Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Fate/Grand Order

  • Android --
Grand Order je (po Brave Exvius, SMT Liberation a Fire Emblem Heroes) čtvrtou mobilní gacha hrou, které jsem se rozhodl dát příležitost. Vzhledem k tomu, že u nás v Evropě není oficiálně není dostupná je potřebná jistá klička umožňující stažení, ale pro každého fanouška neuvěřitelné rozsáhlého Fate/ univerza to jistě nebude problém. V tuto chvíli tomu budou téměř dva roky od instalace a za celou dobu nenastal snad ani jeden den, kdy bych ji alespoň na pár minut nespustil.

Hlavním důvodem je nejspíš zvědavost, jakého dalšího hrdinu do hry tvůrci přidají. Vaši Služebníci jsou totiž historické a mytologické postavy. Způsob, jakým je celá Fate/ série implementuje zůstává už celé roky jejím největším tahákem.

Jedná se o jednu z nejvýdělečnějších gacha her a po většinu času je to také znát. Každý ze Služebníků, kterého si přivoláte je zpracován se smyslem pro detail. Hromada namluvených frází, detailní 2D sprity, animace a postupem času i krátké vedlejší příběhy dodávají každému z nich unikátní osobitost. Starší navíc pravidelně dostávají vizuální updaty, takže nezaostávají za novějšími.

Stejně tak příběh stoji za shlédnutí a už má několik desítek (možná i stovek) hodin. Nové kapitoly stále přibývají, přičemž mají kvalitativně vzestupnou tendenci. Totéž platí o pro sezónní eventy, které se aspoň snaží trochu ozvláštnit hratelnost. Nedávno se rozběhl druhý velký story akt a přiznávám, že na jeho další části se těším možná i více, než na některé očekávané AAA hry.

Důležité je zmínit platební model. Za skutečné peníze se dají koupit pouze a jen tzv. Saint Quartz sloužící k přivolávání Služebníků, rychlejší doplnění bodů pro hraní a oživení skupiny v případě prohry některého souboje. Za každou z těchto věcí se dá ale poměrně jednoduše získat free náhrada a rozhodně se dá příběh dohrát i bez utrácení. Nelze si koupit žádné stat boosty či exp body. Navíc hra neobsahuje multiplayer, tudíž se nemusíte bát, že vám natrhne zadek nějaký OP zbohatlík.

Samotné hraní už má pár much a je postavené, očekávaně, na grindu. Vymaxovat některé věci je otázkou mnoha měsíců. Samotné souboje jsou jednoduché, nicméně propracované a podporují experimentování se složením vašeho týmu. Budete se soustředit na udělování critical zásahů? Používání supersilných (a vizuálně často skvělých) útoků nebo prostě všechno umlátíte hrubou silou? Záleží jen na hráči (a jeho štěstí při summonování Služebníků).
+12

Unravel

  • PS4 85
Počáteční rozpaky z uspěchaného úvodu, kdy jsou na vás vybaleny během pár minut v podstatě všechny schopnosti panáčka z vlny, se v průbehu pár urovní hned rozplynuly a již jen následovalo užívání si příjemného gameplaye. Ten již sice žádné nové schopnosti nenabídne, ale přináší s každou úrovní zajímavé prostředí a kdo hledá, najde i hlubší podtext založený na symbolech a metaforách.
+12

Children of Morta

  • PC 95
Children of Morta byla moje třetí náhodně koupená hra od 11 bit studios a i po třetí se jednalo o trefu do černého. Jedná se o skvělé příběhové rougelike RPG, které pohladí duši vašeho vnitřního dítěte a zároveň dokáže být i temné a mrazivé.

Na prvním místě hry stojí jednoznačně příběh, který je vyprávěn prostřednictvím vypravěče, který komentuje dění kolem rodiny Bergsonových. Díky tomu máte skutečně pocit, jako by vám někdo vyprávěl pohádku na dobrou noc. I když se jedná pouze o jeden hlas, voice acting a story telling je na špičkové úrovni. Jednotliví členové rodiny nemluví, ale i tak jste schopni vytvořit si k nim náležité pouto díky dobrému zpracování emocí pomocí pixelartu.

Prostředí a grafické zpracování je dechberoucí. Jedná se o jeden z nejhezčích pixelartů, které jsem kdy viděl. Prostředí je neuvěřitelně detailní, barevné a pohádkově kouzelné. Celkem se podíváte do 4 různých oblastí, které vypadají jednoduše skvěle a k tomu se budete alespoň kamerou pohybovat po rodinném domě a okolí, který lze zkoumat hodiny a stále budete nalézat nové detaily. Na druhou stranu, samotný design úrovní mi občas připravoval malá zklamání - budete narážet na detailně propracované elementy a budete se těšit na interakci, ale žádná nepřijde. Prostředí je krásné, ale chtělo by oživit troškou interaktivity. Jinak ve hře narazíte na puzzly, secrety, minihry a spoustu náhodných eventů, které rozšiřují příběh.

