Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Death Rally

  • PC 100
U mě je také na místě v těch nejlepších závodových hrách, které jsem kdy hrála, ale trochu mě mrzí ta krátkost. Jak už tu bylo řečeno dá se to dohrát za hodku, dvě,tím u mě hra trochu klesla, překvapilo mě také, že se z auta, které sotva jede, div se nerozpadne :-D opravou dokáže udělat skoro Ferrari.Také už jsem ji hrála mnohokrát,ale zatím neomrzela.Na grafiku si také stěžovat nemohu i na mém starém počítači to šlape dobře.
+13

Max Payne

  • PC 90
Tlukot srdce ve zpomaleném režimu, prostřihy ze hry! Temné a drsné intro, jak má být. Pokaždé, když jsem spouštěl prvního Maxe, intro mě ihned naladilo na danou atmosféru a od hry jsem tudíž nemohl čekat nic jiného.

S příchodem třetího pokračování jsem se rozhodl oprášit první dva díly, abych navazál ihned trojkou. Po těch letech, co jsem prvního Maxe nehrál, uběhla dlouhá řada let (jedna z prvních her, kterou jsem kdy dohrál). Tudíž jsem čekal opravdu peklo! Dostavilo se! Oldchoolová hratelnost mne ihned chytla za krk a lomcoval se mnou, až do úplného konce titulků.

Příběh poldy, jenž jde za pomstou a jeho cesta je lemována desítkami ... spíše stovkami mrtvol si mě dokázala získat i po té době. S radostí jsem sledoval komiksová okénka, jenž hru trošku ozvláštnila a přidala ji zajímavý nádech. Max Payne svým neotřelým zpracováním prostě předběhl svou dobu minimálně o pět let, ani graficky se v dnešní době nemusí vůbec za nic stydět. Stejně tak interakce s prostředím, kterou by mohla leckterá hra v dnešní době závidět! I Bullet-time se dneska začíná poměrně rozšiřovat :)

Max Payne mne překvapil i po tolika letech a konečně ho můžu i adekvátně ohodnotit. Je to hra, která si zaslouží pozornost už jen za to, že je tak osobitá. Široký zbrojní arzenál schovávající se pod Maxovým kabátem, žádné checkpointy a absence titulků ve hře jsou jen drobnými neduhy na jinak vyjímečné a parádní hře! Protože příběhové hry ze třetí osoby jsou to, co mám ze všech žánrů nejradši. Proto Max Payne patří k mým TOP herním hrdinům!

Pro: hratelnosti, hrdina, příběh, zbraně, neotřelé zpracování

Proti: absence titulků, checkpointy, lokace víceméně bez života,

+13 +14 −1

Call of Duty 2

  • PC 90
Hra pro jednoho hráče je vážně super, výběr odemykatelných misí, a mise samotné jsou zvládnuté opět velmi dobře. Vlastně celá singleplayerová část je slušná nabízí opět dobrou zábavu, nyní s vylepšeným enginem, a je to znát.

Ale já vlastně hodnotím jen hru jednoho hráče, jelikož na multiplayer mám vztek, že není takový jako u prvního dílu, případně datadisku. Ale i když dám obě části dohromady, tak mi vychází nadmíru slušné hodnocení, které je dáno především díky daleko hezčí grafice a dobré zábavě po stránce hry pro jednoho hráče.

Pro: slušný engine, výběr misí, vylodění za spojence,

Proti: multiplayer,

+13 +14 −1

Moto Racer 2

  • PC 70
Titul pro mne představuje pomyslný předěl mezi hratelností závodů let minulých a součastných. Minimálně co se týče závodění v této oblasti. V nabízeném arkádovém módu se Moto Racer 2 hraje jako tuna starých 8bitových klasik, zkrátka drtíte plyn a zběsile zatáčíte ze strany na stranu. Hra ubíhá neuvěřitelným tempem, a ačkoliv tachometr ukazuje 170 km/h, ve skutečnosti letíte rychleji jak raketoplán. Přitom motorka sedí na trati pevně jako tank a jediné co vás rozhází, jsou kolize s obrubníkem nebo soupeřem. Klasika.

Zajímavý je pak mód simulace. Ne že by sám o sobě posouval hru bůhvíjak k realismu, ale zatímco v arkádovém režimu jsou nejdůležitějšími faktory při výběru motorky top speed a akcelerace, zde hrají prim síla brzd a zatáčení. Poslední zmiňovaná vlastnost je totiž u obou módů velice rozdílná. Pokud hrajete nějaký čas v arkádovém režimu, garantuji Vám, že v simulaci nevyberete zpočátku ani jednu zatáčku. Člověk se musí přeorientovat a přijmout (do dnešních dnů přetrvávající) hratelnost obdobnou pozdějším titulům Moto GP a SBK. A v tom vidím onen mezník.

Moto Racer 2 je po grafické stránky velice zdařilá hra. Design jednotlivých tratí je slušný a zpracování je velmi pěkné i dnes. Překvapilo mne, že u takové celkem standardní věci, jako je možnost navolit si počasí, se mění opravdu celá tvář hry. Krom toho, že z nebe padá sníh, celé okolí najednou dýchá příjemnou zimní atmosférou. Tribuny, domy i lesy jsou poctivě zasněžené a vozovka namrzlá. Moc pěkné. Samozřejmě, MR 2 už dnes není hra, na kterou byste se těšili ze školy domů, ale jako odreagovačka v práci na netbooku je velmi sympatická.

