Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Saints Row 2

  • PC 65
Score včasně přispěchalo s druhým dílem této série. Zrovna v době, kdy čtyřka zažívala obrovský úspěch. Samozřejmě jsem neváhal a hned jak to šlo, jsem se do něj pustil.
Hra jako taková není zlá. Dvojka se ale ještě na rozdíl od čtyřky snaží být dost realistická. A to je dost problém, když se v podstatě jedná o silnou arkádu. Řízení je dost problémové, některé nápady časem začnou nudit, ale vše samozřejmě říkám jenom proto, že to porovnávám se čtyřkou a pak také s GTAčkem, se kterým je tato hra často srovnávána.

Každopádně myslím si, že příběh je i tak vcelku v pořádku a celé to arkádové zpracování dává samotné hře takový punc příjemné arkádovosti, nad kterou se nemusí moc přemýšlet, stačí, když se jedná. Více se od hry vlastně ani nedá očekávat. Ve výsledku jsem tak byl spokojen, tak akorát. Včetně samotné délky hlavní příběhové linie.

Myslím si ale, že kdybych si jako první zahrál druhý díl téhle série, tak bych se ke čtyřce asi nedostal. Dvojka na mě je ve výsledku až moc arkádová.
+16

Poker Night 2

  • PC 80
Po dohrání Poker Night at the Inventory jsem se vrhl i druhý díl. Opět jsem byl mile překvapen vtipnými dialogy. Hra mě bavila i přesto, že protihráče jsem vlastně neznal (nehrál jsem hry ve kterých vystupovali). Jediným starým známým pro mě byla GLaDOS :) a opět mě svými strojově bezcitnými hláškami a cynickými postřehy rozesmávala a rozbrečovávala zároveň.
Jsem sice občasný pokerový hráč, ale v reálu jsem ještě nevydělal ani korunu (spíš jsem tak 300 Kč v mínusu), takže tady mi ten půl milion dolarů v kapse alespoň drobně potěšil.
Hra není kdovíjak zázračná, ale dobře poslouží jako náhražka všemožných solitaire a jiných her ve windowsech ve chvílích, když má člověk čtvrthodinku volna.

Pro: poker, hlášky, GLaDOS

Proti: poker, hlášky, GLaDOS

+16

Contrast

  • PC 75
Contrast hned na první pohled zaujal svojí stylizací a zasazením do doby okolo roku 1920. Kdy sledujeme příběh malé Didi a její kamarádky Dawn které se zhostí hráč. Že řeší obtíže spojené s problémy v rodině, už v tak malém věku se vlastně dostává do světa dospělých, kdy vidí problémy rodičů, nedostatek peněz a vlastně celá výchova ze strany matky je zanedbávána, z důvodu práce v kabaretu. Celý příběh je díky tomu lidský a uvěřitelný, a při hledání detailů lze najít spoustu zajímavých podrobností okolo hlavních postav.

Celý svět je pěkně vytvořen, dýchá z něj parádní atmosféra, která je podtržena skvělým soundtrackem a dabingem. Jen je škoda že je trochu prázdný. Hra se světlem a stíny, která je hlavní náplní hratelnosti, je fajn, jen občas Dawn neskočí ideálně a je potřeba to zopakovat. Naštěstí po úmrtí, je hráč vrácen na místo kde padl. Některé hádanky či pasáže se proto musí několikrát projít, než se povede postoupit dále. Naštěstí zde nejsou žádné místa kde by došlo k dlouhodobějšímu záseku. On ten stínový svět vypadá pěkně, jen je potřeba si zvyknout na jeho pravidla.

Contrast je záležitost malého studia, takže nečekejte dlouhou herní dobu, ta zabere zhruba okolo 3 hodin. Přesto si myslím že odvedl kus kvalitně odvedené práce. Napsali a odvyprávěli pěkný příběh, podkreslený skvělou atmosférou a parádním soundtrackem.

+16

GAG: The Impotent Mystery

  • PC 50
Žádný Sam s Maxem nebo AFGNCAAP s Inkvizitorem, ale GAG má u mě místo jedné z nejhumornějších adventur. Už samotné vydání ruské hry v anglickém znění pouze v Holandsku je samo o sobě důvodem k úsměvu.

Gary je speciálním agentem, který byl vycvičen na prevenci sexuální a náboženské perverze (očividně obě témata spolu souvisí). Nedávno byl však také kousnut jedovatým tučňákem, čímž se stal impotentním a tedy již nevhodným pro práci, a i jeho nadřízenou. V rozsáhlém scénáři nechybí ani Temné bratrstvo a tajemný zámek klasického ruského oligarchy s o hlavu větší manželkou Lucy. Námět je tedy vhodný na humorné situace, a o ty ani nebude nouze. Zvláště, když strýček Lao z Číny bydlící v prádelně mrakodrapu chce žhavý materiál na další lechtivé video, a Gary má u sebe kameru a výhled na hotel. Celé je to ještě plné parodických prvků na klasické adventury - Phantasmagoria, ani Myst nebyl ušetřen.

Přesto však GAG shazuje jedna malá drobnost, která má však fatální následky. Tedy pokud jako většina hráčů adventur postrádáte rychlé reflexy u malých miniher a trpělivost u pomalé odezvy u ovládání. Takovou minihrou je zde Tetris, avšak ve své upravené verzi vhodné k tématu hry – jistý Sextris, respektive Gagboy. Skóre nutné k projití na druhé CD je neúprosné, a minihra se příliš programátorům nevyvedla.

