Nejlépe hodnocené komentáře
Star Wars: Knights of the Old Republic
Spintires
Jak jste asi pochopili, je tato hra vytvořená pro nadšence, kteří mají rádi nákladní auta a všelijakou techniku. Auta jsou při tom velice hezky vymodelována a hlavně velice hezky znějí. Prostředí je také velice pěkně vytvořeno a hlavně je plně interaktivní. Podle síly auta se stromy buď polámou nebo jen zakymácí. Podle jeho váhy se patřičně propadá do terénu.
Přesto, že mě hra moc bavila, má i pár nedostatků. Jednak nemožnost řídit z kabiny a s tím souvisí to nejhorší – kamera. Samovolně se přibližuje k autu, nelogicky se natáčí a vůbec prostě zlobí. Je to hlavní důvod neudělit hře 100% hodnocení. Pak se mi ještě moc nelíbilo chování aut při vyšších rychlostech, nevypadá to moc uvěřitelně. Ale vyššími rychlostmi se stejně dá pohybovat jen po vyasfaltovaných silnicích, které jsou asi jen ve dvou mapách.
Ve hře je i možnost multiplayeru s dalším hráčem, ale ten jsem nevyzkoušel, nebylo s kým. Komunita vytvořila spoustu modů s dalšími typy aut, do hry se tak už dá přihrát leccos. Jak to bývá, některé jsou lepší, některé horší.
Herní výzva 2017, bod č.6[i][/i]
Pro: ježdění s auty a maipulace s nimi a se dřevem, plně interaktivní prostředí, spousta modů
Proti: kamera
Phoenix Wright: Ace Attorney
Hlavním hrdinou je Phoenix Wright což je sympatický nováček v právnické branži který má nezvykle špičaté vlasy a mezi jeho záliby patří časté ukazování prstem (hlavně v soudní síni), no a my v tomto díle sledujeme jeho první případy a jak se pomalu prohryzává právnickým potravním řetězcem a poznává hromadu podivných, zajímavých a hlavně vtipných postav.
Vlastně výborně napsané postavy jsou to na čem AA tak trochu stojí, ať už třeba zmíníme vaší veselou a trochu dětinskou společnici, Detektiva co kvůli výplatě musí přežívat na instantních nudlích či všemi milovaný prokurátor Miles Edgeworth který je vlastně takovou vaší Nemesis v tomto díle. Důležitým faktem ale je že během chvíle vám na většině hlavních postav začne záležet a vy si k nim vybudujete docela vřelý vztah, tedy já to tak měl a většina mých nejoblíbenějších herních charakterů pochází právě z této série.
Jo a když už jsem nakousl ty prokurátory tak ti hrají v celé sérii velikou roli a v každém díle se objeví nějaký nový a většinou se jedná o velice zajímavé charaktery, oni sice fungují jako takoví vaši nepřátelé ale stejně je budete mít rádi a nedáte na ně dopustit. No ale po mém citovém výlevu vůči prokurátorům se přesuneme na samotný průběh hraní.
Celé je to totiž rozdělené do dvou úseků:
1) Vyšetřování - Funguje vlastně jako klasická adventura, chodíte po lokacích hledáte důkazy, mluvíte s postavami a jednoduše se snažíte nasbírat materiál k tomu aby jste obstáli u soudního líčení.
2) Soudní Líčení - Tady už je oproti vyšetřování potřeba i trochu více přemýšlet, celé to totiž funguje tak že se snažíte jak svými argumenty či důkazy přesvědčit soud o nevinně obžalovaného. Což znamená že je potřeba si důkladně projet inventář s důkazním materiálem a pak ve vhodnou chvíli OBJECTION ! či HOLD IT ! Jo a ještě k tomu patří i podrobení vyšetření vypovědí svědků. Do toho je proti vám výše zmiňovaný prokurátor který se vám vždy snaží sebrat vítr z plachet a na featu je soudce který je neskutečně roztomilý a vždy dokáže pobavit.
Celkově celé soudní líčení je provedeno skvěle a já se vždycky u něj náramně bavím, jelikož právě i tam tvůrci skvěle zvládají mixovat napětí s velice absurdním humorem.
Scénář jednotlivých epizod na které je hra rozdělena je podle mě povedený, ano mám pocit že jedna epizoda je slabší než zbytek ale dohromady je to pořád velice silný nadprůměr se skvěle napsanými zápletkami a dialogy.
Dialogy jsou vlastně ve hře to nejhlavnější, jelikož je jich tu spousty a já sám vidím že to někdy některým hráčům může přijít i zdlouhavé. Každopádně dialogy jsou napsané skvěle, vtipně a čtivě, navíc je to vše podáno skvělou formou.
Vizuální stránka hry vůbec nezestárla když vezmeme v potaz že hra startovala na GBA, a to hlavně asi díky kreslené stylizaci. Pořád se na to dobře kouká a mám pocit že fanoušky žánru stylizace neurazí ba naopak.
No to by bylo vše, pokusil jsem se vám z příběhu nic neprozradit protože si to musíte prožít sami, dovolte mi ale ještě menší sumarizaci.
Ace Attorney je skvěle napsaná Adventurní Vizuální Novela s hromadou humoru i vážných chvil, povedených postav, nezapomenutelných momentu a skvělého soundtracku. Zkuste to a nebudete litovat !
Pro: Postavy, stylizace, soundtrack, příběh, soudní líčení, dialogy
Proti: Pro někoho může být místy lehce zdlouhavé
Arcania: Fall of Setarrif
Pro: Grafika
Proti: krátká herní doba na RPG, příběh,
God Hand
Role Beat 'em Ups v herní branži poněkud vychcípala nedlouho po vstupu 3D do mainstreamu. Krom pár licensovaných šmejdů si horko těžko nějakou ryzí rubačku dokážu vůbec vybavit, neb i těch několik málo lepších už mělo tendenci narušovat svou majestátnou akci všelijakým plošinkováním a řešením hádanek. A teď se dobře podívejte na boxart God Hand. Naprosto přesně totiž vyzdvihuje své ústřední dvě ingredience - pěst a ksicht.
Boží Ruka nemá grandiózní výpravu, realistické souboje, vyšperkovaný level design, ani dechberoucí příběhové cutscény. Má ale jedovaté čivavy, mlácení dominami o zeď, kopání trpajzlíků do koulí, bití goril v lucha libre maskách, a odmrdávání dvorních šášulů do atmosféry. Je to hra plná nepolitické korektnosti a nelítostného, většinově naprosto neuctivého humoru. Je to hra přecpána neustálými popkulturními referencemi, některé z nichž jsou tak troufalé, že jsem upřímně zíral.
A pod touto slupkou se skrývá jedna po čertech nádherná záležitost. Byť hlavní podstatou hry je mlácení všeho hlava nehlava, je to způsob, kterak tak konáte, v čem tkví skutečné kouzlo Boží Ruky. Hra vás odměňuje primárně za kreativitu, kterou zdejším bitkám vtisknete, a pak jde ještě dál - obtížnost je zde zcela dynamická, přičemž trefování nepřítele, posmívání se, a správné časování rušení jejich obrany, danou úroveň zvyšuje, zatímco obdržení ran ji zase snižuje. Nu a čím více pšouků vykidlíte na vyšší úrovni obtížnosti, tím větší balík sklidíte na konci levelu. Čím víc love, tím pochopitelně víc nových pohybů k zakoupení. Tady se na nějaké blokování a defenzívu háže bobek, takže si Gene může koupit a naučit se celých 114 manévrů, které se od sebe vzájemně opravdu liší. A jelikož tu každý enemák a boss má jiné patterny útoků, vězte, že budete svou sbírku pohybů proluftovávat a obměňovat navýsost často.
