Pro pohodlnější navigaci i přístup k pokročilým funkcím Databáze-her.cz doporučujeme povolit si ve svém prohlížeči JavaScript.

Poslední komentáře

Velvet 89

  • Android 90
Rychlá, skvělá a dobře stylizovaná hra. Dozvíme se myšlenky různých osob (věk, pohlaví, povolání) co si tito lidé myslí o komunistické straně. Někteří chtějí převrat, někteří se bojí o svou budoucnost (zejména dělníci, horníci a lidé ve Straně) a někteří lidé jsou v rámci protestů jako tajní agenti VB, kteří se těší až si všechny podezřelé osoby vyslechnou a zatknou.

Nechci se pouštět do politické situace, která na Databázi nemá co dělat. Já rudý teror nezažil a jsem opravdu rád, že naší předci a mnozí uživatele tady na Databázi pomohli nám mladším ročníkům k tomu, abychom se mohli narodit v demokracii.

Tahle hra je skvělé memento na dobu rudé záře nad Československem. Ve hře jsou i doprovodné videa z demonstrací proti vládě.

Pro: Skvělá stylizace této hry, zejména grafika a zvuky. Nápad na hru. Ostrava

Proti: Až moc krátké

+8

Valiant Hearts: Coming Home

  • Android 75
Myslel jsem si, že pokračování Valiant Hearts bude jasnou trefout do černého. První díl je jednou z mých oblíbených her, která na mě zapůsobila unikátním ztvárněním a skvělou atmosférou. Pamatuji si, že v roce 2014 byla všude a hodně se o ní mluvilo. Nový díl, který dorazil téměř 10 let poté, však zvláštně vyšuměl. Ptal jsem se, sám sebe, proč.

Důvodů může být hned několik. Možná je to původním vydáním pouze na mobilní zařízení pro Netflix, možná se změnila doba a o takovéto hry není zájem, a možná je to tím, že v dnešní době očekáváme, že pokračování bude daleko větší, nebo minimálně stejně velké.

Pravdou je, že dostanete zážitek téměř na chlup stejný jako v prvním díle. Zasazení logické plošinovky do období první světové války je stále ojedinělým zážitkem, ale herní mechanismy se od prvního dílu nikam neposouvají. Dostanete tudíž další porci toho samého. Příběh navazuje na děj první dílu, ale s novými postavami se nestačíte moc sžít, jelikož herní doba se zastaví cca na třech hodinách, což je pro představu cca polovina prvního dílu. Celé to vlastně působí jako taková bonusová episoda "Jak to vlastně dopadlo" a fanservis pro fanoušky.

Nemůžu říct, že bych se při hraní nudil. Opět jsem se i něco nového dozvěděl o historii a takových her je vlastně zatraceně pomálu. Na druhou stranu toto pokračování ani zdaleka nedostálo prvnímu dílu, což je strašná škoda. Očekávání byla asi až příliš vysoko a hra vám skončí dřív, než skoro začne. To mě prostě hrozně mrzí.

Pro: grafika, zvuk, téma

Proti: neinovativní, krátké

+12

Storyteller

  • Android 85
Nápaditá a vlastně jednoduchá logická hříčka, ve které máte za úkol pomocí několika políček, scén a postav sestavit prostý komiksový příběh dle zadání. Spousta z nich se inspiruje klasickými díly např. od Shakespeara, ale jejich příběhy není potřeba znát, pokud se nechystáte plnit dostupné achievementy. Do hádanek se postupně přidávají různé podmínky a svou roli hraje prakticky i náhoda, kdy náhodným pokusem přijdete na novou mechaniku k posunu v příběhu.

Rozlousknutí řešení, ale i samotné skládání příběhu, je v kreslené grafice a jejím rozanimování zvláštně uspokojující a stalo se pro mě na několik dnů prakticky závislostí. Bonusové levely, které se odemknout po konci hry, jsou pak snad ještě zábavnější - ale nechci příliš prozrazovat, sami vyzkoušejte. Jde o takovou jednohubku na pár večerů, kterou si má určitě cenu zahrát a věnovat jí nějaký čas.

Kromě toho je aktuálně zdarma na Netflixu, tak to za nějaký pokus určitě stojí.

Pro: endgame, grafika, nápad

Proti: návykové

+8

Minecraft

  • PC --
  • Android --
  • WPhone --
Hru hraju hrál jsem a budu. K Minecraftu jsem se dostal v dětství coš asi každý když jsem to poprví hrál na mamčině mobilu jak jinak a pak na svůj tablet byli to super zážitky kdy jsem třeba postavil hotel a letiště dohromady a pak velký barák žádný zázrak. Počítačová verze: Bedrock Edition. Na této verzi jsem nahrál hodně hodin takže stavění atd. Java Edition: doslova jsem na tom hrál jenom servery. Konec

Pro: Super hra

Proti: Rok čekámí na nový update

-3 +2 −5

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 2

  • Android 70
A je to za mnou. Během jednoho měsíce a týdne jsem zachránil 5 různých království a byla to fajn jízda. Vůbec nechápu, jak si mě tato série mohla tak získat. Pravdou je, že na počítači by mě to asi nebavilo.

Pátý díl mě přišel o něco delší než předchozí příběhy. Tentokrát hraji za hrdinku princeznu, se kterou putuje i několik odvážných mužů za cestou osvobodit království od zlých démonů. Přišlo mi, že v této epizodě bylo poměrně hodně mrtvých civilistů oproti předchozím dílům.

Opět musím zmínit finanční stránku hry. Tentokrát jako princezna mám poměrně hodně peněz ze začátku. Postupně však finance mizí ale získat další není problém.

Zajímavou novinkou byla brigáda na farmě, což bylo pěkné zpestření hry. Jinak tady není nového asi vůbec nic, kromě nějakých předmětů. A asi to ani tolik nevadí. Hráč dostane přesně co chtěl. Přišlo mi, že i grafika vypadá trošku lépe než bylo zvykem. Co se hudby týče, minule byla lepší.


Vypadá to, že toto je definitivní poslední díl, i když kdo ví. Třeba se tato série chytne na mobilech.

Pro: Další pěkný pohádkový příběh, pěkná grafika a styl hry. Hraní za princeznu a zajímavý systém s portály. Zůstala možnost doplnění energie z předchozího dílu.

Proti: Opět více lineární, než bylo u série zvykem.

+8

Hero of the Kingdom: The Lost Tales 1

  • Android 75
Čtvrté království zachráněno! Byla to opět skvělá jízda, ale poměrně krátká.

Je to tak. Čtvrtý díl této malé série je o poznání kratší než kterýkoliv jiný díl z této série. Po nekonečně dlouhém třetím díle je to fakt nečekaná rychlovka.

Čtvrtý díl se hraje podobně jako první dva díly, což mi bylo velmi sympatické. Grafická stylizace zůstala také beze změny. A hratelnost vlastně také. Opět plníme různé úkoly a sledujeme příběh. Tento příběh byl mnohem zajímavější než předchozí a spíše by se dalo říct, že to byl příběh jak z pohádky.

Musím pochválit spaní. Nově se spí na venkovním táboře pomocí větví. Jídlo naopak doplní energii bez spánku a toto je podle mě vyvážený systém, který mohl mít už první díl. Spánek a doplněno energie už není takové otravné jako v předchozích dílech.

Pro: Grafika, hudba, stylizace hry. Pohádkový příběh, vrací se ke kořenům prvních dvou dílů. Vylepšené doplnění energie.

Proti: Krátké a zbytečně lineární oproti předchozím dílům.

+13

Hero of the Kingdom III

  • Android 70
Třetí království zachráněno! Sláva hrdinovi!