Pro: grafické zpracování, herní módy, design závodů, svěží nenáročná hratelnost, editor tratí, volitelná denní doba a počasí, splitscreen až ve 4 (!) na jednom pc

Proti: poněkud krátké, singleplayer se rychle obehraje, přílišná arkádovost je v některých momentech na škodu

+13

SpellForce: The Order of Dawn

  • PC 50
Hry, které kombinují více žánrů málokdy dopadají dobře, ale najde se i pár kousků, kterým se to daří. Jedním z nich je i Spellforce. RPG prvky jsou v mnoha strategiích, ovšem žádná se nedá hrát čistě jako RPG. Ve Spellforce si můžete vybrat jak hrát.

Pokud se rozhodnete hrát strategii objeví na nepřátelských stanovištích portály, z nichž se neustále vynořují nové jednotky. Časem je pěkná otrava omlacovat pořád dokola nekonečné množství nepřátel. Jediná možnost jak se portálů zbavit je zničit okolní budovy. Ovšem pokud si náhodou uložíte hru a program vypnete po nahrání mapa opět zčerná a to je při jejich rozlehlosti dost nesmyslné.

Jestli máte radši RPG pak si s vaší vytvořenou postavou můžete pobíhat po světě a sbírat lepší vybavení, učit se nová kouzla, vylepšovat statistiky atd. Jak kouzel, tak věcí je obrovské množství. Dále si můžete do své runové desky dát až pět spolubojovníků, jejichž výbavu máte taktéž pod kontrolou.

Většinou, až na pár map si budete moci vybrat jakým způsobem budete quest plnit. Questů je plno, ať už povinných či nepovinných. A dávají dohromady slušný příběh. Hudba je na můj vkus poměrně nevýrazná, ale překvapen jsem byl kvalitním dabingem.

Nebýt několika hloupostí mohlo být Spellforce ještě lepší. Takhle je to jen dobrá hra.

Pro: možnost výběru, jakým stylem budete hrát, příběh, dabing

Proti: AI podvádí, zpočátku složité, odhalené mapy znovu zčernají

+13 +14 −1

Need for Speed: Shift

  • PC 80
Pořád to neni dokonalý a i nadále zůstavají nejlepší chlapci od Codermasters a jejich Grid a Dirt, ale rozhodně nastal v rámci NFS dost výraznej posun, kterej tolik potřebovali. Grafika je hodně živá (jinej výraz mě nenapad), chování auta parádní a pohled z kabiny vozu fantastickej. To všechno podtrhuje slušnej zvuk (ten by ale mohl být dynamičtější při nárazu) a parádně vypadající hlavní menu. Škoda jen, že je hra po čase docela nudná. Pokud se budou držet tohohle schématu a ještě na něm zapracujou tak brzo budou na úrovni již zmíněnýho Gridu.

Pro: výborná grafika, model poškození, chování vozidla, chování praskliny na skle

Proti: nuda, nedynamičnost

+13

Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth

  • PC 70
Tahle hra je zatraceně zvláštní dílo. Ačkoliv mnohé její ingredience mi svou hořkostí rozhodně nesedly, celkové pošušňáníčko je zcela výjmečné. Výjmečnost bohužel ale nezaručuje výbornou chuť.

Nejdříve ale k tomu šťavnatějšímu. Tato hra si (pokud vím) vysloužila pověst jedné z nejatmosféričtějších a nejděsivějších her poslední doby. I když je takové tvrzení kapku přehnané, hra si velmi hutnou atmosféru udržuje od začátku do konce a nenechává hráče vydechnout, a párkrát mě rozhodně velmi příjemně zamrazilo v zádech (obzvláště v poslední kapitole, kdy jsem již ozbrojen vstoupil do velké jeskyně a všiml jsem si, že z druhé strany si to mým směrem šine trojice velmi rychlích a silných potvůrek - žádná hudba nehrála, žádný zvuk se neozýval, bylo to jen mé vědomí, že se s nimi setkám a že oproti mě mají nemalou výhodu. Člověk by nevěřil, jak něco tak prostého dokáže vyděsit.). Atmosféra je hustá a dýchá hráči na záda v každé části hry, ovšem tou nejpůsobivější částí je nepochybně samotný prolog hry - To jsem nevěděl, co mě čeká a co hra skrývá v rukávu a určitě jsem nečekal, že již na začátku se mi dostane takových obrázků, jako rozpáraný člověk s všemi jeho vnitřnostmi konzervovaných kolem po místnosti.

Ačkoliv level design pokulhává, většinou je herní svět sofistikovaný až až a byla radost se jím procházet. A když už se hráč musí trmácet méně příjemným prostředím (Marsh Refinery), ihned v další kapitole mu to hra bohatě vynahrazuje (Esoteric Order of Dagon). Pochvalu si zaslouží i skutečnost, že jsem ani jednou nezabloudil natolik, abych hru proklel do třetího kolena. Až na poslední kapitolu (která se odehrává v docela komplexním jeskynním systému) je hra vlastně silně lineární a povětšinou ani nenabízí více než jednu cestu, kterou se vydat. S klíčovými předměty se to taky má poměrně klidně, neboť docela silně září a tak jasně vyčnívají a doslova skáčou od oka.

Obtížnost je na Private Investigator (nejtěžší možná volba při prvním hraní) více méně průměrná a na tom mají velkou zásluhu občas velmi neshovívavé savepointy. Mít možnost ukládat kdykoliv, obávám se, že by se obtížnost dala nazvat téměř absurdní. Proč? Protože nepřátel je všude pomálu a ačkoliv jsou to takoví šťastlivci, že vás leckdy z deseti metrů s Revolverem trefí při pohybu tak, že to odnese každá část vašeho těla, jsou to neskutečně pomalí, slepí a hluší lehce degenerovaní přisránci. To způsobuje jednu roztomilou věc, která prakticky zabíjí klíčový hratelnostní prvek hry - přestřelky jsou nudné. Za to částečně může i prapodivný pocit ze střílení a Jackova těžce neklidná ruka a neschopnost automaticky přebíjet, ale největší vinu na tom mají oni nepřátelé. Přinejmenším jsou ale takové přestřelky často alespoň velice komické - Když v jedné místnosti pochodují tři takoví živáčci a jednomu udělíte krásný headshot (což dá kvůli šílenému míření fakt zabrat), zbylí dva to buď zcela ignorují, nebo se na padlého parťáka jen natočí, chvilku tak zírají a pak pokračují v chůzi. Dalším takovým případem je, když mě honí skupinka nepřátel a přímo před nimi vlezu do díry v podlaze a oni hned na to "Where did he go? Search everywhere!". Jejich hlasy na komičnosti jen přidávají. Myslím, že k vytvoření obrázku o AI by to stačilo.

