Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Caesar III

  • PC 95
Třímám v ruce zelenobílé cédéčko z výprodeje GAME4U s logem Caesar III a uvědomuju si, že tahle notně ohraná placka je už po neuvěřitelných dvacet let mou nejoblíbenější budovatelskou strategií. V mých očích ji dosud nic nepřekonalo - ať už se jednalo o její "sourozence" na stejném enginu Pharaoh (totéž, ale ze starověkého Egypta) a Zeus: Master of Olympus (totéž, z antického Řecka), Emperor: RIse of the Middle Kingdom (totéž ze starověké Číny) nebo novější trojrozměrné pokračování Caesar IV, apod.

Co dokáže člověka přimět ke hraní i po tak dlouhé době? Řekl bych, že je to díky neuvěřitelné komplexnosti a vyváženosti. Hra nabízí skvělý mix budování, obchodu a řízení ekonomiky, plánování výroby, náboženství, kultury, politiky a válčení proti mocnostem cizím i vlastním. To vše v přívětivém a intuitivním systémovém prostředí, kde se dají jednotlivé řídicí algoritmy a jejich vazby a vlivy snadno pochopit a účinně ovládat.

Caesara III se mi skoro ani nechce označovat jako hru, jako spíše simulátor. Caesar III poskytne velmi komplexní představu o tom, jak asi fungovala starověká města a proč byla budována způsobem, jakým budována byla. Hráče udržuje neustále ve střehu a nenechá ho usnout na vavřínech.

Zdroje jsou zpravidla omezené a požadavky císaře přísné a nenažrané. Vykolíkujete stany pro osadníky, a už se vám trousí z divočiny se svými dvoukoláky. Jenže osadníci nechtějí mít jen kde hlavu složit, ale potřebují jíst. Pytli s moukou je neuspokojíte, chtějí stále víc a víc. Maso, zeleninu, ovoce, ryby... Chtějí vodu - k tomu ale potřebujete vybudovat obrovské rezervoáry u řeky a přivést vodu nadzemními akvadukty do města. A nejen vodu, ale i "chléb a hry". Požadují různé druhy kulturního vyžití, přístupu k náboženským střediskům, vzdělání, zdravotnickým zařízením. Čím více jejich potřeb uspokojíte, tím vyšší platí daně a tím více se jich do vykolíkovaných obytných zón stěhuje (tedy až doby před "vrcholem stromu",
kdy se z jejich příbytků stanou luxusní velkoprostorové vily pro bohaté měšťany, ve kterých skokově klesne počet obyvatel o celou třetinu, což vám způsobí obrovské problémy v ekonomice - ve výpadku daní, spotřeby i pracovních sil, pokud s tím nebudete počítat).


S nárůstem spotřeby ovšem roste i počet pracovních sil, které potřebujete umístit do svých výroben, dolů a farem, takže potřebujete další osadníky, kteří mají další a další požadavky na zvelebení svého okolí a dostupnost služeb a zboží. Když se do toho přidá vzdálenost zdrojů a nechuť osadníků docházet daleko za prací a službami, tak najednou zjišťujete, že uběhlo osm hodin a vy stavíte a stavíte, obchodujete, snažíte se vyvážit celou ekonomiku a vůbec nevnímáte, že utekl celý den.

Populace stárne, občas onemocní, ve městě se zvyšuje riziko požárů, kriminality či zhroucení budov v důsledku zanedbané údržby, za hradbami mávají oštěpem barbaři a Punové, císař se zlobí, že jste mu včas nesplatili půjčky, zemětřesení vám odřízne obchodní karavanu se životně důležitým zbožím na několik měsíců, a vás to naprosto pohltí a skvěle se bavíte. Tedy pokud máte koule a vaše představy o hrách nekončí u Angry Birds a koridorových nalajnovaných stříleček.

Kromě předdefinovaných map pro "nekonečnou" hru můžete vyzkoušet své štěstí v náročné kampani, kde máte vždy na výběr mezi dvěma provinciemi - jednou mírumilovnou, kde budete ale řešit o to složitější obchodní otázky a omezenost zdrojů, a nebo budete budovat město, kde jsou ekonomické a populační požadavky sice mírnější, ale musíte vedle toho vybudovat i armádu a odrážet nájezdy nepřátel, případně odeslat svá draze vybudovaná a vycvičená vojska napříč kontinentem na pomoc obléhanému městu a odkrýt si tak záda.

Caesar III je hra, u které nemáte nikdy "hotovo". Nikdy nedojdete do bodu, kdy máte vše postaveno, obchodní vazby uzavřené, populaci uspokojenou, a už jen koukáte, jak vyděláváte. Pořád je co řešit. Nečinnost a pochybení může vést k totálnímu rozkladu fungujícího města. Různé eventy a kolísání nálad mezi populací, "živá" ekonomika a kolísání trhu a cen komodit a zboží, zásahy bohů, pokud se jim znelíbíte nebo je naopak potěšíte. Z této hry by šlo udělat několik různých strategických her, které by byly velmi zábavné a ani zdaleka by nedosahovaly komplexnosti tohoto titulu.

Příjemná izometrická grafika ani po létech nezestárla a umožňuje rotaci mapy, pokud máte někde zakrytý výhled a potřebujete tam budovat cesty či doly. Hudba je dynamická a mění se podle situace (mír, boj, katastrofy), je nenásilná a výborně hru doplňuje. I když po dvaceti letech hraní už mi některé hudební motivy straší v palici a hudbu občas vypínám :) Celkově ale technické zpracování předběhlo dobu a neurazí ani dnes.

Pokud jste hračičkové a detailisté a rádi budujete, pak si vezměte dlouhou dovolenou, protože s Caesarem III máte na týdny a měsíce vystaráno. Pokud jste úchylové jako já, pak vás bude bavit i po dvaceti letech od svého vydání. Pro mne osobně jedna z nejlepších budovatelsko-obchodních strategií všech dob.

