval" už tak kvalitnú atmosféru hry. A keďže sa jedná o noir príbeh, nesmie chýbať prevažne komorne jazzovo ladená hudba.

Jedinými výraznejšími neduhmi je dosť problematická (ne)kompatibilita so súčastnými počítačmi a systémom a bugy kaziace pôžiťok z hry, našťastie väčšinou šlo len o pády do windowsu a nestalo sa tak, že by sa hráč nemohol z jedného bodu v hre kvôli bugu posunúť.
Hru na Win XP doporučujem hrať v kompatibilite s WIN2000 a podporou rozlíšenia 640x480, v mojom prípade to bol jediný režim, pod ktorým sa mi hra dala spustiť.

Pro: príbeh, humor, postavy, dabing, väčšinou logický postup hrou

Proti: problémy s kompatibilitou, bugy, niekomu nemusí sadnúť grafické spracovanie

+18

Half-Life 2

  • PC 95
Welcome back Mr.Freeman jsou slova, která vás uvítají v prvních minutách akční jízdy, která vám nedá spát dokud ji neprožijete celou. Na několik hodin si zahrajete za velice výřečného fyzika jenž místo rozlouskávání všemožných teorií rozlouskává hlavy zombíkům.

Hratelnost je z velké části postavena na fyzice. Kdyby tak byla zábavná i škola nejednomu dítku by zaplesalo srdce. Místo jednoduchích rovnic se budete učit jak využití gravitaci k sejmutí monstra. Případně jak rychle se pohybuje těleso z bodu a (Chudák voják) do bodu B (Chudák zeď s krvavou skvrnou)

Herní postavy si zamilujete od prvních vteřin hraní. Aby ne když má Alyx tak pěkný zadeček :-). Hra vám zabere kolem 16 hodin což je na FPS střílečku úctyhodný čas. Přesto se nemáte čas během hraní nudit a budete volat po dokončení po přídavku jenž vám autoři naservírovali v epizodě 1 a 2. Pokud je i to málo, tak můžete sáhnout po deatmatchi nebo stovce modů, které čas navýší o několik dalších desítek hodin.

Tak co pane Freemane máte už naleštěné páčidlo na vštípení svých mouder do hlavy těch parchantů?

Pro: Grafika, Fyzika, Hratelnost, Alyx a ukecaný Dr.Freeman

Proti: Nevyvážené obtížnost. Požitek z boje není takový jako u jiných FPS

+18 +20 −2

Project I.G.I.

  • PC 90
Hra, která dovedla FPS akci na pokraji reálných možností. Nemluvím tu o grafice nebo fyzickém modelu, ale o hratelnosti, která bez modelu save-load nabrala jiný rozměr. Ten lze prohlásit za stresující, ale na druhou stranu prohluboval kvalitu hráče a jeho schopnost být precizní po celou misi. Několik misí jsem hrál více jak desetkrát, když mě náhodou trefil ostřelovač, na kterého jsme na jedné ze střech zapomněl, ale za chyby se má trestat. Potěšily samozřejmě i české popisky v jedné lokaci a velmi různorodé prostředí akce s různými postupy, jak mise splnit. Vše od variace na "bondovku" Ve službách jejího veličenstva až po jadernou elektrárnu a zasněžený hrad. Krom toho snad poprvé jsem ve hře zažil, že mise skončila "úmyslným" neúspěchem a příběh přesto pokračoval... Pro mě jedna z nejkomplexnějších akcí, po které jsme se začal modlit v sousloví save-load, ale hernímu zážitku jsem se už těžko někdy přiblížil. PS: alarm=respawn jednotek v ozn. "budově" to bylo na zlost...

Pro: Atmosféra, prostředí, zbraně, komplexní nároky na hráče

Proti: mise na jeden zátah, časté opakování, stres a přemýšlení o každém detailu

+18

Need for Speed: Porsche 2000

  • PC 100
Většinu závodních her si zahraji jednou a některé ani nedohraji, nebo dohraji jenom kvůli samotnému dohrání (NFS Underground 2). Postupně se totiž hra stává monotóní, protože se jezdí stále na stejných tratích a dochází jen k výměně aut, popř. ke změně jejich vzhledu a výkonu. Vrcholem všeho u novějších závodů je nerozbitnost aut, a tak nevadí (z hlediska poškození) drhnutí o svodidla, narážení do soupeřů nebo dokonce převrácení na střechu.

