Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Mafia II: Zrada Jimmyho

  • PC 40
Tak a tohle má být teda vážně všechno? Výsměch maximálního kalibru, ani když to bylo zadarmo (PS3 exkluzivita), tak bych byl nehorázně vytočenej, jak to někdo dokáže pohnojit. Náplň Zrady Jimmyho totiž je opravdu ubohoučká - systém Mafiánských DLCček zůstal stejný tzn. obrovské ikony pro slepce. Mise samotné jsou na tom snad nejhůře, všehovšudy jsou ve hře dvě různé mise (shoot and car). Zkrátka ukradni auto z jedné strany města a dovez ho do garáže na druhé straně. Potěší alespoň akce, která je sice enormně nezábavná, ale ve výsledku je lepší, než zmíněné kradení aut. Ruce pryč, vážení přátelé, ruce i prsty pryč!

Pro: Intro, outro,

Proti: copak nemaj lidi soudnost?

+18 +19 −1

Wolfschanze

  • PC 30
Nemůžu dojít na to, co přesně se honilo hlavami vývojářů a jaký odkaz chtěli vtisknout do této hry. Snad sarkazmus, parodii, či nechtěný vtip? Nebo snahu o vážné pojetí akční střílečky z již tak provařeného tématu druhé světové války?

Pokud se budu přiklánět k první variantě, tak to jsem určitě během hraní ztratil smysl pro humor, protože v samotné hře snad není ani jediný prvek, který by způsobil sebemenší záchvěv v koutku mých úst. Jde-li tedy o vtip, kouzlo nechtěného nemá takovou razanci, aby herní zážitek prorazil stěnu mého močového měchýře (nebo libovolného pacienta trpícího inkontinencí). U druhé varianty se hra jeví o něco lépe, ale žádná hit paráda to také není. Jedinými klady z mého pohledu je zasazení do bojů nejkrvavějšího vojenského konfliktu 2. světové války, což je prostředí, které mám velmi rád i přes svoji herní zprofanovanost. Začátek příběhu, alternativa co by se mohlo stát po nevydařeném atentátu na Hitlera v roce 1944 Clausem Schenkem von Stauffenbergem, hlavním hrdinou FPSky. V kolonce kladů se ještě objevuje zvuková složka, rezonující v pozadí rykem válečné vřavy.

Tím výčet kladů končí a začíná se kupit jedna šílenost za druhou. Stručný popis gameplaye hry, rozprostřeného ve 20 kapitolách a na oko zasazen do různých prostředí, kde vesměs hnusné textury střídají jiné, ještě horší (to prosím podotýkám, že hra byla vydána v roce 2005 a nejvyšší rozlišení je zde 1280 x 1024), se vleze do jediné věty “co nejrychleji se tunelem dostat na konec kapitoly“ - tak trochu speed run. Já chápu, že v podobných hrách je koridor běžně vídaným faktem, ale zde není absolutně žádná volnost. Třeba ve výběru dveří, kterými můžete projít, ty které mají vystouplou kliku z textury se dají otevřít. Další zhovadilostí jsou nepřátelé, dající se popsat slovy “my tě zastřelíme až k tobě doběhneme“ a postup při odpravování skopčáků, kdy je většinou nutné jít, zastřelit dva až tři z nich, otočit se a opět zastřelit jednoho až dva, jako by vyskakovali z mezi dimenzionálních děr. Ano, je to zvláštní, ale protivníci se objevují za zády i když dveřmi nejde projít. O kolizích s předměty se myslím ani netřeba zabývat, jen podotknu, že takovýchto situací je ve hře požehnaně. S nepřáteli jsou přímo spojeny i zbraně, kterých je poměrně velké množství, ale všechny stejně znějí, chovají se podobně a nejsou pěkně ztvárněné. Viz. panzerfaust, kterým zničíte tank jedním zásahem, ale jindy je těchto výstřelů třeba 5-6 nebo stačí dávka z kulometu MG 34 (!).

No, možná jsem masochista, ale byl jsem rozhodnut, že vyzkouším i MP, který se ve hře nachází. Bohužel (nebo možná bohudík) jsem žádnou funkční hru nenašel. Snad si vývojáři řekli, že vše ze svého umu již naservírovali ve hře pro jednoho hráče. Na druhou stranu musím uznat, že i snaha se (leckdy) počítá, jen by každý z nás (a v tomto případě především ten, který je odpovědný za vydání tohoto díla) měl mít soudnost a něco takového uvolnit pouze jako freeware.

Pro: 2. světová válka, myšlenka příběhu

Proti: vše kromě zmíněných kladů

+18

Tunneler 2.0

  • PC 80
Tunneler 2.0 je vynikající hříčka pro dva hráče, jenž nadchne i jedince, kteří jinak hru ve více hráčích příliš nemusí. I mě samotného kdysi hodně bavila, zvláště když jsme si před samotnými souboji připravili bojová pole různých tvarů.

Celá herní plocha je pokryta cihlami, jimiž se prokousáváte, a ohraničuje ji beton, který se nedá prostřelit. Beton se vyskytuje i uvnitř hrací plochy a několikrát se mi stalo, že jsem měl oba výjezdy ze základny zablokované. Někdy jen částečně a dalo se ven alespoň střílet, ale občas nešlo ani to a musela se spustit nová hra.

Nejtěžší, ale zároveň nejzábavnější mi vždy přišlo hledání soupeře, a to přesto, že jsem při něm zbytečně přicházel o život kvůli nedostatku energie. Ta se sice dobíjela na základně, ale dostat se tam s ukazatelem stavu energie téměř na minimu mi dávalo hodně zabrat. Obrazovka totiž trpěla čím dál tím častějšími výpadky, takže i když jsem stihl dorazit k základně, netrefil jsem se do vjezdu a následoval výbuch. Ještě že šla dobíjet energie i na soupeřově základně, protože někdy byla blíž, a když soupeř zrovna nebyl doma, proč toho nevyužít.

U hraní Tunneler 2.0 jsem spolu s bratrem a sestrou strávil ve své době spoustu času a díky programu DOSBox si toto potěšení občas dopřeji i nyní.

