Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Master of Orion II: Battle at Antares

  • PC 70
Master of Orion 2 je 4x klasikou, s níž se další hry v žánru často porovnávají. Za svůj status bezesporu vděčí celkovému vyvážení, kdy žádná složka hry není vyloženě špatná. Stinnou stránkou ovšem je, že v mnoha ohledech ani příliš nevyniká.

Pokud začnu pozitivy, pak lze bezesporu říci, že hra dobře odsýpá. Dokonce i v závěrečných fázích hry netrvá kolo příliš dlouho (i díky skvěle vyřešené správě planet z jedné obrazovky). Oproti třebas Alpha Centauri netrávíte 3/4 obděláváním okolí "základen". Paradoxně toho ani nebylo dosaženo na úkor hráčových možností. Vítám poměrně široké množství druhů planet s různými bonusy i postihy, velmi slušně provedené souboje vesmírných korábů (tahové) či k tomu příslušné vybavování lodí, které si udržuje určitou míru přehlednosti i před posledními bitvami.

Celému putování vesmírem rovněž nechybí velmi slušná grafika (zvláště "avatary" jednotlivých ras) či celková atmosféra (hudba tomu částečně pomáhá, ale mohla by být i lepší).

Naopak negativ také není málo. Předně výše zmíněná grafika ztrácí své kouzlo po přepnutí přímo na jednotlivou planetu, jimž by rozhodně lépe posloužil onen "kreslený" dojem, nežli jakýsi pokus o "plastičnost/3D". Bohužel i finální "povrch" (gaia) je stále stejně ošklivý a přitom rovnou měrou minimalistický (ergo na tomto se evidentně šetřilo).

Dalším negativem jsou nepříliš dobře propracované "národy". Z určitého pohledu samozřejmě mohou leckomu stačit, nicméně vlastní vývojové stromy (a celková "filosofie"), více odlišné lodě i budovy by byly určitě ku prospěchu. Bonusy a postihy jednotlivých stran jsou však vyřešeny poměrně dobře. Bohužel si nelze zvolit, jaké druhy do hry chcete.

K poněkud méně šťastným složkám hry patří i vlastní obsazování planet, kvůli němuž musíte exkluzivně stavět transportéry. Méně šťastné to je z důvodu, že tam vlastně ani nemuselo být (samotnou "animaci" souboje beztak už v průběhu neovlivníte). Jednotlivá bojová plavidla své osádky mají a stačilo by je tak poslat na planetu. Alternativou je skutečné turn-based obsazování, které by ovšem vyžadovalo širší změny v celkových možnostech (výroba tanků, děl atp.). Bombardování z orbity mě však pokaždé zahřálo u srdce. : )

Bezesporu nejvážnější výtky mám však k diplomacii, která rozhodně nabízí podprůměrné možnosti, dokonce bych až řekl vyloženě "základní". Pár druhů paktů (cca 4), nějaké to vydírání a podplácení (opět nic světoborného) a třešničkou na dortu je možnost vzdát se soupeři (ehm, doteď jsem zcela nepochopil, proč bych to dělal - byť A.I. utlačována hráčem to asi občas využije). Galaktický koncil sice existuje, nicméně jeho prostřednictvím je možné získat pouze "diplomatické vítězství" a nic jiného (to je nadto hodnocené za méně bodů než vojenské, což mi ani trochu nesedí). Tedy žádné mezihvězdné smlouvy s velkým dosahem, pomocí nichž by šlo získat výhodu či vyhrát vícero způsoby. Nadto po případném zvolení "šéfem vesmíru" hra končí. Z Civilizací jsem zvyklý jinak a tedy mě to dosti mrzí. Konání koncilu je také de facto náhodné a poprvé se odehraje až poté, co je většina soustav zabrána hráči.

Konečně poslední výtkou (související s diplomacií) je špionáž. Opět žádná tragedie ale ani nirvána. De facto hra obsahuje jen dva druhy špionáže (příp. kontrašpionáže), přičemž si hráč nemůže vybrat cíle. Ergo jen další složka hry jaksi "do počtu", jež by určitě zasloužila lepší zpracování.

V posledku se tedy vrátím k úvodnímu. MoO 2 je velmi dobře vyváženou hrou, která určitě stojí za vyzkoušení a jež (vzato kol kolem) nemá vyloženě tragické části. Napadá mě však poměrně dosti oblastí, kde by mohla býti lepší, resp. propracovanější. Chybí ji rovněž jakási "nadstavba", jež by ji posunula v mé mysli výše. Alpha Centauri (i přes místy šílenou zdlouhavost") nabídla parádní filosofie (podložené dobrým příběhem) a k tomu příslušné vynalézání technologií, které tak obsahovalo více než jen suchý popis, co ten či onen nový objev přinesl. Zde, zdá se mi, jaksi ona touha udělat něco navíc chyběla.

Pro: Konzistentní strategie, možnosti, vesmírné souboje, vlastní design plavidel, grafika prostředí

Proti: Grafika planet a jejich obsazování, málo propracováné "strany", diplomacie, špionáž

+15

Portal

  • PC 80
Jak se říká, k Portalu jsem přišel jak slepý k houslím. Jsem v podstatě výlučně hráč akčních a závodních her. Tak jak jsem se dostal k něčemu logickému? No ano, bylo to zdarma...

...upřímně už si nepamatuji, o co tehdy šlo, ale ve Valve zase jednou něco vymňoukli, a tak byl Portal na nějakou dobu zdarma jako omluva. A tak se dostal do mé herní knihovny.

Portal mi ukázal, že i logická hra může být moderní, dobře vypadat a být zábavná. Princip samotných portálů je velmi rafinovaný a nabízí nekonečné množství různých hádanek. Obdivuji borce, kteří byli schopni takovouhle hru navrhnout a jednotlivé úrovně vymyslet. O nic menší obdiv si zasluhuje i ten, koho napadlo dát do logické hry příběhové pozadí, které vybuduje pozoruhodnou atmosféru a táhne vás dál. Zpočátku je hra tak trochu k zešílení. Jen se vžijte do role hlavní hrdinky, jak by vám bylo? Velmi chytrá jsou všemožná rozmazaná okýnka do kanceláří, u nichž nikdy nevíte, jestli vás opravdu někdo nepozoruje. Jedná se zkrátka o velmi originální a zapamatovatelný zážitek. Myslím si, že atmosféra a příběhové pozadí stály za úspěchem Portalu více, než samotné řešení hádanek. Vždyť Glados se stala dost možná nejznámějším hlasem herní historie.

Samotné hádanky jsou čím dál tím těžší, nicméně jakmile se do toho jednou dostanete, kampaň vám nebude dělat větší problém. Když jsem hru hrál poprvé, trvala mi asi hodinku. Podruhé cca hodinku a půl. Větším oříškem jsou bonusové mapy, kterých je sice jen 6, ale na první dohrání mi zabraly více času než samotná kampaň.

Grafika je hezká, i když z dnešního pohledu už poněkud jednoduchá. Alespoň se to ale hýbe prakticky na čemkoliv.

Portal se stal legendou. Nebudu rozporovat, jestli zaslouženě, ale hrát za Chell mě bavilo, takže proč se v tom více pitvat :-)

EDIT: Pár vlastních obrázků odkaz

Pro: Příběhové pozadí a atmosféra, pocit z dobře vyřešené místnosti

Proti: A víte, že mě ani nic nenapadá?

+15 +16 −1

The Lost Crown: A Ghost-Hunting Adventure

  • PC 80
Ztracená koruna je hra pomalá, velmi pomalá. Po celou dobu hraní, která překračuje dobrých 30 hodin, se děj posouvá šnečím tempem kupředu a několikrát se ohlíží zpět. V dnešním trendu rychlé hratelnosti, kde kolikrát ani není jasné co se na obrazovce děje, tak The Lost Crown vzbuzuje nezvyklý dojem.

V roli Nigela hráč prochází městem Saxton a jeho přilehlým okolím. Obrazovky, tvořené převážně upravenými černobílými fotografiemi, dodává hře specifický a hlavně povedený grafický styl. Průchod některými přírodními lokacemi je doslova pastvou pro oči. Postavy sice vypadají hůř, ale pro adventury jsou dostačující.

Hledání koruny a odhalování tajemství zapadlého městečka plného podivných lidí je proloženo různými netradičními prvky (např. pozorování paranormálních aktivit s pomocí kamer). Za největší plus ovšem jednoznačně považuji pozadí příběhu. Knihy, deníky, dopisy a podobné záležitosti dodávají, jinak celkem obyčejnému ději, hloubku. Navíc jsou napsány kvalitně a především poutavě. Povedený závěr nechává místo pro spekulace a teorie, i když se rozhodně nemusí líbit všem.