Hned v úvodu mě potěšil rozhovor se strýcem, který mi vyprávěl příběh o hrdinovi, který zachránil království před lapky. Další příběh byl o hrdinovi, který zachránil jiné království před piráty. A já? Já ty jeho příběhy strašně žral a chtěl být taky hrdina :) A opravdu jsem se stal hrdinou.

Třetí díl je mnohem delší než první dva díly. Není to tím, že by byl delší příběh. Bohužel je to tím, jak se změnily herní mechaniky. K lepšímu nebo horšímu? To je těžké říct.
Na jednu stranu jsou novinky poměrně zajímavé a získávání zkušeností je svěží novinka. Hrdina se totiž musí postupně naučit různá řemesla – lov, rybolov, hornictví, kovářství, bylinkářství. Ale také souboj. Postupně získáváme zkušenosti, které nám dovolí získat vzácnější suroviny či porazit silnějšího nepřítele.

Hra se dělí na čtyři údolí, přičemž první dvě zaberou méně času na hraní než zbývající dvě. Od druhé poloviny hry se hrací doba natahuje neustálým sběrem všech možných surovin za ziskem skillů. Do toho je potřeba dodávat velké množství surovin ostatním lidem, a to také zabere spoustu času. Jednou za čas je opravdu potřeba projít jednotlivé lokace a vybrat a zabít vše co najdu. A to je také jedna ze zvláštních novinek.

Veškeré květiny, byliny, zloduši, monstra, houby a spousta dalších věcí a postav se neustále obnovuje. To znamená, že všeho je dostatek, vše se dá jednoduše nasbírat a rozprodat. Oproti předchozím dílům tady není nouze o peníze a zlaťáků je vždy dostatek. Někdy až zbytečně moc. Touto novinkou, kdy se vše obnovuje, se zabijí ekonomická politika předchozích her a hra je v tomhle mnohem jednodušší.
No a další extrémně divná věc je "online" nakupování v mapě. Už není potřeba chodit za obchodníky! Je moderní doba a vše lze objednat na mapě a hned se zboží doručí. Tím se ztrácí kouzlo z předchozích dílů pamatovat si kdo kde obchoduje.

Příběh je vlastně podobný předchozím dílům. Nyní porazíme hlavního bosse tím, že mu zabijeme tři hlavní démony a on tímto zanikne. Předchozí díly to měly zajímavější. V základu se hra neliší od předchůdců čili je nutné získávat i popularitu za pomoc občanům, obchodování a sbíraní surovin. Akorát je to často zjednodušené.

A na závěr ta nejdivnější věc v celé hře. Spaní!
Už tady nejsou tábory a hostince na přespání. Nyní si můžeme rozložit vlastní tábor na přespání. Klidně i vedle démonů a dalších monster, což ztrácí logiku. V táboře máme možnost vařit, kovat zbraně a chystat lektvary. 

Nyní je čas na čtvrtý díl, který by se měl více podobat předchůdcům :) Tak hurá na to!

Pro: Pěkná grafika, hudba, množství aktivit a skillů. Velikost mapy, množství nepřátel.

Proti: Nutnost expit, obnovování surovin a nepřátel. Zjednodušené oproti předchozím dílům.

+13

Hero of the Kingdom II

  • Android 75
Edit: musel jsem opravit komentář, kvůli mé chybě ohledně herních mechanik.

Druhý díl ze série Hero of the Kingdom mě přišel poněkud slabší než první díl, který mě bavil více. Opět řešíme problém celého města a přilehlého okolí, na které útočí piráti. A nejen piráti.

Novinkou jsou dungeony, kde máme nové nepřátele v podobné hadů, pavouků či dokonce krokodýla. Boj s nepřáteli se neliší od prvního dílu. Vlastně se nic neliší. Zůstala příjemná grafika, stejná hratelnost i hudba, stejný pixel hunting a stejné otravné spaní.

I tady jsou důležité peníze. Oproti prvnímu dílu je tady ale poměrně problém. Zlatnictví je k dispozici ihned, což vypadalo podezřele. A fakt jo! Získání peněz během hry je ze začátku lehké, ale až se vše prodá a prozkoumá tak se objeví problém. Na samotném konci hry jsem musel rozprodat všechno vybavení, které jsem nepotřeboval na závěrečný boj. Což mi bylo celkem líto.
Hru jsem dokončil navzdory tomu, že mi chybělo pár úkolů pro obyvatele, které jsem musel vyřešit až po dohrání hry pomocí návodu.

To znamená, že jsem měl větší problém se ziskem hvězdiček, naštěstí stačilo to, co jsem získal během hraní. Další věc je, že v mapě nejsou napsány názvy lokací. To by celkem u různých názvů pobřeží a ostrůvků pomohlo. U prvního dílu to tolik nevadilo.

Pro: Grafika, zvuky a hudba jsou stejně příjemné jako u prvního dílu. Zajímavý příběh, velikost mapy a nové zajímavé předměty.

Proti: Zisk peněz, absence názvů v mapě. Nutnost spánku.

+7

Hero of the Kingdom

  • Android 90
Chvíli jsem nevěřil, že tohle je původně PC hra. Hrál jsem to na mobilu.

Hra jako taková je celkem lehká. Postupně řešíme, co se vlastně stalo s naším otcem. Později zjistíme, že v kraji řadí kromě banditů i nějaké temné síly, kterým se musíme postavit! Tak hurá na ně!

Alfou a omegou hry jsou samozřejmě peníze. Jejich získání je ze začátku poměrně obtížné, ale postupně se hráč dostane větším a lepším odměnám za pomoc lidem. Výhra je co nejdříve postavit zlatnictví. Díky tomu lze později prodávat cennosti, které vás uživí na velmi dlouho. A zároveň si za peníze pořizujeme pomocníky, vojáky, jídlo a spoustu dalších věcí.

Mapa je skvělá. Upřímně jsem nečekal, že bude taková rozsáhlá. Jednotlivé lokace jsou krásně zpracované a dá se na nich pořád něco dělat - lovit zvěř, sbírat bylinky či bobule a hlavně pomáhat lidem. Další zajímavou věcí jsou skryté předměty, které lze hledat. Na mobilu to nebylo příliš snadné, protože jsou často velmi malé.

Co mi vyloženě vadilo byla nutnost spánku a enegire našeho hrdiny.

Nyní mi zbývá dokončit menší úkoly a pak se vrhnu na další díl.

Pro: Oddechová záležitost, skvělé obchodování, pěkná a rozsáhlá mapa.

Proti: Hledání skrytých předmětů, nutnost spánku.

+16

A Player's Heart

  • Android 75
A Player's Heart jsem hrál krátce po Teahouse of the Gods , tuším někdy začátkem února 2023. Pokud se nepletu, byla to i poslední hra, kterou jsem do letoška dohrál.

Spojení lesbické romance a opery bylo to, kvůli čemu jsem si hru vybral, zklamán jsem tedy nebyl. Ke slovu přijdou i intriky a politikaření mimo jeviště a zákulisí, protože někteří mocní by nejraději všechna divadla zavřeli, čemuž se mi v mém průchodu hrou podařilo zabránit. Hra není příliš explicitní (dvě chili papričky ze tří, jak mi ukazuje aplikace Heart's Choice), před časem jsem si pořídil i upískou romanci Vampire's Kiss, ale ta mě zatím příliš nezaujala.
+6

Teahouse of the Gods

  • Android 75
The Soda Fountain of Oblivion

Yan scrolls through Don's profile, describing the spirit. You smile and nod. It's Saturday night, and you're searching for the lost soul of a business acquaintance's husband because a giant fish ate him. This is your life now.