A kdyby vás náhodou začlo všechno to darebácké liskání v normálním světě unavovat, můžete si jít dáchnout do jednoho ze zdejších městeček. Můžete si trochu zagemblit na Blackjacku i pokeru, změnit svůj oděv, či si jen poslechnout nějakou milou hitovku z jukeboxu. NEBO se můžete vysrat na lamařské zabijáky času a věnovat se bokově zdejším Ring čelendžím, některé z nichž jsou sice dosti snadné, ale taky se tam najde pár znamenitých krutostí. Namátkou třeba "Poraž všechny enemáky bez použití Boží Ruky", nebo "Gene vs. Gene" - Ta už je takřka neproveditelná.
I bez těchto vedlejších pičičáren vám hra pravděpodobně zabere přes 12 hodin. Je to defaultně pěkně dlouhej akční biják, který nevyhnutelně ještě značně prodlouží i četnost umírání. Hlavně je to ale hold vzdaný ideálům, kterými se řídily arkádové mlátičky kdysi v osmdesátkách, který člověku krásně připomene, že k vytvoření nesmrtelné kultovní klasiky není zapotřebí mít omračující rozpočty a petstotisícovou pracovní sílu - bohatě stačí trocha té vynalézavosti a zprostředkovat hráčům upřímnou zábavu. Job done.
Pro: Žánrová ryzost; délka; humor; OST
Proti: Vlastně mě nic nenapadá
Naval Warfare
Tím prvním je steampunková stylizace. Moc takových her neexistuje, takže věřím, že fanoušci tohoto podžánru jsou vděční za cokoliv. Ovšem i ty Naval Warfare dozajista zklame, jelikož to steampunk připomíná jen místy a jinak je to taková patlanice něčeho a ničeho. Bez duše. Jediné plus zde vidím ve vcelku pěkně nakreslených cutscénách, u kterých si ale také lze všimnout, že detailnosti se dostalo pouze postavám a blízkým předmětům, zatímco pozadí je hnusně odfláklé a rozostřené.
Druhým důvodem by mohla být láska k twin-stick shooterům. Já tenhle žánr mám vcelku rád, ale nemyslím si, že trpí zrovna nedostatkem kvalitních her. Pokud jste opravdu hráli všechny kousky a už vám zbývají jen takové, jak právě Naval Warfare, tak upřímnou soustrast. Gameplay je naprosto bez nápadu, vývojáři vám dají k dispozici tři lodě, které se liší jen minimálně, k tomu nějaké možnosti úpravy, které jsou někde na úrovni mobilní hry. Prostě aby se neřeklo, že je to prázdné. No a pak hurá na bojiště držet myšítko a zběsile spamovat miny. I přes herní dobu, něco přes tři hodiny, to dokáže nudit uplně neskutečně, protože hra je v poslední kapitole stejná jako v první.
Třetím a zároveň i mým důvodem, proč jsem se do hry pustil, je zdejší výzva. Jedná se totiž o slovenskou hru od vývojářů, které později spíše "proslavil" paskvil jménem Citadels. S klidem vám tedy můžu říct, že kluci to měli solidně v paži už dávno předtím. Tahle sranda měla být zdarma jako flash hra v prohlížeči. Chtít za tohle peníze je zvěrstvo a jde z toho cítit ta rychlokvaška dělaná pro pár drobáků navíc.
Nejenže hra nudí, ale hned po zapnutí si pravděpodobně většina z vás všimne problikávajících textur, což je hromadný problém dle steam fora. Takže se připravte na tu krásnou grafiku po celou hru. Do toho otřesný dabing a hudbu, doporučuju tedy rovnou vypnout zvuky. A inteligence nepřátelé také moc nepobrali, věčně se někde zasekávají a plují do zdi, je jich tam hromada uplně k ničemu jen abyste je pokosili ani ne za půl sekundy a všechny lodě vypadaji téměř stejně genericky. Vrcholem je pak závěrečný boss, který je buglý celý a hra padá, protože útočíte na něco, na co útočit nemáte, ale nikdo se neobtěžoval vám zakázat na to útočit.
Neztrácejte s tímhle čas prosím.
Proti: Všechno
Black Desert
Jednoho dne z rána mé srdce zaplesalo vida slevy na Steamu, a posílen o zcela mylný názor, že k hraní BDO není potřeba jiné investice, než počátečního zakoupení hry, jsem nadšeně tasil kreditku. Zatímco se zbytek dne router žhavil doběla, využil jsem příležitosti ke zkouknutí zhruba čtyř a půl hodiny tutoriálů herních mechanik a přehledů "pro nováčky". Pln teoretických informací a očekávání jsem konečně k večeru poklepal na ošklivý čerstvý přírustek přeplněné plochy. Zaregistrovat se na Kakaové servery kdesi v exotickém ráji bych ještě zvládnul, ale zásek mě čekal bohužel už na další obrazovce, protože ani po zadání zhruba dvěstě padesáti různých (alespoň trochu smysluplných) frází nebylo přízvisko mé digitální rodiny přijato, a tím pádem má maličkost nebyla na virtální hřiště (ani po hlasitém nadávání) vpuštěna. Kdybych tak tou dobou tušil, že to samé mě čeká zanedlouho ještě jednou se jménem křestním. "Systém" unikátnosti jmen hráčů z (pravděpodobně) celého světa musím rozhodně pochválit, je to pravá zkouška ohněm a člověka donutí po letech zalistovat zaprášenou knihovničkou omšelých fantasy svazků. Nakonec má udatná hrdinka dostala název "Nikdy Nikde". Původně jsem chtěl zadat (po úvodních zkušenostech se hrou) jméno "Nikdy Víc", ale bohužel už bylo zabráno, pravděpodobně nějakým ještě zoufalejším hráčem. Můj pocit neskonalého štěstí z úspěšného složení lingvistického testu ale zmařila hned následujcí nabídka "herních serverů". Zatímco se do mě vkrádal neříjemný dojem, že po mě budou chtít vývojáři i volbu konkrétní větve Evropské rozvodné sítě a následně výběr optického podmořského kabelu, zapíchl jsem prst náhodně do obrazovky. Zřejmě jsem se trefil, protože po dvouminutovém pokusu o připojení mě server se záhadnou chybou vykopnul pryč. A samozřejmě u toho nezapomněl shodit celou hru, protože proč by se hráč zdržoval zbytečně v hlavním menu, že.
Druhý pokus už byl nicméně úspěšnější. Dostal jsem se (s neskrývaným dojetím) až ke kustomizaci herní postavy. Letmý pohled na jediné dvě animované části těla hrdinky, využívající propracovaný fyzikální model a poctivě reagující na každý pohyb, nenechá hráče hned z kraje na pochybách, že vývojáři pochází z Asie. Po zhruba dvouhodinovém upravování parametrů každého centimetru na postavě herního charakteru (a již zmíněmé úmorné soutěži o nejinteligentnější nepoužitou frázi) jsem se konečně dostal do hry!
