Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Saints Row: The Third - Gangstas In Space

  • PC 80
Vždycky jsem chtěl účinkovat ve filmu a sci-fi tematiku mám rád. Proto jsem byl potěšen tímto DLC.

Jedná se samozřejmě o pěkně ulítlý film (jak jinak), spíše je to taková parodie na sci-fi filmovou parodii. Líbilo se mi, že jsem vlastně normálně hrál hru, a když jsem dorazil na určité místo, tak se změnila podoba obrazovky, která signalizovala natáčení. Děj filmu nebudu prozrazovat, abych nesnižoval tržby v kinech Steelportu, ale film se odehrává jak ve městě, tak i, jak název napovídá, ve vesmíru (no spíše teda v nějakých místnostech představujících interiér vesmírné lodi). Útočili na mě lidští vojáci, ale i mimozemšťané a jejich různé stroje, všude se to hemží rádoby vědeckými výrazy a čudlíky a všechno je takové dost v pohodě nato, že hrozí konec světa :)

Zajímavé jsou i rozhovory, nejen ve filmu, ale i mezi natáčením. Někdy se běžné rozhovory dostanou i do filmu a někdy zase herci hrají i po konci záběru. Napjatý je i vztah se režisérem, který je mimochodem pěkný blbeček a namyšlenec. Ale výsledný film by klidně mohl kandidovat na .... Zlatou malinu všech dob.

Toto DLC přináší další hodinu/dvě hodiny zábavy navíc. Opět mně přišlo ještě více bláznivé než samotná hra.

Pro: hlavní role ve filmu, mimozemšťani, vtípky

Proti: někdy už dost ujeté

+13

Assassin's Creed IV: Black Flag

  • PC 95
!!!!!!!!!!!!!!!!Předem upozorňuji, že článek může obsahovat drobné spoilery, i když ne takové co dokáží jakkoli znechutit, či znepříjemnit pocit z hraní!!!!!!!!!!!!

Co jsem se doslechl o vývoji AC4, předem jsem už byl zklamaný a mé názory na pirátský simulátor nebyly dobré. Velkou roli v tom hrál nejspíš fakt, že poslední pro mě dobrý díl byl Brotherhood. Neumíte si představit jak jsem si oddychl, když jsem už jen po pár hodinách hraní nového přírůstku do série zjistil, jak šeredně jsem se spletl. Už dlouho mě hra tak moc nenadchla a moc bych se nestyděl říct, že to byla nejlepší hra roku 2013, kterou jsem hrál. Příběh se mi líbil možná i stejně jako ve druhém dílu a i když jsem se snažil k tomu hrát vedlejší mise, byl jsem neustále napjatý nad tím, co bude v příběhu dál a musím uznat, párkrát mě neuvěřitelně dojal až málem rozbrečel :D. Pravda je, že příběh může pro někoho být trochu zmatený a občas nesrozumitelný, jak mi pár lidí oznámilo. Pravda také je, že historické postavy pro někoho nemusí být tak zajímavé, jelikož nejsou ani moc známé (až na pár výjimek). Já si ale v každém případě užil hrání např. s kapitánem Edwardem Černovousem Teachem . Grafickou stránku hry moc rozebírat nebudu. Hra je graficky jednoduše víc než dostačující a dál bych se k tomu nevracel. Spíš bych se podíval na vedlejší mise a jiné aktivity. Ty jsou rozesety prakticky všude po ohromné mapě, kde je pořád co objevovat a co dělat. Od hledání pokladů, přes dobývání pevností až po nájemné vraždy a mnoho dalšího. Jediné co mě zklamalo je fakt, že Assassini zde nejsou tolik podstatná frakce a nebýt ohrožení pirátské svobody ze strany templářů, tak ani ti by nebyli nijak zvlášť důležití. Hlavní hrdina je neuvěřitelně sebestředný, honící se za ohromnou kupou peněz, lhostejný vůči problémům, které působí, ale i přesto, jak hrozně to zní je neuvěřitelně sympatický, snadno se s ním sžijete a hrálo se za něj perfektně. Dále bych rád zmínil námořní bitvy, jelikož je to jeden z nejdůležitějších a pro většinu hráčů nejspíš i nejhranější herní prvek. Samozřejmostí je, že na moři strávíte většinu herního času, ale nenechte se splést, i tak je to neuvěřitelně zábavné. Vývojáři tento prvek neuvěřitelným způsobem rozšířili. Máte nepřeberné množství vylepšení nejen své osobní výbavy, ale převážně právě té své lodě (Já osobně jsem hru dohrál prakticky s původní Edwardovou výbavou a soustředil se převážně na Kavku). Vylepšujete jak zpevnění lodi, tak dokupujete děla, vylepšujete harpuny, či loďky na lov zvěře nebo ubikace pro posádku a to jsem vyjmenoval možná 1/4 vylepšení. Také si osobně myslím, že peníze jsou poprvé ve hře skutečně důležité, jelikož úpravy lodi nevyžadují jen hromadu materiálu, kvůli kterému strávíte bitvami ohromné množství času, ale také dost slušnou sumu peněz (mám pocit, že u některých vylepšení až 30 000 + materiál). Kromě lovu zvěře, se mi líbil opravdu každý herní prvek. Za mě má hra 95% a doporučuji všem a nejen fanouškům série. Vývojářům gratuluji a klaním se, že dokázali tuto sérii opět vynést do oblak!!

Pro: dokonalý a propracovaný příběh plný dramatických zvratů, úžasný hrdina, grafická stránka, husí kůži nahánějící soundtrack, obrovská mapa, vedlejší aktivity, námořní bitvy atd.......

Proti: Assassinský řád podle mě nehraje moc velkou roli a je to spíš jen něco jako doplněk

+13

World of Warcraft

  • PC --
V tomto komentáři se nehodlám zabývat jednotlivými aspekty hry, pouze nastíním své dojmy z mnoha hodin strávených v tomto virtuálním světě.

Jednoznačně nejúspěšnější MMORPG, pro mnohé nejlepší MMORPG všech dob, pro mnoho jedinců životní styl a pro některé snad i náboženství. I já se tenkrát chytil do pasti tohoto návykového virtuálního světa čerpajícího z mé oblíbené strategické série Warcraft (tedy především z 3. dílu).

Před wowkem jsem neměl žádné zkušenosti s žádnými MMORPG a v podstatě ani poté (vyjímkou je pár týdnů strávených v Guild Wars II), jednoduše proto, že jsem žádné jiné MMORPG nepotřeboval - měl jsem tu wowko.

I když jsem v Azerothu jednu dobu trávil mnoho času, přesto nedokážu wowko a ani jiná MMORPG procentuálně ohodnotit, tak jako to jde u single-player titulů. Zážitek v MMORPG si každý hráč tvoří sám, ten který může být po pár dnech znuděn, protože prostě neměl štěstí najít tu správnou partu hráčů, hře může udělit nízké hodnocení, kdežto ten, kdo měl to štěstí najít skvělou partu lidí a seznámit se s mnoha výjimečnými lidmi prostřednictvím počítačové hry, nemá problém hře udělit hodnocení absolutní. Já sám bych se v tomhle ohledu zařadil spíše do druhé skupiny.

Z celého svého působení ve wowku vždy nejraději vzpomínám na své začátky, tehdy ještě na free serveru, kde jsem působil pod stejnou přezdívkou jako mám tady. Jednalo se pouze o testovací server s nízkou populací, přesto jsem právě tam potkal tu nejlepší komunitu hráčů, která mi utvořila mnohem lepší herní zážitek než jaký jsem měl při hraní na oficiálním serveru, kde všechno fungovalo tak jak má, přesto právě zde se ukázalo, že základním stavebním kamenem hry není 100% funkčnost, ale komunita. A je opravdu velký rozdíl v hraní s tisícovkami hráčů na jednom serveru a v hraní s několika desítkami hráčů, kteří už se právě díky nízké populaci znají navzájem a to nejen podle svých herních přezdívek.

Čas strávený v této hře rozhodně nepovažuju za promarněný. Wowko se nikdy nestalo mou prioritou číslo 1, na druhou stranu mi pomohlo seznámit se zajímavými lidmi, které bych v reálném světě pravděpodobně nikdy nemusel potkat. A za to Blizzardu patří mé dík.




+13

Shadowrun Returns

  • PC 75
Předesílám, že původní tituly Shadowrun se mi nikdy nedostaly do rukou. Na Shadowrun Returns jsem narazil úplnou náhodou. Nejprve mě zaujal izometrický pohled a tahový soubojový systém připomínající hry jako Fallout 2 nebo UFO: Enemy Unknown. Když jsem si pak přečetl popisek, tak mě nadchla kombinace magie s technikou - Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura, zaplesalo mé srdce. A když jsem zjistil, že je zrovna na Steamu se slevou, tak nebylo co řešit.

Musím říct, že hra skutečně má něco do sebe, jinak bych ji určitě nedohrál takřka na jeden zátah. Nicméně ve mě, jakožto hráči, který si prošel výše zmiňovanými tituly, zůstává po dohrání jakási pachuť. Není to žádný zásadní problém, spíše série drobností, které mrzí.

V první řadě je to lineárnost. Vedlejší úkolů moc nečekejte. Rozhodování mezi více úkoly už vůbec ne. Prostě buď přijmete vedlejší úkol a vyřešíte ho hned, dřív, než se posunute v příběhu, nebo už se k němu nikdy nevrátíte. Co mi taky chybělo u moderní hry je vtažení do příběhu třeba pomocí ingame videa, nebo alespoň dabingu zásadních rozhovorů. Taky mě trochu zklamalo zakončení příběhu pár rozhovory a suchým textem.. Trochu zklamala i herní doba. A asi poslední věc - drobnosti v ovládání. Určitá nepřenost, pokud jde o interakci s okolím. V tahovém módu je někdy obtížné přesunout postavu napožadované pole, pokud máte v blízkosti jinou postavu (dochází místo toho k přepnutí postav).

