Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Nejlépe hodnocené komentáře

Advance Wars 1+2: Re-Boot Camp

  • Switch 80
Jedna věc mě na japonských tahových strategiích fascinuje, a sice ta, že ačkoli jsem v nich zoufale špatný, tak mě poměrně hodně baví. U remaku Advance Wars to platí také. První dva pixelové díly (ty jsem nehrál) má na svědomí japonské studio Intelligent Systems, které už v době jejich vydání mělo za sebou několik dílů své slavné série Fire Emblem, zatímco tento moderní remake připadl na americké studio WayForward. Možná proto mám ze hry více zápaďácký dojem. A také proto, že design postav prošel grafickou změnou evokující víc cartoons, nežli anime (jakkoliv už i původní Art direction působí poněkud hybridně na pomezí obou), postavy mluví pouze anglicky a zcela chybí japonský dabing. Ale to jsou pouze kosmetické změny na jinak bezbřehém japonském základě, který je stále vynikající a hra je věrná svému originálu.  

Z předchozích dílů jsem jen zkusil ochutnávku prvního a na druhý mrknul v gameplayích. Nutno říct, že i když se mi líbí ty pixelaté verze, remake si mě čerstvým vizuálem s plastickými barvami okamžitě získal. A nejen to – každá mapa má kolem sebe černé pozadí a dá se na ní pohybovat až do ohraničeného kraje, který se posouvá také podle ovládané kamery, takže ve výsledku působí jako digitální desková hra, kterou má hráč před nosem. Samozřejmě základní ovládací mechanikou je několikastupňový zoom, takže i na menším displeji je všechno pěkně vidět a hráč má větší přehled o bojišti než na starých handheldech. Samozřejmou součástí je i poloprůhledná čtvercová mřížka, která neruší. Perfektní dojem z ovládání tak kazí snad jenom absence dotykové obrazovky, která je pro tyto hry vhodná (třeba Banner Saga). Ale na bojiště a jeho ovládání si hráč i tak rychle zvykne, takže se může pustit do hry… vlastně do her. Protože jsou v balíčku remaky obou dvou.  

Příběh jedničky i dvojky je vlastně stále ten stejný. Na začátku se představí několik ikonických válečných hrdinů země Orange Star – tedy chlapec mechanik Andy, nabušený borec Max a technička Sami. Do boje je vysílá operátorka Nell. Probíhají mezi nimi konverzace stylem mluvících hlav z vizuálních novel, ale to je dnes všudypřítomný prvek. Někdo zaútočí na jejich krajinu, a tak musí vyrazit do boje a přejít do defenzivního útoku, obvykle v nějaké početní nevýhodě. Hráč si postupně osvojí ovládání jednotek pozemních, vzdušných i vodních. Každá jednotka má nějakou výhodu proti některým a naopak slabinu vůči jiným. Třeba ponorky jsou v podvodním režimu nevystopovatelné, dokud do nich přímo nevrazí protivník se svou jednotkou, ale zase jim rychle ubývá palivo a munice, takže hrozí jejich brzké utopení. Vodní bitvy mě vůbec docela potěšily, protože ve hrách jsem se s nimi obecně dosud příliš nesetkával. Nicméně hra mě brzy překvapila rychle narůstající obtížností, kdy už po několika misích začalo jít do tuhého a stávalo se pravidlem, že jsem některé mapy musel opakovat víckrát. Tady bych si přál aspoň nějakou možnost checkpointu nebo rewindu, protože trávit v těžších misích dlouhé minuty jen proto, aby mě pak něco smetlo klidně i mojí vlastní nepozorností, není zrovna povzbuzující. Ale opět, já nejsem nijak dobrý stratég.  

Na příběhových postavách mi přišla zvláštní jedna skutečnost. Když se dají do řeči hlavní postavy s někým nepřátelským, pak se jejich konverzace vede zhruba stylem hospodské hádky, načež nadejde k bitvě, protože se navzájem vyhecují. To mi dělalo poněkud morální problém, protože se mi nechtělo prolévat krev vojáků obou stran jen kvůli tomu, že se dva hlupáci chtějí rvát. Ale v tomto mi pomohl onen deskovkový design hry, který geniálně ukazuje mapu jako hřiště; a vojáky a autíčka jako plastové hračky, čili to spíš vypadá, že se u stolu sešlo pár známých v cosplayích a hrají proti sobě deskovku ve stylu lodí s rekvizitami.  

Příběh jinak ničím výjimečným nevyniká a vlastně se přiznám, že mě ani nijak moc nezajímal, což se mi ovšem stalo snad vůbec poprvé (podruhé?) u podobné hry. Je pravda, že příběh u tahových bitev vždy hraje druhé housle, ale pokaždé jsem si našel něco, co mě táhlo kupředu ať už díky příběhu, nebo postavám – třeba skvělá Triangle Strategy, již všichni rádi přirovnávají ke Hře o trůny. Postavy v AW (zvané CO) jsou spíš záminkami k tahovým bitkám a v bitvě samotné slouží jako nástroj ke spuštění speciálního útoku nebo buffu – bohužel se přitom přehrávají nepřeskočitelné animace, které hru dost zdržují. Každopádně posledních pár misí už jsem spíš doklepal z povinnosti s pocitem hotové dřiny: „Uf, konečně.“  

Faktem ale je, že stratégové se u hry nejspíš dost vyblbnou, protože je opravdu vidět, že každé políčko terénu má svoji funkci a využití. Například do kopců se nemůže dostat pozemní vozidlo a když na něj vyleze jednotka vojáků, pak se rázem zvětší viditelnost okolí (pokud zrovna platí fog of war, což je cca v půlce případů). V lesíku je zase možné schovat jakoukoliv jednotku a nepřítel ji objeví pouze v případě, že do ní narazí nebo zaparkuje těsně vedle ní. Do řeky mohou vstoupit jen pěšáci nebo lodě; a pěšáci jsou také ti, kdo zabírají cizí města pro vlastní frakci, což generuje prostředky pro nákup dalších jednotek a zvyšuje viditelnost. Některé jednotky útočí na blízko, jiné na dálku, klasika. Velkým zbraním dochází munice a vozidlům zase nafta, ale je možné jim je doplňovat pomocí speciálního transportéru APC, anebo v obsazených městech, pakliže na nich zaparkují. Klíčem k úspěchu je znát pohybové a útočné možnosti jednotek; terén, a také chování umělé inteligence, která je v detailech trošku jiná než v původních hrách.  

A jak probíhá fáze boje? Nejdříve hraje hráč a s každou jednotkou může provést jeden tah pohybu/útoku. Po vyčerpání možností ukončí den a hraje zase protivník. A tak pořád dokola. Vzácnou výjimkou jsou mise, kde hráč ovládá více spojeneckých armád za sebou.  

Nu, během první kampaně se cesty v postupu začnou větvit, ale jakmile se to stane, hráč si může vždy vybrat pouze jednu ze tří možností. Po odehrání mise zbylé dvě zmizí a opět se zpřístupní po dohrání poslední mise v kampani jako bonus. Po kompletním dohrání kampaně se odemkne challenge mód, který v misích změní skladbu a rozmístění jednotek. Zatím jsem dokázal takto odehrát ještě tu první kampaň, ale challenge v druhé kampani mě stále čeká, jestli se pro ni ještě rozhodnu. Mým důvodem pro rozhodnutí zahrát si ji není to, že bych chtěl mít hru dohranou komplet, ale je za ni odměna ve formě posledního artworku, který mi chybí do sbírky. Hra totiž představila systém odměn ve formě sbírání všeho možného za nasyslené body i za pomyslné achievementy. Hráč tak sbírá hudbu, mapky do versus módů, útoky hrdinů a animace, nebo právě artworky. Důvtipné, že?  
EDIT 13.2.2024: No, tak už to mám konečně komplet. Ale challenge kampaně jsou na mě docela dost náročné. Většinu jsem jel podle návodu.

Mimo to hra obsahuje multiplayer pro lokální multiplayer (až čtyři hráči připojení k jednomu Switchi – nevím, jak přesně je to myšleno a nemám možnost to ozkoušet), a online bitvy s jinými hráči, které má hráč zaregistrované na svém účtu v přátelích. Nebo klasické volné hry proti umělé inteligenci. Kromě toho může také vytvářet vlastní mapky v intuitivním editoru a tyto mapky dále sdílet se známými. Takže nakonec je těch možností docela hodně. Zájemcům o tradiční pixelové AW online bitvy bych spíše doporučil web AWBW. Ale upozorňuji, že tuhle hru hrají především zapálení stratégové, kteří mají v paměti každou mapu, každou jednotku nepřítele a jejich vzájemné bitvy daleko více připomínají strhující šachové partie.  

