Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Need for Speed: Undercover

  • PC 80
Asi za to může fakt, že u Underground 2 jsem místy trpěl. Všude dojet, aktivovat ikonky, vylepšit vozidla, mít prestiž na obálkách časopisů a podobné věci, co většinou otevřený svět nabízí. Tyto aspekty prvních sedm dílů série zcela postrádá. A i kdyby, řeší se maximálně přes hlavní nabídku. Neklade to na mě nároky, proto mi více sedne právě Undercover, co to vše plně automatizuje. To znamená odpadnutí neduhů ze zmíněného dílu z roku 2004, v němž skončeno poté, kdy mě nesplnění sponzorských závazků připravilo o odemčení třetí části města. Tady je mapa velká, dá se vyjet z města. Užít si síť dálnic, silnic, venkovů, zkratek, honiček s policisty. Inovace hlavně.

Byť to zase nehraji v základní podobě, jen tak z principu. Ale postupem doby hry zastarávají, objevují se modifikace od komunity, je tudíž žádoucí mít hru patřičně upravenu k obrazu svému. Horší bylo navolení správného rozlišení. I to nakonec k mé spokojenosti dopadlo na výbornou, pročež už nic nebránilo zevrubnému hraní a věnování se pořizování obrázků. Bloom docela zkorigován, s jeho vypnutím ale nijak nepočítáno. Project Reformatted nabídl nová vozidla a další věci, čímž zachránil to stěžejní. Okolní provoz odpovídá zdejšímu pojetí a vypadá realisticky. Nekoná se tak fiasko druhého Undergroundu, kde karosérie nejčastěji připomínaly hranaté krabice.

Na startu je hráč vržen rovnou do akce, příběhově zhruba na úrovni Rychle a zběsile. Infiltrovat podsvětí a spolupracovat s fízly. Honičky s policisty přispívají k výdělku, to je potřeba na nákup vozidel. Položka v nabídce Auta. Při trojím zatčení v identickém modelu o dopravní prostředek přicházím a fasuji nějaký nepříliš rychlý, s horším ovládáním, co zůstane v garáži, když jej nahradím jiným speciálem. Ty zpřístupňuje hra popořadě. Ujíždění před strážci zákona má něco do sebe, zejména mimo město. K tomu můžu narážet do zničitelných překážek, jejichž význam spočívá v zablokování pronásledovatelů a způsobení patřičné škody. Její výše ovlivňuje zisk bodů. Úkolů tohoto typu je tu požehnaně, nejtěžší je poslední fáze hledanosti. Vícekrát domrveno.

Samotné závody zahrnují několikero typů, pronásledování, vedení, záchytné body, únik, okruh a tak. Aktivují se přes mapu, popř. v blízkosti se vyskytující hvězdičkou. K co nejsnazšímu ovládnutí pomůže pečlivě nadefinované auto, včetně dokoupení dílů na zlepšení jízdních vlastností. Soutěže se odemykají postupně, po celé rozloze mapy. Se startem závodu se mění nasvícení prostředí. To vyzdvihuje zářící sluneční paprsky, má uklidňující tón, kdy si v klidu jedu a vnímám okolní atmosféru. Nechybí zkratky a alternativní cesty tratě, takže oceňuji jejich provedení. Stíny a okolí dáno na maximální hodnoty, u ostatních ukazatelů nakonfigurováno na střední. Ze starších obrázků usuzuji, že tu byl spíše světlejší odstín, ale já jej měl modifikován tmavěji.

Design tratí oplývá dostatečnou šířkou, čímž lépe projedu zatáčkou, infrastruktura města dává na odiv mrakodrapy, skokánky, různě rozestavěné části, dálnice, mosty, tunely. V důsledku stínů je kolikrát hůře vidět. Při skoku se změní úhel kamery a sleduji dopad vozidla. Dá se s ním dělat přemety, jeden se mi povedl.. A to i v ostrém závodě. Dopad na kola potěší, v dálničních bitvách naopak můžu svého miláčka rozflákat do nepojízdného stavu. Dění hry se odehrává při východu a západu slunce. Bugatti Veyron 16.4, enormně drahý a rychlý bourák, co mě stál jmění. Odměnil mě zaslouženou a fascinující jízdou, za burácení zvuků ve čtyřistakilometrové rychlosti. Checkpointy srší výzvou, pro níž přijde vhod trhač asfaltu té nejvyšší možné kvality.

Koncipování jízdního modelu hýří primárně nezničitelnými auty, byť nejsem ochuzen ani o jejich poškození. Sleduji ukazatel, ujíždím strážníkům, snažím se jich zbavit, tlačí mě časová tíseň, abych někomu dovezl kradené auto. Jde o sérii úkolů, jejichž specifickým rysem je to, že to musím stihnout, pokaždé s odlišným typem bouráku. Nejnáročnější úkon, pochopitelně nenarazit do blokujících zátaras. Hledanost má dvě fáze, modrá je akutní, jakmile se naplní, přejde do žluté na nižším stupni. Opět stejný princip. Až pak už mám od dohlížejících příslušníků spravedlnosti pokoj. A usnadňuje to i navigace směru jízdy, s nejkratšími vzdálenostmi k cíli. Popisovaný aspekt svou variabilitou jen pozvedává už tak bohatou zábavu, za níž spřátelené postavě děkuji.
+13

Doom 3: BFG Edition

  • PC --
Carmack pokračoval v plánu načatém od Quake II a místo dynamického světla dodal tentokrát stíny, superostrý displeje ve vektorový grafice a extrémně pečlivě promakané textury industriálního prostředí. Schématem obšleh Half Life jedničku, takže Lambda je Delta a Xen je Peklo + plus civilní intro, které mě bavilo zdaleka nejvíc. Dokonce si stejně jako Valve nechal najmout spisovatele aby tomu dodal jakoženějakejtakovejprostěno literární kontext a podrobnosti. Měl si najmout game designéra. Doom 3 samozřejmě jak se slušilo na dobu rozpuku produkce moderních FPS (Far Cry i HF 2 vyšly ten samý rok), trvá 13 biliard hodin ze kterých se 12 nic neděje, takže jeho prachsprostě nenápaditá hratelnost bez in game skriptů s želvím combatem královsky vynikne. Ne příliš zdařilý nápad se mi též zdá, aby už tak příběhově bezvýznamné cinematics dělali s modely postav, které mají 4 vzory vzhledu (když jsem na recepci přebíral PDA od mého očividně jednovaječného dvojčete měl jsem radost, že jsme zase spolu) a facial geometrii dělanou v autocadu.

