Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Medal of Honor: Airborne

  • PC 70
Medal of Honor: Airborne proti Call of Duty 4 neobstála a byla rychle zapomenuta, když jsem ji ale srovnal s 5tým dílem CoD tak Medal jednoznačně vyhrává. Zatímco CoD 5 je lineární a neoriginální FPS, Airborne přináší svobodu v plnění úkolů a podstatný prvek čímž je vylepšování zbraní (po určitém počtu zabitých nepřátel určitou zbraní dostanete vylepšení ve formě odpalovače granátů, dvojitého zásobníku apod.)

V Airborne vás čeká 6 misí, které jsou sice docela dlouhé (pokud to porovnám s jednou misí v CoD), celkově je ale hra neuvěřitelně krátká a celkem mi doshrání zabralo 5 hodin (střední obtížnost). Navíc některé mise mě moc nebavili (zejména ta poslední, ale třeba první mise, která je obsažena i v demu, je asi nejlepší částí celé hry), možná taky díky supervojákům a už trochu přehnaným počtům nepřátel. AI je horší a vojácí se chovají neuvěřiutelně nereálně, zato hudba a zvuky jsou povedené, stejně tak jako grafika.

Medal of Honor: Airborne je povedená FPS které ale chybí delší kampaň a lepší AI. V souboji s CoD 5 je jasný vítěž, proti Cod 4 ale neměla žádnou šanci.

Pro: hudba a zvuky, vylepěování zbraní, možnost seskočit padákem téměř kamkoliv

Proti: pouze 5 hodin hraní, chyby v AI a občasné bugy

+14

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

  • PC 90
Tak z prvních tří dílů je Chaos Theory jednoznačně nejlepší.Technicky naprosto dokonale zvládnutý (verze 1.05, již integrovaná v mé verzi, navíc neobsahující jakékoliv DRM), nenarazil jsem na absolutně žádný bug, technický problém, prostě nic.Grafika perfektní, hudba dokonalá a v sérii nejlepší (navíc jsem díky ní objevil Amona Tobina).Nové vychytávky, nůž, možnost výběru vybavení, spousta možností jak řešit každou situaci.Ikdyž osobně jsem se nemohl nabažit dokonalého Fisherova hlasu a humoru, takže jsem prakticky všechny stráže přepadával zezadu a pak omračoval.Také mě potěšilo zahrnutí "ratingu", to mi v minulých dílech chybělo.Jinak mimo perfektního designu misí je pro mě asi hlavním pozitivem právě to množství humoru - Clint Hocking se projevil jako velmi dobrý writer.
Teď jdu na Double Agenta, a ten to bude mít velmi těžké - Chaos Theory je prakticky dokonalá stealth akce.

Pro: Design misí, humor, hratelnost, dokonalá hudba a technologické zpracování

Proti: Nic moc mě nenapadá

+14 +15 −1

ArmA: Armed Assault

  • PC 60
Hádám, že každý, kdo hrál/hraje/bude hrát Armu, má za sebou Operaci Flashpoint, pokud ne, tak ať to ihned napraví. ArmA je totiž proti Flashpointu propadák jak prase.

ArmA je zajímavá hra. U pokračování bývá zvykem, že přinesou něco nového a opraví staré chyby. ArmA akorát bere a přidává nové bugy. Prakticky jediné zlepšení se týká grafiky. Oproti Flashpointu je tu méně jednotek (navíc mi přijdou hloupější), horší chování strojů a neuvěřitelně zprasené ovládání.

To vše bych byl hře ochoten prominout, kdyby tak totálně nepokazili kampaň. V OFP člověk přilne k postavám, pomalu se vypracovává, nechybí dějové zvraty a bitvy se přesouvají mezi ostrovy, hráč si vyzkouší prakticky všecko. Tady se hraje za nějakyho noname vojáka, který dostane hnedka celou jednotku, pomalu se probíjí misema, jedna vrtulníková, jedna tanková, pak ještě pár pěšo a konec. Vše na jednom ostrově. Od začátku je to rovný jak pravítko, žádný překvapení, zvrat, nic. Vím, příběh tu rozhodně není to nejdůležitější, ale něco tak hloupého nemá ani Doom. Přijde mi to jak nějaky demo k editoru.