Pro: souboje, prokousávání se cihlami, hledání soupeře, výpadky obrazovky, zábavnost

Proti: občas zablokované výjezdy ze základny

+18

The Elder Scrolls IV: Oblivion

  • PC 80
Kdo hledá strhujcí příběh, plný epických momentů a proslovů k vojákům při kterých se vám zastaví dech, tak by si měl asi jít zahrát něco jinýho. Kdo však chce žít ve skvělém fantasy světě, tak je Oblivion přímo pro něj. Serie TES se nikdy nepyšnila nějakým vymakaným bojovým systémem nebo filmovými momenty a ani to v Oblivionu neni. Soubojový systém se od dob Morrowindu sice dost vylepšil, ale stále to je obyčejný sekání a krytí + kouzla. Naprosto to stačí, ale nijak se to nevyvyšuje nad ostatní hry. Co ale už někdy vyrušuje je level scaling který se opravdu moc nepovedl(jde samozřejmě upravit pluginama(např.:Oscuro's Oblivion Overhaul )). Serie TES se ale vždy pyšnila obrovským světem, neskutečným počtem questů, a velkým množstvým rozmanitých skillů.

Příběh Oblivionu se vleze do cca 25 hodin (já to měl za 37, ale nespěchal jsem) ale k tomu máme ještě questy za mage, fighters a thievs guildu, dakr brotherhood, daedry další hafo vedlejších questů, arénu a kdoví co ještě. Takže z toho vyleze, že po 100 hodinách hraní máte ještě spoustu "práce" před sebou. Do toho si můžete koupit barák, kde jsou někteří úchylové schopni ztratit mnoho času rovnáním věcí do regálů. (Přiznávám, jsem úchyl) Vyžijou se zde i bylinkáři, protože ani v Oblivionu nechybí spousta rostlinek, které je možné zpracovat na lektvary a jedy. Pro hráče řešící problémy za pomoci magie je zde připraveno adekvátní množství kouzel rozdělených do 6 skillů (zmizel Enchant) a komu by nestačily kouzla, tak si po získání dostatečného postavení v mage guildě mohůže vytvořit vlastní kouzla. Pro zapřísáhlé rubače čekají však už jen Meče, Blunt(kladiva, sekery atd...) a štíty, nebo to mužou rubat pěstma. Lehké a těžké zbroje jsou samozřejmostí.(střední zmizeli) Pro zloděje čeká klasická sestava plížení, otevírání zámků a střelba z luku. Nechybí ani Akrobaci a Atletika.
Příjemné je že i přes monstrózní množství questů zde nenajdete moc questů typu zabij 10 příšer, nebo přines 10 kůží. A sem tam člověk narazí na opravdovou perlu.
A když by to někomu přišlo málo, tak tu je stále construction set a tísíce pluginů, které vám údělají z Oblivionu téměř cokoliv (je i plugin přidávajcí do hry brokovnici.)

Tamriel ještě disponuje bohatou historií, a mnoha legendami které si může hráč přečíst v knihách. A graficky je i na dnešní dobu Oblivion moc pěknej(až na ty obličeje(upravuje plugin Improved Facial Textures))
Chápu že někdo nesdílí můj názor ale já TES prostě miluju. Objektivní hodnocení by bylo asi tak 85-90%, ale já prostě nedokážu nedat 100%

Pro: Je to skvělej druhej život

Proti: Nutnost pluginů, když to berete jako hru na týden a nechcete v ní žít, tak asi tolik nenadchne, zjednodušování

+18 +22 −4

Kane & Lynch 2: Dog Days

  • PC 85
Ano, já vím, že v herních kruzích je tahle hra nestydaté béčko, ale já jí žral kvůli tomu, co si polovina z vás vypínala. Mě se prostě všechny ty kazy a vady a rozmazání a kapky na kameře, kterou nosí nějaký anonymní hrdina za našima dvěma oblíbenýma magorama, děsně moc líbily. Dodávají obyčejné střílečce alespoň lehký náznak originality (a celkem i syrovosti). Chápu, že když vběhnem někam, kde je moc blikajícího světla, nedej bože deště, a ještě zakrvíme objektiv, tak je vidět úplný prd, ale přesně takhle by to vypadalo, kdyby si někdo pustil to, co ten bláznivej stalker nahrál. Jo a ještě musím doplnit, že efekt cenzury, když dáte někomu headshot nebo je někdo nahý, je taky cool.
Dost o pro mě hlavním kladem hry. Úrovně jsou pěkné, pokud jsou v městských živějších částech. Zde se hra ani nesere s civilistama, takže tam, kde byste v Call of Duty museli opakovat část, protože jste střelili neviného osobu do palce, tak tady můžete prostřílet auto s čtyřčlenou rodinou, jenom aby jste odkráglovali toho žlutýho opruza s pistolkou. Nevyhneme se ale ani nudným částem v temných opuštěných barácích a továrnách. Na druhou stranu kroužení vrtulníkem kolem kanceláří vypadá nejenom vzhledově epicky.
Hratelnost = Ratatatatata shit shit shit ratatatata Kane? KANE! Ratatatata Shit that´s fucked up ratatatata! Nějak nevím, jak víc to popsat. Úrovně jsou solidně zničitelné (kanceláře!), zbraně se musí často střídat, ale jinak je to jen tupé naběhnutí do prostoru a vystřílení.
Příběh - jo, trošku ho tam je.
Pak už jen poznámkově - Kane i Lynch jsou strašný sympaťáci, i když jsou to vražední magoři. V poslední části jsem málem zlomil gamepad = ZATROLENÍ PSI! Fyzika občas blbla. Multiplayer sem nezkoušel, ale že prý dobrý. Hodnotím x360 verzi.

Pro: Videokamera efekt, místy dost intenzivní přestřelky

Proti: psi, pár škaredých úrovní, monotóní náplň, sprint k letadlu

+18

Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura

  • PC 80
Príjemný izometrický look, neotrepané prostredie steampunku, kvalitní autori, obrovský pôvodný svet s kopou objavovania, lore, questov, celková dĺžka strčiaca do vrecka Fallout 2, cesta mágie a cesta technológie, široká škála skillov, atribútov, vlastností, tajomný príbeh - jeden by povedal, že to musí byť skvelé a bezchybné, ale ono i to má svoje neduhy.

