Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

The Room

  • PC 85
Drahý příteli, vynalezl jsem něco strašného, k čemu se za žádnou cenu nesmíš dostat – takže prosím udělej všechno pro to, abys to odhalil.

Pro premisy tohohle typu mám slabost, takže mě hra hned chytla a nepustila, dokud jsem všechny ty neuvěřitelně promakané zámky a zámečky na zdánlivě nekonečných trezorech v trezorech v trezorech neotevřela. Pravý talent autora dopisu na začátku totiž nespočívá ve vytváření elementů zkázy, ale v konstrukci neuvěřitelně komplikovaných sejfů. Jak napovídá název, jste pořád v jednom pokoji a jediné co děláte je, že si hrajete s množstvím nejrůznějších udělátek, podivujete se důmyslnosti všech těch titěrných mechanismů a odemykáte, odemykáte a odemykáte.
+14

Quake III: Arena

  • PC 75
Quake III Arena, mě nejdříve zarazil tím, že je to zase úplně něco jiného, než byly předchozí díly. Po několika hodinách hry a rychlého zavržení zdejšího single-playeru, jsem se vrhnul na "Mulťák" a zjistil kde jsou primární kvality této hry.

Třetí díl vzal nejkvalitnější a nejúspěšnější stránku předchozí hry, a definoval ji pro celou hru. Jak už jsme uvedl, single-player mě neudržel dlouho. Mapy jsou sice povedené, nepřítel na nejtěžší obtížnosti dokáže zatopit, ale je to jen umělé pobíhání kde stále uplatňujete již zaběhlé postupy.

Hra více hráčů je už někde jinde. Vždy platí, že hra proti živému hráči je nevypočitatelná. Co teprve, když jednotlivé mapy obsahují dostatečné množství prvků, se kterými lze průběh ještě více zvrátit. O kterých je ale potřeba vědět a být rychlý, protože ostatní po nich půjdou také. Hráč se tak už jenom přizpůsobuje, nemůže taktizovat, musí jen střílet a snažit se přežít - což je to, o čem tyto hry jsou.

Quake III je na svou dobu luxusní záležitostí, která dokázala zabavit na celé dny, aniž by si člověk uvědomil že má jít do školy.... .
Single-player je tu poněkud zbytečný, protože kdo by si kupoval primárně Multi-playerovou hru, když nemá připojení na internet a zvláště když taková hra je docela strohá.
Sice trochu zamrzí, že tu už není žádná příběhová linie, žádná kampaň ale i tak 75%

Pro: Hra více hráčů na kterou se nezapomíná

Proti: Singl-pl. tam nemusel vůbec být. Absence jakékoli kampaně

+14

Neighbours from Hell

  • PC 70
Velice příjemná Stealth adventura, ve které si hráč vyzkouší spoustu možností, jak znepříjemnit život svému sousedovi.

Většina nachystaných pastí je dobře vymyšlená a při pohledu na trpícího souseda se člověk pěkně pobaví. Snad škoda jenom, že na kochání není moc čas, pokud se chce dosáhnout 100% úspěšnosti všech epizod. Aby totiž hráč dosáhnul většího ratingu, musí soused narazit na jednotlivé pasti v tahu do určitého časového intervalu. Nevím, podle mě zbytečná záležitost, jelikož sousedův brek je pořád stejný, tak mi ke konci hry přišel spíš už trapný, než vtipný.

Líbí se mi, že si hráč vyzkouší během hry velké množství pastí, které na souseda připraví. Některé jdou sice udělat v určitém okamžiku např. až potom, když soused vezme nějaký předmět nebo vykoná nějakou činnost a některé jdou až po určité kombinaci předmětů. Takových kombinací ve hře naštěstí moc není, mě osobně to přišlo zbytečné a moc složité a radši jsem preferoval ty jednodušší a zákeřnější pasti.

Celkově mě hra pobavila a i přes její krátkou herní dobu stojí za to.
+14

Enemy Front

  • PC 60
Poliaci prišli s vlastnou verziou Call Of Duty a Medal Of Honor hier z 2. svetovej vojny.

A tak som sa pustil do likvidovania mojho obľúbeného herného (ale aj filmového) nepriateľa - nacistov. Hra poteší grafickým enginom - CryEngine má jednoducho svoju nespornú kvalitu (hlavne veľmi pekné lokácie v lesoch a zrúcaninách hradov). No naopak niektoré lokácie (hlavne v mestách) tvorcovia odflákli a také Call Of Duty z roku 2003 nevypadá oveľa horšie.

Na hre bohužiaľ aj napriek kvalitnému enginu vidno low budget, či už to sú škaredé a nezaujímavé animačky alebo smiešna snaha o bojové masové scény či nevydarený bullet time po vykopnutí dverí.

Musím však pochváliť atmosféru kľudnejších lesných misií a je veľká škoda, že hra nešla práve touto skromnejšou cestou a miesto toho išli tvorcovia nad svoje sily s masovými scénami. Hra ponúka aj viac spôsobov likvidovania nepriateľov - stealth funguje, môžete využívať aj rôzne pasce a rovnako dobre funguje aj rambo štýl - strielanie je zábavné a zbrane sú spracované dobre. Poteší aj otvorenosť úrovní, v ktorých nájdete aj množstvo bočných misií alebo zberateľských predmetov.

Dohranie mi zabralo niečo cez 4 hodiny, čo je nechutne málo, ale nezbieral som skryté predmety a z bočných misií som splnil asi tak polovicu. Každopádne aj na tak krátkej hernej dobe to bolo ako na hojdačke - raz naozaj zábavné a pekné úrovne a potom zasa obyčajné a ničím zaujímavé.

Ak hľadáte FPS z prostredia 2. svetovej vojny, Enemy Front odporúčam. Strielanie nacistov je dostatočne zábavné a za dostatočne dobrú cenu (čiže do 5 eur) je to vhodná kúpa.

Pro: Niektoré graficky podarené herné lokácie, dobre spracované zbrane, zábavné strielanie nacistov, otvorenejšie herné lokácie a možnosť výberu spôsobov likvidovania nepriateľov

Proti: Low budget na hre vidieť, niektoré nezaujímavé herné lokácie, krátkosť

+14

Polda, aneb s poctivostí nejdřív pojdeš

  • PC 80
Poldu nechci, ale musím přirovnat k Horkému Létu, protože vyšli podobní období a útočili na stejnou sortu gameru v cz. Na jedné straně to nebyl takový nářez neortodoxního vtipu jako v H.L. ,ale vtipné to bylo k hranicím morálnosti, asi aby hru mohli hrát aj mladší lidi. Hra byla dobrý zážitek. Hlavně na tu dobu novinka - jednoduché jezdění z lokace do jiné lokace. Roztomilá grafika a vtipná "policejní" postavička.
Nezapomenutelná lokace sexshopu to bylo něco, co mě ani teď nenechá chladným a ta hudba. Hold zábava zaručená kdo nehrál vřele doporučuji.

