Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Blackguards

  • PC 70
Napíšu to hned shora - ta hra je dobrá. Naběhla jsem do ní tak trochu naslepo, o to víc jsem byla mile překvapena, že hodiny ubíhaly opravdu rychle.
Chválit budu hlavně souboje. Taktické, roli v nich hraje náhoda, příprava a další spousta drobností. Navíc nejsou jednotvárné, často je potřeba se trochu adaptovat, splnit něco jiného, jinak postupovat. Zábavné, občas tak zdlouhavé, že mi stačil jeden a byla jsem s Blackguards na ten den hotová. Vždycky to ale stálo za ten pocit vítězství.
Se souboji se váže systém statů, talentů, schopností, kouzel a podobně. Ten se mi také líbil, vymýšlení kam které body hodit bylo zejména v začátcích jednou z nejdůležitějších věcí. Které kouzlo bude družina potřebovat, kdo bude více na dálku, kdo půjde do jiných schopností, však to znáte. Je pravda, že později je bodů více a i když se někdy netrefíte, vždycky se dá hrát nějak dál, zvláště z vedlejších úkolů prostě přijdou další body a hotovo. Takže žádný restart. Hra vás taky párkrát trochu "proflákne", abyste jakože nic neměli za jisté a počítali se vším, což sice na naštvání bylo, ale pravda, bylo to pochopitelné. Teď mám na mysli smrt Niam, které se nelze vyhnout, čímž brzy ve hře ztrácíte lukostřelce s magií, také mířím na techlte s Aurelií, která na několik bitev zmizela/ztratila magii. Ne všechny postavy máte prostě vždy po boku pořád, je s tím potřeba počítat.
Co se týče příběhu, máte několik daných postav a vaši hlavní, kterou si upravíte, ale pro kterou jsou také pevně dané okolnosti. Příběh mi přišel většinu času docela dobrý, o to víc mě pak mrzelo zakončení, které působilo tak nějak nesprávně, usekle. Postavy jsou (ne)sympatické, záleží jak se to vezme, rozhodně se s nimi ale nenudíte. :) Jejich vzájemné rozhovory jsou zábavné a tvoří příjemnou část hry.
Co se vybavení týče, ze začátku hry jsem je řešila velmi, později už je však téměř stejné, je ho málo a není s ním žádná zábava, Jednotvárné, u kupců drahé, zas takový rozdíl jsem už pak neviděla. Zato použitelné předměty... v soubojích se nejvíce hodí elixíry, jedy na potírání, střelivo (různé typy šípů a šipek) a vrhací zbraně (a i jedy). U zbraní je pak dobré řešit, jaký typ poškození udělují, poněvadž se nezřídka střetnete s někým, kdo je vůči něčemu zcela imunní a musíte situaci řešit jinak. Jo, a pasti tam byly taky, zatracené pasti.
Poslední zmínku udělím hudbě, která se mi líbila, ale později se začala nemilosrdně opakovat. Je pravda, že pro každou oblast mapy je jiná, v soubojích se také různí (změny jsem si všimla v pozdějších kapitolách), dokonce graduje i podle toho, jak vám to v souboji jde. Takže já jsem si většinou užívala úzkostlivé tóny, a to i v momentech, kdy mí (anti)hrdinové na kahánku opravdu neměli.
Takže jo, doporučuju k zahrání, ale vzhledem k délce je prostě velká šance, že vyměknete a na ten trpký konec nedojdete.

Pro: zábavné taktické souboje, postavy, RPG prvky

Proti: místy zdlouhavé, některé věci prostě nejde ovlivnit (ač se hra tváří, že by třeba šlo), ZAKONČENÍ příběhu

+15

Deus Ex: Mankind Divided - Criminal Past

  • PC 90
Jelikož jsem se někde dočetl, že dějově leží tento přídavek mezi prvním a druhým dílem, jal jsem se navázat, jak se sluší. Jedná se vlastně o první misi Adama Jensena pod TF-29. I nechal jsem se tedy zavřít do aug-kriminálu s cílem brzy z něj opět uniknout, aniž bych hlavní kampaň byť jen okusil. Hra začíná skvěle a vůbec se s hráčem nemazlí.

Začátek sám o sobě, kdy hráč nemá v inventáři nic (a augmentace má zakázaný) a může se pohybovat jen po poměrně malých, dobře hlídaných prostorách je skvělej. Sehnat někde flašku likéru, vyměnit ji za první multitool, pustit se do průzkumu přilehlých servisních tunelů a místností mě vyloženě bavilo. Asi vcelku nestandardně (nevím) jsem ani vůbec nepoužil ten "lék" a tak od augmentací jsem měl úplně pokoj.

Brzy hlavní aktér Jensen rozkrývá i další skutečnosti a tak mimo hlavní "mise" jako takové je zde tahounem i příběh, kterej má co říct až do poslední scény.

Bylo to dobrý. Bez augmentací je to příjemně obtížný, kriminál oplývá jaksi neokoukanou atmosférou. Můžu upřímně doporučit.

90%

Pro: Deus Ex, prostředí, komorní zápletka, level design, bez augmentací

Proti: První část hry (poklidná věznice) mohla být delší

+15

The Blackwell Legacy

  • PC 70
Už si nespomínam, čo bolo dôvodom, aby som skúsil Blackwell ságu, ale jedno je isté, urobil som dobre. Z celej Blackwell série priam srší láska autorov ku ich dielkam. Čudujem sa, ako sa dá z malej kôpky peňazí vytvoriť taká príjemná hra.

Veľa ľudí odradí rozpixelovaná grafika. Najmä prvý diel a jeho úvod vyzerá dooosť hnusne, o herných mechanikách nehovoriac, ale keď to človek prežije, tak ho čaká príjemná detektívna adventúra s nedetektívom v hlavnej úlohe.

Rosangeline Blackwell-ovej v úvode hry umrie teta a veľmi rýchlo sa dozvedá, že má špeciálnu schopnosť: dokáže vidieť a komunikovať s duchmi. Duchovia pritom nevedia, že sú duchmi a je na Rosangeline, aby im to povedala čo najcitlivejšie a pomohla im. Dozvedanie sa pozadia života duchov patrí medzi najlepšie časti hry. Nie raz ma prekvapilo, aký pekný scenár si Dave Gilbert vymyslel.

Najviac som si na hre užil jej uveriteľnosť (samozrejme až na tie maličkosti s duchmi :)). Autor sa nesnaží hráča nachytať, ale ani ho nevedie za ručičku. Všetko dáva zmysel, pokiaľ dáva hráč pozor. Lokácií je relatívne málo a keď sledujete niť, tak by malo byť jasné, kam je nutné ísť, alebo čo je nutné hľadať. Rosa má totižto počítač, v ktorom je dosť často nutné niečo vygoogliť. Trošku zabolí, že ide o desktop PC a vracať sa do bytu kvôli PC bola občas otrava. V ďalších častiach to našťastie autor vyriešil lepšie.

Príjemným obzvláštnením je možnosť/nutnosť kombinovať zistené poznatky v zápisníku.

Najviac si z hry pamätám na výborný dabing. Je presvedčivý a myslím si, že z niektorých ďaleko drahších hier počuť oveľa horšie výkony. Dialógy majú hlavu aj pätu a sú nosnou časťou hry. Nepotešila iba hudba, príliš sa opakuje a nejde vypnúť.

Celú Blackwell trilógiu (dokopy už je 5 častí) som kúpil na GOGu za 2E. No nekúp to.

P.S. Nedajte sa odradiť blbým úvodom.
P.P.S. Výborným bonusom je komentár autora snáď ku každej časti hry. Odporúčam ho zapínať až po prvom prejdení, inak prídete o prekvapenia.
+15

Face Off!