Pro: komplexnost, trvanlivost, historická věrnost, různorodost herních map, znovuhratelnost, politika, statistiky a možnosti řízení, příjemná a nestárnoucí grafika, zvuk a hudba, in-game animace, vedení boje ve formacích a s různými druhy jednotek, psychologie

Proti: absence dobývání cizích měst, v určitých fázích hry repetitivnost a stereotyp, než se někam posunete, pro někoho až příliš komplexní a složité

+15

Uncharted 2: Among Thieves

  • PS4 80
Epičtější a velkolepější verze prvního dílu. Pokud má člověk na daný typ hry náladu, náramně si užije za pačesy přitaženou akci naplněnou nerealistickými kousky a díky skvělým a vtipným dialogům se prokouše příběhem s tunou nelogičností. Vážně, tak děravé story, které se rozsypává každou cutscénou, jsem snad ještě neviděl.

Suma sumárum je to ale skvělá zábava a podívaná, některé scény si troufnu tvrdit zůstanou nezapomenuty.

Pro: skvělé dialogy; lehce vylepšené boje na blízko; akce co chytne za koule

Proti: nelogičnosti v příběhu; místy až přehnaně nerealistické; oproti jedničce nemožnost jedním buttonem udělat obrat o 180;

+15

Goat Simulator

  • PC 45
Goat simulátor je pěkně praštěná hra. Vybrala jsem jí ke splnění výzvy kategorie 3. "Lidem vstup zakázán". Na odreagování je určitě dobrá. Já jsem se tedy společně s hraním dívala na/poslouchala různá videa, apod. Samotné hraní by mě asi moc nebavilo. Není to hra, která by vás vtáhla do děje a nutila se jí plně věnovat. Hodí se, když chcete něco spíše poslouchat a potřebujete nějak zabavit ruce.
Grafika hry neurazí ani nenadchne, hudba je značně otravná a hra je plná bugů. Poměrně často se mi stalo, že jsem se propadla texturou a zůstala někde uvězněná. Ve hře chybí možnost ukládat, proto při každém spuštění se musíte pustit do demolování od začátku. Na vyzkoušení dobré, ale já se k ní pravděpodobně vracet nebudu.

Pro: Originalita, dobré na odreagování

Proti: Chyby, rychle se omrzí

+15

NightSky

  • PC 60
Herní výzva 2018 - 3. Lidem vstup zakázán

Plošinovka s kuličkou v hlavní roli? Ale jó, tyhle hry já celkem můžu. Překonávání nejrůznějších překážek v mnoha různorodých levelech není špatné, ale i tak mi přijde, že vývojáři celkem nevyužili potenciál. Spousta nápadů se mi líbila, ale po jednom použití už se k nim tvůrci nevrátili, drtivá většina levelů postrádá větší logickou myšlenku a jsou otázkou pár sekund a těch těžších je ve hře, co by se za nehet vešlo.

Graficky se na to kouká příjemně, soundtrack k tomu sedne, ale přijde mi, že hře chybí něco, co by mě motivovalo hrát dál. A když jsem na závěr (dvakrát) zjistil, že se musím vracet do předchozích levelů, abych se dostal dál, to jsem opravdu prskal.

Ve výsledku je NightSky povedená rychlovka, ale nic, z čeho bych si sedl na zadek. V tomto žánru mi daleko více sedl skvělý Ballance nebo Switchball.

Pro: Příjemná hratelnost a povedený soundtrack, různorodost prostředí.

Proti: Velice jednoduché, nevyužitý potenciál.

+15

Maru

  • PC 60
Kratičká, originální skákačka s příjemným audiovizuálem a atmosférou. I nějaký příběh tady víceméně je, pokud si ho sami dokážete interpretovat. Největší slabinou je ale rozhodně délka. Být delší, mohly levely začít trápit i mozkové buňky a to bych si pak určitě užila víc.

Pro: originalita, jednoduchost, audiovizuál, atmosféra

Proti: délka

+15

Kelvin and the Infamous Machine

  • PC 50
Kelvin and the Infamous Machine staví na poměrně bizarní premise která na první pohled slibuje zábavnou a skvěle vtipnou záležitost ve stylu legendárního Monkey Islandu. Jedná se vlastně o to že hlavní hrdina pomáhal profesoru Lupinovi spolu se sličnou asistentkou sestavit stroj času který no je ve formě sprchy. Ne dlouho poté co stroj úspěšně sestaví se profesor zblázní a odcestuje zpátky v čase s cílem ukrást a připsat si výtvory a úspěchy slavných umělců a vynálezců.

Jop, příběh podle premisy slibuje pořádnou humornou jízdu ale opak je pravdou. Humor je tu po většinu času poměrně trapný a levný, naštěstí se ale občas najdou i kvalitní výjimky a já se párkrát lehce zasmál. Tyto světlé humorné okamžiky bohužel nezvrátí hru od toho aby se ke konci nestala poměrně repetitivní a okoukanou. Může za to hlavně podivná nevyvážená kadence humoru a pořád poměrně stejná náplň úkolů.

Vy totiž vždy přicestujete do nějakého období kde profesor něco pokazil a vy to prostě jdete napravit a tak pořád dokola, žádné zvraty, žádný využitý potenciál a vám to po nějaké hodince začne lézt poměrně krkem. Na druhou stranu abych hře nekřivdil tak nějaké fajn narážky a vtípky se tvůrcům povedli ale přeci jen pořád se jedná o nevyužitý potenciál když měli k dispozici různé malíře či umělce.

K tomu že ve hře nejsou žádné zvraty a celý děj se okouká přispívají i postavy, hlavně ta hlavní ke které prostě nepřilnete, je to totiž takový charakterový hybrid, podivná směsice která nemá ani nějaký zajímavý charakter (mrkám na tebe Pankráci). O asistence i postavách ostatních mohu říci to samé, není tam žádná nezapomenutelná postava či moment, prostě celé je to takové prázdné.