Co mě ovšem nadchlo je množství neoficiálních kampaní, které se dají ze steamu zdarma stáhnout.

Sečteno podrženo, Shadowrun Returns je dobrá hra. Ale na to, aby se stala opravdovým hitem, jí prostě něco chybí.

Pro: atmosféra, svět, humor, systém vývoje postav, soubojový systém

Proti: přílišná lineárnost, absence ingame videí či dabingu, herní doba, drobné nepřesnosti v ovládání

+13

East India Company

  • PC 45
... aneb jak si ospravedlnit, že se člověk neučí na zkoušku, ale paří na kompu.

A ještě jsem si říkal, že si aspoň pořádně zapamatuju, kde leží ty asijské přístavy. Tak jsem to zapnul, už intro je takové zvláštní. Nicméně, je to jediná hra, která se chopila té úžasné příležitosti zpracovat působení Východoindických společností, to přece nemohlo dopadnout špatně, ne?

Tak si zapnu kampaň za Holanďany, píše se rok 1600. V Evropě by měla být velká poptávka po koření, to roste na Molukách, hurááá na první plavbu!
Jenže ouha. Indonésie jaksi v tomto světě neexistuje a jestli jsem si myslel, že po vzoru svého reálného předobrazu založím na Jávě mocnou obchodní stanici Batavia, jsem na omylu. Dobře, tak alespoň do začátku vydělám nějaké peníze v obchodu mezi jednotlivými městy Asie, ona cesta kolem Afriky zpátky do Amsterdamu je fakt na dlouho.
A dvakrát ouha. Co se nakoupí v Asii, prodá člověk výhodně jedině v Evropě, maximálně tak za almužnu někde na Kanárech.

OK. Počkám, než se mi načte obrazovka indického přístavu a naložím čaj, u toho je jasně vidět, že se vyplatí (je to jedna z tzv. hlavních surovin). Než se mi načte hlavní mapa, uvařím si reálný čaj. Dovezu si to do Amsterdamu a prodám, britské libry ( :) ) se jen sypou a pak čekám na načtení hlavní mapy. Mezitím Francouzi uzavřou spojenectví s Němci. Jelikož tu nejsou žádná roční období, počasí nebo nějaké zásahy z evropského dění, chci vyplout hned zase do Indie. Rozkliknu si zpátky přístav a než se mi to načte, jdu si chvíli zaběhat. Nakoupím evropské zboží, najdu si, že se nejlépe prodává v Madrásu, čekám na načtení hlavní mapy, vesele si pluju kolem mysu Dobré naděje. V Madrásu už tohle zboží zatím moc nekupují, tak dobře, jdu ho prodat o kousek dál. Než tam dopluju, uplyne měsíc (asi... minuta?) a ceny jsou zas úplně jiné a už se to tam nevyplatí. Krom "hlavních surovin" prostě cena sledovat nejde!

Během načítacích obrazovek při vstupu do každého přístavu mezitím přečtu knihu. Mohl by mi někdo vysvětlit, co potřebuje hra z roku 2009 (na průměrném PC) deset sekund načítat na neinteraktivním prostředí, kde se dá rozkliknout jen pár tabulek?

Po hodině mám docela pěknou flotilu, jedu na Cejlon pro zboží na zakázku od krále (pro Nitro Games je očividně lepší vymyslet alternativní realitu než si dát pár hodin práce s upravením pár textů ze šablony, jejímž základem je nejspíš anglická Společnost) a potkám pirátskou loď. Je jen jedna, malá, to nebude problém. Hra se přepíná do akčního módu námořní bitvy. Můžu to brát buď jako strategii, nebo přímo ovládat jednu loď. Pěkné! Jenomže když člověk chce využít přesily a nejet jen s jednou lodí, musí se obrnit trpělivostí. Lodě se pomalu šinou za piráty a ti jim mezitím pomalu utíkají. Pak se moje lodě otočí, vystřelí s co největším rozptylem a zbytek bitvy tvrdohlavě stávkují na nejzažší hranici dostřelu, protože přiblížit se je otázka asi pěti minut, zatímco já s jednou ručně ovládanou lodí tu pirátskou bárku už nějak rozstřílím. Ovládat víc jak jednu loď by asi chtělo mnohem víc zkušeností. Achjo, v datadisku se to prý nějak zlepšilo, ale tady bych to "jednou z nejpodařenějších složek hry" opravdu nenazýval... maximálně tak zíval, když už něco. Jo, možná že je člověk moc rozmlsanej čtvrtým Assassinem, ale stejně...

A teď vážně. East India Company je unikátním příkladem, jak maximálně promrhat obrovský potenciál tématu, které přímo svádí k tomu, aby z něj někdo udělal obchodní strategii. Oproti očekávání to není vůbec složité, možností tu je pomálu. (Na druhou stranu, pokud srovnáváte s Crusader Kings II, přijde vám jednoduché asi cokoliv...)
Zase ale oceňuju různé maličkosti, například že k postavení budovy v přístavu se musí z Evropy dovézt nářadí. Obchod baví, dokud nezjistíte, že se v něm nedá taktizovat tolik, jak to zpočátku vypadalo. Bitvy - dokud si nekoupíte nějakou velkou válečnou loď, je to spíš otrava.

Navzdory tomu všemu jsem u toho stejně zase strávil spoustu času, hlavně kvůli tématu. Člověk vidí "v praxi", co čte v knížkách (tedy, spíš to tam nevidí, ale jde o pocit.) Soundtrack je chytlavý a boje proti konkurenčním Společnostem jsou taky fajn. Získáte jakýs-takýs přehled o tom, kde se co dalo koupit a kde jaký přístav ležel. Bohužel už teda nezjistíte, že ten malej ostrůvek, na kterým leží Port Louis, je Mauricius. Zeměpisné názvy se omezují na "Indický oceán", "Atlantický oceán" a "mys Dobré naděje".

Je fakt, že jsem to zatím dohrál jen do třetiny (hra se odehrává v rozmezí 1600-1750), ale ona je to tak zhruba doba, po které člověk dostane chuť na Skyrim.

Pro: Potenciál, nápad, hudba, možnost hrát za méně známé společnosti, hlášky kapitánů (i když jsou tak 4 a opakují se)

Proti: Mohly tu být mraky možností a zajímavých věcí a nejsou; absence čehokoliv na východ od Indie, námořní bitvy nezáživné, chabé vyobrazení historického období, nulové rozdíly mezi jednotlivými společnostmi, načítání přístavů, práce s tzv. běžným zbožím

+13

Icewind Dale: Heart of Winter

  • PC 75
Heart of Winter je pěkným přídavkem základní hry. Jako většina datadisků přináší nové předměty a monstra. Herní doba se zvýšší asi o deset hodin a nabídne nový příběh s novými zápletkami. Pěkné prostředí Pustolesa nábídne pohled na hřbet světa, z jiného úbočí. Naskýtá tak mnoho příležitostí pro expení družiny a zisk nových předmětů.

Velkou nevýhodou je fakt, že se hráč nemůže vrátit (do základní hry), dokud datadisk úspěšně neukončí. A vzhledem k narušení základní hry, není špatné hrát tento datadisk samostatně (po dokončení základní hry), s původní importovanou družinou.

Hráče také potěší množství odkazů na původní hru. Přítomnost mladého Neda, na jehož staršího příbuzného (opilce starého Jeda) můžete narazit ve Východním přístavě. A samotný fakt, že královna draků je osvobezena díky Vaší družině, když doručíte Ayhonenův meč.

Heart of Winter je pěknou návštěvou další části Hřbetu světa. Hru pěkně zpestřují noví nepřátelé a výzbroj. Na druhou stranu by ale tento datadisk mohl být delší a přinést toho ještě trochu více. 75%

Pro: Pěkné zpestření.

Proti: Krátká herní doba, mohlo by tam toho být trochu více.

+13

State of Decay

  • PC 90
Soundtrack k této hře jsem si zamiloval už před jejím vydáním, zombie tématika je mi poměrně blízká, mám rád hry s dostatkem volnosti a tak jsem šel do toho:

Graficky se mi hra líbila, ačkoli se o špičku teda nejedná. Nicméně vzhledem k velikosti mapy se dají zkousnout i opakující se objekty, sluneční stíny jsou pak zpracovány výborně a dávají texturám takovej jakoby "punc reality". Co se týče zvukové stránky, nemám co vytknout = skvělá práce. Především již zmíněná hudba je vyloženě skvostná. Jesper Kyd je můj kůň a málokdo se s ním v dnešní době na hudebním poli, myslím si, může rovnat. +10%

Hra začíná zhurta - vymlácením mozků několika zombíkům a hned se vydáváme do světa SoD, ve kterém platí zákon přežití. Ačkoli je hra hrozně zabugovaná, musím říct, že základní koncept šlape znamenitě: Hluk hezky svolává zombíky (na baterku však bohužel nereagujou), volba mezi brokádou a zbraní na blízko je skutečnou volbou dalšího průběhu situace, jsou chvíle kdy útěk je jediná možnost jak přežít a jsou místa kam se člověk sám raději nevydává.

