Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Komentáře

  • PC 75
Clear Sky jsem načal již někdy dávno a celkem rychle opustil kvůli slavným válkám frakcí. V rámci výzvy 2022 - Svaz spokojeného hraní jsem se do něj zkusil opět ponořit a nelituji.

tl;dr: Kdo má rád Stalkera - zahrajte si, vykašlete se na frakce a odložte hlavní příběh až na závěr. 

Pokud máte rádi kterýkoliv jiný díl Stalkera, mohu Clear Sky silně doporučit. Stejně tak pokud vás baví hrát Airsoft, protože boje v rozpadlých socialistických kulisách mi nejvíc připomínaly právě přestřelky na Airsoftu. Díky otevřenému světu máte často možnost cíl napadnout z různých stran nebo protivníka obejít. Neskriptovanost a docela dobrá AI protivníka (pamatuje si, odkud jste stříleli a zkouší vás obejít) spolu se systémem zbraní a inventáře vede k hodně dobrým zážitkům. Např. si budu pamatovat ze začátku hry přestřelky, kdy jsem jen opatrně vykukoval zpoza krytu a musel jsem v době přebíjení protivníka k sobě přitáhnout mrtvolu a vzal si od ní další munici pro střelbu.

Celá hra má výbornou atmosféru a to danou frakcemi, samotnou zónou, jejím životním cyklem a logikou světa. Zóna je živá změnami dne a noci, které neznamenají jen světlo a tmu, ale i silnější přítomnost mutantů. Svět je také živý a proměnlivý, kdy se může stát, že checkpoint ovládaný stalkery naleznete prázdný s jen zbraněmi po mrtvých stalkerech nebo naopak ovládaný nějakou jinou frakcí. Hráč nemá pocit, že je ultimátním hrdinou na kterém to vše visí, ale spíš pírkem co dokáže křehkou rovnováhu rozhodit. Díky živelnosti potom často i věříte postavám, když vás někam pošlou pro zahozenou pistoli, neboť prchali před nepřáteli. A kromě toho sama Zóna - různá zajímavá prostředí, změny počací, anomálie kterými můžete za honem drahých artefaktů opatrně procházet. K tomu většinu věcí máte opět zasazenou do světa jako třeba v Metro hrách. Tedy artefakty hledáte pomocí v ruce drženého skeneru, na anomálie vrháte matky, atp. Díky tomu, že hra nemá ani žádné RPG prvky, ale má bohaté prostředí a variabilní nepřátele a situace, tak se vlastně vylepšujete sami. Naučíte se lépe vyhodnocovat situace, využívat vaši výbavu nebo cesty kudy se vyhnout nástrahám (osobně jsem třeba obcházel přes Dark Valley checkpointy banditů co mě obraly o peníze). Výborný otevřený svět, co pro mě měl jen dvě chybičky...

To, že nejste ultimátní hrdina je podtrženo tím, že i když se nakonec k nějaké frakci přidáte (nemusíte), potom veškeré její úspěchy musí být doprovázeny členy frakce mimo vás. Když jste schopni sami pobít bandity, je to super a blahopřeji, ale dokud to neuděláte v rámci ofenzívy vaší frakce, tak se tam budou jen rodit nové a nové jednotky banditů. Toto musíte nějak vysledovat ze hry, která to však nikdy explicitně neřekne. Můžete potom být frustrováni, proč se stále nedaří splnit úkol na dobytí ap. Ba ani sám nevím, jak přesně by to mělo být, protože jsem se nakonec rozhodl místo dalšího plýtvání munice na bandity sledovat chvíli hlavní děj a ...

... náhle věci vezmou celkem rychlý spád bez možnosti se vrátit a samotné finále je úplně jiné než většina hry. Místo toho, abyste se pro "stalkeřili" nějak chytře do závěru tak finále je, bez většího spoilování, velká a dost lineární přestřelka. To zamrzí. Zejména pokud vaším hlavním stalker modus operandi bylo spíš plížení, skrývání a prozkoumávání anomálií. Náhle jste v celkem přímočarém festivalu střílení a nemáte na to úplně vhodnou výbavu.

Pro: atmosféra Zóny, vlastní život, frakce ve světě

Proti: závěr, nepsaná pravidla bojů frakcí

+17
  • PC 65
O fous lepší, než jednička. Zóna více žije. NPC mají konečně co říct, více se po mapách pohybují a občas mi i pomohli. Do toho mezi sebou jednotlivé frakce zápasí, takže připlést se do nečekané křížové palby není až takový problém. Arkádově pojatý úvod v bažinách, navíc s příšernou dvouhlavňovou brokovnicí, který měl představit "válku frakcí," mě zprvu docela vyděsil, protože.... je to prostě jen další mechanismus navíc, který stojí za hovno a nefunguje. Nevím, jestli to bylo Complete módem a nebo faktem, že jsem se za celou hru k žádné frakci nepřidal, ale jakmile jsem překonal bažiny, tak pro mě tenhle mechanismus i skončil a já se tak mohl v poklidu potulovat světem, náhodných eventů se objevovalo k mému překvapení minimum. A na artefakty jsem zapomněl úplně, nebyly třeba, ani jsem se nesnažil naučit se je lovit a raději jsem prodával nalezené zbraně. Ale pravda, že kvůli tomu jsem byl i věčně bez peněz.

Clear Sky je každopádně daleko přímočařejší, než Shadow of Chernobyl. Rád sice recykluje lokace z původní hry, ale ty jsou daleko živější. Ubylo otravných mutantů, ubylo náhodně rozmístěných anomálií a i paleta barev se rozjasnila. Nemůžu ale říct, že by tím atmosféra vyloženě trpěla. Je trochu jiná, ale ne horší. Zmizely generované fetch questy a nahradily je relativně normální questy vedlejší, byť jejich kvalita valná nijak zvlášť taky není. To samé s dějovou linkou - dojdi, seber, přines, zabij. Nic příběhového a nic, co by hráči vyrazilo dech.

Na barevnější, byť stále ponurou, krajinu se ale dívalo docela hezky a tím, že dějová linka Clear Sky pěkně odsýpala, jsem ji, na rozdíl od Shadow of Chernobyl, se kterým jsem naopak zápasil měsíc, dohrál během víkendu. Nové lokace jsou na koukání fajn, zejména Red Forest a Limansk. Jen škoda, že konci se zase projevuje ten samý neduh, kterým trpěla jednička. Finále v městské zástavbě je opět jen lineární střílečkou a Chernobyl... ten už klasicky raději bez komentáře. Ti kluci z GSC to snad dělají schválně. :)

Clear Sky mi přišel na bugy překvapivě docela ok. Pořád je to toporná budgetovka s pochybně fungujícími systémy a nedomrlým designem, ale nenervoval jsem se u ní ani zdaleka tolik, jako minule. S jednou jedinou výjimkou: game-breaking bug rozbíjející save po vstupu do Limansku, který prý opravuje SRP mód, ale mnou použitý Complete mod nikoli. Nalezený hot fix na netu mi nepomohl, ale řešení naštěstí existuje: je potřeba rychle a bez střílení proběhnout celou úvodní částí města až k další skupině stalkerů (viz diskuze). Je to o hubu, s trochou štěstí to ale jde.