Hratelnost je velmi dobrá, každá postava má unikátní schopnosti a strom talentů, které ovlivňují pouze konkrétního hrdinu, ale některé mají vliv i na ostatní členy rodiny. Jednotlivý členové jsou potom co se týče hratelnosti výrazně odlišní a rozhodně nelze říct, že by se našla postava, která by mi vyloženě neseděla. Všechny mají něco do sebe a hrát za všechny je zábava. Překvapilo mě, že hra není tak hardcore jak bych od roguelike hry čekal, ale řekl bych že to bylo záměrem autorů. Na průchod oblastí nebo zabití bosse většinou nepotřebujete víc než jeden nebo dva pokusy, což si ale vysvětluji tím, že několikanásobné opakování stejného levelu nebo bosse by spíš ublížilo plynulosti příběhu. Kromě toho hra nabízí i vyšší obtížnost. I tak vám ale hra zabije desítky hodin.

Samotné schopnosti hrdinů jsou někdy originální, jindy očividné. Bohužel ve hře chybí větší výběr aktivních schopností a strom talentů se většinou skládá z pasivních nebo vylepšujících vlastností, což může někoho zklamat. Na druhou stranu vám hra nabídne mnoho dalších aktivních předmětů, které absenci schopností nahradí. Jediná malá stížnost, kterou bych měl je poměrně malá variabilita nepřátel. Vzhledem k hernímu času by si hra zasloužila více druhů a typů nepřátel a bossů.

Jak jsem už napsal, prim celé hry je příběh, který je prostě skvělý. Jednoduchý, ale jímavý se spoustou malých radostí a mrazivých zvratů. Children of Morta je příběh o lásce a rodině, ne o hrdinech a padouších. Rozhodně se jedná o nejlepší hru, kterou jsem v posledních měsících hrál.

Family that slays together, stays together.

Pro: Příběh, grafické zpracování, hratelnost

Proti: Málo druhů nepřátel a bossů

+12

Lara Croft GO

  • Android 90
Hru jsem si stáhl v době koronavirové, kdy byla nabízena zdarma. Na první pohled mi připomněla skvělou hru Lara Croft and the Guardian of Light, ale nejdřív jsem si musel lehce zvyknout na ovládání. Hned na to mě ale pohltilo logické zaměření hry, kde hraním na tahy řešíte hádanky a s každou úrovní příběhu přibývají nové překážky, které řešíte. Stupňování hádanek je vyřešeno skvěle, stejně tak se mi líbí absence vysvětlovacích obrazovek - princip totiž pochopíte hned, a když ne, Lara zemře a příště už vědět budete. Po dohrání příběhu jsou k dispozici ještě dvě samotná dobrodružství. The Cave of Fire je místy až překvapivě těžké, ale i bez návodů se tím prokoušete, stačí pořád zkoušet, i když na řešení se občas musíte vyspat. The Mirror of Spirits je ve srovnání s předchozím dobrodružství značně lehčí, ale stále příjemné. Zkrátka, měl jsem hru problém odložit a když jsem ji odkládal, tak jen proto, abych si dal pauzu od nějaké zapeklité hádanky. Odemknuté skiny za splněné levely a nasbírané poklady potěší, obléknout Laru můžete to jednoho z outfitů z klasických dílů. A abych nezapomněl, menu hry je také příjemným pomrknutím na klasické hry Tomb Raider. Doporučuji dvěma pistolema.

Pro: Skvělé stupňování hádanek, pěkná stylizace, super těžké The Cave of Fire (v dobrém slova smyslu), příjemné ozvučení

Proti: Na hru na tahy si člověk musí zvyknout, odemykají se pouze skiny

+12

The Walking Dead: The Final Season - Episode 4: Take Us Back

  • PC --
<-předchozí část komentáře

Dost zásadní je grafický downgrade. Vypadá to, jako by se autoři chtěli přiblížit komiksové předloze a výsledek je bídný. Pozadí scén působí staticky, jalové barvy a špatné nasvícení byly pro mé oko mnohem méně líbivější a už tak zastaralý engine vypadá ještě hůře.

Zatímco první tři epizody jsou unylé a nezajímavé, čtvrtá je v první půlce to nejhorší a ve druhé naopak to nejlepší z celé Final Season. Nevím, jak moc se do kvality hry odrazily problémy Telltale, ale poslední sezóna mi přijde jako zdaleka nejslabší. Nepromyšlená, emocemi nepolíbená a s lehce očekávatelným koncem.

Hodnocení: ✰
+12 +13 −1

The Turing Test

  • PC 50
Někde jsem četl, že je to jako Talos Principle. Jo, vlastně v popisku je to zmíněno. Pěkná blbost. Jediné, co mají tyto dvě hry společné, je žánr. Ale společný žánr má i X-Art a 2 girls 1 cup.

Jinak je mezi nimi diametrální rozdíl. Tam, kde Talos Principle exceluje a dotahuje žánrové mechanismy a filozofii k dokonalosti, tam Turing Test připomíná jeho nedomrlého brášku, který nebyl utracen v rámci strategie managementové eutanázie ostravské zoo. Ve hře neexistuje jakákoliv výzva mimo asi dvou nepovinných místností. Obtížnost se nikterak nestupňuje, nijak zvlášť nepřibývá možností či schopností hlavní hrdinky postupem hry, všechny úrovně vypadají na chlup stejně.

Příběh se sice snaží o filozofický přesah právě stejně jako Talos Principle, ale jeho styl je absolutně nezáživný a nesourodý. Možná jako trenažér uspávacího textu by soupeřil s tímto komentářem nebo orodováním prezidenta spolku Euro v Česku za Euro v Česku.