To, že hra nemá předem daný děj, jen jakousi nabídku příběhových misí, které člověk plní společně s těmi generovanými, s budováním komunity a vylepšováním základny má za následek jakousi plochost dialogů a jejich částečnou repetivnost, ale to se dalo očekávat i zkousnout. Jednotliví členové komunity mají docela dost odlišností ve výdrži a zkušenostech a vzhledem k únavě postav je rozumnější hrát hned za dvě popřípadě i více postav (pokud třeba hrdina onemocní).
Smrt oblíbence pak opravdu zamrzí a to, že hra nejde vrátit ani uložit z každého boje dělá skutečnej boj o přežití a kdo zemře, toho nelze nijak oživit. Musel jsem tak skutečně nejednou řešit morální otázku: jít pomoci kámošovi s téměř nulovou šancí na záchranu obou a nebo radši utíkat zbaběle k autu a obětovat ho? Zajímavý taky je, že hra jakoby žije i době kdy hráč nehraje a tak při každém spuštění je vždy malinko něco jinak, což působí reálně a originálně.

Přestože jsem schválně s příběhovýnmi misemi poměrně šetřil, abych neukončil hru předčasně, přesto jsem už z nedostatku ostatních úkolů hru dotáhnul do konce. Za tu dobu jsem nemusel opustit první úkryt (kostel), nemusel postavit žádnou jinou základnu, ani se stěhovat. V podstatě jsem vytěžil jen jednu vesničku a měl všeho přebytky. Tady to chtělo víc promyslet. Na druhou stranu se díky tomu samozřejmě dá vyblbnout do sytosti a hru ukončit až v případě plného nabažení se, nemluvě o znovuhratelnosti.

Mezi nagativa potom řadím hromadu nedodělaností a bugů je jich tolik, že by jejich prostý výčet zabral velmi dlouhou dobu i místa a je tak asi zbytečnej.

Jízdní model aut je nehodící se (ve hře, kde jde o to nedělat hluk, nemám zájem rozjet se za tři vteřiny na 70 km/h přes maximální otáčky), autům po vystoupení nelze nechat zapnutý světla nebo houkačku (jak by se to hodilo!)

Dalším negativem je příliš jednoduchej boj se zombíkama, kterejch není problém zabít tuny a tak jejich výhoda spočívá jen v jejich množství popřípadě speciálních mutacích – jinými slovy zombálů mohlo bejt míň, mohli by bejt i pomalejší, ale taky sakra nebezpečnější.

Prostě a jednoduše chtělo by se to odklonit od konceptu typu GTA a spíš se přiblížit Stalkerovi a realističtější simulaci přežití včetně pohledu první osoby. Přestože je tam hromada bugů, u málokteré hry jsem nad datadiskem neuvažoval ani vteřinu a hned po dokončení se chtěl znova od začátku pustit do piplání nové základny.

Hra samotná by byla za osumdesát, s muzikou za 90%

Pro: Volnost, koncept přežívání, otevřenost, znovuhratelnost, ATMOSFÉRA, SOUNDTRACK

Proti: Tuna bugů a nedodělaností, jízdní model vozidel, krátká příběhová linie, nemožnost volby/tvorby vlastního hrdiny na začátku

+13

F-19 Stealth Fighter

  • PC 80
Jednou z prvních opravdu 3D her na PC, ke které jsem se dostal byla právě tato. F-19 mi, stejně jako všechny ostatní, sehnal otec zkopírovanou od známého na disketě, jinak to se simulátorem imperialistického stroje na zabíjení soudruhů nejspíš ani dělat nešlo. Samozřejmě mě okamžitě ohromila úžasnou grafikou, velice rychle jsem se ztratil v složitém ovládání a odložil do krabice. Změnu přinesla až osobní instruktáž zkušeného letce, kde jsme se zápisníkem v rukou pečlivě koukali přes rameno, pilně zapisovali všechny klávesy a kladli zvídavé dotazy. Konečně jsem tedy pochopil, jak se to hraje a přiznám se, že i 25 let po vydání jsem si v období vánočním pár misí zopakoval. Nelitoval jsem.

Úžasné na F-19 je její komplexnost, ale zároveň jednoduchost a přehlednost. V době vydání nebyla možnost udělat dokonalý simulátor, tak se spousta věcí musela obejít a zjednodušit. V kokpitu máme přehlednou taktickou mapu s vyznačením všech vzdušných a pozemních objektů, nikdy neztratíte přehled kde jste a kde jsou oni. To se mi u modernějších simulátorů stávalo často. Simulátor křížený arkádou kvůli zachováni hratelnosti mi velmi vyhovoval.

Nutné je ocenit kvalitní náplň misí s velice různorodým obsahem od ničení pozemních a vzdušných cílů až po fotografování a převážení tajných zásilek na ukrytá letiště. Před startem vybíráte výzbroj z široké nabídky vybavení, pro některé delší mise je potřeba vzít jednu i více přídavných palivových nádrží, čímž se vám snižuje celkový počet pozic pro bojové rakety. Těch je tu mnoho od chytrých samostatně naváděných a s vlastním pohonem, přes laserem zaměřované s úpravou letu při volném pádu až po ty určené pro přesné střemhlavé bombardování. Rozdíl v doletu, počtu, náročnosti samotného svržení a vhodnost k ničení různých typů cílů od bunkrů až po letiště dává nejen možnost taktizovat, plánovat, ale zvyšuje napětí jestli to všechno zvládnete, když se konečně objevíte připraveni na startovní ploše nebo palubě letadlové lodi.

K létání se nabízí čtyři bojiště, která jsou notoricky známá z historie i ze současnosti, takže při bombardování Libye nebo Iráku až trochu mrazí při pomyšlení jak málo se vlastně svět změnil během uplynulého čtvrtstoletí. Při útocích na bývalé Československo poznáváme důvěrně známá města, hory a řeky.

Nepřátelských letadel a raket, které znepříjemňují život kapitalistického imperialisty najdeme také bezpočet. Všechny letouny jsou velmi hezky vyvedeny v 3D a vzhledem věrným skutečnosti. Vaše letadélko zaostává proti všem v rychlosti, zato obsahuje technologii stealth, tehdy žhavou novinku té doby někde mezi high-tech a science-fiction, která vám umožňuje dostat se v omezené míře nepozorovaně skrz nepřátelské radary. Navíc máte k dispozici několik druhů klamných cílů i aktivní obrané prvky proti radiovému a infračervenému systému navádění raket. Jejich zapínáním získáváte lepší obranu proti raketám, zato jste snadněji k zaměření radary. Taktizujete tedy i během letu.

Letadla naučíte rozpoznávat opravdu dobře, neboť i ke startu hry jinak než na volbu trénink musíte určit typ letounu podle načrtnuté siluety. Ještě teď vidím tu hromadu papíru s obkreslenými letadly, vyškrtanými špatnými odpověďmi a nakonec hrdě zakroužkovanou tou jedinou správnou.

Samotnou misi musíte absolvovat úplně celou od startu až k přistání. Situace, kde se plni očekávání opatrně blížíte k hranici v nízké výšce kryti pohořím, nebo naopak s poškozeným motorem, minimem munice, unikajícím palivem a třemi MiGy za zadkem směřujete k přátelskému letišti, jsou k nepopsání.

Ačkoli je tato hra v podstatě překonaná novějším F-117, hlavně v grafice, jsou tu detaily, které mě neustále táhnou zpět. Možná jsou to ty titulky novin v azbuce, kde jste s pouty na rukou nástrojem propagandy, nebo v baru po skončení mise buď házíte osaměle čelo na pult, slavíte v okruhu blízkých přátel, až po party ve velkém stylu a srandovními čapkami. Nebo ty suché letecké anekdoty? S jistotou říci nedokáži.

Pro: množství letadel, výzbroje, náplň misí, přehlednost

Proti: grafika během nočních letů

+13

Metro: Last Light

  • PC 95
Podľa knižnej predlohy bez predchádzajúceho filmového spracovania sa veľa hier nevidí, jednou z takýchto hier je aj postapokalyptické sci-fi Metro Last Light, ktoré je priamym pokračovaním Metra 2033. Aj keď sa hra nedrží scenára knižného pokračovania, príbeh sa taktiež posúva do roku 2034. Opäť sa vžijeme do role Arťoma, ktorý bol po úspešnom zničení Temných prijatý medzi hraničiarov pod vedením Millera, ktorí sa utáborili v tajnom vojenskom komplexe D6.

Príbeh hry nie je veľmi zložitý, ale dokáže hráča previesť mnohými rozličnými lokáciami a spoznať či už staré (škoda že Chán je v hre tak krátko) alebo nové postavy. Cesta na povrchu za zlikvidovaním posledného Temného sa mení na opätovnú záchranu zvyšku ľudskej civilizácie, ale tentokrát hrozbou nie sú mutanti, ale samotní ľudia. Vidina neexistujúcich zásob v D6 poštve proti sebe najväčšie bojujúce strany (komunisti a nacisti) a je len na Arťomovi aby odhalil tajné plány jednej zo strán. Mnohé deje v hre nasvedčujú tomu, že príbeh knihy Metro 2034 má nadväzovať na udalosti tejto hry (na dobrý koniec) – napr. syn Moskvina Leonid.

Grafická stránka hry je okúzľujúca, hranie so svetlom v tuneloch metra ovplyvňuje vnímanie hráča a taktiež spôsobuje možnosti ako hru hrať v štýle stealth, ukrytý pred zrakmi nepriateľa. Z toho bohužiaľ vyplýva aj nie príliš dobrá AI ľudských protivníkov, ktorí si nevidia so zapnutia baterkou ani pod nos. Celkovo metro vyzerá živo, môžete pozorovať ako plameň zo zapaľovača pohltí pavučiny alebo sledovať pohybujúce sa liahne pavúkov (trochu mi to pripomínalo Votrelca). Prostredie sa výrazne, mení tak ako povrch je tvorený prázdnymi ulicami alebo rádioaktívnymi močiarmi, tak aj tunely metra ukrývajú svoje tajomstvá v podobe úkrytov mutantov, rôznorodých staníc alebo zaplavených podzemných tunelov = jazier.

