Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Stronghold Crusader

  • PC 45
Kamarád na kolejích mě asi dva roky lanařil do jedné super strategie, kterou hraje už hrozně dlouho a já se k němu prý musím alespoň na pár bitev přidat. Moc se mi do toho nechtělo, ale když říkal, že Stronghold je skoro jako Age of Empires II s datadiskem, tak jsem se nakonec nechal přemluvit.

Stronghold: Crusader ale vůbec není jako mě dobře známá strategie. Už jen to, že se o své obyvatele musím starat tím, že jim peču neustále chleba, snižuji daně a řeším nějakou pitomou víru, mě hodně štvalo. Boje navíc probíhají s ohromnými armádami, které jsou na mapě hrozně titěrné a to vůbec není můj styl. Já mám rád přehled a ten jsem zde absolutně neměl.

Vrcholem byli vrahové, o kterých mi kámoš samozřejmě nic neřekl a najednou vidím, jak mi někdo téměř bez povšimnutí postupně zabíjí mé poddané a vojáky, ale musím uznat, že otroci s pochodněmi byli alespoň zábavní. Já si chci ale postavit hradby a obranné věže, vylepšit vše na maximum, lovit si zvěř, těžit suroviny, prostě vést poklidný život a až pak si vytvořit armádu a zaútočit na nepřítele, který doposud zkoušel mou obranu jen chabými útoky.

Vím, že tenhle postup je ve strategiích hlavně v multiplayeru sebevražedný, ale mě to takhle prostě baví nejvíce. Když jsem párkrát v Age of Empires II zkoušel multiplayer, tak jsem byl alespoň na chvilku v klidu, i když mě posléze protihráč skoro vždy rozdrtil. Zde jsem však klid nezažil vůbec, protože když jsem zrovna nečelil nějakému útoku, tak jsem musel řešit ten blbej chleba. Nakonec jsme si ale dali pár zápasů v NHL 08 a všechny nepravosti ze Strongholdu jsem kámošovi vrátil i s úroky.

Pro: otroci s pochodněmi

Proti: starání se o obyvatele, velké armády, nepřehledné, ani chvilka klidu

+13 +14 −1

Amazing Adventures: Around the World

  • PC 50
Herní výzva 2018 - 1. Tehdy to začalo

Jako poslední bod z Herní výzvy 2018 jsem hrál s dětmi tuhle hidden object klasiku. Principy jsou v této adventurní sérii pořád stejné, tzn. strávíte pár minut na jedné obrazovce, kde se snažíte najít několik předmětů a následuje jedna z několika miniher (puzzle, rozdíly, osmisměrka, ...) a tak pořád dokola po cca 8 hodin.

Příběh je zde pouze do počtu a hra se stane velmi brzy neuvěřitelně stereotypní a repetetivní. Obrazovky se neustále opakují a po desáté na tom samém místě už jedete na autopilota. Děti to ale pořád bavilo... :-)

Pro: Po krátkých dávkách vcelku zábavné.

Proti: Zdlouhavé, stereotypní, některé mezihry jsou dost nudné.

+13

Leisure Suit Larry: Love for Sail!

  • PC 80
A nejpovedenější a poslední regulérní díl série je za mnou. Sedmý díl Larryho přišel v roce 1996, kdy klasické adventury byly na vrcholu, ostatně ve svém seznamu podle starých Scoreček a Mobygames jich mám za ten rok neuvěřitelných 38. A přestože se v podstatě jednalo o labutí píseň Sierry (protože King Quest 8 má být third person akce a Quest for Glory bylo vždy spíše takovým mixem žánrů), Larry v obrovské konkurenci neudělal ostudu.

Grafika zůstala cartoonově stylizovaná, Larry je pořád malý ohyzdný skřet a stejně jako v šestce se snaží sbalit ty nejkrásnější ženy. Na začátku ho odkopne jeho Shamara z předchozího dílu, která ho má plné zuby, navíc ho zanechá v poutech v hořícím pokoji. Poté co se Larry dostává z hořící pasti, najde lístek na luxusní loď lásky a vydává se splnit 6 úkolů, na jejichž konci je odměna - týden se sexy kapitánkou.

Příběh je tedy opět o ničem, ale tvůrci to vyšperkovali tunou nápadů. Především soutěže - musíte uspět v bowlingu, vaření, módě, házení podkovou, kostkách a sexu. A protože je Larry nýmand, nezbývá mu než podvádět až se budou hory zelenat. Kromě soutěží je tu ještě spousta krásek kterým se Larry snaží dostat do kalhotek. Tvůrci použili mírně zkomolená jména a podoby slavných hereček devadesátek, takže tu máme Drew Barrymore, Demi Moore, Jamie Lee Curtis (proboha proč? :D), Annette Benning, Victorii Principal a nějakou dvojici country zpěvaček. Každá z postav chce něco jiného, budeme měnit nevýraznou knihovnici, hrát parádní hru v kostky a zapleteme si i do vraždy.

Hraje se to podobně jako předchozí díl - tj. máte otevřeno hned od začátku neskutečné množství lokací a můžete v nich provádět co Vás napadne. Larry resp. vypravěč vtipně komentují každou akci, nicméně bez nějaké pomoci zapomeňte na dohrání na 1000 bodů. Osobně mi vyhovuje spíše menší počat obrazovek a postup kupředu než tohle šílenství, ale budiž je to Sierra. Humor je parádní od spousty hlášek, před vtipné animace, pubertální erotický humor na kterých jsem si asi během série zvykl až po runnig joke s nahým návratem domů, kdy ta ostuda ke konci je Larrymu už volná. Dalším running jokem jsou bobři, kteří jsou všude :)

A to není vše - budete sbírat 32 ukrytých vibrátorů, odhalovat speciální easter eggy, které Vám odhalí nějaké ty pěkně nakreslené kozičky a dokonce do složky uloží pár erotických wallpaperů. Skvělý nápad! Určité akce jdou provést jen napsáním v parseru, ale není to nic zákysového, většinou vypravěč sám Larryho navede. Od bloudění Vás uchrání mapa, během hry zazní pár klasických 80s hitů (Celebration, La Freak, Get Down on It) a bohužel musíte pro kompletní skóre přežít i 40 minut!!! hrůzostrašně nevtipných vtipů (šel jsem si pro cigára a udělat pozdní večeři). Jako poslední bonus pro kompletisty - pokud nasbíráte 1000 bodů, všechny dilda a easter eggy, uvidíte pár vteřin sexu a únos na mimozemskou loď.

Zkrátka i když perfektní adventura je pro mě hlavně o příběhu, tady je tolik nápadů, že to bohatě vyváží.

Pro: Humor, pěkné erotické obrázky, grafika, spousta nápadů, hezká grafika a bonus pro kompletisty.

Proti: Nulový příběh, 40 minut vtipů.

+13

Řež

  • PC 65
Tuzemské freeware tituly moc v lásce nemám, ale hra Řež mě zaujala hned na první pohled nejen kvůli názvu. Musím říct, že jsem se opravdu skvěle bavil, když jsem hrou procházel poprvé, avšak se k ní budu vracet už asi jen z extrémní nudy. Proto je smutné, že závěr s bossfigtem po splněných sedmi úrovních přišel tak po čtvrt hodince. I přes to jde o povedenou střílecí odreagovačku s dost rychlým adrenalinovým tempem a skvělým punkrockovým Soundtrackem, jehož některé skladby můžou být pro někoho příliš radikální... mě osobně to vůbec nevadilo.