Ani moc nerozumím tomu, když to tak po sobě čtu, proč jsem původně dal hře 60 %, asi jsem byl rád, že už je konečně za mnou. Po připomenutí, jak je v ní všechno sice tak nějak funkční, ale přesto maximálně průměrně, musím jít na 50 %. Není to dehonestace, je to reálné hodnocení. Opravdu - hru si zahrajte a jestli jí dáte více jak 60 %, tak si nechte nasazené ty růžové brýle a běžte té slečně konečně říct, že jste do ní blázen.

Pro: Délka, grafika

Proti: Velmi jednoduché, filozofie

+12 +13 −1

Control

  • PC 85
Control je skvělá hra. Ne vždy se jí daří držet tempo a bloudění po baráku je celkem v pohodě. Hra je to krátká, takže to zmáknete dohrát fakt rychle. Hlavní dějová linka se mi líbila a vřele doporučuji hru zahrát už kvůli Astray misi. Nepřátele jsou celkem tupý ale i tak vás dokážou zaskočit. Nejvíc mi na hře vadilo načítání....jako bych se vrátil v čase.

Pro: Příběh, souboje

Proti: délka, bloudění po baráku, dlouhé načítání

+12

Fire Emblem: Three Houses

  • Switch 95
Jako nájemný žoldák přijdete do školy a stane se z vás profesor.....cože? Vyberete si svojí kolej a tu si budete piplat až do závěrečných titulek.

Jako profesora vás totiž přijali do důstojnické školy a vy zde budete cvičit, rozvíjet vztahy, pěstovat kytičky, vařit, chytat ryby, ..... a taky bojovat.

Boj sám osobě je vlastně evolucí předchozích FE a jsem za to rád. Ke každé postavě dostanete spoustu informací a statistik. Můžete jí vytrénovat jak je libo i kdyby to nebyl dobrý nápad, hra vás nechá.

Z předchozích FE, kdy se pohybujete po mapě a bojujete, tak tady vás čeká překvapení v podobě kalendáře a vymezení aktivit na daný měsíc. V týdnu se učí o víkendu si dělejte co chcete.

Děj se odehrává vždy v konverzačně a ty nejdůležitější momenty jsou skvěle na animované. Ke konci příběhové kampaně(poslední měsíc) jsem osobně měl všechno splněné, jednotky s přehledem masakrovaly všechno co se dalo, vztahy na maximu, lepší předměty nikde nebyly a tak jsem do finiše jsem spěchal co to šlo.

I tak více jak 50h za jednu kolej. Po dohrání a odhalení celého příběhu máte možnost zjistit pohledy ostatních kolejí, tak že rozehrajete hru znova za jinou kolej. To je velice zajímavé a někdy to určitě zkusím.

Pro mě osobně nejlepší Fire Emblem co jsem hrál.

---
Graficky je zejména ve škole FE obzvlášť ošklivej ale dá se na to zvyknout.

Pokud vám cestou někdo umře, tak je pryč. Mě v prvním boji umřela nějaká bojovnice a postupem času jsem zjišťoval, že je to dost blbý. Ve skupinových hovorech tam bylo místo, ale prostě tam žádná postava nebyla. Některý postavy jako by čekaly, že se k tomu někdo vyjádří, ale nikdo tam nebyl.
Co by se asi tak stalo, kdybych nechal umřít skoro celou kolej :)

Pro: Taktické souboje, děj, možnosti, vztahy

Proti: Grafika

+12

Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today

  • PC 65
Nevtipně smýšlejících adventur je jako šafránu. Navíc u Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today jsem zavzpomínal na takové kousky jako jsou Dark Seed nebo I Have No Mouth, and I Must Cream. Takže, co Vám budu povídat, hezky mi nebylo.

Dlouho jsem se nesetkal s tak surrealistickým herním zážitkem, jako v případě této adventury. Je tedy pravda, že tři bratři Olivánové ze Španělska jeli v hodně výrazném režimu stand by. Všechno jim šlo ale víceméně na ruku. Nejdřív povedená crowfundingová kampaň, pak podpora ze strany adventurních borců z Německa – Daedalic Entertainment. Ale výsledek je, ač zajímavý, tak rozporuplný.

Námět je super. Postapokalyptických adventur je sakra málo a když máte hlavního hrdinu s amnézií, který se zničehonic objeví v peřinách postele nějakého přívěsu uprostřed zatuchlé skládky, kde ve vzduchu je navíc cejtit smrad a Slunce ani nevidíte, máte dobrý základ pro to, aby Vás příběh vtáhnul do děje a nepustil. Problém jsem ale měl především s animací. Pozadí jsou jednoznačně solidní. Surrealisticky morbidní, avantgardní, ale málokdy dokáží zajít až za hranici nechutnosti, aby tu morbidnost povznesly na vysloveně zapamatovatelnou úroveň. Pořád ale tvoří solidní atmosféru a dokáží místy zaujmout. To animace postav už je horší a chvílemi jsem měl pocit, že je srovnatelné s českými freeware adventurami, se kterými se tak před snad už patnácti lety roztrhl poměrně pytel. Brutálnost si nicméně následně vynahrazuje až samotný příběh. Ten Vás totiž donutí být součástí momentů, ze kterých Vám hezky nebude. A není to jenom o dialozích, je to i o samotných videích. Když už ale cítíte určitou snahu o absolutní vážnost, hra to zase sestřelí zbytečně rádoby akčními video sekvencemi s divnou hudbou navrch, které Vám do podobného příběhu prostě vůbec nesedí.