  • PC 70
Jo, tohle je dalsi vykopavka, kterou se podle me v jistych vecech inspirovala i serie NHL. Hra sice uz i ve sve dobe nemela kdovijakou grafiku, jelikoz jste mohli hrat pouze za zeleny nebo cerveny tym. Nicmene zejmena moznostmi nastavovanim taktiky urcila, kam se virtualni hokeje v devadesatkach ubraly. Ve hre jste mohli jak michat radami, menit rozestaveni, odvolavat golmany, stridat hrace a vychutnavat si strelbu nebo bitky ve specialnim zaberu. PC speaker samozrejme v teto hre nemuze chybet, pricemz autori do hry zakomponovali i oficialni znelky, ktere jsou slyset na hokejovych zapasech dodnes. Editor jmen hracu a tymu posunul zejmena hrani hry ve dvou hracich na jednom PC na uplne jinou uroven. S kamaradem jsme si vytvorili Ceskou Extraligu. On si vzal Vsetin a ja Spartu - on hral za zelene, ja za cervene. Zabava na hodiny vystarana. Paradoxne vtipne byly i situace, kdy po bitce jeden z hracu upadl, jakoby jej prejel parni valec a posleze jej stale leziciho na zemi sudi oslova vykopal z ledu :))) A obcas se povedlo sejmout i sudiho, za coz nasledovalo okamzite oslabeni.

Bohuzel, hra po case spadla do stereotypu zejmena diky onem dvoubarevnym tymum. Pohyb hracu byl celkem usmevny, protoze se na ledu plouzili podobne jako ja ve svych zhruba deseti letech na zamrzlem rybniku. Na svoji dobu hra ale rozhodne zabavila na nekolik odpoledni. A jednalo se spolecne s Prince of Persia a Stunts o dalsi hru, kdy jste museli mit indicie pro pristup k ni. Museli jste pri spusteni hry uvest napriklad, kolik odehral jisty hrac zapasu, kolik dal jiny golu a podobne. Po trech chybnych zadanich se hra vypnula a vy jste museli zadavat znovu. Takto holt vypadaly protipiratske ochrany ve sladkych devadesatkach.

Pro: spousta taktickych moznosti, zaber pri strelbe, buly, bitky, hra ve dvou na splitscreenu, editor

Proti: po case pomerne lehke a stereotypni, pouze cerveny a zeleny tym

+15

Legie

  • PC 60
Legie je poctivá česká hra. Hrajete za pikolíka v taverně a obsluhujete věčně opilé, sem tam blinkající, nepracující individua. Váš šéf je také notorický alkoholik a neustále se mu něco nelíbí. Na ulicích posedávají hladoví žebráci. Hned vedle nich zase majestátně čpí lidské výkaly a za městem spí zatopené doly plné nemrtvých. Prostě Čechy. V případě Legie navíc ještě ve středověku.

Ale teď vážně. Atmosféra hry je, i přes její ošklivou grafiku, opravdu výtečná. Možná i tím, jak je všechno neostré a neurčité. Občas se dostaví i, věřím, že autory cílený, humor. Hlavní úkol našeho hrdiny je jasný. Sežeň pivo pro hospodu. Během toho zažijete dostatek peprných situací. Tu pomůžete a jinde zase ublížíte.

Rád bych o Legii napsal více, jenže jaksi není moc co. Možná, že bez návodu by mi jinak asi tříhodinové dobrodružství trvalo dvojnásobek času, jelikož většinu času ani pořádně nevíte, co máte dělat. Že soubojový systém vlastně ani není systém, protože jen tlučete nepřátele nebo se skrýváte za štítem, zatímco oni dělají to samé (z pohledu třetí osoby to musí vypadat opravdu hodně vtipně). Že hudbu hodnotit nemůžu, protože vlastně ani nevím, jestli nějaká hrála.

Jenže u hříček typu Legie je tohle všechno jedno. Dokáže na pár hodin zabavit a pobavit, což je to důležité.
+15

Hero of the Kingdom

  • PC 70
S krizkem po funuse, ale přece. Koupil jsem si tuto hru v dobe jeji nejvetsi dh slavy (herni vyzva 2017), jen abych ji pouzil pro vyzvu nasledujici. Krome jiz v jinych komentarich zminenych facebookovych klikacek mi hra malinko pripomnela i serii HoMaM, i kdyz bez hrdiny a bez magie. Hru jsem prosel za ctyri a pul hodiny, ale 90 minut mi trvalo objevit, jak se sbiraji houby a ze vejce se hledaji stejnym zpusobem.

Jako jednohubka to bylo fajn, hra skoncila presne v tom okamziku, kdy mi vsechno to klikani zacalo jit na nervy, ale hlavne jsem mohl hrat sedic na pohovce vedle spici dcery, za pomoci USB prodluzovacky. Navic odpada i ukladani, automaticky pri vypnuti hry (tenhle typ hry zadne sofistikovanejsi ukladani nepotřebuje), takže kolem a kolem jde o idealni titul do kategorie Valka periferii (herni vyzva 2018)
+15

Painkiller

  • PC 70
K Painkiller jsem se vrátil rovněž po mnoha letech s pocitem že to nebyla špatná hra. Dalo by se říct, že oproti konkurenci z roku 2004 s moderní hratelností je Painkiller podobně jako Serious Sam návrat k čistokrevným doomovkám. Je tu však spousta rozdílů a první přináší už příběh.

V tom se stáváte Danielem Garnerem, obyčejným chlápkem, který nepozorností způsobí autonehodu a smrt sebe i své ženy. Zatímco jeho žena jde do nebe, Daniel tráví roky v očistci, dokud nedostane úkol od anděla Samaela - zlikvidovat 4 Luciferovy generály, než zaútočí na nebesa - a samozřejmě se dočkáme i samotného Lucifera. Příběh je to zajímavý, vážně míněný, podávaný slušnými animacemi mezi epizodami a dá se říct, že nikdo v něm není úplně takový jak se zdá na první pohled... nicméně chybí mu pořádný konec. Ten tu sice je, ale hru musíte vyhrát znovu na obtížnost trauma a to se mi nechtělo, radši jsem na to kouknul na youtube (nestálo to za to).

Volba té správné obtížnosti (trauma není za začátku odemčená) neurčuje jen obtížnost, ale také dostupnost pár misí, což mi přijde poněkud nefér, Tyhle triky se používaly naposledy za dob starých nintendovek.

Grafika když si to srovnám s tehdejší konkurencí docela nepěkně zestárla, není to sice úplně špatné, většina misí vypadá jak by vypadat měla, ale na zadek si nesednete. No a mise - tady vařili pejsek a kočička dort. Takže se dočkáte misí středověkých i moderních, absolutně bez ladu a skladu jak se to tvůrcům zrovna hodí. Není výjimkou že po dobytí obřího ledového mostu plného commandos přijdete do středověké vesničky nakažené morem.

Samotná hratelnost je pak v těžkém kontrastu s příběhem. Absolutně tupá střílečka Serious Samovského stylu. Přijdete do místa, zavřou se za Vámi dveře a kosíte nekonečné davy potvor, dokud se neotevře cesta dál a neobjeví se chceckpoint. Kola jsou těžce lineární, naštěstí to drcení monster není úplná nuda.

Příšer je tu opravdu spousta variací, většinou vycházejících z prostředí tak potkáme nindže, vojáky, zombie, přístavní dělníky, čaroděje, mnichy atd atd... Většina monster s řevem běží přímo k Vám, popřípadě si stoupne někde na vyvýšené místo a ostřeluje. Ale tak inteligentní protivníky by v tomhle žánru nikdo nečekal. Občas přijde nějaký boss zvící paneláku.