Co se ale na druhou stranu povedlo, tak to je grafické zpracování které lahodí oku a tak nějak jsem díky němu byl schopný hru dohrát i když se značným odporem. Co se týče hudby tak ta je příjemná ale jako celá hra vám z hlavy rychle vyšumí.

REKAPITULAČKA NA ZÁVĚR!!! Kelvina jsem sledoval od doby oznámení a těšil jsem se až vyjde bohužel se mi dostalo trpkého zklamání a já mohu hru doporučit jen nováčkům v adventurním žánru jelikož co se týče obtížnosti tak je hra poměrně jednoduchá. I když no... když to tak promýšlím, ona by tahle hra mohla i nováčky v žánru odpudit :O

Pro: Grafický kabátek, příjemný hudební podkres a pár povedených vtipů

Proti: Plytkos, charaktery, nevyužitý potenciál, laciný a trapný humor, repetetivnost zápletky

+15

The Last Story

  • Wii 80
The Last Story je přesně ten typ hry, kterou dohrajete, přepadne vás smutek protože her, které kladou důraz především na příběh, je málo a děsíte se, kde teď budete hledat něco stejně poutavého. Najednou se přistihnete, že už týden ležíte v posteli s depresí, čučíte do stropu a přemýšlíte, co se svým nicotným životem a proč taky nemůžete zachránit princeznu a stát se hrdinou království a prostě proč jste takové nuly a.... Dělám to jen já? Ok, sorry.

Tak rovnou tam, kde jsem začal. Příběh je klasická pohádka o dobru a zlu. Je tu princezna, která se proti své vůli řítí do sňatku. Jste tu vy, hrdina outsider a odpad společnosti, který se do ní zamiluje. Jsou tu lidé, kteří vám stojí v cestě, je tu hrozba pro království, je tu vaše touha stát se rytířem a také vzniklá naděje jak si splnit sny. Je tu taky nějaká ta zrada, nečekané zvraty, únosy, magie, morální ponaučení a především - láska. Prostě všechno, co správná pohádka má mít. Nic originálního, což? Jo, ale je to zatraceně dobře napsané a jednoduše to žene kupředu. Mám zde ale také určité výhrady. Jako každé správné RPG zde máte možnost rozhodovat se v určitých momentech. No faktem je, že téměř žádné rozhodnutí nic neovlivňuje a co víc, tvůrci někdy dají na výběr dvě možnosti a jedna z nich prostě nejde vybrat. Hrdina po výběru té "nesprávné" odpovědi řekne poznámku typu "To přece nemůžu udělat!" a nezbyde vám nic jiného, než vybrat tu druhou. Proč mi teda dávali na výběr?

Jak jste si mohli všimnou, jde o party-based RPG. Vaši společníci jsou sice různorodí, ale vlastně vcelku typicky složení. Což není úplně špatně, já s tímhle problém zatím nemám. Vůdcem party je Dagran, na první pohled takový charismatický týpek, který nic moc zajímavého neřekne, ale všichni ho respektují. O zábavu se postará dvojice Lowell a Syrenne, jejichž vtipné slovní přestřelky odlehčují atmosféru. Nechybí ani šedá myš Mirania, která je prostě roztomilá a hodná a všichni ji mají rádi, či nevýrazný klučina Yurick, ve kterém dřímá překvapení. No a pak je tu vaše láska Calista, která je prostě hezká a úplný prototyp romantické postavy, která je správně neutrální, aby si ji každý oblíbil. Na hráče pak zbyde takový průměrný blbeček Zael, který se občas chová dětinsky, někdy vyloženě na facku, ale ve výsledku je vlastně fajn. Do seznamu top herních protagonistů se ovšem nedostane.

Díky obrovské linearitě se plynule dostáváte příběhem a cutscény či volné zkoumání města střídají souboje, které jsou obyčejné sekání a uhýbání, ale mají taky pár zajímavých nápadů. Zbytku týmu zadáváte rozkazy a občas je dokonce můžete i sami ovládat. Zajímavé je využití mágů. Ti dokáží tvořit aktivní kruhy na zemi a vy vaším útokem na blízko můžete zvýšit tak způsobenou dmg nebo je různě takticky využívat na dané typy nepřátel. Souboje jsou hojně protkané boss fighty, které vyžadují často různé způsoby k jejich zabití. Ve výsledku mě tak souboje nikdy nepřestaly bavit. Výhodou je i fakt, že vám hra dá na výběr. Pokud těch soubojů nemáte dost a baví vás grind, tak je jen na vás, jestli si je chcete zopakovat s možností získat vzácnější předměty či naexpit.

Graficky hra jistě nepřekvapí, na poměry Wii je to vcelku normální. Stylizace postav je po vzoru her jako třeba Final Fantasy, s čímž osobně nemám problém. Celkový umělecký směr je poměrně hezký, místy docela originální a zajímavý. Stejně tak můžu mluvit o hudbě, která je jednoduše nádherná a postará se o několik krásných momentů.

Last Story možná trochu doplácí na to, že vyšla na pouhé jedné platformě a to ještě ne úplně vhodné pro hru tohoto typu. Kupovat kvůli ní Wii asi není nutné, ale pokud už máte tu možnost, tak by vás neměla minout. Navíc jen v málo které hře můžete střílet místo šípů slupky od banánů a sledovat jak se nevinné oběti řítí k zemi. A to už je důvod proč o hře uvažovat.
+15

Shadow Warrior

  • PC 70
Shadow Warrior je zábavné FPS s vynikajícím pocitem z akce, ať už díky souboji na blízko (katana) nebo příjemnému gunplayi. Lo Wanga si během hraní můžete vylepšovat a to stejně tak i zbraně, kterých je ve hře sedm. Procházíte úrovněmi (kapitolami), ve kterých zabíjíte desítky nepřátel, hledáte klíče, karty nebo rozbíjíte barevné svatyně, které vám blokují cestu. Nebo hledáte lékárníčky, zbroje, sušenky štěstí nebo easter eggy. Z tohoto popisu je jasné, že je to dost věrné původní hře, případně "doomovkám" z 90., což je i trochu problém.