Co se hádanek týče, a na ty jsem se těšil nejvíc (konec konců ta hra má být především adventura), jsem těžce zklamán. Pokud mě paměť nešálí, ve hře jsou dohromady tři nebo čtyři trezory, ke kterým je třeba zjistit kombinaci (řešení je ve všech případech do očí bijící), a jedno jediné puzzle, kdy bylo třeba zjistit, v jakém pořadí stisknout jistá tlačítka (řešení je opět do očí bijící, i když již ne v tak silné míře). No, na adventuru kurevsky slabý výkon. Vlastně z toho mám takový pocit, že bych si hned dovolil oficiálně prohlásit, že tahle hra je víc než cokoliv střílečka a jako taková selhává, páč střílení není švanda, je divný, těžko se na něj zvyká...vlastně to na mě působilo, jakoby tvůrci sami nevěděli, jak tu hru vůbec míní kategorizovat. Možná toužili založit zcela nový žánr. Mohl by se ve zkratce nazývat "no brainer adventure first person shooter not intended to be called a shooter". Ve zkratce.

S postavami jsem taky měl problém. Kdesi jsem četl, že bude zapotřebí klábosit se všemi postavami, takže jsem čekal, že jich bude patřičné množství a že každá bude unikátní a řekne mi něco jiného. No, to jsem byl naivní. Vlastně pouze na začátku první kapitoly se po ulici prochází asi pět šest chlápků a všichni vás při pokusu o kontakt okamžitě pošlou do řiti. No, to teda čumím. Bejt poslán do míst, kam slunce nesvítí, od pěti různých lidí naprosto stejným způsobem, to je sakra důležitý pro vývoj děje a pochopení příběhu. Větší problém jsem ale měl se svou vlastní postavou, Jackem. Fakt jsem se s ním mermomocí snažil nějak sžít (což by díky perspektivě, změn chůze a vidění při zranění a cutscénách viděných z vlastních očí neměl být výraznější problém), ale ne a ne se mi to podařit. Myslím si, že to bude tím, že Jack je neskutečně nezajímavý člověk bez špetky charakteru, bez jakékoliv výrazné vlastnosti, zkrátka a dobře je to postava postrádající i tu nejmenší známku osobnosti. Většinou se u něj neprojevují ani emoce. Jo, tu a tam lehce zvedne hlas, když ho někdo do něčeho nutí proti jeho vůli, ale stejně to potom udělá, samozřejmě. O vedlejších postavách se moc zmiňovat nebudu, stejně si z nich pamatuju velký kulový.

Uzdravovací systém, jakkoliv je originální, mě vesměs hlavně vytáčel, na čemž má svůj podíl viny opět Jack. On je totiž neskutečně zranitelný slaboch. Pro představu, Jacka někdo dvakrát střelí z bouchačky, Jack z toho má zlomeniny na obou nohách i rukách, má poškrábaný hrudník a ještě to schytalo oko. Půlka léčivých zásob v prdeli. Nebo, Jack spadne z dvoumetrové výšky a zlomí si obě nohy, pročež šíleně zpomalí. Fajn, chápu, má slabší kosti, ale když v takové situaci postrádáte potřebné položky lékáren, půl hodiny se tak dokulháváte vpřed, cestou ani lékárna, ani savepoint, a po té půlhodince na vás vybafne nějaký mrzák s pistolí, jednou vás střelí a tím vás dorazí. Umíte si představit ten výbuch zuřivosti, že jo?

Co by hře neskutečně bodlo je nějaká ta menší nápověda. Ačkoliv hra nění nějak zákysová, hráč nějak moc nebloudí a tak vůbec, sem tam musíte něco udělat a jednoduše nemáte nejmenší tušení, co nebo jak. Jelikož si nechci až moc začerňovat mysl, nebudu v paměti pátrat po každé takové situaci, ale zcela jasně se mi vybavují dvě - jednou mě týpek na lodi poslal pro lékarnu, že prej to šeredně schytal, tak směle vyrazím na místo, kam mě poslal, kde se rozhoupe a rozostří mé vidění, což ale nijak neubírá na zářivosti klíčových předmětů, takže jsem snadno rozpoznal lékarnu na posteli. Seberu jí, přinesu ji onomu týpkovi, ten mě ale znova pošle na to stejný místo. Nechápavě reloaduju poslední uložení a zkouším to znova. Nakonec se ukáže, že lékarna pro něho vypadá nejen úplně jinak, ale ani nijak nezáří. VŠECHNY předměty, které musíte nebo můžete sebrat, v téhle hře září, ale zrovna lékarna pro tohohle chlápka zářit nemůže. Upozorní na to hra? Ale jistě že ne. Druhý takový případ se mi stal blízko konce hry, kdy jsem se převtěloval do ožábrených potvor, páč umí dobře skákat a tak jsem přes ně dosahoval pro Jacka nedosažitelných míst a tam měl aktivovat páky ve formě rybích hlaviček. VŠECHNY páky se ve hře aktivují akčním tlačítkem, ovšem v tělech těhle monster nikoliv. V tělech těhle monster se páky aktivují útokem. Upozorní na to hra? Ale kdéže, proč taky.

