Nejlépe hodnocené komentáře
Bully
Vietcong 2
HeXen: Beyond Heretic
Pro: Propracované úrovně, dlouhá herní doba, temná atmosféra středověku a dobová hratelnost.
Proti: Občasný respawn nepřátel, zastaralá grafika, nulová AI protivníků a přílišná obtížnost.
Fallout 3
Fallout 3... když jsem se dozvěděl, že na Falloutu 3 pracuje Bethesda, tak musím přiznat, že jsem nevěřil ve šťastný konec. Deset let čekat na něco, co se může během pár chvil otočit z neskutečného snu v noční můru.
Od dob, co jsem sledoval každý nový artwork na oficiálních stránkách uběhla náká doba a teď jsem, jako všichni z vás, dostal příležitost okusit post-nukleární svět na "vlastní kůži a oči".
Po ňákym tom tejdnu hraní/testování musím dojít k názoru, že Fallout 3 opravdu není špatná hra. Není to Fallout, jak ho známe, ale proboha uteklo deset let. Tak jak nám Bethesda ukazuje Fallout 3 je ještě dost přijatelné i přes to, že jsem si za těch deset let zasloužili mnohem a mnohem víc!... Jasně na šestym levelu vystřílím celej kapitol plnej mutantů (a prakticky nic kromě XP z nich nekápne), neni tu cestování po mapě jako ve starym Falloutu, inventář je zatraceně chudej a problematicky řešenej, animace postav neudělaly od dob oblivionu ani krůček ke zlepšení (o mimice obličejé nemá cenu mluvit), hra se odehrává na úplně jiných místech než předchozí díly ale i přesto je (kupodivu) z celé hry cítit, že se vývojáři snažili dát nám fandům starého Falloutu co nejvíc z něj.
Pro: Chytlavost, svět, řešení questů, strašně moc postav, snaha zachovat věci z předchozích dílu byť ořezané.
Proti: cestování po mapě, maximální level 20, obtížnost (snadnost), inventář, "oblivionský" rozhovory a animace, nemožnost zabíjet děti a získat tak perk vrah dětí. 8-)
Left 4 Dead
Samotný single s BOTama není nic zas tak super (i když jejich AI je výborná), ale když sedíte ve čtyřech v jedné místnosti a plánujete strategii, tomu se nic nevyrovná.
Engine je výborně optimalizovaný, HW nenáročný a skvěle vyladěný na síťové věci. Okamžitě pozná, že někomu třeba spadla hra a jeho hráče okamžitě začne ovládat AI. Pokud se onen hráč opět připojí, vtělí se zase zpět bez sebemenších problémů.
Hra se sice bohužel celkem krátká (čtyři epizody, každá na 1-2 hodiny) a jednu dvě epizody navíc bych uvítal, ale i tohle stačí na pořádnou porci zábavy. Nejvíce mě bavily poslední levely, kde se po aktivaci rádia začnou rojit ohromné množství nepřátel a musíte vydržet, dokud pomoc nepřijde.
Hru bych jen vylepšil o několik málo drobností - za prvé má málo zbraní. Jistě, všechny se hodí (i když sniperku jsem nepoužil nikdy), ale pistole, dva samopaly, dvě brokovnice, výše zmíněná sniperka, molotov a granát není nic moc. Jeden dva kousky navíc by tu být mohly. Dále mě mrzelo, že všechny postavy jsou stejné, mohli každé dát nějakou unikátní vlastnost - např. někdo by mohl mít dvě lékárny, někdo dva granáty apod. Takhle je naprosto jedno, za koho budete hrát. Rovněž bych udělal několik minilevelů ve stylu závěrečných lokací, kde by se parta přeživších opevnila v domě a neustále by se bránila větším a větším hordám a počítal by se čas, dokud nepadnou. No, ale to jsou jen mušky, tahle hra je prostě nážez, už se nemůžu dočkat dalšího Left 4 Dead víkendu.
Edit: V jednom z updatů byl vydán mód Survival a moje poslední výtka tak neplatí.
Pro: V kooperaci nemá valnou konkurenci, vyladěný engine, atmosféra.
Proti: Málo zbraní, jen 4 epizody, postavy nemají žádné vlastnosti.