Pro: Hezká, vtipná, kreslená grafika. rozpolcené postavičky které jenom vzhledem jsou vtipné

Proti: Někdy možná trošku zbytečně se hra držela v rámci morálky.

+14

Murdered: Soul Suspect

  • PC --
Vyšetřování jednotlivých případů je silně rutinní záležitost bez nápadu, navíc natolik primitivní, že by jej zvládl i cvičený makak. Radost nepřinesou ani rozhovory a hloupoučké myšlenkové pochody NPC jako: "To je divné, někdo byl před chvílí ještě živý a teď už není" mi způsobovaly intelektuální bolest.

Level-design je příšerný a volnost v Salemu hře spíše uškodila, protože autoři neumí s otevřeným městem pracovat a nasázeli do něj statické panáky, kteří se jen tak potulují nebo sedí uprostřed noci ve městě, kde se právě odehrála vražda. Každý o ní ví, každý o ní mluví, ale prostě si tam všichni tak nějak vegetují. Město je prázdné a absolutně bez šťávy. Fontána nevydává zvuk, stejně tak chybí ozvučení klapotu bot postav a spousta jiných detailů.

Odkrývání jednotlivých vedlejších příběhů a osudu hlavní postavy na jednu stranu dokáže zaujmout, na druhou je spojeno s naprosto otravným sbíráním všeho možného, což je silně demotivující a otravné.

"Akční" vložky tady jsou tak nějak navíc a démoni jsou zpracováni jak z nějaké dětské pohádky o klekánicích. Nehledě na to, že jejich likvidace nepředstavuje vážnější problém a jsou tak spíše osinou v zadku.

Takhle jalovou hru nepamatuju. Solidní nápad zabitý budgetovým zpracováním a ubíjející hratelností... sekl jsem s tím někde v polovině a dost pochybuju, že bych se k tomu někdy vrátil.
+14 +16 −2

Pro Evolution Soccer 2015

  • PC 50
Posledním dílem série Pro Evolution Soccer vývojáři z Japonska definitivně přelili pohár mojí tolerance debilit, a tak místo tradičně pochvalně laděných úvodů tentokrát nebudu chodit okolo horké kaše a rovnou vezmu hru útokem, a to i přes mou slabost pro fotbal. Tím naprosto zásadním nedostatkem je prvek, který sérii už pronásleduje jako hutný a mimořádně smradlavý pšouk už mnoho let: zcela retardovaným způsobem omezené možnosti nastavení ovlivňující hratelnost.

I takové NHL 09, a že to byla sakramentsky odfláknutá hra, možnosti herního nastavení mělo, a to nejen ty zcela základní, jakými jsou třeba přísnost rozhodčího (včetně možnosti tresty úplně vypnout) nebo rychlost přihrávky nebo bruslení, ale i tak specifické záležitosti jako například obtížnost/účinnost hitů či vypíchnutí puku nebo váha/odraz puku.

Tady ovšem člověk nenastaví skoro nic. Přísnost rozhodčího/pískání faulů, síla a přesnost střely či přihrávky, rychlost pohybu, obtížnost/účinnost skluzů – o tom všem si může hráč nechat jenom zdát. Proč to tolik vadí v případě PES 2015, když tato možnost nebyla snad v žádném díle série (pokud mě paměť neklame)? Protože v minulých dílech to člověka zamrzelo, ale nikdy to nevyniklo tolik jako tentokrát, kdy se to ďábelsky snoubilo s nepochopitelným zvýhodněním AI, které bije do očí takovým způsobem, že to skoro způsobuje monokly.

V čem to vězí? V tom, že není problém, abyste měli za zápas 25 střeleckých pokusů a počítač 4, a prohráli jste 4:1. Náhoda? Smůla? Nikoliv. Je to souhra jednak faktu, že i když máte v týmu technicky velmi dobře vybavené koncové hráče, velmi často a velmi nápadně se jim stává, že z jednoznačně gólových pozic míjí branku nebo pálí do gólmana, přestože máte zamířeno k tyči, jednak skutečnosti, že počítač po vzoru předchozích dílů dokáže vytěžit ne z minima, ale z naprostého hovna maximum. K tomu AI postačuje kupříkladu náhodná standardní situace, kterým se celý zápas vyhýbat nedá, apatičnost vašeho obránce, který ze záhadných důvodů vůbec nejde do souboje o balon, byť mačkáte příslušnou klávesu, a příhodný dopad či odraz balonu k protihráči, který se (pochopitelně ještě třeba z otočky) samo sebou nemýlí, byť se zakončení dostane třeba i velice průměrný střelec. Nestačí?

Když počítači nepomůže takovýto dárek, pomůže cheatování. Ano, čtete dobře, počítač v této hře podvádí. Funguje to asi následovně: pokud běžíte řekněme s Walcottem, jedním z nejrychlejších fotbalistů planety (i hry), na branku soupeře a v patách je vám náhodný obránce s rychlostním hodnocením třeba o třetinu nižším, co byste řekli, že se stane? No pochopitelně přece obránci ani o píď neupláchnete. Pokud se na takovouto trestnou výpravu klidně od poloviny hřiště vydá průměrný hráč ovládaný počítačem, nezřídka kdy se stane, že doslova a do písmene projde (ani se nemusí dávat do sprintu) skrze hradbu vašich bránících hráčů a dostane se do gólové pozice.(Upozorňuji, že hovoříme teprve o obtížnosti Regular.) Situace, kdy jsme se při hře dvou hráčů proti PC seběhli ve čtyřech proti jednomu protihráči, a ten pochopitelně vyšel ze souboje s ledovým klidem s balonem na noze, zatímco dva naši hráči se zůstali válet na trávníku, ostatně mluví za vše.

Ještě horší ale je, že hra počítače je natolik podivná, že v gólovkách nezřídka pozoruhodným způsobem selhává (kanonýr jako Ibrahimovič udělá kličku gólmanovi a pak z vápna mine prázdnou branku), takže góly dostáváte takřka výhradně z nacheatovaných, neférových a nefotbalových situací. Když to postavíte vedle vašich 24 neúspěšných pokusů, výsledek je jediný: frustrace a vztek, jelikož vůbec nejde o situaci, kdy byste cítili, že vás AI přehrává, tlačí a zkrátka fotbalově předčí; právě naopak. Celou dobu soupeře tlačíte vy, ale AI stačí dva tři náhodné/nacheatované góly a je vymalováno.