Hra se snaží přijít s novinkou výběru misí, které chcete hrát (klasika-hlavní mise nebo pár vedlejších, které hlavní ulehčí). Je to sice fajn, ale občas to totálně postrádá smysl. Malý příklad za všechny - hlavní mise je smažení tanků ze vzduchu pomocí vrtulníku (ano, to je ta jediná normální vrtulníková mise), což není nic složitého. Jako vedlejší k ní je ale pekelně těžká mise "Sabotér", kde má hráč v noci odpálit několik tanků uprostřed nepřátelské základny. Opravdu dilema-mořit se celej den s vedlejšákem a nebo prostě ze vzduchu vystřelit o 4 rakety navíc?:)

Celkově mě ArmA hluboce zklamala. Nebýt té grafiky, tak bych hádal, že nejdřív byla ArmA a až po ní Flashpoint. Tomu totiž tahle hra nesahá po stránce hratelnosti a kampaně ani po kotníky.

Pro: Grafika, kolimátory jsou fajn

Proti: Kampaň, debilní chování strojů, zprasené ovládání

+14

Call of Duty: World at War

  • PC 70
Neúnavná druhá světová je zpět, CoD 5 pokračuje v trendu CoD 4 intenzivního pojetí války s hromadou nepřátel i dostatečného počtu spojenců. Někdy to funguje dobře, někdy to trochu skřípe, ale zábava je to slušná, za tím si stojím. Největší pochvalu si CoD však zaslouží za perfektní kooperativní mód Nazi Zombies, vím, že hned týden po CoD vyšlo Left 4 Dead, ale první je prostě první a to se počítá :)

Zatím to zní pozitivně, nyní však přichází výčet až nezvykle velkého počtu záporů, který jsem promýšlel téměř hned od prvních minut hraní (a to není dobře):
- Nevadí mi hrát znova druhou světovou, rád vezmu do ruky starého kara a pohoním (nácky po Berlínu), ale vadí mi, že je to pořád to samé. Hráč nemusí ani číst úkoly mise, stačí jít pořád dopředu a střílet všechno co se hýbe. Pokud možno zpříma a bez přemýšlení, neboť kreativita se po zásluze trestá buď designerskými omezeními, nebo tím, že se hra pozapomene uložit. Dneska je už snad jiná doba a hra by měla nabízet nějaký vývoj a/nebo variabilitu a/nebo různorodost...
- Design levelů je pěkný, ale neúčelný, prostředí sice není prázdné a grafika je stále velmi přitažlivá, ale podobně jako v mnohem starších hrách je vaše volnost pohybu nepříjemně omezena, nejde sejít z cest, slavným přelézáním překážek lze přelézt jen to, co se přelézt má, nikdy nelze vymyslet jiný postup.
- AI nepřátel je odbytá, opět na první pohled válka funguje, vojáci se navzájem střílí a pokud se něco protáhne, tak mám dojem, že se respawnují na obou stranách (wtf?), aby hra neztichla, takže si skutečně můžete připadat jako ve válce, ale někdy lze u vojáků spozorovat nehorázná demence. Např. dva vojáci stojí na proti sobě a několik sekund jen čumí, občas se někdo někde zasekne, vojáci někdy zapomenou reagovat a jen na vás strnule koukají. Spojenci vydrží mnohem víc, než nepřátelé, např. 2 nepřátelé naběhnou zcela nelogicky na 1 spojence s bajonety, ale ten je oba umlátí pažbou :)
- Na jednu stranu je hra jednoduchá, protože toho celkem dost ustojíte, ale vyšší obtížnost je spíše frustrující, protože byste někteřé hustší pasáže museli hrát tak na 10x a více. Na střední obtížnost ustojíte takovou spršku, že se oplatí přebíhat mezi překážkami, dojít nepříteli až úplně na tělo a tam jich pár postřílet a zbytek "stylově" seřezat nožem, nebo úplně nejlépe roztočit se uprostřed s plamenometem, načež všichni kolem vás instantně pochcípají.

Pro: Intenzivní válka, slušná řežba, první ruské mise byly povedené, Nazi Zombie mód.

Proti: Spousta nedotažeností, herní systém zůstal na úrovní prvního CoD a MoH

+14

Tom Clancy's Splinter Cell: Chaos Theory

  • PC 80
Série Splinter Cell mi celkem utíkala. První díl jsem hrál loni. Pandoru před čtrnácti dnima a Chaos Theory jsem dohrál včera. A dojmy? Zatím jednoznačně nejlepší díl. Technické zpracování je výborné. Pěkná grafika. Potěší i možnost více cest vedoucích k cíli. Sice obvykle jen dvě, ale pořád lepší než jedna :o). Všechno funguje jak má. Co mi trochu vadilo bylo že je hra celkem dost lehká. Od třetí mise jsem hrál na experta a až na předposlední misi jsem měl věčně 100%. Každý level se dal vždy snadno vyčistit. Dostat se za záda, omráčit případně vyslechnout a tak pořád dokola (na druhou stranu potěží možnost projít tak hru v podstatě za slušňáka). Ale i přes to se to hraje moc pěkně. Výborné jsou vtipné Samovy hlášky. A nesmím zapomenout na hudbu, kterou obvykle vypínám, ale tady se opravdu povedla a skvěle dotváří atmosféru. Otázkou je Samova výbava, kterou jsem moc nevyužíval. Na pohodové dohrání stačí pistole a její nový mód na vypínání elektřiny. Zbytek jsem použil jen vyjímečně. Oslepující granáty nefungují vůbec a elektrické vidění je naprosto zbytečné. I přes těch pár chybek výborná hra. Přeci jen ale pro mě zůstává králem stelth žánru série Thief.