První, delší, polovina titulu (cca dvě, tři hodiny) je však netradiční, v některých momentech velmi vtipnou, a rusky okázalou a na detaily bohatou hrou. Svůj původ však nezapře, a tak i jako jiné produkty z těchto oblastí je hlavním problémem technické provedení. V rámci adventur z prvního pohledu jde však o zdařilý, humorně laděný titul - v porovnání s produkci Parroty Interactive.

Pro: (prvoplánový, avšak fugující) humor, grafika, dabing

Proti: technické problémy (spuštění a minihra)

+16

L-Zone

  • PC 40
Nejméně povedený pokus Haruhiko Shona, který se však stal paradoxně také tím nejúspěšnějším (v Japonsku). Alice je jednou z nejzdařilejších experimentálních her, Gadget přišel s nehraným interaktivním filmem a L-Zone se pokusilo o Myst ve vědecko-technické budoucnosti. A to je také důvod, proč z dnešního pohledu jeho kvality nejsou vypovídající a tedy na první, ale i na další pohledy, znatelné.

V první řadě, audiovizuální podoba je fantastická. Pokud by bylo L-Zone vyrenderováno do vyššího rozlišení, tak by stále mohlo vyjít. A umělecký dojem vybudovaného komplexu je také na vysoké úrovni. To je však také jediným kladem, který zůstává. Zbytek tvoří zmatená a nepřehledná struktura a spousta páček, knoflíků ovládajících nejrůznější úkony a dveří. Osobně jsem ztroskotal na panelu, na kterém bylo tolik interaktivních tlačítek, že jsem se již z daného úkonu nemohl dostat a hra tak více méně skončila úspěšným uvězněním nezvaného hosta – což je také i samotným tématem.

Hraní je tak k dopororučení pouze v zájmu poznání na sobě nezávislé trilogie originálních titulů.

Pro: grafická podoba

Proti: struktura, absence výraznější hudby

+16

Duke Nukem

  • PC 80
"Pěkný počin z dávných časů", tak bych mohl pojmenovat Duke 1. Na tuto hru nedám dopustit a čas od času si ji zahraji. A i když samotná hra (vzhledem k roku 1991) toho tolik nenabízí, stále mě dokáže uchvátit na několik hodin.

Duke Nukem je hra, kde je potřeba hodně střílet, hodně skákat a hlavně neodstřelovat ty dobré plechovky s kolou. Sice někdy příjdou zákysy, kdy hráč spadne před koncem mise zase na začátek ale většina misí je přehledných a hrozí to minimálně.

Asi nejvíce se mi na této hře, líbí její grafická stránka. Je velice jednoduchá a přesto kouzelná (narozdíl od druhého dílu). Nízké množství barev je tu plusem a všechno tak navozuje pěknou atmosféru.

Duke toho moc nenabízí. Pro mě je však částí meho dětství, které jsem si s touto hrou pěkně užíval. Nové hráče moc nezaujme ale pro starší je to pěkná nostalgie.
80%

Pro: Je to nostalgie

Proti: I pár "nervyberoucích" okamžíků se najde

+16

Bulánci

  • PC 75
Bulanci pro mě byli klasickou hrou, kterou se zabijel čas ve výpočetce. Propařil jsem tak dlouhé hodiny, zatímco se vyučující snažil o vysvětlení látky.

Tato hra svojí absurdností opravdu kraluje. V které jiné hře se mezi sebou zabijí polštáře. Audio-vizuální stránka bulánků úplně sedí. To pohádkové zpracování jen umocňuje ten fakt, že se tu kuchají polštáře jeden s druhým. A pak když zazní zvuk chcípajícího bulánka, člověk si říká: "Co to sakra hraju?".

Bulánci jsou primárně multiplayerovou záležitostí, což je velká škoda. Samotný hráč se pořádně zabaví jen na mapě Exitus. I ve hře s několika hráči, jsme hráli spíše exitus.
Tato hra je dobrá na odreagování ale nato jaký by mohla mít potenciál, je to málo. Větší množství map, hlavně podobných "Exitu", bu tuto hru výrazně zpestřilo.

Avšak je to klasika, u které se člověk prostě vyblbl a přišel si na svoje.....75%

Pro: Zabijející se polštáře

Proti: Málo map, málo herních možností, pro samotného hráč nic moc

+16

Diablo II: Lord of Destruction

  • PC 95
Datadisk LoD na mě příjemně zapůsobil a pozvedl celé Diablo 2, o pěkný kousek výše.
Nabídka k vyřízení posledního bratra, se zkrátka neodmítá.

Malebné prostředí pátého aktu, navozuje výbornou atmosféru blížícího se střetu. A že tato finální konfrontace nebude jen tak nějaká, dosvědčují hordy obléhající Harrogath.

Datadisk přinesl dvě nové postavy a "hromady" nových předmětů. Hlavním plusem je fakt, že na dosažení skillů 30 levelu, už hráč nemusí neustále procházet stejné lokace, ale může jej získat v pátém aktu, kde přichází opravdu mnoho příležitostí, k jejich využití.