Na takto "uživatelsky přívětivé" UI mě ovšem žádný tutorial připravit nemohl (nebo jsem ho omylem přeskočil). To, že se mi hra pokaždé pustí v okně a sama si vybere grafické možnosti, které za mě ochotně zaškrtne, i když jsem je před tím namahavě vypnul, to bych ještě přežil, v jistém smyslu to dodává hráčské zkušenosti určitý nádech dobrodružství, ale že i na železe aktuální vyšší střední třídy běží (4 roky stará hra) na mid-low nastavení mezi 55 až 30 snímky za sekundu, to už mi vnuklo vtíravou myšlenku, kde asi udělali jihokorejští soudrzi chybu. Grafiku se mi po několika desítkách minut podařilo nakonec zkrotit, ale překážky v podobě nedomyšleného, nemotorného a snad záměrně překomplikovaného uživatelského rozhraní, které vyloženě hází klacky pod nohy, kde může, s tím se pere podstatně hůř. Ovšem proč to dělat hráčům jednoduché, když to jde složitě - to ví přece každý zkušený programátor.
S příběhovou linkou jsem se zasekl bohužel hned po úvodních scénáristických majstrštycích v podobě "zabij pět tohodle" a "přines deset tohodle" (kdy jsem si uvědomil, že recenzentova slova o "netradičním MMORPG" byla poněkud nadnesená), protože další úkol se týkal interakce s místními NPC. Z úkolu "promluv si s A a pak s B, začni Ačkem" se k mé smůle vyklubala neřešitelná záležitost, protože postava A se mnou sice konverzovala ochotně, dokonce jsem s ní úspěšně rozehrál i ultradebilní konverzační minihru, ovšem postava B nebyla nikde k nalezení. "Inteligentní" questline nápověda stále tvrdila, že jsem si ještě nepromluvil s postavou A, přičemž mě neustále navigovala (z nějakého záhadného důvodu) na postavu C.
"No nic," říkám si. "To bude jistě tebou. Může za to pokročilá noční hodina, nevyspalost, vyčerpání, hlad, žízeň, kocovina a ostatní symptomy neuspořádaného životního stylu. Vyspíš se, bude líp."
Druhý den ráno mě hra přivítala pouze nesmyslnou chybovou hláškou. Tak, a je konec, zaradoval jsem se. "Pacient je mrtev!" Následnou inspekcí se mi ale podařilo vypátrat, že to je jen další roztomilý způsob vývojářů, jak mi šetrně oznámit, že si nejdřív musím stáhnout třígigový update, jinak že mám smůlu. A tak mi opět příjemně uběhlo dopoledne. Na mém odhodlání dostat se do tajů nekonečných dobrodružství a světa plného vzrušujících nástrah a překvapení to ale neubralo. Zanedlouho už jsem směle pobíhal za pravidelného poskakování obřích digitálních vnadů po věrně vyvedených lučních stezkách podmanivého fantasy venkova.
S rozdělaným konverzačním úkolem jsem bohužel ani nyní nepohnul, a tak nezbylo, než si připustit, že už je pro mě dějová linka asi definitivně passé. "Rozpoutám tedy alespoň peklo na bitevním poli", brblal jsem si pod vousy s nadšeným úsměvem, a za prudkého nástupu adrenalinu jsem pevně sevřel plastovou myšku. A taky že ano. O moment později už má hrdinka neohroženě kosila jednu lišku za druhou. Bohužel ani zhruba po dvou stovkách lišek se na její bojové výkonnosti ani herních statech (až na přeplněný inventář zvící zhruba 10 volných políček) prakticky nic nezměnilo, dostal jsem tedy chuť na náročnějšího protivníka. A tak nezbylo, než neohroženě zapátrat po zajímavější výzvě. A nečekala daleko, stačilo jen přejít protilehlý most. Hnán žárem (liščí) krve v očích jal jsem se efektního kosení osamoceného bandity. Po asi pěti minutách bušení do stále kompletního health baru, který za tu dobu zhruba jen dvakrát změnil barvu (načež se pak zase spolehlivě vrátil do původního stavu), se mi ale podařilo udělal krutou chybu v obranné strategii (nutno zmínit soubojový systém, který bych pracovně nazval "Lag Souls"), a nepřítel mě hbitým zápichem nože do oblasti zhruba metr před mým hrudníkem okamžitě knockoutoval.
I přes hluboký obdiv k nevšední "realističnosti" herních mechanik jsem bohužel neodvratně došel k bolestnému názoru, že tahle hra mě pro mě prostě není. Co naplat, Kakao si dám holt zas jen v automatu před podnikovou kuřárnou.
Posilněn pocitem svatého práva a přesvědčením, že spravedlnosti by mělo být učiněno zadost, rozhodl jsem se, že své drobné raději zainvestuji do rozumněji uložené měny (RUM), a využil jsem Steamovou službu pro vrácení téměř "nepoužitého" zboží zpět na virtuální sklady. Jaké ale bylo mé překvapení, když jsem po vcelku krátkém intervalu obdržel odpověď vážených brigádníků z online podpory, že jsem hru ošoupal přesně o půl hodiny víc, a mám tedy smůlu! Na mou námitku, že většinu z "herního času" jsem si vybíral unikátní jméno a přijmení, abych ho nemusel následně za 10 Eček (!!) zase měnit, už bohužel nebyl prostor.
Tím bych mou dojemnou story asi zakončil, a jestli "Nikdy Nikde" nezemřela, tak v křemíkovém vesmíru mlátí lišky dodnes. Každopádně posílám vroucný pozdrav houževnatým fanouškům BDO z celého světa, které neodradily úvodní zkušenosti, a s nadšením využívají tohoto vynikajícího způsobu, jak topit týdny, měsíce a roky svého času, místo aby zakládali rodinu, stavěli dům nebo alespoň zasazovali smrk. Nezbývá mi, než tiše závidět.
MMORPG zdar!
Pro: Animované vnady herních protagonistek, zábava s liškami a rychlá reakce Steam podpory (ohledně zamítnutí mé žádosti na vrácení peněz)
Proti: Všechno ostatní
Sniper Elite 4
Po chvilce rozjímání jsem sáhl po druhé nejvyšší obtížnosti, která se od té nejvyšší liší mj. tím, že lze libovolně ukládat. Samozřejmě jsem měl automaticky vypnutý HUD s ukazateli čehokoli, včetně health baru, GPS nebo minimapy. Ačkoli hra dovoluje HUD a obtížnost celkově vyladit přesně podle toho, jak to hráči vyhovuje, jedna věc na HUDu vypnout nejde - počítadlo zkušeností. Je to hlavní důvod, proč jsem hru nejprve refundoval s tím, že ji prostě hrát nebudu, protože celý ten immersion dostává do zadele poté, co mi po každém zabití naskakují na obrazovku hromady zbytečných informací o množství zkušeností a to né někde v dolní části obrazovky, ale pěkně uprostřed, abych to jakože nepřehlédnul!
HEADSHOT +60xp! Infantry kill +200xp, GHOST +20xp, NO ASSIST +60xp, RIFLE KILL +100xp. 440XP! To si tam příště ty hlavy rebelionské příště můžou vrazit i zvukový doprovod, ať to má pořádné grády!
Fcuk dat.
Nakonec jsem to se skřípěním zubů přetrpěl a naučil se to ignorovat, ale jestli to ti troubové nechají i v dalším díle, z vysoka se jim na to vyseru. Takhle si kurvit svůj "snipeří" master-piece, to už chce pořádnou dávku debility. On opravdu SE4 patří k tomu nejlepšímu, co Rebellion zatím vyprodukoval. Místy jsem si připadal jako ve 3rd person Commandos, radost ze hraní rostla s každým tiše odpraveným náckem. Mapy jsou pěkně, i když trochu účelově, nadesignované. Možností je hromada, člověk si to může servírovat přesně tak, jak mu to vyhovuje.