Pro: Technické zpracování, hudba, hratelnost,

Proti: Možná subjektivní jednoduchost jinak mě nic nenapadá

+14

Red Faction II

  • PC 45
Tahle hra me po uzasnem prvnim dile temer ve vsem zklamala
1)místo uzasné atmosfery nehostineho Marsu opět stará a nudna planeta Zeme
2)herni doba se nam smrskla na 3 hodiny, u jednicky jsem stravil urcite mnohem vice casu
3)v jednicce jsem neustale stridal zbrane podle druhu nepritele, tady sem si vystacil se dvema
4)nerikam ze v jednicce bylo buh vi jak zajimavy story, ale neco tak klisoidniho jako ve dvojce jsem dlouho nevidel
5)ruzny ty hadovyty obludy atd do jednicky skvele zapadaly, ale ve dvojce ti mutanti, to bylo proste moc
6)absolutne nesnasim hry, ve kterejch se donekonecna objevujou nepratele a lokace proste nejde vykosit a ze jich tu takovejch bylo
7)na konci jednicky byl za odmenu skleneny dum, na kterem se tak krasne dalo vyradit, jak ja se tesil, ceho se asi dockam po dohrani dvojky a od jiste chvile to byl jediny duvod, proc jsem to hral dal, jenze ouha, nic takoveho jako skleneny dum se nekona

Plusy
1)mise v mechu
2)mise v tanku
3)geomod
+14

The Witcher

  • PC 95
Zaklínač je přesně ten typ hry, který se mi trefil do vkusu. Za posledních několik let je tohle jediná hra, která mě svým způsobem vyprávění příběhu přikovala k monitoru na dlouhé desítky hodin. Dohrání hlavní linie spolu se všemi side questy a zakázkami zabere dobrých 50 hodin. I tak jsem si ale přál, aby příběh pokračoval - a on může! Ve hře se nachází mnoho rozhodnutí, která úplně změní požitek ze hry, takže opětovné hraní tady není možností, ale poviností.
Navíc - poslední patch, který CD Projekt vypustil poskytuje další balík fanouškovských - ale kvalitních (!) příběhů. To k 2 oficiálním, již dríve vydaným přináší několik dalších hodin zábavy.
Doporučení: Hra má i své mouchy a největší z nich je obtížnost - na lehkou to zvládne pomalu i cvičená opice. Doporučuji proto hned začít na nejtěžší, ale i ta není kdovíjak těžká. Ještě, že je tu tak početná komunita, která i tenhle aspekt v podobě modifikace vylepšila.
Zaklínač je hra, která by neměla chybět v poličce žádného fandy RPG :-)

Pro: Příběh, Geralt, Alchymie, Side Questy propojené s hlavní dějovou liníí, karty :-)

Proti: nevyvážená obtížnost, stejná NPC, optimalize mohla být lepší

+14 +15 −1

Kane & Lynch: Dead Men

  • PC 75
Tahle hra mi technickým zpracováním ale i hratelností připomíná svého času Chasera - grafika je a není pěkná, level design je a není dobrý, příběh je a není zajímavý, hraje a nehraje se to dobře... Je to divné. Nemůžu říct, že je to blbá hra, ale ani že by to byla hra dobrá... je.. no.. prostě ...ucházející?

S grafikou se věci mají tak, že engine je až na pár efektů notně pozadu a díky mizerné úrovni detailů v úrovních stejně není moc na co koukat. Úrovně jako takové většinou nejsou nikterak originální, spíš průměrné - výjimky se ovšem najdou. Například se mi docela líbila část v nočním klubu, potěšila i mise ve věznici. Jinak ale jde vesměs o standardní akční lokace - jihoamerické džungle a vesničky, městská zástavba, banka a pár dalších...

Při tom s každou misí se prostředí drasticky mění a i když chápu, že je to lepší, než aby bylo pořád stejné, přijdou mi ty změny často až příliš samoúčelné. Vůbec příběh jako takový mi originální nepřijde (i když na herní poměry možná některými aspekty ano), takové typické akční béčko s netypickými anti-hrdiny.