Ono tá hra je fakt namotávka pre RPGčkara čo chce viac než koridor plný monštier na vymlátenie a pár bodíkov za level na prerozdelenie do troch vlastností. Je to takmer slasť, keby to nebolo tak nechutne zabugované. Vlastním originálku, neskonale padala, Ashbury bolo nehrateľné, aplikujem oficiálny patch, hra už nejde spustiť, nakoniec sa objavila záchrana v podobe fanpatchu, ktorý mi vôbec dovolí hru hrať, bohužiaľ stále veľa pádov do windowsu a iných neduhov, spôsobujúci frustráciu či už preto, že som hru naposledy uložil pred hodinou a teraz mi to znova padlo alebo čiste preto, že niektoré lokácie pre errory nejdú v istých momentoch vôbec navštíviť.

Ach jaj, ale hardcore rpgčkar je schopný masochisticky trpieť pre ten zážitok. Lenže je tu ďalšie ale, začiatok príbehu a prvé kroky sú super, kým človek nezistí, že veľkú časť hlavného príbehu tvorí osnova v zmysle "tak a teraz ti dáme quest a pošleme ťa niekam, ak chceš vedieť čo sa naozaj stalo, lenže keď to splníš ti povieme, že nič o tom nevieme a pošleme ťa za niekým iným". Našťastie zas posledná tretina má správne grády a Arcanum je aj o inom než hlavnom príbehu.

Rozhovory sú fajn, človeka láka každá nová lokácia (najmä mestá), baví ho levelovať a deliť bodíky, počúvať tú úžasnú komornú slákovú hudbu, hoci tých melódii nie je tak veľa, ale bojovať. Bojovanie je čudné, nevybalansované, je rovnako ľahké umrieť ako "okašľať" nepriatela behaním v kruhoch zatiaľ čo ho odzadu likvidujú spoločníci. A potom tie skoky v náročnosti, miesta kde si človek takmer ani neprdne a miesta, ktoré človek prechádza ako megarambo. Celkovo je hra totálne nevybalansovaná, niektoré prvé kúzla svojho kúzelníckeho stromu hravo strčia do vrecka iné posledné a hráč tak zisťuje, že svoje drahocenné body vyplýtval na niečo, čo síce vyzerá pekne na papieri, ale v praxi to nestojí za nič.

Je jasné, že Arcanum je megalomanské sústo, ktorým sa autori skôr pridusili než ho dobre zvládli, no i tak pre všetkých trpezlivých masochistov napriek občasnej frustrácie dokáže táto hra priniesť viac než len satisfakciu.

Pro: unikátny setting, hudba, možnosti, veľa miest, lokácii, questov, lore, postáv

Proti: bugy, bugy, bugy, nevybalancovanosť, jemne prehnané poslíčkovanie v hlavnom príbehu

+18

Caesar III

  • PC 60
Budovatelské strategie zrovna nevyhledávám, ale když nějakou už spustím, strávím u ní zpravidla dostatek času. Nejinak tomu bylo u třetího Caesara. Společně s ním patří do výborně hratelné trojice Impressions Games egyptský Pharaoh, a Zeus odehrávající se v antickém Řecku. Jejich hlavní předností, mimo edukačních prvků co se anglických slovíček a tehdejších reálií týče, je hratelnost. Postavíte cestu, pár parcel a zanedlouho už v raném městě kmitá nespočet občanů. Postupem času se domy zlepšují, ve městě přibývají lázně, sklady zboží a různé náboženské chrámy a sochy. A v tu chvíli zapomenete na čas a jen zkrášlujete pracně budované město, které jste měli možnost sledovat od jeho začátků na zelené louce, až po aglomerace rozkládající se na dvou březích řeky s plnou infrastrukturou a v čele stojící gladiátorskou arénou.

Po technické stránce je vše v nejlepším pořádku. Od detailní grafiky, která na rozdíl od té trojrozměrné, jenž asi nadobro vytlačila z komerčních strategií tu dvojrozměrnou, je výborně přehledná až k minimálním nárokům a stabilitě.

Nikdy jsem nevyzkoušel kampaň, ale scénária v různých lokací římského impérie v největším rozkvětu mi to plně vynahradila. A tak, jak to u tohoto typu her bývá, po delším či kratším čase se dostaví mírná repetivnost. Pohled na město rozkládající se po celé ploše mapy ale dokáže potěšit a zapříčinit opětovné spuštění, kdy se znovu opakuje zavedený koloběh.

Pro: hratelnost, přehlednost, edukační hodnota

Proti: bojové fáze, repetivnost (po dlouhém čase)

+18

Beyond Divinity

  • PC --
Divine Divinity mi přišlo jako takřka bezchybná single playerová verze Diabla II, u Beyond Divinity bohužel tvůrci provedli několik změn, které ho v mých očích staví níže.

Jako první si všimnete převodu všech postav a monster z 2D do 3D. Tady jistě záleží na preferencích, mně osobně ale přišly 2D postavy hezčí, detailnější a plynuleji rozanimované. Další grafická změna souvisí se zasazením hry. Zapomeňte na zelené louky, po kterých hopsají králíčci a kde ve vzduchu poletují motýli. Beyond Divinity se sice odehrává ve stejném světě, ale v jiné dimenzi. Převládajícími barvami jsou černá, hnědá a oranžová. Opět věc vkusu, opět něco, co mi bylo bližší v původní hře.

Zásadní změnou je překopání systému skillů. Divine Divinity mělo strom dovedností ne nepodobný tomu z Diabla II. Tedy spoustu rozmanitých schopností a kouzel, a to nejen pro mágy, ale i pro válečníky. Co nabízí válečníkovi Beyond Divinity? Zjednodušený strom dovedností, kde vylepšujete například přesnost úderů s obouručními zbraněmi, rozsah bonusového poškození (ohnivé, mrazivé apod.) připočteného ke každému zásahu a podobně nudné skilly, které slouží jen ke zvýšení statistik. Za zmínku také určitě stojí, že tvůrcům trvalo několik patchů, než zprovoznili dovednost páčení zámků. Ostudné.