S The Lost Crown mám však jeden, v mých očích, velmi závažný problém. Hlavní postavu. Nigel Danvers trpí nepřirozeným dabingem, divným pohybem a především někdy působí jako naprostý trouba, který neumí do pěti počítat. Při tom ostatní postavy, namluvením i charakterem, nejsou vůbec špatně zpracované.

A Ghost-Hunting Adventure není rozhodně dobrodružstvím pro všechny. Lze na něm nalézt plno věcí, které se dají vylepšit. Pomalé tempo a zvláštní závěr hry jsou nicméně variantou pro ty hráče, kteří mají chuť na hru, která je trochu jiná než většina ostatních.

Pro: povedená vizuální stránka, příběh a jeho pozadí, délka, závěr

Proti: hlavní postava

+15

The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth

  • PC 85
Po skvělém filmovém zpravování Pána Prstenů, přichází i jeho počítačové zpracování. Hra i kdy je tvořena na základě série Pán Prstenů se předlohou v kampani zas tak nedrží. Prvek, který dává hře fantastický náboj je vložení hrdinů. To jsou speciální jednotky vyjmuté přímo z děje filmu jako například Aragorn, Legolas, Gimli, Gandalf, ale i další… Tyto jednotky mají neobyčejné vlastnosti a ke konci kampaně si již vystačíte jen s těmito hrdiny. Proto je zde i malá podobnost s Warcraftem. Je ale pravda, že ve Warcraftu neměli hrdinové takovou ničivou sílu, že by byli jedním kouzlem schopni rozdrtit sto i více nepřátelských jednotek najednou.

Velkou výhodo je jednoduché těžení surovin. Nemusíte používat žádné sběrače, kteří by běhali pro dřevo a jiné blbosti od základny k nedalekému lesíku, aby na zpáteční cestě hrdě padli do rukou nepřítele pro dobro vlasti. Těžení jednoduše spočívá v tom, že postavíte budovu a ta vám nepřetržitě přidává suroviny. Po nějakém čase se budova dokonce může vylepšit až na třetí level a pak je schopna střílet po procházejících nepřátelských jednotkách jako obraná věž… Stejně tak je toho schopna i kdejaká budova určená k tréninku vojáků. Tak se dostáváme k těm nejdůležitějším věcem jako jsou vojáci…. Nejlepší vojáci se dají vytrénovat, nebo lépe řečeno vyvolat v základní budově, bez které nemůžete postavit žádnou budovu. Těmi nejlepšími jednotkami myslím samozřejmě hrdiny. Ti ale stojí okolo 3 až 5 tisíc, takže asi desetkrát více než normální jednotka. Ale i tak jejich účinnost j mnohokrát větší, takže se občas vyplatí čekat na načerpání peněz… Tak jako tak k vytrénování velké armády bude za potřebí mnoha budov. Každý národ má budovy, hrdiny i vojáky naprosto odlišné. Stejně tak má i každý národ odlišné přednosti. Například Rohan má všechno zaměřené na boj s použitím koní, ale Mordor se soustředí na obrovskou výrobu skřetů a podobné havěti, kterých může postavit díky limitům dvakrát více než rohan svých koní.

Hrdinové jsou nejsilnějšími jednotkami a to v každém případě i na prvním levelu. Například Gandalf. Již na prvním levelu ovládá extra silné kouzlo, kterým odmrští a zabije několik poblíž stojících nepřátel. Na další úrovni může nepřítele zasypat několika blesky, kterými je například schopen zničit většinu budov včetně té základní. Pak může získat taky schopnost světla, kterým na jeden úder zničí nasgula. Nejmocnějším kouzlem je ovšem magický kruh, který způsobí, že všechny jednotky kolem Gandalfa, kam jen obrazovka dohlédne, se rozletí do prostoru a většina z nich to nepřežije. Na jedno začarování tohoto kouzle může umřít přibližně až 150 vojáků… Další silný hrdina je Aragorn. Král, který se až do posledního dílu trilogie úspěšně vzdává trůnu Gondoru.Jeho hlavní předností je samozřejmě meč, se kterým se ohání s velkým úspěchem. Ale ani Aragorn nepostrádá kouzla. Prvním z nich je decentní uzdravení sebe a všech přátelských hrdinů, kteří jsou v jeho blízkosti. Za další má kouzlo na ztrojnásobení svojí účinnosti. Dále může povolat sílu Elendil, kdy se kolem něho rozsvítí magické světlo a všichni poblíž stojící nepřátelé se dávají na útěk. Ale jeho nejlepším kouzlem je vyvolání malé armády mrtvých. Vyvolá na určitý čas malou skupinku mrtvých, kteří bojují proti nepříteli do vypršení času.
Pán prstenů: Válka o Středozemi je jednou z těch her,která skutečně stojí za to si jí zahrát a třeba se k ní i vracet.
+15 +16 −1

NHL 09

  • PC 85
NHL je série, kterou jakožto milovník této ligy (Ducks forever & always one more year for Teemu Selanne!), hraju už od dílu 93. Pokud vím, vynechal jsem jen ročníky 94(?),97,98,99,00,01 – v té době jsem neměl schopnej kompl, aby to utáhnul.

U 08 i 09 jsme dokonce s klukama hráli asi 3 roky ligu, takže mám odehráno bezpečně přes stovku hodin čistýho času a asi to bude ve finále i mnohem víc. Nyní jsem se díky nabídce na občasnej online zápas znovu odhodlal hru nainstalovat a nahodit aktuální soupisky.

No, samozřejmě souhlasím s názorem, že je to jenom předchozí díl v novym kabátě a dokonce se jej podařilo zkazit: Mám na mysli např. novej dementní systém mezinárodního turnaje. Téměř všechny bugy a nedostatky (zpropadený náznaky, obtížnost pro dětičky) si titul nese z předchozích dílů.

To jakým způsobem tahali z milovníků hokeje v EA prachy je neomluvitelný – vše by řešil jeden 100MB patch na předchozí díl – a ten by upravil design menu a updatoval soupisky – více změn jsem nezaregistroval.

Vlastně ano: je tam nově podpora ruské superligy tuším a taky novej mód – "BE A PRO". Tomuto se, radím dobře, vyhněte obloukem a radši si dejte normální sezónu – dynastii. Pokud toužíte se svou osobou zasáhnout do dění NHL, raději si vytvořte vlastního hráče a toho draftujte z free agents v sezóně, což šlo mimochodem už v díle NHL 95. Kéž by autoři věnovali energii něčemu smysluplnějšímu – například odstranění starých a dobře známých chyb.

Než ale budu udělovat procenta, zamyslím se nad následujícím: Ať je to podobný s předchozím dílem jak chce, stále zde máme v rukách excelentní simulátor hokeje podporující snad 8 různejch lig, hráči maj sympaticky hodně statů, takže každej se ve hře projevuje zcela individuálně. Možnost tvorby teamů, hráčů, vlastního turnaje, manipulace se soupiskami, lajnami.

Osobně si myslím, že toho NHL 09 nabízí celkem dost a proto udělím této hře dobrejch 85%. Ten, kdo nemá na skladě předchozí díly pořízením této hry vůbec neprohloupí!

Pro: Pro milovníky NHL nutnost, simulátor hokeje se vším všudy (drafty, odchody hráčů, trady, zranění), možnost úpravy soupisek, podpora evropských soutěží, multiplayer, poměrně reálné staty hráčů

Proti: Bugy, stejné jako předchozí díl, dementní mezinárodní turnaj (pavouk), stále směšná UI.

+15 +16 −1

The Cave

  • PC 80
Nestává se mi tak často, abych si pořizoval hry bez předchozího sondování a sledování diskuzí. Poslední dobou ale často dávám prostor také menším hrám a výborně se u nich bavím, tak proč nedat šanci také The Cave s od pohledu lákavou stylizací a zajímavě znějícími herními prvky.

Hru jsem s první trojicí prošel za poklidné dva večery. Puzzle byly tak akorát, abych na nich nikdy nezůstal viset příliš dlouho, a protože jsou adventurní prvky a řešení hádanek vlastně jedinou náplní hry, která od hráče vyžaduje nějaké úsilí (bystrost, reakce, načasování, nic z toho třeba není, protože jako plošinovka je The Cave triviální), je důležité, že fungují, povětšinou mají zajímavé řešení a dávají smysl. A to, že mě řešení hádanek bavilo, i když nejsem častým hráčem adventur, kdy je třeba kombinovat množství předmětů, bylo tím, že těch předmětů nebylo tolik, abych se v tom ztratil a šlo hlavně o to využít spolupráce všech tří hrdinů.