Ústřední dvojce je vůbec asi to nejlepší na K&L - Kane, zločinec na cestě za rozsudkem smrti, je unesen svou bývalou organizací. Ta ho má ovšem za zrádce a všechno, co po něm chce, je, aby donesl to, co jim kdysi sebral a skryl, než umře. A k tomu ho donutí skrz ženu a dceru. Kane už je smířený s tím , že umře, jediné co chce, aby kvůli němu netrpěla i jeho rodina a tak přijímá.
A dostane na krk Lynche, který má za úkol mu pomáhat a hlídat, že Kane nevyvede nějakou blbost. Lynch je od pohledu celkem pohodový a schopný chlapík, jenže pod tlakem mu občas rupne v kouli a rozstřílí všechno co se pohne. A jako takový je postradatelný.
V zásadě ani jeden z nich není vyšinutý magor, prostě jen dělají to, v čem jsou dobří a co je třeba udělat.

Akce je poměrně standardního rázu s pochybným systémem krytí. Zbraně nejsou moc přesné, ale vynahrazují to silou. Herní mechanismy nejsou tak zastaralé jako třeba v novém Wolfensteinovi, ale celá hra působí trochu těžkopádně, neomaleně. Boj je vylepšen o možnost ovládání spolubojovníků - to je imho provedeno velmi použitelně, ale AI je sama natolik schopná, že jsem to téměř vůbec nevyužil.

Zvukovou stránku hry nechci moc hodnotit, protože buď jsem měl něco špatně s nastavením, nebo ten engine dělá s přehráváním audia nějaké velmi nepěkné věci.

Herní doba je pouhých cca 7 hodin, ale vzhledem k rozporuplné hratelnosti mi přijde tak akorát. Kritizovaný závěr hry sice z hlediska myšlenky není špatný, ale je prostě odfláknutý - jako řada dalších maličkostí napříč hrou.

Pro: hlavní postavy, AI spolubojovnků, některé lokace

Proti: graficky mizerné, spousta odfláknutých maličkostí

+14 +16 −2

Portal

  • PC 80
Portal, hra která si odnesla mnoho ocenění a dokonce je to nejlépe hodnocená hra roku 2007 zde na databázi se mi díky orange boxu konečně dostala pod ruku. Prvních několik komnat jsem projel na první pokus a hra se mi zalíbila. Časem se komnaty zkomplikovali, což je naštěstí dobře protože jich je ve hře pouhých 19.

Portal obsahuje i příběh, který je ale nejvíce rozvinutý až v závěrečné části. Grafika je pěkná, zvuky a hodba taky (mimo jiné i závěrečný song s výborným textem :D). Přestože že už portály byly využity v Prey, zde je jejich použití zcela jiné a originální (můžete je sami vytvářet na libovolných místech - v Prey jste ne ně pouze občas narazily a prošli skrze ně jinam). A mě nezbývá než doporučit - skutečně se totiž jedná o jednu z nejlepších her roku 2007.

Pro: využití portálů, příběh, originalita, humor, délka je tak akorát

+14 +15 −1

SimCopter

  • PC 90
Když vám budu vyprávět o hře, v níž můžete svobodně létat rozlehlým městem v 3D perspektivě a s několika typy vrtulníků plnit záchranářské, policejní a přepravní mise, či se jen znuděně s prstem v nose procházet po večerech v potěmnělých ulicích a sledovat hemžení spoluobčanů ve Vaší metropoli importované ze hry Sim City, nebude vám to znít prostě sladce? A pokud ano, bude pro vás velký šok, že tyto možnosti nabízela hra SimCopter už v roce 1996?

Když jsem tento titul vyhledal v databázi, zarazilo mě, že jsme teprve druhý hodnotící. Hra, která už před tolika lety přišla s revoluční koncepcí a tak málo známá? Demo hry, které vyšlo na cd příloze časopisu Excalibur 58 (ne že bych si to pamatoval z hlavy), jsem svého času hrál až do zblbnutí. Považte, že více free-formová hra v té době zkrátka nebyla. Jen do vydání prvního (izometrického!) GTA zbývaly necelé dva roky. Časem přišla i plná verze (při nedávném stěhování odešla) a dalších x hodin prosezených u počítače bylo na světě.

Ale ať nepěji jen oslavné ódy - hra měla své mušky. Modely i textury lidí a aut vypadaly dokonce i na svou dobu celkem podezřele a co se týče jejich AI, nebylo daleko od dojmu, že vaše krásné město zaplavila skupina zfetovaných technařů. Občasné grafické i herní bugy také nebyly vyjímkou, ale na druhou stranu, kdo by to tak odvážnému hernímu pokusu neodpustil.