Pro: svižnější hratelnost, více zbraní, barevnější a živější svět, košatější dialogy, absence generovaných subquestů

Proti: stále hodně povrchní a budgetový pocit z hraní, úvod v bažinách lehko odradí, recyklace původních lokací, technicky rozbitý Limansk a opět příšerný závěr v Chernobylu

+23
  • PC 60
Tak krásně to začalo a tak strašně to skončilo.

Clear Sky jako prequel k S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl začíná působivě. Skvělý audiovizuál a atmosféra prvního tábora v bažinách mě ihned připoutaly k obrazovce. Potěšila také mnohem větší interakce s okolními postavami než v SoC, člověk se tak toho dozví o pozadí příběhu, pohnutkách frakcí a o jednotlivých lokacích daleko více. Vedlejší questy jsou trochu propracovanější a mají za sebou na rozdíl od SoC aspoň nějaký náznak příběhu. Navíc se je docela vyplatí plnit, protože hromady peněz se tu neválí na každém rohu a je tu i mnohem více možností za co je utratit (upgrady zbraní, lékarničky).

Tím však asi výčet pozitivních změn oproti prvnímu dílu končí. Příběh není tak zajímavý a tajemný, celý je postaven v podstatě jen na tom dopadnout hlavního protagonistu ze SoC. Postupně tak náš nový hrdina Scar navštíví jak staré známé lokace, tak i některé nové, které jsou vesměs povedené a opět skvěle stalkerovsky atmosferické. Ubylo však těch strašidelnějších pasáží v různých podzemních objektech, což může pro někoho znamenat řidší atmosféru, mě však zrovna tato změna nevadila.

Clear Sky je mnohem akčnější než její předchůdce, zabíjíte tu neskutečné množství protivníků v obrovských přesilách, ať už v rámci války frakcí či v rámci hlavního příběhu. Počet nepřátel postupem hrou roste a hra se stává koridorovější a lineárnější. Po překročení mostu do Limansku, ač lokace jinak hezká, mě hra pomalu přestávala bavit, protože již nešlo o nic jiného než o zabíjení nekonečných hord nepřátel v koridoru. Vrcholem pak byl otřesný závěr opět u černobylské elektrárny, kde se spawnují protivníci ze všech stran opět ve více než hojném počtu. Neměl jsem tady už žádnou lékarničku ani obvaz, moje vybavení bylo zničené, takže k tomu všemu se přidalo spousta frustrujících loadingů. Po překonání toho všeho se ale odměna v podobě uspokojujícího závěru nedostavila.

Nelze nezmínit otřesný technický stav hry. I když jsem hrál steam verzi na posledním patchi spolu s aktuálním modem SRP, narazil jsem na mnoho bugů, z nichž některé by se daly označit za game-breaking. Naštěstí se daly vyřešit nekonvenční cestou, např. dav zaseklých spřátelených vojaků blokujících dveře se dá rozehnat granátem, musíte ale vyskočit na plot s ostnatým drátem vně základny, abyste mohli granát vytáhnout. Hra mi taky často padala, naštěstí je tu quick save.

Clear Sky mě tedy hlavně po překročení mostu do Limansku zklamal, i když o vyloženou tragédii se nejedná, hra má pořád plno nesporných kvalit, především první polovinu hry jsem si náležitě užil. Nezbývá teď než vyrazit do Pripjati, kde si snad spravím chuť.

 Herní výzva 2022 - kategorie. č. 5 - Na vážkách - Normal

Pro: audiovizuální zpracování, atmosféra, hudba, zóna

Proti: závěr, technický stav - bugy, časté pády, kousavé loadingy, respawn nepřátel

+27
  • PC 80
Prequel pro původní Černobyl se celkem dost vyvedl - bažina chytla okamžitě, vše se zdálo, že funguje jak má - systém dobývání důležitých bodů paráda, side mise už začínaly dávat nějaký smysl a proto nebyl rozhodně důvod je neplnit. Po splnění všech úkolů se žoldák přesouvá do původní startovní lokace Cordon, kde byl systém těchto side questů snad ještě lepší a celkově se celá lokace opět povedla - když nepočítám to, že z bažiny vás vykopnou přímo před kulomet armády, který se mi nepovedlo obejít jinak než že jsem do Cordonu šel nakonec od severu. První zádrhel v celé hře jsem poznal až na smeťáku, kde už původně nascriptované boje o body nejsou vůbec dotažené. Pokud vám vychcípá jednotka, tak už se žádné další nedočkáte, za to banditi ti se spawnují jedna báseň takže vám centrum smeťáku dobudou i když máte to štěstí a obsádíte ho ze začátku s pár stalkery - oni totiž nepřibývají takže banditi i kdyby měli útočit 20x tak to rozhodně dobudou, nemá žádný smysl se o smeťák nějak dál starat a to mi přišlo dost blbé, já osobně nepotřebuji střílet každou sekundu a radši bych obsadil všechny body a měl bych tak lokaci za ukončenou. Oživení tohoto přijde až po navázání kontaktu s frakcí Duty, ta to tam pak pěkně rozhýbe a začne body obsazovat po svém, což je dobře jinak by to tam bylo plné banditů - ostatní účastníci na to pěkně srali. V podstatě až na tyto nedostatky (jsou velký když na to mělo fungovat půl zábavy ve hře) byla dějová linie vychytaná, úkoly už jsou mnohem propracovanější, vylepšování zbraní - chválabohu za to super, ikdyž mi vystačilo prostě AKčko až do konce hry, + mnohem lepší systém artefaktů, v jedničče jste o ně někde zakopli, tady je musíte i trochu hledat ikdyž namáhavý to zrovna není. Konec byl opět trochu rychlý, ale souboj z lesa přes město se mi dost líbil. Konec byl opět trochu divnej, ale v kontextu s příběhem jsem chápal proč to dělám :D Abych nezapomněl na všudepřítomnou bouřku, jako čekat 10 minut než se přežene v úkrytu mi přišlo trochu na hlavu, no aspoň byl čas na záchod, kafe, cokoli + ne každá budova ikdyby jste byli někde v bunkru je úkryt v jednom baráku, když jsem to ještě něvěděl jsem chcípl a krásná hodina hraní v čudu - ukládat ukládat ukládat... Abych to shrnul, díl se mi zdál velmi povedený jen leč opět nedotažený, což lze nahradit módama, ale na to mě neužije :)

Pro: příběh, atmosféra, nové systémy hraní, vylepšování věcí, artefakty, fast travel

Proti: bugy, bohužel nedodělané smetiště, trochu zmatený konec, dlouhá bouřka + ne každý barák je úkryt

+15
  • PC --
Ve dvatisícevosmym jsem CS rozehrál dvakrát, ale hektické války frakcí s neustálým časovým limitem, stornováním a zase naskakováním úkolů, respawnem nepřátel a nevábně vonící úvodní lokací (bažiny), mě od hry dokonale odradily. Nakonec jsem nahodil nejnovějšího Datastora, ke kterému jsem sice měl v CoP nemalé výhrady, ale zdálo se mi to jako nejrozumnější volba v aktuální nabídce modů.