V zajetí náhody je člověk kromě koncovky i v jiných fázích hry – například pískání faulů a udělování karet vzbuzuje dojem, že silně závisí na tom, jakého chytnete rozhodčího, čili opět na náhodě. Obecně je sice měřítko přísnější, ovšem i tak narazíte na utkání, kdy za tři prkotiny v úvodu budete mít před očima karet jako pampelišek, takže se po zbytek zápasu budete skoro bát někoho atakovat, jindy pochybným skluzem zabráníte gólové situaci nebo vyprasíte někoho bez balonu, a rozhodčí to přejde bez povšimnutí. Celkově by se tak dalo říct, že ze sudího, který v předchozích dílech nechával projít trestuhodné prasečiny (a to i vápně) hodné karetního ohodnocení, se nám stal chlapík, který zhovadilé zákroky pouští sice vzácněji, zato však frekvencí fouknutí do píšťalky budí důvodné podezření, že během posledních let chytil těžkou tuberkulózu a nemůže se zbavit kašle.

Ani tím ale výčet chyb této hry nekončí. Nesmírně inteligentní je také třeba to, že pro vybíhání gólmana je stejná klávesa jako pro přihrávku do běhu, na čemž opět nelze nic změnit, takže se mi už nejednou stalo, že brankář místo toho, aby míč lapil do náruče, zcela nesmyslně přihrával v obrovském závaru někomu do běhu, což nezřídka mělo za následek namazání soupeři ke střele, což jsem velmi ocenil; polštář, se kterým by mimochodem hru měli prodávat, by o tom mohl vyprávět.

Co se týče střelby, i tento aspekt je naneštěstí kontroverzní jak Zemanovy výroky. Síla a vůbec realističnost kopů je tedy zpracovaná řekl bych vesměs povedeně – už není možné sázet góly z obrovských vzdáleností tak snadno, jak to šlo ve starších dílech, ale když to vyjde, o to větší má zase člověk z gólu radost. I tak se solidním střelcem získáte palbou ze střední vzdálenosti nejeden rohový kop, a ty jsou jednak velmi nebezpečné, víte-li, jak je zahrát, jednak pěkně zmrvené. Horší je bohužel to, že i tady se projevuje zmíněné znevýhodňování hráče, protože i s technicky zdatnými se až příliš často stává, že v gólových situacích žalostně selhávají. Samostatnou kapitolou je pak hlavičkovaní, jež bych ve stručnosti shrnul následovně: pokud bychom uspořádali závod mezi míčem zahraným hlavou v PES 2015 a stařečkem o holi a po operaci kyčelního kloubu, favorizoval bych rozhodně nebohého dědulu.

Snad již ani nemá cenu zmiňovat další záhadnosti, mezi které patří třeba to, že díky překopanému způsobu vyjednávání s hráči už konečně lze za patřičnou sumu koupit v podstatě kohokoliv, ale vývojáři z KONAMI nedají žádné zlepšení zadarmo. V tomto případě je to za cenu zpátečnického způsobu vylepšování hráčů, kdy jejich vývoj nelze ani sledovat či pěkně odhadovat, jako tomu bylo dříve, ani spoléhat na to, že koupením mladých talentů si člověk zadělá na hvězdu – systém vylepšování hráčů je zde opět do značné míry nepochopitelně postaven na - a promiňte mi, pokolikáté už to slovo použiju – náhodě. Stupidní zůstal i kalendář, který se během sezony zastavuje na nesmyslných a nepodstatných oznámeních, a zcela nový rozměr debility pak dostal mechanizmus únavy, takže dny reprezentačních zápasů, které neměly žádný rozumný efekt ani v předchozích dílech (něco jako orel ve Far Cry 4), budete mít ještě raději. Je tady sice možnost stát se reprezentačním koučem, podle mého názoru je však docela zbytečná. Pokud chci trénovat a hrát za klub, volím FootbalLife, pokud mám spadeno na reprezentační výběry, mám k dispozici mód šampionátů. Věřte nebo ne, našlo by se toho ještě více, jako například ještě horší zpracování penalt, které se ještě hloupěji chytají a stále stejně hloupě kopají (pořád vítězí jistota prostředku, která také sérii pronásleduje už odnepaměti), ale zaprvé jde v porovnání s již zmíněnými zápory o daleko méně závažné věci, zadruhé už ani nemám chuť cokoli dalšího rozepisovat; myslím, že už tak je toho na jednu hru a jeden komentář až příliš.

Závěrem tedy takto: hledáte-li spíše arkádově laděné počutání, které si budete moci jen tak čas od času zahrát s kamarády pro zábavu, hledejte dál. Pakliže byste rádi něco, co se by se dalo nazvat realistickým simulátorem fotbalu, i v takovém případě jste na špatné adrese. PES 2015 totiž bohužel není ani jedno, a pokud bych měl nejnovější pokus KONAMI vystihnout jednou větou, zněla by bohužel asi takhle: „Jeden krok vpřed, dva kroky zpátky“. Hra to není vyloženě špatná, ale i když z tohoto tvrzení nemám coby fanda fotbalu i série pražádnou radost, musím zkrátka uznat, že je zatraceně prapodivná a rozporuplná. Jen dodám, že se opět nestačím divit nejmenovaným herním webům, které vychvalují realističnost hry, ale nejspíš jsou to titíž lidé, kteří japonským vývojářům poradili, že ve fotbale se zastavuje čas při přerušení hry, že hra rukou se vůbec neřeší a že je běžné nastavovat za poločas klidně i 10 minut.

Pro: Až na výjimky zdařile zpracovaná fyzika a animace hráčů i míče (střelba, přihrávky, běh, kličky, skluzy, zákroky brankářů), větší důraz na kombinační hru

Proti: Cheatující AI, všudypřítomný, příliš významný a celkově idiotský prvek náhody, nehorázně nevyrovnaná křivka obtížnosti, zpátečnické tendence a stopy neutuchající stupidity vývojářů, repetitivní a chudý soundtrack

+14

Dreamfall: The Longest Journey

  • PC 90
Po dohrání prvního se mi moc nechtělo hrát další pokačování. Říkal jsem si, že už to nebude ono, ale nakonec jsem byl celkem mile překvapený.

Nejlepší na celé hře je určitě příběh. Rozjíždí se sice dost pomalu, ale po několika hodinách hraní hráč velice snadno začne ten příběh "žrát". Jediné, co bych příběhu vytknul je to, že není ukončený. Hra vlastně končí tom nejlepším. Sice se říká, že v tom nejlepším se má přestat, ale já bych v tomto případě preferoval víc uzavřený příběh.

Další z kladů je hudba. Přiznávám, že v některých lokacích byla průměrná, ale v některých byla dost dobrá. Nejvíc ze všeho se mi ale líbila hudba v závěrečných titulcích (Magnet - Be With You).

Další z věcí, které mě zaujaly bylo hraní za víc postav. Já si teda původně ještě před začátkem hry myslel, že to bude stát za prd. Ale opak byl pravdou. Líbily se mně ty momenty přepínání mezi jednotlivými postavami - v některých případech se třeba stalo, že hrajete za jednu postavu, která má namířeno někam, potkáte druhou postavu a poté se přepnete do role té postavy, kterou jste potkali (OK, tohle se sice stalo za hru tuším jenom jednou, ale i tak).