Víc už asi nemám, co napsat. Hra je z hlediska tahových bitev zábavná, avšak mnohdy na můj vkus náročná. Je potřeba soustředění, hodně přemýšlení a leckdy i opakování mapy, protože hráč nováček neví, s čím protivník přijde a co kde ukrývá. Tady vidím jeden z dalších drobných nedostatků – v misi chybí tlačítko pro restart. Postup misí nejde ukládat, takže každá chyba může znamenat porážku. Pokud hráč chce zvolit rychlý restart, pak má smůlu, protože se musí nejprve vzdát, odklikat (EDIT: anebo přeskočit podržením pluska) rozhovor mezi postavami a zkouknout pomalu se objevující nápis „defeat“ a pak teprve je možné kliknout na „retry.“ To celé chvilku trvá. Odložení termínu vydání hry asi celkem chápu (avšak nesouhlasím), jelikož příběhově může připomínat ruskou invazi na Ukrajinu (jeden soused napadne druhého). Navíc zrovna tým Orange Star má ve znaku stejnou hvězdu jako Rusko, akorát jinak barevnou. Ale jestli máte aspoň trochu rádi strategické tahové bitvy v hravé grafice, tak směle do toho. Jsou tu dvě hry v jednom za slušnou cenovku (každý z původních dílů stál ve své době výrazně více než remake).  

Poznámky k mým osobním achievementům:
Herní doba AW1: kampaň cca 20+ hodin
Herní doba AW2: kampaň cca 30+ hodin
Herní doba celkem (včetně challenge): 160+ hodin
Challenge AW1 100%
Challenge AW2 100%
Music komplet
Artworky 26/26
Animace komplet
COs komplet
Mapky komplet

Pro: Zábavné strategické tahové bitvy; přehledná grafika; deskovkový feeling

Proti: Slabší příběh; absence dotkové obrazovky; nepřeskočitelné animace speciálních útoků; chybí rewind nebo rychlý restart mise

+12

Kvark

  • PC --
Komentář se týká Early Access verze a proto by ho nikdo neměl brát vážně.

Kvark by se dal připodobnit k nedávno vydanému HROTu svým zasazením (české reálie, radioaktivní atmosféra, hnědost...), hratelností je mu ale vzdálený.

Nejedná se o hektický boomershooter, ale spíše o pomalejší střílečku, s nějakým tím jednoduchým řešením hádanek. Něco jako retro Half-Life za těžkého socíku. Už v rámci dostupného prvního chapteru je inspirace znát na první pohled - na vojenských bednách nenajdeme nápisy Black Mesa, ale Kvark. Skladiště s kontejnery, jízda na vláčku s přehazováním výhybek, velké kulaté ventily, ventilační šachty, hasák jako základní zbraň... snad jen ty chodby a tunely jsou někdy až příliš opakující se, dlouhé a prázdné.

Nepřátel je jen pár druhů, což by nevadilo, ale jejich AI je dost zoufalá. U zombíků nebo krys je to v pořádku, ale týpci v hazmatu by nemuseli útočit v jakýchsi chuchvalcích (tři naráz) s pohybem v jedné přímce. Gunplay by potřeboval trochu poštelovat, obtížnost se zdá být mírně nevyvážená (některé přestřelky byly těžší, ale třeba boss se mě ani nedotkl), naopak hudba se velmi povedla.

Dva ostravští nadšenci si v Unreal enginu tvoří svou prvotinu a rozhodně mají našlápnuto správným směrem. Podobnost s legendárním HROTem je čistě náhodná (true story), ale hnědých her není nikdy dost a osobně jim držím palce a těším se na další chaptery. Dostal jsem chuť na koprovku...
+12

Beasts of Maravilla Island

  • PC 60
Pěkná milá hříčka zhruba na dvě hodiny, která by byla ještě lepší, kdyby měla méně clunky ovládání a kameru. Při hraní si nešlo nevzpomenout na Albu, kterou jsem hrál taky nedávno a která je teda po všech směrech výrazně lepší - detailnější i zábavnější.

Beasts of Maravilla Island je kratší a lineární. Vizuálně je poměrně nevyrovnaná - místy hra barev dokáže vykouzlit pěkné momenty, místy vypadá jak špatně začištěná hra z roku 2001. Hratelnost, kde je hlavní náplní focení různé fauny a flóry je ale pro mě vděčná, stejně jako mírný enviromentální apel. Je to tedy hra vyloženě jak dělaná pro nejmenší a nehráče. Tomu odpovídají i vyloženě základní hádanky, kterých tu je navíc minimum. Škoda, že tvůrci nezužitkovali všechny své nápady, protože soudě dle artworků v Extras jich měli v rukávu původně víc. Takhle to spíše působí jako prototyp něčeho, co by s větším rozpočtem mohlo být výrazně zajímavější.

Pro: focení, design zvířátek a kytiček, barvičky, přístupnost pro všechny, závěr, artworky a spolupráce autorů s přírodovědným muzeem

Proti: vizuálně slabší, toporné ovládání i kamera, velice základní hratelnost, pocitově to je spíš taková lepší freewarovka nebo hodně béčková produkce

+12

FAR: Changing Tides

  • PC 70
Herní výzva 2023 - 9. Období páry a petroleje 

Když už jsem vloni dohrál první díl, nedalo mi to, abych nezkusil i navazující pokračování. V tom se zhostíme opět role malého človíčka (nebo kdo to je) a jak už název napovídá, nebude ovládat pozemní vozítko, ale loď/ponorku.

Místo, kde se hra odehrává, evidentně postihla obrovská přírodní katastrofa, vše je zatopené, rozbořené a nikde žádné známky života. Princip je de facto stejný jako u prvního dílu, tedy opravování závad na lodi, doplňování paliva, případně nastavování plachet a sem tam vyřešit malou logickou hádanku, jak se dostat dál.

Hratelnost je naprosto primitivní, logické puzzly jsou ještě jednodušší než minule a přišlo mi, že jsou tam vlastně jen tak do počtu, abyste také občas něco dělali. Většinu hry totiž budete sedět a koukat na monitor, jak za sebou necháváte zdevastovanou krajinu a připlouváte do jiné. Interakce je minimum, o to víc však pracuje představivost a člověk si uvědomuje, jak umí být samota ubíjející. Potěšil příjemný konec, kdy doplaveme tam, kde skončil první díl a setkáme se s jeho protagonistkou.

Pro: Melancholická atmosféra; stále se měnící prostředí; konec.

Proti: Primitivní puzzly; minimum interakce; občas zdlouhavé.

+12

Remnant II

  • PC 90
Dark Souls with guns je férové přirovnání. Soulslike již málokdo nepovažuje za vlastní žánr, stejně jako třeba Roguelike. I tak jdou mnohým oči v sloup když vidí "další hru co kopíruje Dark Souls". Remnant 2 se za svou inspiraci nestydí a hrdě si tímto žánrem razí vlastní cestu. První díl jsem nehrál, ale po druhém dohrání dvojky se na jedničku jednoznačně chystám.

Začátek byl krušný a neměl jsem daleko od toho abych hru vypnul a už se k ní nevrátil. Primární zápletka byla nezajímavá, postavy bez charakteru, prostředí generické a počáteční zbraně nezáživné. Situace se postupně začala měnit a když jsem eventuelně po dvojciferném neúspěšném pokusu zabít jednoho bosse práskl rukou do klávesnice, uvědomil jsem si jak moc jsem do hry zažraný. Po měsíci jsem do toho nacpal přes 100 hodin ani nevím jak. 

Když má hra v základu celkem 26 hlavních bossů (a 23 vedlejších), asi vám je jasné že boje s nimi patří mezi hlavní přednosti. Většina bossů je nápaditá nejen na pohled, ale i co do herních mechanik. Záludné bývají často také arény ve kterých bojujete. Remnant dělá maximum pro to, aby se vyhnul herní náplni "namiř a střílej". Je potřeba uhýbat útokům, mířit na slabiny, dávat bacha kam šlapete a občas se do boje přimíchá i menší platforming. Celou řadu bossů si budete muset nejprve vyzkoušet a naučit se s nimi tancovat, u některých ani není očividné co vlastně máte dělat. Některé bossy lze přechcat, zatímco jiné musíte poctivě uhrát na techniku. Někteří jsou čistě 1v1, někteří si zavolají parťáky. 