Navíc je velká škoda, že se příběhově hra nikam nevyvine a skončí v momentě, kdy konečně začne něco vysvětlovat. V jeden moment si připadáte jak u něčeho absolutně jedinečného, u něčeho tak jedinečného, jako když jste poprvé viděli například film Interstellar. Tvůrci se tu totiž chopili myšlenky překroucení časového horizontu událostí. Blbý je, že to v ten podstatnej moment típnou a tím veškerá sranda končí…počkejte si prosím na druhý díl. Navíc otázka, jestli se ho vůbec někdy dočkáme. Podle diskuzí na internetu to totiž vypadá bledě.

Dead Synchronicity: Tomorrow Comes Today je určitě originalitou v žánru. Potřebovala by ale pokračování, aby dávala větší smysl. Takhle je to zajímavá ponurost, která za zkoušku určitě stojí, ale počítejte s tím, že animace a videosekvence nejsou přesně ty, kvůli kterým byste si hru užívali. Já si hru užíval hlavně pro malovaná herní pozadí, která jak kdyby vypadla z myslí Zdzislawa Beksinkého a Gigera. A která adventura toto může nabídnout, že?

Pro: námět, malovaná pozadí, závěrečný song v titulcích, herní surrealismus (obrazově, dialogově, příběhově)

Proti: příběh bez konce, animace postav, céčkové akční videosekvence, krátkost (cirka 5 hodin hraní)

+12

The Walking Dead: Season Two - Episode 1: All That Remains

  • PC 65
Nemám pocit, že dát Clementine do hlavní role druhé sezóny, bylo šťastné řešení. Osobně s tím mám docela problém uvěřit, že malá holka tady koučuje v podstatě několik skupin a dělá za ně zásadní rozhodnutí. Jasně holka má něco za sebou a dospívá v extrémní situaci, ale ti dospělí jsou na tom úplně stejně. Prošli si podobným peklem, a budou podobně otrkaní a otrlí na to, aby se při každé druhé příležitosti obraceli na jedenáctiletou holčičku s žádostí o radu a ještě se jí bez ceknutí řídili. Opravdu jsem v těchto situacích spíše koulel očima a takové to sžití s postavou a pohlcení příběhem se absolutně nekonalo.

Už u první sezóny jsem měl trochu obavu, že po shlédnutí mnoha řad seriálu, to prostě u mě nebude fungovat. Ale tam se to nepotvrdilo. Bohužel u druhé sezóny to už přišlo. Četl jsem si tu několik starších komentářů a diskuzních příspěvků a zaznamenal slova jako "velké překvapení" nebo "šokující" apod. Nic z toho jsem ve druhé sezóně nezažil. No a když vás u Telltale neosloví příběh tak je v podstatě vymalováno. Hra jinak nemá co nabídnout. Grafika není špatná, ale jako kochat se tu není moc čím. Snad jedině hudba a dabing je fajn a stojí za pochvalu. Hratelnost je samozřejmě na facku, ale na to jsme si u Telltale už zvykli a kvůli skvělému "hernímu" zážitku si tohle nepouštíme. No a ta provázanost s vašimi rozhodnutími v The Walking Dead: 400 Days je spíše k smíchu.

Na druhou stranu, když ty dvě sezóny srovnám, tak v nich zas až tak velký rozdíl není. Takže pro mě osobně docela obtížné hodnocení, řemeslně je to na podobné úrovni jako první sezóna, ale kvůli výše uvedenému to prostě u mě nefungovalo a moc emocí to ve mě nevyvolalo.

(Komentář se týká celé série The Walking Dead: Season Two.)
+12

Space Engineers

  • PC 75
Znova to naše:"zlaté české ručičky"
Tohle je jednoznačně nejlepší vesmírno-craftící hra jakou mohli vývojáři přivést do našich PC. Bohu žel, záměr a obrovský potenciál pochoval engine anebo "programátorské umění"...?
Všude je cítit nesourodé rozhodování ve vývoji a následné technické problémy z toho pramenité... Největší chyba je, že i po letech vývoje serverová část hry dokáže používat jenom jedno jádro CPU, co je hodně omezující a radost z multiplayerového hraní velice rychle ochledně, když narazíte na mantinely výkonu jednoho jádra.
Nepřátelské jednání s mod komunitou taky vypovídá o charakteru vedoucích.

Space Enginers mne dohnal k dosud nepředstavitelnému, pustil jsem si do svého PC backdoor Steam a to jsem roky odolával, už od počátku doby Half-life a jeho "addonu" Counter Strike a to nebylo vše dokonce jsem si zakoupil moji první nefyzickou kopii hry a to rovnou jako 4 pack (aj pro kámoše). Nadšení které počátky hraní vzbuzovalo, časem a následným vývojem upadlo úplně. Vývojáři se už roky tváří jako by o technických chybách ve hře nevěděli a taky dělají, že "limity jednoho jádra" jsou dostačující na hru v multiplayeru a nedej bůh na módovanou hru v multiplayeru. Je to obrovská škoda a doufám jestli se nafoukané vedení rozhoupe k druhému dílu, tak bude od piky myslet na multiplayerové obrovské světy a přizpůsobí tomu nároky na HW a samotnou problematiku celého konceptu HNED OD ZAČÁTKU!!!