Aj napriek možnosti postupovať vpred v tieňoch hra nezaprie svoje FPS korene. Takže hra ponúka široký arzenál zbraní – zbrane videné už v predchádzajúcom dieli a taktiež pár noviniek, niekoľko zbraní prinášajú aj DLC – napr. 6-hlavňová brokovnica, pištoľ na štýl nemeckého Mausera, rotačný guľomet, ostreľovacie pušky (novinka, tie predtým vôbec neboli), guľomet na broky; plameňomet, granátomet a tlakovú sniperku prinášajú DLC. Mnohé zbrane si pri predajcovi môžete upraviť podľa vlastných predstáv, chcete na AK-čko mieridlo s nočným videním, nech sa páči, chcete rozšírený zásobník, tlmič, predĺženú hlaveň na brokovnicu alebo laserový zameriavač, máte na výber pokiaľ máte dostatok predvojnových nábojov. Je len škoda, že pokiaľ už máte nejakú svoju obľúbenú vylepšenú zbraň a chcete ju vymeniť, späť dostanete len časť nábojov za zbraň a nie za upgrady. Ale to nevadí, celkovo nie je až taký veľký rozdiel medzi zbraňami, pokiaľ máte presnú mušku a dokážete ciel trafiť do hlavy nepotrebujete silnejšiu zbraň (pozor platí len pri ľudských nepriateľoch, mutanti sú tvrdší oriešok, tí už niečo vydržia).

Rady nepriateľov boli spomedzi ľudských cieľov zmenené, tentokrát banditov stretnete asi 2x a skôr pred vašou hlavňou budú poskakovať vyššie spomínané navzájom sa neznášajúce strany. Mutantov prišli podporiť nejaké zmutované kôrovce a pár bossov. Aj taký okrídlený démon je teraz ľahším cieľom.

Sklamalo ma najmä určenie konca hry (správne, hra má 2 konce), ktorý je závislý od vašich morálnych rozhodnutí. Zaujímalo by ma koľko bodov (ktoré sa nikde nedajú zobraziť) je potrebné na získanie toho dobrého konca. Morálne body sa získavajú pri prebliknutí obrazu, ale neviete, či ide o kladný alebo naopak záporný. Aj keď sa kladné body dajú získať za odhaľovanie skrytých priestorov/mŕtvol, zrejme väčšiu váhu majú tie, ktoré sa týkajú prejdenia určitých oblastí bez preliatia kvapky krvi. Nechápem prečo hra na jednej strane podporuje alkoholizmus kladným bodom a na druhej strane za príspevok v podobe 5 nábojov ťažko pracujúcej tanečnici pri tyči záporným bodom.

Prechod stanicami vám nezaberie veľa času, ale je vidno, že autori si na nich dali záležať, hocikde sa môžete postaviť a počúvať rozhovory, len škoda, že väčšina z nich nie je otitulkovaná. Potešila ma možnosť pozrieť si vystúpenie v divadle, navštíviť bar, zastrieľať si na strelnici po myšiach alebo jednoducho debatou so žobrákom o umení.

V hre naďalej ostali známe prvky z predchodcu ako nabíjanie batérie (baterka a nočné videnie), hodinky ukazujúce skutočný čas alebo ako dlho vám vydrží filter v plynovej maske, zapaľovač s denníkom, bonusové svetlo v duchárskych priestoroch, kde všetka elektronika zlyhá a taktiež možnosť ako zapáliť fakle. Za novinku považujem utretie zaprášenej/zablatenej plynovej masky.

Dĺžka príbehovej línie je v závislosti od hernej obtiažnosti a ako vás chytí prostredie, čo je cca. 10-12 hodín. Hra taktiež okrem normálneho režimu ponúka hraničiarsky režim - ešte ťažšia obtiažnosť a bez HUD-u.
Malý Temný v tomto postapokalyptickom svete pôsobil trochu humorne, či už jeho výrokmi alebo tým ako sa chcel podobať ľuďom takže si našiel oblečenie.

Pre hru sú určené 4 DLC balíčky :

Developers Pack – obsahuje jednu misiu za bezmennú osobu, ktorá sa pri hľadaní tajného komplexu ocitla v liahni pavúkov, DLC umožňuje použiť plameňomet, takže konečne môžeme pocítiť ako horí obrovský zmutovaný pavúk. Druhá časť DLC umožňuje vyskúšať si všetky zbrane na strelnici (pozor okrem terčov a figurín, máte možnosť rozstrieľať aj živé figuríny), pozrieť si múzeum mutantov a NPC.

Chronicles Pack – celkom zaujímavé misie za iné postavy ako bol Arťom. Misia za Pavla je útek z Benátok, misia za Annu ukazuje prečo nemohla zachrániť Arťoma na začiatku hry, a misia za Ulmana, kde sa neskôr ujmete roly Chána z jeho minulosti.

Tower Pack – o tomto DLC neviem čo si mám myslieť, je to niečo ako bol Operation Anchorage, virtuálny svet, len tentokrát sú to arény plné nepriateľov s nedostatkom munície, rýchlo ma to prestalo baviť, keďže nepriatelia vás obkľúčia a vy už nie ste schopný doplniť muníciu.

Faction Pack – zmes rôznorodých misií, prvá za Reich – hráte to, čo v poslednej misii za Arťoma, lenže tentokrát ste na opačnej strane tunela a strieľate červených. Misia za snipera červených je tichá, likviduj systematicky ciele bez spustenia poplachu. A na záver zrejme najzaujímavejšia misia bola za hľadača artefaktov, kde ste sa ocitli pod trochu upravenou knižnicou (videná v Metre 2033) a snažíte sa priniesť z povrchu konkrétne predmety (trojkolka, reproduktor, medvedík, kanister s benzínom atď.), pričom vždy sa musíte vrátiť na základňu a doplniť zásoby, taktiež zaujímavý je spôsob pitvania mutantov a následné nájdenie munície.

Táto hra nie je len bezhlavou FPS, ale umožňuje prechádzku postapokalyptickou Moskvou, chvíľky smútku/hrôzy (metro je teraz viac zaplnené kostrami, hlavni tie ktoré v rukách zvierajú kosti svojich detí ma spočiatku zaskočili, vidiny autori taktiež ponechali) a údivu (podzemná rieka želaní) s novým príbehom, ktorý v knihe nenájdete. Hranie tejto hry prináša aj smútok na srdci, keďže vieme, že S.T.A.L.K.E.R. 2 nebude.

Pro: atmosféra, príbeh, zbrane, malý Temný, Chán, grafika, niektoré DLC, bossovia

Proti: niekedy AI, výber ukončenia hry

+13

Mafia: The City of Lost Heaven

  • PC 90
Myslím, že bych neměl opomenout náš herní klenot. A když myslím náš, myslím tím český produkt. Vyšel v roce 2002, vydalo jej studio známé jako Illusion Softworks a dodnes se to hraje a hrát se to bude pořád. Někteří z Vás již jistě tuší, že se zde budeme bavit o hře jménem Mafia: The City of Lost Heaven.

Moje první seznámení s touto legendární hrou bylo zřejmě na Invexu. Na tom, který stával ještě za to. Pamatuji si, jak jsem dorazil na výstavu a moje první kroky, jako obvykle vedli do gamehallu. Ostatně, jezdil jsem tam víceméně jen kvůli této hale. Zbytek byl spíše pro zaplnění času, než mi pojede vlak domů. Když jsem tam dorazil, viděl jsem obrovské fronty, možná větší než jsem byl zvyklí u pár počítačů. Když jsem se dotlačil asi po dvou hodinách před monitor, spatřil jsem do té doby pro mě nevídané. Když jsem dohrával asi čtvrtou misi, tak si pamatuji, že se mě tam kdosi ptal, jestli hru nemám náhodou doma, že mi to až moc jde. Říkám, ne nemám, ale rád bych si ji pořádně ozkoušel před koupí. Samozřejmě jsem věděl, že si hru koupím, ale chtěl jsem získat čas. Poté jsem se o hře bavil ve škole a jednoho dne jsem si jí konečně zahrál doma, kde byl na všechno konečně ten pravý klid.

Příběh hry je zasazen do třicátých let. Probíhala prohibice a Americe se vůbec tak nějak nedařilo. Hlavně města byla plná mafie. V jednom z nich se odehrává i naše story. Jmenuje se Lost Heaven a je fiktivní, takže neplést s reáliemi, ač z nich bylo jistě čerpáno. Hrajete za mladíka jménem Thomas Angelo, který se živí jako taxikář a právě v jeho taxíku započne příběh. Jednoho klidného večera mu totiž do auta naskočí banda mafiánů s přáním rychle se vypařit. Sledovali je totiž další vozidla. Vy, jako zkušený řidič, jste je zachránil. Netrvalo dlouho a brzy jste pro místního dona Salieriho už dokonce začali pracovat i Vy. S příběhem se dál vypisovat nebudu, stojí totiž za to, aby jste si ho prošli samy, pokud jste to již několikrát neudělali. A i když je hra už přes deset let stará, nerad bych zde až moc spoileroval. Co bych ale zmínit měl, byly výborné předělové animace mezi misemi, bylo to něco, jako sledovat film. Dokonce fanoušci sestříhali všechny cut scény do jednoho takového filmu, takže když se Vám nebude chtít hrát, tak se můžete jen kochat.