Trochu zklamáním je, že se jednotlivé postavy, co se hratelnosti týče, od sebe liší jen svoji speciální schopností, ale jinak skáčou, běhají, lezou a unesou úplně stejně. Jednotlivé úrovně jsou potom tvořeny buď pro jednotlivé postavy, které rozvíjí jejich příběh a využívají jen schopnost dané postavy a nanejvýš pomoc ostatních postav stylem zatáhni za dvě páky najednou, nebo jsou vystavěny tak, že využívají speciální schopnosti sporadicky a puzzle jsou, když to přeženu, ve stylu, zatáhni za tři páky najednou. Tím nechci degradovat jednotlivé puzzle, ale spíš to, že jsem čekal více odlišností ve využití jednotlivých postav. Takhle je totiž často jedno, kdo potřebnou činnost vykoná.

Nakonec ale vždy stačí, když hra dokáže, aby hráč cítil nutkání ji hrát. A The Cave u mě neustále vyvolávala potřebu dostat se do další místnosti. Škoda jen, že jich bylo tak málo. No nic, pořád je tu ještě další skupina dobrovolníků, kteří na návštěvu jeskyně teprve čekají..

Pro: Atmosféra, stylizace, kooperace, puzzle, jednotlivé postavy a jejich příběh, projít hrou vícekrát nutnost

Proti: Nezáživné pobíhání a skákání, nízká odlišnost postav v hratelnosti, optimalizace a občasné bugy

+15 +16 −1

Mass Effect

  • PC --
Mass Effect
==============
Pred nedávnom som mal možnosť skúsiť toto skvelé RPG od Bioware. Hneď na začiatku som si vytvoril vlastného Sheparda a učinil som ho vojakom.

V hre dostanete vesmírnu loď Normandy, do ktorej si treba najprv nazháňať posádku. V hre je rozpísaných kopec vecí v kódexy, aby sme pochopili o čom je vlastne Mass Effect Universe. Systém levelovania postavy je jednoduchý a nijako moc komplikovaný. Väčšie starosti som mal už so zbraňami. V hre som vôbec nepocitoval nutnosť výmeny zbraňe za lepšiu. Nad rôznymi prídavnými vecičkami na zbraňe som sa vôbec nezaoberal. Prišlo mi to celkom zbytočné a nejaký väčší vlyv som nevnímal. Občas trebalo zmeniť náboje za účinnejšie ale rozdiel medzi druhmi nábojmi napr. piatej rady bolo nepatrné. Po čase neustáleho plnenia inventára zbraňami a rôznými vylepšeniami sa mi v tom absolutne nechcelo hrabať čo je o trošku lepšie a čo nie, rozkladať každú jednú vec ručne sa mi nikdy nechcelo radšej som to popredádal za 1 min ako rozkladať do večera. Kupovať veci u obchodníkov sa oplatí len pre míňanie peňazí, ktoré v hre moc nevyužijete. Lepšie veci sa v hre dajú nájsť bezproblémov.


Na palube lodi máte celú posádku, ale počas misií môžete aktívne využívať iba dvoch členoch, ktorý vás budú poslúchať. Vždy som si zobral jedného, ktorý ovládal psychiku a druhého člena, ktory zas rozumel technológii. Takže som nemal problém vôbec zničím. So svojom posádkou počas hry vediete rôzne zaujímavé dialógy, takže máte pocit, že postavy si žíjú vlastným životom a majú vlastné problémy, ktoré sa znažia vyriešiť. Čo sa mi páčilo, že v hre je celkom dosť možností rozhodovania sa. Občas je to len, či nejaké veci vyriešite po dobrom alebo po zlom, ale niekedy musíte učiniť oveľa väčšie rozhodnutia, ktoré majú aj dôsledky. Prestrelky v hre sú pekné, nepriatelia sa kryjú za šťítmi, nebežia priamo na porážku. Nejaké väčšie bugy v hre som neobjavil.

Príbeh hry je vlastne o tom, že sa snažíte dolapiť bývalu spektru a zradcu Sarena, ktorého nahánaťe skrz celú galaxiu. Popri príbehu máte kopec vedľajších questov od aliancie alebo od neznámych, ktorých len stretnete a chcete im pomôcť. Mapa galaxie je celkom veľká, máte tu na výber dostatočný počet slnečných sústav. V každej jednej sústave môžete jedno miesto navštíviť, raz je to opustená loď , asteroid, nejaký mesiac alebo normálna planéta. V slnečnej sústave skenujete planéty a hladáte nerastné suroviny alebo nejaké informačné disky. Doteraz neviem či ta zbierka informačný diskov mala v hre väčší zmysel alebo to bolo len tak, aby sa v hre niečo zbieralo. Na prieskum planét slúži terenné vozidlo. Vozidlo bolo občas neohrabané a niekedy sa aj blbo ovládalo, ale po čase som si zvykol. Na planétach moc toho neuvidíte, sú celkom prázdne. Niekedy počas hrania vedlajších úloch sa dostavý stereotyp, nie kvôli tomu, že questy sú rovnaké. Hlavne kvôli tomu, že všetky jaskyne, komplexy a opustené vesmirné lode sú rovnaké a občas upravené len na oko.

Grafika hry je pekná a aj pekne pôsobí. Zvuková stránka hry je výborná, pekne sa mení podľa okolností alebo podľa vašho rozhodnutia, čo pekne upevňuje príbeh. Dabing je tak dobrý, že im uveríte každé slovo čo povedia.

Pro: Grafika, soundtrack, príbeh, posádka, rozhodovanie, atmosféra, rôzne rasy, možnosť skúmania planét

Proti: Opakované priestory, inventár, zbraňe, skúmané planéty su prázdne.

+15

Omerta: City of Gangsters

  • PC 65
Jako vždy před čtením upozorňuji na možný výskyt spoilerů!

Už od malička mám rád mafiánské filmy a poslední tři roky si náležitě užívám seriál Boardwalk Empire (BE). Studio Haemimont Games dobře ví, že zdaleka nejsem sám (viz nejlépe hodnocený komenty u traileru) a to je zřejmě hlavní důvod proč vzniklo Omerta: City of Gangsters. Po BE jsme zažili menší boom s mafiánskými filmy z 30. let 20. století (Lawless, Gangster Squad, Public Enemies…) a tak byla otázka času, kdy dorazí ňáká ta počítačová hra. O Omerta: City of Gangsters jsem se dozvěděl asi týden před vydáním (zasloužil bych profackovat) a zhruba týden po vydání jsem věděl, že se zapíše do dějin historie strategických her. Takto zahozený potenciál jsem dlouho neviděl…

Strategická mapa
Na první pohled je nádherná. Grafika je roztomile detailní, pohyb aut a lidí je hezký. Ale od koukání tu nejste. Nechápu, proč autoři rozdělili mapu na sektory. Mnohem zajímavější by bylo mít celý (částečně samozřejmě) Atlantic City a postupovat volně po blocích s tím co jsem vybudoval. Takhle ovládnu jednu část města a hned o pár domů dál (další mise) jsem zase na mizině. Musím teda vydělat znova peníze a ty se dělej na špinavý a na čistý. Jak se který vydělají rozebírat nebudu, protože bych vás připravil o většinu zábavy na mapě. Není zde možnost stavět, jen rekonstrukce či přestavby. Né každá budova se dá koupit. Ty co jdou, jsou určeny pro různé druhy přestavby podle toho jak je budova (nebo pozemek) velká(ý), ale základní rozdělení je joint, premises a construction lot. Tím ale hra nedává praktický žádný prostor, co se volnosti týče. Prostě postavíte tolik, kolik vám v dané misi dovolí. A tak je to se vším. Můžete zde vydírat, vykrádat uplácet ale vždy jen v omezeném množství a vždy se stejným výsledkem. Celkově prostě mapka nepřináší žádnou výzvu a děláte na ní pořád to samé dokola, protože to co jste vybudovali předchozí misi v další není. Hra má i možnosti, které se jeví zajímavě, ale postupem času přijdete na to, že jsou totálně zbytečné. Jeden příklad za všechny jsou úkoly v levém horním rohu obrazovky, které prakticky celou hru nemusíte řešit a o nic nepřijdete.