Pro: mody, multiplayer, grafika, crafting

Proti: limit jednoho jádra, špatný engine, nestabilita a tech. problémy, žádný nepřátelé, hrozné planety, ještě horší psy... Je toho fakt hodně...

+12 +13 −1

Microsoft Train Simulator

  • PC 80
Pro někoho nuda jak v Brně a pro někoho tisíce hodin strávených za virtuálním řídícím pultem. Jak je asi zřejmé, já se řadím do té druhé skupiny. Nene, nejkrásnější pohled na svět není ze sedla koně, ale z kabiny lokomotivy.

Zkusím se pro začátek přenést zpátky do roku 2001, než se dostaneme k tvrdé realitě spatřené později. Microsoft byl neochvějným králem všemožných simulací (hlavně díky nedostatku konkurence) a tato vlaková nebyla výjimkou. A to se potkalo s mojí odmalička pěstovanou láskou k vlakům, takže na hru jsem šetřil půl roku. A několik prvních týdnů jsem byl nadšený. 6 tratí, parní, dieselové i elektrické lokomotivy a jednotky, Různé herní scénáře, jakákoliv denní a noční doba, počasí, volná jízda, možnost vytvářet si vlastní scénáře... dokázal jsem u hry strávit mnoho hodin v kuse a čas letěl jak splašený. Prostě v tu chvíli splněný dětský sen.

Postupem času nadšení ale začalo ochabovat, protože jsem si začal všímat věcí, které se zrovna úplně nepovedly. Jako první mě naštvala "NPC" jednotka na japonské trati Tokyo - Hakone, se kterou bych se zrovna fakt chtěl projet, ale kdepak, je to prostě jen model. Na té stejné trati naprosto nereálná nástupiště, kam se nevešla ani půlka vlaku. Do toho u scénářů bylo často nemožné dodržet jízdní řád, protože jízdní vlastnosti vlaků byly poměrně realistické a tím pádem se opravdu nerozjely nebo nezabrzdily na pár metrech. Některé scénáře pak např. špatně detekovaly projetí výhybky a návěstidlo se na cestě zpět prostě nepřehodilo, takže konec. Zvláště u posunovacích scénářů to bylo peklo. Na druhou stranu, bylo možné si v editoru vytvořit scénář vlastní (i když to nebyla žádná sranda).

Zvuky lokomotiv byly naopak perfektní. Taková GP-38 na volnoběh dokázala rozvibrovat celou místnost. Parní lokomotivy krásně odfukovaly, elektrické zněly v rámci možností dobře. Hůř už na tom byly zvuky okolí, zvuk jedoucího vlaku mi prostě nezněl realisticky ani omylem. Podobně to bylo s grafickým ztvárněním. Modely vypadaly skvěle, ale trať a její okolí už na tom bylo o dost hůř. Ale to vzhledem k hardwarové náročnosti byla nutnost. Ale když si člověk vezme, jak následně vypadaly samostatně vycházející addony...

A ty jsou tím důvodem, proč bych nejraději hře střelil 100%, ale neudělám to, protože ta základní hra na to prostě nemá. Ovšem položila základ k nejdokonalejší vlakové simulaci, kterou dodnes nepřekonal ani novodobý Train Simulator a Train Sim World taky ne. Addonů vyšlo nespočet, hodně dobré byly ty od německých Bluesky Interactive, ale žádný se ani nepřiblížil tomu, co dokázala česká komunita. Od dokonalého převedení téměř poloviny českých (a slovenských) tratí do hry tak reálně, že byste z toho mohli skládat zkoušky, přes stovky modelů lokomotiv, vagonů a jednotek, takže se můžete projet prakticky vším, co u nás za posledních 50 let jezdilo. A vše se chová, tak jako v reálu. Takže pro fandy téměř nekonečná hratelnost. Přiložené editory byly pro šikovné lidi opravdu mocné zbraně.

Původní hra sice zestárla a hraní v její původní podobě už je dnes jen pro otrlé, ale tady nastupuje Open Rails, který ruší veškerá omezení původního enginu a dovoluje si hru nastavit do slušně koukatelné podoby. Takže duch Train SImulatoru tady s námi bude ještě hodně dlouho. A ještě, že tak.
+12

Batman: Arkham City

  • PS4 75
Navazující komentář k @Ria Kon (komentář).

Batman: Arkham City udělalo spoustu věcí lépe než svůj předchůdce.

Místo pohybu po malém blázinci jsme nyní mohli plachtit mezi věžemi a střechami celé čtvrtě. Což byla ona poslední kapka v hratelnosti, se kterou Arkham Asylum krapet pokulhávalo. Hráči tak dostali obrovskou svobodu a do hry se konečně mohly zakomponovat i vedlejší úkoly. Ne, že by se jednalo o nějaké skvělé mise, ale často hráčům dodávali zajímavé lore z DC univerza.
Přibyly také nové hratelné postavy - Catwoman v základní hře a Robin (Tim Drake) v dodatečném obsahu. Nejen, že šlo o skvělé zpestření, ale se tím prolomilo vakuum prvního titulu, který dnes už v porovnání působí dosti klaustrofobicky se svým úzkým zaměřením pouze na Bruce.
Bohužel přidáním druhé hratelné postavy Rocksteady naprosto nezvládlo dávkování příběhu, který během hraní ztrácí tempo. Několikrát sem se přistihla s otázkami na jazyce; "Počkat, co že se to děje? Co mám udělat? Proč? Kdy se tohle odehrává? Skočili sme teď v čase?". Je to velká škoda, protože po zpětném poslepování střípků jsem vlastně zjistila, že Arkham City má výrazně lepší příběh. Jen to tak prostě nepůsobí.