Celkově mi hra přišla akčnější a hloupější než předchůdce, základ hratelnosti ale naštěstí zůstal. Jedná se tedy sice o zklamání, zklamání je to ale stále zábavné.
+18 +21 −3

Amnesia: The Dark Descent

  • PC 40
Na Amnesii jsem se už od jejího ohlášení těšil. Přeci jen, tvůrci za sebou mají pro mě povedenou sérii Penumbra, díky které se vryli do podvědomí řady hráčů a od své freewarové prvotiny vystoupali sympaticky vzhůru. Hratelnost založená na pohybu objektů pomocí tahů myši sice nebyla spatřena poprvé, ale až Frictional Games ji dotáhli do takřka finální verze a postavily kolem této funkce všechny své hry. První momenty v Amnesii vypadaly více než slibně, ale nedlouho poté proběhlo jisté vystřízlivění, opakující se prostředí (ano, hra se odehrává v útrobách hradu, ale i tak tento aspekt mohli autoři pojmout lépe) a především zjednodušení s primárním zaměřením na hráče tohoto typu her neznalé. To považuji za značnou podpásovku, absence vyraznějších puzzlů by tak nevadila, jako podstatně menší využití právě fyziky objektů a jejich pohybu pomocí tahů myši. Všude zmiňovaná strašidelnost, spočívající v laciném leknutí hráče, mě také minula. Příběh, ač se v něm jistý potenciál nacházel, nebyl dotažen a působí jen jako jistá výplň mezi průzkumem a hledáním zápalek a oleje.

Z mého pohledu velké zklamání, i když tvůrci si stěžovat na výsledné prodeje nebudou, a nutno dodat, že si je minimálně za Penumbru zaslouží. Napadá mě už jen srovnání s Blackstone Chronicles, který také staví na atmosféře strachu, ale provádí to za pomoci textu a pomalém, ale o to děsivějším rozuzlování hlavní zápletky.

Pro: pár momentů, grafika

Proti: krátké, stereotypní prostředí, příběh a gamedesing, absence budování strachu (jen lekací sekvence)

+18 +23 −5

The Operative: No One Lives Forever

  • PC 70
U NOLF(u) můžu samozřejmě vychvalovat povedený příběh, na FPS povedené dialogy, různorodost prostředí a další prvky, nicméně to neudělám a zaměřím se především na prvky, které mi hru znechucovaly, přišly mi nedotažené, či jen zbytečné.

V prvé řadě se zaměřím tedy na slavnou stealth složku hry, která skutečně v NOLFovi stojí za houby. Stealth mám rád, nicméně v tomhle případě mě čisté stealth mise neuvěřitelně ubíjely. Může za to především vysoká demence nepřátel, kteří vás často nezaregistrují ani, když jim proběhnete těsně před nosem. Aby ovšem stealth mise nebyly tak jednoduché, narvali vývojáři na každý roh otravné kamery, které naopak s vaší detekcí přílišný problém nemají. Často se nacházejí na těch nejdebilnějších místech, pročež pokud nemáte štěstí a kamera není otočená jiným směrem, je časté save/load namístě a hráče to po čase spíše frustruje. Hra se tváří, že stealth můžete požít kdykoliv, což je sice pravda, nicméně na střední a těžké obtížnosti to není potřeba a vždy je nejjednodušší si cestu prostřílet.

Zajímavým prvkem je rozhodně získávání různých špionských serepetiček… „Uspávacím“ parfémem počínaje, robotickým psem konče. Nicméně zamrzí, že je i toto vcelku nedotažené. Většina z těchto serepetiček není absolutně potřeba, či vám hra nedá ani možnost je použít (viz. Mechanický pes na odlákání jiných psů, kteří se ovšem ve hře téměř nevyskytují). Z tohoto důvodu jsem v pozdější fázi nové vynálezy ani příliš nevnímal a jen si řekl „další zbytečnost“, což je rozhodně škoda.

Teď už v rychlosti… Hra jistě nepostrádá určitý vtip, nicméně pravdou je, že jsem se u hry mockrát nepousmál a osobně by mi více sedl, vážnější přistup. Souboje s „šéfy“ taktéž za moc nestály a často mi přišly spíše otravné a nejednou až moc ujeté:). Dialogy a jejich volby jsou na FPS poměry skutečně podařené, nicméně určitě se najde několik jedinců, které naopak jejich zdlouhavost v takto akční hře bude iritovat. Příběh na FPS poměry slušný, byť jsem čekal „něco víc“. Zábavnost jednotlivých misí značně kolísavá.

Z mého komentáře by mohlo vyplývat, že mě hra nebavila, ale opak je pravdou, stále jí považuji za lehce nadprůměrnou, tudíž i za kvalitní zábavu, ovšem přestože je NOLF v mnohém originální, spousta prvků je nedotažená.

Osobně pro fanoušky špionážních akcí bych doporučil spíše XIII, která nabízí ještě zábavnější přestřelky, zábavnější stealth mise, lepší příběh a celkově ten špionský „feel“.

Pro: Různorodost prostředí,příběh, dialogy.

Proti: Slabší stealth prvky, v určitých ohledech nedotažené.

+18 +20 −2

Under a Killing Moon

  • PC 70
Jedna z těch her, u kterých hodnocení nemá takřka smysl. Kvality jsou předem jasné, o čem nasvědčují dva díly v kreslené grafice vyšlé před, a další dva, tentokrát ve stylu Under a Killing a Moon koncipované jako interaktivní filmy s důrazem na adventurní problémy, puzzly a dialogy. Pentalogii jako takovou ale většina hráčů načala právě tímto dílem.

Kdo četl recenzi ze Score, asi si dokáže představit, jaký poprask hra v médiích způsobila. Nevídaný rozsah čtyř CD, nafilmované scény přes celou obrazovku a především grafika samotná. Ta je vyvedena ve třech rozměrech, obsahuje řadu detailů, a hráč se v lokacích může pohybovat tam, kam zrovna chce. To vše ve volitelně vysokém rozlišení. Srovnání s technologickou stránkou ve stejném roce vydaného Dooma 2 nebo System Shocku tak snad nepřipadá ani v úvahu - zde je vše propracovanější a detailnější, na druhou stranu lokací není tolik. Hra navíc nabízí i velice příjemné uživatelské rozhraní. Například body, které získáváte plněním zadaných úkolů a nacházením indicií nebo předmětů, můžete v menu směnit za radu, když nevíte jak dál postupovat. Výborné řešení, které se do obliby pomalu dostává až dnes. Ovládání je také povedené, po lokacích se pohybujete klasicky za pomoci šipek, do interaktivního módu se přepnete mezerníkem. Po technické stránce vše na jedničku. Škoda jen, že tento prvek pro adventuristy ale není tak podstatný a určující.