Hra nezaostává ani mimo hlavní arény. Škála nepřátel není ohromující, hlavně tedy v jednotlivých lokacích, ale na poměry žánru se není za co stydět a za celou hru jich potkáte hodně. Většina nepřátel není moc náročná sama o sobě, obtížnost stoupá v momentě kdy se jich na vás vrhne více druhů najednou, přičemž každý vyžaduje jiný přístup. Remnant nepřehlíží účinnost a pohotovost vašich zbraní a neváhá na vás poštvat větší množství nepřátel najednou z několika různých směrů. I běžné potyčky tak mohou být náročné a hektické. Ne všichni nepřátelé jsou navzájem kamarádi, což může občas vyvolat nečekaný chaos. Obtížnost bývá nejen přednost, ale také stigma tohoto žánru. Remnant nabízí celkem čtyři obtížnosti, takže by s ním měla udržet krok většina hráčů

Prostředí jsou dosti různorodá. Podíváte se do zarostlé džungle, chátrajícího města stylizovaného do 18. století, postapokalyptické Země a samozřejmě nechybí vesmírná stanice obíhající kolem černé díry, protože proč ne. Každé prostředí má své postranní dění které můžete zkoumat nebo ignorovat. V čem jsou tato prostředí geniální je jejich modulárnost. Jednotlivé mapy jsou tvořeny z nějakého počtu dílů - při každém začátku hry si vylosujete díly a ty jsou pak náhodně poskládány dohromady. V tomto se hra docela podobá Returnal. Zrovna tak si vylosujete několik různých dungeonů, které se budou vždy nacházet v jiných místech a samozřejmě v každém dungeonu si vylosujete několik různých místností a událostí. Zkrátka a dobře, každý průchod hrou bude trochu jiný a procházet dvakrát stejným místem může znamenat úplně jiný obsah. No a hlavně, všechny tři základní prostředí mají dvě různé příběhové linky které mají nejen trochu jiná prostředí a postavy, ale také vedou k jinému bossovi.

Remnant tak znovuhratelnost nebere jen jako bonus, ale jako zásadní herní prvek. Pokud se vám nechce rozjíždět celou hru od začátku, není problém. Adventure mód vám umožňuje si vybrat libovolné prostředí a dle potřeby ho restartovat jak je libo. Samozřejmě celá postava vám zůstává, v podstatě je v tom zakomponovaný koncept New Game +. Toto se prostě povedlo.

Ve hře tohoto typu nesmí chybět rozmanitá progrese a nutno podotknout, že rozmanitá opravdu je. Většině hráčů potrvá několik hodin než do toho proniknou. Myslím si, že toto je v pořádku, tento žánr her si zakládá na tom, že učit se hru hrát je součástí herní náplně. Škála možných sestavení postav je velmi široká a nechává hodně prostoru kreativitě. Můžete hrát velmi konvenčně a sbírat jednoduchá vylepšení, můžete hrát velmi nekonvenčně a vymazat bossy během několika vteřin.

Zrovna tak nesmí chybět tajné místnosti a v tomto ohledu je Remnant vynikající. Některé místnosti jsou tak dobře schované, že po jejich objevení vás odmění nejen výbava či materiál, ale i takový ten "HA!" pocit. Překvapilo mě kolik je tady hlavolamů a že některé jsou celkem náročné. Jeden specifický hlavolam nešel vyluštit jinak než prohrabáním souborů hry - tj. tvůrci počítali s tím, že hráči budou hledat skrytý obsah, že tam tento hlavolam najdou a budou ho sdílet na sociálních sítích (pro pobavení, je potřeba přijít na určité těžko přístupné místo, mít specifické archetypy, specifické oblečení a specifickou výbavu). Jsou tady i skryté interakce. Například nějaká postava může reagovat na to, že u sebe máte nějaký předmět, nebo že na sobě máte nějaký kus oblečení. Vím i o jedné skryté interakci mezi specifickým kusem oblečení a specifickým prstenem. A je tu i jedna zbraň jejíž speciální dovednost vás dokáže dostat do skrytých lokací.

Asi by se hodilo napsat i nějakou kritiku a v první řadě zopakuji, že ten začátek je velice slabý. Je tady pár bossů kteří mají vyloženě bullshit dovednosti. Považuji se za velmi klidného hráče, ale párkrát jsem se u nich neskutečně nasral :D Rýpnout si musím také do toho, že někteří bossové, i když nejsou nudní, jsou přerostlou verzí řadových nepřátel. Modulárnost prostředí znamená, že v žádném průchodu neuvidíte úplně všechno. To také znamená, že můžete narazit na hlavolamy které nepůjde splnit, protože některou jejich část nebudete mít k dispozici (příklad: Narazíte na ztroskotanou loď kde pro otevření dveří potřebujete helmu. To že najdete loď neznamená, že automaticky najdete i helmu. Samozřejmě můžete najít helmu a odnést si ji do budoucího průchodu hrou. Tam pak ale opět není garance, že znovu najdete loď). Asi tři nebo čtyři mapy ve hře jsou velice otevřené a mně osobně přišlo, že tyto pasáže patří mezi ty nejslabší, protože v nich strávíte příliš mnoho času monotónní chůzí. Právě toto bylo pro mě hned na začátku docela nelichotivé seznámení s hrou.

Hra je dost náročná. Na RTX 3060ti jsem na 1440p s DLSS a mixem středních a vysokých detailů měl 70-80FPS. Bez DLSS jsem se propadal pod 50. Musím však říct, že grafika mi přijde velmi povedená a detailní, a i na nejnižší detaily hra vypadá velice dobře. Jen v pár výjimečných případech jsem narazil na otravný stutter. Zvuková stránka není vůbec špatná, ale nemám na ní co vyzdvihnout.

Ve finále ještě musím zmínit přístup studia. Jedná se o plnohodnotný AAA titul za sníženou cenu bez mikrotransakcí. Updaty zatím vychází často, každý přináší mnoho oprav a vylepšení. Původně dost časté pády na některých sestavách zredukovali během pár týdnů na minimum (od posledního updatu mi to spadlo jen jednou). Vývojáři slibují nějaký doplňkový obsah zdarma a relativně brzy by mělo vyjít první DLC které si určitě nenechám ujít.
+12

Ori and the Will of the Wisps

  • XboxX/S 70
Kto by to bol povedal, že práve ja budem z pokračovania Oriho v rozpakoch? Prvý diel ma nadchol a na dvojku som sa tešil. Lenže niečo bolo inak. Kam sa podela tá návykovosť a zábavnosť? Vôbec som sa do hry nevedel dostať. Pritom po audiovizuálnej aj hernej stránke je perfektná a vlastne sa jej nedá príliš veľa vyčítať.

Sám teda neviem, prečo ma hranie nebavilo a musel som sa doň nútiť. Možno to bolo tým, že to už v sebe nemá ten „wow efekt“ jednotky, možno proste tým, že je to vlastne „more of the same“ a už to nepôsobí tak sviežo. Rozšírenie bojového systému sa mi páčilo, ale okrem toho som vlastne nenašiel príliš veľa zmien. Je to skrátka veľmi podobné jednotke, len s tým rozdielom, že Will of the Wisps je hra očividne väčšia a ešte viac graficky premakanejšia.

Ale to mi akosi nestačí. Nemal som motiváciu riešiť zase veľmi podobné hádanky či bojovať proti podobným nepriateľom ako v jednotke. Dal som druhému Orimu pár hodín, následne som si povedal, že zrejme nemám tú správnu náladu a dal som si na niekoľko dní pauzu. Ale ak mám pravdu povedať, vôbec nemám nutkanie sa k hre vracať. A dosť ma to štve.

Pro: grafika, štylizácia, súboje

Proti: prakticky rovnaké ako jednotka, len väčšie

+12

Pokémon XD: Gale of Darkness

  • NGC 80
Jak chudé by bylo mé retro hraní, kdyby nebylo XD: Gale of Darkness. Jakmile jsem dokončil první díl Colosseum, věděl jsem, že musím odehrát i tento ikonický sequel (na emulátoru), abych dokončil obě plnohodnotné pokémoní hry vydané na GameCube. A jelikož jsem zprvu neměl od hry příliš velká očekávání, musím říci, že mě přeci jen pozitivním způsobem potěšila (hm, lze potěšit i negativně?).  

Po grafické stránce se nic moc nezměnilo. 3D styl je vlastně stále stejný, některé známé lokace jsou stejné, ale jiné jsou zcela nové. Hlavní postava je jiná, protože předchozí protagonista Wes s jeho kámoškou Rui zmizeli kdovíkam, možná odcestovali do jiného regionu. Máme tu začínajícího trenéra Michaela (lze jej přejmenovat) a zpočátku ho bude otravovat jeho malá sestra, ale velmi záhy se její přítomnosti zbaví. Typickým znakem pro všechny postavy jsou přehnaně vykulené oči a celá hra předvede hráčovi plejádu nejrůznějších groteskních, bizarních nebo komických postaviček, z nichž asi nejvíce vyčnívá rival Miror B s červenobílým afrem (viz. ve videích), pak asistent místního šíleného vynálezce, anebo možná rovnou sám záporák.  

Pět let po porážce organizace Cipher, která vytvářela nelidským způsobem Shadow Pokémony, se tato kriminální buňka potajmu vrací zpět na scénu, aby všem zamíchala karty. A příchod ohlásí velkolepě přímo s legendárním Pokémonem. Neočistitelný Shadow Lugia unese celou transportní loď i s nákladem Pokémonů a někde s ní zmizí. Nějakou dobu na to v laboratoři, kde přebývá Michael s jeho sestrou a mamkou, dojde k únosu profesora Kranea, jenž právě vyvíjí očišťovací zařízení. Michael však od něj chvilku předtím dostal mechanický návlek na ruku, díky němuž v ruce mění obyčejné pokébally na snag bally a dokáže s nimi odchytit cizího Shadow Pokémona přímo v trenérském souboji, a tak se vydává pryč s cílem profesora najít. K ruce má zatím pouze vlastní Eevee, takže bude muset zapracovat na odchytu Shadow Pokémonů, a ty časem očistit (purifikovat). Stejně jako minule, i tady probíhají všechny souboje systémem double battles, tj. dva na dva.  