Hra celkem obsahuje sedm úrovní s možným výběrem tří obtížností, po jejichž splnění získáváte body ze zabitých nepřátel nebo nalezených secretů. Za ty si můžete následně odemykat vybavení a schopnosti, jako je více zdraví, armor, vyšší rychlost, zbraně apod. . Kdysi bylo možné zasílat své score na internet a mohli jste se tak dostat v tabulce highscores až třeba na první místo. Bohužel byla tato funkce ukončena v prosinci 2008. Grafická stránka hry je dnes už dost zastaralá, ovšem kdysi rozhodně uspokojila.

Kdo tedy hledá nějakou rychlou odreagovačku na pár minutek zahnání nudy, neváhejte a vyzkoušejte českou hru Řež! Během prvního hraní se budete zaručeně skvěle bavit.

Pro: Skvělá odreagovačka, rychlé tempo, punkrockový soundtrack, odemykání zbraní a schopností

Proti: Krátká herní doba, nulová znovuhratelnost

+13

Dragon Age II

  • PS3 65
Konečně jsem dohrál druhý díl Dragon Age. Komentář píši ihned po dohrání, dokud mám zážitek ze hry stále v sobě.

Začnu tedy příběh od začátku. Jakožto fanoušek prvního, velmi povedeného dílu Dragon Age jsem si zakoupil na mou konzoli i druhý a třetí díl. Velmi jsem se těšil na to, až budu pokračovat v tak úspěšné hře/sérii. Byl jsem připraven na to, že se děj bude odehrávat v jednom městě s jinýma postavama. To mi nevadilo před hraním ani v průběhu. Problémy byly úplně jinde.

Jako první dojem jsem si odnesl vylepšenou grafiku. Byla by ostuda, kdyby tomu bylo jinak, vzhledem k tomu, jak se grafika obecně za ty tři roky posunula. Dobrý začátek, říkal jsem si. Ani pozměněný styl hraní mi tolik nevadil a první hodiny mě víceméně bavily. Jenže... Pak už se objevovaly jenom samý další jenže.

Hru jsem začal hrát na těžkou úroveň. Přecijen nejsem úplný začátečník a chtěl jsem, aby pro mě hra byla výzvou. Poté, co jsem zvládnul dark souls, zvládnu již vše, říkal jsem si. Tady to tak úplně neplatí. V průběhu celého hraní jsem si říkal čím dál tím více a více jednu věc: Takhle se to sakra nedělá! Pro mě právě nulová vybalancovanost byla hlavním problémem po celou dobu. Pokud hrajete hru na těžkou úroveň, čekáte těžší soupeře. Zde se dočkáte jen... více soupeřů. A nemá to vůbec žádný význam. Nepřátele se prostě jen tak z ničeho nic objeví. Vy si tedy říkáte, jak jste dokonale využili schopností postav, a pak dojde k takové absurditě, že v naprosto hermeticky uzavřené místnosti se najednou "objeví" další vlna. Vždyť to nedává vůbec smysl! Ale fajn, hra prostě není originální ve variabilitě soupeřů, tak tam nahází množství. Blbé řešení, ale člověk s tím počítá. Když už mi tedy některé souboje lezly na nervy, snížil jsem si obtížnost o jeden stupeň. A dostal jsem.... strašlivě jednoduchou klikačku. Hra nemá žádnou střední obtížnost. Pokud hrajete na střední obtížnost, můžete si v klidu zavázat oči a klikat na akční tlačítko a občas náhodně něco zmáčknout a máte vyřešeno. Hráč tedy nemá příliš na výběr. Na střední obtížnosti je hra klikačka, na těžší je hra otravná svými nekonečnými vlnami nepřátel. Hra pak v podstatě není výzva, je jen otravná.

Dost už ale o obtížnosti. Jdeme k dalšímu jenže. Poté, co se ve hře rozkoukáte, poznáváte město, vaším největším poznatkem v podstatě je to, že je vše naprosto stejné. Dostanete se zhruba do tří hlavních lokalit mimo hlavní město, a všechny jsou naprosto stejné. Na chlup. A to platí i o místech v rámci města. Jakmile se dostanete do nějaké budovy, zjistíte, že se opakují. Neustále. Tohle mi přijde naprosto skandální. V prvním díle byla právě ta rozličnost lokalit tak uchvacující a dechberoucí. Jak se může stát, že druhý díl tak odfláknou? Že jen zkopírují jednu místnost a dají jí všude? Na více místech jsem četl, že EA tlačilo na vydání hry. No, v tom případě děkuji pěkně za velké zklamání.

Dostávám se k trochu pozitivnějším aspektům hry, a to jsou postavy a příběh. Přestože není příběh bůhvíjak originální, život v jednom městě a stoupání společenským žebříčkem jsem si vlastně užil. Jelikož jsem perfekcionalista, dohrál jsem všechny vedlejší questy, a to i přesto, že mě naprosto rozčilovaly výše zmíněné aspekty. Velmi mě potěšily návraty některých postav z prvního dílu, i když byly jen krátké. Celkově možnost přizpůsobit svět vašim rozhodnutím z prvního dílu hodnotím velmi kladně. Když se zaměřím na soudružníky hlavní postavy Hawka, tak mi trvalo velmi dlouho, než jsem si k nim vytvořil nějaký vztah. Nejlepší je zřejmě Varric a Isabela, ovšem vzhledem k tomu, že jsem hrál za zloděje, další dva jsem ve čtyřčlenné družině neuživil. Škoda. Vlastně jsem si nakonec oblíbil všechny postavy až na jednu. Už dlouho jsem ve hře nezažil tak otravnou a zkaženou postavu jako je Anders. Do skupiny jsem ho nikdy nebral, pokud jsem nemusel. Na konci jsem si užil, když jsem ho mohl zapíchnout. Tuhle scénu bych nejradši opakoval do nekonečna.

Celkově hra docela dobře reaguje na rozhodnutí, která učiníte. Celkově mi ale nepřijdou tak zásadní jako v jedničce, a většinou ani nejsou tak složitá. Ke konci hra dostává skvělý pád, který ovšem opět kazí nesmyslné boje a dokonce i naprosté nelogičnosti. Nakonec jsem ale do šťastného konce došel a mohu si tuto hru odškrtnout. Nic mne však nebude nutit se k ní vrátit. A to ani abych viděl rozdílný vývoj příběhu v závislosti na různých rozhodnutí. Kdyby se přepracoval celý gameplay, udělala by se hra pořádně co se týče lokalit a odstranily některé nepříjemné bugy, rád bych tak učinil Za současných podmínek tak bohužel neučiním.

Celou dobu jsem se rozhodoval mezi cca 50% a 75%. Nakonec jsem zvolil 65%, a to přesto, že jsem na začátku poslední mise chtěl dát více. Když mne totiž hra bavila nejvíce, objevil se nepříjemný bug, a pak zase nesmyslné vlny nepřátel a nelogické chování postav. Přesto si myslím, že 65% je ještě krásné hodnocení. Teď už jen doufám, že trojka splní má očekávání mnohem lepšího počinu.

Pro: Kirkwall, sarkastický hrdina, vztah s NPC

Proti: vlny nepřátel, nulová diverzita lokalit, otravný Anders, bugy

+13

Zázračný lék

  • PC 65
Již se svou prvotinou jménem Zázračný lék vývojáři z Enteronu ukázali, že mají talent. I když jde o freewarovku s amatérským dabingem, je putování s Pepou Bechrem vcelku netradičním zážitkem.