Teď ale k těm záporům, kterých bohužel nebylo málo. Hra je braná, jako 3D adventura, ale ve skutečnosti postrádala některé adventurní prvky. Např. jsem za celou hru narazil jenom na pár předmětů, které se k něčemu použily. Ale když už jsme na nějaký předmět narazil, tak bylo celkem jasné, k čemu ho hráč použije. Takže celková obtížnost hry (až na pár míst) byla dost malá.

Další věcí je kamera. Celkově nebyla moc dobře provedená, nemohl jsem se ani třeba pořádně podívat nahoru nebo dolů.

Další důležitá věc, která mi vadila, byly některé chyby ve hře jako zasekávání o vzduch, neviditelné překážky atd. Chápu, že do některých lokací nešlo jít, ale třeba se mi stalo, že jsem ani nemohl vyjít schody. Hráč si potom připadá trochu jako retard, když ani není schopný s postavou vyjít schody, projít obrovskou dírou ve zdi atd.

Poslední věc, která mě trochu zklamala, byl velmi malý počet lokací ve městě Marcuria. Na jednu stranu chápu z hlediska příběhu, že se vlastně vše změnilo, ale mě osobně prostě chybělo si projít víc lokací jenom tak z nostalgie.

Celkově se mi hra velice líbila i přes všechny její záporné stránky. Do velké míry za to můžou některé zvraty z hlediska příběhu (smrt April Ryan). Po dohrání této hry sice zůstalo spoustu otázek nezodpovězeno, ale doufám, že v dalších dílech se vše vysvětlí a příběh dosáhne kvalitního vyvrcholení.
+14

Portal 2

  • PC 100
Prý, že je méně více. Kdepak, v Portal 2 toto neplatí. Více postav, více prvků, více humoru, více hratelné doby a přesto hra vyniká a troufám si tvrdit, že svého předchůdce trumfla.
Druhý díl se odehrává ve světě Half Life a tvůrci se nebáli tyto dvě linky propojit.
(borealis (v portal 2 i hl2ep2), kleiner o aperture laboratories, cave johnson o black mesa
... dokonce tu může vidět i odkaz na Terminátora 2.

A tak se klukům z Valve podařilo, aby komunita o této hře neustále mluvila, snažila se vyřešit, kdo je tamta osoba, proč tohle udělala, proč a jak...
Mluvím hlavně o té části, kdy si GLaDOS vzpomene na Caroline a díky ní je hodnější na Chell - sama to i říká. Hudba na konci tak potvrzuje spekulace, že Caroline je matkou Chell, která byla i na dni "Přiveď svou dceru do práce" a uvedla svůj projekt, který se za ta léta rozrostl. ;)

Valve prostě umí a je zbytečné cokoliv psát.

Jen taková drobná zajímavost. Poprvé jsem hru hrál nelegálně. Tehdy jsem nevěděl, jestli ji vůbec rozehraju. Rozehrál, dohrál. Nejen, že jsem si hru koupil, ale dokonce jsem ji koupil dalším třem lidem, protože ta hra si zaslouží, aby byla hrána. ;)

Pro: Humor, dialogy, osobnosti postav, nová prostředí, soundtrack, multiplayer, editor map..

Proti: Nic významného.

+14 +15 −1

Sherlock Holmes: Crimes & Punishments

  • PC 80
Předem chci říct, že je to má první Holmesovka, kterou jsem hrál a tak nějak nevím o provázanosti jednotlivých dílů a tak hodnotím pouze tento díl jakožto sirotka bez rodiny.

Staré dobré náročné adventury typu: Musím na net, tohle už nedám, jsou pryč, stačí zmáčknout přeskočit...


Jelikož v poslední době opět brouzdám zpět do svých starých adventurových kolejí a snažím se vyzkoušet nové adventury, které lidi zaujali, nesměl v mé sbírce chybět ani tento kousek.
Hned jak zapnete hru, vybafne na vás cosi tak krásně propracovaného a vaše sympatie si díky motivu Sherlocka Holmese získavajícího, takže je vám jasné, že se dalších pár hodin nehnete od pc. Sherlock je prostě skvělý Sherlock - Hlášky, vyšetřovací techniky, i případy jsou naprosto skvěle detailně promyšlené a je fajn vidět jednou všechno opravdu z hlavy samotného detektiva.
Chválit budu také u deníků mechanismů s ním spojených, opravdu paráda v tom brouzdat a spojovat Sherlockovy neurony do detailního obrazu u kterého si nejste (alespoň v prvních čtyřech případech) nikdy úplně jisti správnou volbou.
Zároveň mě ale nalnil pocit zklamání a to hned ze dvou faktorů - Atmosféra a hudba. Já jakožto hráč adventur od nich očekávám dobrý příběh a skvělou atmosféru, jinak pro mě adventury nemjí smysl hrát. Sherlock má příběh opravdu fajn, případy jsou opravdu dobré, ale hudba je holt prostě nevýrazná, grafika na dobu také nepůsobí nijak extra vábivě a lokace stejně jako hudba prostě nevyvolávají ten správný pocit, který by měly.
Prostě jsme v jiné době než byla před pár lety a Sherlock je důlazem, že i "náročné" minihry mohou být tak jednoduché, že si člověk říká, proč tam vůbec jsou a tlačítko přeskočit mi proto přišlo někdy až nemístné, aneb - Kdyby to náhodou hrálo nějaké dítě.
Každopádně pro fanoušky Sherlocka jak filmového, knižního tak jakéhokoliv jistě nadmíru skvělá volba, pro fanouška adventur hra, která nenadchne, ale rozhodně neurazí. Detailně propracovaná hra tak postrádá dle mě některé základní faktory, které mi mnohem více přinesl například ve stejném roce vydaný The Vanishing of Ethan Carter.

Pro: Do detailu propracovaná hratelnost, fajn případy, deník, volby na konci případu, množství miniher

Proti: Nízká obtážnost, přespřílišné "vození za ručičku", nevýrazný soundtrack a atmosféra

+14 +15 −1

Gothic

  • PC 85
Mohl bych se tu rozplývat, slintat ale pak také plakat nad celou sérií, ale to už tady dělali ostatí celkem obstojně, já jen ke všem těmto komentářům přidám, že tenhle počin by si zasloužil být v nějakém herním muzeu hodně znám.
U umění se většinou hodnotí stránky estetické a umělecké a ikdyby se Gothic nikomu nelíbil, uměleckou hodnotu (Záleží na tom, kolik dalších umělců se daným dílem inspirovalo) má toto dílo opravdu nezměrnou.

Pro: Svět, atmosféra, příběh, dialogy, vliv nízkého rozpočtu - Autoři to prosě dělali s láskou

Proti: Až moc naivních postav

+14 +15 −1

Into Blue Valley

  • PC 10
Na Into Blue Valley je nejlepší její zasazení. Kamarádi našli tajemnou kazetu, a na ni sleduji cestu jednoho muže - kterého budete ovládat vy - a komentují to, respektive jeden z nich vypráví co již viděl na kazetě tomu druhému. To samo o sobě by mohlo stačit na lepší indie titul, ovšem ne u prakticky až na pár míst zcela lineární hry o rozsahu nanejvýš půlhodiny (a to i s pomalejší chůzí).