Stealth sice né vždy funguje úplně bezchybně a čas od času mě dokázalo nasrat, když jsem šmiknul nácka nožem a ten, protože mě viděl asi tak 20 pikosekund, stačil vyvolat poplach v celém svém sektoru skrz dvě zdi betonového bunkru. Výdrž nepřátel, resp. poškození zbraní, není taky vždycky úplně košér a rána z winchersterovky do hrudi čas od času nácka tak akorát povalila na zem. Samopaly jsou z účinností taky naštíru, ale to už je takový trademark všech Sniper Elite her.
Technicky to celkem ujde, engine už má svoje nejlepší za sebou, ale hra vypadá dobře. Postava Karla se pohybuje pořád tak nějak stejně prkenně a vůbec to smooth movementu ubisoftích her to má hodně daleko, pro potřeby her to ale není nijak rušivé. Hudba už ale rušivá je, její vypnutí tak pro mě bylo nutností. Dovolil bych si vypíchnout jen takovou drobnost směrem k technické stránce - engine zřejmě nedokáže pracovat se dveřmi, jinak si nedovedu představit, že ve hře žádné nejsou. Tedy jsou, ale ty nikdy nejdou otevřít. Všude jinde jsou prostě jen zárubně. Maličkost, ale bije do očí.
Krátké rozhovorové intermezza před každou misí mají poněkud groteskní charakter, hlavně kvůli hereckému výkonu některých zúčastněných (nebudu jmenovat Anyu), zakončení bylo příšerné, ale lze nad tím mávnou rukou. O odstřelu škodné je tahle hra především a to dělá dobře.
Hodnocení: ✰✰✰✰
Quantum Break
Hra špatná určitě není, ale tam kde má Max správně cynickou náladu, perfektní hlášky a metafory – Jack nemá nic z toho ani z ničeho jiného - jako hlavní postava je hodně špatný. Tam, kde mě Alan přikoval k židli svým tajemným prostředím, objevováním světa, nalézáním manuskriptů – tam na mě QB nijak nepůsobil. Proč? Když už nic tak jsem očekával alespoň zajímavé TV pořady, hudbu, vtípky… vše je tu takové poloviční.
Snad JEDINÁ věc, která mi trochu připomněla rukopis Remedy byly nápisy na tabuli (ohledně vývoje Alana) a u konce rozkreslená celá časová osa – takový krásný cit pro detaily. Tam jsem viděl, že to opravdu dělali oni. Ale ke konci mě už nebavilo ani pročítat ty e-maily. To je špatné. U Alana jsem hrál těžší obtížnost, jen abych zkompletoval ten manuskript.
Hratelnost je dost slabá – se schopnostmi manipulace časem není kupodivu žádná (kladu důraz na OPRAVDU ŽÁDNÁ) legrace. Ty schopnosti suplují věci, které v jiných hrách jdou.
Chcete granát? Ty tu nejsou - ale máme tu pro vás schopnost jakési časové exploze!!
Chcete dát nepříteli po hubě, tak pozor! Máme pro vás díky manipulace časem možnost doběhnout k nepříteli a po té hubě mu opravdu dát!
Lékárničky? ty nevedeme, schovejte se v časové bublině.
A chcete poznat funkční PC od nefunkčních? Máme pro vás time vision! Již vám nic neunikne!
A aby toho nebylo málo, máme pro vás další variantu na sprint v čase, ale teď se podržte! Tentokrát bez možnosti dát někomu po hubě!
A využívání těchto schopností pro řešení „puzzlů“ je vyloženě urážející. Na jedno auto vylézt jde, na druhé už ne, protože ho musíte vrátit v čase do bodu, kdy tam nebylo. Po spadlé knihovně nevyšplháte, musíte ji zase vrátit v čase do doby, kdy stála. A co souboje bez časohrátek? Lze podivně střílet skrz zdi a z úhlů, kde vás nepřítel nevidí. To myslím vypovídá za vše. Na nejtěžší obtížnost jsem umřel snad jen 10x na konci a celkově asi 15x. Žádná výzva.
Spojení se seriálem není zrovna šťastné – ale beru to. Zkusili to a doufám, že už nikdy nezkusí. Kdyby to bylo víc civilní, víc emotivní, více morálních voleb. Takhle je to prostě souboj proti „zlé“ společnosti. Kdy zabijete 100+ nepřátel a jdete po šéfovi.
Zachraňuje to konec – který je asi „secret ending“. Nevím sice proč jsem ho dostal, ale je to 10% k dobru hry.
Pro: Grafika na PC
Proti: Optimalizace, časohrátky jsou nuda, příběh, bugy, seriál, postavy
Sniper Elite 4 - Deathstorm Part 1: Inception
Co mě docela vytočilo je chování nepřátel. Mám pocit, jakoby autoři trochu pootočili volume agresivity a šestého smyslu doprava. Většinou stačí vteřina, po kterou mě nácek jen zahlédne a okamžitě vyvolá poplach v celém svém sektoru. Zřejmě jsou nějak duševně propojeni, jinak si to neumím vysvětlit. I účinnost tlumiče se zdá být snížena, protože nepřítel nemá problém zalarmovat celé širé okolí jen kvůli toho, že slyšel svým ultrazvukovým sluchem tlumený pšouk přes dvě zdi a jedno patro. Samozřejmě se stále bavím o nejvyšší obtížnosti. Kdo hraje na nižších, může počítat se standardním chováním.
Jinak je mapa pěkně navržena a její dohrání mi zabralo asi dvě a půl hodiny. Měl jsem problém se splněním jednoho z hlavních úkolů, protože autoři opět nepočítají s tím, že by někdo hrál bez GPS a tak né vždy poskytnou dostatek vodítek pro splnění mise. Stejně tak mi nedošlo, proč se jeden z vedlejších úkolů sebrání dokumentů od oficíra hlásí jako nesplněný v momentě, kdy jej neoberu do tří minut od jeho smrti. To i přes to, že leží jen tak na zemi a nikdo se k němu nedostane. Oh well, challenge...
Nejsem velkým fandou podobných přídavků, na kterých se autoři snaží nahonit ještě nějaké chechtáky a to i přes relativně vysokou cenu původní hry. Season Pass za tři kila nikoho nezruinuje, ale dobrý pocit z toho nemám. Přesto jsem si to relativně dobře užil a můžu tenhle nášup doporučit.
PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS
Gra stale aktualizująca. wcześniejszy dostęp.
Dynamika gry jest świetna.
+świetna atmosfera
+Przyjemne prowadzenie pojazdów.
+ładna grafika
-słaba optymalizacja
-niektóre błędy
(przepraszam za zły język :) )
Layers of Fear
Už jsem myslel, že se mi do konce roku nepodaří tenhle úkol splnit a tak i celou výzvu, ale světe div se, našel se čas a za pouhé 4 hodiny hraní mám splněno. Teď ale ke hře...
Když se na začátku hry objevíte ve starém domě, venku je bouřka, všude tma a ponuro, je vám jasné, že tady není něco v pořádku. Postupem času zjišťujete temné tajemství a smutné osudy obyvatel domu. Ke všemu se ještě naučíte, jak správně namalovat obraz a jaké ingredience jsou přinejlepším potřeba.