Na likvidaci monster máte super zbraně - je jich jen pět. Startovní Painkiller alias sekačka je víceméně do počtu, ale další 4 zbraně jsou parádně vyvážené. Každá má alternativní mód, který výborně doplňuje ten primární a vzhledem k tomu, že nábojů občas není nazbyt, pěkně je prostřídáte. Brokovnici tak doplňuje zmrazovač, což se hodí na některé tužší bestie, hřebíkomet na dálku je zkombinovaný s bleskometem na blízko, rotačák má v sobě i raketomet a konečně parádní kolíkovač na odstřel jednotlivých kusů má ne zas tak parádní granátomet na skupinky. Celkově se zbraně ale moc povedly a hlavně díky nim to vraždění davů není zas taková nuda.

A abychom se nenudili, tvůrci přišli s několika oživeními, z nichž jedno mi zkrátilo život minimálně o rok.

Zaprvé duše - každá potvora po smrti vypustí duši (doslova) a když jich seberete dost, proměníte se ve všeničícího démona, který udělá s okolím krátký proces.

Zadruhé taroty: V každém kole máte nějakou podmínku jak kolo dokončit, abyste získali tarot. Zabíjet protivníky konkrétní zbraní, získat konkrétní počet duší, zdraví, brnění, najít určitý počet peněz atd. Odměnou je pak jedna ze zlatých nebo černých karet. Zlaté fungují pár sekund a zlepší třeba rychlost, sílu, odolnost či vyvolají bullet time. Černé pak fungují celé kolo a upravují třeba maximální zdraví, počet duší na proměnu na démona, jejich výdrž apod. Dá se říct, že je to slušné oživení a až na jeden případ jsem neměl problém karty získat všechny. Na jejich umístění či oddělání pak potřebujete peníze, které sbíráte. Stejně jako různé zlaté sošky a podobné nesmysly, které naposledy byly snad ve starém Wolfensteinovi.

A nakonec secrety: A tady se tvůrci totálně zbláznili a z pohodové hry udělali absolutní noční můru pro kompletisty jako jsem já. V každé dohrávané 3D hře jsem se snažil najít všechny secrety, sice většinou s pomocí návodu, ale nikdy jsem nezažil takové peklo jako v Painkilleru. Secrety jsou většinou na nějakém nepřístupném místě, kam se nedá normálně doskočit a tak přijde na řadu tzv. "bunny hopping", kdy se dvoj-trojskoky snažíte někam vyskákat, něco obskočit, někam vyšplhat, případně dostat někam, kam se rozhodně napoprvé nedostanete. A nedostanete se tam většinou ani na podesáté, podvacáté... takže se hraní promění ve festival quickloadů, modlení se, řvaní, proklínání tvůrců, cigaretek na uklidnění a pocitu že se na to musím vysrat. Vrcholem je trampolína pod stropem, kterou musíte proskočit dírou, nebo šplhání po jeřábech misi Doky. Každý skok musí být na milimetr vyměřený a stejně bude padat a nadávat, protože ovládání stojí za prd a většinou se nestane to, co chcete udělat. Odměnou je Vám většinou jen zlatá soška, která je naprosto k ničemu.

Zkrátka Painkiller je tupá, ale docela zábavná střílečka se slušným příběhem a výbornými zbraněmi, ale zábavu kazí nekonečná frustrace z naprosto dementních secretů.

Pro: Příběh, výborné zbraně, různorodé i když nenavazující mise, zábavná akce.

Proti: Jen tupá řežba, naprosto přestřelená obtížnost secretů.

+15

Battlefield 4

  • PC 80
Battlefield 4 je krasnou ukazkou, jak se daji vydelat penize okopirovanim jiz vydane hry. Autori pred vydanim ctvrteho dilu slibovali perfektni multiplayer se spoustou novinek, epickou kampan a vsechno v novem kabatku diky nove generaci Frostbite eingine.

Vysledek? Pokud jste zustali u Battlefieldu 3, pak ctyrku ani nemusite kupovat. Ve srovnani s predeslym dilem nenabizi tolik prevratneho, a to na vsech frontach. Jedna se v podstate o lehke vylepseni at uz graficke stranky, herniho enginu, dostupne vojenske techniky a dale. Opet muzete volit mezi Assaultem, Engineerem, Supportem a Reconem. Zbrani je ve hre podobny pocet, jako ve trojce. Nektere jsou stejne, jine uplne nove. Vsechny maji nove k dispozici ruzne druhy optik, kolminatoru, tlumicu, redukci zpetneho razu a podobnych. Toto lze aplikovat i na pistole. Vozidla a letectvo je kompletne prevzato z trojky, zejmena pak z jeho DLC Armored Kill. Ve hre je dale obrovske mnozstvi map. Budete bojovat u cinske prehradni nadrze, v horskem vezeni, o radiovou prijimacku, v ulicich Shanghaie, o ostrovy kdesi na sirem mori. Hra dale obsahuje nejoblibenejsi mapy i ze tretiho dilu a hromadu dalsich, ktere vysly s naslednymi DLC. Behem boju se nove muze zmenit pocasi behem hry, ktere vas celkem neprijemne prevapi. A to zejmena na mape Paracel Storm, kde se pririti boure a rozvodni okolni vody. Ke konci mapy se od vetrne elektrarny utrhne torpedoborec a najede do jednoho z ostrovu. Podobne scenare jsou i na ostatnich mapach v podobe vyliti vody do ulic, padu kominu tovarny, zriceni radiove prijimacky a dalsich. Dale je k dispozici rada interaktivnich prvku jako vypinace, stahovace rolet, uzavery dveri, vysokych peci, vytahy, behani skrz sklepni prostory a podobne. Net code hry je i po letech nejvetsim kamenem urazu. Bude se vam bezne stavat, ze vystrilite zasobnik do nepritele a on vas jednou ranou posle k zemi. Vzajemne zabiti prakticky neexistuje. Dale budete celit nepratelum s termalnimi a FLIR optikami, to same plati pro kulometciky v LAV a tancich. A to ani nemluvim o zoufalcich pouzivajicich aimboty a dalsi hacky.

Single player jsem dohral jen kvuli odemceni zbrani do multiplayeru. I na nejtezsi obtiznost je velmi jednoduchy a po celou dobu predevsim neuveritelne nudny. Mnohem vic postradam CO-OP mise z trojky. Pokud jiz mate Battlefield 3, pak ctyrku ani nekupujte. Naopak pokud jste trojku nehrali, pak kupte ctyrku. Obe hry vas zabavi na nekolik desitek hodin minimalne. Dnes jiz neni potreba hru spoustet pres webovy prohlizec.

Pro: vylepseny treti dil, nove mapy, levolution, interaktivni prvky behem hrani

Proti: defakto kopie tretiho dilu, net code, hackeri, zoufala kampan, chybejici CO-OP mise

+15

Stunts

  • PC 85
Když někde čtu nebo slyším název Stunts, okamžitě si to spojím s určitým obdobím. S obdobím, kdy mi bylo dvanáct a já tehdy trávil víkendová odpoledne opakovaným hraním oněch několika málo her, které jsme měli na disku. Spolu s Doomem, Wolfensteinem 3D, Monkey Islandem a několika dalšími patřilo i Stunts mezi hry, o kterých jsme vedli debaty ve škole a které zkrátka šlo hrát znovu a znovu aniž by člověka omrzely.

Dodnes si zřetelně vzpomínám na úvodní hudbu, která začala po spuštění hrát v hlavním menu. Asi každý hráč má podobný zážitek, kdy si naprosto zřetelně pamatuje nějakou melodii ze hry i přes to, že danou hru snad patnáct let nehrál.