Příběh je podobný, jako u většiny her, jež se účastnily některého z ročníků soutěže Becherovka Game. Jde o záchranu světa a hlavní roli v ní bude hrát samozřejmě známý bylinný likér. Záchrana se nakonec podařila a já se mohl v klidu vrhnout na Zlatý kalich.

Pro: příběh, dabing, humor

Proti: krátké

+13

Nightmares from the Deep: The Cursed Heart

  • PC 50
Již v prvních minutách mi bylo jasná, že cílovka tady nejsem já, ale moje máma. Pokud si chce někdo stěžovat, že ve hrách není dostatek silných ženských hrdinek, asi naprosto opomenul tento žánr.

Velmi netradiční pro mě bylo i schéma „zachránit svoji dceru“, protože pokud si správně pamatuji, ještě nikdy jsem ve hře nehrál za něčí matku (tedy aspoň lidskou, nepočítám Shelter).

Všechno zezačátku smrdí odbytostí, animace jsou rezidentem tísnivého údolí, UI není moc uživatelsky příjemné, a videa jsou celá rozmazaná, ale nastavení na zvýšení kvality můžete hledat marně.

Co se nám dostává pak je už ale čistá a zábavná hidden object adventura, na kterou si nelze stěžovat. Hratelnost i mě samotnému přišla zábavná, a hlavně jsou tu různé variace, jak problémy řešit. Tedy pokud se seknete při hledání objektu, nebo na něj zrovna nemáte chuť, můžete celý proces prostě jen nahradit minihrou Mahjongu. Nebo můžete použít i nápovědu, díky čemuž se nikdy u ničeho na moc dlouho nezaseknete, což by potřebovala snad každá adventura.

Příběh občas nedává moc smysl, ale jindy je hezky dojemný (obzvlášť konec). A rozhodně pak po dohrání nepřehlédněte i bonusový obsah, který nabízí ještě další více než hodinové pokračovaní příběhu. Cílovce doporučuji, pro ostatní jen takový průměr na oddech.
+13

Late Shift

  • PC 70
Jedna z mála věcí, která je ve stejné podobě jak tady, tak na ČSFD. A všude vlastně schytává poměrně negativní hodnocení. Zvlášť ale na ČSFD je ho potřeba brát s rezervou. Návštěvníci kina totiž vidí film většinou jen jednou a hlasování o dalším průběhu filmu stojí na demokratické volbě a ne jen té vaší a navíc si diváci často stěžovali, že jim aplikace nefunguje.

Pokud si ale film stáhnete na Steamu, je to už o něčem jiném a tahle záležitost je vlastně naprosto unikátní. Na první sledování/hraní je to skutečně takové rozpačité a vlastně jsem měl pocit, že nic změnit nemůžu. Do jisté fáze (prvních třicet minut) je to i pravda, film se vždycky nějak navrátí do vyjetých kolejí. Je to ale logické, autoři potřebovali, aby základní story prostě proběhla. Navíc na rozhodnutí není moc času (asi 3 vteřiny) a poprvé, kdy ještě člověk moc neví, která bije, je to málo.

Všechno ale padá při druhém a třetím sledování, které považuji opravdu za skvělé. Hráč/divák vybírá různé alternativy a zjišťuje, že ony volby v druhé půlce filmu mají skutečně zásadní vliv na další průběh, což jsem až nečekal a onen třívteřinový limit na rozhodnutí už je dostačující.

Herecké výkony nejsou úplně Meryl Streep, ale myslím, že to jde. Střihy jsou udělány opravdu dobře a i když to na první pohled vypadá jako těžce béčkový film, na druhé a třetí sledování vyvstane, že je to celkem hezky promyšlené a všechno to do sebe zapadá.

Během čtvrtého a dalšího sledování už ale vyvstávají problémy. Neexistuje tu možnost přeskočit či alespoň zrychlit již viděné scény, čili ve fázi, kde už nelze vidět nic moc nového je znovusledování jen kvůli pár novým scénám a konci nuda. A taky se vynoří neblahá věc, že pro všech 7 proklamovaných konců jsou důležité pouze akce v rámci posledních 2-3 kapitol ze 14, čili všechno předtím je víceméně jedno. Pouze jde o to, jaký má divák celkový dojem, a co všechno navštíví a jestli to navštíví sám, nebo s někým. Oněch 7 konců jsou taky spíš tak 4 konce, ty další jsou jen velmi drobné variace na ty čtyři základní.

Steam verze má 2 neduhy. Měl jsem nesmyslně nahlas hudbu, naštěstí se dá ztlumit, musel jsem ji dát asi na 10%. A kvalita českých titulků občas dost hapruje.

Jinak mě to velmi příjemně překvapilo a dostal jsem mnohem víc, než jsem po ohlasech čekal. Svoje neduhy to sice má, ale moc bych si přál, aby vznikalo více takových projektů i v rámci jiných žánrů, než je gangsterka.

Pro: unikátní interaktivní film, story do sebe zapadá, rozhodnutí mají nečekaný vliv, 2. a 3. sledování je bomba

Proti: 1. sledování je rozpačité, krátký limit na rozhodnutí, nemožnost přeskočit již viděné scény, kvalita titulků

+13

Ultima Underworld: The Stygian Abyss

  • PC --
Těžké zadunění se rozlehlo okolím jako zemětřesení a jakmile se z mého okolí vytratily i poslední zbytky denního světla a opožděné záchvěvy mi dozněly v konečcích prstů, já s hrůzou shledala, že očistění mého jména nebude tím největším problémem, kterému budu v nejbližších dnech a týdnech čelit. Mrtvolný pach zatuchliny a štiplavé dusno se vznášely nad mou hlavou jako těžký mrak a ačkoli jsem neslyšela nic, vyjma bušení krve ve spáncích, přesto se to ticho zdálo výhružné a nebezpečné. A tak jsem udělala přesně to, co se dělat dalo. Prohledala blízký váček s několika předměty, zahleděla se do tmy a uděla první kroky vpřed. Lepkavá hmota na podrážkách mých bot mohla být stejně tak dobře hlína, jako tlející mrtvola nějakého červa. A tenhle svět se bude jistě hodně snažit, abych zde v podobné konzistenci ležela brzy i já.

Tak takhle nějak může začít vaše putování světem Stygianské propasti, pokud si jako svou postavu zvolíte ženu. Ultima Underworld je legenda a hardcore dungeon v jedné osobě, který nejen svého času okouzlil nejednoho hráče, ale z jehož potenciálu čerpalo mnoho následných her. Podobné hry se vesměs snaží o totéž, co zde Ultima Underworld: The Stygian Abyss předvedla s grácií průkopníka. Stojíte s holým zadkem a mlhavou předtuchou na začátku dlouhé cesty a před vámi se otvírá svět, kam jeho tvůrci umístili vše, co by vám tu hru mohlo co nejvíce ztížit, ale nikoli znechutit. A nutno říci, že se jim to povedlo veskrze dobře, byť i na démantu této legendy se nějaké ty prasklinky a odřeniny najdou.

