Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Papo & Yo

  • PC 85
Udělat z prostředí brazilských favel příjemné pohádkové prostředí, které i ve starších hráčích zanechá příjemný dojem, to je husarský kousek. Vývojářům z Minority Media se to podařilo skvěle.

Ocitneme se ve světě řídícím se zákony dětské logiky, kde se domy a všemožné objekty chovají jako živé, poletují po okolí za pomocí namalovaných křídel či se pohybují jako stonožka. Dle (Quicovy) fantazie je navíc možné prostředí měnit, což nám umožní projít dále, takže nesčetněkrát budeme stavět mosty, odklánět budovy, či si z nich postavíme věž, po které následně vyšplháme apod.

Hra je plně lineární, takže si svět nemůžeme měnit podle svého, nýbrž pouze v rámci schématu navrženého tvůrci. Více volnosti by neuškodilo, ale hra si na nic nehraje a nejsme přeci v Minecraftu.

Herní svět i přesto působí poměrně rozlehle a má svoje kouzlo. Typické pestrobarevné, leč ošuntělé domky působící jako krabice od bot nebo spíš hrací kostky či kousky stavebnice rozsypané na podlahu vytváří spleť uliček občas vyúsťující na opuštěné náměstíčko nebo fotbalové hřiště. Prostředí opravdu působí spíše jako dětské hřiště než jako chudinská čtvrť... tedy přesně tak, jak jej vidí malý Quico.

Budeme řešit různé hádanky, které jsou většinou poměrně přímočaré a rozhodně by co do obtížnosti mohly trochu přitvrdit, ale hra má tak alespoň větší spád. Rozsahem příjemné, ani krátké ani dlouhé. Jediná menší výhrada je vůči kameře, která někdy z nepochopitelných důvodů odletí až moc daleko, což mi občas kazilo zážitek. Graficky příjemné, prostředí by mohlo být o něco detailnější a vyhlazenější. Celkový dojem je ovšem velice slušný.

Po příběhové stránce je Papo y Yo poměrně silný, ačkoliv (anebo možná právě proto) je podáno z pohledu dítěte. Zde by se hodilo snad přirovnání k Among the sleep... aneb jak se dítě vyrovnává s faktem, že rodič je alkoholik a postupně se svým snovým světem propracovává k jedinému možnému řešení. Hru doplňuje příjemný a osobitý soundtrack. Díky všem těmto faktorům hře bez dalšího otálení dávám vysoké hodnocení.

Pro: Brazilská favela v představách dítěte, pohádková atmosféra, silné téma

Proti: Kratší rozsah, nízká obtížnost hádanek.

+15

Half-Life 2: Episode One

  • PC 90
Jsou jen dvě věci, které kdy dokázaly rejžu HL vyvézt z míry. Když Adrian Shepard vypnul bombu mající zničit Black Mesu a když v závěru HL2 došlo na place ke vzpouře, v důsledku které rejža přišel o svého hlavního herce. Rejža byl s nechutí nucen sledovat, kterak se natáčí přímé pokračování jeho veleúspěšného HL2, ovšem bez jeho kontroly nad vším, co se kde šustne. Příběh navíc dostal název Episode One. Tento troufalý název, jako kdyby říkal, že se dokonce počítá s mnoha pokračováními! A tak začalo neočekávané nové dobrodružství Gordona Freemana a nejen jeho. Alyx se díky svým rozličným schopnostem, hereckým umem, dobrou muškou, mimikou obličeje a kýblem charisma vyšvihla do role plnohodnotné Gordonovy společnice a těžké parťačky. Vznikající love story na pozadí trosek města, mělo jeden zásadní problém – když si pak zvukaři sedli k záznamu a začali jej upravovat pro potřeby filmu, zdálo se, že Alyx trpí samomluvou. Alyx však reagovala s úsměvem: „Nevadí mi, že musím na všechny své otázky odpovídat za Gordona. Aspoň se nikdy nestane, že by mi odpověděl něco, co nechci slyšet.“

A tady už máme krátký přehled tohoto dobrodružství, které sice bylo složeno z pouhých pěti snímků, ale i když je výsledný film ‚pouze‘ tříhodinový, kvalitou si moc nezadá s původním HL2.


Panoramatický plakát 1 – Nad Citadelou se vyskytuje zajímavý druh bouřky.

Film I – Undue Alarm (35:00)
Putování Citadelou zdaleka neskončilo. A dokonce se na scéně objevilo mnoho známých postav, i když řada z nich měla pouze krátké štěky, tedy až na Doga. Vojáci Combine se ani po explozi své věže nestáhli a tak boj o holý život pokračoval. Bohužel se ukázalo, že hroutící se interiéry Citadely jsou pomalu vražednější než sami vojáci.

Film II – Direct Intervention (20:00)
Vypnout jádro Citadely nebylo tak jednoduché, jak se zprvu zdálo. A tak musel Gordon po dlouhé době zapojit mozkové závity. Výsledek měl jednu velkou nevýhodu – když chtěl Gordon vzít Alyx do náruče, už mu nestačilo sáhnout po Gravity gunu.


Panoramatický plakát 2 – Podzemními garážemi se potlouká lehce toxický domácí mazlíček

Film III – Lowlife (30:00)
Že je Gordonova baterka extrémní křáp se vědělo už v HL1. Na druhou stranu se díky atmosférickým podzemním pasážím mohou diváci jen domýšlet, k čemu stačilo tam dole dojít mezi oběma hrdiny. Někdo říká, že tam ve tmě, krátce po pasáži, kdy se Alyx zeptala Gordona jestli nemá v obleku ještě jedno místo, následuje sotva patrný střih, za kterým se může schovávat cokoli, včetně obsahu pro dospělé. Každopádně se ale ve tmě našlo dost potvor a protože Gordonovi trvalo než konečně našel první bouchačku tohoto příběhu, musel velmi úzce spolupracovat s Alyx... A kruci, už jsme zase u toho.


Panoramatický plakát – 3 – Ve zničeném městě doktor Kleiner a Lamar vysvětlují uprchlíkům, že je načase se množit.

Film IV – Urban flight (01:05:00)
Dlouhý to snímek, který naše hrdiny zavedl zpátky do ulic města. Pro řadu diváků bylo jistě poutavé shlédnout zničené město 17, které oproti poslední návštěvě řádně zpustlo. Postapokalyptický komorní příběh pomalu nabíral na obrátkách a do Gordonových pracek se dostal starý dobrý (a bohužel známý) palebný arzenál na pořádnou pouliční bitvu. A aby toho nebylo málo, Alyx ukázala, že umí Gordonovi skvěle sekundovat i s brokovnicí a sniperkou. Mezi jejím a Gordonovým arzenálem holt zaúřadovala chemie.

Film V – Exit 17 (20:00)
Město 17 má světový unikát minimálně v jedné věci – v žádném jiném městě není tak zatraceně těžké zajistit si místenku ve vlaku! Bohužel závěrečnou překážkou mezi našimi hrdiny a titulky se stal již známý Strider. Gordon se sice řádně zapotil, stejně jako u finále HL2, nicméně někteří diváci by jistě uvítali něco nového.

---

Na závěr se opět vrátím k secretům. Ty v HL2 nebyly úplně nejšťastněji řešeny ale pořád to bylo lepší než secrety z E1. V celém příběhu jsem nalezl pouze dva Lambda secrety! Z čehož jeden byl navíc součástí trasy a nic neobsahoval. Alespoň, že se tu stále dá nalézt několik neoficiálních secretů s různým obsahem. Rozhodně tak platí, že prošmejdit každý kout herního světa má smysl nejen pro dobrý pocit, ale i pro pár užitečných věciček.

Pro: Návrat všech postav, nové prostředí (nápady a situace), Alyx, + vše dobré z HL2

Proti: Málo nového obsahu (zbraně žádné, nepřátel jen pár)

+15

Command & Conquer: Generals

  • PC 95
Tak a mám za sebou ďalšiu kapitolu C&C ságy. Nutné podotknúť, že „Generáli“ ma dlho obchádzali. Predsa len, Tibériovú aj Red Alerťácku sériu som si dosť obľúbil, takže diel zo šedivej a nudnej súčasnosti, resp. bližšie nešpecifikovanej blízkej budúcnosti ma vôbec nelákal. Žiadny Kane alebo Sovieti? A dokonca ani (niekedy priam až úchylné) FMV sekvencie? To predsa nemôže fungovať. Jedine, že by som sa mýlil...