Bez kvalitního příběhu a ujasnění, jaký žánr že chci vlastně stvořit to jednoduše nepůjde. Na mě působilo dílo Access Software jako jakýsi kočkopes, na jednu stranu tu máme noirově střiženou detektivku inspirující se Maltézským sokolem a cyberpunkovou budoucností zpustošeného San Francisca, na stranu druhou humor a atmosféru, kterou narušují nepřesvědčivé výkony některých postav. Nicméně výkon hlavního protagonisty, Chrise Jonese, neštěstí zachraňuje to, co jeho kolegové v některých scénách předvádí. Ač je také neprofesionál, a defacto se i jako designér podílí na hře, působí přirozeně a tváří se jako správné soukromé očko - a to s dostatečným nadhledem na archetypální klišé.

Příběh je rozdělen do šesti kapitol, mohlo jich být ale méně. Děj na začátku působí uceleně a zajímavě, ale pak v průběhu s řadou přibývajících postav a lokací už jsem ani přesně nevěděl, po čem pátrám. Nakonec jsem tak hru ani nedohrál, skončil jsem někde v půli páté kapitoly a neměl jsem potřebu pokračovat, jen abych zjistil jak to celé skončí. V mém případě tak jde o přesný opak The Pandora Directive, kde mě děj vtahoval stále více.

Hratelnostně bezproblémová a značně inovativní, technologicky bez diskuzí špička, ale obsahově trochu nekonzistentní záležitost. Ovšem ve výsledku stále velmi dobrá tradiční adventura řadící se do kategorie těch "povinných". Zvláště, když další díl patří mezi to nejlepší z žánru v 90. letech.

Pro: technologická špička (1994), ovládání, systém nápovědy

Proti: výkony vedlejších herců, (občas) nepadnoucí humor

+18

Colin McRae Rally 3

  • PC 65
Colin3 je nejhorším dílem celé série, nebyl vyloženě špatný ale očekávání po legendárním druhém dílu nenaplnil. Vinu nese především nevyladěný jízdní model a sním související hratelnost, někteří hráči třetí díl považovali spíše za simulátor motorových člunů.
Pokračování přineslo novou celkem pěknou grafiku a slušný model poškození.

Jako fanoušek prvních dvou dílu jsem hru odjezdil, ale už se k ní nikdy nevrátil na rozdíl od prvních dvou dílů.

Pro: Colin 2 se dočkal pokračování

Proti: Hratelně horší jak předešlé díly

+18 +20 −2

SimCity 4

  • PC 70
U hry SimCity 4, která patří mezi ty lepší mnou hrané budovatelské strategie, jsem strávil mnoho hodin svého života. Před časem jsem ji za malý peníz získal na jedné aukci, a i když jsem ji od té doby ještě ani nevyndal z krabice, vzpomínka na hraní mě donutila napsat tento komentář.

Na začátku mě nadchlo "Stvoření Světa" doprovázené tematickou hudbou, a pak už mě hra vrhla do krajiny, kterou jsem si upravil podle svých nejtajnějších představ a tužeb a kterou jsem měl přetvořit na prosperující město. Nedlouho poté jsem přišel na to, že vysázet spoustu stromů a keřů nebyl ten nejlepší nápad, stejně tak jako vytvoření spousty kopců, terénních nerovností a vodních ploch. Pro založení města jsem totiž potřeboval plochu co nejrovnější, bez přírodního pokryvu a již zmíněné vody, jejíž vytvoření stálo kvůli mé nerozvážnosti spoustu peněz. Tato chyba byla nejspíše způsobena mou neznalostí tohoto herního žánru, ale co naplat, chybami se člověk učí.

Když se mi město konečně podařilo založit, radostně se mi před očima rozrůstalo. Přitom se ale postupně objevovaly další problémy způsobené mou neznalostí, jako třeba že obyvatelé nemají rádi továrny vedle svých domů, to jsem vyřešil oddělenou průmyslovou čtvrtí, z čehož sice vyvstal další problém, jelikož je tato čtvrť náchylnější na požáry, ale to jsem vyřešil zvýšením počtu požárních stanic. Největším problémem ale byly odpady, jenž se neustále hromadily. Proti skládce lidé protestovali a navíc byla brzy plná a drahá na údržbu, ale nakonec vše vyřešila spalovna, která se sice bez občasných protestů také neobešla, ale na rozdíl od skládky vydělávala, protože mi za likvidaci odpadů platila i ostatní města.

Když mé město dosáhlo určitého množství lidí a já měl dost peněz i na takovou zbytečnost, jakou byl nápis Hollywood, došlo náhle k ustálení počtu obyvatel, který se již více nezvyšoval. Centrum města bylo zamořeno výfukovými plyny a největším problémem byl rozpočet, který se z přebytkového typu změnil na schodkový. Nedlouho poté město zkrachovalo a hra skončila. Zkoušel jsem hru několikrát znovu rozehrát, ale vždy jsem skončil ve stejné fázi se stejným výsledkem. Přesto jsem se u hraní velmi bavil a jistě si ho někdy zopakuji.

Pro: Stvoření Světa, hudba, možnost úpravy krajiny, založení města, spalovna odpadů

Proti: při dosažení určitého počtu obyvatel se město dále nerozrůstá a dochází k úpadku

+18

Commandos: Strike Force

  • PC 70
Strike Force je pokračováním velmi oblíbené taktické strategie, tentokráte ale ve 3D z pohledu první osoby. Je to dobrá hra? Ano. Je to Commandos? Ne.