Dnešnímu zhýčkanému pařanovi už hra nemá příliš co nabídnout, ale jako výlet do historie a zjištění o co většina hráčů přišla, poslouží skvěle. (Demo -17mb- dodnes stáhnete skoro kdekoliv a problém s instalací vyřešíte změnou kompatibility na W98)

Pro: freeformová hratelnost, odvážný revoluční koncept, atmosféra, den/noc, možnost létat i chodit po svých, textury budov

Proti: všechny ostatní textury, mizivá AI spoluobčanů, bugy

+14 +15 −1

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  • PC 70
CoC:DCotE jsem začal zhrát zhruba loni kolem vánoc... k jeho dohrání jsem se dokopal až teď, skoro po třičtvrtě roce. Sice má atmosféru místy vážně geniální a většina adventurních a stealth úkolů byla vážně super, jenže co na tom když čas od času přišlo totálně hluché místo ve kterém jsem se ke hře třeba měsíc nevrátil, bez pročítání návodu to párkrát taky nešlo a půlka "stealth" míst se dala prostě proběhnout, protože nepřátelé jsou neschopní, netrefí se ani z metru (doslova) a nepronásledují vás dál než za jeden roh, nebo proto že se dostanete ke zbraním a tudíž se hororová survival-adventure změní na Quake.

A to raději nemluvím o "Bethesďácké" technické stránce a pár nasíracích hopsačkově-utíkacích závodů na čas... (outro se mi kvůli bugu zobrazilo jen ze třetiny... ale už nemám sílu ten závěrečný běh v hroutící se jeskyni opakovat po dvacáté)

Jinak řečeno - velmi kvalitní horor, který má ale nehorázně velké množství nedomyšleností, nedodělků a chyb.

Pro: vynikající atmosféra s opravdu velmi infarktový mi okamžiky, adventure prvky, halucinace hlavní postavy

Proti: bugy, místy příliš akční, dementní AI, závody na čas proběhnutelné jen na milimetr přesně v kombinaci s nepříliš šťastně rozmístěnými savepointy

+14 +15 −1

Lineage II

  • PC 75
Na začátku na vás zapůsobí rosáhlá možnost volby ras, zbraní, zbrojí a povolání. Časem ovšem zjistíte že jde o drasticky stereotypní hru. Na začátku si zvolíte jednu z 6 ras. Lineage II je možné hrát na spoustě serverů, ale hrát za Kamael- tajemnou, až záhadnou 6. rasu lze pouze na několika typech serverů z nichž většina ani nejde na Vistu. Jedinými rozdíly mezi servery jsou rozdílné rychlosti v expení ( postupu do vyššich levelů ). Vyšší rychlost cca level 80 za 50 minut vás však po prozkoumání mapy začne nudit a vám nezbývá než začít znova. Naopak nižší rychlost vás nechá posstupovat rychlostí asi 1 level denně, jedinné co vám zbývá je využívat přestupovách qestů keré jsou jako celá hra jen a jen o zabíjení příšer.
Verdikt: Lineage II je typická Fantasy-online hra která neurazí ale ani nezaujme, je umění u ní strávit více než rok ale po čase vás vtáhne do krásně graficky zpracovaného prostředí v němž vás drží až do konce-(zrušení danného serveru).

Pro: Grafika, rasy, krásně zpracované prostředí, volba povolání

Proti: stereotyp

+14

The Legend of Kyrandia

  • PC 95
Jedna z mych nejoblibenejsich. Vyborny pribeh, zajimave postavy, naprosto "kulervouci" a nadcasove technicke zpracovani, o kterem bych se odvazil rici, ze zraje s casem jako vino. O hadankach si nemyslim, ze by byly prehnane slozite, ani pixelhunting ve hre nijak zvlast nezazijete. Kyrandii je casto vytykano bludiste uprostred hry. Mne se libila i tato pasaz. Pekne ctvereckovany papir a uz to jelo. :-) Nicmene chapu, ze takove veci uz se dnes prilis nenosi.