První část hry není nijak extra zábavná, protože příběh se rozjíždí jen velmi zvolna, hráč se teprve musí se vším seznámit a tým se buduje vcelku pomalu, protože se zatím dají chytat pouze ne moc dobří Shadow Pokémoni a než dojde na možnost jejich očištění, tak to trvá a trvá. Každý takový Shadow pokeš má svůj stínový ukazatel, který je zpočátku plný, a ten pomalým tempem klesá, když je onen Pokémon v partě a Michael s ním běhá, nebo když je používán v boji. Také si hra dá na čas, než se hráč dostane k nějakému evolučnímu kameni pro Eevee. Jakmile jsem objevil water stone, nebylo co řešit.
Vaporeona jsem si nechal v partě jako hlavního tahouna až do konce hry. Jenom škoda, že ve hře nejsou žádná HMka, takže jsem ho nemohl naučit Surf. A protože je žádoucí chycené Shadow Pokémony stále očišťovat, tak druhé místo v partě jsem vždy nechal nějakému chycenému a pořád jsem je takto dokolečka měnil. V poslední třetině hry jejich stínový ukazatel ještě více zpomalí, ale zároveň se razantně zvýší výskyt Shadow Pokémonů na straně protivníka, takže do konce hry jsem jich stihl očistit sotva polovinu – tedy, ne že by to bylo opravdu potřeba, ale mířil jsem na to. Zpětně vzato by bylo jednodušší vybrat si v průběhu nějakého schopnějšího Pokémona a nechat ho nastálo v partě levelovat vedle Vaporeona. Ale s očišťováním je to trochu větší výzva a bavilo mě to tak více.  

A cože je to ono očišťování? Shadow Pokémon je trošku silnější, ale má agresivnější náturu, někdy si sám ubližuje a jeho srdce je uměle „uzamčené,“ takže teprve postupným klesáním stínového ukazatele se zároveň posiluje jeho pouto s Michaelem, až nakonec dojde k „otevření“ srdce a Pokémona je možné očistit buď v laboratoři profesora Kranea (poněkud komplikované), anebo starým purifikačním rituálem u známého kamene ve stromové vesničce Agate. Teprve po dokončení tohoto procesu získá Pokémon najednou dosud nasbírané expy ze soubojů, své původní útoky a případně i nějaký ten level nebo rovnou evoluci. To je stejné jako v prvním díle.  

Proběhávání těch samých míst mě zas tak moc nebavilo, ale na druhou stranu nemohu říct, že bych se v nich přehnaně dlouho zdržoval. Vlastně mě naopak hra stále hnala do dalších (a hlavně nových) míst, což narušovalo stereotyp. Snad jedinou výtku bych měl k těm základnám organizace Cipher. Během hry jsem se podíval asi do dvou-tří a pokaždé to byl intenzivní grindfest, protože každých pár kroků na mě vyskočil nějaký čičmunda a chtěl bojovat. Něco podobného jako základna rakeťáků v Gold, Silver a Crystal. Zejména finální lokace uvnitř sopky nad lávovým jezerem byla už chvílemi útrpná. Samozřejmě je to ještě o to těžší, když používají jednoho nebo dva Shadow Pokémony, protože je chcete chytit živé a nesmíte je hned oddělat, a to zase leckdy trvá, zatímco Pokémoni v první linii schytávají rány.  

Ale jinak jsem se bavil, občas pořešil jednoduchou hádanku nebo vyslechl zajímavý rozhovor, či přečetl vtipné vzkazy (aneb senioři se učí psát e-maily, ale nejde jim to). Nebo jsem se zasmál při čtení deníkových zápisků malé sestry, které byly náhle narušeny psaním někoho jiného.  

Čím mě hra ale dostala mimo hlavní příběh, jsou opravdu dobře promyšlené minihry. První z nich uvede do hry chytání divokých Pokémonů pomocí pamlsků. Na mapě se zpřístupní tři místa, hráč do nich vloží pamlsek a pak jde běhat jinam a čeká, až se ozve radar, že se někde u pamlsku objevil divoký Pokémon. Na každém z těch míst se může objevit jeden ze tří divokých Pokémonů (dohromady jde tedy chytit 9 různých), každý z nich má danou jistou procentuální šanci, takže někteří jsou vzácní. Ty vzácné lze dále vyměnit za jiné u postavičky jménem Duking. A kdo ví, možná se na místech vyskytne i nějaké překvapení.  

Druhá minihra představuje několika úrovňové tahové Bingo s rozesetými kartičkami 4x4. Každá kartička představuje buď nějaký typový druh Pokémona, nebo bonus k počtu akcí, či masterball. Cílem je otočit všechny kartičky tak, aby mezitím nedošel počet akcí, protože otočení kartičky odečte jednu akci. Co přesně se skrývá pod každou kartičkou, je tajemství, nicméně typová pokémoní kartička rovnou spustí souboj s příslušným Pokémonem. Na začátku dostane hráč Pokémona s jedním útokem a dvěma body akce, a má u sebe místo v partě na dva další Pokémony, které chytí masterballem dle vlastního výběru po otočení některé z dalších kartiček. Každý chycený Pokémon disponuje opět dvěma tahy akcí a jedním útokem. Nakonec je možné získat ještě další masterball, a tím pádem i čtvrtého Pokémona do týmu. Pokud hráč hraje chytře, pak neprohraje jediný zápas a nakonec projde i s dostatkem počtu akcí (za každou splněnou kartičku i řadu hráč dostane jednu další akci). V emulátoru rozhodně výrazně napomáhá quick save/load.  

A poslední minihra představuje bitevní simulátor s přednastavenými situacemi a různými podmínkami ke splnění, což jsou vlastně chytře nastavené hádanky. Například porazit během jediného tahu šest Shedinjů za pomoci dvou Pokémonů, nebo využít k porážce protivníka pouze defenzivní útoky nebo ability. Simulací je dohromady 50 a mohou se spustit z CD, které se v jednu chvíli začnou objevovat různě po světě Orre a hráč je tedy musí sesbírat (jiné odemknout). Některé ze simulací mi daly pořádně zabrat a dokonce jsem musel sáhnout i po návodu, protože mi nešlo do hlavy, jak daný souboj vyřešit. Opravdu se vyplatí dokonalá znalost útoků i abilit (řadu použitých útoků jednoduše hráč v normální hře hlavní série nikdy nepoužije). Opravdu velmi chytré, zábavné, něco nového jsem se přiučil. Za obě dvě minihry dostane hráč užitečné odměny a je možné u nich strávit hodiny ve futuristickém komplexu Realgam Tower. Všechny minihry se mi podařilo zkompletovat.

Postupem v příběhu se také odemykají různé arény. Obvykle je nutné se v nich několika soubojů zúčastnit, ale nejedná se o nic složitého. V post game se ovšem otevřou naveliko, a tak je klidně možné v nich trávit další desítky hodin, pokud hráč chce; třeba ve 100 úrovňové Mt. Battle, kde je odměnou startér druhé generace. Mně se ale do toho nechtělo, stačil mi základní příběh, pochytání všech 84 Shadow Pokémonů a dohrání všech miniher, to celé asi za 35 hodin.  

Pochopitelně, že nejvíc jsem se těšil na Shadow Lugiu, ale to je jen třešnička na dortu. Skvělé jsou i cca poslední tři souboje před finále, a zejména ten poslední je hezky promyšlený (šest silných Shadow Pokémonů). Při vzpomínce na něj musím uznale pokývat hlavou.  

Během hraní prvního dílu jsem narazil na technický problém se ztrátou in-game savu, který nastane v případě používání quick save/load v emulátoru Dolphinu. Druhý díl má bohužel stejný problém, a je to vinou protipirátské ochrany hry, která se snaží zamezit hackování pokešů (někdo nechtěl, aby si je hráči pak mohli přenést do hlavních her série).
Nicméně již se mi podařilo zjistit jednoduchý fix: v úvodním okně Dolphinu nahrajte položku hry do adresářového menu (obvykle dvojklikem a následným výběrem hry na disku). Poté na ni pravým tlačítkem klikněte a vyberte možnost Properties, potom záložku Patches a zaškrtněte políčko Allow Memory Card saving with savestates. Pakliže máte již hru v pokročilém stavu, uložte pozici in-game (případně započněte novou hru s novou pozicí a hned poté nahrajte quick load svoji pozici), což by mělo problém vyřešit. Ale určitě je lepší to celé provést ještě před spuštěním nové hry.  