Hraní Stunts byl zvláštní zážitek, trochu odlišný oproti jiným tehdejším hrám. Byla to směsice závodů, bizarností, svým způsobem humoru i bláznovství zároveň. Byla tu možnost hrát sám anebo s oponentem jednu z předem nadefinovaných závodních tratí anebo si hráč mohl v editoru postavit trať vlastní. Dodnes nezapomenu na nikdy nekončící zábavu, když jsem v editoru tratí stavěl šílenější a ještě absurdnější tratě, které jsem následně dával zahrát spolužákovi. Čím divnější, tím lépe!

Zamrzlá vozovka, různé prudké a vyvýšené zatáčky, nadzemní mosty různých tvarů a délek, tunely, to vše byl jenom zlomek z věcí, se kterými si mohl hráč vyhrát až do zblbnutí.

Veškeré stavění vlastních tratí bylo třeba přizpůsobovat jednomu z předem definovaných terénů, přičemž každý terén měl jinak kopce, jinak vodní plochy atd. Mimochodem, až po mnoha letech jsem zjistil, že existuje klávesová zkratka, která umožňovala editovat i jinak needitovatelné položky (terén, kopce, vodní plochy..). Samotnou kapitolou o sobě byl výběr z různých typů aut, u kterých si hráč mohl (navíc!) vybrat i barvu. V té době neskutečná věc. Pamatuju si, že jsem jezdil ve fialovém Lamborghini Countach, přičemž každý model auta měl svůj vlastní grafický interiér.

Nakonec, samotné gró hry - závody s oponentem. Začátek vidíte z perspektivy, že vaše auto vyjíždí na trať. Načež začala jízda o čas, která častokrát končila pohledem na rozbité čelní sklo vašeho auta. Čím šílenější trať a obtížnější oponent, tím lépe. Dodnes nechápu, že jsme byli schopní u této hry trávit tolik času a neustále vymýšlet nové a nové výzvy, které světě div, neomrzely. Parádní věcí byla i možnost si závod zpětně přehrát, kde navíc bylo možné si přepínat mezi různými typy kamer a zobrazení. Jde o jednu z bláznivých, ale o to příjemnějších vzpomínek na hry té doby.
+15

Star Wars Jedi Knight: Dark Forces II

  • PC 90
Dark Forces 2 má u mě trošku smůlu, protože jsem ho dohrál poprvé mnohem později, než většinu ostatních stříleček z roku 1997 a přestože většinu z nich hravě strká do kapsy, prostě si ho příliš nepamatuju.

Přitom je dvojka stejně dobrá, ne-li lepší než první díl. Příběh Kyla Katarna pokračuje a zatímco v první díle to byl obyčejný žoldák, plnící mise pro Rebely, ve dvojce je to mnohem osobnější. Kylův otec je zabit temným Jediem Jerecem kvůli mapě do Údolí Jediů. To by dalo každému kdo do něj vstoupí neskutečnou moc a tak se Kyle vydává Jereca zastavit, pomstít se a přitom v sobě objevuje síly Jedie. Hru doprovází neskutečné množství perfektní filmových sekvencí s živými herci.

Grafika šla samozřejmě dopředu, lokace vypadají na dobu vzniku celkem pěkně, jen postavy jsou prostě ošklivé. Hranaté, podivně vymodelované a s podivnými animacemi úmrtí.

Základem hry je opět obrovská rozmanitost. Začínáte jako žoldák v typické 3D akci, ale brzy narazíte na světelný meč a s ním na možnost přepnout do third person ala Tomb Raider. Která hra to v té době uměla? Já si zvolil klasickou cestu 3D a blaster a světelný meč jsem používal pouze na souboje s bossy. Další z možností je vybrat si zda zvolíte temnou nebo světlou stranu síly. Ty vychází hojně z toho jak se chováte (žádné zabíjení civilistů) i z toho kam investujete hvězdičky - jestli do schopností světla, nebo temnoty.

Hvězdičky získáváte buď za dohrání kola, ale hlavně za nalezení všech secretů v misi. Haleluja! Konečně jednou hra, kde secrety opravdu k něčemu jsou. Úpřimně řečeno mě světlá strana síly přišla naprd kromě léčení (které stejně nepotřebujete, protože všude se válí lékárničky a bacta tanky na později). Mnohem častěji využijete neutrální force jump a force run - třeba pro získávání secretů. Ale nejsem sketa a za temnou stranu hrát nebudu :)

Samozřejmě stejně jako v prvním díle jsou rozmanité i jednotlivá kola - narazíte na města, přírodu, imperiální základny i lodě, hojně si zaplavete, vrátíte se i domů a ke konci se podíváte do poctivých ruin. Samotných kol je 21 a jsou oldschool se vším všudy. To znamená obrovská kola, plná bloudění a přemýšlení jak dál, občas s nějakým logickým úkolem a plná nepřátel.

Nepřátelé se od minule trošku zlepšili, takže zatímco žoldáci nepředstavují moc nebzpečí, imperiální vojáci jsou lépe vyzbrojení (třeba raketomety), umí mířit a občas se i pohnout. Přesto se dají zvládnout v pohodě, což neplatí o Jediích, které musíte obíhat, sekat a modlit se :) Zejména závěrečný fight s Jerecem byl jeden z nejtěžších co jsem v 3D akcích zažil - nejenže se ten šmejd utíká léčit, ale musíte přijít na to jak mu to znemožnit a dostat ho na kolena i přes pomoc (Protection, Run, Healing) je nekonečný. Ale odpovídá to tomu, jak má být mocný.

Tvůrci naštěstí pochopili že nějaké vymýšlení exotických zbraní je k ničemu a tak je tu spolehlivý blaster a ještě spolehlivější rychlopalná plazma, pokud chcete můžete používat raketomet, plazmové dělo nebo granáty, ale úpřimně v stísněných prostorách to moc využití nenajde. A nebo kosit světelným mečem, ale zrovna vykrývání laserů mi přišlo diskutabilní, nemluvě o tom, že raketu prostě nevykryjete.

Takže Dark Forces 2 mě nezklamaly. Jsou větší, hezčí, s parádním příběhem i náplní a spoustou skvělých filmečků. Jen zkrátka v roce 1997 mám toho Blooda trošku radši.

EDIT: Datadisk bych hodnotil rozhodně hůř. Jednak je místo krásných FMV sekvencí použito naprosto ohyzdných enginových animací, které vypadají hůř jak ve hře, jedna příběh ač na 14 misích skáče od čerta k ďáblu. A navíc logické problémy v kolech jsou už hodně přestřelené, natolik že jsem se párkrát musel podívat do návodu a jednou si celé kolo zopáknout.

Pro: Příběh a filmové sekvence, obrovská kola z různých prostředí se skvělým leveldesignem, možnost hrát first/third person.

Proti: Trošku grafika.

+15

The Saboteur

  • PC 70
Sabotér se mi dlouho válel na disu než jsem ho zkusil spustit. A byl jsem mile překvapen. Akce ve styli GTA v otevřeném světě za 2. světové ve kterém místo gangů a policie jsou nacisti.
Originální je barevné podání paříže a okolí. Paříž je rozdělena na různé sektory, které jsou černobílé a postupně je osvobozujete. Po osvobození se změní z černobílé na krásně barevné. Celkem rozmanité jsou hlavní mise, bohužel vedlejší jsou o jednom a tom samém, vše na jedno brdo.
Zajímavá je i možnost se převléknout za německého vojáka a nenechat se odhalit. Dost mě bavil pohyb alá Assassins Creed a široká škála zbraní + postupné odemykání perků. Město a okolí je fajn, bohužel není tak dobře zapamatovatelné jako v GTA, tak se mi občas stalo že jsem bloudil. Další nevýhoda je End Game obsah a znovuhratelnost. Pokud hru dohrajete tak už nemá cenu pokračovat v obsazování nepřátelských stanovišť ani hru odehrát od znova.