Největší devízou této hry je bezesporu fenomenální atmosféra, která vás neodolatelně vábí prozkoumávat každý temný kout a každou místnost, jen abyste odhalili další záhady a kolem vaší hlavy se rozvířila mlha nevyřčených otázek a tušených odpovědí. Stygianská propast je osmipatrový dungeon, který měl být svého času utopií plnou tolerance a krásy, ovšem věci ne vždy dopadají tak, jak bychom si přáli a čím honosnější naše sny jsou, tím temnější noční můry se z nich stávají. Pokud se však domníváte, že zde půjdete od jednoho boje k druhému a vaše čepele a magické hůlky nepoznají klidu, šeredně se mýlíte. I v tomto neutěšeném místě existují lokace, kde dosud přežívá duch civilizace a kde můžete nalézt přátelské tváře a trochu toho klidu. A právě zde nastává ta chvíle, kdy se budete muset zamyslet, poskládat si střípky informací v mozaiku celku a hlavně vytáhnout papír a tužku, protože hra vám své indicie opakuje nerada a vyjma několika pergamenů a stručných nápisů na zdech se k vitálním imformacím dostanete jen obtížně.

Ultima Underworld je obtížná hra, ačkoli ta nepramení ani tak ze složitých puzzlů či soubojů, ale z prostého faktu, že tedy vám hra nic připomínat a sumírovat v deníku nebude, protože tu žádný deník nemáte. Tento zřejmý pokus vtáhnout hráče od okolního světa mé své stinné i světlé stránky a pokud jste fanda toho či onoho přístupu, můžete ho svým názorovým sokům omlátit o hlavu. Samotné questy nejsou zrovna zvlášť nápadité a pestré, ale plně odpovídají okolnímu světu a jeho příběhu. Jsou to útržky informací, které čas a úpadek rozprášily do osmi obrovských podlaží a vy si je musíte pečlivě sesbírat a poskládat v čitelný celek. Já sám jsem se musel asi čtyřikrát lehce inspirovat na internetu, abych se vyhrabal z toho či onoho zákysu. A ani nyní nevím, jestli jsem to či ono nevyřešil díky své mdlé inteligenci, nebo nelogičnosti samotné hry. Ovšem na quest s němým vězněm a ještěry se hned tak zapomenout nedá, protože jeho originalita hodně vyčnívá.

Pokud bych se pokusil vyjmenovat nedostatky této hry, jistě bych v prvé řade zmínil naprosto otřesnou hudbu a zvuky, které ale pramení hlavně z toho, že roku 1992 prostě nebylo možné do hry implementovat to, co v nich slýcháme nyní. O poznání větším neduhem je tak tristní zbytečnost většiny schopností, kterými vaše postava oplývá. Umění plavání, paklíčů, pastí a mnoha dalších je zcela zbytečné a pokud se na ně zaměříte v naivní předtuše, jak zdejší svět pokoříte, budete hořce litovat. Nutno však přiznat, že uzpůsobit skilly postavy hernímu světu je mimořádně obtížný úkol, který si vývojáři musí dobře a dopředu rozmyslet a uzpůsobit mu design map, příběh i questy. Zde to však vypadá, jako by do hry implementovaly ten který skill jen proto, aby hra působila komplexně, ačkoli nemá skoro žádné uplatnění.

Ale ani tento a několik dalších neduhů nemůže změnit co, čím tato hra je. Totiž mimořádně atmosférickou záležitostí, výzvou a snem všech kobkařů. Právě takové hry jako je Ultima Underworld: The Stygian Abyss vás donutí zatáhnout závěsy svého pokoje a s krví podlitýma očima a bledým šklebem na obličeji zavrčet na maminku, přítelkyni či manželku, pokud vám přinese do pokoje trochu jídla, abyste nezemřeli hlady. Mohli byste totiž snadno zapomenout, že jíst musí nejen váš Avatar, ale i vy.

Pro: Atmosféra, design map

Proti: Zvuky, hudba, plno nepotřebných skillů, absence deníku

+13

The Forest

  • PC 85
Poprvé jsem se ke hře dostal v early accessu (tenkrát ještě upirátěném). Hra v té době neobsahovala žádný příběh, takže šlo z mé strany spíše o takový žánrový experiment. Šel jsem do toho s tím, že by se mělo jednat o takový Minecraft v realistické grafice (rozuměj bez kostiček).

Musím uznat, že už tehdy mě hra upoutala. Prostředí krásného, a zpočátku mírumilovného lesa mělo své zvláštní kouzlo. Moc se mi líbil systém kácení stromů a stavění základny. Netrvalo to dlouho a kolem rozestavěného opevnění mi proběhla první smečka kanibalů (cháska jsme jim říkali) a zdánlivá idylka se rozplynula v záplavě znepokojivých skřeků. Chvíli mi to vydrželo, ale stereotyp mě brzy dohnal a já hru odinstaloval.

Až letos v dubnu vyšla konečně plná verze. Do té doby jsem na The Forest úplně zapomněl. Když jsem si ale vzpomněl, přečetl si pár recenzí a koukl na pár obrázků, dostal jsem strašnou chuť si ho znovu zahrát. Mé přítelkyni se námět taktéž líbil, a když jsme zjistili, že jde hrát co-op, tak jsme se rozhodli, že si hru pořídíme. Já ji dostal od ní darem k blížícím se narozeninám :-)

Začátek byl stejný jako tenkrát v alphě. Letadlo, synátor, prásk, děcko pryč, letuška mrtvá (přesto snaha podívat se jí pod sukni), les, kufry, kanibalové, stavění. První krůčky se příliš nelišily od toho, co jsem ve hře dělal tenkrát. Když už jsme měli pořádnou pevnost, včetně domku na stromě a několika pastí, pustili jsme se do společného hodování. Klasické večeře při svíčkách vytvořených z lebek domorodců. Na pravidelném menu byly borůvky, opečené ještěrčí maso a tři čerstvě odseknuté nohy okolo procházejících kanibalů. To mě přivádí k tomu, že mi hra lehce změnila pohled na můj současný vztah. Když vaše přítelkyně získá achievement „Choppy Chop“ (rozporcování pěti desítek těl) o několik hodin dříve než vy, začnete být trochu obezřetnější. „Ano lásko, dneska to nádobí umyju já. A vůbec…polož ten nůž, já to nakrájím za tebe.“

V tomto bodě (hry, ne vztahu) jsme již oba naznali, že je potřeba udělat další krok. Našli jsme tedy nejbližší jeskyni a vyrazili na průzkum. No, řeknu vám, že v této části se The Forest stává něčím úplně jiným, než se do té doby mohlo zdát. Z prostředí krásného ostrova se přesouváme do horrorově nadesignovaných podzemních chodeb z nichž mrazí už při prvním sestupu. Jestli jsem si do té doby stěžoval na nepříjemný řev kanibalů, tak tady mi došla slova. Jestli někomu přijde porcování lidí a následné tvoření uměleckých děl z jejich údů jako nechutnost, tak ať sem dolů nikdy neleze! Tolik krve, končetin, vnitřností, úchyláren jsem snad ještě nikde jinde neviděl (ne, Agony jsem nehrál). No a až uvidíte prvního mutanta, tak si zaručeně ustříknete. Někdo strachy, někdo nadšením, protože originalita tvůrců nezná mezí. Potkáte tu dokonce i monstra, která se až nápadně podobají Arnoldu Rimmerovi (samozřejmě té zmutované verzi, kterou lze vidět v jedenácté sérii). Pak rychle přehodnotíte taktiku, kdy jste až doposud šetřili každý molotov a každou výbušninu, a házíte to na ty mrchy hlava nehlava. Atmosféra je tu perfektní a já se opravdu bál udělat další krok směrem kamkoliv. Bohužel, ale i bohudík - do jeskyní musíte. A i kdyby to nebylo nutné k postupu příběhem, tak právě tam najdete ty nejlepší věci. Vůbec celý systém jeskynní je ohromný a komplexní. Než mi došlo, že nejsem pouze v jedné jeskyni, ale právě jsem průlezem prošel do sousední, tak mi to chvíli trvalo.