Začnime pekne poporiadku. Prvé, čo mi udrelo do očí bola grafika. Na prvý pohľad na mňa síce pôsobila dosť zastaralo a roztrasene, no na prvý dojem sa tu našťastie nehrá. Akonáhle som sa do hry trochu dostal, začal som si všímať, že všetky tie efekty explózií a pohybujúcich sa vozidiel vyzerajú stále dobre. Hlavne pohľad na vybuchujúce bojisko sa nezunuje nikdy. A že tých explózií bolo požehnane.

Na rozdiel od predchádzajúcich C&C hier (ktoré som hral), tentokrát som dostal pod ruku až tri hrateľné strany. Len pre úplnosť, sú to Čína, teroristi z GLA a USA.
Prvá kampaň bola za Čínu a musím povedať, že zo všetkých troch bola pre mňa suverénne najťažšia. Neviem či to bol zámer autorov vytrénovať hráča na začiatku, aby sa zvyšok hry cítil ako ozajstný „generál“, ktorého nič a nikto nezastaví, alebo to bolo spôsobené tým, že som ešte nebol správne „rozohratý“, ale práve táto kampaň mi ku koncu robila najväčšie problémy.
Zo začiatku išlo všetko ako po masle, koniec koncov, začiatky sú už raz také. Zoznamoval som sa s technikou a jednotlivými budovami, skúšal rôzne stratégie a kombinácie jednotiek a postupne sa prebojovával jednotlivými misiami.
Potom však prišla neslávna misia číslo 6 (Dead in Their Tracks), ktorá otriasla mojou sebadôverou v základoch. Cieľom misie bolo zničiť most, cez ktorý dováža vlak GLA jednotky do oblasti. Zadanie síce jednoduché, ale pri jeho plnení som sa spálil viackrát, než je zdravé. Nakoniec sa mi to našťastie podarilo, ale išlo o Pyrrhovo vížazstvo, pretože väčšina slávnej ľudovej armády bola rozprášená (a len tak medzi nami, pár ich prešiel aj ten neslávny vlak, ale o tom už ľudová tlač radšej nepíše).
No a druhým zastavením mojej čínskej krasojazdy bola posledná misia, v ktorej akoby nestačilo, že na mňa tá teroristická háveď v jednom kuse posielala jeden útok za druhým, ešte ma aj bombardovali Scud raketami. Takže vždy keď sa mi už podarilo vybudovať akú takú pevnú obranu, AI mi ju rozflákala na malé kúsky. Nakoniec mi podarilo zvíťaziť pomocou starých dobrých Overlord tankov, z ktorými som doslova prerazil nepriateľskú obranu a vydláždil si cestu k úspechu. Nebiť hrdinstva týchto obyčajných tankistov z ľudu, ktorí síce vedeli, že sa všetci nevrátia (naozaj sa nevrátili), no napriek tomu neváhali a v mene republiky sa vydali na svoju poslednú jazdu. Česť ich pamiatke...
Ako ste už určite vytušili z mojich vojnových zápisov, mojou čínskou jednotkou číslo jedna sa stal Overlord. Síce trochu pomalý, ale za to s poriadnou výdržou a hlavne ohromnou palebnou silou. Vpredu 2 delá na pozemné ciele, po bokoch ešte raketomety na ciele vzdušné a ešte možnosť pridania Gatlingu proti pechote, prípadne Propaganda Tower pre „liečenie“ ostatných a razom tu máme takmer dokonalý stroj. Darmo, kto raz vyskúša Overlord, iný tank už nechce.

V druhej kampani som sa vcítil do úlohy teroristov z Global Liberation Army. Tam kde som s ľudovou armádou oslobodzoval nebohý čínsky ľud, tu som mohol byť robiť pravý opak. A narobiť pri tom poriadny bordel. Ničenie civilných budov? Žiadny problém, ba dokonca vás za to ešte aj odmenia. Alebo kradnutie zásob OSN určených pre dedinčanov. Teroristi sa nezastavia pred ničím a hranie za nich bolo až desivo uspokojivé. Ich jednotky a budovy síce nepôsobia na prvý pohľad tak nablýskane, no účel splnia. Viac než dobre. Hlavne sa mi osvedčila kombinácia Quad Cannons (guľometné nákladiaky) a Marrauder Tankov. S ich pomocou som prešiel celou kampaňou ako nôž maslom.

A posledná kampaň, ktorú hra ponúka je za USA. Síce ma bavili všetky tri, ale túto som si užil zďaleka najviac, pretože Američania majú k dispozícii najlepšie letectvo, z ktorého mi k srdcu prirástli vrtuľníky Comanche, ktoré boli rýchle a smrtiace, akurát takmer bezbranné a voči protivzdušnej obrane takmer bezbranné, takže vždy potrebovali aj nejakú tú pomoc zdola. Napriek tomu som si nimi lietal všade kde sa dalo, alebo skôr všade kde už to bolo vyčistené od AA jednotiek.
Z amerických misií mi v pamäti utkvela najmä misia Guradian Angel, v ktorej bolo mojou úlohou kryť jednotky ustupujúce kaňonom. Veľmi pôsobivé. Tiež je to misia, v ktorej som prvýkrát objavil čaro Comanchov.
A následná misia Stormbringer, ktorá začína vylodením na pláži. Pri tejto si každý musí zákonite spomenúť na slávne vylodenie v Normandii, pretože išlo o masaker podobných rozmerov, aspoň keď som tomu velil ja.

Jedna z mála vecí, ktorá mi na hre vadili, bola absencia príbehu. Ako Tibériová séria, tak aj Red Alert vždy disponovali, síce béčkovým, jednoduchým, do istej miery predvídateľným príbehom, ale mal som to tak rád, pretože celej tej vojnovej mašinérii to dávalo zmysel (a v prípade Red Alert som sa aj schuti zasmial). V Generals sa všetko odbije pri briefingu a zvyšok je už len o boji. Síce je hra svižnejšia, pretože človeka od hrania nič nezdržuje, ale nejakú jednoduchú „story“ sem zakomponovať mohli.
Tiež ma zamrzela absencia pre sériu typických FMV sekvencií, ktoré síce boli mizernej kvality a väčšina ľudí na ne aj tak len nadáva, ale k sérii patria odjakživa a je škoda, že v tomto diele sa vám žiadny druhotriedny herec/herečka nesnaží vysvetliť naliehavosť situácie (James Earl Jones, Michael Biehn aj Kari Wuhrer určite odpustia).

Sčítané a podčiarknuté, generálsky spin-off sa mi páčil viac než dosť a napriek počiatočným obavám ho pokojne môžem zaradiť po bok mojich obľúbených Red Alert 2 a Tiberian Sun. Škoda len, že pripravovanej dvojky sa už nedočkáme.

Pro: dĺžka kampane, tempo, originálne jednotky

Proti: príbeh, absencia FMV sekvencií, koniec prvej kampane

+15

StarCraft

  • PC 80
První Real-time-strategy, která se objevila na disku mé první PC šunky a zabrala půlku místa na disku. První hra, která jela zcela plynule a nenačítala se půl dne... a vlastně první strategie, která mě k tomuto žánru přivábila a naučila mě nejen tento žánr pochopit, ale též ho vyhledávát. Ano, Starcraft jsem hrál předCommand & Conquer, Knights and Merchants: The Shattered Kingdom, Warcraftem a dalšími.

Naprosto první věc, která mě udivila a udivuje dodnes je atmosféra. Od hlavního menu, hudby a ozvučení, po filmečky, briefingy před misí a vizuální styl. Vše to působí špinavě, temně, pochmurně až horrorově. Můžu s klidným svědomím konstatovat, že jsem se nikdy u žádné RTS nebál, ale toto byla věc. Upřímně, tento aspekt mi naprosto chybí v pokračování.

Marináci, vetřelci a Predátoři, tak jsem těmto frakcím jako malý hodný hoch říkal a tak je vidím dodnes. Nemusíte být astronaut aby jste poznali u jakého to filmu se Blizzard inspiroval. V té době byly od sebe tyto tři rasy odlišné nejen vizuálně, nýbrž i designově a herně. To myslím byl naprostý unikát a nesmazatelně se to zapsalo do takzvaných dějin našeho videoherního světa.