Celý koncept je tak zbytečný. A to platí i pro obsah, snažící se zkombinovat vzletné lokace jako Dear Esther a hororovou atmosféru "found footage" zpracovaný v Slender: The Arrival. Výsledek je ale nic neříkající dobrodružství v jedné zapomenuté horské vesničce, kde jednomu muži dochází baterie v kameře a při paranormálně laděném konci o vstupu do "jiné reality" vše končí... a tedy má vytvářet otázky a doměnky.

Into Blue Valley vypadá dobře i je bezproblémově naprogramována, ovšem spíše vytváří medvědí službu jiným zástupcům žánru a mysteriózně laděným příběhům. Celý titul tak spíše působí jako parodie na tyto témata a tituly podobného zaměření.

Pro: technické zpracování

Proti: vše ostatní

+14

Kingdoms of Amalur: Reckoning

  • PC 80
Takže někdejší baseballista se rozhodne založit herní studio, na kterém Rhode Island utratí 75 melounů. Toto studio vydá jednu hru. Po třech měsících je společnost v prdeli, všichni ztrácí práci, Schilling přichází o své osobní jmění, a celej velkej stát je o nemálo milionů kratší. No kurde, tahle hra musí bejt slušnej trus.

Ale není. Respektive víceméně je, ale zároveň je zábavná, takže smrdutý příběh, postavy a dialogy není příliš důvod řešit. Moc hezky se na to kouká, pěkně se to poslouchá a samo se to hraje. Jednak díky tomu, o jak ryzí fuň se jedná, druhak díky úsměvně nízké obtížnosti. No co no, taková nenáročná pohádka jednou za čas taky neuškodí. Naopak, chce to víc takových her. Nepřímo totiž propagují myšlenku užívání si malých věcí. Myšlenku toho, kterak k radosti někdy opravdu může stačit proklatě málo. Moar of dis, pls.

Pro: Barvičky, kouzlíčka, hudba, hratelnost

Proti: Každý dialog ideálně odspejsnout, jen na jedno použití

+14

Game of Thrones: A Telltale Games Series – Episode One: Iron From Ice

  • PC 70
Před pár dny jsem zde na Databázi v jedné z diskusí polemizoval o tom, že konečný pocit ze hry může být zcela nezávislý na hloubce herních mechanismů, a tudíž, že "víc hra" nutně neznamená "lepší zážitek". V Telltale by měli být sakra rádi, že to někdo pořád vidí, jako to vidím já, protože jejich lenost a neochota jakkoliv inovovat svůj engine a gameplay je naprosto nevídaná. Hra je samozřejmě víc, než jen suma jejich částí, nicméně je pravda, že jednolitost QTE, jakožto i adventurních epizodek a dialogů, která se táhne napříč celým portfoliem studia od roku 2012, kdy vyšla první epizoda The Walking Dead, je až směšná, a musím říct, že mě celkem upřímně pobavilo, když už jsem asi po devadesáté za poslední tři roky musel mačkat Q, abych odtlačil kládu.

Nicméně banality stranou, atmosféru seriálů od HBO se podařilo zachytit velice slušně. Nejde ani tak o estetické zpracování, které je, troufám si říct, přinejmenším odfláklé, ale spíš o onen permanentní tíživý pocit nejistoty, kdy si nikdy nemůžete být jistí, zda ta či ona postava zemře. Ačkoliv je spekulativní, zda takovýto způsob psaní osudů hrdinů má nějaký hlubší smysl, než jen ukájení autorova nutkání "šokovat" čtenáře, potažmo hráče a diváka, nesmyslnou a pokud možno brutální smrtí jakékoliv postavy, která je zrovna na ráně (jednou jsem četl interview s George R.R. Martinem, a dostal jsem dojem, že ten člověk k ničemu nesměřuje a vůbec neví, co v těch knihách dělá). Napodobit se ho podařilo na výbornou, a já si troufám tvrdit, že to asi ani nebylo tak těžké. Stejně tak můžeme debatovat o tom, a v takové debatě už jsem se jednou ocitl, jestli má vůbec hráč možnost něco nějak zásadně ovlivnit. Na to nám doopravdy dají odpověď až další díly série, ale já bych k tomu řekl snad jen to, že je zbytečné rozebírat, která věta měla vliv na to či ono nebo jestli vůbec cokoliv mělo vliv na něco, pokud se nebavíme čistě o herním designu. Důležité je to, co se stalo, a uvažovat o tom technicky, mi přijde asi jako řešit, že budova v jiné hře je ve skutečnosti jen kvádr s texturou, ne opravdová stavba, nebo že bílá skaliska na pozadí dobrodružného filmu jsou jen zelené plátno.

Přes všechny výtky, které ke hře, nebo lepé řečeno k celému dílu Telltale, mám, se mi tenhle interaktivní spinoff Hry o trůny líbil. Škoda jen, že ten přechod od malého indie studia, které se snaží prosadit s vlastní filmovějším stylem herního vyprávění, k továrně maniaků, kteří zkouší, co všechno ještě jde zasadit do jejich enginu, je tak evidentní.

Pro: ona charakteristická atmosféra Game of Thrones

Proti: stagnující technická stránka; odbyté vizuální zpracování

+14

MDK

  • PC 80
"Murder Death Kill" už od začátku upoutá svou audivizuální formou, a hned také nabídne plno akce. Zažloutlá obloha, kterou protínaji světla reflektorů a plno nepřátel, kteří vás chtějí zastavit - pěkný začátek pro jeden ze solidních herních masakrů.

Dynamičnost této hry opravdu přesahuje všechno, jen tak sekočíte z útesu a dolů se snášíte za pomoci něčeho, co vypadá jako padák. Uživání odstřelovacího modu, kde lze střílet vedle samotných kulek i Mortarové granáty, přináší mnoho možnosti - je velice zábavné se poukoušet o headshoty v takto rychlé hře.

Design levelů je vskutku nápaditý, i když na někoho může působit docela bizarně. I několik dalších věcí nepůsobí úplně konvenčně - jako křičící a utíkající, extra hitpointy.
Ale komu to vadí, když jen překonává další překážky a nepřátele, přičemž ho doprovází výpravná hudba.
Můžete si také naskočit do letounu a na nepřátele naházet několik desítek bomb. Můžete také nepřítele zaměřit za pomoci speciálního náboje, a pak jen pozorovat prostřih, kde nějaký bílý pes (nějaký váš spojenec) naznačí vztyčený palec a zasype cíl výbušninami.

Zkrátka audio-vizuálně vydařilý, akční nátřesk.
80%

Pro: Akce a ještě jednou akce, grafické zpracování, hudební doprovod, neobvyklé herní prvky.