Z tohoto datadisku musím zdůraznit hudební stránku. Zkrátka ta hudba sedí, když vybijíte dlouhé voje nepřátel a ničíte jejich ležení.

Nové možnosti a kombinace (předmětů) tak nabízejí hře nový rozměr. A potěší i tak malá novinka jako nový žoldák.

Pokud ještě existuje někdo, kdo hraje pouze základní hru, měl by tento datadisk ihned vyzkoušet, protože celou hru vylepšuje. Hráč se hlavně dočká zakončení příběhu. Nové předměty a kombinace spojené Horadric Cube poskytují prostor pro vylepšování postavy. Z této hry se tak dokáže stát opravdu "dlouhodobá" činnost.
95%

Pro: Upgrade původního Diabla 2 a zabití Baala jako pomyslná třešnička

Proti: Menu ze základní hry se mi líbilo více.

+16

Xpand Rally

  • PC 75
Xpand Rally jsem onehdá koupil ještě v tehdy existujícím Carrefour ve výprodeji za pár korun (no, spíš stovek, vlastně za přesně tři stovky :) Krom toho, že jsem o hře věděl jen to, co bylo na krabičce, tedy že bude "drn drn" a na fotečkách to nevypadalo zle, se mi líbilo, že výprodejový stánek US Action měl k téhle hře tolik úcty, že mi ji nabídl v krabičce, velké, papírové a ne jen laciném papírovém pidi obalu, jak už tehdy začalo být zvykem.

V každém případě jsem si Drn Drn přinesl domů, hru nainstaloval, vzápětí zjistil, že mi přestala fungovat vypalovačka, která mi mrví jedno CD za druhým, zbavil se StarForce ochrany, kterou tahle hra obsahovala, opravil tím vypalování a konečně se tak mohl vrhnout do víru drandění.

A věru, drandilo se mi více než hezky. Do té doby jsem drandil jen ve hrách, které byly technologicky už poněkud staršího kalibru (může být kalibr starší?), takže jsem byl velmi mile překvapen tím, jak hra vypadala. O Techlandu jsem v té době věděl jen to, že předtím vydal svůj Chrome, který byl zvláštní a díru do světa firmě kdovíjak neudělal. Nicméně Poláci se nedali zastrašit a ukázali, že jejich Chrome Engine dokáže rozpohybovat stejně dobře FPS střílečku jako automobilový závodní simulátor - a hle, povedlo se. Hra totiž nejen moc pěkně vypadala, ale celkem dobře se i chovaly vozy na různých površích, velmi dobře se chovaly vozy i vůči překážkám, které neztratily nervy a vědouc, že se na ně řítí vůz, neuhnuly - létalo sklo, tříštily plasty, ohýbaly plechy a devastovaly motory, brzdy a všelijakécosi ty automobilové tentononce, o jejichž existenci, jakožto sám nemotorista, nemám ani zdání. Ať jste nabourali do šutru u cesty, do stromu, do značky či tenounkého stromku, ztráta času, pozice, nervů i naleštěné krásy vozu byla jistá. Byl jsem spokojený.

Moji spokojenost zvyšoval i fakt, že bylo možné si nejen díky chechtákům, vyhraných v závodech a rychlostních zkouškách (nebo co se to tam vlastně jezdilo) nakupovat modernější auta i vozidla speciální, ale že bylo možné také tunit jejich vlastnosti a koupí a nastavením lepší sportovní převodovky natrhnout spoiler soupeřům a být rychlejší o mili-mikro-plankto sekundu, což mi zajistí vítězství, první příčku, víc chechtáků a další kýbl nervů. A bylo mi přitom jedno, že jsem o těch součástkách a jejich funkcích neměl ánunk, prostě jsem nastavoval a šoupal šoupátky dle pocitu a hned testoval na ostro změny.

Faktem bylo, že některé ty závody byly už hodně těžké a mnohdy tak nebylo na nervy zapotřebí kýblů, ale rovnou celých vagónů, protože když už si vymazlíte součástky, vybere správné obutí na neustále se měnící povrch téže trati a na podesáté se vám podaří projet všechny nastražené pasti, průrvy, ostré zatáčky a louže bez jediného výdechu a ke konci vás soupeř stejně předjede o necelou vteřinu, zbývá vám v tu chvíli skutečně velmi málo k tomu, stát se malou atomovou bombou.

Nicméně po letech jsem se rozhodl hry zbavit a před tím jsem si ji chtěl ještě vyzkoušet. Nu, nedohrál jsem ji. Už nemám takové nutkání oslabovat svůj kardiovaskulární systém a také mapky, na kterých se jezdí, jsou velmi podobné. Ono vlastně tady od začátku do konce není zase tak moc různorodého, aby vás to hnalo kupředu. Prostě jezdíte, nervujete se, vylepšujete své novější a lepší vozy a ke konci si to rozdáte s überprotivníkem. Nějaké rozdíly v herních mechanismech tu fakt oproti jiným hrám stejného druhu hledat nelze, má-li to vůbec smysl zkoušet, že. Pokud se tak nechcete nervovat, stačí si vybrat vůz, vybrat si mapu kdesi v kaňonu při západu slunce, zapnout světla a projet se fakt pěknou krajinou a kochat se zvířátky, která vám tu, spolu s trdly s foťáky, čas od času přeběhnou přes cestu. Na tu dobu byla tohle skvělá hra a skvěle vypadala, za to patří do Polska uznání.