CS se tak částečně stává trochu jinou hrou, proto celý komentář bude vycházet z dojmů datastorovi Renovy 3.13 a né vanilla verze...

Větší polovina hry se odehrává v recyklovaných oblastech původní ChoC, což pro mě bylo dost zklamání. Nějaké nové lokace ke kochání se tady sice najdou, většinu času ale člověk tráví na známých místech a škrábe si na hlavě, jestli jsou GSC tak líní nebo neschopní. Situaci nezachraňuje ani tragická náplň questů, které se soustředí prakticky jen na souboje s lidskými protivníky a ty jsou v datastorovi opravdu hardcore. Jedna rána = smrt. Proto jsem padal do mdlob, když mi spřátelená frakce dá úkol obsadit statek se třemi nepřáteli a následně zavolá, že když jsem to zvládl, mohl bych obsadit i druhý statek, kde je dvacet vojáků, zakopaných v budovách. Já, Mr. Makarov a půl zásobníku. Jasně, proč ne! Vy si klidně seďte na prdelích na svojí základně, já to tam zvládnu sám! Fuck that shit...

Od Limansku dál už je to lineární save/load shitstorm, ve kterém jsem navíc postupoval v noci, bez možnosti se vyspat, protože mě hra skriptovaně zabila při každém pokusu použít spacák. Se základním nočním viděním a rozbitým armorem bez možnosti opravy, jsem se dokulhal až do samotného finále, které bylo tak absurdně zmatené, že ani na youtube nejsou tři různé gameplay průchody stejné... Někteří stojí u Streloka, který se nehýbe a masírují ho brokovnicí v nose, jiní jej nekonečně snipují gaussovkou no a já se krčil za zídkou při přestřelce s monoliťáckým poskokem, když mi na obrazovku vyskočilo outro. Streloka jsem ani pořádně neviděl.

Podzemní atmosférické lokace skoro vymizely a CS se soustředí především na souboje s lidskými protivníky, většinou v neskutečných přesilách. Mutanta aby člověk pohledal, v Zóně to vypadá spíše jako na Vaclaváku a neuvěřitelně utahané pěší přesuny mohou vyvolat letargii až spánek.

K datastorovi a jeho výtvoru jen tolik - udělal toho dost pozitivního směrem k lepší hratelnosti (vymizel respawn, oprava chyb, eliminace časových limitů atd.), ale zároveň se uchýlil k dost nereálným vlastnostem zbraní a nevyváženého ekonomického modelu. Zbraně varšavské smlouvy mají všeobecně bezkonkurenční vlastnosti a žerou dostupnou munici. Všechno je přísně drahé a pokud u obchodníka prodám plně vylepšený kalach a koupím si něj rohlík, je tady něco v nepořádku...

Anyway, ačkoli furt nadávám, CS se nehrál zase tak špatně. Je to stále STALKER, svým způsobem unikátní střílečka v atraktivním prostředí Zóny, se svými klady i zápory. Podruhé už to hrát nebudu, ale pro doplnění příběhu a uspokojení mých stalkerovských choutek, posloužil CS dobře.

Hodnocení: ✰✰
+19
  • PC 70
Dlouho jsem druhému pokračování série S.T.A.L.K.E.R. odolával. Jednou mě odradila nějaká negativní recenze, podruhé jsem zase na hru neměl čas nebo chuť. Konečně jsem se ale odhodlal, ale i tak jsem od začátku nějak počítal s tím, že navzdory negativům, o kterých jsem se dočetl nebo jsem o nich zaslechl, budu mít problém hru vůbec dohrát. Obavy ale byli naprosto zbytečné a já se nenudil snad ani vteřinku. Hra je vskutku zábavná a mnohem akčnější než předchozí díly, bohužel jí k dokonalosti zase hodně chybí a před svým předchůdcem ztrácí.

Hra je zasazena před události prvního dílu Shadow of Chernobyl, a v podstatě vysvětluje většinu děr v původním příběhu. Dostáváte se do kůže žoldáka Jizvy, který zázrakem přežije jednu z největších emisí v Zóně, a následně přežije i další menší emise, které by ale normálního člověka s jistotou zabili. Následně se probouzí na základně Jasné oblohy a seznamuje se s Lebeděvem, vůdcem frakce. Ten vám sdělí, že váš dar, či prokletí, má háček. S každou přicházející emisí se ničí váš nervový systém a s každou novou emisí jste tedy blíže smrti. Později zjišťujete, že emise nejsou vyvolány Zónou, ale lidmi, kteří se evidentně dostali do středu Zóny, přes Vypalovač mozků, který by sem normálně měl všemu živému zabránit přístup. Na vás je nyní zabránit dalším průchodům do Středu Zóny obávanému Střelci, jinak známého také jako Strelok. Příběh je už z úvodu dost zajímavý a není tolik klišovitý jako v prvním díle. Bohužel, neočekávejte opět více možných konců. Je tu pouze jeden konec, který stojí bohužel za starou bačkoru. Co mě osobně dost překvapilo byli charaktery jednotlivých postav, které byli mnohem uvěřitelnější a zajímavější než v původní hře. Mezi ty můžeme jmenovat Lesníka, Barmana, nebo právě již zmíněného Lebeděva.