Všechny tyto nedostaky v NFS 5 nenajdete. Tratě, které jsou velmi povedené, se zde vykytují ve větším množství a většina z nich se dá projet více způsoby. Vozy nejsou nerozbitné, přičemž samotné poškození má vliv na jízdu vozidla a po závodě na stav Vaší peněženky:) Jsou tu tři módy: Quick Race, což je starý známý závod, dále Evoluce, kde se také vyřádíte v závodech, ale již s vlastními vozy, které si vylepšujete a nakonec Tovární jezdec, kde testujete upravené modely pro automobilku Porsche. V Evoluci si můžete koupit vozy z autobazaru a jejich opravou a následným prodejem si společně se závody vydělat na vozy nové nebo na jejich vylepšení. Další výhodou v Evoluci je růst cen vozů starších ročníků podle toho v jakém roce se zrovna nalézáte.

"Poršata" se dají za nějaký ten čas okusit znovu a já sám si je někdy v budoucnu zahraji, i když jsem tak učinil už asi pětkrát.

Pro: systém poškození, velké množství tratí, autobazar, tři módy a znovuhratelnost

Proti: neexistence dalších podobných závodní her

+18 +19 −1

Colin McRae: DiRT 2

  • PC 85
Největší problém při psaní komentáře je úvod. Člověk má v hlavě tolik informací, které by rád vyzvracel, že samou nedočkavostí píše kraviny, které s hrou vlastně vůbec nesouvisí. Abych se tomu vyhnul, začnu hned zkraje tím, že DIRT 2 je prostě pecka :).

Mé nadšení z nové hry většinou končí po prvních minutách hraní, tento titul si ovšem opravdu koleduje o velmi vysoké hodnocení i po několika hodinách. Předchozí díl byl pro mne příjemným osvěžením, realistickým závodům rally jsem nikdy moc neholdoval, DIRT přišel se svěží hratelností a hlavně fantastickou grafikou. Přesto se po nějaké chvíli dostavil stereotyp a tak se hra stala další z řady beznadějně nedohratelných titulů.

Před psaním komentáře jsem si první DIRT vyzkoušel, snad pro lepší srovnání, co že je v pokračování nového. A co je vlastně nového? Na první pohled toho není příliš, ale zdání klame. Začnu technickou stránkou. Bohužel jsem neměl možnost vidět hru v akci s DirectX 11, ale snad mohu objektivně zhodnotit pokrok i při užití standardních „devítek“. Předně si hra stále zachovává onen charakteristický písečně-přepálený nádech, ale teď již v mnohem přijatelnější míře. Kolem objektů se nezjevuje prapodivná mlžná záře a také dojem, že neustále koukáte přímo do slunce, je ten tam. Naopak, textury i objekty jsou detailnější a foto-realističtější. Efekty vypadají parádně a destrukční model je přímo špičkový. Z takového Hummeru vznikne, po sérii menších úprav, docela jiný vůz :).

Fyzika a ovladatelnost jednotlivých vozů ušly také několik kroků správným směrem. Vozy v jedničce celkem solidně plavaly, ve dvojce už cítíte váhu aut na vlastní kůži a po vyjetí z ideální stopy se o kvalitě fyzikální stránky hry ihned přesvědčíte. I když se nedá říci, že by pokračování bylo arkádovější, kupodivu se na klávesnici ovládá ještě o něco lépe než díl první.

Co dělá hru hrou, je obsah. Ač to nemusí být na první pohled patrné, X-Games jsou neskutečně různorodé a zábavné. Velký podíl na tom nese mnoho typů lokací, které se jen tak neokoukají. Zazávodíte si opravdu všude a na jakémkoliv povrchu vás napadne. Tím se dostávám k největšímu plusu a největší patrné změně oproti předchůdci – tím je design lokací. Ten je opravdu velmi povedený, bohatý, členitý a detailní. Každý závod je pastva pro oko a člověk kolikrát až žasne nad tvůrčími schopnostmi a představivostí autorů. Taktéž stojí za pochvalu nahrávací obrazovky i menu ve formě interaktivního „motor-homeu“. Je přehledné, zábavné a kupodivu, doopravdy zdržuje hru jen v jediné chvíli - po dokončení závodu, kdy se vaše postava pokaždé rozhlíží kolem, než zaleze zpátky do karavanu.

Chyby se na této hře hledají opravdu špatně a ostatně k tomu není ani důvod. Nemám tolik času na hraní, ale stejně si každý den pár závodu zajedu. Colin McRae: DIRT 2 je vynikající závodní hra o které by se dalo psát ještě dlouho, takže zbytek zkusím vyzdvihnout alespoň krátce v plusech. Uděluji Aaronovu známku kvality :).

Pro: osvěžující hratelnost, nové typy závodů, grafika, design různorodých lokací, ovládání, fyzika, model poškození, přehlednost interaktivního menu, výběr vozů, serepetičky do auta

Proti: mírná zdlouhavost menu a pár dalších nevýznamných detailů

+18 +20 −2

Runaway 2: The Dream of the Turtle

  • PC 50
Po dohrání této hry mám dosti rozporuplné pocity, oproti výtečnému Runaway: A Road Adventure se bohužel v tomto případě jedná o velký krok zpátky.