Hráč hraje za 3 postavy: Green Bereta (akce), Snipera (stealth) a Špiona (infiltrace). Za každého se hraje trochu jinak. V jedné misi hráč hraje najednou maximálně za dva vojcly, mezi kterými lze přepínat. Akční stránka hry je výborná, zvuky jsou na špičkové úrovni, válečná atmosféra tu skutečně je. Naopak stealth pasáže mi přišly směšně jednoduché. Pokud hráč někoho nepozorovaně zabije, tak má vystaráno. Těla se schovávat nemusí, protože po chvilce zmizí. Nepřátele jsou často rozmístění tak, že kdo má být zabit, ten je bokem a kdo zabit být nemá, je ve skupince. Dost mi to připomnělo stealth pasáže z Rogue Warrior. Ale upřímně, SF je stejnak o několik tříd výše. I přes jistá rapidní zjednodušení je to hra velmi zábavná. Problémem je šílená krátkost. Oproti prvním dílům určitě. 14 půlhodinových misí hráč zfoukne za dvě delší odpoledne.

Po grafické stránce je to slušný nadprůměr, nějaké wow efekty ale nečekejte. Na bugy jsem vůbec nenarazil, hra běžela hezky plynule a stabilně.

Verdikt: SF už není Commandos. Je to hra graficky pěkná, pro masové hráče patřičně zjednodušená, ale přesto velmi zábavná. 70%

Pro: akční pasáže jsou výborně zpracovány, hra za 3 postavy - variabilita, hezké mapy, výborné zvuky

Proti: není to už Commandos, kratší, u některých map neviditelné stěny a tím způsobená bludiště, stealth prvek je velmi zjednodušen

+18

Medal of Honor

  • PC 70
Na nového Medala jsem se dost těšil. Byla to jedna z her, do kterých jsem se chtěl pustit hned, co mi přijde vyreklamovaná grafárna. A konečně jsem se dočkal. Předem chci upozornit, že hodnotím pouze singleplayer, multiplayer mě neláká…

První co zaujme je prostředí. Zasněžené oblasti Afganistánských hor působí neotřele. Po grafické stránce není co vytknout. Pokud pominu občas rozmázlejší textury, prostředí působí opravdu nádherně. Nasvícení v některých lokacích dělá opravdové divy a kolikrát jsem zapomněl střílet a jen tak jsem se kochal. Prostředí jsou navržena dobře, ale něco mi tam vadilo. Přestřelky fungují, animace jsou výborné, ale něco mi tam prostě chybělo. Bylo to takové trošku, no, monotóní. Nejspíš to bylo dáno tím, že je to hra šíleně, ale šíleně lineární. Hráče nenechá udělat jedinou odbočku. Všude jsou neviditelné stěny a místy mi to až připomínalo jakýsi interaktivní film, kdy hra řídí hráče co má kde, kdy a jak udělat. A přesto nedokázala vyčarovat tak kulervoucí atmosféru jako poslední díly Call of Duty. Přesto ale jde o slušné postříleníčko.

Zvuky jsou na skvělé úrovni. Líbilo se mi cvakání zbraně, jakmile bylo v zásobníku málo nábojů. Rozhovory mezi vojáky jsou profesionálně pojaty a byl jsem rád za češtinu. Jinak bych se asi moc nechytal. Nakonec hře vytknu jistou nepřehlednost. Kolikrát jsem v té přehršli kamenů nevěděl, kudy mě hra pustí dál atp. Mezi světlé momenty řadím sniperské pasáže a střílení z helikoptéry. Dále vyzdvihnu našláplé filmečky mezi misemi.

Suma sumárum to vidím na takových 70%. Přesto lehké zklamání. Čekal jsem víc.

Pro: zajímavé prostředí, dialogy mezi vojáky během akce, výborné přestřelky a stealth pasáže, luxusní animace mezi misemi, nádherná grafika a dohlednost na kilometry...

Proti: ... přesto šíleně, ale šíleně lineární, velmi krátká herní doba, málo skriptů a proto to není tak intenzivní jako konkurence, místy monotóní = jednoduše SP působí až odflákle

+18 +19 −1

Puzzle Quest: Challenge of the Warlords

  • PC 40
Důvodem mého poměrně nízkého hodnocení jsou asi přehnaná očekávání. Člověk začne téměř slintat, když si přečte o čem hra je a o co všechno je klasické "spoj-tři" rozšířeno (dobývání měst, trénování mountů, vrhání uvězněných nepřátel do dungeonu a učení se jejich kouzel, kupování equipu pro hrdinu, vytváření předmětů z run, chození do krčmy pro drby, atd. atd.). Po chvilce jsem ale zjistil, že je to všechno hrozně primitivní, mělké, nudné, a tak jsem jen vytrénoval svojí pojízdnou krysu (abych se mohl vyhýbat neskutečně otravným respawnujícím se potvorám na mapě) a dál se staral akorát o výbavu mého hrdiny.

Příběh je také strašně tuctový a nudný, doufal jsem, že se z toho vyklube víc než jen - parchant sídlící za horama na nás posílá zombíky, jdi a zabij ho. S tím se vážou i zoufalé questy, kdy všechno je jen o tom dojít na bod na mapě a tam někoho zabít. Nějaké originální nápady? Ale kdeže, tady se ničeho nedočkáte. Všechno to je úplně stejné, akorát jednou zabíjíte krysu a podruhé pavouka. Celé je to po chvíli tak brutálně stereotypní, že pravděpodobně dojdete do bodu, kdy si hru budete pouštět maximálně na 15 minut v kuse a pak jí zase otráveně vypnete. Bohužel je hra nejenom stereotypní, ale i neskutečně NATAHOVANÁ. V životě jsem nehrál víc natahovanou hru. Za svojí frustraci si můžu částečně sám, protože jsem se rozhodl že splním i všechny side-questy. Polovina z nich je však o tom, že jeden hloupý zlobr má hlad a chce přinést tohle a támhleto, takže lítáte po mapě a zabíjíte. K posrání je také fakt, že level potvor je roven levelu vašeho hrdiny (aneb level-scalling), takže expit vlastně nemá cenu.

Velkým kladem hry je právě soubojová část, aneb spoj-tři, která je povedená a poměrně variabilní. Nepřátelé jsou prostě různí a na každého platí jiná taktika. Jednou je třeba spojovat červené kameny, aby se k nim protivník nedostal a nemohl vykouzlit nepříjemné kouzlo, podruhé nemá cenu kouzlit kvůli vysokým resistům, a tak pouze spojujete lebky. Bohužel počítač evidentně podvádí - často mu padají kameny přesně tak jak potřebuje (kolikrát já jen prohlásil "To snad není možný"...), podezřele často dostává extra turn a také se mi vůbec nezdály resisty, kdy mi při 15 % selhali třeba 4 kouzla z 5. Neřekl bych kdyby se to stalo párkrát, ale stávalo se to téměř neustále. Vrcholem pro mě byl závěrečný souboj, který byl několikanásobně těžší než cokoliv předtím a cílem autorů asi bylo přinutit hráče strávit u hry další 4 hodiny učením se nových spellů a dalšími přípravami.