Tahové souboje
Z počátku jsem se bál soubojů a těšil se na strategickou část (vždyť je to od Haemimont Games). Jenže je to přesně naopak. Soubojový systém funguje vcelku obstojně a musím přiznat, že je to největší tahák hry. Především díky postavám, ke kterým se dostanu později. Nejvíc mě ale štval systém krytí. Za jednu bednu se jde schovat ale za bednu stojící hned vedle už ne?Aaagggggrrr! Dobře jsou zde do bojů vneseny specialní schopnosti, které dokážou zvrátit nejeden špatně se vyvíjejíci boj. Souboje jsou prostě nejzábavnější věcí na hře.

Mafiáni
Každý má svoje vrozené schopnosti, které jdou využít jak na taktické mapě (mafian specializovaný na zlodějnu ukradne při lupu o 25% víc než normální mafian…) tak při bojích. Systém perků funguje perfektně a je jich tu opravdu velké množství. Každý perk se v boji hned projeví, což hráče táhne za zlepšením postav. To je ale pořádnej problém, protože hra vám dává level up přesně v místech předem určených. Můžete vykrást tři banky, vystřílet sto členů gangu při nájezdu na jejich palírny ale nic z toho (krom kořisti). Naopak uděláte jednu příběhovou misi, při které zabijete jednoho bosse a jeho osobní stráž a máte level up, protože hra má uložený skript dát vám ten level up čili opět nulová svoboda co se týče vylepšování gangu. Na druhou stranu žoldáci mají perfektní dabing a člověk si k nim najde cestu mnohem lépe než třeba u Xcomu.

Závěrem
Hrajete sice za mafiána utíkající před spravedlností, ale od začátku hry máte želízka. Želízka, které vám nenasadily orgány činné v trestním řízení ale studio Haemimont Games. Hra krutě nevyužívající svůj, pro mě, neskutečně velký potenciál. Osobně doufám, že Kalypso tuto značku nepohřbí, ale naopak se poučí z chyb a hře Omerta 2: True City of Gangsters budu moct udělit minimálně 90%.

Pro: Postavy, souboje, dabing, hudba, oldschool

Proti: Celkově omezená svoboda a nedodělanost, stereotyp

+15

Call of Juarez

  • PC 80
Jednoho dne jsem si na jednom herním serveru stáhnul demo Call of Juarezu, ale co čert nechtěl, tak hra byla ve své době(2006) poměrně dost náročná, takže i když se FPS pohybovalo okolo 20 snímku, tak jsem celé demo s chutí dohrál a řekl si, že až vylepším stroj, koupím plnou a zahraju. Zapoměl jsem a je tu rok 2013 a já stále CoJ, nehrál. Vzpoměl jsem si až při čtení nějakého hodnocení tady na DH.Kupodivu se hra dá ještě sehnat, kupuji za pár šupů a hurá na to.

První, co praští do ksichtu je grafika a to hlavně co se exteriérů týče, při zapnutém DX10, což je v roce vydání tak trochu WTF, nebo mi ten čas letí hodně rychle.
V budovách a v lomech a jeskyních už to taková sláva není , ale to vem čert, když hra je to parádní.

Hra je rozdělena ne dvě části a to na střílecí a na stealth, nebo spíše ne tak akční. Ta první za Reverenda Raye je klasická akce se vším všudy, co by jste od westernu čekaly.
Tasení koltů, pití Whiskey, sem tam vykopnuté dveře a pěstní souboj. Zbraní je dostatek, od rezvých koltů, přes brokády až po naleštenou pušku s optikou, jinak většinou vše probíhá jak po másle, ládujete náboje, protivníci padají a Ray je důchodce, z kterérého charisma přímo kape, při přestřelkách ze sebe sype rýmy z Bible, jako Duke peprné hlášky a do toho všeho úžasný dabing. Tato část hry je celkem standartní a celkem ničím nepřekvapí, to ale neznamená, že je spatná, ba naopak!

Mě se o něco více zamlouvala, ta část druhá, kdy hraje za Billyho "Svíčku". Jelikož Billy nevlastní tak prďácké brnění jako Reverend, tak je o poznání zranitelnější a křehčí, ale naopak pohyblivější než zníněný staroch. Musíte tedy postupovat pomaleji a obezřetneji, protože stačí rána, dvě a je po Vás. Za Billyho je hra o něco rozmanitější, musíte se proplížit z města, vyšplhat na horu, postřílet králíky, utíkat před Rayem, vrchol hry je podle mě část, kdy se vysápete z řeky a utíkáte před Rayem a do cesty se vám pletou Indiáni, taky se hra tváří téměř jako sandbox, parádní grafika a atmosféra.

Trošku se sem přimíchaly i adventurní prvky, takže budete občas nuceni použít tzv. bitch a někam se pomocí něj vydrápat.

Jen zamrzí, že když se dostanete k luku, tak ho použijete jen krátce a přitom je s ním tolik srandy.

Co se týče příběhu, tak je to naprostá klasika, celkem někde i kýč.

Sečteno a podtrženo, CoJ je i v roce 2013 proklatě dobrou hrou, obzvlášt když je tu tak nějak přeCallOváno.


Metascore: 72/100

Pro: Grafika, Dabing, Ruznorodost, Neotřelé prostředí

Proti: Grafika, Loading, Málo luků a šípů :), Slabší příběh

+15

Turok: Dinosaur Hunter

  • PC 70
Na tu dobu je to skutečně grafická revoluce. Ale jen v určitém směru, a sice v enginu hry. Textury jsou krásně vyhlazené, všechno působí plastickým dojmem (v pozitivním i negativním slova smyslu). Oproti 3D akčním souputníkům typu Blood, Shadow Warrior nebo Redneck Rampage je to zkrátka někde jinde, zároveň však ta grafika působí tak nějak odcizeně a nesympaticky.

Na začátku mi přišlo, že půjde o bezmyšlenkovitou rubačku a prostě jsem jen kosil, na co jsem přišel, nedávaje pozor, kam to vlastně jdu. To jsem se ovšem přepočítal, protože jsem se domníval, že půjde o lineární nesmysl. Chyba lávky. V každém kole je třeba najít (povětšinou) trojici klíčů a případně i kus božské zbraně chronospecter, což je někdy úkol obzvláště obtížný, jelikož je v Turoku celá řada velmi nezjevných schovek a odboček a často se tam tyto klíčové předměty nacházejí.

Celou věc znesnadňuje všudypřítomná mlha. Těžko říct, zda nejde o znouzectnost, aby hra na tehdejších počítačích běžela, ale díky ní je člověk velmi často dokonale dezorientován. O rozlehlé plochy zde není nouze, a tak se často stává, že kolem vás nevidíte žádné záchytné body, protože nejdál dohlédnete jen na samou mlhu. Je to velmi stísňující.

Prostředí je často rutinní, většinou je to taková vysekaná džungle, sem tam voda a sem tam chatrč a hodně různých plošinek na skákání. To však napravují závěrečné dva levely. Celá hra se postupně dostává od přírody k vyspělé technice. Jak co se týče zbraní, tak co se týče prostředí a závěr celé hry je už vlastně takovou předzvěstí Unrealu s Quakem III Arenou dohromady (dokonce i ty zvukové efekty jsou jak z Quakea).

Musím pochválit i arzenál zbraní. Zbraní je hodně, jsou velmi zajímavé a využíval jsem všechny, což bylo dáno i tím, že munice je kvůli nízkému omezení maximálního ammo většinou pomálu. Má to i další důvod; neustálý respawn nepřátel, který byl velmi otravný. Respawn je výběrový, asi tak půlka příšerek se vždycky vrátí, půlka zhyne natrvalo.

Jediná zbraň mě zklamala, a to byl onen božský chronospecter, o který se hráč snaží celou hru. Musí najít sedm jeho součástek, každou v jednom kole a v tom posledním osmém najde poslední. Ale až úplně na konci před závěrečným bossem. Dostane do něj tři náboje, což při 100% úspěšnosti srazí závěrečnému parchantovi asi 1/3 health. Čekal jsem trochu víc, když mě to stálo tolik problémů, protože se bez toho dá naprosto v klidu obejít.

Povedla se i hudba, která mi sice nefungovala, ale vyřešil jsem to tak, že jsem si pustil mp3 ve Windows a poslouchal to k tomu. Myslím, že u tohoto typu her, kdy hraje prostě jeden song dokola na jeden level a v dalším zase další song, to vůbec ničemu neubírá.

Moc se povedl i systém levelů, kdy se hráč vždy vrací do základního místa, kde má různé portály, které musí klíči odemknout.

Velmi zajímavý a v té době hodně netradiční je systém uložení hry, kdy se nachází savepoint jen asi ve třech místech na celém jednom dlouhém levelu, zbytek jsou checkpointy. Když Turok zemře, zjevíte se v něm, ale ubyde vám život. Pokud jste jen trochu nešikovní, nedokážete přeskočit nějakou plošinku (a zároveň se vám nechce opakovat celý level znova), můžete hru snadno nedohrát.