Pro: Grafika, zvuky, zbraně, hlavní hrdina a postav, obrovská mapa

Proti: Pocit ze střelby, dabing některých postav, občasné bugy, příběh, End Game a znovuhratelnost, někdy až příliš AI, orientace po městě

+15

Penumbra: Overture

  • PC 70
Penumbra tu byla ještě dlouho před pořádným rozmachem walking simulátorů a first person adventur, kterých se v poslední době urodilo veliké množství. Troufnu si tvrdit, že bez Penumbry by nevznikly skvosty jako je Firewatch, Alien: Isolation, a myslím že i Drahá Esterka.

Co je na Penumbře nejlepší, je rozhodně atmosféra absolutního odstřihnutí od civilizace a nemožnosti záchrany z toho propadeného koplexu kdesi v Gronsku. Jak autoři trefně při startu hry podotknou, je dobré hrát hru o samotě, v přítmí a se sluchátky a né za dopoledního slunka, hřejíc vás do zad, zatímco vám vaše matka/manželka vaří guláš k obědu za zpěvu Village People a jejich YMCA. Skutečně jsem udělal vše proto abych se při hraní připosral, a vážně se tak málem stalo. Navíc strach je všudypřítomný a nedá vám fakt ani chvilku oddechu v nějakých pohodových pasážích. A to já jsem fakt drsňák, hlavně telefonickej drsňák.

Několikrát se mi stalo, že se "něco" někde mihlo a já se otočil a provedl tzv. panic run, tedy utíkat bezmyšlenkovitě pryč, jedno kam, ale pryč. A potom rychlostí hlemýždě opět postupovat.

Další věc co umocňuje atmosféru je fantastické ozvučení, nevím jak se tak malému studiu podažilo takhle perfektně si vyhrát se zvukem, ale klobouk dolu. Praskání sněhu pod nohama, kvílející vítr v chodbách, všemožné ruchy, které by v opuštěné výzkumné stanici být nemeli, ale jsou tam.

Gameplay je v podstatě jednoduchý, jde prostě o to nechcípnout a vyřešit několik hádanek. Později máte malinkou naději na záchranu v podobě, jednoho dalšího živého člověka na stanici a celé putování se směřuje k němu, ale jak už to tak bývá, nedopadne to dle představ. A můžu říct, že konec na mě opravdu hodně zapůsobil.

Co jsem ocenil je doplňování příběhu skrz všemožné spisy, knihy a růžné útržky textů až přes Danielův deník. Takže si udeláte hezký obrázek, co se ve skutečnosti na stanici za posledních několik desetiletí dělo.

Pro: Atmosféra, pernamentní strach, zvuk i grafika, příběh a jeho rozuzlení

Proti: Trošku krkolomné ovládání

+15

Amnesia: A Machine for Pigs

  • PC 45
Upozornění: V tomto komentáři nebudu bohužel příliš chválit. Mohl jsem tušit, že od jiné firmy, než udělala první Amnesii, dostanu něco trochu jiného, ale že to bude až tak špatné?

Začněme tím, co dělalo starou Amnesii Amnesií a tím je děsivá atmosféru. V jedničce jsem se bál od začátku do konce. Doslova. Pocit děsu mi naběhl hned po probuzení. Ne, vlastně jsem se začal bát už v momentě, kdy mi kamarád řekl, že se budu bát. V Machine for Pigs jsem měl strach pouze do doby, než jsem zjistil, že není čeho se bát. Vzpomínám si, že když dvojka vyšla, s kámošem jsme se rozhodli natočit let's play (můj první a poslední) a těšili se na naše vyděšené výrazy. Jaké zklamání, když jsme po hodině a půl hru vypnuli s tím, že nás to prostě nebaví. Pustili jsme si Outlast a na Amnesii si spoustu let ani nevzpomněli. Nedávno byla ale zdarma, tak jsem se k ní zase vrátil. Dohrál jsem jí na dvakrát a jediné, čeho jsem se lekl, bylo zjištění, že jsem teprve v půlce. Ono taky není z čeho mít strach - světlo máte neomezené, zdraví a ukazatel strachu řešit nemusíte. No a samotní nepřátelé jsou jen slabým odvarem znepokojivě znetvořených gruntů z jedničky. Z podařené hororové adventury nám vznikl nudný a jednotvárný walking simulátor. Co mi ale sedlo, bylo zasazení. Londýn na přelomu 19. a 20. století mi přišel mnohem víc sexy než středověký hrad v prvním díle. Graficky hra vypadá samozřejmě lépe než její předchůdce (kdyby ani to, asi bych nad ní zlomil hůl nadobro).

Velké plus si nicméně zaslouží zvuková stránka. Všelijaké ruchy, zvuky, pazvuky a i samotná hudba je na úrovni, na které bych si rád představil i celou hru. Bohužel, ani příběh mě příliš neoslovil. Neustálé honění se za svými dětmi, které mě absolutně nezajímaly. Ani postava Manduse mi nepřišla nijak zvlášť zapamatovatelná. Nesžil jsem se s ní, takže mi na ní, ani na jejím osudu příliš nezáleželo. Ke konci začal mít sice příběh konečně trošku spád, ale řekl bych, že tak trošku s křížkem po funusu. Navíc mi přišlo, že co se týče nechutností, tak autoři až příliš tlačili na pilu. Ve většině příběhových textů je to samá hniloba, hnis, výkaly, podlitiny, amputace, výkaly, zvratky, výkaly, hnus, drcení lidí, krev, výkaly, výkaly a podobně. Chvíli to působí nepříjemně, po čase trapně.

A taková druhá Amnesia je. Nevýrazná, nenáročná, místy nudná a utahaná. Jak jednou vtipně poznamenal Conan O’Brien ve svém Clueless Gamer, když recenzoval první díl: “Amnesia? Zapomenutelná.” (odkaz)

Pro: Zvuk, zasazení, závěrečná půl hodinka

Proti: Hratelnost, atmosféra, příběh

+15

Need for Speed: Carbon

  • PC 55
Předposledním dílem série Need for Speed, který jsem hrál, byl právě tento kousek s podtitulem Carbon. Využívá se zde několika prvků z předchozích dílů. Vrátila se tma a drifty z Undergroundů a zůstala policie z Most Wanted, i když značně umírněnější.

Na začátku jsem si zvolil třídu Exotic. Alfa Romeo Brera mě sice dvakrát nenadchla, ale chtěl jsem si co nejdříve odemknout Porsche 911 Turbo, které do této třídy také spadalo. Z dalších vozů mě nejvíce potěšila přítomnost klasických supersportů, jako je Chevrolet Corvette či Dodge Viper, jež však patřily do třídy Muscle.

Skvělou novinkou bylo podle mě získávání území, které mě bavilo již v Grand Theft Auto: San Andreas, v němž vývojáři nejspíše našli inspiraci. Občas jsem se podíval i mimo město do kaňonů, což jsem také uvítal s otevřenou náručí.

Hru bych možná i dohrál, ale když jsem měl zabráno asi padesát procent území a chtěl spustit jakýkoli další závod, tak mi vždy spadla. Zkoušel jsem to asi desetkrát, ale pokaždé se stejným výsledkem. Co naplat, následovala odinstalace a Carbony jsem už nikdy více nespustil.

Pro: Porsche 911 Turbo, získávání území, kaňony

Proti: bug způsobující pád hry, hudba

+15

Witchaven

  • PC 65
Jak mě pomalu dochází známější starší 3D akce, přichází čas i na obskurnější či méně známé tituly. Witchaven jsem tuším nikdy nehrál, samozřejmě jej znám ze Score a je to stará škola se vším všudy.