K mulipayeru jsem se dostal později, jelikož internet byl pro mou mladou osobu větší fikcí, než Strarcraft samotný. Jakmile jsem měl ale možnost hrál jsem multiplayer a hrál jsem ho dosti. Myslím, že tu nikoho nemusím přesvedčovat, jak moc dobré "řádění ve více lidech" Starcraft měl.

Mimo to tu byl příběh, který nebyl jen sledem cutscén a navíc byl dobře podpořen kvalitním dabingem a již zmíněnými filmečky, které se později staly pro Blizzard tak specifickou věcí.

Negativní věci jako jsou nemotorné ovládání a umělá demence, lze přisoudit stáří, které dostihne i výtvory složené z jedniček a nul.

Pro: Atmosféra(!), tři zcela odlišné frakce, hudba, optimalizace a pochopitelně multiplayer.

+15

Grand Theft Auto V

  • PC 95
Dlouho jsem přemýšlel o této hře, abych správně vystihl pocit, který ve mě vyvolala. Série GTA doprovázela můj hráčský život již od prvopočátků. Nejdříve jsem okusil jeden z prvních dílů (přiznám se bez mučení, nevím zda jedničku či dvojku) a to u mé sestřenice, která mi titul prezentovala jako přejíždění lidí ve městě. Následoval díl Liberty City, který již nastavil klasický 3D model a v podstatě principy městské akce až dodnes. Tok času mě odnesl k dílu dalšímu - Vice City, což bezpečně ukotvilo touhu po této sérii v mém srdci. Jízda na motorce, svěží svět, poctivá gangsterka, helikoptéra (jojo pamatuji si jako dnes, když jsem to s kamarádem z vysoké konzultoval u piva ve tři ráno v nonstopáči). Následně GTA San Andreas jako počin pro můj PlayStation 2, byla jasná volba. Jak jsem se navztekal s gamepadem při střílení a jízdě v autě, no hrůza. GTA IV bylo pro mne jednoznačně nejhorší a také jako jediné nedospělo zdárného konce pod taktovkou mých hráčských schopností. Modlil jsem se, házel do kasičky v kostele příspěvky, meditoval a vyhlížel ježíška - díl pátý. A on, sice po dlouhé době, přišel....

Jak přistupovat ke hře, která dostává všude jen superlativy? Je to velice těžké. O to více potěší, když necítíte pocity zklamání. Zvědavost nad zvolenými třemi postavami byla silná a první pochvalu zaslouží právě tento mechanismus. I když jsem četl o tom, že střídání postav je plynulé a dobře nastavené, vlastní zážitek to nevynahradí. GTA V má jednu velmi důležitou vlastnost, která bohužel většině konkurence chybí... je originalita k přístupu. Tak jak jsou v příběhu nastaveny postavy, je příkladem, že někdo přemýšlel a vytvořil něco, co není samoúčelné natahování herního času, nýbrž propracovaný příběhový mechanismus. Navíc je prostor pro tři životy (světy), mezi kterými můžete přepínat, pokud se Vám chce změnit prostředí a zamezit stereotypu (což se tu paradoxně nestává ani s jednou postavou). To jakým způsobem nastupují postavy postupně na scénu je opět neokoukané, netradiční, vtipné a nápadité.

Věřím postavám jejich životy a to je podstatné. Málokdy se vidí, že mají hlavní protagonisté své problémy, špatné vlastnosti, syndromy dneška, rodiny atd. Kdybych chtěl přehánět, tak řeknu, že se jedná sociální sondu do tří odlišných vrstev společnosti a je uvěřitelná. Svět, který vytvořili je osobitý, originální a hlavně mám konečně pocit, že si někdo nesedl na odpoledne k počítači a napsal to první co ho napadlo a dal tomu vznešený název "scénář". Takto dle mého názoru vzniká 90% televizní produkce a bohužel se to často promítá i ve hrách.

Vizuální stránka je opravdu vyvedená. Poprvé mám pocit, že GTA může být hrou neosekanou, na míru detailů bohatou, na obličeje postav propracovanou a nekompromisně krásnou. Chodíte po městě a prostě se kocháte. Voda, lokace a hlavně hustota detailů snad ve všem od odpadků počínaje k detailům aut konče. Je to hra, kdy jsem hrdým majitelem PC.

Obsah misí je rovněž produktem originální mysli. Nejvíc mě fascinovali úkoly, kdy jsem řešil svoje rodinné problémy a vlastně nebylo nutné střílet ani zabíjet. To je ten pocit, kdy se do her dostávají prvky, které jinde proběhnou v rámci animací, ale zde jsou součástí hraní a to mě baví. Ze začátku se Vám opravdu dlouho nestane, že se nějaká mise ve své konstrukci opakuje a to je sakra osvěžující. Navíc geniální princip loupeží (heistů), je to proč máme tak rádi gangsterky. Tohle funguje a tohle baví.

Na závěr trocha kritiky. Upřímně mi vadilo v tomto téměř dokonalém světě, že občas máte ve městě pocit kulis. Opravdu by neškodilo otevřít nějakou hospodu, hernu či klub a trochu hráče inspirovat k šmejdění městem. Další výtkou jsou peníze a jejich vydělávání. Je to těžké a je jich málo. Ano je motivující si vydělávat peníze, když neleží na ulici, ale chuť ke koupi budov je minimální. Burza byla na můj vkus zbytečně komplikovaná a hledání různých způsobů rychlých výdělků na internetu mě brzy omrzel. Skoro bych řekl, že si město úplně žádá o nějaký propracovaný mechanismus, jak zhodnotit své peníze a trochu je začít točit. Ostatně i heistů je na můj vkus málo (nehodnotím online).

Hry jako GTA V nastavují standardy ostatním titulům a můžeme jen doufat, že se konkurence poučí!;-)


+15

Wolfenstein: The New Order

  • PC 85
Wolfenstein 3D byla moje oblíbená střílečka a nahrál jsem se jí dost. Od té doby jsem ale žádný další díl nehrál a tomuhle kousku jsem v době vydání také nevěnoval přílišnou pozornost. A asi bych za něj plnou cenu nedal, ale ve slevě rozhodně milovník FPS ze staré školy neprohloupí.
Nepříliš rozeseté checkpointy, tuzí bossové a jeden obří mechanoid, lékárničky, žádný šestý smysl na zviditelnění indikátorů HP, správná maskovanost koridorů. Nic takového, tohle není Call Of Duty. Moderní hráči možná zaplakají, pamětníci zaplesají. Heil to B.J. Blazkowicz!

Pro: střílečka ze staré školy, nadprůměrná herní doba, zabíjení nácků nikdy nebylo tak zábavné, skvělý soundtrack, promakané cutscény

Proti: repetetivnost některých levelů, ale jinak se těžko něco hledá

+15

Requiem: Avenging Angel

  • PC 80
Tato hra mě pronásledovala předlouhou dobu. Hrál jsem jí už ve čtrnácti. Tenkrát mě zastavil boss. Ta ženská, Tahariel myslím. V šestadvaceti mě také zastavila ženská (Eliah). A to ta z hnutí odporu u rebelů. Díky bugu, kvůli kterému se nemohl spustit dialog posunující příběh zase o kus dál. Zkusil jsem všechno možné. Patche, cheaty, všechna různá nastavení. Až mě v devětadvaceti napadlo hru rozjet na sedmičkách díky Vyridímu návodu (super návod!). Kde mi hra sice hodně padala, ale stačilo to na zdolání kritického úseku a přenesení sejvů zpátky na XPéčka.

Nevím, jak je to jinde, ale já měl technické problémy celkově. Prosvítající modely skrz zdi. Vsakující se modely do zdí. Občas to spadlo. Občas jsem se zasekl o zeď. Naštěstí to nebylo tak závažné, aby mi to bránilo v hraní. Já to chtěl dohrát. A bavilo mě to. Už ten pekelný začátek dokáže pěkně navodit atmosféru. Skvělý nápad. Skvělé ozvučení. Zajímavá zápletka. Vidina dobré řežby.

Akce je to fakt zábavná. Skvělý pocit ze střelby z futuristicky vypadajících zbraní zbraní, které ale mají klasicky dnešní funkce. Až na to, že se nepřebíjí. Kouzlení je pak to vítané zpestření, které to dokáže pěkně okořenit. Slušná AI. Nepřátelé uhýbají, hází granáty a dokonce si dokáží přivolat pomoc. Občas sice trochu otravný respawn. Alespoň vás to donutí nestát dlouho na jednom místě. Hra je to hodně rychlá a hodně dynamická.