Škoda toho nevyužitého potenciálu, i tak je to ale hra, která mě donutila sednout si ke "spoj-tři", u čehož bych asi normálně usnul nudou.

Pro: souboje, rozšíření konceptu spoj-tři

Proti: AI podvádí, stereotypní, natahované, příběh, questy, otravný finální souboj, nevyužitý potenciál

+18

Elvira II: The Jaws of Cerberus

  • PC 85
Dvojka Elvira se mi dostala do rukou pár let po jedničce. Pamatuji si jakoby to bylo včera, když jsem si u kamaráda dvojku nahrával na 3,5" diskety a doma se potom při kopírování modlil, ať není žádná poškozená.

Hra hned od začátku zaujme viditelně hezčí grafikou s mnoha detaily a po nějaké chvíli hraní také svou rozlehlostí. Ve hře je nepřeberné množství předmětů, z nichž většina se dá využít na mixování kouzel. Potěšilo mě, že přísady na kouzla není nutno mixovat dle manuálu jako u jedničky, ale hráč má od začátku k dispozici spellbook, kde jsou přísady popsány (někdy ne zcela konkrétně - je třeba trochu přemýšlet). Asi nikdy nezapomenu na přísadu pro kouzlo "Buoyancy", která se nacházela na jednom jediném místě hry a to v předposledním patře katakomb - pochopitelně jsem se tam musel vracet napodruhé, protože poprvé jsem to přehlédnul :)

Stejně jako u jedničky se můžete těšit na spousty originálních úmrtních scén. Hudba mi přišla dobrá, ale u jedničky byla jaksi temnější... I na zvucích se zřejmě poněkud šetřilo - zatímco u jedničky byly digitalizované, u dvojky se vetšina zvuků odbyla FM syntetickými ruchy.

Na rozdíl od (imo) daleko tužší jedničky, se mi tuhle hru nikdy nepodařilo pokořit. Jel jsem sice podle návodu z Excaliburu od Andrewa, ale bylo tam několik nepřesností - anebo jsem byl prostě levej :) Skončil jsem tenkrát u toho, že mi kněz nechtěl nakreslit na parkovišti pentagram - což byl už skoro samotný závěr hry. Ale prostě se mi ta možnost v dialogu nikde nenabízela :(

Ale i přesto má tahle hra v mém srdci navždy kousek místa ve škatulce s názvem nostalgie. A to už mi nikdo nikdy nesebere.

PS. omlouvám se za časté srovnávání s jedničkou, ale to se nabízí samo :)
+18

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II

  • PC 80
Válka o Prsten neprobíhala jen z pohledu Společenstva Prstenu, její background je daleko širší (čtenáři Tolkienova díla samozřejmě vědí) a právě z něho volně vychází toto pokračování - určitá úlitba směrem k původní hře nebo filmové trilogii je samozřejmě pochopitelná. Ke slovu se tak dostávají nové postavy, hrdinové jsou verbováni z řad trpaslíků (Glóin, Dáin), elfů (Elrond, Glorfindel, Tranduil) i temné strany (Ústa Sauronova, černokněžný král z Angmaru, Odula) a ke slovu se dostane i sám temný pán Sauron nebo proměněná Galadriel (u šarvátek, když se vám podaří čapnout Prsten moci – po jeho přinesení do vaší pevnosti se vám nad ní ukáže efektní aureola onoho známého “Jeden prsten vládne všem...“. Ovšem v Černořeči Mordoru :-)

Prologem tentokrát provádí Elrond (charismatický hlas jeho filmového představitele Hugo Weavinga), znějící i nadále nejčastěji, protože doplňuje také další ingame animace. Menu je vyvedeno podobně jako v předešlé hře, jen se týká jiného monumentu, sousoší Argonath, lemující oba břehy řeky Anduiny nedaleko jezera Nen Hithoel. Neodmyslitelná hudba Howarda Shora samozřejmě nechybí.

Dál už si hráč všimne první změny, krásná plastická mapa Tolkienova světa chybí. Zůstává jen u lakonického výběru mezi lineární kampaní za zlo nebo dobro, samostatné šarvátky nebo tahového systému (tady se mapa vrací, pro ty, kteří tahovky nehrají, je ale ztracena). A ve změnách oproti prvnímu dílu se pokračuje. Hra je teď blíž klasickému RTS stylu, kdy budovy stavíte pomocí stavitelů kde je vám libo, jen prostředky získáváte stejně jako před tím, pomocí tomu určených budov (skřetí pila s přilehlou těžbou lesa je zachována). U těch nově záleží na umístění a s tím souvisejícím percentuálním příjmem.

Přibylo také jedinečných výhod, za stranu zla můžete kromě Balroga přivolat třeba i oheň plivajícího draka (jakoby ho Balrog nenaplival až až, že :-)) nebo Pozorovatele (ten chapadlatý tvor, co ho Společenstvo potkalo u Morie), u kampaně za dobro zase spláchnout nepřátele přívalovou vlnou (takovou, jakou ve filmu Arwen spláchla nazgúly při Frodově zachraně u Roklinky) nebo přivolat zemětřesení. Vylepšení dobrá, jen jsem si jich moc neužil, protože ani u jedné z kampaní jsem si je nestihl pořídit všechny.

Grafická stránka hry je ještě o trochu lepší než u dílu prvního, zůstává také u výborného hudebního doprovodu, který používá i nové motivy (některé mi připomněly geniálního Barbara Conana Basila Poledourise), co mne ale vyloženě zaráží je krátká herní doba a pouhých 8. misí za každou stranu. Kampaň za zlo (začal jsem právě jí, u předešlého dílu jsem to udělal naopak a nakonec jsem se cítil až nesvůj a provinile, když jsem vyplenil Minas Tirith a pozabíjel všechny hrdiny :-)) mi trvala jeden den, za dobro druhý. Docela málo.