Pro: Nový Carmackův engine. Díky D3 jsem si uvědomil jak je D2016 úžasnej. Je to remake trojky i syntéza předchozích dílů.

Proti: Tuhý, nanicovatý souboják a primitivní game design z domu hrůzy na pouti. Zlý vědec záporák se pořad směje - i ďábelským věcem typu, že spawnul dva impy nebo že nemůžu otevřít dveře.

+13 +14 −1

BioShock 2

  • PC 80
Bioshock 2 je v podstatě Bioshock 1 s novým příběhem a nějakými úpravami, ať to nevypadá úplně stejně, ale přesto se mi to celkově hrálo lépe než první díl. Příběh se odehrává několik let po prvním díle, kdy se ujímáme Big Daddyho Subject Delta, který je záhadně oživen po několika letech, kdy mu Little Sister Eleanor Lamb, s kterou byl pevně vázán na rozdíl od ostatních Big Daddy a Little Sister, odebrala její matka Sofia Lamb, původně psycholožkou/psychiatričkou v Rupture na přizpůsobení se podvodnímu životu a nyní hlavním záporákem, tím, že ho zhypnotizovala, aby se sám zastřelil. A vaším úkolem je Eleanor najít a zachránit. Oproti prvnímu dílu se mi tady příběh vnímal mnohem lépe, i včetně pásek ostatních obyvatel Rupture, kdy se člověk dozvídal o jejich osudech a to víc jsem si ho i užil. V atmosféře taky navazuje na první díl a je potěšení se dívat na jednotlivé lokace. Co mi možná trošku vadilo, když Eleanor v rámci městského hlášení promlouvá k obyvatelům Rupture, a z toho to vypadá, jako by se ve městě neodehrála žádná občanská válka a žilo se tam dál příjemným životem, ale ve skutečnosti tam zbývají jen geneticky upravení lidé, kteří mají za úkol vás zastavit.

Hned první věc, která se mi zalíbila, bylo zlepšení celkového gameplaye a to včetně používání plasmaidů a zbraně a i přepínání mezi zbraněmi a jejich náboji. Ale hned mě trošku překvapila změna nových kláves na nějaké akce oproti prvnímu dílu, a jelikož jsem to hrál hned po sobě, tak co šlo jsem změnil, abych zase všechno nedostával do ruky. Je možné, že první díl jsem hrál v remasterované verzi, druhý díl v originální verzi, tak ta změna možná byla způsobena i tímhle, ale nic co by se nedalo vyřešit nastavením kláves.

Až na krátkou část hry, celou hru odehrajete za Big Daddyho, což je geneticky upravený člověk v mechanickém oblečku a škoda, že co se týče zbraní a plasmaidů to tomu víc nepřizpůsobili, protože až na vrták a hlavní zbraň se zbraně a plasmaidy nelišily od prvního dílu. Během pohybu jsem měl pocit, že mám na sobě mechanický oblek, ale když jste si šli zaplavat, tak to nemělo žádný vliv, vůči nepřátelům jste byli na začátku stejně odolní jako v prvním díle, kdy jste hráli vyloženě za člověka.

Pro vylepšování schopností a získávání plasmaidů bylo třeba opět sehnat Adam a to nejlépe z Little Sister, ale ke konci hry mě už ochrana Little Sisters už moc nebavila, jelikož to bylo pořád to samé dokola, najít mrtvolu, z které Little Sister odčerpá Adam a během celého procesu odrážet vlny nepřátel. Nakonec jsem měl tolik Adam, že by mi to vystačilo až do další hry, ale prostě jsem je chtěl všechny zachránit. Jak jsem si u prvního dílu posteskl na nevyužití interakce Big Daddy a Little Sister v jedné z posledních misí, tak tady mi to přišlo až moc pořád dokola. Aspoň už se mi Little Sister nepletla pod nohami a během chůze jsem ji měl na ramenou. Tentokrát jsme si i dokonce zahráli za Little Sister, a zase mi to přišlo, jako nevyužití potenciál, což je ohromná škoda.

Hrál jsem originální verzi a ne remasterovanou a to v rámci Herní výzvy 2021 a hned po pár minutách hraní mi hra spadla do Windows 10 a bez jakékoliv hlášky. Tak jsem se vydal na vlny internetu, kde je problém, a problém byl v nastavení directx, ale ať už jsem to hrál na directx 9 nebo 10 a upravoval různé konfigurační soubory, tak hra padala, buď víc častěji nebo méně, naštěstí, že hra se rychle otvírala a načítala, tak to nebyl až takový problém, ale obtěžující to bylo. Stejně jak jsem si trochu stěžoval na zvuk v prvním díle, tak tady mi to přišlo ještě horší, ať už že zvuk vypadával a celkově měl horší kvalitu.

I přes nějaké své chyby a nevyužitý potenciál jsem si druhý díl dobrodružství užil mnohem víc, než první díl.
+13

Lorelai

  • PC 80
Hru jsem začal hrát aniž bych vůbec věděl co od ní čekat. Jediné co jsem věděl bylo, že je to hororová adventura s hlavní postavou ženského pohlaví.