Opravdu mne mrzelo, že mi tento neduh nedovolil přidat na hodnocení u pokračování, které je jinak po všech dalších stránkách lepší. Spolu s tím se začala lehce vytrácet moje představa o "legendárním předchůdci" PS4 Spider-Mana, ale ještě mě čekal poslední díl série...

Pro: průkopník superhrdinských AAA her, combat systém, stealth, gadgety, otevřené město, další hratelné postavy, extra režimy mimo kampaň

Proti: špatně dávkovaný příběh, Riddlerovi trofeje, slabší modely vedlejších postav

+12 +13 −1

RTL Skispringen 2002

  • PC 20
Německé budgetové hry jsou jako německé seriály - je jich strašně moc a stojí za... RTL Skispringen 2002 je toho typickým příkladem. Ale doufal jsem v něco jiného - jednak jsem fanoušek skoků na lyžích a taky jsem čekal, že když se hra zaštítí Martinem Schmittem, tak to bude mít trochu úroveň. Nemohl jsem se mýlit víc.

Hra přitom nabízí poměrně dost obsahu. 20 můstků, včetně dvou leteckých, kariérní mód včetně rpg prvků, různé skokanské vybavení, možnost si mazat lyže, grafika jakž takž... to vypadá nadějně ne? No vypadá, ale jen do doby, než to začnete hrát.

Přivítal mě jednak jeden z nejpříšernějších komentářů všech dob (týpci neumí ani pořádně vyslovit jméno lokace) a dle očekávání zcela vymyšlení skokani. Sice je tu možnost je manuálně přejmenovat, ale to je tak na 2 hodiny, nějaký import se tu samozřejmě nekoná. No nic, komentář se dá vypnout a ty jména nějak přežijeme. Hurá na můstek. Odraz a jedeme dolů. Skokan drží jak přibitý, sem tam se lehce nakloní, ale myškou to srovnáme. Blíží se odraz, levé tlačítko do pohotovosti (hra krásně oldskoolově ukazuje třítlačítkovou myš :-) ), odraz... a skokan nám asi ztuhl strachy, protože je v letu jak prkno. Lyže jdou roztáhnout do V jen tak aby se neřeklo a betonový panák se blíží k doskoku. Opět levé tlačítko myši a v závislosti na včasném stisknutí skokan buď dopadne na obě (napnuté!) nohy, předvede telemark (mááálokdy) nebo dopadne na obě, poodjede pár metrů a jakoby mimoděk prohne pravou nohu, že to aspoň zkusil. A při dojedu párkrát zavrtí zadkem, jakože brzdí. Jéééžiš...

Animace jsou... no vlastně skoro nejsou. Neříkám, že by skokan měl realisticky vlát ve větru, to opravdu ne, ale tady měl animátor asi po většinu času dovolenou. Není to ani k smíchu. A protože je to hlavní náplň hry, tak to spolehlivě otráví. Takže odehrání šampionátu je jen pro silné povahy a nedejbože několik sezon, abyste si namakali statistiky (a po dvou dnech grindování doletěli o 2 metry dál). To už vydrží asi jen ti s vážnou oční vadou (nebo já).

Tahle hra je prostě špatná. Potenciál by byl, ten obsah tam prostě je, ale zpracování je natolik děsné, že mě hra prostě nebavila. Dal jsem jí několik šancí, ale zábava se nedostavila. Na dobrou skokanskou hru jsem si musel ještě pár let počkat.

Jo a od té doby jsem Schmitta neměl rád!

Pro: Docela dobře zpracované můstky, hra jde odinstalovat

Proti: Vše ostatní

+12

Uncharted 4: A Thief's End

  • PS4 80
Interaktivní filmy s gameplay pasážemi z dílny Naughty Dog mě nikdy moc netankovaly. Nadšení herní komunity jsem přisuzoval kažuálství a nenáročnosti konzolových peasantů. A vlastně dodnes to vidím stejně, jen se změnil jeden malý detail - i ze mě se stal konzolový kažuál. Díky čemuž jsem si padesátý díl unifikované série Uncharted celkem užil.

Čtvrtý díl je úplně stejný jako ten třetí, druhý a první. Gunplay pořád stojí za vyliž, jakmile Nathan někam přijde, tak vše skončí v troskách (archolog my ass) a z nějakého neznámého důvodu musí každá postava neustále hláškovat, asi aby se cílovka (dvanáctiletí hráči a dvanáctileté hráčky) nenudila. A zatímco u her předtím jsem se často nudil a u trojky doslova trpěl, čtyrka mě bavila.

Příběh mi byl úplně jedno. Líbil se mi pomalý rozjezd (Nathan zkoumající kontejner uprostřed New Yorku) a hodně mě chytla ona dobrodružná linka, kde se (opět) odhalovalo tajemství pirátů. A ano, je to přitažený za vlasy a bla bla, ale bylo mi to fuk, já se bavil. Obecně je příběh předvídatelný a místy hloupý, ale je to jedno, svůj účel plní.