První, co mně na této hře upoutalo, byl náš český a velmi povedený dabing. Možná díky němu jsem tenkrát nic jiného nehrál, jednak jsem neuměl příliš dobře anglicky a za druhé byl skvělý. No a ty výborné hlášky a ultra dobře napsané postavy, no, radost.
mafia

Hra byla velmi podobná titulu Grand Theft Auto III (o kterém se jistě taky rozepíši), otevřený svět, plný možností, aut, policie a zbraní. O autech bych zde mohl psát celou kapitolu, ale ve zkratce se jednalo o vozidla vymodelovaná podle skutečnosti, která se tak i dokonce ovládala. Chvilku tedy trvalo, než jste jejich ovládání dostali do krve. Byla zde také pasáž, kde jste mohli závodit ve velmi rychlém sportovním autě, a mám pocit, že mnoho lidí zde rozbilo klávesnici, nebo se obrovsky rozhněvalo. A pak je tu taky minimum lidí, kterým to nedělalo žádný problém, ale ty já jsem neznal. Nicméně jsem se časem o nich dozvěděl. Já jsem patřil k těm, co při tomto závodě mnohokrát ztratil nervy, ale naštěstí nic jiného. Zbraňový arzenál obsahoval baseballovou pálku, kterou jste mohli dokonce využít při jedné z misí, kde jste měli rozbít pár aut. Poté zde byl boxer, mám takový pocit, že i páčidlo, ale to si přesně nepamatuji. Dále klasika všech klasik Colt 1911, Magnum a můj velice oblíbený mafiánský Thomson 1928. Dále opakovací puška, upilovaná brokovnice (tzv. vendeta), pumpovací brokovnice, sniperka, molotovy a také granáty. Výběr byl skutečně obsáhlí a bylo jen na Vás jak jej využít. Oproti GTA III, kde jste si mohli lítat městem rychlosti světla a klidně na červenou, Vám to zde policie spočítala už při překročení rychlosti. Byla zde funkce omezovač, která za Vás rychlost pohlídala a mohli jste se soustředit jen na misi a semafory. Když už Vás ale policie chytla, byla možnost, ujet, zastavit a zaplatit pokutu, nebo zastavit a osádku policejního vozu bez milosti popravit a utíkat (dobrým tipem se stalo to, že jste zastavily, počkaly až přijde policista k autu a následně dupli na plyn a ujely). Svět byl skutečně velký, krásný a otevřený, pokud jste se chtěli jen tak projíždět, byla v hlavním menu položka volná jízda, která poskytla jen to a nic víc, bez rušení od misí. Navíc zde šel navolit jak den, tak i noc. No a po dokončení příběhu, zde byla také extremní jízda, kde jste plnily další kupu úkolů navíc. Například jste převáželi nákladní vůz plný výbušniny, se kterým jste nemohli narazit, ani příliš zpomalit. Hudba ve hře byla fenomenální a skvěle seděla k dané době. Myslím, že se dá skvěle poslouchat i dnes po cestě do práce, nebo do školy. Já jí poslouchám velmi rád.

Vznikla také obrovská spousta modifikací a myslím, že bych měl zmínit hlavně tu, která prodlužovala hlavní příběhovou linku. Ale také zde byla jedna, která například pokryje celé město sněhem. Ale je jen na každém z Vás jaké vyzkouší. Nicméně právě tyto považuji za vůbec nejlepší.

Hra se stále velmi dobře prodává i dnes a dokonce v srpnu roku 2010 vyšel díl druhý, který si myslím prodejům též pomáhá. Hra sklidila výtečnou kritiku po celém světě a to svědčí jen a jen o výborných kvalitách. V roce 2003 byla hra portována na Playstation 2 a o rok později také na Xbox.

Myslím, že by toto, jako moje vzpomínka, mohlo stačit. Mohl bych sice napsat dalších deset stran, ale myslím, že takhle to bude akorát. Navíc, nerad bych moc prozrazoval, pokud článek čte někdo, kdo tento klenot ještě nehrál. Od toho tu je třeba Wikipedie. Děkuji tedy za přečtení a nezapomeňte hrát Mafii i dnes, zítra a do konce života, protože si to více než zaslouží. Tímto bych chtěl vzdát hold i Danu Vávrovi (hlavní designér prvního dílu), který se stal pro mě českým vývojářem číslo jedna a velice bedlivě sleduji jeho nové studio Warhorse.

Pro: - Skvělá kampaň - výborný český dabing - OST

Proti: - Občasné bugy a někdy drsná obtížnost

+13 +18 −5

Deus Ex: Human Revolution

  • PC 100
Tak dnes se podíváme na zoubek opět starší hře. Jedná se o cyberpunkové akční RPG s názvem Deus Ex. Hra vyšla 23. sprna 2011 a vydala ji společnost Square Enix pro platformy PS3, Xbox 360, PC a Mac OS X. Na vývoji se podílel Eidos Montreal. 26. dubna 2012 dokonce vyšlo příběhové DLC The Missing Link. Hra nese podtitul Human Revolution a jedná se o třetí díl této povedené série.

Hra je zasazena do blízké budoucnosti roku 2027 (čtvrtstoletí před prvním dílem série) a zavede nás do kůže Adama Jensena hlavního hrdiny hry. Ten dělá vedoucího ochranky v Sarif Industries (Zde se vyrábějí lidské mechanické implantáty) a nachází se tam i zrovna ve chvíli, kdy nastane útok na tuto firmu, která sídlí v Detroitu. Adam setkání s teroristy skoro nepřežije. Nicméně má hodného šéfa, který ho má tak rád, že do něj nechá nacpat implantáty jeho firmy. Vytvoří z něj takového polorobota a tím mu tak nějak zachrání život. Potom už se, pomalu ale jistě, vydáte po stopě toho, co se vlastně stalo. Jen už teď nejste řadový šéf ochranky, ale taková pravá ruka celé firmy. Příběh sám o sobě je na vynikající úrovni a vypisovat ho více rozhodně nehodlám, protože stojí za to, hru opravdu hrát a vším si projít osobně.

Grafika hry běží na upraveném Crystal Enginu a vypadá při nastavení všech detailů na maximum opravdu skvěle i dnes. Navíc na to nepotřebujete extra silné železo, stačí Vám slabší stroj a krásně si zahrajete, protože optimalizace je na opravdu výborné úrovni. Detailně jsou však provedeny hlavně důležité postavy, ostatní nejsou tak promakané, ale to vcelku není ani poznat. Co se potom týče věci ostatních, jsou na tom už lépe. Zpracování všech lokací, kterých je dohromady celkem pět myslím, je na velké úrovni. Jelikož je lokací málo, mohli se jim vývojáři více věnovat a ve výsledku je to opravdu žijící a fungující svět, kam se budete rádi vracet. Atmosféra je sice velmi temná a ponurá, ale i přesto se najdou místa, kde zůstanete stát s otevřenou pusou a budete si užívat nádherné hry světla a stínů. Nebo až například vstoupíte do svého bytu, kde se automaticky spustí otevírání žaluzií a začne Vám do potemnělého pokoje vnikat světlo, budete opravdu uneseni. Hra prostě opravu působí dobrým dojmem jak pro oko, tak pro ucho.

Ozvučení hry je totiž ještě větší pecka než grafická stránka. Pamětníkům starších dílů jistě zaplesá srdce, až budou slyšet hudbu, která se velmi podobá té z prvního dílu. A těm co původní hru nehráli, to vůbec nebude vadit. Ty zase hra díky tomu skvěle uvede do děje. Tomu věřte, protože hudbu si budete pamatovat ještě dlouho po dohrání. Zvuk sám o sobě je perfektní a sám bych ho neměnil. Všechno je naprosto skvělé, ale nejlepší na tom je hlas hlavního protagonisty. Ten mi jednak velmi pomohl se sžít s Adamem, protože z jeho hlasu je toho hodně o něm poznat a zároveň mě bavil každý komentář, nebo rozhovor co jsem vedl. Zvuková stránka hry je tedy na fenomenální úrovní po všech směrech.

Projít mise můžete vždy na několik různých způsobů. Můžete vzít například zbraň a prosekat si cestu až na konec hry. Nebo můžete hledat alternativu. Například nepřátelé obejít po střeše, nebo kanalizací. Eliminace nepřátel je také zcela na Vás. Je zde možnost je nechat žít, například tak, že si jich nebudete všímat, nebo tak, že je z blízkosti omráčíte. Z blízka se dá ale i zabít, je tedy jen na Vás, jakým stylem hry budete hrát. Já sám jsem se plížil všem za zády, a když přišlo na konfrontaci s nepřítelem, tak jsem jej jednou přesně mířenou ranou uspal. Nikoho jsem po celou dobu hry nezabil, což se mi jeví jako pěkná možnost. A když to šlo, tak jsem všude možně hackoval. To hodně ulehčí práci. Na všechno ale potřebujete modifikace. Jenže nemůžete mít všechny a tak je potřeba se soustředit a vymyslet taktiku, se kterou budete celou hru hrát. Můžete se například věnovat hackování jako já, ale pak Vám nezůstanou body například na lepší štít, či na smrtelně nebezpečné modifikace. Každá z daných úrovní se dá projít třemi různými způsoby. Ale to jak ji prohledáte, to už dá způsobů mnohem více. Můžete například díky modifikaci rozbíjení zdí najít cesty, které by jste bez ní nikdy neviděli. Nebo můžete narazit na trezor, který sice díky hackovacímu umění otevřete, ale nemůžete se v něm pohybovat, protože je zaplynovaný. A proti plynu tady máme opět modifikaci plic, která nám umožní dýchat smrtelně nebezpečné výpary stejně dobře, jako kyslík. Já hodně využíval možnosti skočit z jakékoliv výšky. K tomu jsem si vylepšil to, že po dopadu nebudu slyšet a zároveň si neublížím. Nebo že například můžu sprintovat rychleji a hlavně neslyšně. Ovšem hodil jsem za hlavu další kupu modifikací, které ze mě dělají opět jiného člověka. A ty odkryji až při dalším hraní, což nám skvěle otevírá znovuhratenost. Dále bych měl zmínit, že body pro vylepšování získáváte sběrem zkušenosti. Ač už třeba za otevření sejfu, nebo nalezení alternativní cesty, či za splnění úkolu. A věřte, že zde nejsou jen hlavní questy, ale i vedlejší a i ty Vám do příběhu přinesou spoustu světla, takže se je vyplatí hrát. Možností jak hru hrát a co je možné získat, či ne, by bylo opravdu na dlouho a myslím, že nemá cenu to zde vypisovat. Hlavně z důvodu, že je to hlavní přednosti hry.