Jak jsem tak hru hrál, přišla mi vcelku dlouhá, ale konečné statistiky ukázaly zoufalých pět hodin a půl hracího času. Moc se mi to nepozdává, zdá se mi, že do tohohle času jsou započítané pouze úspešné pokusy všech částí od každého savepointu.

Navzdory všemu nepříjemnému a všem nervům, které jsem u hry ztratil, musím ale udělit poměrně vysoké hodnocení, protože se opravdu jedná o velmi pohlcující a ryze horrorový zážitek. Jo, technicky se jedná o velmi chabou práci, v podstatě žádný herní mechanismus nefunguje správně ani na 70%, ale...něco na tom prostě je. Solidním tahákem je určitě i slušný příběh, který ale asi neosloví ty, kterým tahle mytologie nepůjde pod vous (jako mě). Chtěl bych napsat ještě něco, ale momentálně mě nic nenapadá. Snad jen, že ten notorický útěk pod padajícími balvany na konci hry mi nedělal sebemenší problém a udělal jsem to na druhý pokus (bez cheatu).

Pro: Výjmečnost, atmosféra, děs, level design, hudba, kvalitní příběh

Proti: V podstatě všechno ostatní, což se ale s přimhouřenýma očima dá lehce snést ve jménu toho dobrého na této hře, příběh se nebude líbit každému

+13 +14 −1

Call of Duty: Modern Warfare 2

  • PC --
Nejdřív pár vět ohledně technologií. Engine z prvního dílu opepřen o nějaké přehnané efekty a šeredné pastelové barvy - MW2 vypadá jako spojení Team Fortress 2 a Modern Warfare 1. Je to škoda, protože kdyby byly barvy alespoň o chloupek věrnější skutečnosti, byla by to grafická bomba. A ta optimalizace!

Tak jsem nakonec singleplayer kampaň dojel a musím říct, že to nebylo zase tak špatné. Samotná hratelnost výrazně ustupuje prezentování děje což má za následek řadu velmi sympatických změn oproti MW1. První z nich je snížení počtu individuálních úkolů. Nyní většinu věcí děláte řekl bych tak nějak za letu a nejde o žádné pevně ukotvené úkoly, ale spíše jen něco jako 'sundej dotěrné vrtůlníky' nebo něco podobného. Většinu času ale trávíte s aktivním úkolem jako je například 'support McTavish' nebo 'follow sb' a to mi zde naprosto vyhovovalo. Ve skutečnosti jsem bral akční část hry za takové nutné zlo abych se zase dostal k něčemu.. filmovému. Sice to nevystihuje realitu, ale bližší slovo mě nenapadlo. Prezentované je to opravdu parádně a osobně připisuji obrovký díl úspěchu hudbě, která je ve srovnání s prvním MW na naprosto jiné úrovni. Nejlepší momenty hry jsou pro mě tedy ty, kdy buď nestřílíte vůbec, nebo jen velmi poskrovnu (například mise, kdy procházíte s parťákem zasněženým lesem a občas odstřelíte nějakou tu hlídku). Silných 'filmových' momentů je tu více než v prvním díle a ač třebas nešlo o tak velké věci jako byla atomovka v prvním díle, stejně jsem z nich měl ještě lepší pocit. A celková atmosféra je jednoduše vynikající. Hru jsem hrál na obtížnost regular (po testu mi ale byla doporučena Veteran) abych omezil nutnost hraní na vhodné minimum a kochal se prezentací. Jako hra je to špatné (i když má své momenty), ale jako "něco, co se tváři jako film" je to paráda. Znovu jsem našel vášeň pro film a dokázal si konečně MW2 vychutnat tak, jak jsem měl už dříve. Dohráno za bez pár vteřin 4 hodiny což je pro kvalitní FPS málo, ale pro interaktivní filmovou zábavu jako je MW2 myslím dostatek. Herně zábavné začíná být MW2 až s multiplayerem.

Co říci k multiplayeru? Hratelnost je šíleně nevyvážená, parky jsou tu stále a k tomu všemu ve svých vylepšených verzích (včetně toho nejhoršího - last stand), pičovinek, které můžete našroubovat na svou flintu přibylo - některé z nich jsou velice otravné a hojně používané, některé podkopávají už tak značně nevyváženou hratelnost -, nové killstreaky (overpowered jako prase) - v kombinaci s care package fakt bomba (chopper gunner do každé rodiny). Shield, ACR, příliš účinné brokovnice a možnost akimbo attachmentu na některých zbraních považuji za opravdu špatný vtip od IW. Vydalo by to na dlouhý seznam kdybych se chystal vyjmenovat všechno, tohle jsou jen ty nejdůležitější. Jo, na jeden jsem zapoměl - IWNet! Nemá cenu se rozepisovat, všichni znají jeho chyby (největší chyba je jeho přítomnost). Modern Warfare 2 se prostě příliš nepovedlo.
[edit]
Musím říct, že jsem multiplayeru nakonec trochu křivdil. Vše, co jsem zmínil předtím je bezezbytku pravda, ale co se mu nedá upřít je občas i docela slušná porce zábavy. Důkaz toho, že i špatně udělaná věc může zabavit na dlouhé hodiny.:)

Singleplayer kampaň je zajímavý zážitek na jedno odpoledne. Ve hře není jediná cut scéna, vše probíhá v herním enginu a z pohledu první osoby. Důkaz, že i na obrazovce platí pravidlo jako v knihách, tedy že vyprávění v první osobě vtáhne čtenáře/diváka mnohem více do děje. Kdyby šli IW ještě dál a akční složku ještě více omezili, nezlobil bych se.