Horší byl gunplay, to je vopruz od prvního dílu a nic se nezměnilo. Pocit z akce hodně vylepšil soubojový systém na blízko, který byl možná nejlepší, s jakým jsem se kdy setkal. Víc mě ale bavily skákací pasáže až na jeden detail - neustále "šokující" momenty, kdy se pode mnou ulomí římsa nebo rupne dřevěný most. Kdyby se to nedělo od prvního dílu u každé druhé překážky, možná by to i fungovalo.

Po chvíli mě (opět) začaly rozčilovat postavy - všichni tak děsně správní, za každou cenu morální a otravní, až je to fakt k smíchu (ale jasně, cílovka jsou ty dvanáctileté děti). Nejkomičtější byly bitky s jednou ženou, kdy ji Nathan ani jednou neuhodí a jen se brání, protože mlátit ženy je špatné i ve vyfabulovaném příběhu se zápornou ženskou postavou. Vlastně jsem se divil, že Sully stále kouří doutníky (i když samozřejmě stihne přestat).

U Sullyho ještě bylo komické jak zdatně si vede na všech těch římsách a klenbách. Ale to už bych se nimral v samotné podstatě žánru. který prostě má určitá pravidla. Chválím, že tvůrci úplně vynechali nadpřirozené prvky, což mi v minulých dílech vadilo.

Co mě osobně hodně překvapilo, že stále na mě fungovaly lokace "v džungli". Čekal bych, že jsem se nejprovařenějším herním prostředí už přejedl, ale tady jsem si fakt hodně užíval každý pohled do dáli na panenské kopce, každou říčku a každý potůček. Zoufale mě nebavil Madagaskar, protože lineární akční adventuru jsem nerozehrál proto, abych se v ní toulal open worldem.

Za sebe musím říct, že jsem si hru užil. Bohužel se nacházíme v době, kdy i průměrně zajímavá lineární akce působí osvěžující dojmem a ND se nedá vytknout snaha o dokonalost. Animace jsou parádní, grafika detailní, celá hra odsýpá a i když se chvíli nudíte, za okamžik jste v nové lokaci, která vás třeba bude bavit víc. Level design je parádní (hra vám nic neukazuje, i přesto přesně víte kam máte jít) a ubylo hádanek (ND vědí, že hráči jsou hloupější a línější - tedy i já). Hra se mi přes rok válela doma od kamaráda, ale zahrál jsem si ji až díky PS+ a nelituju.

Pro: grafika, souboje na blízko, prostředí, level design, ubylo hádanek

Proti: děsivě nudný gunplay, předimenzovaný počet enemáků, neustálé rádoby vtipné hláškování, nudně morální postavy

+12 +15 −3

LEGO Harry Potter: Years 5-7

  • PC 60
Nebudu se ani snažit předstírat nějakou objektivitu. Harryho Pottera 5-7 jsem dohrála po předchozím HP 1-4. Ještě předtím předcházel Hobit a Pán prstenů. Hrát LEGO hry v takové sekvenci je v podstatě sebemrskačství. (To ani nebudu brát v potaz, že už jsme rozehráli The LEGO Ninjago Movie a následovat budou Piráti z Karibiku.. a postupně asi i ty další..)
Určitě vás teď napadlo: proč?
Protože jsou to kooperativní hry, povahou oddechové (pokud vás zrovna nevytáčí) a můžete si je dávkovat jak chcete. Nejsou nijak náročné a pokud jim odpustíte prohřešky (opakování, nelogičnost úkolů, přestřelenost situací, technické problémy), prostě vás dobře zabaví. Všechny hry LEGO jsou si hodně podobné - třeba jejich přestřelenost a humor.
Tady HP 5-7 to opět doháněl do komických situací, kdy jsem prostě kroutila hlavou. Je to vtipné a svérázné, ale prostě.. víte, hra pro děti, ne? A zvládá se to i beze slov. Ohledně herních mechanik, minimum změn oproti HP 1-4. V podstatě mi to splývá. Pasáží, které bychom museli opakovat třeba kvůli zaseknutí někde bylo pár, ale člověk si tak nějak zvykne, že to prostě LEGO hry dělají... Vyloženě štvaly snad jen souboje, které byly pořád podle stejného vzorce (vyhni se, vyhni se, hoď to po něm nazpět což ho omráčí, teď ho můžeš střelit a to celé opakovat). Jinak si člověk pěkně pohraje. Svět Harryho Pottera ale rozhodně vybízí k hlubšímu zpracování než Lego dokáže nabídnout..
+12

Mafia III: Faster, Baby!

  • PC 55
Tak Faster, Baby je poslední DLC a poslední kus Mafie 3, čímž ji mám dohranou se vším všudy. Poslední datadisk zavadí hráče na nové území přilepené k původní mapě. A ačkoli název a artworky devizují, že by se mohlo jednat o datadisk věnující se především autům a závodům, tak to bohužel není pravda.