Hra je o dívce která žije v rodině s otčímem hrubiánským kreténem a ne moc vzornou matkou, zůstává jen kvůli mladší sestře. 
Hned ze začátku se rozjede ostrý sled události, které končí smrtí.... Dále se o ději nebudu moc rozepisovat, abych nemusel skoro celou recenzi hodit do "spoileru" :-) Protože děj a jeho vývoj je hlavní síla hry.

Už od začátku se mi zalíbila grafická stránka hry, hudba, dabing, dialogy a celkové zpracování. To, že vaše rozhodnutí ovlivňují zásadně konec hry nebo budoucnost NPC postav je super a můžete si hru nebo její část zkusit s jiným rozhodnutím.

Co mi vadilo, byla krátkost hry (cca 5 hodin), celkově její minimální obtížnost a málo logických hádanek, vše většinou bylo o tom  něco najdi -> seber -> otevři/použij. 

Celkově hru mohu s klidným svědomím doporučit.

Pro: originalita, grafika a hudba , různé konce a ovlivnění budoucnosti NPC

Proti: krátké, málo gameplaye

+13

Control: AWE

  • PC 75
Více toho samého, co dobře fungovalo v základní hře. DLC přidává novou lokaci, nové nepřátele a, což je asi nejvýraznější, novou herní mechaniku, samozřejmě založenou založenou na světlu a stínech. Dohromady žádná revoluce, naopak mi to neustále nošení zdroje světla začalo připadat po chvíli otravné, hra k tomu očividně není koncipovaná.

Příběhově se to bohužel motá kolem vedlejší postavy z Alan Wake a osobně jsem měl velký problém si na cokoliv konkrétnějšího k ní po těch 10 letech vzpomenout. Autoři si mohli dát větší práci s uvedením do děje. Samotný Alan DLCčko skoro jen uvadí a ukončuje. Přesto ale velmi solidně živí propojené univerzum, což musím pochválit. Konec mě významně potěšil, vždyť se prakticky jedná o oznámení pokračování Alana Wakea. 

Zpětně bych doporučil dát si před zahrátím re-cap Alan Wake , dost by to prospělo.

Pro: co fungovalo v základní hře stále funguje i zde, chytré propojení univerza

Proti: chybí víc Alana a rekapitulace děje z jeho hry, nošení světla je úmornost

+13

Kingdom Hearts: Melody of Memory

  • PS4 50
Dělání rytmických spin-offů oblíbených japonských sérií se v poslední době dostalo do módy a Kingdom Hearts není výjimkou. Po dohrání musím konstatovat, že Melody of Memory je z nich jednoznačně nejhorší. Nevadilo by, že se jedná o záležitost čistě pro fanoušky - koneckonců OST mají všechny díly vynikající. Navíc, co do obsahu, tu máme hromadu melodií a písní. Stejně tak blbůstek k odemčení je nespočet. 

Jenže právě dlouholetí fandové poznají, jak moc  Square Enix tuhle hru odfláknul. Troufám si odhadnout, že 90% obsahu je použito z předchozích dílů. Prostředí, postavy, nepřátelé i jejich animace vývojáři bez jediné úpravy zkopírovali z již vydaných remasterů. Drzost vydavatele podtrhává ještě cenovka rovnající se běžným AAA titulům. 

Samotné hraní ničím neoslní. Tři postavy běží po předem určené dráze a do cesty se jim staví soupeři, které je potřeba včasným stiskem příslušného tlačítka zneškodnit. Občas je potřeba vyskočit a jindy zase zničit krystal. Ani bossové a hudební klipy ale hratelnost nijak zvlášť neokoření. Zbytečné levelování charakterů a tvoření itemů už jenom více ukazuje zoufalou potřebu tvůrců vložit do hry alespoň nějaké RPG prvky. Jiné rytmické odnože (Persona, Final Fantasy) nebo „obyčejná“ Hatsune Miku jsou mnohem zajímavější  a zábavnější tituly.

Příběh reprezentují občasné cutscény (sestříhané, jak jinak, z těch dvacet let starých). Samozřejmě, vzhledem k obsáhlosti, se děj jednoho dílu v těch pěti vyřčených  větách shrnout jaksi nedá. Až v samotném závěru „kampaně“ si odemknete scény doplňující konec třetího a dílu načrtávající směr, jakým se bude Kingdom Hearts ubírat.

Každopádně je Melody of Memory jen pro fandy série, a i ti by měli počkat na rozumnější cenu.
+13

Kingdom Rush Frontiers

  • PC 80
V druhom pokračovaní hry Kingdom Rush budeme znovu brániť kráľovstvo proti hordám nepriateľov. 

V čom sa hra líši od prvej časti?
➤lokácie: tentokrát začneme v púšti. Prejdeme cez pirátske ostrovy, junglu a nakoniec sa dostaneme do podzemia s možnou odbočkou do dediny mrtvych. Jednotlivé lokácie a mapy mi prišli krajšie, viac prepracované a celkovo zábavnejšie ako v prvej časti. Nepriatelia nechodili len po základných cestách. V neskorších vlnách sa vytvárali ďalšie. Ďalej sa k vám vedeli napríklad vyšplhať po stene či splaviť po vode. Prejdeme si 15 hlavných levelov a nejaké tie bonusové, čiže o nudu bude postarané.
➤hrdinovia: prichádza 16 úplne nových hrdinov. Každý má 5 schopnosti, ktoré sa dajú postupne vylepšovať. Za celú hru som ich skúsil 4 a najviac som si obľúbil draka Boneharta. Na špecifických mapách sa k vašim hrdinom pridali ďalší ako upírka či trpaslík.
➤stavba obrany a schopnosti: základné 4 obranné veže ostali v podstate rovnaké. Zmenili sa len ich finálne verzie. U lukostrelcov je to crossbow fort zameraná na damage a tribal axethrowers, ktorá dokáže oslabovať nepriateľov. Veža mágov sa dá vylepšiť na výborného nekromanta či wizarda tvoriaceho tornáda. Z Militia barracks môžete vypúšťať assassinov alebo templárov a bombarder sa dá pretvoriť na robota strieľajúceho rakety či takzvaný Dwaarp, ktorý spomaluje a zapaluje. Ked nerátam špecifické schopnosti, čo majú hrdinovia tak do hry samotnej iné nepribudli. Stále môžete spawnúť dvoch vojakov alebo vytvoriť sprchu meteoritov.
➤nepriatelia a bossovia: stretneme tu ako starých známych banditov, psov a zombíkov, tak aj nových ako múmie, škorpiónov, rôznych mágov, jašterov, korytnačky či gorily. Najotravnejší bol za mňa Sand Wraith, ktorý vyvolával múmie až kým ste ho zabili. Bossov stretneme v hlavných mapách 3 a vo vedľajších ďalších 3. Páčili sa mi viac ako tý v jednotke. A posledný, menom Umra dal poriadne zabrať.