Mimochodem hodne slusny byl i dabing, o kterem mnoho Cechu kvuli legendarni cestine do floppy verze nevi. Aby take nebyl, kdyz si roli hlavniho zapornaka Malcolma uzil pan Joseph D. Kucan alias Kane z RTS serie Command & Conquer... ;-)

Pro: pribeh, grafika, hudba, hadanky, dabing

+14 +15 −1

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC 70
Je to střílečka a je škoda, že všechny ty přestřelky nevzali autoři tak vážně jako příběh a prezentaci - stále se opakující vzorec "přílivu" desítek naprosto tupých nepřátel, kteří taktizují asi jako pravěcí lidé při lovu mamutů, pro mě není moc zábavný, naopak jsem se musel někdy přemáhat, abych hrál dál. Nutila mě k tomu zvědavost, jak hra dopadne. Příběhová část je hodně vymazlená, ale také dost přitažená za vlasy. Minulý díl měl jakžtakž uvěřitelný a realistický děj, tady je tomu už docela jinak. Při některých "cool" scénkách a misích jsem si říkal, že víc to už přehnat ani nešlo. Ale tak jde hlavně o efekt a ten je tu velký :)

Audiovizuálně je to hodně působivé dílo i přes svůj starý engine plný pavučin. Krom kolísavé kvality 3d modelů a divného nasvícení panáků si moc není na co stěžovat... Snad jen na absenci nějaké pořádné fyziky a demolice prostředí... Tam kde pokulhává obraz, tam to dorovnává dobrá hudba, která hru krásně podtrhuje (ovšem k mému zklamání neobsauje žádný zapamatováníhodný motiv, který bych od něčeho, na čem dělal Zimmer čekal). Vytknul bych zvuky zbraní, které jsou u některých typů fakt směšné (pán, který má na svědomí zvuky by si mohl někdy zajít na střelnici)

Celkově dávám 70% i když jsem původně chtěl dát mnohem míň. Přestřelky mě až na nějaké výjimky (sniperské mise) nebavily tak jako třeba u Call of Juarez2 nebo Brothers in Arms3 a o nic jiného vlastně při hře nejde.

Pro: příběh, atmosféra, prezentace, hudba, spousta působivých (ač trochu přehnaných) scének, odkazy na různé filmy

Proti: krev na monitoru, která byla během hraní neskutečně otravná, příliš mnoho naprosto tupých nepřátel, kteří hru jen zdržují (nějak to natáhnout museli), nesmyslnost některých postupů vojenských sil ve hře a jejich využití

+14 +18 −4

Thief: Deadly Shadows

  • PC 90
Ano, ano, ano! Takhle se maj dělat hry!! Takhle by měli vypadat nástupci kultovních sérií! Vývojáři v tomhle případě vzali to nejlepší z prvního dílu a vyvarovali se chyb z druhýho...tím pádem vzniknul skvělý třetí. Temná atmosféra z jedničky je zde doplněna působivou hrou světla/stínu a na svou dobu úžasnou grafikou, která vypadá výborně i v současnosti na 20" displeji. Opět se dočkáme "futuristickýho" zvukovýho doprovodu od Erica Brosiuse (má na svědomí například nezapomenutelnej OST ze System Shocka 2), kterej jako by nějakým prapodivným způsobem do toho magickýho středověku přirozeně zapadal :) Příběh je opět o několik příček nad většinou "her", který v současnosti herní průmysl produkuje. Dokonce bych si troufal tvrdit, že se jedná o jednu z mála her za poslední roky, který za ten čas opravdu stály. Na závěr bych snad jen vyzdvihnul level v Kolébce Shalebridge, kterej byl ještě temější a strašidelnější než samotný Město Mrtvých z prvního dílu. Nezbývá než doufat, že čtvrý pokračování nezkazí svým mladším bratrům reputaci...

Pro: Temná atmosferá srovnatelná s jedničkou, příběh, grafika, celková rozsáhlost

Proti: snad jen občas otravný probíhání mezi čtvrtěma města

+14

Quest for Glory: Shadows of Darkness

  • PC 85
Už v dobe, keď som sa vďaka Score zoznamoval s Quest For Glory I, pokukoval som aj po ostatných dieloch série a predovšetkým práve po QFG IV, ktorá je svojou komornou atmosférou (jedno mestečko, v jednom údolí) azda najbližšie k prvému dielu, napriek tomu, že je o čosi temnejšia a germánsky folklór vystriedal folklór slovanský.

Samotná hra sa hrá v podstate rovnako príjemne ako predošlé diely, adventúrne prvky sú striedané a skombinované s RPG časťou, štyri rôzne povolania dávajú hráčovi možnosť rôznorodého postupu hrou. NPC postavy a udalosti v hre sú veľmi pútavé a nezabúda sa ani na pre sériu povestný humor (aj keď záležitosť s gnómom práve najvtipnejšia nebola).