Option 1: I explain my situation politely.


Nejprve bych měl zmínit, že Teahouse of the Gods je jednou z mála her, které jsem za poslední asi rok a půl hrál a dohrál. Přestože mě hra velice bavila, to, že jsem ji hrál v lednu 2023 a přidávám ji až v březnu 2024 svědčí o tom, že jsem na tom po herní i časové stránce opravdu špatně.

Hra je to vtipná, ostatně posuďte z ukázek, ale nejsem si jistý, jestli je to titul pro každého:

Your group meets an elderly woman at the back door of the gas station She considers you, Xingtu, and then Diting.


"Excusez-moi?" she asks your group, pointing at one of the billboards beside the road:

"Have you developed a quantitative model? HELL NEEDS YOU! Apply in the back."

"J'étais informaticienne. Savez-vous comment je pourrais entrer?"

Diting barks once. His qi flows dark and liquid like Victoria's. It unlocks the door, holding it open.


(...)


"I just need a half milion computer scientists to die," he mutters. "Is that too much to ask?"

Option 1: "No?"
+4

Arknights

  • Android 85
Po 4 letech mě Arknights konečně omrzelo. Pořád si myslím, že to je top mobilní gacha: Dá se to naprosto v pohodě hrát na mobilu bez tlačítek, při hraní se musí od začátku myslet, interface a systémy jsou (byly) přehledné, hudba je špičková, příběhy vesměs zajímavé, hrát F2P není problém, charadesign neprodává sex.

Ale po 4 letech mě už nové postavy netáhnou - co chci je pohnout s příběhem, pořádnej loredump, ale toho se mi v poslední době taky moc nedostává a i když jsou storky v AK často kvalitní (teda až na ty překlepy), ještě častěji se hlavně neskutečně táhnou. Mise s nejvyšší obtížností už jsou dávno víc puzzle, než strategie - dokolečka je celé opakovat při hledání řešení žere čas. Nové postavy? Už teď jich je přes 300 - co s nima? Roguelike mód není marný, ale jeho současná (3.) sezóna mi prostě nějak nesedla.

No a tak jsem AK konečně dropnul. A vrátil se k World of Tanks na PC >_> Takže mobilní hraní má zatím asi padla, bo Girls' Frontline 2 zatím vypadá, že je víc coomer bait, než xcom.
+12

Battle Chasers: Nightwar

  • Android 60
Předlohu jsem neznal, ale líbil se mi grafický styl, tak jsem se rozhodl Battle Chasers: Nightwar vyzkoušet. A byl jsem příjemně překvapen. Narazil jsem však na nepříjemný zádrhel, takže jsem do hry investoval jen cca 5 hodin.

Svět se skládá z mapy světa, kde chodíte po cestičkách, z kobek a jiných průzkumných oblastí, kde ovládáte postavičku napřímo, a z tahových soubojů. Zdá se to jako mišmaš, ale poměrně se mi to líbilo. V podzemí v reálném čase se můžete snažit nalákat k sobě jen část nepřátel, a zároveň na ně můžete použít rychle nějaké schopnosti, aby pak byly tahové souboje jednodušší. Zároveň tam jsou nějaké logické hádanky, úkoly a podobně. Nepřátele zpočátku neznáte, ale čím více jich porazíte, tím více se odkrývá podrobný bestiář, kde pak vidíte, co přesně mají za schopnosti. V soubojích bych hodně vyzdvihl koncept overcharge, tzn. dočasná mana, která se nabíjí základními útoky a po souboji zmizí. Nemáte tedy důvod s ní šetřit, a přidává to pěkný prvek do vaší strategie. Zvlášť dobře to funguje s konceptem, že váš život ani magie se nikde ve hře automaticky nedoplňují, kromě odpočinku v hostinci nebo zvýšení úrovně (případně poměrně vzácných lahviček), takže se snažíte hodně magii šetřit a naopak hodně využívat overcharge (a to i na léčení). Super nápad.

Kořisti z nepřátel není moc, což je příjemné, neřešit pořád inventář. Vypadne většinou pár surovin na výrobu (crafting), bez čehož bych se teda obešel, a občas nějaký předmět. Zároveň je ve hře minihra rybaření, poměrně zajímavě vymyšlená, ale poněkud hůře se hraje na displeji mobilu (je špatně vidět, kterým směrem ryba míří), a taky bych se bez ní obešel.

Celkově jsem tedy měl příjemný zážitek a čekal bych, že hru ohodnotím někde mezi 70 - 80%. Důvod, proč jsem hru poměrně brzy opustil, byl systém ukládání v souvislosti s hraním na mobilu. Hra má pouze automatické ukládání, které se spouští jen při jistých akcích (např. dokončení souboje), ale ukládací ikonka tam jen nenápadně rychle problikne. Takže vlastně nikdy dobře nevíte, kde máte poslední uloženou pozici. Aby to bylo ještě složitější, v kobkách (což je velká část hry, a jedna kobka může trvat klidně několik hodin) se sice také ukládá, ale při vrácení do hry stojíte opět nahoře na mapě před kobkou. Můžete do ní vlézt znovu, a dříve vyčištěné místnosti jsou prázdné, ale musíte celou kobku znovu proběhnout, abyste se vrátili zpět na původní místo (za předpokladu, že vůbec víte, kam běžet). Zároveň ne vše se pamatuje, například je nutné opětovně zatáhnout za páku pro zvednutí mříže, atd. Člověk si není jistý, jestli se zapamatoval nebo ne změněný stav nějakého questu, jestli se započítalo přečtení nalezených knížek, atd. I když si člověk myslí, že zná pravidla ukládání, tak nezná, nebo je to rozbité, protože některé souboje jsem stejně musel zopakovat, zatímco jiné ne. Na počítači bych nad tímto upřímně dementním systémem skřípal zuby, ale přežil bych ho. Ale pro mobilní hraní je tohle peklo. Pokud jedete v MHD a co 10 minut potřebujete pozastavit hru, protože vystupujete, nebo vám někdo volá nebo píše, potřebujete zjistit další spoj, atd, tak to poslední, co chcete, je dát "uložit a skončit", a pak opět a opět probíhat od začátku celou kobku. Jenže pokud to neuděláte, jenom se přepnete do jiné aplikace a hru necháte na pozadí, tak nastává ještě horší situace. Pokud se zrovna mobilní systém rozhodne ji na pozadí zabít, tak přijdete o veškerý postup od posledního "uložit a skončit". Automatické ukládání se na disk nezapíše, a prostě přijdete a kus postupu. Když se mi to stalo, tak jsem vážně zuřil. Přitom v mobilním světě je úplně normální, že se hra sama uloží, jakmile ji přepnete do pozadí, není to žádná raketová věda. Jen Battle Chasers na to zvysoka prdí. Nepochopitelné mi to přijde už jen kvůli tomu, jak pěkně je jinak ten mobilní port udělaný. Pěkně se to na displeji ovládá, písmo je čitelné, je prostě dobře zvládnuté. Až na ukládání, které jsem hůř zpracované asi ještě neviděl, zvlášť na mobilu.

Battle Chasers tedy na mobilu selhávají, a na plnotučných herních platformách jsou vhodné spíše pro lidi, kteří si mohou vyhradit na hraní spíše delší časový úsek, než kratší, ale celkově jsem z nich měl (až na vyjmenované problémy) velmi příjemný pocit. Mimo mobil bych dal hodnocení vyšší.