Úrovně jsou přímočaré s pár odbočkami, které vedou k "secret area" (těch je v celé hře dost) a většinou chodíte sem a tam a hledáte, kde se přehlédl onu kartu nebo klíč. V menších či větších arénách na vás chodít různé kombinace nepřátel, což je v pořádku, ale jedna z Lo Wangových schopností je léčení, takže není problém se kdykoli během souboje vyléčit, tudíž to není úplně výzva (určitě to dokáže zlepšit zvýšení obtížnosti, hrál jsem na normal) a tím pádem souboj kolikrát působí jako vata. Několikrát se objevil náznak konce hry. Potkáte záporáka, něco se stane a vy musíte projít jednu úroveň, abyste ho zase dohnali, jenže on je o další úroveň dál.... hra na vás pomrkne s tím, že by mohl být konec, ale ne, hodí vás do arény s dvěma chargujícími nepřáteli, kteří jsou zepředu obrnění a vy s nimi musíte pár minut bojovat.

Shadow Warrior je zábavné FPS, které má i dost komplexní a příjemné vyprávěný příběh, s dobrými charaktery. Celou hru jsem se bavil, ať už kvůli Lo Wangovým hláškám, easter eggům nebo různým narážkám na jiné herní série. V podstatě je to old school FPS (ať už v tom dobrém či špatném) v novém, krásném kabátku.

Pro: akce, humor, grafika, příběh

Proti: občas souboje, stavba úrovní

+15

Detective Grimoire: Secret of the Swamp

  • PC 60
Pohodová jednohubka s jednoduchou hratelností, která svou přímočarostí spíš než plnohodnotnou adventuru připomíná interaktivní film. Animace je originální, příjemný soundtrack se neomrzí, ale především mě nadchl překvapivě skvělý dabing (hlavně hlavního hrdiny). Bohužel příběh samotný není nic moc a brzo se mi asi vykouří z hlavy.

Pro: dabing, animace, soundtrack

Proti: herní doba

+15 +16 −1

Assassin's Creed Origins

  • PC 80
"Zabiju každého, kdo byl toho dne v Síwě!"

Ubisoft se vrátil se vším, co na Assassin's Creed sérii máme rádi - s krásně vyvedenými reáliemi, se silnou historickou atmosférou, s pár skutečnými dějinnými postavami a pomstou za člena rodiny (neuvěřitelně už po čtvrté, velká kreativita :D). Především se ale Ubi vrátil s tím, co máme na AC snad nejraději - s ÚŽASNOU HRATELNOSTÍ.

Po graficky krásném, příběhově však chudém Unity a příšerném Syndicate, kde po historii nebyly skoro ani památky, se AC série vrátila ke kořenům, bez mega cool vystřelovacích háků, honiček v kočárech, napěťových bomb a podobných nesmyslů. Klasicky s mečem, skrytou čepelí, lukem a šípem a šipkami. Všechno pěkně postaru a bez přehánění. Dokonce místo vševědoucího "orlího zraku" máme orlici Senu, co se někdy dost loudá, nepřátelé se nikde na radar nezakreslí, z toho prostého důvodu, že žádný radar neexistuje, žádná zmenšená verze mapky, nic. O směru, jímž se nepřátelé dívají, naservírovaném pod nos, si můžeme nechat jenom zdát. A mě osobně se tyto změny "k těžšímu" líbily hodně, člověk si dává větší pozor, musí déle pozorovat chování protivníků atd., zkrátka to přispívá k realističnosti.

Nevím, zda má cenu se bavit o příběhu a postavách, Ubi zřejmě nikdy nepřekročí stín Ezia di Auditoreho, a ani s rozzuřeným Bayekem se Síwy a jeho ženou tomu není jinak. Nebyly to nejhorší hlavní postavy, patřily určitě do lepšího průměru AC série, ale že bych o ně trnula strachy a záleželo by mi na jejich osudu, mimo pomstu, to se říct nedá. Příběh, jak už jsem předeslala, nám už po čtvrté ze sedmi dílů, servíruje starou známou pomstu za mrtvého člena rodiny, nyní je to jen bolestivější, protože se jedná o malé dítě hlavního hrdiny. Jinak jsme to viděli už hodně krát a je nám jasné, že bude následovat "vyvražďovačka" od méně podstatných bossů směrem ke strůjcům toho všeho. Musíme si přiznat, že Ubisoft nemá úplně nejschopnější, ani nejtalentovanější scénáristy, velmi jemně řečeno. Postavy jsou docela ploché, nemají moc osobnosti, většinou jsou i dost černobílé, ale kdo se dostal přes všechny díly AC až k sedmému Origins (a k tomu si třeba ještě hodil Brotherhood, Revelations nebo Rogue), pak u série zcela jistě nezůstal kvůli příběhům a postavám. Zůstal u AC protože žádná jiná hra vám v současnosti nenabídne možnost pohybovat se v historických reáliích zpracovaných tak detailně, až se kolikrát tají dech. Žádná jiná hra vám nedá pocit té které historické éry tak rozsáhle, včetně skutečných historických postav, kostýmů, uniforem, zvyků, zbroje atd.