Zapomeňte na příběh či intro - to tu sice je, ale bůhvíproč se mi v Dosboxu nespustilo a stejně Vám nic neřekne. Příběh jsem si přečetl v manuálu, takže jsem se dověděl, že proroctví mi přikázalo vymlátit 25 levelů potvor v čele s čarodějkou z jiné reality. A toť vše žádné animace, statistiky, secrety či názvy kol. Jen na konci hry obrázek s textem.

První co mě praštilo do očí je hnusná grafika, ale to jsem tak nějak čekal díky nízkému rozlíšení a upřimně ani v roce 1995 co si pamatuju obrázky to nevypadalo nic moc. Ani prostředí není moc inspirativní, prostě 25 úrovní kobek bez nějaké zajímavější architektury. Inspirace v Doomu se všemi mučírnami, těly na kůlech, krvavostí a vyhřezlými střevy je zjevná. Samotná kola jsou taky klasicky doomovská, to znamená obrovská bludiště, které je potřeba vyčistit, najít pár klíčů, dostat se k pentagramu a donést ho do exitu. Navíc hra nedává nic zadarmo a tak jsem narazil na propast, kterou jsem potřeboval projít, leč neměl jsem ani lítání, ani jinou možnost ji přeskočit a tak na pomoc musely přijít cheaty.

Jenže po téhle studené sprše jsem začal hrát a ono to není úplně špatný. Místo fantasy Dooma (Heretic) se hraje na kontaktní boj, takže potvory musíte porubat pěkně zblízka pomocí mečů, seker, řemdihů. Zastřílet si můžete s lukem, ale ten je slabý a nepřesný. Zbraně se navíc opotřebovávají, takže zapomeňte na to, že najdete magický meč a nepustíte ho z ruky.

Kromě zbraní máte po ruce lektvary, které budete používat (léčení, životně nutná ochrana proti ohni, léčba jedu), pár kouzel (fireball, magic missile, open door), které jsem moc nevyužil, protože studená ocel je prostě studená ocel :). Ale třeba létání je potřeba šetřit, protože narazíte na cestu dál, ke které prostě vyletět musíte. A nebo si postavit provizorní schody ze šípů. Aby toho nebylo málo, tak hrdina nabírá zkušenosti až do 9. úrovně a v boji je to sakra poznat, jestli pižláte těžší potvory na 1. nebo 9. úrovni.

Potvory jsou klasické fantasy, to znamená kostlivci, goblini, orkové a podobná tupá havěť, která se žene dychtivě na ostří Vašeho meče. Narazíte ale i na vytvrdlejší bestie, které Vás v mžiku sežehnou ohněm, spálí magií a nebo třeba zákeřnou bludičku, která umí vysávat levely. No radost, pokaždé když jsem na ni narazil, tak byl adrenalin na 200%. Občas přijde pavouček, na kterého musíte pomocí pagedown sklonit pohled a trefit ho.

Takže jako bezduchá rubačka to celkem funguje, ale co se týče prostředí, grafiky, příběhu nebo čehokoliv navíc, to tu fakt nečekejte. Není to průser, ale klasikám z té doby se Witchaven kouká spíše zdálky na záda.

Pro: Slušná rubačka, levelování, pár kouzel a lektvarů.

Proti: Nezáživná grafika, prostředí, bez příběhu či čehokoliv navíc.

+15

Drakan: Order of the Flame

  • PC 65
Jo, je to dobrá hra. Vyváženě obtížná (chce to cvik), spousta prostředí, skvělý drak, velmi slušná grafika, zajímavé souboje, různorodá hratelnost (s drakem, bez draka, souboje na blízko, střelba na dálku, skákání, pasti), jak už někdo zmiňoval v diskusi, super quicksave a quickload. Ale má i svá negativa.

Předně jedno subjektivní; úplně mi to vlastně nesedlo. Spousta lokací byly nějaké skály a stěny podivných tvarů a barev. Připadalo mi to někdy až moc vycucané z prstu ty lokace. Střídání prostředí bylo někdy hodně na sílu viz část v tropech a pak hned v zimních horách (nebo to bylo naopak?). Grafika je sice velmi slušná, ale vlastně nudná. Chybělo mi víc reálných věcí, které by mě na mapě zaujaly. Furt byly buď koridory, stejné skály nebo nějaké fantasy objekty typu obří brány, Ale hrozně málo nějakých pěkných obyčejných věcí typu židle, chatička a tak. Jako bylo to tam, ale málo a hlavně na začátku, v druhé půlce už to bylo na mě až moc "fantasy". Ale drak je hezký :-)

A proč si vzpomínám hlavně na druhou půlku? Protože je to hra, kde jsem měl snad největší pauzu v hraní nějaké 3D akční hry. Vrátil jsem se k ní skoro až po roce a jelikož jsem autistický systematik, kvůli ní jsem v podstatě rok nehrál hry. Za to ji viním! :-)

Příběh je o ničem. Zakončení je zoufalé. Hudba je minimálně a když už je, tak to většinou nestojí za řeč. Snad až na song Arokh's First Flight (ale ten by se víc hodil do Tomb Raidera). Dokonce i hudba v menu je jen nějaká 15 sekundová smyčka. A použité banky orchestrálních nástrojů jsou taky dost zastaralé když to srovnám třeba z HOMAM 3 ze stejného roku. To je zase objektivní výtka, přestože subjektivně mi to vlastně vůbec nevadí.

Přestože je hlas Aroghka skvělý, dabing obecně není moc kvalitní a je mu špatně rozumět. Nejvíc mě ale na konci naštvalo, že jsem musel použít do závěrečné úrovně cizí save, neboť se můj drak rozhodl mě ignorovat a i když jsem se na něj koukal z dvaceti metrů, tak ke mně prostě nepřiletěl a mezi náma láva. Zkoušel jsem to přes cheaty, ale akorát jsem to rozes.al.

A nechápu vlastně přirovnávání k Tomb Raiderovi. Kromě kozaté hrdinky, pohledu z třetí osoby a občas nějakých pastí, jsem tam nenašel další podobnosti. Ale asi to stačí.

Pro: Drak, je to výzva, spousta prostředí, souboje, možnost vysokého rozlišení, quicksave, různorodá hratelnost

Proti: Příběh, dabing, hudba, grafická strohost, závěr, dost "zaglitchované"

+15

Witchaven II: Blood Vengeance

  • PC 20
No tohle bolelo a moc. Měl jsem vědět, že hra která dostala ve Score svého času 4/10 nebude nic moc, ale tak nějak jsem doufal, že to bude aspoň totéž co slušná jednička s trošku lepší grafikou. Bohužel Witchaven 2 je přesně ten důvod, proč jsem se vždycky hrám s podobným hodnocením vyhýbal jako čert kříži.

Na rozdíl od jedničky je tu i něco jako příběh s intrem a outrem, jenže ve výsledku je to totéž - hrdina musí pobít 15 levelů nepřátel a zabít sestru čarodějky z jedničky. A na konci se hrdina doví, že jeho pouť nekončí a že nezmizeli jeho lidé, ale zmizel on... co je to do háje za konec?

Graficky je to totéž a možná ještě o fous hnusnější jak první díl, což v roce, kdy vznikl Duke Nukem a Quake je na pováženou, protože těmto peckám se to graficky neblíží ani zdaleka.

Po stránce hratelnosti se zdánlivě nic nezměnilo - stejné zbraně, stejné lektvary, stejné kouzla, levelování, jen přibyla možnost očarování zbraně.Už ale autoři pokazili co mohli, protože pohodové potvory z prvního dílu vystřídaly ultravytuhlí vojáci, obrněci a rytíř se zbraněmi, kteří s Vámi zametou ani nemrknete. Navíc snesou neskutečně moc úderů, trefit se je nadlidský úkol a lektvary Vám doplní jen 12 životů. Takže jsem většinu hry strávil s lukem, nebo vrhací sekyrou. Jenže i s tím je kumšt se trefit - musíte mířit kousek napravo, jinak se netrefíte a na nějaké míření na někoho pod nebo nad Vámi rovnou zapomeňte.