Ono taky není čím se kochat. Mapy jsou rozlehlejší a prázdné. Grafika, i na tu dobu, nebyla žádná špička. Naopak bossové jsou parádní vsuvky. Nejsou to moc těžké souboje, ale nějakou taktiku je potřeba vymyslet.

Bohužel si hra neudrží svou kvalitu po celou dobu hraní. Po souboji s tím ženským bossem se design strašně zjednoduší. Poslední fáze hry na vesmírné lodi už to opravdu není nic moc. Tuny nepřátel v prázdných tunelech. Atmosféra je pryč. Naštěstí není hra moc protahovaná a nezačala mě nějak moc nudit.

Pro: začátek, pocit ze střelby, dynamika, zajímavá zápletka, kouzlení, atmosféra

Proti: technické problémy, poslední část ve vesmíru, někdy respawn

+15

Rebel Galaxy

  • PC 60
Elite: Dangerous pro chudé, takto bych tuhle hru popsal jednou větou.

Rebel Galaxy je další z řady vesmírných sandboxů, zaměřených na nekonečné brouzdání vesmírem, obchodování a souboje, které vám zahltí celou obrazovku nepřátelskými lasery různých barev. Vyniká však tato hra v něčem proti těm ostatním?

Po příběhové stránce určitě ne. Máte tu relativně krátkou hlavní linii, která začíná hledáním své příbuzné, která se dostala do problémů větších, než sama dokáže zvládnout. Příběh je trochu oživen částečně dabovanými rozhovory a animovanými postavami, které se však až příliš často opakují. Během celé hry vlastně narazíte snad jen na dvě originální postavy. Zbytek se neustále opakuje u všech obchodníků, pirátů i barmanů, které ve vesmíru potkáte. Samotné charaktery také ani nestojí za zmínku a jde znát, že tuhle část hry vývojáři spíše považovali za podřadnou, jak už to u vesmírných simulátorů bývá zvykem.

Vedlejší úkoly jsou víceméně stále jen variace několika úkolů typu: znič všechny nepřátelské velitelské lodě, ochraň tuhle loď, znič tuhle základnu, seber tuhle věc, dovez tohle tam. Občas jsou úkoly lehce zpestřené vedlejšími událostmi. Například pokud zničíte nepřáteli velitelskou loď, tak jeho stíhačky dezertují na vaši stranu.



To kde mohu konečně začít hru trochu chválit jsou její souboje a vesmírná plavidla. Máte na výběr z celé řady plavidel a některá se vám odblokují až po získání patřičného vlivu u určitých frakcí. Osobně jsem si velice oblíbil těžkou nákladní loď, ke které jsem se dostal relativně rychle díky questům pro gildu obchodníků. Nebyla to sice žádná kráska, víceméně je to jen taková krabice, která je ale nejrychlejší těžkou lodí ve hře s velice slušným nákladovým prostorem, čehož jsem taky patřičně využíval při přepravě surovin pro potřebné planety. Na konci jsem si ještě zkusil vzít největší a nejdražší loď ve hře - Black gate a musím říct, že mě překvapilo, že máte k dispozici i takové obrovské lodi, které jsou několikanásobně větší, než ostatní plavidla. Pokud navíc takovéhle monstrum pořádně vyzbrojíte všemi dostupnými střílnami, tak se vám celá hra zvrhne jen v totální anihilaci všeho, co se k vaší lodi přiblíží a pokud něco náhodou proklouzne, tak vašich 20 bočních výpalnic dodělá zbytek (viz obrázek).

Důležitým prvkem je také samotná úprava lodí, která je pevně spjata se samotnými souboji, které se odehrávají v pevně dané horizontální poloze ve stylu námořních her.

K dispozici máte boční výpalnice, které představují vaší nejsilnější ofenzivní zbraň. Zde můžete nainstalovat pouze jednu zbraň, ale každá loď má určité množství použitelných střeleckých pozic, takže mezitím co menší loď může střílet s touto zbraní z pěti otvorů najednou, větší jich může použít 10 a tím zdvojnásobit svou sílu útoku.

Poté sekundární výpalnice, které můžete použít například pro rakety nebo miny, které můžete střílet kolem sebe.

Dále máte na každé lodi určité množství prostoru pro automatické střílny. Na každé lodi jsou jinak rozestavené, takže je nutné manévrovat tak, aby střílny měly prostor mohli nepřítele vůbec zacílit. Nejmenší lodě mohou mít střílny třeba jen dvě, ale největší supertěžký křižník ve hře jich může mít až 16. Každá střílna navíc jde nastavit, aby útočila pouze na určitý typ nepřátel, takže je tímto způsobem užitečné si střílny na lodi rozdělit na ty, které jsou účinější proti stíhačkám a na ty, které se hodí proti větším lodím.


Nakonec soundtrack hry navozuje takovou tu správnou atmosféru vesmírných kovbojů, takže pokud hledáte hru ve stylu seriálu Firefly, tak je Rebel galaxy ta správná volba.

Pro: Atmosféra, výběr lodí

Proti: Nepřehledná navigační mapa, krátká hlavní linie

+15

Life is Strange - Episode 5: Polarized

  • PC 90
Právě úspěšně na blind dokončeno a musím se prostě i já podělit i o ty své bezprostřední pocity. Pokud někdo něco vůbec z okolí dokázal vyčíst tomuto dílu nějaké negativum ( a teď pominu technické zpracování, tam ty chyby jsou očividné ), tak to bylo zasazení děje na střední typickou americkou školu jako známe z obyčejných triliónů teen slasherů nebo jiných amerických filmů pro mladistvé. Já naopak za sebe musím říct, že tento fakt beru spíše jako klad. Miluju film třeba Disturbia právě proto, že nadhodí dospělackou zápletku na tuto věkovou skupinu. Odpadává tak spousta tzv. dospělackého patosu a všechny složité zápletky se řeší jednoduchou školackou logikou ( pravda někdy byste za to někoho nakopali do prdele ), ale furt je to v přiměřené snesitelné míře a to i zde.

Spousta lidí byla dějem překvapená a nedokázala se od něj odtrhnout, protože působí jako magnet. Ja potvrzuji, taky jsem to zhltal za dva dny, ale samotný princip časoprostorového cestování naši hrdinky nebyl pro mě zase takový boom jako u vetšiny. Ten jsem si poprvé prožil u jiného snímku a tím je pochopitelně Butterfly Effect. Bezesporu film v mé osobní top10, který jsem viděl xkrát ( i všechny jeho sequely pochopitelně ). Kdyby Life is Strange přejmenovali na BE vůbec bych se nedivil, protože tyto dvě díla jsou si v jádru naprosto totožné, včetně toho zakončení u kterého se už spousta napovídalo, spousta očí proplakalo a které skoro každého rosekalo, že zůstal několik minut duchem bez sebe. Na to jsem byl fakt zvědavý zda ho tam dají podobné jako v BE a... dali ( i když máte nakonci výběr ze dvou možností, ta druhá je tam podle mě přicpaná násilím a né přilíš zapadá do konceptu konce vhodného takového díla ). To je však v pořadku líbilo se mi to a taky ta atmosféra (hodně díky tedy OST, za mě nejlepší OST minulého roku ) nakonec dostihla i mě.

Jediná věc co se mi nelíbi je ten největší zvrat na konci čtvrté epizody. To má za důsledek strašnou prostřední část poslední páte epizody, která mě táááááááák nebavila. Strašně natahovaný děj vláčejicí se k finalní volbě o které jsem stejně tušil, že nastane. Vedlejších postav je na můj vkus zbytečně moc, už v první epizodě se seznámite se spoustou spolužáků, ale příběh budete sdílet pouze s tak jednou čtvrtinou z nich. To se mi zdá málo a když už máte tolik potenciálních obětí se kterýma se dá vyhrát a ještě tak vygradovat atmosféru, ( The Wolf Among Us stím uměl naložit perfektně ) je to škoda...