Problém nastáva v momente, keď autori nechajú hráča tápať, objavuje síce oblasť na vlastnú päsť, tak ako je v týchto hrách zvykom, po čase však môže zistiť, že sa nevie pohnúť ďalej a to len kvôli veľmi nejasným "inštrukciám", napr. otvorenie stolu za bojovníka: to totiž vyžaduje silu 300, no hra nedá možnosť hráčovi na otvorenie silou a v prípade ak má nižšiu silu, nepovie mu, že je slabý a nemôže to otvoriť, kým nemá danú silu, neobjaví sa v hre vôbec možnosť na otvorenie a hráč zakysne.

V druhom rade môže byť problémom časovanosť mnohých scén a stretnutí v hre, kde ak hráč nepríde na správne miesto v správny čas (častokrát bez toho, aby tušil, že vôbec tam a vtedy má ísť), tak sa jednoducho udalosť neudeje kým tak neurobí, čo by nebolo zlé v prípade, ak hráč nemôže spustiť tieto "časované scény" v zlom poradí a hra mu tak nešikovne vyspoiluje časť deja, alebo dokonca v mojom prípade mu vôbec nedovolí hru dohrať. Je to samozrejme predovšetkým otázka bugov, ktorými je táto hra povestná (napriek tomu, že množstvo patchov väčšinu bugov odstránilo). Nuž, ale napriek týmto pár viac či menej frustrujúcich okolností, hra skutočne ponúka kvalitný zážitok zo starej školy v grafike, ktorá sa aj 16 rokov po vydaní nedá označiť iným slovom než malebná.
P.S.: Leshy bol neskutočne otravný. :)

Pro: príbeh, postavy, zábavný mix adventure/rpg

Proti: bugy, občasné tápanie, krátkosť hry

+14

Wolfenstein

  • PC 80
Return to Castle Wolfenstein je pro mne jedna z osobního Top Tenu, proto jsem se na nového "wolfíka" hodně těšil. Bohužel už dopředu jsem byl skeptický, kvůli obrázkům , videím, prostě všemu. Markantní posun ke 100% sci-fi mi neseděl. Nakonec to taková hrůza nebyla, ikdyž...

Hlavním mínusem je jednoduchost. Opravdu jsem za celou dobu hraní neměl problémy cokoli zvládnout a když už se něco jevilo složitějším, tak veil pomohl víc než dobře. Škoda. PRG prvky byly skoro až na škodu, protože, pokud je někdo ze staré školy a je zvyklý pořád všechno prohledávat kvůli secretům a pokladům, tak má za chvíli prachy prakticky na všechno.
Město byl vyloženě krok vedle. Je sice super, že se pořád vracíte, ale když vyčistím nějakou čtvrť, odejdu a při náratu je tam ještě početnější osádka, degraduje to německé vojáky jenom na kus masa na porážku. Proč by proboha velitelství pořád posílalo další a další lidi na sebevraždu? Přitom stačí zlikvidovat odboj, který nebyl moc tajný. Zdravý rozum si prostě vzal dovolenou. Koncept fajn, ale totálně nezvládnutý.

Mise? Pořád to samé, záseky? Proč? Dyť máte ukazatel a veil. Apropo, kdyby bylo časové omezení aspoň nějak limitující, ale možnosti dobití bylo tak moc, že to bylo až směšné.

Potěšil mě engine. Nejsem nějaký odborník, ale na pohled působil velice příjemně.
Zbraňový arzenál se měl omezit na dobové kousky. K těm sci-fi ujetinám mi srdce moc nepřirostlo. Vůbec z nich nebyla cítit smrtící síla, takže jsem je vlastně ani nepoužíval, pokud jsem nebyl nucen.
Nepřátelé = maso. V kombinaci s oficírem byli trošku oříšek, ale veil opět všechno vyřeší :-(

Shrnutí, pro mne odreagovačka, přišla v dobrou dobu (před porodem dcerky, takže jsem nemyslel na "blbosti"), pro milovnky oldschoolu dobře provedené tajné místa. Spousta klišé tuhle hru sráží dolů, prostě raději šáhněte na RtCW.

Pro: délka, poklady, zpracování, nápady (nevyužité)

Proti: veil, příběh a bohužel i BJ

+14

Doom 3

  • PC 95
Můj pocit ze hry je koukám o 20% lepší, než u průměrného hráče. Čím to? Dobře já se tedy přiznám... Doom 3 pro mě nikdy nebyl úplně obyčejnou hrou. Líbila se mi grafika i prostředí a ve své době to bylo opravdu velká zábava. ALE navíc, jsem hru hrál prakticky pouze po 22 hodině, když všichni spali, já měl na uších sluchátka a z monitoru jsem nedokázal odlepit oči...V těchto chvílích totiž D3 převálcovalo každou hru, kterou jsem kdy hrál. Pekelná atmosféra Marsu a odvaha autorů mě dokonale zabavila. Závěr možná byl příliš lehký, ale celkově úžasný dojem z několika nočních hodin u počítače nedokázal smazat. Hra, kterou si autoři dokázali do posledního detailu užít. Mnohem větší horor než většina filmových hororů.