Hra se ovládá jednoduše, předmětů ke sbírání moc není a když, tak je použijete hned v dalším kroku. Spíše zde pročítáte dokumenty, dopisy, prohlížíte předměty a tím sbíráte rodinné vzpomínky. Hororovou atmosféru to má pěknou, hezky graduje, občas se objeví i nějaká lekačka, ale moc jich nečekejte. LoF hraje spíše na budování napětí a gradace šílenství, kdy se budete tíhou ponurosti doslova prodírat. Soundtrack je taky slušný a pěkně doplňuje atmosféru. Co bych ale vytknul jsou opět někdy nesmyslné puzzly (například slyšíte zvonit telefon, hledáte, zkoušíte všechny knihy, jestli si neotevřete další tajné dveře a po 10ti minutách usilovného hledání se náhodou podíváte na strop a hle, zjistíte, že přesně tohle po vás vývojáři chtěli a až teď vás pustí dál) a až přílišná temnota (hodněkrát jsem tápal v úplné tmě, aniž by někde kolem byla možnost si rosvítit) a samozřejmě občasné bugy.
Jinak je hra víceméně zábavná, se zajímavým příběhem a pěkně tísnivou atmosférou. A proto dávám 75% a všem příznivcům adventur a ještě líp hororových adventur ji vřele doporučuji.
Pro: atmosféra, příběh, soundtrack
Proti: nesmyslné puzzly, bugy, občas až moc velká tma
South Park: The Fractured But Whole
Yeah butt, to samé už zpívali o Klacku Pravdy. Zajisté to tedy nemůžeme považovat za kdovíjakej výkon, když už je to plnohodnotný sequel za plnou pálku? A i kdyby mé nároky měly být tak nízké, tak určitě nepřehlédnu tu skutečnost, že ač to de facto vypadá stejně jako předchozí díl, je to vlastně horší, herně chudší, a prostě dýkudosrdcezarážející. :C
Pamatujete, jak v předchozím díle byly jen čtyři odlišné třídy, ale v průběhu hrou si musel hráč volit, jaké skilly se bude učit a vylepšovat, a navrch toho sbírat hadry a všelijaké harampádí, kdy každý kus měl unikátní vlastnosti, a tak z toho +-x: jakýsi ten RPG zážitek ždímal? Nakřápnutej Ale Celej na to jde ouplně jinak – tady si prostě můžete postupně namíchávat a kombinovat jakékoliv schopnosti z jakýchkoliv stromů zcela dle libosti, a hadry už žádné spešl charakteristiky nemají. Podnět ‘hrát určitou roli’ je tím pádem v hajzlu, neboť místo pocitu, že jsem fakan hrající si na superhrdinu, se spíš cítím jako bedna s nářadím, ze které si můžu kdykoliv vytáhnout cokoliv zrovna uznám za užitečné.
Hned od začátku hry si můžete svévolně po městečku trajdat a prozkoumávat jako ve správným open worldu, přičemž samozřejmě narážíte na několik stezek blokovaných něčím, na co bezesporu dřív nebo později získáte novou prdélní sílu. Problém zdejšího otevřeného světa ovšem je, že je prťavej. Ať se koukám jak se koukám, South Park je prostě miniaturní městečko, což člověk pocítí ihned při pokusu prozkoumat jeho hranice a vysrat se u každého souseda. Klacek Pravdy z této proprděné metropole uplácal parádní setting tím, že skrze jeho různé oblasti nabídl lineární, kontextuálně bohaté cestičky – tu jsme putovali kanály, abychom zachránili rodinku hovínek, támhle jsme cestovali do osmibitové Kanady a bojovali s obrovskými krysami. Nakřáplej Ale Celej tohle prostě nemá. Proč mě třeba ta hra pustila do Tomovy nosoplastiky? Koupil jsem si vrásky, otevřel pár zlatých šuplíku, a pousmál se nad Hoffem. Chtěl jsem víc.
V neposlední řadě tu máme jakousi pochmurnou ubifikaci, které se Klacek taky úplně nevyhnul, ale tady je jí prostě víc, až to pomalu páchne kompletním kitchen sink dyzajnem. Sem zapadají toaletní minihry (v předchozím díle se hovna dala honosně využít na bojišti, tady to ovšem jde jen do scrapu), všechny ty postupně pokořitelné blokády, Alovi kočičky, nucení hráče opakovaně sledovat čím dál tím únavnější strkání křečků do hrdinovo svěrače, kdykoliv si to nějaký drát vyžádá…eh. Stejný osud potkal i sběratelný vercajk – pryč je panenka Terrence nebo Fildy, pryč jsou nazi rukávky, pryč je GSM; místo toho není drtivá většina předmětů ničím víc, než pouhým jménem, a to jen do chvíle, než skončí ve vašich kapsách, kde se z nich prostě stane jednoduchej scrap.
Nicméně samozřejmě pár věcí ta hra dělá i dobře. Expandování družiny na čtyři postavy naráz bitvy obohatilo o jistou různorodost – pořád sice platí, že je hra celkově žalostně snadná s výjimkou jen několika málo obzvláště vypečených bossů, ale tak, myšlenka se cení. Z hlediska humoru je to rozhodně pořád autentické, ale nepopiratelně slabší – záchodových a sexuálních fórků je tu přehršel, zatímco džouky mířené na politiku a náboženský fanatizmus si jaksi hodily šlofíka. Nemám ovšem pochyb o tom, že někomu to takto může vyhovovat víc.
Pro mě osobně to ale bylo výrazně méně vtipné, a jako hra méně zábavné. Nemusel jsem se do hraní vyloženě nutit, ale již v prvních hodinách jsem bojoval s nutkáním se na to taky vysrat a střihnout si radši znovu ten Klacík. Asi jo, asi zklamání roku.
Pro: Audiovizuál; VA; pár povedených momentek (koncert v domově důchodců <3)
Proti: Nějak tomu tentokrát chybí duše
Tragédie Ruprechta Falckého
Člověk ovládá mongolfiéru, které je pevně usazen samotný Ruprecht Falcký a hlavním úkolem je sbírat parťáky, osvobodit princeznu a pak nahnat, co největší skóre. Konec hry je otázkou několika minut. Na nebi se to hemží vzducholoděmi a různými útočnými balóny, na moři jsou lodě a pod vodou ponorky. Každým úspěšným sestřelením nepřítele sice přibývá skóre, ale zároveň přibývají protivníci a každou chvíli se objevují noví a těžší. Tenhle vzdušný masakr trvá v průměru tak 2 minuty, pak už je to většinou nad síly hráče a je sestřelen a začíná se odznova :) V celkové tabulce jsem se dostal na 10. místo a to je už asi můj strop, dalších pár hodin už zlepšení nepřineslo.
Pokud by byla hra jen o tom střílení, tak by moc dlouho nevydržela. Další dimenzí hraní je však postupné odkrývání stránek kroniky, které závisí na plnění roztodivných úkolů, které často nejsou jasné na první pohled, ale na druhý, či pátý už pak jo. Mongolfiéra se postupně plní novými členy, kteří přinášejí drobné (ale opravdu drobné) bonusy pro vzdušné zápolení. Na jednu věc jsem nebyl schopen přijít, ale autor Spytihněv mě popostrčil a bylo zas dobře.
Hra je zvláštní, ale o to víc zajímavá. Žánr mi moc neříká, ale je zpracován poutavě a opravdu chytře. Všechny své dojmy nejsem schopen sdělit, proto každému zvídavému hráči doporučuju si hru zahrát.