Nepřátel je tady spousta druhů, jejich eliminace je ovšem už věc druhá. Omračovat můžete všechny jednou ranou, to je fakt. Jenže se k nim musíte umět dostat. Lepším řešením se může zdát brokovnice, nebo samopal například. Jenže to chce ovšem ovládat dobré krytí a mušku. Když už jsem u toho krytí, je zde výborně a intuitivně provedeno. Držením pravého tlačítka myši se přitisknete ke zdi a mezerníkem přeskakujete mezi barikádami. Držením mezerníku se přitisknete na jinou stranu barikády. Když už tedy budete číhat a omračovat, či likvidovat nepřátelé do zad, nezapomeňte ukrývat těla, protože by Vás mohli díky nim lehce odhalit. Jediné, co bych zde vypíchl jako nedodělek jsou souboje s bossy. Myslím, že by se s tím dalo více vyhrát, než jen stupidně vzít zbraň a střílet. Zvlášť když hrajete celou hru jako ninja. Ale co už, nelze udělat hru bez chyb a tohle je jen maličká vada na kráse celého titulu.

Obtížnost hry je na dobré úrovni. Ale opět záleží na Vás, jak se s tím poperete. Na nejtěžší obtížnost se dá hra projít úplně v pohodě, pokud se budete plížit. Pokud půjdete do přímé konfrontace a začnete po sobě střílet, budete to mít zdlouhavé. Umělá inteligence není vůbec špatná, ale do ideálu ji ještě hodně chybí. Nicméně to se dá říct téměř o všech hrách.

Shrnutí bude následující. Je to hra, která si Vás prostě získá, ať chcete, nebo nechcete, pokud alespoň trošku hovíte RPG. Je tu hodně chození, hodně tajných lokací, mnoho odkazů na původní Deus Ex. Máme zde i kupu počítačů, které čekají jen na to, až je nahackujete. Na každém druhém stole se válí kapesní sekretářka nebo kniha, která čeká na to, až ji prostudujete. Čeká Vás mnoho dobrých dialogů, postav a hlavně výborný příběh. Výborná grafika a optimalizace a hodiny zábavy. Jedná se o jednu z mála her u kterých se nechodí na záchod a už vůbec spát. To vše je zabaleno v dospělém a skvěle vypadajícím světě. Na Steamu se dá hra sehnat každou chvilku ve slevě a jako bonus Marek Tvrdý a jeho tým dokončily překlad jak původní hry, tak i DLC. Tak mě napadá jen jedna otázka. Na co vlastně ještě čekáte? Začněte už hrát, tahle gamesa Vám stojí za každou vydělanou korunu, kterou máte. Upřímně a vřele doporučuji!

Pro: Klady: - Hezká grafika - Výborná optimalizace - Skvělý příběh - Možnost vývoje postavy - Znovuhratelnost - Adam Jensen

Proti: -Ech…no, asi ty souboje s bossy a slabší A.I.

+13 +14 −1

Kraven Manor

  • PC 75
Kraven Manor je velice zajímavá hororová adventura. Grafické zpracování hry je na velice dobré úrovni. Hra si mě ale získala hlavně díky své silné hororové atmosféře (která je navozována díky výborným zvukovým kulisám a hudbě) a překvapivému závěru.
Trochu mě ale zklamalo to že je hra tak krátká. Hře dávám 75% protože si myslím že se z ní dalo vytěžit mnohem více.

Pro: Hudba, zvuky, atmosféra, grafika.

Proti: Krátká délka.

+13

BioShock Infinite

  • PC 85
Musím uznat, že původní BioShock odehrávající se v Rapture, byl mému srdci blíž. Nic to však nemění na faktu, že je tohle výborná pecka. První věcí, co upoutalo moje oči, byla určitě grafická stránka, která je prostě malebně krásná, stejně jako celé létající město, ve kterém se hra nachází. Titul mě zaujal i velmi slušným scénářem, který se dá označit slovy ´´mind fu*k´´. Jestli vám tohle neroztočí kolečka v hlavě na maximální otáčky, tak už se to povede asi jen hře The Stanley Parable , která z mozku hráče dělá sekanou. Další věc, kterou je třeba vypíchnout, jsou velmi slušně napsané dialogy, povedený dabing a fenomenální hudební stránka, kterou Infinite přináší. Ken Levine všem zase jednou ukázal, že není jen skvělý vývojář, ale i vizionář, protože si bere na paškál témata jako je božství, lidství, rasismus, sobectví, láska a pýcha a ještě mnohem více. To vše hází do šejkru a tvoří vynikající nápoj, který na začátku chutná trošku hořce, ale na dojezdu je velmi sladký a máte chuť si objednat další. Velmi dobrá práce! Pokud fandíte této sérii, určitě nový počin zkuste, máte mé doporučení.

Pro: Velmi pěkná grafika - Zvuková a hudební stránka - Herní doba

Proti: Místy příliš mnoho akce, která kazí dobrý dojem - Linearita - Postarší engine

+13 +14 −1

Age of Empires II HD

  • PC 50
Vzkřísit Age of Empires II byl výborný nápad. Nejen, že AoE II mělo (a do jisté míry stále má) širokou fanouškovskou základu mezi příležitostnými hráči, ale má také slušný progamingový potenciál. V tom je právě ten velký rozdíl mezi sérií AoE a např. C&C. V AoE mohou pokročilí hráči lépe využívat svou rychlost, bystrost, správnost okamžitého rozhodování i kvalitu dlouhodobého strategického myšlení. AoE II je více než kterákoli jiná progamingová RTS postavená na ekonomii. V počáteční fázi jen těžíte suroviny, ve střední fázi hry se mnohem více oplatí soupeře harasovat (zabíjet mu vesničany), než bojovat přímo s jeho armádou a do pozdní fáze hry se většinou ani nedostanete. :) Tyto herní elementy tedy vytvářejí velký prostor pro zlepšení vaší hry a tím pádem i rozdíly mezi jednotlivými třídami hráčů. Ovšem zpět k věci – AoE II bylo vzkříšeno kvůli multiplayeru. Zatímco dříve jste se museli se soupeři domlouvat individuálně, pak zapnout nějaké hamachi, přičemž i po něm hra občas lagovala, nyní máte k dispozici Steam a jednoduchý matchmaking… A to je super.

Resp. bylo by to super, kdyby se hra prodávala za symbolickou cenu a nebyla honosně označována jako HD. Jelikož modifikace umožňující spustit původní hru ve full HD jsou už dávno venku a zdarma, pak se dá říct, že jedinou novinkou ve vzhledu AoE II HD je trošku pěknější voda a to je dost fail. Vydávat tohle za „novou hru“ a chtít za to bezmála 20 éček je zlodějna. Nová hra to není ani náhodou, např. některé zastaralé herní principy, jako je nemožnost poslat armádu přes attack move stále do hry nebyly přidány. Jistě, i v tom spočívá kouzlo AoE, že musíte minimálně první jednotku focusnout ručně (nebo armádu stopnout v dosahu soupeřovy armády) a teprv potom začnou vaše jednotky samovolně útočit, ale co třeba nechat ve hře obě varianty ovládání jako možnost v nastavení? A co takhle trošku vybalancovat rasy? Nechci tím, řict, že by původní AoE II nebylo vybalancováno, ale je fakt, že na profesionální úrovni jsou hunové zkrátka nejlepší, protože nepotřebujou stavět domy… Za hodně peněz málo muziky.
+13 +14 −1

Age of Empires II HD: The Forgotten

  • PC 75
Dlouho plánovaný datadisk k AoE II se při příležitosti vydání remake AoE II HD konečně dostal ke slovu, aneb „potřebujeme přimět lidi, aby více kupovali nijaké AoE II HD za plnou cenu.“ :) První, co každý správný pařan se zálibou v historii (lol) vyzkouší, bude dozajista kampaň. Máme zde 4 a kromě toho, že každá vypráví (asi) o nějaké světové události, začínáte v každé bez města jen s hrstkou vojáčků a nějakým hrdinou. Musím říct, že mě dost zklamalo, že všechny scénáře jsou vytvořeny v klasickém a pro všechny dostupném mapeditoru za použítí scriptování z roku 1999. Žádný z textů není namluvený, hloupě probli(n)kávají vlevo nahoře a hra samozřejmě neobsahuje žádnou speciální animaci/video. Nechci říct, že něco takového by dokázal v editoru vytvořit každý, to ne, jednotlivé scénáře mají na poměry AoE II opravdu vynikající a do detailů propracovaný design (přirozené rozmístění stromů, skal, vody, bohatě vystavěná města atd.), ale čekal jsem víc. Osobně mě to po pár hodinách přestalo bavit. Některé mapy zabraly (na nejtěžší obtížnost) dost času, přičemž nepřinášely žádné nové herní elementy – nejen oproti původnímu AoE II, ale ani oproti volně dostupným fanouškovsým kampaním na netu.