Jak už jsem zmínil hudba na jedničku, super výběr skladeb, který umocňuje už tak depresivní atmosféru příběhu. Hlavní postava Max úžasná. I když ji je 18 většinu situací bere s klidem a rozvahou. Je to hodná milá holka, které jde převážně o prospěch druhých ( i když tak trochu závisí i na tom jak se sní chováte ).

Pokud jste ještě nezkoušeli a neviděli ani jedno ani druhé, jednoznačně dávám zelenou, protože ať už si zvolíte to či ono, dobrý týden vás oba příběhy budou pronásledovat v hlubokých myšlenkách...... :)

Pro: Hudba, Příběh, Dabing, Hlavní Postavy, Pokud jste neviděli Butterfly Effect.

Proti: Na oko přidán konec navíc, Synchronizace úst při mluvení, Malé využití vetšiny postav, Pár zvratů, Pokud jste viděli Butterfly Effect.

+15

Resident Evil Zero

  • PC --
Jako pravověrný fanda série jsem po Zeru skočil s radostí a nadšením malého dítěte. Je to rezident fuckin ývl, co se může pokazit?

Ovládání dvou postav mi kupodivu nijak zvlášť nevadilo. Narozdíl od Revelations 2 není potřeba mezi postavami neustále přepínat. Dva laufy se hodí při soubojích a více kapes toho taky více utáhnou. Hádanky jsou velice jednoduché, ve hře jsem nikdy nezakysnul nezdravě dlouho a celé to tak nějak pěkně odsýpá. Ruku v ruce s bezproblémovým průchodem jde i herní doba, která je se svými necelými 11ti hodinami jedna z nejkratších v rámci RE série. Opravdu, hra mi přišla krátká. Hodně krátká.

Systém managmentu inventáře byl vždy jednou z hlavních "fičur" RE a autoři si řekli, že to ještě trochu okoření. Nově totiž nejsou k dispozici neomezené a propojené bedny pro vybavení, ale všechno se dá položit kdykoli na zem. To s sebou nese otravnou potřebu backtrackingu a zároveň to vyžaduje opakování pasáží, ze kterých už není cesty zpět k danému místu... několikrát jsem musel loadovat a dlouze přebíhat mezi místnostmi, kombinovat a přemýšlet, co si vzít a co nechat být. Ten granátomet za zády prostě nenechám! Hraní tedy probíhá tak, že si dopředu projdu lokaci, zjistím jaké věci potřebuju a ty si s sebou napakuju. Celkem otrava.

Resident Evil byl vždycky synonymem pro lascivní a patetické charaktery (osmnáctiletá členka speciálního komanda, s velkýma kukadlama a tvářičkou xežrání vs. svalnatý playboj v tílku s dokonalým účesem), rozhovory na úrovni retardovaných makaků a herecké výkony hodné na Pozlacený Angrešt. Ne, opravdu, smích "ďábelský" smích Marcuse je něco, co se prostě nezapomíná. Klasika.

Abych stále jen nenadával, hra vypadá opravdu fantasticky a na statických obrazovkách je často rozpohybována spousta předmětů. S atmosférou už to není, co to bejvalo, ale to je z části dáno mou statečností. Obtížnost je relativně vysoká a každá chyba se tady nekompromisně trestá. Souboje s bossy možná nebyly tak "over-the-top", jako v minulých dílech, ale ty jsem nikdy v lásce neměl, takže palec hore (např. při první setkání s Tyrantem jsem do něj vysolil dávku z magnumu tak rychle, že nestačil říct ani bábovka s nutelou).

Dříve než kdy předtím jsem bojoval s ovládáním. Jsem sice statečný, ale stárnu a nemám gamepad. Dobře mi tak.

Pocit po dohrání není zrovna ten, který bych očekával. Protože jsem dohrál všechny klasické díly od jedničky až po pětku (včetně Code: Veronica před rokem), dovolil bych si tvrdit, že Zero je nejslabší.

✰✰✰
Herní doba: 10hod 43min (Normal)
+15

Alan Wake's American Nightmare

  • PC 75
American Nightmare je krátky, priamočiary a akčnejší doplnok k Alan Wake. A tak to aj treba brať. V tom sa skrýva celá zábava tohto titulu a hra to vôbec nezakrýva. Nepriateľov bude viac než bohov v Indii. Častejšie ako nepriatelia na vás budú spoza rohu vyskakovať už len krabice s nábojmi a z diaľky po vás budú hádzať očkom kufríky s novými hračkami. Uzinu vymeníte za luparu, rýchlopaľnú brokovnicu za útočnú pušku.

Príbeh sa snaží ukázať, čo sa stalo po udalostiach pôvodnej hry a ako taký mi nevadil. Ku koncu sa ale stal tak predvídateľný, že už ma začal nudiť. Nie som fanúšik opakovaného prechádzania tých istých prostredí a aj keď sa autori snažili každý nový prechod spraviť o niečo odlišný, v ústach mi ostala nepríjemná pachuť snahy rýchlo niečo zbúchať a vydať. Hlavne záver som čakal o niečo nápaditejší.

Páčili sa mi hrané scénky a aj grafika bola fajn. Viac snahy by si zaslúžili animácie, ale celkovo veľmi nemám čo vytknúť, keď zoberiem do úvahy rok vydania. Zvuková stránka bola taktiež dobrá. Soundtrack sa ku koncu hry spustí aj pri niekoľkých súbojoch a ako taký je veľmi dobrý. Keď si ale na to spätne spomeniem, príde mi, že sa autori až príliš kŕčovito snažili napodobniť koncertnú scénu z pôvodnej hry a v tomto prípade to u mňa vôbec nezabralo.

Po dokončení príbehu som sa pustil aj do arkádového módu, kde treba v rôznych prostrediach prežiť 10 minút a podľa zabitých nepriateľov vás hra ohodnotí výsledným skóre. Vďaka novým druhom nepriateľov to bola celkom zábava a ak neroztrieskam stôl, skúsim dať všetky úrovne na 3 hviezdičky.

Možno som málo kritický, vzhľadom na to, že ma hra stála asi 2 a pol eura, ale mám z nej vcelku pozitívny dojem. Bola to proste krátka zábava, ktorá padne vhod na odreagovanie a na jeden, dva dni zabaví.

Pro: samotný boj, soundtrack, noví nepriatelia

Proti: opakované prechádzanie úrovní, záver

+15

Heroes of Might and Magic V

  • PC 90
Na túto hru som sa veľmi tešil pretože to mal byť môj prvý diel známej série Heroes of Might and Magic a takisto pretože som predtým nikdy nehral žiadnu ťahovú stratégiu. Najprv, keď som ju videl hrať u kamaráta sa mi veľmi zapáčila a tak som si ju od neho požičal. Keď som začal hrať kampaň, tak ma ihneď chytila a už nepustila. Hlavne príbeh ma hneď lapil a tiahol celú hru. No, keďže som vtedy ešte nepoznal príbeh starších dielov HoMaM tak som bol neskôr prekvapený, keď som zistil že príbeh nemá nič spoločné s príbehom zo starších hier zo sveta MaM (dozvedel som sa to asi v štvrtine hry). Ale to mi samozrejme nevadilo, keďže som staršie diely nehral. V hre sa mi od začiatku páčilo takmer všetko: vylepšovanie jednotiek, miest, hrdinov, polovičná účasť hrdinov v boji, súboje... Nepáčila sa mi hlavne občasná neprehľadnosť 3D prostredia, hlavne dungeony boli občas tak neprehľadné, že som si ani nevšimol cestu v rohu. Takisto sa mi nepáčili občasné dlhé ťahy protivníkov ( hlavne v poslednej misií za elfov, tam to bolo veľmi otravné). Hudba bola veľmi dobrá. Grafika bola tiež na svoju dobu slušná a prepracovaná, mestá a prostredie vyzerali nádherne. Hardwarová náročnosť nie je veľmi vysoká. Systém vylepšovania hrdinov je dosť prepracovaný, sú tam štyri druhy mágie: svetla, temnoty, privolávania a ničenia, je tam hromada kúziel a predmetov. V hre je sedem miest: Azyl ( pešiaci, sedliaci...) Peklo ( démoni) Nekropola ( kostlivci, zombie, lichovia...) Kobka (temný elfovia...) Hvozd (elfovia, enti...) Akadémia (mágovia, džinovia...)
Na záver by som už len zhrnul, že HoMaM 5 je veľmi dobrá hra. Odporúčam pre všetkých fanúšikov tzv. ťahových stratégií.