Celkově jsem nadočekávání spokojen. Turok je hra v netradičním prostředí, na tu dobu výborné grafice a poměrně nezvyklým gameplayem. Stojí na takovém pomezí mezi Doomem a Unrealem a je důležitou součástí historie žánru FPS.
+15

China: The Forbidden City

  • PC 60
Nejmene znama (a podle vseho i nejmene popularni) edukativni adventura od Crya. Zadny sekvel, coz je zvlastni, pripomeneme-li si, ze Versailles ma jedno pokracovani a Egypt dve a pul. Mozna proto, ze zvolene tema neni pro zajemce o historii tolik aktualni a oblast tak zajimava, jako doba Ludvika XIV. nebo staroveky Egypt.

The Forbidden City nijak nevybocuje z rady, take obsahuje encyklopedii a vyrenderovane Zakazane mesto. Ze vsech 9 999 1/2 mistnosti je tu vsak vyobrazena jen mala cast a vetsinu casu se hrac pohybuje po malem vyrezu mesta mezi ctyrmi hlavnimi body a mluvi s temi samymi lidmi. Mapa je nastesti interaktivni a k vetsine mist se da dostat behem dvou tri kliku (vetsinou se objevujete pred budovou a nikoli v ni - do velke casti z nich vam nejdriv musi byt z vyssich mist povolen pristup). Cas od casu se objevi nejaka hadanka, ale na jejich reseni se nastesti da prijit brzy. Hra nastesti zcela vypousti casove limity, coz je vitane osvezeni predevsim oproti francouzskemu panovnickemu dvoru a hlavne tu neni zadne otravne bludiste.

Jako obvykle se tu resi vrazdy a - na Cryo nevidane - je jich tu tentokrat neobvykle vysoky pocet. Pribeh sam bohuzel nijak zvlast uzasny neni. Hudba je na rozdil od Egypta prijemna, kvalit Lullyho z Versailles ci cehokoli od Esteva ale nedosahuje (cinska pasaz z Atlantis II je lepsi snad ve vsech meritcich).
+15

Knights and Merchants: The Shattered Kingdom

  • PC 90
Hra mého dětství...
Vzpomínám si, když jsem jako nadšené dítě kreslil ve škole plánky a mapky nepřátelských ležení a měst a probíral s kamarády, jak porazit zdánlivě neporazitelného nepřítele a jak naplánovat výrobu, aby mi mí věrní nezemřeli hlady. Manuál ke hře byl pro mne biblí, který jsem s úžasem četl ve školní družině a hledal všemožné triky a návody na vedení boje a ekonomii. Sice jsem ji nedohrál. Došel jsem pouze do 4. mise (bez cheatů). Nemohl jsem zapomenout na svou hořkou porážku, a tak jsem se odhodlal a napravil své selhání!

V této hře bojujete na straně starého krále, proti jeho zlotřilému synovi, který jaksi nechtěl čekat na zvolení do své funkce a jednoduše si ji vzal. Postupně se probíjíte hordami vpouřenců, rebelů, zrádců, barbarů, až přímo k samotnému synátorovi, abyste mu dali řádně pětadvacet na zadek.

Jedná se o kombinaci budovatelské a rts strategie. Stavíte cesty, mlýny, farmy, doly, řezníky, hrady, kameníky, školy, kováře, obrané věže a plno dalšího, co Vám buďto nasytí obyvatele nebo vyrobí armádu, takže zase žádný složitý princip. Jednou z nejdůležitějších, ne-li nejdůležitější, je skladiště, do kterého Vám vaši nevolníci (Bože, proč jim dali takový název? Jsem si celou hru přidal jako tyran) nosí vše co vyprodukujete a až to bude potřeba tak to přenesou tam, kde se to zpracuje, či využije. Takže ti chudáci jenom chodí. Ve škole si za zlato "koupíte" plně kvalifikovaného pracovníka. Máte na výběr již od zmíněných nosičů, dělníků, kteří staví jak vy pískáte, farmářů, kovářů, rekrutů, což jsou budoucí vojáci (ti štastnější skončí v obrané věži) a dalších. Ve hradu si vycvičíte Vaši tak vysněnou armádu v čele s nekonečným zástupem chrabrých rytířů v zářivé zbroji likvidující vše co má jinačí barvu než vy, ale ze začátku se budete muset spolehnout na pár "dřeváků". Celý proces "výroby" věcí je prstě úchvatný. Dřevorubec, pokácí strom, udělá z něj kmen. Nevolník ho vezme do pily, kde se z něho stanou prkna. Ty se dále přenesou třeba do zbrojní dílny, kde si obědnáte sekeru, která se přenese do hradu, kde na ni čeká rekrut, aby se stal domobranou. Jeden děj z mnoha.

Jednotky se pohybují po pomyslné mřížkované mapě, což mi někdy připomínalo šachy. Někde jsem četl, že tato hra není moc známá, protože se u ní musí opravdu strategicky uvažovat. Vždicky proti Vám stojí snad 3 násobná přesila V poslední misi se vyrobí jeden nepřátelský šermíř cca za půl minuty, ale časem Vám dojde jak na nepřítele vyzrát a osvojíte si všelijaké finty a fígle Vylákání celé armády jedním šípem. Uzavřít se do úzké soutěsky, dopředu dát nejtvrší borce a zezadu na ně vrhat déšť šípů. Vaše armáda se skládá do určitých praporů. Kopiníci, jízda, bojovníci na blízko, střelci. Ty můžete dávat do svých útvarů, a tak si vytvořit neprostupnou hradbu vojáků. A nezapomeňte, že i vojáci musí jíst

Hra nabízí 2 odlišné styly hraní, buďto se spolehnete na jistotu a budete si stavět základnu a budovat větší armádu, než tu co máte k dispozici na začátku nebo se vydáte s hrstkou hrdinů dobýt nepřátelské město hned ze začátku mise. Přiznám se, že kdyby nebylo druhé možnosti, tak hru nedohraju. Vzpomínám si jak jsem s děsivým nadšením sledoval, jak po mém zásahu na nepřítele, lehl popelem jeho hostinec a jejich obyvatelé prostě vyhladověli.

Grafické zpracování hry, je hodně zajímavé, sice mě HODNĚ bolely oči z těch sytých 256-barev, ale dává to takovou krásnou pohádkovou tvář, která nestárne. Hudba ve hře už je jenom třešničkou na dortu.

Dostáváme se k záporům. Hra je až moc zdlouhavá. Pokud se rozhodnete stavět základnu tak Vám bude jedna mise trvat několik hodin. U mě to byválo třeba i kolem 8. Proto jsem byl rád, za možnost rychlého přepadového útoku. Jednotky se pohybují pomalu, takže všechy průběhy výroby trvají neskutečně dlouho. Na druhou stranu si budete vážit všeho, co vyrobíte. Samotná stavba trvá hned několik minut, než tam dělňasové postaví cestu, než se tam nanosí materiál a než budovu postaví. To bylo stavitelství, ale noční můra je formování jednotek, stačí tam blbě natočit jednoho pěšáka a rozboří Vám celou formaci. A vůbec nejhorší je krmit vojáky, ti nosiči tam udělají totální chaos.

Umělá inteligence zde není moc dobrá. Tomu nosiči nevysvětlíte, že tama to má kratší, že má nejdříve vzít tamto a pak až tamto atd. Naschvál jsem pozoroval jednoho hladovějícího nevolníka. Ten blbec mi byl asi až tak oddán, že nosil zbraně a rudu, ale nenapadlo ho si zajít do hostince se najíst a zemřel... A to ten vůl, ještě donesl nějaké jídlo do toho hostince, ale on tam nezůstal, on šel dát do hradu štít. Asi musel splnit normu nebo chtěl ať se nají jeho kamarádi nebo co, a tak to potom dopadlo...
Inteligence nepřátel je taky nic moc. Když na Vás útočí tak nejdou ve formaci, jenom když máte čistě bojové mise, tam ještě jo, ale jinak posílají jakoby proudy nebo hady a ty nejsou až tak obtížné, stačí udělat chytrou past a padnou, i když jich je 5x tolik. Náročnost v bitvě bývá sice velká, ale dá se to zvládnout.

Když už budete stavět vaše městečko po desáté, tak už budete mít v hlavě celý plánek vašeho budoucího města, což je celkem stereotypní a nudné. Na to ale vývojáři mysleli, a tak Vám čas od času šoupnou skálu, uhlí nebo třeba jezero hned vedle skladiště. A to je výzva! Jindy jsou tak hodní a dají Vám aspoň z půlky postavené město.