!! Menšie záverečné hodnotenie !!
Druhú časť série Kingdom Rush hodnotím asi tak pozitívne, ako prvú. Hra vylepšila a pridala par veci a ovláda sa stále rovnako príjemne. Prejdeme si pekne lokácie, kde na každej som hľadal na čo sa dá kliknúť. Hrdinov bolo na výber slušné množstvo no vyskúšal som ich asi 4. Skončil som pri drakovi Bonehartovi. Oceňujem že sa už aj postavy dajú vylepšovať a nie len obrana. K tej asi len toľko že som si z každej kategorie obľúbil jednu. Najviac asi crossbow fort, potom nekromanta, robota s raketami a assassinov. Nepriatelia boli niekedy pekne otravný. Krkom mi liezol Sand Wraith a jeho vyvolané múmie, mágovia čo chránili ostatných pred špecifickým typom útokov či finálny boss, ktorého som opakoval asi 4 krát. Chcel som splniť všetky achievementy, ako v prvom dieli ale nakoniec na to nebola chuť. V konečnom hodnotení sa mi táto hra páčila viac ako tá prvá a som zvedaví čo prinesie Kingdom Rush Origins. 

➤Čas strávený v hre: 24,8 hodín
➤Achievementy: 73/85 

HODNOTENIE: 80/100%
+13

Serena

  • PC 75
Ano, skoro to není ani hra. Za celou dobu seberete jeden předmět a zádrhel v postupu tkví maximálně tak v tom, že ne vše se dá otevřít hned na začátku a ne nutně bude mít hráč trpělivost se vším proklikat.

Zkraje byla má očekávání na naprostém minimu. Nejprve to působí jen jako jakési zasněné lyrickoromantické cvičení. Zklamalo mě, že pohyb po chatičce nebyl volný, ale byl na způsob 3D adventur z 90. let. Z 90. let jakoby i vypadnul styl několikanásobného klikání na tu samou věc v naději, že se stane něco nového.

Postupně jsem na hru autorů ale přistoupil a věci se postupně začnou měnit. A je to uděláno skvěle. Zčistajasna začne hráči docházet, že tady přecijenom i o něco půjde. Atmosféra houstne, naláda se proměňuje, tajemno vzrůstá a emoce hráče i hlavní postavy začnou bít na poplach, jako ony hodiny vedle u postele...

Hra je dokonale minimalistická. Na titěrném herním prostoru rozehrává skvělé psychologické drama, kdy člověk neví, na čem je. Hodně dlouho zůstávají ony vzpomínkové konfrontace obou aktérů velmi nekonkrétní, a to přispívá k celkové nejistotě. Samotné prostředí se lehce proměňuje a náhle si člověk všímá detailů, které tam předtím nebyly. Nebo si jich jen člověk dříve nevšiml?

Vyvrcholení onoho vyprávěcího dramatu, jež je v čase umístěno dle pravidla zlatého řezu, může být pro někoho očekávané, ve mě však vzbudilo velmi nečekaně prudkou emoční reakci a dělá hodně z mého celkového dojmu. Za mě je to z minima maximum.

Samotné ukončení je nejednoznačné a zvláštní, ale ani se nedalo čekat něco jiného. Hudební podkres je výborný. Dabing se povedl. Ano, je to jednohubka, ale 30 minut to zabere jen netrpělivým hráčům. Já to hrál třikrát déle a myslím, že je to ke správnému zážitku potřeba. Nic nevynechat a nechat se pohltit. Jak jsem napsal na začátku, není to hra v pravém smyslu, spíše takové 3D vyprávění. Zadarmo. Kdyby to zadarmo nebylo, nikdy bych si to asi nezahrál, viděno zpětně bych za to ale klidně pár euro dal.

Ačkoliv je hra vedena jako argentinská, překvapivě zásadní úlohu ve výrobě měli i dva čeští autoři, kteří později vytvořili hitovku Someday You'll Return  a Serena mě rozhodně nalákala na prozkoumání i jejich další tvorby.
+13

Among Us

  • Switch 70
  • Android 70
Taková online kopie Městečka palerma a podobných deskovek, úspěch to má pravděpodobně jenom díky COVIDu.