Celkově musím říct, že tenhle datadisk na mne působil tak nemastně-neslaně. Příběh opět skoro nijaký (příběh by svým rozsahem v jiné hře plnil tak úlohu jednoho menšího až středního questu, a tady je na tom postavený celý DLC), celé to lze shrnout jednoduše, je tu rasistický polda, který si udělal své království, kde zákony zbytku země neplatí. Ukradněte složku s důkazy, zachraňte pár svědků a nakonec chyťte hlavního padoucha a pošlete k prokurátorovi na spravedlnost (velká změna oproti zbytku hry, kde je spravedlnost většinou kulka do hlavy od Lincolna). Celý ten nový kus mapy mi přišel úplně šíleně nevyužitý. Nechápu, uděláte poměrně rozsáhlý nový kus prostoru, a pak do něj nedáte skoro žádný úkol a jen se pohybujete po těch samých lokacích, a do zbytku nemáte důvod se podívat (ani žádný úkol, ani cokoli k sebrání, neberu-li v potaz TL-49, kterých je ale ve hře tolik, že není důvod je sbírat tady). A co mne i trochu vadilo, částí datadisku je rozbíjení věcí autem, čemuž napomáhá to, že místní jsou očividně úchylní do ramp, protože pro městě i okolí je samá rampa nasměrovaná především do bilboardů (ale i na střechy domů atp.), aby šly proskočit autem. To by bylo super v takovém Flatoutu, ale v Mafii? Ta by měla být co nejuvěřitelnější, aby si člověk připadal, že by se to mohlo skutečně stát, ale to tohle opravdu není. Stejně tak jako desítky nakloněných přívěsů u silnice se sudy či kládami, do kterých stačí střelit a poté jen trpělivě vyčkávají na první policejní auto, které pojede kolem, aby ho mohly zasypat. To jako vážně?

Celé DLC je opět jako jednohubka – hrozně krátké s minimem opravdových úkolů.

A jako sekundární rozšíření v tomto datadisku dostanete možnost pěstovat, sbírat a prodávat trávu. jediné co dodám - nuda. To mne fakt nebavilo.

Kolem a kolem, z třech DLC je tohle nejhorší datadisk. Je tu sice poměrně atraktivní nový kus mapy, ale ten je tak šíleně nevyužitý, že to hráči může být skoro jedno. Úkoly nejsou žádné terno, jsou nerealistické a velmi krátké. K tomu je jich opravdu jen pár. A posledním hřebíčkem do rakve je parťák – parťačka Roxy. Na rozdíl od vtipného Donovana z druhého DLC mi tahle ženská přišla hrozně otravná. To její neustálé buzerování do rádia, když jsem potichu likvidoval policejní stanici mi už lezlo na nervy.

Škoda, opět je vidět hrozný potenciál (úplně vidím pouliční závody pod útoky policie – bez ramp a skoků skrz předměty, nové káry, tuning, to vše proložené postupným odhalováním a sbíráním důkazů a zachraňováním svědků proti křiváckému šerifovi). Bohužel, opět nevyužitá šance.

Pro: Pěkná nová lokace, sem tam i docela zajímavý úkol

Proti: Vše hrozně krátké, mapa nevyužitá, nesmyslné rampy všude kam se podívám

+12 +13 −1

Golden Axe

  • PC 80
Devadesátková legenda, nedokážu si představit pařana 90. let, který by ji neměl ve svém kompu, která dala vzniknout i dalším pokračováním.

Epickému putování královstvím k záchraně krále s fešnou dcerkou se vydává vstříc jeden z trojice hrdinů a musí se prosekat a prokouzlit hordami orků, kostlivců, Amazonek obrněnců až k finálnímu bossovi a tak zachránit svět od pohromy - co mě neskutečně bavilo, bylo ulehčení si soubojů za pomocí osedlání si dráčky. Cesta samotná je rozvržená do 8 levelů, grafický po každém splněném se zobrazí mapka s postupem a v pauzách mezi levely je možné z roztomilých skřítků vykopat nejen zásobu kouzelných lektvarů, ale i nějaký ten život navíc.

Na svou dobu povedená grafika i ucházející hudba, hrací doba není příliš dlouhá, po pár neúspěších se zkušenější hráč dostane až na konec, ale klady prostě převažují - 80 %
+12

Beat Saber

  • Quest 90
Společně s Half Life: Alyx byl Beat Saber můj hlavní důvod ke koupi headsetu a musím říct, že té koupi nelituji. Nehorázně chytlavá hra, originální songy jsou super, dokoupitelné DLC i možnost instalovat uživatelské songy (na Questu je s tím trošku víc práce než na PC ale stojí to za to).
I přestože oficiálně není multiplayer tak je to výborná hra na párty.

Pro: chytlavé songy, rozšíření o další, osobně se mi líbí vizuální styl hry

Proti: cross buy je pouze na dlc a ne na celou hru

+12

The Last of Us Part II

  • PS4 90
Je zajímavé sledovat jak se na metacritics liší hodnocení "oficiálních" recenzentů a normálních uživatelů. Každopádně za mě je hra super. Graficky vypadá úžasně i přestože jsem ji hrál na PS4 Slim. Celkově jsem nečekal, jak byla hra dlouhá, už tak v půlce se zdálo, že hra skončí a pak najednou přechod a hra pokračuje dále tentokrát retrospektivně. Ve hře si tak projdete stejné lokace, ale z dvou různých úhlů pohledu. Dobrý nápad, umožňuje tak více nahlédnout do dění, tato část se mi zdála v několika momentech až příliš zdlouhavá a hra se měla dle mého názoru více zaměřovat na Ellie a Joela v době před událostmi tohoto dílu než na hlavní "záporačku".
Konec byl pro mě stejný jako v předchozím dílu, musel jsem si chvilku sednout a jen přemýšlet nad rozhodnutíma postav a zda bych na jejich místě udělal něco jiného.

Pro: grafika, příběh, správa zdrojů a crafting systém

+12