Hra opět exceluje svou jedinečnou atmosférou, která ale i přes všechna pozitiva nepřekonává zážitek z prvního dílu. Atmosféru opět buduje ozvučení i vylepšený Engine, který již využívá DirectX 10, a tak si můžeme užívat detailnější stínování, sluneční paprsky, dynamickou změnu počasí, dne a noci, propracované animace postav a nebo detailnější prostředí. Vše to krásné se ale podepsalo na horší optimalizaci a velké náročnosti hry. To co mě osobně ale chybělo byli hororové prvky známé z předchozího dílu, např. z podzemí. V Clear Sky jakýkoli horor naprosto abstinuje a spíše se hra přibližuje k přímočaré akci. Té je tu vážně požehnaně a oproti prvnímu dílu funguje na jedničku. Boje s monstry jsou nyní mnohem obtížnější, a to samé platí i pro boj s bandity, armádou, či stalkery. Zde si dovoluji zmínit nepochopitelně přesnou mušku nepřátel vrhajících granáty, kdy jim prakticky nemáte šanci uhnout a taková exploze se rovná automaticky smrt. O to víc zabolí, když jste granáty nepřátel doslova zasypáváni. Hra je naplněná spoustou zábavných přestřelek nebo dokonce i gigantickými bitvami, ze kterých považuji za nezapomenutelný útok na město Limansk. Zóna je nyní mnohem živější, neustále potkáváte skupinky stalkerů, banditů nebo munantů, kteří mají vždy nějaký cíl. Oživeny byli i funkce stalkerů, kteří vám dokáží vylepšovat a opravovat zbraně či oblek, nebo vás dokáží přepravit za pár rublů na zvolené místo kdekoli na mapě. Takto se často urychlilo nudné přecházení Zónou. Novinkou, která mě překvapila, byla práce za jednotlivé frakce. Takto jste se mohli přidat k jedné z frakcí a plnit pro ně úkoly, zabírat území a zvyšovat jak svojí reputaci, tak reputaci frakce. Pokud jste ale začali dělat práci i pro jinou frakci než je ta vámi zvolená, vše jde pochopitelně do kopru.

Tohle všechno zní pořád pěkně, bohužel se dostáváme k tomu, co hru sráží před ostatními díly. Hra je obohacena pouze o pár lokací, mezi které patří Rudý les, Bažiny, Limansk nebo Vojenské sklady. Zbytek lokací jako Kordón, Agronom nebo Jantar zůstávají téměř nepozměněny a dokonce Pripyat, na kterou jsem se já asi nejvíce těšil, byla naprosto odebrána za hry. Hra obsahuje velké množství bugů a několikrát se mi za postup hrou stalo, že se odmítal spouštět script, který hráče pouští dál v postupu hrou. Jediné, co jsem mohl dělat bylo začít s danou lokací znovu a doufat, že se script už načte. Všechno to doráží nepovedený a odfláknutý konec hry.

Hra obsahuje i kompletní českou lokalizaci, včetně českého dabingu, a ten se povedl ! Většina příběhových dialogů je kompletně nadabovaných a kvalitou překonává mnohonásobně původní díl. Díky českému dabingu i mnohem lépe vyzní humor použitý ve hře, a poslouchat úvodní příběhy stalkerů ze Zóny byl vážně skvost.

Druhé pokračování hry S.T.A.L.K.E.R. - Clear Sky se oproti předchůdci dosti posunulo akcí, přestřelkami a novými funkcemi, které hru dost oživují a ani chvíli se u ní nenudíte. Posunulo se i grafickým zpracováním, dialogy a hlavně pro nás i českým dabingem. Bohužel hru sráží malé množství nových lokací, bugy, technické nedodělky, slabší atmosféra oproti původní hře a ustřižený odfláknutý konec hry.

Pro: Akce a přestřelky, hratelnost, grafické zpracování, animace postav, zajímavý děj, charaktery postav, nové herní funkce a možnosti, český dabing,

Proti: Slabší atmosféra, chybějící hororové prvky, malé množství nových lokací, bugy, zakončení hry

+16
  • PC 70
Z môjho prvého pokusu odohrať Stalkera mám zmiešané pocity. Najlepšie je, keď tí moji prví spoločníci z Jasnej oblohy začnú hovoriť siedmi naraz, z toho štyria po rusky a do toho mi ešte niekto od nich niečo hovorí do vysielačky. Alebo keď sa počas boja schovám za strom, alebo za kameň, dobehne spolubojovník, vytlačí ma rovno do streľby a schová sa tam on. Tiež nerozumiem, kto a prečo postavil ten Kostol doprostred Bažiny. Dosť mi vadilo to strieľanie psov a tých iných zvieratiek, čo sa podobali na psov. A kto mi vysvetlí zmysel tých miest, kde bez varovania a bez dôvodu v okamihu schytám plnú dávku radiácie a o pár krokov ďalej už nie je po nej ani stopy. A vôbec, dosť ma otravoval naoko neprepracovaný príbeh a vysoká obtiažnosť. Vlastne ma to začalo fakt baviť až asi po desiatich hodinách hrania, keď som sa pridal k Samotárom a nazbieral konečne nejaké dobré zbrane z tiel mŕtvych vojakov Armády. Banditov som privítal guľkami, lebo mi chceli pri vstupe do ich oblasti ukradnúť 8600 rubľov, čím som si odpísal všetky rozhovory s nimi. Tie peniaze mi aj tak ukradli v neskoršej fáze hry. Aby som spomenul aj ďalšie frakcie, trochu ma zaujala Sloboda, ale Ekológov som už spoznať nestihol. Stihol som preskúmať iba 5 oblastí, kým som si omylom uložil hru tesne pred vlnou žiarenia, ktorá ma hneď po načítaní zabila.

Pro: atmoška

Proti: ten človek sa poreže aj na steble trávy, má na sebe snáď 20 metrov obväzov

+3 +7 −4
  • PC 85
Zóna je zpátky! Prvního stalkera jsem si nemálo oblíbil a přiřadil jsem tento titul k mejm TOP20 kouskům - pokračování tedy byla jasná volba.

Příjemně byla vylepšena grafika - na první pohled zóna vypadá o něco líp. Ovšem u hudby jsem se hned ze startu dočkal opravdu nemilé podpásovky v podobě rytmické elektronické rádobymoderní muziky, která sama o sobě možná není až tak špatná, nicméně k zóně se vůbec nehodila. Hru jsem tak byl nucen dohrát bez ní, což je obrovská škoda, neboť atmosférický neakční zvukový podkreslení jsem velmi chválil.

Další změnou jsou průvodci (vlastně teleporty). Já mám pobíhání po zóně tuze rád (narozdíl od některých, kterým naopak zdouhavé cestování vadilo) a tak jsem se je rozhodl zcela nevyužívat. Bohužel se do některých lokací bez těchto dostat snad ani nedalo (základna CS). Proč?

Nových lokací není mnoho (3) a tak se je autoři rozhodli doplnit těmi staršími. Bohužel však padla volba na ty méně atraktivní a nejvíce v prvním díle propchozené – například starej rudej les nebo uchvacující Pripjať autoři do hry nezařadili, přestože přes tyto oblasti hráč přešel v SOCH jen jednou. Jaká škoda! Rudej les sice kompletně přepracovali, ale přesto se mi ten z prvního dílu zdál hororovější a atmosferičtější.