Skvělým momentem je poté, když je vaše město dost neefektivní, pomalé nebo umírající hlady atp. a Vy musíte přijít na to, kde je ve vašem malém ráji chybička, který orgán vynechává, který je zbytečný, který potřebuje pomoc, jak zrychlit cestu Vašim pracujícím tepnám a žílám, aby po ní mohly být vaše krvinky co možná nejrychlejší nebo pro změnu zrušit pár nepotřebných buňěk a nahradit je jinými.
A pokud už budete unaveni z neustálého válčení, stavění, organizování a zlepšování, tak prostě vypnete a budete se kochat Vaším veledílem. Celé městečko potom připomíná živoucí organismus nebo ekosystém a budete uchváceni celým mechanismem. S nadšením budete sledovat jak se kameník dře, jak chlapi chlastají v hostinci (hospodě), jak farmář obdělává půdu, jak se dělník fláká, dřevorubec kácí stromy, řezník chrápe, horníci vytvářejí nový hudební styl, pomocí přesně rytmických úderů a celkově, jak jsou všichni štastní (až na ty nevolníky).

Rytíři a kupci je skvělá hra, kterou můžu doporučit všem lidem, kteří mají rádi o něco náročnější strategie nebo jsou již unavení ze všech možných "klikaček" a o tomhle kousku ještě neslyšeli.

ÚTÓÓÓÓK NA NEPŘÍTELÉÉÉÉ

Pro: Atmosféra, Boj, Stavění, Živé město, Grafické zpracování, Hudba

Proti: Umělá inteligence, Zdlouhavé, Někdy stereotypní, Jste tyranem nevolníků

+15

Mass Effect 3: Citadel

  • PC 80
Nádherné rozloučení se s Shepardovým příběhem. Parta z Mass Effectu 1 a 2 se dala naposled dohromady a tohle DLC lidem ukázalo, jak hodně je pro našeho hlavního hrdinu důležitá jeho skupinka.

Příběh točící se kolem neznámých útočníků na Sheparda nabízí dalo by se říct klasický úkol. Nějaké nebezpečí, kterému se musí zatnout tipec. Ikdyž tu jsou scénky, které celé to dění trochu oživí (Shepardův propad restaurací). Následně pak člověk zjistí, kdo je hlavní padouch mise, a ten je celkem zajímavý, a pak potěší ten závěr celého problému, oba dva Shepardi vysící z Normandie, ale pouze jeden - ten pravý - je vytažen a dokazuje svému zlému klonu, po tom, co na něho se jeho spojenkyně vyprdne, že on má ty přátele, kteří ho podrží a zachrání, narozdíl od něho.

Ten zaručeně nejlepší nášup přijde potom, když Shepard uspořádá párty. To je něco, co určitě v téhle sérii chybělo a rázem se se všemi loučí lépe, než po samotném třetím dílu. Takže emoce určitě nechybí, a co potěší je, že se tohle DLC zaměřuje více i na humor. Takhle osobní příběh si myslím, tu fakt chyběl takže super, paráda, spokojenost.

Jo a tohle http://www.youtube.com/watch?v=J7bANMHnPUk myslím mluví za vše.

Pro: Příběh, postavy, emoce, humor.

Proti: Těžko říct, neduhy trojky v hratelnosti jsou i tu.

+15 +16 −1

Black Mesa

  • PC 65
Dlouhých osm let jsem nedočkavě čekal na vydání Black Mesy, dlouhých 6 měsíců jsem se s pramalým nadšením dokopával k tomu ho konečně dohrát. To není příliš dobrá vizitka.

Přitom zprvu jsem byl z BM přímo nadšený, graficky nádherné, překvapující změny oproti originálu nápadité a povedené, provedení profesionální a přitom pořád to byl Half Life, hra kterou jsem v životě dohrál nejspíš nejvíckrát a pravidelně si ji dávám snad každý rok.
Leč mé nadšení nevydrželo dlouho, protože nápaditost a vhodnost změn se postupně začala vytrácet, až se ve většině případů omezila na "je to jako trochu vykleštěný Half Life, jen je všude mnohem víc haraburdí". Stejně tak utrpěla i atmosféra, protože BM podřizuje zlepšování estetického efektu i samotnou hratelnost a design, vše utápí ve tmě, a ty nejpovedenější prvky originálu spíše przní.

Na čemž tedy do jisté míry nese vinu už samotný Source engine, protože se zde opakuje přesně to co sráželo Half Life 2 - AI nepřátel a vůbec veškerá akce je zde mnohem méně zábavná než v původní jedničce. K tomu BM přidává na otravném spawnování nepřátel, v kontrastu s relativním nedostatkem munice (krabic a haraburdí je zde všude v míře vrchovaté, ale už tam není k nalezení žádné vybavení, není žádný důvod ho prozkoumávat a věnovat mu pozornost, takže je to už jen... bordel zavazející v cestě) a hlavně trpí hloupě jednoduchým průchodem hrou. Což je obrovská škoda, hlavní výhoda využití Source enginu dle mého není v hezčí grafice, ale hlavně ve využítí fyzikálního prostředí, na to jsem se v Black Mese těšil - a absolutně se v ní zklamal. Není tu vůbec nic, žádné puzzly známé ze dvojky, dokonce i to málo co bylo v HL1 bylo osekáno až na dřeň.

Celkově tedy docela spálená šance, hezká grafika (ale s velkými HW nároky) není samospasitelná.

EDIT po dalších sedmi letech, kdy konečně vyšla finální verze (až na bugfixy, které zaberou další dekádu), tentokrát už za peníze... ale přitom i zadarmo by to bylo drahý:
Změny v grafice oproti verzi původní jsou co jsem viděl srovnání spíše k horšímu, změny v hratelnosti už neposoudím - tak dlouhou paměť nemám. Mám pocit že AI vojáků už nebyla tak špatná, naopak ale zjednodušování hry mimo akci je o to citelnější - musíme to brát asi tak, že hráči současné generace, jsou mnohem neschopnější, než jsme byli v tehdy dětství mi, chápu.
Xen je naopak vizuálně vymazlený absolutně, vypadá jako pokračování filmu Avatar - ale to zároveň likviduje tu strašidelnou atmosféru v něm v poůvodním Half Life, a navíc to platí jen u některých lokací. Ta největší, Interlooper, je naopak extrémně hnusná, technicky nesmírně zastaralá, a příšerně nudná. Už v originálu to byla nejslabší část hry, a tady se na tom nic nezlepšilo, a ještě je navíc mnohonásobně delší. Vymyslet pár nových puzzlů a úrovní, proč ne, ale opakovat vše pak pětkrát? Tortura, což je u HL smutné.
S původním Xenem nemá už prakticky nic společného, je to game design úplně nový - s pár dobrými nápady (lidský habitat), s mnoha špatnými (celý Interlooper a věčné tahání kabelů), a úplně zkaženým finálním soubojem. Ten už je jen plný spousty vizuálních efektů, ale hratelností stojí za hovno, nápaditá promyšlenost originálu a změny prostředí během něj se změnily na tupé "obíháme a střílíme".

Lituji všechny pro které se toto stane prvním setkáním s Half Life, nicméně díky mnoha změnám oproti originálu to má smysl aspoň pro zkušené hráče originálu - působí to pak pro ně jako aspoň trochu nová hra, byť v mnohém horší. A mohou se pokochat těmi krásně vypadajícími částmi Xenu.

Pro: pořád je tam vidět ten základ v Half Life a ten se nedá úplně zkazit

Proti: Half Life v poněkud méně povedené podobě, nadužívání respawnu je pitomé, zasekávání na žebřících je na pěst, už to není zadarmo (a zabugované je to i přes neskutečných patnáct let vývoje pořád dost)

+15 +18 −3

Dishonored

  • PC 85
Městečko Dunwall a jeho obyvatelé. Je to zhruba měsíc, co jsem toto místo opustil. Učarovalo mi! Dlouhou dobu jsem neměl možnost hrát něco tak uvěřitelného, či v určitých směrech oldschoolového. Zpočátku sice byl problém se v Dishonored vyznat, ale stačila hodinka hraní a příběh okolo zrady Corvo Attana si mě absolutně získal.

Nevím, jestli za to může výborná výprava od mistrů svého řemesla, či možnost hrát konečně po dlouhé době něco stealth stylem, či prostě jen perfektní zkloubení vlastností, které se vysmívají moderním hrám alá "Hollywoodská akce". Dishonored si jde svou cestou (ve hře dává možnost na výběr z mnoha cest ke svému cíli!) a to je právě to, co oceňuji nejvíce.