Pro: Karel Zeman, vizuál, postupně odkrývaný příběh, obtížnost narůstá spolu se skóre
Proti: obtížnost narůstá spolu se skóre
Commander Keen Episode 4: Secret of the Oracle
Procházím si prvními levely. Z počátku se sem tam objevuje trochu víc nepřátel. Tu modrý míč plivající oheň, támhle zase lítající žába, nebo co to vlastně je. "Jestli to takhle půjde dál, tak se ani moc nezapotím." říkám si a začínám přemýšlet o tom, jestli zvolení této hry pro kategorii "Nervy z oceli" byla správná volba. Odpověď však přichází poměrně záhy. Esc + Load a Esc + Save dává počítači docela zabrat. Ještě teď mám pocit, že klávesa Esc je poněkud promáčklejší než klávesa F1. No, snad se mi to jen zdá. Vracím se do starých známých levelů. "Jééé, to je moje oblíbená úroveň!" načež svůj výrok přehodnocuji: "Ne, tak tahle!", "Byla to tahle!", atd. Ani teď nedokážu určit, která je ta nej. Každá má něco do sebe. S některými úrovněmi se poměrně trápím a přemýšlím, že přeskočím ty, které nemusím. Nakonec mi to ale nedá. Snažím se nasbírat, co nejvíc nábojů do své zbraně a o body mi ani tak nejde (jakože vůbec jsem několikrát neumřel, když jsem se snažil dostat pro tu jednu pitomou zmrzlinku, nééé).
Jak se tak probíjím hrou, říkám si, že to byl skvělý nápad zkusit ji dohrát na těžkou obtížnost. Až se do hry zase za nějaký čas vrátím, asi to zkusím znovu! Zároveň se po celou dobu hraní rozplývám nad krásnou grafikou, pohybem postavy a ovládáním. Všechno to funguje na jedničku. Jednotlivé úrovně jsou dokonale zpracované. Ať už tématicky (les, poušť, pyramidy, jeskyně), nebo zakomponováním logických prvků, nad kterými se musíme trochu zapřemýšlet, abyste získali to, na co si zrovna brousíte zuby. Nemluvě o skrytých místech a jednom skrytém levelu, který jsem, přiznám se, vyzkoušel asi jenom jednou za všechna dohrání a to díky internetu. Tudíž i tentokrát ho vynechávám. Blíží se však konec hry a s velkým respektem mě čeká to nejobtížnější.
Oblékám neopren a vstupuji do jezera.
Přede mnou jsou tři možnosti. Jako první volím ohnivý ostrov. A výzva teprve začíná. Celkem se trápím a nemůžu obejít ohniváka. Zkouším různé varianty. Odbudu si spoustu pokusů a nakonec se se štěstím posouvám dál. Beru krystal. Kličkuji mezi kameny a přes toho samého ohniváka se s trochou dávky dalšího štěstí dostávám i napodruhé. To ještě jednou zopakuji a dokončuji level. Klika. Utírám si z čela pot a protahuji bolavé prsty. Kam dál. Nakonec vysrabím a vynechám můj nejneoblíbenější level s "ropou" (prý je to dehet). Shame on me! Shlukuji všechny sílu a odhodlání, které ve mně ještě zbyly, a nořím se do studny. Teď je to jen mezi mnou a Dopefish. Tou velkou blbou rybou. No, nakonec jich tam je asi 7, se kterými se musím vypořádat. Bohužel neustále umírám už na té první. Nechápu a beznadějně zírám na obrazovku. Zkouším všechno možné a nakonec.... "Ty vole, já jsem takovej debil!". Asi mi nikdo neuvěří, ale já do dnes netušil, že pomocí skoku můžete plavat rychleji/nebo si to prostě nepamatuji, ale to se mi nějak nezdá (mimochodem podobný objev jsem učinil, když se mi podařilo zastřelit kámen, o tom jsem taky nevěděl - jsem hotový kamenomil). Za několik pokusů se dostávám do poslední fáze, kde jednoho z "druidů" stráží dvě Dopefishe. Na první pokus naprosto neuvěřitelně kličkuji, jak Péťa Jiráček v zápase s Černou Horou, a proplouvám branou vstříc náruči poslednímu druidovi... No, jak možná někteří už tuší, číhá tam na mě stupidní kočka s klacíkem, která mě sice netrefí, ale já do ní zbrkle narazím. To si zaslouží facepalm. Po několika opakovaných pokusech však proplouvám znovu a vyhnu se i svému poslednímu nepříteli. Osvobozuji i posledního druida a dohrávám hru s ostudným skóre 212 600. Žádný zázrak to sice není a můžu vám slíbit, že příště už to bude lepší!
Čtvrtý díl Commander Keena je prostě skvělou hrou, kterou můžu doporučit každému milovníkovi plošinovek. I přes své stáří (26 let) natrhává gatě snad každé plošinovce ze současné doby. Nemůžu se ubránit pocitu, že je to vážně legendární a výborná hra, a proto zvyšuji své dosavadní hodnocení z 90% na 95%. Zaslouženě!
Jo, a abych nezapomněl, i po letech Paddle War 21:0 na první pokus. A teď možná zkusit dohrát pokračování, co říkáte?
Pro: grafika, prostředí, zábavnost, mapa
Proti: moje debilita
S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky
Pro: příběh, atmosféra, nové systémy hraní, vylepšování věcí, artefakty, fast travel
Proti: bugy, bohužel nedodělané smetiště, trochu zmatený konec, dlouhá bouřka + ne každý barák je úkryt
S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
Celkově ze hry čišela ta pravá postapo atmosféra, kterou jsem do té doby v já osobně v žádné jiné hře nezažil. Hru jsem hrál navíc modovanou, přesněji jsem používal grafické módy Stalker Complete a PhotoRealistic Zone 2, s kterými hra vypadala opravdu krásně a nebojím se říct, že během herní noci jsem měl opravdu bobky, když jsem sám procházel neznámou krajinou, neboť noc ve hře vypadala opravdu jako noc (temná, ne přesvětlená, jako ve většině her).
Jak už jsem zmínil, SoC je FPS hra s prvky RPG, kde sbíráte předměty, máte batoh, vylepšujete zbraně atd. Jedná se o Open-World hru, tudíž mise můžete většinou plnit vícero způsoby a občas i v libovolném pořadí. Během hraní narazíte na mnoho vedlejších úkolů, které herní dobu jen prodlužují. Samotná herní doba jen kampaně mi zabrala cca 20 hodin, což není málo, avšak ani kdovíjak hodně. Já jsem však během tohoto runu (který byl můj už třetí) poprvé začal plnit veškeré vedlejší úkoly, prozkoumával jsem všechny skrýše, které ve hře jsou a které obsahují zajímavé předměty (a že jich je) a snažil se nic nevynechat. Celková herní doba se mi nakonec zastavila na čísle 35 hodin, což není vůbec špatný výsledek. Navíc pro hru, která mě vlastně po celou dobu hraní pořád bavila.
Hodně mě potěšilo, že si vývojáři pohráli i s mnoha detaily, např. každá zbraň má několik druhů munice, zbraně se opotřebovávají, když vypijete vodku, jste chvíli imunní vůči radiaci (:D)
Samozřejmě se však hře nevyhnuly ani pro každou hru dobře známé bugy, kterých zde bylo opravdu hodně. Jako hodně her, ani zde se AIčko nepovedlo odladit na 100% a takové headshoty na 300 metrů moc na nadšení nepřidají (myšleno když AI dá headshot Vám). To, že ještě k tomu vidí za roh a střílí skrze zdi, to už je na pováženou.
Často se však taky stane, že k určitému kladnému bodu hry existuje i jeho stinná stránka. Zde mám namysli to, že mapa je sice hodně velká, jenomže je velká tím způsobem, že délka mapy je tak 10násobně větší než její šířka. Laicky řečeno, abyste se dostali až k cíli k elektrárně, jdete vlastně pořád nahoru. Nedá se jít nijak šikmo nebo diagonálně, žádné zkratky, nic, pořád jdete jen nahoru a když se chcete vrátit např. z elektrárny zpět do první lokace, zabere to hezkých pár minut. Naštěstí jsem to často nepotřeboval, neboť někdy v půlce mapy se dostanete do města, které od té doby slouží jako Vás záchytný bod.