Dávkování příběhu je velice skromné. Dlouho jsem si myslel, že všechny předměty, při jejichž sebrání uslyšíte tajemné “hůůů” mají za úkol pouze dokreslovat atmosféru. Až později, a mnohdy až úplně na konci hry zjistíte, že všechny roztrhané kusy fotek a časopisů, krucifixy, bible, apod. mají v příběhu svůj význam. Dohrál jsem verzi hry, kde už byl použit prodloužený konec (ano, jsem taky hajzl, kterej sestřeluje letadla kvůli zcela nedůvěryhodnému experimentu, který mého syna pravděpodobně přemění z mrtvoly na šíleného mutanta) a samotné rozuzlení se mi velice líbilo. Vlastně celá poslední část hry (vstup do závrtu, přechod z prostředí ostrovního lesa do obří moderní laboratoře, boss fight, poslední vteřiny u monitoru v řídícím centru) bylo jedno velké WOOOOOOOW. Čekal jsem toho docela hodně a bavilo mě konspirovat, co se na ostrově děje, ale tohle bylo příjemné překvápko. I když nadruhou stranu musím uznat, že ne vše mi bylo jasné, takže jsem po dohrání ještě pár hodinek googlil.

Co se mi dále líbilo:

+ Kanibalové: Především jejich znepokojivé pohyby. Chvíli stojí na dvou nohách, pak vás obíhají po čtyřech. Občas vám jen tak vběhnou do cesty, jindy na vás zcela nenápadně zaútočí, takže se zaručeně poděláte leknutím. To jak se vám snaží zničit opevnění, to jak vypadají, to jak řvou a především to jak přemýšlejí. Systém hlídek, svolávání posil a taky ty jejich šílený přesilovky.
+ Ozvučení: Les šumí, klacíky praskají pod nohama, vlastní kroky mnohdy děsí více než pohled na nepřítele a vůbec to všechno tak nějak žije.
+ Brutalita: Ano, hra je až úchylně brutální. Stačí se jen podívat na partičku tenisových hráčů, které naleznete v jedné jeskyni a víte o čem mluvím.
+ Mutanti: Z monster jde opravdu strach a při bližším průzkumu dokážou být ještě nechutnější než z dálky. Všemu vévodí závěrečný boss, který mi svým pavoučím zevnějškem naháněl opravdu velkou hrůzu.
+ Originální řešení inventáře (byť dosti nepřehledné).
+ Crafting předmětů.
+ Lov srnek molotovem.



Co se mi nelíbilo:

- Bugy: A především bugy v multiplayeru. Od udílení achievementů, přes všemožné záseky, prolínání textur, zapadávání předmětů do země, násobení předmětů po loadnutí (hrnce, fotky, hračky) až po opravdu nepříjemné radůstky, kdy se vám kanibalové dostanou za opevnění, i přes jeho dokonalou neporušenost.
- Respawn předmětů: Tohle hře dost ubírá na obtížnosti a survivalová složka tím velice trpí. Zpočátku mi to ani nedocházelo, ale časem jsem si všiml, že na určitých místech se dá slušně lootovat až do plného inventáře. Obzvlášť po loadnutí.
- Kontrast: V noci vše vypadá skvěle. To se musí uznat. Přes den taky. Tedy pokud nejste v lese. Tam si nelze nevšimnout opravdu nedopilovaného kontrastu světel a stínů. V praxi to vypadá tak, že na místě dopadu slunečních paprsků je bílo (a to ani nemusíte být v zimním biomu) a ve stínu je tma, že by jste neviděli ani vyšpulenou prdel albína.
- Stavění: Samotný systém stavění mi nepřišel vyloženě špatný. Ale běda jak potřebujete napojit dvě stěny. S trochou štěstí se vám prolnou textury a zdi se vám pomyslně spojí. Ve většině případů se vám ale opevnění postaví do patra, takže máte sice krásný podchod, ale před nepřáteli vás to opravdu neochrání.

+ / - Savy na konci hry: Třeba jsem udělal něco špatně, ale jakmile vstoupíte do laboratoře, tak mi hra nešla uložit. Nešel postavit žádný přístřešek a ani jsem nenašel ukládací stan nebo něco podobného. Ano, vadilo mi to a ano, dost to frustrovalo, protože na konci vás ještě pár nepříjemností čeká. Na druhou stranu sem konečně plně pocítil, co je to ten survival :-D


Ve hře jsem strávil spolu s přítelkyní 19 hodin (asi 33 herních dní).

Hra dokončena v rámci herní výzvy 2018 – 9. Nerozbalený dárek (hardcore)

Pro: Kanibalové, mutanti, ozvučení, brutalita, inventář, rozuzlení

Proti: Bugy, respawn předmětů, grafické nedotaženosti, napojování stěn

+13

Trine

  • PC 70
Trine mě zprvu přilákal multiplayerem, který slibuje více hráčů na jednom PC. I když se mi tuto featuru nakonec nepodařila spustit (o mojí neschpnosti sehnat klávesnici a myš taktně pomlčím), učarovala mi jednoduchost, nádherná grafika a pohádkovost dlouho neviděná.

K pohádkové hře patří i pohádkový příběh. Trine, artefakt schopný spojit tři duše dohromady, přilákal zlodějku, čaroděje a rytíře, kteří jím byli spojeni a vydávají se porazit nemrtvou armádu, která sužuje království. Nic víc, nic míň.

V příběhu nás doprovází velmi příjemný hlas vypravěče a ojedinělé rozhovory mezi postavami. Ty si pro sebe suverénně krade vtipně tupý rytíř, ve kterém nemohu nevidět Arnoldova Barbara Conana, i když je více zaplechovaný. Milý hudební doprovod je samozřejmostí, a spolu s vyvedenými zvuky prostředí krásně dokresluje atmosféru.

Gameplay jako takový je sice zábavný ale mírně repetetivní. Mapy jednotlivých úrovní jsou samozřejmě 2D, ale mile překvapí možnost využít při jejich průchodu různé cesty. Ty většinou počítají s různými schopnostmi postav - zlodějka disponuje kotvou, kouzelník umí vytvářet bedny a jiné prostředky k překonávání výškových rozdílů, rytíř je potom pořádná mlátička se štítem.

Hlavní výzva spočívá zejména ve fyzikálních puzzlech a několika bossfightech. Hra většinou krásně odsýpá, ale plynulost výrazně kazí nepřátelé, kteří se až moc pravidelně spawnují a dokážou otravovat i v tu nejnevhodnější dobu - přestože jsem je všechny už čtyřikrát zadupal do země, zase se ze země dere nějaký kostlivec. Rovněž by bylo příjemné různorodější prostředí a více druhů nepřátel (kostry všeho druhu a netopýři jsou na mě málo).

Zážitek z Trine je i přes zmíněné zápory velmi příjemný, takže pro odreagování musím tuhle kouzelnou 2D plošinovku rozhodně doporučit.

Pro: Krásný audiovizuál, pohádková atmosféra, příjemné tempo

Proti: Respawn nepřátel a jejich malá různorodost, mírný stereotyp

+13

Max Payne

  • PC 100

Its Payne! Maximální bolest, název vystihující celou hru. Lékárničky v podobě antidepresiv.
Silně atmosferická akční hra, kte které se rád vracím.