A zde se dostávám k důvodu, proč jsem AC Origins udělila tak vysoké hodnocení: Egypt. Už bych ani nemusela nic moc dodávat. Nejsilnější dobová atmosféra od dob renesanční Itálie v AC II a Brotherhood, za celou sérii. Když stojíte s velbloudem, kterému jsou mimochodem vidět i žíly na břiše, na poušti a rozhlédnete se, jak si vítr pohrává s pískem na rozpálených dunách, ostré slunce vám svítí do obličeje, jste nadšeni. Když pak uděláte pár kroků a vidíte za sebou stopy velblouda, které po čase onen vítr rozfoukává, jste víc než jen to a to jste se ještě ani nikde nepodívali. Alexandrie se svou zdobností, sochami, náměstími i pestrobarevnými květy nebo Gíza s pyramidami, do nichž, po vzoru Lary Croft můžete vejít a trochu si přilepšit, občas i rozluštit primitivní hádanku, abyste se dostali dál, to všechno je k nezaplacení. V Krokodilopoli a Kyréně se zase můžete stát Gladiátorem, u Alexandrie můžete budovat kariéru jezdce na Hypodromu. Můžete zabíjet roztodivná zvířata pro kůži, abyste si vylepšovali zbroj, můžete dobývat vojenská území za vidinou zisku lepší zbraně, či bohatství. Mapa je skutečně obrovská, včetně několika naprosto až zbytečně rozsáhlých pouští. Můžete zde řešit spousty vedlejších úkolů, když nechcete ještě hrát hlavní cestu za pomstou, kde vesměs pomáháte lidem s jejich každodenními starostmi. Vlastně přibylo tolik RPG prvků, že mě ve výsledku až štvalo, že nemohu za Bayeka rozhodovat, co řekne, či jak se zachová, protože to jediné chybí k plnohodnotnému RPG. Inspirace Zaklínačem 3 je zjevná, včetně vydělávání na cetkách, které posbíráte cestou, včetně stromu schopností a včetně takových detailů, jako jsou otazníky na mapě, či kapky padající na kameru, když zrychlíte loď. Na rozdíl od Zaklínače, je ale Bayekův inventář krásně přehledný, nesbíráte 100 000 pergamenů, u nichž pak ani nevíte, zda je nebudete potřebovat a zda je můžete prodat, a hlavně inventář se nikdy zcela nezaplní, takže nemusíte každou chvíli k obchodníkovi, abyste se vůbec mohli pohnout. Rovněž rychlé cestování odkudkoli je super. V neposlední řadě musím ocenit i pár z průměru vybočujících dějových zvratů, kdy jsem si například nemyslela, že v Ubi budou mít na to, zavraždit další malé díte ve hře - holčičku Šadju, kterou bába "Krokodýl" utopí a Bayek tomu nestihne zabránit, to pro mě byl asi nejsilnější zážitek ze celé hry. Pak ten plot-twist se Skarabeem nebyl špatný a snaha vytvořit psychologickou motivaci jedné ze záporaček - Hyeny - taky docela ušla. Chtělo to ale více podobných vybočení z běžné rutiny cesty za pomstou, abych mohla dát vyšší hodnocení.

Assassin's Creed Origins není úplně nejlepším dílem AC série, ale rozhodně patří k těm nejlepším. Ne příběhem, ne postavami a ne dialogy, ale silnou dobovou atmosférou, krásným velkým otevřeným světem, množstvím vedlejších úkolů a aktivit, výbornou hudbou, příklonem k RPG hrám a úžasnou hratelností. Po dlouhé době se konečně těším na další díl AC a doufám, že ke všemu, co je na Origins dobré, snad přibude i dobrý scénář a silná originální zápletka.

Pro: Výborná hratelnost, velký otevřený svět, detailně zpracované památky, dobrá hudba, RPG prvky

Proti: Průměrné hlavní postavy, nevýrazné vedlejší postavy, neoriginální zápletka, neoriginální scénář a zase ty dementní souboje lodí. :D

+15

Mortal Kombat X

  • PC 90
Je neuvěřitelné, že je tomu už tolik let. První Mortal Kombat (MK) vyšel v roce 1992 a bylo to něco šíleného. Na tehdejší dobu nic takového nebylo a nás to všechny dokonale bavilo a šokovalo. Jsem rád, že série neumřela a žije si dál... MK X je v pořadí desátá hra z univerza a svým předchůdcům dělá čest. Jde z ní cítit, že vývojářům není série cizí a pracovali na ni srdcem i duší. Nebudu zde rozebírat HW problémy při uvedení hry, hru jsem si pořídil za pár korun nyní a musím ji jen pochválit. Audio-vizuální stránka je naprosto úžasná a hektolitry krve stříkající z monitoru by potěšili nejednu krevní banku. :) Výběr bojovníku je rozmanitý, máme zde několik nových a zajímavých postav. Každá postava se navíc dá hrát na tři varianty tedy i tři drobné změny vizáže. Brutalita FATALIT je opět pověstná a zdrcující. Komba z rentgenového pohledu jsou opět zábavná. Po dokončení souboje ve věži čeká krátký zakončovací příběh pro každou hratelnou postavu. A to nemluvím o Story modu nebo kryptě u které jsem dostal málem infarkt. (arachnofobici opatrně, v kryptě na vás čeká velké chlupaté překvapení) Z toho všeho lze vycítit láska k sérii a poctivost. Co se tedy za těch 26 let série změnilo? K lepšímu mnohé. Už jen že série žije, má atraktivní kabát a spoustu krvavých momentů. Z toho horšího mne upřímně nic nenapadá. Snad jen, že některé arény mne zrovna nenadchly, ale to může být jen můj osobní názor. Můj celkový verdikt: Ještě jeden "fight" a jdu spát. ;)

Pro: audio-vizuální zpracování, je to zábavné a krvavé, MK je z5

Proti: některé arény mi nesedly

+15

Dark Train

  • PC 60
Dark Train zaujme nejdřív originálním grafickým zpracováním a pak také celkovým konceptem hry. Ovládání krakatice "na špagátě" je sice občas o nervy, ale většinou se vše dařilo bez potíží. Logické puzzly s tím spojené mě bavily, stejně tak ovládání všech možných mechanických prvků vlaku.