Závěrečné dějství v elektrárně je asi poslední vadou na kráse jinak skvělé hry, neboť je to tam docela otravné a hlavně nudné, prakticky úplně odlišný gameplay než v předchozích částech hry. Ale to uvidíte sami.
Celkově mě však SoC velmi hodně bavil a musím říct, že se k němu v budoucnu ještě alespoň jednou vrátím. Jo a všem, kteří by ho chtěli hrát, doporučuji modíky Complete a PhotoRealistic Zone 2, které hru docela zásadně změní k mnohem hezčímu. Celkové hodnocení 90%.
Pro: + Atmosféra + Příběh + Grafika (s modem Complete a PhotoRealistic Zone 2 to vypada parádně) + RPG Prvky + Prostředí zóny + Vedlejší úkoly, skrýše + Zbraně, itemy, je tam toho fakt hodně, každý si něco najde (plno druhů munice atd) + Herní doba (já to se v
Proti: - AI nepřátel (oneshoty na 300 metrů, vidí za roh, střílí skrz zdi, apod) - Dlouhé otravné cestování skrz zónu - Docela časté záseky - Množství bugů - Závěr hry je docela otravný a nudný (mise v elektrárně)
Stardew Valley
Skvělá RPG, která mne k sobě přikovala na stovky hodin a stále se k ní čas od času vracím. Na relativně malé možnosti při výběru postavy se mi podařilo vytvořit farmářku, která je mi i docela podobná. V prvním průběhu jsem si vzala Abi, v dalším Shauna, jednou jsem byla neskutečný boháč, v jiném savu jsem tak tak živořila - pár investic v nevhodnou chvíli a skoro nebylo na semena. Hra prostě nabízí maximum možností a já musím jen smeknout před ConcernedApem, že zvládl vytvořit něco tak skvělého.
Všechny mé dojmy: https://bngdungeon.blogspot.cz/2018/01/s ... -kterou-stvoril.html
Pro: Hodně možností, vlastní příběh, komunita
Proti: Zatím jsem na nic nepřišla
Horizon Zero Dawn
Jedno si ujasněme hned zkraje - nemám sebemenší problém s hraním za ženskou postavu, ostatně původní dobrodružství někdejší Lary Croft již navždy zůstanou mou nejmilejší herní značkou [nestoudný reklamní tampónek - klasický TR není mrtev, ba naopak je živější než kdy předtím; fanouškovské hry se stále vytváří, a příslušné technologie se také stále vyvíjí - check that shit out (v těch posledních dvou dokonce i moje maličkost vystupuje!)], na takovou NOLFovskou Cate taky nedám dopustit, a třeba na E'Laru z Hunted okázale zasněně vzpomínám taky dodnes.
Nicméně Aloy, ta je...oukej, ale doplácí na to, že ji tvůrci samotní hodili půlku Amazonu pod nohy, na určitou tvůrčí lenost, a na hromadu naprosto nepochopitelných designérských rozhodnutí.
Jeden klacek za všechny jest ten, že s výjimkou některých útržků z hlavní příběhové linky, a těch několika málo momentů, při kterých je třeba vybrat mozek-srdíčko-pěst reakci, má Aloy učebnicové vyjadřování. A to myslím tak, že se ono vyjadřování vyrovná předčítání z učebnic na střední. No fakt, schválně, při libovolném vedlejším dialogu zavřete oči a zkuste mi říct, že vás to hned nemrskne zpátky do hodiny angličtiny. Writing i voice acting působí prostě hrozně nepřirozeně, napříč všemi postavami, čemuž nepomáhá ani ta občasně čudná creepy mimika postav, viď Olaro. Dejme tomu, u Aloy bych si to byl ochotný odůvodnit tak, že kombinace dospívání v izolaci (nicméně stejně se nějak někde s někým stihla naučit základy flirtování. Škoda, že ji nikdo nestihl naučit, jak se usmívat, viď Aloy…ok, už dám pokoj) s všechnou tou smrtí, která ji obklopila při matuře, z ní samotné holt udělala robota. To by ale samozřejmě nesměla pak v hlavním příběhu ukazovat tolik emocí. Ve finále tedy víc než cokoliv nekonzistentní.
A nechápejte mě zle, von ten hlavní příběh na tom není zas o tolik líp. Kolem a kolem rozhodně ujde, a závěr byl zpracován vyloženě krásně, ale i on má své průzračně debilně napsané chvilky (kor jedna, u které jsem se musel řechtat na celé sousedství, věčná škoda, že to nemělo být vtipné). Takže ta hlavní linka satanvíjakou konzistencí taky neoplývá.
O hratelnosti v bodech:
Crafting – Kolik potřebujete čuňat, abyste si mohli zvětšit batůžek na obecný vercajk? 25. 18, ze kterých padne jen základní žrádlo; jedno, ze kterého padne epická kost; dalších pět jen na základní žrádlo; a to dvacáté páté, ze kterého konečně padne epická kůže. Mno nevím jak ostatní, ale mě tenhle brutální RNG bubák, který nastavuje šanci na drop toho správného matroše tak na 2% bajvoko, od lovu víc než cokoliv odrazoval. A proč vlastně na batůžek pro obecný vercajk potřebuju kůži prasečí, ale na batůžek pro modifikace už potřebuju kůži liščí? Protože prostě proto, drž hubu a krok cywe. Jinými slovy ne, nevymaxoval jsem kapacitu snad žádného ze zdejších batůžků. Ostatně, když ten vepřový krutolov, který mi zabral bezmála celou hodinu, zvedl kapacitu o dvacet položek, které jsem následně dosyta zaplnil během pěti minut, tak jsem nabral dojmu, že by mi ani ta další úroveň už moc nepomohla. A vůbec, proč v tom je prosatan tolik rozdílných jednotlivých druhů vercajku? Hardcore survival hry hadr. To, jak se tu tahle přemíra pere s lehkostí a intuitivitou rýltajmového kraftění munice, opět nebezpečně přidává na pocitu otravné nekonzistence. Jó, kdybych si mohl chybějící ‘součástky’ někde prostě koupit. Což mi připomíná…
Obchodníci – Všichni mají de facto ten samý sortiment, ať už jde o Břéťu s polorozpadlým stánkem u potoka, nebo o Francoá v luxusní čtvrti luxusního města. Poněkud to podkopává world building, ale budiž. Co mě sere víc je ta skutečnost, že ti byznysmeni, kteří mezi sebou sdílí to samé harampádí (tedy zbraně, hadry, a velmi výrazně omezený obecný vercajk) obchodují hezky bez keců, zatímco ti peprnější, kteří už mají trochu unikátnější nabídku, musí každou mou návštěvu zas a znova obkecávat těmi stejnými plky, furt dokola. Kdyby tvůrci štědře obohatili nějakým tím žbleptem každého z nich, tak mi to nevadí. Kdyby naopak všichni z nich byli němí, tak mi to též nevadí. Vadí mi to v této nekonzistentní podobě, kurňa.