Golden Axe
Pro: trpaslík
Proti: barbar, ženská verze Barbara
Grand Theft Auto: San Andreas
Pro: Stále příjemně návykové, svět neomezených možností
Proti: V mnoha ohledech přeplácané, nesourodě navrhnuté město, slabší rozjezd
Need for Speed: Underground 2
Ano, jsou to NFSU 1.5, stejnej styl hraní, stejný auta na tunění, ale mnoho a mnoho inovací. Aut je dvakrát tolik, tunících dílů je nespočet, přibylo celkem dobré ladění výkonu auta (i když v takovéto arkádě to nemá moc smysl, na druhou stranu je legrace projíždět se s Nisanem ve 400 km/h). Přibyli i nějaké nové druhy závodů. Ovšem jejich přínos je sporný, hlavně URL závody. Jejich problém je, že jsou moooc dlouhý a hrooozně nudný, ale hlavně, jsou povinný k dalšímu postupu ve hře.
Jako další proti uvedu otevřené město. Je nanejvýš otravný jezdit pořád sem a tam, jen abych postoupil ve hře dál (hlavně trasy z toho velkýho kopce až do průmyslové čtvrti byli peklo). A krom tohoto ježdění pro závody nemá město žádnej jinej smysl (pro to v Most Wanted tento systém rychle zrušili).
Pro: Inovace proti U1, soundtrack, ladění aut
Proti: URL závody, ježdění po městě
Grand Theft Auto IV
GTA 4 bylo poněkud rozporuplným zážitkem. Nabídlo v rámci série zatím nejlepší scénář a o tom, že technické zpracování je mnohem dál, nemůže být pochyb. Propracovanost herního světa taky docela zaráží, i když osobně mi přijde, že všechny ty televizní kanály a radiostanice jsou plné hovadin. Ten druh humoru mi prostě nepřijde vtipný a za celou hru jsem se možná tak třikrát pousmál. Humor okolo příběhové linky a postav je pro změnu velmi kvalitní a když jsem se totálně na mol pokusil přejít se stejně postiženým bratrancem ulici k našemu bytu a následně vyjít po schodech nahoru, myslel jsem že smíchy umřu. (Akorát pokud jste opilí a sednete za volant, stačí abyste popojeli o centimetr a pokud vás zmerčí policajt, jde po vás. Absurdní.)K rádiím bych měl ještě malou výtku - ani jednu stanici mě nebavilo poslouchat a dobrých písniček bych za sebe napočítal tak půl tuctu, takže jsem ho měl většinou hodně ztlumené - snad máte na PC možnost udělat si vlastní. Potěšily mě minihry jako bowling, šipky, nebo kulečník.
Jinak mi ale v tomhle směru přišel silnější San Andreas - hlavně proto, že je v něm mnohem víc druhů oblečení. Tady máte na výběr prakticky mezi teplákama, oblekem a cca tím co má Niko na sobě na všech oficiálních materiálech. Sice je od toho několik variant, ale mě to přišlo hodně slabé. V čem San Andreas taky vede a co je podle mě mnohem důležitější, je originalita misí. Ta mi v GTA4 přišla někde na úrovni GTA3 - prostě takový standardní GTA nášup, skutečně originální až úchylné kousky ála San Andreas se tu moc nekonají. Navíc mezi důležitými příběhovými momenty je misí doslova mraky. Jen dohrát hru je skutečně na dlouho a vzhledem k tomu, že se schémata misí dost opakují, jsem se po cca 2/3 modlil ať už to proboha skončí. Začínala se dostavovat nuda a kdyby měla hra dalších x hodin, tak s ní asi seknu.
Navíc spousta misí trpí klasickým GTA neduhem: Jedete přes celé město někoho vyzvednout, pak s ním jedete přes celé město jinam, následuje velká přestřelka, zdrhání, jízda jinam. A pokud kdekoli v tomhle schématu exnete, zopakujete si to celé znovu. Sem tam se v tomhle schématu najde nějaký kritický bod a po pár pokusech budete proklínat autory, že se nevysrali ne realismus s nemocnicí atp. a nenarvali do těch misí sem tam nějaký checkpoint.