Pro: príbeh, hudba, hrdinovia, mestá, jednotky

Proti: občas neprehladnosť 3D prostredia, niekoho nepoteší, že to nenadväzuje na staršie diely HoMaM

+15 +16 −1

James Cameron’s Avatar: The Game

  • PC 65
Avatar v kině se mi vcelku líbil, a tak když jsem objevil hru, kde se děj odehrává ještě před událostmi ve filmu, musel jsem ji vyzkoušet. V průběhu hraní jsem zjistil, že příběh za moc nestojí, ale naštěstí na něm tento titul až tolik nestojí.

Hlavním tahákem hry je totiž neokoukaná v noci zářící pandorská příroda, která si do příchodu lidí žila vlastním životem, protože Na'vi ji nijak zvlášť neponičili. Je opravdu fascinující procházet se po Pandoře a jako Na'vi jezdit na Parakoni či Thanatorovi nebo dokonce létat na Křiklounech. Když jsem měl navíc k dispozici Pandorapedii, do které jsem doplňoval záznamy pomocí scanneru, měl jsem o zábavu postaráno. Po dokončení hry se sice celá zaplní sama, ale kdo by ty rozsáhlé záznamy četl najednou.

Avatara jsem dohrál i za RDA, ale jako třímetrový modrásek jsem se cítil daleko lépe, i když je pravda, že ZMP oblek mi dodával odvahu a trochu jsem si připadal jak při hraní Mechwarrioru. Díky zkušenostem, které jsem získal za ničení a zabíjení téměř všeho, co se hýbe (obzvláště u RDA), se zlepšovaly moje dovednosti, brnění i zbraně. Navíc se zkušenosti daly uplatnit i ve strategickém módu, kde se mi nakonec podařilo dobýt celou planetu.

Herní Avatar sice není žádnou dokonalou hrou, ale na to, že vývojářům z Ubisoft Montreal datum vydání určovala premiéra filmu, to nebylo až tak špatné. Škoda, že je to stále o tom samém, kdy se lokace alespoň trochu obměňují, ale mise jsou si hodně podobné. Naštěstí hru oživují výzvy, které jsem měl vždy chuť splnit co nejdříve.

Pro: pandorská příroda, Pandorapedie, hra za Na'vi, strategický mód, výzvy

Proti: příběh, hra za RDA, stereotypní mise

+15

The Talos Principle

  • PC 80
Vržení do děje zvládá hra perfektně - kdo by také odporoval, když k němu začne odkudsi promlouvat důležitě působící hlas a pověří ho sesbíráním jeho pečetí? Hra obsahuje velké množství úrovní s proměnlivou a víceméně se zvyšující obtížností, které jsou navržené tak důmyslně, že je bez přehánění radost je řešit. Postupně si sesbíráte další nástroje potřebné k propojení odemykacích paprsků nebo odstranění překážek a zpřístupníte si další chrámy vedoucí do nových prostředí. Mnohapatrová věž, na kterou za žádnou cenu pěkně po biblicku nesmíte chodit je samozřejmě velkým lákadlem, které motivuje k co nejrychlejšímu postupu.

Získání každé pečeti - tetris kostiček - je velkým zadostiučiněním (hvězdiček jsem upřímně řečeno moc nenašla), a to zvlášť v labyrintech, ve kterých to natřikrát vypadá, že to prostě nejde a najednou, třeba druhý den, to najednou jde a ještě k tomu je to tak snadné. Jediné, co mě trochu vysilovalo, byly momenty, kdy jste museli umístit konektor na stupeň přesně.

Talos je v řecké mytologii plně automatizovaná obranná socha - robot. Pokud to víte už od začátku hry, všechny zvláštní jevy na které narazíte (komunikace přes QR kódy, možnost utéct z dosahu Elohimova signálu, generované prostředí), vám budou dávat větší smysl, neboť vám dojde, že jste uvězněni v dnes tak populárním a aktuálním diskurzu o umělé inteligenci. Když vás tedy ďábel začne svádět k pochybnostem o Elohimově dokonalosti otázkami o tom, koho lze a nelze považovat za bytost, tak trochu tušíte, kam tím asi míří. Musím říct, že mi tento typ dotazů spíše připomínal takové ty záludné vícemožnostností testy studijních předpokladů, kdy ze sebe jednou odpovědí uděláte blbce a druhou ještě většího, protože zapomenete, co jste dali předtím, ale budiž, bavme se o tom, zda je průměrně inteligentní kočka víc bytost než průměrně nicnetušící kojenec, za ty povedené hádanky to stojí. Potěšující je, že se na vrcholu věže opravdu (například na rozdíl od The Witness) skrývá odhalení (nebo potvrzení) toho, o co tu vlastně šlo.

Pro: inteligentní téma, inteligentní provedení

+15

Aliens: Colonial Marines

  • PC --
Původní žalostný stav hry po vydaní nebylo něco, přes co bych se nepřenesl. Důvod, proč jsem jí tenkrát hodil k ledu, byl druhý level a souboje s lidmi. Tentokrát jsem zatnul zuby a tenhle Duty Calls fest prostě přetrpěl. Možná záplatami autoři odstranili ty největší bugy a jiné chyby, hra je ale stále tak mizerná, že to určitě není důvod jí dávat další šanci.

Grafika je stále příšerná, něco jako vyhlazování hra tady neexistuje, textury nelícují, jsou rozpatlané, nasvětlení scén je příšerné, cutscény jsou totální hnůj.

Umělá inteligence je jednou z nejhorších vůbec. NPC se zasekávají, neútočí, stojí a čumí, teleportují se na místa, kam nejsou schopni doběhnout (jako že "puf, tady jsem" teleport), nereagují na danou situaci. Jejich střelba je navíc celkem bezvýznamná, protože dávají tak malý dmg, že stejně většinu nepřátel musím zpracovat sám. A to i když většinu času slyším O'neilův Smartgun. Alieni jsou vysazení většinou jen na mě, proskakují skrze mé komredz ve zbrani a ti je tiše ignorují.

V první tutorial misi je potřeba během soubojů (!) odklikávat tabulky s textem říkajíc, že když zmáčknu C, taxi kleknu. Nemůžu ovládat postavu, nepřítel do mě stále střílí, mačkám OK ale to už se válím na zemi a sleduju neskutečně béčkovou animaci smrti.

Při používání Smartgunu bylo jeho rozhraní nepříjemné na oči - horizontální linky mi způsobovaly mžitky a bolela mě z toho hlava. Asi jako v Blood Dragon. Jenže v ACM se toho jde zbavit tím, že člověk zajede do upgradovací nabídky zbraní a po najetí zpět do hry jsou linky pryč... autory nechtěný, ale velice vítaný bug, kterého jsem rád využil. Když už jsme u těch zbraní - mám k dispozici tři brokovnice a každá z nich má své vlastní střelivo! WTF!!!

Prvenství si hra odnáší v bossfightech. Zatímco ten na konci pátého levelu, kde je potřeba fackovat aliena nakladačem, jsem opakoval asi patnáctkrát a byl jsem jen malý krůček od toho celou hru zabalit, ten poslední bossfight byl hotový asi za dvě minuty a mě nezbylo jen tak koukat na obrazovku s hubou dokořán. V obou případech jedny z nejhorších bossfightů, které jsem kdy v FPS viděl. Bez přehánění.

Levely s vetřelci (jsou tady asi tři, z desíti) nebyly nejhorší a nemůžu říct, že bych se během hraní nudil. Čas od času se objeví zajímavý moment, dobrá přestřelka nebo situace, ale je toho tak málo, že tuhle hru musím naprosto a jednoznačně nedoporučit ani pro ty nejzapálenější fanoušky universa. Příběh to prostě nezachrání a jestli se autoři spoléhali na to, že použijí licenci a všichni se z toho poserou, tak to jsou pěkně vedle.