Pro: Grafika; prostředí, lidičkové a zvířátkové na trati, navozující živoucí prostředí; možnosti destrukce a jejich ovlivnění vozu a ovládání; piplání se se součástkami; množství zprvu různorodých tratí; kompletní česká lokalizace - text i hlas navigátora

Proti: Opustí-li vás nadšení, tak poněkud repetitivní opakování několika prostředí; náraz do blbé značky dokáže auto odrovnat stejně jako náraz do skály; některé nervově nestravitelné překážky, prohlubně a šikany; StarForce protipirátská ochrana

+16

Overlord

  • PC 80
Opravdu zajímavý mix stratgie a rubačky s nějakými těmi "puzzly". Tato hra staví hlavně na roztomilém humoru (depresivní duchové elfů, král trpaslíků Goldo Goldenson závislý na zlatě...) a zajímavých herních mechanikách.

Hlavní hrdina Overlord žije ve své věži, odkud pomocí portálů cestuje po světě a koná zlé skutky. Teda pokud chce. Je možné hrát i jako úplně kladný hrdina.

Hráč postupně získá k dispozici čtyři typy minionů, kteří mají různé specifikace a vlastnosti a kteří jsou pro svého pána ochotní obětovat život. Někdy bohužel až moc ochotní, takže se nechají navést do ohně což je okamžitá smrt, nebo do vody což je smrt téměř okamžitá. Tady by nebylo vůbec na škodu, kdyby alespoň minimální pud sebezáchovy měli.
Ovládání minionů je unikátní, funkční a komplexní. Hodně se mi líbí možnost přímo je vést, ale chybí tu podrobný tutoriál. Na některé featury jsem přišel až v polovině hry.
Hra nutí hráče používat miniony na přenášení věcí (upgrady, kouzla, poklady a QItemy) a spouštění mechanismů. A také u puzzlů (červení jsou imuní vůči ohni, zelení vůči jedu a modří umí dýchat pod vodou).
Modré miniony, kteří dokáží oživovat byl obvykle strašný problém k tomu přinutit, takže jsem je velice rychle přestal používat. A zelení sice fungují, ale vzhledem k jejich charakteru (malá výdrž a musí na nepřítele vyšplhat aby mu mohli opravdu zatopit) jsem je využíval k boji pouze chvíli po jejich získání a v posledních dvou bossfigtech, kde se bez nich snad ani hráč neobejde. Při správném použití jim však efektivitu upřít nelze.

Síla overlorda spočívá kromě minionů také v jeho zbrani(rychlý meč, průměrná sekera nebo silný palcát) zbroji a přilbici. To vše upgradovatelné obětováním stovek minionů. Připravte se, že budete moct slévat výzbroj ze tří typů kovů, přičemž každý další pojme víc obětí nebohých poskoků, kde každý druh poskoka upravuje jinou vlastnost (kromě přilbice kde je to "vsjo ravno", protože zvedá pouze maximální kapacitu vyvolaných minionů). A v neposlední řadě také 12 kouzel, která jsem sice nevyužíval často a všechny, ale občas jsem za ně byl opravdu rád.

Možnost vyzdobit si svou věž mi udělala upřínou radost a doufám, že pokračování v tomto půjde dál a přidá víc možností.

Líbily se mi také souboje s bossy dělané v klasickém střihu, kde hráč musí přijít na to co na kterého darebáka platí (někdy dostane nápovědu od stařešiny minionů nebo ženy). Předposlední souboj byl nejdelší a troufnu si napsat že i obtížný. Jinak hra nijak obtížná není.

Základní hru jsem dohrál za 23 hodin a to i s blbnutím, testováním různých zbraní odbíháním od pauznuté hry, nalezením všech kouzel a skoro všech upgradů (nejpíš jsem vynechal jeden upgrade životů) a poražením všech nepřátel, které lze vyvolat do arény v kobce, která slouží také jako skvělá farma životní essence pro vyvolávání minionů.

Jediný opravdový zápor této hry je nejspíš systém ukládání pomocí autosavů a možnosti uložit hru ve věži. Systém ve hře není nikde vysvětlen a než jsem ho pochopil, pár částí jsem opakoval.

Pro: humor, pocit moci :D, boss figthy, vyzdobitelná věž

Proti: konzoloidní systém ukládání

+16

Arx Fatalis

  • PC 70
Hra je dohrána. Mám z ní rozporuplné pocity a nebudu na ni zrovna pět ódy. Negativů už mám sice dost, ale to neznamená, že když mi hra nedá co od ní chci, že ji budu vychvalovat.

Hra je 3D akční fantasy RPG z pohledu vlastních očí, odehrávající se na planetě, kde Slunce vyhaslo. A tak se všichni obyvatelé a různé potvory z povrchu země, načas spojili a vykopali mohutné podzemní město, kde každá fantasy rasa, dostala vlastní patro. Multikulti bratření jim ovšem dlouho nevydrželo a brzy se to začalo řezat. A právě uprostřed začínající války, se zničeho nic objeví lidský hrdina, kterého nikdo nezná. Je na něm, aby zjistil, kdo a proč útočí na město Arx a co za tím vězí.