Celkové hodnocení: Dobrá
+10

Warcraft Rumble

  • Android 30
Kdysi jsem strávil týden nebo dva s Clash Royale, která mě seznámila s moderním mobilním světem a jeho návykovými a manipulativními prvky (mobilní hry běžně nehraju). Když teď vyšel Warcraft Rumble a obsahoval přitom i režim pro jednoho hráče (o PvP "zaplať a vyhraj" nemám zájem), řekl jsem si, že ty mobilní hry zase jednou zkusím.

Moje představa byla, že obsah pro jednoho hráče bude něco jako tutoriál a trénink pro PvP. Tak tomu možná i je, ale ani ten singleplayer vám "nedají zadarmo". Ale postupně.

Máte hrdinu a šest jednotek v partě, které vám náhodně chodí do ruky a vy je za zlaťáky (postupně přibývající) vykládáte. Strategie spočívá v tom dobře reagovat na jednotky protivníka (střelce proti letcům, hromadný útok proti skupinovým jednotkám, atd, klasika) a vykládat je v rozumném pořadí (našetřit si, pak nejprve tank dopředu, za něj mága, atd) a posílat je správnou cestou proti nepříteli (cest je více, jednotky se občas dají trochu směrovat, po cestě jsou různé překážky a bonusy). Zatím dobrý a začátek se mi vážně líbil. Sice tam není žádná kampaň ani příběh, jen sekvence úrovní, ale pro rychlou zábavu stačí. Jenže po pár hodinách (u mě kolem šesté oblasti) to začíná drhnout. Najednou mi všechny dostupné úrovně svítí červeně, jakože jsou pro mě příliš těžké, a opravdu. Můžu se se svojí strategií třeba rozkrájet, ale nedokážu to uhrát. Nepřátelské jednotky mě sfouknou na jednu, dvě rány, tomu žádná strategie nepomůže. Zde totiž končí instantní zábava a pomalu nastupuje obchodní model.

Můj dojem je (nestudoval jsem žádné detailní rozbory), že celá hra je postavena na exponenciálně rostoucích číslech. Každá vaše jednotka má úroveň, která ovlivňuje její statistiky, zejména útok a životy. To samozřejmě výrazně ovlivňuje obtížnost konkrétní mise (se slabými jednotkami stěží vyhrajete). Každá další úroveň vyžaduje více zkušeností než úroveň předchozí. Aby to nebylo tak jednoduché, tak jednotky mají ještě několik stupňů vzácnosti (s opět exponenciálně rostoucími nároky na dosažení), které jim přidávají další schopnosti a možná i zvyšují základní vlastnosti. Zdá se, že asi existuje strop, ale je pravděpodobně hodně vysoko. Abyste si zlepšili jednotku, můžete vyhrát misi, a doufat, že náhodně přiřazené zkušenosti připadnou právě jí. Případně hrát jednorázové souboje (questy), a opět doufat, že vám náhoda dovolí zlepšit právě vámi zvolenou jednotku (místo úplně jiné, kterou třeba ani nemáte zrovna vybranou v partě, jen je v balíčku). Questy jsou ale časově omezené a na nový si musíte počkat. A pak ještě můžete plnit denní úkoly, za které dostáváte odměny, a opět doufat ve šťastnou náhodu. Možná už tam začínáte trochu cítit ten vzorec...

Pojďme k hernímu obchodu. To je hned první ikonka na řadě. Tam si můžete za vydělané zlaťáčky (dostanete za úspěšnou misi, ovšem jen poprvé) koupit nové jednotky. Každá jednotka má jiné schopnosti, slabiny a přednosti, takže se to hodí. Ale také je to zároveň past. Čím více máte jednotek, tím nižší šance, že vám hra přidělí zkušenosti právě těm, které si chcete posílit. A aby to nebylo tak jednoduché, tak jednotek je v obchodě jen pár, náhodně vybraných, a pokud chcete jiné, musíte si počkat (na časovač je tu ostatně úplně všechno). A aby to nebylo tak jednoduché, zakoupení jednotky vymění obsah aktuálního sloupce a řádku v obchodě. Pokud chcete, můžete si jednotky v obchodě přesouvat a strategizovat (ovšem přesun je za peníze). Pokud koupíte více věcí ze stejného řádku nebo sloupce, dostáváte bonusové zkušenosti. Pokud si koupíte jednotku, co už máte, tak místo toho k ní dostanete hvězdičku. Za jistý počet hvězdiček (exponenciálně rostoucích) se pak dá postoupit na vyšší vzácnost jednotky, jenže k tomu potřebujete ještě energii a jádra. A pravidla se vrství a vrství...

V obchodě dále naleznete samozřejmě sekci nákupů za reálné peníze. Největší je pouták na "booster" za lidových 500 Kč, abyste rychleji vydělávali zkušenosti a peníze. Pak jsou tu truhličky se zlaťáky, od 30 Kč až po 2800 Kč. A pak denní nabídky. U nich doporučuju kliknout na ikonu (i), protože tam si pěkně počtete, jak herní ekonomika funguje, včetně matematických rovnic pro různé vzácnosti jednotek, konverzní poměry mezi herní měnou (které je asi 6 druhů), a spousta dalších užitečných informací, které vůbec nejsou napsané jako užitečná nápověda ve hře, ale spíš jako právní text. A hádám že on to i právní text je, a zahrnut je jen kvůli evropským nebo jiným proti-gamblerským regulacím, jinak by nic takového nezveřejňovali.

Hraní této hry "efektivně" pak zřejmě znamená, že si co nejdříve koupíte booster, zjistíte si, které jednotky jsou nejužitečnější, ty si koupíte (až se vám konečně někdy objeví v obchodě), a pak už nikdy nekupujete jednotky nové, abyste neředili zkušenosti. Následně pravidelně chodíte pro dávku zkušeností a bonusů zdarma (každé 4 hodiny v obchodě), a plníte na maximum denní úkoly (přesně 9 her denně, ani víc, ani míň), abyste dostali všechny denní odměny. Pokud vám to přijde jako zábava, tak gratuluji (zejména Blizzardu), na mě to mělo přesně opačný efekt. A chci zdůraznit, že popisem výše pouze škrábu po povrchu - zaprvé jsem se nedostal moc daleko (další mechaniky přibydou), zadruhé jde o povrchní pochopení bez studování minmaxovacích návodů na netu.

Prvotní zaujetí u mě tak vystřídalo značné znechucení, jakým způsobem se trh ubírá, a to i u (dříve) milovaných značek typu Blizzard. Grafické pozlátko je naprosto vycizelované, všechno se blyští, animuje a cinká (na můj vkus je těch pouťových efektů až moc), grafika je hravá a hudba pozitivní, ale pod tím vším jede bohužel manipulativní a zrádný stroj na peníze. Veškeré mechaniky jsou provázané a promyšlené tak, aby se smyčka postupně utahovala a vyžadovala (pravděpodobně vyšší a vyšší) investice. Věci, které na první pohled vypadají jako minihra k ozvláštnění (pohybování jednotkami v obchodě) ve skutečnosti cílí na snížení efektivity hráče, tudíž zpomalení postupu nebo vycucnutí více financí.

Ze světa Warcraftu jsme se dostali do kasina s kulisami ze světa Warcraftu. Přijde mi to smutné. Rád zaplatím předem jasnou a konečnou částku za férovou hru, která se mě bude snažit pobavit, místo vyždímat, případně podvědomě manipulovat. Ale u Warcraft Rumble tohle bohužel zjevně nenajdu.

Celkové hodnocení: Nic moc
+13 +14 −1

Raji: An Ancient Epic

  • Android 70
Raji: An Ancient Epic je poměrně příjemnou hrou, které by si měli všimnout hlavně hráči na mobilních telefonech. Sama sice nepřináší v podstatě nic nového, šikovně si ale půjčuje mechaniky z ostatních her a skládá je dohromady. Na PC či konzolích není kvůli konkurenci ničím výrazným, ale právě u mobilů je tomu naopak.