Zpočátku hraní jsem si říkal, že jsem opět po dlouhé době zase naletěl něčemu, co je jen nafouknutá kachna, nebylo tomu tak, byl to omyl. Jak už bylo řečeno, stačila hodinka hraní, abych se do vlastností Dishonored vžil, pochopil principy a rázem se z toho stala potřeba zkoušet a vymýšlet nové možnosti a cesty. Je výborné, jak hra dokáže na začátku levelu předhodit úkol a není to jen o tom, jak se dostat k cíli a poté ho odstranit, ale také jak ho odstranit "humánně". Právě tato možnost, jak se k cíli dostat a poté se s ním vypořádat mi činila neuvěřitelnou radost. Neustálé promýšlení nových možností, zkoumání a sledování, to bude to, co mi dlouhou dobu chybělo a v podobných momentech jsem si občas vzpomněl na starší díly Hitmana.

Právě od Hitman je ale velký rozdíl, i když toho hry mají dost podobného, právě v možnosti hrát stealth. Speciální schopnosti, kterými disponuje Corvo jsou ale poměrně zajímavější. Možnost se v mžiku přesunout na danou pozici, či se převtělit do jiného tvora, ať už člověka či krysy, činí právem z Dishonored jednu z nejzajímavější her loňského roku. Trošku zamrzí snad jen předvídatelnost příběhu a některé složitější pasáže, ale i tak to jsou malé vrásky na jinak mladém čele.

O Dishonored, jeho kvalitách a perfektnosti se dá hovořit ještě hodně dlouho, další řádky jsou však skoro zbytečné, tohle se musí zahrát. Výborný zážitek! Mažte si to zahrát!

Dishonored: Credit song

Steam statistiky
Obtížnost: normální
Herní doba: 10h
Achievementy: 22/50 (44%)

Pro: výprava, městečko Dunwall, stealth styl, možnosti hrdiny, atmosféra

Proti: předvídatelnost příběhu, v určitých chvílích nevyvážená obtížnost

+15

Darkest Hour: A Hearts of Iron Game

  • PC --
Můj děda a strýc byli velkými fanoušky vojenské historie s rozsáhlou sbírkou zbraní, výstroje, map a literatury, ale přesto (nebo právěže proto) mě osobně stručně řečeno netáhla. Ve škole to k dějěpisu moc pořeba nebylo, tam se spíš řešily pro humanitní předmět mnohem přátelštější filosofosické, politické, žurnalistické a jiné civilní držky.
Jednoho osudového okamžiku to vzalo za své, toho dne, kdy jsem poprvé okusil - po doporučení kamaráda - hru Hearts od Iron 1. Nestalo se to hned, ale ani na vteřinu nepochybuji o tom, že přesně tam to začalo, i samotná hra prodělala značný vývoj a tohle je její ovoce z nejšťavnatějšího hroznu. Pokud máte rádi komplexní strategie, zeměpis, historii, mapy a dobovou politiku, tak tato hra vás posune o úroveň výše. Alespoň v období 1936-1945. Nic lepšího udělané nebylo a pochybuji, že bude.
Hra vyrůstá ze stolní hry "Risk", kde je mapa světa rozdělena na amorfní políčka kopírující současně geografické a geopolitické náležitosti. Tam kde se házelo třema šestistenýma kostkama proti dvěma začal někdo rozšiřovat vlastnosti jednotek jako útok proti lidem, útok proti strojům, obrana při útoku, obrana při obraně, organizovanost, morálka, zásobování, letadla, lodě, procentuálně ideální pozice torpédoborců a bitevnívh lodí, výdadky z moře i vzduchu, obklíčení, bombardování průmyslu a silnic a velitelských stanovišť, výčet který by mohl pokračovat až trapně dlouho nakonec končí 2D hrou, která vytíží i7 na 100%.

Hodnotit pouze odděleně "Darkest Hour" není možné. Darkest Hour je souhrn kumunitních patchů, modů a vylepšení vydaných po hlavičkou Paradox Entertainment jako kompletní "datadisk" ke hře Hearts of Iron 2.
Najdeme tu hezčí mapu, obrázky jednotek podle národů, a opravu přibližně milionu bugů a nevyvážeností s dalším milionem braných pouze na vědomí. Celkově je to krok kupředu, avšak nic až tak zásadního nepřináší. Zkušený hráč je pořád schopen famózních výsledků, jako obsadit za Německo v roce 1943 celý svět. Je to možné považovat za nerealistické, nebo by Guderian zvládl to samé mít k dispozici kompletní simulátor všeho?
Chyby vidím, že Československo se v podstatě nemůže spojit se SSSR v boji proti Reichu, což byla realiticky možná událost, stále přiliš štědrá dominance USA oproti ostanímu světu (asi tak jako Hitler a Stalin dohromady), tudíž herní nadržování spojencům. Hra byla zakázána v Číně, ale ani se tomu nedivím.
Pozitivy budiž celková lepší vyrovnanost a realističtější výsledky v AI vs AI, s vyjimkou že chudak Adolf se nikam na východní frontě nedostane. Nadruhou stranu už hra nesleduje historické události a v Československých volbách 11. července 1936 vítězí pravice, k moci přchází vojenská diktatura v čele s gen. Syrovým a "ready for action". Nejen za detailností mapy, ale i jinde vnímám značné lobby početné cz komunity, ale takto pánové ne. To už jim raději nechte ty 4 tankové divize nejlepší na světě (reálně byl celý blitzkrieg postaven na cz pásovému podvozku, který byl používán od začátku do konce války).

Grand strategy v tom nejlepším, jednu jednotku stavíte 1/4 celkové herní doby, postavit loď natož letadlovou musíte mít plánované leta dopředu a tomu já říkám strategie. Nějaké plivání mariňáků z barraks je prosťe arkáda, ať už je jakkoliv dobrá.

+15

Tomb Raider: Legend

  • PC 75
Jak by řekl Conan O'Brien Laura is back! Při příležitosti vydání restartovaného Tomb Raidera, jsem si řekl, že musím dořešit resty a dohrát Legend, Anniversary a Underworld, tak to vezmu hezky po pořádku.

Po čtyřech moc fajn a dvouch mírně a více zprasených dílech přichází Legend a nebudu to moc zdržovat, Legend se prostě povedl, přenesené ovládání klávesnice a myš, se povedlo na jedničku, takže už otočka o 180° netrvá půl minuty, což je super.

Hru bych rozdělil klasicky na dvě části, první adventurní a druhá akcní, jeslikož Lara měla vždycky blíže k té adventurní je i v Legend tato část zpracována o něco lépe. Hádanky nejsou kdovíjak těžké, většinou stačí zastavit a zamyslet se a pokračujete dále. Povetšínu řešíte Tomb Raiderskou klasiku, jako jsou zablokované dveře, na první pohled složité mechanismi atd, proste klasika, jen se Vám už nestane, že na nějaké hádance zamrznete na dva týdny, protože jste přehlídli nějakou páku schovanou v roští.

Druhá část, akční je poněkud hůře zpracovaná, hlavně z důvodu automatického míření a přimět Laru, aby mířila na někoho jineho, něž má zalockovaného, je vážne problém hodný Sherlocka Holmse , qicktimu není moc a větsinou utíkáte před něcím, co padá, nebo Vás chce sežrat, qicktime není ve hře obtěžující a je dávkován s mírou, takže za mě palec nahoru. Pak tu máme minihru na motorce, kde se dá říci to samé, rozhodně se nejedná o nějakou megatuhou frustrujcí zálezitost.

Celkově se mi zdá, že Crystal Dynamics, někde méně, někde více opisovali od Ubi a Legend se tak trošku podobá Princátku z Persie, což rozhodně není ke škodě. Lara sice není takový kaskadér, ale několik zajímavých pohybu v zásobě má. Celkově mi ovládání udělalo radost, i když někdy přeci jenom skočíte jinam, než máte na mysli, ale s trochou cviku...

Hra se povedla i po grafické stránce ke které nemám minimální kousek kritiky, lze zapnout i "nextgen", ale hra pak vypadá jako když procházíte skrz muzeum voskových figurýn, takže doporučuji zůstat u DX9, kde hra vypada fantasticky a hlavně v roce 2007 do musela být bomba. Ať už jste na Kamčatce, v džungli, nebo v poušti proste super.

Co se týče zvuku, nenadchne ani neurazí.