Hratelnost (ačkoli místy špičková) se z dobré poloviny skládá ze zdlouhavého a nudného chození a hledání správné chodby, nebo schodiště. Sice se dá aktivovat teleport, ale to ulehčí jen nepatrně. Hra mě tím potrápila ještě těsně před koncem, kdy jsem v Chrámu zjistil, že něco nemám, odešel jsem a pak zapomněl, kudy se vrátit. Snad hodinu jsem prohledával podzemí po všech čertech, než jsem zase chytil stopu.

Atmosféra hry je poslabší. Při poslechu hudby u závěrečných titulků mi došlo, co mi vadilo nejvíc - scházela dobrá hudba a zvuky. Celou hru jsem musel poslouchat jen zvuky kroků své postavy, které zněly, jako by klapaly ženské boty, do toho někdo švihal bičem a pod paží nesl kvokající slepici. Atmosférická hudba udělá hodně, ale tady buď vůbec není, nebo je slabá. Tvůrci se také jakoby neuměli rozhodnout, co by ze hry chtěli mít. Jestli komedii s hloupými gobliny, nebo temnou tragédii - a tak jim z toho vyšlo něco napůl.

Vadily mi hromady klíčů, které k ničemu nechtěly pasovat, ačkoliv ke spoustě zamčených dveří a truhel zase scházely. Mě osobně to spíš mátlo. Samozřejmě, ve hře se dá koupit klíčenka (spolu s rozšiřitelným batohem bezva nápad), ale jde mi o to, že spousta truhel nešla odemčít a přitom jsem nevěděl, jestli tam nejsou věci důležité pro postup a přitom jsem měl hromadu klíčů, o kterých jsem zase nevěděl, kam s nimi.

Většina "logických" hádanek ve hře, neměla vůbec žádný použitelný popis a bylo to jen o hrubé síle - zkoušení všeho na všechno. Jak mi asi mělo dojít, že klíč X patří k nějakému domu o patro jinde? Jak mi mělo dojít, že když chci najít nějaké místo, mám jít o dvě patra níž, kde sepne trigger a vyjede nějaký dialog? Nechápu, prostě nechápu. Vedlejších úkolů, bylo navíc jako šafránu.

Je mi jasné, že se na mě sesypou hráči, kteří jsou přesvědčeni, že hraní je něco jako vrcholový sport, ve kterém slovo zábava je kacířství a že čím těžší a nelogičtější hádanky tam jsou, tím mám být vděčnější za ty dary - ale já tohle prostě neberu. Hra má bavit, ne stresovat - od toho je to hra.

Příběh je velmi jednoduchý, bez větvení nebo zápletky a od začátku snadno uhodnutelný. Kouzla se mi většinou povedlo nakreslit až na několikátý pokus, neumím si představit, že bych tohle kreslil během boje. Souboje se mi z počátku líbily (než došlo na těžké soupeře). Ze soubojového systému, zbraní i kouzel, má člověk pocit, že skutečně vlastnoručně bojuje, takže chválím. Tvůrci to ovšem totálně zazdili náhlým výskytem neporazitelných nepřátel, proti kterým nemáte šanci - leda s využitím bugů, kterých je ve hře bohužel požehnaně. Jaký má smysl, do vyprávěného příběhu, který mě začínal bavit, nasadit neporazitelné nepřátele a nic hráči ani nenaznačit? K čemu je to dobré? To betatesterům hry vůbec nevadilo?

Místy mě hra dost bavila a měla několik vrcholů, kterými jsem byl přímo unešen. Ty hrůzyplné katakomby plné nemrtvých, ten temný kult uctívačů smrti. Uznávám, že je to kus pořádné práce, se spoustou možností, pokladů, temných kobek, krutých nepřátel, zamčených truhel, mříží, propadel a pastí. Do skutečně špičkového RPG tady ale scházel opravdu bohatý a větvený příběh.

Pro: Velký svět plný pokladů a nepřátel, spousta možností co dělat, dobrý systém boje a kouzel

Proti: Zdlouhavé chození, těžké až nemožné souboje, nelogické hádanky, málo úkolů, ovládání

+16

Moonstone: A Hard Days Knight

  • PC 85
K Moonstone jsem se dostal relativně pozdě. Psal se rok 1998, rok, kdy naše hokejová reprezentace započala svoji zlatou éru a já měl tu čest vlastnit svoje úplně první PC.
Moonstone byl a je specifický dvěma zcela zřejmými aspekty.
-Za prvé, je to jeho brutalita a naturalistické souboje. Věřte nebo ne, ale dle mého skromného názoru i takový Mortal Kombat vypadal jako předškolní odpolední siesty, jako polštářové bitvy mezi dvěma tlustými fanynkami Justina BÍBRA.

Váš hrdina, rytíř, jak už podtitul napovídá, to nemá vůbec jednoduché. Na své nezáviděníhodné pouti narazí na hromadu rozličných potvor, které nebudou mít za cíl nic jiného než vás nemilosrdně, a co možná nejhrozivěji, poslat za svými předky.
Váš hrdina bude na své strmé cestě- ubodán, rozřezán, upálen, oběšen, rozdrcen, roztrhán, ušlapán, prošpikován, sněden, pohřben za živa, umlácen, přepůlen ve dvý apod. To vše, v úžasných a ručně kreslených animacích. To ovšem ale platí pro vaše nepřátele. At už ve formě potvor nebo počítačem či člověkem ovládaným druhým rytířem.