Dítě hraje na Androidu, já na Switchi. Obě platformy mají spoustu bugů. Semtam blbnou stíny, někdy je hra desyncnutá - každý vídíme někoho jiného mrtvého, často i někoho kdo reálně pořád hraje. Na Switchi aktuálně není možné vybrat online hru jinak než touchem, takže musíte vytáhnout z docku na výběr hry a pak můžete hrát v docku. Kdyby aspoň ty bugy jenom mizely, ale oni jeden opraví a dva přidají. Aspoň, že servery už poslední dobou nejsou přetížené. Hra je spíše nudná, pokud nehrajete s lidmi které znáte. Navíc je tam spousty cheaterů. Chat na Switchi je značně omezený, chtělo by to audio. S kolegama hrajeme tak, že jsme spojení přes Zoom a férově mluvíme jenom když je meeting ve hře. Přes audio to dostává nový rozměr a člověk se musí více snažit kamarády obelhat :)
+13

Cities: Skylines - Mass Transit

  • PC 90
Lanovky, vzducholodě a monorail! Cože? To je další zajímavé DLC pro Cities. A nejen to. Dokonce jsou ve hře nově i trajekty a kompletní rozšíření správy MHD, které vyšlo i v normální hře. Čili bez potřeby tohoto DLC.

Tohle DLC je přesně pro ty, kteří mají rádi dopravu. Nové prvky dopravy město hodně oživí. Nejvíce se povedl monorail. Vyhne se zácpám, může jezdit kamkoliv po mapě. Ve hře jsou i nové přestupní terminály, například vlak - monorail - metro. Což je hodně dobré pro turistiku.

Další fajn věc je několik nových unikátních budov s dopravní tematikou. A také nové scénáře. Další skvělá věc je, že vaše vzducholodě mohou vzdělávat občany. Na jejich boku lze přehrávat vzdělávací prezentace místo reklam. A je to zadarmo a lidé to ještě chválí a vzdělává.

Tohle DLC opravdu doporučuji. Rozšíří to možnosti města a kdo si rád hraje s celkovým městem, rozhodně tohle pomůže. Do každé části města lze zavést jinou dopravu. Lidem přestupy nevadí.

A co by se dalo vytknout? Ze začátku mě trošku mrzelo, že tam nejsou trolejbusy a nějaké vylepšení tramvají. Ale jak je známo u této hry - na vylepšení tramvají jsou luxusní módy a trolejbusy holt přišly později. Ale k tomu se dostaneme v příštím komentáři u správného datadisku.

Pro: Nové možnosti dopravy, rozšíření správy dopravy, unikátní budovy s dopravní tématikou

Proti: Mohlo být více druhů dopravy

+13

Grand Theft Auto: Vice City

  • PC 65
Tak dohráno, nakonec bez cheatů, i když teda když si hra usmyslí, že je zábava na mě v poslední misi začít chrlit nekonečnej spawn gaunerů, tak ne, není. Nicméně bylo to o parník lepší než VCS. Za prvé grafika, byť i na rok 2002 imho dost špatná (což je podle mě dáno konzolovým původem hry), je neporovnatelně lepší, než ve VCS. Žádnej hnusnej postproces, polygonů je víc (byť stále strašlivě málo) a hlavně to jede normálně na 60 FPS. Když ale vizuál srovnám s Mafií ze stejné doby, tak je Vice City fakt jak o generaci pozadu a to jediné, co snad lze pochválit, je efekt slunce. Jinak rozlišení textur trága, polygony trága, animace směšné. Ne že by to kvůli tomu nešlo hrát, ale na to že to byla svého času AAA záležitost, které se prodaly miliony kopií...

Výrazné zlepšení vidím v designu misí, ale furt to není ono. Všechny trochu těžší mise jsou buď o štěstí nebo o tom, že se hra bugne nebo AI bude dementní a vy to díky tomu uděláte. Co se stane v okamžiku, když vás nahání policie s trochu větším Wanted levelem si ani nezaslouží komentář. Totální absurdní mayhem. Díky modu jde hra solidně ovládat na gamepadu, nicméně v těžších misích jsem stejně střílel myší. Lock on chybí. Dementní je nemožnost střelby za pohybu hráče, musí stát. A naopak při skrčení zase není schopen udělat ani krok. Combat je tak hrozně topornej a nehraje se to moc dobře. S čím jsem naopak neměl nejmenší problém bylo řízení vozidel (který bylo ve VCS strašný) a dlouhé přejezdy po městě tak sice byly místy otravný, ale nic k nepřežití.

"Příběh" mi přišel víc o ničem, nicméně alespoň cutscény už nevypadají tak odflákle.

Zvuky aut, zbraní a tak jsou už tradičně dost děsný, soundtrack byl ok. Akorát jsem se těšil celou dobu na Raining Blood a ačkoliv jsem V-rock zapínal vždy, když jsem sedl do auta, stejně jsem ho slyšel jen jednou jedinkrát a to až po závěrečný misi.

Nakonec asi největší kritika ale stejně směřuje k tomu, že je to na můj vkus příliš hrou s vlastními pravidly, než nějakým odrazem reality. Fyzika je mimo, pohyby aut po silnicích a jejich akcelerace je mimo, pohyby postav jsou mimo. Působí to prostě tak nějak celkově blbě a nerealisticky. Můžu věřit tomu, že to byl záměr (nicméně vzpomeňte na IV, kde to Rockstaři naopak dotáhli takřka k dokonalosti), nicméně mně to ten zážitek kazí. Prostě zbytečně moc arkádové.

Po dohrání jsem ještě koupil autosalon, vyhrál všechny závody s vidinou, že za to třeba něco pěknýho dostanu, dostal jsem prd, takže tímto asi kapitolu Vice City uzavírám a už se sosá San Andreas.

Jinak ještě technická - doporučuju kupovat na Steam a ne na Rockstar Games. Ačkoliv jsem nastavil, aby se hra neupdatovala, stejně mi s každým restartem launcheru přepsala modifikované soubory (konkrétně češtinu), což je dost otravný a Steam to imho nedělá.

Pro: Jízdní model, občas nějaká dobrá mise, docela fajn létání ve vrtulnících... sakra, fakt se musím snažit něco najít :-D Tak ještě Slayer, Iron Maiden a Judas Priest

Proti: Nepřesvědčivý, příliš arkádový gameplay a fyziky, toporný combat, systém ukládání, některé frustrující mise, miliardu bugů a glitchů, grafika, animace... a mnoho dalšího.