Co se týče dalších novinek, čeká nás 5 ras a dlužno dodat, že jsou opravdu zajímavé. Mají zbrusu nový design staveb, který se navíc samozřejmě mění s každou další dosaženou dobou po době temna. Osobně mi nejvíc přišlo sympatické dřevěné provedení doby feudální, to bylo moc pěkné… Mezi speciálními jednotkami nás překvapí zajímavé kombinace jako je lučištník na slonu, či silnější obdoba lehké jízdy, popř. všestranný pěšák s bonusem do kavalerie. Co se týče progamingu, nejzajímavější budou asi Maďarové, protože scouti na haras v době feudální stojí o 10% méně, pak možná Indiálni s levnějšími vesničany. Bohužel žáden z těchto bonusů se z pohledu profesionálního hraní nevyrovná Hunům, kteří nepotřebují k uvolnění populace domky...
+13

Quake Live

  • PC 80
Quake Live se zpočátku jevil jako naprosto fantastický projekt. Quake III + Team Arena + OSP mod a další user friendly vychytávky + obstojný matchmaking + zdarma + přístupno kdykoli ve vašem prohlížeči! Není divu, že lecjaký Quaker by z toho sral kostičky. Realita je však trošku jiná. Herní elementy jsou zachovány, ale jako jeden z mála fanoušků datadisku Team Arena nemohu opomenout, že do QL stále nebyly transportovány zábavné módy Harvester a Overlord (viz komentář k Team Areně). Matchmaking je fajn, zejména oceňuji, že hráč se nemůže samovolně (bezt invitu od někoho z friend listu) připojit do arén se slabšími soupeři. Bůh ví, proč Quake je jedna z mála her, kde není tak výjimečné, že si slušní střelci občas chodí pohonit ego na lamkách. Paradoxně je to opačný trend oproti vrcholovému hraní RTS, kde se naopak většinou vyhledávají co nejsilnější soupeři. Co dál – QL zdarma? Mno, jak se to vezme. Zdarma si nyní už ani nenavotujete mapu, kterou chcete. Server vám na konci hry nabídne 3 možnosti a z těch si zkrátka musíte vybrat. Pokud vám to nestačí, je nutno zakoupit premium. Poslední věc – onen omílaný přístup hry v prohlížeči je trošku hoax. V prohlížeči si můžete vybrat arénu, do které se připojit, ale pro hraní je stejně třeba nainstalovat plugin/launcher, stáhnout hromadu dat atd… Zkrátka žádné hraní v práci, moji milí. :)

Nyní k samotné hře – co se týče herních elementů, platí to samé, co pro Quake III včetně datadisku. QL dokázal, že Quake III nebyl jen hrou pro hardcore FPS hráče, stal se populární i mezi příležitostnými hráči, kteří nechtějí řešit složitosti nových her, nýbrž se jen chopit nejbližší zbraně a vyřádit se v menším deathmatchi. Kromě výše zmíněných modů Harvester a Overlord si samozřejmě můžete zahrát i věci jako Instagib (máte pouze railgun a každý soupeř umře na jeden zásah), či dříve populární Freeze Tag (týmová hra, kdy můžete v rámci kola oživovat padlé spoluhráče, tím, že chvíli stojíte u jejich mrtvoly a tím je „rozmrazíte“).

Aby hra zůstala živá a zdravá, bylo určitě třeba vytvářet nové a nové mapy a to v QL funguje. Za uplynulé roky vznikl až překvapivě velký počet arén (oproti takovému Counter-Strike, kde se i v novém Global Offensive hraje pořád dokola 14 let starý Dust 2). Jistě, ne všechny jsou kvalitní. Některé areny se ukázaly jako příliš rozlehlé, jiné méně vybalancované, ale tvorbu mapmakerů hodnotím velmi kladně. Mezi nejlepší kousky, které vznikly čistě pro QL bych zařadil Asylum, Devilish, Furious Heights, Trinity...
+13

Shogo: Mobile Armor Division

  • PC 70
Shogo a Sin jsou v mých očích taková dvojčata, která od sebe dělí pár měsíců. Obě hry jsem si zahrál v poměrně krátkém čase od sebe a přinesly mi skoro stejný hráčský zážitek. Ten komiksový styl, neustálé otravování s někým po vysílačce, podobná grafika, nezajímavý hlavní hrdina, až překvapivá možnost volby chování i cest umožňující i přeskočit některé levely (Shogo navíc má dva různé konce!) atd.

Shogo má však něco víc, a sice levely, kdy se vtělíte do role obřího mecha. Musím říct, že to má svůj potenciál, ale ta hra na to podle mě ještě nestačila graficky a technicky, abych uvěřil, že jsem skutečně obří stroj, a neměl jsem pocit, že se nacházím spíš někde v nepovedeném modýlku neživého města složeném z nevzhledných kvádrů. Naopak grafika při klasickém pochoďáku a v interiérech je na svou dobu v nadprůměru, lepší byl roce 1998 už jen snad Unreal, Half-Life a na úrovni s Bloodem 2. Grafice však ubírají přílišné ostré úhly a vyprázdněnost prostředí.

Díky dvěma typům misí (hra za mecha a klasického člověka) se jedná v podstatě o dvě 3D akce v jedné s kompletně odlišným zbrojním arzenálem a částečně odlišným typem nepřátel. Přesto mi přišla zábavnější klasická chůze po nohou, neboť je (krom nevzhledné grafiky) hra za obřího robota možná až příliš snadná, což je ale na druhé straně realistické :-)

btw. a jen tak na okraj....nepochopil jsem systém critical hitů, které když se hráči podaří, doplní se jim jejich health/energie. Čekal jsem, že to bude třeba při střele do hlavy, ale není tomu tak, přijde mi, že ta systematika je náhodná, což je škoda.
+13

Assassin's Creed III: Liberation

  • PC 60
Keďže je Liberation port z PS Vita, dalo sa čakať, že hra nebude nijak dlhá (cca 6-7 hodín), rovnako ako sa dalo čakať, že grafika nebude nijak úchvatná (naozaj mi nepríde ani na úrovni AC 3). V podstate minimálne tá grafická stránka, by mi ani nevadila, nehrám to kvôli grafike. Ale to, že to bude spomalené aj oproti pomerne vynovenej a dosť hw žravej AC IV, ma celkom prekvapilo (našťastie po vypnutí antialiasingu, to zrazu šlo zázračne hladko). Rovnako ako aj to, že napriek krátkosti hry, som uvítal záver ako vykúpenie... pretože som sa skrátka nudil.

Aké boli príčiny mojej nudy? Liberation je pomerne komorná hra, čo by vlastne nemalo byť na škodu. Séria AC mala totiž už od druhej časti veľký počet postáv a stretnutí, ktoré ako keby nemali možnosť vykryštalizovať a vykresliť tak charakter postáv a udalostí natoľko, ako by som želal. Ale houby s makom sa to zmenilo v Liberation. Dokonca mám pocit, že v tom ako je príbeh dávkovaný ešte striedmejšie, sa to ešte zpovrchnilo. Stačí sa pozrieť na duo Elisé a ten druhý frantík s dlhým menom... nula bodov. Alebo drahý Papá, ktorý je v hre asi trikrát a tiež to pôsobí, že by v tom nebol žiaden rozdiel, ak by tam nebol vôbec. A Girald, ktorý sa snaží aspoň zo začiatku pôsobiť trochu netradične, len vykráda jednu z vrstiev Da Vinciho charakteru, ako taký povrchný plagiát. O ostatných postavách a extra plochých záporákoch ani netreba hovoriť.

Príbeh ako taký je rovnako absurdný azda len v prípade Assassin's Creed: Revelations, hoci aj ten Liberation prekonáva: Napríklad milé drahé Chichén Itza, kde sa krvopotne vydáme a nájdeme svoju matku, len aby sme sa pri prvom náznaku jej nespolupráce na ňu úplne vyprdli, nesnažili sa ju znova nájsť, hoci vlastne musí byť niekde za rohom a po návšteve ruín nezískavali ďalšie info...však na čo, veď i tak sa sem zas o nejaký rok-dva vrátime. Alebo sa dozvieme, že Agaté poznal našu matku, ale vlastne sa ho na to nespýtame a ani neskôr, keď túto tému načne sa nezaujímame, že o čo šlo. Prípadne v závere neohrozene spustí artefakt, hoci o ňom nič nevie a ešte aj Agaté a jej matka ju varovali. Ak by si niekto myslel, že pred záverečnou scénou to odskúšala nečisto lebo jej o tom povedala matka. Tak ak šlo len o holografický odkaz - aký zmysel malo to, že sa matka toho tak bála, že to niečo spraví, keď to padne do nesprávnych rúk? Alebo milý schizofrenik Agaté alias pseudoemocionálna páčka je najprv naštvaný, že niekoho necháme žiť a neskôr nám tvrdí, že Aveline je monštrum!!! Nehovoriac o tom, že jeho chovanie a schopnosť vnímania toho, čo Aveline spravila, naozaj pôsobí ako mentálna porucha, kde sa strieda racionálny flegmatizmus s hysterickými výlevmi deluzívneho cholerika. (Ok, ok, potom to už neznie, že je to až tak povrchná postava. :D) Trošku úsmevné mi prišlo, ako v hre utekali roky. V predošlých AC sme jednoducho zvyknutí, že vojnový konflikt sa vyvíja rýchlo a pomaly zároveň, prípadne, že plavba po mori alebo cestovanie nie je hodinový let turistickou triedou. Tu sa však nepohneme takmer nikam a povedzme, že ubehnú dva roky a Aveline len tak sedí na zadku a nič sa nedeje, hoci z poslednej misie/zabitia máme indície, kam treba smerovať.

Istá vec v samotnej hernej náplni ma v sérii fascinovala už v minulosti. No tu je dovedená "do dokonalosti" - jedná sa o situáciu, v ktorej zabíjeme x v podstate nevinných stráží, dostaneme sa k cieľu, vypočujeme ho a potom ho pustíme na slobodu. Však čo, oni boli zaplatení za to, aby boli vojakmi/bodyguardami, ale ten, kto organizoval/rozkazoval robiť niečo nekalé alebo dal pokyn na útok môže odísť. Veď predsalen postavám, ktoré majú vlastný skin treba dať občas šancu...