No začnu nejdříve pozitivy: Hlavním pilířem této hry je technické zpracování. Runaway 2 si tedy naštěstí ponechal nádhernou 2D kreslenou grafiku, která byla v prvním díle velmi oblíbená a ještě jí trochu vylepšil, což určitě většina fandů klasických ručně kreslených adventur ocení. Zvuková stránka hry je taktéž velmi dobrá a oproti prvnímu dílu se jedná o mírné zlepšení. Hudba je ve hře také pěkná a někdy byla opravdu radost jí poslouchat, ale tímhle výčet kladů končí.

Takže teď ta negativa: Často budete nuceni jednat velice nelogicky (kombinovat na první pohled vzájemně nesouvisející předměty) a to hru značně zkomplikuje. Dále v adventurách moc nemám rád pixelhunting a ten se bohužel ani této hře nevyhnul.
To co ale táhne Runaway 2 nejvíce dolů je příběh, je dosti zmatený a hlavně neukončený, hra se vám místo nějakého poutavého závěru odvděčí pouze hláškou "Pokračování příště...", což mě tedy velice naštvalo, neboť platit nějakých 500 kč za polovinu hry je vážně otřesné, doufám tedy, že alespoň další díl bude stát za to a poskytne nám kvalitnější příběh a nějaký uspokojivý závěr.

Pro: Grafika, Zvuky, Délka hry.

Proti: Pixelhunting, Příběh, konec hry.

+18

Far Cry

  • PC 80
Far Cry jsem hrál a málem nedohrál skoro tři roky po vydání, takže mě naštěstí minuly problémy s tím, kde ubrat na grafickém nastavení, aby to jelo jakž takž plynule a nevypadalo jako hra z roku 1998. I tak dlouho po vydání, kdy už je většina her po grafické stránce více či méně zastaralá, vypadal Far Cry opravdu výborně a po vizuální stránce s přehledem porážel i novinky v té době uvedené. I dnes, kdy tu máme první rádoby DX11 hry, spoustu nových efektů atd. řadím FC ke grafické špičce. Některé screenshoty by se daly směle použít jako upoutávky na zájezd od některé z cestovních kanceláří.

Na příběh v FPS (až na vyjímky typu Stalker) moc nekoukám, většinou se nechávám nějak unášet úkoly dál a dál s tím, že to nějak dopadne. Takže ho s odstupem nemám moc odvahu hodnotit, nic originálního to nebylo. Prostředí, ač se tvářilo maximálně otevřeně, zase tak otevřené nebylo, koridory zde byly, i když občas doceal široké.

Výsledné hodnocení 80% je vytvořeno z cca prvních 2/3 hry, kdy jsem byl opravdu nadšen. Prostředí tropického ostrova vypadalo nádherně, hratelnost byla super, AI protivníků se chovala obstojně a já jsem si hru doslova užíval. S příchodem mutantů, tedy cca poseldní třetina hry, přišel šok. V tu chvíli mě FC přestal z velké části bavit. Proti mutantům a podobným nepřátelům ve hrách nic nemám, ale sem mi prostě nesedli. S tím souvisí i poznámka, hned ze začátku komentáře, kde zmiňuji, že jsem hru málem nedohrál. V jedné z lokací ke konci, už to byla s počtem těch příšerek tak přehnané (pokud se matně pamatuji, tak šlo o nějaký kráter), že jsem to prostě nebyl schopen skoro dát. Nechal jsem na tom nervy a divím se, že mám klávesnici ještě v celku. Nakonec jsem si tento zářez mohl udělat, ale trochu smíšený pocit ve mě zůstal.

Měl to být kdysi souboj Doom 3 vs. Half Life 2, ale jako první přišel Far Cry a hádky na téma, zda nejlépe vypadající hrou té doby bude D3 nebo HL2 byly v tu ránu zbytečné. Po stránce hratelnosti, to pak u mě přece jen vyhrál HL2, když jsem ho, jak je u mě zvykem s asi ročním zpožděním oproti datu vyadání hrál. Nic to nemění na tom, že FC je/byl velmi dobrou hrou, ale do svého TOP10 ho kvůli výše zmíněný důvodům zařadit nemohu.


Pro: Grafické zpracování, které předběhlo dobu, výborné první 2/3 hry, neokoukané prostředí tropických ostrovů

Proti: Poslední třetina hry, ne až tak moc volnosti, jak to na první pohled vypadalo, mutanti

+18

Grand Theft Auto: San Andreas

  • PC 80
Opravdu je tam snad všechno, na co si vzpomenete. Nehorázná škála různorodých věcí, které potěší (holič, tuning, chození s holkou, ...). Tak přesně takové a další věci, na které je hráč GTA zvyklý, se najdou v San Andreas. S největší herní plochou, ne jednoho, ale rovnou tři měst.