Kdybych měl hru nějak jednoduše popsat, řekl bych, že je to kombinace původního God of War a Prince of Persia: The Sands of Time obalená indickou mytologií. Od Prince of Persia si bere parkour, od God of War základy bojového systému a k tomu přidává pár logických hříček. Dohromady to tak tvoří příjemné dobrodružství, které je tak akorát dlouhé a připomíná hry po roce 2000 (ale tím dobrým způsobem).

V rámci herní doby projdete několik odlišných lokací a setkáte se s relativně velkou škálou nepřátel, na které překvapivě nejde použít univerzální taktika a souboje jsou tak poměrně zábavné. Postupně si odemykáte nové zbraně a body, za než si lze vybrat pasivní schopnosti. Na výběr časem dostanete ze tří stromů dovedností, kde každý reprezentuje jiný živel a boha. Živly ale nejde během boje rychle a jednoduše přepínat, což je poměrně škoda. Problém s přepínáním je kvůli ovládání také u zbraní, kde kvůli rozložení tlačítek na dotykovém displeji během výběru zbraně nemůžete chodit, což vám během boje dá kritickou nevýhodu. Problém v ovládání jsem občas měl také během skákání, kde jsem kvůli nepřesnosti a absenci nějaké menší berličky (vracení času jako u prince nebo třeba možnosti vytvoření vlastních checkpointů) občas musel celé skákací pasáže znovu opakovat. Ostatní aspekty jsou však velmi dobře přizpůsobeny pro mobilní hráče a i díky široké škále výběru obtížností si tak každý může hru užít.

Přestože hratelná stránka je tak velmi povedená, příběhová je už na tom hůře. Cílem hlavní protagonistky, kterou ovládáme v rámci celé herní doby, je zachránit jejího bratra ze spárů démonů. Problém je, že to je asi její jediná charakterová vlastnost a nezmění se to během celé herní doby. Postava umí skvěle používat všechny druhy zbraní od bohů, ale nikde pořádně nezjistíme, kde se to naučila. A přestože se mi vizuálně velmi líbí styl vyprávění, nepředává hráči dostatečně tu emoční stránku a k postavám tak nic moc necítíte. Tomu nepomůže ani finále, kde jsem sice pochopil myšlenku, avšak rozhodně to nebylo nic uspokojivého a nebylo to provedeno dobře.

Velmi příjemnou stránkou je na druhou stranu indická kultura a samotná mytologie, která vás provází snad každý okamžik. Hru navíc můžete projít v hindštině a dostat tak ještě autentičtější atmosféru. Hráč se může dozvědět mnoho o bozích či s nimi spojených příbězích. Většinou se však jedná o volitelný vedlejší obsah a koho to nezajímá, může projít pouze příběh.

Raji: An Ancient Epic jsem si já osobně velmi užil a určitě ji mohu doporučit každému, kdo má předplatné na Netflixu a baví ho mobilní gaming. Lidem na PC a konzolích bych hru doporučil jen v případě, že jsou velkými fanoušky indické mytologie, nebo si chtějí připomenout mírně old school hry, jakými byly právě Prince of Persia nebo God of War.

Pro: herní mechaniky, různorodá prostředí, velká škála nepřátel, odlišné zbraně a schopnosti, přizpůsobení pro mobilní zařízení, indická kultura a mytologie

Proti: hlavní postava, příběh a jeho finále

+6

Reigns: Three Kingdoms

  • Android 20
Původní Reigns osobně považuji za velmi příjemnou mobilní hru, kterou člověk mohl díky jejímu jednoduchému ovládání a konceptu hrát v podstatě během jakékoliv cesty kamkoliv. Jakmile jsem si tedy všiml, že součástí předplatného na Netflixu je nový díl s podtitulem Three Kingdoms, byl jsem potěšen. Pak jsem ale dostal studenou sprchu...

Z mé zkušenosti je hra totiž v naprosto otřesném technickém stavu. Padá, zamrzá a dialogy či obrázky se občas nezobrazují správně. Hru jsem hrál na Xiaomi Mi 10T Pro, kterému nedělalo problém rozjet Genshin Impact nebo třeba hru Raji: An Ancient Epic, která je čirou náhodou také na Netflixu. Domnívám se tedy, že ve výkonu problém nebude. Hru jsem musel každou chvíli restartovat a kvůli tomu bych se nebál ji označit za nehratelnou. Když k tomu ještě přidám to, že Three Kingdoms obsahují jenom minimum inovací, a otravný nepřeskočitelný prolog, neexistuje tady důvod, proč se do hry vrhat.

Mezi jediná pozitiva tak bohužel patří příjemné východní zasazení, jednoduše pochopitelný vizuál a mechaniky, které fungovali v původním Reigns. Neexistuje tu ale bohužel žádný důvod, proč si nezahrát radši právě originál.

Pro: mechaniky z původního Reigns, východní zasazení

Proti: otřesený technický stav, otravný prolog, téměř žádné inovace

+3

Knights of Pen and Paper 2

  • Android 85
Výborné pokračování první hry. Pokud započítám i DLC, tak je hra celkem dlouhá (delší než předchozí hra). Třídy a schopnosti postav jsou příjemně různorodé. Slabou stránkou hry je design nepřátel a některé únavné soubojové prvky (aplikace efektu na všechny nepřátele trvá dlouho). Ale celkově jsem si hru velice užil.

Celkové hodnocení: Výborná / Nářez

(Komentář byl původně zveřejněn v roce 2016 v angličtině na Google Play).
+9

Samorost

  • Android 80
Konečne som sa dostala aj k jedničke.

Netypicky som sa s Amanitou zoznámila až s ich neskoršími hrami ako Machinarium a Botanicula a prvý Samorost mi pristál na tanieri až teraz. Hrať ho na mobile mi prišlo ako najlepší nápad skrátiť si dlhú chvíľu cestou do práce. Jednoduché ovládanie na dotykovej obrazovke tomu určite dopomohlo.

Od prvého Samorostu som čakala point and click adventúru, ktorá bude štýlom pripomínať neskôr vydané hry od Amanity. Grafika zodpovedala presne tomu, čo som očakávala ale hratelnosť mi prišla o dosť zjednodušená. Samozrejme pri dĺžke hry a tomu, že to bola prvotina, to dáva zmysel a nijak mi to nevadilo. Beriem to tak, že sa Amanita s každým jedným dielom zlepšovala až do podoby, ktorú vidíme dnes.

Človek by nemal byť pripravený na príbeh typu AAA hry, skôr na niečo milé, čo mu po kliknutí na obrazovku vytvorí úsmev na tvári. Či sa jedná o roztomilú animáciu alebo zvukový efekt, srší z toho Amanita. A ten kto ju má rád, bude mať rád aj Samorost 1. U mňa to tak rozhodne je.
+16

Scratch Car Logo Quiz

  • Android 50
Po stírání a poznávání znaků evropských fotbalových klubů jsem se pustil i do stírání a poznávání znaků automobilek. Tady už jsem si nebyl tak jistý, jako v předchozí hře a už v počátečních kolech jsem měl problémy poznat všech dvacet znaků. Časový limit, který se postupně snižoval, mi v tom také zrovna moc nepomáhal. 

Stále se však nemění pořadí obrázků a jen se prohází šestice odpovědí, takže nebyl až tak velký problém se ty neznámé znaky za chvíli naučit a vše splnit na tři hvězdy. Potěšila mě přítomnost Škodovky, Porsche nebo Trabantu, ale vzhledem k tomu, že 240 znaků je v rámci automobilek opravdu hodně, odhalil jsem i spoustu těch, které jsem nikdy před tím neviděl.