Hře lze však určitě vytknout až přehnaně minimalistické pojetí vyprávění příběhu a také vysvětlení ovládání. To druhé jsem ještě dokázal postupně ve hře pobrat, ale celý příběh jsem se dozvěděl vlastně jen z popisku hry tady na DH. Takže celou dobu hraní jsem moc netušil, oč běží a pak prostě hra skončila a já se to pořádně doteď nedozvěděl. A to, že mě to vlastně asi ani tolik nezajímá, je určitě mínus.
+15

Mad Max

  • PC 75
Oheň, písek, krev, benzín, roztodivné vehikly, které jsou řízeny individui s širokou paletou všemožných mentálních poruch. V tomto dystopickém světě, kde zbytek lidstva vede nelítostný boj o pohonné hmoty a H2O je chlap s oděvem šéfa Sado mado salonu, upilovanou brokovnicí a omezenou slovní zásobou. Ve svém vytuněném Ford Falcon XB GT coupe 1973 brázdí rozsáhlé, pískem pokryté pustiny a zdarma poskytuje všemi svými končetinami plastickou operaci obličeje štatlivcům, jenž jeho putování mají v úmyslu zpomalit.

Mad Max hra je jeden monumentální grind-fest, proložený nějakým příběhem o někom a o něčem. Jezdíte v autě, ničíte majáky, auta, konvoje, základny a sbíráte šrot, aby jste vylepšili sebe, vaše fáro a vaší šanci dobýt další baštu plnou benzínu, nafty a harampádí. Každý úkryt, pevnost, osada, rozhledna, zemljanka a jeskyně je však pečlivě a unikátně vymodelována, což je nejen úctyhodné, ale zárověn to ze všeho toho každodenního rabování a mrzačení lidí dělá o poznání více potěšující záležitost.

Soubojový "free flow" systém z batmana je tu mnohem přízemnější, brutálnější a realističtější než v příběhu o zbohatlíkovi, jenž se domnívá, že je netopýr (Max má být údajně ten šáhnutej). Mlácení se standardně omezuje na úder/blok/ proti útok okořeněný sem tam nějakou finesou či chvatem z repertoáru ostříleného WWE šampiona.
Ježdění je docela fajn za předpokladu, že se nejedná o závod. Mimo to mě mírně zklamaly bossové. Ty vždy v jejich sídle hlídá jejich pošuk parta a vždy mají až na vizuální změnu vše společné, velké kladivo a v palici vymeteno.

Celá hra je obalena technickou precizností, která není Švédské lavině cizí. Krom pár bugů (zapadnutí do díry a nemožnost vylézt na římsu v důsledku absence žluté barvy a mizení convojů před mými zraky jako fatamorgána) je to ukázkový příklad toho, jak to dělat a převádět na PC.

Největším, naprosto nezpochybnitelným záporem, který srazil hodnocení o 20% je Maxovo odmítnutí líbezné zrzky. Já býti na jeho místě, s potěšením bych svým Interceptorem zavlažil její vyprahlou poušt ( ͡° ͜ʖ ͡°). Všichni by byli naživu a šťastní :(.

Pro: Stabilita, technické zpracování, optimalizace, vybudovanost světa, animace a tím pádem uspokojující souboje.

Proti: Je tam nějakej příběh? Max je frigida!! Award for the biggest grind of 2015 goes to......

+15

Arcania: Gothic 4

  • PC 55
Po celou dobu hraní Arcanie mi vyvstávala stále dokola jedna věta: " Zase tak špatné to není." Pořád dokola. A ať to může znít dobře jak chce, mě osobně to spíš vyznívá jako snaha o ospravedlnění se, o najití nějakých těch kladných bodů. A přesto... zase tak špatné to není.

Prve je snad třeba říct, že Arcania má být další Gothic. Tentokrát od jiných tvůrců, než dříve. Takže za touto hrou Piranha Bytes nehledejme. Další, co je třeba zmínit je, že tohle Gothic vážně není. Dejme tomu, že jde o hru z univerza Gothica, ale tady veškeré podobnosti končí. Najdete zde staré známé, najdete zde povědomé příšerky ke kosení (a že některé vypadají opravdu pěkně, třeba takový močálový žralok, hmm), ale prostě toť vše.
Nebýt dokonce jakéhos takéhos RPG systému, nejraději bych považoval Arcanii spíše za takovou akční adventuru. A to není zrovna lichotivé od hry, která měla pokračovat v hodně solidní značce.
Proč tu mluvím o adventuře? Prve snad proto, že otevřeností světa si Arcania může směle podat ruce s Call of Duty. Ano, občas i na WC najdete víc prostoru, než tady.

Co se dialogů týče, v předchozích hrách vás bavilo je číst, kdežto tady je jen odklikáváte a "užíváte si" příběhu.
Co se grafiky týče, sem tam dovede vykouzlit pěkné scenerie, ale třeba obličeje z drtivé většiny, hlavně u něžných poloviček, vypadají jak Cher po své oblíbené činnosti.

Zase tak špatné to není.

Monstra, na která narážíte, jsou stále ta stejná, jen ve stále silnější verzi. Z nových itemů nemáte příliš velkou radost a kdom doživovacích lahviček nebo bandáží toho také moc nevyužijete.

Zase tak špatné to není.

Ok, dobře, najdou se horší hry. Souboje nejsou nejhorší, i když někdy dovedou být otravné a repetitivní, ale zase na druhou stranu větší skupinka dovede zatopit.

Prostředí je rozličné.
Nevím, prostě nějak mám vystřílenou munici.
Snažím se říct, že nejít o rádoby Gothic 4, tak to hratelné je, jako jeho nástupce je to horší. Tak jak to, jde o záležitost, která se velkých poct a dlouhého vzpomínání nedočká, přesto postupuje stále dál a nezačne vyloženě nudit. A tak, když jsem se oprostil od toho, o jakou má jít hru, tak jsem se vcelku bavil. Takže ještě jednou musím zopakovat: "Zase tak špatný to není."