Doporučuju každému, kdo miluje akční TPS, stéží najde lepší titul. Hlavní hrdina je skvostně namluvený, hlášky Maxe Payna jsou skvostně napsané. Hudba od Kärtsyem Hatakkaou je nezapomenutelná - především theme song!! Atmosféra je díky všem těmto kombinacím velice hutná.

První hra co ukázala BULLET-TIME v herní podobě, prvek který můžeme znát například z filmu Matrix.

Pro: atmosféra, noir

Proti: na widescreen třeba sehnat patch

+13

TrackMania United Forever

  • PC 90
Začalo to tak, že jsem si kdysi stáhl freeware hru Trackmania Nations, tenkrát mě hra zaujala, ale měl jsem příliš pomalé připojení na pohodlné hraní přes internet a můj hardware, také nebyl pro tuto hru optimální. Přesto mě tato hra zaujala svou hratelností, grafikou a hlavně schopností přinutit mě k vylepšování techniky jízdy. Po nějaké pauze jsem si stáhl pokračování tohoto freeware produktu, tedy Trackmania Nations Forever, a protože jsem měl už lepší PC i internetové připojení, propuklo u mě závodní šílenství, nebo spíš, blíže k názvu hry, opravdová mánie. S freeware verzí hry jsem si vystačil dlouho, ale má touha ukázat ostatním závodníkům svůj avatar, skin formule a zvědavost, jak vypadají ostatní prostředí a módy hry ve mě stále více vyvolávala potřebu vlastnit plnohodnotnou hru Trackmania United Forever. Koupil jsem si jí k narozeninám a po nainstalování a zadání unikátního registračního klíče na mě čekala velmi milá, ale i nemilá překvapení. Mezi milá překvapení patřily změny k přístupu k online hraní, možnost získávání bodů, zakládání klanů nebo přidávání se do nich a také to, že i když mám najiném počítači nainstalovanou free verzi hry (Trackmania Nations Forever), mám po přihlášení pod svým účtem podobné možnosti, jako ve hře plné! Nemilým překvapením bylo chabé zpracování ostatních herních prostředí oproti mně již dříve známému prostředí Stadium z freeware verze. Formulky na stadionu jsou prostě nejlepší, ale i přesto si občas zajezdím třeba jeepem, SUV nebo superrychlým speciálem. Hra je průměrná, možná spíš podprůměrná pro hraní v singleplayeru, ale co se týče hraní po internetu, je to droga. Člověk chce neustále zdokonalovat svou techniku a tím své časy, aby se dostal v celosvětovém žebříčku, v žebříčku své země a nebo aspoň v žebříčku svého kraje - ano, i Česká republika je v této hře rozdělena na jednotlivé kraje.

Pro: výborná hratelnost / žebříčky krajů / adrenalin u některých tratí / možnost jednoduše vytvářet plnohodnotné tratě v enginu hry a sdílet je s ostatními / video-editor přímo ve hře / velká internetová komunita

Proti: horší kvalita prostředí, které hra obsahuje navíc od free verze / pár hracích hodin trvá, než člověk odhalí kouzlo této hry / vysoce návykové!

+13

Detroit: Become Human

  • PS4 80
Detroit je další ze série "walking" simulátorů, kdy hlavně děláte rozhodnutí a je to říznuté s quick time eventy. Je to prostý gameplay, ale funguje, protože je právě jednoduchý, ale hlavní je, že dává neuvěřitelný prostor vývojářům pro děj a vizuální stránku. Když to rozeberu bod po bodu, jak jsem to napsal, tak "walking" pasáž je zase pokrok kupředu. Snímání pohybů jak chůze, celého těla, či detailní mimiky obličejů je taky famózní. Herci jsou jak roboti a pomalu svým rolím vdechují onu lidskost a postupem hry to fakt baštíte. Nakonec velmi pomáhá i fakt, že hrajete rovnou za 3 charaktery, takže si chtě nechtě jednu více či méně oblíbíte a právě grafická stránka na tom má velký podíl. Co se týče quick time eventů, tak to je prostě paráda, protože využívají snad všechny prvky ovladače. Naklánění, trhání, třepání, půlkruhy s páčkou a pak standardní tlačítka včetně dotekového pole, to vše je velmi pestře nakombinované. Navíc si můžete vybrat jednu ze dvou obtížností, kdy u té těžší je možné po posrání 3, 4 eventů v řadě, že vám umře postava.

No a teď děj. Studio Quantic Dream vám nabízí futuristický pohled do roku 2038, kde je android v domácnosti naprosto běžnou záležitostí. Někdo má svého androida na úklid domácnosti, někdo na prcání, armáda jako vojáky. Jednoduše každý si v něm najde své. A tady s dějem přichází i filosofický přesah, zda-li je možné, že stroje někdy mohou nabýt vědomí. Jako hráč pak máte možnost hrát za 3 androidy, kteří balancují na hranici vědomí a syrového softwaru a určovat jejich osud. Možnost voleb má opravdu své následky a mohou vás zavést i do rozličných lokací, což nebylo u předešlých her od QD studia pravidlem. Vyústění děje je pro mne pak trochu neuspokojující. Je to tak nějak náhlé a asi ne dostatečně epické, jakoby vývojáři vyčerpali všechnu gradaci. I přesto mě Detroit ale dojal, nadchl i krapec naštval (ale za to si můžu sám pomalými prsty). Navíc je teď možné si po každé kapitole prohlédnout flowchart, kde můžete vidět, kolik různých konců ona kapitola má, nebo také kapitolu spustit od přednastaveného bodu. Já si oblíbil Connora a držím mu pěsti na GOTY awards. A v poslední řadě je třeba zmínit soundtrack a zvuky celkově. Každá postava má hudbu složenou od jiného autora a mají tak unikátní podkresy. A pak si jen vzpomenu na zvukový efekt "obnovení sluchu" a mám možná sluchový orgáč.

Herní výzva 2018 - Nervy z oceli

Pro: Trio hlavních postav, volby mají následky, využitelnost ovladače, hudba, děj, myšlenkový přesah

Proti: Některé QTE nejsou časté, nedostatečně epický konec, vyspoiloval jsem si děj na streamu od Agraela... (no comment)

+13

Dream Daddy: A Dad Dating Simulator

  • PC 70
Vysněnej Fotřík je sympatický příběh o péči o druhé, zasazen do sympatického alternativního univerza Maple Bay, ve kterém se sexualita a její nálepky prostě...nijak neřeší. A jelikož tvůrci vskutku chtěli pro jednou vytvořit LGBTQSAFJ+ fikci, která bude zproštěna úzkosti a nervů spojenými s menšinovou myslí, a místo toho to všechno prostě co nejvíc normalizovat, tak bych řekl, že rozhodně dosáhli svého.

Abych pravdu řekl, na Dream Deádýho jsem se vůbec nechystal, protože jsem nespadal do cílovky. Né protože je to hra o udržování dobrého vztahu s pubertální dcerkou, na pozadí čehož se randí s jinými fotříky, a to za doprovodu přemíry taťkovských džouků a baklažánských smajlíků - ostatně, kdybych se neuměl odosobnit a jen si prostě fiktivní dílo užít, asi by bylo dalekosáhle víc znepokojující, že si užívám třebas takové gétéáčka, než nevinnou vizuální povídečku o namakaných chlapech - ale protože jsem fakt nikdy nebyl VN pozitivní. NICMÉNĚ! Od té doby, co jsem v rámci letošní výzvy dohrál Thronebreaker: The Witcher Tales, jsem vám docela chytil slinu, a tak jsem napříč listopadem víc četl, než hrál. A pak jsem si vzpomněl tady na Taťuldu, a jelikož jsem docela velkej fanda Arina Hansona a jeho GG, nebylo dále co řešit.