Hra mě tedy na mnoha místech bavila, zdála se mi plynulejší než jednička, a dokonce jsem byl zaujat poslechem hravé hudby. Michael se mezi lokacemi na mapě pohybuje na svém skůtříku - pak ještě na cool hover skůtříku.
V pozdějších fázích hry se i sem tam někde vyskytla větší výzva v soubojích, kdy bylo nutné udržet vlastního Pokémona naživu, a zároveň se opakovaně pokoušet o odchyt z týmu protivníka. Bavil mě rovněž souboj s legendárním ptačím Shadow triem. Závěrečný úkol s navracením hlasů Pokémonům všude po Orre byl poněkud otravný. A ty zástupy trenérů Cipheru bych rozhodně proškrtal. Jinak celkem sranda postavy a cením i občasný humor a nápadité situace, a dost se mi líbí post-apo region Orre s kontrastem rezavých rozpadajících se městeček a futuristických staveb. Určitě bych byl pro nějaký chytrý remake. Z pokémoních retro her dle mého názoru XD: Gale of Darkness určitě vyčnívá a zcela chápu jeho kultovní status mezi fanoušky. Myslím, že GameCube zažilo odchod Pokémonů se ctí.
---
Zajímavosti a detailní historii o vydání prvních Pokémonů najdete v mém komentáři k Pokémon Green.

Pro: Double Battles; post-apo; krok jiným směrem; mechanika krádeže a očišťování působí originálně; minihry

Proti: Občas repetitivní; pomalý rozjezd; vyšší kadence trenérů Cipher

+12

The Medium

  • PC 90
Začalo to mrtvou dívkou. Hra samotná zcela jistě, jenže u mě to začalo jednoho krásného rána, kdy jsem si jako většinu dní v roce otevřel Steam a tam mezi několika zlevněnými hrami na mne vykoukl titul The Medium. Trailer mne oslovil, a aniž bych si hned povšiml, že jeho vývojáři jsou stejní jako v případě mojí oblíbené minisérie Layers of Fear, šel jsem do toho. A udělal jsem velmi dobře!

Ano, hra začíná mrtvou dívkou a co všechno se kolem toho stalo a jak spletité všechno je, hra postupně rozplétá a já tak v roli dívky Marianne zjišťuji pozadí celého nepříliš jednoduchého příběhu, kde se reálný svět protíná s duchovním. Tento mix, mezi nimiž je nutné v konkrétních chvílích vhodně určit, kdy se posunu vpřed tím či oním světem, může zpočátku působit trochu nepřehledně, ale po krátkém čase není zas tak složité se do tohoto poněkud netradičního způsobu průchodu hrou ponořit a nechat se tak unášet světem reálným i světem fantazie s prvky hororu, který hře dodá atmosféru, aniž by hráče nepřiměřeně děsil. Během tohoto průchodu Marianne tradičním adventurním hledáním předmětů dává dohromady střípky příběhu, který na mě působil velice poutavě a záživně, občas s prvky stresu a až na jedinou výjimku mi tak dodal sílu v překonávání různorodých hádanek, které příliš v lásce nemám. Pravda, kamera dokáže při pohybu postavou občas trochu naštvat, ale jelikož se mi ihned vybavilo, že jsem se s ní někdy potrápil v takových peckách, jakými byly Heavy Rain a Detroit: Become Human, velmi rychle mě rozčilení přešlo.

Co dodat? Vývojáři Bloober Team se mi napodruhé strefili do vkusu více než dobře a myslím, že v nejbližším čase se pokusím v jejich tvorbě nalézt něco podobného, jelikož tohle zkrátka.....můžu.
+12

Ve stínu havrana

  • PC 75
Dycky rád si zahraju českou adventuru a ještě k tomu s dabingem. To byly časy. A tahle hra mne dycky bavila. Jasný, příběh je divný a celkově je hra velice krátká, ale slyšet Lábuse, jak se vyřádil na všech postavách, je prostě lahoda pro uši. Grafika je taky fajn, ale poslední část mi přijde nedodělaná a trochu okopírovaná. Každopádně ale dá se to v klidu zahrát a není na škodu si u týhle hry doplnit vzdělání, určitě neurazí a dokáže i pobavit. A dá se to zakončit takhle: Je tam někdo? Ne, nikdo. Ještě, že tak.

Pro: humor, dabing Lábuse, grafika je pěkná na tu dobu

Proti: délka, poslední část hry je kopírka a přijde jako nedodělaná, otravná minihra, příběh

+12

Ad Infinitum

  • PC 70
V rámci žánru survival hororových hier, odohrávajúcich sa počas 1. svetovej vojny, k nám tento rok už dorazil jeden pozoruhodný titul. Bol ním nový prírastok do známej série Amnesia, s podtitulom The Bunker. Ad Infinitum sa taktiež odohráva počas známych bojov v zákopoch a bunkroch západného frontu a rovnako celú situáciu zobrazuje z pohľadu prvej osoby, vrátane zbierania predmetov, či vyhýbaniu sa príšerám. Ad Infinitum sa však v mnohých aspektoch od Amnesia: The Bunker odlišuje, hoci možno sú si na prvý pohľad obe hry viac než podobné. Avšak zdanie v tomto prípade klame. 

Na rozdiel od Amnesia: The Bunker, kde ste poriadne ani nevedeli, za koho vlastne hráte, je v Ad Infinitum všetko neporovnateľne osobnejšie. Ujmete sa totiž úlohy Paula Von Schmitta, mladého nemeckého vojaka, pochádzajúceho z veľmi bohatej berlínskej rodiny. Paul ako vojak na fronte zápasí s hrôzami 1. svetovej vojny, ktorá sa v tom čase nazývala Veľká vojna. S vašou mysľou, pokrivenou medzi spomienkami na váš rodinný dom a ozvenou zákopov, hľadáte cestu, ako ukončiť vlastné nekonečné utrpenie.

Herný svet v Ad Infinitum je rozdelený na dve časti, na bojisko Veľkej vojny a na obrovské rodinné sídlo Von Schmittovcov, pričom medzi týmito oboma časťami sa neustále presúvate. Som presvedčený, že toto rozdelenie je zámerné a pre celú stavbu príbehu kľúčové. Pasáže, odohrávajúce sa v zákopoch, nám približujú brutalitu a hrôzu tejto vojny v prvej línii, avšak v druhej časti zároveň vždy dosiahneme aj oveľa intímnejší pohľad na to, ako táto prvá svetová vojna rozdelila rodiny a zanechala obrovské následky na nemeckom obyvateľstve. Tie pasáže Ad Infinitum, odohrávajúce sa v sídle sú možno ešte pochmúrnejšie, než tie zákopové a ponoria nás hlboko do príbehu Paula a jeho brata Johannesa a ukážu nám, ako vojna prudko zasiahla celú ich rodinu. Na druhej strane, momenty, kedy sa ocitneme v zákopoch a na bojisku sú oveľa akčnejšie vďaka súpereniu s nadprirodzenými stvárneniami ľudského zúfalstva, hladu, či chaosu, ktoré sú tu personifikované ako monštruózne entity.

Väčšina stretnutí s tunajšími nepriateľmi určite príliš neohromí nejakými inováciami. Máte tu všetky klasické prvky tohto typu survival hororových adventúr, teda nepriateľov, ktorý nevidia, ale pre vyváženie majú zasa vynikajúci sluch, alebo iných, ktorí sa môžu pohybovať len vtedy, keď na ne nesvietite. Jedna vec, ktorú treba poznamenať, je, že napriek tomu, že v Ad Infinitum dostanete aj zbraň (konkrétne pušku), v skutočnosti tu nenarazíte na skutočný boj. V tom je Ad Infinitum veľmi podobný Amnesii: The Bunker, pretože ani tam vás vaša pištoľ príliš neochránila. Pre tento žáner hry to však vcelku vyhovuje a nakoniec som bol rád, že sa vývojári rozhodli spraviť tento krok.

Ak ste už v minulosti hrali survival hororové adventúry, tak hoci vo veľkej miere vám bude takmer všetko známe, zrejme vás určite prekvapí dizajn nepriateľov. Ide totiž o veľmi bizarné príšery, pretože sú Pavlovým mentálnym prejavom utrpenia jeho samotného. Jedným z typov nepriateľov, ktorí boli obzvlášť pozoruhodní, boli Mayhem (Chaos), hromady ľudských tiel a protéz, ktoré sa potulovali po ošetrovniach. Považujem to za zaujímavú voľbu vývojárov, ako stelesniť strach zo straty končatín v boji a hrôzu z vtedajšej primitívnej vojenskej medicíny. Táto kreativita sa prejavila aj u stvárnenia bossov.

Samotná hrateľnosť sa vyznačuje istou krotkosťou, a skúsených hráčov nemá čím prekvapiť. Dočkáme sa aj krútenia ventilov, aby sme odklonili paru požadovaným smerom v potrubí, klasického zapínania vypnutej elektrickej energie, či hľadania kódu na otvorenie sejfu. Avšak je zrejmé, že vývojári vložili hlavnú energiu do navrhovania unikátneho a zaujímavého hororového sveta, pričom nám poodkryli veľa z histórie vtedajšieho porazeného a hlavne poníženého Nemecka, ktoré trochu nešťastne prehralo túto takzvanú "Veľkú vojnu". V početných listoch, odkazoch a dokumentoch nájdeme napríklad opisy hladomoru civilistov v Berlíne, alebo smutné odkazy vojakov, že snúbenica sa už neozýva, pretože si zrejme našla iného.