Ve všem ostatním je GTA IV při nejmenším právě tak kvalitní, jak fandové série můžou čekat. Osobně jsem měl ale raději GTA:SA, protože jakkoli GTA IV exceluje jako nová generace GTA her, je tady v porovnání s SA kladen důraz na realismus na úkor zábavnosti. Zážitek z hraní GTA4 bych celkově nejspíš přirovnal k o něco lepšímu zážitku, než který jsem měl z hraní GTA3.
Pro: příběh, postavy, humor, detailní živoucí město, některé nové featury (taxík), minihry jsou fajn, možnost ožrat se jak prase :)
Proti: rádia & televize, je to moc dlouhééé, absence checkpointů, vedlejší serepetičky jako např. oblečení mohly být propracovanější, menší rozmanitost misí proti SA
Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame
Pro: Technologicky vyspělejší než předchůdce, propracovanější vyprávění děje, souboje.
Proti: Menší atmosféra.
Soldier of Fortune
Pro: Grafika, zásahový systém, účinek zbraní, tvrdá řežba bez milosti, krev.
Proti: Nic mě nenapadá.
Pharaoh
Z výraznějších mínusů co se nevejdou do shrnutí dole bych zmínil jedinou opravdu výraznou chybu na hratelnosti - nemožnost individuálně nastavovat přístup k obchodním a distribučním centrům, tedy přístavům a skladištím. Zejména v pokročilých fázích hry tím pak hrozně trpí komerce.
Stejně ale dodnes jednou za rok, rok a půl Pharaoha vytáhnu, nainstaluju, zamknu se doma a několik dní "stavím Egypt". Povyražení vpravdě královské!
Pro: Ohromná hratelnost, komplexnost, mise mají víc možných způsobů řešení, dodnes velmi slušné grafické zpracování, fascinující pocit budování neméně fascinující civilizace.
Proti: Poněkud otravná hudba, nedořešené boje, občasné kiksy s dostupností služeb, občas chybí podrobnější management.
Chrome
Pokud si prohlídnete obrázky či videa z průběhu hraní, tak zjistíte, že největším tahounem hry je jednoznačně grafika. Zvláště exteriéry jsou dech beroucí a po Far Cry či Crisis má hra nejhezčí zobrazenou jungli jakou jsem doposavaď viděl. Interiéry sice taky nevypadají špatně, ale spadají do temného průměru, proto jsem si mise venku užíval daleko více než uvnitř budov či lodí.
Příběhově se hra v celku taky vydařila a není se na co vymlouvat. Zvraty tam jsou včetně zajimavých situacích a když si přičteme i tři rozdílné konce, máme o zábavu postaráno.
Po hratelnostní stránce bych hru přirovnal ke Crisis a je to možná ode mě trochu troufalé, ale posuďte sami. Ovladatelná vozidla, čluny i roboti tu jsou, speciální vlastnosti obleku taktéž, detajlní zobrazení jungle jakbysmet, jen ty stromy mají větší výdrž.
Zbraně sice mají oblečený lehký sci-fi kabátek, ale po patřičném osahaní zjistíte, že se jedná o klasické známé samopaly, sniperky či raketomety.
Multiplayer jsem měl taky možnost vyzkoušet až v 6ti lidech najednou a rozhodně se nudná podivaná nekonala. Multiplayer se zase nese lehce ve stylu Battlefieldu 1942 a to díky vozidlům i hracím modům. Nechybí zde však ani klasický DM či TDM, ale pravá sranda se dostaví až u Conquest a Capture Flag. Nahánět buginu s vlajkou v močálové jungli mělo prostě své kouzlo.
Podle mě těch 66% co tu právě v celkovém součtu hra vyfasovala mi připadá strašně málo a zaslouží si narozdíl od jiných tady přehodnocených her alespoň minimálně 75%.
Pro: Grafika exteriéru, volnost pohybu, ovládatelná vozidla, tři rozdílné konce hry, docela povedený příběh, multiplayer.
Proti: Někdy podle mě zbytečně zdlouhavé cesty z bodu A do bodu B, chudší na oko grafické znázornění interiérů.