+13 +14 −1

Bravely Default II

  • Switch 70
Předně se sluší napsat, že BDII nabízí přesně to, co slibuje. Obtížné oldschool japonské RPG. Stejně jako jeho dva předchůdci. Ostatně právě v tom tkví největší slabina jinak povedeného díla. Jedná se totiž o nejhorší díl série. Naprostá většina mechanismů je prostě převzatá nebo, v horším případě, zcela opomenuta.

Začnu ale tím dobrým. Systém povolání a "šetření" tahů zůstává jednoznačně největším důvodem, proč si hru zahrát. Taktických možností je přehršel a hlavně proti bossům je nutnost využívat předností jednotlivých Jobů. Nenastavíte-li nejlehčí obtížnost, tak očekávejte několik dost tuhých střetů. Strategii budete muset podřídit counterům vašich nepřátel. Každý z nich totiž reaguje na určité schopnosti. Třeba použitím obyčejného fyzického útoku aktivuje váš sok kouzlo na zesílení obrany. Protože se buffy sčítají, tak po chvíli nebudou útoky skoro vůbec působit. Jedná jednoznačně o snahu tvůrců nutit hráče zkoušet různá povolání. V praxi to povětšinou funguje, až vyjma několika nepovinných soubojů, kdy bossové counterují vlastně všechno, co uděláte. Vzniká tím dojem, že AI cheatuje, což rozhodně ničemu nepomáhá.

Zápornou kritiku si zaslouží i vedlejší questy, kdy je z nějaké stovky jen hrstka zbavena prostých úkonů typu dones, zabij, dojdi. Nicméně právě těch několik lepších dodává zajímavé backstory některým postavám. Právě tady se nachází další kámen úrazu. Každý koho na svých cestách potkáte je podstatně zajímavější, než ústřední čtveřice. Příběhy v jednotlivých městech jsou zase několikanásobně lepší (a chvílemi překvapivě temné), než ten hlavní, svazující je dohromady. Technická stránka na Switchi ukazuje, hlavně při zobrazení na TV, jak konzolka nestačí. Kvalita obrazu na mapě světa puntičkářům jistě nejednou protočí panenky.

Celkově se pro mě stalo BDII lehkým zklamáním, ač z velké části je to dáno porovnáváním se staršími díly. Oba bych je určitě doporučil víc než dvojku. A nic nezachrání ani skvělý OST.
+13

Bridge Constructor

  • PC 70
Když si pamatuji, jak jsem se u této hry pobavil, tak by mi nikdo neuvěřil. Mé stavěcí dovednosti totiž nikdy nebyly nějak excelentní, ale musím říct, že i přesto jsem se svým kamarádem dělal, co jsem mohl. Občas mi to ani most nepřipomínalo. Ale nikdy jsem se nevzdal.

Víte jak to chodí. Je jednoduché, když přes most projede osobní automobil, že? Ale co třeba takový náklaďák nebo třeba i autobus či cisterna? No vidíte, začínají problémy. A jak už se vám povede most postavit a splníte limit, tak máte radost až do chvíle, kdy vám most na poslední chvíli spadne. A hezky od začátku, celé znova. To se nikdy nikomu nechtělo, ale i přesto se přece nevzdáváme, že?

No jaké jsou mé dojmy? Hrozně skvělý nápad jednotlivých levelů, čím vyšší, tím těžší. Máte na výběr několik materiálů, kterým může most držet. Od dřeva až po železo. Osobní automobil je pro každého, ale pro pravé hráče je výzvou jednoznačně cisterna, kde už je opravdu potřeba přemýšlet a logicky myslet, jak vše vylepšit. Nevylučoval bych, kdyby se člověk zasekl na jednom levelu třeba i hodinu.

Nějaké chybičky tam určitě jsou, ale mě hra určitě neomrzela a určitě jsem se u ni nenudil!

Pro: Stavění mostů, levely, stupně obtížnosti

Proti: Přehnaná nejtěžší obtížnost, někdy mosty, které v reálu prostě neuvidíte

+13

Lucius II

  • PC 65
Už je to přes 5 let co jsem hrála jedničku a letos konečně došlo i na dvojku. A ve výsledku musím říct, že mě pokračování bavilo o něco víc. Příběh je sice pravda horší a úplně odešla jakákoliv ucelenost, ale zase se zlepšila hratelnost a likvidovat lidi na tisíc způsobů je prostě sranda (teda, pardon, já jsem vlastně byla jen nevinný, hodný, přihlížející malý chlapeček, kolem kterého se úplně čistě náhodou děly nešťastné nehody), i když prakticky pořád děláte dokola to samé. Ale kdo by se nesmál takovému škaredém pádu po uklouznutí do výtahové šachty či úmrtí po zásahu fialovým dildem do prdele? Měla bych si někdy dát i třetí díl.

Pro: lepší hratelnost, větší variabilita

Proti: repetetivnost

+13

Enter the Gungeon

  • PC 100
  • PS5 100
Jelikož je hra momentálně zdarma pro majitele systému PS, rozhodl jsem se napsat krátký komentář, protože by byla obrovská škoda nechat si tento titul ujít.