Chyba s označením špatné odpovědi ještě při stírání se bohužel vyskytuje i zde, takže jsem některá kola musel ne vlastní vinou opakovat. Zkoušel jsem sem tam využít i některé pomocníky, ale po chvíli došlo k jejich vyčerpání a znovu použít jsem je mohl za poplatek, který jsem samozřejmě hradit nechtěl. Hra se dá ale v pohodě dokončit i bez placení.

Znovuhratelný tento titul zrovna není, ale jelikož je k dispozici spousta jemu podobných, není to až takový problém. Na rozdíl od svého předchůdce mi zde počet úrovní bohatě stačil a opravdu netuším, jestli vůbec ještě nějaké další automobilky existují. Ke konci jsem už nepoznával skoro nic a byl jsem rád, že to mám za sebou.

Pro: postupné narůstání obtížnosti, Škoda, Porsche

Proti: neměnné pořadí znaků, bugy, ke konci už nezábavné

+6

Scratch Football Logo Quiz

  • Android 55
Nikdy by mě nenapadlo, že taková blbost, jako je stírání a poznávání znaků evropských fotbalových klubů, může být tak chytlavá. Myslel jsem si, že mám znaky v malíku a zpočátku to tak i vypadalo, protože jsem jich v prvních kolech nejlehčího světa poznal vždy minimálně osmnáct z dvaceti. Postupně se však vyčerpaly ty nejznámější, a mé skóre se zhoršovalo. Navíc se časový limit s každou obtížností snižoval o tři vteřiny a z pohodlných dvanácti nakonec bylo pouhých šest.

Ve hře se však nemění pořadí obrázků a jen se prohází šestice odpovědí, takže není problém se ty neznámé týmy za chvíli naučit a vše splnit na tři hvězdy. Potěšila mě přítomnost českých klubů, včetně Hradce a celkově šlo o zajímavou směsici z celé Evropy.

Občas se mi označila špatná odpověď ještě u stírání, nevím sice jistě, zda jsem ji omylem neoznačil sám, ale mám trochu podezření, že je to chyba hry, protože pak většinou byl zčásti setřen i následující obrázek. Pomocníky jsem nevyužíval, protože na ně prostě nebyl čas.

Kvůli neměnným znakům má "Fotbal logo kvíz. Stírací klub" (krásný název z českého Google Play) takřka nulovou znovuhratelnost a jedinou motivací je asi jen celkové skóre. Já se však soustředil na hvězdy a po jejich zkompletování můžu hru s čistým svědomím odinstalovat. Na ukrácení dlouhé chvíle se ale hodí perfektně, i když bych uvítal více úrovní.

Pro: chytlavé, postupné narůstání obtížnosti, české kluby, Hradec

Proti: neměnné pořadí znaků, bugy, málo úrovní

+8

Beecarbonize

  • PC 70
  • Android 75
Opět vzdělávací hra. Tentokrát nás však Charles games nechávají nakouknout do zákoutí ekologie a trvalého rozvoje. Osobně hru považuji za příjemnou jednohubku, která skvěle představuje základní pojmy a koncepty rozvoje lidské společnosti. A i herně jde o dotažený kousek. Hra umně pracuje s deskoherní „worker placement“ mechanikou (zde tedy spíš Event placement ) a u každého vylepšení jsem se musel rozmýšlet, nakolik jsem ochoten obětovat drahocenný prostor. A do toho všeho neúprosně tiká čas, nedostává se vám zdrojů a následky vypouštěných emisí se kumulují. Každá, i sebemenší, nevyřešená krize může v takovou chvíli spustit spirálu na jejímž konci čeká GAME OVER. O to sladší pak je pocit při nalezení zlaté karty vítězství. Tedy pokud jste nenalezli cestu k rovnováze v návratu na stromy :D

Jasně, tahle hra není to odborná učebnice a vše je notně zjednodušené a podřízené herním principům, ale i tak jde o skvělé představení palčivého problému a ukazuje, že ne každé aktuální řešení musí být správné i v budoucnu. A že následky našich rozhodnutí se nám jistojistě vrátí. Navíc, autoři do hry přidali hardcore mód, takže pokud vám hra přišla příliš snadná, klidně ji dejte ještě jednu šanci.

Pro: Gamifikace vědeckopopulární knihy... sem s ní!

Proti: Nehledejte komplexitu velkých karetních her.

+14

Šachová hra

  • Android 50
Po příjemném zážitku s Důkaz 111 jsem se rozhodl si na dovolenou "přibalit" i Šachovou hru a přestože jsou zde ohlasy zatím nadšené, já nadšený moc nejsem.

Aby nedošlo k mýlce, je to stejně dobře profesionálně odvedená práce, zvukově je to vyladěné, namluvení je perfektní. Problém mám s tím, že Důkaz 111 byla nesrovnatelně komplexnější hra. Důkaz byl v podstatě takový audio gamebook bez bojů, akorát to nebylo fantasy nebo sci-fi, ale napínavá detektivka.

V Šachové hře odpadá nadšení ze zcela nového typu zážitku, to je jasné dopředu. Problém tkví v tom, že celá koncepce je přespříliš jednoduchá. Kdyby se schéma znázornilo graficky, tak je to asi zřetelnější. Začíná se lineárně, jako prostá audiokniha, po asi 5-10 minutách se objeví poprvé jediný herní prvek, musím říct zajímavý, kdy při ztmaveném displeji mobilu musíte podle sluchu vybrat na neznámém místě displeje variantu pokračování příběhu, kterou chcete. Čím jste prstem blíž, tím je možnost zřetelnější a hlasitější. Jenom moc podle té zvukové nápovědy nevíte, co se stane, nebo co to vlastně znamená.

Možnosti jsou obvykle 2, ve dvou případech 3, někdy je to dokonce jen jedna možnost. Po asi sedmi takovýchto akcích přichází druhá část hry, kdy jste de facto zkoušeni, jestli jste dávali pozor a hra se vás ptá na nějaký detail z toho, co jste vyposlechli. Podle toho, jestli jste se víc pletli, je pak horší konec, pokud jste se trefovali, je tam smířlivější konec. Když se spletete, slyšíte část příběhu nejdřív blbě, ale pak vám hra pustí stejně tu "správnou" variantu.

Zásadní problém pro mě tkví v tom, že možnosti, které zvolíte v první části hry, nemají na sebe vůbec žádný vliv. Zvolíte při prvním rozhodnutí možnost A, při druhém možnost B, při třetím třeba zase možnost A, a je to úplně jedno. Kdybyste nejdřív zvolili možnost B, potom možnost A, tak když jako třetí rozhodnutí zvolíte znovu A jako poprvé, tak od prvního průběhu nenastane žádný rozdíl, přehraje se to úplně stejně. Příběh je tedy interaktivní vyloženě minimálně.

Stopáž je velmi kratičká a vybízí k opakovanému hraní. Jenomže na rozdíl od Důkazu, či interaktivních filmů typu Late Shift, je to pouze o tom, že si zkusíte jinou možnost, ale vlastně se nic jinak nestane. Takže ano, druhý průchod může být kompletně jiný, ale nedává vlastně moc smysl, proč tomu tak je. To, že mám nějaké možnosti v Důkazu, jsem chápal, dělám nějaké rozhodnutí, mění se potom vývoj, situace, stane se něco jinak. Tady tomu tak není. Třetí průchod už bude nutně velmi podobný těm dvěma, pouze v těch dvou situacích si můžete zkusit tu třetí možnost. To je vše.