Mno a ve výsledku jsem spokojen. Neojel jsem všechny fot...erm, tedy neprojel jsem si všechny linky, neboť mě některé prostě ze srdce opravdu nezajímaly, ale Craiga, Damiena, Roberta, a Jožku jsem pečlivě vyrandil, i s opakovanými reloady, jen abych za každou schůzku slíznul eSkovou odměnu, a zajistil si tak jejich nejlepší konce. Ono vůbec to, jakým způsobem tu je simulováno budování obliby, a až jak překvapivě snadné je něco posrat a udělat tak z nich zvadlíky s nezájmem, a že i v té formě pořád můžou být rande, jen asi bez happy endingů ;), má rozhodně ocenitelně poučný přesah. Tedy, určitě bych to nikomu nedoporučoval jako pickup učebnici (ale já bych vlastně v prvé řadě nedoporučoval pohlížet na pickup artistry jako legitimní umění/skill, je to jen další z mnoha kapucí, do které schovat reálně velmi nízké sebevědomí), ale pár poznatků si z toho nestoudně odnáším.

Je to většinově dobře napsaný (akorát to občas tlačí na pilu, občas se to až moc snaží být vtipné, a občas je disparita mezi heslovitou dialogovou možností a tím, co pajdulák fakt řekne, mrtě ostrá), příjemně nakreslený a zanimovaný (ale fest by tomu bodlo víc unikátních renderů, některé citově vypjaté momenty docela trpí a ztrácí na síle jen kvůli jejich absenci), a navzdory hodně niche zaměření to mělo i výrazný finanční úspěch (pravda, to hlavně kvůli známé značce tvůrce, ale i tak to značí, že něco soudruzi udělali dobře). Za těch aktuálních 15 éček to s klidem na duši nedoporučím, ale jestli nemáte problém se odosobnit a brát věci tak, jaké jsou, tedy nebrat moc vážně hru, která sama sebe taky nebere vůbec vážně, tak někdy ve slevě směle do toho. Zasmějete se, pobavíte se, budete dojatí.

Pro: Humor; audiovizuální stránka; writing; sympatická myšlenka; celková převládající příjemnost

Proti: Za tu cenu moc krátké; za tu cenu by to chtělo víc unikátních renderů; občas to hrozně tlačí na pilu; otravné minihry; tvůrci, kteří předtím nikdy hru netvořili, zvolili Unity

+13

A Way Out

  • PC 85
A Way Out je kooperačná akčná adventúra pre dvoch ľudí. Ani viac, ani menej. Musíte mať kámoša, s ktorým si to zahráte. Buď bude sedieť vedľa Vás alebo ho pozvete do online hry. Veľké plus je to, že stačí pokiaľ túto hru bude vlastniť iba jeden z Vás a toho druhého môže do hry pozvať.

Keďže ja som veľký fanúšik kooperačných hier, tak som sa oznámeniu tejto hry veľmi potešil. Podľa ukážky to vyzeralo tak, že to bude stáť za to. Že by konečne mohla prísť parádna hra pre dvoch hráčov. A tak sa naozaj stalo. Vo väčšine hier Vám kamaráti pomáhajú vystrieľať nepriateľov, sem-tam obaja naraz stlačíte tlačítko alebo zatiahnete za nejakú páčku. Celý čas máte obrazovku rozdelenú (v prípade, že sedíte vedľa seba) alebo vidíte celý čas tú svoju obrazovku. Toto je úplne iný zážitok. Táto hra ukazuje ako má správna kooperačná hra vyzerať.

Na začiatku sa dohodnete kto bude Vincent a kto Leo. Toto sú 2 hlavné postavy, ktoré sa na začiatku hry nepoznajú. Obaja majú rozdielne povahy. Jeden už sedí v base dlhšiu dobu a ten druhý sa do nej akurát dostal. Najprv hráte každý to svoje. Rozprávate sa s väzňami a plníte jednoduché úlohy. Stretávate sa až po nejakom čase a nakoniec si nájdete spoločný cieľ. Spolu sa rozhodnete ujsť z väzenia. Pri tomto úteku sa musíte dopĺňať, pomáhať si a hlavne komunikovať. A práve tu sa mi páči riešenie tejto hry. Niekedy máte rozdelenú obrazovku na 2 rovnaké časti a každý robí niečo iné. Inokedy spolupracujete na spoločnej obrazovke. No nachádzajú sa tu aj pasáže, kde vždy niekto iný je v hlavnej úlohe a druhý sa môže len tak obzerať po okolí a flákať sa. Vtedy nastanú prípady, keď je obrazovka rozdelená v nerovnomernom pomere. A práve aj tieto časti sú spestrením, nakoľko to v iných hrách len tak ľahko neuvidíte, ak vôbec. V hre sa nachádzajú QTE časti, no nekazia zážitok z hry. V pár prípadoch sú 2 cesty a vy sa budete musieť dohodnúť, kto pôjde ktorou. Toto a fakt, že sú momenty, keď každý robíte niečo iné je také malé plus, ktoré Vás môže dotiahnúť hru si zahrať ešte aspoň raz, nakoľko každý robí niečo iné.

Grafika hry je na vysokej úrovni a príbeh je podľa mňa dobre napísaný. Nejedná sa o niečo, čo sme tu ešte nemali, ale do postáv sa naozaj vžijete. Toto všetko zakončuje super kamera a dabing, ktorý Vás do príbehu ešte viac vtiahne. Veľká škoda, že autori nenatiahli trochu hernú dobu. Cca 6 hodín je trošku málo a takáto kvalitne urobená hra by si zaslúžila aj viac. Na druhej strane sa nemusíte báť, že by Vás hra prestala v nejakom momente baviť. Nudiť sa nebudete a hru si celú užijete. A keď k tomu prirátame super cenu a možnosť spoluhráča pozvať do hry bez toho, aby hru vlastnil, tak to je jednoznačne must have hra.

A Way Out je konečne perfektne spravená kooperačná hra. Pre mňa to bola nutnosť a odporúčam ju každému, kto nerád hrá sám. Pomer cena/výkon je skrátka super.

Pro: paráda kooperácia, grafika, príbeh, dabing, cena (platí len jeden hráč)

Proti: herná doba, znovuhrateľnosť (2x je maximum)

+13

Dying Light

  • PC 80
Dying Light je je first person akční hra odehrávající se v zombíky zamořeném tureckém městě Harranu. Jste ve městě vysazeni jako speciální agenti hledající lék na nebezpečný zombie virus. Zatím je město obehnané vysokými zdmi, ale kdo ví na jak dlouho tyhle zdi divoké hordy zadrží? Tak se tedy seznamujete s frakcemi které teď vládnou městu a snažíte se s nimi vyjít zadobře. Tady bych rád přestal mluvit o příběhu, protože se v něm toho tak moc nestane a cokoliv co řeknu vám tak může pokazit překvapení která se v něm skrývají. Řeknu jen to, že je decentně dlouhý, zabaví a parkrát jsem u něho i málem brečel. Hlavní předností hry je však hratelnost. Vaše postava je totiž schopná parkourově skákat přes Harranské střechy, a je vážně skvělé sledovat všechny ty animace rukou jak po všem lezete. Soubojový systém byl okopírován plus mínus z Dead Islandu, s vyjímkou že tentokrát přidali kopy ze skoku, no i tak je to sranda mlátit zombíky do hlavy vším možným co najdete nebo slepíte dohromady pomocí ingrediencí jenž najdete po městě. Vyzdvihnout musím taky přehršel easter eggů, které snad člověk ani sám nemůže najít. Přidejte si k tomu že celou hru můžete projít v coopu ve čtyřech lidech a máte solidní zábavu na zimní večery.