Enter The Gungeon je jednou z nejlepších her, které jsem kdy hrál. Jedná se o bullet hell izometrickou 2D střílečku, která oplývá tunou obsahu za směšnou cenu, perfektním humorem, originalitou, pěkným pixelartem a něčím, co bych skoro až nazval nekonečnou znovuhratelností (zatím nahráno 420h na PC a 30h na PS5). Obrovská spousta předmětů a hlavně zbraní je receptem na stovky unikátních průchodů, z nichž žádné dva nebudou stejné. Postupně odemykáte lepší výbavu, zachraňujete NPC, která vám pomáhají v cestě nebo pro ně můžete plnit drobné úkoly, celkem vás čeká 5 standardních levelů plných unikátních a vtipných nepřátel a 5 tajných sub-podlaží, pokud vám bude hra časem připadat moc lehká. Hra má také svoje příběhové pozadí, stejně jako všechny herní postavy (které jsou na začátku 4 ale můžete odemknout až 4 další) a samotný labyrint má svůj vlastní lore. Většina zbraní, NPC nebo předmětů jsou samy o sobě narážky nebo easter eggy na různé popkulturní fenomény, hry a filmy a jsou zpracovány velmi povedenou a humornou formou. Při prvním seznámení se vám bude hra možná zdát těžká, ale pointou hry je nenechat se odradit smrtí a uvědomit si, že spíš cesta je tady cílem. Nakonec se pak vaše časová investice určitě vyplatí a totální ponížení toho nejtěžšího bosse, kterého potom zabijete bez jediného zásahu, nakonec provází perfektní pocit zadostiučinění, jak to znají všichni fanoušci From Software.

K této hře nemám jedinou výtku a nekonečný seznam pozitiv. Berte, dokud se rozdává, nebudete litovat.

Pro: Všechno

Proti: Nic

+13

The Punisher

  • PC 80
Hráno kdysi na PS2, kde to byla na tu dobu pecka, která se dala hrát stále dokola. Dnes už je na ní těch pár let vidět, ale i tak se jedná o poměrně super střílečku s nevšední brutalitou, navíc v současné době podpořenou Marvelovskými filmy, které osvětlí ještě řadu detailů i komiksům neznalým jedincům.

Pro: Lokace, postavy, záporáci, délka, brutalita, Frank, způsob vyprávění, nepřátelé, systém výslechů i štítu

Proti: UI, chybějící titulky, na dnešní poměry už poměrně monotónnost jednotlivých misí

+13

Space Quest II: Chapter II - Vohaul's Revenge

  • PC 70
Space Quest jsem hrál poprvé v životě. V manuálu se hovoří o "3-D animated adventure game", čímž nám autoři dávají najevo, že 3D je poměrně široký pojem. Space Quest jede na standardech roku 1987, tedy parser, EGA grafika a ovládání pouze klávesnicí bez myši (prý je možné alternativní ovládání joystickem, ten však nevlastním).

Všechna sláva polní tráva, jak se říká. A to zažil i hlavní hrdina série Roger Wilco. Lidé i Xenoňané zapomínají a z oslavovaného hrdiny prvního dílu se opět stal operátor koštěte, jejichž nadměrná spotřeba a případná nepříjemná reakce vedení na jejich pravidelný úbytek (směr vakuum vesmíru) je zmiňována v intru hry. Kdo však nezapomíná, jsou daňoví úředníci (více viz "Innocent until caught") a nepřátelé. A do druhé skupiny se řadí i Sludge Vohaul, jehož plán jsme v jedničce nevědomky překazili.

Hra mi přišla mnohem delší než první díl, i když prostředí jsou opět jen tři - orbitální stanice nad Xenonem, důlní planeta Labion a Vohaulova pevnost na asteroidu. Oproti prvnímu dílu zde již můžeme hovořit o humorné sci-fi, přičemž úroveň vtipů je různá. Od Vohaulova masterplanu, jehož cílem je zničení Xenonu pomocí armády podomních prodejců pojistných produktů, což u mě vyvolalo maximálně pozdvižené obočí přes dva strážce hádající se nad tím, kdo z nich měl natankovat vznášedlo až po památný moment, ve kterém se vyhnete střetu s Labion Terror Beast pomocí vržené Rubikovy kostky.

Dvojka mne bavila víc než první díl. Byla delší, opět šlo některé úkoly řešit vícero způsoby (tentokrát již s rozdílným bodovým ohodnocením jednotlivých postupů) a mírně ubylo počtu úmrtí, i když hra je stále ještě tuhá jako podešev a zemřít můžete 1000 a jedním způsobem. Na některé herní postupy bych nepřišel ani za milion let ("place gem in mouth"). Hra má nastavitelnou rychlost pohybu a zatímco většinou jsem využíval nastavení fast (3. nejrychlejší), na některé questy je nutné zpomalit (bludiště kořenů jakési houby, kde jsem zařval minimálně 10x a nakonec to řešil ukládáním co 10 pixelů). Hra si neodpustila časové limity, byť nejsou tak smrtící jako v prvním díle.

Tvůrci se bohužel inspirovali King's Questy a Space Quest II obsahuje SCHODY, které představují jednu z nejtěžších překážek adventur Sierry. Zajímalo by mne, jak vypadají kancelářské budovy tvůrců hry, a zda ani tam nevyužívají kouzelného zařízení zvaného zábradlí.

Druhý díl mne bavil mnohem víc než první. Prostředí planety Labion se často měnilo a i závěrečná část měla své architektonické kouzlo. Přede mnou nyní leží třetí díl, který jsem také nikdy nehrál, vypadá to, že tvůrci v humoru ještě přitvrdí a všeobecně je pokládán za nejlepší díl série. Jsem na něj zvědav.

Pro: Planeta Labion, zejména Labion Terror Beast, diferenciace bodového zisku podle způsobu řešení hádanek, některé vtípky.

Proti: Schody bez zábradlí, plošinky bez zábradlí a celkově nedostatek tohoto zařízení v průběhu celé hry.

+13

Little Nightmares

  • PC 80
Dle popisu na Steamu se jedná o dobrodružnou a hororovou plošinovku. Ze začátku hry jsem si říkala, že se mi tedy rozhodně nezdá, že by se jednalo o hororovou hru. Atmosféru měla hned od začátku, ale míst, kde
bych se skutečně bála, bylo jen pár. To se velice rychle změnilo a nakonec mi přišla opravdu děsivá.