Pro: občas hezké scenerie, občas hudba, občas souboje, tempo hry, oblíbené univerzum a s ním spojená monstra a staří známí

Proti: grafika obličejů, koridorovost, bugy, RPG systém, hře nepomáhají vzpomínky na předchozí díly, dungeony

+15

Frostpunk

  • PC 90
Krátky súhrn:
Po This War of Mine je toto naozaj skvelým herným kúskom, ktorému do dokonalosti chýba naozaj len par detailov. Ak ste milovali TWoM, túto hru budete milovať rovnako. Po grafickej stránke je všetko tak ako ma byť, po stránke hrateľnosti rovnako. Uzákoňujete rôzne zákony, vyvíjate nové technológie, riešite problémy bežných ľudí. A pri tom všetko musíte riešiť aj problém neustálej zimy. Problémy sa nabaľujú jeden na druhý a tak ich musíte ihneď riešiť, aby vám neprerástli cez hlavu. Navyše, z hry sála neuveriteľná atmosféra, ktorá sa nedá popísať. Za mňa túto hru rozhodne odporúčam všetkými deviatimi (desiaty prst mi zmrzol pri hraní hry :D ).

Pro: grafika, príbeh hry a atmosféra, znovuhrateľnosť vďaka scenárom, cena, neobvyklá téma

Proti: tutoriál vás neťahá za ručičku a to niekedy možno aj chýba

+15 +16 −1

They Need to Be Fed

  • PC 80
Tahle hra prakticky vzala téměř vše, co se mi líbilo v Maru a ještě přidala. Úrovní je více a obtížnost je vyšší, více způsobů, jak vás zabít, více způsobů, jak se pohybovat po herní ploše. Základ je ale stejný. Vyskakujete a gravitace vás přitahuje k objektům, které se nacházejí ve vaší blízkosti. Kulaté, čtveraté, oválné, otáčející se, pohybující po trajektorii... Šest světů, každý svět je v jiné barvě a se skládá ze sedmi úrovní, přídavkem je potom bonusová úroveň, ve které dostanete příběhové zakončení. Není příliš uspokojující, ale snad i tím se mi líbilo.
Plus musím dát i hudbě, která mě kupodivu neštvala ani po těch cca 2 hodinách ve hře strávených (samotné dohrání mi zabralo necelou hodinku, pokud se ale snažíte některé úrovně projít co nejrychleji nebo například sbírat všechny diamanty, určitě se zdržíte déle).
Ještě k obtížnosti hry, v některých úsecích bylo opakované umírání lehce frustrující, nenašla jsem ale nic, kde by mě hra vyloženě trestala, aniž bych si to nijak nezavinila. Takže pomalý přístup a pár vteřin na promyšlení lepší strategie vždycky situaci uklidnilo. :) ;)

Pro: délka, obtížnost, super nápad, hudba, příběh

+15

Vampire: The Masquerade - Bloodlines

  • PC 90
VtMB je opravdu netradiční hrou, netradiční v tom ohledu, že i přes všechny svoje chyby dokáže hráče připoutat a nepustit. Ruku na srdce, původní verze byla takřka nehratelná, a nejnovější patche taktéž nevyřeší úplně vše.
Ale je to taková hra, kterou naštvaně vykopnu ze dveří, ona se drze vrátí zavřeným oknem, načež mně znovu pohltí.

Svět World of Darkness nabízí masivní objem informací, s kterým lze udělat opravdové divy.
V Bloodlines z toho nejvíce těží dialogy, kterými autoři dokázali vystihnout celkovou atmosféru universa, kulisy dekadentního L.A. jsou už jen bonusem navíc. Podstatou tohoto světa je lhostejnost vůči všemu, surovost v jednání, absence morálky, či potřeby se ospravedlnit. Hráč nemá na výběr, je stavěn do pozice používané loutky a jako slepička, která se snaží zachránit lakomého a přidušeného kohoutka, musí všem dělat děvku.
Z těch dialogů je cítit tak nádherný rozklad společnosti, kdy to nejegoističtější je normou a je tudíž správné. Dodavatele astrolitu zkrátka zabij...o co jde. Vysávání lidí je v pohodě, jen tě nesmí nikdo vidět. Jo a pokud mně podrbeš po zádech, tak ti někde ukradnu lepší zboží.

Hudba, grafická stránka hry jen dokonale podmalovává celkovou atmosféru, na rok 2004 docela kvalitní. Soubojový systém, paleta skillů, alternativní řešení úkolů - to vše je moc fajn ale stále má nějaký ten nedostatek. V soubojovém systému ztrácejí smysl některé zbraně a schopnosti. Knihy zvyšující atribut, často na základní úroveň jsou v pozdějších fázích hry k ničemu, nebo hráč nemá dostatek bodů v "učení". Některé skilly mají mizivý význam, pokud do nich hráč nezainvestuje maximum (např. finance). No a alternativní řešení úkolů je často nevyvážené, či špatně ohodnocené. Zvláště chybí možnost udělat celou misi jako stealth akci. Quest se hřbitove, je takřka neřešitelný pro jakkoli "vyexpenou" postavu.

Co se týká questů, je jich málo. Ve chvili, kdy se hráč posune do další čtvrti, nedochází k nějakým novým událostem (až na pár vyjímek), takže zpět se hráč vrací jen kvůli skrýši, či dílčímu kroku nějakého jiného úkolu.
Stejně tak, ačkoli jsou postavy NPC opravdu skvěle napsané a namluvené, jejich množství je minimální a nedostává se jim takový prostor, který by si zasloužily.