Pro: filmu podobný nádech, audiovizuální zpracování, no, nakonec i ten multiplayer je vcelku kladem

Proti: po většinu času nedobré přestřelky v singlu (vše ostatní je ale kvalitní), řada nedostatků v multiplayeru

+13 +16 −3

Star Wars: Republic Commando

  • PC 80
Předně je třeba říct, že jsem zapřísáhlý stoupenec Republiky, takže možná nebudu vždy objektivní....

Republic Commando je skvělé. Po všech hrách, kde člověk hraje za rytíře Jedi (např. skvělý KOTOR) konečně přichází hra, která vás vtělí do role "běžného" smrtelníka. Vše podstatné k principu hry bylo už řečeno níže, takže se omezím jen na klady a zápory, které jsem během hry zaznamenal.

RC je bezesporu adrenalinová střílečka par excellance. Můžete rovnou zapomenout na lehkost soubojů s droidy, na které jste zvyklí z filmů, protože vaše puška účinnosti světelného meče rozhodně nedosahuje a i běžní droidi, pokud vás přepadnou ve větším množství, dokážou pěkně zatopit. O droidekách a Grievousových bodyguardech ani nemluvě, to je hotové peklo.

Sidekickové jsou tu naprosto výborní, sami od sebe se přesunují tak aby jejich palba byla nejefektivnější, navíc se nemůže stát, že někde zkejsnete, pokud některý z nich umře - dokud je alespoň někdo naživu, stále můžete zbytek týmu oživit. Velení týmu je navíc intuitivní a i když se na něj vykašlete (čímž se připravíte o půlku zážitku), můžete hru bez něj dohrát, protože i když se hratváří jako taktická záležitost, je to stále "jen" střílečka.

Lokace a atmosféra v nich je zpracována skvěle, renderované scény (např. při otevírání dveří nebo při soubojích na blízko) výborně sedí do celku a je radost na ně pohledět.

ALE.....jsou tu dvě velká ale. Jednak je to naprosto minimální délka hry - 4 mise jsou opravdu strašně málo a pokud se rozjedete, dáte hru za den. Druhou věcí je ABSENCE kooperativního multiplayeru! Naprosto nepochopitelně ho sem vývojáři nedali - hře, která si o něj přímo říká. Nepochopitelný úkrok zpět, který u mně srazil hodnocení o 10%, protože hra tohoto formátu ve SW univerzu až do svého vzniku chyběla...

Pro: Atmosféra, renderované scény, lokace, Star wars (co víc byste chtěli?:)

Proti: Délka, absence multiplayeru

+13

Max Payne 2: The Fall of Max Payne

  • PC 70
Popravdě já osobně jsem ze dvojky nebyla moc unešená, možná to bylo tím, že jsem od ní čekala mnohem více, než dokázala dát. Pravda je, že grafika (prostředí, postavy) bylo lepší, ale děj mě moc nezaujal.
Jednička mě nalákala tím, že jsem chtěla vědět proč a kdo zabil jeho ženu a dítě. Ale dvojku jsem dohrála jen aby se neřeklo... Takže mi ani nevadilo, že byla hra tak krátká.

Pro: Prostředí, postavy

Proti: Pro mě celkem bez děje a svým způsobem bez "cíle".

+13 +17 −4

3-Demon

  • PC 80
O téhle hře jsem prakticky do dnešních dnů nevěděl vůbec nic. O to víc mně překvapilo, když jsem v jedné edici starých klasik našel i tuhle pradávnou zajímavůstku. U většiny obdobných old school her se dnes už moc dlouho vydržet nedá, tak jsem si nedělal iluze, že bych se snad mohl zabavit na víc než minutu. Nevím čím to, ale 3-Demona už pár dnů na disku mám a snad každý den udělám pár nových levelů a vůbec se nedá říct, že bych se nudil. Snad na mne sáhla nostalgie, nebo se jen z nějakých infantilních důvodů se snažím hru dohrát co nejdál, nevím. Pravda je, že se u 3-Demona bavím.

Proto jsem byl celkem zaskočen zdejším přístupem. Nechci se do nikoho navážet, ale nezlobte se na mě, vyčítat hře z roku 1983 že to není opravdová 3D, že má slabý interface, nebo dokonce že má na dnešní dobu primitivní zpracování, to snad nemůže být myšleno vážně. To je stejný přístup jako podívat se na fotku stařeny z mládí a i když to byla krasavice, řeknete ji, že je to hnusná jenom proto, že je fotka 50 let stará a paní je dneska nad hrobem. Jasně, je to falešná 2D hra a pohyb logicky není plynulý. Pohybujete se po čtvercích stejně jako v pozdějších dungeonech, ale uvědomujete si vy hnidopiši, že první opravdová 3D hra postavená na plnohodnotném 3D enginu byl až Quake z roku 1996?

Grafika je vektorová, jednoduchá ale účelná. Nevím, zda vlastním totožnou verzi jako ostatní (podle data výroby v menu soudím, že ano), ale po spuštění je mi nabídnuto, zda chci hrát na modrém či černém pozadí. V tomto případě rozhodně doporučuji černou, modrá je vážně příšerná. Jediné co za sebe mohu hře vytknout je nemožnost ustupovat, tedy couvat před nabíhajícím duchem, a detailnost mini-mapy, na které nejsou zobrazeny zdi (i když to je vcelku pochopitelné, přítomnost detailní mini-mapy by odváděla pozornost od hlavního 3D zobrazení). Co říct víc, já jsem spokojen a vím, že tím spíš bych byl v roce 83 ze hry opravdu hodně odvařený.