Hodnocení: ✰
+15

Jane's Combat Simulations: F-15

  • PC 80
Tento letecký simulátor, respektive jeho demo z časopisu SCORE jsem hrál už v roce 1998. Tenkrát jsem neměl samozřejmě 3Dfx Voodoo 1, protože za těch 6000 Kč - což byl tenkrát můj celý plat v hrubém! - to prostě nebylo možné zakoupit bez dlouhodobého šetření. Díky tomu si teď plně uvědomuji jak je dnešní HW levný. Komponenty stojí v dané třídě +/- stejně jako tenkrát ale dnešní platy jsou někde jinde. :)

Naštěstí JF-15 byl velmi dobře hratelný i bez 3Dfx a na mém tehdejším "dělu" AMD K-6 233 MMX, S3 Virge DX/GX 4MB to demo bylo naprosto plynulé.
Už tenkrát mě Orel učaroval. Byl to Neuvěřitelně propracovaný letecký simulátor a mám pocit, že v našich kotlinách tak trochu (neprávem) pozapomenutý. Ve své době, tzn. v době vydání v roce 1998 to byl bezkonkurenčně nejrealističtější letecký simulátor a nebýt DID EF2000 s 3Dfx patchem nebo DID F-22 Air Dominance Fighter a, o rok později s famózním F-22 Total Air War tak by se dalo stručně říci, že v roce 1998-1999 nebyl na světě realističtější letecký simulátor.

Ono stačí se začíst do rozhovoru s jedním s vývojářů aby člověk získal přehled. Viz odkaz Pokud se někdo orientuje v dané problematice rychle z hraní pochopí, že tvůrcům nešlo o nic jiného než o max. realističnost.

Vše o Janes F-15 viz odkaz

90 léta 20. století byla zlatou érou leteckých simulátorů, respektive konkrétně roky 1995 až 2000 a Janes F-15 patří mezi ty nejlepší a já mu budu věnovat svůj čas, protože tohle dílo mě uniklo v době vydání a později jsem přeskočil JF-15 a začal dlouhý běh s Falcon 4.0 a Super Packy.....až dodnes s Falcon BMS.

Každému kdo nehrál a nedohrál doporučuji si zahrát a dohrát. V mnoha ohledech dodnes tento sim nemá konkurenci a ani vousatá 3Dfx grafika nic nezmění na faktu, že to je stále v mnoha ohledech nepřekonána klasika.

Proč má smysl i dnes 18 let od vydání hrát Janes F-15 a ne např. některý z modulů DCS World? Odpověď je následující.

Předně je to dosud jediná a stále nejrealističtější simulace F-15 E Strike Eagle! Dále je možno zažít Operaci Desert Storm v roce 1991 v Iráku na vlastní kůži a plnit přesně ty úkoly jako osádky tehdejších úderných Orlů. To prakticky nenabízí žádný jiný letecký simulátor snad až na Jane's Combat Simulations: USAF kde je taky možné bojovat v Iráku v 91.
EDIT: pro Falcon 4.0: Allied Force existuje taky operace Desert Storm.

Avionika je neuvěřitelně propracovaná a prakticky do vydání Falcon 4.0 to bylo nejrealističtější a nejdetailnější zpracování avioniky moderního bojového letadla v běžně prodejném bojovém PC simulátoru.

Co je naprosto famózní a v určitém ohledu to překonává i F-22 Total Air War je komunikace. Tady prostě ve sluchátkách slyšíte svého WSO (Weapon Systems Operator) na zadním sedadle který nejenže téměř nezavře pusu ale má fantastické hlášky, které v boji umocňují neskutečně atmosféru. Tohle musíte zažít na vlastní kůži.

Grafika bez 3Dfx je slušná s 3Dfx, později po patchi s D3D je samozřejmě o level výše. Grafika není sice tak propracovaná jako v DID F-22 Total Air War ale svoje kouzlo má a především je velmi rychlá. Famózní jsou noční lety, ostatně takový let na Bagdádem s trasírkami AAA skutečně připomíná záběry z CCN z Iráku. Světelné efekty při odpálení střel nebo výbuchy také stojí za to.
Snad jediné co bych grafice mohl vyčíst je fakt, že terén je vykreslován jen do určité vzdálenosti a pak už vidíte jen jednolitou plochu, což působí trochu rušivě ale dá se na to zvyknout. Tohle je samozřejmě omezení dané dobou a např. už ve zmíněném F-22 TAW to nepůsobí na první pohled tak rušivě, paradoxně je ale v JF-15 dohlednost o chlup delší.

Pro: Nejlepší simulace Strike Eagla, dodnes. F-15 E, grafika, avionika, komunikace, realističnost, Operace Desert Storm

Proti: Fakt, že Janes už bohužel neexistují. O chlup slabší 3Dfx grafika než u konkurence.

+15

Need for Speed: Most Wanted

  • PC 55
Z moderní reinkarnace dílu z roku 2005 mám celkem smíšený pocity. Solidní hratelnost naráží na mantinely vystavěný prostředím a ve výsledku je z toho další zapomenutelnej díl série.

Na starší díly odkazuje nejen název, ale i překvapivá designová jednoduchost prostupující hrou. Ve světě objevujete auta, každý z nich má přiřazeno pár závodů, ve kterejch získáváte drobný upgrady a body na postup žebříčkem...a to je vlastně všechno. Nedočkáte se tu honění stovek ikonek, sbírání 150/150 collectibles a podobnejch nesmyslů, což hře pouze prospívá.

Co jí však neprospívá, je stejná věc, která postihla už původní díl, a sice zasazení do jednoho města. Grafika je sice pohledná a celý se to hezky hejbe, ale městský prostředí je příliš repetitivní na to, aby udrželo zájem na víc, než pár hodin. Nepomůže ani střídání aut, protože i když jízdní model není na poměry NFS až tak špatnej, rozdíly mezi auty jsou minimální.

Ve výsledku se člověk celkem baví, ale po pár hodinách zjistí, že není co dál objevovat a na hru se vykašle. Rozhodně to není hra, ve který by vás bavilo půl roku grindovat.

btw: Na Originu je to zdarma, na poměry free hry je to ok. Za plnou cenu nekupovat.
+15

Deadpool

  • PC 95
Je to se mnou špatné. Dohraji svojí nejvtipnější hru, co jsem kdy dohrál a neudělám si čas na její zhodnocení?? Ještě ke všemu teď, kdy k ní vyšel velice povedený film? To se musí napravit....

S Deadpoolem to bylo zpočátku velice špatné. Strašně moc jsem jí chtěl mít, ale prostě byla nad moje možnosti. Poté, co jsem již začal vydělávat dost peněz byla hra ze Steamu stažena a sehnat v té době platný steam-key byl vskutku nadlidský úkol. Těch pár klíčů, které zůstaly neaktivovány, lidé až přímo nadměrně vyčíslili ve stovkách dolarů, tudíž měl člověk před sebou velké dilema, zda zakoupit hru za tři tisíce, která má takovou cenu jen proto, že je nesehnatelná. Jsem nakonec strašně rád, že jsem do toho nešel a hru zakoupil ofiko na Steamu za 30 babek. Bránice se mohla začít trhat smíchy...

Příběh rozhodně nemá chybu a docela svižně utíká podle Deadpoolova proškrtaného scénáře, kde si samozřejmě musel připsat všelijaké různé hovadinky a následující kroky řeší po telefonu s tím Nolanem Northonem, který mu dal i jeho úžasně ujetý hlas. Přítomnost dalších postav z Marvelovského Univerza tomu rozhodně dodává šťávu, zvlášť pasáže s Cablem. A pokud se například objeví postava, kterou neznáte nebo si nemůžete vzpomenout, Deadpool vám ji rád připomene.

Humor je ve hře všude. Hra si dokáže udělat srandu i ze sebe a velmi se jí to daří. Deadpool vás provází hláškami takřka na každém kroku a co je nejlepší: komunikuje přímo s vámi. Hlášky se neopakují a pokaždé se vytasí s nějakou novou. Např. pokud pokazíte stealth pasáž, Deadpool vám při respawnu řekne: Dobře, teď bys to mohl zkusit zase potichu. Podruhé už řekne třeba: Co kdybys třeba přestal střílet?

Dalším hlavním prvkem hry, krom humoru je boj s nepřáteli. Většinou jsou v podstatě to samé a nebýt upgradů, rozhodně by v pozdějších fázích upadly do stereotypu. Pro boj zblízka rozhodně nesmí chybět tradiční Deadpoolovi katany, ale využít můžete i třeba meče Sai, který disponují rychlostí anebo kladiva, které figurují zase především v síle. Osobně jsem si nejvíce oblíbil Sai, protože ke konci hry svou rychlostí dávají hráči výhodu v závěrečných bojích. Komb je ve hře neuvěřitelné množství a nejen, že se dají odemykat, Deadpool se je i učí sám. Komba také mohou šplhat i do neuvěřitelných čísel, čímž si i odemknete pár achievementů. Střelné zbraně jsem zpočátku nevyužíval, jelikož se hra víceméně odehrává v koridorech, tudíž je rychlejší k nepřátelům doběhnout (popřípadě se teleportovat) a rozsekat je na kaši. Později už jsou lokace ale více otevřené a tudíž například dvojitá Uzi přijde vhod.