K frustrujícím soubojům se přidal i stupidní leveldesign plný obrovských kol, kde na jedné straně mapy zmáčknete čudlík a na druhé se otevřou dveře. Je tu spousta lávy, neviditelné a neodhalitelné propasti s bodáky a další chuťovky.

V tuhle chvíli by to byl chudý datadisk, ze kterého autoři odstranili vše zábavné z jedničky, jenže opravdovým průserem jsou bugy. A to takové, že jsem bojoval s tím tu hru vůbec dohrát (a nakonec ani v podstatě nedohrál). Ani patch nepomohl a tak zde tedy krátký seznam:
- názvy savů se nezobrazují, ale pokud do savu něco nenapíšete, hra se neuloží a nedá to vědět
- při každém vyjetí do menu se zresetuje velikost obrazovky a velikost mapy
- po smrti se vše roztřese, rozplizne a zasekne
- při pokleku se propadáte do podlahy, můžete se prolnout do zdi, vyletět mimo mapu a i zeď Vás může zabít
- menu v podstatě nereaguje na pohyb, musíte vše mačkat opakovaně
- pokud dojdou v luku šípy, nelze přepnout na jinou zbraň
- pohyb je roztřesený a nepřesný
- po 1. kole Vás hra vyhodí s tím že jde jen o demo, s patchem Vám pro změnu přehraje po 1. kole outro
- level 5 obsahuje zeď která se neotevře a nedostane se k exitu
- level 9 totéž - za texturou dveří jsou další dveře, kterými neprojdete
- level 11 a level 15 neobsahují klíče, které potřebujete (naštěstí kouzlo Open Door)
- level 12 začne shazovat hru
- level 13 se rozpadnou textury tak, že jsou rozpadlé ve všech savech zpětně
- a nakonec poslední level 15 tam se neotevře průchod k závěrečnému šéfovi. A protože cheat na procházení zdí tu není a kouzle Open Door nefunguje, nakonec jsem se znechuceně musel podívat na konec na youtube a hru se zadostiučiněním smazal.

Zkrátka obrovský šit plný bugů, kterému se vyhněte obloukem.

Pro: Pár věcí z jedničky

Proti: Tuzí nepřátelé, neférové pasti, nudná kola a milion bugů.

+15

Horizon Zero Dawn

  • PS4 90
Horizon Zero Dawn je zaslouženě opěvovaná hra. Dělá hodně věcí extrémně dobře a novátorsky a chybky tu musí člověk až na výjimky hledat lupou. Jenže když pod lupou začnete objevovat další úžasné věci, je těžké proti Horizonu smýšlet špatně.

Že jde o výjimečnou hru poznáte v momentě, kdy i po desítkách hodinách hraní jste stále ponořeni do tajemství neklišovitého příběhu, zatímco vás hra stále překvapuje novými herními mechanikami a svým světem.

„Příběh“ je tu příběh sám o sobě :). Troufnu si tvrdit, že po určitém učesání by klidně obstál v knižní i filmové podobě. Fakt, kde na časové ose je dění zasazeno, co tomu vše předcházelo, proč, jakým způsobem a z jakých pohnutek se různí lidé zachovali v různých situacích, je neuvěřitelně obohacující. Horizon se pyšní přesně tím typem příběhu, u kterého nahlas přemýšlíte nad motivy charakterů, hledáte morální hranici v situacích, ve kterých byste si nepřáli být a v neposlední řadě vůbec obdivujete, jaké různé dnes aktuální tématiky příběh používá a do jakých rozměrů je rozvíjí a předvídá jejich dopady. A když pak člověk začne v reálném světě slyšet známá vědecká jména zmiňovat závažnost různých hrozeb, která nás v blízké budoucnosti můžou čekat, uvědomíte si, že Horizon není pouze pohádkou, ale teoreticky možným scénářem, byť v mnoha ohledech hodně sci-fi.
A to je věc, kterou je nutno nahlas ocenit, protože z Horizonu si člověk vezme kus zkušeností zpátky do života před obrazovkou.

Skvělý příběh je jedna věc, ale pokud zmrvíte jeho podání, vyšumí jakékoliv pointy do ztracena. Netuším, do jaké míry můžou Guerrilla Games vděčit štěstí, protože jejich předchozí série Killzone je po příběhové stránce strašnej škvár, ale samotné podání příběhu zde dělá polovinu jeho úspěchu. Postupné odhalování a předhazování vodítek hráče s hravou představivostí zamotá do kolotoče teorií a debat s vnitřním já. Není nad to pauznout hru a do potiché prázdné místnosti pronést „Jak je toto sakra možný? To by přece muselo znamenat že … ale tak to být nemůže … to se vylučuje s … „. A takto je hra schopna vás škádlit až do samotného konce. Ale férově. Pokaždé dostanete kousíček mozaiky.

Když pak vidíte, jak do sebe vše začne zapadat do takové míry (a to i věci, o kterých jste vůbec netušily, že mají význam a jsou součástí univerza), žasnete.

Proto mě pak mrzí komentáře jako ten Garretův. http://dbher.cz/k21340 Mrzí mě to kvůli jemu samotnému, protože díky svému mechanickému přístupu ke hře se není schopen do ní ponořit. Věci, co kritizuje, sice jsou v základu herní mechanika, ale mají příběhové důvody. To, že se určité stroje „pasou“ na určitých místech a to, že se tam znovu objevují, ty vidíš jako „nějakej Franta programátor tam blbě nastavil hodnoty respawnu a mě se to blbě hraje protože nechci používat fast travel“. Pokud bys byl ale do hry ponořený, uvidíš stroj a budeš se ptát, proč je tento stroj zrovna zde a proč není jinde? Proč tento stroj migruje z místa na místo? Jaktože se tady ten stroj objevil znovu, když už jsem ho zničil? Proč na mě některý stroj útočí, některý utíká a proč dříve neútočili vůbec? To jsou vše tajemství herního univerza a mají svoje odpovědi. Tohle není žádný generický open world. To, že ty to přiřadíš jako chybu a kvůli tomu to nedohraješ a nedozvíš se to, vidím spíše jako chybu tvého přístupu, než chybu hry. Ale nedávám ti to za zlé, protože hráčský přístup dnes obecně je hrozně pokřivený a hráči hrají hry jak dle šablony. Místo aby pozorovali svět a ptali se, proč věci fungují, jak fungují, tak poslepu běží dle minimapy za vykřičníkem aby nabrali položku do questlogu a dostali nějaké expy... Tohle není role play a postava by se tak nikdy nechovala. Hráč pak přichází o tento specifický typ zážitku. Je na hrách, aby se snažili toto paradigma rozbít a tyhle stereotypy odstraňovat. Horzion se o to částečně snaží svým zajímavým světem, ale musíte mu jít naproti. A to Garret bohužel nešel. Byť myslím, že duší bude RP hráč, protože nepoužívat fast travel vychází z potřeby nezatahovat do gameplaye „systémovost“. Zkus dát hře ještě šanci. Fast travel je ve hře jako kompromis. Protože realita není vždy tak zábavná a cestovat dlouhé trasy stále dokola prostě zábava není.

Příběh sám o sobě k dobré hře ale nestačí. A Horzion se nemá za co stydět. Nabízí jeden z nejhezčích světů k vidění. Ne jen vizuálně ale i obsahem. Bylo na denním pořádku pořád někam lézt, objevovat a pak tam jen tak mlčky stát a rozhlížet se. V Horzionu se kloubí neuvěřitelná technická promyšlenost (shlídněte si nějaká tech videa o hře, taková krása nebyla zadarmo) i umělecký směr. Pokud jako já máte Pro verzi a 4k OLED HDR TV … hodně štěstí při plnění povinností.