Enter The Matrix
Hra je jednoduchá, prostě taková, aby to ty masy lidí, rozrušených z filmu neodradilo dohrát. Výběr za dvě postavy nemá moc smysl.. i když se nějaký mise trochu liší, určitě nestojí za to, abyste tu hru protrpěli znovu. Souboje, který jsem z Matrixu měl nejradši, se tu jaksi nekonají. Většinou u sebe máte hromadu bouchaček s miliardou nábojů, které nemáte šanci vystřílet. Takže hra je jen o tom, že jdete jednou cestou dopředu a držíte levý tlačítko myši. A takovýhle hry mě opravdu neberou.
Pro: Hmm.. scéna, kde se Niobe líbá s Monikou Belluci je hodně sexy
Proti: Koment mluví za vše
Need for Speed: Most Wanted
Akonáhle sa však konečne začne pravá hra, keď si kúpite prvé auto a začnete jazdiť, to je paráda. Pocit z rýchlosti, ktorý si síce v prvých fázach hry nejako extra neužijete, je fantastický. Občas sa okolie pri vysokej rýchlosti atmosfericky rozmaže, a to pôsobí kladne. Vynikajúcemu pocitu z jazdy pridáva aj skvelý soundtrack. Techno a hip-hop trikrát nemusím, ale pri takejto jazde mi to paradoxne nevadilo. Dokonca ma niektoré techno vypaľovačky potešili! A čo je vašim cieľom? Dostať sa na prvé miesto zoznamu pretekárov nelegálnych závodov v meste Rockport a pomstiť sa najväčšiemu kápovi, Razorovi. Samozrejme to treba urobiť tak, aby vás nechytila polícia.
Hra ponúka mnoho typov závodov, od klasických okruhov, cez knockouty, šprinty z bodu A do bodu B, dragy (pekná sprostosť, to sa musí uznať), speedtrapy až po tzv. Toolboth mód, teda jazdu na checkpointy. Najzábavnejšie mi pripadali šprinty a knockouty, najmä v neskorších častiach hry, keď sa protivníci naučia podvádzať lepšie, to dá aj trochu zabrať. Áno, ak spomínajú niektorí ďalší, AI súpera vie parádne podvádzať. Situácia, jazdíte pohodlne na čele, náskok pol kilometra, no v nejakých 80% trate spravíte menšiu chybičku - a voala, verte či nie, ale za pár sekúnd vás súperi dobehnú. To je jedno, že dovtedy ste pohodlne navyšovali náskok, zrazu začnú jazdiť bezchybne a pokojne môžte jazdiť takto aj vy, je vám to xxx platné. Ale aby som hre nekrivdil, aj protivníci vedia urobiť hlúpe chyby - mne takto pomohol piaty člen Blacklistu, Webster, keď som si pohodlne narobil 20 (!) sekundový náskok po tom, čo narazil do stromu.
Samostatnou kapitolou sú naháňačky s políciou. Je poriadne vychcaná, najmä v neskorších fázach hry, keď po vás ide nielen množstvo vozidiel, ale aj vrtulníky... Spočiatku je to zábava, no len približne do polovice hry. Najmä povinné úlohy, ako nech trvá naháňačka pätnásť minút a uteč, znič tridsať policajných áut a podobne, to nie je veľmi vtipné a zábavné už tobôž. Výber áut je vynikajúci – nechýbajú v ňom známe značky, ja som si veľmi obľúbil Lamborghini Gallardo, Corvette C6 či starého dobrého Caymana.
Verdikt? Skvelé. Vydrží dlho a je to zábava.
Pro: Grafika, hrateľnosť, arkáda, výber áut, skvelý soundtrack, trvanlivosť, jednoduchosť princípov, tuning
Proti: Naháňačky s políciou sú otravné, protivníci podvázajú, Razor Callahan je neskutočne nesympatický
Tomb Raider: Legend
Člověk to vážně hraje jedním dechem a neustále postupuje dál a dál. Prakticky žádný záseky u hádanek, žádný náročný hopsací pasáže. Jednou, dvakrát si možná něco zopakujete, ale jinak projíždíte hrou jako nůž máslem. Všechno je otázkou půl minuty a tak se ani nestačíte rozkoukat a je tu konec. Finální čas byl 6:54:49 a 86% hotové hry (100% je po nalezení všech schovaných bonusů). Abych pravdu řek, tak mě ale konec dost překvapil. Negativně i kladně. Kladně v tom, že Lara byla opravdu výborně nasraná a má charakter. A negativně v tom, že by mě jaksi nenapadlo že hned potom na mě vyskočí závěrečný titulky... takhle nehorázně ufiklej konec bez jakýhokoliv pořádnýho vyústění sem fakt nečekal. Je to hrozná škoda. Tak krásně gradující příběh a oni si to jen tak ufiknou. Doufám, že na něj aspoň Underworld nějak pořádně navazuje a ne že bude zas úplně o něčem jiným.