Velmi kontroverzní novinkou jsou války frakcí. Na jednu stranu to umožňuje zcela vymítit nepřátelskou přítomnost na dané lokaci, což je rozhodně plus. Na stranu druhou je zóna díky tomu přelidněná a na každym kroku probíhají přestřelky, operace. Pocit prozkoumávání opuštěné zóny, kde lidská noha nebyla několik let se tak vytrácí, spíš to tady vypadá jako na vojenskym cvičišti. To, že se jde k frakcím přidat, je zajímavé a já toho dokonce nakonec využil a přidal se ke sympaticky idelogicky smýšlející skupině FREEDOM. Obstojně jsem si tak ztížil rudej les, kterej obývali vojáci z DUTY. Přidání se ke kterékoli frakci podle mě hru jen ztíží a těch pár cetek, co jsem dostal od velitele jako výbavu za to nestojí.

Téměř všudypřítomní obchodníci prodávají až nemístně draze. Pomalu mi nevymění obvaz ani za vymazlenou brokovnici a to působí směšně.

Příběh je potom taktéž nepříliš povedenej a recyklovanej. Honíme se za někým v podstatě bezdůvodně (dobře, tak kvůli emisím) a bohužel víme kdo to je, víme kde má skrýš a víme, že se mu to podaří a víme i jak to nakonec dopadne.

Na úplnej závěr v elektrárně jsem jen vykulil nechápavě oči. Prostě člověka teleportovali do elektrárny, do inventáře přidali 3 kvéry a já měl pálit pořád na stejnej cíl, bez toho aniž by mě někdo výrazněji ohrožoval, nebo cíl kamkoli unikal (Strelok se schovával za bednou a za celou dobu se jednou přesunul o překážku dál.


Zóna je zpátky, ale už to není ono. Ačkoli jsem hře vyčetl hromadu prvků / změn, tak pořád se to hraje skvěle – inteligentní nepřátlelé, obstojná obtížnost, výbornej design herního světa, otevřenost a volnost. 3Dčko je to pořád vynikající, ale prvnímu dílu se zkrátka rovnat nemůže.

Za mě 85%
(že bych zaslechnul volání Pripjati?)

Pro: Volnost, optika bez zaměřovacího kříže + balistické klesání střely, atmosféra, design lokací, zóna

Proti: HUDBA, příběh, konec, přelidněnost, málo nových lokací

+14
  • PC 80
Poslední ze tří Stalkerů, ke kterým jsem se dostal je prequelem dílů zbývajících. Jako v ostatních dílech je i v tomto Zóna zoufale přelidněná, ale na druhou stranu, proč ne. Tady si ještě lidé naplno neuvědomují jak moc zlé místo Zóna je. A Zóna se teprve probouzí, divočí. Pochopitelný je tedy i nižší výskyt mutantů, třeba na kuře jsem narazil jen jednou.
Mám rád realistickou grafiku a to je něco, čím Staker série vyniká. Co ale stejně jako v ostatních dílech zamrzí jsou občasné pády hry, ukradené neobratelné mrtvoly a novinkou jsou neviditelné ploty, jen tyčky trčí ze země. V jednom případě mi elektrický plot připravil nepříjemné překvapení, spojené s loadem. Vizuálně pěkné střídání dne a noci zaprudí, protože v terénu na noc nikde hlavu nesložíte, chybí tu totiž aktivovatelné postele. Nevím tedy jak vy, já bych ale za žádnou cenu v noci ven rypák v Zóně nevystrčil.
Atmosféra druhé půlky hry je opět dechberoucí, obzvlášť v Rudém lese, kolem Továrny, i ten závěr, kdy tvrdě tlačíte na Monolith má něco do sebe. Jen na ty skutečně zapamatovatelné momenty je Clear Sky o něco chudší, než první bráška. Dostanete se na stará známá místa z ostatních dílů, jen časově dříve. Překvapivě hodně událostí mi do sebe zapadalo a co nezapadalo, to jsem si domyslel.
Kde hra bohužel dost ztrácí je první půle. Zkrátka ta doba, kdy se jako v podstatě řadový stalker potulujete Zónou a hledáte, do čeho byste píchli. Ta část, kdy místo detektoru máte upravenou dětskou chůvičku a vykrvácíte z každé oděrky. Jak získáte první artefakty, slušný oblek a zbraň s hledím, je všechno jak má být. Proto vězte, že pro kvalitní herní zážitek je třeba vydržet, nezaplétat se s frakcemi a tlačit to dopředu k NPP Chernobyl. Všechno mimo hlavní linie je tu spíše do počtu, tedy frakce, upgrady a cashe. Obtížnost - je přiměřená sérii, hrál jsem na normál, ani jednou jsem se nevracel něco prodávat, hru jsem dokončil s druhou zbrojí, co mi kdosi vnutil. Na asi dvěstěpadesát loadů. Proti jedničce na hard zívačka. Doporučuju využívat ty sniperky s tlumičem, je to jedna z nejlepších zbraní ve hře a v podřepu, s vypnutým světlem a zdálky si někdy připadáte skoro jako na tropickém ostrově Far Cry a ne někde na Ukrajině.
Jestli se vám ostatní Stalkeři líbili, je tato další dávka emocí ze Zóny právě pro vás. Pokud vás Zóna, bratři Strugačtí i artové filmy ze Sovětských republik míjí, vraťte se ke svým sportovním hrám, ruce pryč tohle byste stejně neocenili.
Kdo čekal happyend, nedával asi v navazujících dílech pozor, hon za Strelokem je totiž jeden velký omyl. V prvním díle jdete ve Strelokových stopách a do značné míry dotáhnete to, co on začal, to, co jste v Clear Sky překazili.

Pro: Stará dobrá Zóna zamlada

Proti: Neviditelné ploty, slabší první půlka

+21
  • PC 50
Tenhle díl mě bavil ze všeho nejméně, ano byla tam úžasná grafika, dobrá atmosféra Zóny a rozsáhlá kampaň, ale to jakým způsobem to bylo celé shozeno je až zarážející. Navíc, kdo si myslí, že tohle je PREQUEL tak se šeredně mýlí. Začátek je zasazen (myslím že) těsně před události původního dílu, pak je příběh souběžný, ale konec absolutně neodpovídá. Nakonec je tahle hra pro mě jedno velké zklamání, se kterým jsem bohužel ztrácel čas. Call of Pripyat už dosahuje úrovně původního dílu, ale tohle ne. Hodnotím hry velmi kriticky, protože jsem celkem náročný hráč, navíc hodnotit hru ze série jako samostatný celek mi přijde přinejmenším hloupé.