Srdcovka, které ale s čistým srdcem 100% dát nemohu. Ikdyž je to skvělá herní záležitost, ukazuje mi včem by mohla být rozsáhlejší, pestřější či propracovanější. Sedm klanů, alternativy, herní prožitek ale nabídnou opětovnou návštěvu tohoto světa.
+15

American McGee's Alice

  • PC 85
Mám rád pasáže ve hrách, které se odehrávají "v hlavě" herní postavy - ve snech a v halucinacích. Racionálno se mísí s iracionálnem, skutečnost se prolíná s fantazií, vše funguje podle svérázných pravidel... Herní postava ví, že se jedná o halucinaci, ale zároveň ví i to, že pokud zemře ve svých snech, tak zemře i její skutečné tělo. Podobné "halucinační" vsuvky jsou, jak mě namátkou napadá, v Dragon Age: Origins, v The Next Big Think a určitě ještě v mnoha dalších, které si zrovna nevybavuju.

American McGee's Alice je na halucinacích kompletně založená.

Situace je takováto: malá Alice, která prožila traumatizující událost (požár domu a smrt ostatních členů rodiny) leží v kómatu. Celý obsah hry se odehrává v její hlavě. Pokud projde halucinacemi až nakonec, tak se probere do bdělého stavu a může zase normálně žít - a pokud ne, tak ne. Zároveň je děj provázaný s knížkami Alenka v říši divů a Alenka za zrcadlem, které si autor hry (American McGee) pečlivě načetl a kromě toho se důkladně seznámil s reáliemi viktoriánské Anglie.

Malá Alice ve svých halucinačních vidinách prochází bizarně nadesignovanými lokacemi. Ocitneme se v knihovně (s volně poletujícími knihami), v anglickém parku s labyrintem z živých plotů, na březích lávového jezírka, uvnitř hodinového strojku, v přečerpávací stanici a tak dále, přičemž Alice skáče z plošiny na plošinu, na své široké sukni plachtí nad výústmi vzduchotechniky, tahá za páky, aby si otevřela cestu dál... a kydlí nepřátele. American McGee's Alice je akční adventura, což v tomto případě znamená hopsačkka-skákačka s bojovými pasážemi.

Alenka používá různé bizarní zbraně, které mají dva režimy. Kriketovou holí může nepřítele praštit nebo s ní odpálit míček (který se pak chvíli odráží od pevných ploch). Kuchyňským nožem může bodnout nebo ho může hodit (ale chvíli trvá než se jí znovu objeví v ruce). Zbraní je prostě hafo. Některé používáte pořád dokola a jiné jsou takřka k ničemu, jen jsou v určitých momentech klíčové pro další postup hrou. Když zapomenete, že je máte, tak následuje zákys.

Hra je celkem krátká. Pokud nejste hardcore hráči, kteří na všechno musí přijít sami a občas jedním očkem kouknete do návodu nebo na YT, tak Alenku pravděpodobně dohrajete v čase kratším než 10 hodin. Ale je to 10 hodin, ve kterých budete nepřetržitě žasnout nad imaginací autora.

Jediné, co se dá Alence vytknout, je "zastaralá" grafika. Je znát, že hra vyšla už před téměř 20-ti lety... I když "zastaralá" je relativní pojem.. Poprvé jsem ji hrál před pár lety, když vyšla na placce ze SCORE. Měl jsem ji puštěnou na malém kancelářském monitoru a připadala mi OK. Teď, když jsem ji sjel na monitoru zhruba 2x větším, vypadala jaksi "naředěně". Někdy je méně opravdu více.

Hned po přehrání téhle "první" Alenky jsem se pustil do pokračování (Alice: Madness Returns) ... a ten kontrast byl opravdu zajímavý. Časem u "Madness" napíšu komentář a udělám porovnání.

+15

Flower

  • PS4 75
Flower bych chtěl hodnotit mnohem výše. Je to nádherná hra, která je vizuálně na hony vzdálená od flOw, které bylo také působivé. Když však ve Flower s rojem svých lístků vyletíte desítky metrů do vzduchu, spatříte obzor a akrobatickým vrutem za dramatické změny ohniskové vzdálenosti kamery se řítíte přímo do stovek (tisíců) jednotlivě vykreslených stébel trávy, které se pod vaším poryvem plynule ohýbají, napadne vás jediné slovo - ELEGANCE. Ten pocit z rychlosti a plynulosti při letu je prostě symfonie.
Přestože má hra jasné, poeticky podané poselství, je trestuhodně krátká. Možná člověk namítne, že skončí dříve, než začne nudit, ale to není omluva pro 2-3 hodinovou hratelnost. Vývojáři jasně ukázali, že ve flOw, The Journey i zde jdou namyslet obměny hratelnosti, které zábavu udrží. Přidání obsahu a prohloubení příběhu by hře jen prospělo.

Takhle musím upravit své původní tvrzení. Flower není nádherná hra. Flower je nádherná hříčka.

Pod čarou musím zmínit, že překvapivě hudba mě docela zklamala. Netuším, jaký podíl na tom má její schopnost se dynamicky měnit, ale ve hrách jsme byly svědky mnohem působivějších melancholických melodií.

Pro: vizualizace; poselství; pohybová elegance

Proti: hudba; délka

+15

Saya no Uta

  • PC 90
Saya no Uta mi byla doporučena když jsem se sháněla po nějaké hodně dospělé, temné visual novele, a tohle rozhodně splnila na 110%. Gore lovecraftovská estetika, mrazivý náhled do duše mentálně narušeného člověka, zcela otevřeně vyobrazené násilí včetně sexuálního - tahle hra je neskutečně explicitní a nezastaví se před ničím.

Ale pokud nahlédnete trošku dál, zjistíte, že je to ve skutečnosti vlastně jemný, smutný příběh o lásce, odtržení od světa a problémech s akceptací jak sebe sama, tak okolím. A to je, i když ne do takové míry - není každý z nás lovecraftovské monstrum pojídající lidské maso - něco, s čím se podle mě téměř každý dokáže ztotožnit.

Pro: celková atmosféra, skvěle napsané, emotivní

Proti: příliš málo možností ovlivnit příběh, text přes obrázky (!), ne moc propracovaná vizuální stránka

+15