Tím se dostávám k aspektu číslo dvě. Obtížnost. Budete umírat a umírat, hru se mi podařilo dohrát jen jednou a to díky velkému štěstí, které mi pomohlo najít jeden z nejmocnějších artefaktů ve hře. Na každého nepřítele, funguje jiná taktika, v soubojích jde především o načasování a poznání nepřítele. Takže není vlastně možné odehrát hru na první pokus. Ozvučení je taktéž super a grafika má díky svému stylu takové půvabné kouzlo. Hra docela zapadla, což je možná dobře, poněvadž by ji díky své brutalitě pravděpodobně nikdo nemohl hrát. Díky stvořiteli, že já jsi ji zahrát mohl.

Pro: Animace, grafika, zvuk, obtížnost, rozmanitost nepřátel, jednoduché ale funkční RPG prvky, multiplayer.

Proti: Obtížnost

+16

Assassin's Creed II

  • PC 70
K této sérii jsem se dostal skrz Jespera Kyda a jeho dechberoucí muziku, kterou dost bedlivě sleduju už mnoho let. Jedničku jsem, přestože mě příliš nebavila, projel poctivě celou. Už onen příběh (artefakt) mě jaksi zajímal a táhnul vpřed. Od pokračování jsem čekal mnoho: samozřejmě super hudbu, ale i zlepšení po všech stranách, jak zdejší komentáře uvádí:

Graficky je hra srovnatelná s předchůdcem, což mě k dobrýmu hernímu zážitku bohatě stačí. Města jsou větší, nežli tomu bylo minule a zpracování jednotlivých památek je opravdu věrný. Ovšem, co se týče atmosféry, tam předchůdce podle mě exceloval lépe, myslím si.

Ačkoli ze začátku to tak nějak opdsejpá, v polovině hry už strereotyp převažuje a to i přes to, že je každý úkol "originální". On totiž originální není, jen se tak tváří. Pořád člověk dělá to stejný (krom několika nepříliš povedených miniher nebo směšně jednoduchých rébusů) a nic z toho není problém, nebo dokonce výzva:

Přestože jsem si vypnul veškerej HUD, stejně jsem si připadal jako desetiletý děcko, který hraje věku odpovídající hru, kde je jediným úkolem buď boj/vražda, nebo přesun (divím se, že jsem po střechách nesbíral i jablíčka nebo něco). K tomuto divokýmu skákavýmu přesunu navíc stačí tupě držet dvě tlačítka současně a dívat se na postavičku, na co všechno umí (povětšinou naprosto nereálně) vyskákat, vyšplhat.
Co se potom týče boje, nenarazil jsem na situaci, kde by šermovačka proti jakékoli přesile představovala potíž. Kdepak: kryt, úder, kryt, chmat – pořád dokola a nepřátelé za chvíli všichni leží na zemi, aniž bych schytal víc jak tři rány. Boj proti deseti je stejnej jako boj s dvěma, jen je o to delší. Útěk je pouhou možností, nikoli nutností. Vždy sem je zesekal do posledního bez potíží. Mimochodem pád z 30timetrové budovy taky není smrtelnej, aby s tím náhodou někdo neseknul, protože by to bylo moc težký, že jo.

No, takže jakmile jsem trochu prošmejdil Benátky, už mě nemělo co táhnout kupředu. Artefakt (o kterej zde pořád jde, zdá se) a jeho účinek je mi známej, osud toho barmana (jakže se to jmenoval, Miles?) mě vůbec nebral a vůbec celej nápad série, že se bude vše odehrávat vlastně v budoucnosti je pro mě nepochopitelnej fail a naprosto to bourá pečlivě budovanou historickou atmosféru.

Ezio, kterýho zde několik komentářů oslavuje jako nejsympatičtější herní postavu historie, mi lezl na nervy už doslova od první chvíle, kdy sem ho uviděl na monitoru (zlatej mlčící Altair). Nezbavil jsem se pocitu, že jde o rozmazlenýho libovýho frajírka z bohaté bankéřské rodiny bez špetky grácie a hlubšího charakteru, kterýmu všichni lezou celou hru jen do prdele.

Muzika je samozřejmě dobrá (předevím song Ezio’s Family je vskutku mistrovskej), ale díky nutnému omezení elektronicky znějících zvuků nemůže tento soundtrack, myslím si, dosáhnout kvalit "soudobých" her, kde má autor k dispozici plnou paletu moderních zvuků, samplů a efektů, včetně těch elektronických a především jejich kombinaci. (typicky série Hitman nebo State of Decay)

Závěrem tedy nezbývá než si přiznat, že tato série není pro mě a hudbu si tak pro příště vychutnat jen samotnou bez nepříliš záživného gameplaye, kterej mě především svou herní nenáročností a stereotypem ubíjel natolik, že jsem se nedonutil s chutí ve hře pokračovat.

Hodnotím nakonec stejně jako předchůdce: 70%.

Přestože je pokračovaní v mnohém lepší, větší a vychytanější, nabízí jen pořád to stejný v novym nablýskanym kabátku, kterej člověka jako já na dlouho neohromí. Všechna další pokračovaní vyjímám z "chci si zahrát" a tuhle sérii asi nechám nadále plavat.