Přesně tak, San Andreas zachází mnohem dál, než-li předchozí díly a ta volnost je neskutečná, mnohdy až otravná. Alespoň příběh postupuje v jednotlivých městech, takže nehrozí, že Vám někdo zadá úkol v jednom městě a Vy ho musíte jet splnit přes celou herní plochu, to by nikoho nebavilo :) Ale i tak, pokud Vám něco takové stane (málokdy), tak opět San Andreas má tak rozlehlý vozový, vzdušný atp. park, jaký se jen tak nevidí.

Pokud se Vám stane, že zrovna nebude mít do čeho píchnout, takové projíždění jen tak má také co do sebe, můžete například pomoci svému gangu k zabrání dalšího území, můžete si vylepšit svého miláčka, zajít do posilovny, na bowling atd atd. Prostě těch možností je opravdu hrozně moc.

Pro: Herní plocha, nekonečné množství možností, soundtrack, ...

Proti: Příběh je opět velmi chatrný, ale to už nikoho nepřekvapuje

+18 +19 −1

Fahrenheit

  • PC 90
Fahrenheit jsem poprvé dohrál právě před chvílí, a to na jeden zátah. A bylo to vážně dobré. Prakticky snad ani nemůžu napsat nic, co by tu nezmínil někdo přede mnou, ale stejně to napíšu :)

Přestože hlavní příběhová linka je jasně daná, ale jak konkrétně se věci odehrají, záleží hlavně na tom, pro jaké volby (navíc často v omezeném čase) se během postupu rozhodnete. Bylo moc pěkné sledovat, jak s detektivy nacházím stopy, které jsem v kůži Lucase opomněl/nestihnul schovat. Tady mi trochu vadilo, že jsem na začátku neměl ponětí o tom, kde jsem seděl, že jsem si něco objednal, nebo že jsem tam měl s sebou knížku, nebo později že jsem rozhodoval ohledně přístupů k charakterům přítelkyň hlavních postav, aniž bych o nich předem něco víc věděl. Ale budiž, úvod by jinak asi dost tratil.

Ovládání je originálně pojaté a snaží se v rámci možností (čili, dost mizerně, ale přece) kopírovat skutečné pohyby - očividně je ale stavěné na gamepad. Přesto jsem s klávesnicí a myší neměl větší problémy. Horší je to s kamerou, která se často ráda dívá nevhodným směrem a centrování pomocí RMB nefungovalo vždy. Při akčních sekvencích (kterých je ve hře celkem mrtě), je pak třeba mačkat různé sekvence buttonů pro úspěšné provedení akce. Jak už tu několikrát padlo, pro samotné soustředění si pak sekvenci člověk často nemůže plně vychutnat odehrávající se scénu (zamrzelo hlavně u toho Matrix-like souboje na střeše). Některé mezery mezi checkpointy při sekvencích byly delší, než bych si přál, ale nikde jsem netrčel tak dlouho, aby to stálo za větší kritiku.

Příběh je hlavně ze začátku skvělý a spolu s výborně namluvenými dialogy a neméně výtečnou hudbou vytváří opravdu hutnou atmosféru - snaha zahladit stopy, výslechy, útěky, všechno na mě působilo nezvykle silně. Příběh pravda později začne docela ztrácet na eleganci, do finále se od jistého momentu řítí vpravdě hollywoodským tempem a některé nadpřirozené záležitosti vážně nepůsobí zrovna důvěryhodně, ale v zásadě mi to nevadilo - to že je konec slabší ještě neznamená, že by byl blbý. (Rozhodně byl ale závěr kratší a jednodušší, než jsem čekal.)

No, co ještě bych naspal. Graficky hra vypadá tak o 3 roky starší než je, ale z dnešního pohledu je to už vcelku prašť jak uhoď. Fahrenheit byl rozhodně jedinečným zážitkem a spolu s Dreamfall asi novodobou adventurní špičkou. Konečně mám "hmatatelnější" důvod těšit se na Heavy Rain, který slibuje být ve všech směrech lepším zážitkem stejného ražení. (Heč :))

Pro: originální koncept s povedeným systémem voleb a následků, filmovost, kvalitní příběh s hutnou atmosférou, taky výborný soundtrack a dabing

Proti: graficky slabší, příběh ke konci nabírá na tempu na úkor kvality -> mohlo to být o něco delší, pro samotné ovládání se často nelze soustředit na dění

+18 +19 −1