Pro: město Harran, Parkour, opravdu hroziví nepřátelé vylézající jen v noci

Proti: někdy až nepříjemně tuzí nepřátelé, trošku tuctovější příběh

+13

Mean Streets

  • PC 80
Na základě jedné diskuze a také toho, že první dva díly byly na GOG v brutální slevě jsem se s velikým váháním pustil do Mean Streets. A musím říct, že to bylo něco zcela jiného, než většina adventur té doby. Natolik jiné, že se spíše než o adventuru jedná o hybrid žánrů.

Začnu tím nejlepším a to je jednoznačně příběh. Píše se rok 2033 a soukromé očko Tex Murphy se pouští do vyšetřování sebevraždy Carla Linskyho, profesora a otce Sylvie. Ta nevěří verzi o sebevraždě, ač jsou očití svědci a vše tomu nasvědčuje. Celý příběh je vyprávěn noirovým způsobem, vypadá to na klasické motivy - dvojice milenek, žárlivý exmilenec jedné z nich nebo pojistka. Jenže jste v roce 2033 a ani se nenadějeme a je z toho sci-fi jak řemen! Dvojice korporací, fašounská strana která nenávidí mutanty, osm vědců s přístupovými kartami a hesly, které jednoho po druhém likviduje neznámý zabiják a tajemný projekt Overlord. Příběh mě vtáhnul na 100%, stejně jako kombinace noir detektivky a sci-fi, která jakoby vypadla z Blade Runnera (toho původního, dobrého).

A jak se to hraje? No velice zajímavě. Základem je vznášedlo, kterým si můžete lítat jen tak po městě v zajímavé grafice ala prastarý simulátor Elite, ale nikam se tak moc nedostanete. Potřebujete navigační kódy k lidem, kteří Vás posunou dál. Na začátku máte z manuálu šest míst - koronera, pojišťováka, poldu, klientku a byt a pracoviště mrtvého. Pokud zadáte kód, stačí zapnout autopilota a na lítání se můžete vykašlat, vznášedlo Vás samo dostane na požadované místo. Kromě toho máte ve vznášedle dvě tlačítka - jedním kontaktujete asistentku, která pro Vás vyhledá veřejně dostupné informace, hlavně adresy. Tím druhým voláte informátorce, která shání těžké dostupné info, ale za tvrdé prachy. První zádrhel přichází s vznášedlem - čekat minutu, než se dostanete na každé místo je otravné a ke konci, kdy máte kolem 30-40 postav přímo k zbláznění.

Když už s někam dostanete je více možností. Tou nejčastější je výslech. Narazíte na člověka a probíráte ostatní lidi a také osm připravených témat (rovněž v manuálu). Pomohlo mi napsat si jednotlivé jména a k nim pěkně kdo koho zná, nezná a co si o něm myslí. Občas někdo mluvit nechce a pak z něj podle možností můžete informace vymlátit, nebo nastupují úplatky. Jak tak lítáte od jednoho k druhému, získáváte nová místa, nové kontakty, podezřelé, svědky i důležité lidi a zároveň se posouváte v příběhu.

Občas přiletíte na místo, kde Vás nechtějí a začne dvoukolová arkáda, kde musíte postřílet nekonečné zástupy enemíků chodících se z pravé strany a dostat se na konec obrazovky. Není to extra zábavné, navíc munice Vám může dojít, ale oceňuji tu originalitu. Nicméně někdy je to k vzteku, když pak něco pokazíte a musíte střílet znovu.

No a pak je tu poslední, řekněme adventurní část. To se ocitnete v jedné místnosti, kde je zhruba pět aktivní spotů, na každém pár předmětů a pomocí rozbalovacích menu a příkazů typu otevři, pohni, seber, podívej se sbíráte stopy, hesla, kontakty, manipulujete s věcmi. A taky kradete jak straky, protože potřebujete náboje, potřebujete prachy na úplatky a občas se hrdinovi zadře pod nehty nějaká cennost, která se dá prodat v bazaru. Morálně pochybné, ale ve Falloutu jsem taky okradl každého, koho jsem mohl i když jsem jinak hrál za světce :) Bohužel se v těchto pasážích nepochopitelně nedá ukládat a vzhledem k tomu, že se dá snadno umřít, je to k vzteku, když všechno to složité prohledávání musíte absolvovat znovu (ideálně ještě s přestřelkou předtím). Na závěr si ještě připravili tvůrci pár chuťovek včetně brutální finále, kdy musíte rychle napsat 8 kódů (ač píšu všemi deseti, byl to docela mazec).

A jak to vypadá? Inu většinu času strávíte ve vznášedle, zbytek jsou lacině zdigitalizované fotky, nicméně na rok vzniku, kdy ještě pomalu dojížděli 16barevné adventury docela slušné.

Čili jaký byl Mean Street? Fantastický příběh, skvělá výslechová část, solidní adventurní část, otravné létací a střílecí pasáže a pár frustrací, ale dohromady zatraceně originální hra.

Pro: Fantastický noirový-sci-fi příběh, systém výslechů, prohledávání místností.

Proti: Střílení je otravné, stejně jako nekonečné létání, při prohledávání nejde ukládat.

+13

LEGO Batman 3: Beyond Gotham

  • PS4 65
Jako fanoušek lego her jsem nemohl nezkusit zatím posledního Batmana. Ten se příběhově odehrává tak nějak všude - Země, vesmír, planety jiných hrdinů - ,což je v misích fajn, ale potom v tom je hrozný bordel. Mise po dohrání nejsou seřazeny chronologicky, máte možnost navštívit 3 základny, které jsou k tomu ještě nepřehledné, což velmi usnadňuje hledání obchodů pro červené kostky a podobně. Jakoby se z lega snažili dělat open world rpg, avšak to je blbost. Lego má být jednoduché.

Herně to jednoduché naštěstí je. Batman, Robin a další mají vícero obleků, které se tentokrát samy připomenou, pokud se postavíte k objektu, který vyžaduje právě onen oblek. Je to příjemná vychytávka, ale mohli ji vývojáři dotáhnout do konce, protože u stříbrných objektů vám to oblek s bombičkami nenabídne. Škoda. Jinak jde stále o zábavnou lego hru, které střídání prostředí misí prospívá, je barevná a můžete ji hrát i s kámošem či přítelkyní (rozdělení obrazovky není zrovna šikovně vyřešeno). Kdo je posedlý sbíráním penízků, kompletováním sbírek všeho druhu, určitě si zde najde své.

Herní výzva 2018 - Nerozbalený dárek

Pro: Barevnost, rozmanitost misí, Batman

Proti: Nepřehledné základny, otravný soundtrack u lítání s Wonder Woman a Supermana.

+13

Karlův příběh

  • PC 10
To byl zas jednou výtvor. Karlův příběh nenadchne ani příběhem ani hlavním protagonistkou Karlem a už vůbec ne vizuální stránkou. Existují sice i horší počiny, ale ne o moc.

Jde o kratičkou adventurku, jejíž dohrání trvá opravdu pár minut a není potřeba se k ní někdy v budoucnu vracet. Pokud si Karlův příběh nezahrajete, vůbec o nic nepřijdete.

Pro: krátké

Proti: příběh, Karel, vizuální stránka

+13