Pro: Volnost, zpracování památek, hudba

Proti: Stereotyp, příliš podobné jako předchůdce, nízká obtížnost, ovládání, nuda

+16

Medal of Honor: Allied Assault

  • PC 85
Medal of Honor: Allied Assault som hrál prvýraz v Marci 2003 na PC u kamoša. Hra mňa okamžite strhla a s nostalgiou ju hrávam dodnes. Práve táto hra spustila to šialenstvo okolo hier z druhej svetovej vojny. Bez Medalu by sme nemali také skvosty ako Call Of Duty, Battlefield či Brothers In Arms. Bojové kampane začínate na rozpálenom piesku Alžírska, cez chladné Nórsko sa prestrieľate k slavnej operácii Overlord a vylodeniu v Normandii a na záver sa prebíjate Siegriedovou líniou. Nechýba pravá bojová hudba a mnoho skvelých momentov, hlavne keď dobýjate mestečko, ktoré je plné sniperov a musíte sa furt kryť či skvelá misia kde si zajazdíte s tankom King Tiger. Herná doba je aj celkom dlhá a ani na chvíľku sa tu nenudíte. Výhrady by som mal snad len ku slabšej AI vašich spolubojovníkov a faktu, že vás tu skopčáci častokrát strelia, ale pritom vidíte že mieria zbraňou na zem alebo keď vyhodíte do luftu tank a vzápätí z toho ohoreného tanku vyskakujú živí a zdraví vojaci. Zo zbraní mi tu chýbala M1 Carbine.

Pro: Hudba, atmosféra, vylodenie v Normandii, odkazy na film Saving Private Ryan, celkovo je to skvelá a kvalitná zábava

Proti: slabšia umelá inteligencia vašich spolubojovníkov, naproti Nemci sú na tom inteligenčne dost vysoko

+16

NHL 2000

  • PC 95
Tisíce hodin jsem hrál tuto sportovní hru. Hrál jsem Demo, hrál jsem plnou verzi, hrál ji před lety, hrál jsem ji minulý rok a pořád mě baví. Jak se to možný? Třeba za to může jednoduché ovládání, super plynulá hratelnost, kdo ví. Něco na tom bude. Proč bych měl mít zrovna sportovní hru ve tvé top 10?
Je to nostalgie? Nebo ta dokonalost v samotné hratelnosti? Je těžké to popsat, obzvlášt když je ta hratelnost v jádru tak jednoduchá. Mix arkády a simulace tu funguje dokonale. Hra je rychlá, ale přesto z ní nezmizel jistý nádech strategie a načasování. Dá se tu hezky kombinovat a vstřelit kráská branka. Jen možnost vyvolat hromadnou bitku na kluzišti je neskutečná prča.

Detailní editor hráčů a týmů je taky něco nad čím se dá strávit slušné množství času. Bylo možné si pořídit fotku a importovat ji do enginu hry. Bylo a je možno udělat si svůj Mass Effect nebo Red Dwarf tým a jde se vyhrát Stanley Cup!
Animace byly na tu dobu myslím velice pokročilé. Grafika ač už zestárla, pořád má své kouzlo. Ozvučení a soundtrack je taky moc fajn a intro je naprosto boží.
Já jsem osobně nikdy lepší sportovní simulátor nehrál, sice má pár drobných chybek, ale ty jdou s odstupem času zcela ignorovat.

Pro: Dokonalá hratelnost, editor hráčů, ozvučení a hudba, animace, bitky, na tu dobu dobrá AI.

Proti: Rozhodčí jsou hodně tolerantní.

+16

Resident Evil 4

  • PC 90
Resident Evil 4 je hodně povedená hra, která přinesla do série spoustu změn. V tomto díle hrajeme za Leona Kennedyho z druhého dílu. Leon dostal za úkol najít prezidentovu dceru Ashley, která byla naposledy spatřena v jakési španělské vesnici. Klasické pomalé zombie jsou v tomto díle vyměněny za mrtvé vesničany napadené parazitem Las Plagas, mě tato změna nevadila.
Hra si mě získala hlavně díky své silné depresivní atmosféře a povedenému soundtracku. Hra má také skvělý příběh ve kterém nechybí napětí a nečekané zvraty. Po dokončení hry se vám mimochodem otevře spoustu skvělých bonusů a nová příběhová linka pod názvem Separate Ways, ve které se zhostíte role Ady.
Hře ale ubírám hodnocení kvůli příšernému ovládání na které jsem si musel opravdu hodně dlouho zvykat.

Resident Evil patří k těm nejlepším hororovým sériím a Resident Evil 4 rozhodně nedělá ostatním dílům ostudu.

Pro: Příběh, hudba, zvuky, monstra, atmosféra, bonusy.

Proti: Ovládání.

+16

Resident Evil 5

  • PC 70
Resident Evil 5 je v rámci série průměr. V tomto díle jsou našimi hlavními hrdiny Chris Redfield a jeho kolegyně Sheva Alomar se kterými se podíváme do Afriky.
Hra se může pochlubit překrásným grafickým zpracováním a velice pěknými monstry. Hra má také spoustu svižné akce, pěkné lokace, skvělý příběh a povedený soundtrack. Problém je ale v tom že se ze hry vytratila ta tísnivá hororová atmosféra předchozích dílů a zbyla nám jen solidní akce, dalším nedostatkem hry je špatně vyřešený inventář a občas divné dialogy mezi postavami. Resident Evilu 5 dávám 70%.