Naivně jsem si prve myslel, že když budu volit zvukové nápovědy, kde je například hraní na piáno, hlavní postavu nasměruju do kariéry klavíristky, naopak že ty ostatní možnosti povedou například k rodinnějšímu životu. Realita je taková, že příběh je prostě pevně daný a v jeho vrcholu se vždy objeví tatáž klíčová scéna v autě.

Co se týče samotného příběhu a myšlenky, to se tváří na první pohled jako hlavní klad hry. Jeden moment je překvapivý a napínavý. První průchod je hezky v takovém oparu, že moc nechápete, o co jde a pointa tento dojem dokonale obhájí.

Zásadní problém ale vidím v tom, že je zde záměrná či nezáměrná ale za to velmi silná "inspirace" příběhem knihy/filmu Zápisník jedné lásky. Ve své podstatě jde o úplně stejnou pointu i téma, což mi na hru vrhá dost stín, protože obsahová stránka v této hře je jistě to nejdůležitější.

Podstatným kladem je, že na rozdíl od Důkazu, po vás tahle hra nechce žádné peníze. Další velký klad je možnost přeskakovat jednotlivé části, takže další průchody už nezaberou tolik času, když slyšíte to, co už jste slyšeli.

Takže Šachová hra stojí za vyzkoušení, ale koncept Důkazu mi seděl mnohem víc. Tohle je opravdu jen iluze hry. Když to člověk zhodnotí jen jako ozvláštněnou audiopovídku, respektive spíše rozhlasovou hru, vychází z toho rozhodně lépe, než jako hra, to by ovšem musela být obsahově originálnější.

A o šachy vlastně skoro vůbec nejde :-)
+10

Card Thief

  • Android 60
Velice oceňuji inspiraci Thiefem, a hodně mě překvapilo, kolik referencí a mechanik dokázal autor dostat do úplně jiného žánru. Zhasínáte pochodně, stráže se za podezřelými akcemi otáčejí, snažíte se je omráčit ideálně zezadu, atd. To vše v tazích. Aby to fungovalo jako logická hra, tak tu figuruje míra skrytí, která vám ubývá s každou akcí (ale když máte štěstí nebo jste dobří, tak si ji doplníte), a vy se s ní snažíte co nejvíce šetřit, abyste se s ukradeným pokladem ještě dokázali nepozorovaně vymotat z hradu.

Navzdory sympatickému žánru jsem u hry moc dlouho nevydržel. První překážkou byl tutoriál, který tu sice je, ale přišel mi nedostatečný. Ukázal základní koncepty, ale nepopsal všechny varianty konkrétní mechaniky, ani tu není žádný herní manuál, kde si to přečíst. Takže jsem pak musel přímo ve hře stylem pokus omyl zjišťovat, jaký je rozdíl, když omráčím stráž z té či oné strany, osvětlenou či neosvětlenou, na pozoru či v klidu, s dostatkem či nedostatkem skrytí, atd. Zrovna u logické hry, kde jediná chyba často znamená konec hry, mi to nepřišlo ideální. Navíc hra samotná vám některé věci indikuje zvláštně a nekonzistentně - naplánovat prohrávající tah lze, ale ten následující už ne, i když v jistých případech jde i ten.

A druhý problém byl, že hra je prostě koncepčně založena na stálém opakování téhož. Hrajete stále dokola tu stejnou hru v prvním hradě, až si naspoříte dostatek pokladu na odemčení hradu druhého. Mezitím se snažíte splnit nějaké výzvy pro vylepšení stávajícího vybavení. A pak jdete do dalšího hradu, a opět dokola. Bohužel asi nejsem pro tento roguelike styl hraní cílovka. Více bych ocenil nějaké přepřipravené a lišící se mise, kde bych měl pocit postupu vpřed.

Celkové hodnocení: Dobrá
+16

Fish Fillets

  • Android 70
Nikdy jsem nezamýšlel, že si někdy zahraji tuhle logickou hru, známou svou vysokou obtížností, a že ji dohraji už vůbec ne, ale stalo se. Nebýt Android verze, nejspíše bych o Fish Fillets zájem nikdy neprojevil, ale na dotykovém zařízení se to zdálo jako dobrá volba a svého rozhodnutí určitě nelituji.

Ze začátku je to snadné a většina úrovní z Rybího domečku slouží jako taková rozcvička. Jakmile se ale mapa začne větvit a odemkne se více levelů, obtížnost značně naroste. Už Vrakoviště ukáže, kam až jsou vývojáři schopni zajít, ale ani Silverova loď, Město v hlubinách, Ztroskotané UFO, Korálový útes, Jeskyně pokladů, Smetiště a Tajný počítač nezůstávají pozadu. Zvláště pak finální úrovně jednotlivých větví zaberou hodně času a každé posunutí předmětů je třeba řádně promyslet.

Jako nejlepší mi přišla úroveň s názvem Oblíbené položky, která se odehrává na ploše operačního systému počítače a je zde třeba projít i původní pracovní verzi Fish Fillets. Počet tahů jsem fakt neřešil a hlavně jsem chtěl jednotlivé úrovně dokončit. Byl jsem rád za možnost ukládání, i když pouze na jedinou pozici. Jen jednou se mi podařilo vyrovnat nastavené skóre, ale nepřekonal jsem jej ani jednou.

Obě rybky, pracující pro FDTO neboli Fakt Děsně Tajnou Organizaci, hází jednu vtipnou hlášku za druhou. Nejde však o žádný pubertální humor, tak typický pro tehdejší české adventury, ale o opravdu trefné narážky, které mě rozesmály i teď. Mimo Akt X nechybí ani odkazy na film Bohové musejí být šílení nebo na Tetris.

Často jsem oba rybí agenty zabíjel schválně, protože jsem byl z toho zdlouhavého řešení už frustrovaný. Hned se mi tím ulevilo a mohl jsem zase pokračovat. Možná se někdy dostanu i k pokračování, ale určitě to nebude hned, protože toho přemýšlení bylo dost na hodně dlouhou dobu.

Pro: spousta úrovní, úroveň Oblíbené položky, ukládání, trefný humor

Proti: často až frustrující obtížnost

+31

Goodgame Empire

  • Browser 90
  • Android 75
Z prohlížečových her patří Good Empire k těm, které jsou stále udržované, s kvalitním českým překladem, a proto asi v hranosti v Česku vítězí. Já ji hraji na https://www.goodempire.eu již několik let a zkoušel jsem i Android verzi. Poté, co byla převedena do HTML5 již hraji pouze prohlížečovou verzi, ke které se lze již připojit i pomocí mobilu.

Pro: čeština, aktualizace, široká komunita

Proti: klasická prohlížečovka

+4

Diamond Rush

  • Android 70
V rámci dubnové výzvy Retro klubu jsem si na konec nechal "za odměnu" Gold Rush, což je variace na hru Boulder Dash, kterou jsem rád hrával na Atari. A kupodivu mě tyto mechaniky hraní chytly i zde.

Hra má celkem 3 oblasti, kdy dochází na postupné navyšování obtížnosti. Největší zábavu přinesla pochopitelně právě ta poslední, která obsahovala více mechanik. Poslední úroveň před závěrečným bossem pak byla největší lahůdkou, protože obsahuje několik náročnějších puzzlů, které se dají velmi snadno pokazit. Při jejím řešení a několikátém pádu nevhodně posunuté krychličky jsem si zase vzpomněl na podobné patálie ve slovenské hře Quadrax. Ale ten úplně poslední puzzle před exitem byl slušný fuckup. Moji radost, že jsem zvládl ten předchozí náročný puzzle, vystřídal rychle rostoucí vztek při ubývání životů během nezvládání přesného načasování s padající krychličkou. Naštěstí se mi to povedlo načasovat snad na poslední život.