Zatiaľ čo teda postupné odkrývanie príbehu sa neustále delí medzi rodinné sídlo a bojisko, nikdy sa mi to nezdalo príliš mätúce, aby som stratil nitku deja. Väčší problém predstavuje to, koľko z príbehu je podávané prostredníctvom čitateľných denníkov a poznámok. A tých je tu neskutočne veľa. Vaša postava si ich ani neberie so sebou, takže ak si ich chcete znovu prečítať, musíte sa na dané miesto vybrať znova. Našťastie je to väčšinou napravené tým, že tie skutočne kľúčové texty vám zostanú aj v denníku a pri čítaní všetkých dôležitejších dokumentov počujete dokonca hlas osoby, čo ich písala. Pomáha to oživiť veľa dôležitých postáv, ktoré na obrazovke nikdy nevidíte, konkrétne hlavne brata hlavnej postavy Johannesa, oboch rodičov a v neposlednom rade aj starého otca, veľkého pruského generála. Stále som dúfal, že niektoré ďalšie postavy sa skutočne aj zjavia na obrazovke, ale chápem, že ide o základ pre survival horor, ktorého cieľom je prinútiť hráča vždy cítiť pocit izolovanosti.

Ad Infinitum je zábavná hororová hra pre fanúšikov žánru, ktorá rozpráva pútavý príbeh v jedinečnom prostredí. Ak ste fanúšikmi survival hororových hier a nevadí vám veľa čítania, myslím si, že v príbehu Ad Infinitum o dvoch bratoch bojujúcich o to, aby sa dostali domov, nájdete určite niečo, čo budete schopní oceniť. Mňa hra zaujala natoľko, že som sa dokonca rozhodol k nej vytvoriť slovenský preklad.

Pro: Esteticky zaujímavé príšery, reprezentujúce hrôzy Veľkej vojny, komorný a osobný príbeh jednej nemeckej rodiny a plynulé a nenásilné prechody medzi dvoma veľmi odlišnými typmi lokácií

Proti: Veľmi neoriginálna a v rámci žáínru až klišovitá hrateľnosť, zopár technických nedostatkov

+12

Harry Potter and the Chamber of Secrets

  • PC 75
Nuže dobrá, jdeme pokračovat dvojkou.

Tento díl je ve většině podobný dílu předchozímu, ovšem je zde spousta nových věcí, které můžete dělat. Nejprve fazolky mají mnohem větší cenu, ve smyslu si za ně nakupovat. Dále je zde vylepšení kartiček, které jsou děleny na bronzové, stříbrné a zlaté, naučíte se nová kouzla.

Co jsem zde ale většinu času zkoušel byly souboje, které byly novinkou druhého dílu a velmi mě bavily, což se ovšem bohužel nedá říci o Famfrpálu, který se mi zde zdál velmi slabý. Další věc, která se mi zde moc nelíbila byl čas u jednotlivých misí s kouzly. A ještě na rozdíl od jedničky je zde i změna ve sbírání čokoládových žabek, kde vám zde žabky utíkají a vy máte větší práci ji chytit a já byl zde chvílemi bezradný.

I zde jsem si velmi rád zahrál tuto dětskou krásnou vzpomínku. Ještě zítra mrknu na vroubek třetímu dílu.

75% :)
+12

Space Quest III: The Pirates of Pestulon

  • PC 70
Roger Wilco po svých předchozích dobrodružstvích leží v kryospánku a bezcílně pluje vesmírem v únikovém modulu. Po blíže neurčené době jeho modul zachytí vesmírná popelářská loď a vezme ho na palubu k sešrotování. Roger se díky tomu probudí z kryospánku a zjistí, že pokud nechce strávit zbytek života na smetišti mezi vesmírnými krysami, musí najít nějakou cestu ven.

Třetí díl série Space Quest hráčům opět přináší mnoho technických a grafických vylepšení. Hra se stále ovládá jako předchozí díly: šipkami nebo myší ovládáte Rogerův pohyb po obrazovce a textovými příkazy mu říkáte, co má dělat. Interpret příkazů je tentokrát mnohem přívětivější a už vás nenutí hledat to jediné povolené synonymum pro "použij X na Y" jako v předchozích dílech. Hra vám ale opět v popisu okolí zákeřně zatají některé důležité aktivní prvky.

Příběh bohužel tentokrát není tak vtipný jako dříve. V prvním dílu byla spousta geniálních vtípků jako tlačítko "Nemačkat" nebo scénka s pračkou. Ve druhém dílu jsem smíchy padal ze židle už během intra. Tady je většina vtipů v podobě odkazů na známé sci-fi filmy a seriály. Jako v každé adventuře od Sierry, i tady smrt číhá na každém kroku, ale tentokrát je to hlavně spousta nepříliš vtipných variací na skok hluboký nebo blízké seznámení s něčím paprskometem. Pár pořádných vtipů se objeví až v úplném závěru hry.

Co se naopak povedlo na výbornou jsou minihry. Všechny tři perfektně pasují do příběhu a mají přesně vyváženou obtížnost, aby byly zábavné. Jediná drobná vada je, že bez načítání uložené pozice si můžete volně zopakovat jen tu první z nich.

Fanoušci adventur od Sierry a zvlášť série Space Quest si tuhle hru nesmějí nechat ujít. Jinak určitě stojí za zahrání, ale druhý díl je podle mě o trochu lepší.

Pro: Minihry, popkulturní odkazy

Proti: Typické nedostatky textových i klikacích adventur současně, hra je krátká, slabší humor

+12

Columns

  • PC 50
Tato hra mi vyvolala vzpomínky na doby, kdy jsem k vánocům dostal jednoduchou handheldovou konzoli, kde bylo možné hrát hada a tetris. A hra Columns je právě jedním z mnoha klonů klasického tetrisu. Oproti němu zde však padají pouze tvary v podobě sloupků tvořených třemi různobarevnými kostičkami, jejichž pořadí lze během pádu tvaru postupně měnit. A hráčovým úkolem je skládat řady tří a více kostek stejné barvy. Řady pak mohou být jak vertikální, tak horizontální, ale i úhlopříčné. 

Sem tam pak padá i blikající tvar, který kromě vysokého bodového skóre vyvolá odstranění všech kostiček, které mají barvu jako ta, na kterou tvar spadl. Jen je škoda, že zde není nějaký bonus v případě stvoření nějakého lepšího tvaru v podobě velkého  L, T či 5 kostek stejné barvy za sebou, jako tomu je třeba ve hrách typu Candy Crash.

Postupem času se hra zrychluje, čímž se zvyšuje obtížnost. Hra nabízí možnost hrát hru od začátku na vyšší obtížnost, tedy ihned z vyšší rychlostí. Ale to už jsem absolutně nestíhal a tím pádem jsem těch trojic stejných kostek sestavil jen několik a to zpravidla jen náhodou. Dále je zde možnost začínat s již nějakými kostičkami na dně herní plochy, což jen opět zvyšuje obtížnost.

Graficky vypadá hra velmi jednoduše až stroze, nicméně s přihlédnutím na dobu vzniku nijak nestandardně. Hraní doprovází zprvu příjemná hudba. Ta se ale vůbec nemění, takže se po pár hrách slušně ohraje.

Ve výsledku jsem si zkusil několik her na různé obtížnosti. Vzhledem k tomu, že dále nepřináší žádné další inovace, tak mě následně už spíš jen nudila. Věřím ale, že ve své době by mě bavila o něco víc.
+12

Detektiv Kurzor

  • Browser 80
Příjemný vizuální román. Příběh není úplně úžasný, ale po pravdě jsem ho čekal od kratší free to play hry v browseru o dost slabší. Pozadí by mohli být trochu propracovanější než jenom upravené fotky. Postavy nemají skoro žádné animace. Za mě by alespoň mohli hýbat pusou při mluvení. Adventurní část by tu mohla být rozvinutější. Velkým kladem pro mě byl velmi kvalitní český dabing. Příjemná je návaznost na seriály české televize. Hra je poměrně jednoduchá, ale jako taková oddechovka funguje skvěle. Velice příjemné.

Pro: Příjemně oddechové, dabing, návaznost na ČT seriály, příběh lepší než by jeden čekal, minihry , hudba

Proti: Málo animaci, jednoduše udělané pozadí, adventurní části, kratší

+12

Little Nightmares: The Hideaway

  • PC 75
Druhé rozšíření Little Nightmares pokračuje přesně tam, kde první skončilo. Kid se dostává pryč ze zaplaveného podpalubí. Znovu vidíme krátké spojení jeho linky se Six z původní hry. Následně se setkává s Nomy, místními skřítky a právě s nimi je následující hraní hodně spřízněné.