Proti: V některých pozdějších misích jsem se několikrát zasekl. Místy může působit dosti bizarně.

+14

Gabriel Knight 3: Blood of The Sacred, Blood of The Damned

  • PC 80
A je to tady poslední díl výtečné trilogie o Gabrielu Knightovi. Bylo zajímavé sledovat jak každý díl má odlišné grafické zpracování a tady nám byl naservírován 3D grafický kabátek který není na tu dobu vůbec špatný ale o tom níže....takže zamačknout slzu a jde se to rozebrat :D

Na začátku jsme svědky toho jak Gabriel sleduje podezřelé muže kteří údajně unesly dítě Prince. No a už od začátku je Gabriel až po uši v problémech a probouzí se v hotelu po tom co zkolaboval u vlakového nádraží no a ještě větší potíže na sebe nenechají dlouho čekat.

Jak je zvykem byl nám opět naservírován výborný příběh který si budete pořádně užívat. Je sice pravda že mi sice začátek přišel trochu únavný a pomalu jsem se začínal nudit, ale v ten moment začal příběh nabírat na obrátkách a já si až do konce užíval výborný a napínavý příběh.

Další zajetou věcí v trilogii Gabriela jsou zajímavé a dobře napsané postavy a i tady je jich dostatek. Dobrou zprávou určitě je že se vrátil starý známý detektiv Mosely který tu hraje v celku hlavní roli a díky němu se dočkáme věčného špičkování mezi Gabrielem a Moselym což přidává na humoru. Celkově humoru je tu více než v obou předchozích dílech Gabriel je sarkastičtější ke všemu vypustí nějakou tu připomínku narozdíl od minulého dílu. Jinak za zmínku stojí i hlavní záporák který sice nedosahuje kvalit minulého zloducha ale neurazí.

Dialogy jsou pořád stejné kvality jak jsme zvyklí takže jsou zajímavé a nenudí.

Grafické zpracování je už poněkud tužší oříšek nevím jestli ho dát jako mínus nebo jako plus. Když si vezmu v jakém roce hra vyšla musím říct že grafika i animace jsou na dobré úrovni. Bohužel hra díky 3D grafice velice rychle zestárla narozdíl od dílu minulých tu některé lokace nevykazují ani známky nějaké atmosféry ale vypadají jak z papundeklu. Co ale stojí za obrovskou pochvalu je volná kamera díky které se dostanete všude a máte o všem hezky velký přehled.

Dobré také je že celá hra působí živě v momentech jako prohledávání pokojů nebo že některé zajímavé části v příběhu vám můžou uniknout když je neprovedete včas např:Když nezareagujete na podivné zvuky z poza dveří a ujde vám že vás někdo odposlouchává..

Dabing byl pro mě docela šok po druhém dílu kdy jsem byl zvyklí na docela příjemnější hlas hlavního představitele tak po poslechu Tima Curryho jeho hlas byl pro mě jako ledová sprcha. Naštěstí jsem si na něj hned zvykl a v některých pasážích mě i jeho hlas bavil třeba v momentě když najedete na dveře od cizího pokoje a chcete aby Gabriel popsal čí dveře od pokoje to jsou tak Gabriel u každého člověka mluví jiným hlasem např: U pokoje Madeliny začne mluvit lehce sexy hlasem apod. V některých momentech mi ale jeho dabing zase trochu rval uši. Celkově dabing je docela slabší ale co už poslouchat se dá.

Soundtrack mi přišel slabý všechny skladby mi přijdou vesměs podobné a ty chytlavé jsou jen upravené melodie z minulého dílu. Poslouchat se to dá a neruší vás to ale žádná skladba není nijak zapamatovatelná jak tomu bylo u minulých dílů.

Nemohl bych opomenout puzzly které jsou hlavně v poslední části hry v celku chytré a zajímavé ale co musím zmínit je program Sidney u kterého se přiznám že jeho části jsem hrál s návodem. Neměl bych na to totiž nervy a musím dodat že s návodem mě části s tímto programem docela bavily i když uznávám že bez něj to musí být hodně frustrující chvíle.

Podtrženo sečteno třetí díl je podle mě nejslabší ale za to pořád silný,zábavný,napínavý a chytlavý. Je tu kopa zajímavých postav,výborný scénář spolu se stejně kvalitními dialogy apod. No musím říct že jsem vcelku smutný že tohle je poslední díl doufám že tohle setkání s Gabrielem nebylo moje poslední..no hra se asi řadí mezi srdcovky :D

Pro: Příběh,postavy,humor,puzzly,herní doba,prostředí,dialogy,volná kamera,soundtrack (pořád je uspokojující),pocit živého prostředí)

Proti: Místy dabing ,Grafika, pro někoho pomalejší rozjezd

+14

Descent II

  • PC 70
Líbil se vám první Descent a nemáte ho dost? Tak to se vám bude líbit i druhý. Je to spíš takový datadisk než nová hra - vypadá a hraje se téměř stejně.

Stejně jako v jedničce i tady budete bloudit trojrozměrnými koridory. Nicméně v Descent II je většina levelů výrazně složitější a víc prolnutá. Kvůli tomu je orientace jen pomocí mapy náročnější, protože někdy není jasné jak na sebe chodby navazují. Naštěstí je tu Guidebot, který je sice otravný když ho nepotřebujete (naštěstí mu jde přikázat aby se držel stranou) ale neocenitelný když zabloudíte a už se chcete jen konečně dostat k reaktoru.

K deseti původním zbraním přibylo devět nových (a laser jde upgradovat o další dva stupně), nicméně variabilitě to moc nepřidává. Nepotrvá vám dlouho než zjistíte že Gauss Cannon je jednoznačně nejlepší a dokud do něj máte náboje, není důvod používat cokoliv jiného (a že nábojů je dost, takže ho budete používat 90% času) a jediná raketa která nějak výrazně mění gameplay je Guided Missile, kterou řídíte sami a tudíž s ní můžete zasáhnout i za roh. Ta se taky často používá k otevření vchodů do tajných místností, kterých je v Descent II výrazně víc a je zábavnější je nacházet.

Boje jsou stejně zábavné jako v jedničce. Dneska už moc nevidíte hry ve kterých je nejlepší taktika vtrhnout do místnosti, zběsile střílet na všechno co se hýbe a při tom uhybat nepřátelským projektilům. Řekla bych ale že jsou o dost jednodušší, především tu chybí frustrující nepřátelé typu Heavy Hulk a Vulcan Driller. To je pro mě ale plus. Novým frustrujícím nepřítelem je zde Thiefbot, který vám může krást zbraně a vybavení, ale protože je v každém levelu jen jeden, radost z jeho zničení vám tu frustraci vynahradí.

Bossů je zde výrazně víc, s jedním se setkáte každý čtvrtý level. Je příjemné že máte na co použít Mega rakety, nicméně souboje s nimi jsou dost přímočaré.