Graficky na mě působila příjemným retro stylem. Vzhled jednotlivých oblastí je mírně pozměněný, vše je obvykle dobře přehledné. Celkem jsem si zvykl i na vzhled tajných chodeb, takže mi jejich nalézání obvykle nedělalo problém.

Co mi ale problém dělalo bylo opět ovládání na portu na Android. Šipky a klávesa X, způsobující smrt a návrat na checkpoint, jsou až nebezpečně blízko, takže jsem občas nechtěně přehmátl a následně se dost divil, proč jsem umřel. Naštěstí jsem si po pár úrovních zkusil dát mobil do horizontální pozice, kdy jsou tyto prvky na opačných stranách telefonu a s herní plochou mezi nimi. I tak jsem ale občas při pohybu šmátral prstem mimo a zbytečně přicházel o životy.

Jak jsem už z popisu a předešlých komentů predikoval, Gold Rush mi udělal velkou radost. Dostal jsem přesně to, co jsem od hry očekával.
+11

Block Breaker Deluxe 2

  • Android 40
Hry stavící na konceptu Arkanoidu mne nikdy moc nebavily, ale rozhodl jsem se, že dám v rámci Retro klubu dalšímu klonu této hry šanci. 

V prvé řadě potěší, že se jen nehraje jedna úroveň za druhou, ale je zde kampaň. Ta je rozdělena do několika oblastí s tím, že v každé z nich hráče čeká nějaký protivník, se kterým se utká v rámci poslední úrovně oblasti v boss fightu. Dále je zde obchod, kde je možné za kredity získané z úrovní nakupovat vylepšení. Já jsem zde hojně využíval především životy navíc. Bohužel jsem ale při psaní komentáře zjistil, že je port na Android oproti originálu ochuzen o několik věcí. Je zde bohužel jen 5 lokací oproti původním 8, dále se v příběhu soupeří stále proti stejné soupeřce a hlavně oblasti s výjimkou té úplně poslední vůbec nekončí boss fighty. Přitom právě ten jediný boss fight v podobě variace na Space Invaders byl pro mě tou nejzábavnější věcí na celé hře.

Co se týče samotného hraní úrovní, je to jako klasický Arkanoid. Některé plošinky mizí hned, jiné se přebarvují, do něčeho se musí střílet jen z určité strany, některé se zase hýbou. Pak tu jsou klasické bonusy, které nějakým způsobem ovlivňují chování míčku či hráčovy desky. Asi nejdůležitější pro mě bylo více kuliček najednou, ohnivé koule a nebo naváděná raketa hodící se především na poslední plošinky, které se mi nedařilo kuličkami trefit. Kromě bonusů z plošinek padají i věci, které škodí. Ty jsou označené červeně, takže je hned jasné, co brát a co ne. Jenže co čert nechtěl, dost často se mi stávalo, že jsem musel v místě dopadu škodícího bonusu zrovna vybírat míček.

Hraní mne bohužel zase tak moc nenadchnulo. Bylo to celkově krátké a Android verze navíc s ochuzeným obsahem.
+10

Abracadaball

  • Android 75
Bývaly časy, kdy jsem si každý den zahrál alespoň jeden level v Zuma Deluxe. Později jsem si občas zahrál některý z klonů této hry na mobilu, ale samotný Abracadaball mne minul. Dostal jsem se k němu až díky Retro Klubu, kde jsem si zahrál port na android.

V prvé řadě je mi sympatické, že hra není pouze tupé střílení kuliček tak, aby byly 3 stejné barvy u sebe, ale že je na pozadí jednoduchý příběh. Ten se nese tak trochu ve stylu Harryho Pottera a pochopitelně od něj není možno očekávat nějakou větší hloubku. Na hraní ve výsledku nemá příběh vůbec vliv, takže kdo nechce, vůbec jej nemusí vnímat.

Jak už to u těchto her bývá, s postupem ve hře se zvyšuje obtížnost. Přibývají nové barvy kuliček, řady k likvidaci jsou delší a delší, kuličky samovolně mění barvu, apod. Celkem zábavné jsou pak souboje s bossy. Ty mi přišly z počátku celkem snadné, ale pozdější pekelný pes a hlavně finální čarodějka mi trošku zatopili. Ale nebylo to nic extrémně obtížného, protože jsem obvykle na druhý pokus objevil taktiku, jak na ně. 

Zajímavým zpestřením je i možnost hrát za různé postavy, které mají odlišné speciální útoky. Ve výsledku jsem si ale nejvíce oblíbil dráčka a jeho větrné tornádo, které mi teda spíš připadalo jako taková vracející se koule na řetězu. 

Po dokončení příběhu pak hra nabízí další mody, jako nekonečná hra nebo bojování s bossy, takže pokud by se někdo nechtěl se střílením kuliček rozloučit, může si hraní ještě prodloužit.

Co mi ale až tak nesedlo, bylo technické zpracování portu na Android. Problémy jsem měl především v ovládání, kdy jsem musel mačkat tlačítka na dotykovém displeji. Často mi v zápalu hry prst poodjel jinam a já pak zběsile ťukal do displeje na prázdno. I otáčení kanonu bylo někdy až moc zdlouhavé, jednoduché ťuknutí na displej by bylo pro mě přívětivější, ale chápu, že původní hra vznikla v době tlačítkových telefonů, takže to nebylo technicky možné.

Celkově jsem si při hraní skvěle zavzpomínal na časy se zmíněnou Zumou. K tomu jsem dostal navíc příběh a boss fighty. Hraní mě bavilo, hru tak můžu směle doporučit.
+11

Diamond Rush

  • Android 55
Diamond Rush od Gameloft jsem si zahrála jen díky Retro Klubu. Nakonec se mi však hodila i do výzvy, takže win-win situace. Ze začátku se mi do hraní moc nechtělo. Jednak proto, že grafika je zastaralá a nijak mě nelákalo hrát hru, která sice lze hrát na tabletu, ale místo klasického ovládání musím náš obří tablet držet jako ovladač konzole s obrazovkou. A pak také proto, že jsem se několik večerů předtím, než jsem se do hraní pustila já, dívala na to, jak se u toho rozčiluje manžel.

Nicméně zahrát jsem si to chtěla, takže když se u toho Jumas dovztekal a vše mi vysvětlil pustila jsem se do hraní. Měla jsem to o dost jednodušší, protože já nemám potřebu sbírat vše, co jde. Prvními koly jsem tak proplula celkem bez obtíží. Jsem zvyklá na logické hry a neměla jsem problém přijít na řešení většiny kol. Ovládání občas nebylo přívětivé, takže jsem se zabila vícekrát, než by se slušelo. Sem tam jsem se zasekla a musela použít záchytný bod.

Hra má tři světy a s každým světem roste obtížnost, ale i dovednosti. Takže o zábavu jsem měla postaráno. Dokonce se měnily i příšery a bossové na konci každého světa mi také dávali víc a víc zabrat.

Zmíněné záchytné boby jsou skvělé, ale jednou jsem dělala zvláště obtížnou pasáž, kdy jsem posunovala několik věcí v určitém sledu, abych dostala kámen tam, kde ho bylo potřeba a u posledního posunu jsem si neuváženě stoupla přímo do záchytného bodu a zmáčkla A, takže místo toho abych si přitáhla kámen a dala ho dál, jsem si to celé restartovala. To jsem se na sebe hodně zlobila. Hra Diamon Rush mě příjemně překvapila a možná si podobnou ještě někdy zahraji.
+14