Pro: Grafika, Atmosféra, Level Design

Proti: Návaznost na předchozí díl, Respawn nepřátel

+2 +9 −7
  • PC 75
Oproti prvnímu Stalkeru to bylo ze začátku dost opruzoidní, než jsem si našel svou oblíbenou zbraň z původní hry a pořádně ji upgradoval. Pak už to byla báseň. Docela mě uchvátil rozdíl v grafice, hlavně v prvním kole, kde to vypadalo o 300% líp. Bohužel hardware nesouhlasil a dynamická světla na DX 10.1 jsem si moc neužil... Co se týče hratelnosti, byla to celkem pohoda, když jsem se odpoutal od vedlejších misí a soutředil se výhradně na hlavní dějovou linii. Co mě ale brutálně drásalo nervy byly granáty. Nejenže ty moje byly prakticky nepoužitelné, protože zmetci vždycky utekli, ale hlavně jejich granátová muška byla naprosto přesná a zdrhnout se před tím prakticky nedalo. A když na vás tři zmetci najednou hodí granát a naprosto přesně se trefí, a vy pak vyházíte celou hrst granátů aniž byste dosáhli jakékoli účinku, tak to docela nepotěší. Nakonec jsem kvuli tomu musel adaptovat taktiku útoku na dálku. Každopádně to bylo zajímavé.

Pro: Vychytání much z předchozího dílu, zvláštní pocit při opětovném procházení známých míst zóny, grafika v prvním levelu

Proti: Pomalý rozjezd a nezáživné až zbytečné vedlejší mise, randomově se generující

+2 +3 −1
  • PC --
Clear Sky přináší pár svěžích vylepšení, ale ten nejdůležitější prvek původní hry řádně pokopal. Atmosféra zde i přes větší množství mutantů na místo bloumajících stalkerů pěkně zřídla. Nejsem si úplně jistý čím konkrétně by to mohlo být, fakt ale je, že už to není ono. Válka frakcí mi nevadila když jsem se k žádné konkrétní nemusel upínat, vyšší obtížnost jsem uvítal (bohužel se to týká jen počátku hry, s nalezením některých artefaktů a zakoupením kvalitní zbroje se stáváte terminátorem), možnost vylepšit si oblíbenou zbraň je skvělá, nový, logičtější způsob hledání artefaktů hru také oživuje. Zamrzí recyklace některých lokací z původní hry (nové lokace jsou po vzoru prvního dílu skvělé) a znovu nepovedený konec hry.

Pro: stále vynikající grafika, hledání artefaktů, obtížnost

Proti: téměř bez atmosféry, konec hry, zabugované

+7
  • PC 80
Verze - 1.5.10 bez modů

Clear Sky je slušný prequel, ale na originál nemá.Atmosféra je sice pořád skvělá, ale může za to skutečně hlavně design zóny a perfektní ambientní hudba - co se gameplaye týče, tam se jí autoři pokusili zničit jak to jen šlo.Debilní systém faction wars, kdy mě neustále otravovaly neustále se opakující úkoly "zajmi něco", možnosti vidět všechny včetně mutantů na mapě, minimum creepy podzemních lokací..atmosféře to skutečně nepřidalo.Taky mě hodně naštvalo, že jsem asi čtyřikrát vymlátil sídlo banditů na smetišti (Garbage), ale vždy jak jsem odešel, tak se okamžitě respawnovali a mohl jsem je mlátit znova - takže jsem hru nakonec dohrál bez splnění tohoto úkolu (což věru dělám nerad).

Nové lokace (cca 50% hry) byly veskrze povedené - úvodní bažiny byly zábava, Red Forest mě uchvátil (procházet se jím v noci a narazit na neviditelného Bloodsuckera..kdy prostě víte, že je vám po krku, ale nevíte kde..nářez), Limansk byl taky pěkný, ikdyž zase dojížděl na šílenou akci a přeskriptovanost.Závěr mě (stejně jako v SoC) už víc štval než bavil, protože nikde v dohledu nebyl žádný trader a moje zbraně i brnění samozřejmě kondice = 0, takže jsem všechny pižlal pistolí (naštěstí super vylepšenou).No loadů bylo i tak dost.
Co bych ale z gameplaye vyzdvihnul, je systém upgradů a hledání artefaktů.Obojí se dočkalo výrazného zlepšení a skutečně pozitivně hru vylepšilo.Artifact hunt byla v Clear Sky moje oblíbená kratochvíle, a pak jejich prodávání...super.Navíc se zde konečně vyskytovalo několik skutečně kvalitních - regenerace zdraví nebo zvýšení nosnosti o 20Kg se vždycky hodí.

Příběhově..návaznost tam je, ale že by se jednalo o něco skvělého..ani ne.Navíc závěr je hrozně uspíšený a nezajímavý.Nechápu vývojáře.

Pro: opět ta magická věc s názvem atmosféra, grafika, zábava

Proti: pár dementních rozhodnutí designérů (jak už to tak bývá)

+30
  • PC 80
Nové dobrodružství v Zóně je prima. Akčnější přístup nemusí sice sednout každému, avšak já jsem se královsky bavil. Dobrá práce.

Pro: A-Life, level design, frakce, hratelnost

Proti: bugy, zvláštně vyvážená obtížnost

+2 +5 −3
  • PC 80
Takže: Na Clear Sky jsem se těšil celou dobu od oznámení. A to byla zřejmě ta největší chyba. Čekal jsem moc (čili uvěřil jsem hypu a kecům pana Yavorského) a slibované se rozhodně nedostavilo. Krom grafické stránky, tam GSC opravdu nelhali.

Vezmeme to po pořádku.

Příběh:
Vezmeme si jen hlavní dějovou linku. Hra začíná zajímavě-probuzení, následné zjišťování co se stalo, rozhovory s NPC, pomaloučké odkrývání příběhu-je zde pojímán velmi tajemně a zeširoka, tudíž skýtá velký potenciál (přesně podle mého gusta). Vysvětlení fungování a vzniku Zóny je krásně popsáno a vysloveno a s názorem Clear Sky se stotožňuji i já. Takže našlápnuto výborně. Následně první úkol v Bažinách. Pak se hra pěkně odvíjí dále. Přechod do další lokace, další nakousnutí příběhu Sidorovičem. Pak dál, další nakousnutí od dalších postav. A tak stále dokola. Pak Rudý les a nakousnutí Lesníkem a úkol s mostem. Ale očekávaný zlom, nebo moment pochopení se nedostavuje. Když se chci něco dozvědět, plním úkoly, to je jasné, ale že bych se za to něco dozvěděl?? Nene, pouze kam mám zase jít, abych zjistil, že to co tam mělo být tam už není. Nejdřív se honím za Střelcem, následně ho musím vystopovat skrz Ducha, ale pouze zjišťujeme, že tam kde měl být už není, nakonec ho nikde nenacházíme, takže nás další dějové postavy posílají od čerta k ďáblu, až se najednou ocitáme v Limansku. Wow, to byl fofr, že? Dále už není k příběhu nic, pouze předskryptované scény a naprosto zprzněný zoufalý závěr v podobě 15ti sekundové animace. Vrrrrr.