Legend skvěle odsýpá, akce střídá akci, filmečky na dobré úrovni, a když jsem hru dokončil časomíra ukazovala něco přes 7 hodin, což je vážně bída, ale je to způsobeno lehčí obtízností.


Metascore: 82/100 (PC)

Pro: Grafika, Lara, Pohyblivost Lary, Hodně lokací

Proti: Herní doba, možná až moc snadné, "nextgen" grafika

+15

An Elder Scrolls Legend: Battlespire

  • PC 75
"Ne moc povedená odbočka z hlavní série The Elder Scrolls..." tak toto byl přesně můj původní dojem, který jsem o Battlespiru měl, než jsem se pustil do jeho hraní. Původně jsem se mu na své cestě za Svitky prastarých chtěl vyhnout obloukem, nakonec se ale tak nestalo a jsem tomu rád.

Možná mě trochu zmátlo označení spin-off, takže jsem byl trochu překvapen, že příběh hry souvisí s příběhem prvního dílu TES série. Každopádně Batllespire příběhem Arénu jednoznačně převyšuje. Nejste tedy žádným šampiónem, který jediný může zachránit svět... Tady jste nováčkem, zelenáčem ve "škole čar a kouzel" pro císařské battlemágy, kde jste se ovšem ocitli ve špatnou chvíli, zrovna když se jeden daedrický lord rozhodl tuto císařskou univerzitu zabrat pro sebe. Jediným vaším cílem je tak dostat se odsuď jakkoliv pryč a pokud možno ještě u toho zachránit svého přítele, se kterým jste uvízli ve stejné kaši. Do jakých rozměrů se příběh rozvine a jak se vlastně propojí s událostmi z Arény, vám samozřejmě v komentáři neprozradím. Pokud se ale náhodou rozhodnete to zjistit, čeká vás spousta docela hezky nadabovaných rozhovorů s rozmanitými postavičkami této hry.

Rozhovory jsou jednou z ústředních činností této hry, nejenom že vás posouvají dále v příběhu, občas vám napoví co vlastně máte dělat a leckdy díky nim vyřešíte i záležitost, kterou byste jinak museli řešit mečem, sekerou, palcátem, kladivem, lukem nebo kuší. Skutečně se občas dá souboji takto vyhnout a to dokonce i ve chvíli, kdy jste už pár ran rozdali. Nicméně abyste mě nepochopili zle, Battlespire je určitě mnohem více akční RPG, než kecací.

Soubojů si tedy zde užijete vrchovatě, někdy více než by bylo zdrávo. Bohužel hra to malinko dle mého názoru přestřelila s obtížností zvláště ve chvíli, kdy si zvolíte nějaké méně akční povolání. I s warriorem jsem toho měl leckdy plné brejle a smrti si užil dosytosti. Svým způsobem by se to ale také dalo označit i za pozitivum, neboť některé situace byly bojem v podstatě neřešitelné, a tak hra samotná mě donutila najít jiný způsob řešení, ať už využití některého kouzla nebo rozhovorem.

Označení spin-off by mohlo i mást v tom, že jde třeba o jiný žánr, než je u TES her obvyklé. Ono to tak není, i když jedna podstatná odlišnost tu je. Každopádně Battlespire je klasickou RPG hrou. Máme tu tvorbu postavy, skoro bych řekl ještě o malinko propracovanější než v Daggerfallu. Je zde hromada výbavy od kouzelných zbraní a brnění, přes oblečení až po různé lektvary, svitky a knihy. Vlastnosti postavy se samozřejmě v průběhu hry vyvíjí, a to jak levelováním, které ovšem probíhá jen a pouze při přechodu do dalšího levelu hry, tak i vylepšováním skillů zavedeným už v Daggerfallu.

Pojďme se teď podívat na ty hlavní odlišnosti od toho, na co jsme v TES sérii zvyklí. Není tu žádná ekonomika, ono by to ani nedávalo moc smyslu, takže žádné zlaťáky a kšeftování. Co najdete je vaše, co nepotřebujete, zahodíte. O systému levelování jsem se již zmínil, tím pádem nějaké grindování tu nemá místo. Ale tou nejzásadnější odlišností je uzavřenost a jistá linearita hry. Rozhodně zapomeňte na to, že se vykašlete na hlavní příběh a přesto tu strávíte v otevřeném světě spoustu hodin zábavy. Takhle Battlespire opravdu nefunguje. O otevřeném světě nemůže být vůbec řeč, každý level je uzavřený "dungeon", jediné co by otevřený svět trochu připomínalo, je pátý level, ale ani ten se nedá považovat za nějaké pískoviště na hraní. Zmínil jsem linearitu, ano je tomu skutečně tak, ale ta linearita by měla být brána v uvozovkách a v poměru např. k otevřenosti a nelinearitě Daggerfallu, ne jako srovnání s těmito pojmy v moderních hrách. Protože i v těch uzavřených dungeonech máte dostatek rozcestí a možností vybrat si směr a tedy vlastně způsob jak se doberete ke konci levelu.

Ani Battlespiru se nevyhnula Bethesdí nakáza zvaná bugy. Bohužel ani dnes 16 let od data vydání si ho nezahrajeme bez několika much a mušek. Nicméně je to situace určitě lepší, než v době vydání. Kromě několik grafických glitchů a zasekávání potvůrek ve stěně, jsem se setkal jen se dvěma otravnými. Poté co zemřete, se hra jakoby automaticky restartuje, x-krát se mi ovšem stalo, že po tomto restartu se ve hře neobjevil kurzor. Musel jsem shodit Dosbox a nahodit hru znovu. Největším problémem je tak kritický bug v pátém levelu, který může způsobit i nemožnost dohrání (více v Zajímavostech). Ale pokud o něm víte a přizpůsobíte tomu herní styl, tak by neměl v dohrání být překážkou.

Dobové recenze hru strhaly hlavně také co se týká grafické stránky. Zvláště neexistující a pravděpodobně i Bethesdou avizovaná podpora 3D karet, byla často trnem v oku tehdejších recenzentů. Vzhledem k tomu, že retro hráči považují příchod 3D za počátek úpadku RPG her, by se to z dnešního pohledu mohlo jevit jako pozitivum. Ale netroufám si pouštět se do nějaké hluboké polemiky v tomto směru. mě se grafika líbila a neměl jsem s ní žádné problémy. Nicméně v otevřených prostorách jsem musel ve hře snižovat rozlišení, neboť to začínalo zle cukat. Nakonec špatná optimalizace byla hře také vytýkána, a v kombinaci s emulátorem to dělalo problémy i mému zastarávajícímu dvoujádru. Hudbu musím každopádně pochválit, hezky dokresluje atmosféru poničeného Battlespiru a ze zvuků bych vyzdvihl hlavně povedený dabing postav, některé rozhovory jsem si tak užil mnohem víc, než kdyby byly jen v textové podobě.

Battlespire není špatná hra a všem fanouškům Tamrielu, kteří ho z nějakého důvodu vynechali, a už se ve světě Skyrimu, Oblivionu, Morrowindu nebo Daggerfallu nudí, doporučuji si sem odskočit. Nicméně jak už to tak v Tamrielu bývá, procházka idylickým parkem to nebude...

Pro: Příběh, Dabing postav, Pro někoho obtížnost

Proti: Bugy, Ovládání inventáře, Obtížnost pro ten zbytek

+15

Super Hexagon

  • PC --
Jedna z takzvaných "acidových" hier. Kto už niekedy natrafil na psychedelické videá na youtube a dokázal sa do nich ponoriť, toho Super Hexagon vtiahne do svojej hĺbky.
Intenzívna jednoduchosť, ktorá sa nespolieha nespolieha na hráčsku predstavivosť ale pripomína doby, kedy hra dokázala úplne sebestačne precvičiť postreh a reflexy a úplne hráča do seba vtiahnuť.
To, že po pár desiatkach minút budete mať pocit, že vaše zreničky získali tvar trojuholníka a steny okolo vás sa zvláštne hýbu je len malá obeť za vyčistenú myseľ schopnú presne a rýchlo reagovať nie len vo video hrách ;).

Pro: farebné, intenzívne, rýchle

Proti: pekelne ťažké

+15

Fallout: New Vegas - Honest Hearts

  • PC 80
Za zmínku stojí v první řadě příběh, resp. závěrečný konflikt mezi Joshuou a Danielem, který svou hloubkou vybočuje z běžné herní produkce. Perfektní byly také logy, které po sobě zanechal Survivalist.

Dobrou hru/DLC ale netvoří jen příběh. Všechny další aspekty HH jsou relativně mdlé, maximálně nadprůměrné. Výsledný dojem je ale rozhodně dobrý, DLC za koupi stojí.
+15