Hlavní postavou je malá holčička, která se snaží si zachránit holý život útěkem z podivné lodě. I když ohledné té malé holčičky hra vyvolává jisté pochybnosti. Co jiného by ale byla? Vhledem k tomu, že tuto hru mám ke splnění výzvy č. 10 Dětský svět (2021), tak na malé holčičce trvám. A co si budeme povídat, děti prostě snědí všechno. Spousta dětí jí hlínu, žížalky, a tak. To je vlastně skoro stejné.

Hra hráči nevysvětluje, kdo jste, kde jste, ani co se vlastně děje. Vysvětlení toho, co se děje, závisí čistě na představivosti hráče. Na mě některé situace zanechaly stopy.

Jak už to u takovýchto her bývá, občas jsem se zasekla a nemohla přijít na to, jak dál. V těchto místech mi opravdu nepomohla temnost hry a boj s tím, že postava vždy sfoukne plamínek na zapalovači, když něco
vezme, tlačí, apod. Já měla tradičně problém s tím, zda dělám správnou věc špatně, nebo zcela šatnou věc. Třeba v části, kde se má skočit na řetěz a nechat se tak spustit dolů. Dvakrát jsem to zkusila a zabila se při tom. Následně jsem běhala sem tam a snažila se přijít na to, kudy pokračovat dál. Až jsem to vzdala, podívala se na internet a zjistila, že se opravdu má skočit na ten řetěz, jen se mi to nepovedlo. Za to ale samozřejmě hra nemůže.

Little Nightmares rozhodně zanechá dojem. Krásné grafické zpracování je doprovozeno perfektní hudbou. Zároveň je ve hře spousta drobností, které potěší, jako když projdete pěnou, ta na vás chvilku zůstane. Určitě hru doporučuji.

Pro: hudba, atmosféra

Proti: tmavost

+13

A Way Out

  • PC 85
A Way Out byla pro mě skvělá hra. Zdařený, ačkoliv ne příliš originální, příběh, který není jen o útěku z vězení. Schovává se pod ním mnohem více. To vám ale prozradí samotná hra.

Co bych zařadil mezi pluska je vůbec námět. S bráchem jsme si skvěle každý večer zahráli a u toho se náramně pobavili se. Každý z nás hrál pochopitelně za jinou postavu - Leo a Vincent. Každý z těchto vězňů měl jiný pohled na věc a s bráchem jsme se tak vždy museli shodnout, kterým způsobem jednat či pokračovat dál. Grafika není špatná, ovšem pár chyb, jako třeba zaseknutí se, projit překážkou apod. jsem našel :D, ale nic hrozného! Hratelně to až na střelbu ze zbraní bylo v pohodě. Co jsme si oblíbil a moc chválím, byly ty nepovinné a vedlejší aktivity v průběhu hlavní kampaně. Třeba házení šipek, mytí nádobí, hraní různých miniher... Je to maličkost, kterou cením.

Hru jsem si opravdu užíval, dokud nepřišel ten okamžik, který vše obrátil vzhůru nohama - když se Vincent ukázal jako policajt, nedávalo mi to vůbec smysl. Celou tu dobu mně (Leovi) pomáhal ve vězení, pomáhal mi zabít velkého zločince zrádce Harveyho, kvůli kterému musel zabít několik dalších kriminálníků, riskoval život, ale přitom je proti mně. Konce má hra dva, z nichž mě "můj" konec naplnil obrovským množstvím emocí, škoda, že těch ukončení hry není více.

Rozhodně hře nemohu dát méně než 85%, ovšem více si kvůli konci nezaslouží :(.

Pro: Příběh, vedlejší aktivity, vzájemná spolupráce s přítelem..., námět

Proti: Konec

+13

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • PC 70
Herní výzva u mě opět splnila svůj cíl a i vlastně můj cíl, hrát hry, které bych si normálně nezahrál. S touhle konkrétní hrdinskou sérií nemám žádné zkušenosti a tenhle již 4. díl v sérii mi příjemně zpestřil sobotní odpoledne na 3,5 hodinky.

Je to pohádka, kdy se vypravujete za drakem, abyste zachránili malé městečko, jen tentokrát vás nečeká na konci princezna a půl království k tomu, ale jen dobrodružství a zápletkou, při kterém zachráníte jednoho klučinu od jeho starostí. A to, že mě na konci čeká drak, s kterým se utkám, mě celou dobu hnalo dopředu. A při tom jste plnili vedlejší úkoly, abyste se dostali v rámci hlavní linky dál. Úkoly nejsou nějak zvláštní, typu přines nebo sežeň tohle, zabij támhle to, ale na takové krátké době to vůbec nevadí.

Co mi na hratelnosti asi nejvíc vadilo bylo to, že začátku hra na vás hodí větší množství úkolů a člověk rychle snadno zapomene, co měl udělat támhle, a co zase támhle. Nějaký seznam úkolů a co má vlastně donést získat by možná nebyl od věci ale jen, co vyřešíte tenhle jeden nával, tak pak už to na vás hra hází postupně.

Druhý nedostatek je, že člověk sbírá suroviny a další a kromě cenností, u kterých nějak tak člověk tuší, že jsou vyloženě jen na prodej, tak zbytek se spíš snaží shromažďovat, protože neví, kdy je bude potřebovat na nějaký úkol. Pak mi přišlo trošku nelogické, že ke konci hry, abych se dostal dál, tak jsem musel zaplatit za průchod, ale téměř hned na to, jsem většinu zlaťáků dostal zpět za splnění jejich úkolů.

Technicky a graficky to funguje moc pěkně, není tomu co vyčíst.

Hra je od slovenských vývojářů a jak píšou na svých stránkách, hry dělají pro příležitostné hráče, což hra naprosto splňuje, ale určitě si ji užijí i hardcore hráči, kteří si potřebují vyloženě orazit a vypnout a jako bonus se vydají za pokořením draka.
+13