Svět zkombinujete s tím, co v něm můžete dělat a rovnou si vemte pěkně dlouhou dovolenou. Prim tu samozřejmě hrají souboje, zbraně a strom dovedností. Je nádhera vidět, že u toho někdo konečně přemýšlel a snažil se udělat věci zajímavými. Už mi lezou krkem samozvaná RPG, kde máte 10 dovedností, které se liší jen barvou a efektem a jejich jediným cílem je dělat zranění. Schopnosti pak neumí nic jiného, než zvyšovat toto zranění o 5%, 10% atd. Tohle pak dělá ze hry matematiku. Zdravím Diablo a tisíce klonů.

V Horzionu drtivá většina zbraní představuje zcela jiný přístup k boji. Doslova! A že těch zbraní není málo. Tyto zbraně jde pak vybavit municí, která ty možnosti dále rozšiřuje. A to vše zkombinujte se stromem schopností, který až na výjimky opravdu přidává možnosti, které mění váš gameplay. Pokud někdo zůstane u základního luku, protože se mu líbí, tak se sakra ochuzuje. Žádná ze zbraní není do počtu. Zkoušel jsem všechny a různě je kombinovat a je to paráda vidět, kolik herních stylů se ve hře schovává. Samozřejmě si pak nějaký styl člověk oblíbí, ale protože samotné stroje, proti kterým bojujete, jsou kapitola sama o sobě a je nutné ke každému přistupovat jinak, tak je prostě dobré taktiku občas změnit. A to nemluvím o dalších věcech jako vylepšení zbraní, různá brnění, jejich vylepšení, pasti, předměty, možnosti stealthu, slabiny nepřátel, mountování a boj, ochočování nepřátel, … a to vše vyladěno, že to žije jedno vedle druhého.

Koukám tu na seznam věcí, o kterých bych chtěl mluvit a které bych chtěl vyzdvihnout. Popsat, jak velký vliv má téměř dokonalé vyhlazování vliv na vjem obrazu, jak Aloy hlavní hrdinka je úžasný charakter, jak líbezná hudba ve hřeje, jak některé efekty jako mlha v údolí dokážou změnit náladu celé scény, jak AI strojů vám dovoluje se opravdu vžít do daného světa, jak…. A dost. Bez šance. Ta hra je tak bohatá, že by bylo šílenství se jí snažit popsat. Naštěstí je bohatá svými mechanikami a u ničeho člověk nemá pocit, že je zahlcován stereotypním obsahem.

Proto jděte a dejte hře šanci. Ponořte se do ní a pokud jste alespoň trošku sci-fi naladěni, přemýšlivý, máte rádi hodnotu v příbězích a rádi zkoušíte originální přístupy v hratelnosti, budete nadmíru potěšení, že těch pár vad na kráse ani nezaregistrujete – podivně rychle se měnící počasí, agresivní LoD (mozek si ale docela rychle zvykne, že ho nevnímá), slabší mimika, nemožnost nastavit dynamiku zvuku, generické vedlejší postavy, …

Pro: hlavní příběh; svět; audiovizuál; promyšlené variabilní souboje; řada herních mechanik;

Proti: mimika; slabší vedlejší linky a postavy;

+15 +17 −2

Praetorians

  • PC 85
Tak tuhle hru jsem si chtěl zahrát už hodně dlouho a můžu říct, že to stálo za to. Prošel jsem si celý nástup Caesara na římský stolec a zábava parádní.

Graficky samozřejmě už dávno v troubě, ani mi nešlo zvětšit rozlišení a na větším monitoru to vypadalo všelijak, ale to nemůžu brát jako mínus když vezmu v potaz rok vydání, vem to čert. Hlavní co mě teda vzalo bylo chování jednotek, využívání terénu, lesů, luk všechno tu funguje. V misích máte vždy ze začátku omezený počet vojáků a tak už si sakra rozmyslíte jestli tam vlítnete jako hloupý tribun a povedete vojska do záhuby a nebo skryjete lučištníky v lese, před ně si rozestavíte vycvičené legionáře, aby je chránili a začnete rozsévat smrt všude kolem. Po boji přivoláte zkušené římské ranhojiče a vojáky řádně ošetříte, aby vydrželi další nápor a že v některých misích těch jednotek proti vám je až až.

Vytknu ne zas tak úplně dobrou umělou inteligenci, ale když to srovnám s podstatně vylepšeným Rome Total War, kde to taky kolikrát pokulhává a je až trapný některé jednotky střílet z návrší, které přitom chodí jen tam a zpátky, tak to není až tak hrozný a dokonce když máte nějakého spojence tak to není úplný zbabělec a vrhá se pěkně do boje po svém a s vašimi jednotkami.

Správa táborů, které můžete obsadit je jen na povolávání dalších záloh (jedna jednotka se povolává minutu až dvě) a funkce velitelů a generálů je v podstatě jen na obsazení těchto budov jinak jsou úplně bezcenní a to byla trochu škoda, mohli tam přidat nějaké speciální rozkazy nebo něco podobného, aby tam je hráč nenechával někde zašité v lese.

Jediné co mě vyloženě mrzí, že mezi misemi nebylo více filmových scének, protože je měli parádní a úplně jsem si u toho vzpomněl na úvodní filmeček pro Age of empires 2.

Momentálně mi steam ukazuje 33 hodin odehráno, což je na můj vkus velmi dobré.

Pro: Starověk, využitelnost terénu, jednotky, scriptované eventy, filmečky

Proti: Malá využitelnost velitelů, někdy slabší UI

+15

TOCA 2: Touring Cars

  • PC 100
Na Toca 2: Touring cars spomínam veľmi rád. Seansy dokonca 4 hráčov na 1 PC sú nezabudnuteľné. Vrátane spomienok na pokriky, keď došlo ku blokovaniu kláves druhého hráča kvôli veľkému počtu stlačených kláves :)

Je paradoxné, že po rokoch hrania The Need for Speed a Need for Speed II sme vtedy celá rodina presedlali na Tocu 2. Toca 2 je totižto pre začiatočníkov náročná už na najnižšej obtiažnosti. Nie je tu žiadne vyberanie zákrut šmykom (no dobre, dá sa), vrážanie do súperov a už vôbec nie catch-up. Tu sa jazdí na istotu, na milimeter presne, a zároveň vždy na maximum. Vlastné rekordy sme pilovali a prekonávali niekoľko rokov, než som dospeli do štádia, keď už to proste nešlo. Na konci našeho zápolenia (ja, bratia aj otec) sme vedeli s menšími problémami súperiť aj s najsilnejšími súpermi. Súperiť s elitou, keď husto prší a hrom buráca do uší, boli neskutočne atmosférické a nezabudnuteľné.

Hra vychádza z reálnych vozidiel aj tratí (iba anglické – Donington, Brands Hatch, Knockhill atď), ktoré sme v tej dobe poznali naspamäť. Medzi autami bolo poznať rozdiely a veľmi rýchlo sme skončili pri našich favoritoch (moje bolo Volvo S40, brácho mal Ford Mondeo).

Zápory by som hľadal len ťažko a preto to ani neurobím. Sprvoti sme hrali na “namakanej” Virge 4 Mb a keď sa nám podarilo zaparkovať v štrku, tak nám obrazovku vyplnilo niekoľko škaredých textúr hnedej a šedej a tak sme videli veľké H a malé o, rímsku päťku, n a o. Ale keď sme to konečne spustili na Rive TNT 16 Mb, tak sme si sem tam do toho štrku zašli, len aby sme sa pokochali parádnym spracovaním dymu :)

Pro: grafika, (vizuálne aj zvukové) spracovanie počasia, hrateľnosť, obtiažnosť

+15