Pro: Neuvěřitelná atmosféra, grafiak ve své době, prostředí, design, peklo

Proti: Konec, během dne slabší zážitek, relativně krátké...

+14 +15 −1

Dino Crisis 2

  • PC 90
Upozornenie!
Nasledujúci komentár je značne subjektívny, preto je jeho čítanie len na vlastné riziko. Akékoľvek nezrovnalosti prosím prekonzultujte s jeho autorom :-)

Začiatok hry je klasické klišé, ako sa zvrtol experiment a na miesto bola vyslaná
špeciálna jednotka. Po prvom útoku neprieteľa sa "nejakým zázrakom" podarí vyviaznuť len ústrednej dvojici. Toľko na úvod.

Čím Vás hra po úžasnej FMV sekvencii upúta, je určite technické spracovanie, na ktorom sa už stihol podpísať zub času, no bolo zastaralé už v dobe vydania (myslím PC verziu).
Zo začiatku mi chvíľu trvalo kým som si naň zvykol, ale potom som to už nevnímal.

Ďalšia vec, ktorá stojí za upozornenie, je konzoloidné ovládanie, ako to už pri konverziách
od Capcomu býva zvykom (dnes to už myslím neplatí).

Tak, a teraz k tomu, čo ma zaujalo v pozitívnom zmysle. Hra bola svojho času síce
prezentovaná ako survival horor, no tieto prvky boli potlačené na úkor akcie. Po celú dobu hry na Vás budú nabiehať nepriatelia zo všetkých strán. Teda si nekladiete otázku, či na Vás nepriateia zaútočia, ale koľko ich bude!
Hrou postupujete striedavo za dve hlavné postavy, z ktorých každá disponuje mierne odlišným arzenálom.
Po celú dobu hry chodíte z miesta A do miesta B, cestou zabijete mnoho, mnoho dinosaurov, v niektorých misiách zase máte za úlohu odrážať útoky nepriateľov zo stacionárnych zbraní.
Každému to síce nemusí sadnúť, no ja som sa bavil.

Podobne ako séria Resident Evil, aj Dino Crisis disponuje, dovolil by som si tvrdiť filmovým príbehom, v ktorom nechýbajú rôzne dejové zvraty a taktiež veľmi silou atmosférou, ktorú ešte podtrhujú už spomínané FMV sekvencie.

Celkový dojem ešte trochu zráža dĺžka hry (cca 5 hodín), no po opätovnom dohraní
musím skonštatovať, že je to tak akurát, no nenahneval by som sa keby to bolo dlhšie. Navyše po dohraní sa vám sprístupní ešte bonusový obsah a taktiež je tu možnosť znovuhrateľnosti.

Verdikt:
Veľmi napínavá a strhujúca akčná advetúra, o ktorej musím napriek vyššie uvedeným negatívam skonštatovať, že sa jedná o dobrú hru, ktorá ak Vás chytí, nepustí Vás až pokým ju nedohráte do konca.

Pro: akčná hrateľnosť, príbeh, atmosféra, FMV sekvencie

Proti: ovládanie, technické spracovanie, dĺžka

+14

Brány Skeldalu

  • PC 90
Prakticky poslední dungeon klasického ražení, který nejen získal (alespoň v našich končinách) úspěch a nesmrtelnost, ale zároveň je poslední žánrovou hrou, kterou lze doporučit komukoliv, kdo má zájem „ochutnat“ kus herní historie. Nedá se říci, že by každá herní součást byla dokonalá, ale dohromady tvoří velmi vyvážený a hratelný celek. Sám jsem se ke hře dostal až řadu let po vydání, tak můžu z vlastní zkušenosti potvrdit, že i dnešního zhýčkaného hráče může uchvátit a připravit ho o pěkných pár hodin života.

Kouzlo zajišťuje klasický dungeonový interface, ale kromě standardních koridorových kobek nabízí hra i určitou iluzi svobody formou rozlehlých prostranství. Samozřejmě, orientace v takových místech jako je město je problematická a bez mapy nenajdete ani sami sebe. Přesto tyto prvky pozdějších RPG her oživují hratelnost a dodávají na intenzitě prožitku z výborné fantasy atmosféry.

Pro: příjemná grafika, výborná hudba, atmosféra, soubojový systém, rozdílné dialogy u různých postav, mnoho předmětů a kouzel

Proti: občasná frustrující obtížnost některých lokací

+14