Atmosféra:
Byla tam. Spousta lidí a fandů tvrdí že ne, ale já si myslím opak. Sice tak 60% původní atmosféry ze SoCh, ale byla. Pořád jsem přemýšlel proč není tak hutná jako dřív.. První věc je, že Zóna žije mnohem více než předtím. Válka frakcí probíhá a je to všude vidět. Za druhé, je stále sluníčko!!! a Zóna už není zdaleka tak temné a Bohem zapomenuté místo jako v SoCh. Pro mě škoda, taky si někdy zahraju hru typu CoD, rozhodně bych to ale nečekal od Stalkera. Co ale hodnotím VELICE kladně, tak to je noc. Noc tady získala nový rozměr a noční pochody Zónou ve mě nechají silný dojem ještě hodně dlouho. Hlavně v Rudém lese. Brrrrr....Za to tedy jednička s hvězdičkou. Na druhou stranu velké mínus za podzemní lokace, brutální syrová atmosféra zde jednoduše není. Hromada Snorků bohužel nevyváží kvalitně udělané a atmosféru dýchající místo. Škoda, v SoCh jsem z těchto míst míval někdy i špatné sny..:-))

Grafika:
Jedním slovem nádhera. Prostě nádhera. Kdo má na to stroj, musí jen potvrdit. HW nároky ale nejsou zrovna příznivé. Je tu jedno velké ALE. A to je pozadí krajiny. V dálce je totiž vidět jen holé kopce nebo rozmazané cosi v mlze (Bažiny) a jinak nic. Při přibližování začnou z krajiny „růst“ stromy a keře a tráva. To je hnus velebnosti a velká hrubka v grafickém provedení. A není to proto, že by PC nestíhal, ale proto, že to tak prostě (ne)udělali. Dohlednost, hustota trávy, bla bla-vše jsem měl na max.

Level design:
Opět špička (krom toho pozadí). Tady bezvýhradně souhlasím s Karasmanem, že je to nejrealističtější ztvárnění ve hrách vůbec. Ikdyž Fallout3 toto tvrzení úspěšně nabourává, ale zatím nemám dohráno, nemohu říci závěr.. Staré lokace mi naprosto vůbec nevadili, naopak říkal jsem si "starý dobrý Stalker"...Bažiny, Rudý les, naprosto super. Limansk obrovské sklamání. Prostě tunel-hnus. Pripjať je oproti Limansku 100x větší, volnější, zajímavější, realističtější, dá se vlézt do baráků, interiéry, prostě vymakanost. Tady začíná být vidět to nehorázné odfláknutí. K samotné NPP Chernobyl není co dodat, to je vrchol nevkusu a lenosti vývojářů. To největší zklamání zkrátka přišlo úplně na konec. Tomu bych řekl jednosuše HNUS. Jak se designéři dokázali vyšvihnout v SoCH a v téměř celém CS, tak tady jako by hru dělal někdo úplně jiný. Nechápu to..A zklamalo mě to.

AI:
Řekl bych že na velmi dobré úrovni. Boje jsou super, dokud nezačnou házet granáty a dávat headshoty ze 100 metrů pistolkou. AI švindluje hrubým stylem, ale mám pocit že nějaký patch nebo mod už to opravil. Jinak spokojenost, opravdu náročné a tuhé bitky s nepřáteli a tak to má být. Bohužel je v Zóně nyní opravdu přelidněno, což kazí atmosféru, ale pro fandy bezhlavého bojování a střílení jistě to pravé.

Upgrady:
Ano, velmi povedené. Zbraně se dají až na pár fatalit modifikovat a upgradovat všemožně a hlavně je to pak při bojích opravdu znát, není to jen kosmetický zákrok. Zbroje jakbysmet. Jen flaschky s daty o modifikacích to krapet brzdily. Ale vem to čert, patří to ke hře.

Obchod:
Opět povedená složka hry, oproti SoCh dotažená opravdu do konce. Funguje, využívá se, pomáhá. Za to VELKÉ plus.

Artefakty:
Super. Opravdu super, artefakty nabyly nového rozměru, jsou vzácné a silné a při jejich získávání nejednou zařvete. Anomální pole v nichž se vyskytují jsou též vydařená, vyzařují různé emise, záření nebo jsou jedovaté, stačí si vybrat. Anomálie "Symbiont" v Rudém lese mi přišla jako jedno z nejděsivějších míst ve hře-přišel jsem k ní totiž v noci.:-)) I za světla vypadá nechutně a vražedně.
Hlavně artefakty výborně fungují, našel jsem si postupem času vyvážnou kombinaci a neměl jsem problém s ničím. Hledání artefaktů se pro mě stalo největší zábavou v celém Clear Sky.

Cestování:
Průvodce jsem ve hře využil dvakrát a to jen kvůli vyzvednutí odměny na druhém konci mapy. Jinak vše pěkně po svých, tak to má být. Absence vozidel mi tady naprosto nevadí, naopak to považuji za klad, protože se zde může člověk kochat.. Prostě to tak nějak ke Stalkerovi patří.

Válka frakcí:
Bojuje se všude, ale nějak jsem nezachytil, že by díky mému přidání se ke Clear Sky tato frakce vítězila. Nakonec jsme se všichni pěkně sešli u NPP Chernobyl, hmm, fakt perfektně podaná válka frakcí. Pokud se někdo přidal k nějaké frakci a zabral s ní celou mapu a tzv. vyhrál, ať mi dá vědět. Ale tuto složku jsem netestoval, hrál jsem jen jednou a nemám na další hraní zatím vůbec chuť. Dám tomu čas.

Ještě bych chtěl vytknout k válce frakcí ten neskutečně zmatený a nestíhatelný začátek hry, kdy se úkoly sypou ze všech stran. Ne jen že se nedají stíhat všechny, ale třeba někam běžíte splnit danou věc a když se tam teda člověk dokodrcá, tak už je po boji a napíše se "úkol selhal". Tak na co to tam teda je? Asi jen pro totální zmatení hráče a navození frustrace a pocitu, že jste tam tak nějak navíc. Opět to přičítám lajdáctví a netestování hry před vydáním.


Celkový dojem:
Nadějný příběh, který se nadechuje, nadechuje, nadechuje……..a pak už jsou závěrečné titulky. Jestli mi někdo poví hlavu a patu příběhu co byl ve hře vysloven (a ne hlavou domyšlen) tak před ním smeknu, protože nic konkrétního se tu prostě nedozvíme. Zamícháním Jizvy do příběhu je podle mě vysloveně kokotina a měli tam dát rozhodně postavu ze SoCh. Vždyť jich je tolik na výběr. Celková nedodělanost a zřejmě nulový betatesting je do očí bijící. Zejména ve finále hry.
Ale i přes to nepovažuji Clear Sky za špatnou hru. Je jednoduše je jiná než jsem chtěl. Podstatná většina toho dobrého z minulého dílu zmizela, část věcí byla naopak doladěna.

Pokud budu hodnotit s ohledem na minulý díl, dám 60%.
Pokud budu hodnotit samotné CS tak rozhodně 80%+.