Pro: poměr hodnot roku výroby/ zpracování/ zábavy, první lepší zpracování (falešného) 3D prostoru, zvuky, bonusová výměna rolí mezi lovcem a kořistí, nenáročná a zábavná

Proti: nemožnost couvat, detailnější minimapa by občas přisla vhod

+13

Gothic

  • PC 90
U her mě nejvíc zajímá příběh a ten serie Gothic rozhodně má a jednička je v tomhle ohledu před všemi ostatními díly. Rozdělení na kapitoly je povedené a herní svět, ideálně velký a ta jedinečná atmosféra okouzlující. Možnost přidání k 3 různým frakcím je vytvořeno na výbornou. Avšak někdy až směšná hratelnost je k naštvání a co mě opravdu nebaví je občasně chození přes celou mapu(zezačátku nejsou teleportační svitky) tam a pak zase zpátky. Jsem typ člověka co hraje většinou za mágy apod., ale v Gothicu mě tohle opravdu nelákalo, zdlouhavé používání run než vůbec použijete kouzlo je podle mne zbytečné. Celkově jeto hra s mnoha chybama, ale na to všechno jsem dokázal zapomenout díky tak skvělému příběhu a atmosféře, proto se není čemu divit, že jsem hru dohrál 6x, až tak mě vzala.

Pro: atmosféra, dokonalý příběh, mnoho možností

Proti: hratelnost

+13

Battlefield: Bad Company 2

  • PC --
Komentář se týká pouze singleplayeru.

Zpočátku se může zdát jako zajímavý mix Crysis a Modern Warfare 2, ve skutečnosti je to ale dost mizerný hybrid. Všechny domy jsou sice zničitelné (přestřelená účinnost obyčejného granátu na cihlovou zeď je tady opravdu směšná), ale zoufale prázdné a všechny stejné. Dveře se dají otevřít jen píchnutím nože nebo střelbou (něco jsem přehlédl?).

Jakoby si autoři dali záležet jen na začátku hry, v druhé třetině už hratelnost upadá do stereotypu. Až příliš tupá akce v až příliš uzavřených kulisách. Inteligence nepřátel je zoufalá a snad na každé druhé střeše čeká enemák s bazukou. Vaši sidekickové na tom nejsou o moc lépe a všeobecně platí, že 99% práce musíte stejně udělat sami. Hudba pěkná, ale do hry se absolutně nehodí, zvukové efekty velmi dobré, ale nějak podivně ušláplé, tlumené. Na grafice mě zaujal tak maximálně přehnaný bloom, jinak to není nic, co bychom neviděli jinde už několikrát... Hru jsem ještě nedohrál a pochybuji, že se k tomu někdy přemůžu.
+13 +14 −1

Toxic Bunny

  • PC 70
Ke hře Toxic Bunny jsem se poprvé dostal někdy v roce 1999 v podobě demoverze. Hra mě neuvěřitelně okouzlila svojí atmosférou, originalitou a hratelností. Uběhlo 11 let a mě napadlo si hru zahrát znovu, a když jsem jí našel na internetu jako Abandonware na nic jsem nečekal a začal hrát.

Na první pohled se Toxic Bunny tváří jako obyčejná plošinovka, avšak po chvilce ihned zjistíte, že to tak naštěstí není. Hned zpočátku vás hra upozorní na používání inventáře, sbírání předmětů a mixování lektvarů. Po sebrání prvního předmětu ihned dostanete úkol, kde sebraný předmět následně využijete, tímto se hra pěkně odlišuje od tuctových plošinovek, a i když se jedná spíše o takové menší zpestření, tak při některých úkolech budete muset i trochu zapojit mozek. Škoda jen, že se na tyto adventurní prvky přeci jen nekladl větší důraz, je tam sice pár opravdu zajímavých úkolů, ovšem ve většině případů se jedná pouze o sebrání jednoho předmětu a hra vám následně ihned řekne, kde ho využít, tam seberete další předmět atd. Čili nějaké jejich kombinování, či třeba využití až v pozdější fázi hry by neškodilo, takhle vás hra zbytečně moc vede a té adventurní složce to spíše škodí. No další originální prvek je možnost mixování lektvarů, při putování hrou sbíráte ampulky s různobarevnou tekutinou, ty pak můžete mezi sebou různě míchat a vytvořit tak lektvar, který vám přinese nějaký užitečný účinek. Nápad je to zajímavý, ale zase mohli si na něm autoři dát více záležet, kombinací je všehovšudy pouze 7 (z toho využijete tak 4), což je určitě škoda. Pokud vám tedy ampulky s barevnou tekutinou dojdou, můžete si je za nasbírané mince dokoupit, nakupovat můžete i náboje do různých zbraní či dokonce tip do hry nebo recept na lektvar, nápad nakupování je v plošinovce opět docela zajímavý, ale též mohli autoři přidat do hry více zboží.

Grafika hry je na tu dobu docela pěkná, nejvíce se mi líbilo osvětlení, které dost přidává na atmosféře. (například kolem Toxic Bunnyho je takový kruh světla a zbytek světa je tmavý, trochu mi to tímto připomínalo Diablo:)) Po zvukové stránce se jedná zhruba o průměr, neškodily by nějaké ty ruchy okolí a skřeky potvor.

Shrnutí: Toxic Bunny je opravdu zábavná a originální plošinovka, bohužel většině originálních prvků byl dán velmi malý prostor, což je vcelku škoda, avšak i tak se jedná o jednu z nejlepších plošinovek, co jsem měl možnost si zahrát.

Zajímavost: Výrobce hry Celestial Games právě pracuje na remaku této hry, která by měla přinést vylepšenou, ručně kreslenou grafiku, zvuky, hudbu atd. a měla by chodit bezproblémově pod novějšími operačními systémy. Více informací na oficiálních stránkách.