Toto DLC totiž nabízí trošičku jinou hratelnost. Zatímco v prvním jsme utíkali v zatopených oblastech před monstrem The Granny, zde dojde více na adventuření v podobě řešení puzzlů v různých místnostech. A právě spolupráce s Nomy zde hraje prim. Osobně jsem s řešením puzzlů neměl moc problémů, vše bylo relativně intuitivní a po pár minutách jsem pochopil, co se po mně v každé oblasti chce. Občas jsem si akorát zanadával na ovládání, podobně jako u původní hry.

Řešení puzzlů pak ještě doplňuje i troška stealthu, kdy je potřeba se ve dvou různých místnostech vyhýbat starému známému Janitorovi. A zrovna tyto pasáže mi dělaly největší problémy, obzvláště ta na pravé straně, když jsem se vracel s potřebnou pojistkou. Tuto pasáž jsem dělal snad 20 krát, než se mi podařilo Janitorovi uniknout.

Z druhého rozšíření mám opět pozitivní pocity. Nabízí malinko jinou hratelnost než to první a přitom stále stejně dobře baví.
+12

Sleeping Dogs

  • PC 85
" Why don´t you have a porkbun in your hand?!"

Tak jsem dal na rady prodavače porkbun a vzal jsem si tohle dílo do ruky. A že to byla jízda. Ale jako každá jízda, tak i tahle má své pro ale i proti a já se pokusím to vysvětlit aniž bych někoho naštval.

Co na týhle hře opravdu mám rád, tak je začátek. Má to takovej dobrej feeling, že si připadám jak v akčním filmu, začíná to opravdu skvěle a hned vás hra vrhne do akce a vy si osaháte ovládání a dá se na něj po tutoriálu zvyknout. Ani není nikterak těžký, jen není ve všech ohledech perfektní. V soubojích, které jsou doménou téhle hry, to funguje na jedničku a ano, ti co znají Batmana, tak budou doma. Jenže tady to má i trochu nevýhodu a to jsem se přesvědčil v pozdějších částech hry, pokud se na vás vrhne větší banda, vy jste schopni se v pohodě ubránit a hra nepředstavuje zas takovou výzvu. Neříkám, že jsem všechny souboje prošel bez toho aniž bych dostal úder, ale není zase tak těžké je projít jednodušeji, což je zároveň i škoda, protože souboje si fakt užívám. Hlavně díky interaktivnímu prostředí je likvidace protivníků opravdu velká zábava. I ježdění je více arkádovější a díky zajímavým vozidlům dokáže být i rychlý, ale jako v každý městský akci se můžete jízdě autem vyhnout tím, že si stopnete taxik a necháte se dovést na určité místo, které chcete. A když jsme u ovládání tak i tady se nevyhneme střílení, které určitě nepatří mezi to lepší. Dodává sice hře akčnější pasáže a feeling, ale to je vše. Střílení mne vůbec nebavilo a i když je součástí pozdější části hry, musíte si zvyknout, že už se bez něj neobejdete a je to škoda, tvůrci si s ním mohli dát více záležet. Každopádně ale např. v misi Svatba tahle složka působí opravdu věrohodně a dodává na atmosféře.

Jinak příběh jako takový je opravdu filmový, perfektní a krásně nám graduje. Ale přijde mi, že druhá polovina už tak trochu vaří z vody a moc mne nějak neuspokojil ani konec hry bohužel, který by se určitě dal natáhnout a více propracovat, ale jinak s tím nemám problém, naopak. Mám rád téma dvojího agenta a Wei Shen je skvělej. Já jsem ani netušil, jaký herecký ansábl je zastoupený v dabingu a to kloubouk dolů protože tu uslyšíte opravdu spoustu známých herců.

Délka hry je adekvátní k ceně, kdy dokážete vychytat opravadu dobrou slevu a hra se opravdu vyplatí. Jen některé mise jsou jako pěst na oko, hlavně ty vedlejší. Např. když máte mise Cob Job tak to byla opravdu nuda, jde opravdu jen o výplň, kdy dojdete na místo a buď vymlátíte nebo pochytáte určité gangy a nazdar. To samé jako závody, nebo některé náhodné setkání. Bohužel vedlejšáky nejsou nikterak propracované a opravdu tu jsou jako výplň. Ale hlavní mise jsou zábavné a i když je jich dost, tak opravdu nejsou nijak dlouhé až ke konci se jejich délka prodlužuje, což je i fajn protože se díky tomu dá hra dohrát v dobrej čas. Ale ve městě jako takovém asi můžete strávit více času, protože Hong Kong je fakt perfektní, plný barev, lidí a máte pocit, že město žije.

Jinak mne hra opravdu bavila, jsem rád, že jsem mohl být součástí dvojího života Weie protože mne jako postava bavil a potkáte spoustu dalších postav a situací, kdy opravdu to působí, že život dvojího agenta v takovém gangu opravdu není pro každého a není to procházka růžovým sadem a zatlačuju slzu, že už se nedočkáme žádného pokračování ani žádných dalších příběhů, to je opravdu škoda, hra by si to určitě zasloužila.

Pro: příběh, interaktivní prostředí v soubojích a zajímavý způsob likvidace protivníků, filmovost, atmosféra, Hong Kong jako takový

Proti: souboje jsou jednodušší a nepředstavují výzvu, vedlejší mise, střílení, žádné pokračování

+12

Phoenix Wright: Ace Attorney − Trials and Tribulations

  • DS 90
Táto hra predstavuje moje tretie stretnutie s Phoenix Wright-om a jeho ,,crew". Predchadzajúce  hry mali u mňa veľký uspech, takže som išla takpovediac na istotu.

Pre toho kto nemá žiadnu skúsenosť s touto značkou by som odporúčala začať od prvej hry, keďže sa v nasledujúcich častiach jemne spomínajú udalosti z tých predchádzajúcich a hlavne človek stretne viacero známych postáv, no neznalosť sveta neuberie nič na zážitku.

Hráč sa zhosťuje úlohy právnika Pheonix Wright-a a snaží sa dokázať nevinu obžalovaného. Na to aby to dokázal, musí prehľadávať miesto činu, rozprávať sa so svedkami a dbať na malé detaily. Práve tieto detaily sa na súde premenia v to okázalé ,,Objection". Ktoré mimochodom, po stlačení tlačidla na konzole, môžete sami vysloviť a hra to zaznamená. No nie je to cool?
Niekedy bijú tieto malé nezrovnalosti do očí, inokedy musí hráč potrápiť svoje šedé buňky moskové.

Čo mňa najviac baví na tejto sérii je humor. Hra si robí srandu sama zo seba. Či sa jedna o prihlúpleho detektíva, nekompetentného sudcu alebo prehnane afektovaných žalobcov.
Svedkovia patria taktiež do samostatnej kategórie. V jednej chvíli sledujete roztomilé dievča, okolo ktorej poletujú motýle a v tej druhej, po vyslovení objection, je z tých motýľov iba popol a z milej dievčiny je odrazu fúria schopná zabiť pohľadom. Toto je niečo, čo je pre mňa robí hru jedinečnou a zapamätateľnou.

Hra sa skladá z viecerých prípadov, ktorých obtiažnosť stúpa od prvého k poslednému, takže sa môže zdať, že je na začiatku všetko jednoduché ale neskôr sa môže objaviť zádrhel, ktorý vas nepustí ďalej. Je treba presedlať na logiku hry a niekedy zvoliť odpoveď, ktorá by vám hneď nenapadla ako tá správna. Niekedy sa stane ale aj to, že  aj keď človek vie ako vo výsledku príbeh dopadne, musí ale ešte predtým niekoľkokrát odbočiť aby dosiahol vytúžený koniec.

Teším sa keď sa ďalšie časti tejto série dostanú na switch, lebo viem, že to bude zaručená zábava.
+12

The Wolf Among Us - Episode 5: Cry Wolf

  • PC 75
Hru hodnotím jako celek, hodnocení po epizodách nedělám.

Wolf Among Us mi dost unikalo, kdysi v pradávných dobách jsem se setkal s prvním dílem, ale ani už nevím, proč jsem hru nedokončil. Takže bylo na čase to napravit.

První epizoda byla moc fajn, dokázala vtáhnout do opravdu zajímavého světa a začala postupně ukazovat, co hra nabízí. Hned na začátek zmíním, že komiksovou předlohu opravdu neznám a dost mi hra připomínala seriál Once Upon a Time, ale jen postavami. Jinak je fajn, že hra má temnější atmosféru a příběh. Grafika obstojí i v dnešní době, akorát horší je to s herními mechanikami. Hra je opravdu více interaktivní film a toho hraní jako takového si moc neužijete, párkrát postavu povodíte, občas si kliknete na nějaký předměty, ale více méně sledujete dialogy a vrhnete se do akce pomocí QTE.