Hra je sice docela krátká, ale rozhodně ji trochu protahuje průzkum okolí, jelikož Deadpoolovská měna je dobrou motivací a její utrácení za upgrady ještě větší. Měna se rozhodně nesbírá pomalu jak v některých hrách. Většinou stačí nějaká větší bitka a můžeme se těšit z dalšího upgradu. Navíc Deadpool disponuje především obrovskou znovuhratelností, což je také velké plus.

Grafická stránka hry vůbec není špatná. U postav je rozhodně skvělá, u prostředí už tak ne, ale i přesto se to dá skousnout. Rozhodně nejlepší po grafické stránky jsou cut-scény, které jsou obohaceny různými efekty a u kterých se člověk popadá za břicho ještě tak 5 minut poté.

Zato zvuková stránka, patří k těm nejlepším, co jsem kdy měl tu čest poznat. Dabing je přímo špičkový a Nolan si to vyloženě užíval. Tolik intonací hlasů jsem slyšel snad jen u českého Stiflera. Hudební doprovod je určitě zajímavý, ale málo výrazný. Rozhodně ale slušně doplňuje některé momenty (oldschool část, plošinovková část, Deadpoolovo selfie na soc. síti aj.).

Krutá pravda ovšem je, že Deadpool nejspíše zaujme jen tu hráčskou komunitu, která ho zná anebo má fakt ujetý smysl pro humor :D

Deadpool: See? Once again our explosive personality wins the day!
Yellow Bubble: High five!
White Bubble: No high fives. We're voices in our head.

Pro: Deadpool, humor, Marvel Universe, prvotřídní dabing, ujetost a bláznivost

Proti: krátké ale rozhodně znovuhratelné; málo stealth killů; pár částí jsem doslova profuněl, tudíž ani nechci vědět jak moc hard je ultra-violence obtížnost

+15

Soldier of Fortune: Payback

  • PC 55
Po hodně dlouhý době se pokusím napsat zase něco o nějaký hře o který jsem chtěl něco napsat. Historie SoF pro mě osobně je trošku podivná(jsem frajer že si jí ještě pamatuju).

Byl rok přibližně 2004 a já poprvé hrál Double Helix a byla to též jedna z her která díky brutalitě mě celkem odrovnala(až asi o rok jsem hrál Postal 2:-)) v té době jsem taky kupoval časopis Score a když jsem se dozvěděl že má vyjít SoF 1 tak jsem málem ucvkrnul do kalhot.

Hned po koupení jsem si hru zahrál a zamiloval. Po pár letech bylo ohlášeno třetí pokračování. A jelikož jsem se moc nezajímal a o výrobce a neměl jsem tušení kdo to ten Cauldron je tak jsem se i tak těšil. Poté co hra vyšla tak jsem si jí sehnal a pamatuju si že jsem měl jakýsi glitch kde jsem měl nastražit detonátor ale neobjevil se. Tak jsem hru vypnul a už nikdy nehrál. No a dnes zrhuba po 8 letech jsem se ke hře vrátil tentokrát na PS3. Takže můžu jakž takž srovnávat.

Takže čeho si nevšímat je příběh jelikož scénárista byl při psaní přinejlepším po lobotomii. Za 1) příběh je plný klišé kde každý každýho zrazuje, hlavní boss má neuvěřitelný prachy na miliony vojáků a pancéřáků a helikoptér. Navíc díry a nesrovnalosti(především hned na začátku s Millerem) moc nepomáhají.

Navíc tu je naprosto příšerný voice acting který se k postavám vůbec nehodí(btw. pěkná debilita křičet na někoho který je 15 metrů nad vámi v helikoptéře, ti teroristi mají dokonalý sluch). Naneštěstí střelba zbraní je hodně solidní.

Grafika nebyla vůbec špatná a efekty výbuchů a především granátů byly celkem impozantní, končetiny a krve bylo celkem dost ale zdálo se mi že systém poškození, který měl být velkou devízou, byl poněkuď odfláknut.

Samotný gameplay byl celkem zábavný střílet teroristy je vždycky zábava. O nic jiného nejde, jen chodit a střílet, nic jako řídit vozidlo sednout si za turret a jet skriptem tu neexistuje, stejně jako stealth který jsem chtěl používat(a navíc vám váše šéfová řekne sama aby jsme se pokusily být potichu). Navíc některé zbraně "jakoby" nebyly srovnány, brokovnice na blízkost třeba nedokáže často někoho zabít. A jak je sakra možný že 6-kalibrová bouchačka nezabije headshootem?

AI je stupidní, naběhne za nic se nekryje a nechá se zabít, nebo se kryje tak že se skrčí a je jim vidět celý tělo kromě noh. Navíc místo aby střílely tak se rozeběhly a byly skoro 200 metrů a chtěly vás zabít pažbou. Navíc předposlední boss je neuvěřitelně levnej a tvůrci si ho mohly odpustit. Takhle nasranej jsem u bosse dlouho nebyl.

Hra mi trvala na střední obtížnost nějakých necelých 7 hodin což je hodně málo, ale nebylo mi to moc u téhle hry líto. Myslím že kdyby byla delší tak se stane monotónější a upadne do větších sraček.

Můj finální verdikt je lehce nadprůměrný a to hlavně díky tomu že jsem se moc nenudil. A přece jenom znám horší FPSka.

Pro: grafika ujde, gameplay ujde, hudba sem tam dokáže nabudit

Proti: dabing, bossové, některé zbraně, AI, divná koridovost

+15

LEGO The Lord of the Rings

  • PC 70
Lego hry od TT jsou čirou prezentací toho, co na hrách nejvíce nesnáším, stejný koncept, stejný design, stejná technologie a stejná hratelnost již celá léta. Avšak i přes toto všechno se Traveller's Tales od jiných autistických studií podle mě liší. Nikdo jiný nedokáže tak věrohodně a pečlivě přenést slavné filmové značky na naše herní monitory.

Proto je jistě dobrá zpráva, že se legáci ujali ztvárnění pravděpodobně největší filmové trilogie všech dob. A že se to povedlo! Od hudby, dobře sestřihaného autentického dabingu po věrohodný level design. TT pokryli velice pěkně všechny důležité i ty méně důležité události z celé trilogie.

Mapa Středozemě je poměrně rozhlehlá a svým způsobem se jedná o svět otevřený. Nabíráte questy od lidiček, nosíte věci a sbíráte žetonky. To je asi jeden z nejulítlejších grindů, jaké jsem kdy spatřil. Naprosto vše jsem bortil, likvidoval a sekal. Od mohutných balvanů po jemnou a nicotnou kytičku na poli jen proto, aby jsem si mohl koupit jednu z mnoha dostupných postaviček, které jsem nakonec stejně nevyužil.... jsem holt vyznamenaná grind coura. Ve výsledku jsem se svoji bandou způsobil tolik škod, že Sauron vedle mě vypadal jako Ježíš kristus :).

Vždy se mi líbil smysl pro humor, kterým Traveller's Tales hry disponují. Onen typ "Slapstick" komedie tu funguje nevtíravě a neinfantilně, což je velice příjemné a vhodné pro všechny věkové kategorie. I ve filmu jinak smutné či dramatické momenty mi zde vystavěly úsměv na xichtu. To vše je mimochodem zabaleno ve slušivém grafickém kabátku, který byl opět mírně vylepšen.

Co se týče chyb, tak z hlediska série nic nového pod sluncem. Nepodpora myši, nemotorné ovládání, divné chování kamery (i když oproti minulým titulům zlepšení) a velká zabugovanost. Postavy zasekávajíc se o terén, propadávání mapou a sem tam nějaký pád spojený s hloupým checkpoint systémem mi opravdu radost nedělají. Tak či onak zatím nejlepší Lego hra, kterou jsem měl tu poctu hrát a dohrát.
+15