Šplhání a hopsání – Když si odmyslím žlutě zvýrazněné záchytné body, tak se většinově absolutně nedá odhadnout, čeho se Aloy chytí a čeho ne. A když už se chytí, tak je každá vteřina strávená šplháním neskutečně těžkopádná a tak nějak divná. Takže pocitově ‘chceme v naší hře šplhání, ale nevíme jak jej zakomponovat prakticky, tak to místo toho v naší hře bude kontextuálně citlivé, každý šplhatelný šutr bude manuálně vytesán, a celkově toho v té hře bude tak málo, že na už tak divný platforming si hráč ani nestihne zvyknout *thumbs up*’. Nicméně to alespoň znamená, že se tady dá uklouznout, spadnout, a zemřít, čehož si cením.
Skilly – buď jde o nudné pasivy, nebo o takové aktivy, které by Aloy mohla s přehledem umět hned od začátku. Sorry jako, ale investovat tři body, jen abych mohl udělat delší kotrmelec? GG.
Ono v tom vůbec je hromada věcí, které působí, jakoby byly navrženy vyloženě za účelem prodloužení hracího času na úkor byť vzdálené smysluplnosti. Fast travel? Hezky si kup/ušij cestovatelský balíček, jinak val po svých! Případně si kup Zlatý Cestovatelský Balíček, bude tě stát ňáký ten kov, liščí kůži, a tučné maso. Ano, obchodníci si od tebe pochopitelně všechny tyhle živočišné zásoby nadmíru rádi vemou, ale na prodej ti je nenabídnou! Nechce se ti pěšky a balíček nemáš? Tak využij mounta. No jak asi, hezky si hackni pojízdného robosaura a můžeš se projet. Nebo si za čtyři dovednostni body můžeš koupit skill, se kterým si budeš moci již hacknutého mecha kdykoliv přihvízdnout!
Souboje – Okej, mluvme chvilku i o něčem hezkém. Odhadem větší půlka soubojů hru bezpečně drží nad vodou. Menší půlku tvoří extrémně chaotické bordely (jako finální bitka), absolutní shitky (šutrorozbíječi, fok dous eshouls) drtivá většina potyček s třpytojestřáby (neboť každá je nevyhnutelně pokaždé dokonale stejná, a kamera je takřka při každé v naprostém hajzlu) a s lidskými nepřáteli (bo AI na úrovni slunícího se hovna + souboják navržen na boje s poněkud většími tvorečky + i tady je kamera častokrát totální běhna). Tu větší ale tvoří 1v1 s kolosy typu bleskočelisťáka (tearblastem sundat jeho diskanón a tím jej následně penetrovat <3), bouřkoptáka (vylákat přistání na pevnou půdu, ke které ho následně přivázat, a pak jej v nemohoucím stavu zahrnout nálepnými bombičkami <3), apod. Obecně prostoru k určité kreativitě, jak a kterak se této robozvěře zbavovat, je hráči poskytnuto dostatek. Problém spíš spočívá v tom, že iniciativa k nějaké kreativitě je ta tam, jakmile si člověk u každé bestie konečně najde opravdu efektivní taktiku. To u některých robotů žádný problém nevytváří, neboť jich je dostatečně skromného množství na to, aby si konfrontace udrželi zábavnost až do konce, nicméně u většiny těch menších, obyčejnějších potvor je jejich profláklost natolik přestřelena, že v posledních pár hodinách hry jsem už každou oblast jen prosprintovával, anžto se mi ten proces uskočit-tvrdý úder-critical už opravdu nechtělo opakovat.
Svět – Vím, tohle už není úplně o hratelnosti, ale stejně to tu mrsknu jako poslední bod. Krátce po rozehrání jsem si nepřeberně přál, aby ta úvodní oblast nebyla indicií zbytku mapy, ale aby se pak situace razantně zlepšila. Nezlepšila. Celému tomuto světu bolestivě chybí pořádnější smysl pro detail. A já fakt věřím tomu, že kdyby se vysrali na open world, tak by to dopadlo mnohem líp, protože třeba takové Cauldrony jsem si naprosto vychutnal, a cítil jsem v nich přesně ten designérský um, který jaksi ta velká, otevřená plocha postrádala. Města už jsem si neužil – s úrovní detailu na tom nebyla o moc lépe, ale hlavně ta kamera, která se v těchto částech nevysvětlitelně přicucávala na Aloyin mnohocop, mě iritovala do té míry, že jsem pokaždé spěchal zpátky ven. A venku, mno, tam to až na výjimky působilo jako v náhodně vygenerovaném lesíku. :/
Takže tak, nepochopil jsem. Nepochopil jsem, co na tom celej svět tak žere. Nepochopil jsem, proč doteď pořád každej plácá gorilu po zádech za to, jaká dobrá nová IP se jim povedla, a ještě k tomu open world. Pochopil bych, kdyby to byli amatéři, nebo kdyby aspoň ten open world byl k užitku hry/kdyby tento formát využili nějak novátorsky, ale ani jedno není pravda. Vlastně to vnímám hodně podobně, jako kdysi Bioshock – ve světě fenomén, u mě doma jen obyčejný, neškodný nadprůměr na jedno zahrání. A stejně jako u onoho Bioshocku se nemůžu zbavit dojmu, že se někomu zkraje vývoje vylilo na papír kafe, kvůli čemuž se z toho v tomto případě vyprdla open world adventura s kraftěním a levelováním. Kdyby to byla menší, kompaktnější, mechanicky střízlivější a ucelenější neandrtálská variace na prvního Rocksteadovic Batmana, věřím, že by bylo mnohem líp.
Pro: Audiovizuál (tedy grafika a sound design, z hudby si nepamatují ani notu); hlavní příběhová linka; některé souboje jsou parádní; vrchovatě uspokojivá obtížnost (dohráno na Hard); cauldrony
Proti: Side questy, hlavně protože writing a VA v nich dosahují až trapných úrovní špatnosti; nesmyslný RNG v rámci lovu; některé souboje jsou nepříčetně frustrující; věčné problémy s kamerou; UI; herní svět
Project: Snowblind
První co mě doslova praštilo do očí byla grafika které je podle mého na vysoké úrovni a příjemně potěšila. Dalším ale ne už tak příjemným překvapením bylo ovládání které je trochu netradičně rozložené a chvíli trvalo než jsem si na něj zvyknul. Po první misi Snowblind vypadal na pouhou frenetickou akci což mě trochu zklamalo ale ne na dlouho. Postupem času totiž došlo i na slušné stealth pasáže, nějaké to odstřelování či honičky. Dobré jsou i postupně se odemykající schopnosti a zbraně nebo dokonce vozidla, také počty protivníků a solidní úroveň AI. Přestože se posléze jedná prakticky o koridorovku byla to místy docela i výzva. Škoda že tyto přednosti pak srážejí příliš krátké mise a neúplně využitý potenciál některých herních postupů a ke konci trochu stereotyp. I když jistá gradace se titulu upřít nedá.
Postavy a příběh se všemi zvraty mi přišly jako bych už je několikrát viděl ale určitě mi hru nekazily. Nicméně alespoň hlavní hrdina mohl pobrat trochu víc charizma a emocí. Jelikož jsem nehrál žádný Deus Ex připomíná mi Snowblind spíše slabšího a nedotaženého předchůdce Crysis. Jediná doslova otravná věc je skutečně malý počet ukládacích míst. Což mi ale přijde u každé druhé hry takže to berte s rezervou ;)
V rámci žánru se sice nejedná o vrchol ale rozhodně ani o propadák, zkrátka takový nadprůměr kterým se dobře dá vyplnit třeba nepříjemné herní sucho. I když potenciál pro něco lepšího tu určitě byl.
Pro: Příběh, SW universum, světlá vs temná strana síly, rozmanitost herního přístupu a strategií
Proti: tunelovitost prostředí, některé méně přehledné RPG prvky