Pro: Příběh, hudba, monstra, grafika, lokace.

Proti: Příliš akce a málo hororu, špatně vyřešený inventář, občas divné dialogy.

+16

Baldur's Gate II: Shadows of Amn

  • PC 95
Baldur's Gate 2. Pamatuji si to jako by to bylo včera, když jsem tuhle hru viděl poprvé u kamaráda, když jeho rodiče byli na dovolené v Itálii a já to pak u něj hrál 3 dny v kuse, protože jsem doma neměl počítač. Neuvěřitelná hra. Jedna z her, na kterou člověk nezapomene do konce života a to už z nostalgie a nebo čistě z faktu, že dodnes jsem nenašel podobně propracované a návykové RPG, jako byl právě druhý díl Baldur's Gate.

Pro: Atmosféra, příběh, interakce s členy družiny, různé reakce okolí na způsob plnění úkolů, potřeba zasloužit si získání magických předmětů, Hardcore lokace

Proti: Ztráta pojmu o čase, návykovost, hrozba smrti dehydratací

+16 +18 −2

Rayman Origins

  • PC 80
V životě by mě nenapadlo, jak může zabavit obyčejná hopsačka, po Raymanovi jsem sáhnul kvůli pěkným obrázkům, se kterými jsem se setkal u recenzí a rozhodně nelituji.

Rayman na vás v prvních minutách vychrlí krátké úvodní video, které vám řekne jen to, že jste dokonalý flegmatik Rayman. Celá hra ubíhá ve svižném a hravém tempu, kde postupejete obrazovkou zleva doprava nebo zdola nahoru, po cestě osvobozujete růžové potvůrky a sbíráte světlušky. Řeknete si nic moc, když ono to při své jednoduchosti tak perfektně funguje! Okouzlující 2D prostředí a šprýmařská hudba vás udrží mnoho hodin u obrazovky. Obtížnost se postupně zvyšuje a po čase jsou levely výzvou i pro zkušené skokany, zvlášť pokud chcete vyhrát závod s časem nebo nasbírat co nejvíce světlušek. Opravdový oříšek je koncový bonusový level, který je určen pouze těm, kteří mají vůli ho do zblbnutí trénovat (sám jsem s ním strávil asi 3 hodiny a nakonec nedokončil). Škoda, že Rayman nedisponuje alespoň náznakem příběhu, s ním by se s takovýmto neuvěřitelným zpracováním zapsal do dějin.

8/10

Pro: Grafika, hudba, ovládání, humor

Proti: Absence příběhu

+16

Gears of War

  • PC 85
Nejdříve jsem si musel zvyknout na tu rozmazanou grafiku. Pozadí rozmazané jako svině. Dost kontrastovalo s herní grafikou. Kamera nepostojí. Každý prudší otočení doprovodí šmouha. Ze začátku se mi z toho motala hlava a několikrát jsem koukal na nastavení grafiky, jestli je opravdu vše naplno. Nakonec jsem si zvykl. Ale musím říct, že takový Max Payne 2 vypadá líp. A myslím to vážně.

Nepolíben moc konzolemi jsem si chvíli musel zvykat na ovládání. Přeci jenom do téhle doby jsem byl zvyklý úplně na něco jiného (krytí, přeskakování překážek, běh atd.). Tohle je asi nejmodernější střílečka, co jsem hrál. Díky autohealu u mě převládala obava, že by hra mohla být jednoduchá a začal jsem obtížností hardcore. Ale po pár začátečnických smrtí, kdy mě třikrát za sebou vyrubala první skupinka, jsem radši přepnul na pohodu.

Bylo to akorát. Přestřelky měli pořád náboj. Pořád jsem občas chcípl. Ale už tak jenom občas. Nepřátele mají docela solidní inteligenci. Když jim dáte vydechnout, mají na Vás tendence tlačit a přibližovat se. Fajn. Bitky s motorovkou byly super. Design úrovní je vlastně taková překážková dráha. Vpřed, jedině vpřed. Často se mění prostředí. Takže i bojové taktiky.

Hrou jsem proplouval a bavil se. Parťáci jsou solidní drsňáci. Hra má skvělou atmosféru. Takovou tajemnou, až hororovou. Válka která nemá konec ve městě duchů, kde smrt číhá kdekoliv a kdykoliv. Je to takové neutěšené. Co je ale nejdůležitější. Je to řežba. Ideální hra na odreagování, kde se nedá postupovat Rambo stylem. Jo, někdy to chce i zapřemýšlet nad taktikou. Celé to navíc skvěle graduje. Čím dále jsem byl, tím to bylo zábavnější.

Jen škoda krátké hrací doby a toho, že další díly nejsou na PC. A příště, až najdu parťáka na kooperaci, tak určitě zvýším obtížnost.

Pro: atmosféra, akční řežba, nastavitelná obtížnost, měnicí se prostředí a taktiky

Proti: krátké, rozmázlá grafika, další díl neni na pc

+16