Descent II taky výrazně ulehčuje hráči život některými novými utilitami jako je světlomet, konvertor energie na štíty, nebo ammo rack, se kterým můžete nést dvojnásobek raket.

Celkově je Descent II takovým příjemným rozšířením Descentu a i dnes má co nabídnout.
+14

Daikatana

  • PC 75
Daikatana, hra, ktorá sa tu na databáze v poslednom čase stala legendou :D, toľko kritiky, čo sa znieslo na túto hru ma presvedčilo, aby som si ju taktiež vyskúšal a zhodnotil, či skutočne ide o hru ktorá prepadla na plnej čiare.

Daikatanu som mal možnosť úspešne dohrať už 1.1.2015, no ku komentáru som sa až do tejto chvíle nedostal, takže aké pocity po viac ako mesiaci vo mne ešte stále Daikatana vzbudzuje ?

Na úvod musím začať s tým, že myšlienkou hľadania saveovacích kryštálov a tým pádom obmedzeným ukladaním som veľmi nadšený nebol, no po spustení hry a ihneď po prvom uložení som videl, že hon za kryštálmi sa zrejme nekoná :D, takže prvý problém bol vyriešený, teraz ešte nájsť tú Daikatanu...

Hra sa snaží navodiť akú takú atmosféru nejakého príbehu a aj sa jej to darí, už len to, že jednotlivé videosekvencie obsahujú titulky dokáže človeka potešiť. A po ich prejdení nasleduje už len samotná hra... musím povedať, že na mňa tie prvotné oblasti nezapôsobili až v takom negatívnom zmysle ako u väčšiny, práve naopak pôsobilo to na mňa trochu futuristicky v humornom zmysle slova, tak ako byť pod neustálym útokom žiab, krokodílov a vážok je už samo o sebe komické :D, na zemi vidíte podivné vajce a si hovoríte, čo tu v tejto hre robí votrelec a potom z neho vyletí agresívna vážka...

Aj to dopĺňanie zdravia z tých rastliniek s bobuľami je zaujímavé, ja by som osobne okolo tej továrne nič nejedol :D

Trošku mi ale ušla pointa, prečo bolo nutné strieľať aj tých bezbranných civilistov, ktorí sa samozrejme rátali medzi zabité monštrá... priznávam, že zbrane v prvej oblasti ma nejako extra neoslovili, skoro celý čas som tam pobehoval s tým prvotným blasterom.

Keď nastúpil na scénu Superfly až vtedy mi hra začala skutočne liezť na nervy, ako ďakujem za takú pomoc, najpravdepodobnejší jeho cieľ bol môj chrbát a až potom nejaký ten nepriateľ, takže výsledkom bolo nechať ho na začiatku mapy, no aké bolo moje rozčarovanie, keď v jednej z misií zmizol, lebo ma mal čakať pred nejakými dverami a potom som ich mal pre neho z vnútra otvoriť, a on jednoducho sa z misie vyparil, takže mohol som to hrať pekne od začiatku. (takéto niečo sa mi našťastie stalo už len raz pri Mikiko)

Spoločníci vám tak namiesto podpory a krytia prinášajú akurát problémy a chvíľky, keď som ďakoval, že tie kryštály z hry nadobro zmizli. Keď už nemá spoločníka zabiť príšera, tak samozrejme ho rozpučia dvere alebo výťah...

Významným kladom hry sa tak stáva cestovanie v čase, striedanie lokalít a samozrejme aj nepriateľov a zbraní. Na záver prvej časti po získaní daikatany som používal už dokonca skoro vkuse už len daikatanu, keďže som si na začiatok omylom myslel, že by som ju na tých 5 bodov mal nabiť už v Grécku, chyba :D, ale aspoň som mal možnosť rozsekávať hypogryfov už za letku.

Grécku musím dať jedno veľké plus, či už za využitie všetkých tých mytológických potvor alebo za rozhovor Hira s Cháronom, škoda len tých protijedov, keby bol v hre aspoň nejaký ukazovateľ doby trvania. Čo platí aj pre všetky power-upy, hľadanie tajomstiev som po prvej kapitole skoro až vzdal, keďže na čo mi je power-up, ktorý sa automaticky aktivuje a účinok napr. na daikatanu som nejako nepozoroval. Taktiež na čo si vezmem zväčšený život, keď hneď sa samovoľne začne zmenšovať na ten pôvodný maximálny, takto sa jediným dôvodom hľadania tajomstiev stal megaštít.

Jednotlivé nové oblasti takto poskytujú hráčovi dostatočnú variabilitu a aspoň ja som hru hral ďalej len kvôli tomu, žeby som videl, čo nové prinesie ďalšia oblasť, tak napr. zabíjanie vlkolakov ma najprv dosť prekvapilo, keďže pokiaľ ich zabijete musíte ich ešte rozkúskovať striebornou rukavicou a až potom sú skutočne mŕtvy, inak opäť povstanú.

Po všetkom tom zabíjaní, skákaní a naťahovaní sa so spoločníkmi sa takto dostávame až k záveru, ktorý už oproti tým predchádzajúcim svetom vyzerá až jednoduchý, jediná novinka, čo prináša, je jeho záverečná časť v podobe tréningovej zóny.

A pred touto spomínanou tréningovou zónou som mal ešte možnosť ochutnať poslednú čerešničku čo Daikatana ponúka a to, že mi zmizli všetky zbrane okrem pištole, všade mi ostala svietiť plná munícia lenže zbraň zmizla... a záverečný súboj s Mikiko... no proste zbytočné zamotanie situácie a skade sa tam v mojich rukách zobrala tá tretia daikatana ? (zrejme len ďalší bug)

Tak ostáva mi to už len zhrnúť, keby hra obsahovala menej bugov a trochu menej dementnú AI spolubojovníkov, nemal by som Daikatane ani veľmi čo vytknúť, hra sa aspoň na môj vkus celkom vydarila a aj tie „hrozné“ úvodné oblasti sa dajú prežiť. Daikatana vás tak dokáže pobaviť svojou oldschool hrateľnosťou na cca. 13 hodín a vôbec neľutujem, že som jej dal šancu.


Pro: rôznordosť oblastí, zbraní aj nepriateľov, príbeh

Proti: spoločníci, výpadky zbraní, bugy

+14

Wing Commander IV: The Price of Freedom

  • PC 95
A opět vracím úder u dalšího dílu WC. :) Již čtvrtý díl této série a člověk se tak musí zeptat zda-li už nedochází k jakési únavě materiálu? Ha, houby s octem dochází, ač je to neuvěřitelné tak tento díl pozvedá laťku kvality ještě výše a je absolutně nářezový. :) Koukněme se tedy detailněji na toto dílko.