Vůbec mne to nějak nevadilo, příběh byl totiž opravdu dobrý. Telltale umí vyprávet příběhy. Ale i tak hrá má spoustu nedostatků. Za prvé je hodně krátká. Ať se na mne někdo nezlobí, ale 15 euro za 5 epizod, kde některé se vlezou do hodiny a snad jedna má přes hodinu a půl, není úplně velké lákadlo. Když k tomu připočtete fakt, že rozhodnutí, na kterých hra stojí nemají takovou váhu, jak by si člověk přál. Ano, v některých momentech si musíte vybrat kam jít dřív, ale i tak se doberete ke stejnému konci, což je trochu smutný. Ale netvrdím, že v některých momentech jste napjatí a hra si udržuje atmosféru.

Další problém spočívá v tom, že skoro v každé epizodě je stejný vzorec průběhu. Dialogy, pak vám někdo stoupí do cesty, tak se s nim pocucháte a zase jdete v příběhu dál. Jasně, občas vstoupí do toho nějaké to rozhodnutí, ale to je právě vše. Čekal bych trochu více, je to škoda protože svět je opravdu zajímavý a zvířata mají co nabídnout. Šerif Bigby je ale skvělá postava, ostatní postavy jako např. Colin, Sněhurka nebo dokonce i Mary, která se objeví a i ostatní jsou opravdu dobře napsaný postavy a je škoda, že příběh nepokračuje dál, opravdu ten svět má co nabídnout.

Proto si myslím, že hra nedokáže zaujmout širší publikum, ale jen fandy adventur nebo interaktivních filmů. Já se bavil, ale některé momenty mne trochu nudili, občas to ztrácení tempa je škoda, ale ve výsledku to opravdu takový průser nebyl, ale Telltale umí vyprávět lepší příběhy. Každopádně hra může za to, že se určitě mrknu na ostatní projekty Telltale Games.

Pro: hlavní postava, svět jako takový, vedlejší postavy, atmosféra, komiksový feeling

Proti: cena, QTE - jsou nic moc a hodně se objevuje klávesa Q, hra je moc krátká, některé epizody jsou nudnější, absence dalších dílů

+12

Diablo IV

  • PC 80
Herní výzva 2023 - 6. Sága pokračuje 

Diablo IV je hodně kontroverzní hra. Na jedné straně je to pokračování legendy a jedné z nejlepších her všech dob, na druhé jeden z největších průserů herní historie a hřebíček do rakve fenomenálního herního studia.

Přiznám se, že příběh v Diablo sérii mi vždycky učaroval. Minimálně v prvních dvou dílech je hodně povedený, ať si říká kdo chce, co chce. Trojka už je slabší, ale stále to jde. Čtyřka mě ale nijak zvlášť nezaujala a spoustu dialogů jsem jen odklikával. A u sidequestů tuplem. Hratelnostně je to stále stejný grind a honba za lepší výbavou, tady se zkrátka leta nic nezměnilo a nezmění a i když jsem se chvílemi fakt bavil, občas ten hajzl stereotyp vystrkoval růžky.

Co se povedlo je za mě grafika a design. Z barevné trojky se vývojáři poučili a čtyřka je opět řádně temná a brutální. Mapa je pevně daná a už se negeneruje, takže tady se designéři vyřádili. Pochválit musím i slušnou herní dobu a spousty side questů. Nevím, kolik jsem ve hře utopil času, ale to jedno dohrání mě pár desítek hodin rozhodně zabralo.

Ve finále utracených peněz nelituju. Nedokážu posoudit, jak často se ke hře budu vracet nebo jestli vůbec někdy zkusím hru znovu za jinou postavu, ale i tak jsem se doteď bavil a spoustu zábavy mě jistě ještě čeká. Už to sice není úplně ono, ale to ze mě mluví spíše vyšší věk a více povinností. Chápu, že někdo zde stráví tisíce hodin, stejně jako chápu ty, kteří hru po chvíli na dobro odloží. Já jsem někde mezi.

Pro: Grafika; design světa; občas návyková hratelnost.

Proti: Občas stereotyp; málo inovací oproti trojce.

+12

Trek to Yomi

  • PC 65
Černobílým zrnitým filtrem překrytá krátká (cca 5-6 hodin trvající) bojovka v prostředí feudálního Japonska za samuraje, který v sedmi kapitolách prožívá jednu dlouhou noční můru. Nejdříve v mladém věku ztratí při nájezdu banditů mistra, pak o mnoho let později své přátele, vesnici a město, které se zavázal chránit, a svou milovanou. Poté na konci třetí kapitoly umírá sám, aby v dalších třech kapitolách kráčel do Yomi – země mrtvých, kde hledá svou milovanou, znovu poráží již poražené nepřátele (i přátele) v démonických podobách a nakonec se domůže dočasné milosti - posledního nádechu k tomu, aby se probral tam, kde byl na konci třetí kapitoly poražen, a v sedmé kapitole prošel zbytky vyplněného města a mohl porazit démonického mstícího se banditu, který předtím zničil a vyvraždil vše, co měl náš samuraj chránit.  

Podotýkám, že hry tohoto typu hraji zřídka, takže následující řádky je potřeba brát s rezervou.

Jelikož jde o bojovku, nejdůležitější by měl být dojem z boje. Ten má své kouzlo, to ale postupně vyprchává a občas přechází do frustrace, a to i na normální úroveň obtížnosti.

Hned na začátku se naučíte krýt a využívat protiútok, ale reálně v průběhu hry můžete kryt účinně použít pouze ve vzácných momentech, kdy proti sobě máte jednoho nepřítele, který navíc musí používat útoky, které lze vykrýt. Jinak je použití krytu v podstatě sebevražda, protože jednak nechrání proti kombinaci útoků více nepřátel útočících navíc ze dvou stran, jednak někteří nepřátelé provádějí útoky, které vůbec vykrýt nelze, a ty, kterým zabrání, vyčerpají postavu natolik, že se brzy stane neovladatelnou a jednoduše zranitelnou. 

V jednotlivých kapitolách jsou někdy přímo po cestě, někdy schované v krátké odbočce, příležitosti se učit novým věcem. Náš samuraj se tak může naučit například efektivněji skladovat munici do střelných zbraní, ale zejména může pochytit snad i desítky různých bojových pohybů a komb, které se nenaučil během minimálně desetiletého období mezi první a druhou kapitolou, ale je schopen se je naučit během několika hodin mezi začátkem druhé kapitoly a koncem hry. Uvedené množství je sice pěkné, ale vzhledem k celkové krátkosti hry podle mě není možné většinu z nich v chaotických bojích reálně použít. Navíc vyžadují přesné načasování a pořadí určených pohybů a seků. Zamýšlenou kombinaci ale snadno přeruší například nečekaný útok či pohyb nepřítele, kterého nemáte šanci ani vidět za jiným nepřítelem, nebo prostě hra vyhodnotí, že klikáte moc rychle nebo moc pomalu, nebo co já vím, ale některá komba se mi opakovaně nedařilo vůbec použít.

Někdy poměrně pozdě v průběhu hry se zpřístupnilo první kombo, které mi reálně umožnilo využívat fatality, ale vyžadovalo provedení útoku z otočky, jinak ho nebylo možné provést. Takže abych v závěrečných částech hry mohl efektivně zlikvidovat nepřítele a ještě si fatalitou (při jejímž provedení je navíc samuraj nezranitelný, takže je to efektivnější obrana, než kryt) dobít trochu zdraví a výdrže, neustále jsem se ke každému nepříteli otáčel zády, což mi přišlo poměrně absurdní.

V rámci ovládání na PC jsem po celou hru zaměňoval shift a mezerník (resp. jim přiřazené akce) a dost se navztekal u myslím dvou bossů, u kterých bylo celkem nezbytné používat kotouly. Ty se mi totiž s vyžadovanou kombinací kláves dařilo provést zhruba tak na každý třetí pokus.

Když odhlédnu od čistě hratelnostní stránky, Trek to Yomi má údajně působit jako film od Akiry Kurosawy. Tomu krom zmíněného černobílého zrnitého překryvu napomáhá audio - zvuky, hudba a japonský dabing - a práce s kamerou a scénou. Děj (krom toho akčního) ale žádný moc nečekejte a práce s kamerou a scénou je občas zajímavá, ale zároveň ztěžuje orientaci hráče. 

Hra nabízí tři různé konce - cestu lásky, povinnosti nebo msty - ze kterých si vybíráte až ke konci (a jeden skrytý), což má zřejmě hráče motivovat k víceru zahrání. Hra nemá klasické ukládací sloty a nelze tedy načíst pozici dle libovůle hráče. Pokud hru dohrajete, nemáte k dispozici vlastně žádnou uloženou pozici, do které byste se mohli vrátit. Takže abyste zakusili vše, co hra nabízí a příp. posbírali všechny achievementy, museli byste hru dohrát minimálně třikrát a mít při tom dostatečné štěstí. Vyhodnotil jsem, že mně jedno zahrání stačilo, ale nutno říci, že jsem si ho až na občasné mlácení pěstí do stolu vlastně docela užil. 

(Hráno v rámci Herní výzvy 2023.)

Pro: audiovizuální stránka

Proti: boj s ovládáním a kamerou

+12