Hra je také hodně lehká (i na nejtěžší obtížnost) a vrcholy obou kampaní (dobytí Dol Gulduru a zničení Roklinky) nepřispějí jedinou novou vráskou na čela svých hráčů. Celá hra je tak velmi pěkná, výzva je to ale ještě menší než první díl. Tam jste si vycvičené jednotky brali sebou do dalších kol (tady můžete nově jednotky vycvičit jen do 5. úrovně, hrdinové mají stále možnost dosáhnout desítky) a v pozdějších bitvách čelili na začátek obřímu útoku, tady se přenáší jen dosažený rank hrdinů a hráč je nějaké vyšší agrese ze strany počítače skoro úplně ušetřen.

Přesto na relaxaci nebo zabití času v práci nelze než hru doporučit. Pro fanoušky filmové trilogie navíc hra obnáší zajímavé doplnění a moci ovládat Saurona (byť jen v jediné misi) také není k zahození.

Pro: jednoznačně samotná látka, hudba Howarda Shora, hratelnost, grafika jednotek, hrdinů, staveb i prostředí

Proti: velmi nízká herní doba obou hlavních kampaní, směšná obtížnost

+18

Assassin's Creed

  • PC 70
Mám rád hry od Ubisoftu. Série "Sands of Time" patří mezi moje srdcovky, "Beyond Good & Evil" je mojí vůbec nejblíbenější hrou, a dokonce i "Prince of Persia 2008" mě velmi bavil.
Proto jsem byl na Assassins Creed, který se tvářil jako kombinace toho nejlepšího ze všech výše zmíněných her, velice zvědavý. Když ale konečně vyšel, úvodní nadšení lehce opadlo.
Ano, hra to byla opravdu krásná, plná nádherných lokací, se zajímavou zápletkou i postavami, novými herními prvky a vcelku jedinečnou atmosférou. I přesto jsem se po čase dostal do stavu, kdy jsem prostě neměl chuť ji vůbec znova spustit, a tak se válela na disku až do chvíle, kdy bylo potřeba uvolnit místo. Nedohraná.
Pak jsem ale přibližně před rokem vyhrál druhý díl, a řekl jsem si, že by možná bylo vhodné dohrát první díl, když už budu hrát druhý. Lituju toho? Ne. Zahrál bych si AC někdy znova? Taky ne.

Příběh AC je víc než zajímavý, to téhle sérii musíme uznat. - osobně mám dokonce rád hraní za Desmonda. Zpracování příběhu bohužel není zrovna nejlepší. Samotné ústřední assassinace nejsou o moc zábavnějšími misemi, než hromady stále stejných vedlejších úkolů, lezení na vyvýšená místa, hraní si na superhrdinu... po čase stereotypní ubíjející nuda.
Nebýt občasných nových informací o zápletce, a hlavně nebýt úžasného arabského prostředí, vzdal bych to i přesto, že jsem chtěl hrát dvojku.
Je to právě prostředí, které v AC hraje prim (teda z výjimkou lokací mimo město – ty jsou hnusné a zbytečné). Zvláštní atmosféra prosluněných arabských a ztemnělých křesťanských metropolí prosakuje každou budovou a každým NPC. Už jen pro tento zážitek si tuto hru stojí za to, alespoň krátce, zahrát.

Některé vývojářské kličky jsou ale opravdu moc pěkné – jako například skutečnost, že zranění ve hře je ve skutečnosti odchylka od vzpomínky => nikdy se to nestalo, se mi velmi líbila.

Grafika je velmi dobrá a práce se zvukem je celé této série jednou z nejlepších vůbec, což platí i u prvního dílu. Ano, Ubisoft vědí, jak správně předávat hráči informace o hře pomocí zvuků a hudby.

Opravdu je škoda, že hra po čase dosáhne zmíněného stereotypu.
Vlaječky, které může hráč sbírat jsou v této hře hodně zbytečné – přesněji nezvládnuté – hráč nemá žádnou motivaci se za nimi honit.
Další chybou je, že tahle hra učí lidi nesnášet postižené lidi – nechci ani počítat, kolikrát jsem při hraní zařval: "Zasraní retardi!". Tohle si fakt mohli tvůrci odpustit.

Pokud chcete Assassins Creed hrát, soustřeďte se jen na hlavní linii, veškerý vedlejší obsah (vlaječky, pomáhání nebohým měšťanům, závody apod.) je naprosto zbytečný a nudný. Když se budete soustředit pouze na hlavní linii, dostanete hru s několika misemi tvořícícími vcelku zajímavý příběh v atmosférou nabitých krásných středověkých městech. Vedlejší obsah by u vás mohly probudit nudu, která by se mohla přenést i na hlavní dějovou linii.
+18 +19 −1

Bruce Lee

  • PC 85
Epesní, cartoonovské cupitání mistra Kung-fu po jednotlivých úrovních, sbírání diamantů (pod vlivem Boulder Dash bych to tehdy na lampy nehádal), za to však s každou z pěstí plnou hněvu. Pěsťovek bylo spolu s kopanci třeba k uzemňování dvojice komických zloduchů.

Tak takhle nějak vypadalo z mrtvýchvstání velkého Bruce a jeho znovuzrození ve světě videoher. Měl jsem tu čest hrát v ranných 90. letech původní verzi pro Atari. Vzhledem k vlastnostem monitoru však nebylo ošklivé sumo zelené, ale žluté, jako Brůs. Podobné odstíny barev od žluté až do hněda a černa tak mělo i vše ostatní kolem.

Suma jsem sice identifikoval hned, ale o ninjovi v černém jsem si myslel, že jde o afro zápasníka s bambusovou tyčí. Nepřítel zde disponuje mrštností, kterou enemák v mnohých moderních hrách dneška stále ne a pronásleduje vás po provazových žebřících a stupních skutečně všude.

Snížit obtížnost šlo zapojením druhého živého hráče, kamarád se zhostil role sumáče a místo mne bil ninju, co se dalo, jen ve sběru těch lamp mi pomoci nedovedl :-)

Pro: Bruce, Bruce, Bruce a ta telecí socha z první úrovně.

Proti: Vedle toho, že by chtěla tahle herní IP aktualizovat také to, že jsem se nechal joddym předběhnout v přidání téhle pecky.

+18