Hopsací pasáže byly moc fajn, sice díky namlsání demem Underworldu byla hodně znát absence některých cool pohybů, ale i tak se na to krásně koukalo (podržení mezerníku při zvedání z římsy je naprosto awesome :) Někdy dost haprovalo míření skoků, protože Lara se třeba na rampouchách neotáčí "skokově", ale plynule, takže bylo docela těžký se někam trefit.
Kamera haprovala jen v akčních pasážích, kterých tady bylo možná (nebo spíš určitě) až moc. Docela otravní byly bossaci, ktery bych klidne ozelel.
Oproti tomu perfektní byly arkádový jízdy na motorce, který sice byly naprosto primitivní, ale o to zábavnější. Krásně se na to dívalo.
A krásně se dívalo na celou hru.
Thief: Deadly Shadows
Nejvýraznější změna, nový systém, kdy namísto po sobě jdoucích klasických misí nyní hraje ve hře svojí roli i celé město, působí více nešťastně než povedeně. Tato snaha o větší uvěřitelnost a celistvost se tu zvrhla spíše v opačný efekt. Město jsou jen nepřesvědčivé kulisy, které musíte několikrát dokola probíhat kvůli kdejaké prkotině, jako je prodej nakradeného zboží, nákup vybavení apod. Jen občas se ve městě odehrává něco zajímavějšího. Rozsekání města na malé mapy a nutnost tak přetrpět neustálé loadingy dobrému dojmu taky nenapomáhá. Přidaný bonus v podobě hrátek s reputací u Hammeritů a pohanů působí trapně a naprosto tyto dvě frakce degraduje. Klidně je vesele okrádejte, stačí zabít pár brouků, i Hammeriti pak budou s Garrettem největší kamarádi!
Deadly Shadows je přese všechno hodně dobrá hra, protože hratelnostní základ Thiefa v ní zůstal. Kdybych měl ale tento třetí díl poměřovat jen s ostatními hrami série, snížil bych hodnocení o 5 až 10 procent.
Soldier of Fortune
Pro: Realita zásahů, rychlost akce, napětí, mraky nepřátel, zbraně-rychlý reload, zvuky, hudba stupňující napětí.
Proti: Grafika z dnešního pohledu již zastaralá, levely a úkoly poměrně jednoduché.
King's Bounty: The Legend
Všechny HOMAM hry, které jsem kdy hrál, mě vždy na začátku ohromně nadchly, ale brzy začaly neuvěřitelně nudit, protože jde pořád dokola o ty samé souboje bez větší variability. A raději než kampaň jsem si zahrál skirmish v co největší mapě, kterou jsem v klidu celou objevoval. Pojetí King's Bounty mi prostě sedlo perfektně. V základu hratelnosti jsou ty samé souboje (s nějakými těmi vylepšeními), ale proti stereotypu účinně bojují zajímavé úkoly, touha prozkoumávat mapy a chuť vylepšovat svojí postavu. Neotravujete se s žádným hradem a několika postavami. Máte jen jednoho svého hrdinu, u něhož je toho ale možné dostatečně dost vylepšovat. Změny u hrdiny a obměňování armády pak mění i samotné souboje.
King's Bounty má ten typ návykové hratelnosti, kdy je těžké hru vypnout a vy si pořád říkáte: "Ještě jeden souboj a pak už to opravdu vypnu!" Bavil jsem se výborně od začátku do konce několik desítek hodin. Je úžasné, že snad vše, co hra obsahuje, je přítomno v obrovském množství a přesto si tvůrci dali záležet i s kdejakým detailem. To celé je v lehce humorném a pohádkovém pojetí, které jen podtrhuje rozmilá grafika a skvělá hudba.
Pro: zbrane, atmosfera, kampan za Vietcong
Proti: hratelnost, AI nepratel, design levelu, misty prehnana obtiznost a bugy