Jedna věta závěrem:
TATO HRA MĚLA BÝT JEŠTĚ NEJMÉNĚ ROK DOMÝŠLENA A TECHNICKY DOLAĎOVÁNA.

Pro: Grafika, zvuk, artefakty, obchod, upgrady, zbraně.

Proti: Poslepovaný příběh, poloviční atmosféra, nedodělanost, odfláknutí, žádný betatesting

+22
  • PC --
stalker je dobra hra ale prehnali to stu grafiku meli to o trochu vic vylepsit ten kdo ma silny komp tak mu to pojede ale na starsich komplach to nepojede ani na mojem to nejde...nejvic me vadi to ze treba hraajes hodku a pak to spadne do windousu..

Pro: vylepsene zbrane,prostředi,vic uneseš nez v schoc,

Proti: hw naroky,chyby,je to tezka hra, uz asi nic...

-36 +6 −42
  • PC --
Dostal jsem se přes prostorovou anomalii za dědkem, který mě někam pošle. Mám to vzít přes armádní skladiště, ale tam je svoboda. Přidal jsem se k povinnosti takže mám ukol se setkat se skupinou žoldáků. Mám se něják dostat do Limansku. Jenže při přestřelce se Svobodou se přižene záření a když mě to nahlásí čas, do kterého se mám schovat, tak se mi to sekne. nepomůže ani, když to znova naloaduju.
-18 +1 −19
  • PC 85
Tak po dohrani musim rict, ze jsem nanejvys spokojen. Po excelentnim Shadows of Chernobyl jsem byl prekvapen, cim se autori tentokrat vytahnou a je toho dost. Paradni grafika, design prostredi zustava opet na excelentni a stale tvrdim, ze Stalker ma nejlepsi design herniho sveta, jaky jsem kdy videl. Rovnez atmosfera a neustale nutkani hrat hru dal zustala.
Bohuzel i presto, ze jsem hral hru s patchem 1.4 mi misty prisla hra neuveritelne nevyvazena. I kdyz jsem mel vynikajici zbran, brneni i plnou zasobu zdravi, stacilo z ukrytu vystrcit jeden pixel a hned to do me zacala palit cela skupina nepratel a davat mi poradne hity i z obycejnych pistolek nebo mi hodit tri granaty primo pod nohy i na nehoraznou vzdalenost. Ke konci je take hra az prehnane obtizna, vojaku neuveritelne mnozstvi a lekarny zadne, bylo to jen tak tak.
Celkove ale maximalni spokojenost. Stejne jako u predchoziho dilu, tak za rok to zahraju znova, tahle hra za to stoji.

Pro: Grafika, excelentni design prostredi, questy, hratelnost.

Proti: Nevyvazene, ultrapresni nepratele, od konce Limansku dal je to nehorazne obtizne.

+9 +10 −1
  • PC 85
Zatím jsem se dostal k místu, kde skupinka stalkerů spouští most. (Odhaduju, že do konce už moc nezbývá.) Tady jsem ale narazil na nepřekonatelnou překážku v podobě neustálého padání a nefunčkních savů, které se jinak vyskytovaly jen velmi vyjímečně (padání občas, load jednou). Patrně ale pujde o můj individuální problém.

Krom občasného padání je bugů ve hře proti původnímu stalkerovi minimum a přišlo by mi nefér nazvat ho zabugovanou hrou (alespoň za předpokladu že můj současný problém je skutečně ojedinělá záležitost :)). AI je lepší, úkoly jsou jediněčné, většinou mají silné příběhové pozadí a autoři se poukoušejí být originální v jejich náplni. Grafika byla viditelně vylepšena a hráč si tak vychutná hezké scenérie - hlavně Red Forest je kouzelný.

Zajímavý je systém válčení mezi frakcemi, ale kochat se jak skupinky stalkerů obsazují jednotlivé strategické pozice jsem měl možnost jen v uvodních swamps, jinde to nebylo tak patrné a k žádné frakci jsem se nepřidával. Taky je zajímavé sledovat jak Zóna vypadala dřív a příjemné bylo podílet se na věcech, které měnily svět ze stavu "dřív" do stavu jak ho známe z Shadow of Chernobyl. Potěsilo i složitější hledání artefaktů, které se vyskytují v menším množství, ale zase jsou silnější - mám 3 artefakty, s kterými můžu v klidu ignorovat jakoukoli radiaci.

Co se vytratilo je hororová atmosféra beznaděje. Atmosférická Zóna sice pořád je, ale věci jsou tu tak nějak klidnější, repsektive mají svůj řád. Mutantů tu není tolik a Zóna je tak svým způsobem bezpečnější. Zbraní, munice a medikamentů se všude válí mraky a jediné, čeho se mi nedostává, jsou peníze na upgrady a hlavně pak na drahé zbroje, což ale spíš jen zamrzí, než že by představovalo problém.
Menší počty mutantů vynahrazuje jejich tuhost - i smečka slepých psů teď představuje problém. Proti tomu lidské nepřátele, zejména zástupce z technicky slabších frakcí, není s lepší zbrojí problém kosit i relativně bezhlavě.

Celkově tedy Clear Sky hodnotím kladně. Autoři vypilovali technickou stránku původního Stalkera a kladou větší důraz na příběh a mise. Bohužel se při snaze vyladit hratelnost dopustili několika kiksů, díky kterým z atmosféry hry částečně vyprchal nádech post-apo hororu. Sečteno a podtrženo to dělá velmi solidní střílečku a velmi solidních 80. (update - s odstupem a pohledem na letosni hry to precejen zvednu na 85)
-------
Tak jsem ještě jednou projel opatchovanou verzi. Už to nepadá, i když objevil jsem pár bugů na které jsem predtím nenarazil, ale nic zásadního. Artefakty uz fungují všechny jak mají, hud ukazuje únavu, tuny munice už se nikde neválí a obtížnost asi je posunutá o stupeň nahoru, takže mě to skoro i mrzí. Každopádně už Zóna nepůsobí jako místo, kdy bych chtěl strávit dovolenou. Tolik.

Závěr v Limansku a dál je silně skriptovaný a lineární a jsou tam mezery v designu, kdy se snadno dostanete k neviditelným stěnám atp. Poprvé mě tu taky srala přesnost, s jakou nepřítel vrhá granáty pod moje nohy. Rozhodně byl ale úsek "Limansk a dál" zajímavější a zábavnější, než ekvivalentní úsek v SoC "Prypjat a dál". Zamrzel jen slabší konec, repsktive absence nějakého alternativního - přestože je k dispozici cesta podobná té k pravému konci SotC, nikam nevede :/

Pro: důraz na příběh, vylepšená AI, grafika, systém upgradů, odstraněné kiksy a bugy v gameplayi, možnost měnit svět do podoby známé z SoC

Proti: atmosféra je trochu míň tísnivá, bez novějšího patche hra ráda padá a kurví savy

+15