Jako první na paškál si vezmu grafiku a hranou část hry. Grafika se opět o něco posunula k lepšímu. Jinak k ní už není moc co říci, snad jen že ubylo hranatých a špičatých tvarů a naopak je zde více kulatosti a detailnosti. Hra vás zároveň zavede na několik planet a ty jsou taktéž detailnější a obsahují více objektů na povrchu nežli minule Oblast kde nastal větší posun jsou hrané předěly které jsou ve značně lepší kvalitě než u třetího dílu. Taktéž technické nedostatky jako bylo špatné nasvícení scén a pod. již tento díl netrápí. Hru netrápí ani bugy a nedej bože pády. Technika je tedy v pořádku, nezaznamenal jsem žádné potíže ( hrál jsem dvě verze z GOG a originál ).

Obtížnost je zde stejně volitelná jako u trojky, což znamená 6 stupňů obtížnosti od nováčka po noční můru. Nicméně obtížnost je určována i jiným faktorem. Jedná se o docela podivnou věc. Jde v zásadě o to že stíhačky mají velmi slabé palubní zbraně. Zde uvedu příklad, hrál jsem na prostřední obtížnost a v souboji jsem se pověsil nepřítely za zadek přičemž jsem do něho začal plnou palbou střílet. Trvalo nejméně 10 vteřin než mu spadly štíty a dalších deset než odešlo jeho plátování. Navíc i když byl takto nahlodán tak i přesto trvalo neúměrně dlouho než padl. Nutno připomenout že nepřítel pochopitelně kličkuje a všelijak se snaží dostat pryč. Pokud se mu to povede tak máte další problém. Nepřátelům se děsně rychle regenerují štíty a to tak rychle že stačí 2 vteřiny a mají zpátky jednu čárku... Ovšem máte i rakety které jsou zase neúměrně silné a nepřátelé se poroučely po jediné ráně. A jelikož takových raket nesete poměrně dost tak jsou souboje značně jednoduché. Jistě vás napadlo že nepřátel bude více, a samozřejmě jich na na vás jde povícero ale zde je další změna která tak obtížnost mění. Pryč jsou doby kdy jste musely prolétat několika NAV. pointy. V drtivé většině misí letíte pouze k jednomu a tam se vše vyřeší. Přímé a rychlé, ovšem zároveň zmizely i obrovské vlny nepřátel. Nyní jich je o poznání méně a jen velmi velmi zřídka přicházejí nějaké další vlny. Takže vám většinou vystačí právě rakety... Na druhou stranu nepřátelé využívají taktéž hojně raket a věřte že na střední obtížnost znamená jedna rána raketou směr krchov. Naštěstí máte obranu v podobě klamných cílů které můžete vystřeli a raketa se tak zaměří na tyto návnady. Nepřátelé sice touto věcí disponují také ale v jejich případě se stačí přiblížit na 2000m a máte jistotu že klamné cíle nevystřelí.

Opět bohužel musím hře vytknout ovládání na K+M. Je zde sice malinkatý posun oproti WC3 ale není nijak značný. Takže se opět připravte na rozharašenou citlivost a kurzor který si dělá co chce... Jinak ovládací prvky zůstaly stejné jako minule takže veteráni se budou cítit jako doma a nenaleznete tu mnoho změn.

Kde ovšem změny naleznete je podání příběhu a možnost volby. Příběh je zde podán naprosto výborně a ač jsem ho chválil u předchozích dílů tak zde se posunuje na novou úroveň. Naprosto excelentně napsané dialogy a děj vás budou držet u obrazovky a nutit hrát stále dál. Všemu ještě pomáhají výborní herci kteří rozhodně hře nedělají ostudu a zde hrané pasáže jsou lepší než mnohý skutečný film. Jsou zde přítomné zvraty a nečekaná odhalení a to vše podpořené možností volby. Všechny WC ( až na pátý díl ) mají nelineární kampaň a od WC3 se taktéž můžete rozhodovat v samotných rozhovorech ale čtyřka tuto možnost posouvá dál. Nejen že máte možnost volby v dialozích ( přičemž se nejedná jen o kosmetické věci ale tyto možnosti vás můžou poslat na zcela jinou kolej než opačná volba ) ale dokonce si můžete vybírat i mezi misemi. Svoboda rozhodování se tedy rozšířila a díky tomu vás ještě více vtáhne do děje. Osobně považuji příběh a výkony herců zde za nejlepší v celé sérii.

AI je zde už standartně na velmi dobré úrovni a nepřátelé i kamarádi se chovají inteligentně. Kamarádi pomáhají seč jim síly stačí ( a poměrně dost toho sejmou sami ) a nepřátelé naopak zkoušejí vše možné aby se vám dostali na kobylku ( úhybné manévry, promyšlené formace aby jste se dostali do křížové palby atd. )

Takže tady je WC4, pro mě se jedná o naprostý vrchol série a ač je to k nevíře tak laťka kvality byla od minula opět posunuta nahoru. Malinko jsem se bál změny nepřátel a celkově změněné atmosféře ale není čoh ose obávat. Tvůrci sice otočily kormidlem ale zachovali si ten správný ráz a kvalitu. Škoda jen toho ovládání na K+M které je pro celou ságu tak tipicky nedotažené ( a v případě 3 i 4 bych se nebál říct přímo strašné ). Jak už jsem psal jedná se o nejlepší díl a zároveň je zde vidět jak moc by si přáli aby vznikl skutečný film ( bohužel skutečně vznikl ) a celé universum tak obohacují o další podrobnosti. Jo a abych nezapoměl Maniac je pořád stejné pako a naprsoto špičkový ťulpas. :)




Pro: příběh, příběh a ještě jednou příběh, herci a jejich výkon, zlepšená grafika a lepší kvalita hraných částí, AI, charaktery a opět Maniac, pár misí na planetách

Proti: bohužel opět ovládání

+14

Warcraft: Orcs & Humans

  • PC 90
Ano, ano přesně tahle gamesa byla mojí první strategií a to teda byl zážitek.
Kampaň:
Na dobu kdy jsem se k tomu dostal byli to nevídaně mapy: pestré, dějově a barevně odlišné s překážkami.
Dvě rasy které se postarali o diametrální pocity z kampani a dokonce aj ty zelený hnusný orkové mi přišli hezký když jsem za ně hrál.
V číslech má každá řasa něco kolem 10 misí, které složitostí a obtížností mají vzestupnou tendenci.

Skrimish:
Tu jsem se zasekl asi na 1,5 roku a nelituji toho.

Multiplayer:
I když se dalo hrát jenom 1vs1 bez CPU, tak když jste měli v době 386 LPT anebo COM kabel a kámoše s PC bylo o zábavu postarené na mnoho hodin.

Celkový dojem velmi pozitivní, troška těžkopádní ovládaní, ale když do toho člověk přišel bylo to více + jako - .

Pro: Na tu dobu nevídaná pestrost jednotek, zábavní kampaň, 2 rasy

Proti: Teď bych mohl napsat víc věcí, ale v době hraní nic. Teda NIC :)

+14