Pro: Grafika, Originalita, Atmosféra, Vtip

Proti: Neškodilo by větší využívání adventurních prvků, poslední level mi připadal nepovedený.

+13

A Nightmare on Elm Street

  • PC 70
Noční můra mě celkem překvapila, chodbičkaření sice nepůsobí kdovíjak nápaditě, ale bizarní svět pana Krugera tvoří i z obyčejného bloudění zábavu. Atmosféra povedená, takovou bych u dvacet let staré hry nečekal. Nejsilnější moment je určitě lekačka, tuším, v šestém patře, kde na mě po zhasnutí světel vyběhnul Freddy a já začal střílet kolem sebe jako pominutý (Ano, byl z toho load :). Dále stojí za zmínku výborně vyvážená/nastavená obtížnost, od prvního polštářky vystlaného levelu až po závěrečný souboj s Freddym, u kterého (hlavně u pákovací části) jsem strávil několik hodin (došlo i na staré dobré kreslení mapy na papír). Žádné výraznější zápory mě nenapadají, snad jen technická stránka hry, především ozvučení.

+13

The Punisher

  • PC 70
Punisher se ke mně dostal poměrně nedávno.První věc která mě nadchla byla ta že se hra nedrží stejnojmeného filmu ale kráčí si určitou vlastní cestou.Hra byla celkem zábavná a postupné otevíraní nových zbraní,bonusů a zlepšování svých abilit hru jen oživilo,stejně jako sarkastický humor Cassela.Hlavní devízou této hry je určitě system výslechů který ale časem je velice stereotypní(vyjma speciálních výslechů které jsou občas opravdiu vtipné).Docela mě potěsila i přítomnost dalších postav Marvelu(Bulleye,Iron Man..)i postav s filmu.

Graficka stranka hry nijak nezahambuje ale hlavne v interiérech by potrebovala trošičku oživit.Modely jsou pěkné a zakladní system kryti také poměrně funguje ale moc jsem ho nevyužival.
Zvukova stranka je dobře sladěna s prostředím levelů.
Nepřátele moc inteligence nepobrali,ale občas se i slušně kryjí.

Když bych to shrnul,Punisher je zabavná 3rd akce která nijak nevybocuje ale ani nevystupujez tohoto žánru,vtipné hlašky,akční souboje,nasilnictví to je hlavní tahákem této hry ale taky postupným časovým stereotypem hry.70%

Pro: Rychlá zabití,Speciální výslechy,Bonusy,Hratelnost,Marvel postavy,Odreagování,Hlášky

Proti: časem stereotypnost,pro mě pouze odreagování,občasna hloupá inteligence,level desing,možna konec hry:)

+13

Crysis Warhead

  • PC 80
Crysis Warhead je jen původní Crysis se všemi jeho klady a nedostatky, někde něco málo, přidává, jinde ubírá, nebo lehce pozměňuje, ale vždy tak, aby nebyly narušeny základní prvky původní hry.

Původní Crysis mě překvapivě bavil hodně i když mouchy jsem na něm našel (kdo chce, ať si přečte koment), takže rozhodnutí zahrát si i pokračování s názvem Warhead bylo celkem snadné. Jedno odpoledne jsem nainstaloval a po cca pěti hodinách hraní jsme byl najednou na konci. Délka rozhodně není to, za co bych mohl Warhead chválit. Stejně tak ona proklamovaná lepší optimalizace se dle mých postřehů nekonala, naopak, framerate byl dost rozkolísaný. Vše ostatní naštěstí zůstalo víceméně při starém.

Hráč, v původné hře hrající za Nomáda, dostane možnost nahlédnout na konflikt i z trochu jiného úhlu a do jeho péče je svěřen další člen elitního komanda - Psycho, který operuje v trochu jiné části ostrova. Mnohem větší důraz je tu kladen na vozidla, výbuchy a celkově na efekt, někdy to funguje, někdy je to příliš účelové. Mnou kritizované chobotničky se bohužel objeví dříve než v původním Crysis.

Pro fanoušky Crysis je Warhead povinnost, pro ostatní, kteří mají rádi kvalitní FPS svým způsobem také, ale v jejich případě bych už o "must have" titulu nehovořil. Já se bavil dobře.

Pro: Grafické zpracování, pořád je to Crysis

Proti: Délka hry, víc chobotniček, občas až moc na efekt

+13

Forgotten Realms: Demon Stone

  • PC 75
Rubačka(už jsem chtěl psát Hack&slash, ale používal jsem to i jako označení žánru Torchlightu. Je o opravdu tak podobné?) ze světa Forgotten reamls? Sem s ní. Rubačky jsou zábava (i když poslední co jsem hrál, byla Golden Axe) a svět Forgotten realms mám překvapivě rád (tímto zdravím dragonlance za pomocí mého prostředníčku).

A co jsem dostal? Dobrou rubačku.

Všechny tři postavy jsou od sebe dostatečně rozdílné, navíc je bonus, že za ně hrajete zároveň, až vás přestane bavit metat firebally jako mág, přehodíte se do drowí assasinky nebo lidského bojovníka.

Prostředí a nepřátelé(kdo hrál IWD či BG bude většinu z nich znát) se mění dostatečně rychle, aby se člověk nezačal nudit. Sem tam je vložena mise především pro drowku - stealth přístup, který není nijak extra obtížný a rozhodně hru zpříjemní.

Další zpestření je v "levelování"/nakupování vybavení, takže budete dokupovat +5 prsteny, +4 brnění, +3 jedové dýky, Melfovy kyselinové šípy, Otulikovu kouli...

Dalším plusem je jedna sekvence, v které na moment přeberete vládu nad známým rubačem Drizztem Do'Urdenem.

Pro: Pohodová hratelnost, nakupování, Drizzt, občasné zpestření

Proti: Pro někoho je to pořád jen rubačka.