A prečo v tom vidím rozdiel oproti ostatným AC? Pretože v niektorých vyslovene bola plná synchronizácia alebo doslova pokyn len nepriateľov omračovať alebo sa im vyhýbať a neubližovať im. Tu sa však ukazuje retardácia autorov z hľadiska leveldizajnu - klasická situácia, ktorá sa v tejto hre opakuje: hráč má zneškodniť hliadky bez toho, aby bol detekovaný. Na tom by nebolo nič divné, keby nasledujúca úloha nehovorila, že má vojsť do tej oblasti a vyzabíjať všetkých nepriateľov. Väčšinou ho tam dokonca hra automaticky pošle PEŠI HLAVNOU BRÁNOU. Takéto situácie sa tam naozaj viackrát opakujú a všeobecná náplň Liberation je oproti ostatným AC (možno s výnimkou jednotky) o dosť chudobnejšia a rozhodne nie je subtle. Väčšinou ide o to, niekoho špehovať, kým sa nedostane niekam, kde potajme pozabíjeme pár stráži, aby sme potom mohli len tak bez ostychu vyzabíjať zvyšok vrátane nejakej postavy, ktorá bude mať predsmrtné reči. Misia v ktorej sa naozaj zabíjal len cieľ bola tuším len jedna bál a jej potenciál maximálne nevyužitý, rovnako aj tri rôzne prestrojenia. O to viac, že hra hráča i tak núti obliecť si príslušný odev na konkrétnu spomienku a vo výsledku to len znamená, že v niektorých je hráč ukrátený o väčšinu zbraní alebo lezenie.

Chain kill ako taký síce prvé dva razy vyzerá pekne, ale potom človek zistí, že sa v zásade spustí len dlhšia animácia, ktorú i tak nijak neovplyvňuje a aj bez nej je boj zvyčajne jednoduchý.

Bayou a New Orleans síce vyzerajú pekne, ale nie je tam moc čo robiť a v prípade Bayou ma dosť otravovali neviditeľné steny hocikde, kde som si chcel skrátiť cestu. V hre, ktorá je o lezení a skákaní je to fakt otravné a absurdné, keď vybehnem/vyleziem/vyskočím vyššie a ďalej ak ma hra pustí, ale neviem preliezť jarok alebo okolo stromu. Nehovoriac o tom, že viackrát sa mi zaseklo kanoe a nešlo vyslobodiť alebo som mal nejaké grafické bugy, prípadne výpadky AI spriatelených NPC (stáli na mieste a nič nerobili, len si nechali uberať život alebo perlička - NPC nosili debny z jedného miesta na druhé a dvakrát do seba dve NPC vrazili a vyrazili si tak debny z rúk, ktoré sa následne rozbili a oni utekali po nové).

Čo beriem ako rozhodné plus je atmosféra oblastí a hlavne konzistencia - hráč sa za celú hru nepozrie mimo Animus, čo rozhodne vítam a považujem asi za najlepšiu vec z toho, čo nemajú ostatné AC hry. "Vystrihnuté spomienky" ma však rušili - narúšali túto konzistenciu a neboli nijak z hľadiska hrateľnosti oddôvodnené, aby sa dali považovať za niečo nutné alebo obohajujúce gameplay.

Hoci som takmer celý komentár venoval kritike, hra má určitý štandard, ktorý ju robí hrateľnou i napriek vypísaným nedostatkom a faktu, že i pri relatívnej krátkosti dokáže byť ku koncu stereotypná.

Pro: prostredie, nevykročíte mimo Animus, hlavná hrdinka

Proti: premrhaný potenciál príbehu a prezliekania do rôznych outfitov, blbo nadizajnovaný gameplay

+13

Grand Theft Auto IV

  • PC 80
Ze série GTA jsem prošel všechny díly včetně různých odboček a musím říct, že čtvrtý díl, byla na svoji dobu sice celkem revoluce, ale na druhou stranu mnoho hráčů nepotěšil. Jak jsem se k němu postavil já? Inu, nejméně třikrát jsem tuto hru rozehrál na PS3 (mimochodem, jsem si tuto konzolku pořídil právě kvůli této hře) a ani jednou nedojel, buď kvůli tomu, že mě jednoduše hraní přestalo bavit, nebo jsem narazil na extrémně těžké mise, kterými je tato hra pověstná. Nedávno jsem tomuhle dílu dal poslední šanci a to na PC. Zakoupil jsem kompletní verzi, včetně Episodes from Liberty City a pustil se do hraní. Povedlo se mi to konečně dohrát (epizody mám rozjeté teď) a musím uznat, že mě to místy i bavilo, ale není to prostě ono. Grafická stránka je celkem slušná, výběr rádií není vůbec špatný, příběh, jímž nás protáhne Niko Bellic, který dorazí z Evropy splnit si svůj Americký Sen, není z nejlepších ale je v pořádku a snaží se nám to po celou hru dokazovat. Velmi mě však otravovalo nucené navštěvování přátel - pokud jste s nimi dostatečně nechodily plnit aktivity jako třeba hospody, bordely, restaurace, atd. jejich respekt k vám klesal. Nenuceně by to byla jistě větší zábava, nebo spíše tak, že by tam tato možnost vůbec nebyla, podobně jako to bylo ve všech ostatních GTA. Když to shrnu, dialogy, postavy a výše zmíněné věci mě v podstatě bavily, ale trvalo to několik rozehrání a přemáhání. Nakonec jsem však rád, že jsem hru prošel, ale musím jedním dechem dodat, že to je pro mě nejhorší díl ze série a přitom není vůbec špatný, ale jedná se o individuální komentář, tak si to snad mohu dovolit říct. Hodnotím 80ti procenty, které si titul nepochybně zaslouží, avšak je tam velké ALE.

Pro: Kvalitní příběh - Niko Bellic - Rádiové stanice

Proti: Navštěvování přátel a nucení do volnočasových aktivit - Optimalizace PC verze - Vedlejší postavy

+13 +14 −1

Quest for Glory II: Trial by Fire

  • PC 75
Druhý díl série QFG kráčí ve šlépějích prvního. Proč měnit něco, co funguje. Změnily se povětšinou jen drobnosti a hra se tématicky přesunula "na poušť" k sultánům a džinům (zajímalo by mě, jak velký vliv mělo vydání Prince of Persia, jehož verze pro Apple vyšla o rok dříve). Největším zásahem do hry je jakási větší lineárnost - ve hře plyne čas a v určité dny se stanou pevně dané události. Za některé hráč dostane jen plusové body, ty ostatní musí řešit, jinak nastane nemilosrdný game-over.

Hrdina se dá bez problémů importovat z prvního dílu, zůstanou mu všechny schopnosti + přibude nová - Communication (na výši skillu závisí "bargain" neboli smlouvání u obchodníků) a vlastnost Honor (zvyšuje se darováním peněz žebrákům a celkově čestným jednáním - nemůžu si pomoct, ale tady zase cítím inspiraci Ultimou IV), která může na konci hry vést k povýšení na paladina. Změněn byl systém odpočinku - už se nedá "rest" ani "sleep" kdekoliv, ale jen v hostinci, přičemž se dá nastavit "odpočívat hodinu", čímž si hrdina doplní staminu na 100%. Hodně vítám možnost zajít do Guildy a trénovat zde s Uhurou - člověk má možnost zvýšit si atributy a zároveň reálně nastudovat pohyby nepřítele a naučit se "mačkat správná tlačítka", aniž by byl ohrožen na životě.

Když už jsem nakousl ten soubojový systém - pořád je to fail. Byl jsem nadšen, když jsem zjistil, že možnosti jsou rozšířené a dá se útočit/blokovat/uhýbat do třech směrů (numerická klávesnice 1-9) a opravdu - když si člověk zpomalí animace, aby měl šanci reagovat a nastuduje si pohyby protivníka, tak má šanci útok zablokovat. Ale opět se ptám - proč bych se tím měl zdržovat, když se tu opět dá nepřítel zaspamovat útoky a je to jasně nejrychlejší cesta k vítězství? V manuálu se sice píše "Attacking too quickly will make you tire rapidly and you will not hit as often as when you delay your thrusts", ale v reálu jsem žádné znevýhodnění nepocítil a po chvíli jsem bez větší námahy kosil jednoho Terrorsauruse za druhým.

Lokace se v podstatě rozdělují na ty ve městě a na poušti, přičemž poušť je děsivě prázdná. Ok, je to poušť, ale pár zajímavých lokací navíc by neuškodilo. Stejně chudí jsou i nepřátelé - ve dne potkáte jen bandity a obří škorpiony, v noci jen šakaly a ghouly + občas zaútočí zmiňovaný T-saurus. Jediné, co zpříjemňuje pobyt na poušti je výborný společník - mount. Nového vybavení se také nedočkáme, k dispozici je jediný upgrade - Fine Sword + pokud splníte podmínky na paladina, tak v samotném závěru i ohnivý meč. Slabota.

Na závěr si chci postěžovat na otravnou protipirátskou ochranu. Město totiž tvoří několik obrazovek pospojovaných klikatými uličkami, tvořícími v podstatě bludiště. Pohyb mezi nimi je realizován ve formě jakési skrolující minihry, velice podobné příšernému ježdění autem v Police Quest 3. V podstatě první úkol je dojít z náměstí k money changerovi a směnit peníze. I když jsem mapu měl, dlouho jsem tápal a až s pomocí návodu lokaci našel. Díky bohu, že hned na začátku se dá koupit in-game mapa, která se dá používat k rychlému cestování, takže stačí dojít po svých do každé lokace jen jednou. Bez toho bych snad hru ani nedohrál.

No co vám budu povídat, ke zlepšení v určitých aspektech došlo, ale pořád to není ono a co se týče adventurní části, tak boj s elementály mě bavil o něco méně jak eliminace Baby-Yagy v jedničce.
+13