+13

Batman: Arkham Asylum

  • PC 90
Musím se přiznat, že jsem k Arkham Asylum (AA) přistupoval skepticky. Netopýří filmy na mne nikdy nijak nezapůsobily a hry podle filmů ve většině případů nedopadnou nejlépe. Tak jsem AA vyzkoušel opravdu jen ze zvědavosti, jestli vůbec všechny ty recenze jsou pravdivé a kladné ohlasy výstižné. Musím se přiznat, že ještě teď, po dohrání hlavní příběhové linky a nespočet výzev jsem hrou ohromen. Batman: Arkham Asylum je dokonalost sama.

Příběh patří mezi stěžejní klady AA, vše začíná jako po konci Temného rytíře. Joker je lapen a po krátkém úvodu, ve kterém se podělá vše, co může se seznamujete s herními - Batmanovskými vychatávkami jako je detektivní (rentgenový) režim, který je stejně tak dobrý jako Fisherovo noční vidění. Největším překvapením pro mě byly boje, které jsou opravdu úžasné a rozdat si to s několikanásobnou přesilou je lahůdka, jak pro všechny "drsňáky", kteří rádi lámou kosti, tak pro příležitostné hráče.

AA není ale jen obyčejná bojovka. Hra v sobě ukrývá spoustu dalších, zábavných činností. To když přijdete například do knihovny plné stráží a záleží jen čistě na Vás, jak si je poddáte. Pomocí Batmanových vychytávek si nezadáte ani s tlupou po zuby ozbrojených šílenců. Stačí jich pár odrovnat a ostatní začnou panikařit, občas z reflexu vystřelí a prohodí třeba "Kámo, tak teď jsem se lekl, tak že jsem se asi posral." Celá hra se, jak už všichni dávno ví, odehrává na ostrově, který je celý volně přístupný, což mne mnohokrát přinutilo k bloudění, ze kterého jsem asi ve dvou případech docela dlouhou chvilku nevěděl, jak z něj.

Závěrem snad jen říci, že tahle hra je dokonalá, úžasná hratelnost, spousta bonusů a skvěle nadabovaný Joker. Hra u které nebudete litovat ničeho! A ani já nelituji hodnocení, je zasloužené ;-)

Pro: překvapení :), boje, vychytávky, detektivní režim, příběh, znovuhratelnost, zábavnost, zábavné boje s bossy, překvapivá délka hlavního příběhu, spousta bonusů,

Proti: při znovu načtení lokace nepřátelé zmizí, občasné bloudění, jsem smutný, že toho bylo tak málo, chci ještě :D

+13 +14 −1

FIFA 10

  • PC 20
Poslední hra z této série, kterou jsem hrál, byla FIFA 07. Říkal jsem si, tři roky, to už se mohlo něco změnit. Hra bude hezčí, chyby z předchozích dílů budou minulostí a herní principy budou hlubší a promakanější. A ono ne. Je to pořád to samé, ne-li horší. Grafika se za ty tři roky vylepšila opravdu jen sporadicky, ale to není nejdůležitější aspekt každé hry, takže se v ní již vrtat nebudu. To, co je na jakékoli hře nejdůležitější, je její hratelnost. A v tomto ohledu mě FIFA 10 na celé čáře zklamala.
Tato hra je o fotbalu, proto je logicky důležité AI jak spoluhráčů, tak i protihráčů. Každá složka týmu (brankář, obránci, záložníci, útočníci) by měla podávat stabilní výkony a co nejvíce pracovat "samostatně", protože hráč se může věnovat pouze jednomu fotbalistovi. A v tom jádro pudla. Když se podíváte na hru vlastního (zdůrazňuji VLASTNÍHO, ne toho, který hraje proti vám) týmu, máte pocit, že místo špičkového fotbalu sledujete sjezd zkouřených šimpanzů. Zvláště obránci splňují toto přirovnání beze zbytku. Jejich obranná hra nemá chybu. Nejenže se s oblibou pohybují zpravidla na tom místě, kde se nic neděje, jsou schopni prohrát souboj o míč s jedním útočníkem. Upřesňuji ČTYŘI obránci na JEDNOHO útočníka. Kdyby se to stalo jednou za zápas... Ale tihle mistři jsou schopni zopakovat tuto šablonu klidně desetkrát za jeden poločas.
Další nemilá překvapení vám připraví brankáři, kteří jsou děravější než děravý cedník (znovu jsou to překvapivě "vaši" brankáři). Když máte stejnou šanci vy a provedete stejný postup jako soupeřův útočník, vylámete si zuby a pak můžete být ještě rádi, že jste alespoň vybojovali rohový kop.
Pozoruhodný na celé hře je také český komentář, který se od dob FIFA 07 prakticky nezměnil a komentátoři už čtvrtým rokem jedou pořád ty samé (a přiznejme si to většinou velmi slabé) hlášky. Kdyby se alespoň komentátoři tolikrát neopakovali... Když uslyšíte, že "tato hlavička měla oči" desetkrát za zápas, tak to nrní zrovna dvakrát velké terno.
Ve hře se vyskytuje "spousta" herních módů, ale pořádně hratelný je pouze Manager Mode a ani to není žádná sláva.
Co dodat na závěr? Snad jen vzkaz autorům FIFY 10, aby na trávník přestali (náhodně) dosazovat (náhodné) kolemjdoucí, protože jestli tohle jsou fotbalisté, tak já jsem Lionel Messi.

Pro: Tak na to aby jeden vzal mikroskop... ale ano, dá se to hrát, oficiální licence, česká liga

Proti: grafika z minulého století, AI obrany a brankáře, slovo inovace nejspíše autorům vypadlo ze slovní zásoby

+13